BE494898A - - Google Patents

Info

Publication number
BE494898A
BE494898A BE494898DA BE494898A BE 494898 A BE494898 A BE 494898A BE 494898D A BE494898D A BE 494898DA BE 494898 A BE494898 A BE 494898A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
electrodes
auxiliary
circuit
tube
main
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE494898A publication Critical patent/BE494898A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H05ELECTRIC TECHNIQUES NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • H05BELECTRIC HEATING; ELECTRIC LIGHT SOURCES NOT OTHERWISE PROVIDED FOR; CIRCUIT ARRANGEMENTS FOR ELECTRIC LIGHT SOURCES, IN GENERAL
    • H05B41/00Circuit arrangements or apparatus for igniting or operating discharge lamps
    • H05B41/14Circuit arrangements
    • H05B41/16Circuit arrangements in which the lamp is fed by dc or by low-frequency ac, e.g. by 50 cycles/sec ac, or with network frequencies
    • H05B41/20Circuit arrangements in which the lamp is fed by dc or by low-frequency ac, e.g. by 50 cycles/sec ac, or with network frequencies having no starting switch
    • H05B41/22Circuit arrangements in which the lamp is fed by dc or by low-frequency ac, e.g. by 50 cycles/sec ac, or with network frequencies having no starting switch for lamps having an auxiliary starting electrode

Landscapes

  • Gas-Filled Discharge Tubes (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  MONTAGES D'ELECTRODES ET EQUIPEMENTS AUXILIAIRES   D 9 AMORCAGE   POUR TUBES A 
DECHARGES A ECRANS FLUORESCENTS. 



   La présente invention a pour objet un nouvel équipement auxili- aire d'amorçages pour tubés à décharges, à écrans fluorescents. 



   On sait que le   problème   de l'amorçage des tubes à décharges est un problème complexe tant en ce qui concerne le fontionnement même du tu- be, qu'en ce qui concerne l'appareillage auxiliaire qui l'équipe. Si l'on désire en effet obtenir un bon amorçage, on doit, tout en observant les conditions nécessaires à ce sujet, et notamment celles relatives à la ten- sion appliquée, en fonction de la distance entre électrodes et de la pres- sion du gaz, tenir compte également des conditions de conservation du tu- be et en particulier des électrodes, et de l'appareillage d'équipement. Il est également désirable de satisfaire à ces différentes conditions à l'ai- de d'une installation aussi économique que possible. 



   On a déjà proposé divers procédés d'amorçage donnant plus ou moins satisfaction. 



   L'un de ceux-ci consiste à alimenter les tubes à partir d'une tension à vide maximum que l'on corrige en charge soit par des résistances, des selfs, des capacités, des circuits de fuites ou de compensation. Cepen- dant,des que la distance entre les électrodes est appréciable ou que la pression du gaz dépasse quelques millimètres, les tensions des réseaux d'a-   limentation   desdits tubes doivent être relevées par l'intermédiaire de transformateurs ou d'auto-transformateurs. 



   Pour réduire l'inconvénient à utiliser des transformateurs ou auto-transformateurs précités, et notamment pour diminuer l'importance de ces appareils, il est possible, suivant un second procédé, d'élever la tension aux bornes des tubes par montage en parallèle sur les secondaires d'une capacité faisant, par effet de résonance, apparaître une tension à vide plus élevée que la tension propre du   transformateur.   L'inconvénient ' de ce système est de soumettre la capacité à une tension dangereuse si le tube devient défectueux. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   On a également proposé d'obtenir l'amorçage des tubes en utili- sant l'émission de cathodes chaudes dont le préchauffage est commandé soit manuellement, soit automatiquement. Les starters actuellement employés et répondant à ce but permettent de préchauffer les électrodes puis, par in- terruption brusque du courant de chauffage, de créer dans les circuits sel- fiques d'alimentation une impulsion de tension simultanée aux bornes du tu- be, facilitant ainsi son amorçage. 



   Il est donc connu d'équiper les tubes à décharge à écrans fluo- rescents avec des cathodes thermoioniques Il est également connu d'ad- joindre à ces cathodes, qu'elles soient préchauffées ou non, des électro- des auxiliaires. La commande de ces électrodes auxiliaires se fait habituel- lement soit à travers de fortes résistances,'soit à travers de faibles ca- pacités. Ces électrodes auxiliaires sont destinées à ioniser localement le gaz de l'enceinte au voisinage des électrodes principales et ne sont soumi- ses qu'à de faibles énergies. Elles sont réaiisées communément par un fil en métal dur disposé au voisinage immédiat de l'électrode principale sui- vant le principe : anode auxiliaire - cathode des tubes à arc. 



   Un autre dispositif concernant les lampes à vapeur de sodium consiste dans le montage d'une électrode auxiliaire cylindrique autour de l'électrode principale reliée à l'autre pôle par l'intermédiaire d'une ca- pacité. Ce montage pour les tubes à enduits fluorescents destinés à l'éclai-   rage... présente   à l'expérience l'inconvénient dans le cas d'une électrode principale thermoionique ordinaire d'une durée très éphémère, d'une part par suite des faibles pressions utilisées et d'autre part, et surtout, par la forme cylindrique de l'électrode auxiliaire montée périphériquement à l'électrode principale.

   En effet, si la cathode n'est pas antérieurement préchauffée, son émission thermo-ionique sera la¯conséquence du choc des ions positifs accélérés dans la chute du potentiel du domaine cathodique; il semble alors que la destruction de l'enduit émissif résulte de la dis- symétrie du champ entre le cylindre auxiliaire et le support de l'enduit (généralement un fil afin d'obtenir un échauffement intéressant), Cette des- truction pour les cathodes ordinaires qui sont simplement recouvertes de produits émissifs, se produit par pulvérisation   cathodique   en même temps que l'émission des électrons secondaires, et même en réduisant au maximum la chute cathodique, cet arrachement a toujours lieu très rapidement dans le cas d'un cylindre surtout aux basses pressions usuelles. 



   La présente invention permet de remédier aux inconvénients des procédés précités tout en assurant un amorçage très efficace des tubes à écrans fluorescents. Elle permet en outre de réaliser un équipement auxi- liaire d'amorçage simple et économique à l'aide duquel il est possible d'augmenter la distance des électrodes et la pression du gaz contenu dans les tubes, même si,pour des raisons de normes ou de sécurité on est tenu à des tensions classiques de 220 volts par exemple. 



   Un équipement auxiliaire d'amorçage conforme à l'invention com- porte en principe, branchés sur une source d'alimentation de préférence u- nique, un circuit de mise sous tension des électrodes principales, un cir- cuit de mise sous tension des électrodes auxiliaires, un appareillage é- lectrique de régulation inséré dans le circuit des électrodes principales, et des impédances disposées dans le circuit des électrodes auxiliaires en vue d'alimenter ces dernières, à partir du circuit des électrodes princi- pales, lesdites impédances étant susceptibles de déterminer, par effet de résonance avec la composante complémentaire du circuit de mise sous ten- sion des électrodes principales, une surtension aux bornes du tube, suffi- sante pour allumer ce dernier, en fonction de la longueur du tube et de la pression du gaz, même relativement importantes. 



   Suivant un premier mode de réalisation de cet équipement, lors- que l'appareillage électrique de régulation est une inductance, les impé- dances au travers desquelles les électrodes auxiliaires sont alimentées, sont constituées par ces capacitances. 



   Suivant un second mode de réalisation de cet équipement, lors- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 que l'appareillage électrique de régulation est une capacitance, les im- pédances au travers desquelles les électrodes auxiliaires sont alimentées, sont constituées par des inductances. 



   Au point de vue sécurité de l'appareillage employé, on remarque- ra immédiatement que la défection du tube débranche automatiquement les selfs ou capacités, annulant ainsi le risque de claquage. 



   Il est bien évident que, l'on peut combiner les différents cir- cuits d'alimentation de plusieurs tubes sur une même source, et   introdui-   re dans ces derniers diverses impédances de couplage, pourvu que les impé- dances insérées dans les circuits des électrodes auxiliaires de ces tubes puissent combiner leur composante selfique ou capacitive respectivement avec la composante capacitive ou selfique de l'appareillage de régulation, en vue de déterminer un effet de résonance favorable à l'établissement de surtensions aux bornes des tubes. 



   Dans ces conditions, on conçoit que les chocs d'amorçage éle- vés subis par les électrodes soient capables d'allumer des tubes de gran- de longueur par rapport à celle des tubes couramment utilisés, et conte- nant des gaz à pression relativement élevée. 



   L'établissement des décharges auxiliaires entre de telles élec- trodes principales à froid et les électrodes auxiliaires permet d'attein- dre presque instantanément le régime thermoionique du circuit principal. 



   On a constaté, conformément à l'invention, qu'il convient d'uti- liser des électrodes auxiliaires fermées à la partie avant ou supérieure et disposées comme un chapeau devant l'électrode principale, de telles é- lectrodes créant une charge spatiale qui modifie heureusement la distribu- tion du champ sur l'électrode principale. 



   On a en. outre constaté, conformément à l'invention, qu'il con- vient, pour obtenir un fonctionnement satisfaisant de l'équipement, que la distance entre chaque électrode principale et l'électrode auxiliaire qui lui est adjointe soit telle que le produit de cette distance par la pres- sion de remplissage du tube corresponde sensiblement aux conditions opti- ma définies par la loi de Paschen, compte tenu des dispositions et des for- mes des électrodes. 



   La description qui va   suivre.faite   en regard des dessins anne- xés, donnés à titre d'exemples non limitatif s, permet de se rendre compte comment l'invention peut être réalisée, les particularités qui découlent tant du texte que des dessins faisant, bien entendu, partie de celle-ci. 



   La fig. 1 est un schéma électrique d'une installation d'alimen- tation d'un tube à décharge munie d'un équipement auxiliaire   d'amorçage   conforme à l'invention; 
La fig. 2 est un schéma électrique d'un second mode de réalisa- tion de cette installation ; 
La fig. 3 est encore un schéma électrique d'un autre mode de réalisation ; 
La fig. 4 est un schéma électrique d'alimentation de deux tu- bes à décharge à l'aide d'un équipement auxiliaire d'amorçage conforme à l'invention. 



   La fig. 5 est un schéma électrique d'une combinaison des sché- mas des fig. 2 et 3;   . Les   fig. 6 à 9 sont des coupes schématiques de l'une des ex- trémités de différents tubes à décharges, montrant diverses dispositions possibles des électrodes principales et auxiliaires. 



   Dans le schéma représenté à la fig.   l,   on voit en-1 la source d'alimentation en courant alternatif à partir de laquelle sont mises sous tension les électrodes principales et auxiliaires du tube à décharge 2. 



  On voit en 3a et 3b les électrodes principales du tube et en   4a   et   4b   les 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 électrodes auxiliaires. Les électrodes 3a, 3b sont branchées directement aux bornes de l'auto-transformateur 5, tandis que les électrodes 4a et 4b sont reliées à l'auto-transformateur 5 par l'intermédiaire de capacités 
6a et 6b. Conformément à l'invention, la composante capacitive du circuit de mise sous tension des électrodes 4a et 4b est telle qu'elle soit sus- ceptible de déterminer, en combinaison avec la composante selfique du cir- cuit d'alimentation du tube, une surtension aux bornes de celui-ci suffi- sante pour provoquer son allumage en fonction, bien entendu, de la lon- gueur du tube et de la pression du gaz qui s'y trouve enfermé. 



   Dans le schéma de la fig. 2, l'appareillage électrique de régu-   lation   est constitué par une inductance de stabilisation 7. Dans ce cas, les électrodes auxiliaires 4a et   4b   sont, comme dans le schéma de la fig. 



   1, reliées au circuit d'alimentation proprement dit du tube par des capa- cités 6a et 6b. 



   Dans le schéma de la fig. 3 par contre, le circuit d'alimenta- tion des électrodes principales 3a et 3b comporte une capacité-série 8. 



   Dans ce cas, et en vue de déterminer un effet de résonance favorable à la création de surtensions aux bornes du tube, les électrodes auxiliaires   4a   et 4b sont alimentées à partir d'inductances 9 et 10. 



   Dans le schéma de la fig.   4,   deux tubes à décharge 11 et 12 sont alimentés sur la même source 1. L'inductance 13 est l'inductance de stabi- lisation du tube selfique 11. Dans ce cas, les électrodes   4a   et 4b de ce tube 11 sont alimentées à partir de capacités 14a et 14b comme il ressort du schéma de la fig. 2. En ce qui concerne le tube capacitif 12, on a re- présenté en 15 la capacité-série de stabilisation branchée en amont de l'in ductance 13. L'électrode auxiliaire   4a   est reliée en aval de l'inductance 
13 par l'intermédiaire d'une capacité 16a, tandis que l'électrode auxiliai- re 4b est alimentée par l'intermédiaire de l'inductance 17b. 



   Dans le schéma de la fig. 5, le tube 18 est monté d'une maniè- re analogue au tube 2 de la fig. 2, tandis que le tube 19 est monté d'une manière analogue au tube 2 de la fig. 3. On a reproduit sur ce schéma les références respectives des organes électriques dont il a déjà été question en regard des fig. 2 et 3 
On a représenté aux fige 6,7, 8 et 9 des modes de réalisation d'électrodes principales et auxiliaire destinées à être montées aux extré- mités de tubes à décharges, susceptibles de recevoir l'équipement auxili- aire d'amorcage décrit en regard de l'une des fig. 1 à 5. 



   La fig. 6 représente les détails d'une¯des extrémités d'un tu- be à décharge à enduits fluorescents, équipé suivant l'invention :20 est le chapeau métallique constituant l'électrode auxiliaire proprement dite, 
21 est l'électrode principale, 22 est l'enrobage des conducteurs amenant le courant à travers le pied de tube 23. 



   La fig. 7 représente une autre forme particulièrement avantageu- se du chapeau, observée par le demandeur. La pointe   24   favorise l'amorçage de manière sensible par suite des effets connus des pointes dans les dé- charges. 



   La fig. 8 est une réalisation visant à remédier à l'effet de pied observé sur les tubes à décharges dans les gaz.. En effet, il se pro- duit fréquemment des amorçages de la décharge, lorsque l'on démarre comme c'est le cas en cathode froide et même en cathode chaude sur les extrémi- tés des conducteurs traversant le verre et aboutissant au support des pro- duits émetteurs, relativement isolé puisque recouvert. Le demandeur a donc expérimenté la disposition d'un anneau 25 comme représenté sur la figure   8,   le chapeau 20 est représenté, en variante, hémisphérique à la partie supérieure, et entre le chapeau 20 et l'anneau 25 la liaison est assurée par les deux pattes 26 qui dégagent ainsi l'orifice 27. 



   Les dispositions représentées ne le sont qu'à titre d'exemple non limitatif de formes. On peut également réaliser le chapeau comme re- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 présenté à la fig. 9 où sa composition est semi-métallique. La pointe 28    est facultative, mais facilite l'amorçage par effet des pointes ; est un   chapeau en verre dur ou tout autre matière.ne dégageant pratiquement pas, 20 est l'électrode auxiliaire proprement dite, 21 est l'électrode princi- pale, comme précédemment. 



   Le montage de cette forme d'électrode auxiliaire en chapeau, outre les avantages précédemment décrits, permet de donner à la décharge finale un parcours orienté vers le pied de la lampe, suivant les flèches 30 (fig. 6), ce qui permet, principalement dans les tubes à décharges é- lectriques à écrans fluorescents, d'obtenir la luminescence des écrans jusqu'à l'extrémité de la lampe et de masser dans le chapeau les projec- tions de particules qui accompagneront la destruction dans le temps de la lampe par pulvérisation cathodique. 



   Par ailleurs, l'équipement de tubes à décharges à écrans fluo- rescents, alimentés en basse tension, est possible en   grandesdimensions,   nettement plus importantes que par les procédés connus, par suite de la simplification du système d'amorçage entièrement statique. 



   Le mécanisme de mise en température de l'électrode pariucipale est obtenu à partir de décharges auxiliaires par des électrodes   auxili-   aires des formes précitées, adjointes aux électrodes principales. 



   Dans tous les cas, ainsi qu'il a été dit plus haut, la distan- ce entre l'électrode principale et l'électrode secondaire doit être'telle que le produit de cette distance par la pression de remplissage du tube corresponde sensiblement aux conditions optima définies par la loi de Pa- schen. Bien entendu, les deux facteurs distance et pression peuvent va- rier en sens inverse. 



   Il va de soi que l'on peut apporter aux modes de réalisation qui viennent d'être décrits toutes modifications de détail, sans franchir pour celà le cadre de l'invention. 



   En particulier, on pourra appliquer les dispositions ci-dessus décrites au ces d'alimentation des tubes à décharges par des réseaux à haute tension. D'autre part, on pourra insérer, si on le désire, dans le circuit d'alimentation des électrodes principales, les bobines d'excita- tion de relais débranchant les électrodes auxiliaires lorsque le tube est allumé.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  ELECTRODES AND AUXILIARY EQUIPMENT ASSEMBLIES D 9 PRIMING FOR TUBES A
FLUORESCENT SCREEN DISCHARGES.



   The present invention relates to a new auxiliary equipment- priming area for discharge tubes, with fluorescent screens.



   It is known that the problem of the initiation of the discharge tubes is a complex problem both as regards the actual operation of the tube and as regards the auxiliary apparatus which equips it. If one indeed wishes to obtain a good starting, one must, while observing the necessary conditions on this subject, and in particular those relating to the applied tension, according to the distance between electrodes and the pressure of the gas, also take into account the storage conditions of the tube and in particular of the electrodes, and of the equipment. It is also desirable to satisfy these different conditions in order to make the installation as economical as possible.



   Various initiation methods have already been proposed which are more or less satisfactory.



   One of these consists in supplying the tubes from a maximum no-load voltage which is corrected in load either by resistors, inductors, capacitors, leakage or compensation circuits. However, as soon as the distance between the electrodes is appreciable or the gas pressure exceeds a few millimeters, the voltages of the supply networks of said tubes must be read by means of transformers or autotransformers.



   To reduce the drawback of using the aforementioned transformers or auto-transformers, and in particular to reduce the importance of these devices, it is possible, according to a second method, to increase the voltage at the terminals of the tubes by mounting in parallel on the secondary with a capacitance causing, by resonance effect, a no-load voltage to appear higher than the intrinsic voltage of the transformer. The disadvantage of this system is that it subjects the capacitor to dangerous voltage if the tube becomes defective.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   It has also been proposed to obtain the priming of the tubes by using the emission of hot cathodes, the preheating of which is controlled either manually or automatically. The starters currently used and meeting this aim make it possible to preheat the electrodes then, by abrupt interruption of the heating current, to create in the salt supply circuits a simultaneous voltage pulse at the terminals of the tube, facilitating thus its priming.



   It is therefore known practice to equip discharge tubes with fluorescent screens with thermionic cathodes. It is also known practice to add auxiliary electrodes to these cathodes, whether they are preheated or not. The control of these auxiliary electrodes is usually done either through high resistances or through low capacitors. These auxiliary electrodes are intended to locally ionize the gas in the enclosure in the vicinity of the main electrodes and are subjected only to low energies. They are commonly made by a hard metal wire placed in the immediate vicinity of the main electrode, following the principle: auxiliary anode - cathode of the arc tubes.



   Another device relating to sodium vapor lamps consists in mounting a cylindrical auxiliary electrode around the main electrode connected to the other pole by means of a capacitor. This arrangement for fluorescent coated tubes intended for lighting ... has experienced the drawback in the case of an ordinary thermionic main electrode of very short duration, on the one hand owing to the low pressures used and on the other hand, and above all, by the cylindrical shape of the auxiliary electrode mounted peripherally to the main electrode.

   Indeed, if the cathode is not previously preheated, its thermionic emission will be the consequence of the impact of the positive ions accelerated in the fall of the potential of the cathode field; it seems then that the destruction of the emissive coating results from the dis- symmetry of the field between the auxiliary cylinder and the support of the coating (generally a wire in order to obtain an interesting heating), This destruction for the cathodes ordinary which are simply covered with emissive products, occurs by cathodic sputtering at the same time as the emission of the secondary electrons, and even by reducing to the maximum the cathodic drop, this tearing always takes place very quickly in the case of a cylinder especially at the usual low pressures.



   The present invention makes it possible to overcome the drawbacks of the aforementioned methods while ensuring very efficient priming of fluorescent screen tubes. It also makes it possible to produce a simple and economical priming auxiliary equipment with the aid of which it is possible to increase the distance between the electrodes and the pressure of the gas contained in the tubes, even if, for reasons of standards or safety we are held to conventional voltages of 220 volts for example.



   Auxiliary ignition equipment in accordance with the invention comprises in principle, connected to a power source, preferably a single one, a circuit for energizing the main electrodes, a circuit for energizing the electrodes. auxiliaries, an electrical regulation device inserted in the circuit of the main electrodes, and of the impedances arranged in the circuit of the auxiliary electrodes with a view to supplying the latter, from the circuit of the main electrodes, said impedances being capable of determine, by resonance effect with the complementary component of the circuit for energizing the main electrodes, an overvoltage at the terminals of the tube, sufficient to ignite the latter, as a function of the length of the tube and of the gas pressure , even relatively large.



   According to a first embodiment of this equipment, when the electrical regulation equipment is an inductor, the impedances through which the auxiliary electrodes are supplied are formed by these capacitances.



   According to a second embodiment of this equipment, when

 <Desc / Clms Page number 3>

 whereas the electrical regulation apparatus is a capacitance, the impedances through which the auxiliary electrodes are supplied are constituted by inductors.



   From the safety point of view of the equipment used, it will immediately be noticed that the failure of the tube automatically disconnects the chokes or capacitors, thus eliminating the risk of breakdown.



   It is obvious that, it is possible to combine the different supply circuits of several tubes on the same source, and to introduce into these latter various coupling impedances, provided that the impedances inserted in the circuits of the Auxiliary electrodes of these tubes can combine their inductive or capacitive component respectively with the capacitive or inductive component of the regulation apparatus, with a view to determining a resonance effect favorable to the establishment of overvoltages at the terminals of the tubes.



   Under these conditions, it is conceivable that the high starting shocks undergone by the electrodes are capable of igniting tubes of great length compared to that of the tubes currently used, and containing gases at relatively high pressure. .



   The establishment of the auxiliary discharges between such cold main electrodes and the auxiliary electrodes makes it possible to reach the thermionic regime of the main circuit almost instantaneously.



   It has been found, in accordance with the invention, that it is advisable to use auxiliary electrodes closed at the front or upper part and arranged like a cap in front of the main electrode, such electrodes creating a spatial charge which fortunately modifies the distribution of the field on the main electrode.



   We have some. further noted, in accordance with the invention, that, in order to obtain satisfactory operation of the equipment, the distance between each main electrode and the auxiliary electrode which is added to it should be such that the product of this distance by the filling pressure of the tube corresponds substantially to the optimum conditions defined by Paschen's law, taking into account the arrangements and shapes of the electrodes.



   The description which will follow, given with reference to the appended drawings, given by way of nonlimiting examples, makes it possible to understand how the invention can be carried out, the particularities which result both from the text and from the drawings making, of course, part of it.



   Fig. 1 is an electrical diagram of an installation for supplying a discharge tube fitted with auxiliary priming equipment according to the invention;
Fig. 2 is an electrical diagram of a second embodiment of this installation;
Fig. 3 is yet an electrical diagram of another embodiment;
Fig. 4 is an electrical diagram for supplying two discharge tubes with the aid of an auxiliary ignition equipment according to the invention.



   Fig. 5 is an electrical diagram of a combination of the diagrams of FIGS. 2 and 3; . Figs. 6 to 9 are schematic cross sections of one of the ends of different discharge tubes, showing various possible arrangements of the main and auxiliary electrodes.



   In the diagram shown in fig. 1, we see in-1 the AC power source from which the main and auxiliary electrodes of the discharge tube 2 are energized.



  We see in 3a and 3b the main electrodes of the tube and in 4a and 4b the

 <Desc / Clms Page number 4>

 auxiliary electrodes. The electrodes 3a, 3b are connected directly to the terminals of the auto-transformer 5, while the electrodes 4a and 4b are connected to the auto-transformer 5 via capacitors
6a and 6b. According to the invention, the capacitive component of the circuit for energizing the electrodes 4a and 4b is such that it is capable of determining, in combination with the inductive component of the supply circuit of the tube, an overvoltage. at the terminals of the latter sufficient to cause it to ignite as a function, of course, of the length of the tube and of the pressure of the gas contained therein.



   In the diagram of fig. 2, the electrical control equipment consists of a stabilization inductor 7. In this case, the auxiliary electrodes 4a and 4b are, as in the diagram of FIG.



   1, connected to the actual tube supply circuit by capacitors 6a and 6b.



   In the diagram of fig. 3 on the other hand, the circuit for supplying the main electrodes 3a and 3b comprises a series capacitor 8.



   In this case, and in order to determine a resonance effect favorable to the creation of overvoltages at the terminals of the tube, the auxiliary electrodes 4a and 4b are supplied from inductors 9 and 10.



   In the diagram of fig. 4, two discharge tubes 11 and 12 are supplied from the same source 1. Inductor 13 is the stabilization inductor of inductive tube 11. In this case, electrodes 4a and 4b of this tube 11 are supplied at from capacities 14a and 14b as emerges from the diagram of FIG. 2. With regard to the capacitive tube 12, we have shown in 15 the series stabilization capacitor connected upstream of the inductance 13. The auxiliary electrode 4a is connected downstream of the inductance.
13 via a capacitor 16a, while the auxiliary electrode 4b is supplied via the inductor 17b.



   In the diagram of fig. 5, the tube 18 is mounted in a manner analogous to the tube 2 of FIG. 2, while the tube 19 is mounted in a manner analogous to the tube 2 of FIG. 3. The respective references of the electrical components which have already been discussed with regard to FIGS. 2 and 3
There is shown in figs 6, 7, 8 and 9 embodiments of main and auxiliary electrodes intended to be mounted at the ends of discharge tubes, capable of receiving the auxiliary equipment - priming area described opposite. of one of fig. 1 to 5.



   Fig. 6 shows the details of one of the ends of a discharge tube with fluorescent coating, equipped according to the invention: 20 is the metal cap constituting the auxiliary electrode proper,
21 is the main electrode, 22 is the coating of the conductors carrying the current through the tube foot 23.



   Fig. 7 shows another particularly advantageous form of the cap observed by the applicant. Tip 24 appreciably promotes priming due to the known effects of peaks in discharges.



   Fig. 8 is an embodiment aimed at remedying the foot effect observed on the discharge tubes in the gases. In fact, it frequently occurs when the discharge is started, as is the case. as a cold cathode and even as a hot cathode on the ends of the conductors passing through the glass and ending in the support of the emitting products, which is relatively insulated since it is covered. The applicant has therefore experimented with the arrangement of a ring 25 as shown in FIG. 8, the cap 20 is shown, as a variant, hemispherical at the top, and between the cap 20 and the ring 25 the connection is ensured by the two tabs 26 which thus release the orifice 27.



   The arrangements shown are only by way of non-limiting example of form. You can also make the hat as a re-

 <Desc / Clms Page number 5>

 shown in fig. 9 where its composition is semi-metallic. The tip 28 is optional, but facilitates the starting by the effect of the tips; is a cap of hard glass or some other material which hardly gives off, 20 is the auxiliary electrode proper, 21 is the main electrode, as before.



   The mounting of this form of auxiliary electrode in a cap, in addition to the advantages previously described, makes it possible to give the final discharge a path oriented towards the base of the lamp, following the arrows 30 (fig. 6), which mainly allows in electric discharge tubes with fluorescent screens, to obtain the luminescence of the screens up to the end of the lamp and to massage into the cap the projections of particles which will accompany the destruction over time of the lamp by cathodic sputtering.



   Furthermore, the equipment of discharge tubes with fluorescent screens, supplied at low voltage, is possible in large dimensions, clearly larger than by the known methods, owing to the simplification of the entirely static ignition system.



   The mechanism for heating the pariucipal electrode is obtained from auxiliary discharges by auxiliary electrodes of the aforementioned forms, added to the main electrodes.



   In all cases, as stated above, the distance between the main electrode and the secondary electrode must be such that the product of this distance by the filling pressure of the tube corresponds substantially to the conditions. optima defined by Pa- schen's law. Of course, the two factors distance and pressure can vary in the opposite direction.



   It goes without saying that any modifications of detail can be made to the embodiments which have just been described, without thereby going beyond the scope of the invention.



   In particular, the arrangements described above can be applied to those supplying the discharge tubes by high voltage networks. On the other hand, it is possible to insert, if desired, in the supply circuit of the main electrodes, the relay excitation coils disconnecting the auxiliary electrodes when the tube is on.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. La présente invention comprend notamment : 1 ) Un équipement auxiliaire d'amorçage pour tubes à décharges à écrans fluorescents, comportant en principe, branchés sur une source d'a- limentation de préférence unique, un circuit de mise sous tension des élec- trodes principales, un circuit de mise sous tension des électrodes auxili- aires, un appareillage électrique de régulation inséré dans le circuit des électrodes principales, et des impédances disposées dans le circuit des é- lectrodes auxiliaires en vue d'alimenter ces dernières, à partir du cir- cuit des électrodes principales, lesdites impédances étant susceptibles de déterminer, par effet de résonance avec la composante complémentaire du circuit de mise sous tension des électrodes principales, une surtension aux bornes du tube, The present invention comprises in particular: 1) Auxiliary ignition equipment for discharge tubes with fluorescent screens, comprising in principle, connected to a preferably single power source, a circuit for energizing the main electrodes, a circuit for energizing voltage of the auxiliary electrodes, an electrical regulation device inserted in the circuit of the main electrodes, and impedances arranged in the circuit of the auxiliary electrodes with a view to supplying the latter, from the circuit of the main electrodes, said impedances being capable of determining, by resonance effect with the complementary component of the circuit for energizing the main electrodes, an overvoltage at the terminals of the tube, suffisante pour allumer ce dernier, en fonction de la longueur du tube et de la pression du gaz, même relativement importantes. sufficient to ignite the latter, depending on the length of the tube and the gas pressure, even relatively large. 2 ) Des modes de réalisation de l'équipement spécifié sous 1 ), comportant les particularités suivantes prises isolément ou en combinai- sons : a) lorsque l'appareillage électrique de régulation est une in-. dactance les impédances au travers desquelles les électrodes auxiliai- res sont alimentées, sont constituées par ces capacitances; b) lorsque l'appareillage électrique de régulation est une ca- pacitance les impédances au travers desquelles les électrodes auxiliaires <Desc/Clms Page number 6> sont alimentées,, sont constituées par des inductances; c) les électrodes auxiliaires ont la forme d'un chapeau recou- vrant ou disposé à l'avant des électrodes principales; 2) Embodiments of the equipment specified under 1), comprising the following features taken individually or in combination: a) when the electrical control equipment is an in-. activates the impedances through which the auxiliary electrodes are supplied, are formed by these capacitances; b) when the electrical regulation equipment is a capacitor, the impedances through which the auxiliary electrodes <Desc / Clms Page number 6> are supplied ,, are made up of inductors; c) the auxiliary electrodes have the shape of a cap covering or arranged in front of the main electrodes; d) la distance entre chaque électrode principale et 1-'électro- de auxiliaire qui lui est adjointe est telle que le produit de cette dis- tance par la pression de remplissage du tube corresponde sensiblement aux conditions optima définies par la loi de Paschen. d) the distance between each main electrode and the auxiliary electrode which is added to it is such that the product of this distance and the filling pressure of the tube corresponds substantially to the optimum conditions defined by Paschen's law.
BE494898D BE494898A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE494898A true BE494898A (en)

Family

ID=138537

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE494898D BE494898A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE494898A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0633710B1 (en) Power supply for an arc discharge lamp
BE494898A (en)
EP0087523A1 (en) Equipment for the heating of a gas fluid by means of an electric arc
FR2490005A1 (en) DISCHARGE LAMP IN HIGH PRESSURE SODIUM STEAM
WO2021160450A1 (en) Direct ignition plasma torch and corresponding nozzle with dielectric barrier
BE371416A (en)
BE444016A (en)
BE526971A (en)
BE519974A (en)
BE427231A (en)
BE437427A (en)
BE510687A (en)
EP0027764A1 (en) Method and device for enhancing ionization in gas discharge tubes, and lighting installation relating thereto
CH280966A (en) Glow tube discharge device.
FR2677301A1 (en) Electrostatic assistance device for a printing machine, especially a photogravure printing machine
BE513855A (en)
FR2984027A1 (en) High voltage spark gap device i.e. laser initiated spark gap device, for transferring energy to active component, has cathode connected to terminal through additional resistor whose resistive value satisfies specific relation
BE379272A (en)
BE536428A (en)
RU2422940C1 (en) Method of igniting powerful gas-discharge lamp
BE436590A (en)
BE481511A (en)
CH284206A (en) Method for starting and supplying two electric discharge devices.
BE565964A (en)
BE389707A (en)