BE503628A - - Google Patents

Info

Publication number
BE503628A
BE503628A BE503628DA BE503628A BE 503628 A BE503628 A BE 503628A BE 503628D A BE503628D A BE 503628DA BE 503628 A BE503628 A BE 503628A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
spherical
ball
coating
manufacturing process
female part
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE503628A publication Critical patent/BE503628A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16CSHAFTS; FLEXIBLE SHAFTS; ELEMENTS OR CRANKSHAFT MECHANISMS; ROTARY BODIES OTHER THAN GEARING ELEMENTS; BEARINGS
    • F16C9/00Bearings for crankshafts or connecting-rods; Attachment of connecting-rods
    • F16C9/04Connecting-rod bearings; Attachments thereof

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PROCEDE DE FABRICATION DE DISPOSITIFS A ROTULE ET APPAREILS OBTENUS PAR SA
MISE EN OEUVRE. 



   La présente invention se rapporte à un procédé de fabrication de dispositifs à rotule et aux dispositifs à rotule obtenus par sa mise en oeuvre. 



   L'obtention actuelle des pièces femelles sphériques d'un disposi- tif à rotule est très onéreuse en raison des rectifications délicates néces- sitées par l'usinage de la surface sphérique interne. De plus, les frottements et les grippages, qui peuvent se produire en cours d'utilisation, provoquent des usures ou des mises hors service nécessitant le remplacement de la totali- té du dispositif,  c'est-à-dire   des pièces onéreuses; d'où des prix de revient et d'entretien très élevés. 



   Ces inconvénients sont d'autant plus graves qu'ils peuvent en outre provoquer la rupture même de l'une des pièces et compliquer l'accident par la détérioration des pièces avoisinantes de l'appareil sur lequel est monté le dispositif à rotule, avec toutes les conséquences qui peuvent en découlero 
Pour remédier à ces inconvénients, la présente invention a pour objet un procédé de fabrication de dispositifs à rotule suivant'lequel on enro- be sans solution de continuité la pièce mâle sphérique du dispositif par une partie portante enveloppant un secteur sphérique de cette pièce mâle. 



   Suivant un mode avantageux d'application, cet enrobage est réalisé par coulée de métal ou autre matière antifriction., telle qu'une matière plasti- que par exemple, par frittage ou par dépôt galvanoplastique. Ce dernier mode d'application peut être utilisé en combinaison avec l'un ou l'autre des deux précédents. 



   Suivant un mode d'application particulier de l'invention, ou en- robe, sans solution de continuité, la partie sphérique mâle du dispositif par 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 une partie portante composite, en vue, d'une part,d'obtenir des dispositifs à rotule de grandes dimensions, tels que ceux utilisés par exemple pour remplacer les paliers d'arbres porte-hélices des bateaux et, d'autre part, des dispositifs à rotule susceptibles de résister à des efforts axiaux im- portants . 



   Dans le premier cas, on coule, sans solution de continuité, au- tour de la pièce mâle sphérique, un enrobage d'épaisseur constante envelop- pant un secteur sphérique de cette pièce centrale, entre cette pièce centrale et un support usiné avec lequel ]'enrobage fait corps après coulée. On évite ainsi dans le cas de rotules de grandes dimensions et travaillant avec un sec- teur sphérique important d'avoir à utiliser au voisinage des zones sphériques limitant ce secteur des masses importantes de matière d'enrobage. 



   Dans le cas où la rotule est susceptible de recevoir des poussées axiales importantes, on garnit le moule d'une armature élastique épousant une forme sphérique sensiblement parallèle à la pièce mâle sphérique intérieure, et l'on enrobe, sans solution de continuité, cette pièce mâle sphérique et cet- te armature élastique par une partie portante enveloppant un secteur sphérique de cette pièce centrale. 



   L'invention a en outre pour objet le dispositif à rotule obtenu par la mise en oeuvre du procédé spécifié ci-dessus, ce dispositif comprenant un noyau mâle sphérique entouré d'une pièce femelle composite ou non dont la portée intérieure épouse un secteur sphérique de la surface externe de ce noy- au, cette pièce femelle comportant extérieurement une portée de profil circu- laire, carré, hexagonal, etc... destinée à s'insérer sans oifficultés dans la partie intérieure analogue d'un organe support tel que maneton, bielle, palier, flasque de moteur, etc... 



   La pièce femelle joue alors le rôle d'intermédiaire entre le noyau central et la bielle d'entraînement ou tout autre logement pouvant con- tenir la chape ou la partie femelle, celle-ci une fois fixée à son support faisant partie intégrante de' celui-ci, en évitant les usinages et rectifica- tions particulièrement difficultueux de la face interne de cette bielle ou de tout autre logement. 



   En outre les usures normales de frottement, les chocs ou les ruptures possibles étant supportées par cette pièce femelle, le dispositif à rotule peut alors être remplacé par un simple échange standard sans avoir à remplacer les organes qui le portent, ce qui procure une importante amé- lioration du rendement industriel. 



   Par ailleurs, la présente invention apporte les autres avanta- ges suivants amélioration de la qualité et du rendement de l'utilisation des rotules par la suppression totale des bruits et vibrations, ainsi que de leur usure pratiquement nulle, augmentation du rendement industriel consécutif à une fabrica- tion simple et de série, donc moins onéreuse, suppression des jeux latéraux et axiaux et en particulier, sup- pression de toute butée supplémentaire nécessaire pour compenser la poussée   axiale, celle-ci étant compensée automatiquement ;

   lefrottement se faisant   toujours en tangente en tous points de contact, ce qui supprime également tout effort de torsion, possibilité, sans outillage spécial, de fabriquer des rotules de très petites dimensions allant jusqu'à 2 mm de diamètre et au-dessous, alignement automatique d'une ligne d'arbre entre deux points se 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 trouvant dans des plans différents. 



   Les pièces constituant le dispositif à rotule conforme à l'inven- tion peuvent être réalisées en métal simple ou complexe, en métaux antifric- tion ou autolubrifiant, en matières plastiques telles que celle connue sous le nom de nylon, etc..., ou en toute autre matière convenable. 



   La description qui va suivre, en regard des dessins annexés;. donnés à titre d'exemples non limitatifs, fera bien comprendre comment l'in- vention peut être mise en oeuvre. 



   La figure 1 présente en coupe la pièce femelle en position de   mou -     lage.   



   La figure 2 montre une position possible de la pièce femelle mon- tée sur le noyau central. 



   La figure 3, indique, en perspective avec arrachement partiel,1' ensemble monté d'un dispositif à rotule et d'une bielle. 



   La figure 4 est une coupe diamétrale d'un dispositif à rotule de grande dimension conforme à l'invention. 



   La figure 5 montre une position possible de la pièce femelle mon- tée sur le noyau central dans le cas de   la   réalisation illustrée à la figure 4. 



   La figure 6 est une coupe diamétrale de la pièce femelle d'un dis- positif à rotule à forte poussée axiale, en position de moulage. 



   La figure 7 est une vue en perspective de l'armature élastique utilisée dans la réalisation représentée à la figure 6. 



   Selon la figure 1, la pièce femelle 1 entoure la pièce mâle dont l'emplacement est indiqué en 2 à l'intérieur d'un moule schématiquement tracé en 3; la portée intérieure 4 de cette sorte de chemise est de forme sphérique et son contour extérieur 7 est cylindrique. 



   Cette chemise 1 présentant une forme générale d'anneau cylindri- que creux à surface intérieure sphérique 4 peut osciller et tourner autour du noyau   2,   comme le montre la figure 2. 



   L'ensemble ainsi que représenté à la figure 3 est monté dans une bielle 5 avec laquelle il fait mécaniquement corps par le serrage d'une chape 6. 



   Selon la figure 4., la pièce femelle 21 entoure la pièce mâle   22   à l'intérieur d'un moule schématiquement tracé en 23. Cette pièce femelle 21 comporte une partie extérieure 21a munie extérieurement d'une portée cylin- drique et intérieurement   d'une'''portée   sphérique, cette pièce 21a étant réali- sée en un métal de faible valeur. Entre cette pièce 21a et la pièce mâle 22 est coulé un enrobage 21b, en antifriction par exemple, dont la portée inté- rieure 24 est de forme sphérique, cet enrobage après coulée faisant corps avec la pièce 21a. La chemise ainsi réalisée présente une forme générale d'un anneau cylindrique creux à surface intérieure sphérique 24 qui peut osciller et tourner autour du noyau 22 comme le montre la figure 5. 



   Dans la réalisation représentée à la figure 6, la pièce mâle sphé- rique 12 est logée dans un moule 13 préalablement muni d'une armature 15 constituée ainsi que représenté à la figure 7. Cette armature comprend une série de fils d'acier 16, conformés en arc de cercle de plus grand rayon que celui de la pièce mâle sphérique 12 et terminés à chacune de leurs extré- mités par des pointes 17 dirigées sensiblement perpendiculairement à la corde de cet arc. Ces fils d'acier 16, disposés à intervalles sensiblement égaux 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 sur une sphère virtuelle entourant la pièce mâle sphérique 12, sont solida- risés entre eux au sommet de leurs arcs par un anneau 18, en fil d'acier par exemple, soudé sur chacun de ces fils 16. 



   L'armature ainsi réalisée étant mise en place dans le moule 13, la pièce mâle sphérique 12 est logée dans cet anneau par flexion élastique des pointes 17 et le métal d'enrobage est coulé de façon à obtenir une che- mise femelle 11 composite qui présente une forme générale d'anneau creux, à contour extérieur cylindrique par exemple, et à surface intérieure 14 sphé- rique. Si un effort axial important est appliqué au dispositif à rotule ainsi réalisé, cet effort est réparti dans l'ensemble de la chemise 11 grâce à la transmission effectuée par les pointes 17 intéressées aux fils d'acier 16, à la ceinture 18 et aux pointes   17   opposées. 



   Il va de soi que, sans sortir du cadre de l'invention, on pour- rait apporter toutes modifications utiles aux formes de réalisation qui viennent d'être décrites ainsi qu'aux matières premières préconisées. 



   REVENDICATIONS 
1. Procédé de fabrication d'un dispositif à rotule, caractérisé par le fait qu'on enrobe, sans solution de continuité, une portion de la surfa- ce extérieure de la pièce mâle sphérique du dispositif à rotule à l'aide d'un matériau antifriction,qui n'adhère pas à cette pièce, en vue de permettre le pivotement de la pièce mâle dans la pièce femalleeformée dans cet enrobage, et que l'on insère la pièce femelle formée par cet enrobage dans un organe support.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  PROCESS FOR MANUFACTURING BALL JOINT DEVICES AND APPLIANCES OBTAINED BY SA
IMPLEMENTATION.



   The present invention relates to a method of manufacturing ball-and-socket devices and to the ball-and-socket devices obtained by its implementation.



   Currently obtaining the spherical female parts of a ball-and-socket device is very expensive due to the delicate grinding required by machining the internal spherical surface. In addition, friction and seizure, which can occur during use, cause wear or decommissioning requiring the replacement of the entire device, that is to say expensive parts; hence very high cost and maintenance costs.



   These drawbacks are all the more serious as they can also cause the rupture even of one of the parts and complicate the accident by the deterioration of the neighboring parts of the apparatus on which the ball joint device is mounted, with all the consequences that may result
To remedy these drawbacks, the present invention relates to a method of manufacturing ball-and-socket devices according to which the spherical male part of the device is wrapped without a solution of continuity by a bearing part enveloping a spherical sector of this male part.



   According to an advantageous mode of application, this coating is produced by casting metal or other anti-friction material, such as a plastic material for example, by sintering or by electroplating. This latter mode of application can be used in combination with one or the other of the two preceding ones.



   According to a particular mode of application of the invention, or wrapped, without any solution of continuity, the male spherical part of the device by

 <Desc / Clms Page number 2>

 a composite bearing part, with a view, on the one hand, to obtaining large-dimension ball-and-socket devices, such as those used for example to replace the bearings of propeller shafts on boats and, on the other hand, of ball joint devices capable of withstanding significant axial forces.



   In the first case, a coating of constant thickness enveloping a spherical sector of this central part, between this central part and a machined support with which] is cast, without any break in continuity, around the spherical male part. coating becomes a body after casting. In the case of large ball joints and working with a large spherical sector, this avoids having to use large masses of coating material in the vicinity of the spherical zones limiting this sector.



   In the case where the ball joint is capable of receiving significant axial thrusts, the mold is lined with an elastic reinforcement conforming to a spherical shape substantially parallel to the internal spherical male part, and this part is coated without any solution of continuity. spherical male and this elastic reinforcement by a bearing part enveloping a spherical sector of this central part.



   A further subject of the invention is the ball-and-socket device obtained by implementing the method specified above, this device comprising a spherical male core surrounded by a composite or non-composite female part, the internal bearing surface of which matches a spherical sector of the outer surface of this core, this female part having on the outside a surface of circular, square, hexagonal profile, etc., intended to be inserted without difficulty into the similar inner part of a support member such as a crank pin , connecting rod, bearing, motor flange, etc ...



   The female part then plays the role of intermediary between the central core and the drive rod or any other housing which may contain the yoke or the female part, the latter once fixed to its support forming an integral part of that. here, by avoiding particularly difficult machining and rectifications of the internal face of this connecting rod or of any other housing.



   In addition, the normal frictional wear, shocks or possible ruptures being supported by this female part, the ball joint device can then be replaced by a simple standard exchange without having to replace the components which carry it, which provides a significant amount of energy. - improvement of industrial efficiency.



   Furthermore, the present invention provides the following other advantages: improvement in the quality and efficiency of the use of the ball joints by the total elimination of noise and vibrations, as well as their practically zero wear, increase in industrial efficiency following a simple, mass-produced manufacture, therefore less expensive, elimination of lateral and axial play and in particular elimination of any additional stop necessary to compensate for the axial thrust, the latter being compensated automatically;

   friction always being tangent at all points of contact, which also eliminates any torsional force, possibility, without special tools, of manufacturing very small ball joints up to 2 mm in diameter and below, automatic alignment of a tree line between two points is

 <Desc / Clms Page number 3>

 found in different planes.



   The parts constituting the ball-and-socket device according to the invention can be made of simple or complex metal, of anti-friction or self-lubricating metals, of plastics such as that known under the name of nylon, etc., or in any other suitable material.



   The following description, with reference to the accompanying drawings ;. given by way of nonlimiting examples, will make it clear how the invention can be implemented.



   FIG. 1 shows the female part in section in the molding position.



   FIG. 2 shows a possible position of the female part mounted on the central core.



   FIG. 3 shows, in perspective with partial cutaway, the mounted assembly of a ball-joint device and a connecting rod.



   FIG. 4 is a diametral section of a large ball joint device according to the invention.



   FIG. 5 shows a possible position of the female part mounted on the central core in the case of the embodiment illustrated in FIG. 4.



   FIG. 6 is a diametral section of the female part of a ball-and-socket device with high axial thrust, in the molding position.



   Figure 7 is a perspective view of the elastic reinforcement used in the embodiment shown in Figure 6.



   According to Figure 1, the female part 1 surrounds the male part, the location of which is indicated at 2 inside a mold schematically traced at 3; the inner bearing surface 4 of this kind of jacket is spherical in shape and its outer contour 7 is cylindrical.



   This jacket 1 having the general shape of a hollow cylindrical ring with a spherical inner surface 4 can oscillate and rotate around the core 2, as shown in FIG. 2.



   The assembly as shown in Figure 3 is mounted in a connecting rod 5 with which it is mechanically integral by the tightening of a yoke 6.



   According to FIG. 4, the female part 21 surrounds the male part 22 inside a mold schematically traced at 23. This female part 21 comprises an outer part 21a provided on the outside with a cylindrical surface and on the inside with a. a '' 'spherical bearing, this part 21a being made of a low-value metal. Between this part 21a and the male part 22 is cast a coating 21b, in anti-friction for example, the inner bearing surface 24 of which is spherical in shape, this coating after casting being integral with the part 21a. The sleeve thus produced has the general shape of a hollow cylindrical ring with a spherical inner surface 24 which can oscillate and rotate around the core 22 as shown in FIG. 5.



   In the embodiment shown in FIG. 6, the spherical male part 12 is housed in a mold 13 previously provided with a frame 15 formed as shown in Figure 7. This frame comprises a series of steel wires 16, shaped as a circular arc of greater radius than that of the spherical male part 12 and terminated at each of their ends by points 17 directed substantially perpendicularly to the chord of this arc. These steel wires 16, arranged at substantially equal intervals

 <Desc / Clms Page number 4>

 on a virtual sphere surrounding the spherical male part 12, are joined together at the top of their arcs by a ring 18, made of steel wire for example, welded to each of these wires 16.



   The frame thus produced being placed in the mold 13, the spherical male part 12 is housed in this ring by elastic bending of the tips 17 and the coating metal is cast so as to obtain a composite female liner 11 which has the general shape of a hollow ring, with a cylindrical outer contour for example, and a spherical inner surface. If a significant axial force is applied to the ball-and-socket device thus produced, this force is distributed throughout the liner 11 by virtue of the transmission effected by the points 17 interested in the steel wires 16, in the belt 18 and in the points 17 opposites.



   It goes without saying that, without departing from the scope of the invention, any useful modifications could be made to the embodiments which have just been described as well as to the recommended raw materials.



   CLAIMS
1. A method of manufacturing a ball-and-socket device, characterized in that a portion of the outer surface of the spherical male part of the ball-and-socket device is coated with a anti-friction material, which does not adhere to this part, in order to allow the pivoting of the male part in the part femalleeformée in this coating, and that the female part formed by this coating is inserted into a support member.


    

Claims (1)

2. Un procédé de fabrication, suivant la revendication 1, caracté- risé par le fait que l'enrobement de la pièce mâle sphérique est effectué sur un secteur sphérique de cette pièce. 2. A manufacturing process according to claim 1, characterized in that the coating of the spherical male part is carried out on a spherical sector of this part. 3. Un procédé de fabrication suivant la revendication 1, caracté- risé par le fait que l'enrobement est exécuté par coulée. 3. A manufacturing process according to claim 1, characterized in that the coating is carried out by casting. 4. Un procédé de fabrication suivant la revendication 1, caracté- risé par le fait que l'enrobement est exécuté par frittageo 5. Un procédé de fabrication suivant la revendication 1, caracté- risé par le fait que l'enrobement est exécuté par dépôt galvanoplastique. 4. A manufacturing process according to claim 1, characterized in that the coating is carried out by sintering. 5. A manufacturing process according to claim 1, characterized in that the coating is carried out by electroplating. 6. Un procédé de fabrication suivant la revendication 1, carac- térisé par le fait que le matériau utilisé pour réaliser l'enrobement est ho- mogène. 6. A manufacturing process according to claim 1, characterized in that the material used to carry out the coating is homogeneous. 7. Un procédé de fabrication suivant la revendication 1, caracté- risé par le fait que dans le cas des rotules de grande dimension, l'enrobement a une épaisseur constante et est exécuté par introduction du matériau d'enro- bement entrela pièce mâle sphérique et-üne pièce femelle sphérique destinée à être utilisée comme organe supporte-le matériau d'enrobement adhérant avec le matériau formant cette pièce femelle sphérique. 7. A manufacturing process according to claim 1, characterized in that in the case of large ball joints, the coating has a constant thickness and is carried out by introducing the coating material between the spherical male part. and a spherical female part intended to be used as a member supporting the coating material adhering to the material forming this spherical female part. 8. Un procédé de fabrication suivant la revendication 1, carac- térisé par le fait que le matériau utilisé pour réaliser l'enrobement est composite. 8. A manufacturing process according to claim 1, characterized in that the material used to make the coating is composite. 9. Un procédé de fabrication suivant la revendication 8, caracté- risé par le fait que dans le cas de rotules susceptibles de résister à des efforts axiaux importants, on met en place, autour de la pièce mâle sphérique, une armature élastique épousant une forme sphérique sensiblement parallèle à celle de cette pièce mâle et l'on enrobe, sans solution de continuité, l'en- semble formé par cette pièce-mâle sphérique et cette armature élastique dans- un matériau antifriction qui n'adhère pas à cette pièce mais qui adhère à cette armature. <Desc/Clms Page number 5> 9. A manufacturing process according to claim 8, characterized in that, in the case of ball joints capable of withstanding large axial forces, an elastic frame is placed around the spherical male part, taking a shape. spherical substantially parallel to that of this male part and the assembly formed by this spherical male part and this elastic reinforcement is coated, without any solution of continuity, in an anti-friction material which does not adhere to this part but which adheres to this frame. <Desc / Clms Page number 5> 10. Un dispositif à rotule, caractérisé par le fait qu'il compor- te un noyau mâle au moins partiellement sphérique entouré d'une pièce femelle en matériau antifriction dont la surface intérieure épouse, sans discontinui- té, au moins une grande portion de la surface sphérique extérieure de cette pièce mâle, cette pièce mâle et cette pièce femelle étant destinées à pivoter relativementl'une par rapport à l'autre, la pièce femelle comportant exté- rieurement une portée destinée à s'insérer dans un logement de forme semblable aménagé dans un organe support. 10. A ball-and-socket device, characterized in that it comprises an at least partially spherical male core surrounded by a female part made of anti-friction material, the inner surface of which follows, without interruption, at least a large portion of the outer spherical surface of this male part, this male part and this female part being intended to pivot relative to one another, the female part having on the outside a bearing surface intended to be inserted into a housing of similar shape arranged in a support member. 11. Un dispositif à rotule, suivant la revendication 10, caracté- risé par le fait que la portée extérieure de la pièce femelle est cylindrique. 11. A ball-joint device according to claim 10, characterized in that the outer surface of the female part is cylindrical. 12. Un dispositif à rotule, suivant la revendication 10, caracté- risé par le fait que la portée extérieure de la pièce femelle est prismatique. 12. A ball-joint device according to claim 10, characterized in that the outer surface of the female part is prismatic. 13. Un dispositif à rotule, suivant la revendication 10, caracté- risé par le fait que la pièce femelle est constituée par une bague creuse à sur- face intérieure sphérique de plus grand rayon que celui de la pièce mâle sphé- rique, réalisée en un matériau de faible valeur, et une couche intérieure d'épais- seur uniforme adhérant à cette bague extérieure et réalisée en un métal anti- friction. 13. A ball-joint device according to claim 10, characterized in that the female part is constituted by a hollow ring with a spherical inner surface of greater radius than that of the spherical male part, made of a low value material, and an inner layer of uniform thickness adhering to this outer ring and made of an anti-friction metal. 14. Un dispositif à rotule, suivant la revendication 10, caracté- risé par le fait que la pièce femelle comporte, enfermée dans sa masse, une armature élastique qui épouse une forme sphérique de plus grand diamètre que et sensiblement parallèle à la pièce mâle sphérique. 14. A ball-and-socket device according to claim 10, characterized in that the female part comprises, enclosed in its mass, an elastic frame which conforms to a spherical shape of greater diameter than and substantially parallel to the spherical male part. . 15. Un dispositif à rotule, suivant la revendication 14, caracté- risé par le fait que l'armature centrale élastique est constituée par une sé- rie de fils d'acier conformés en arc de cercle de plus grand rayon que celui de la pièce sphérique mâle et terminés par des pointes dirigées sensiblement perpendiculairement à la corde de cet arc, ces fils d'acier étant disposés à intervalles sensiblement égaux sur une sphère virtuelle entourant la pièce mâle et étant solidarisés entre eux au sommet de leurs arcs par un anneau, sou- dé sur chacun de ces fils. 15. A ball-and-socket device according to claim 14, characterized in that the resilient central reinforcement is constituted by a series of steel wires shaped in an arc of a circle of greater radius than that of the part. spherical male and terminated by points directed substantially perpendicular to the chord of this arc, these steel wires being arranged at substantially equal intervals on a virtual sphere surrounding the male part and being secured to each other at the top of their arcs by a ring, soldered on each of these wires. 16. Un dispositif à rotule suivant l'une quelconque des revendica- tions 10 à 15, caractérisé par le fait que le matériau antifriction entrant dans la construction de la pièce femelle est un métal simple ou complexe, antifriction ou autolubrifiant, ou une matière plastique. 16. A ball-joint device according to any one of claims 10 to 15, characterized in that the antifriction material entering into the construction of the female part is a simple or complex metal, antifriction or self-lubricating, or a plastic material. .
BE503628D BE503628A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE503628A true BE503628A (en)

Family

ID=144747

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE503628D BE503628A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE503628A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1018676B (en) * 1954-03-12 1957-10-31 Bayerische Motoren Werke Ag Undivided connecting rod made of light metal for high-speed piston engines

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1018676B (en) * 1954-03-12 1957-10-31 Bayerische Motoren Werke Ag Undivided connecting rod made of light metal for high-speed piston engines

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2918424A1 (en) MECHANICAL SEAL ASSEMBLY, IN PARTICULAR ROTATING ASSEMBLY, AND METHOD OF MANUFACTURING SUCH A ROTATING ASSEMBLY
EP0380403B1 (en) Elastic joint with eccentricity limitation
EP0723087A1 (en) Rolling bearing, especially rear bearing of an alternator in an automotive vehicle
CA2098546A1 (en) Composite material fastener comprising a refractory fiber reinforced ceramic matrix
FR2668216A1 (en) Assembly between a tubular shaft made of a fibrous composite material and a metal journal, and method for producing this assembly
FR3019866A1 (en) PULLEY DEVICE FOR BELT OR CHAIN, METHOD FOR MANUFACTURING HOLLOW SHAFT FOR SUCH DEVICE AND METHOD FOR ASSEMBLING SUCH DEVICE
FR2717769A1 (en) CV joint.
CA1235915A (en) Minor deflection coupling device for oscillating shafts
FR2802863A1 (en) Intermediate bearing, for transmission shafting line of car, includes supporting ring having drilled hole containing roller bearing, and sealing member moving along longitudinal axis of ring so as to regulate pre-restraints of assembly body
EP0634234B1 (en) Device for grooving tubes
FR2739153A1 (en) Elastic pivot joint for suspension of motor vehicle
BE503628A (en)
EP0195474A2 (en) Flanged bush bearing and its manufacturing process
FR2751146A1 (en) CYLINDER HEAD ARRANGEMENT FOR AN ELECTRIC MOTOR HAVING IMPROVED MECHANICAL STRENGTH
FR2845735A1 (en) NOZZLE VACUUM PUMP
FR2667120A1 (en) TELESCOPIC JOINT TRANSMISSION JOINT AND METHODS OF MAKING A SINGLE TRACK ELEMENT, IN PARTICULAR FOR SUCH A JOINT.
FR3094049A1 (en) Spherical ball joint
EP1794489B1 (en) Crankshaft bearing equipped with an insert and corresponding insert
FR2779787A1 (en) Compensating ring for especially bearing of motor vehicle steering column
FR3097785A1 (en) Contact layer on the surface of a metal member in relative motion against another metal member, and a hinge connection provided with such a contact layer
FR3105319A1 (en) Ring for connecting element, connecting element and corresponding manufacturing method
FR2878807A1 (en) PROCESS FOR MANUFACTURING A MECHANICAL ROD, AND ROD OBTAINED BY THIS METHOD
FR2614374A1 (en) Dismantleable swivel with high mechanical strength
WO2003080369A1 (en) Spindle with plate, plate for same and production method thereof
FR2955633A1 (en) HOLLOW CRANKSHAFT WITH DECAL JOINT PLAN