BE518127A - - Google Patents

Info

Publication number
BE518127A
BE518127A BE518127DA BE518127A BE 518127 A BE518127 A BE 518127A BE 518127D A BE518127D A BE 518127DA BE 518127 A BE518127 A BE 518127A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
fin
head
section
polygon
square
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE518127A publication Critical patent/BE518127A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D01NATURAL OR MAN-MADE THREADS OR FIBRES; SPINNING
    • D01HSPINNING OR TWISTING
    • D01H7/00Spinning or twisting arrangements
    • D01H7/02Spinning or twisting arrangements for imparting permanent twist
    • D01H7/24Flyer or like arrangements
    • D01H7/48Eyes or like guiding arrangements

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Spinning Or Twisting Of Yarns (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   PERFECTIONNEMENTS APPORTES AUX PROCEDES ET DISPOSITIFS DE RETORDAGE POUR BANCS
A BROCHES. 



   La présente invention est relative à certains   perfectionnements   apportés aux ailettes des bancs à broches de filature, et porte également sur un procédé perfectionné de travail de la mèche. 



   L'un des objets de l'invention est de réaliser des moyens simples et efficaces en vue de l'accroissement du,pourcentage de torsion totale imposée à la mèche entre le point de pincement des rouleaux   et-'la     tète   de l'ailette. 



   Un autre objet de l'invention réside dans la réalisation des moyens grâce auxquels on évitera pratiquement les pulsations verticales de la mèche, et la formation de duvet.. 



   L'invention vise encore spécialement à réduire le taux final de cassure, et les étirages défectueux.,
Un autre objet encore de l'invention est de consolider la mèche de manière à permettre l'enroulage d'une plus grande longueur sur la bobine. 



   Un autre objet de cette invention est d'augmenter la résistance à la traction de la mèche, de fagon à pouvoir exercer sur elle une tension constante et relativement élevée, sans pour cela y créer des points d'étirages défectueux, entre le point de pincement des rouleaux et la tête de l'ailette. 



   Un autre objet enfin de l'invention est la réalisation d'une   construction   permettant de transformer aisément et à peu de frais les bancs à broche existants, en vue de l'application du procédé et des moyens qui font l'objet de la présente invention. 



   Avec ces objets, et d'autres objets encore en vue, et suivant l'invention, l'extrémité supérieure du perçage formé dans la tête rotative de l'ailette, ou dans un appendice placé sur la tête de l'ailette, est pourvue de saillies radiales et/ou de logements qui agissent pour augmenter la torsion de la mèche, entre le point de pincement des rouleaux antérieurs et la tête de l'ailette. De préférence, la surface d'extrémité de la pièce 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 dans laquelle est ménagé ce perçage est plane, grâce à quoi on assure un pas- sage régulier de la mèche, 
Dans la mise en pratique de l'invention, l'extrémité supérieu- re du perçage supérieur est de préférence de section transversale sensiblement polygonale, et plus particulièrement de forme carrée, à bords et anglesarron- dis.

   On a reconnu que le rayon de courbure des angles arrondis devait être de l'ordre du demi-diamètre de la mèche, voire un peu plus petit dans certains cas. 



   Conformément à une particularité originale de l'invention, le perçage d'extrémité, de section circulaire dans sa partie inférieure, s'é- largit à son extrémité supérieure pour prendre une section polygonale, et plus spécialement carrée. 



   Les cotés et/ou les angles du polygone, et plus particulière- ment du carré, peuvent former de logements en gorge qui, de préférence, vont en se rétrécissant vers les bas, Les cotés du polygone peuvent aussi être incurvés vers l'intérieur, de façon à être convexes. 



   Dans certains cas, il peut être reconnu avantageux de prévoir différentes sections polygonales étagées dans le sens de la hauteur du perça- ge supérieur, chacun de ces étages présentant une section polygonale identi- que ou différente, par exemple carrée à la base, et hexagonale à sa partie supérieure, ou vice-versa. 



   On a reconnu que l'effet optimum de torsion dans la mèche, en- tre le point de pincement des rouleaux antérieurs et la tête de l'ailette, était obtenu lorsqu'on respecte un rapport bien défini entre le nombre moyen de fibres de la mèche et la section transversale du polygone. Dans le plus grand nombre des cas, en pratique, et pour obtenir les meilleurs résultats, la section transversale du polygone,   exprimée   en mm2, ne doit pas s'écarter de plus   de +   20 % du chiffre obtenu par la formule F =   40   + 0,03n. Dans cet- te formule "F" représente la section transversale du polygone, exprimée en mm2 et "n" le nombre de fibres dans la section transversale.

   Dans la section carrée transversale la longueur   "a"   d'un côté du carré devrait être calculée de préférence par la formule a =   40   + 0, 03n    Le perçage polygonal, ou d'une autre section analogue, peut être ménagé dans la tete même de l'ailette, mais de préférence il est formé   dans un appendice additionnel réalisé sous forme d'un chapeau placé à l'ex- trémité supérieure de l'ailette, Ce chapeau peut être obtenu par moulage sous pression ou par injection de résines synthétiques, par exemple les pro- duits de condensation de phénol-formaldéhyde, polystyrol, polystyrène, urée, et analogues. Il est fixé de façon détachable à la tète de l'ailette.

   Ain- si, les bancs à broches existants peuvent être adaptés en vue de l'applica- tion de l'invention, sans exiger aucune modification constructive ni aucun. travail d'usinage sur les ailettes. Par exemple, on pourra prévoir un tron- çon de tuyau élastique, ou une bague élastique, engagée sur l'extrémité de la   tète   de l'ailette, et portant sur une portion en collet de ce chapeau. 



  Celui-ci peut aussi former un rebord s'étendant vers le bas, ou bien des lan- guettes s'étendant vers le bas, et propres à s'engager sur la téte de l'ai- lette, l'assujettissement s'effectuant soit par élasticité, soit par l'ac- tion d'un ressort, par exemple un anneau élastique, soit par vissage, soit encore au moyen   d'un   adhésif. 



   Il a été reconnu que par application du dispositif de torsion qui fait l'objet de la présente invention, on assurait un accroissement sub- stantiel de la torsion imprimée à la mèche, entre le point de pincement des rouleaux antérieurs et la tête de   l'ailette.   



   Le taux effectif de torsion susceptible d'être obtenu dépend de la nature du textile, du numéro du fil, et du retordage calculé. On évi- te efficacement une pulsation verticale nuisible de la mèche, occasionnant des cassures et la formation de duvet, attendu que les logements et saillies radiales, et plus particulièrement les angles du polygone, provoquent seule- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 ment une   déflection   latérale de la mèche. En générale il est préférable de choisir pour le polygone un diamètre de l'ordre du diamètre normal du pergage supérieur de l'ailette. Le rayon de courbure des arrondis des angles du po- lygone influence également la torsion. Celle-ci est diminuée par un rayon de courbure trop grand, alors qu'un rayon de courbure trop court exerce une influence défavorable sur la mèche. 



   Il n'est pas dans le cadre de la présente description de don- ner une explication approfondie de l'effet favorable exercé par le dispositif qui fait l'objet de l'invention; on conçoit que la torsion est imprimée à la mèche du fait que celle-ci se trouve retenue dans un angle du polygone, et ainsi entraînée jusqu'à ce que son écart latéral par rapport à la direction normale suivant laquelle elle s'engage dans l'ailette soit devenu si grand que la mèche saute, et vient s'engager dans l'angle suivant du polygone. La mèche est alors entraînée par cet angle, saute à nouveau, et ce cycle se ré- pète en succession rapide. Evidemment, ce procédé est d'autant plus efficace que les angles du polygone se succèdent à une cadence plus rapide.

   D'un au- tre   coté,   si l'on accroît le nombre des angles du polygone, l'angle d'ouver- ture de chacun d'eux augmente, si bien que leur effet d'accrochage et d'en- traînement se trouve   diminué   d'autant, de même que leur effet de resserrement de la mèche le quel, outre l'effet de torsion accru, joue évidemment aussi un   rôle   important, dans l'amélioration du filage assurée par l'invention. La mèche qui se trouve attirée vers le bas dans les angles du polygone est simul- tanément consolidée et resserrée. Si on le désire, l'angle formé entre les côtés du polygone peut tre rendu plus aigu, en infléchissant vers l'intérieur les cotés de ce polygone. 



   La réduction du nombre des cassures, assurée par le dispositif qui fait l'objet de la présente invention, est évidemment due au fait que la portion de la mèche qui s'étend entre le point de pincement des rouleaux antérieurs et la   tête   de l'ailette, et qui est particulièrement exposée aux cassures,reçoit une plus grande solidité due à la torsion accrue qu'elle subit dans cette zone, Il est particulièrement important de noter que l'augmentation de torsion s'exerce également jusqu'à la partie de la mèche qui se trouve toujours au contact du cylindre cannelé.

   Si la torsion, dans cette partie de la mèche, est augmentée dans une telle mesure que la partie non tordue de cette mèche, s'étendant depuis le point de pincement des rouleaux antérieurs,sur le cylindre cannelé, sous forme d'un arc de contact entre la mèche et le cylindre cannelé, est réduite à une longueur substantiellement plus petite que la longueur de la soie, il s'ensuit que la traction qui est exercée sur la mèche, entre le point de pincement jusqu'à la partie de cette mèche qui se trouve déjà consolidée par la torsion, est transmise par l'intermédiaire de fibres non interrompues, c'est-à-dire que la partie non tordue de la mèche est pratiquement soulagée de cette traction.

   De la sorte, on dispose d'une bonne base ou point de départ pour déterminer les conditions optimum de retordage pour chaque longueur de soie, et pour éviter des irrégularités d'étira-   ge.   



   Le procédé et le dispositif qui font l'objet de l'invention fournissent d'uatre part la possibilité d'appliquer une torsion calculée plus fai ble que jusqu'à présent. Attendu que la portion la plus faible de la mèche, ainsi qu'on l'a mentionné ci-dessus, peut être renforcée ou soulagée sans subir d'effort, il n'est pas nécessaire de choisir une torsion calculée très forte, pour le fil de la bobine, car la torsion calculée, ou même une torsion excédentaire, se trouve maintenant en fait réalisée sur toute la longueur de la mèche, à partir des rouleaux antérieurs jusqu'à la bobine, avec un faible taux d'irrégularité.

   Ainsi, et en faisant usage du dispositif suivant l'invention, et plus particulièrement dans le cas du coton, un excès de torsion est imprimé à la partie de la mèche qui se trouve entre le point de pincement des rouleaux antérieurs et la tète de   l'ailette,   excès de l'ordre de 20 à   40%   par rapport à la torsion calculée, avec retour subséquent uniforme à la torsion calculée. Contrairement à ce qu'on pouvait attendre, cet excès temporaire de torsion s'est révélé très avantageux. En effet, la torsion peut ainsi être poussée plus avant, vers le point de pincement des rouleaux antérieurs, que dans le cas où l'on réalise seulement la torsion calculée. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   D'autres objets, caractéristiques et avantages de l'invention ressortiront de la description qui va suivre, et des dessins annexés, portant sur différentes formes de réalisation actuellement préférées, et données à simple titre d'exemple, sans esprit de limitation. Dans ces dessins : 
La figure 1 est une vue schématique reproduisant la   disposition   générale du banc à broches. 



   La figure 2 montre une coupe verticale axiale dans une premiè- re forme de réalisation du dispositif suivant l'invention, cette figure étant tracée au double de l'échelle grandeur. 



   La figure 3 est une vue en plan de l'objet de la figure 2. 



   Les figures   4   et 5 sont d'autres vues en plan, représentant des variantes. 



   Les figures 6 à 9 montrent des coupes verticales axiales d'au- tres formes de réalisation. 



   La figure 10 est une vue en plan de l'objet de la figure 9. 



   La figure 11 est une vue en coupe verticale axiale d'une autre variante encore. 



   La figure 12 est une vue en plan de l'objet de la figure 11. 



   La figure 13 représente une coupe verticale axiale d'une autre variante de réalisation. 



   La figure 14 est une vue en plan de celle-ci. 



   La figure 15 est une vue en coupe verticale axiale d'une der- nière forme de réalisation, et 
La figure 16 est une vue en plan de l'objet de cette figure. 



   Dans toutes les figures, on a adopté les mêmes références pour désigner des éléments correspondants ou similaires. 



   En se référant tout d'abord à la figure 1, on voit que la mè- che 1 ou 1' passe depuis le cylindre délivreur 2 et le cylindre cannelé 3 jus- qu'au perçage de la tête de l'ailette 5 de la rangée antérieure, perçage désigné   par 4,   ou jusqu'au perçage supérieur 4' de l'ailette 5' de la rangée postérieure, respectivement, puis ressort par les ouvertures 6 ou 6'. Comme le montrent les figures 2 et 3, le perçage supérieur   4   ou 4' est pourvu d'un appendice de torsion réalisé sous forme d'un chapeau 7 ou   7',   moulé en rési- ne synthétique, par exemple un produit de condensation de phénol-formaldéhyde. 



  Ce chapeau est fixé à la tête de l'ailette au moyen d'une pièce tubulaire 8. A cet effet, la pièce ou bague 8 est engagée sur un collet conique 9 du chapeau 7, la partie inférieure de la bague 8 étant elle-même engagée sur la tête 5 de l'ailette, laquelle peut donc être de la forme habituelle, et n'exige aucune préparation ou modification pour permettre la fixation de l'ap- pendice de torsion qui fait l'objet de la présente invention. Le chapeau 7 comporte, dans cette forme de réalisation,et comme le montre plus particu- lièrement la figure 3, un perçage 10 de section transversale carrée, et dont les angles correspondent au diamètre de la mèche. 



     La¯figure   1 illustre également les conditions à respecter, en ce qui concerne le rapport entre la longueur de la soie et la longueur de mèche non tordue, derrière les rouleaux antérieurs. La longueur de mèche   non tordue est désignée par L1 et, ainsi qu'on l'a précisé plus haut, ne doit pas être plus grande que la longueur de soie LS' de façon à assurer une trans-   mission satisfaisante de l'effort de traction en ce point, sans risque de cassure, par des prises de vues cinématographiques, on peut   reconnaître   jus-' qu'où la torsion s'exerce, vers les rouleaux antérieurs, et la forme du gui- de de fil ou celle de l'appendice de torsion pourra être choisie en consé- quence, de manière à obtenir une torsion suffisante, ou un excès de torsion. 



   La figure 4 représente un appendice de torsion remportant un pergage de section hexagonale, et la figure 5 montre un appendice dans 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 lequel l'arc d'accrochage ou arc de contact entre la mèche et l'angle du polygone est augmenté par une courbure convexe vers l'intérieur des côtés de ce polygone. 



   En variante, le chapeau 7 peut être fixé à la   tête 5   de l'ailette au moyen d'un rebord 11 conique, s'étendant vers la bas, l'assujettissement entre celui-ci et la tête 5-de l'ailette, légèrement conique, étant assuré par un adhésif désigné par 12. Comme le montre la figure   7,   le rebord 11 est fixé à la tète 5 au moyen d'un anneau élastique 13 engagé respectivement dans une gorge externe de la tête et dans une gorge interne de ce rebord. 



  La figure 8 montre enfin que le chapeau 7 peut être fixé à la tête 5 au moyen des parties filetées 14 correspondantes du rebord 11 et de la tête 5. 



   Les figures 9 et 10 représentent une autre variante dans laquelle le perçage carré 10 de l'appendice 7 est surmonté et entouré par un rebord circulaire 16 dirigé vers le haut, rebord dont la hauteur est ainsi choisie que, d'une part, la mèche 1 est régulièrement supportée de façon à   empcher   ses pulsations et la formation de duvet, et que, d'autre part, on réalise une coopération optimum entre ce rebord et les angles du perçage carré. Il est également possible de choisir le diamètre de ce rebord 16 saillant assez grand pour qu'une certaine longueur de mèche, destinée à stabiliser celle-ci, s'étende entre ce rebord annulaire 16 et le perçage carré 10. 



   Les figures 11 et 12 représentent un perçage polygonal à deux étages, comportant une portion inférieure 10' de section carrée, et de   peti-.'   te dimensions, et une portion supérieure   10"   également de section carrée, et de dimensions plus grandes, orientée en diagonale par rapport à la portion inférieure. 



   Les figures 13 et 14 représentent un chapeau 7 pourvu de gorges coniques additionnelles 15, ménagées dans les côtés du carré, et les figures 15 et 16 montrent un chapeau 7 comportant des gorges coniques 17 aux angles du carré. 



   A titre d'exemple, on indiquera que de bons résultats ont été obtenus en observant les proportions suivantes, quant à la section transversale du polygone. 
 EMI5.1 
 
<tb> 
<tb> 



  Type <SEP> de <SEP> métier <SEP> Numéro <SEP> du <SEP> Nombre <SEP> de <SEP> Longueur <SEP> Section <SEP> trans.
<tb> fil <SEP> fibres <SEP> 'd'un <SEP> coté <SEP> du <SEP> polygone
<tb> dans <SEP> la <SEP> du <SEP> carré <SEP> carré
<tb> section
<tb> Banc <SEP> en <SEP> gros <SEP> 0,7 <SEP> 4000 <SEP> env. <SEP> 12,5 <SEP> 160 <SEP> mm2 <SEP> en'?.
<tb> 



  Banc <SEP> interm. <SEP> 1,8 <SEP> 1800 <SEP> env. <SEP> 10 <SEP> 100 <SEP> mm2 <SEP> env.
<tb> 



  Banc <SEP> en <SEP> fin <SEP> 3,5 <SEP> 900 <SEP> env. <SEP> 8 <SEP> 60 <SEP> mm2 <SEP> env.
<tb> 
 



   Ces chiffres s'appliquent au coton pour un titre moyen de 1,5 - 1,7 deniers. Des résultats similaires peuvent être obtenus avec la fibranne et avec les fibres synthétiques., 
Les mesures ci-dessus mentionnées s'éntendent pour le diamètre du perçage polygonal. Il est avantageux d'élargir l'extrémité supérieure de 20% par un biaisement ou un arrondissage correspondant. 



   Les surfaces biaisées ou arrondies que l'on a obtenu de cette manière à l'extrémité supérieure du perçage, sont de préférence pourvues d'entailles supplémentaires, distancées d'environ 1 mm l'une de l'autre, pour faciliter la préparation de l'étampe pour l'attachement, ces entailles peuvent être formées par des projections correspondantes de telle manière, que les surfaces d'étampes respectives de l'outil ont des entailles complémentaires. De telles entailles ou projections se sont démontrées particulièrement appropriées pour les fibres d'un titre gros, p.ex. pour la fibranne. 



   Du fait de la faible frisure ou vrillage des fibres synthétiques, 1!invention présente une importance particulière dans son application à ces fibres artificielles. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   De nombreuses autres formes de réalisation de l'invention sont possibles, et différentes modifications peuvent être également apportées aux formes de réalisation décrites et représentées ici. Il faut donc comprendre que la description ci-dessus et les dessins annexés sont à considérer comme illustratifs, mais non limitatifs.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   IMPROVEMENTS TO TWISTING PROCESSES AND DEVICES FOR BENCHES
A PIN.



   The present invention relates to certain improvements made to the fins of benches with spinning pins, and also relates to an improved method of working the wick.



   One of the objects of the invention is to provide simple and effective means with a view to increasing the percentage of total torsion imposed on the wick between the pinch point of the rollers and the head of the fin.



   Another object of the invention lies in the production of means by which the vertical pulsations of the wick and the formation of down are practically avoided.



   The invention further specifically aims to reduce the final rate of breakage, and defective stretching.
Yet another object of the invention is to consolidate the wick so as to allow the winding of a greater length on the spool.



   Another object of this invention is to increase the tensile strength of the bit, so as to be able to exert a constant and relatively high tension on it, without thereby creating faulty drawing points therein, between the pinch point. of the rollers and the fin head.



   Finally, another object of the invention is the production of a construction making it possible to convert existing spindle benches easily and inexpensively, with a view to applying the method and the means which are the subject of the present invention. .



   With these objects, and other objects still in view, and according to the invention, the upper end of the bore formed in the rotating head of the fin, or in an appendage placed on the head of the fin, is provided radial projections and / or housings which act to increase the twist of the bit, between the pinch point of the front rollers and the fin head. Preferably, the end surface of the part

 <Desc / Clms Page number 2>

 in which this bore is made is flat, thanks to which a regular passage of the bit is ensured,
In the practice of the invention, the upper end of the upper bore is preferably of substantially polygonal cross section, and more particularly of square shape, with rounded edges and angles.

   It was recognized that the radius of curvature of the rounded corners should be of the order of the half-diameter of the bit, or even a little smaller in certain cases.



   In accordance with an original feature of the invention, the end bore, of circular section in its lower part, widens at its upper end to take on a polygonal section, and more especially square.



   The sides and / or the angles of the polygon, and more particularly of the square, can form grooved housings which, preferably, tapering downwards. The sides of the polygon can also be curved inwards, so as to be convex.



   In certain cases, it may be recognized advantageous to provide different polygonal sections stepped in the direction of the height of the upper bore, each of these floors having an identical or different polygonal section, for example square at the base, and hexagonal. at its top, or vice versa.



   It has been recognized that the optimum effect of twisting in the wick, between the pinch point of the front rollers and the fin head, is obtained when a well-defined ratio is maintained between the average number of fibers of the blade. bit and the cross section of the polygon. In most cases, in practice, and to obtain the best results, the cross section of the polygon, expressed in mm2, must not deviate by more than + 20% from the figure obtained by the formula F = 40 + 0.03n. In this formula "F" represents the cross section of the polygon, expressed in mm2 and "n" the number of fibers in the cross section.

   In the square cross section the length "a" of one side of the square should preferably be calculated by the formula a = 40 + 0, 03n Polygonal drilling, or other similar section, can be made in the head itself fin, but preferably it is formed in an additional appendage made in the form of a cap placed at the upper end of the fin. This cap can be obtained by pressure molding or by injection of synthetic resins , for example, condensation products of phenol-formaldehyde, polystyrene, polystyrene, urea, and the like. It is detachably attached to the fin head.

   Thus, existing pin banks can be adapted for the application of the invention without requiring any constructive modification or any. machining work on the fins. For example, it is possible to provide a section of elastic pipe, or an elastic ring, engaged on the end of the head of the fin, and bearing on a neck portion of this cap.



  This can also form a flange extending downwards, or else tabs extending downwards, and suitable for engaging on the head of the bar, the securing being effected either by elasticity, or by the action of a spring, for example an elastic ring, or by screwing, or even by means of an adhesive.



   It has been recognized that by application of the twisting device which is the object of the present invention, a substantial increase in the twist impressed by the wick is ensured between the pinch point of the front rollers and the head of the wick. fin.



   The effective rate of twist that can be obtained depends on the nature of the textile, the number of the yarn, and the calculated twist. A harmful vertical pulsation of the wick is effectively avoided, causing breakage and the formation of down, since the housings and radial projections, and more particularly the angles of the polygon, alone cause

 <Desc / Clms Page number 3>

 ment a lateral deflection of the bit. In general it is preferable to choose for the polygon a diameter of the order of the normal diameter of the upper pergage of the fin. The radius of curvature of the rounded corners of the polygon also influences the torsion. This is reduced by too large a radius of curvature, while a too short radius of curvature exerts an unfavorable influence on the drill bit.



   It is not within the scope of the present description to give a detailed explanation of the favorable effect exerted by the device which is the object of the invention; it can be seen that the twist is imparted to the wick due to the fact that the latter is retained in an angle of the polygon, and thus driven until its lateral deviation from the normal direction in which it engages in the The fin has become so large that the bit jumps out, and engages in the next angle of the polygon. The bit is then driven by this angle, jumps again, and this cycle repeats in rapid succession. Obviously, this process is all the more effective as the angles of the polygon follow one another at a faster rate.

   On the other hand, if we increase the number of angles of the polygon, the opening angle of each of them increases, so that their hooking and dragging effect is increased. is reduced by as much, as their effect of tightening the wick which, in addition to the increased torsional effect, obviously also plays an important role in the improvement of the spinning provided by the invention. The bit which is drawn downwards in the corners of the polygon is simultaneously consolidated and tightened. If desired, the angle formed between the sides of the polygon can be made more acute, by bending the sides of this polygon inwards.



   The reduction in the number of breaks, provided by the device which is the object of the present invention, is obviously due to the fact that the portion of the bit which extends between the pinch point of the front rollers and the head of the fin, and which is particularly prone to breakage, receives greater strength due to the increased torsion it undergoes in this area. It is particularly important to note that the increase in torsion is also exerted up to the part of the bit which is still in contact with the grooved cylinder.

   If the twist, in this part of the bit, is increased to such an extent that the untwisted part of that bit, extending from the pinch point of the front rollers, over the grooved cylinder, in the form of an arc of contact between the bit and the fluted cylinder, is reduced to a length substantially smaller than the length of the tang, it follows that the traction which is exerted on the bit, between the pinch point up to the part of this wick which is already consolidated by the twist, is transmitted by means of uninterrupted fibers, that is to say that the non-twisted part of the wick is practically relieved of this traction.

   In this way, a good base or starting point is available for determining the optimum twisting conditions for each length of tang, and for avoiding stretching irregularities.



   The method and the device which are the subject of the invention also provide the possibility of applying a calculated torsion which is lower than hitherto. Whereas the weaker portion of the bit, as mentioned above, can be reinforced or relieved without undergoing stress, it is not necessary to choose a very strong calculated twist, for the yarn from the spool, because the calculated twist, or even excess twist, is now in fact carried out along the entire length of the bit, from the front rolls to the spool, with a low rate of irregularity.

   Thus, and by making use of the device according to the invention, and more particularly in the case of cotton, an excess of twist is imparted to the part of the wick which is located between the pinch point of the front rollers and the head of the wick. fin, excess of the order of 20 to 40% with respect to the calculated torsion, with subsequent uniform return to the calculated torsion. Contrary to what might be expected, this temporary excess of torsion proved to be very advantageous. In fact, the torsion can thus be pushed further forward, towards the pinch point of the front rollers, than in the case where only the calculated torsion is carried out.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Other objects, characteristics and advantages of the invention will emerge from the description which follows, and from the appended drawings, relating to various currently preferred embodiments, and given by way of example, without limitation. In these drawings:
FIG. 1 is a schematic view reproducing the general arrangement of the pin bench.



   FIG. 2 shows an axial vertical section in a first embodiment of the device according to the invention, this figure being drawn at double the full scale.



   Figure 3 is a plan view of the object of Figure 2.



   Figures 4 and 5 are further plan views showing variations.



   Figures 6-9 show axial vertical cross sections of other embodiments.



   Figure 10 is a plan view of the object of Figure 9.



   FIG. 11 is a view in axial vertical section of yet another variant.



   Figure 12 is a plan view of the object of Figure 11.



   FIG. 13 represents an axial vertical section of another variant embodiment.



   Figure 14 is a plan view thereof.



   Fig. 15 is an axial vertical sectional view of a later embodiment, and
Figure 16 is a plan view of the object of this figure.



   In all the figures, the same references have been adopted to designate corresponding or similar elements.



   Referring firstly to figure 1, it can be seen that the bit 1 or 1 'passes from the delivery cylinder 2 and the splined cylinder 3 until the piercing of the head of the fin 5 of the front row, hole designated by 4, or up to the upper hole 4 'of the fin 5' of the rear row, respectively, then comes out through the openings 6 or 6 '. As shown in Figures 2 and 3, the upper bore 4 or 4 'is provided with a torsion appendage produced in the form of a cap 7 or 7', molded in synthetic resin, for example a condensation product of phenol-formaldehyde.



  This cap is fixed to the head of the fin by means of a tubular part 8. For this purpose, the part or ring 8 is engaged on a conical collar 9 of the cap 7, the lower part of the ring 8 being itself. even engaged on the head 5 of the fin, which can therefore be of the usual shape, and does not require any preparation or modification to allow the attachment of the torsion appendage which is the subject of the present invention. The cap 7 comprises, in this embodiment, and as shown more particularly in FIG. 3, a bore 10 of square cross section, the angles of which correspond to the diameter of the bit.



     Lāfigure 1 also illustrates the conditions to be observed, as regards the ratio between the length of the tang and the length of untwisted strand, behind the front rollers. The length of untwisted strand is denoted by L1 and, as stated above, must not be greater than the length of silk LS 'so as to ensure satisfactory transmission of the strain. traction at this point, without risk of breakage, by cinematographic shots, we can recognize how far the torsion is exerted, towards the anterior rolls, and the shape of the wire guide or that of the The torsion appendage may be chosen accordingly, so as to obtain sufficient torsion, or excess torsion.



   Figure 4 shows a torsion appendage winning a pergage of hexagonal section, and Figure 5 shows an appendage in

 <Desc / Clms Page number 5>

 in which the hooking arc or contact arc between the bit and the angle of the polygon is increased by a convex curvature towards the interior of the sides of this polygon.



   As a variant, the cap 7 can be fixed to the head 5 of the fin by means of a conical flange 11, extending downwards, the securing between the latter and the head 5 of the fin, slightly conical, being provided by an adhesive designated by 12. As shown in Figure 7, the flange 11 is fixed to the head 5 by means of an elastic ring 13 engaged respectively in an external groove of the head and in an internal groove of this ledge.



  Figure 8 finally shows that the cap 7 can be fixed to the head 5 by means of the corresponding threaded parts 14 of the flange 11 and of the head 5.



   Figures 9 and 10 show another variant in which the square hole 10 of appendix 7 is surmounted and surrounded by a circular rim 16 directed upwards, the rim whose height is thus chosen that, on the one hand, the bit 1 is regularly supported so as to prevent its pulsations and the formation of down, and that, on the other hand, optimum cooperation is achieved between this rim and the angles of the square bore. It is also possible to choose the diameter of this protruding rim 16 large enough for a certain length of bit, intended to stabilize the latter, to extend between this annular rim 16 and the square bore 10.



   Figures 11 and 12 show a two-stage polygonal bore, comprising a lower portion 10 'of square section, and of small. the dimensions, and an upper portion 10 "also of square section, and of larger dimensions, oriented diagonally with respect to the lower portion.



   Figures 13 and 14 show a cap 7 provided with additional conical grooves 15, formed in the sides of the square, and Figures 15 and 16 show a cap 7 having conical grooves 17 at the corners of the square.



   By way of example, it will be indicated that good results have been obtained by observing the following proportions, as regards the cross section of the polygon.
 EMI5.1
 
<tb>
<tb>



  Type <SEP> of <SEP> business line <SEP> Number <SEP> of <SEP> Number <SEP> of <SEP> Length <SEP> Section <SEP> trans.
<tb> yarn <SEP> fibers <SEP> 'of a <SEP> side <SEP> of the <SEP> polygon
<tb> in <SEP> the <SEP> of the <SEP> square <SEP> square
<tb> section
<tb> Bench <SEP> in <SEP> large <SEP> 0.7 <SEP> 4000 <SEP> approx. <SEP> 12.5 <SEP> 160 <SEP> mm2 <SEP> in '?.
<tb>



  Bench <SEP> interm. <SEP> 1.8 <SEP> 1800 <SEP> approx. <SEP> 10 <SEP> 100 <SEP> mm2 <SEP> approx.
<tb>



  Bench <SEP> in <SEP> end <SEP> 3.5 <SEP> 900 <SEP> approx. <SEP> 8 <SEP> 60 <SEP> mm2 <SEP> approx.
<tb>
 



   These figures apply to cotton at an average denier of 1.5 - 1.7 denier. Similar results can be obtained with fibranne and with synthetic fibers.,
The above mentioned measurements extend for the diameter of the polygonal hole. It is advantageous to widen the upper end by 20% by a corresponding skewing or rounding.



   The biased or rounded surfaces which have been obtained in this way at the upper end of the bore, are preferably provided with additional notches, spaced approximately 1 mm from each other, to facilitate the preparation of the hole. the stamp for the attachment, these notches can be formed by corresponding projections in such a way that the respective stamp surfaces of the tool have complementary notches. Such notches or projections have been shown to be particularly suitable for fibers of a coarse titer, eg for fibranne.



   Due to the low crimp or twist of synthetic fibers, the invention is of particular importance in its application to such artificial fibers.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   Many other embodiments of the invention are possible, and various modifications may also be made to the embodiments described and shown herein. It should therefore be understood that the above description and the accompanying drawings are to be considered as illustrative, but not limiting.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. A. - Ailette de banc de filature dans laquelle l'extrémité supérieure du perçage ménagé dans la tête rotative de l'ailette, ou dans un appendice monté sur cette tête, est pourvue de saillies radiales et/ou de logements qui agissent pour augmenter la torsion de la mèche,entre le point de pincement des rouleaux antérieurs et la tête de l'ailette, B.- Ailette suivant le paragraphe A, en outre caractérisé par les particularités suivantes, prises soit isolément, soit en combinaison quelconque 1. - la surface d'extrémité de la pièce dans laquelle est ménagé le perçage est plane. A. - Spinning bench fin in which the upper end of the bore made in the rotating head of the fin, or in an appendage mounted on this head, is provided with radial projections and / or housings which act to increase the twist of the bit, between the pinch point of the front rollers and the fin head, B.- Fin according to paragraph A, further characterized by the following features, taken either singly or in any combination 1. - the end surface of the part in which the hole is made is flat. 2. - l'extrémité supérieure du perçage supérieur est de section transversale sensiblement polygonale, et plus particulièrement de forme carrée, à bords et angles arrondis, 3. - le rayon de courbure des angles arrondis est de l'ordre du demi-diamètre de la mèche, voire un peu plus petit dans certains cas. 2. - the upper end of the upper bore has a substantially polygonal cross section, and more particularly of square shape, with rounded edges and angles, 3. - the radius of curvature of the rounded angles is of the order of the half-diameter of the wick, or even a little smaller in certain cases. 4. - le perçage d'extrémité, de section circulaire dans sa partie inférieure, s'élargit à son extrémité supérieure pour prendre une section polygonale, et plus spécialement carrée. 4. - the end bore, of circular section in its lower part, widens at its upper end to take a polygonal section, and more especially square. 5. - Les cotés et/ou les angles du polygone, et plus particulièrement du carré, forment des logements en gorge qui, de préférence, vont en se rétrécissant coniquement vers le bas. 5. - The sides and / or the angles of the polygon, and more particularly of the square, form grooved housings which, preferably, tapering conically downwards. C. - Tête d'ailette suivant les paragraphes précédents, caractérisé par le fait que 1. - les cotés du polygone sont incurvés vers l'intérieur, pour prendre une forme convexeo 2. - le perçage se compose de plusieurs sections polygonales superposées, chacune de ces sections présentant de préférence une forme polygonale différente, par exemple carrée pour la section inférieure, et hexagonale à la partie supérieure, ou vice-versa. C. - Fin head according to the previous paragraphs, characterized by the fact that 1. - the sides of the polygon are curved inwards, to take a convex shape 2. - the bore is made up of several superimposed polygonal sections, each of these sections preferably having a different polygonal shape, for example square for the lower section, and hexagonal for the upper part, or vice versa. D. - Appendice pour les ailettes suivant l'un quelconque des paragraphes précédents, caractérisé en ce que : 1. - il comporte des moyens assurant sa fixation sur la tête de l'ailette. D. - Appendix for the fins according to any one of the preceding paragraphs, characterized in that: 1. - it comprises means ensuring its attachment to the head of the fin. 2. - il est constitué par un chapeau en résine synthétique. 2. - it consists of a synthetic resin cap. 3. - il est pourvu de moyens assurant sa fixation détachable sur la tête de l'ailette, 4. - ses moyens de fixation sont constitués par une bague élastique, et plus particulièrement par un tronçon de tuyau élastique pouvant être engagé sur la tète de l'ailette, et enserrant étroitement un collet appartenant au chapeau. 3. - it is provided with means ensuring its detachable attachment to the head of the fin, 4. - its fixing means are constituted by an elastic ring, and more particularly by a section of elastic pipe which can be engaged on the head of the fin, and tightly enclosing a collar belonging to the cap. 5. - il forme un rebord s'étendant vers le bas, ou bien des languettes s'étendant vers le bas, et propres à s'engager sur la tête de l'ailette, l'assujettissement étant effectué soit par élasticité, soit par l'action d'un ressort, par exemple un anneau élastique, soit par vissage, soit encore au moyen d'un adhésif. 5. - it forms a flange extending downwards, or tabs extending downwards, and suitable for engaging on the head of the fin, the securing being effected either by elasticity or by the action of a spring, for example an elastic ring, either by screwing or by means of an adhesive. E.- Procédé de filature au moyen de bancs à broches comportant des ailettes suivant les paragraphes A, B, et C, dans lequel <Desc/Clms Page number 7> 1. - on imprime à la mèche un excès de torsion substantiel,, entre le point de pincement de celle-ci par les rouleaux antérieurs et la tête de l'ailette. E.- A spinning process using spindle beds comprising fins according to paragraphs A, B, and C, in which <Desc / Clms Page number 7> 1. - A substantial excess of torsion is imprinted on the wick, between the pinch point thereof by the front rollers and the head of the fin. 2. - la torsion de la mèche,entre le point de pincement des rouleaux antérieurs et la tête de l'ailette, est rendue assez forte pour que la longueur non tordue de la mèche, s'étendant depuis le point de pincement des rouleaux antérieurs, sur le cylindre cannelée sous forme d'un arc de contact entre la mèche et le cylindre cannelé, est réduite à une portion sensiblement plus courte que la longueur de la soie. 2. - the twist of the bit, between the pinch point of the front rollers and the fin head, is made strong enough so that the untwisted length of the bit, extending from the pinch point of the front rollers , on the fluted cylinder in the form of an arc of contact between the bit and the fluted cylinder, is reduced to a portion substantially shorter than the length of the tang. F. - Ailette ou chapeau d'ailette suivant l'un quelconque des paragraphes précédents, caractérisée par le fait que : 1. - elle comporte un rebord annulaire de préférence en métal s'étendant vers le haut au delà de la face d'extrémité supérieure limitant le pergage de la tête, le diamètre intérieur de ce rebord étant plus grand que celui du perçage. F. - Fin or fin cap according to any one of the preceding paragraphs, characterized in that: 1. - it comprises an annular rim, preferably made of metal, extending upwards beyond the upper end face limiting the piercing of the head, the internal diameter of this rim being greater than that of the bore. 2. - un rebord annulaire, de préférence en métal est projeté au delà de la face d'extrémité supérieure limitant le perçage de la tête; le diamètre intérieur de ce rebord est plus grand que celui du perçage. 2. - an annular rim, preferably made of metal, is projected beyond the upper end face limiting the drilling of the head; the inside diameter of this rim is larger than that of the hole. 3. - la section transversale du polygone ne s'écarte pas de plus de 20% du chiffre obtenu par la formule F = 40 + 0,03 n, dans laquelle "F" représente la section transversale du polygone, exprimée en mm2 et "n" le nombre moyen de filaments dans la mèche ou du filage en gros. 3. - the cross section of the polygon does not deviate by more than 20% from the figure obtained by the formula F = 40 + 0.03 n, in which "F" represents the cross section of the polygon, expressed in mm2 and " n "the average number of filaments in the wick or coarse spinning. 4. - La longueur "a", exprimée en millimètres, -d'un côté d'un carré de polygone ne s'écarte pas de plus de + 20% du chiffre obtenu par la formule a = 40 + 0,03n. 4. - The length "a", expressed in millimeters, on one side of a polygon square does not differ by more than + 20% from the figure obtained by the formula a = 40 + 0.03n. 5. - l'extrémité supérieure de la pergure carrée est élargie en forme d'un tuyau de préférence d'environ 20%. 5. - the upper end of the square pergure is widened in the form of a pipe, preferably by about 20%. 6. - la surface de ce tuyau est pourvue d'entailles supplémen- taires et/ou de projections formant des entailles, distancées d'environ 1 millimètre l'une de l' autre 6. - the surface of this pipe is provided with additional notches and / or projections forming notches, spaced approximately 1 millimeter from each other
BE518127D BE518127A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE518127A true BE518127A (en)

Family

ID=154791

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE518127D BE518127A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE518127A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2701198A1 (en) Make-up brush and method of manufacturing such a brush.
FR2512747A1 (en) RADIAL PNEUMATIC BELT WITH LARGE CAPACITY
CH631751A5 (en) INTERLOCKED METAL WIRE FOR THE MANUFACTURE OF CARD TRIMS.
BE518127A (en)
FR2560304A1 (en) Self-tapping screw and die for forming its thread
FR2767749A3 (en) Wheel spoke
EP1145789B1 (en) Machine tool feed clamp
FR2586594A1 (en) EXTRACTION NOZZLE FOR WHITE SPEEDING AND WIRE THREADING DEVICES.
CN2930937Y (en) Automatic electrode thread tightness corrector for thread cutter
FR2601066A1 (en) DRIVE DEVICE FOR MACHINES FOR MINING WITH CHUCK CHAIN.
BE508206A (en)
EP0348308B1 (en) Anti-ballooning device for use in the winding or unwinding of yarn
BE1006416A3 (en) Device for spinning ring.
FR2821772A1 (en) METHOD FOR BOTTLING A BUSHING, IN PARTICULAR A BUSHING FORMING AN ELASTIC JOINT AND ELASTIC BUSHING AND JOINT OBTAINED ACCORDING TO THIS METHOD
FR2746331A1 (en) IMPROVEMENT FOR PROCESS FOR PRODUCING THREADED STUDS OR DRAWERS
CH350228A (en) Pointing spindle for spinning or twisting of textiles
FR2666179A1 (en) PROCESS FOR MOUNTING THE FIXING COLLAR OF A PLUG CONNECTOR.
FR2484847A1 (en) IMPROVED ICE PIN FOR MOUNTAINEERING AND PROCESS FOR OBTAINING IT
FR2702689A1 (en) Screw with ogival end and method of obtaining.
BE428823A (en)
BE620142A (en)
FR1464607A (en) Retractable spool for use in the textile industry
FR2709972A1 (en) Tubular ice piton for mountaineering
FR2485121A1 (en) ESSENTIAL SCREW AND MANUFACTURING METHOD THEREOF
FR2485045A1 (en) METHOD AND TRADE FOR THE PRODUCTION OF VOLUNTARY FIBER BAND CASSURE IN TWIN BANDING OF FIBERS