BE503457A - - Google Patents

Info

Publication number
BE503457A
BE503457A BE503457DA BE503457A BE 503457 A BE503457 A BE 503457A BE 503457D A BE503457D A BE 503457DA BE 503457 A BE503457 A BE 503457A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
stop
slider
bridge
cursor
teeth
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE503457A publication Critical patent/BE503457A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A44HABERDASHERY; JEWELLERY
    • A44BBUTTONS, PINS, BUCKLES, SLIDE FASTENERS, OR THE LIKE
    • A44B19/00Slide fasteners
    • A44B19/24Details
    • A44B19/26Sliders
    • A44B19/30Sliders with means for locking in position
    • A44B19/308Sliders with means for locking in position in the form of a spring-actuated locking member actuated by the pull member

Landscapes

  • Slide Fasteners (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PERFECTIONNEMENTS AUX FERMETURES A GLISSIERE. 



   Cette invention concerne des perfectionnements aux curseurs pour fermetures à glissière du type comportant une paire de rubans portant des crampons susceptibles d'être agrafés ou dégrafés par le mouvement d'un curseur le long de ces crampons, et particulièrement des perfectionnements à la construction du mécanisme d'arrêt de ces curseurs. 



   On connaît des curseurs à arrêt qui comportent un pont et une tirette pour actionner le curseur, ce pont étant pourvu d'une ou plusieurs dents d'arrêt et susceptible d'oscillerpour venir en prise avec les crampons de la fermeture ou s'en dégager. Un but de la présente invention est de procurer un curseur perfectionné du genre décrit, assurant une réduction de l'effort d'arrêt sur le pont. Un autre but est de fournir un curseur qui soit plus solide et plus facile à fabriquer et dont l'action d'arrêt soit plus positive que celle des curseurs du même type général connus précédemment. 



   Suivant cette invention, le curseur à arrêt automatique pour fermetures à glissière comprend un organe d'arrêt articulé par une extrémité du corps du curseur et pouvant coulisser longitudinalement par rapport à celui-ci, une saillie d'arrêt partant de l'autre extrémité de l'organe d'arrêt dans le corps du curseur et une butée sur ce corps de curseur, la disposition étant telle que le pivotement de l'organe de blocage autour de son extrémité d'articulation a pour effet d'introduire la saillie d'arrêt entre un crampon de la fermeture et la butée, tandis que le glissement longitudinal de l'organe d'arrêt bloque la saillie d'arrêt entre le crampon et la butée. 



   L'invention est représentée sur le dessin annexé, mais n'y est pas limitée. Dans ce dessin: 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
Fig. 1 est une vue fragmentaire en plan d'une fermeture à glis- sière, montrant un curseur à arrêt construit suivant l'invention; 
Figo 2 est une vue en plan, fortement agrandie, du curseur de la Fig. 1, une partie du pont étant arrachée pour montrer le mécanisme inté- rieur; 
Fig. 3 est une vue en coupe longitudinale du curseur de la Figo2, suivant la ligne 3-3 de la Fig. 2 ; 
Figo 4 est une vue en coupe transversale du curseur de la Fig.2, suivant la ligne   4-4   de la Fig.2;

   
Fig. 5 est une vue fragmentaire en coupe transversale suivant la ligne 5-5 de la Fig. 2, et 
Fig. 6 est une vue en élévation de coté du curseur de la Fig. 2 montrant une partie du curseur en coupe suivant la ligne 6-6 de la Figo 2, et le curseur   étantmnté   sur une fermeture. 



   Les mêmes chiffres de référence désignent des parties semblables sur les différentes figures. 



   Comme le montre la Fig. 1, la fermeture à glissière à laquelle l'invention se rapporte, est constituée par deux rubans flexibles 1, 1, ha- bituellement en matière textile, pourvus chacun de crampons 2,2 sur un bord, ces crampons étant susceptibles d'être agrafés et dégrafés par le mouvement d'un curseur 3 le long de ces crampons. Le curseur est actionné au moyen d'une tirette   4   reliée au curseur par un pont 5, sur lequel la tirette   4   coulisse. Lorsque le curseur se trouve au repos, le pont sert de dispositif d'arrêt empêchant toute tendance à l'ouverture par traction des rubans 1, 1. 



   Comme le montrent mieux les autres figures, le pont 5 est pourvu d'une ou plusieurs dents d'arrêt, telles que 6 et 7, qui font saillie à l'in- térieur du curseur qui est creux pour le passage des crampons 2. Le pont 5 est monté sur le curseur 3 par l'intermédiaire d'une paire d'oreilles 8 et 9, et il est relié à l'oreille 9 de manière à pouvoir coulisser et pivoter, l'oreille 8 servant de butée pour limiter le pivotement du pont autour de l'oreille 9. 



   Suivant l'invention, la liaison entre le pont 5 et l'oreille 9 est assurée au moyen d'une ou de plusieurs rainures telles que 10 et 11 mé- nagées dans l'oreille 9, longitudinalement par rapport au curseur proprement dit, dans lesquelles sont engagées des tasseaux du pont 5 ayant la forme de bossages 12,12 sensiblement cylindriques pour permettre au pont 5 de pivoter et en même temps de se déplacer longitudinalement par rapport au curseur, les bossages 12,12 se déplaçant longitudinalement au curseur dans les rai- nures 10 et 11. 



   L'extrémité du pont 5 du côté opposé aux bossages 12 est pourvue d'une oreille repliée vers l'intérieur 13, qui peut venir en prise avec une partie rentrante de l'oreille 8 pour ancrer l'extrémité adjacente du pont au corps du curseur, tout en permettant un déplacement limité de l'extrémité du pont qui porte les dents d'arrêt 6 et 7 à l'intérieur du curseur. Une butée est ménagée dans le corps du curseur pour l'une au moins des dents d'arrêt 6 ou 7. Comme c'est représenté, deux butées sont formées par une paire de rai- nures 14 et 15, pénétrant chacune dans la surface supérieure du corps du curseur en partant de l'extrémité, parallèlement aux côtés de l'oreille 8, et dont les extrémités internes constituent les butées 16 et 17, respective- ment.

   On remarquera que les surfaces des dents d'arrêt 6 et 7 qui entrent en prise avec les butées 16 et 17 sont inclinées d'un angle inférieur à 90  sur le pont 5 et que les butées sont disposées approximativement sous le même angle par rapport aü corps du curseur. Bien que constituant une carac- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 téristique importante de l'invention, ceci n'est pas indispensable et le principal avantage de l'invention est obtenu aussi longtemps que les bu- tées 16 et 17 retiennent les dents d'arrêt 6. et 7 lorsque le pont 5 coulisse longitudinalement par rapport au curseur 3. 



   L'emplacement des bossages 12 par rapport aux extrémités du pont est tel que le pont 5 peut, d'un seul bloc, non seulement pivoter autour des bossages 12, mais recevoir aussi un mouvement longitudinal limité sur les oreilles 8 et 9. Les limites à ce mouvement sont établies, dans un sens vers l'extrémité fermée du curseur, par la rencontre de l'extrémité du pont avec le bossage 9 et dans le sens vers l'extrémité ouverte du curseur, par la rencontre de l'une des dents d'arrêt 6 ou 7 avec l'une des butées 16 ou 17, comme on le verra mieux en comparant la position du pont sur la Fig. 3, où l'arrêt n'est pas mis, avec celle de la Fig. 6 où l'arrêt est mis. 



   Un dispositif peut être prévu pour maintenir normalement le pont dans la position où les dents d'arrêt 6 et 7 sont disposées à l'intérieur du curseur. Dans la construction représentée il consiste en un fil ou une lame de ressort 18 encastré à une extrémité dans l'oreille 9 et coulissant sur une paire de pattes 19,19 repliées de la jupe du pont 5 sous l'extrémité li- bre du ressort. 



   Le curseur perfectionné suivant l'invention fonctionne comme suit: Lorsqu'en saisissant la tirette 4 on fait mouvoir le curseur 3 le long des crampons 2 pour actionner la fermeture, la tirette, qui est reliée au corps du curseur 3 par le pont 5, attaque ce dernier et le soulève pour dégager les dents de blocage 6 et 7 des crampons 2 de la fermeture. Toutefois, lors- qu'on abandonne la tirette 4, le ressort 18 repousse l'extrémité libre du pont vers les crampons 2 et fait pénétrer les dents d'arret 6 et 7 dans l'in- tervalle entre deux crampons. Dans cette position, que la figure 3 représente le mieux, les dents d'arrêt 6 et 7 sont écartées des butées 16 et 17.

   Lors- qu'il se produit dans la fermeture un effort qui pourrait faire mouvoir le curseur le long de la fermeture dans le sens correspondant à l'ouverture, l'engagement des crampons 2 avec les dents d'arrêt 6 et/ou 7 fait mouvoir le pont 5 longitudinalement par rapport au curseur, jusqu'à ce que l'une des dents d'arrêt 6 ou 7, ou toutes deux rencontrent l'une des butées 16'ou 17 ou toutes deux, après quoi tout déplacement supplémentaire du curseur le long des crampons est empêché par l'engagement de l'une des dents d'arrêt 6 ou 7 ou de toutes deux entre un crampon et une butée. Lorsqu'on désire débloquer le curseur, on saisit la tirette 4 pour exercer sur le curseur une force qui est transmise au pont 5 par la tirette, ce qui fait pivoter le pont autour des bossages 12 et retire les dents 6 et 7 de l'intervalle des crampons 2. 



  Un pivotement du pont dépassant l'amplitude nécessaire pour retirer les dents d'arrêt des intervalles entre les crampons est empêché par l'engagement de l'oreille 13 avec la partie formant butée de l'oreille 8 du curseur. 



   On voit donc que le blocage du curseur sur les crampons de la fer- meture suivant l'invention, qui peut exercer un effort très considérable sur le mécanisme d'arrêt d'un curseur, est en fait assuré par l'engagement d'une dent d'arrêt relativement très courte 6 ou 7 entre un crampon et une butée du corps de curseur qui en est très rapprochée, et comme la dent d'arrêt est très courte elle est capable de résister très facilement aux efforts qu'elle subit.

   Toute tendance des dents d'arrêt à tourner et à dégager le crampon, par suite du déplacemént de la butée et du point de contact entre le crampon et la dent dans une direction perpendiculaire au plan de la fermeture, est empêchée par la liaison pivotante entre l'autre extrémité du pont et le corps du curseur et comme la distance entre la dent d'arrêt, et le point de pivote- ment est très grande en comparaison de la longueur de la dent, le bras de   le-   vier qui en résulte réduit l'effort sur la liaison pivotante entre le pont et le curseur à une valeur relativement très faible et rend l'action d'arrêt du curseur plus positive que dans les curseurs à arrêt connus précédemment. 



  En outre, si les surfaces des dents d'arrêt qui attaquent la butée sont in-   clinées   d'un angle inférieur à 90  sur la chaîne de crampons, comme c'est re- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 présenté, lorsque le pont est abaissé dans la position d'arrêt, les butées jouent le rôle d'une came et les dents d'arrêt se déplacent vers l'inté- rieur pour venir occuper une position assurant un blocage même plus ferme, cette action étant indépendante de la liaison pivotante entre le pont et l'oreille du curseur. 



   Bien qu'on ait décrit et représenté une forme d'exécution parti- culière de l'invention, il est évident que c'est à titre d'exemple seule- ment et que l'invention n'y est aucunement limitée. 



   REVENDICATIONS.      



   1. - Curseur à arrêt automatique pour fermetures à glissière comportant un organe d'arrêt articulé par une extrémité au corps du cur- seur et susceptible de coulisser longitudinalement par rapport à celui-ci, une saillie d'arrêt partant de l'autre extrémité de l'organe d'arrêt à l'intérieur du corps du curseur, et une butée sur ce corps du curseur, la disposition étant telle que le pivotement de l'organe d'arrêt autour de son extrémité d'articulation a pour effet d'introduire la saillie d'arrêt entre un crampon et cette butée, tandis que le glissement longitudinal de l'organe de l'arrêt bloque la saillie d'arrêt entre ce crampon et la bu- tée.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  IMPROVEMENTS TO ZIPPER CLOSURES.



   This invention relates to improvements to sliders for zippers of the type comprising a pair of tapes carrying lugs capable of being stapled or unhooked by the movement of a slider along these lugs, and particularly to improvements in the construction of the mechanism. stop these cursors.



   Stop sliders are known which comprise a bridge and a pull tab for actuating the slider, this bridge being provided with one or more stop teeth and capable of oscillating to engage with the cleats of the closure or to disengage from it. . An object of the present invention is to provide an improved slider of the type described, ensuring a reduction in the stopping force on the bridge. Another object is to provide a slider which is more solid and easier to manufacture and whose stopping action is more positive than that of sliders of the same general type known previously.



   According to this invention, the self-stopping slider for zippers comprises a stop member articulated by one end of the slider body and slidable longitudinally relative thereto, a stop projection extending from the other end of the slider. the stop member in the body of the slider and a stop on this slider body, the arrangement being such that the pivoting of the blocking member around its articulation end has the effect of introducing the projection of stop between a clamp of the closure and the stopper, while the longitudinal sliding of the stopper blocks the stop projection between the clamp and the stopper.



   The invention is shown in the accompanying drawing, but is not limited thereto. In this drawing:

 <Desc / Clms Page number 2>

 
Fig. 1 is a fragmentary plan view of a zipper, showing a stop slider constructed in accordance with the invention;
Figo 2 is a plan view, greatly enlarged, of the slider of Fig. 1, part of the bridge being torn off to show the internal mechanism;
Fig. 3 is a longitudinal sectional view of the slider of FIG. 2, taken along line 3-3 of FIG. 2;
Figo 4 is a cross-sectional view of the slider of Fig.2, taken along line 4-4 of Fig.2;

   
Fig. 5 is a fragmentary cross-sectional view taken along line 5-5 of FIG. 2, and
Fig. 6 is a side elevational view of the slider of FIG. 2 showing part of the slider in section on line 6-6 of Fig. 2, and the slider being on a closure.



   Like reference numerals designate like parts in the different figures.



   As shown in Fig. 1, the zipper to which the invention relates, consists of two flexible tapes 1, 1, usually made of textile material, each provided with crampons 2,2 on one edge, these crampons being capable of being stapled. and unhooked by the movement of a slider 3 along these studs. The cursor is actuated by means of a pull-tab 4 connected to the cursor by a bridge 5, on which the pull-tab 4 slides. When the slider is at rest, the bridge serves as a stop device preventing any tendency to open by pulling the tapes 1, 1.



   As the other figures better show, the bridge 5 is provided with one or more stop teeth, such as 6 and 7, which protrude inside the slider which is hollow for the passage of the studs 2. The bridge 5 is mounted on the slider 3 by means of a pair of ears 8 and 9, and it is connected to the lug 9 so as to be able to slide and pivot, the lug 8 serving as a stop to limit the pivoting of the bridge around the ear 9.



   According to the invention, the connection between the bridge 5 and the lug 9 is ensured by means of one or more grooves such as 10 and 11 made in the lug 9, longitudinally with respect to the slider itself, in which are engaged the brackets of the bridge 5 having the form of substantially cylindrical bosses 12,12 to allow the bridge 5 to pivot and at the same time to move longitudinally with respect to the slider, the bosses 12,12 moving longitudinally to the slider in the grooves 10 and 11.



   The end of the bridge 5 on the side opposite the bosses 12 is provided with an inwardly bent ear 13, which can engage with a re-entrant portion of the ear 8 to anchor the adjacent end of the bridge to the body of the slider, while allowing limited movement of the end of the bridge which carries the stop teeth 6 and 7 inside the slider. A stopper is provided in the body of the slider for at least one of the stop teeth 6 or 7. As shown, two stops are formed by a pair of grooves 14 and 15, each penetrating into the surface. of the body of the slider starting from the end, parallel to the sides of the lug 8, and the inner ends of which constitute the stops 16 and 17, respectively.

   It will be noted that the surfaces of the stop teeth 6 and 7 which engage with the stops 16 and 17 are inclined at an angle of less than 90 on the bridge 5 and that the stops are arranged at approximately the same angle with respect to the bridge. cursor body. Although constituting a character

 <Desc / Clms Page number 3>

 important feature of the invention, this is not essential and the main advantage of the invention is obtained as long as the stops 16 and 17 retain the stop teeth 6 and 7 when the bridge 5 slides longitudinally by relative to cursor 3.



   The location of the bosses 12 relative to the ends of the bridge is such that the bridge 5 can, as a single unit, not only pivot around the bosses 12, but also receive limited longitudinal movement on the ears 8 and 9. The limits to this movement are established, in a direction towards the closed end of the cursor, by the meeting of the end of the bridge with the boss 9 and in the direction towards the open end of the cursor, by the meeting of one of the stop teeth 6 or 7 with one of the stops 16 or 17, as will be seen better by comparing the position of the bridge in FIG. 3, where the stop is not set, with that of FIG. 6 where the stop is put.



   A device may be provided to normally maintain the bridge in the position where the stop teeth 6 and 7 are disposed inside the cursor. In the construction shown it consists of a wire or a spring leaf 18 embedded at one end in the lug 9 and sliding on a pair of lugs 19,19 folded back from the skirt of the bridge 5 under the free end of the spring. .



   The improved slider according to the invention operates as follows: When, by grasping the zipper 4, the slider 3 is moved along the studs 2 to activate the closure, the zipper, which is connected to the body of the slider 3 by the bridge 5, attacks the latter and lifts it to release the locking teeth 6 and 7 of the cleats 2 of the closure. However, when the pull tab 4 is abandoned, the spring 18 pushes the free end of the bridge towards the studs 2 and causes the stop teeth 6 and 7 to penetrate into the gap between two studs. In this position, which Figure 3 best represents, the stop teeth 6 and 7 are spaced from the stops 16 and 17.

   When a force occurs in the closure which could cause the cursor to move along the closure in the direction corresponding to the opening, the engagement of the studs 2 with the stop teeth 6 and / or 7 makes move the bridge 5 longitudinally with respect to the slider, until one of the stop teeth 6 or 7, or both, meet one of the stops 16 'or 17 or both, after which any further movement of the slider along the studs is prevented by engaging one or both of the stop teeth 6 or 7 between a stud and a stopper. When it is desired to release the slider, the pull tab 4 is seized to exert on the slider a force which is transmitted to the bridge 5 by the pull tab, which causes the bridge to pivot around the bosses 12 and withdraws the teeth 6 and 7 of the spike interval 2.



  Pivoting of the bridge in excess of the amplitude necessary to remove the stop teeth from the gaps between the studs is prevented by the engagement of the lug 13 with the lug stop portion 8 of the slider.



   It can therefore be seen that the locking of the cursor on the studs of the closure according to the invention, which can exert a very considerable force on the stopping mechanism of a cursor, is in fact ensured by the engagement of a relatively very short stop tooth 6 or 7 between a crampon and a stopper of the slider body which is very close thereto, and since the stop tooth is very short it is able to withstand very easily the stresses to which it is subjected.

   Any tendency of the stop teeth to rotate and disengage the spike, as a result of the movement of the stopper and the point of contact between the spike and the tooth in a direction perpendicular to the plane of the closure, is prevented by the pivoting connection between the other end of the bridge and the slider body and as the distance between the stop tooth, and the pivot point is very large in comparison to the length of the tooth, the resulting lever arm reduces the stress on the pivot link between the bridge and the slider to a relatively very low value and makes the slider stop action more positive than in previously known stop sliders.



  Further, if the surfaces of the stop teeth which engage the stopper are inclined at an angle of less than 90 on the spike chain, as is re-

 <Desc / Clms Page number 4>

 shown, when the bridge is lowered into the stop position, the stops play the role of a cam and the stop teeth move inward to come to occupy a position ensuring even firmer locking, this action being independent of the pivoting connection between the bridge and the ear of the cursor.



   Although a particular embodiment of the invention has been described and shown, it is evident that this is by way of example only and that the invention is in no way limited thereto.



   CLAIMS.



   1. - Slider with automatic stop for slide fasteners comprising a stop member articulated by one end to the slider body and capable of sliding longitudinally relative to the latter, a stop projection starting from the other end of the stop member inside the body of the slider, and a stop on this body of the slider, the arrangement being such that the pivoting of the stop member around its articulation end has the effect of 'inserting the stop projection between a crampon and this stopper, while the longitudinal sliding of the stop member blocks the stopper projection between this crampon and the stopper.


    

Claims (1)

2. - Curseur suivant la revendication 1, caractérisé en ce que l'organe d'arrêt est d'une pièce avec le pont creux qui maintient la tiret- te de la fermeture à glissière sur le corps du curseur. 2. - Slider according to claim 1, characterized in that the stop member is in one piece with the hollow bridge which maintains the indent of the zipper on the body of the slider. 3. - Curseur suivant la revendication 1 ou 2, caractérisé en ce que l'organe d'arrêt est pourvu d'une butée pour limiter son mouvement de pivotement autour de l'extrémité articulée. 3. - Slider according to claim 1 or 2, characterized in that the stop member is provided with a stop to limit its pivoting movement around the articulated end. 4. - Curseur suivant l'une ou l'autre des revendications 1 à 3, caractérisé en ce qu'un ressort pratiquement droit est fixé par une extré- mité à une oreille du corps du curseur, son extrémité libre attaquant à glissement une oreille formée sur l'organe d'arrêt, et ce ressort est sus- ceptible de maintenir l'organe d'arrêt dans la position normale, c'est-à- dire dans la position vers l'intérieure 5. - Curseur suivant l'une ou l'autre des revendications pré- cédentes, caractérisé en ce que la saillie d'arrêt est inclinée sous un angle.inférieur à 90 sur le plan des cramppns dans le sens d'ouverture de la fermeture à glissière. 4. - Slider according to one or the other of claims 1 to 3, characterized in that a practically straight spring is fixed by one end to an ear of the body of the cursor, its free end slidingly attacking an ear. formed on the stopper member, and this spring is capable of keeping the stopper member in the normal position, that is to say in the inward position 5. - Slider according to one or the other of the preceding claims, characterized in that the stop projection is inclined at an angle less than 90 on the plane of the cramppns in the opening direction of the closure zipper. 6. - Curseur à arrêt automatique perfectionné, comme décrit ci- dessus avec référence au dessin annexé. 6. - Improved automatic stop cursor, as described above with reference to the accompanying drawing.
BE503457D BE503457A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE503457A true BE503457A (en)

Family

ID=144636

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE503457D BE503457A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE503457A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2563978A1 (en) SAFETY CLOSING DEVICE ESPECIALLY FOR SKI BOOTS
EP0560672B1 (en) Hair clasp frame
FR2585610A1 (en) TRACTION AND CUTTING CLAMP FOR LANIERE, ESPECIALLY FOR CLAMPING NECK
CH636529A5 (en) SKI SAFETY ATTACHMENT.
EP0793924A1 (en) Extensible fastener for a wrist strap
FR2459632A1 (en) ARTICULATION FOR CHAIR-LONG OR OTHER ARTICULATED SEAT
EP0820710B1 (en) Fastener with unfoldable buckle
EP1136013B1 (en) Bracelet fastener
BE503457A (en)
EP0914781A1 (en) Folding fastener for a bracelet
FR2622244A1 (en) Catch
FR2588605A1 (en) Controllable system for immobilising a shutter and assembly for hooking the said shutter
FR2461146A1 (en) D=shaped snap hook for climber - has self-locking recoil sprung pivot gate with recoil sprung rotating locking sleeve which latches when gate is open
EP0355527B1 (en) Locking mechanism of a mechanical blind
EP0080955B1 (en) Lifting hook with safety device
CH688640A5 (en) Device for closing a ski boot upper.
CH678364A5 (en)
FR2626451A1 (en) Bracelet clasp
FR2609089A1 (en) Assembly for guiding the rod mechanism of an espagnolette bolt for window or the like
EP0418276B1 (en) Clasp for articles of jewellery such as chains, bracelets or similar
BE492259A (en)
BE488831A (en)
BE504379A (en)
FR2814192A1 (en) SECURITY DEVICE FOR SHUTTER HOOKS
WO2008068292A1 (en) Watch band with clasp comprising an adjustment button