BE531969A - - Google Patents

Info

Publication number
BE531969A
BE531969A BE531969DA BE531969A BE 531969 A BE531969 A BE 531969A BE 531969D A BE531969D A BE 531969DA BE 531969 A BE531969 A BE 531969A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
fuel
post
combustion burner
ignition
turbine
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE531969A publication Critical patent/BE531969A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F02COMBUSTION ENGINES; HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS
    • F02KJET-PROPULSION PLANTS
    • F02K1/00Plants characterised by the form or arrangement of the jet pipe or nozzle; Jet pipes or nozzles peculiar thereto
    • F02K1/06Varying effective area of jet pipe or nozzle
    • F02K1/15Control or regulation
    • F02K1/16Control or regulation conjointly with another control

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Pressure-Spray And Ultrasonic-Wave- Spray Burners (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention se rapporte à un système de commande pour turboréacteur comportant un dispositif servant à augmenter la poussée propulsive grâce à la combustion de combustible supplémentaire entre la turbine et la tuyère de propulsion, combustion que l'on dé- signera ci-après sous le nom de "post-combustion". 



   L'invention apour objets - une augmentation de la poussée par port-combustion et un dispositif simplifié de commande de cette augmentation; - la commande du brûleur de   post-combustion   par l'actionne- ment d'un seul commutateur électrique; - un fonctionnement efficace du moteur avec et sans post- combustion par le contrôle de la vitesse du rotor de la turbine et de la section de la tuyère de propulsion; - la mesure ou le dosage du débit du combustible envoyé au brûleur de post-combustion; - l'allumage automatique du brûleur de post-combustion après l'arrivée du combustible à ce brûleur de post-combustion;

   - l'interruption automatique de l'écoulement du combustible en excès dans la chambre de combustion après qu'a eu lieu l'allumage du brûleur de post-combustion, dans le cas d'une défaillance de fonctionnement du dispositif d'allumage du brûleur de post-combustion; - le contrôle de la tuyère de propulsion indépendamment des conditions d'admission au compresseur. 



   D'autres objets et avantages apparaîtront au cours de la description qui va suivre et que l'on a faite en se référant au dessin annexé, sur lequel: - la figure 1 est une vue schématique représentant un turboréacteur et un brûleur de post-combustion en coupe transversale ainsi qu'un système de commande; - la figure 2 est une vue schématique, à grande échelle, du doseur de combustible représenté sur la figure 1; - la figure 3 est une vue schématique, à grande échelle, du dispositifcommandant l'actionnement de la tuyère d'échappement représentée sur la figure 1; - la figure 4 est une vue à grande'échelle du dispositif de commande du dispositif d'allumage représenté sur la figure 1. 



   Le turboréacteur 2 comporte un compresseur 4 qui, dans l'organisation représentée, est du type centrifuge, entraîné par une turbine 6. Des chambres de combustion 8, situées entre ces éléments, envoient l'air sortant du compresseur à la turbine. un brûleur de post-combustion 10, fixé à la sortie de la turbine, constitue un dispositif servant à augmenter la poussée. 



   Le moteur 2 comporte deux ouvertures d'admission 12 annulaires et espacées axialement, servant à diriger l'air d'admission dans les deux ouvertures annulaires d'admission du compresseur, opposées l'une à l'autre. t'air comprimé sortant du compresseur 4 passe dans la turbine par l'intermédiaire des chambres de combustion 8 dans lesquelles il est mélangé avec le combustible sortant des injecteurs de combustible 14. Ces injecteurs de combustible 14 reçoivent du combustible provenant d'un régulateur 15 par l'intermédiaire d'un conduit 20. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



  Le mélange combustible-air est tout d'abord enflammé à l'intérieur des chambres de combustion 8 par un dispositif d'allumage 16 par étincelle.. Le régulateur 15 maintient la vitesse de rotation de l'ensemble. du rotor de la turbine en rapport avec la valeur choisie par le levier de commande 17, ce qui contrôle le débit de combustible envoyé, par le conduit 20 et les injecteurs 14, aux chambres de combustion 8. 



   De la turbine, les gaz passent autour d'un cône 18 situé dans la partie 19 du diffuseur du brûleur de post-combustion. Lorsque le 'brûleur de post-combustion fonctionne, du combustible est envoyé dans ces gaz par plusieurs injecteurs de combustible 26 situé dans le diffuseur 19. Etant donné que les gaz quittant la turbine 6 contiennent une'quantité   considérable d'oxygène   non brûlé, le combustible supplémentaire introduit par les injecteurs de combustible 26 fournit un mélange combustible qui peut être tout d'abord enflammé à l'intérieur d!une chambre de combustion   27', -par   un dispositif d'allumage que   11-on   va décrire ci-après. La combustion de ce mélange combustible est stabilisée dans la chambre de combustion 27 du brûleur de post-combustion par des porte-flamme 30 et 32.

   Les gaz brûlés sortent du moteur par une tuyère 44 dont on peut' faire   varierla   section. 



   L'ouverture de la tuyère 44 à section variable peut passer d'une ouverture minimum que l'on utilise lors   dujbnctionnement   du moteur sans post-combustion à une ouverture maximum que l'on utilise lors du fonctionnement du moteur avec post-combustion. Le système d'actionnement se compose d'un cylindre 130, d'un piston 132, d'une tige de commande et d'accouplement 134, d'une tige de commande 78 de la tuyère, d'une tige de piston 138 d'un chariot 140 et d'un mécanisme de guidage 142 pour ledit chariot. 



   On peut diviser le système de commande du brûleur de postcombustion en trois parties principales: 1) le système d'alimentation en combustible, 2) le dispositif d'allumage, et 3) le dispositif de commande de l'actionnement de la tuyère d'échappement. Ces trois parties sont étroitement coordonnées par des conduits à fluide et par un système électrique. 



   Le système d'alimentation en combustible comprend: un réservoir à combustible 46, une pompe de surpression du combustible   48;   une pompe à combustible 50, un doseur de combustible 52 et les injec teurs de combustible 26. La pompe 48 de surpression du combustible est montée sur le réservoir 46 à combustible et est reliée à la pompe à combustible 50 par des conduits 54 et 56. La pompe à combustible 50 est du type à turbine, et elle comporte *un rotor 58 de turbine, monté dans cette dernière, ainsi qu'un passage d'admission 50 et des passages de refoulement 62 pour le fluide d'actionnement.

   Ce dernier, qui est l'air comprimé provenant (comme représenté) de la sortie du compresseur du moteur, est envoyé au passage d'admission 60 par des conduits 230, 64 et 660   Un   obturateur 68 actionné par un moteur est situé au point de raccordement des conduits 64 et 66, de façon à commander le fonctionnement de la pompe à combustible par réglage du débit   d'air.   comprimé envoyé à la pompe. Le rotor 58 de turbine, entraîne un impulseur 70 qui effectue l'actiôn de pompage. La pompe 50 à combustible envoie du combustible au doseur 52 de combustible par le conduit 72. Le doseur 52 de combustible mesure le combustible qui s'y trouve et l'injecte dans le moteur par le conduit 74 et par les injecteurs 26. 



   Ce doseur de combustible mesure le débit du combustible en 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 fonction du débit d'air du moteur; on peut réduire ce débit de combus- tible, à la main ou automatiquement,pour compenser une variable de fonctionnement du moteur telle que la température de sortie de la turbine, ce dispositif étant un doseur du type à étranglement. 



   Ce doseur de combustible (figure 2) comporte un carter 400 qui   contient   cinq éléments principaux: une soupape de dosage équili- brée 402,un mécanisme 404 commandant la soupape de dosage, un ensemble de soupapes 406 servant à réduire le dosage du débit d'air du moteur en fonction de la température à la sortie de la turbine, un orifice de dosage 408 et une soupape de retenue 410. Ces éléments sont reliés entre eux par des passages et sont reliés à d'autres dispositifs du système entier pour constiper une. structure de commande.

   Le combus- tible du brûleur de post-combustion est envoyé au carter   440..par   un passage 412 aboutissant à la soupape de dosage 402, il est dosé par la soupape 402 et envoyé dans le passage 414   d'où-il   passe par l'ori- fice de dosage 408 et par la soupape de retenue 410 d'où il parvient à un passage 416 de sortie du combustible* Un passage 420 constitue un point de 'branchement auquel on peut relier un conduit 192 ce qui permet d'envoyer du fluide moteur à un autre   dispositif.   Une soupape 418 commandée par solénoïde et normalement fermée est située entre le passage 416 et le conduit 74. 



   La soupape de dosage 402 est simplement une soupape comportant deux éléments de soupape 422 et   424.   Ces éléments de soupape coopèrent avec des sièges de soupape 426 et 428. Les éléments de soupage sont maintenues écartés l'un de l'autre, sur une tige de soupape 430, par une entretoise tubulaire 432; des contre-écrous 434 maintiennent les éléments de soupape et l'entretoise tubulaire sur la tige de soupape. Cette soupape est repoussée en position de fermeture par un ressort 436. 



   Le mécanisme 404 de commande de la soupape de dosage comporte un diaphragme 438, qui est fixé, par son bord extérieur, dans une cavité 440 et qui divise ladite cavité   en-deux,chambres   442 et 444. La tige de soupape 430 pénètre dans la chambre 442 par un trou 446, ménagé dans le carter 400. L'extrémité de la tige de soupape est filetée en 448 et elle comporte une collerette 450. Cette extrémité filetée 448 traverse une cuvette 452, le diaphragme 438, une rondelle 454, et porte un écrou 456 vissé'sur elle et servant à maintenir ces pièces ensemble contre la collerette 450. 



   Un soufflet 458 est fixé dans la chambre 442, l'une de ses extrémités se trouvant autour de la, collerette 450 et son autre extrémité se trouvant autour du trou 446. Un second soufflet 460 est fixé dans la chambre 444, l'une de ses extrémités se trouvant autour de   l'écrou.456   et son autre extrémité se trouvant autour d'un évidement 462 ménagé dans la paroi supérieure de la chambre 444. L'évidement 462 est relié au côté aval de l'orifice de dosage 408 par un passage 464. 



   Ce côté de l'orifice est également relié à la soupape de retenue 410. Cette soupape se compose d'un piston 466, comportant un siège de soupape 468 sur l'une de ses extrémités, ce piston s'engageant de façon coulissante dans un cylindre 470 qui est monté sur le carter 400 par une partie vissée 472. Un ressort 474 repousse cette soupape en position de fermeture et une pression de référence est envoyée par un conduit 476 à une chambre constituée par le piston et le cylindre précitée* 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 
L'intérieur du soufflet 458 est relié au côté amont de l'orifice 408 par le trou 446. L'extérieur du soufflet 458, situé dans la chambre 442, et le diaphragme 438 qui constitue l'un des côtés de ladite chambre sont soumis à la pression d'admission du compresseur par un passage 478 et par un conduit 480.

   L'extérieur du soufflet 460, situé dans la chambre 444, et le diaphragme 438 qui constitue l'un des côtés de ladite chambre sont reliés à un ensemble de soupape de réduction par le passage 482. 



   L'ensemble 406 de soupape de réduction comporte un manchon 484 qui est fixé dans un alésage 486 du carter   400.   Une bague 488 à action élastique immobilise la soupape 490 de l'ensemble dans le manchon 484. Le manchon 484 comporte une gorge annulaire 492 qui relie un passage 496 (dans lequel se trouve une douille 498 traversée par un orifice 500) au passage 482. Le passage 496 est soumis, par un conduit   222   à la pression de sortie du compresseur. Un orifice 504 relie la gorge annulaire 492 au centre du manchon 484. L'extrémité   in-   férieure de la soupape 490 assure l'action de soupape grâce à une partie profilée 506 qui y est prévue et qui fait varierla section de l'orifice 504.

   L'extrémité du manchon 484 est soumise par un passage 508 et par un conduit 510, à la pression d'entrée du compresseur. la soupape 490 est mise en rotation par un arbre 512, de manière à faire varier l'étranglement constitué par l'orifice 504 et la partie profilée 506. 



   Le dispositif de commande 76 (figure 3) qui actionne la tuyère d'échappement envoie les pressions aux cylindres 130 commandant la tuyère d'échappement par une soupape 168 de relais commandée par la pression soit pour ouvrir, soit pour fermer la tuyère d'échappement, suivant les besoins. Cette soupape de relais 168 comporte trois portées 170, 172 et 174 qui guident la soupape dans son alésage 176 formant cylindre.

   A l'alésage 176 formant cylindre sont reliés six passages, à savoir, de gauche à droite, sur la figure 3 : un conduit de sortie 178 aboutissant à une source basse pression qui peut être la   pression d'admission du compresseur ; unconduit 266 relié, à son autre   extrémité, à l'extrémité du cylindre 140 éloignée de la tuyère ; un conduit 230, qui est relié, à son autre extrémité, à une source haute pression qui peut être, par exemple la pression de sortie du compresseur ; un conduit 262 qui est relié, à son autre extrémité, à l'extrémité des cylindres-130 la plus proche de la tuyère; un conduit de sortie 180 aboutissant à une source basse pression; enfin, un conduit 182 qui sert de conduit d'évacuation. Une ressort 184 repousse la soupape de relais 168 vers-la droite contre l'une des faces d'un piston 186, formant cuvette.

   Le piston-cuvette 186 délimite, avec l'alésage 191, une chambre 190. 



   Un piston-valve 188 relie la chambre 190 soit à une canalisation 192 qui alimente une source de fluide sous pression, soit à une chambre 194 qui est reliée, par le conduit 250 et par le passage 252, à une source à basse pression de référence. Afin d'empêcher la tuyère 44 de s'ouvrir lors d'une gamme de fonctionnement sans postcombustion, la source de fluide sous pression prévue pour la canalisation 192 est prise en un point du système d'alimentation en combustible du brûleur de post-combustion, qui est situé en aval de la pompe à combustible de post-combustion. Le piston-valve 188 comporte trois portées 196, 198 et   200,et.il   se déplace axialement dans un alésage 202 formant cylindre.

   A cet alésage formant cylindre sont reliés quatre   passages, à savoir en partant du haut de la figure 3 : passage "04   qui est relié, à son autre extrémité, à la chambre 194; un passage 205 qui est relié, à son autre extrémité, à une chambre 206 qui est, à son tour, reliée à la canalisation 192 ; un passage 208 qui est relié, à 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 son autre extrémité, à la chambre 190 ; enfin, un.passage 210 qui est re- lié, à son autre extrémité, à la chambre 194. 



   Le piston-valve 188 est relié, à son extrémité inférieure, à l'une des extrémités d'un levier mobile 212, placé dans la chambre
194. Ce levier mobile 212 est relié, près de ses extrémités respecti- ves, entre deux soufflets. Chaque jeu de soufflets est fixé par un élément fendu 213 à travers lequel passe le levier mobile 212. Un axe
215 fixe, de façon pivotante, le levier mobile, à chacune de ses extré- mités, à l'élément 213 de chaque jeu de soufflets. On a fait le vide dans les soufflets inférieurs, à chaque extrémité 214 et 216. 



   Les pressions régnant en deux endroits différents le long du trajet d'écoulement des gaz, à travers l'installation motrice sont utilisées par le dispositif de commande 76, pour   détester   la combustion s'effectuant dans le brûleur de post-combustion et pour régler en con- séquence la tuyère de propulsion. Comme représenté sur la figure 1, ces endroits sont, d'une part, celui où s'exerce la pression,de sortie du compresseur qui est envoyés, par le conduit 222, au soufflet 218 (situé au-dessus du soufflet 214) et, d'autre part, celui où s'exerce la pression de sortie de la turbine qui est envoyée, par le conduit 79, au soufflet
220 ( situé au-dessus du soufflet 216). 



   Un axe d'articulation mobile 224 supporte le levier mobile 212 dans une boutonnière 226. Un piston 228 déplaçant cet axe d'articulation est situé dans un alésage 230 ménagé dans le dispositif de commande 76, au-dessus de la chambre 194. Un bras 232 est relié, à l'une de ses extrémités, au piston 228 déplaçant le point d'articulation et, à son autre extrémité, à l'axe d'articulation 224. Le bras 232 passe par une fente 234 qui relie l'alésage 230 à la chambre 194. Le piston 228 peut se mouvoir entre deux vis de réglage; une vis de réglage 236 de   "fermeture   de la tuyère" et une vis de réglage 238 d'"ouverture de la tuyère".

   La vis de réglage 238 d'"ouverture de la tuyère" établit une valeur du rapport des pressions régnant aux deux endroits différents précités, valeur que le rapport doit dépasser de manière que la tuyère 44 soit ouverte lorsque l'on-utilise les deux endroits de pression représentés sur la figure 1. La vis de réglage 236 de "fermeture de la tuyère" établit une valeur du rapport des pressions régnant aux deux endroits différents, valeur que le rapport ne doit pas atteindre pour que la tuyère 44 soit fermée lorsque l'on utilise les deux endroits de pression représentés sur la figure 1. 



   Un ressort 240 repousse le piston 228 vers la droite contre la vis de réglage 238 d'"ouverture de la tuyère". Une chambre 242, constituée par l'alésage 230 et par l'extrémité de gauche du piston 228, est reliée à la chambre 194 par un passage 244. Une chambre 246, formée par l'alésage 230 et par l'extrémité de droite du piston 228, est reliée au passage 208 par un passage 248. 



   Un dispositif de commande manuel sert à actionner la soupape de relais 168 lorsque le fonctionnement.automatique du dispositif de commande 76 de la tuyère a une défaillance de fonctionnement. Cette commande manuelle se compose d'un levier de renvoi 254 articulé en 256, d'une biellette 258 et d'une tige de commande 260. On prévoit des butées-limites 264 et 268. 



   Le dispositif 28 de commande de l'allumage injecte une quantité de combustible (en plus de celle qui y est normalement envoyée) dans une chambre de combustion 8 où elle est brûlée, ce qui se traduit par une flamme qui se propage à travers la turbine et parvient au 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 brûleur de post-combustion,   où.   elle allume un mélange combustible qui s'y trouve.

   Le combustible est envoyé au dispositif 28 de commande de l'allumage à partir du système principal d'alimentation en combustible par un conduit 80 qui comporte une soupape d'arrêt 82, commandée par solénoïde et reliée à ce dernier.   -,Le   dispositif de commande de l'allumage est relié, par un conduit 84, au conduit 74 qui fournit la pression d'actionnement utilisée pour injecter du combustible supplémentaire, destiné à assurer l'inflammation dans le brûleur de postcombustion. 



   Le dispositif 28 de commande de l'allumage (voir figure 4) comporte un corps en deux parties à savoir un carter 100 et un couvercle 102 maintenu sur le carter par des vis 104. Le carter 100 comporte un alésage 106 dans lequel s'ajuste un élément 108 formant piston. Un rebord cylindrique 110 s'étendant à partir de la face intérieure du couvercle 102 fait saillie dans le carter et à l'intérieur d'une jupe 112 prévue sur l'élément 108 formant piston. Un second élément 114 formant piston s'engage de façon coulissante à l'intérieur du rebord circulaire 110. 



   Un boîtier de soupape 116, fixé au carter 100, contient une soupape 118 réglant le débit s'effectuant par un orifice 120 pour passer d'un conduit 80 à un conduit   122. Le   boîtier 116 supporte également une butée réglable 121 servant à régler le mouvement d'ouverture de ladite soupape 118, cette butée 121 se composant ¯d'une tige filetée et d'un contre-écrou 125. 



   Une tige de piston 124 sortant du carter 100 s'étend dans le boîtier 116 en passant à travers un bossage 126 prévu sur l'élément 108 formant piston. La. tige 124 est d'un diamètre plus petit à l'une de ses extrémités et est fixée à la soupape 118. Ce diamètre plus petit permet à l'écoulement de se faire au delà de la soupape. L'autre extrémité est repoussée contre l'élément 114 formant piston par un ressort 128 qui est enfilé sur la tige   124,   entre l'élément   108   et le disque de retenue 144. Le disque est retenu sur la tige précitée par une bague élastique 146. Le bossage 126 fait saillie sur l'une et l'autre face de l'élément 108 formant piston autour de ladite tige. 



  La partie faisant saillie sur la face intérieure, dans la jupe du piston, se comporte comme un élément d'actionnement lorsqu'-elle se déplace dans le sens de la fermeture de la soupape 118. Grâce à la partie faisant saillie sur la face extérieure, l'élément 108 peut former une chambre 148 avec le carter 100 lorsqu'elle porte contre le carter. L'élément 114 comporte une saillie 150, sur sa face extérieure, de manière à former une chambre 152 avec la plaque couvercle 102 lorsqu'elle porte contre la plaque-couvercle. 



   Le dispositif de commande de l'allumage comporte un passage 154 faisant communiquer le conduit 84 avec la chambre 148. Une pièce rapportée amovible 156 comportant un étranglement 158 est placée dans repassage précité, La durée d'écoulement du combustible d'allumage est déterminé parle choix de la section de l'étranglement 158. Un passage 160 fait communiquer le passage 154 (en amont de lapièce rapportée 156 mentionnée précédemment) avec la chambre 152. 



   Une gorge 162, située autour de la tige 124, est pratiquée dans la paroi du carter 100. Cette gorge 162 est reliée à un conduit 165 par un passage 164. L'évacuation que peut assurer cette gorge 162 empêche la fuite du combustible de post-combustion le long de la tige 124 ( à partir de la chambre dans le dispositif d'allumage) au 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 cours du fonctionnement du brûleur de post-combustion. Un passage 166 fait communiquer le passage 164 avec la chambre prévue dans le carter
100 et située entre les pistons 108 et 114.

   La chambre, entre les pistons, est évacuée de cette manière de façon à empêcher l'actionne- ment involontaire du dispositif de commande de l'allumage par la pres- sion du conduit de sortie qui est transmise aux chambres 148 et 152 lorsque le brûleur de post-combustion ne fonctionne pas et entraîne, en même temps, le liquide qui fuit à partir des chambres 148 et 152 au delà des pistons 108 et 114, au cours du fonctionnement du brûleur de post-combustion. 



   Le système électrique peut comprendre un amplificateur 86 de commande de la température auquel, au cours du fonctionnement du brû- leur de post-combustion, est envoyé un signal par des thermocouples 88 qui sont sensibles à la température de sortie de la turbine. Des ther- mocouples 90 sont également sensibles à la température de la turbine, mais envoient leur signal à un indicateur de température 92. Lorsqu'il est excité, cet amplificateur envoie un signal au doseur de combustible 52, de manière à réduire le débit du combustible conformément à certaine variable de fonctionnement du moteur telle que la température de sortie de la turbine, et il peut également commander le fonctionnement d'une soupape d'arrêt actionnés par solénoïde et normalement fermée, prévue dans le doseur de combustible 52.

   Dans le cas où des températures anormales sont atteintes à la sortie de la turbine, le commutateur 93 entre en action pour fermer la soupape d'arrêt prévue dans le doseur de combustible. Le commutateur 94 du dispositif de post-combustion commande l'amplificateur   86  règle la soupape 68 actionnée par moteur, commande la pompe 48 de surpression du combustible, et commande l'ouverture de la soupape d'arrêt 82 actionnée par solénoide et normalement fermée. Bien que l'on ait décrit la réduction du combustible comme étant effectuée par des moyens automatiques, on peut, si on le désire, l'effectuer à la main en surveillant l'indicateur de température 92 pour régler la température. 



  FONCTIONNEMENT,
On fait débuter le fonctionnement du brûleur de post-combustion en plaçant le commutateur 94 dans sa position "fermé". Ce déplacement excite l'amplificateur de commande de la température, ouvre une soupape d'arrêt, commandée par solénoïde et normalement formée, placée dans le doseur de combustible et envoie un signal au doseur de combustible du brûleur de post-combustion pour diminuer le débit de combustible qui le traverse. Ce déplacement du commutateur place également   la   soupape 68 actionnée par moteur en position d'ouverture, met en marche la pompe 48 de surpression du combustible et ouvre la soupape d'arrêt 82 actionnée par solénoïde et normalement fermée. 



   Le fonctionnement de la pompe de surpression du combustible envoie du combustible provenant du réservoir 46 à combustible, par les conduits 54 et 56, à l'impulseur 70 de la pompe à combustible   50,   Lors de l'ouverture de la soupape 68, actionnée par moteur, l'air comprimé est envoyé à partir de la sortie du compresseur 4 du moteur, par l'intermédiaire des conduits 230, 64 et 66, contre la turbine 58, de manière à entraîner l'impulseur 70.

   L'impulseur 70 envoie alors du combustible au doseur de combustible 52 du brûleur de postcombustion, Ce doseur de combustible 52 dose le combustible én fonction de l'élévation de la pression du compresseur et sous l'influence de l'amplificateur de commande de la température, puis ce combustible passe par une soupape d'arrêt à solénoïde, normalement fermée, qui 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 est à présent ouverte, par le conduit 74, pour parvenir aux injecteurs de combustible 26. 



   L'ouverture de la soupape d'arrêt 82 actionnée par   solénoi-   de et normalement fermée permet d'envoyer du combustible au dispositif d'allumage 28 par le conduit 80. La pression du combustible se trouvant dans le conduit 74 est transmise au dispositif d'allumage par le conduit 84, cette pression permettant au combustible qui a passé par la soupape 82, actionnée par solénoïde et normalement fermée, d'être injecté du dispositif d'allumage dans une chambre de combustion 8. L'inflammation du combustible injecté se traduit par la propagation à travers la turbine, d'une flamme parvenant au conduit de sortie et provoquant l'inflammation, dans le brûleur de post-combustion, du combustible qui est introduit par les injecteurs 26. 



   L'inflammation du combustible, à l'intérieur du brûleur de post-combustion, se traduit par une augmentation du rapport de la pression du gaz d'échappement de la turbine à la pression de sortie du compresseur, rapport qui est supérieur à celui qui est obtenu sans post-combustion. On utilise la pression de sortie du compresseur comme pression de référence pour obtenir un paramètre qui est sensiblement indépendant de la température d'entrée ducompresseur et de la vitesse de vol. La pression de sortie du compresseur et la pression de sortie de la turbine sont transmises au dispositif de commande par les conduits 222 et 79.

   Le dispositif de commande 76, suivant la variation du rapport des pressions régnant dans la turbine, envoie l'air de sortie du compresseur (provenant du conduit 230) par le conduit 262? au côté des cylindres 130 qui est le plus proche de la tuyère, ce qui oblige la tuyère à s'ouvrir. Le combustible sous pression circulant dans ce conduit 262 est envoyé, par le conduit 98, au commutateur 96 à commande par pression, et normalement fermé, intercalé dans la canalisation électrique aboutissant à la soupape d'arrêt 82, actionnée par solénoïde et normalement fermée, ce qui ouvre ledit commutateur, en fermant par suite la soupape d'arrêt 82, de manière à empêcher le combustible de parvenir au dispositif d'allumage 28. 



   Pour arrêter le fonctionnement du brûleur de post-combus tion, on tourne le commutateur 94 du brûleur de post-combustion, de manière à l'amener dans la position "ouvert". Ceci met hors circuit l'amplificateur 86 de commande de la température et interrompt l'envoi de courantà une soupape d'arrêt, commandée par solénoïde et normalement fermée, prévue dans le doseur de combustible. Le déplacement du commutateur, lorsqu'on l'amène dans la position "ouvert", ferme également la soupape 68, commandée par moteur, et rend inopérante la pompe 48 de surpression du combustible du brûleur de post-combustion. 



  Lorsque la combustion du brûleur de post-combustion cesse, par suite de l'arrêt de l'écoulement du combustible (ou pour toute autre raison), le rapport de la pression du gaz de sortie de la turbine à la pression de sortie du compresseur descend au-dessous de celui qui est normalement obtenu. Cette diminution est plus marquée en fonction de la pression statique, (plutôt qu'en fonction de la pression totale), du gaz   d'échappaient   de la turbine, c'est pourquoi, on préfère utiliser la pression statique comme moyen de commande.

   La diminution du rapport des pressions de la turbine se transmet au dispositif de contrôle du mécanisme d'actionnement de la tuyère d'échappement, ce qui envoie de l'air comprimé, par le conduit 266 (à partir du conduit 230), au côté des cylindres 130 qui est le plus éloigné de la tuyère, ce qui provoque la fermeture de la tuyère 44. Cette réduction de pression, dans 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 le conduit 262, est transmise au commutateur 96?, commandé par pression et normalement fermé, par le conduit 98, grâce à quoi le commutateur peut être fermé et laisser ainsi le courant parvenir à la soupape 82, lors de la mise en fonctionnement suivante du brûleur de   post-combustion.   



   Il est bien évident que le dispositif de contrôle particulier décrit ci-dessus et représenté sur le dessin annexé n'est donné   qu'à   titre indicatif et non limitatif et que l'on peut y apporter diverses modifications sans   s'écarter   pour cela de l'esprit et de la portée de l'invention. 



    REVENDICATIONS.   le Procédé de fonctionnement d'un moteur à réaction compor- tant un compresseur, une turbine, un brûleur de post-combustion et une tuyère de propulsion de section variable, ce procédé consistant à maintenir la vitesse du compresseur et de la turbine sensiblement con- stante, à injecter du combustible dans le brûleur de post-combustion en fonction d'une élévation de pression du compresseur, à allumer le combustible se trouvant dans le brûleur de post-combustion, et à régler la section de la tuyère de propulsion en fonction du rapport de la pression d'échappement de la turbine à   la pression   de sortie du compresseur. 



   2. En combinaison, un turboréacteur comprenant un compresseur et une turbine, un brûleur de post-combustion, une tuyère à section variable prévue sur le brûleur de   post-combustion,   un dispositif servant à envoyer du combustible au brûleur de   post-combustion,   un dispositif d'allumage du brûleur de   post-combustion,   un dispositifde commande de ladite tuyère, le dispositif d'allumage comportant un dispositif sensible à l'écoulement du combustible envoyé au brûleur de   post-combustion   pour le faire fonctionner, et le dispositif de commande de la tuyère comportant un dispositif sensible au rapport d'une pression absolue dans le trajet d'écoulement du gaz du turboréacteur, entre le compresseur et la turbine, à une pression absolue dans le trajet d'écoulement du gaz,

   entre la turbine et la tuyère, de manière à commander la tuyère précitée. 



   3. En combinaison, un turboréacteur comprenant un compresseur et une turbine, un brûleur de post-combustion, une tuyère à section variable prévue sur le brûleur de post-combustion, un dispositif servant à envoyer du combustible au brûleur de   post-combustion,   un dispositif d'allumage du brûleur de post-combustion, un dispositif de commande de ladite tuyère, le dispositif de commande de la tuyère étant sensible au rapport d'une pression absolue dans le trajet d'écoulement du gaz du turboréacteur, entre le compresseur et la turbine, à une pression absolue dans le trajet d'écoulement du gaz, entre la turbine et la tuyère, de manière à commander la tuyère précitée. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to a control system for a turbojet engine comprising a device serving to increase the propulsive thrust by means of the combustion of additional fuel between the turbine and the propulsion nozzle, combustion which will be referred to below under the heading. name of "post-combustion".



   The invention has for objects - an increase in thrust by port combustion and a simplified device for controlling this increase; - control of the post-combustion burner by actuating a single electrical switch; - efficient engine operation with and without post-combustion by controlling the speed of the turbine rotor and the section of the propulsion nozzle; - measurement or metering of the fuel flow rate sent to the post-combustion burner; - automatic ignition of the post-combustion burner after the arrival of fuel to this post-combustion burner;

   - automatic interruption of the flow of excess fuel into the combustion chamber after ignition of the post-combustion burner, in the event of a malfunction of the burner ignition device post-combustion; - the control of the propulsion nozzle independently of the conditions of admission to the compressor.



   Other objects and advantages will become apparent during the description which follows and which has been given with reference to the appended drawing, in which: FIG. 1 is a schematic view showing a turbojet and a post-combustion burner in cross section as well as a control system; - Figure 2 is a schematic view, on a large scale, of the fuel metering device shown in Figure 1; - Figure 3 is a schematic view, on a large scale, of the device controlling the actuation of the exhaust nozzle shown in Figure 1; - Figure 4 is a large-scale view of the control device of the ignition device shown in Figure 1.



   The turbojet 2 comprises a compressor 4 which, in the organization shown, is of the centrifugal type, driven by a turbine 6. Combustion chambers 8, located between these elements, send the air leaving the compressor to the turbine. a post-combustion burner 10, attached to the outlet of the turbine, constitutes a device serving to increase the thrust.



   The engine 2 has two annular and axially spaced intake openings 12 serving to direct the intake air into the two annular intake openings of the compressor, opposite to each other. the compressed air leaving the compressor 4 passes into the turbine via the combustion chambers 8 in which it is mixed with the fuel leaving the fuel injectors 14. These fuel injectors 14 receive fuel from a regulator 15 via a conduit 20.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



  The fuel-air mixture is first of all ignited inside the combustion chambers 8 by a spark ignition device 16. The regulator 15 maintains the speed of rotation of the assembly. of the turbine rotor in relation to the value chosen by the control lever 17, which controls the flow of fuel sent, through the duct 20 and the injectors 14, to the combustion chambers 8.



   From the turbine, the gases pass around a cone 18 located in part 19 of the diffuser of the post-combustion burner. When the post-combustion burner is operating, fuel is fed into these gases through several fuel injectors 26 located in diffuser 19. Since the gases leaving the turbine 6 contain a considerable amount of unburned oxygen, the additional fuel introduced by the fuel injectors 26 provides a combustible mixture which can be first ignited inside a combustion chamber 27 ', by an ignition device which will be described below. . The combustion of this combustible mixture is stabilized in the combustion chamber 27 of the post-combustion burner by flame carriers 30 and 32.

   The burnt gases exit the engine through a nozzle 44, the section of which can be varied.



   The opening of the variable-area nozzle 44 can change from a minimum opening which is used when operating the engine without post-combustion to a maximum opening which is used when operating the engine with post-combustion. The actuation system consists of a cylinder 130, a piston 132, a control and coupling rod 134, a control rod 78 of the nozzle, a piston rod 138 d a carriage 140 and a guide mechanism 142 for said carriage.



   The post-combustion burner control system can be divided into three main parts: 1) the fuel supply system, 2) the ignition device, and 3) the combustion nozzle actuation control device. exhaust. These three parts are closely coordinated by fluid conduits and an electrical system.



   The fuel supply system includes: a fuel tank 46, a fuel booster pump 48; a fuel pump 50, a fuel metering device 52 and the fuel injectors 26. The fuel booster pump 48 is mounted on the fuel tank 46 and is connected to the fuel pump 50 by conduits 54 and 56. The fuel pump 50 is of the turbine type, and has a turbine rotor 58 mounted therein, as well as an inlet passage 50 and discharge passages 62 for the actuating fluid.

   The latter, which is the compressed air coming (as shown) from the outlet of the engine compressor, is sent to the intake passage 60 through conduits 230, 64 and 660 A shutter 68 actuated by an engine is located at the point of connection of conduits 64 and 66, so as to control the operation of the fuel pump by adjusting the air flow. tablet sent to the pump. The turbine rotor 58 drives an impeller 70 which performs the pumping actiôn. The fuel pump 50 sends fuel to the fuel metering device 52 via the conduit 72. The fuel metering device 52 measures the fuel therein and injects it into the engine via the conduit 74 and via the injectors 26.



   This fuel metering device measures the fuel flow by

 <Desc / Clms Page number 3>

 engine air flow function; this fuel flow can be reduced, manually or automatically, to compensate for an engine operating variable such as the outlet temperature of the turbine, this device being a throttle type metering device.



   This fuel metering device (Fig. 2) has a housing 400 which contains five main components: a balanced metering valve 402, a mechanism 404 controlling the metering valve, a valve assembly 406 for reducing the metering flow rate. engine air as a function of the temperature at the outlet of the turbine, a metering port 408 and a check valve 410. These elements are interconnected by passages and are connected to other devices of the entire system to constipate a . command structure.

   The fuel from the post-combustion burner is sent to the crankcase 440 ... through a passage 412 ending in the metering valve 402, it is metered by the valve 402 and sent into the passage 414 from where it passes through the 'metering port 408 and by the check valve 410 from which it reaches a passage 416 for the fuel outlet * A passage 420 constitutes a connection point to which a pipe 192 can be connected, which makes it possible to send motor fluid to another device. A solenoid operated, normally closed valve 418 is located between passage 416 and conduit 74.



   The metering valve 402 is simply a valve having two valve elements 422 and 424. These valve elements cooperate with valve seats 426 and 428. The valve elements are held apart from each other on a rod. valve 430, by a tubular spacer 432; locknuts 434 hold the valve elements and the tubular spacer to the valve stem. This valve is pushed into the closed position by a spring 436.



   The metering valve control mechanism 404 comprises a diaphragm 438, which is fixed, by its outer edge, in a cavity 440 and which divides said cavity into two, chambers 442 and 444. The valve stem 430 enters the chamber. chamber 442 through a hole 446, formed in the housing 400. The end of the valve stem is threaded at 448 and it has a flange 450. This threaded end 448 passes through a cup 452, the diaphragm 438, a washer 454, and carries a nut 456 screwed onto it and serving to hold these parts together against the flange 450.



   A bellows 458 is secured in chamber 442, one end of it being around the flange 450 and its other end around hole 446. A second bellows 460 is attached in chamber 444, one of which is its ends being around the nut. 456 and its other end being around a recess 462 formed in the upper wall of the chamber 444. The recess 462 is connected to the downstream side of the metering orifice 408 by a passage 464.



   This side of the orifice is also connected to the check valve 410. This valve consists of a piston 466, having a valve seat 468 on one end thereof, which piston slidably engages in a cylinder 470 which is mounted on the casing 400 by a screwed part 472. A spring 474 pushes this valve back into the closed position and a reference pressure is sent through a pipe 476 to a chamber formed by the piston and the aforementioned cylinder *

 <Desc / Clms Page number 4>

 
The interior of the bellows 458 is connected to the upstream side of the orifice 408 through the hole 446. The exterior of the bellows 458, located in the chamber 442, and the diaphragm 438 which constitutes one of the sides of said chamber are subjected. to the compressor inlet pressure through a passage 478 and through a conduit 480.

   The exterior of bellows 460, located in chamber 444, and diaphragm 438 which forms one side of said chamber are connected to a reduction valve assembly through passage 482.



   The reduction valve assembly 406 has a sleeve 484 which is secured in a bore 486 of the housing 400. A resiliently acting bushing 488 secures the valve 490 of the assembly in the sleeve 484. The sleeve 484 has an annular groove 492. which connects a passage 496 (in which there is a sleeve 498 crossed by an orifice 500) to the passage 482. The passage 496 is subjected, by a conduit 222 to the output pressure of the compressor. An orifice 504 connects the annular groove 492 to the center of the sleeve 484. The lower end of the valve 490 provides the valve action by means of a profiled part 506 which is provided therein and which varies the section of the orifice 504. .

   The end of the sleeve 484 is subjected by a passage 508 and by a conduit 510, to the inlet pressure of the compressor. the valve 490 is rotated by a shaft 512, so as to vary the constriction formed by the orifice 504 and the profiled part 506.



   The controller 76 (Fig. 3) which operates the exhaust nozzle sends pressures to cylinders 130 controlling the exhaust nozzle through a pressure-controlled relay valve 168 either to open or to close the exhaust nozzle. , as needed. This relay valve 168 has three seats 170, 172 and 174 which guide the valve in its bore 176 forming a cylinder.

   To the cylinder bore 176 are connected six passages, namely, from left to right, in Figure 3: an outlet duct 178 terminating at a low pressure source which may be the compressor inlet pressure; a duct 266 connected, at its other end, to the end of cylinder 140 remote from the nozzle; a duct 230, which is connected, at its other end, to a high pressure source which may be, for example, the outlet pressure of the compressor; a duct 262 which is connected, at its other end, to the end of the cylinders-130 closest to the nozzle; an outlet duct 180 leading to a low pressure source; finally, a duct 182 which serves as an evacuation duct. A spring 184 pushes the relay valve 168 to the right against one of the faces of a piston 186, forming a cup.

   The cup-piston 186 defines, with the bore 191, a chamber 190.



   A piston-valve 188 connects the chamber 190 either to a pipe 192 which supplies a source of pressurized fluid, or to a chamber 194 which is connected, by the pipe 250 and by the passage 252, to a reference low pressure source. . In order to prevent the nozzle 44 from opening during a range of non-post-combustion operation, the source of pressurized fluid provided for line 192 is taken from a point in the fuel supply system of the post-combustion burner. , which is located downstream of the post-combustion fuel pump. The piston-valve 188 has three surfaces 196, 198 and 200, and it moves axially in a bore 202 forming a cylinder.

   To this cylinder-forming bore are connected four passages, namely starting from the top of FIG. 3: passage "04 which is connected, at its other end, to the chamber 194; a passage 205 which is connected, at its other end, to a chamber 206 which is, in turn, connected to the pipe 192; a passage 208 which is connected, to

 <Desc / Clms Page number 5>

 its other end, to room 190; finally, a passage 210 which is connected, at its other end, to the chamber 194.



   The piston-valve 188 is connected, at its lower end, to one of the ends of a movable lever 212, placed in the chamber
194. This movable lever 212 is connected, near its respective ends, between two bellows. Each set of bellows is fixed by a split element 213 through which passes the movable lever 212. An axis
215 pivotally fixes the movable lever, at each of its ends, to the element 213 of each set of bellows. A vacuum was made in the lower bellows, at each end 214 and 216.



   The pressures at two different places along the gas flow path, through the power plant are used by the controller 76, to detest the combustion taking place in the afterburner and to regulate in. the propulsion nozzle accordingly. As shown in FIG. 1, these places are, on the one hand, the one where the pressure is exerted, at the outlet of the compressor which is sent, through the duct 222, to the bellows 218 (located above the bellows 214) and , on the other hand, that where the outlet pressure of the turbine is exerted, which is sent, through the duct 79, to the bellows
220 (located above the bellows 216).



   A movable hinge pin 224 supports the movable lever 212 in a buttonhole 226. A piston 228 moving this hinge pin is located in a bore 230 formed in the control device 76, above the chamber 194. An arm 232 is connected, at one of its ends, to the piston 228 moving the articulation point and, at its other end, to the articulation axis 224. The arm 232 passes through a slot 234 which connects the bore 230 to chamber 194. The piston 228 can move between two adjusting screws; a "nozzle close" adjustment screw 236 and a "nozzle open" adjustment screw 238.

   The "nozzle opening" adjustment screw 238 establishes a value of the ratio of the pressures prevailing at the two different places mentioned above, a value which the ratio must exceed so that the nozzle 44 is open when the two places are used. pressure shown in Figure 1. The adjusting screw 236 of "nozzle closing" establishes a value of the ratio of the pressures prevailing at the two different places, value which the ratio must not reach for the nozzle 44 to be closed when 'the two pressure points shown in Figure 1 are used.



   A spring 240 pushes the piston 228 to the right against the "nozzle open" set screw 238. A chamber 242, constituted by the bore 230 and by the left end of the piston 228, is connected to the chamber 194 by a passage 244. A chamber 246, formed by the bore 230 and by the right end of the piston. piston 228, is connected to passage 208 by passage 248.



   A manual controller is used to actuate the relay valve 168 when the automatic operation of the nozzle controller 76 has a malfunction. This manual control consists of a return lever 254 articulated at 256, a link 258 and a control rod 260. Limit stops 264 and 268 are provided.



   The ignition control device 28 injects a quantity of fuel (in addition to that which is normally sent there) into a combustion chamber 8 where it is burned, resulting in a flame which propagates through the turbine and reaches the

 <Desc / Clms Page number 6>

 post-combustion burner, where. it ignites a combustible mixture in it.

   Fuel is sent to the ignition control device 28 from the main fuel supply system through a conduit 80 which has a solenoid-controlled shut-off valve 82 and connected to the latter. -, The ignition control device is connected, by a conduit 84, to the conduit 74 which supplies the actuation pressure used to inject additional fuel, intended to ensure ignition in the post-combustion burner.



   The ignition control device 28 (see FIG. 4) comprises a body in two parts, namely a housing 100 and a cover 102 held on the housing by screws 104. The housing 100 has a bore 106 into which fits an element 108 forming a piston. A cylindrical rim 110 extending from the interior face of cover 102 projects into the housing and into the interior of a skirt 112 provided on piston member 108. A second piston member 114 slidably engages within the circular rim 110.



   A valve housing 116, fixed to the housing 100, contains a valve 118 regulating the flow through an orifice 120 to pass from a duct 80 to a duct 122. The housing 116 also supports an adjustable stop 121 serving to adjust the flow. opening movement of said valve 118, this stop 121 consisting of a threaded rod and a lock nut 125.



   A piston rod 124 extending from housing 100 extends into housing 116 passing through a boss 126 provided on piston member 108. The rod 124 is of a smaller diameter at one end and is attached to the valve 118. This smaller diameter allows the flow to be past the valve. The other end is pushed against the piston-forming element 114 by a spring 128 which is threaded onto the rod 124, between the element 108 and the retaining disc 144. The disc is retained on the aforementioned rod by an elastic ring 146 The boss 126 projects on either side of the piston member 108 around said rod.



  The protruding part on the inner face, in the skirt of the piston, behaves like an actuating element when it moves in the direction of closing of the valve 118. Thanks to the protruding part on the outer face , the element 108 may form a chamber 148 with the casing 100 when it bears against the casing. The element 114 has a projection 150, on its outer face, so as to form a chamber 152 with the cover plate 102 when it bears against the cover plate.



   The ignition control device has a passage 154 communicating the conduit 84 with the chamber 148. A removable insert 156 having a throttle 158 is placed in the above ironing. The duration of the ignition fuel is determined by choice of the section of the constriction 158. A passage 160 communicates the passage 154 (upstream of the insert 156 mentioned above) with the chamber 152.



   A groove 162, located around the rod 124, is made in the wall of the housing 100. This groove 162 is connected to a duct 165 by a passage 164. The evacuation that this groove 162 can provide prevents the leakage of post fuel. -combustion along the rod 124 (from the chamber in the ignition device) to the

 <Desc / Clms Page number 7>

 during post-combustion burner operation. A passage 166 communicates the passage 164 with the chamber provided in the housing
100 and located between pistons 108 and 114.

   The chamber, between the pistons, is evacuated in this manner so as to prevent unintentional actuation of the ignition control device by the pressure of the outlet duct which is transmitted to chambers 148 and 152 when the burner. afterburner does not operate and, at the same time, carries liquid leaking from chambers 148 and 152 past pistons 108 and 114, during operation of the afterburner.



   The electrical system may include a temperature control amplifier 86 to which, during operation of the afterburner, is signaled by thermocouples 88 which are responsive to the outlet temperature of the turbine. Thermocouples 90 are also sensitive to the temperature of the turbine, but send their signal to a temperature indicator 92. When energized, this amplifier sends a signal to the fuel metering device 52, so as to reduce the flow rate of the fuel. fuel in accordance with some engine operating variable such as turbine outlet temperature, and it can also control the operation of a solenoid operated, normally closed shut-off valve provided in fuel metering unit 52.

   In the event that abnormal temperatures are reached at the outlet of the turbine, the switch 93 comes into action to close the shut-off valve provided in the fuel metering device. Afterburner switch 94 controls amplifier 86 sets motor actuated valve 68, controls fuel booster pump 48, and controls the opening of solenoid actuated, normally closed shutoff valve 82. Although fuel reduction has been described as being effected by automatic means, it can, if desired, be done by hand by monitoring the temperature indicator 92 to adjust the temperature.



  OPERATION,
The operation of the post-combustion burner is started by placing the switch 94 in its "closed" position. This displacement energizes the temperature control amplifier, opens a normally formed, solenoid-controlled shut-off valve placed in the fuel feeder, and sends a signal to the post-combustion burner fuel feeder to decrease flow. of fuel flowing through it. This movement of the switch also places the motor actuated valve 68 in the open position, turns on the fuel booster pump 48, and opens the solenoid actuated, normally closed shutoff valve 82.



   The operation of the fuel booster pump sends fuel from the fuel tank 46, through conduits 54 and 56, to the impeller 70 of the fuel pump 50, When opening the valve 68, actuated by engine, the compressed air is sent from the output of the compressor 4 of the engine, through the conduits 230, 64 and 66, against the turbine 58, so as to drive the impeller 70.

   The impeller 70 then sends fuel to the fuel metering device 52 of the post-combustion burner, This fuel metering device 52 meters the fuel as a function of the increase in compressor pressure and under the influence of the control amplifier of the temperature, then this fuel passes through a solenoid shut-off valve, normally closed, which

 <Desc / Clms Page number 8>

 is now open, through line 74, to reach the fuel injectors 26.



   The opening of the solenoid actuated, normally closed shut-off valve 82 allows fuel to be supplied to the ignition device 28 through the conduit 80. The pressure of the fuel in the conduit 74 is transmitted to the ignition device. ignition through line 84, this pressure allowing the fuel which has passed through valve 82, actuated by solenoid and normally closed, to be injected from the ignition device into a combustion chamber 8. Ignition of the injected fuel takes place. reflected by the propagation through the turbine, of a flame reaching the outlet duct and causing the ignition, in the post-combustion burner, of the fuel which is introduced by the injectors 26.



   The ignition of the fuel, inside the post-combustion burner, results in an increase in the ratio of the pressure of the exhaust gas from the turbine to the output pressure of the compressor, a ratio which is greater than that which is obtained without post-combustion. The compressor outlet pressure is used as a reference pressure to obtain a parameter which is substantially independent of the compressor inlet temperature and of the flight speed. The compressor outlet pressure and the turbine outlet pressure are transmitted to the controller through conduits 222 and 79.

   The control device 76, depending on the variation of the pressure ratio prevailing in the turbine, sends the compressor outlet air (coming from the duct 230) through the duct 262? to the side of the cylinders 130 which is closest to the nozzle, which forces the nozzle to open. The pressurized fuel flowing in this conduit 262 is sent, through the conduit 98, to the pressure-operated switch 96, and normally closed, interposed in the electrical line leading to the shut-off valve 82, actuated by solenoid and normally closed, which opens said switch, thereby closing the shut-off valve 82, so as to prevent fuel from reaching the ignition device 28.



   To stop the operation of the post-combustion burner, the switch 94 of the post-combustion burner is turned so as to bring it to the "open" position. This turns off the temperature control amplifier 86 and interrupts the supply of current to a normally closed, solenoid-controlled shut-off valve provided in the fuel feeder. Movement of the switch, when brought to the "open" position, also closes valve 68, which is driven by the motor, and renders post-combustion fuel booster pump 48 inoperative.



  When the combustion of the afterburner ceases, as a result of stopping the flow of fuel (or for any other reason), the ratio of the turbine outlet gas pressure to the compressor outlet pressure drops below that which is normally obtained. This decrease is more marked as a function of the static pressure (rather than as a function of the total pressure) of the gas escaping from the turbine, which is why it is preferred to use the static pressure as a control means.

   The decrease in the pressure ratio of the turbine is transmitted to the control device of the actuation mechanism of the exhaust nozzle, which sends compressed air, through the duct 266 (from the duct 230), to the side. cylinders 130 which is furthest from the nozzle, which causes the nozzle 44 to close. This reduction in pressure, in

 <Desc / Clms Page number 9>

 conduit 262, is passed to pressure-controlled, normally closed switch 96? through conduit 98, whereby the switch can be closed and thus allow current to flow to valve 82, on the next operation of the valve. post-combustion burner.



   It is obvious that the particular control device described above and shown in the appended drawing is given only as an indication and not limiting and that various modifications can be made to it without departing for this from the spirit and scope of the invention.



    CLAIMS. The method of operating a jet engine comprising a compressor, a turbine, a post-combustion burner and a propulsion nozzle of variable section, said method comprising maintaining the speed of the compressor and the turbine substantially constant. stante, to inject fuel into the post-combustion burner according to a rise in compressor pressure, to ignite the fuel in the post-combustion burner, and to adjust the section of the propulsion nozzle accordingly the ratio of the turbine exhaust pressure to the compressor output pressure.



   2. In combination, a turbojet comprising a compressor and a turbine, a post-combustion burner, a variable-section nozzle provided on the post-combustion burner, a device for sending fuel to the post-combustion burner, a device for igniting the post-combustion burner, a device for controlling said nozzle, the ignition device comprising a device responsive to the flow of fuel sent to the post-combustion burner to operate it, and the control device the nozzle comprising a device sensitive to the ratio of an absolute pressure in the gas flow path of the turbojet, between the compressor and the turbine, to an absolute pressure in the gas flow path,

   between the turbine and the nozzle, so as to control the aforementioned nozzle.



   3. In combination, a turbojet comprising a compressor and a turbine, a post-combustion burner, a variable section nozzle provided on the post-combustion burner, a device for sending fuel to the post-combustion burner, a device for igniting the post-combustion burner, a device for controlling said nozzle, the device for controlling the nozzle being sensitive to the ratio of an absolute pressure in the gas flow path of the turbojet, between the compressor and the turbine, at an absolute pressure in the gas flow path, between the turbine and the nozzle, so as to control the aforementioned nozzle.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

4. Brûleur de post-combustion comportant, en combinaison, une tuyère à section variable, un mécanisme actionnant la tuyère et servant à l'amener dans un sens d'ouverture ou de fermeture, un dispositif de commande du mécanisme précité comprenant un dispositif sensible à la pression régnant dans le brûleur de post-combustion et un dispositif reliant, de fagon à le commander, ce dispositif de commande au mécanisme d'actionnement précité, un conduit servant à transmettre la pression régnant dans le brûleur de post-combustion au dispositif sensible à la pression du dispositif de commande précité de <Desc/Clms Page number 10> la tuyère, un dispositif servant à envoyer du combustible au brûleur de post-combustion, 4. Post-combustion burner comprising, in combination, a variable section nozzle, a mechanism actuating the nozzle and serving to bring it in an opening or closing direction, a device for controlling the aforementioned mechanism comprising a sensitive device to the pressure prevailing in the post-combustion burner and a device connecting, in order to control it, this control device to the aforementioned actuating mechanism, a duct serving to transmit the pressure prevailing in the post-combustion burner to the device sensitive to the pressure of the aforementioned control device <Desc / Clms Page number 10> the nozzle, a device used to send fuel to the post-combustion burner, ce dispositif comprenant un doseur du combustible destiné au brûleur de post-combustion servant à mesurer le combustible, un dispositif d'allumage servant à enflammer le combustible se trouvant dans le brûleur de post-combustion, ce dispositif d'allumage comprenant un dispositif sensible à la pression du combustible envoyé au brûleur de post-combustion et un conduit servant à transmettre la pression du combustible envoyé au brûleur de post-combustion au dispositif sensible à la pression associé au dispositif d'allumage. this device comprising a metering device for the fuel intended for the post-combustion burner serving to measure the fuel, an ignition device serving to ignite the fuel in the post-combustion burner, this ignition device comprising a device sensitive to the pressure of the fuel sent to the post-combustion burner and a conduit for transmitting the pressure of the fuel sent to the post-combustion burner to the pressure sensitive device associated with the ignition device. 5.Brûleur de post-combustion comportant, en combinaison, une tuyère à section variable, un mécanisme actionnant la tuyère et servant à l'amener dans un sens d'ouverture ou de fermeture, un dispositif de commande du mécanisme précité comprenant un dispositif sensible à la pression régnant dans le brûleur de post-combustion et un dispositif reliant, de façon à le commander, ce dispositif de commande au mécanisme d'actionnement précité, un conduit servant à transmettre la pression régnant dans le brûleur de post-combustion au dispositif sensible à la pression du dispositif de commande précité de la tuyère, un dispositif servant à envoyer du combustible au brûleur de postcombustion, ce dispositif comprenant un doseur du combustible destiné au brûleur de post-combustion servant à mesurer le combustible, 5.Post-combustion burner comprising, in combination, a variable section nozzle, a mechanism actuating the nozzle and serving to bring it in an opening or closing direction, a control device for the aforementioned mechanism comprising a sensitive device to the pressure prevailing in the post-combustion burner and a device connecting, so as to control it, this control device to the aforementioned actuating mechanism, a duct serving to transmit the pressure prevailing in the post-combustion burner to the device responsive to the pressure of the aforementioned control device of the nozzle, a device for supplying fuel to the post-combustion burner, this device comprising a fuel metering device intended for the post-combustion burner for measuring the fuel, un dispositif d'allumage servant à enflammer le combustible se trouvant dans le brûleur de post-combustion, ce dispositif d'allumage comprenant un dispositif sensible à la pression du combustible envoyé au brûleur de post-combustion, un conduit servant à transmettre la pression du combustible envoyé au brûleur de post-combustion au dispositif sensible à la pression associé au dispositif d'allumage et un dispositif reliant, de manière à les commander, le dispositif d'allumage et le dispositif de commande précités, de façon à rendre le dispositif d'allumage inopérant une fois que le dispositif de commande a ouvert la tuyère. an ignition device serving to ignite the fuel in the post-combustion burner, this ignition device comprising a device sensitive to the pressure of the fuel sent to the post-combustion burner, a conduit for transmitting the pressure of the fuel sent to the post-combustion burner to the pressure sensitive device associated with the ignition device and a device connecting, so as to control them, the aforementioned ignition device and the aforementioned control device, so as to make the device d ignition inoperative once the control device has opened the nozzle. 6. En combinaison, un moteur à turbine à gaz comprenant un compresseur,servant à comprimer l'air à utiliser dans le moteur, une turbine reliée, de façon à le commander, au compresseur, une chambre de combustion montée entre le compresseur et la turbine, à laquelle l'air comprimé est fourni par le compresseur, un dispositif d'alimentation en combustible servant à amener du combustible à la chambre de combustion, de manière à produire un mélange combustible-air avec l'air comprimé, un dispositif d'allumage servant à enflammer le mélange combustible-air dans la chambre de combustion,cet allumage produisant un gaz chaud, la turbine étant reliée à l'extrémité d'aval de la chambre de combustion pour l'amenée de gaz de la chambre à travers la turbine, et un brûleur de post-combustion à travers lequel le gaz venant de la turbine est déchargé, 6. In combination, a gas turbine engine comprising a compressor, for compressing the air to be used in the engine, a turbine connected, so as to control it, to the compressor, a combustion chamber mounted between the compressor and the compressor. turbine, to which the compressed air is supplied by the compressor, a fuel supply device for supplying fuel to the combustion chamber, so as to produce a fuel-air mixture with the compressed air, a device for 'ignition serving to ignite the fuel-air mixture in the combustion chamber, this ignition producing a hot gas, the turbine being connected to the downstream end of the combustion chamber for supplying gas from the chamber through the turbine, and a post-combustion burner through which the gas coming from the turbine is discharged, ce brûleur de post-combustion comprenant une tuyère à section variable, un mécanisme actionnant la tuyère, un dispositif de commande du mécanisme précité comprenant un dispositif sensible à la pression régnant dans le brûleur de pcstcombustion et un dispositif reliant, de façon à le commander, ce dispositif de commande au mécanisme d'actionnement précité, un conduit servant à transmettre la pression régnant dans le brûleur de postcombustion au dispositif sensible à la pression du dispositif de commande précité de la tuyère, un dispositif servant à envoyer du combustible au brûleur de post-combustion, ce dispositif comprenant un doseur du combustible destiné au brûleur de post-combustion servant à mesurer le combustible, this post-combustion burner comprising a nozzle with variable section, a mechanism actuating the nozzle, a control device for the aforementioned mechanism comprising a device sensitive to the pressure prevailing in the combustion burner and a device connecting, so as to control it, this control device to the aforementioned actuating mechanism, a duct serving to transmit the pressure prevailing in the post-combustion burner to the pressure-sensitive device of the aforementioned control device of the nozzle, a device serving to send fuel to the post-burner -combustion, this device comprising a fuel metering device intended for the post-combustion burner serving to measure the fuel, un dispositif d'allumage servant à enflammer le combustible se trouvant dans le brûleur de post-combustion alimenté <Desc/Clms Page number 11> en combustible, ce dispostif d'allumage comprenant un dispositif sensible à la pression du combustible envoyé au 'brûleur de post-com- bustion, le dispositif sensible à la pression associé au dispositif d'allumage agissant de manière à injecter du combustible, provenant du dispositif d'alimentation du dispositif d'allumage, dans la cham- bre de combustion du moteur, et un conduit servant à transmettre la pression du combustible envoyé au brûleur de post-combustion au dis- positif sensible à la pression associé au dispositif d'allumage. an ignition device for igniting the fuel in the fueled post-combustion burner <Desc / Clms Page number 11> in fuel, this ignition device comprising a device sensitive to the pressure of the fuel sent to the post-combustion burner, the pressure sensitive device associated with the ignition device acting so as to inject fuel, coming from the afterburner. device for supplying the ignition device, in the combustion chamber of the engine, and a conduit for transmitting the pressure of the fuel sent to the post-combustion burner to the pressure-sensitive device associated with the device. ignition. 7. En combinaison, un moteur à turbine à gaz comprenant un compresseur servant à comprimer l'air à utiliser dans le moteur, une turbine reliée, de façon à le commander, au compresseur, une chambre de combustion montée entre le mpresseur et la turbine, à la- quelle l'air comprimé est fourni par le compresseur, un dispositif d'a- limentation en combustible servant à amener du combustible à la cham- bre de combustion, de manière à produire un mélange combustible-air avec l'air comprimé, un dispositif d'allumage servant à enflammer le mélange combustible-air dans la chambre de combustion, cet allumage produisant un gaz chaud, la turbine étant reliée à l'extrémité d'a- val de la chambre de combustion pour l'amenée de gaz de la chambre à travers la turbine, 7. In combination, a gas turbine engine comprising a compressor for compressing the air to be used in the engine, a turbine connected, so as to control it, to the compressor, a combustion chamber mounted between the compressor and the turbine. , to which compressed air is supplied by the compressor, a fuel supply device for supplying fuel to the combustion chamber, so as to produce a fuel-air mixture with the air compressed, an ignition device serving to ignite the fuel-air mixture in the combustion chamber, this ignition producing a hot gas, the turbine being connected to the downstream end of the combustion chamber for the supply gas from the chamber through the turbine, et un brûleur de post-combustion à travers lequel le gaz venant de la turbine est déchargé, ce brûleur de post-combus- tion comprenant une tuyère à section variable, un mécanisme actionnant la tuyère, un dispositif de commande pour le mécanisme précité comportant un dispositif sensible au rapport d'une pression absolue régnant dans le moteur entre le compresseur et la turbine et une pression absolue régnant dans le brûleur de post-combustion entre la turbine et la tuyère, et un dispositif reliant, de façon à les commander, le dispositif de commande au mécanisme d'actionnement précités, and a post-combustion burner through which the gas coming from the turbine is discharged, this post-combustion burner comprising a nozzle of variable section, a mechanism operating the nozzle, a control device for the aforementioned mechanism comprising a device sensitive to the ratio of an absolute pressure prevailing in the engine between the compressor and the turbine and an absolute pressure prevailing in the post-combustion burner between the turbine and the nozzle, and a device connecting, so as to control them, the control device to the aforementioned actuating mechanism, un conduit servant à transmettre la pression régnant dans le moteur au dispositif sensible à la pression du dispositif de commande de la tuyère et un conduit servant à transmettre la pression régnant dans le brûleur de post-combustion au dispositif sensible à la pression du dispositif de commande de la tuyère, un dispositif servant à envoyer du combustible au brûleur de post-combustion, ce dispositif comprenant un doseur du combustible destiné au brûleur de post-combustion servant à mesurer le combustible , un dispositif d'allumage servant à enflammer le combustible se trouvant dans le brûleur de postcombustion, alimenté en combustible, ce dispositif d'allumage comprenant un dispositif sensible à la pression du combustible envoyé au brûleur de post-combustion, a conduit for transmitting the pressure in the engine to the pressure sensitive device of the nozzle controller and a conduit for transmitting the pressure in the post-combustion burner to the pressure sensitive device of the controller of the nozzle, a device for supplying fuel to the post-combustion burner, this device comprising a fuel metering device intended for the post-combustion burner for measuring the fuel, an ignition device for igniting the fuel present in the post-combustion burner, supplied with fuel, this ignition device comprising a device sensitive to the pressure of the fuel sent to the post-combustion burner, le dispositif sensible à l pression associé au dispositif d'allumage agissant de manière à injecter du combustible, provenant du dispositif d'alimentation du dispositif d'allumage, dans la chambre de combustion du moteur, et un conduit servant à transmettre la pression du combustible envoyé au brûleur de postcombustion au dispositif sensible à la pression associé au dispositif d'allumage. the pressure-sensitive device associated with the ignition device acting to inject fuel, coming from the supply device of the ignition device, into the combustion chamber of the engine, and a conduit for transmitting the fuel pressure sent to the afterburner to the pressure sensitive device associated with the ignition device. 8. En combinaison, un moteur à turbine à gaz comprenant un compresseur servant à comprimer l'air à utiliser dans le moteur, une turbine reliée, de façon à le commander, au compresseur, une chambre de combustion montée entre le compresseur et la turbine, à laquelle l'air comprimé est fourni par le compresseur, un dispositif d'alimentation en combustible servant à amener du combustible à la chambre de combustion, de manière à produire un mélange combustible-air avec l'air comprimé, un dispositif d'allumage servant à enflammer-'le mélange combustible-air dans la chambre de combustion, cet allumage produisant un gaz chaud, la turbine étant reliée à l'extrémité d'aval de la chambre de combustion pour l'amenée de,gaz de la chambre à travers la tur- <Desc/Clms Page number 12> bine, 8. In combination, a gas turbine engine comprising a compressor for compressing the air to be used in the engine, a turbine connected, so as to control it, to the compressor, a combustion chamber mounted between the compressor and the turbine. , to which the compressed air is supplied by the compressor, a fuel supply device for supplying fuel to the combustion chamber, so as to produce a fuel-air mixture with the compressed air, a fuel supply device ignition serving to ignite the fuel-air mixture in the combustion chamber, this ignition producing a hot gas, the turbine being connected to the downstream end of the combustion chamber for the supply of gas from the chamber across the tur- <Desc / Clms Page number 12> bine, et un brûleur de post-combustion à travers lequel le gaz venant de la turbine est déchargé, ce brûleur de post-combustion comprenant une tuyère à section variable, un mécanisme actionnant la tuyère, comprenant un piston mobile, un dispositif de commande pour le mécanisme précité comportant un dispositif sensible à la ression régnant dans le brûleur de post-combustion et un dispositif reliant, de fa- çon à les commander, le dispositif de commande au mécanisme d'actionnement précités, le dispositif de liaison comportant un conduit relié à chaque côté du piston et servant à amener un fluide de commande à un côté ou à l'autre côté du piston, un conduit servant à transmettre la pression régnant dans le brûleur de post-combustion au dispositif sensible à la pression du dispositif de commande de la tuyère, and a post-combustion burner through which the gas coming from the turbine is discharged, this post-combustion burner comprising a variable-section nozzle, a mechanism operating the nozzle, comprising a movable piston, a control device for the mechanism aforementioned comprising a device sensitive to the ression prevailing in the post-combustion burner and a device connecting, so as to control them, the control device to the aforementioned actuating mechanism, the connecting device comprising a duct connected to each side of the piston and for supplying a control fluid to one side or the other side of the piston, a conduit for transmitting the pressure in the post-combustion burner to the pressure sensitive device of the control device of the nozzle, un dispositif d'alimentation en combustible servant à amener du combustible au brûleur de post-combustion, le dispositif d'alimentation comportant un doseur de combustible associé au brûleur de post-combustion pour mesurer le combustible, un dispositif d'allumage pour allumer le combustible dans le brûleur de post-combustion alimenté en combustible, un conduit servant à amener du combustible au dispositif d'allumage, le dispositif d'allumage comportant un dispositif sensible à la pression du combustible amené au 'brûleur de post-combustion, ce dispositif sensible à la pression du dispositif d'allumage agissant de manière à injecter du combustible venant du dispositif d'alimentation au dispositif d'allumage dans la chambre de combustion du moteur, a fuel feed device for supplying fuel to the post-combustion burner, the feed device comprising a fuel metering device associated with the post-combustion burner for measuring the fuel, an ignition device for igniting the fuel in the post-combustion burner supplied with fuel, a conduit for supplying fuel to the ignition device, the ignition device comprising a device sensitive to the pressure of the fuel supplied to the post-combustion burner, this sensitive device to the pressure of the ignition device acting so as to inject fuel from the feed device to the ignition device into the combustion chamber of the engine, un conduit reliant le dispositif d'allumage à la chambre de combustion pour transférer du combustible du dispositif d'allumage à la chambre de combustion, et un conduit servant à transmettre la pression du combustible amené au brûleur de post-combustion au dispositif sensible à la pression du dispositif d'allumage. a conduit connecting the ignition device to the combustion chamber for transferring fuel from the ignition device to the combustion chamber, and a conduit for transmitting the pressure of the fuel supplied to the post-combustion burner to the device sensitive to the combustion ignition device pressure. 9. En combinaison, un moteur à turbine à gaz comprenant un compresseur servant à comprimer l'air à utiliser dans le moteur, une turbine reliée, de façon à le commander, au compresseur, une chambre de combustion montée entre le compresseur et la turbine, à laquelle l'air comprimé est fourni par le compresseur, un dispositif d'alimentation en combustible servant à amener du combustible à la chambre de combustion , de manière à produire un mélange combustible-air avec l'air comprimé, un dispositif d'allumage servant à enflammer le mélange combustible-air dans la chambre de combustion, cet allumage produisant un gaz chaud, la turbine étant reliée à l'extrémité d'aval de la chambre de combustion pour l'amenée de gaz de la chambre à travers la turbine, et un 'brûleur de post-combustion à travers lequel le gaz venant de la turbine est déchargé, 9. In combination, a gas turbine engine comprising a compressor for compressing the air to be used in the engine, a turbine connected, so as to control it, to the compressor, a combustion chamber mounted between the compressor and the turbine. , to which the compressed air is supplied by the compressor, a fuel supply device for supplying fuel to the combustion chamber, so as to produce a fuel-air mixture with the compressed air, a fuel supply device ignition serving to ignite the fuel-air mixture in the combustion chamber, this ignition producing a hot gas, the turbine being connected to the downstream end of the combustion chamber for supplying gas from the chamber through the turbine, and a 'post-combustion burner through which gas from the turbine is discharged, ce brûleur de post-combustion comprenant une tuyère à section variable, un mécanisme actionnant la tuyère comprenant un piston mobile, un dispositif de commande pour le mécanisme précité comportant un dispositif sensible au rapport d'une pression absolue régnant dans le moteur, entre le compresseur et la turbine, à une pression absolue régnant dans le brûleur de post-combustion, entre la turbine et la tuyère et un dispositif reliant, de façon à les commander, le dispositif de commande au mécanisme d'actionnement précités, le dispositif de liaison comportant un conduit relié à chaque côté du piston et servant à amener un fluide de commande à un coté ou à l'autre côté du piston, un conduit servant à transmettre la pression régnant dans le brûleur de post-combustion au dispositif sensible à la pression du dispositif de commande de la tuyère, this post-combustion burner comprising a variable-section nozzle, a mechanism actuating the nozzle comprising a movable piston, a control device for the aforementioned mechanism comprising a device sensitive to the ratio of an absolute pressure prevailing in the engine, between the compressor and the turbine, at an absolute pressure prevailing in the post-combustion burner, between the turbine and the nozzle and a device connecting, so as to control them, the control device to the aforementioned actuating mechanism, the connection device comprising a duct connected to each side of the piston and serving to supply a control fluid to one side or the other side of the piston, a duct serving to transmit the pressure in the post-combustion burner to the pressure-sensitive device of the nozzle control device, un dispositif d'alimentation en combustible servant à amener du combustible au brûleur de post-combustion, le dispositif d'alimentation comportant un doseur de combustible associé au brûleur de post-combustion pour <Desc/Clms Page number 13> mesurer le combustible, un dispositif d'allumage pour allumer le com- bustible dans le 'brûleur de post-combustion alimenté en combustible, un conduit servant à amener du combustible au dispositif d'allumage, le dispositif d'allumage comportant un dispositif sensible à la pres- sion du combustible amené au brûleur de post-combustion, ce disposi- tif sensible à la pression du dispositif d'allumage agissant de ma- nière à injecter du combustible venant du dispositif d'alimentation du dispositif d'allumage dans la chambre de combustion du moteur, a fuel feed device for supplying fuel to the post-combustion burner, the feed device comprising a fuel metering device associated with the post-combustion burner for <Desc / Clms Page number 13> measuring the fuel, an ignition device for igniting the fuel in the fuel-supplied post-combustion burner, a conduit for supplying fuel to the ignition device, the ignition device comprising a device sensitive to fuel. the pressure of the fuel supplied to the post-combustion burner, this device sensitive to the pressure of the ignition device acting so as to inject fuel coming from the supply device of the ignition device into the chamber engine combustion, un conduit reliant le dispositif d'allumage à la chambre de combustion pour transférer du combustible du dispositif d'allumage à la chambre de combustion, et un conduit servantà transmettre la pression du com- bustible amené au brûleur de post-combustion au dispositif sensible à la pression du dispositif d'allumage. a conduit connecting the ignition device to the combustion chamber for transferring fuel from the ignition device to the combustion chamber, and a conduit for transmitting the pressure of the fuel supplied to the post-combustion burner to the device sensitive to the pressure of the ignition device. 10. En combinaison, un moteur à turbine à gaz comprenant un compresseur servant à comprimer l'air à utiliser dans le moteur, une turbine reliée, de façon à le commander, au compresseur, une cham- bre de combustion montée entre le compresseur et la turbine, à la- quelle l'air comprimé est fourni par le compresseur, un dispositif d'alimentation en combustible servant à amener du combustible à la chambre de combustion, de manière à produire un mélange combustible-air avec l'air comprimé, un dispositif d'allumage servant à enflammer le mélange combustible-air dans la chambre de combustion, cet allumage produisant un gaz chaud, la turbine étant reliée à l'extrémité d'aval de la chambre de combustion pour l'amenée de gaz de la chambre à travers la turbine, et un brûleur de post-combustion à travers lequel le gaz venant de la turbine est déchargé, 10. In combination, a gas turbine engine comprising a compressor for compressing the air to be used in the engine, a turbine connected so as to control it to the compressor, a combustion chamber mounted between the compressor and the turbine, to which the compressed air is supplied by the compressor, a fuel supply device serving to supply fuel to the combustion chamber, so as to produce a fuel-air mixture with the compressed air, an ignition device serving to ignite the fuel-air mixture in the combustion chamber, this ignition producing a hot gas, the turbine being connected to the downstream end of the combustion chamber for supplying gas from the combustion chamber chamber through the turbine, and a post-combustion burner through which gas from the turbine is discharged, ce brûleur de post-combustion comprenant une tuyère à section variable, un mécanisme actionnant la tuyère, comprenant un piston mobile, un dispositif de commande pour le mécanisme précité comportant un dispositif sensible à la pression régnant dans le brûleur de post-combustion et un dispositif reliant, de façon à les commander, le dispositif de commande au mécanisme d'actionnement précités, le dispositif de liaison comportant un conduit relié à chaque côté du piston et servant à amener un fluide de commande à un côté ou à l'autre côté du piston, un conduit servant à transmettre la pression régnant dans le brûleur de post-combustion au dispositif sensible à la pression du dispositif de commande de la tuyère, un dispositif d'alimentation en combustible servant à amener du combustible au brûleur de post-combustion, this post-combustion burner comprising a nozzle with variable section, a mechanism actuating the nozzle, comprising a movable piston, a control device for the aforementioned mechanism comprising a device sensitive to the pressure prevailing in the post-combustion burner and a device connecting, so as to control them, the control device to the aforementioned actuating mechanism, the connection device comprising a duct connected to each side of the piston and serving to supply a control fluid to one side or the other side of the piston, a conduit for transmitting the pressure in the post-combustion burner to the pressure sensitive device of the nozzle control device, a fuel supply device for supplying fuel to the post-combustion burner, le dispositif d'alimentation comportant un doseur de combustible associé au brûleur de postcombustion pour mesurer le combustible, un dispositif d'allumage pour allumer le combustible dans le brûleur de post-combustion alimenté en combustible, un conduit servant à amener du combustible au dispositif d'allumage, une soupape intercalée dans le conduit mentionné en dernier lieu, un dispositif communiquant avec l'un des conduits du dispositif de liaison de commande pour fermer ladite soupape, le dispositif d'allumage comportant un dispositif sensible à la pression du combustible amené au 'brûleur de post-combustion, ce dispositif sensible à la pression du dispositif d'allumage agissant de manière à injecter du combustible venant du dispositif d'alimentation du dispositif d'allumage dans la chambre de combustion du moteur, the feed device comprising a fuel metering device associated with the post-combustion burner for measuring the fuel, an ignition device for igniting the fuel in the post-combustion burner supplied with fuel, a conduit for supplying fuel to the device d ignition, a valve interposed in the duct mentioned last, a device communicating with one of the ducts of the control connecting device to close said valve, the ignition device comprising a device sensitive to the pressure of the fuel supplied to the 'post-combustion burner, this device sensitive to the pressure of the ignition device acting so as to inject fuel from the supply device of the ignition device into the combustion chamber of the engine, un conduit reliant le dispositif d'allumage à la chambre de combustion pour transférer du combustible du dispositif d'allumage à la chambre de combustion, et un conduit servant à transmettre la pression du combustible amené au brûleur de post-combustion au dispositif sensible à la pression du dispositif d'allumage. a conduit connecting the ignition device to the combustion chamber for transferring fuel from the ignition device to the combustion chamber, and a conduit for transmitting the pressure of the fuel supplied to the post-combustion burner to the device sensitive to the combustion ignition device pressure. 11. En combinaison, un moteur à turbine à gaz comprenant un <Desc/Clms Page number 14> compresseur servant à comprimer l'air à utiliser dans le moteur, une turbine reliée, de façon à le commander, au compresseur, une chambre de combustion montée entre le compresseur etla turbine, à laquelle l'air comprimé est fourni par le compresseur, un dispositif d'alimentation en combustible servant à amener du combustible à la chambre de combustion, de manière à produire un mélange combustible-air avec l'air comprimé, un dispositif d'allumage servant à enflammer le mélange combustible-air dans la chambre de combustion, cet allumage produisant un gaz chaud, la turbine étant reliée à l'extrémité d'aval de la chambre de combustion pour l'amenée de gaz de la chambre à travers la turbine, 11. In combination, a gas turbine engine comprising a <Desc / Clms Page number 14> compressor for compressing the air to be used in the engine, a turbine connected, so as to control it, to the compressor, a combustion chamber mounted between the compressor and the turbine, to which the compressed air is supplied by the compressor, a fuel supply device for supplying fuel to the combustion chamber so as to produce a fuel-air mixture with compressed air, an ignition device for igniting the fuel-air mixture in the combustion chamber , this ignition producing a hot gas, the turbine being connected to the downstream end of the combustion chamber for supplying gas from the chamber through the turbine, et un brûleur de post-combustion à travers lequel le gaz venant de la turbine est déchargé, ce brûleur de post-combustion comprenant une tuyère à section variable, un mécanisme actionnant la tuyère comprenant un piston mobile, un dispositif de commande pour le mécanisme précité comportant un dispositif sensible au rapport d'une pression absolue régnant dans le moteur, entre le compresseur et la turbine, à une pression absolue régnant dans le brûleur de post-combustion, entre la turbine et la tuyère et un dispositif reliant, de façon à les commander, le dispositif de commande au mécanisme d'actionnement précités, le dispositif de liaison comportant un conduit relié à chaque côté du piston et servant à amener un fluide de commande à un côté ou à l'autre côté du piston, and a post-combustion burner through which the gas coming from the turbine is discharged, this post-combustion burner comprising a nozzle with variable section, a mechanism operating the nozzle comprising a movable piston, a control device for the aforementioned mechanism comprising a device sensitive to the ratio of an absolute pressure prevailing in the engine, between the compressor and the turbine, to an absolute pressure prevailing in the post-combustion burner, between the turbine and the nozzle and a connecting device, so as to control them, the control device to the aforementioned actuating mechanism, the connection device comprising a duct connected to each side of the piston and serving to supply a control fluid to one side or the other side of the piston, un conduit servant à transmettre la pression régnant dans le brûleur de post-combustion au dispositif sensible à la pression du dispositif de commande de la tuyère, un dispositif d'alimentation en combustible servant à amener du combustible au brûleur de post-combustion, le dispositif d'alimentation comportant un doseur de combustible associé au brûleur de post-combustion pour mesurer le combustible, un dispositif d'allumage pour allumer le combustible dans le brûleur de post-combustion alimenté en combustible, un conduit servant à amener du combustible au dispositif d'allumage, une soupape intercalée dans le conduit mentionné en dernier lieu, un dispositif communiquant avec l'un des conduits du dispositif de liaison de commande pour fermer ladite soupape, a conduit for transmitting the pressure in the post-combustion burner to the pressure-sensitive device of the nozzle control device, a fuel supply device for supplying fuel to the post-combustion burner, the device feed comprising a fuel metering device associated with the post-combustion burner for measuring the fuel, an ignition device for igniting the fuel in the post-combustion burner supplied with fuel, a conduit for supplying fuel to the device ignition, a valve interposed in the duct mentioned last, a device communicating with one of the ducts of the control connection device to close said valve, le dispositif d'allumage comportant un dispositif sensible à la pression du combustible amené au brûleur de post-combustion, ce dispositif sensible à la pression du dispositif d'allumage agissant de manière à injecter du combustible venant du dispositif d'alimentation du dispositif d'allumage dans la chambre de combustion du moteur, un conduit reliant le dispositif d'allumage à la chambre de combustion pour transférer du combustible du dispositif d'allumage à la chambre de combustion, et un conduit servant à transmettre la pression du combustible amené au brûleur de post-combustion au dispositif sensible à la pression du dispositif d'allumage. the ignition device comprising a device sensitive to the pressure of the fuel supplied to the post-combustion burner, this device sensitive to the pressure of the ignition device acting so as to inject fuel coming from the device for supplying the post-combustion device. ignition in the combustion chamber of the engine, a conduit connecting the ignition device to the combustion chamber for transferring fuel from the ignition device to the combustion chamber, and a conduit for transmitting the pressure of the fuel supplied to the burner afterburning to the pressure sensitive device of the ignition device. 12. En combinaison, un moteur à turbine à gaz comprenant un compresseur servant à comprimer l'air à utiliser dans le moteur, une turbine reliée, de façon à le commander, au compresseur, une chambre de combustion montée entre le compresseur et la turbine, à laquelle l'air comprimé est fourni par le compresseur, un dispositif d'alimen- tation en combustible servant à amener du combustible à la chambre de combustion, de manière à produire un mélange combustible-air avec l'air comprimé, un dispositif d'allumage servant à enflammer le mélange combustible-air dans la chambre de combustion, cet allumage produisant un gaz chaud, la turbine étant reliée à l'extrémité d'aval de la chambre de combustion pour l'amenée de gaz de la chambre à travers la turbine, 12. In combination, a gas turbine engine comprising a compressor for compressing the air to be used in the engine, a turbine connected, so as to control it, to the compressor, a combustion chamber mounted between the compressor and the turbine. , to which the compressed air is supplied by the compressor, a fuel supply device for supplying fuel to the combustion chamber, so as to produce a fuel-air mixture with the compressed air, a device ignition used to ignite the fuel-air mixture in the combustion chamber, this ignition producing a hot gas, the turbine being connected to the downstream end of the combustion chamber for supplying gas from the chamber to through the turbine, et un brûleur de post-combustion à travers lequel le gaz venant de la turbine est déchargé, ce brûleur de post-combustion com- <Desc/Clms Page number 15> prenant une tuyère à section variable, un mécanisme actionnant la tuyère comprenant un piston mobile, un dispositif de commande pour le mécanisme précité comportant un dispositif sensible à la pression ré- gnant dans le brûleur de post-combustion et un dispositif reliant, de façon à les commander, le dispositif de commande au mécanisme d'ac- tionnement précités, le dispositif de liaison comportant un conduit relié à chaque côté du piston et servant à amener un fluide de com- mande à un côté ou à l'autre coté du piston, and a post-combustion burner through which gas from the turbine is discharged, this post-combustion burner comprising <Desc / Clms Page number 15> taking a nozzle with variable section, a mechanism actuating the nozzle comprising a movable piston, a control device for the aforementioned mechanism comprising a device sensitive to the pressure prevailing in the post-combustion burner and a connecting device, so as to to control them, the control device to the aforementioned actuating mechanism, the connection device comprising a duct connected to each side of the piston and serving to supply a control fluid to one side or the other side of the piston , un conduit servant à trans- mettre la pression régnant dans le brûleur de post-combustion au dis- positif sensible à la pression du dispositif de commande de la tuyère, un dispositif d'alimentation en combustible servant à amener:-du combus- tible au brûleur de post-combustion, le dispositif d'alimentation com- portant un doseur de combustible associé au brûleur de post-combustion pour mesurer le combustible, un dispositif d'allumage pour allumer le combustible dans le brûleur de post-combustion alimenté en combustible, un conduit servant à amener du combustible au dispositif d'allumage, une soupape intercalée dans le conduit mentionné en dernier lieu, un dispositif communiquant avec l'un des conduits du dispositifde liai- son de commande pour fermer ladite soupape, a duct for transmitting the pressure in the post-combustion burner to the pressure-sensitive device of the nozzle control device, a fuel supply device for supplying: - fuel to the nozzle post-combustion burner, the feed device comprising a fuel metering device associated with the post-combustion burner for measuring the fuel, an ignition device for igniting the fuel in the post-combustion burner supplied with fuel, a conduit for supplying fuel to the ignition device, a valve interposed in the last mentioned conduit, a device communicating with one of the conduits of the control connection device for closing said valve, le dispositif mentionné en dernier lieu comportant un commutateur commandé par la pression,le dispositif d'allumage comportant un dispositif sensible à la pression du combustible amené au brûleur de post-combustion, ce dispositif sensible à la pression du dispositif d'allumage agissant de manière à in- jecter du combustible venant du dispositif d'alimentation du dispositif d'allumage dans la chambre de combustion du moteur, un conduit reliant le dispositif d'allumage à la chambre de combustion pour transférer du combustible du dispositif d'allumage à la chambre de combustion, et un conduit servant à transmettre la pression du combustible amené au brûleur de post-combustion au dispositif sensible à la pression du dispositif d'allumage. the last-mentioned device comprising a pressure-controlled switch, the ignition device comprising a device sensitive to the pressure of the fuel supplied to the post-combustion burner, this device sensitive to the pressure of the ignition device acting in such a manner injecting fuel from the supply device of the ignition device into the combustion chamber of the engine, a conduit connecting the ignition device to the combustion chamber for transferring fuel from the ignition device to the chamber combustion chamber, and a conduit for transmitting the pressure of the fuel supplied to the post-combustion burner to the pressure sensitive device of the ignition device. 13. En combinaison, un moteur à turbine à gaz comprenant un compresseur servant à comprimer l'air à utiliser dans le moteur, une turbine reliée, de façon à le commander, au compresseur, une chambre de combustion montée entre le compresseur et la turbine, à laquelle l'air comprimé est fourni par le compresseur, un dispositif d'alimentation en combustible servant à amener du combustible à la chambre'de combustion, de manière à produire un mélange combustible-air avec l'air comprimé, un dispositif d'allumage servant à enflammer le mélange combustible-air dans la chambre de combustion, cet allumage produisant un gaz chaud, la turbine étant reliée à l'extrémité d'aval de la chambre de combustion pour l'amenée de gaz de la chambre à travers la turbine, et un brûleur de post-combustion à travers lequel le gaz venant de la turbine est déchargé, 13. In combination, a gas turbine engine comprising a compressor for compressing the air to be used in the engine, a turbine connected, so as to control it, to the compressor, a combustion chamber mounted between the compressor and the turbine. , to which the compressed air is supplied by the compressor, a fuel supply device for supplying fuel to the combustion chamber, so as to produce a fuel-air mixture with the compressed air, a fuel supply device 'ignition serving to ignite the fuel-air mixture in the combustion chamber, this ignition producing a hot gas, the turbine being connected to the downstream end of the combustion chamber for supplying gas from the chamber through the turbine, and a post-combustion burner through which the gas coming from the turbine is discharged, ce brûleur de post-combustion comprenant une tuyère à session variable, un mécanisme actionnant la tuyère comprenant un piston mobile, un dispositif de commande pour le mécanisme précité comportant un dispositif sensible au rapport d'une pression absolue régnant dans le moteur, entre le compresseur et la turbine, à une pression absolue régnant dans le brûleur de post-combustion, entre la turbine et la tuyère ,et un dispositif reliant, de façon à les commander, le dispositif de commande au mécanisme d'actionnement précités, le dispositif de liaison comportant un conduit relié à chaque côté du piston et servant à amener un fluide de commande à un côté ou à l'autre côté du piston, this post-combustion burner comprising a variable session nozzle, a mechanism actuating the nozzle comprising a movable piston, a control device for the aforementioned mechanism comprising a device sensitive to the ratio of an absolute pressure prevailing in the engine, between the compressor and the turbine, at an absolute pressure prevailing in the post-combustion burner, between the turbine and the nozzle, and a device connecting, so as to control them, the control device to the aforementioned actuating mechanism, the connecting device comprising a duct connected to each side of the piston and serving to supply a control fluid to one side or the other side of the piston, un conduit servant à transmettre la pression régnant dans le brûleur de post-combustion au dispositif sensible à la pression du dispositif de commande de la'tuyère,, un dispositif d'alimentation en combustible servant à amenerdu combustible au brûleur de post-combustion, le dispositif d'alimentation comportant un doseur de combustible <Desc/Clms Page number 16> associé au brûleur de post-combustion pour mesurer le combustible, un dispositif d'allumage pour allumer le combustible dans le brûleur de post-combustion alimenté en combustible, un conduit servant à amener du combustible au dispositif d'allumage, une soupape intercalée dans le conduit mentionné en dernier lieu, un dispositif communiquant avec l'un des conduits du dispositif de liaison de commande pour fermer ladite soupape, a duct for transmitting the pressure in the post-combustion burner to the pressure-sensitive device of the control device of the nozzle, a fuel supply device for supplying fuel to the post-combustion burner, the feed device comprising a fuel metering device <Desc / Clms Page number 16> associated with the post-combustion burner for measuring the fuel, an ignition device for igniting the fuel in the post-combustion burner supplied with fuel, a conduit for supplying fuel to the ignition device, a valve interposed in the duct mentioned last, a device communicating with one of the ducts of the control connecting device to close said valve, le dispositif mentionné en dernier lieu comportant un commutateur commandé par la pression, le dispositif d'allumage comportant un dispositif sensible à la pression du combustible amené au brûleur de post-combustion, ce dispositif sensible à la pression du dispositif d'allumage agissant de manière à injecter du combustible venant du dispositif d'alimentation du dispositif d'allumage dans la chambre de combustion du moteur, un conduit reliant le dispositif d'allumage à la chambre de combustion pour transférer du combustible du dispositif d'allumage à la chambre de combustion, et un conduit servant à transmettre la pression du combustible amené au brûleur de post-combustion-au dispositif sensible à la pression du dispositif d'allumage. the last-mentioned device comprising a pressure-controlled switch, the ignition device comprising a device sensitive to the pressure of the fuel supplied to the post-combustion burner, this device sensitive to the pressure of the ignition device acting in such a manner injecting fuel from the supply device of the ignition device into the combustion chamber of the engine, a conduit connecting the ignition device to the combustion chamber for transferring fuel from the ignition device to the combustion chamber , and a conduit for transmitting the pressure of the fuel supplied to the post-combustion burner to the pressure sensitive device of the igniter. 14. En combinaison, un turboréacteur comprenant un compresseur, une turbine, une chambre de combustion montée entre le compresseur et la turbine, cette turbine étant reliée à l'extrémité d'aval de la chambre de combustion pour l'écoulement de gaz hors de cette chambre, un brûleur de post-combustion par lequel le gaz provenant de la turbine est déchargé, une tuyère à section variable montée sur le brûleur de post-combustion, un dispositif pour amener du combustible au brûleur de post-combustion, un dispositif pour allumer le brûleur de post-combustion, un dispositif pour déplacer la tuyère dans une direction d'ouverture ou de fermeture, le dispositif d'allumage étant sensible à la pression du combustible amené au brûleur de post-combustion pour exécuter son opération d'allumage, et un dispositif sensible au dispositif de commande de la tuyère, 14. In combination, a turbojet comprising a compressor, a turbine, a combustion chamber mounted between the compressor and the turbine, this turbine being connected to the downstream end of the combustion chamber for the flow of gas out of it. this chamber, a post-combustion burner through which the gas coming from the turbine is discharged, a variable area nozzle mounted on the post-combustion burner, a device for supplying fuel to the post-combustion burner, a device for igniting the post-combustion burner, a device for moving the nozzle in an opening or closing direction, the ignition device being responsive to the pressure of the fuel supplied to the post-combustion burner to perform its ignition operation , and a device responsive to the nozzle control device, lorsqu'il déplace cette tuyère dans une direction d'ouverture, pour empêcher le dispositif d'allumage d'exécuter son opération d'allumage. when it moves this nozzle in an opening direction, to prevent the ignition device from performing its ignition operation. 15. En combinaison, un moteur à turbine à gaz comprenant un compresseur servant à comprimer l'air à utiliser dans le moteur, une turbine reliée, de façon à le commander, au compresseur, une chambre de combustion montée entre le compresseur et la turbine, à laquelle l'air comprimé est fourni par le compresseur, un dispositif d'alimentation en combustible servant à amener du combustible à la chambre de combustion, de manière à produire un mélange combustible-air avec l'air comprimé, un dispositif d'allumage servant à enflammer le mélange combustible-air dans la chambre de combustion, cet allumage produisant un gaz chaud, la turbine étant reliée à l'extrémité d'aval de la chambre de combustion pour l'amenée de gaz de la chambre à travers la turbine, et un brûleur de post-combustion à travers lequel le gaz venant de la turbine est déchargé, 15. In combination, a gas turbine engine comprising a compressor for compressing the air to be used in the engine, a turbine connected, so as to control it, to the compressor, a combustion chamber mounted between the compressor and the turbine. , to which the compressed air is supplied by the compressor, a fuel supply device for supplying fuel to the combustion chamber, so as to produce a fuel-air mixture with the compressed air, a fuel supply device ignition serving to ignite the fuel-air mixture in the combustion chamber, this ignition producing a hot gas, the turbine being connected to the downstream end of the combustion chamber for supplying gas from the chamber through the turbine, and a post-combustion burner through which the gas coming from the turbine is discharged, ce brûleur de post-combustion comprenant une tuyère à section variable, un mécanisme actionnant la tuyère, un dispositif de commande pour le mécanisme précité comportant un dispositif sensible à une pression d'actionnement et un dispositif reliant, de façon à les commander, le dispositif de commande au mécanisme d'action- nement précités, un conduit servant à transmettre une pression d'action- nement au dispositif sensible à la pression du dispositif de commande de la tuyère, un dispositif servant à envoyer du combustible au brûleur de post-combustion, ce dispositif comprenant un doseur du combustible destiné au brûleur de post-combustion servant à mesurer le combustible, un dispositif d'allumage servant à enflammer le combustible se trouvant dans le brûleur de post-combustion alimenté en combustible, this post-combustion burner comprising a nozzle with variable section, a mechanism actuating the nozzle, a control device for the aforementioned mechanism comprising a device sensitive to an actuating pressure and a device connecting, so as to control them, the device control to the aforementioned actuating mechanism, a conduit for transmitting actuating pressure to the pressure sensitive device of the nozzle control device, a device for supplying fuel to the post-combustion burner , this device comprising a fuel metering device intended for the post-combustion burner serving to measure the fuel, an ignition device serving to ignite the fuel in the post-combustion burner supplied with fuel, ce dispositif d'allumage comprenant un dispositif sensible à la pression du com- <Desc/Clms Page number 17> bustible envoyé au brûleur de post-combustion, le dispositif sensible à la pression associé au dispositif d'allumage agissant de manière à in- jecter du combustible, provenant du dispositif d'alimentation du dis- positif d'allumage, dans la chambre de combustion du moteur, et un conduit servant à transmettre la pression du combustible envoyé au brûleur de post-combustion au dispositif sensible à la pression asso- cié au dispositif d'allumage. this ignition device comprising a device sensitive to the pressure of the <Desc / Clms Page number 17> fuel sent to the post-combustion burner, the pressure sensitive device associated with the ignition device acting to inject fuel, coming from the supply device of the ignition device, into the combustion chamber of the engine, and a conduit for transmitting the pressure of the fuel sent to the post-combustion burner to the pressure sensitive device associated with the ignition device. 16. En combinaison, un moteur à turbine à gaz comprenant un compresseur servant à comprimer l'air à utiliser dans le moteur, une turbine:reliée, de façon à le commander, au compresseur, une cham- bre de combustion montée entre le compresseur et la turbine, à laquel- le l'air comprimé est fourni par le compresseur, un dispositif d'ali- mentation en combustible servant à amener du combustible à la chambre de combustion, de manière à produire un mélange combustible-air avec l'air comprimé, un dispositif d'allumage servant à enflammer le mé- lange combustible-air dans la chambre de combustion, cet allumage pro- duisant un gaz chaud, la turbine étant reliée à l'extrémité d'aval de la chambre de combustion pour l'amenée de gaz de la chambre à travers la turbine, et un brûleur de post-combustion à travers lequel le gaz venant de la turbine est déchargé, 16. In combination, a gas turbine engine comprising a compressor for compressing the air to be used in the engine, a turbine: connected, so as to control it, to the compressor, a combustion chamber mounted between the compressor. and the turbine, to which the compressed air is supplied by the compressor, a fuel supply device for supplying fuel to the combustion chamber, so as to produce a fuel-air mixture with the air. compressed air, an ignition device serving to ignite the fuel-air mixture in the combustion chamber, this ignition producing a hot gas, the turbine being connected to the downstream end of the combustion chamber to the gas supply from the chamber through the turbine, and a post-combustion burner through which the gas coming from the turbine is discharged, ce brûleur de post-combustion comprenant une tuyère à section variable, un mécanisme actionnant la tuyère, comprenant un piston mobile, un dispositif de commande pour le mécanisme précité comportant un dispositif sensible à une pression d'actionnement et un dispositif reliant, de façon à les commander, le dispositif de commande au mécanisme d'actionnement précités, le dispositif de liaison comportant un conduit relié à chaque côté du piston et servant à amener un fluide de commande à un côté ou à l'autre côté du piston, un conduit servant à transmettre la pression régnant dans le brûleur de post-combustion au dispositif sensible à la pression du dispositif de commande de la tuyère, un dispositif d'alimentation en combustible servant à amener du combustible au brûleur de post-combustion, this post-combustion burner comprising a variable-section nozzle, a mechanism actuating the nozzle, comprising a movable piston, a control device for the aforementioned mechanism comprising a device sensitive to an actuating pressure and a connecting device, so as to to control them, the control device to the aforementioned actuating mechanism, the connecting device comprising a duct connected to each side of the piston and serving to supply a control fluid to one side or the other side of the piston, a duct serving transmitting the pressure in the post-combustion burner to the pressure sensitive device of the nozzle control device, a fuel supply device for supplying fuel to the post-combustion burner, le dispositif d'alimentation comportant un doseur de combustible associé au brûleur de post-combustion pour mesurer le combustible, un dispositif d'allumage pour allumer le combustible dans le brûleur de post-combustion alimenté en combustible, un conduit servant à amener du combustible au dispositif d'allumage, une soupape intercalée dans le conduit mentionné en dernier lieu, un dispositif communiquant avec l'un des conduits du dispositif de liaison de commande pour fermer ladite soupape, le dispositif mentionné en dernier lieu comportant un commutateur commandé par la pression, le dispositif d'allumage comportant un dispositif sensible à la pression du combustible amené au brûleur de post-combustion, the feed device comprising a fuel metering device associated with the post-combustion burner for measuring the fuel, an ignition device for igniting the fuel in the post-combustion burner supplied with fuel, a pipe for supplying fuel to the ignition device, a valve interposed in the duct mentioned last, a device communicating with one of the ducts of the control link device to close said valve, the device last mentioned comprising a pressure-controlled switch, the ignition device comprising a device sensitive to the pressure of the fuel supplied to the post-combustion burner, ce dispositif sensible à la pression du dispositif d'allumage agissant de manière à injecter du combustible venant du dispositif d'alimentation du dispositif d'allumage dans la chambre de combustion du moteur, un conduit reliant le'dispositif d'allumage à la chambre de combustion pour transférer du combustible du dispositif d'allumage à la chambre de combustion, et un conduit servant à transmettre la pression du combustible amené au brûleur de postcombustion au dispositif sensible à la pression du dispositif d'allumage 17. this device sensitive to the pressure of the ignition device acting so as to inject fuel coming from the supply device of the ignition device into the combustion chamber of the engine, a duct connecting the ignition device to the combustion chamber combustion device for transferring fuel from the ignition device to the combustion chamber, and a conduit for transmitting the pressure of the fuel supplied to the post-combustion burner to the pressure sensitive device of the ignition device 17. En combinaison, un turboréacteur comprenant un compresseur, une turbine, une chambre de combustion montée entre le compresseur et la turbine, cette turbine étant reliée à l'extrémité d'aval de la chambre de combustion pour l'écoulement de gaz hors de cette chambre, un brûleur de post-combustion par lequel le gaz provenant de la turbine est déchargé, une tuyère à section variable montée sur le brû- <Desc/Clms Page number 18> leur de post-combustion, un dispositif pour amener du combustible au brûleur de post-combustion, un dispositif pour allumer le brûleur de post-combustion, un dispositif pour déplacer la tuyère dans une direc- tion d'ouverture ou de fermeture, le dispositif d'allumage comportant une soupape normalement fermée, In combination, a turbojet comprising a compressor, a turbine, a combustion chamber mounted between the compressor and the turbine, this turbine being connected to the downstream end of the combustion chamber for the flow of gas out of this chamber. , a post-combustion burner through which gas from the turbine is discharged, a variable area nozzle mounted on the bur- <Desc / Clms Page number 18> post-combustion device, a device for supplying fuel to the post-combustion burner, a device for igniting the post-combustion burner, a device for moving the nozzle in an opening or closing direction, the device ignition with a normally closed valve, un dispositif pour ouvrir cette soupape de manière à permettre le fonctionnement du dispositif d'allumage, le dispositif mentionné en dernier lieu comportant un commutateur commandé par la pression et normalement fermé, le dispositif servant à fermer la soupape étant sensible au dispositif de commande de la tuyère, lorsqu'il déplace cette dernière dans une direction d'ouverture, pour empêcher le fonctionnement du dispositif d'allumage. a device for opening this valve so as to allow the operation of the ignition device, the device last mentioned comprising a pressure-controlled switch which is normally closed, the device for closing the valve being responsive to the device for controlling the ignition. nozzle, when moving the latter in an opening direction, to prevent operation of the ignition device. 18. En combinaison, un moteur à turbine à gaz comprenant un compresseur servant à comprimer].'air à utiliser dans le moteur, une turbine reliée, de façon à le commander, au compresseur, une chambre de combustion montée entre le compresseur et la turbine, à laquelle l'air comprimé est fourni par le compresseur, un dispositif d'alimentation en combustible servant à amener du combustible à la chambre de combustion, de manière à produire un mélange combustible-air avec l'air comprimé, un dispositif d'allumage servant à enflammer le mélange combustible-air dans la chambre de combustion, cet allumage produisant un gaz chaud, la turbine étant reliée à l'extrémité d'aval de la chambre de combustion pour l'amenée de gaz de la chambre à travers la turbine, 18. In combination, a gas turbine engine comprising a compressor for compressing the air to be used in the engine, a turbine connected, so as to control it, to the compressor, a combustion chamber mounted between the compressor and the compressor. turbine, to which the compressed air is supplied by the compressor, a fuel supply device for supplying fuel to the combustion chamber, so as to produce a fuel-air mixture with the compressed air, a device for 'ignition serving to ignite the fuel-air mixture in the combustion chamber, this ignition producing a hot gas, the turbine being connected to the downstream end of the combustion chamber for supplying gas from the chamber through the turbine, et un brûleur de post-combustion à travers lequel le gaz venant de la turbine est déchargé, ce brûleur de post-combustion comprenant une tuyère à section variable, un mécanisme actionnant la tuyère, comportant un piston mobile, un dispositif de commande pour le mécanisme d'actionnement de la tuyère, ce dernier dispositif comportant un dispositif servant à amener une pression de fonctionnement à un côté ou à l'autre côté du piston, de manière à ouvrir ou à fermer la tuyère, un système d'alimentation en combustible servant à amener du combustible au brûleur de post-combustion, un dispositif d'allumage pour allumer le brûleur de post-combustion, ce dispositif d'allumage étant actionné par une pression du combustible fourni au brûleur de postcombustion. and a post-combustion burner through which the gas coming from the turbine is discharged, this post-combustion burner comprising a nozzle of variable section, a mechanism operating the nozzle, comprising a movable piston, a control device for the mechanism actuating the nozzle, the latter device comprising a device for bringing an operating pressure to one side or the other side of the piston, so as to open or close the nozzle, a fuel supply system for supplying fuel to the post-combustion burner, an ignition device for igniting the post-combustion burner, this ignition device being actuated by a pressure of the fuel supplied to the post-combustion burner. 19. En combinaison, un moteur à turbine à gaz comprenant un compresseur servant à comprimer l'air à utiliser dans le moteur, une turbine reliée, de façon à le commander, au compresseur, une chambre de combustion montée entre le compresseur etla turbine, à laquelle l'air comprimé est fourni par le compresseur, un dispositif d'alimentation en combustible servant à amener du combustible à la chambre de combustion, de manière à produire un mélange combustible-air avec l'air comprimé, un dispositif d'allumage servant à enflammer le mélange combustible-air dans la chambre de combustion, cet allumage produisant un gaz chaud, la turbine étant reliée à l'extrémité d'aval de la chambre de combustion pour l'amenée de gaz de la chambre à travers la turbine, et un brûleur de post-combustion à travers lequel le gaz venant de la turbine est déchargé. 19. In combination, a gas turbine engine comprising a compressor for compressing the air to be used in the engine, a turbine connected, so as to control it, to the compressor, a combustion chamber mounted between the compressor and the turbine, to which compressed air is supplied by the compressor, a fuel supply device for supplying fuel to the combustion chamber, so as to produce a fuel-air mixture with the compressed air, an ignition device serving to ignite the fuel-air mixture in the combustion chamber, this ignition producing a hot gas, the turbine being connected to the downstream end of the combustion chamber for supplying gas from the chamber through the turbine , and an afterburner through which gas from the turbine is discharged. ce 'brûleur de post-combustion comprenant une tuyère à section variable, un mécanisme actionnant la tuyère comportant un piston mobile, un dispositif de commande pour le mécanisme d'actionnement de la tuyère, ce dernier dispositif comportant un dispositif servant à amener une pression de fonctionnement à un côté ou à l'autre côté du piston, de manière à ouvrir ou à fermer la tuyère, un système d'alimentation en combustible servant à amener du combustible au brûleur de post-combustion, un dispositif d'allumage pour allumer le brûleur de post-combustion, ce dispositif d'allumage étant actionné par la <Desc/Clms Page number 19> pression du combustible amené au brûleur de post-combustion, et un dispositif sensible au dispositif de contrôle précité, lorsqu'il applique une pression de commande au côté du piston de manière à ouvrir la tuyère, this post-combustion burner comprising a nozzle of variable section, a mechanism actuating the nozzle comprising a movable piston, a control device for the actuating mechanism of the nozzle, the latter device comprising a device serving to bring a pressure of operation on either side of the piston, so as to open or close the nozzle, a fuel supply system for supplying fuel to the post-combustion burner, an ignition device for igniting the post-combustion burner, this ignition device being actuated by the <Desc / Clms Page number 19> pressure of the fuel supplied to the post-combustion burner, and a device responsive to the aforementioned control device, when it applies a control pressure to the side of the piston so as to open the nozzle, pour empêcher le fonctionnement du dispositif d'allumage. to prevent the operation of the ignition device. 20. En combinaison, un brûleur de post-combustion, une tuyère de section variable montée sur le brûleur de post-combustion, un dispositifpour amener du combustible au brûleur de post-combustion, un dispositif pour allumer le brûleur de post-combustion, le dispositif d'allumage comportant un dispositif sensible au dispositif d'amenée de combustible au brûleur pour actionner ce dernier dispositif, un dispositif pour commander la tuyère, ce dernier dispositifcomportant un dispositif sensible à la pression régnant dans le brûleur de post-combustion pour l'actionner, tandis que le dispositif d'allumage comporte un dispositif sensible au dispositif de commande de la tuyère pour le rendre inopérant. 20. In combination, a post-combustion burner, a nozzle of variable section mounted on the post-combustion burner, a device for supplying fuel to the post-combustion burner, a device for igniting the post-combustion burner, the ignition device comprising a device sensitive to the device for supplying fuel to the burner for actuating the latter device, a device for controlling the nozzle, the latter device comprising a device sensitive to the pressure prevailing in the post-combustion burner for the actuate, while the ignition device comprises a device sensitive to the nozzle control device to make it inoperative. 21. En combinaison, un brûleur de post-combustion, une tuyère de section variable montée sur le brûleur de post-combustion, un dispositif pour amener du combustible au brûleur de post-combustion, un dispositif pour allumer le brûleur de post-combustion, le dispositif d'allumage comportant un dispositif sensible au dispositif d'amenée de combustible au brûleur pour actionner ce dernier dispositif, un dispositif pour commander la tuyère, ce dernier dispositif comportant un dispositif sensible à l'allumage du brûleur de post-combustion pour l'actionner, tandis que le dispositif d'allumage comporte un dispositif sensible au dispositif de commande de la tuyère pour le rendre inopérante en annexe 4 dessins. 21. In combination, a post-combustion burner, a nozzle of variable section mounted on the post-combustion burner, a device for supplying fuel to the post-combustion burner, a device for igniting the post-combustion burner, the ignition device comprising a device responsive to the device for supplying fuel to the burner for actuating the latter device, a device for controlling the nozzle, the latter device comprising a device responsive to the ignition of the post-combustion burner for the 'actuate, while the ignition device comprises a device sensitive to the control device of the nozzle to make it inoperative in appendix 4 drawings.
BE531969D BE531969A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE531969A true BE531969A (en)

Family

ID=164155

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE531969D BE531969A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE531969A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2640981B1 (en) Valve
FR2958975A1 (en) FUEL SUPPLY DEVICE OF AN AERONAUTICAL ENGINE
FR2919673A1 (en) ASSISTANCE AND RELIEF FOR THE ELECTRIC DRIVE OF A FUEL PUMP IN A TURBOMOTEUR
EP0278833B1 (en) Pressure-drop regulating device with an integrated speed limiter
EP0238369B1 (en) Thrust regulating device for a solid-fuel propulsion unit
CA2687939A1 (en) Gas mixing pump with variable injection section
FR3081514A1 (en) PROPELLANT AIRCRAFT ASSEMBLY AND METHOD FOR REDUCING VENTILATION AIR FLOW IN THE AIRCRAFT PROPELLANT ASSEMBLY
EP0079255A1 (en) Device for the control of the supercharging pressure of a turbocharged engine in order to obtain an ameliorated dynamic response
EP2949577A1 (en) Multi-engine power plant with a backup system for injecting fluid, and aircraft
BE531969A (en)
FR2748553A1 (en) INJECTION SYSTEM WITH VARIABLE GEOMETRY ADOPTING AIR FLOW ACCORDING TO ENGINE RPM
WO1989001090A1 (en) Auxiliary combustion chamber for supercharged internal combustion engines
FR2580334A1 (en) FUEL SUPPLY SYSTEM FOR INTERNAL COMBUSTION ENGINE WITH TURBOCHARGER
FR2718190A1 (en) Fuel injection control valve for a turbomachine.
JPH0418135B2 (en)
FR2496178A1 (en) INTAKE DEVICE FOR INTERNAL COMBUSTION ENGINE
CH358989A (en) Gas turbine jet thruster
FR2466622A1 (en) DEVICE FOR ADJUSTING THE COMPOSITION OF THE FUEL MIXTURE IN INTERNAL COMBUSTION ENGINES
FR2962490A1 (en) DEVICE FOR EXTINGUISHING GAS LEAKS IN A GAS FUEL SUPPLYING DEVICE OF A GAS TURBINE AND METHOD THEREOF
CH651356A5 (en) CARBURETOR FOR INTERNAL COMBUSTION ENGINE.
BE529130A (en)
FR1464931A (en) Fuel control device for main burner and pilot burner
BE340834A (en)
FR2492891A1 (en) Charge intake for IC-engine - has housing with air flow passage controlled by obturator and fuel passage with sprung valve
FR2768463A1 (en) Indirect fuel injection with pressure regulation for IC engines