BE480309A - - Google Patents

Info

Publication number
BE480309A
BE480309A BE480309DA BE480309A BE 480309 A BE480309 A BE 480309A BE 480309D A BE480309D A BE 480309DA BE 480309 A BE480309 A BE 480309A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
rectifier
resistance
voltage
training
electro
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE480309A publication Critical patent/BE480309A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H10SEMICONDUCTOR DEVICES; ELECTRIC SOLID-STATE DEVICES NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • H10DINORGANIC ELECTRIC SEMICONDUCTOR DEVICES
    • H10D48/00Individual devices not covered by groups H10D1/00 - H10D44/00
    • H10D48/01Manufacture or treatment
    • H10D48/04Manufacture or treatment of devices having bodies comprising selenium or tellurium in uncombined form
    • H10D48/048Treatment of the complete device, e.g. by electroforming to form a barrier

Landscapes

  • Measurement Of Resistance Or Impedance (AREA)

Description

         

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  APPAREILS ELECTRIQUES INDICATEURS DE VARIATIONS DE RESISTANCE DE REDRESSEURS AU SELENIUM. 



   La présente invention est relative en particulier à des appareils dynamiques indicateurs de variations de résistance de dresseurs au sélénium pendant l'électro-formation. 



   L'électro-formation est une phase de la fabrication des redresseurs au sélénium qui consiste à faire passer des courants électriques à travers lesdits redresseurs dans le sens inverse du redressement. Cette opération augmente le rapport de la résistance directe à la résistance inverse et ajoute un perfectionnement au procédé de fabrication qui consiste à placer une couche de sélénium sur l'une des faces d'une feuille conductrice et à l'appliquer sur ladite feuille par chauffage et par pression. 



   En modifiant les valeurs relatives de la résistance, c'est- à-dire en modifiant le rapport entre la résistance directe et la 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 résistance   inverse,   1'électro-formation modifie également de façon absolue les deux valeurs de résistance dans le sens direct et dans le sens inverse. Il est particulièrement désirable d'observer les variations de résistance dynamique du sens direct qui se produisent au cours de ce processus. Ainsi,   la,   durée de   1'électro-formation   et les autres conditions qu'elle implique peuvent être commandés et l'on peut déterminer des standards de fabrication. En particulier, des méthodes peuvent être mises au point pour obtenir de faibles va.leurs de la résistance directe. 



   Suivant des méthodes antérieures, des mesures statiques des valeurs de résistance d'un redresseur au sélénium pouvaient être effectuées au cours d'une succession de pha,ses respectivement alternées avec une succession de périodes   d"électro-formation.   Par exemple, la résistance directe pouvait être mesurée de temps à autre après une période discontinue d'électro-formation. Les données ainsi obtenues étaient transformées en une courbe en joignant les points distincts des données convenablement tracés et l'on obtenait des renseigmenets qualitatifs intéressants de la nature désirée. 



  Toutefois, cette méthode d'étude est lente et coûteuse et l'on n'observe pas de variations telles qu'elles se produisent réellement pendant l'électro-formation. 



   L'un des objets de la présente invention est l'obtention d'un appareil qui permet l'observation des variations dynamiques des valeurs de la résistance de redresseurs au sélénium pendant 1'électro-formation. 



   Suivant le principe général de   l'invention,   une succession d'impulsions électriques successivement positives et négatives sont appliquées aux bornes du redresseur au sélénium. Les amplitudes de toutes les impulsions positives et négatives peuvent être commandées séparément. Il est évident qu'une impulsion de tension sur deux a une polarité donnée et tend à provoquer le passage d'une impulsion de courant   à   travers le redresseur au sélénium dans une 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 direction donnée. Toutes les autres impulsions sont de l'autre polarité et provoquent le passage d'impulsions de courant à travers le redresseur en sens inverse.

   Des éléments de circuits associés avec le redresseur au sélénium et comportant des appareils de mesure sont disposés de manière à indiquer de quelle manière la résistance du redresseur au sélénium varie lorsque les impulsions qui font passer le courant à travers le redresseur dans le sens inverse du redressement assure progressivement l'électro-formation. 



   L'invention sera mieux comprise à la lecture de la description détaillée qui suit et à l'examen des dessins joints qui représentent, à titre d'exemple non limitatif, un mode de mise en oeuvre de ladite invention. 



   La figure 1 est un schéma du montage conforme à certaines caractéristiques de l'invention. 



   Les figures 2, 2a et 2b sont des courbes de tension tracées en fonction du temps en trois points du montage de la figure 1 . 



   On considérera, tout d'abord, plus particulièrement, la figure 1 . Le rectangle A est la partie de l'appareil qui fournit et commande les impulsions de tension à appliquer au redresseur au sélénium à l'essai. A reçoit l'énergie de courant alternatif d'une source extérieure telle qu'un secteur alternatif à 115 volts et à 60 périodes. Les conducteurs provenant de ladite source sont reliés aux bornes d'entrée 1 et 2, elles-mêmes reliées aux conducteurs 3 et , les bornes extrêmes de l'enroulement primaire 6 du transformateur 5 sont reliées aux conducteurs 3 et 4 . Les bornes extrêmes de l'enroulement secondaire 7 dudit transformateur sont reliées aux bornes d'un auto-transformateur 8 du type connu sous le nom de variac.

   Un second auto-transformateur 9, qui peut être également un variac, est monté en dérivation sur les lignes d'alimentation 3 et 4, l'énergie de sortie du variac 8 est appliquée au redresseur des deux alternances 10 qui peut être un type en pont, comme représenté sur la figure 1 .Le redresseur 10 est relié à la résistance 11 et provoque 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 l'apparition d'une tension aux bornes de ladite résistance, tension composée d'une succession d'impulsions de la même polarité. Une telle tension est généralement considérée comme un courant continu pulsé. Le contact mobile du variac 9 est relié à l'une des bornes de la résistance 11, de sorte qu'une tension de courant alternatif provenant du variac 9 est ajoutée au courant continu pulsé. L'autre borne de sortie du variac 9 peut être mise à la terre et est reliée au conducteur 12 .

   La borne de la résistance Il qui n'est pas reliée au variac 9 est reliée au conducteur 13 . 



   Les conducteurs 12 et 13 sont des connexions de sortie d'alimentation provenant du rectangle A et appliquées au rectangle   B .   La forme d'ondes de la tension existant entre lesdits conducteurs est une onde sinusoïdale déformée dont les alternances positives sont plus grandes que les alternances négatives. Ladite forme d'ondes est représentée qualitativement sur la figure 2b, tandis que l'impulsion de tension continue et de la tension alternative ajoutée pour produire ladite forme d'ondes sont représentées alter-   naLivement   sur les figures 2 et 2a .

   Le rapport de la tension maximum positive à la tension maximum négative peut être commandé entre certaines limites par un réglage des variacs 8 et   9 .   L'amplitude des pointes positives de ladite onde est la somme algébrique des pointes négatives de la tension alternative et des impulsions continues déphasées de 180  par rapport   auxdites   pointes négatives.

   Il en résulte la production par   A   d'une tension idéale pour les buts envisagés par   l'invention.   Les impulsions positives importantes produisent la tension électrique élevée nécessaire pour 1'électro-formation, cependant que les petites élongations négatives produisent une tension électrique suffisante pour actionner des appareils de mesure qui indiquent la résistance directe et les autres caractéristiques du redresseur au sélénium à   l'essai.   En outre, lesdites impulsions al-   ternatives   se produisent avec une fréquence suffisamment élevée pour que les appareils de mesure généralement actionnés par courant 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 continu établissent des moyennes mécaniques et électriques des courants pulsés qui les traversent et donnent des indications moyennes.

   



   Ladite tension de sortie de l'élément A est appliquée à l'appareil de contrôle B sur les conducteurs 12 et 13 . Aux bornes desdits conducteurs sont montés en série, le redresseur au sélénium 14 ( qui est l'élément à l'essai ), l'appareil de mesure à courant alternatif 15 et la résistance 16 . Ce dispositif est commandé plus aisément, bien entendu, si des organes de connexion rapide sont prévus au moyen desquels un élément à l'essai tel que le redresseur au sélénium 14 peut être aisément et rapidement connecté ou déconnecté . 



   Un voltmètre à courant continu 17 est monté en dérivation sur le redresseur au sélénium 14 et un voltmètre à tube à vide à lecture de maxima 18 est monté en dérivation sur la résistance 16 . 



  L'appareil de mesure 18 est polarisé de telle manière qu'il indique les pointes de tension aux bornes de la résistance 16 dues au courant traversant ladite résistance dans le sens partant de l'appareil de mesure 15 et du redresseur 14 suivant les positions desdits éléments représentés sur le dessin. En conséquence, l'appareil de mesure à vide indique les chutes de tension à travers la résistance 16, dues au courant traversant le redresseur 14 dans le sens direct. 



   Aux bornes des conducteurs 12 et 13 sont montés en série : le tube à gaz 19 dont l'anode est reliée au conducteur 12, l'ampèremètre à courant continu 20 et la résistance limitatrice de courant 21 . Le tube à gaz 19 ne reçoit un courant que lorsque le conducteur 12 est à un potentiel supérieur à celui du conducteur 13 . Cette condition provoque également le passage d'un courant direct à travers le redresseur 14 . 



   La plupart des détails qui précèdent concernent la disposition physique de l'une des réalisations de l'invention. Par contre, ce qui suit a pour but d'expliquer certains principes du fonctionnement. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Le courait passe depuis le conducteur 12 vers le conducteur 13 à tra,vers le tube 19 cha,que fois que le conducteur 13 devient   négatif   par rapport au conducteur 12 . Le tube 19, qui est un tube à, ga,z peut laisser passer des courants importants. En conséquence, il n'est pas nécessaire que l'ampèremètre 20 soit un appareil extrêmement sensible pour assurer sa fonction. Bien que le tube 19 et   1'ampèremètre   20 comportent tous deux des impédances internes faibles,, la résistance 21 n'est pa,s dans ce cas et, par conséquent, elle a pour effet de limiter le courant qui traverse ce circuit. Le tube 19 est ainsi protégé et l'on évite une dérivation à faible impédance aux bornes des autres circuits entre les conducteurs 12 et   13 .    



   Le rectangle A doit comporter, de préférence, une régulation de tension telle que les courants qui passent dans les circuits de l'élément B soient insuffisants pour modifier de façon appréciable la forme d'onde de la, tension qui leur parvient à partir de l'élément A . 



   La   résistance   21 peut être choisie, par rapport aux caractéristiques de l'ampèremètre 20, de telle manière que l'échelle dudit appareil indique directement la tension moyenne des impulsions au cours desquelles le conducteur 13 est négatif par rapport au conducteur 12 . 



   Cet appareil offre pendant l'électro-formation une indication directe de l'amplitude moyenne de celles des impulsions de tension qui, comme expliqué, alternent a,vec les impulsions d'électroformation et provoquent le passage d'un courant direct à travers l'élément redresseur 14 . Il est évident que tout réajustement sépa,ré ou combiné des variacs 8 et 9 modifie l'indication de   l'ampère-   mètre 20 . 



   L'ampèremètre 15 est disposé de telle manière que, pendant l'électro-formation, la déviation de son aiguille soit sensiblement proportionnelle à la, résistance inverse du redresseur   14 .   Cette 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 condition n'est possible qu'en raison du fait que ladite résistance inverse est d'un ordre de grandeur tel, qu'elle présente la plus grande partie de l'impédance totale dans le circuit en série où l'ampèremètre 15 est disposé. De cette manière, l'ampèremètre 15 indique, au moins qualitativement, les variations de la valeur de la résistance inverse du redresseur 14 qui se produisent à mesure que l'électro-formation se poursuit.

   En outre, l'ampèremètre 15 peut être étalonné de telle manière qu'il indique directement les valeurs de la résistance; il peut même comporter plusieurs échelles de résistance applicables chacune à des conditions différentes de montage. 



   Le voltmètre continu 17 indique pendant l'électro-formation une tension qui peut être mathématiquement considérée comme la somme algébrique de la tension continue moyenne des impulsions aux bornes du redresseur 14 lorsque sa face arrière est à un potentiel plus élevé que sa face avant, et de la tension continue moyenne des impulsions aux bornes dudit élément, mesurée lorsque sa face avant est à un potentiel plus élevé que sa face arrière. Plus simplement, ledit appareil de mesure indique la tension continue moyenne aux bornes du redresseur 14 . En conséquence, ledit appareil de mesure, en combinaison avec l'appareil de mesure 20, donne une indication de l'amplitude des impulsions qui font passer un courant inverse à travers le redresseur 14 .

   Ledit appareil de mesure peut comporter des échelles différentes pouvant être respectivement appliquées pour certaines lectures différentes de l'appareil de mesure 20 et peut par conséquent être un appareil à lecture directe. 



   Etant donné que le voltmètre à tube à vide 18 donne des indications proportionnelles au courant traversant le redresseur 14 dans le sens direct, il peut, par un choix convenable de la valeur de la résistance 16 et par un étalonnage approprié, indiquer directement la résistance directe du redresseur 14 . De petites variations de ladite résistance directe suffisent à actionner cet appareil indicateur, étant donné que l'impédance interne de l'appareil de 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 mesure 15, dans ce circuit en série, est faible et que la valeur ohmique de la résistance 16 peut également être faible. 



   Pour actionner cet appareil, un redresseur au sélénium analogue à l'élément   14   est monté dans le circuit de la manière directe. 



  Les variacs 8 et 9 sont réglés de telle manière que les tensions pulsées appliquées en sens inverse   l'une   de l'autre,aux bornes du redresseur   14,   aient des valeurs moyennes d'un ordre de grandeur convenable. 



   Lesdits réglages peuvent être aisément effectués à l'aide des appareils de mesure 20 et   17 .   Les variacs sont ensuite réajustés pendant la période d'électro-formation, étant donné qu'un courant constant doit être maintenu dans le sens inverse au cours de ladite électro-formation* La tension inverse est nécessairement plus élevée en raison du fait que la résistance inverse est la plus élevée. Par contre, avec l'aide des varia,cs 8 et 9, la tension directe est maintenue constante pendant tout le processus. Les appareils de mesure 15 et 18 donnent des indications immédiates concernant respectivement la résistance inverse et la, résistance directe du redresseur au sélénium.

   A mesure que le temps s'écoule, l'électro-formation augmente le rapport entre la face avant et la face arrière et, en conséquence, la valeur de la résistance directe peut augmenter lentement et celle de la résistance inverse peut augmenter rapidement. 



  A mesure que la résistance inverse augmente, le courant traversant   l'appareil   de mesure 15 diminue.Ledit appareil de mesure,du type dynamique indique cette   varia,tion   à. mesure qu'elle se produit et indique également le point où elle cesse. Le courant est ensuite augmenté pour la suite du processus d'électro-formation et l'indication de l'appareil de mesure 17 augmente Par contre, l'indication de l'appareil de mesure à courant continu 20 est maintenue constante en raison de l'ajustement convenable des deux variacs. 



   Il peut être   avantagewc,   pour l'étalonnage des appareils de mesure, lors de leur mise au point initiale ou pour l'ajustement 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 des variacs 8 et 9, au cours de la préparation de l'électro-formation, d'utiliser momentanément, au point où normalement doit être placé un redresseur au sélénium, un élément qui peut être ou non un redresseur au sélénium et dont les valeurs de résistance sont connues pour les deux sens. Après étalonnage des appareils de mesure, ou ajustement des variacs, lorsque ledit élément est en place, un redresseur au sélénium peut le remplacer pendant l'électro-formation. 



   Les indications maxima de l'appareil de mesure 18 augmentent à mesure que la résistance directe du redresseur au sélénium devient plus grande. L'électro-formation peut être commandée en conséquence. 



  La vitesse à laquelle l'électro-formation est effectuée et la durée de la période de l'électro-formation peuvent être choisies de telle manière qu'on obtienne des effets prédéterminés sur le redresseur 14. 



   Il apparaîtra clairement à l'homme de l'art qu'en appliquant le principe de l'invention, on peut établir une variété de montage pour l'essai des caractéristiques   d'autre s   éléments dont les valeurs de résistance varient en fonction de variables telles que le temps et la température, à condition, bien entendu, que les modifications normales soient effectuées dans l'appareil représenté ici comme réalisation préférée. 



   Il est également évident qu'on peut monter aux bornes des conducteurs 12 et 13 un autre circuit en série analogue à celui comportant le tube à gaz 19 et dans lequel les connexions dudit tube à gaz sont inversées. De cette manière, un appareil de mesure correspondant à 20 donnerait une indication de l'amplitude moyenne de la série d'impulsions d'électro-formation et ladite indication ne serait pas modifiée par des variations des valeurs de la résistance du redresseur au sélénium. De même, un second voltmètre à tube à vide peut être monté aux bornes de la résistance 16 et peut être polarisé de manière à donner des indications maxima en ce qui concerne les impulsions d'électro-formation. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   L'invention est, bien entendu, susceptible de nombreuses variantes, accessibles à l'homme de   l'art,   suivant les applications envisagées, et sans s'écarter du domaine de l'invention.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  ELECTRICAL DEVICES INDICATORS OF VARIATIONS IN RESISTANCE OF SELENIUM RECTIFIERS.



   The present invention relates in particular to dynamic devices indicating variations in resistance of selenium blockers during electro-training.



   Electro-training is a phase in the manufacture of selenium rectifiers which consists in passing electric currents through said rectifiers in the opposite direction to rectification. This operation increases the ratio of the direct resistance to the reverse resistance and adds an improvement to the manufacturing process which consists of placing a layer of selenium on one side of a conductive sheet and applying it to said sheet by heating. and by pressure.



   By modifying the relative values of resistance, i.e. by modifying the ratio between direct resistance and

 <Desc / Clms Page number 2>

 reverse resistance, electro-training also absolutely changes both resistance values in the forward direction and in the reverse direction. It is particularly desirable to observe the variations in forward sense dynamic resistance which occur during this process. Thus, the duration of electroforming and the other conditions involved can be controlled and manufacturing standards can be determined. In particular, methods can be developed to obtain low values of the direct resistance.



   According to previous methods, static measurements of the resistance values of a selenium rectifier could be carried out during a succession of phas, respectively alternated with a succession of periods of electro-training. For example, the direct resistance could be measured from time to time after a discontinuous period of electro-training The data thus obtained was transformed into a curve by joining the distinct points of the data suitably plotted, and interesting qualitative information of the desired nature was obtained.



  However, this method of study is slow and expensive and no variations as they actually occur during electrotraining are observed.



   One of the objects of the present invention is to provide an apparatus which allows the observation of dynamic variations in the resistance values of selenium rectifiers during electro-training.



   According to the general principle of the invention, a succession of successively positive and negative electrical pulses are applied to the terminals of the selenium rectifier. The amplitudes of all positive and negative pulses can be ordered separately. It is evident that every second voltage pulse has a given polarity and tends to cause a current pulse to pass through the selenium rectifier into a

 <Desc / Clms Page number 3>

 given direction. All other pulses are of the other polarity and cause current pulses to flow through the rectifier in the opposite direction.

   Circuit elements associated with the selenium rectifier and having measuring devices are arranged to indicate how the resistance of the selenium rectifier changes as the pulses which cause current to flow through the rectifier in the opposite direction to rectification. gradually ensures electro-training.



   The invention will be better understood on reading the detailed description which follows and on examining the accompanying drawings which represent, by way of non-limiting example, an embodiment of said invention.



   FIG. 1 is a diagram of the assembly according to certain characteristics of the invention.



   Figures 2, 2a and 2b are voltage curves plotted against time at three points of the assembly of Figure 1.



   First and foremost, FIG. 1 will be considered. Rectangle A is the part of the device which supplies and controls the voltage pulses to be applied to the selenium rectifier under test. A receives alternating current power from an external source such as a 115 volt 60 cycle AC mains. The conductors coming from said source are connected to the input terminals 1 and 2, themselves connected to the conductors 3 and, the end terminals of the primary winding 6 of the transformer 5 are connected to the conductors 3 and 4. The end terminals of the secondary winding 7 of said transformer are connected to the terminals of an auto-transformer 8 of the type known by the name of variac.

   A second autotransformer 9, which can also be a variac, is connected in shunt on the supply lines 3 and 4, the output energy of the variac 8 is applied to the rectifier of the two halfwaves 10 which can be of a half-wave type. bridge, as shown in Figure 1. The rectifier 10 is connected to the resistor 11 and causes

 <Desc / Clms Page number 4>

 the appearance of a voltage at the terminals of said resistance, voltage composed of a succession of pulses of the same polarity. Such a voltage is generally considered to be a pulsating direct current. The moving contact of the variac 9 is connected to one of the terminals of the resistor 11, so that an alternating current voltage from the variac 9 is added to the pulsating direct current. The other output terminal of variac 9 can be earthed and is connected to conductor 12.

   The terminal of resistor II which is not connected to variac 9 is connected to conductor 13.



   Conductors 12 and 13 are power output connections from rectangle A and applied to rectangle B. The waveform of the voltage existing between said conductors is a distorted sine wave, the positive half-waves of which are greater than the negative half-waves. Said waveform is shown qualitatively in Figure 2b, while the DC voltage pulse and AC voltage added to produce said waveform are shown alternately in Figures 2 and 2a.

   The ratio of the maximum positive voltage to the maximum negative voltage can be controlled between certain limits by adjusting the variacs 8 and 9. The amplitude of the positive peaks of said wave is the algebraic sum of the negative peaks of the alternating voltage and of the continuous pulses phase-shifted by 180 with respect to said negative peaks.

   This results in the production by A of an ideal voltage for the purposes envisaged by the invention. The large positive pulses produce the high electrical voltage necessary for electroforming, while the small negative elongations produce sufficient electrical voltage to actuate measuring devices which indicate forward resistance and other characteristics of the selenium rectifier to the cell. test. In addition, said alternating pulses occur with a frequency high enough that measuring devices generally actuated by current

 <Desc / Clms Page number 5>

 continuous establish mechanical and electrical averages of the pulsed currents which cross them and give average indications.

   



   Said output voltage from element A is applied to testing device B on conductors 12 and 13. At the terminals of said conductors are connected in series, the selenium rectifier 14 (which is the element under test), the alternating current measuring device 15 and the resistor 16. This device is more easily controlled, of course, if quick connection members are provided by means of which an element under test such as the selenium rectifier 14 can be easily and quickly connected or disconnected.



   A direct current voltmeter 17 is shunted on the selenium rectifier 14 and a vacuum tube voltmeter with peak reading 18 is shunted on resistor 16.



  The measuring device 18 is polarized in such a way that it indicates the voltage peaks at the terminals of the resistor 16 due to the current flowing through the said resistance in the direction leaving the measuring device 15 and of the rectifier 14 according to the positions of said said resistor. elements shown in the drawing. As a result, the vacuum meter indicates voltage drops across resistor 16, due to current flowing through rectifier 14 in the forward direction.



   At the terminals of the conductors 12 and 13 are mounted in series: the gas tube 19, the anode of which is connected to the conductor 12, the direct current ammeter 20 and the current limiting resistor 21. The gas tube 19 receives a current only when the conductor 12 is at a potential higher than that of the conductor 13. This condition also causes a direct current to flow through rectifier 14.



   Most of the foregoing details relate to the physical arrangement of one of the embodiments of the invention. On the other hand, what follows aims to explain certain principles of operation.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   The current passes from the conductor 12 to the conductor 13 through, to the tube 19 cha, that once the conductor 13 becomes negative with respect to the conductor 12. The tube 19, which is a tube at, ga, z can allow significant currents to pass. Accordingly, the ammeter 20 need not be an extremely sensitive device to perform its function. Although tube 19 and ammeter 20 both have low internal impedances, resistor 21 is not in this case and therefore has the effect of limiting the current flowing through this circuit. The tube 19 is thus protected and a low impedance bypass at the terminals of the other circuits between the conductors 12 and 13 is avoided.



   Rectangle A should preferably have voltage regulation such that the currents flowing through the circuits of element B are insufficient to appreciably alter the waveform of the voltage which reaches them from. element A.



   Resistance 21 can be chosen, with respect to the characteristics of ammeter 20, such that the scale of said device directly indicates the average voltage of the pulses during which conductor 13 is negative with respect to conductor 12.



   This apparatus offers during electro-training a direct indication of the average amplitude of those of the voltage pulses which, as explained, alternate with the electroformation pulses and cause a direct current to flow through it. rectifier element 14. It is obvious that any sepa-, re or combined readjustment of variacs 8 and 9 modifies the indication of ampere meter 20.



   The ammeter 15 is arranged such that, during electro-training, the deflection of its needle is substantially proportional to the reverse resistance of the rectifier 14. This

 <Desc / Clms Page number 7>

 This condition is only possible because of the fact that said reverse resistance is of such an order of magnitude that it presents the greater part of the total impedance in the series circuit where the ammeter 15 is arranged. In this way, the ammeter 15 indicates, at least qualitatively, the changes in the value of the reverse resistance of the rectifier 14 which occur as the electro-training continues.

   In addition, the ammeter 15 can be calibrated in such a way that it directly indicates the resistance values; it may even include several resistance scales each applicable to different mounting conditions.



   The direct voltmeter 17 indicates during electro-training a voltage which can be mathematically considered as the algebraic sum of the average direct voltage of the pulses at the terminals of the rectifier 14 when its rear face is at a higher potential than its front face, and the average direct voltage of the pulses at the terminals of said element, measured when its front face is at a higher potential than its rear face. More simply, said measuring device indicates the average direct voltage at the terminals of the rectifier 14. Accordingly, said meter, in combination with meter 20, gives an indication of the magnitude of the pulses which cause a reverse current to pass through rectifier 14.

   Said measuring apparatus may have different scales which can be respectively applied for certain different readings of the measuring apparatus 20 and may therefore be a direct reading apparatus.



   Since the vacuum tube voltmeter 18 gives indications proportional to the current flowing through the rectifier 14 in the forward direction, it can, by a suitable choice of the value of the resistor 16 and by a suitable calibration, directly indicate the forward resistance rectifier 14. Small variations of said forward resistance are sufficient to actuate this indicating device, since the internal impedance of the measuring device.

 <Desc / Clms Page number 8>

 measurement 15, in this series circuit, is low and that the ohmic value of resistor 16 may also be low.



   To operate this device, a selenium rectifier similar to element 14 is mounted in the circuit in the direct manner.



  The variacs 8 and 9 are adjusted in such a way that the pulsed voltages applied in the opposite direction to one another, across the terminals of the rectifier 14, have average values of a suitable order of magnitude.



   Said adjustments can easily be carried out using the measuring devices 20 and 17. The variacs are then readjusted during the electro-training period, as a constant current must be maintained in the reverse direction during said electro-training * The reverse voltage is necessarily higher due to the fact that the resistance inverse is the highest. On the other hand, with the help of varia, cs 8 and 9, the forward voltage is kept constant during the whole process. The measuring devices 15 and 18 give immediate indications concerning respectively the reverse resistance and the direct resistance of the selenium rectifier.

   As time passes, the electro-training increases the ratio of the front face to the back face, and as a result, the value of forward resistance can slowly increase and that of reverse resistance can increase rapidly.



  As the reverse resistance increases, the current through the meter 15 decreases. Said meter, of the dynamic type indicates this variation. as it occurs and also indicates the point where it ceases. The current is then increased for the remainder of the electroforming process and the indication of the measuring apparatus 17 increases. On the other hand, the indication of the direct current measuring apparatus 20 is kept constant due to the 'proper adjustment of the two variacs.



   It can be of advantage wc, for the calibration of measuring devices, during their initial setup or for adjustment.

 <Desc / Clms Page number 9>

 of variacs 8 and 9, during the preparation of the electro-training, to use momentarily, at the point where normally should be placed a selenium rectifier, an element which may or may not be a selenium rectifier and whose values resistance are known for both directions. After calibration of the measuring devices, or adjustment of the variacs, when said element is in place, a selenium rectifier can replace it during the electro-training.



   The maximum readings of the meter 18 increase as the forward resistance of the selenium rectifier becomes greater. Electro-training can be ordered accordingly.



  The speed at which the electro-training is carried out and the duration of the period of the electro-training can be chosen in such a way that predetermined effects are obtained on the rectifier 14.



   It will be clear to those skilled in the art that by applying the principle of the invention, a variety of mounting can be established for testing the characteristics of other elements whose resistance values vary as a function of variables. such as time and temperature, provided, of course, that the normal modifications are made in the apparatus shown here as a preferred embodiment.



   It is also obvious that it is possible to mount at the terminals of the conductors 12 and 13 another series circuit similar to that comprising the gas tube 19 and in which the connections of said gas tube are reversed. In this way, a measuring device corresponding to 20 would give an indication of the average amplitude of the series of electroforming pulses and said indication would not be affected by variations in the resistance values of the selenium rectifier. Likewise, a second vacuum tube voltmeter may be mounted across resistor 16 and may be biased so as to give maximum indications as to the electro-training pulses.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   The invention is, of course, susceptible of numerous variants, accessible to those skilled in the art, depending on the applications envisaged, and without departing from the scope of the invention.


      

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. L'invention est relative à la, mesure des variations de résistance d'un redresseur au sélénium pendant l'électro-formation. The invention relates to the measurement of the resistance variations of a selenium rectifier during electro-training. Elle envisage, notamment, un montage à cet effet comportant des organes appliquant les courants d'électro-formation à travers ledit redresseur dans le sens inverse du redressement, des organes faisant passer des courants, dans le sens direct, à travers ledit redresseur pendant de faibles périodes de temps alternant avec les périodes où des courants inverses le traverse et des organes indiquant les variations de l'amplitude moyenne des courants directs à. travers ledit redresseur à mesure que 1'électro-formation s'ef- fectue. It envisages, in particular, an assembly for this purpose comprising members applying electro-training currents through said rectifier in the opposite direction to rectification, members passing currents, in the direct direction, through said rectifier during weak periods of time alternating with periods when reverse currents flow through it and organs indicating the variations in the average amplitude of the direct currents to. through said rectifier as electroforming takes place.
BE480309D BE480309A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE480309T

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE480309A true BE480309A (en)

Family

ID=3870350

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE480309D BE480309A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE480309A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0335767A1 (en) Device for measuring the water content of skin
FR2792406A1 (en) METHOD FOR CONTROLLING AN ELECTROMAGNETIC FLOWMETER, AND ELECTROMAGNETIC FLOWMETER
EP0194163A1 (en) Self-controlled variable inductance with gaps, and electrical system having such an inductance
BE480309A (en)
CH283102A (en) Device for showing, on a curve made visible on the screen of a cathode ray tube, a mark corresponding to a determined frequency.
FR2817351A1 (en) Thermal measure of acceleration, speed, position or inclination uses a predetermined volume of heated fluid, compensates for reduction in temperature due to acceleration by using auxiliary heaters
BE386013A (en)
FR2479978A1 (en) Electrode assembly for fluid flow measurement - comprises two isolated electrodes between which rotor blades pass, causing variations in resistance
CH286900A (en) Very high input resistance voltmeter.
EP0045245B1 (en) Measuring apparatus, especially for pressure, using a detector placed at a distance from its electrical power source
FR3083875A1 (en) Method for monitoring a generator unit and generator unit implementing the method
BE459007A (en)
FR2686704A1 (en) METHOD AND SYSTEM FOR TESTING THE OPERATION AND / OR PRESENCE OF ELEMENTS CONNECTED IN PARALLEL.
BE444414A (en)
FR2577350A1 (en) CONTROL DEVICE FOR THE COMPENSATION OF THE ZERO OHOM VOLTAGE OF HALL GENERATORS, COMPRISING A VOLTAGE DIVIDER WHOSE OUTLET IS CONNECTED WITH ONE OF THE HALL ELECTRODES
EP0040142A1 (en) Measured current-dependent, by this current powered signal generator, and application to current relays
FR2728419A1 (en) ELECTROMAGNETIC FOCUSING CIRCUIT FOR CATHODE RAY TUBE
FR2802635A1 (en) MEASURING THE TEMPERATURE OF A FLUID
FR2715869A1 (en) High frequency industrial treatment installation using two signals
BE495488A (en) Telemetry process
BE366036A (en)
BE552424A (en)
CH365797A (en) Device for measuring the power absorbed by an electric circuit
BE452543A (en)
BE543513A (en)