BE480560A - - Google Patents

Info

Publication number
BE480560A
BE480560A BE480560DA BE480560A BE 480560 A BE480560 A BE 480560A BE 480560D A BE480560D A BE 480560DA BE 480560 A BE480560 A BE 480560A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
downcomer
bypass
fluid
pressure
water
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE480560A publication Critical patent/BE480560A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F22STEAM GENERATION
    • F22DPREHEATING, OR ACCUMULATING PREHEATED, FEED-WATER FOR STEAM GENERATION; FEED-WATER SUPPLY FOR STEAM GENERATION; CONTROLLING WATER LEVEL FOR STEAM GENERATION; AUXILIARY DEVICES FOR PROMOTING WATER CIRCULATION WITHIN STEAM BOILERS
    • F22D7/00Auxiliary devices for promoting water circulation

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Thermal Sciences (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Control Of Steam Boilers And Waste-Gas Boilers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   Ministère des Affaires Economiques et des Classes Moyennes ROYAUME DE BELGIQUE 
Direction Générale de l'Industrie et du Commerce,.j*? 
Administration du Commerce ssBEe 
Service de la Propriété Industrielle et Commerciale \S 
N  480. 560 
LE MINISTRE DES AFFAIRES ECONOMIQUES ET DES CLASSES MOYENNES, 
Vu l'arrêté-loi du 8 juillet 1946, prorogeant, en raison des événements de guerre, les délais en matière de propriété industrielle et la durée des brevets d'invention; 
Vu la loi du 30 mars 1948,portant modification à l'arrêté-loi du 8 juillet 1946, prorogeant, en raison des événements de guerre, les délais en matière de propriété industrielle et la durée des brevets d'invention. 



   Revu l'arrêté ministériel du 15/3/48, délivrant sous )eN    480.560   ,àMr,   T.J.   



   Hedbäck, un brevet d'invention pour : procédé et moyens de refroidisse- ment des liquides dans les conduits de descente, 
ARRETE : 
ARTICLE PREMIER. - Les considérants suivants sont insérés dans l'arrêté ministériel N    480.560   du   15/3/48   , après le considérant " Vu la loi du 24 mai 1854 sur les brevets d'inven- tion,, : 
Vu l'arrêté-loi du 8 juillet 1946, prorogeant en raison des événements de guerre, les délais en matière de propriété industrielle et la durée des brevets d'invention, modifié par la loi du 30 mars 1948; Vu la Convention d'Union pour la Protection de la Propriété Industrielle; ART. 2. - Le présent arrêté sera annexé à l'arrêté ministériel visé à l'article premier. 



   Bruxelles, le 31 janvier 1949 
AU NOM DU MINISTRE : 
Le Fonctionnaire délégué, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 Procédé et moyens de refroidissement des liquides dans les conduits de descente. 



   En pratique les chaudières à vapeur sont sujettes fré- quemment à. une production de vapeur variable dans des très lar- ges limites. La consommation peut varier dans des larges limites; tandis qu'au contraire la combustion peut être maintenue plus ou moins constante, conformément à la consommation moyenne de la vapeur. La différence entre la quantité disponible de vapeur et l'intensité de chauffe sera la plus marquante, si la chaudiè- re est conduite de façon à permettre le soutirage d'une quantité maxima de vapeur, en partant de l'état de repos, pour faire face à une demande instantanée, par exemple pour lancer une turbine mise en marche automatiquement. 



   En soutirant de la vapeur, la quantité de chaleur de la- quelle est en excédant de l'intensité momentanée de chauffe,une certaine partie de la chaleur sera donc soutirée au détriment de 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 la capacité de chauffe de la chaudière, ce qui va aboutir à ce résultat que la pression de la chaudière tombera. Si le taux   d(abaissement   de la pression est trop rapide, une certaine va- porisation spontanée pourrait en résulter, dans les conduits de descente également.

   Pour ce motif il a été considéré comme impos- sible de réaliser une consommation variable de la vapeur dans le genre décrit ci-haut,avec les chamdières à tubes d'eau et à circulation forcée, car on a estimé que les obtacles à la cir- culation, tel que la formation de la vapeur dans les pompes ou dans leurs ouïes d'aspiration   présentera.ient   un danger trop granc Toutefois une étude plus approfondie des conditions de   circula-   tion dans les chaudières tubes d'eau; avec la consommation va- riable de la vapeur, montre que les dérangements de la circula- tion peuvent être évités. 



   Afin d'éviter les dérangements dans le fonctionnement de la pompe de circulation, le liquide dans le tuyautage d'aspira- tion de la pompe, considéré au point de vue de l'écoulement des fluides ne doit pas contenir des bulles de vapeur, c'est-à-dire ce liquide doit être   homogène.   En plus la pression du liquide pourrait être quelque peu supérieure à celle correspondant au point d'ébullition, c'est-à-dire que'le liquide pourrait être quelque peu refroidi, afin d'éviter le risque de formation de la vapeur ( de la cavitation) aux aubages de la pompe.

   Cet état d'équilibre signifie que la pression stabique à l'ouï d'admission de la pompe doit être supérieure à la somme des pertes par font- tement, perte à l'écoulement à l'entrée, perte due à la surpres- sion (au-delà du point d'ébullition), ce qui dépend de la   const   truction de la pompe et de la perte de pression subie par la   particule   liquide sur son chemin à travers le conduit de descen- te et qui est à son tour fonction de la baisse maxima. admissible de la pression de la chaudière. 



   En cas des soutirages variables de la vapeur suivant le mode de fonctionnement susmentionné, la colonne statique peut 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 devenir insuffisante à elle seule pour compenser ces pertes. De même, on ne peut pas réduire les pertes dues au frottement et les perdes à l'entrée en augmentant la section du conduit de des- cente, puisque la vitesse des particules liquides diminuera, ce qui aura pour effet que la particule   liquideura   le temps,dans son chemin à travers le conduit de descente, d'être exposé à la baisse progressive de la pression- La détermination des dimens sioms est uniquement une fonction minima des caractéristiques de la chaudière et du liquide, de sorte qu'on arrivera à une limite au delà de laquelle la construction deviendra irréalisable. 



   Une solution peut, cependant, être trouvée en appliquant une pression compensatrice en plus de la colonne statique,et el- le peut, par exemple, être réalisée de deux façons suivantes: 
1 - Une augmentation directe de la pression dans le con- duit d'aspiration du dôme de vapeur, par exemple à l'aide d'un éjecteur; 
2 - Un abaissement de la température d'eau, de préférence déjà dans le conduit d'aspiration dudit dôme. 



   Il a été proposé auparavant   ..d'apporter   la compensation de la pression suivant l'alternative 2  en amenant l'eau d'ali- mentation dans le dôme dans le voisinage immédiat des conduits d'aspiration. Mais ceci n'est pas tout à fait rationnel,étant donné qu'un soutirage vigoureux de la vapeur provoque la montée du niveau d'eau, de sorte que l'apport direct d'eau d'alimenta-   tionéesse   complètement juste au moment le plus critique.L'aména- gement d'un conduit direct supplémentaire en by-pass du régula- . teur d'eau d'alimentation entraînerait des très grandes compli- cations dans le fonctionnement, et pour cette raison une telle alternative présenterait des inconvénients. 



   En plus, des expériences pratiques ont démontré que des dépôts de l'eau   d'alimentaion   peuvent êtrepréciptiés dans les pompes et dans les indicateurs de niveau, si l'on laisse entrer 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 l'eau d'alimentation directement dans le cycle de circulation sans un séjour approprié dans le dôme. 



   Une autre alternative serait de sacrifier en partie le rendement de la pompe de circulation en prenant une dérivation sur le côté refoulement de la pompe et en l'amenant quelque part en arrière à un endroit quelconque du conduit de descente.Si le courant de retour est refroidi d'un nombre convenanble de degrés et est introduit par un éjecteur, on pourra obtenir une compensa- tion de la pression tout à fait suffisante. 



   Une étude plus approfondie du taux de ladite compensation montrera que la hauteur de la colonne statique pou-rra aussi être avantageusement compensée, afin d'économiser les tuyautages et afin d'obtenir ainsi une disposition mieux appropriée des pompes Dans le temps on   conàidérait   comme nécessaire de donner une hau- teur de chute de 5 mètres environ, mais le calcul cité à titre d'exemple montre que la compensation de la pression, même si la section du conduit   d'éaspiration   est déterminée de la façon la plus convenable,,   va,   augmenter à mesure qu'on augmente la. hauteur de chute. Il est évident que la colonne statique peut être avan- tageusement compensée même dans des cas où on ne prévoit pas la consommation variable de la vapeur.

   En définitive, le procédé ci-dessus a donné la possibilité de placer la pompe de circula- tion immédiatement en-dessous du dôme de vapeur et   °ceci   indépen- damment de la pression de l'entrée exigée par la pompe.L'exemple de calcul représenté sur le diagramme de la figure 1 montre que la compensation nécessaire de la pression est deux fois moins grande que celle qui serait requise avec le dispositif usuel. Les figures 2 et 3 donnent l'exemple de la différence de la hauteur de chute. Sur les figures, 1 désigne le dôme de vapeur, 2 indique le conduit de descente et 3 représente la pompe de circulation . 



  Les autres parties de la chaudière ne sont pas représentées, puis. que les figures n'ont pour but que d'indiquer la différence des 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 hauteurs de chute dans les deux cas. On peut toujours intercaler un stabilisateur, c'est pourquoi il, est important de récupérer la chaleur dégagée au cours du refroidissement. Cette chaleur peut être absorbée soit par l'eau d'alimentation, en place de la quantité de vapeur fournie normalement à l'eau d'alimentation en vue de sa dégazéification, soit absorbée dans le réchauffeur pour l'air de combustion. Une troisième solution serait de faire aboutir le tuyau de retour soit dans le dôme de vapeur, dans le voisinage immédiat du conduit d'aspiration, par exemple suivant la figure 5 de-la demande du brevet suédois n  527/45, soit di-   rectement   dans le conduit de descente. 



   Mais il serait le plus naturel de faire aboutir le courant dérivé, animé, -,d'une vitesse plus élevée, dans le courant prin- cipal et dans le même sens que ce d rnier, en provoquant ainsi une augmentation de la pression par l'effet d'éjecteur. 



   On peut observer d'une façon tout à fait générale qu'on peut maintenir complètement stable la circulation dans les chau- dières à tubes d'eau, quelle que soit la chute de pression au curs de leur fonctionnement, si l'on provoque une certaine com- pensation de la pression dans les conduits de descente de la chaudière à vapeur. Il est préférable de réaliser la compensation de la pression dans les chaudières à circulation forcée en sa- crifiant une faible partie de la capacité de la pompe par un certain refroidissement, mais en récupérant la chaleur abandon- née lors du refroidissement. 



   La présente   inventio   qui est basée sur les considérations exposées ci-haut se rapporte à un procédé et à des moyens d'em- pêcher la formation de la vapeur dans les conduits de descente en question, de préférence par un certain refroidissement de l'eau de circulation et en faisant subir à cette eau l'effet d'é-   jecteur.   



   Cette invention est expliquée par la description qui suit et, en dehors des figures 1 à 3 déjà mentionnées, par les figures 4 à 10 des dessins   annexée.   

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   La figure 4 représente un schéma de montage d'un   dispos.-     tif, suivant l'invention, pour le refroidissement de l'eau de circulation dans les conduits de descente d'une chaudière à tubes d'eau, lequel dispositif réâlise la condition permettant de faisubir à la chaudière pratiquement n'importe lequel soutirage de   la vapeur. 



   La figure 5 représente le même dispositif, mais dans une réalisation plus détaillée. 



   Les figures 6 et 7 montrent à plus grande échelle deux coupes à angles droits d'un détail de ce même dispositif et les   figures 8 et 9 donnent un autre détail semblable. 



  La figure 10 montre, à une autre échelle, une autre varia.   te du détail donné sur les figures 6 et   7.   



   Sur les dessins 1 désigne le dôme de vapeur d'une chaudiè- re à tubes d'eau et 2 indique le conduit de descente aboutissant par son extrémité inférieure à Inouïe d'aspiration de la pompe de circulation 3. 5 désigne la dérivation prise du côté de re- foulement de la pompe de circulation 3 et passant à travers un réfrigérant (échangeur de chaleur). 6 qui peut être constitué par un récipient spécial (figure 4) muni d'un serpentin additionnel   7   pour le liquide ou le gaz ou par la bâche d'eau   d'alimentation   (figure 5). Les serpentins 8a et 8b sont branchés en parallèle et sont munis chacun d'un organe de réglage ou de fermeture 8c et 8d respectivement ou d'autres organes appropiés permettant de faire varier dans les limites désirées la quantité du liquide circulant dans le réfrigérant 6. 



   Le serpentin 8 de la figure 4 et les serpentins 8a et 8b de la figure 5 respectivement continuent dans le conduit 9 et débouchent, en passant par une soupape d'étranglement 10, soit directement dans le distributeur 11 d'eau froide, décrit ci-après (figure   4),   monté sur le conduit de descente 2 à une certaine distance en-dessous du dôme de vapeur 1, soit continuent dans le 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 conduit 9 bifurquant en 9a et   9b   (figure 5) lesquels communiquent par les soupapes d'étranglement 10 et 10a, d'une part, avec le distributeur 11 d'eau froide, déjà mentionné et d'autre part a- vec un autre distributeur 12 d'eau froide, d'un type qui sera décrit d'une façon plus détaillée dans la suite et qui est monté sur le bout inférieur du conduit de descente 2 du côté aspiration de la pompe de circulation 3.

   Une soupape de retour 13 (figure 4) est intercalée entre la pompe de circulation 3 et la base du conduit de montée 4. 



   La construction du distributeur d'eau froide 11 ci-dessus apparaît sur les figures 5 et 7 qui donnent respectivement une coupe verticale et une coupe horizontale du distributeur d'eau froide. Le conduit de descente 2 est enveloppé d'une chambre an- nulaire 14 et dont les conduits 9 (figure 4) ou 9a (figure-5) constituent l'orifice d'entrée pour l'eau de circulation refroi- die dans le réfrigérant 6.

   A cet endroit la chambre 14 communi- que librement avec l'intérieur du conduit de descente 2, à l'ai- de des fentes obliques disposées dans les parois du conduit 2, de manière à ce que l'eau de circulation refroidie arrivant dans la chambre 11 soit distribuée dans le conduit de descente en provoquant ainsi le refroidissement de l'eau s'écoulant dans le conduit de descente 2 et en empêchant la vaporisation de cet- te eau en cas d'une baisse possible de pression dans la chaudiè- re. 



   Si l'on veut utiliser une substance réfrigérante qui ne doit pas être   mélahgée   avec l'eau du conduit de descente, par exemple l'eau d'alimentation, on supprimera les fentes 15, mais au lieu de celles-ci le distributeur sera muni d'un tuyau de sortie 23. Ce dispositif peut être, par exemple, tel qu'un cou- rant de retour, qu'on peut toujours prévoir sur le côté refoule- ment de la pompe d'alimentation, soit conduit à travers la bâche de refroidissement et de la ramené de nouveau dans la bâche d'eau d'alimentation- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 
Une autre réalisation du distributeur d'eau froide mention- né plus haut est représentée sur les figures 8 et 9 lesquelles représentent ledit distributeur d'eau froide en coupe verticale et en coupe transversale respectivement.

   Ledit distributeur est construit suivant les mêmes principes que le distributeur de la figure 6, mais il s'adapte pour être monté entre les deux brides voir figure 5. Le bout inférieur du conduit de descente 2 (figu- re 5) dans la réalisation illustrée ici est recourbé en une par- tie finale horizontale avant son entrée dans la pompe de circula- tion;

   la dérivation 9b entre dans la chambre 16 annulaire dans la section verticale et entourant ladite extrémité horizontale du conduit de descente 2.L'espace annulaire 16 communique avec l'intérieur du conduit de descente 2 à l'aide de fentes obliques 17 pratiquées dans les parois du conduit de descente 2 de   maniè-   re à ce que l'eau de circulation refroidie se déverse avant la pompe de circulation dans l'eau chaude venant de la chaudière et arrivant par la partie inférieure du conduit de descente 2, afin d'obtenir une assurance supplémentaire contre la formation de la vapeur dans le conduit de descente 2, en cas d'une baisse relativement forte de la pression de la chaudière. 



   La figure 10 montre, en coupe une forme modifiée du dis- tributeur d'eau froide décrit ci-dessus et placé en-dessous du dôme. Au lieu du distributeur susmentionné, un distributeur 18 est disposé à l'entrée du conduit de descente, c'est-à-dire au- tour et conjointement avec l'entonnoir d'aspiration 19 (figure 10) du dôme 1. Ledit distributeur est muni   d'une   chambre annulai- re 18a et d'une fente 18b- L'eau de circulation un peu refroidie amenée par les conduits 9 et 9a respectivement est dirigée direc- tement, à travers le dôme, à la chambre annulaire 18a. 



   Une prise pour le thermomètre 20(figure 5) est aménagée en un point convenable du conduit de descente 2, et une autre prise pour le thermomètre 21 dans le conduit 9 pour le contrôle 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 de la température d'eau de circulation et de la température de la partie refroidie d'eau de circulation traversant le conduit 9 sur son chemin de retour dans le conduit de descente. Le conduit 5 est muni d'un verre indicateur à brides 22'pour le contrôle du courant d'eau. 



   Les dispositifs prévus suivant la présente invention et décrits ci-dessus permettant d'obtenir une augmentation convena- ble de la pression dans le conduit de descente en rapport avec le   pointdébullition   d'eau dans ce conduit, de manière à obtenir une telle stabilisation de la circulation, que les soutirages fortement variables de la vapeur ne pourront pas compromettre la sécurité du fonctionnement.L'augmentation de la pression né- cessaire pour la stabilisation doit être toujours maintenue, ce qui n'entraine nullement une perte digne d'être mentionnée,puis- que la chaleur abandonnée au refroidissement est récupérée et que le courant de dérivation n'atteint que 1% environ du volume du courant principal d'eau.

   L'importance du courant de dériva- tion est réglée par l'organe d'étranglement 10 qui peut être pla= cé à n'importe quel endroit des dérivations 5 et 9. L'organe d'é- tranglement peut être règlable ou il peut consister un un disque d'étranglement ou en un dispositif analogue calibré une fois pour toutes et qui est tel que la quantité d'eau de dérivation est déterminée en rapport avec l'augmentation convenable de la pression. 



   La compensation de la pression se rapporte de préférence   à l'eau   de circulation dans les conduits de descente des chaudiè- res à circulation forcée d'eau. 



   Ceci n'exclut pas naturellement que le cycle de circula- tion puisse être également stabilisé par application de la métho- de ci-dessus même dans le cas des chaudières à circulation d'eau naturelle. Toutefois, dans ce cas la solution la plus naturelle serait d'introduire des cpurants dérivés d'eau d'alimentation 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 dans la partie supérieure des conduits de descente, comme   indi   que sur la figure 10. Les inconvénients qui en résultent sont partiellement éliminés du fait que dans ce cas il n'y a pas de pompe de circulation qui est la plus sensible aux dépôts des sédiments.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   Ministry of Economic Affairs and Middle Classes KINGDOM OF BELGIUM
Directorate General of Industry and Commerce, .j *?
SsBEe Commerce Administration
Industrial and Commercial Property Department \ S
N 480. 560
THE MINISTER OF ECONOMIC AFFAIRS AND MIDDLE CLASSES,
Considering the decree-law of July 8, 1946, extending, because of the events of war, the deadlines in matters of industrial property and the duration of patents for invention;
Considering the law of March 30, 1948, amending the decree-law of July 8, 1946, extending, because of the events of war, the deadlines in matters of industrial property and the duration of patents for invention.



   Reviewed the ministerial decree of 15/3/48, issuing under) eN 480.560, to Mr, T.J.



   Hedbäck, an invention patent for: method and means of cooling liquids in downcomers,
STOPPED :
FIRST ARTICLE. - The following recitals are inserted in ministerial decree N 480.560 of 15/3/48, after the recital "Having regard to the law of 24 May 1854 on patents for invention,:
Considering the decree-law of July 8, 1946, extending due to the events of war, the deadlines in matters of industrial property and the duration of invention patents, modified by the law of March 30, 1948; Having regard to the Union Convention for the Protection of Industrial Property; ART. 2. - This decree will be annexed to the ministerial decree referred to in article 1.



   Brussels, January 31, 1949
IN THE NAME OF THE MINISTER:
The delegated official,

 <Desc / Clms Page number 2>

 Method and means for cooling liquids in downcomers.



   In practice steam boilers are frequently subject to. variable steam production within very wide limits. Consumption can vary within wide limits; while on the contrary the combustion can be kept more or less constant, in accordance with the average consumption of the steam. The difference between the available quantity of steam and the heating intensity will be the most marked, if the boiler is operated in such a way as to allow the withdrawal of a maximum quantity of steam, starting from the state of rest, for cope with an instantaneous demand, for example to start a turbine which starts automatically.



   By withdrawing steam, the quantity of heat of which exceeds the momentary intensity of heating, a certain part of the heat will therefore be withdrawn to the detriment of

 <Desc / Clms Page number 3>

 the heating capacity of the boiler, which will lead to this result that the pressure of the boiler will drop. If the rate of pressure drop is too rapid, some spontaneous vaporization could result, also in the downspouts.

   For this reason, it was considered impossible to achieve a variable consumption of steam in the type described above, with the hinges with water tubes and forced circulation, because it was considered that the obstructions to the cir - culation, such as the formation of steam in the pumps or in their suction openings will present too great a danger. However, a more in-depth study of the circulation conditions in the water tube boilers; with the varying consumption of steam, shows that circulation disturbances can be avoided.



   In order to avoid disturbances in the operation of the circulation pump, the liquid in the suction pipe of the pump, considered from the point of view of the flow of fluids, must not contain vapor bubbles, c that is to say, this liquid must be homogeneous. In addition, the pressure of the liquid could be somewhat higher than that corresponding to the boiling point, i.e. the liquid could be cooled somewhat, in order to avoid the risk of vapor formation (from cavitation) to the pump blades.

   This state of equilibrium means that the stabic pressure at the inlet of the pump must be greater than the sum of the losses by blowdown, flow loss at the inlet, loss due to overpressure. (above the boiling point), which depends on the construction of the pump and the pressure loss experienced by the liquid particle on its way through the downcomer and which in turn is a function of of the maximum decrease. permissible boiler pressure.



   In the event of variable withdrawals of steam according to the above-mentioned operating mode, the static column can

 <Desc / Clms Page number 4>

 become insufficient on its own to compensate for these losses. Likewise, the losses due to friction and losses at the inlet cannot be reduced by increasing the section of the descent duct, since the velocity of the liquid particles will decrease, which will have the effect that the liquid particle will over time. , in its way through the downcomer, to be exposed to the gradual drop in pressure - The determination of the dimensions is only a minimum function of the characteristics of the boiler and the liquid, so that we will arrive at a limit beyond which construction will become impracticable.



   A solution can, however, be found by applying a compensating pressure in addition to the static column, and it can, for example, be achieved in the following two ways:
1 - A direct increase in the pressure in the suction duct of the steam dome, for example using an ejector;
2 - A lowering of the water temperature, preferably already in the suction duct of said dome.



   It has been proposed previously to provide the pressure compensation according to alternative 2 by bringing the feed water into the dome in the immediate vicinity of the suction ducts. But this is not entirely rational, since vigorous withdrawal of the steam causes the water level to rise, so that the direct supply of feed water is completely just at the moment of more critical. The arrangement of an additional direct duct as a bypass for the control. Feeding water would cause very great complications in the operation, and for this reason such an alternative would present drawbacks.



   In addition, practical experiments have shown that deposits of the feed water can be preciptied in the pumps and in the level indicators, if one allows to enter

 <Desc / Clms Page number 5>

 feed water directly into the circulation cycle without a proper stay in the dome.



   Another alternative would be to sacrifice some of the efficiency of the circulation pump by taking a bypass on the discharge side of the pump and running it somewhere back at some point in the downcomer. If the return flow is cooled by a suitable number of degrees and is introduced by an ejector, quite sufficient pressure compensation can be obtained.



   A more in-depth study of the rate of said compensation will show that the height of the static column can also be advantageously compensated, in order to save the piping and thus to obtain a more appropriate arrangement of the pumps. to give a drop height of about 5 meters, but the calculation cited as an example shows that the pressure compensation, even if the section of the suction duct is determined in the most suitable way, will , increase as we increase the. drop height. It is obvious that the static column can be advantageously compensated even in cases where the variable consumption of steam is not expected.

   Ultimately, the above process made it possible to place the circulation pump immediately below the steam dome and this independently of the inlet pressure required by the pump. The calculation shown in the diagram of FIG. 1 shows that the necessary pressure compensation is two times less than that which would be required with the usual device. Figures 2 and 3 give the example of the drop height difference. In the figures, 1 denotes the steam dome, 2 denotes the downcomer and 3 denotes the circulation pump.



  The other parts of the boiler are not shown, then. that the figures are only intended to indicate the difference between

 <Desc / Clms Page number 6>

 heights of fall in both cases. You can always insert a stabilizer, which is why it is important to recover the heat released during cooling. This heat can be absorbed either by the feed water, in place of the amount of steam normally supplied to the feed water for degassing, or absorbed in the heater for the combustion air. A third solution would be to terminate the return pipe either in the steam dome, in the immediate vicinity of the suction pipe, for example according to figure 5 of Swedish patent application no.527 / 45, or directly in the downspout.



   But it would be the most natural to make terminate the bypass current, animated, -, of a higher speed, in the principal current and in the same direction as this last, thus causing an increase in the pressure by the ejector effect.



   It can be observed quite generally that the circulation in water tube boilers can be kept completely stable, whatever the pressure drop during their operation, if one causes a certain pressure compensation in the down pipes of the steam boiler. It is preferable to achieve pressure compensation in forced circulation boilers by sacrificing a small part of the pump capacity by some cooling, but recovering the heat left during cooling.



   The present invention which is based on the considerations set out above relates to a method and means of preventing the formation of steam in the downcomers in question, preferably by some cooling of the water. circulation and subjecting this water to the ejector effect.



   This invention is explained by the description which follows and, apart from Figures 1 to 3 already mentioned, by Figures 4 to 10 of the accompanying drawings.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   Figure 4 shows an assembly diagram of a device, according to the invention, for cooling the circulating water in the down pipes of a water tube boiler, which device realizes the condition allowing the boiler to boil almost any steam draw.



   FIG. 5 represents the same device, but in a more detailed embodiment.



   Figures 6 and 7 show on a larger scale two cross-sections at right angles of a detail of the same device and Figures 8 and 9 give another similar detail.



  Figure 10 shows, on another scale, another variation. you of the detail given in Figures 6 and 7.



   In the drawings 1 denotes the steam dome of a water-tube boiler and 2 denotes the descent duct terminating at its lower end at the suction inlet of the circulation pump 3. 5 denotes the bypass taken from discharge side of circulation pump 3 and passing through a refrigerant (heat exchanger). 6 which can be constituted by a special container (figure 4) provided with an additional coil 7 for the liquid or gas or by the supply water tank (figure 5). The coils 8a and 8b are connected in parallel and are each provided with an adjusting or closing member 8c and 8d respectively or other appropriate members making it possible to vary within the desired limits the quantity of liquid circulating in the refrigerant 6.



   The coil 8 of FIG. 4 and the coils 8a and 8b of FIG. 5 respectively continue in the conduit 9 and open, passing through a throttle valve 10, or directly into the cold water distributor 11, described below. afterwards (figure 4), mounted on the downcomer 2 at a certain distance below the steam dome 1, or continue in the

 <Desc / Clms Page number 8>

 duct 9 branching off at 9a and 9b (figure 5) which communicate via throttle valves 10 and 10a, on the one hand, with the cold water distributor 11, already mentioned, and on the other hand with another distributor 12 of cold water, of a type which will be described in more detail below and which is mounted on the lower end of the downcomer 2 on the suction side of the circulation pump 3.

   A return valve 13 (figure 4) is interposed between the circulation pump 3 and the base of the riser pipe 4.



   The construction of the cold water dispenser 11 above is shown in Figures 5 and 7 which respectively give a vertical section and a horizontal section of the cold water dispenser. The descent pipe 2 is surrounded by an annular chamber 14, of which the pipes 9 (figure 4) or 9a (figure-5) constitute the inlet orifice for the circulation water cooled in the refrigerant. 6.

   At this point, the chamber 14 communicates freely with the interior of the downcomer 2, with the aid of oblique slots arranged in the walls of the conduit 2, so that the cooled circulation water arriving in the chamber 11 is distributed in the downcomer, thus causing the cooling of the water flowing in the downcomer 2 and preventing the vaporization of this water in the event of a possible drop in pressure in the boiler - re.



   If you want to use a cooling substance which must not be mixed with the water from the downcomer, for example the supply water, the slots 15 will be omitted, but instead of these the distributor will be fitted. an outlet pipe 23. This device can be, for example, such as a return current, which can always be provided on the discharge side of the supply pump, or be conducted through the cooling tank and brought it back into the feed water tank-

 <Desc / Clms Page number 9>

 
Another embodiment of the cold water dispenser mentioned above is shown in Figures 8 and 9 which show said cold water dispenser in vertical section and in cross section respectively.

   Said distributor is constructed according to the same principles as the distributor of figure 6, but it adapts to be mounted between the two flanges see figure 5. The lower end of the downcomer 2 (figure 5) in the illustrated embodiment here is curved into a final horizontal part before it enters the circulation pump;

   the bypass 9b enters the annular chamber 16 in the vertical section and surrounding said horizontal end of the downpipe 2. The annular space 16 communicates with the inside of the downpipe 2 by means of oblique slots 17 made in the walls of the downpipe 2 so that the cooled circulation water flows before the circulation pump into the hot water coming from the boiler and arriving through the lower part of the downpipe 2, in order to obtain additional insurance against the formation of steam in the downcomer 2, in the event of a relatively sharp drop in the pressure in the boiler.



   Fig. 10 shows in section a modified form of the cold water dispenser described above and placed below the dome. Instead of the aforementioned distributor, a distributor 18 is arranged at the entrance of the downcomer, that is to say around and together with the suction funnel 19 (figure 10) of the dome 1. Said distributor is provided with an annular chamber 18a and a slit 18b. The slightly cooled circulation water supplied by the conduits 9 and 9a respectively is directed, through the dome, to the annular chamber 18a.



   A socket for the thermometer 20 (figure 5) is arranged at a suitable point in the downcomer 2, and another socket for the thermometer 21 in the pipe 9 for the control.

 <Desc / Clms Page number 10>

 the temperature of the circulation water and the temperature of the cooled part of the circulation water passing through the conduit 9 on its way back to the downcomer. The conduit 5 is provided with a flanged indicator glass 22 ′ for the control of the water flow.



   The devices provided according to the present invention and described above make it possible to obtain a suitable increase in the pressure in the descent pipe in relation to the boiling point of water in this pipe, so as to obtain such a stabilization of the pressure. circulation, that the strongly variable withdrawals of the steam will not be able to compromise the safety of the operation. The increase in pressure necessary for stabilization must always be maintained, which in no way entails a loss worthy of mention, since the heat left for cooling is recovered and the bypass stream is only about 1% of the volume of the main stream of water.

   The magnitude of the branch current is regulated by the throttle member 10 which can be placed at any point of the branches 5 and 9. The throttle member can be adjustable or it can be adjusted. may consist of a throttle disc or the like calibrated once and for all and which is such that the amount of bypass water is determined in relation to the appropriate increase in pressure.



   The pressure compensation preferably relates to the circulation water in the down pipes of the boilers with forced water circulation.



   This does not of course exclude that the circulation cycle can also be stabilized by application of the above method even in the case of boilers with natural water circulation. However, in this case the most natural solution would be to introduce cpurants derived from feed water.

 <Desc / Clms Page number 11>

 in the upper part of the downspouts, as shown in figure 10. The resulting disadvantages are partially eliminated due to the fact that in this case there is no circulation pump which is most sensitive to sediment deposits .


    

Claims (1)

Naturellement les détails des dispositifs ci-dessus pour l'utilisation du procédé suivant l'invention peuvent être conçus différemment sans que l'idée de la présente invention en soit modifiée. On peut aussi utiliser d'autres liquides que de l'eau, par exemple des liquides dont le point d'ébullition est plus élevé que celui de l'eau, comme le mercure, par exemple, RESUME. Of course the details of the above devices for using the method according to the invention can be designed differently without the idea of the present invention being changed. It is also possible to use liquids other than water, for example liquids whose boiling point is higher than that of water, such as mercury, for example, ABSTRACT. L'invention a pour objet: 1.- Un procédé de stabilisation de circulation dans les chaudières munies de conduits de descente caractérisée par le fait que la température du fluide dans le conduit de descente est maintenue en-dessous-du point d'ébullition, en introduisant dans ledit conduit de descente un liquide refroidi et exempt de sulatance vaseuses, c'est-à-dire non pas l'eau d'alimentation, mais éventuellement du mercure, de manière à rendre pratiquement impossible la formation de la vapeur dans le conduit de descente. The subject of the invention is: 1.- A method of stabilizing circulation in boilers fitted with downcomers characterized in that the temperature of the fluid in the downcomer is kept below the boiling point, by introducing into said downcomer a liquid cooled and free from muddy sulatance, that is to say not the feed water, but possibly mercury, so as to make the formation of vapor in the downcomer practically impossible. 2.- Un procédé suivant 1, dans lequel l'augmentation de la pressipn est obtenue en refroidissant le fluide dans le con- duit de descente au moyen d'introduction d'un fluide de même genre, par exemple le courant de retour du fluide de la chaudiè- re et lequel peut être éventuellement amené par l'effet d'éjec- teur. 2.- A method according to 1, in which the increase in the pressure is obtained by cooling the fluid in the downcomer by means of the introduction of a fluid of the same type, for example the return flow of the fluid. of the boiler and which can possibly be brought by the ejector effect. 3.- Un procédé suivant 1, danslequel l'augmentation de la pression est obtenue grâce à l'introduction dun fluide dif- férent de celui qui circule dans le conduit de descente, par <Desc/Clms Page number 12> exemple le mercure, et qui provoque le refroidissement du con- duit de descente. 3.- A process according to 1, in which the increase in pressure is obtained through the introduction of a fluid different from that which circulates in the downcomer, by <Desc / Clms Page number 12> mercury, for example, and which causes the downcomer to cool. 4.- Un procédé suivant le 2 ou 3 dans lequel-le fluide provoquant l'augmentation de la pression est introduit par l'ef- let d'éjecteur déjà à l'entrée du conduit de descente. 4.- A process according to 2 or 3 in which the fluid causing the increase in pressure is introduced through the ejector ejector already at the inlet of the downcomer. 5.- Un procédé suivant 1 dans lequel la hauteur statique de charge (pression) dans le conduit de descente provenant de la circulation forcée par l'effet d'éjecteur est compensée. 5.- A method according to 1 in which the static height of load (pressure) in the downcomer coming from the circulation forced by the ejector effect is compensated. 6.- Un procédé suivant 1, 2, 4 et 5 caractérisé pat-le fait que la compensation de la pression est obtenue en renvo- yant dans le conduit de descente une dérivation du courant d'eau prélevée du côté refoulement de la pompe. 6.- A method according to 1, 2, 4 and 5 characterized by the fact that the pressure compensation is obtained by sending back into the down pipe a bypass of the stream of water taken from the discharge side of the pump. 7.- Un procédé suivant 6 dans lequel le courant dérivé est refvoidi avant d'être renvoyé dans le conduit de descente. 7.- A method according to 6 in which the bypass current is cooled before being returned to the downcomer. 8.- Un procédé suivant 7 dans lequel au moins une partie de la chaleur abandonnée est de nouveau récupérée. 8.- A process according to 7 in which at least a part of the abandoned heat is again recovered. 9. Un procédé suivant 1 utilisé pour les chaudières à vapeur du type à circulation naturelle, munies de conduits de descente, et caractérisée par le fait qu'une dérivation du flui- de d'alimentation fourni à la chatière est déversée dans la partie supérieure du conduit de descente. 9. A method according to 1 used for steam boilers of the natural circulation type, provided with downpipes, and characterized by the fact that a bypass of the feed fluid supplied to the cat flap is discharged into the upper part. of the downspout. 10.- Un dispositif permettant la mise en oeuvre du procé- dé ci-dessus pour la stabilisation de la circulation dans les chaudières à vapeur munies de conduits de descente et caractéri- sé par le fait qu'un tuyau de dérivation communique avec le ou les conduits de descente en vue de l'introduction dans celui-ci ou dans ceux ci d'un fluide augmentant la pression dans ce cond duit (ou ces conduits) en proportion au point d'ébullition du fluide s'y trouvant. 10.- A device allowing the implementation of the above process for the stabilization of the circulation in the steam boilers provided with descent conduits and characterized in that a bypass pipe communicates with the or the descent conduits with a view to the introduction therein or into these of a fluid increasing the pressure in this conduit (or these conduits) in proportion to the boiling point of the fluid therein. 11.- Un dispositif suivant 10 caractérisé par le fait qu'un tuyau de dérivation est fixé au conduit de descente à l'in- térieur du dôme de vapeur d'ou le conduit de descente est issu. <Desc/Clms Page number 13> 11. A device according to 10 characterized in that a bypass pipe is fixed to the downcomer inside the vapor dome from which the downcomer comes. <Desc / Clms Page number 13> 12.- Un dispositif suivant 10 caractérisé par le fait que la dérivation est fixée au conduit de descente en-dessous du dôme de vapeur. 12.- A device according to 10 characterized in that the bypass is fixed to the descent pipe below the steam dome. 13.- Un dispositif suivant 10 caractérisé par le fait que la dérivation passe à travers un échangeur de chaleur et dans lequel le fluide passant par la dérivation est refroidi en vue du refroidissement du fluide du conduit de descente. 13. A device according to 10 characterized in that the bypass passes through a heat exchanger and in which the fluid passing through the bypass is cooled for the purpose of cooling the fluid in the downcomer. 14.- Un dispositif suivant 13 caractérisé par le fait que la dérivation part de la bâche d'eau d'alimentation. 14.- A device according to 13 characterized in that the bypass starts from the supply water tank. 15.- Un dispositif suivant 10 caractérisé par le fait que la dérivation aboutit dans un ou dans plusieurs orifices d'entrée dans le conduit de descente, et ceci soit à l'intérieur soit en-dessous du dôme, ces orifices d'entrée étant orientés dans la. direction du comrant dans le conduit de descente, en produisant ainsi l'effet d'éjecteur à l'aide du fluide de la dérivation.. 15.- A device according to 10 characterized in that the bypass ends in one or more inlet openings in the downpipe, and this either inside or below the dome, these inlet openings being oriented in the. direction of the comrant in the downpipe, thus producing the ejector effect using the bypass fluid. 16.- Un dispositif suivant 15, caractérisé par le fait que le tuyau de dérivation part du côté refoulement de la pompe de circulation adjointe à la chaudière, de manière à ce qu'une partie du rendement de la pompe puisse être utilisée pour la compensation de la chute de pression dans le conduit de descen- te ou pour l'augmentation de la pression dans de conduit, et dans ce dernier cas afin que la hauteur de chute et le conduit de descente puissent devenir moins grands qu'autrement. 16.- A device according to 15, characterized in that the bypass pipe leaves from the discharge side of the circulation pump attached to the boiler, so that part of the output of the pump can be used for compensation of the pressure drop in the downcomer or for the increase in the pressure in the downcomer, and in the latter case so that the drop height and the downcomer can become smaller than otherwise. 17.- Un dispositif suivant 15, caractérisé par le fait que la dérivation communique avec une chambre entourant le conduit d'aspiration qui constitue l'entrée dans le conduit de descente, ladite chambre communiquant avec l'intérieur du con- duit de descente à travers une fente. 17.- A device according to 15, characterized in that the bypass communicates with a chamber surrounding the suction duct which constitutes the entry into the descent conduit, said chamber communicating with the interior of the descent conduit to through a slit. 18.- Un dispositif suivant 15 caractérisé par le fait que la dérivation communique avec une autre source de fluide que ce- lui de la chaudière, par exemple un réchauffeur. <Desc/Clms Page number 14> 18.- A device according to 15 characterized in that the bypass communicates with another source of fluid than that of the boiler, for example a heater. <Desc / Clms Page number 14> 19.- Un dispositif suivant 15 caractérisé par'le fait que la dérivation communique avec l'enveloppe de refroidisse- ment (le distributeur d'eau froide) qui entoure le conduit de descente. 19. A device according to 15 characterized by the fact that the bypass communicates with the cooling casing (the cold water distributor) which surrounds the downcomer. 20.- Un dispositif suivant 19 caractérisé par le fait que la paroi du conduit de descente à l'intérieur de l'enveloppe (du distributeur d'eau froide) est pourvue d'un ou de plusieurs orifices d'éjection à travers le ou lesquels le fluide introduit dans l'enveloppe passe et est répartie dans le conduit de des- cente. 20.- A device according to 19 characterized in that the wall of the downcomer inside the casing (of the cold water distributor) is provided with one or more ejection orifices through the or which the fluid introduced into the envelope passes and is distributed in the descent pipe.
BE480560D BE480560A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE480560A true BE480560A (en)

Family

ID=127749

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE480560D BE480560A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE480560A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0640198B1 (en) Heat recovery boiler with induced circulation
FR2827997A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR SUPPLYING AT LEAST ONE STEAM GENERATOR OF A PRESSURIZED WATER NUCLEAR REACTOR DURING REACTOR SHUTDOWN PERIODS
FR2630248A1 (en) IMPROVED COMPRESSOR ASSEMBLY AND WATER COOLED NUCLEAR REACTOR
EP0427648B1 (en) Method and device for the transfer of cold
EP0003927B1 (en) Method for supplying or extracting heat to or from a condensable working fluid and a device working according to this method
BE480560A (en)
EP0820067B1 (en) Steam relief system with an internal condenser
EP0044792B1 (en) Cooling plates for a blast-furnace cooling arrangement
WO2023174682A1 (en) Liquid hydrogen degassing device
EP0209463B1 (en) Installation for heating liquids at different temperature levels
EP2734787B1 (en) System for the production of hot water using solar panels and comprising a overheating protection device
BE350513A (en)
EP0723270B1 (en) Installation for the vapourization of the two-phase mixture contained in a cooling system during a scheduled depressurization
FR3119701A1 (en) Process and installation for the destruction of radioactive sodium
BE566748A (en)
FR3125628A1 (en) Process and installation for the destruction of radioactive sodium
FR3125629A1 (en) Process and installation for the destruction of radioactive sodium
BE500088A (en)
BE353803A (en)
BE527097A (en)
BE406891A (en)
BE565513A (en)
BE411327A (en)
CH121334A (en) Installation for the storage of volatile fluids.
BE477925A (en)