BE526353A - - Google Patents

Info

Publication number
BE526353A
BE526353A BE526353DA BE526353A BE 526353 A BE526353 A BE 526353A BE 526353D A BE526353D A BE 526353DA BE 526353 A BE526353 A BE 526353A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
waste heat
converters
recuperator
gases
converter
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE526353A publication Critical patent/BE526353A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C21METALLURGY OF IRON
    • C21CPROCESSING OF PIG-IRON, e.g. REFINING, MANUFACTURE OF WROUGHT-IRON OR STEEL; TREATMENT IN MOLTEN STATE OF FERROUS ALLOYS
    • C21C5/00Manufacture of carbon-steel, e.g. plain mild steel, medium carbon steel or cast steel or stainless steel
    • C21C5/28Manufacture of steel in the converter
    • C21C5/38Removal of waste gases or dust
    • C21C5/40Offtakes or separating apparatus for converter waste gases or dust
    • YGENERAL TAGGING OF NEW TECHNOLOGICAL DEVELOPMENTS; GENERAL TAGGING OF CROSS-SECTIONAL TECHNOLOGIES SPANNING OVER SEVERAL SECTIONS OF THE IPC; TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER USPC CROSS-REFERENCE ART COLLECTIONS [XRACs] AND DIGESTS
    • Y02TECHNOLOGIES OR APPLICATIONS FOR MITIGATION OR ADAPTATION AGAINST CLIMATE CHANGE
    • Y02PCLIMATE CHANGE MITIGATION TECHNOLOGIES IN THE PRODUCTION OR PROCESSING OF GOODS
    • Y02P10/00Technologies related to metal processing
    • Y02P10/25Process efficiency

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Environmental & Geological Engineering (AREA)
  • Manufacturing & Machinery (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Metallurgy (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Waste-Gas Treatment And Other Accessory Devices For Furnaces (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PROCEDE POUR LE REFROIDISSEMENT ET L'UTILISATION DU POUVOIR CALORIFIQUE DES GAZ PROVENANT DE COMBUSTIONS INTERMITTENTES. 



   La présente invention se rapoorte à un procédé pour le refroidissement et l'utilisation du pouvoir calorifique des gaz provenant de   com-   bustions intermittentes, en particulier des gaz s'échappant des convertisseurs travaillant suivant les procédés Thomas, Bessemer ou par soufflage d'oxygène Jusqu'ici, on évacuait dans   1?atmosphère   les gaz chauds provenant de ces installations. Il en résulte avant tout une perte d'énergie thermique.

   Les gaz s'échappant dans 1'atmosphère ont en outre des effets extrêmement nuisibles (poussière, crasse, effets chimiques, etc...) pour -le voisinage de ces installations, en particulier quand on utilise pour souffler la charge,au lieu d'air, de l'oxygène puro L'un des buts de l'invention est de permettre une utilisation aussi économique que possible de la chaleur ainsi perdue, et de débarrasser ainsi le voisinage des effets nuisibles connus des gaz s'échappant de ces convertisseurs, sans qu'une installation d'épuration des gaz (si une telle installation est utilisée) soit soumise à l'influence des hautes températures des gaz quittant le convertisseur. 



   On parvient principalement à ce résultat, suivant l'invention, en acheminant les gaz de combustion vers une installation de refroidissemento Ces gaz sont ainsi refroidis de façon judicieuse, et leur pouvoir   calorifi-   que   est rendu   utilisable. Suivant une autre particularité de l'invention,   pcndant   les intervalles entre les processus de combustion successifs   (fonc-   tionnement intermittent) , on fait fonctionner avantageusement   l'économi- -   seur ou le récupérateur de chaleur perdue, par exemple une chaudière à cha- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 leur perdue, au moyen d'un dispositif de chauffage additionnel (au gaz, au mazout ou par foyer au charbon), afin de le protéger contre un refroidissement nuisible.

   Mais on peut également utiliser plusieurs convertisseurs dont un est constamment en service, les gaz provenant de   ce..   convertisseur étant alors dirigés vers l'économiseur de chaleur perdue (chaudière). Cette chaudière à chaleur perdue est alors chauffée de fa-   çon   constante, ce qui est nécessaire pour un fonctionnement économique des chaudières de ce type. Enfin, suivant l'invention, les gaz de chauffage sont dirigés, le cas échéant et après avoir quitté la chaudière à chaleur perdue, vers une installation d'épuration des gaz, de sorte que seuls des gaz purs rendus inoffensifs sont libérés dans l'atmosphère. 



   La description qui va suivre, faite avec rérérence aux dessins annexés, donnés à titre non limitatif, permettra de mieux comprendre l'invention. 



   La fig.lieshtuneevne d'ensemble d'une installation fonc-   tionnant   suivant le procédé objet de l'invention. 



   Les figs. 2,3 et 4. correspondent à des variantes. 



   Toutes les figures ne sont que des représentationss schématiques. 



   Suivant la fig. 1, lors du fonctionnement du convertisseur 3, les gaz progenant de la combustion sont dirigés vers la chaudière à chaleur perdue 1. Ces gaz de combustion s'écoulent tout d'abord sur des surfaces de chauffage à revêtement, puis sur des surfaces   de:-   chauffages par contact (comme des surfaces de chauffage par conduction et des surfaces de chauffage par passage direct ou léchage). A leur sortie de la chaudière à chaleur perdue, les gaz de chauffage parviennent directement dans la cheminée 7 si la cloche 11 est ouverte. Si ces gaz doivent subir une épuration, on maintient alors la   clcohe   11 en position fermée. Les gaz de chauffage passent alors dans une installation d'épuration 8 et sont ensuite acheminés à la cheminée 7 par le ventilateur 12 et le tronçon de conduit 13.

   Dans le cas d'une installation de lavage-des gaz, pour réduire autant que possible les besoins en liquide, le liquide de lavage est, dans l'installation, entraîné en un mouvement circulatoire, pour autant que ce liquide ne se vaporise pas. Ceci est indiqué en pointillé en 9 sur le dessin. Les impuretés prélevées des gaz peuvent être évacuées   en 14.   



   Pendant le chargement et la coulée, la chaudière à chaleur perdue est mise au repos. Mais on obtient au moins pendant le temps de fonctionnement du convertisseur une utilisation ou récupération du pouvoir calorifique des gaz provenant de la combustion. 



   Comme on le voit en outre sur la fig. 1, il est prévu à l'entrée de la chaudière à chaleur perdue 1 un dispositif de   chauffa Je   additionnel 2. Pendant les temps de repos du convertisseur, ce dispositif peut alors fournir de la chaleur   à   l'économiseur ou au récupérateur de chaleur perdue en remplacement de ce convertisseur, de sorte que ce récupérateur fonctionne de façon continue, sûre et économique. Quand le fonctionnement du convertisseur est assuré de nouveau, le dispositif de chauffage additionnel est mis au repos. 



   Le fonctionnement continu de la chaudière à chaleur perdue 1 peut également être obtenu en utilisant plusieurs convertisseurs (trois par exemple), comme montré schématiquement sur la fig. 2 Pendant le fonctionnement d'un convertisseur transmettant sa chaleur à la chaudière à chaleur perdue 1, on vide le second convertisseur, qui vient de fonctionner, et on charge le   troisième.   Une fois le soufflage du premier convertisseur terminé, celui qui a été chargé dans l'intervalle parvient alors sous la chaudière à chaleur perdue, et ainsi de suite. 



   Si les convertisseurs 3 ne sont pas mobiles, on peut assurer 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 la mise en oeuvre du procédé   d9une   manière analogue comme visible sur les figs. 3   et 4,   le récupérateur de chaleur perdue 1 demeurant toujours en service malgré le fonctionnement intermittent des convertisseurs. Dans le cas montré sur la fig. 3, le convertisseur devant être mis en service est chaque fois relié par un conduit mobile 5 à la chaudière à chaleur perdue 1. Suivant la fig. 4, chaque convertisseur fixe est en communication avec la chaudière à chaleur perdue 1 par des conduits fixes 6.

   Les gaz de combustion du convertisseur 3 qui est alors en service sont ainsi acheminés de façon permanente à la chaudière à chaleur perdue la
Il est évident que   Ilion   peut utiliser plusieurs convertisseurs, comme montré schématiquement sur les figso 2 et 4 en combinaison avec un dispositif de chauffage additionnel, afin   d'éliminer   toute mise au repos pouvant éventuellement se   présentero  
Des modifications peuvent être apportées aux modes de mise en oeuvre décrits, dans le domaine des équivalences techniques, sans s'écarter de   l'inventiono   Les convertisseurs   mobiles   ne sont pas déplacés nécessairement de façon circulaire, mais ils peuvent également subir un déplacement rectiligne ou de tout autre type désiré,

   en direction de la chaudière à chaleur perdue ou à partir de cette dernière. Il est évident que les convertisseurs sont toujours placés (vus en plan) et sont par exemple décalés l'un par rapport à   l'autre,   pour permettre leur basculement et l'écoulement du métal liquide. Enfin, on peut également réunir plusieurs convertisseurs en une seule installation, chaque convertisseur de   l'installation   se trouvant à un stade de travail différent (soufflage, coulée ou chargement). Dans les modes de réalisation auxquels se rapportent les   figso   3 et 4, on peut également disposer sous la chaudière à chaleur perdue plus de deux convertisseurs. Le lavage des gaz peut être assuré de toute manière appropriée, éventuellement en utilisant la vapeur produite dans la chaudière à chaleur perdue.

   On remarquera en outre que, lors d'un fonctionnement avec plusieurs convertisseurs et un dispositif de chauffage additipnnel, certains éléments de l'installation peuvent être nettoyés ou réparés sans modifier le fonctionnement de   l'ensemble.   Dans le mode de réalisation que montre la figo 2, on peut également utiliser avantageusement non pas trois, mais quatre convertisseurs. Les convertisseurs ne subissant pas le soufflage peuvent alors être mis éventuellement au repos sur des voies latérales. On remarquera en particulier que, lors de l'utilisation dune installation de lavage des gaz (épuration humide), le refroidissement des gaz   effectué.en   aval de cette installation dans l'économiseur ou le récupérateur de chaleur perdue abaisse la consommation en liquide de lavage, ce qui est encore une particularité favorable.

   Il est évident que   l'on   peut utiliser ici non seulement un économiseur ou récupérateur de chaleur perdue, par exemple une chaudière à chaleur perdue mais aussi n'importe quelle installation de refroidissement des gaz de combustion désirée. 



   REVENDICATIONS. 



   1. - Procédé pour le refroidissement et l'utilisation du pouvoir calorifique de gaz provenant de combustions intermittentes, en particulier pour convertisseurs fonctionnant suivant les procédés Thomas, Bessemer ou par soufflage   d'oxygène,  consistant à acheminer les gaz de combustion vers un économiseur ou récupérateur de chaleur perdue (par exemple à une chaudière à chaleur perdue)o
2. - Procédé selon la revendication 1, caractérisé en oeque dans les intervalles de repos entre les processus de combustion succèssifs, le récupérateur de chaleur perdue est actionné par un dispositif de chauffage additionnel, par exemple par un dispositif de chauffage à gaz ou à mazout.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  PROCESS FOR THE COOLING AND USE OF THE CALORIFIC POWER OF GASES FROM INTERMITTENT COMBUSTIONS.



   The present invention relates to a process for cooling and utilizing the calorific value of gases originating from intermittent combustion, in particular gases escaping from converters working according to the Thomas, Bessemer processes or by blowing oxygen up to Here, the hot gases from these plants were vented into the atmosphere. This results above all in a loss of thermal energy.

   The gases escaping into the atmosphere also have extremely harmful effects (dust, dirt, chemical effects, etc.) for the vicinity of these installations, in particular when it is used for blowing the charge, instead of air, pure oxygen One of the objects of the invention is to allow as economical use as possible of the heat thus lost, and thus to rid the neighborhood of the known harmful effects of the gases escaping from these converters. , without a gas purification installation (if such an installation is used) being subjected to the influence of the high temperatures of the gases leaving the converter.



   This result is mainly achieved, according to the invention, by conveying the combustion gases to a cooling installation. These gases are thus judiciously cooled, and their calorific value is made usable. According to another feature of the invention, depending on the intervals between the successive combustion processes (intermittent operation), the economizer or the waste heat recuperator, for example a heating boiler, is advantageously operated.

 <Desc / Clms Page number 2>

 lost, by means of an additional heating device (gas, oil or charcoal fireplace), in order to protect it against harmful cooling.

   However, it is also possible to use several converters, one of which is constantly in service, the gases coming from this converter then being directed to the waste heat economizer (boiler). This waste heat boiler is then constantly heated, which is necessary for economical operation of boilers of this type. Finally, according to the invention, the heating gases are directed, where appropriate and after having left the waste heat boiler, to a gas purification installation, so that only pure gases rendered harmless are released into the atmosphere.



   The following description, given with reference to the accompanying drawings, given without limitation, will make it possible to better understand the invention.



   The overall fig.lieshtuneevne of an installation operating according to the method of the invention.



   Figs. 2, 3 and 4 correspond to variants.



   All figures are only schematic representations.



   According to fig. 1, during the operation of the converter 3, the gases progressing from the combustion are directed to the waste heat boiler 1. These combustion gases flow first over coated heating surfaces, then onto surfaces of: - contact heaters (such as conduction heating surfaces and direct passage or licking heating surfaces). On leaving the waste heat boiler, the heating gases reach directly into the chimney 7 if the bell 11 is open. If these gases are to undergo purification, then the clcohe 11 is kept in the closed position. The heating gases then pass through a purification installation 8 and are then conveyed to the chimney 7 by the fan 12 and the duct section 13.

   In the case of a gas washing installation, in order to reduce the liquid requirements as much as possible, the washing liquid is, in the installation, entrained in a circulatory movement, provided that this liquid does not vaporize. This is indicated in dotted lines at 9 in the drawing. The impurities taken from the gases can be evacuated at 14.



   During loading and casting, the waste heat boiler is put to rest. But one obtains at least during the operating time of the converter a use or recovery of the calorific value of the gases coming from the combustion.



   As can further be seen in FIG. 1, an additional heating device 2 is provided at the inlet of the waste heat boiler 1. During the rest periods of the converter, this device can then supply heat to the economizer or to the waste heat recuperator replacing this converter, so that this recuperator operates continuously, safely and economically. When converter operation is restored, the additional heater is put to rest.



   The continuous operation of the waste heat boiler 1 can also be obtained by using several converters (three for example), as shown schematically in fig. 2 During the operation of a converter transmitting its heat to the waste heat boiler 1, the second converter, which has just been operated, is emptied and the third is charged. Once the blowing of the first converter is finished, the one which has been loaded in the interval then goes under the waste heat boiler, and so on.



   If the converters 3 are not mobile, we can ensure

 <Desc / Clms Page number 3>

 the implementation of the method in a similar manner as shown in figs. 3 and 4, the waste heat recuperator 1 still remaining in service despite the intermittent operation of the converters. In the case shown in fig. 3, the converter to be put into service is each time connected by a mobile duct 5 to the waste heat boiler 1. According to FIG. 4, each fixed converter is in communication with the waste heat boiler 1 by fixed ducts 6.

   The combustion gases from the converter 3 which is then in service are thus routed permanently to the waste heat boiler
It is obvious that Ilion can use several converters, as shown schematically in figs 2 and 4 in combination with an additional heater, in order to eliminate any shutdown that may possibly occur.
Modifications can be made to the embodiments described, in the field of technical equivalences, without departing from the invention. The mobile converters are not necessarily moved in a circular fashion, but they can also undergo a rectilinear movement or any other type desired,

   towards or from the waste heat boiler. It is obvious that the converters are always placed (seen in plan) and are for example offset with respect to one another, to allow their tilting and the flow of the liquid metal. Finally, it is also possible to combine several converters into a single installation, each converter in the installation being at a different working stage (blowing, casting or loading). In the embodiments to which figso 3 and 4 relate, it is also possible to have more than two converters under the waste heat boiler. Gas scrubbing can be carried out in any suitable manner, possibly using the steam produced in the waste heat boiler.

   It will also be noted that, during operation with several converters and an additional heating device, certain elements of the installation can be cleaned or repaired without modifying the operation of the assembly. In the embodiment shown in FIG. 2, it is also advantageously possible to use not three, but four converters. The converters which do not undergo the blowing can then possibly be put to rest on side tracks. It will be noted in particular that, when using a gas washing installation (wet purification), the cooling of the gases carried out downstream of this installation in the economizer or the waste heat recuperator lowers the consumption of washing liquid. , which is still a favorable feature.

   It is obvious that it is possible to use here not only a waste heat economiser or recuperator, for example a waste heat boiler, but also any desired combustion gas cooling installation.



   CLAIMS.



   1. - Process for cooling and using the calorific value of gases originating from intermittent combustions, in particular for converters operating according to the Thomas, Bessemer or oxygen blowing processes, consisting in conveying the combustion gases to an economizer or waste heat recuperator (for example to a waste heat boiler) o
2. - Method according to claim 1, characterized in that in the rest intervals between the successsifs combustion processes, the waste heat recuperator is actuated by an additional heating device, for example by a gas or oil heating device .


    

Claims (1)

3. - Procédé selon la revendication 1, caractérisé en ce <Desc/Clms Page number 4> qu'on utilise plusieurs convertisseurs dont un est chaque fois en service, les gaz provenant de ce convertisseur étant acheminés au récupérateur de chaleur perdue. 3. - Method according to claim 1, characterized in that <Desc / Clms Page number 4> that several converters are used, one of which is in service each time, the gases from this converter being conveyed to the waste heat recuperator. 4. - Procédé selon la revendication 3, caractérisé en ce qu'on utilise plusieurs convertisseurs (en particulier trois ou quatre), , qui sont amenés successivement vers le récupérateur de chaleur perdue, puis qui s'en écartent, de manière telle que èe récupérateur de chaleur perdue fonctionne de façon pratiquement continue et que pendant le fonctionnement de l'un des convertisseurs, les autres sont vidés, chargés ou réparés. 4. - Method according to claim 3, characterized in that one uses several converters (in particular three or four), which are successively brought to the waste heat recuperator, then which deviate therefrom, so that èe waste heat recovery unit operates almost continuously and while one of the converters is operating, the others are emptied, charged or repaired. 5. - Procédé selon la revendication 4, caractérisé en ce que les convertisseurs sont amenés successivement au récupérateur de chaleurperdue suivant un trajet circulaire, demeurent sous ce récupérateur, puis s'en écartent. 5. - Method according to claim 4, characterized in that the converters are fed successively to the heat loss recuperator along a circular path, remain under this recuperator, then move away from it. 6. - Procédé selon la revendication 3,caractérisé en ce que le récupérateur de chaleur perdue est raccordé par un conduit mobile au convertisseur mis chaque fois en service, les différents convertisseurs étant fixes. 6. - Method according to claim 3, characterized in that the waste heat recuperator is connected by a movable duct to the converter put into service each time, the various converters being fixed. 7. - Procédé selon la revendication 3, caractérisé en ce que les.gaz s'échappant de différents convertisseurs, dont un seul est charque fois en service, sont acheminés au récupérateur de chaleur perdue par des conduits de raccordement fixes. EMI4.1 7. - Method according to claim 3, characterized in that the gas escaping from different converters, of which only one is in service jerky, are routed to the waste heat recuperator by fixed connection conduits. EMI4.1 8. - Procédé selon les revendication?';2La,'y, caractérisé en ce que plusieurs convertisseurs fonctionnent conjointement avec un dispositif de chauffage additionnel. 8. - Method according to claim? '; 2La,' y, characterized in that several converters operate in conjunction with an additional heating device. 9. - Procédé selon les revendications 1 à 8, caractérisé en ce que dans le récupérateur de chaleur perdue, les gaz de combustion chauds sont amenés tout d'abord sur des surfaces de chauffage à revêtement, puis sur des-surfaces de chauffage par contact (surfaces de chauffage par conduction et par passage ou léchage direct). 9. - Method according to claims 1 to 8, characterized in that in the waste heat recuperator, the hot combustion gases are supplied first of all to coating heating surfaces, then to contact heating surfaces. (heating surfaces by conduction and by passage or direct licking). 10. -Procédé selon les revendications 1 à 9, caractérisé en ce que quand ils quittent le récupérateur de chaleur perdue, les gaz chauds sont envoyés directement à la cheminée ou bien passent dans une installation d'épuration, par exemple de lavage. 10. -Procédé according to claims 1 to 9, characterized in that when they leave the waste heat recuperator, the hot gases are sent directly to the chimney or pass through a purification installation, for example washing. 11. - Procédé suivant la revendication 10, caractérisé en ce que le lavage des gaz se fait à l'aide de la vapeur produite dans la chaudière à chaleur perdue. 11. - Process according to claim 10, characterized in that the gas washing is done using the steam produced in the waste heat boiler. 12. - Procédé selon l'une ou l'autre des revendications 10 et 11, caractérisé en ce que, afin d'abaisser la consommation en eau de l'installation de lavage des gaz, cette eau est acheminée en circuit fermé. 12. - Method according to either of claims 10 and 11, characterized in that, in order to reduce the water consumption of the gas washing installation, this water is conveyed in a closed circuit. 13. - Procédé selon les revendications 10 à 12, caractérisé en ce qu'on récupère la poussière déposée dans l'épuratéur. 13. - Process according to claims 10 to 12, characterized in that the dust deposited in the scrubber is recovered. 14. - Procédé selon les revendications 1 à 13, caractérisé en ce que dans une installation de traitement de ce type, plusieurs convertisseurs sont réunis en groupes qui subissent un soufflage, une coulée ou un chargement simultané. en annexe : 1 dessin. 14. - Method according to claims 1 to 13, characterized in that in a treatment plant of this type, several converters are combined into groups which undergo simultaneous blowing, casting or loading. in appendix: 1 drawing.
BE526353D BE526353A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE526353A true BE526353A (en)

Family

ID=160337

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE526353D BE526353A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE526353A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2148935B1 (en) Method and equipment for heating a metal strip, in particular for annealing
FR2781252A1 (en) MIXED POWER PLANT
FR2576968A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR OPERATING A POWER PLANT
FR2564569A1 (en) Wet refuse combustion method
EP1344977B1 (en) Method of operating a heat recovery boiler
EP0642647B1 (en) Process for the treatment of hot and polluted gas issued from a thermal reactor including a combustion
BE526353A (en)
FR2505473A1 (en) INSTALLATION FOR THE MANUFACTURE OF CLINKER PORTLAND PROVIDED WITH A PREHEATER AND DESIGNED TO REALIZE A RECOVERY OF A PART OF THE ENTHALPY OF GASES AT THE EXIT OF THE PREHEATER
EP0524847A1 (en) Process and apparatus for waste treatment by direct contact
EP3004571B1 (en) Method for producing energy by burning materials, and facility for implementing the method
WO2004079260A1 (en) Steam generator comprising successive combustion chambers
FR2678047A1 (en) Device for treating hot and polluted fumes, particularly acid ones, originating from the combustion of fuel in an industrial or urban-heating boiler
FR2700837A1 (en) A method for utilizing the energy contained in blast furnace gases.
EP0227568A1 (en) Baker&#39;s oven
FR2543663A1 (en) Condensation heating boiler
RU2782483C1 (en) Method for operation of a thermal power plant
CN220541119U (en) Top burning type waste heat recovery integrated film wall device
EP3060846B1 (en) Method and facility for recovering energy from waste
EP0009456A1 (en) Apparatus for the heat exchange between solid particles and a gas current
JP4445664B2 (en) Fire tube boiler
KR100916968B1 (en) Combustion apparatus
FR2758611A1 (en) AIR COMBUSTION CHAMBER LOADED WITH COMBUSTIBLE PARTICLES
JP5509243B2 (en) Pressurized fluid furnace system and odor treatment method for pressurized fluid furnace system
EP0246964A1 (en) Process and installation for drying flue gases before their discharge
FR3014540A1 (en) SOLID FUEL BOILER AND CONDENSATION