<Desc/Clms Page number 1>
MACHINE A ROUES A AUBES ET A PLUSIEURS ETAGES.
L'objet de 1?invention appartient au groupe de machines à roues à aubes dans lesquelles les roues à aubes tournant les unes à cote des autres, ont des sens de rotation différents. Io concerne un genre de construction dans lequel existent au moins deux roues à aubes rotatives à un étage au moins tournant en sens inverse et montées concentriquement 1?une par rapport à l'autre, et dans lequel le mouvement inverse et mécanique des roues à aubes et le maintien de leurs vitesses de rotation l'une par rapport à 1?autre s' effectue en intercalant au moins un mécanisme entre les arbres de commande des roues à aubes tournant en sens inverseso L'objet de l'invention peut aussi bien s'apliquer à des machines de travail telles que des ventilateurs ou pom- pes à aubes,
ou à des machines motrices.17 telles que des turbines. La commande des roues à aubes rotatives tournant en sens inverses à partir du mécanisme de transmission peut s'effectuer au moyen d'au moins deux arbres dont l'un est disposé de manière à pouvoir tourner à 1?intérieur de l'autre.
Le mécanisme peut aussi bien être disposé du coté de la basse pression que du coté dé la haute pression de la machine. La machine à roues à aubes tournant en sens inverses peut consister en au moins deux roues à aubes radiales rotatives, concentriques de diamètres intérieurs et extérieurs différents. L'échappement de la roue rotative à aubes la plus petite peut dans ce cas être disposé immédiatement en face de l'admission de la roue à aubes plus grande. Mais la machine à roues à aubes tournant en sens inverses peut également consister en au moins deux roues à aubes radiales rotatives? concentriques de diamètres intérieurs et extérieurs différents;, en disposant, entre deux des roues à aubes rotatives tournant en sens inverses.17 une roue à aubes fixes servant de distributeur.
Au moins l'un des arbres de la machine tournant en sens inverses peut,, dans des machines de travail, être commandé en plus par au moins une turbine, La machine à rotations inverses peut consister en un rotor radial à au moins un étage et? sur une face de diamètre plus petit on peut disposer
<Desc/Clms Page number 2>
une machine à roues à aubes axiale à au moins un étage,, tournant en sens inverses du rotor. Devant les rotors axiaux peuvent exister des couronnes d' aubes de distribution fixes.
La machine tournant en sens inverse peut consister en une machine radiale à roues à aubes accompagnée d'au moins un rotor radial muni d'un disque de couverture et sur le côté du disque de couverture ayant un diamètre plus petit9 on peut disposer une machine axiale à roues à aubes à au moins un étage tournant en sens inverse du rotor radial, et en outre,on peut intercaler en avant au moins un aubage de roues à aubes axial tournant en sens inverse des autres aubages de rotors axiaux, raccordé au disque de couverture du rotor radial et tournant avec lui. On peut intercaler à 1?extrémité opposée au rotor radial en avant de la première roue à aubes ra- diaIe un aubage distributeur fixe.
Les roues à aubes axiales tournant avec la roue à aubes rotative radiale et maintenues à 1'extérieur9 peuvent être limitées aux extrémités intérieures de leurs aubes de plus petit diamètre, par une bague de couverture. Elles peuvent également posséder à cet endroit un dispositif d'étanchéité vis à vis de l'arbre intérieur. Les couronnes d'aubes des rotors axiaux maintenues extérieurement dans Ia bague de couverture, peuvent -consister en bagues de couverture dans lesquelles pénètrent les pieds des aubes.
Les couronnes à aubes axiales maintenues extérieurement dans des bagues de couverture peuvent également posséder à l'intérieur une bague de couverture, dans laquelle sont fixés les pieds intérieurs des aubes axiales, Les roues à aubes axiales tournant en sens inverses peuvent être disposées de telle ma- nière quune des séries de ces roues ayant un sens de rotation déterminé sont fixées à un arbre intérieur,tandis que l'autre série contenant au moins une roue en plus., entoure extérieurement les roues citées en premier lieu en tournant en sens inverse et est reliée à l'arbre extérieur creux comprenant deux parties d9arbres extérieures à Ia partie des roues rotatives et possédant au moins chacune un palier.
La construction peut également avoir une forme telle que sur Ia face opposée au mécanisme de transmission9 l'arbre intérieur est monté à l' intérieur de 1?arbre extérieur lui-même et que dans ce cas il n'existe qu'un palier fixe pour l'arbre extérieur. Elle peut également avoir une forme telle que, sur Ia face opposée au mécanisme L'arbre extérieur est monté sur l'arbre intérieur et qu'il n'existe un palier fixe que pour l'arbre intérieur. Sur une face au moins à l'extérieur de la série la plus intérieure des rotorson peut disposer un aubage à roue distributrice fixe.
Les rotors axiaux montés extérieuranent dans les bagues de couverture et qui tournent avec l'arbre extérisur, peuvent porter des disques s'avançant vers l'intérieur et aboutissant jusqu'à proximité des moyeux des rotors reposant sur l'arbre intérieur. Les moyeux porteurs libres intérieurs des roues à aubes fixées extérieurement peuvent posséder des dispositifs d'étanchéité par rapport aux roues à aubes reposant sur l'arbre intérieur.
Dans les cinq dessins en annexe et les treize figures, on représente l'objet de l'invention sous forme de quelques exemples de réalisation en se basant sur des représentations schématiques.
Les mêmes lettres et chiffres désignent des pièces semblables ou servant à des buts semblables.
Sur les figures I à 3 on représente une forme de réalisation En coupe axiale,une vue en élévation axiale de l'extérieur et une coupe perpen- diculaire à l'axe de la machine pour un ventilateur ou une pompe centrifuges.
Sur les figures 4 et 5, on représente une autre forme de réalisation en coupe longitudinale et perpendiculaire à l'axe de la machine à travers les parties des roues à aubes les plus importantes. 11 s'agit également d'une machine du genre de construction centrifuge.
On représente en coupe axiale sur la figure 6., un mode de construction dans lequel est accouplé en arrière d9un ventilateur ou d'une pompe axiale é plusieurs étages., une roue à aubes centrifuge tournant en sens inverse.
La figure 7 représente également en coupe axiale une machine munie d'un accouplement en série de ce genre. Mais? dans ce cas9 Ie ventilateur ou
<Desc/Clms Page number 3>
respectivement la pompe axiale sont construits sous forme de machine à roue à aubes tournant en sens inverse en soi.
La figure 8 représente en coupe axiale un autre exemple de cons-
EMI3.1
trustions, muni d9un ventilateur axial à plusieurs étages du même genre.
Les figures 9 et 10 représentent les fixations des aubes des roues à aubes axiales dont les aubes sont fixées extérieurement ou respectivement intérieurement.
La figure 11 représente une coupe à travers un ventilateur ou respectivement une pompe à aube axiales dans lequel les roues à aubes sont accouplées les unes dans les autres et les rotors sont raccordés à un arbre intérieur ou respectivement extérieur.
Sur la figure 12, on représente en coupe une construction analo- gue à celle de la figure 11, seulement le mécanisme de commande est disposé du coté opposé par rapport au ventilateur ou respectivement à la pompe,
Sur la figure 13, on représente encore une coupe axiale à travers un ventilateur ou une pompe de construction analogue à celle de la figure 12
EMI3.2
dans Iequeln en revanches le montage de 1?arbre intérieur est différent, Sur les figures 1 et 3, 1 représente une roue à aubes radiales
EMI3.3
munie dgun aubage 2. En avant de la roue à aubes 1 est accouplé un aubage axial 4 sur un rotor 30 Les deux rotors 1 et 3 sont calés sur l'arbre intérieur 5 au moyen des clavettes 6 et 7.
En outre, sur 19arbre extérieur 8 est calé au moyen de la clavette 10 un second rotor radial 9 tournant en sens inverse du rotor 1 et portant un aubage 11. L'agent sous pression pénètre en 12 dans la
EMI3.4
boîte d9admission i3g puis après avoir traversé les aubages, dans le logemenb en spirale 14 et parvient de Ià à la tubulure sous pression 15o Sur 1.' arbre extérieur 8 repose en outre un piston d9éga.isation de pression 16 formant joint étanche par rapport à un guide extérieur 17 introduit dans le logement en spirale en deux parties 14. L'arbre intérieur 5 est maintenu à 1.'intérieur du logement. 13 dans le palier axial et radial 21 portant en 22 son admission
EMI3.5
dhuile et en 23 son échappement d'huile.
Le logement 13 comprend un disposi- tif d'étanchéité 24 autour de 1'arbre intérieur 5. L'arbre intérieur 5 porte sur 19 autre coté de la machine un autre palier 28. Il porte à cet endroit extérieurement, un accouplement 30 à l'aide duquel la puissance est transmise à la machine ou est absorbée par elle quand elle est en excès.
EMI3.6
Conformément à invention9 en plus d9un ventilateur ou respecti- vement d'une pompe à plusieurs étages, il existe au moins un mécanisme au moyen duquel le ventilateur ou la pompe tournant en sens inverse sont accou-
EMI3.7
pliés mécaniquement. Sur la figure 1. un mécanisme de ce genre 3i, 32, 33e 34 est introduit dans le logement 36. Sur 1?arbre intérieur 5 est accouplé par
EMI3.8
une clavette 3.9 une roue dentée relativement petite 31 (voir aussi figo 2).
Cette roue 31 commande deux roues dentées plus grandes 32 disposées latéralementtournant librement, et commandant en commun un petit pignon 33 monté cndessous de l'axe de la machine. Ce pignon 33 se trouve en-dessous du pignon
EMI3.9
plus grand 34 calé sur 1?arbre extérieur 89 par la clavette 34?o Les diamètres des pignons 31, 32s et 32g 33p ou respectivement 33s34 sont choisis de telle sorte que les deux arbres 5 et 8 conservent L9ura par rapport à lautre des nombres de tours fixes pour un mode de marche déterminé.
De préférence, les nombres de tours ou respectivement les vitesses périphériques des rotors à au-
EMI3.10
beys doivent être tels que pou Y le ventilateur ou la pompe à plusieurs étages, a sens de rotation inverses, on réalisé une obtention de pression ou respectivement un rendement optimum pour des sollicitations permises des matériaux.
On aura souvent tendance diaprés cela à atteindre pour les deux rotors de ventilateurs et de pompes les vitesses maxima permises.
Comme machine de commande pour le ventilateur ou respectivement
EMI3.11
la pompe à plusieurs étages est prévu, sur la figure I9 en plus dyun accouple- ment 30 auquel tout genre de machine motrice peut être accouplée;, une turbine à plusieurs étages;? par exemple une turbine à gaz, munie des rotors 41 et 42
EMI3.12
at de leurs aubages axiaux 43 et 44, calée sur 1. 9 arbre extérieur 89. Celui-ci est raccordé à 1-'arbre extérieur 8 en gn, par exemple par vissageo Les clavet-
<Desc/Clms Page number 4>
tes sont désignées par 45 et 46. L'agent sous pression pour la turbine s' écoule par la boite d'admission 47 vers la turbine et de là de nouveau à i' extérieur par la boîte d'échappement 48.
Les gaz traversent d'abord la roue distributrice 49 sur le premier aubage de rotor 439 puis de là un second aubage de roue distributrice 50 disposé dans le second aubage de rotor 44 puis la boite d'échappement 48. L'arbre extérieur 89 8' est également maintenu la-
EMI4.1
téralement d9un coté dans Ie palier 60 fixé au logement du 'ventilateur ou respectivement de la pompe. D'antre part, la partie d9arbre extérieure 8' est maintenue dans le palier 61 faisant partie du logement du mécanisme 36.
Entre l'arbre intérieur 5.et l'arbre extérieur 8, 8', on pourrait encore in- troduire également par exemple un palier à rotations inverses, par exemple
EMI4.2
au centre entre les paliers 21 et 610 On pourrait égaiement intercaler en un endroit au moins entre les deux arbres un manchon servant de palier 29 tournant librement de manière qu'il reste pratiquement immobile ou ne fasse qu'
EMI4.3
un nombre de tours rs7Cativement faible et présente 1?avantage d'une vitesse périphérique moindre. 70 représente le bâti:
de la machine sur lequel reposent aussi bien le logement 13, 14 du ventilateur ou respectivement de la pompe que le logement de la turbine 47, 48 ainsi que le logement du mécanisme 36 avec le palier 280
Sur la figure 2, on représente les roues d'engrenages 31,, 32, 32, 33s 34, vues de front quand le logement 36 du mécanisme est ouvert, Le sup-
EMI4.4
port de palier 28 est enlevé. 47 représente la pièce d9admission et 48 la pièce d9échappement du logement de la turbine avec la tubulure d9échappement, 70 représente le bâti de la machine. h9engrenage 34 sur l'arbre de turbine 8' commande la pignon 33.
Ce pignon 33s qui est très large., commande les deux pignons de même grandeur 32, 32 et ceux-ci commandent le pignon plus petit 31 calé sur 15'arbre 5 et ayant une vitesse plus élevée. On crée ainsi une li-
EMI4.5
aison mécanique entre les arbres 5 et 8,8".
La figure 3 représente une coupe à travers un ventilateur ou res-
EMI4.6
pectivement une pompe suivant la ligne I-I de la figure 10 5 représente leurbre intérieur de la machine, 1 le rotor radial intérieur du ventilateur ou de la pompe calé sur 1.9arbre 5 au moyen de la clavette 69 2 son aubage, 9 le rotor à aubage radial tournant en sens inverse du précédent et il son aubage. 14 représente le logement en deux parties du ventilateur ou respectivement
EMI4.7
de la pompe? portant une tubulure dpéchappemsnt 15. 70 représente de nouveau le bâti de la machine.
Comme on le voit sur la figure 19 des dispositifs d9étanchéité sont montés à des endroits appropriés dans les logements I39 I4$ 47a 48 et 36 de la machine, pour empêcher 19e' coulement à 1.'extérieur de l'agent sous pression ou respectivement du lubrifiant aussi bien du ventilateur ou respec-
EMI4.8
tivement de la pompe que de la turbine et du mécanisme, Un dispositif d2étanchéité de ce genre peut également, comme on le montre, être introduit entre J.9arbre intérieur 5 et l'arbre extérieur, par exemple 8s> contre le mécanisme 31 à 34; pour empêcher un écoulement de 1?agent sous pression ou du lubrifiant de la roue à aubes 1 vers le mécanisme, La roue à aubes 1 peut également, com-
EMI4.9
me on le montre en !..ys posséder un piston de pression, qui garantit 1.'étanchéité contre une fuite'-ie long du rotor radial 9.
Les figures 4 et 5 représentent encore une autre construction du ventilateur ou respectivement de la pompe. Sur celles-ci, contrairement à la
EMI4.10
figure 3. on dispose encore entre les deux rotors radiaux 1 et 9 tournant en... sens inverses9 et munis de leurs aubages 2 et Il, une roue de distributeur il fixe, munie d'un aubage 29 et raccordée au logement du ventilateur ou respec-
EMI4.11
vivement de Ia pompe 240 Cette construction est visible sur les figures 4 et 59 c'est=à=dlre sur des coupes partielles longitudinales et transversales,
La figure 6 représente une construction de ce genre de l'objet de 1?invention, dans laquelle le ventilateur ou respectivement la pompe à
EMI4.12
plusieurs étages, à rotors tournants en sens inverss8 consiste en une partie axiale à plusieurs étages et une partie radiale,
Dans ce cas, le rotor radial tourne en sens inverse du rotor axial tout d'abord en avance sur lui. 5 repré-
EMI4.13
sente 1.9 arbre intérieur de la machine, monté rad1alenwnt en 2i9 radialement
<Desc/Clms Page number 5>
EMI5.1
et axialement en 28 et en 7C9a tournant eu sens inverse à l'intérieur de I' arbre extérieur $ou et 29 représentent deux aubages axiaux calés sur 1. 9 ar- bre 5 dont les aubages axiaux fixes 2 et 21' fixes sont accouplés en avant.
L'agent sous pression pénètre en 12, La partie axiale du ventilateur est entourée par le logement en deux pièces 14'.Sur elle se referme le logement 14 de la partie radiale de la machine. Le ventilateur radial consiste en une roue radiale 9 munie de son aubage 11. Sur la roue 9 est disposé un piston égalisateur de pression 16 muni de son contre-piston 17 qui assure l'étanché-
EMI5.2
ité vis-à-vis du logement it,.o Sur la face de commande de la machine9 est disposé de nouveau, comme on le représente sur les figures 1 et 29 un mécanisme 319 329 329 33 et 34 dans le logement 37.
Le couple de rotation introduit dans cet exemple de construction par l'accouplement 30, est transmis comme on la déjà représenté avec plus de détails sur la figure 2, par l'arbre intérieur 5 et Ie pignon denté 31 calé sur lui aux pignons 32 et de la au large pignon 33 qui engrène avec le pignon plus grand 34 calé sur l'arbre extérieur.
Comme on le voit déjà sur la figure 2, on obtient de cette manière un mouvement en sens inversesdes arbres 5 et 8 et par conséquent également des rotors 2 et 29 par rapport au rotor radial 9. La lubrification des paliers 21, 28
EMI5.3
et 61 s'effectue de l'extérieur par les conduites 22, 28- et 6l celle du palier 21' par un orifice, 0 de l'arbre 5 va partir du palier 21. A droite du palier 219, un écrou 9ri est vissé dans l'arbre extérieur 8 et maintient simultanément en plus de la clavette 10 également le rotor 9 sur cet arbre.
Les rapports de transmission 31132s 32133 et 33g34 sont ici également choisis de ma- nière à réaliser les conditions les plus favorables aux points de vue des vitesses périphériques des roues à aubes ou respectivement de l'obtention de pression? du rendement.9 des sollicitations ou un compromis le plus favorable par rapport à toutes ou à une partie de ces propriétés. Les paliers 61 et 21' supportent l'arbre extérieur 8. 11 pourrait cependant également exister comme sur la figure 1, deux paliers entourant extérieurement l'arbre 8 de manière qu'il tourne sans venir au contact de l'arbre 5.
La figure 7 représente également une forme de réalisation dans la- quelle le ventilateur ou la pompe sont construits sous forme de machines à roues à aubes axiales-radiales tournant en sens inverses. Mais9 contrairement à la figure 6, la machine axiale est entièrement construite sous forme de machine à sens de rotation inverses qui, en passant au rotor radial tourné éga-
EMI5.4
lement en sens inverses. 2 et ,9 sont deux roues à aubes axiales. 29 porte un prolongement intérieurs en forme de manchon 51, qui dépasse l'arbre 5 et est fixé à cet endroit par la vis 5".
La roue .axiale à aubes 2 porte intérieurement un manchon prolongé 20 vissé par son filet intérieur sur le manchon 51 ou qui
EMI5.5
est fixé d'autre façon. 22 et 2 29 sont deux roues à aubes axiales, fixées à l'intérieur du tambour I3a. La bague in empêche la chute de 2o A gauche, 13g est vissé dans 1.3vU et cette dernière pièce est construite sous forme de bague de couverture recouvrant les aubes il pour la roue à aubes radiale 9sLIo 139..
13"s et 13n' tournent par conséquent ensemble avec la roue radiale 99 Il et les deux roues axiales 22 et 2290 Les roues axiales 2 et 2s tournent en revanche en sens inverse par rapport aux premières parce qu'elles y sont forcées par le mécanisme 31, 329 32s33s 34 par 1.9int@r'.!Dédia1re des arbres 5 et 8. Il existe donc quatre passages de l'agent sous pression tournant en ns inverses, dont les vitesses périphériques augmentent. En avant de la roue axiale 2 2-9 on peut aussi disposer une roue distributrice particulières ou bien les aubes 8
EMI5.6
de la boite d'admission fixe il,.s peuvent remplir ce rôle. L'arbre 5 est monté radialement dans le palier 21 et radialement et axialement dans le palier 28, et9 en outres en 21?s dans l'arbre extérieur 8.
Sur le disque de couverture 13"' peut être monté comme on le représente sur la figure 7a un piston égalisateur de pression 11 assurant l'étanchéité vis-a-vis du logement 14 et fonctionnant comme détendeur de la pression sur le rotor radial 9. De même qna 3= la figure 69 sur le disque de la roue radiale 9 est également disposé un piston égalîsateur de pression 16 et sur le logement 14 une bague d'étanchéité
<Desc/Clms Page number 6>
EMI6.1
17 qui avy adapte.
La lubrification des paliers 2I9 28 et 61 s'effectue par les conduites 22s, 28- et 6% de :L'extérieur, celle du palier 2ie par un orifice 50 ménagé dans l'arbre 5, à partir du palier 21,,
La figure 8 représente une variante d'une réalisation suivant la figure 7. La différence essentielle avec la réalisation suivant la figure 7
EMI6.2
consiste en ce que, par rapport à une roue à aubes radiales 9e il munie d'u.re bague de couverture 13"', qui recouvre la totalité de 12aubage radial il, la bague de couverture 1.3:L lU disposée sur une roue à aubes radiale ne dépasse que la portion dflentrée des aubes II et ne bouche celles-ci qu'à cet endroit vers 1?extérieur> Cette pièce de bague de couverture intérieure 13 " forme avec la partie du logement 14" qui s'y raccorde extérieurement un dispositif d9atanchéité il2.
On peut également encore disposer en un autre endroit de 39enve7Coppe 14.q par exemple en it,.p 9 un autre dispositif d'étanchéité. La figure 9 représente encore une coupe verticale à travers la
EMI6.3
roue à aubes 22' montée extérieurement dans la bague de couverture 139e Dans ce cas, les pieds extérieurs des aubes de leaubage 2 2 sont introduits dans une bague de couverture 25 qui? de son côté est disposée dans la bague de couverture i339 par exemple suivant le genre dpaubes connues de DE LAVAL ou d'autre fagon.
Il peut n9exister que cette fixation d9aubes, ou bien on peut encore fixer à I9intérieur, comme le montrent les figures 7sus et spécialement 9p des pieds d?aubes de n'importe quel genre dans une bague de couverture intérieure 24po Ainsi composés le corps des roues à aube complet 24" 2 2 2 5 forme un corps fermé sur lui-même monté dans la bague de couverture 13' et dans ce corps, les efforts et tensions nginfluencent mutuellement et doivent de préférence sj1équi:librer de manière que la sollicitation maximum permise ne soit jamais dépassée,
La figure 10 représente une coupe verticale à travers la roue à
EMI6.4
aubes 2 fixée au manchon 5 calé sur l'arbre intérieur 5. 93 sont les pieds des aubes 2 qui;, dans 1'exemple représenté sont introduits dans le manchon 5 lui-même? de fagon connue.
Les aubes 21 elles-mêmes sont ouvertes vers Ils extérieur dans 1-9exemple représenté. Elles ne possèdent donc pas de bague de couverture extérieure.
La figure il représente encore une autre construction ne compre-
EMI6.5
nant uniquement qu'une machine â. aubes axiales. A gauche, se trouve 1-9accouplement de commande 30 qui actionne en sens Inverses, éventuellement à différents nombres de tours,, les deux arbres 8 et 5 par Igintermédisire du mécanisme déjà décrit ou servant au même but 3Ia 32, 33 33J, 34. Dans une machine à roue à aubes purement axiale Ies diamètres des rotors sont approximativement égaux. Pour cette raison, on maintiendra de préférence approximativement à la même valeur le nombre de tours et par conséquent également les vitesses -périphériques des roues à aubes, de manière que toutes les roues tournent appro- ximativement à la même vitesse périphérique pour autant que la construction des rotors le permette.
Ceci -contraste avec des roues à aubes radiales tourmnt en sens inverses pour lesquelles évidemment le diamètre des roues radiales accouplées en arrière est plus grand que celui des roues accouplées en avant.
Pour obtenir dans ce cas des vitesses périphériques approximativement égales, on doit par conséquent maintenir plus élevés les nombres de tours des roues à aubes de diamètres plus petits et par conséquent également le rapport de transmission des engrenages dans le mécanisme de commande doit être différent de celui représenté sur la figure 11.
EMI6.6
L9arbre 5 est supporté des deux cotés dans les paliers 21 et 28 et les parties d9arbre 8 et $9 dans les paliers 219 et 610 21 et 2i9 sont éga- lement des paliers à. pression axiale. Dans la construction proposée, sont disposées quatre roues à aubes axiales qui tournent avec les parties d'arbre ex-
EMI6.7
térieur 8 et 8e en sens inverses des trois roues à aubes axiales disposées e3-
<Desc/Clms Page number 7>
EMI7.1
tre elles, accouplées à l'arbre intérieur 5. i9 1?, ici sont les rotors fixés à cet arbre9 munis de leurs aubages axiaux 2, 2-s, "0 9, 9', 9", 9"' sont les roues à aubes axiales raccordées directement ou Indirectement aux parties d'arbre extérieur 8 et 89.
Elles portent des aubages axiaux 10, 10lue :L11' I0"yo Extérieurement â ces aubages sont disposées des bagues de couverture I01, lOfs 1#, i"9, vissées les unes aux autres de manière que le groupe total de rotors axiaux 9, 9'9 9"9 9"9 forme avec les parties d'arbre 8 et 8 une pièce tournante faisant corps avec elle-même. Devant le rotor 9 est disposée une roue distributrice 90 sise dans l'enveloppe en deux parties du ventilateur 14. Après
EMI7.2
la dernière roue à aubes 9"' munie de son aubage IO"9, est encore disposée une roue à aubes distributrice fixe 900 dans le logement du ventilateur 14.
Pour assurer l'étanchéité entre les étages individuels, les roues
EMI7.3
à aubes 9, 9', 9" et 9" sont munies de moyeux 9,Y 91', 91 ny 9I"9 dans lesquels sont montés des dispositifs d'étanchéité en labyrinthes, 92$ 92', 9", g2"'.
Ces labyrinthes assurent directement l'étanchéité par rapport aux essieux des rotors des roues 1, l', Ils, ou respectivement de leurs prolongements sur l'arbre 5 ou vis-à-vis de cet arbre 5 ou respectivement des parties d'arbres 8, 8'. La construction peut également être conçue de manière à ne disposer aucun
EMI7.4
manchon 5 autour de l'arbre 5. Les roues 1, 1' I" peuvent être fixées sur 1' arbre 5 d'une manière différente de celle qui est représentée.
Pour étanchéiser les parties de bagues tournantes extérieures ICL, 1<>:r.9, I0I", et 10,"', par rapport au logement fixe 14 en deux pièces,on peut par exemple introduire dans
EMI7.5
ce dernier des bagues 1 2 et I03 munies de labyrinthes qui assurent l'étanchéité vis-à-vis des bagues de couverture 1<>:r. et 10" I0I'q' Mais on pourrait égaiement assurer l'étanchéité en la produisant sur les faces extérieures radiales des bagues de couverture I0i et 10-"'. Mais dans ce cas, il faut tenir compte de la dilatation axiale du corps à roues à quatre étages 9, 9', 9" 9"'.
EMI7.6
Ch donne aux disques de roue 9, 9', 9, 9"' avec leurs pièces de moyeux 95 9'? 9", 9ItP9 une forme telle qu'ils limitent la sollicitation exercée par les aubages 10, 10', 10"' et lC1t' et les bagues de couverture 1µ, 1 1" 1<1J.9 10,111 à ce qui est permis.
Lors de la marche de cette machine comme compresseur, l'agent sous pression passe de gauche à droite et quitte la machine par la tubulure d'éehap- pement 15. Ce mode de construction peut également être utilisé dans des turbines. Dans ce cas, l'agent sous pression doit cependant avoir un sens de parcours inverse, Les aubes des roues doivent également avoir une autre forme pour obtenir les meilleurs rendements, en tenant compte des sens de rotation et des vitesses périphériques qui leur appartiennent.
La figure 12 représente une construction de 1?objet de l'invention d9un genre analogue à celui de la figure 11, seulement le mécanisme de commande se trouve du coté de l'entrée du ventilateur. Ici encore, 30 représente l'accou- plement de commande, qui actionne en,.sens inverse les deux parties d'arbres 5 ou respectivement 8, 8' par l'Intermédiaire d'un mécanisme déjà décrit plus
EMI7.7
haut 3le 32, 33, 331, 34. L'arbre 5 est supporté extérieurement des deux cotés dans les paliers 21 et 28 et 19 arbre 8 et son prolongement 8' sur l'autre face
EMI7.8
de la turbine dans les paliers 2i' et 61. Dans ce cas, 28 et 61 sont également des paliers à pression axiale.
Dans la. construction proposée sont disposées deux roues à aubes axiales qui tournent avec les parties extérieures d'arbres 8,8' en sens inverse d'une roue à aube axiale disposée entre eux. Cette dernière roue à aubes axiale tourne avec l'arbre intérieur 5.
1 représente cette roue à aubes avec son aubage axial 2. 9,9' sont des roues
EMI7.9
à aubes axiales disposées sur les parties de l'arbre extérieur 8,8'. Eues portent des aubages axiaux 10 et 10'.. A l'extérieur de ces aubages est disposée une bague de couverture IC dans laquelle sont vissés les aubages 10,:lu' munis de leurs bagues de couverture extérieure 10 et 10 2 1. Le groupe axial rotatif
<Desc/Clms Page number 8>
EMI8.1
complet 99999 I9Is9i2 et I2' forme avec l'arbre 8 et son prolongement 8' une pièce rotative d'un seul tenant. Devant le rotor 9 est disposée une roue distributrice 90 montée dans le lofement en deux pièces 14 du ventilateur.
EMI8.2
Après la seconde roue à aubes 9' et son aubage in' est disposée encore une autre roue de distribution fixe 9 o, dans le logement in, du ventilateur. Ce logement 14 est construit en deux pièces de manière à pouvoir en retirer les rotors de ventilateur et les séparer l'un de l'autre. Dans un but d'étanchéi-
EMI8.3
té des roues 9 et 99, sont montés sur leurs essieux en 9I et 9:l' des disposi- tifs en labyrinthe assurant :l'étanchéité vers l'extérieur. Des pièces d'étan-
EMI8.4
chéité de ce genre 9J et 900' peuvent également être disposées â l'extérieur des parties d'arbre 8 et 8' pour rendre le logement 14 étanche ,vers l'exté- rieur sur les cotés.
Une bague à labyrinthe 103est montée autour de la par-
EMI8.5
tie extérieure de la bague de couverture de la bague It7I dans le logement Il,. fixe en deux parties, et rend étanche 'le passage de l'agent sous pression entre l'entrée du premier rotor 9 et la sortie du dernier 9'. On peut encore disposer du coté gauche un autre accouplement 30' pour la commande ou la liaison à une autre machine ou bien la commande peut ne provenir uniquement que de ce coté.
Lors du fonctionnement de cette machine comme compresseur l'agent sous pression entre à droite par les tubulures 12 et sort par les tubulures d'échappement 15 comme l'indiquent les flèches. L'admission et l'échappement-du lubrifiant vers et à partir des paliers sont également indiqués par des flèche.
Ce mode de construction peut également être utilisé comme turbine.
L'agent sous pression parcourt cependant dans ce cas un sens de courant inverse. Les aubages des roues doivent'alors de préférence avoir les formes voulues pour obtenir le meilleur rendement.
EMI8.6
La bague de couverture 10L peut également Être repliée sur les bagues de couverture 10 et 10 Y* tin repli de ce genre pourrait également s'effectuer directement sur les extrémités des aubes 10 et 10', Dans 3e cas, les extrémités des aubes doivent avoir de préférence une forme cylindrique.
La figure 13 représente encore en coupe partielle une variante d' une construction suivant la figure 12. 5 y représente l'arbre intérieur sur lequel est calée la roue rotative à aubes 1 au moyen d'une clavette et d'un écrou. La roue à aubes 1 porte un aubage axial 2. A gauche,à côté de la roue
EMI8.7
à aubes 1, est de nouveau disposée une roue 99 tournant en ns inverse, munie de son aubage axial IO9a Le disque de la roue 9' fait partie intégrante de le arbre creux 8' ou y est rattaché. Cet arbre creux 8' porte vers la gauche un
EMI8.8
prolongement z de diamètre plus petite monté dans le palier 21. L'arbre 8" peut aussi posséder un prolongement muni d'un accouplement 30' pour la comman-
EMI8.9
de du ventilateur comme on l'indique en traits pointillés.
Mais cet accouple- ment peut également servir à la commande d'appareils actionnés par la machine.
L'arbre 5 se prolonge à gauche en 5'. Ce prolongement est monté dans l'arbre 8' au moyen d'un manchon de palier 5" ou de toute autre façon.. L'arbre 8' est bouché à l'extrémité de l'arbre 5' de manière que l'huile de lubrification amenée dans l'arbre 5 par un orifice 50 ne puisse pas s'échapper plus loin.
L'huile lubrifiante ne peut au contraire s'échapper que vers la droite dans
EMI8.10
l'espace 5'"' et de là par la conduite te dans l'espace d'échappement 2Ire du palier 21. Dans le moyeu de la roue 9' est encore disposé un joint d'étanchéité qui empêche la sortie de l'agent sous pression du côté du palier 5".
Dans la paroi latérale du logement du ventilateur 14 existe également un dispositif d'étanchéité 9' assurant l'étanchéité le long de la partie d'arbre 8', L'entrée et la sortie du lubrifiant vers Ie palier 21 s'effectuent, comme on l'indique par des flèches, par les conduites tubulaires et canaux, comme on l'a déjà mentionné.
Pour le reste., on admet que les autres pièces qui ne sont pas représentées en coupe sur la figure 13 sont les mêmes ou semblables à celles de
<Desc/Clms Page number 9>
la figure 12.
Pour l'accouplement des pièces de roues à aubes rotatives tour- nant en sens inverses, on peut également utiliser, au lieu d'engrenages, toit autre moyen de transmission, par exemple, des mécanismes à roues à friction, à courroie ou hydrauliques, etc... Les mécanismes peuvent être disposés des deux cotés de la machine à roues à aubes, au lieu de ne l'être que d'un seul côté. Ces mécanismes peuvent également comprendre des accouplements hydrauli- ques ou autres.
Au lieu de ce qui est représenté sur la figure 13. l'arbre inté- rieur 5 peut également se prolonger vers la gauche, par exemple jusqu'à l'ac- couplement 30', 11 peut dans ce cas être monté par exemple dans le palier 21 et la partie d'arbre 8' peut n'être que courte, c'est-à-dire n'aboutir par exemple que jusque devant le palier 21. La partie d'arbre 8' glisse alors en sens inverse de l'arbre 5, c'est-à-dire le long de sa partie 5' par l'intermé- diaire du manchon de palier 5" intercalé entre elles. Ce manchon 5" peut être monté librement par rapport aux deux parties d'arbre 5 et 8'.
L'objet de l'invention doit permettre d'obtenir une grande utilisa- tion de la pression ou respectivement l'obtention d'une pression élevée en un minimum d'étages. La grandeur de construction d'une machine de ce genre est par conséquent petite mais également le rendement de la transformation de la pression en énergie ou de cette manière en pression est bon, parce que des vi- tesses périphériques relativement faibles des roues à aubes suffisent à l'uti- lisation de grandes différences de pression ou respectivement à l'obtention de conditions de pression élevées. Ou bien, on peut au moyen de ces machines, obtenir déjà des énergies de pression notables ou les utiliser respectivement de façon rationnelle au moyen de vitesses périphériques des roues à aubes plus faibles.
Ceci est particulièrement important lorsque les résistances permises et autres propriétes des matériaux à utiliser ne permettent pas de faire marcher des machines à roues à aubes à des vitesses'périphériques supérieures.
En outre, l'invention offre l'avantage que les aubages ne doivent produire que des déviations plus faibles de l'agent sous pression, ce qui donne lieu également à des pertes dynamiques plus faibles. Pour des vitesses plus petites des rotors, les pertes par frottement des roues sont également plus faibles.
L'invention offre par conséquent cet autre avantage que les roues à aubes tournant en sens inverses peuvent être commandées à des vitesses périphériques égales ou différentes, de préférence à celles qui offrent la plus grande sécurité de marche pour leur mode de construction et leurs matériaux. On choisit de préférence la vitesse périphérique des roues à aubes tournant en sens inverse la plus grande possible dans le but de réaliser un meilleur rendement ou respectivement une meilleure obtention d'énergie, pour obtenir une petite machine, avantageuse aux points de vue du prix et des dimensions.
Par suite de la rotation en sens inverse des roues à aubes et de la possibilité de réduction de leurs vitesses périphériques pour des conditions de pression déterminées, on réalise également pour les roues de mécanisme des vitesses périphériques moindres et des avantages correspondants.
REVENDICATIONS. l.- Machine à roues à aubes et à plusieurs étages, caractérisée en ce que sa construction est conçue de manière qu'il existe au moins deux roues à aubes d'au moins un étage, tournant en sens inverses, montées concentriquement l'une par rapport à l'autre, et dans laquelle le mouvement en sens inverses et desmodromique des roues à aubes pour maintenir leurs vitesses de rotation l'une par rapport à l'autre s'effectue en intercalant au moins un mécanisme entre les arbres de commande des roues à aubes tournant en sens inverses.
**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.
<Desc / Clms Page number 1>
MULTI-STAGE BLADE WHEEL MACHINE.
The object of the invention belongs to the group of paddle wheel machines in which the paddle wheels rotating next to each other have different directions of rotation. Io relates to a kind of construction in which there exist at least two rotary impellers with at least one stage rotating in the opposite direction and mounted concentrically with respect to one another, and in which the reverse and mechanical movement of the impellers and the maintenance of their rotational speeds relative to one another is effected by interposing at least one mechanism between the control shafts of the paddle wheels rotating in the opposite direction. The object of the invention can equally well be '' apply to working machines such as fans or paddle pumps,
or to prime movers, such as turbines. The control of the rotating impellers rotating in opposite directions from the transmission mechanism can be effected by means of at least two shafts, one of which is arranged so as to be able to rotate inside the other.
The mechanism can also be placed on the low pressure side as well as on the high pressure side of the machine. The counter-rotating paddle wheel machine may consist of at least two rotating, concentric radial paddle wheels of different inner and outer diameters. The exhaust of the smaller rotary impeller can in this case be arranged immediately opposite the inlet of the larger impeller. But the machine with reverse directional paddle wheels can also consist of at least two rotating radial paddle wheels? concentric rings of different internal and external diameters ;, by arranging between two of the rotating paddle wheels rotating in opposite directions. 17 a fixed paddle wheel serving as a distributor.
At least one of the shafts of the machine rotating in reverse directions may, in working machines, be additionally controlled by at least one turbine, The reverse rotation machine may consist of a radial rotor with at least one stage and ? on a face of smaller diameter we can have
<Desc / Clms Page number 2>
an axial paddle wheel machine with at least one stage, rotating in opposite directions of the rotor. In front of the axial rotors there may be fixed distribution vane rings.
The machine rotating in the opposite direction may consist of a radial paddle wheel machine accompanied by at least one radial rotor provided with a cover disk and on the side of the cover disk having a smaller diameter9 an axial machine can be placed. with paddle wheels with at least one stage rotating in the opposite direction to the radial rotor, and in addition, at least one axial paddle wheel blade rotating in the opposite direction to the other axial rotor blades can be inserted in front, connected to the disc of radial rotor cover and rotating with it. A fixed distributor vane can be inserted at the end opposite the radial rotor in front of the first radial impeller.
Axial impellers rotating with the radial rotating impeller and held outward may be limited to the inner ends of their smaller diameter vanes by a cover ring. They may also have at this location a sealing device with respect to the internal shaft. The vane crowns of the axial rotors held externally in the cover ring can consist of cover rings into which the blade roots penetrate.
Axial vane rings held on the outside in cover rings can also have a cover ring on the inside, in which the inner feet of the axial vanes are fixed. Axial impellers rotating in opposite directions can be arranged in such a way. - denies that one of the series of these wheels having a determined direction of rotation are fixed to an internal shaft, while the other series containing at least one additional wheel., externally surrounds the wheels mentioned in the first place by turning in the opposite direction and is connected to the hollow outer shaft comprising two parts of the shafts external to the part of the rotating wheels and each having at least one bearing.
The construction may also have a form such that on the face opposite the transmission mechanism the inner shaft is mounted inside the outer shaft itself and in this case there is only a fixed bearing for it. the outer shaft. It can also have a shape such that, on the face opposite the mechanism, the outer shaft is mounted on the inner shaft and that there is only a fixed bearing for the inner shaft. On at least one face on the outside of the innermost series of rotors can have a vane with a fixed distributor wheel.
The axial rotors mounted on the outside in the cover rings and which rotate with the outer shaft, may carry discs projecting inwards and terminating in proximity to the hubs of the rotors resting on the inner shaft. The inner free-bearing hubs of the externally fixed paddle wheels may have sealing devices with respect to the paddle wheels resting on the inner shaft.
In the five accompanying drawings and the thirteen figures, the subject of the invention is represented in the form of a few exemplary embodiments based on schematic representations.
The same letters and numbers designate parts that are similar or serve similar purposes.
In Figures I to 3 an embodiment is shown in axial section, an axial elevational view of the exterior and a section perpendicular to the axis of the machine for a centrifugal fan or pump.
In Figures 4 and 5 another embodiment is shown in longitudinal section and perpendicular to the axis of the machine through the parts of the most important paddle wheels. It is also a machine of the centrifugal construction type.
Is shown in axial section in Figure 6, a construction method in which is coupled behind a fan or an axial pump in several stages., A centrifugal impeller rotating in the opposite direction.
FIG. 7 also shows in axial section a machine provided with a series coupling of this kind. But? in this case 9 the fan or
<Desc / Clms Page number 3>
respectively the axial pump are constructed as a reverse-rotating impeller machine per se.
Figure 8 shows in axial section another example of construction
EMI3.1
trustions, fitted with a similar multistage axial fan.
FIGS. 9 and 10 represent the fastenings of the blades of the axial impellers, the blades of which are fixed externally or respectively internally.
Figure 11 shows a section through a fan or respectively an axial vane pump in which the impellers are coupled into each other and the rotors are connected to an inner or outer shaft respectively.
In FIG. 12, a construction similar to that of FIG. 11 is shown in section, only the control mechanism is arranged on the opposite side with respect to the fan or respectively to the pump,
In figure 13, there is also shown an axial section through a fan or a pump similar in construction to that of figure 12
EMI3.2
in contrast, the mounting of the inner shaft is different, In Figures 1 and 3, 1 shows a radial paddle wheel
EMI3.3
fitted with a blading gun 2. In front of the impeller 1 is coupled an axial blading 4 on a rotor 30 The two rotors 1 and 3 are wedged on the internal shaft 5 by means of keys 6 and 7.
In addition, on the outer shaft 8 is wedged by means of the key 10 a second radial rotor 9 rotating in the opposite direction to the rotor 1 and carrying a vane 11. The pressurized agent enters at 12 into the shaft.
EMI3.4
intake box i3g then after passing through the vanes, in the spiral housing 14 and from there to the pressure pipe 15o Sur 1. ' outer shaft 8 further rests a pressure d9éga.isation piston 16 forming a leaktight seal relative to an outer guide 17 introduced into the two-part spiral housing 14. The inner shaft 5 is held inside the housing. 13 in the axial and radial bearing 21 carrying in 22 its admission
EMI3.5
oil and in 23 its oil exhaust.
The housing 13 comprises a sealing device 24 around the inner shaft 5. On the other side of the machine, the inner shaft 5 carries a further bearing 28. At this location it carries a coupling 30 on the outside. 'aid of which the power is transmitted to the machine or is absorbed by it when it is in excess.
EMI3.6
According to the invention, in addition to a ventilator or respectively a multistage pump, there is at least one mechanism by means of which the ventilator or the pump rotating in the opposite direction is coupled.
EMI3.7
mechanically folded. In Fig. 1. such a mechanism 3i, 32, 33e 34 is inserted into the housing 36. On the inner shaft 5 is coupled by
EMI3.8
a key 3.9 a relatively small toothed wheel 31 (see also fig. 2).
This wheel 31 controls two larger toothed wheels 32 arranged laterally rotating freely, and jointly controlling a small pinion 33 mounted below the axis of the machine. This pinion 33 is located below the pinion
EMI3.9
larger 34 wedged on the outer shaft 89 by the key 34 o The diameters of the pinions 31, 32s and 32g 33p or respectively 33s34 are chosen so that the two shafts 5 and 8 keep L9ura with respect to the other of the numbers of fixed turns for a determined operating mode.
Preferably, the numbers of revolutions or respectively the peripheral speeds of the at-
EMI3.10
Beys must be such that for the fan or the multi-stage pump, with opposite directions of rotation, obtaining pressure or respectively optimum efficiency for the permissible stresses of the materials.
We will often have a tendency according to this to reach for the two rotors of fans and pumps the maximum permissible speeds.
As control machine for the fan or respectively
EMI3.11
The multistage pump is provided, in Fig. 19 in addition to a coupling 30 to which any kind of prime mover can be coupled ;, a multistage turbine ;? for example a gas turbine, provided with rotors 41 and 42
EMI3.12
at their axial vanes 43 and 44, wedged on 1. 9 outer shaft 89. This is connected to 1-outer shaft 8 in gn, for example by screwing.
<Desc / Clms Page number 4>
These are designated 45 and 46. The pressurized agent for the turbine flows through the inlet box 47 to the turbine and from there out again through the exhaust box 48.
The gases first pass through the metering wheel 49 on the first rotor vane 439 then from there a second distributor wheel vane 50 disposed in the second rotor vane 44 then the exhaust box 48. The outer shaft 89 8 ' is also maintained the-
EMI4.1
terally on one side in Ie bearing 60 fixed to the housing of the fan or the pump respectively. On the other hand, the outer shaft part 8 'is held in the bearing 61 forming part of the housing of the mechanism 36.
Between the inner shaft 5 and the outer shaft 8, 8 ', it is also possible, for example, to introduce a reverse rotation bearing, for example.
EMI4.2
in the center between the bearings 21 and 610 It would also be possible to interpose in one place at least between the two shafts a sleeve serving as a bearing 29 rotating freely so that it remains practically immobile or does only
EMI4.3
a relatively low number of revolutions and has the advantage of a lower peripheral speed. 70 represents the frame:
of the machine on which rest both the housing 13, 14 of the fan or respectively the pump and the housing of the turbine 47, 48 as well as the housing of the mechanism 36 with the bearing 280
In Figure 2, we show the gear wheels 31 ,, 32, 32, 33s 34, seen from the front when the housing 36 of the mechanism is open, The support
EMI4.4
bearing port 28 is removed. 47 shows the inlet part and 48 the exhaust part of the turbine housing with the exhaust manifold, 70 shows the machine frame. The gear 34 on the turbine shaft 8 'controls the pinion 33.
This pinion 33s which is very wide., Controls the two pinions of the same size 32, 32 and these control the smaller pinion 31 wedged on 15 'shaft 5 and having a higher speed. We thus create a li-
EMI4.5
mechanical gap between shafts 5 and 8.8 ".
Figure 3 shows a section through a fan or res-
EMI4.6
pectively a pump along line II of figure 10 5 represents their internal shaft of the machine, 1 the internal radial rotor of the fan or pump set on 1.9shaft 5 by means of the key 69 2 its blading, 9 the bladed rotor radial rotating in the opposite direction to the previous one and its blading. 14 shows the housing in two parts of the fan or respectively
EMI4.7
of the pump? carrying an exhaust tubing 15. 70 again represents the frame of the machine.
As can be seen in Fig. 19, sealing devices are mounted at suitable places in the housings I39 I4 $ 47a 48 and 36 of the machine, to prevent the leakage out of the pressurized medium or respectively the pressure medium. lubricant for the fan or respec-
EMI4.8
As shown, a sealing device of this kind can also be introduced between the inner shaft 5 and the outer shaft, for example 8s> against the mechanism 31 to 34. ; to prevent flow of the pressurized medium or lubricant from the impeller 1 to the mechanism, the impeller 1 may also,
EMI4.9
I am shown by! .. ys having a pressure piston, which guarantees 1.'tightness against leakage'-ie along the radial rotor 9.
Figures 4 and 5 show yet another construction of the fan or pump respectively. On these, unlike the
EMI4.10
figure 3. there is also between the two radial rotors 1 and 9 rotating in ... opposite directions9 and provided with their blades 2 and II, a fixed distributor wheel, provided with a blading 29 and connected to the fan housing or respect
EMI4.11
strongly Ia pump 240 This construction is visible in Figures 4 and 59 is = to = dlre on partial longitudinal and transverse sections,
Figure 6 shows a construction of this kind of the object of the invention, in which the fan or respectively the
EMI4.12
several stages, with rotors rotating in opposite directions8 consists of an axial part with several stages and a radial part,
In this case, the radial rotor rotates in the opposite direction of the axial rotor first in advance of it. 5 rep-
EMI4.13
feeling 1.9 inner shaft of the machine, mounted rad1alenwnt in 2i9 radially
<Desc / Clms Page number 5>
EMI5.1
and axially at 28 and 7C9a rotating in the opposite direction inside the outer shaft $ or and 29 represent two axial vanes wedged on 1. 9 shafts 5, the fixed axial vanes 2 and 21 'of which are coupled in before.
The pressurized agent enters at 12, The axial part of the fan is surrounded by the housing in two parts 14 '. On it closes the housing 14 of the radial part of the machine. The radial fan consists of a radial wheel 9 provided with its blading 11. On the wheel 9 is arranged a pressure equalizing piston 16 provided with its counter-piston 17 which ensures the sealing.
EMI5.2
ité vis-à-vis the housing it, .o On the control face of the machine9 is again arranged, as shown in Figures 1 and 29, a mechanism 319 329 329 33 and 34 in the housing 37.
The rotational torque introduced in this example of construction by the coupling 30, is transmitted as already shown in more detail in Figure 2, by the inner shaft 5 and the toothed pinion 31 wedged on it to the pinions 32 and from the large pinion 33 which meshes with the larger pinion 34 wedged on the outer shaft.
As can already be seen in FIG. 2, in this way a movement is obtained in opposite directions of the shafts 5 and 8 and consequently also of the rotors 2 and 29 relative to the radial rotor 9. The lubrication of the bearings 21, 28
EMI5.3
and 61 is carried out from the outside by the pipes 22, 28- and 6l that of the bearing 21 'by an orifice, 0 of the shaft 5 will start from the bearing 21. To the right of the bearing 219, a nut 9ri is screwed in the outer shaft 8 and simultaneously maintains in addition to the key 10 also the rotor 9 on this shaft.
The transmission ratios 31132s 32133 and 33g34 are here also chosen so as to achieve the most favorable conditions from the point of view of the peripheral speeds of the paddle wheels or respectively of obtaining pressure? performance.9 the most favorable stresses or compromise with respect to all or some of these properties. The bearings 61 and 21 'support the outer shaft 8. However, as in FIG. 1, there could also be two bearings externally surrounding the shaft 8 so that it rotates without coming into contact with the shaft 5.
FIG. 7 also shows an embodiment in which the fan or pump is constructed as machines with axial-radial impellers rotating in opposite directions. But9 unlike in figure 6, the axial machine is entirely constructed as a machine with opposite directions of rotation which, passing to the radial rotor turned also
EMI5.4
also in reverse directions. 2 and 9 are two axial paddle wheels. 29 carries an internal extension in the form of a sleeve 51, which projects beyond the shaft 5 and is fixed at this location by the screw 5 ".
The axial paddle wheel 2 internally carries an extended sleeve 20 screwed by its internal thread onto the sleeve 51 or which
EMI5.5
is fixed in another way. 22 and 229 are two axial paddle wheels, fixed inside the drum I3a. The in ring prevents the fall of 2o On the left, 13g is screwed into 1.3vU and this last part is constructed as a cover ring covering the vanes there for the radial impeller 9sLIo 139 ..
13 "s and 13n 'therefore rotate together with the radial wheel 99 II and the two axial wheels 22 and 2290 The axial wheels 2 and 2s, on the other hand, turn in the opposite direction with respect to the first ones because they are forced there by the mechanism 31, 329 32s33s 34 by 1.9int@r'.! Diameter of shafts 5 and 8. There are therefore four passages of the pressurized agent rotating in reverse ns, the peripheral speeds of which increase. In front of the axial wheel 2 2 -9 one can also have a particular distributor wheel or the blades 8
EMI5.6
of the fixed inlet box it, .s can fulfill this role. The shaft 5 is mounted radially in the bearing 21 and radially and axially in the bearing 28, and 9 moreover in 21? S in the outer shaft 8.
On the cover disc 13 "'can be mounted as shown in Figure 7a a pressure equalizing piston 11 sealing vis-a-vis the housing 14 and functioning as a pressure reducer on the radial rotor 9. Similarly qna 3 = figure 69 on the disc of the radial wheel 9 is also arranged a pressure equalizing piston 16 and on the housing 14 a sealing ring
<Desc / Clms Page number 6>
EMI6.1
17 which avy adapts.
The lubrication of the bearings 2I9 28 and 61 is carried out via the pipes 22s, 28- and 6% of: The outside, that of the bearing 2ie by an orifice 50 formed in the shaft 5, from the bearing 21 ,,
FIG. 8 represents a variant of an embodiment according to FIG. 7. The essential difference with the embodiment according to FIG. 7
EMI6.2
consists in that, in relation to a 9th radial paddle wheel fitted with a 13 "'cover ring, which covers the whole of the radial blading il, the cover ring 1.3: L lU arranged on a radial vanes protrude only from the entry portion of vanes II and only block them at this point towards the exterior> This inner cover ring part 13 "forms with the part of the housing 14" which connects to it externally. a sealing device il2.
It is also possible to have another sealing device at another location, for example, in it, .p 9, 39enve7Coppe 14.q. Figure 9 shows a further vertical section through the
EMI6.3
paddle wheel 22 'mounted externally in the cover ring 139th In this case, the outer feet of the leaubage vanes 2 2 are introduced into a cover ring 25 which? for its part is arranged in the cover ring i339, for example according to the kind of daubes known from DE LAVAL or other way.
There can only be this blade attachment, or you can still attach inside, as shown in figures 7us and especially 9p blade roots of any kind in a 24in inner cover ring Thus composed of the body of the wheels full vane 24 "2 2 2 5 forms a closed body on itself mounted in the cover ring 13 'and in this body, the forces and tensions are mutually influencing and should preferably be released so that the maximum permissible stress is never exceeded,
Figure 10 shows a vertical section through the wheel
EMI6.4
blades 2 fixed to the sleeve 5 wedged on the inner shaft 5. 93 are the feet of the blades 2 which, in the example shown, are introduced into the sleeve 5 itself? in a known way.
The vanes 21 themselves are open towards the outside in 1-9example shown. They therefore do not have an outer cover ring.
The figure it represents yet another construction not including
EMI6.5
only a machine â. axial vanes. On the left, there is 1-9 control coupling 30 which operates in reverse directions, possibly at different numbers of turns, the two shafts 8 and 5 through the intermediary of the mechanism already described or serving the same purpose 3Ia 32, 33 33J, 34. In a purely axial paddle wheel machine the diameters of the rotors are approximately equal. For this reason, the number of revolutions and therefore also the peripheral speeds of the paddle wheels will preferably be kept at approximately the same value, so that all the wheels rotate at approximately the same peripheral speed as far as the construction. rotors allow this.
This is in contrast to radial paddle wheels rotating in opposite directions for which obviously the diameter of the radial wheels coupled behind is greater than that of the wheels coupled forward.
In order to obtain approximately equal peripheral speeds in this case, therefore, the numbers of revolutions of the smaller diameter paddle wheels must be kept higher and therefore also the transmission ratio of the gears in the control mechanism must be different from that. shown in figure 11.
EMI6.6
The shaft 5 is supported on both sides in the bearings 21 and 28 and the shaft parts 8 and $ 9 in the bearings 219 and 610 21 and 2i9 are also bearings at. axial pressure. In the proposed construction, there are four axial impellers which rotate with the ex-
EMI6.7
8 and 8e in opposite directions of the three axial paddle wheels arranged e3-
<Desc / Clms Page number 7>
EMI7.1
be they, coupled to the inner shaft 5. i9 1 ?, here are the rotors fixed to this shaft9 provided with their axial vanes 2, 2-s, "0 9, 9 ', 9", 9 "' are the wheels with axial vanes connected directly or indirectly to the outer shaft parts 8 and 89.
They carry axial blades 10, 10lue: L11 'I0 "yo Externally these blades are arranged cover rings I01, lOfs 1 #, i" 9, screwed to each other so that the total group of axial rotors 9, 9'9 9 "9 9" 9 forms with the shaft parts 8 and 8 a rotating part integral with itself. In front of the rotor 9 is arranged a distributor wheel 90 located in the two-part casing of the fan 14. Afterwards
EMI7.2
the last paddle wheel 9 "'provided with its blading IO" 9, is also placed a fixed distributor paddle wheel 900 in the housing of the fan 14.
To ensure a seal between the individual floors, the wheels
EMI7.3
blades 9, 9 ', 9 "and 9" are provided with hubs 9, Y 91', 91 ny 9I "9 in which are mounted labyrinth seals, 92 $ 92 ', 9", g2 "' .
These labyrinths ensure the seal directly with respect to the axles of the rotors of the wheels 1, l ', Ils, or respectively of their extensions on the shaft 5 or vis-à-vis this shaft 5 or respectively parts of shafts 8 , 8 '. The construction can also be designed so that there is no
EMI7.4
sleeve 5 around the shaft 5. The wheels 1, 1 "can be attached to the shaft 5 in a manner different from that shown.
In order to seal the parts of the outer revolving rings ICL, 1 <>: r.9, I0I ", and 10," ', with respect to the fixed housing 14 in two parts, one can for example introduce into
EMI7.5
the latter of the rings 1 2 and I03 provided with labyrinths which ensure the seal vis-à-vis the cover rings 1 <>: r. and 10 "I0I'q 'But one could also ensure the seal by producing it on the radial outer faces of the cover rings I0i and 10-"'. But in this case, account must be taken of the axial expansion of the four-stage wheel body 9, 9 ', 9 "9"'.
EMI7.6
Ch gives the wheel discs 9, 9 ', 9, 9 "' with their hub parts 95 9 '? 9", 9ItP9 a shape such that they limit the stress exerted by the blades 10, 10', 10 "' and lC1t 'and the cover rings 1µ, 1 1 "1 <1J.9 10,111 to what is allowed.
When this machine is running as a compressor, the pressurized medium passes from left to right and leaves the machine through the exhaust pipe 15. This method of construction can also be used in turbines. In this case, the agent under pressure must however have a reverse direction of travel. The vanes of the wheels must also have another shape to obtain the best yields, taking into account the directions of rotation and the peripheral speeds which belong to them.
Figure 12 shows a construction of the object of the invention similar in kind to that of Figure 11, only the operating mechanism is on the side of the inlet of the fan. Here again, 30 shows the control coupling, which reverses the two shaft parts 5 or respectively 8, 8 'via a mechanism already described in more detail.
EMI7.7
top 3le 32, 33, 331, 34. The shaft 5 is supported externally on both sides in the bearings 21 and 28 and 19 shaft 8 and its extension 8 'on the other side
EMI7.8
of the turbine in the bearings 2i 'and 61. In this case, 28 and 61 are also axial pressure bearings.
In the. proposed construction are arranged two axial bladed wheels which rotate with the outer parts of shafts 8,8 'in the opposite direction of an axial bladed wheel disposed between them. This last axial impeller rotates with the inner shaft 5.
1 shows this impeller with its axial vane 2. 9,9 'are impellers
EMI7.9
with axial vanes arranged on the parts of the outer shaft 8,8 '. They carry axial vanes 10 and 10 '.. On the outside of these vanes is arranged a cover ring IC in which the vanes 10 are screwed: lu' provided with their outer cover rings 10 and 10 2 1. The rotary axial group
<Desc / Clms Page number 8>
EMI8.1
complete 99999 I9Is9i2 and I2 'form with the shaft 8 and its extension 8' a single rotating part. In front of the rotor 9 is arranged a metering wheel 90 mounted in the two-piece lofement 14 of the fan.
EMI8.2
After the second paddle wheel 9 'and its blading in' is placed yet another fixed distribution wheel 9 o, in the housing in, of the fan. This housing 14 is constructed in two parts so as to be able to remove the fan rotors therefrom and separate them from one another. For the purpose of sealing
EMI8.3
t of wheels 9 and 99, are mounted on their axles at 9I and 9: the labyrinth devices ensuring: sealing towards the exterior. Sealing parts
EMI8.4
Such features 9J and 900 'can also be disposed on the outside of the shaft parts 8 and 8' to seal the housing 14, outwardly on the sides.
A labyrinth ring 103 is mounted around the par-
EMI8.5
outer tie of the cover ring of the It7I ring in housing II ,. fixed in two parts, and seals 'the passage of the pressurized agent between the inlet of the first rotor 9 and the outlet of the last 9'. It is also possible to have on the left side another coupling 30 ′ for the control or the connection to another machine, or else the control may come only from this side.
During operation of this machine as a compressor, the pressurized agent enters on the right through the pipes 12 and leaves through the exhaust pipes 15 as indicated by the arrows. The inlet and outlet of lubricant to and from the bearings are also indicated by arrows.
This method of construction can also be used as a turbine.
In this case, however, the pressurized agent travels in a reverse direction. The blades of the wheels must then preferably have the desired shapes to obtain the best performance.
EMI8.6
The cover ring 10L can also be folded over the cover rings 10 and 10 Y * tin folding of this kind could also be done directly on the ends of the vanes 10 and 10 ', In 3rd case, the ends of the vanes must have preferably a cylindrical shape.
FIG. 13 also shows, in partial section, a variant of a construction according to FIG. 12. 5 there shows the internal shaft on which the rotary bladed wheel 1 is wedged by means of a key and a nut. Impeller 1 carries an axial vane 2. On the left, next to the impeller
EMI8.7
with blades 1, is again arranged a wheel 99 rotating in reverse ns, provided with its axial vane IO9a. The disk of the wheel 9 'is an integral part of the hollow shaft 8' or is attached to it. This 8 'hollow shaft carries to the left a
EMI8.8
extension z of smaller diameter mounted in the bearing 21. The 8 "shaft can also have an extension provided with a coupling 30 'for the control.
EMI8.9
of the fan as indicated in dotted lines.
But this coupling can also be used to control machine-actuated devices.
The shaft 5 extends to the left in 5 '. This extension is mounted in the shaft 8 'by means of a 5 "bearing sleeve or any other way. The shaft 8' is plugged at the end of the shaft 5 'so that the oil lubrication supplied into the shaft 5 through an orifice 50 cannot escape further.
On the contrary, the lubricating oil can only escape to the right into
EMI8.10
the space 5 '"' and from there through the pipe you in the exhaust space 2Ire of the bearing 21. In the hub of the wheel 9 'is also arranged a seal which prevents the escape of the agent under pressure on the 5 "bearing side.
In the side wall of the fan housing 14 there is also a sealing device 9 'ensuring the seal along the shaft part 8'. The entry and exit of the lubricant to the bearing 21 takes place, as it is indicated by arrows, by the tubular conduits and channels, as already mentioned.
For the rest, it is assumed that the other parts which are not shown in section in FIG. 13 are the same or similar to those of
<Desc / Clms Page number 9>
figure 12.
For the coupling of the parts of rotatable bladed wheels rotating in opposite directions, it is also possible to use, instead of gears, other means of transmission, for example, friction wheel, belt or hydraulic mechanisms, etc. The mechanisms can be arranged on both sides of the paddle wheel machine, instead of only on one side. These mechanisms can also include hydraulic or other couplings.
Instead of what is shown in figure 13, the inner shaft 5 can also extend to the left, for example up to the coupling 30 ', 11 can in this case be mounted for example in the bearing 21 and the shaft part 8 'may only be short, that is to say, for example only end up in front of the bearing 21. The shaft part 8' then slides in the opposite direction to the shaft 5, that is to say along its part 5 'by the intermediary of the bearing sleeve 5 "interposed between them. This sleeve 5" can be mounted freely with respect to the two parts of the shaft. shaft 5 and 8 '.
The object of the invention should make it possible to obtain a great use of the pressure or respectively to obtain a high pressure in a minimum of stages. The construction size of such a machine is therefore small, but also the efficiency of converting pressure into energy or thus into pressure is good, because relatively low peripheral speeds of the paddle wheels suffice. to the use of large pressure differences or respectively to the achievement of high pressure conditions. Or, by means of these machines, one can already obtain significant pressure energies or respectively use them rationally by means of lower peripheral speeds of the paddle wheels.
This is particularly important when the allowable strengths and other properties of the materials to be used do not allow paddle wheel machines to be operated at higher peripheral speeds.
Further, the invention offers the advantage that the blades only need to produce smaller deflections of the pressurized medium, which also gives rise to lower dynamic losses. For lower rotor speeds, the friction losses of the wheels are also lower.
The invention therefore offers this further advantage that the paddle wheels rotating in the opposite direction can be driven at equal or different peripheral speeds, preferably those which offer the greatest safety of operation for their method of construction and their materials. Preferably, the peripheral speed of the paddle wheels rotating in the opposite direction as large as possible is chosen with the aim of achieving a better efficiency or respectively a better obtaining of energy, to obtain a small machine, advantageous from the point of view of price and dimensions.
As a result of the reverse rotation of the paddle wheels and the possibility of reducing their peripheral speeds for determined pressure conditions, lower peripheral speeds and corresponding advantages are also achieved for the mechanism wheels.
CLAIMS. l.- Multi-stage paddle wheel machine, characterized in that its construction is designed so that there are at least two paddle wheels of at least one stage, rotating in opposite directions, mounted concentrically one relative to each other, and in which the reverse and desmodromic movement of the paddle wheels to maintain their rotational speeds relative to each other is effected by interposing at least one mechanism between the control shafts paddle wheels rotating in opposite directions.
** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.