BE522512A - - Google Patents

Info

Publication number
BE522512A
BE522512A BE522512DA BE522512A BE 522512 A BE522512 A BE 522512A BE 522512D A BE522512D A BE 522512DA BE 522512 A BE522512 A BE 522512A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
link
watch
bracelet
parts
stop piece
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE522512A publication Critical patent/BE522512A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A44HABERDASHERY; JEWELLERY
    • A44CPERSONAL ADORNMENTS, e.g. JEWELLERY; COINS
    • A44C5/00Bracelets; Wrist-watch straps; Fastenings for bracelets or wrist-watch straps
    • A44C5/18Fasteners for straps, chains or the like
    • A44C5/22Fasteners for straps, chains or the like for closed straps

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Manufacture des Produits EPSON, Fer & Cie, résidant à LA CHAUX-DE-FONDS (Suisse) 
BRACELET POUR MONTRE. 



   La présente invention a pour objet un bracelet pour montre. 



   Le grand inconvénient des bracelets pour montre connus réside dans le fait qu'en cas d'ouverture intempestive du fermoir, le bracelet se sépare du poignet et tombe, ce qui a pour conséquence soit la perte de la montre,soit la détérioration du mouvement ou du verre de protec- tion. , 
Un grand avantage du bracelet objet de l'invention est qu'il peut être exécuté, comme le montreront les formes d'exécution données à titre d'exemple, de manière que si le fermoir se décroche accidentel- lement,le bracelet ne quitte pas le poignet car la boucle de fixation qu'il constitue ne s'ouvre pas. 



   On voit immédiatement l'énorme intérêt que présente ces for- mes d'exécution pour les sportifs et les militaires notamment, appelés par leurs brusques mouvements à connaître la mésaventure d'un fermoir qui s'ouvre et la perte d'une montre de prix. 



   Par ailleurs la disposition du fermoir permet de lui donner une facture à la fois élégante et personnelle. 



   Le dessin annexé représente, à titre d'exemple, trois formes d'exécution de l'objet de l'invention et des variantes du fermoir. 



   La fig. 1 est une vue en perspective de la première forme d'exécution comprenant un lien unique; 
La fig. 2 est une vue semblable de la deuxième forme d'exé- cution comportant également un seul lien assujetti à la montre de façon particulière? 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
La fige 3 est une vue semblable de la troisième forme d'exé- cution qui   cohorte   deux liens assujettis à la montre par ses deux bar-   rettes,   
Les fig. 4 à 9 représentent également en vues perspectives des variantes des pièces du fermoir. 



   Le bracelet représenté à la fig. 1 est constitué par un seul plat 1 en cuir naturel, en cuir synthétique en caoutchouc, en étoffe ou en nylon par exemple. Ce lien est fixé par une de ses extrémités 2 à une barrette 2 de la montre 52. En 53, il forme une boucle passant autour de la seconde barrette   10.de'la   montre-. Sa seconde extrémité ! est solidaire   d'une   pièce d'accrochage 51 constituée par une plaquette légèrement bombée munie de deux flasques latéraux 5. et d'une patte anté- rieure 6 rabattue sous la plaquette. Cette patte 6 est destinée à coo- pérer avec une languette 14 d'une pièce d'arrêt 12 constituée par une boucle ouverte entourant le lien et située entre les deux barrettes de la montre, la boucle 12 est formée d'une barrette à ressort dont les parties extrêmes 13 ont été repliées. 



   Elle pince le lien de manière qu'elle ne puisse coulisser longitudinalement que sous l'effet d'une forte pression manuelle. Il résulte de cette disposition que la grandeur de la boucle de fixation que constitue le bracelet en position de fermeture est déterminée par la situation de la pièce d'arrêt sur le lien et que cette grandeur est invariable lorsque le bracelet est ajusté sur le poignet. 



   Le bracelet de la fig. 2 comprend également un seul lien semblable à celui de la fig. 1. Son assujettissement à la montre est différent puisqu'il passe entre les barrettes 3. et 3" et le revers 2 de la montre. Son extrémité 1 porte une bouclette rectangulaire   5. et   son autre extrémité est solidaire d'une pièce d'accrochage 1 dont les flancs'sont poinçonnés intérieurement en 8. Le lien passe à travers la bouclette 5. et porte entre celles-ci et la barrette 3" une pièce d'arrêt 10 qui est formée   dune   boucle entourant le lien .

   Cette dernière est constituée par une première plaquette à ressort allongée et cintrée qui agit sur les ailes 11 repliées à 90 degrés d'une seconde plaquette à ressort,de manière que des parties nervurées 12 prévues dans ces ailes viennent s'engager dans les rainures intérieures 8 de la pièce d'accro- chage lors de la fermeture du bracelet, ceci sous l'action d'une légère pression. 



   Comme dans la fig. 1 la boucle 10 ne peut coulisser longitu- dinalement sur le lien que sous l'action   dune   forte pression manuelle. 



   Le bracelet illustré par la fig. 3 diffère principalement du précédent par son fermoir et par le fait qu'il comprend deux liens 13 et 18. Une extrémité de chacun de ces derniers étant assujetti à une des barrettes 14 et 19 de la montre. La seconde extrémité 16 du lien 13 porte une bouclette rectangulaire 17 à travers laquelle passe le lien   18.   La deuxième extrémité de ce dernier est solidaire d'une pièce d'accrochage asymétrique présentant deux parties latérales repliées l'une une fois., l'autre deux fois, ces parties étant conformées de façon à présenter deux ergots intérieurs 21 et 21" destinés à pénétrer lors de la fermeture du bracelet dans des encoches 25 et 25" taillés dans les flancs 24 et 24" de la pièce d'arrêt 23.

   Celle-ci est formée d'un anneau à ressort pinçant fortement le lien et située entre la barrette 19 et la bouclette 17. 



   Le fermoir représenté aux fig. 4 et 4" comprend une pièce d'accrochage 26 formée d'une plaquette légèrement bombée munie de deux flasques latéraux présentant chacun une partie repoussée 27 et   27"   al- lant en mourant vers l'extrémité antérieure de la plaquette, ces parties repoussées constituant deux rainures borgnes à l'intérieur de la pièce d'accrochage destinées à recevoir les extrémités 29 et 29" en saillie d'une pièce d'arrêt   28   formée d'une boucle à ressort pinçant fortement le lien. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Aux   fige 2.   et      on a montre un fermoir comportant un dispo- sitif de fermeture à pression, la pièce d'accrochage en forme de coquille portant en son   intérieur   l'organe   mâle 1   tandis que la partie supérieure de la pièce d'arrêt constituée par une boucle à ressort ouverte porte en son milieu l'organe femelle 18. 



   On a illustré aux fig. 6 et 6" un fermoir dans lequel l'or- gane d'accrochage est également en forme de coquille et dont la partie antérieure porte une patte d'accrochage 8 repliée en V et qui se dévelop- pe à l'intérieur de la coquille. Sa base élargie et arrondie est destinée à pénétrer, lors de la fermeture du bracelet, dans une entaille allongée   19   découpée dans la partie supérieure de la boucle ouverte qui constitue la pièce d'arrêt. 



   Les   fige 1   et      représentent un fermoir constitué par une pièce d'accrochage formée d'une plaquette bombée munie de deux flasques latéraux 2. et 9a écartés l'un de l'autre de la largeur du lien et dont les parties antérieures sont découpées de manière à constituer deux crochets destinés à s'accrocher aux extrémités en saillie d'une pièce d'arrêt formée d'une boucle plate, dont les parties supérieures 20 et inférieures 21 sont des barrettes à ressort. 



   Aux   fig. 8   et 2 on a illustré deux variantes d'exécution de la pièce d'arrêt 12 de la fig. 1. Dans ces variantes formées l'une d'une boucle ouverte, l'autre d'une boucle fermée, les parties supérieu- res sont constituées par des barrettes à ressort pliées de manière à pouvoir coopérer avec la patte 6 de la pièce d'accrochage 51 de la   fig.l.   



   Dans tous les fermoirs représentés, il y a lieu de remarquer que la pièce d'arrêt est montée sur son lien de manière rigide. Elle ne peut coulisser longitudinalement sur le bracelet que sous l'action d'une forte pression manuelle. Un déplacement de la pièce d'arrêt le long du lien n'est nécessaire qu'au moment de l'ajustage du bracelet à la longueur.désirée, 
De plus, la pièce d'arrêt est généralement complètement mas- quée par la pièce d'accrochage, ce qui confère au fermoir une ligne so- bre. 



   Il y a encore lieu de mentionner au sujet du fermoir, que la pièce d'accrochage peut comporter des parties ornementales ou utilitaires. 



  Comme ornement ellespeut présenter par exemple, une inscription gravée, telle qu'un nom de ville, de lieu, un prénom, un dessin, un monogramme, ou un motif décoratif en relief, représentant par exemple, des armoiries, un signe du zodiac, ou encore être garnie de pièrres précieuses. 



   Pour des motifs ornementaux courants, (signe du zodiac for- mes décoratives stylisées,   etc...)   on pourra avantageusement les exécuter d'avance sur des parties prévues pour être rapportées, par exemple par pression, sur la pièce d'accrochage. De cette façon le vendeur pourra montrer au choix du client et au moment de l'achat, le motif désiré. Il résulte de ce mode de faire deux avantages importants, l'un pour le ven- deur, qui n'a pas l'obligation de détenir un stock complet de fermoirs avec tous les motifs courants, l'autre pour l'acheteur, qui peut immédia- tement entrer en possession du bracelet sur lequel il a jeté son dévolu muni d'un fermoir orné selon son désir. 



   Dans le même but, il pourra être intéressant, pour les motifs courant formés de plusieurs signes (monogrammes par ex. ) de prévoir non une, mais deux ou plusieurs pièces rapportées présentant chacune un signe (une lettre dans le cas de monogrammes) de façon qu'avec un nombre li- mité de ces pièces on puisse réaliser en les combinant un grand nombre de motifs. Il est à remarquer que ce système peut être employé pour les noms de ville, les   prénoms,   etc.... Autrement dit, on peut prévoir par exemple, un jeu de pièces amovibles présentant chacune la gravure d'un prénom usuel. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Pour rendre pratiquement invisible le montage de ces parties rapportées, on peut les conformer de manière qu'elles s'adaptent exacte- ment dans des logements prévus à cet effet dans les pièces d'accrochage. 



  En particulier,dans les formes d'exécution représentées au dessin, ces parties rapportées pourraient être constituées par des plaquettes ajus- tées dans des ouvertures prévues dans les parties médianes de ces formes (dans la face bombée 51 de la fig. 1, par ex. ) et fixées par pression ou pincement entre leurs faces latérales (entre les flasques 5 dans la   fige   1). L'ajustement de ces pièces rapportées étant effectuées avec soin, la pièce d'accrochage apparaît comme une pièce massive et le fer- moir peut revêtir selon la nature de l'ornement un cachet semblable à celui d'une pièce de bijouterie ou d'orfèvrerie.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Manufacture of EPSON, Fer & Cie Products, residing in LA CHAUX-DE-FONDS (Switzerland)
BRACELET FOR WATCH.



   The present invention relates to a bracelet for a watch.



   The great drawback of known watch straps resides in the fact that in the event of inadvertent opening of the clasp, the strap separates from the wrist and falls, which results in either the loss of the watch or the deterioration of the movement or protective glass. ,
A great advantage of the bracelet which is the subject of the invention is that it can be produced, as the embodiments given by way of example will show, so that if the clasp accidentally comes off, the bracelet does not come off. the wrist because the fastening loop it constitutes does not open.



   We immediately see the enormous interest that these forms of execution present for sportsmen and the military in particular, called by their sudden movements to know the mishap of a clasp which opens and the loss of an expensive watch. .



   In addition, the arrangement of the clasp gives it an invoice that is both elegant and personal.



   The appended drawing represents, by way of example, three embodiments of the object of the invention and variants of the clasp.



   Fig. 1 is a perspective view of the first embodiment comprising a single link;
Fig. 2 is a similar view of the second embodiment also comprising a single link attached to the watch in a particular way?

 <Desc / Clms Page number 2>

 
Fig 3 is a similar view of the third embodiment which cohorts two links secured to the watch by its two bars,
Figs. 4 to 9 also represent in perspective views variants of the parts of the clasp.



   The bracelet shown in fig. 1 consists of a single plate 1 of natural leather, synthetic leather, rubber, fabric or nylon for example. This link is fixed by one of its ends 2 to a bar 2 of the watch 52. At 53, it forms a loop passing around the second bar 10.de'la watch-. Its second end! is integral with a fastening part 51 constituted by a slightly convex plate provided with two lateral flanges 5 and a front tab 6 folded back under the plate. This tab 6 is intended to cooperate with a tongue 14 of a stopper 12 formed by an open loop surrounding the link and located between the two bars of the watch, the loop 12 is formed by a spring bar. whose end parts 13 have been folded back.



   It clamps the link so that it can only slide longitudinally under the effect of strong manual pressure. It follows from this arrangement that the size of the fastening loop that constitutes the bracelet in the closed position is determined by the location of the stop piece on the link and that this size is invariable when the bracelet is adjusted on the wrist.



   The bracelet of FIG. 2 also includes a single link similar to that of FIG. 1. Its attachment to the watch is different since it passes between the bars 3. and 3 "and the reverse 2 of the watch. Its end 1 carries a rectangular loop 5. and its other end is secured to a piece of hooking 1, the sides of which are punched internally at 8. The link passes through the loop 5. and carries between the latter and the bar 3 "a stop piece 10 which is formed by a loop surrounding the link.

   The latter is constituted by a first elongated and curved spring plate which acts on the wings 11 folded at 90 degrees of a second spring plate, so that the ribbed parts 12 provided in these wings engage in the internal grooves. 8 of the attachment part when closing the bracelet, this under the action of light pressure.



   As in fig. 1 the buckle 10 can only slide longitudinally on the link under the action of strong manual pressure.



   The bracelet illustrated by FIG. 3 differs mainly from the previous one by its clasp and by the fact that it comprises two links 13 and 18. One end of each of the latter being secured to one of the bars 14 and 19 of the watch. The second end 16 of the link 13 carries a rectangular loop 17 through which the link 18 passes. The second end of the latter is secured to an asymmetric hooking piece having two side parts folded one time., The again twice, these parts being shaped so as to present two interior lugs 21 and 21 "intended to penetrate when closing the bracelet into notches 25 and 25" cut in the sides 24 and 24 "of the stop piece 23 .

   This is formed of a spring ring strongly gripping the link and located between the bar 19 and the loop 17.



   The clasp shown in Figs. 4 and 4 "comprises a fastening part 26 formed of a slightly convex plate provided with two lateral flanges each having a pushed-back part 27 and 27" extending towards the anterior end of the plate, these pushed-back parts constituting two blind grooves inside the hooking part intended to receive the ends 29 and 29 "projecting from a stop part 28 formed by a spring loop strongly clamping the link.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   In Figs 2, a clasp has been shown comprising a pressure closure device, the hooking part in the form of a shell carrying inside it the male member 1, while the upper part of the stop part constituted by an open spring buckle carries in its middle the female member 18.



   It is illustrated in FIGS. 6 and 6 "a clasp in which the fastening member is also in the shape of a shell and the front part of which carries a fastening tab 8 folded in a V and which develops inside the shell Its enlarged and rounded base is intended to penetrate, when the bracelet is closed, into an elongated notch 19 cut in the upper part of the open buckle which constitutes the stop piece.



   The pins 1 and represent a clasp consisting of a fastening part formed of a convex plate provided with two lateral flanges 2. and 9a spaced from each other by the width of the link and whose front parts are cut from so as to constitute two hooks intended to be hooked to the projecting ends of a stop part formed of a flat loop, the upper 20 and lower 21 parts of which are spring bars.



   In fig. 8 and 2, two variant embodiments of the stopper 12 of FIG. 1. In these variants formed one of an open loop, the other of a closed loop, the upper parts are formed by spring bars bent so as to be able to cooperate with the tab 6 of the part of the device. 'hooking 51 of fig.l.



   In all the clasps shown, it should be noted that the stop piece is mounted on its link rigidly. It can only slide longitudinally on the strap under the action of strong manual pressure. A movement of the stopper along the link is only necessary when adjusting the bracelet to the desired length,
In addition, the stop piece is generally completely hidden by the hooking piece, which gives the clasp a dark line.



   It should also be mentioned with regard to the clasp, that the fastening part may include ornamental or utilitarian parts.



  As an ornament they can present, for example, an engraved inscription, such as a name of a city, a place, a first name, a drawing, a monogram, or a decorative motif in relief, representing for example, a coat of arms, a sign of the zodiac, or be garnished with precious stones.



   For common ornamental reasons (sign of the zodiac, stylized decorative shapes, etc.), they can advantageously be executed in advance on parts intended to be attached, for example by pressure, to the attachment part. In this way the seller will be able to show, at the customer's choice and at the time of purchase, the desired motive. It results from this mode of making two important advantages, one for the seller, who is not obliged to hold a complete stock of clasps with all the current reasons, the other for the buyer, who can immediately take possession of the bracelet on which he has set his sights, provided with a clasp adorned as desired.



   For the same purpose, it may be interesting, for common patterns formed of several signs (monograms for example) to provide not one, but two or more added parts each presenting a sign (a letter in the case of monograms) in a that with a limited number of these parts, it is possible to produce a large number of patterns by combining them. It should be noted that this system can be used for city names, first names, etc. In other words, one can provide for example, a set of removable parts each having the engraving of a usual first name.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   To make the mounting of these added parts practically invisible, they can be shaped so that they fit exactly in the housings provided for this purpose in the fastening parts.



  In particular, in the embodiments shown in the drawing, these added parts could be constituted by plates fitted into openings provided in the middle parts of these forms (in the convex face 51 of FIG. 1, for example .) and fixed by pressure or pinching between their side faces (between the flanges 5 in the pin 1). The adjustment of these inserts being carried out with care, the fastening part appears as a solid part and the clasp can take, depending on the nature of the ornament, a cachet similar to that of a piece of jewelry or goldsmith's work.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. La présente invention a pour objet un bracelet pour montre présentant les caractéristiques suivantes prises isolément ou selon tou- tes combinaisons 1. Le bracelet est formé par au moins un lien, par un fer- moir comprenant premièrement une pièce d'arrêt que l'on peut fixer rigi- dement dans une position réglable le long d'un des liens et secondement une pièce d'accrochage solidaire d'une des extrémités d'un des liens et destinés à s'accrocher à ladite pièce d'arrêt, ledit lien étant assujet- ti à la montre et le tout étant disposé de manière à constituer, lorsque les deux dites pièces sont en prise, une boucle de fixation dont la gran- deur est déterminée par la position de la pièce d'arrêt sur le lien qui la porte; 2. The subject of the present invention is a bracelet for a watch having the following characteristics taken individually or in any combination: 1. The bracelet is formed by at least one link, by a fastener comprising firstly a stop piece which can be fixed rigidly in an adjustable position along one of the links and secondly a piece of fastening integral with one of the ends of one of the links and intended to be hooked to said stop piece, said link being subject to the watch and the whole being arranged so as to constitute, when the two said parts are engaged, a fastening loop, the size of which is determined by the position of the stop piece on the link which carries it; 2. La pièce d'arrêt présente des parties qui dépassent laté- ralement de part et d'autre du lien et la pièce d'accrochage est munie de deux crochets écartés l'un de l'autre de la largeur du lien de maniè- re à pouvoir s'accrocher aux parties dépassantes de la pièce d'arrêt 3. La pièce d'accrochage comprend une plaquette munie de deux flasques latéraux dont les extrémités antérieures sont découpées de manière à constituer des crochets, une tige de fixation étant montée entre les flasques; 4. Le lien est en cuir; 5. Le bracelet est formé par un seul lien fixé par une de ses extrémités à une des barrettes de la montre et qui tourne autour de la seconde barrette de la montre. The stop piece has parts which protrude laterally on either side of the link and the hooking part is provided with two hooks spaced apart from each other by the width of the link so as to be able to hang on to the protruding parts of the stopper 3. The fastening part comprises a plate provided with two lateral flanges, the front ends of which are cut out so as to constitute hooks, a fixing rod being mounted between the flanges; 4. The link is leather; 5. The bracelet is formed by a single link fixed by one of its ends to one of the bars of the watch and which turns around the second bar of the watch.
BE522512D BE522512A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE522512A true BE522512A (en)

Family

ID=157758

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE522512D BE522512A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE522512A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US4543692A (en) Clasp for ornaments
US3163026A (en) Earring guard chain and means for securement to the hair
US6804977B1 (en) Necklace and bracelet pendant-clasp
US20220007795A1 (en) Jewelry item and methods of use
US20190335862A1 (en) Connecting device for bracelet
BE522512A (en)
US2536146A (en) Wristband
US270296A (en) Theodore w
US1892350A (en) Clasping device for bracelets
US3319308A (en) Jewelry clasp
EP1773151A1 (en) Clip for jewellery
US20050247079A1 (en) Jewelry ornament
US2225890A (en) Combined locking and clipping device for articles of jewelry
US6560826B2 (en) Clasp for assembling two flexible strands able to be used, in particular, for a watch wristband
US2147740A (en) Gem setting
JP3179043U (en) Necklace ornaments
US1850722A (en) Fastening-device for wrist-watch straps, bands, bracelets, and the like
US1783306A (en) Catch clasp for ladies&#39; mesh bracelets
US2198558A (en) Clip brooch assemblage
US2015308A (en) Bracelet fastener
WO2009153286A1 (en) Jewelry setting for detachable ornament and jewelry comprising such setting
CH714892A2 (en) Quick release closure device for jewelry.
CN111902063A (en) Watch anti-theft device and bracelet combination and device for such combination
US1809278A (en) Clasping device for wrist watch straps, bracelets and the like
CH596793A5 (en) Unfolding wrist-watch strap catch