BE506085A - - Google Patents

Info

Publication number
BE506085A
BE506085A BE506085DA BE506085A BE 506085 A BE506085 A BE 506085A BE 506085D A BE506085D A BE 506085DA BE 506085 A BE506085 A BE 506085A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
group
signaling
channel
transmitted
frequency
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE506085A publication Critical patent/BE506085A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H04ELECTRIC COMMUNICATION TECHNIQUE
    • H04JMULTIPLEX COMMUNICATION
    • H04J1/00Frequency-division multiplex systems
    • H04J1/18Frequency-division multiplex systems in which all the carriers are amplitude-modulated

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Computer Networks & Wireless Communication (AREA)
  • Signal Processing (AREA)
  • Cable Transmission Systems, Equalization Of Radio And Reduction Of Echo (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 



  .SYSTEME iDE .TELEPHONIE "PàR "60URANTS.PORTEURS"A UNE 1 'SEULE, BANDE ' LATERAM. 



   L'invention concerne un système de téléphonie par courants por- teurs, à une seule bande latérale, pour la transmission simultanée d'un cer- tain nombre de communications   téléphoniques, ,système   dans lequel les voies sont groupées en un ou plusieurs.groupes, les voies de chaque groupe étant dispersées à l'aide de modulateurs de voie, dans la bande de fréquences de groupe et dans lequel on transmet, pour chaque communication, des signaux d'appel et autres. 



   De tels systèmes demandent en général un appareillage terminal coûteux, de sorte que l'utilisation n'est économique que lorsqu'on transmet un grand nombre de voies sur une grande distance à l'aide   d'un   seul câble, car, dans ce cas, par suite des frais élevés du câble, les frais de l'appa reillage terminal sont relativement moins élevés et contrebalancent ceux in- hérents à l'emploi de plusieurs câbles. 



   L'invention concerne un système de téléphonie par courants porteurs, à une seule bande latérale, qui est économiquement intéressant aus- si pour la transmission sur de courtes distances. 



   L'invention est basée sur le fait qu'une partie importante des frais de l'appareillage terminal est due aux filtres qui y sont utilisés ain- si qu'aux systèmes de signalisation assez compliqués. 



     Le   système conforme à l'invention présente la particularité que la différence de fréquence des courants porteurs des voies est   approxi-   mativement égale à la double largeur de la bande latérale des communications transmise et que la fréquence du courant porteur de signalisation se trouve hors de la bande latérale transmise. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   La plus grande différence de fréquence entre les courants por- teur des canaux, permet de simplifier notablement les filtres de   bande des''   voies et la fréquence du courant porteur de signalisation peut être choisie, dans la bande de fréquences de la voie non occupée par la bande latérale des communications, d'une manière telle que la signalisation ne soit pas gênée par les communications. 



   Comme le prouvera la suite du mémoire, l'amplificateur de si- gnalisation peut être commun à toutes les voies d'un groupe et en même temps, la partie du récepteur de signalisation appartenant à la voie peut être par- tiellement combinée avec le répéteur de cette voie. 



   Il est vrai que le système conforme à l'invention réduit à peu près de moitié le nombre de voies situées dans une bande de fréquences dé- terminée mais pour la transmission à courte distance, l'économie réalisée dans l'appareillage terminal compense largement les frais plus élevés des câbles. 



   La description qui va suivre en regard du dessin annexé, donné à titre d'exemple non limitatif, fera bien comprendre comment l'invention peut être réalisée, les particularités qui ressortent tant du texte que du dessin faisant, bien entendu, partie de ladite invention. 



   La Fig. l, montre la position d'une voie et d'un groupe compor- tant 3 voies en fonction de la fréquence f en kc/s. 



   La Fig. 2 représente schématiquement une partie de l'appareilla- ge terminal d'un système réalisé conformément à l'invention ainsi que le ré- péteur de voie et.le récepteur de signal utilisés dans ce système. 



   Sur la fig. 1, la communication couvre la bande des fréquences de 300 à 3400 c/s qui, pour la simplicité, est indiquée de 0 à 4 kc/s et la fréquence du courant porteur de signalisation est de 4,5 kc/s. 



   La communication module, dans un modulateur de voie, un courant porteur de 16   kc/s.   La bande latérale supérieure obtenue s'étend de 16 à 20 kc/s, tandis que la fréquence de signalisation correspondante est de 20,5   kc/s.   



   Une seconde communication module, dans un modulateur de voie, un courant porteur de 24 kc/s, et, après filtrage de la bande latérale infé- rieure, il subsiste une bande latérale qui s'étend de 24 à 28 kc/s, la fré- quence de signalisation pour cette voie étant de 28,5   kc/s.   



   D'une manière analogue, une troisième communication est déplacée, à l'aide   d'une   fréquence de courant porteur de 32 kc/s, vers la bande de 32 à 36 kc/s. 



   Sur la figure, le groupe ainsi formé qui s'étend de 16 à 40 kc/s, ne comporte que trois voies, mais il va de soi qu'en général, on choisira un nombre plus élevé, par exemple 6. 



   La différence de fréquence entre les courants-porteurs des voies est de 8 kc/s et est donc au moins égale au double de la largeur de la bande latérale, tandis   que,-les   fréquences de signalisation tombent hors de la bande latérale à   transmettre'.'   
Si, pour la simplicité, on admet qu'un groupe est constitué par trois voies et que le système est prévu, par exemple, pour la transmission de 9 voies, on déplace, d'une façon analogue, un second trio vers la gamme de fréquences correspondante de 16 à 40 kc/s et on procède de manière analo- gue pour un troisième trio. On a ainsi obtenu trois groupes dont chacun est constitué par trois voies. 



   Un modulateur de groupe permet de moduler l'un des groupes sur un courant porteur de groupe et de le déplacer dans le spectre des fréquences. 



  Le second groupe est modulé sur un courant porteur de groupe qui est choisi de fagon que le second groupe déplacé se raccorde, dans le spectre de fréquen- ces, au premier groupe déplacé. Le troisième groupe est déplacé d'une façon 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 telle qu'il se raccorde, par exemple, de l'autre côté du second groupe dé- placé. 



   De cette manière connue, non spécifiée sur le dessin,   on obtient   un supergroupe qui, dans le cas décrit, est constitué par trois groupes dont chacun comporte trois voies. 



   Il va de soi que, dans le cas d'un plus grand nombre de voies, on peut constituer de manière analogue, un second supergroupe qui occupe le même emplacement dans le spectre de fréquences. 



   Ces supergroupes peuvent être déplacés à leur tour et être com- binés en un hypergroupe. 



   De ce qui précède il résulte qu'il existe une différence de plus de 4 kc/s entre, par exemple, la fréquence la plus élevée de la première voie du groupe et la fréquence la plus basse de la seconde voie, de sorte"que les filtres de bandes de voie peuvent être beaucoup plus simples, étant donné que leur zone de transmission peut être plus large et que l'amortissement aux extrêmes doit augmenter beaucoup moins rapidement. 



   La fréquence de signalisation peut être choisie en un endroit approprié, par exemple dans la gamme de fréquences s'étendant de 19,4 à 20,3 kc/s. 



   Sur la Fig. 1, on a choisi à cet effet une fréquence de 20,5 kc/s et l'écart de fréquence par rapport à la voie correspondante qui s'étend donc de 16,3 à   19,4   kc/s, est plus petit que l'écart de fréquence jusque la voie suivante qui débute à 24,3 kc/s. 



   En effet, pendant la signalisation pour une voie déterminée, il n'y a pas de conversation dans cette voie, alors qu'une conversation peut ê- tre établie dans une voie suivante, de sorte que l'écart de fréquence à la voie correspondante peut être plus petit. D'ailleurs si une conversation est établie et que celle-ci pénètre éventuellement quelque-peu dans le circuit de signalisation, dans lequel, comme le prouvera la suite du mémoire, elle peut atteindre le répéteur de voie, ceci ne provoquera qu'une perturbation peu gênante dans la voie propre, ce qui est moins gênant que si cette pertur- bation provenant d'une conversation dans la voie supérieure. 



   En outre,, cet emplacement des fréquences de signalisation ne complique pas les filtres de voie d'émission et de réception. 



   Dans le schéma représenté sur la fige 2, une communication à   @   transmettre est appliquée aux bornes 1 et, par l'intermédiaire d'un montage terminal 2 avec ligne   push-pull   3, elle est appliquée ' un enroulement   pri-   maire 4 du transformateur d'entrée 5 pour le modulateur de voie 6. 



   Au modulateur de voie 6 est appliqué un courant porteur prélevé de la source de courant porteur 7 et ce courant porteur déplace   la'communi-   cation vers l'emplacement exact dans la bande de fréquences de groupe. 



   La tension de signalisation de la communication est appliquée aux bornes d'entrée 8; par l'intermédiaire de l'enroulement primaire 9 du transformateur 5, elle est. transmise au modulateur   de'voie'6   et est amenée à l'endroit requis dans'la bande de fréquences de groupe. 



   Derrière le modulateur 6 se trouve le filtre de bande de voie 10 qui amortit, après modulation, la bande latérale inférieure et transmet la bande latérale supérieure. 



   Il y a lieu de noter ici que, bien que dans ce qui précède, il soit question d'une bande latérale de 4 kc/s de largeur, en pratique les com- munications ne comportent que les fréquences comprises entre 300 et 3400 c/s. 



   En 11,les bornes de sortie des filtres de bande des diverses voies d'un groupe sont branchées en parallèle et à cet effet, les filtres de bande peuvent comporter des sections de sortie additionnelles qui permettent ce montage en parallèle; de plus, à la droite de l'endroit de connexion 11, on peut encore disposer des circuits de correction. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Le groupe devoies obtenu en Il est ensuite appliqué au modu- lateur de groupe 12, et, à l'aide du courant porteur prélevé de la source de courant porteur 13, on déplace le groupe vers l'endroit désiré dans le spectre de fréquences du super-groupe. 



   Derrière ce modulateur de groupe 12 est monté un filtre de ban- de de groupe 14 et les sorties d'un certain nombre de filtres de bande de groupe sont branchées en parallèles en 15. 



   Afin d'augmenter encore le groupage de voies, on peut mettre en circuit un étage modulateur suivant; la bande de fréquences finalement obte- nue est alors appliquée au système de transmission,éventuellement après un glissement de fréquence. 



   Un supergroupe de voies reçu est appliqué en 16 à un certain nombre de filtres de bande de groupe, montés en parallèle, dont l'un est représenté en 17. 



   Le filtre de bande 17 laisse passer l'un des groupes qui lui sont appliqués. Ce groupe est transmis au modulateur de groupe 18 et dans le circuit de sortie de ce démodulateur on obtient alors le groupe de trois voies disposées dans le spectre de fréquences aux emplacements indiqués sur la fi- gure 1. 



   Après une amplification éventuelle dans l'amplificateur 19, le groupe est transmis, par l'intermédiaire du transformateur temrinal 20, dont il sera question par la suite, au: point 21 auquel sont reliés un certain nom- bre de filtres de bande de voie montés en parallèle, filtres dont l'un est représenté en 22. 



   Le filtre de bande 22 choisit l'une des voies du groupe, par exemple la voie aux fréquences les plus basses de la fig. 1, et transmet cet- te voie à un démodulateur de voie 23, ce qui déplace la voie vers la posi- tion de basse fréquence de 300 à 3400 c/s. 



   Ce signal basse fréquence est transmis, par l'intermédiaire du transformateur 24, à la grille de commande 25 du tube répéteur de voie 26. 



   Le signal amplifié obtenu dans le circuit anodique du tube est transmis aux bornes 1 par l'intermédiaire du transformateur de termineur 2. 



   Le circuit anodique du tube 26 comporte le montage en série de l'enroulement 27 du transformateur et de l'enroulement d'excitation 28 du re- lais 29. 



   Lorsque l'intensité du courant continu anodique du tube 26 at- teint une valeur déterminée, par l'intermédiaire d'un ou de plusieurs contacts 30 du relais 29, un dispositif de signalisation non représenté sur la figure, entre en fonctionnement. 



   Le circuit cathodique du tube comporte le montage en série d'une résistance 31 et d'un enroulement du transformateur 32 dont une extrémité est reliée à un point à potentiel fixe, par exemple la terre. 



   Le circuit de la grille de commande comporte le montage en série d'une partie de l'enroulement secondaire 33 du transformateur 24 et de la ré- sistance 34. 



   La résistance 34 est shuntée par un condensateur 35 et l'enrou- lement 33 est shunté par une résistance 33a. 



   Le tube à décharge 26 est couplé à réaction combinée, car la ré- sistance 31 provoque dans le circuit cathodique un couplage à contre-réaction de courant tandis que, par l'intermédiaire du transformateur de termineur les enroulements 26 et 32 provoquent un couplage à contre-réaction de tension. 



   Afin d'obtenir une signalisation à l'aide du relais 29 inséré dans le circuit anodique du tube 26, la tension de signal doit influencer l'intensité du courant continu dans le circuit anodique. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   C'est la raison pour laquelle le transformateur de termineur 20 est inséré dans la voie de transmission téléphonique. 



     L'une   des branches de ce transformateur de termineur est cons- tituée par l'impédance des filtres de bande de voie montés en parallèle à gauche de 21, et par les moyens de correction d'impédance éventuels. L'au- tre branche qui comporte une résistance 36 équilibre pratiquement l'impé- dance de la première branche mentionnée pour les fréquences des voies de conversation. Pendant la transmission de communications il ne se produit donc qu'une faible tension aux bornes de la branche insérée entre la prise 37 et le point 38. 



   Etant donné que, comme le montre la fig. l, les fréquences de signalisation obtenues dans le groupe diffèrent assez fortement des fréquen- ces de voie, surtout lorsqu'on considère qu'une communication ne s'étend que jusqu'à   3400   c/s, l'impédance des filtres de bande de voie branchés en parallèle se comporte, pour ces fréquences de signalisation, d'une façon pratiquement imaginaire. 



   Ces fréquences de .signalisation se produisent donc aux bornes du transformateur 39 inséré entre les points 37 et 38, et sont transmises à l'amplificateur de signal commun pour toutes les fréquences de   signalisa-   tion d'un groupe. 



   Les tensions de signalisation amplifiées qui, par exemple dans un groupe tel que représenté sur la fige 1, ont des fréquences de 20,5, 28,5 et 36,5 kc/s, sont appliquées en 41 au montage en parallèle d'un cer- tain nombre de filtres de signalisation, filtres dont l'un est représenté en 42. 



   Comme il a été admis que le filtre 22 choisit la voie aux fré- quences les plus basses du groupe, le filtre 42 doit aussi transmettre la fréquence de signalisation correspondante,   c'est-à-dire   20,5 kc/s. 



   Ce signal est redressé à   l'aide   du redresseur   43, ,ce   qui four- nit aux bornes du montage en parallèle 34, 35 une tension de la polarité in-   diquée.   Dans le circuit redresseur peut en outre être insérée une source dé tension de seuil 44. 



   Comme cette tension agit, par l'intermédiaire des éléments 33 et 33a, sur la grille de commande du tube 26 et que, grâce à   l'amplifica-   tion précédente, par l'amplificateur 40, cette tension est suffisamment éle- vée, le tube est bloqué. 



   Donc, lorsqu'on transmet la fréquence de signalisation, le récep- teur de la voie est bloqué. 



   Pour la signalisation, la fréquence de signalisation est, par exemple, appliquée sous forme d'impulsions, de sorte que la tension de pola- risation négative de la grille de commande du tube 26 est chaque fois aug-   mentée,   ce qui provoque le blocage de ce   tube   et le déclenchement du relais 29, déclenchement qui entraîne le fonctionnement du dispositif de   signalisa-   tion. 



   A la réception d'une communication, il n'y a pas de tension de polarisation négative aux bornes du montage en parallèle 34, 35 et le tube est conducteur. 



   Il y a lieu de noter que l'invention n'est nullement limitée au montage   représentéo   C'est ainsi que la polarité du redresseur 43 peut être inversée, de sorte   qu'en'1'absence   de la tension de signalisation le tube est le siège d'un courant anodique normal et le relais 29 n'est pas excité. 



  Pendant la signalisation, l'intensité du courant anodique augmente et le re- lais est excité. On peut aussi utiliser la signalisation par courant de re- poso 
Il va de soi que l'emploi d'un amplificateur de signal commun 40 pour toutes les tensions de signalisation   d'un   groupe et   3.'emploi   d'une combinaison d'un récepteur de signal et   d'un   amplificateur de voie combinai- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 son qui ne comporte qu'un seul tube à décharge, implique une sérieuse éco- nomie dans les frais de l'appareillage terminal.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 



  .IDE .TELEPHONY SYSTEM "BY" 60URANTS.PORTEURS "ONLY ONE, BAND 'LATERAM.



   The invention relates to a single sideband power line telephony system for the simultaneous transmission of a number of telephone calls, in which the channels are grouped into one or more groups. the channels of each group being dispersed by means of channel modulators, in the group frequency band and in which are transmitted, for each communication, call signals and the like.



   Such systems generally require expensive terminal equipment, so that the use is economical only when transmitting a large number of channels over a long distance using a single cable, since in this case , owing to the high costs of the cable, the costs of the terminal equipment are relatively lower and outweigh those inherent in the use of several cables.



   The invention relates to a single-sideband powerline telephony system which is economically attractive also for transmission over short distances.



   The invention is based on the fact that a large part of the cost of the terminal equipment is due to the filters which are used therein as well as to the rather complicated signaling systems.



     The system according to the invention has the particularity that the frequency difference of the carrier currents of the channels is approximately equal to the double width of the sideband of the communications transmitted and that the frequency of the signal carrier current is outside the range. transmitted sideband.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The greater frequency difference between the carrier currents of the channels, makes it possible to considerably simplify the band filters of the channels and the frequency of the signal carrier current can be chosen, in the frequency band of the channel not occupied by the communications sideband, in such a way that signaling is not impeded by communications.



   As the remainder of the paper will prove, the signaling amplifier can be common to all the channels of a group and at the same time, the part of the signaling receiver belonging to the channel can be partially combined with the repeater. of this path.



   It is true that the system in accordance with the invention reduces by almost half the number of channels situated in a determined frequency band, but for short-distance transmission, the savings made in the terminal equipment largely compensate for the higher cable costs.



   The description which will follow with regard to the appended drawing, given by way of non-limiting example, will make it clear how the invention can be implemented, the particularities which emerge both from the text and from the drawing being, of course, part of said invention. .



   Fig. 1, shows the position of a channel and a group comprising 3 channels as a function of the frequency f in kc / s.



   Fig. 2 schematically shows part of the terminal equipment of a system produced in accordance with the invention as well as the track repeater and the signal receiver used in this system.



   In fig. 1, the communication covers the frequency band 300 to 3400 c / s which for simplicity is indicated from 0 to 4 kc / s and the frequency of the signaling carrier current is 4.5 kc / s.



   The communication modulates, in a channel modulator, a carrier current of 16 kc / s. The resulting upper sideband ranges from 16 to 20 kc / s, while the corresponding signaling frequency is 20.5 kc / s.



   A second communication modulates, in a channel modulator, a carrier current of 24 kc / s, and, after filtering the lower sideband, a sideband remains which extends from 24 to 28 kc / s, the signaling frequency for this channel being 28.5 kc / s.



   Similarly, a third communication is moved, using a carrier current frequency of 32 kc / s, to the 32 to 36 kc / s band.



   In the figure, the group thus formed, which extends from 16 to 40 kc / s, has only three channels, but it goes without saying that in general, a higher number will be chosen, for example 6.



   The frequency difference between the carrier currents of the tracks is 8 kc / s and is therefore at least equal to twice the width of the sideband, while, -the signaling frequencies fall outside the sideband to be transmitted ' . '
If, for simplicity, it is assumed that a group consists of three channels and that the system is intended, for example, for the transmission of 9 channels, a second trio is moved in a similar way to the range of corresponding frequencies from 16 to 40 kc / s and the procedure is analogous for a third trio. Three groups were thus obtained, each of which is constituted by three paths.



   A group modulator makes it possible to modulate one of the groups on a group carrier current and move it in the frequency spectrum.



  The second group is modulated on a group carrier current which is chosen so that the second displaced group connects, in the frequency spectrum, to the first displaced group. The third group is moved in a way

 <Desc / Clms Page number 3>

 as it connects, for example, to the other side of the second displaced group.



   In this known manner, not specified in the drawing, a supergroup is obtained which, in the case described, consists of three groups, each of which comprises three channels.



   It goes without saying that, in the case of a greater number of channels, a second supergroup can be formed in an analogous manner which occupies the same location in the frequency spectrum.



   These supergroups can in turn be moved and be combined into a hypergroup.



   From the above it follows that there is a difference of more than 4 kc / s between, for example, the highest frequency of the first channel of the group and the lowest frequency of the second channel, so "that channel band filters can be much simpler, since their transmission area can be wider and the damping at the extremes must increase much less quickly.



   The signaling frequency can be chosen at a suitable location, for example in the frequency range from 19.4 to 20.3 kc / s.



   In Fig. 1, a frequency of 20.5 kc / s was chosen for this purpose and the frequency difference with respect to the corresponding channel which therefore extends from 16.3 to 19.4 kc / s, is smaller than the frequency deviation to the next channel which starts at 24.3 kc / s.



   Indeed, during signaling for a determined channel, there is no conversation in this channel, whereas a conversation can be established in a following channel, so that the frequency deviation from the corresponding channel can be smaller. Moreover, if a conversation is established and if it possibly penetrates somewhat into the signaling circuit, in which, as the rest of the brief will prove, it can reach the track repeater, this will only cause a disturbance. little annoying in the proper lane, which is less annoying than if this disturbance coming from a conversation in the upper lane.



   In addition, this location of signaling frequencies does not complicate transmit and receive channel filters.



   In the diagram shown in fig 2, a communication to be transmitted is applied to terminals 1 and, through a terminal assembly 2 with push-pull line 3, it is applied to a primary winding 4 of the transformer. input 5 for channel modulator 6.



   To the channel modulator 6 is applied a carrier current taken from the carrier current source 7 and this carrier current moves the communication to the exact location in the group frequency band.



   The communication signaling voltage is applied to the input terminals 8; through the primary winding 9 of transformer 5, it is. transmitted to the modulator of 'channel' 6 and is brought to the required location in the group frequency band.



   Behind the modulator 6 is the channel band filter 10 which damps, after modulation, the lower sideband and transmits the upper sideband.



   It should be noted here that, although in what precedes, it is a question of a sideband of 4 kc / s in width, in practice the communications include only the frequencies between 300 and 3400 c / s.



   At 11, the output terminals of the band filters of the various channels of a group are connected in parallel and for this purpose, the band filters can include additional output sections which allow this connection in parallel; moreover, to the right of the connection point 11, it is still possible to have correction circuits.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The group of channels obtained in II is then applied to the group modulator 12, and, using the carrier current taken from the carrier current source 13, the group is moved to the desired location in the frequency spectrum of the super group.



   Behind this group modulator 12 is mounted a group band filter 14 and the outputs of a number of group band filters are connected in parallel at 15.



   In order to further increase the grouping of channels, it is possible to switch on a following modulator stage; the frequency band finally obtained is then applied to the transmission system, possibly after a frequency shift.



   A received channel supergroup is applied at 16 to a number of group band filters, connected in parallel, one of which is shown at 17.



   The band filter 17 passes one of the groups which are applied to it. This group is transmitted to the group modulator 18 and in the output circuit of this demodulator we then obtain the group of three channels arranged in the frequency spectrum at the locations indicated in Figure 1.



   After a possible amplification in the amplifier 19, the group is transmitted, via the terminal transformer 20, which will be discussed later, to: point 21 to which a certain number of channel band filters are connected connected in parallel, filters, one of which is shown at 22.



   The band filter 22 chooses one of the channels of the group, for example the channel with the lowest frequencies of FIG. 1, and transmits this channel to a channel demodulator 23, which moves the channel to the low frequency position of 300 to 3400 c / s.



   This low frequency signal is transmitted, via the transformer 24, to the control grid 25 of the channel repeater tube 26.



   The amplified signal obtained in the anode circuit of the tube is transmitted to terminals 1 via the terminator transformer 2.



   The anode circuit of the tube 26 comprises the series connection of the winding 27 of the transformer and of the excitation winding 28 of the relay 29.



   When the intensity of the anode direct current of the tube 26 reaches a determined value, via one or more contacts 30 of the relay 29, a signaling device, not shown in the figure, comes into operation.



   The cathode circuit of the tube comprises the series connection of a resistor 31 and of a winding of the transformer 32, one end of which is connected to a point with fixed potential, for example earth.



   The control grid circuit comprises the series connection of a part of the secondary winding 33 of the transformer 24 and of the resistor 34.



   Resistor 34 is shunted by capacitor 35 and winding 33 is shunted by resistor 33a.



   The discharge tube 26 is combined feedback coupled, since the resistor 31 causes a current feedback coupling in the cathode circuit while, through the terminator transformer, the windings 26 and 32 cause a current feedback coupling. voltage feedback.



   In order to obtain a signal using the relay 29 inserted in the anode circuit of the tube 26, the signal voltage must influence the intensity of the direct current in the anode circuit.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   This is the reason why the terminator transformer 20 is inserted in the telephone transmission path.



     One of the branches of this terminator transformer is formed by the impedance of the channel band filters connected in parallel to the left of 21, and by any impedance correction means. The other leg which has a resistor 36 substantially balances the impedance of the first mentioned leg for the frequencies of the speech channels. During the transmission of communications there is therefore only a low voltage at the terminals of the branch inserted between the socket 37 and the point 38.



   Since, as shown in fig. l, the signaling frequencies obtained in the group differ quite strongly from the channel frequencies, especially when one considers that a communication extends only up to 3400 c / s, the impedance of the band filters of channel connected in parallel behaves, for these signaling frequencies, in a practically imaginary way.



   These signaling frequencies therefore occur at the terminals of transformer 39 inserted between points 37 and 38, and are transmitted to the common signal amplifier for all the signal frequencies of a group.



   The amplified signaling voltages which, for example in a group such as shown in fig 1, have frequencies of 20.5, 28.5 and 36.5 kc / s, are applied at 41 to the parallel connection of a a certain number of signaling filters, one of which is shown at 42.



   As it has been accepted that the filter 22 chooses the channel with the lowest frequencies of the group, the filter 42 must also transmit the corresponding signaling frequency, ie 20.5 kc / s.



   This signal is rectified with the aid of the rectifier 43, which supplies the terminals of the parallel connection 34, 35 with a voltage of the indicated polarity. A threshold voltage source 44 can also be inserted into the rectifier circuit.



   As this voltage acts, via elements 33 and 33a, on the control grid of tube 26 and as, thanks to the previous amplification, by amplifier 40, this voltage is sufficiently high, the tube is blocked.



   Therefore, when transmitting the signaling frequency, the channel receiver is blocked.



   For signaling, the signaling frequency is, for example, applied in the form of pulses, so that the negative polarization voltage of the control grid of the tube 26 is increased each time, which causes the blocking. of this tube and the triggering of relay 29, triggering which triggers the operation of the signaling device.



   On reception of a communication, there is no negative bias voltage at the terminals of the parallel connection 34, 35 and the tube is conductive.



   It should be noted that the invention is in no way limited to the assembly shown. Thus the polarity of the rectifier 43 can be reversed, so that in the absence of the signal voltage the tube is the seat of a normal anode current and the relay 29 is not energized.



  During signaling, the anode current increases and the relay is energized. It is also possible to use feedback current signaling.
It goes without saying that the use of a common signal amplifier 40 for all the signal voltages of a group and the use of a combination of a signal receiver and a combined channel amplifier.

 <Desc / Clms Page number 6>

 sound, which has only one discharge tube, implies a serious saving in the costs of the terminal equipment.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. La présente invention comprend notamment : 1.- Un système de téléphonie par courants porteurs à une seule bande latérale, pour la transmission simultanée d'un certain nombre de coin+ munications, système dans lequel les voies sont groupées en un ou plusieurs groupes, les voies de chaque groupe étant dispersées à l'aide de modulateurs de voie dans la bande de fréquences de groupe, et dans lequel on transmet, pour chaque communication, des signaux d'appel et autres, ledit système é- tant caractérisé par le fait que la différence de fréquence entre les ondes porteuses des voies est pratiquement égale à la double largeur de bande de la bande latérale de communications transmise et que la fréquence de courant porteur de signalisation se trouve hors de la bande latérale transmise. The present invention comprises in particular: 1.- A single sideband powerline telephony system, for the simultaneous transmission of a number of coin + munications, a system in which the channels are grouped into one or more groups, the channels of each group being dispersed throughout by means of channel modulators in the group frequency band, and in which are transmitted, for each communication, call signals and the like, said system being characterized in that the frequency difference between the waves channel carrier frequency is substantially equal to the double bandwidth of the transmitted communications sideband and the signaling carrier frequency is outside the transmitted sideband. 2.- Un montage d'un récepteur de voie d'un système tel que spé- cifié sous 1, dans lequel le signal B.F. reçu est amplifié à l'aide d'un tu- be à décharge, montage caractérisé par le fait que, dans la bande de fré- quences de groupe, les tensions de signalisation sont extraites de la voie de transmission des communications et sont appliquées à un montage redres- seur dont la tension de sortie est appliquée à une électrode de commande du tube à décharge, le circuit de sortie du tube comportant l'enroulement d'ex- citation d'un relais qui, lorsque le courant dans ce relais atteint une intensité déterminée, provoque, par l'intermédiaire d'un contact du relais, le fonctionnement d'un dispositif de signalisation; 2.- An assembly of a channel receiver of a system as specified under 1, in which the received LF signal is amplified using a discharge tube, assembly characterized in that , in the group frequency band, the signal voltages are taken from the communications transmission path and are applied to a rectifier assembly, the output voltage of which is applied to a control electrode of the discharge tube, the output circuit of the tube comprising the energizing winding of a relay which, when the current in this relay reaches a determined intensity, causes, via a contact of the relay, the operation of a signaling device; , 3.- Des formes de réalisation du montage spécifié sous 2, pou- vant présenter en outre les particularités suivantes prises séparément ou en combinaison : a) les tensions obtenues dans la bande des fréquences de groupe sont trans- mises à un transformateur de termineur et les tensions de signalisations sont prélevées de la branche de ce transformateur qui n'est pratiquement pas traversée par du'courant pour les bandes de fréquences téléphoniques; b) les tensions prélevées de ladite branche sont transmises à un amplifi- cateur de signal commun à toutes les fréquences de signalisation d'un grou- pe et la tension de sortie de cet amplificateur est appliquée aux circuits d'entrée montés en parallèle d'un certain nombre de filtres pour choisir les diverses fréquences de signalisation., , 3.- Of the embodiments of the assembly specified under 2, which may also have the following peculiarities taken separately or in combination: a) the voltages obtained in the group frequency band are transmitted to a terminator transformer and the signaling voltages are taken from the branch of this transformer which is practically not crossed by du'current for the telephone frequency bands; b) the voltages taken from said branch are transmitted to a signal amplifier common to all the signaling frequencies of a group and the output voltage of this amplifier is applied to the input circuits connected in parallel. a number of filters to choose the various signaling frequencies.,
BE506085D BE506085A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE506085A true BE506085A (en)

Family

ID=146447

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE506085D BE506085A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE506085A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE898477A (en) Digital signal transmission system.
EP0941588B1 (en) Method and device for mixed analog and digital broadcast of a radio programme broadcast by the same transmitter
BE898476A (en) Digital signal transmission system.
FR2767429A1 (en) DEVICE FOR MATCHING DELAYS IN A POWER AMPLIFIER
EP0010023B1 (en) High performance amplitude modulation transmission system and television transmitter and retransmitter comprising such a system
BE506085A (en)
EP0549043A1 (en) Integrated circuit comprising an amplifier with variable gain
FR2721155A1 (en) HF single-pole throw switch e.g. for switching satellite signals to receiver
FR2530907A1 (en) ACCORD SETTING DEVICE FOR MULTI-BAND TELEVISION RECEIVER
EP0086124B1 (en) Apparatus for the correction of non-linearity by intermediate-frequency premodulation in a television equipment
JP3900874B2 (en) Optical transmitter and optical modulation method
FR2555847A1 (en) Channel preselection filter, in particular for television receiver operating in an extended frequency band
EP0577474B1 (en) Ringing circuit for telephone set
EP0001522B1 (en) Electronic line equipment with two-wire-four-wire conversion circuit for telephone exchange
FR2552285A1 (en) System for linearising optical emitters
EP0389341B1 (en) Transmission line compensating apparatus for teledistribution network
FR2890802A1 (en) Transconductor`s second order intermodulation level reducing method for e.g. cellular mobile telephone, involves controlling emitter voltage to direct current reference voltage via negative feedback loop with open-loop gain greater than one
BE535656A (en)
BE415069A (en)
BE477862A (en)
BE408303A (en)
FR2460072A1 (en) PCM signals regeneration unit - has de-phaser which is controlled by auxiliary regenerators in dependence on degenerated pulse and clock pulse phase difference
FR2557717A1 (en) Remote power supply and command transmission device for a mobile radio link station
FR2512300A1 (en) Bidirectional digital data transmission system - uses switching circuit at subscriber equipment to connect variable attenuator controlled from peak power detector memory
BE897350A (en) CIRCUIT ARRANGEMENT FOR THE ANALOGUE TRANSMISSION OF CONVERSATION AND CONTROL SIGNALS,