BE477363A - - Google Patents

Info

Publication number
BE477363A
BE477363A BE477363DA BE477363A BE 477363 A BE477363 A BE 477363A BE 477363D A BE477363D A BE 477363DA BE 477363 A BE477363 A BE 477363A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
zone
solids
water
clarification
concentration
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE477363A publication Critical patent/BE477363A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C02TREATMENT OF WATER, WASTE WATER, SEWAGE, OR SLUDGE
    • C02FTREATMENT OF WATER, WASTE WATER, SEWAGE, OR SLUDGE
    • C02F1/00Treatment of water, waste water, or sewage
    • C02F1/52Treatment of water, waste water, or sewage by flocculation or precipitation of suspended impurities
    • C02F1/5281Installations for water purification using chemical agents

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Appareil et procédé pour le traitement des liquides". 



   La présente invention a ppur objet un appareil et un procédé pour l'enlèvement, sous forme solide, de substances contenues dans des liquides. 



   L'application principale de l'invention vise l'adou- cissement, la clarification et la stabilisation de l'eau et la description qui suit se rapporte à cette application. 



   Le procédé comprend la formation, le conditionnement et l'enlèvement continu de précipités obtenus par l'utilisa- tion d'une zone inférieure de mélange et de réaction dans la- quelle on maintient une suspension des solides séparés précé- demment, d'une zone supérieure de clarification et d'uhe zone de séparation et de concentration des solides communiquant a- vec la zone de clarification.

   L'un des objets principaux de   l'invention   est le traitement de l'eau dure, de telle manière 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 qu'il se produise une précipitation des solides formés des subs- tances donnant lieu à la dureté en présence des solides précé- demment séparés et maintenus dans un état de suspension dans une zone de rotation générale, l'eau passant ensuite vers le haut à travers une zone de clarification et les solides étant évacués au dehors   à   travers la zone de séparation et de concen- tration des solides. 



   Un objet principal de l'invention est la réalisation, dans un appareil du type général dans lequel les réactions se font en présence d'une suspension de matières solides préala- blement séparées et dans lequel l'eau claire s'échappe de la surface supérieure de la suspension, de moyens pour extraite les matières solides de ladite suspension, grâce à quoi on peut contrôler le volume de la suspension retenue dans l'appareil et l'emplacement de la surface supérieure de ladite suspension. 



   Un autre objet de l'invention réside dans un procédé d'adoucissement de l'eau, procédé dans lequel on a prévu une zone de mélange et de réaction ayant l'allure d'une circula- tion provoquée par des agitateurs rotatifs exerçant une action centrifuge, l'allure de la circulation comprenant :

   un mouve- ment général de rotation, un mouvement ascendant extérieur, un mouvement descendant intérieur,une partie du liquide pro- venant du mouvement descendant interne étant remise en circula- tion et une partie étant passée vers le haut à travers une zone de clarification, les matières solides qui montent avec le li- quide dans la zone de clarification étant extraites dans une zone de séparation et de concentration des matières solides, tandis que l'eau, soumise au traitement, est introduite dans la zone de mélange et de réaction pour provoquer une réaction d'adoucissement en présence des particules cristallines précé- demment séparées et formées des constituants qui provoquent la dureté. 



   L'invention a également pour objet un procédé et un 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 appareil perfectionnés du type général mentionné plus haut, mais dans lesquels la réaction et la circulation sont telles que l'on utilise mieux et plus complètement l'espace dont on dispo- se dans le bassin et que le conditionnement de la suspension ou des solides dans ladite suspension soit meilleur afin que la réaction puisse avoir lieu plus rapidement et plus complète-- ment, que la suspension soit conditionnée plus rapidement et plus complètement, que l'eau soit plus rapidement clarifiée et que le volume nécessaire et le temps de rétention de la suspen- sion des solides précipités soient réduits. 



   Ces objets et d'autres apparattront au cours de la description qui va suivre et qui se rapporte à un mode de réa- lisation préféré de l'invention représenté sur le dessin anne- xé, sur lequel : 
La fig. l'est une coupe verticale par l'axe de l'ap- pareil construit conformément à l'invention; 
La fig. 2 est une coupe horizontale partielle de l'ap- pareil représenté sur la fig. 1. 



   Dans l'appareil représenté sur le dessin, on a prévu un récipient ou bac de traitement 10, de forme cylindrique. 



  Au-dessus du récipient 10 qu'il traverse est monté un organe support 11 sur lequel est disposé un moteur et des engrenages réducteurs désignés par 12. Du moteur et des engrenages réduc- teurs part un arbre 13 orienté vers le bas, arbre dont l'extré- mité inférieure s'arrête au voisinage du fond du récipient. Il est préférable que l'extrémité inférieure de l'arbre tourillon- ne, comme on l'a indiqué d'une manière générale en 14, ceci pour plus de stabilité. 



   L'arbre 13 porte une série de bras horizontaux par- tant radialement à partir dudit arbre dans un plan situé à une certaine distance du fond du récipient. Ces bras 15 portent des pales agitatrices 16 disposées de préférence suivant un certain angle qui est tel que, lors de la rotation de l'arbre 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 13, il se crée une pression (dirigée vers l'extérieur) dans le liquide que contient le récipient. Cet angle est indiqué sur la fig. 2. Les différents bras 15 peuvent être reliés les uns aux autres par l'intermédiaire d'organes   d'entfetoisement   17 et les bras précités peuvent être supportés sur l'arbre 13 par l'in-   termédiaire   de tiges 18. 



   Dans la partie supérieure du récipient se trouve une chambre de clarification, de conformation tronconique, consti- tuée par une paroi 19 s'étendant vers le bas, vers l'intérieur, et ouverte à son extrémité inférieure. Le bord supérieur de la paroi 19 est représenté avec une forme cylindrique et constitue un barrage par dessus lequel se déverse l'eau séparée au cours du procédé de traitement, cette eau étant évacuée de l'appareil par la canalisation 20. 



   La paroi tronconique 19 s'étend vers le bas et vers l'intérieur en direction de l'axe du récipient, et elle s'arrê- te suivant un plan situé à une distance appréciable du fond du récipient. On peut utiliser n'importe quel type d'organe de sup- port pour maintenir en position l'organe 19 dans le récipient. 



  La chambre de clarification n'a pas besoin d'être conique, mais la paroi 19 peut s'étendre verticalement pour constituer une chambre cylindrique. 



   L'arbre 13 est entouré d'un compartiment ou manchon 21 relativement étroit, qui   s'arrête   au niveau du bord de l'or- gane 19. Près de la partie inférieure de la chambre conique se trouve unesérie de chicanes radiales   22,   qui sont prévues pour produire un effet de freinage sur l'eau qui est déplacée vers le haut dans l'organe de clarification 19. La hauteur de ces chicanes peut varier considérablement.

   Il n'est pas nécessaire qu'elles   s'étendent   jusqu'au sommet de l'organe séparateur coni- que, étant donné que l'eau arrivant dans ce dernier peut subir un freinage suffisant dans son mouvement de rotation par des chicanes relativement basses., 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 
Sur la droite de l'organe tronconique 19, on a repré- senté une séparation 23 formant avec le   c8té   de la paroi 19, un compartiment analogue à un entonnoir. De la partie inférieu- re de ce compartiment part, se dirigeant vers l'extérieur du récipient, une canalisation 24, munie d'un robinet approprié 25, destiné à régler la quantité d'eau s'échappant vers l'extérieur. 



   Il y a lieu de noter que l'on peut,   si@on   le désire, prévoir un nombre quelconque de ces séparations 23.. 



   On a, de préférence, prévu dans le récipient 10 une chicane cylindrique 26 s'étendant autour de la partie inférieu- re de la paroi ou séparation 19. Cette chicane 26 s'étend éga- lement vers le bas jusqu'au voisinage de l'extrémité des bras 
15. Des organes de support 27 ont été représentés sur le dessin et servent à maintenir la chicane 26 suspendue dans le récipient 
L'eau brute devant être traitée est introduite par le fond du récipient, par l'intermédiaire d'une canalisation   28,   munie d'une tubulure de décharge 29, s'étendant le long de la partie inférieure du récipient dans le sens de la rotation des bras 15. Autour de la canalisation 28, et à une certaine distance de celle-ci, se trouve un compartiment 30, ouvert aux deux extrémités, à travers lequel peut circuler le liquide se trouvant déjà dans le récipient.

   Il est désirable de disposer ce compartiment 30, mais il peut être supprimé par suite de la présence de la chicane 26 et la circulation ainsi obtenue pro- voque de bonnes conditions de mélange et de réaction en l'ab- sence de ce compartiment. 



   Lors de la mise en oeuvre du procédé, et au cours du fonctionnement de l'appareil, l'eau brute devant être traitée est introduite dans le récipient par la canalisation 28 et, lorsque le récipient se remplit d'eau, on fait tourner l'arbre 
15 dans le sens indiqué par les flèches pour communiquer un mouvement de rotation générale au liquide contenu dans le réci- pient. L'effet de jet de l'eau provenant de la branche 29 fa- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 vorise ce mouvement de rotation et provoque le mélange de l'eau qui pénètre dans le récipient avec celle qui s'y trouve déjà. 



  Des produits chimiques adoucissants,tels que la chaux et la soude peuvent être introduits dans le compartiment 30 au moyen d'une canalisation d'amenée 31. La canalisation 31 est de pré- férence placée au-dessous du point d'arrivée de l'eau brute, de manière que les produits chimiques puissent être mélangés à l'eau qui se trouve déjà dans le récipient, avant de venir en contact et de s'y mélanger avec l'eau brute. 



   Les produits chimiques et   +'eau   devant être adoucie sont intimement mélangés et il se produit une réaction d'adou- cissement au cours de laquelle les particules cristallines des constituants provoquant la dureté sont séparées. Ces cristaux sont formés de composés de carbonate de calcium et d'hydrate de magnésium et, au cours de la continuation des opérations,le mouvement rotatif des bras 15 fait que l'eau qui contient les particules cristallines des constituants donnant lieu à la du- reté est mise en circulation au-delà du point où l'eau brute pénètre dans le récipient. Le mouvement de rotation de l'eau dans le récipient et l'effet de jet provenant de la tubulure de décharge 29 font que le liquide déjà traité et contenant les solides cristallins déjà précipités se trouve entraîné à travers le compartiment 30.

   Ce liquide contenant les solides précédemment séparés entraîne les produits chimiques à l'aide desquels doit être traitée l'eau brute, après quoi ce liquide est mélangé à l'eau brute, de sorte que la réaction d'adoucis- sement ait lieu en présence des solides déjà formés. Le résul- tat de la mise en oeuvre du procédé de la manière précitée fait que les particules cristallines augmentent de dimensions et qu'elles sont formées de grappes cristallines stables.

   Lorsque 'l'eau remplit le récipient, celle-ci et les particules cristal- lines en suspension passent vers le haut à travers la partie inférieure de l'organe séparateur tronconique 19, et les chi- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 canes 22 agissent pour arrêter le mouvement de rotation de l'eau Le repos relatif permet alors la séparation de l'eau des soli- des, et l'eau atteint le sommet de la chambre séparatrice 19 pour s'écouler au-dessus du barrage formé par le bord supérieur de ladite chambre et pour s'écouler à travers la canalisation 20. 



   En pratique, les solides ont tendance à se concentrer dans l'appareil au cours de l'opération pour former une suspen- sion pouvant contenir deux ou trois pour cent de solides( en poids à sec), ou même sensiblement plus, et leur volume est suf- fisant pour remplir le bassin jusqu'à un niveau situé au-dessus du bord inférieur de la paroi 19. Par suite de la réaction qui se produit comme décrit plus haut, en présence des particules en suspension et provenant des précipités formés précédemment, les grappes cristallines de ces particules sont continuellement renforcées.

   Le résultat en est qu'elles n'ont pas tendance à se désintégrer au cours de leur mouvement, comme c'est le cas avec des particules ordinaires, et la conséquence en est que la vitesse de rotation de l'agitateur peut être   plus   grande que celle considérée généralement comme possible, cette vitesse pouvant être aisément un multiple. Ceci contribue à assurer la circulation désirée de la suspension, ainsi qu'on l'a décrit, et permet également d'avoir des agitateurs de plus petites di- mensions produisant le même effet.

   L'emploi de la chicane 26 assure, non seulement une utilisation plus complète de l'espace dans le récipient, mais produit également une voie telle que décrite précédemment, qui empéche un court-circuitage tout en procurant un intervalle de temps convenable, avant que l'eau pénétrant dans l'appafeil puisse atteindre la chambre de cla- rification. 



   La nature de la suspension est telle qu'elle n'est pas aisément dispersée par un courant ascendant d'eau à travers elle-même à une vitesse dépassant considérablement celle à la- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 quelle se produit généralement la sédimentation; elle s'étend de manière à permettre la montée de l'eau à travers elle, tout en retenant les particules cristallines présentes dans l'eau. 



  Son action est telle que l'eau, pénétrant dans la chambre de clarification par en bas et montant à travers une couche de suspension dans la partie inférieure de celle-ci, émerge à l'é- tat clarifié de la partie supérieure de la suspension, dont la surface supérieure est définie clairement, et ceci avec un dé- bit d'eau atteignant   15   litres par 929 cm2 de surface et par minute, dans des conditions favorables, ou même'davantage. 



   La mesure dans laquelle la suspension de solides pé- nètre dans la chambre de clarification dépend d'un certain nom- bre de facteurs comprenant la vitesse de passage de l'eau sou- mise au traitement et la quantité de solides retenue dans l'ap- pareil. Lorsque le niveau supérieur de la suspension passe au- dessus du bord de la séparation 23, les solides passent par dessus et pénètrent dans le compartiment délimité par la sépa- ration 23 et la paroi 19, compartiment d'où ils peuvent être évacués par la. canalisation   24,   dont l'écoulement peut être contrôlé par le robinet 25. La surface et la profondeur de ce compartiment peuvent   être   telles qu'il s'y produise une concen- tration des solides, ce qui permet l'évacuation de ces derniers avec une faible quantité d'eau.

   Cette disposition fournit les moyens pour contrôler le niveau supérieur de la suspension dans la chambre de clarification, lorsqu'on place le bord supérieur de la pièce 23 à la hauteur désirée. Lorsque se forment de nouveaux solides,   ceux-c   sont déplacés dans la chambre de cla- rification, et le niveau de la suspension qui s'y trouve monte, l'excès de solides s'échappant par dessus la séparation 23. Il se produit ainsi un déplacement continu vers l'avant des soli- des et de l'eau (cette dernière, évidemment, avec une vitesse sensiblement plus grande), l'eau s'échappant de la surface d e la suspension pour atteindre le trop-plein, tandis que les so- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 lides sont entraînés vers le haut de la suspension.

   Ceci contri- bue au contrôle, aussi bien de la nature de   la)suspension   que de son volume. 



   Dans la partie inférieure du récipient, partie qui constitue la zone de mélange et de réaction, il existe un mou- vement de rotation générale avec des tourillons locaux provo- qués par le mécanisme agitateur et sous l'effet de jets de la décharge de l'eau brute. Le mouvement de rotation générale crée une pression dirigée vers l'extérieur, pression qui obli- ge le liquide 4 monter entre la chicane cylindrique 26 et le côté du récipient. A partir du sommet de la   chicane   26, le li- quide retourne vers le bas et descend en direction de l'extré- mité inférieure de la chambre 19. Une certaine partie du liqui- de est dirigée vers le haut dans la chambre, tandis qu'une au- tre partie de ce liquide est remise en circulation, cette par- tie dépendant de facteurs tels que la vitesse de rotation dans le récipient.

   Lorsque la vitesse de rotation augmente, la force centrifuge est nécessairement plus grande et la cir- culation dans le récipient est proportionnellement augmentée. 



  Bien que la coopération de la chicane 26 et du mécanisme agi- tateur puisse être désirable dans certains cas, le plus souveni la force centrifuge de l'agitateur suffira à elle seule pour produire un conditionnement très efficace des matières solides et un achèvement complet de la réaction. L'efficacité d'un procédé de ce genre dépend grandement du type de particules cristallins qui se forment au cours des opérations. A moins que les particules cristallines   nesetransforment   en grappes re- lativement stables ou en particules ayant des dimensions et un volume substantiels, on rencontre des difficultés consi- dérables dans la clarification. 



   Le présent procédé comprend un usage défini et ef- ficace de l'espace dans la zone de mélange et donne lieu, par conséquent, a des meilleures conditions de formation de par- 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 ticules par unité d'appareil et de temps? Les meilleures con- ditions de formation des particules cristallines, conformément à la présente invention sont indiquées par le fait que l'orga- ne tronconique 19 peut présenter un petit élargissement vers la partie supérieure du récipient, ce qui a pour conséquence uniquement une faible diminution de la vitesse de l'eau montan- te, en même temps que l'on obtient une clarification efficace. 



  En fait, il est possible d'utiliser un cylindre à. la place de l'organe tronconique 19, ce qui fait que la vitesse d'ascen- sion est sensiblement constante à travers la zone de clarifi- cation. 



   La suspension contenue dans le récipient peut être contr81ée par le soutirage d'un volume équivalent de suspension à travers la canalisation 31, qui communique avec le fond du récipient, la concentration élevée de la suspension, rendant possible un équilibre des solides par le soutirage d'une quan- tité relativement faible de suspension, si on la compare à la vitesse du courant d'arrivée d'eau brute. La canalisation   31   peut également être utilisée pour soutirer le contenu du ré- cipient pendant les périodes de non utilisation. 



   L'invention a été décrite plus spécialement dans son application à l'adoucissement d'eau dure, application dans laquelle les substances en solution sont éliminées de l'eau sous une forme cristalline. Dans d'autres applications de l'in- vention, la formation de cristaux ou de grappes cristallines peut ne pas avoir lieu, comme c'est la cas avec l'adoucisse- ment d'eau dure. L'invention a, par exemple, une grande utili- té dans la clarification d'eau boueuse, telle que l'eau de ri- vière, et l'on peut utiliser des coagulants tels que l'alun et des sels de fer pour former un précipité tendant à produire et à augmenter les caractéristiques de séparation de particu- les solides se trouvant déjà dans l'eau naturellement boueuse. 



  Même dans l'opération d'adoucissement, il est, dans de   nombreuy   

 <Desc/Clms Page number 11> 

 cas, désirable d'utiliser un coagulant additionné au réactif pour former des composés insolubles de calcium et de magnésium. 



   De nombreuses modifications peuvent être apportées à l'appareil et au procédé décrit plus haut à titre d'exemple, et ces modifications n'altèrent en rien l'esprit de l'invention.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Apparatus and method for the treatment of liquids".



   The present invention relates to an apparatus and a method for the removal, in solid form, of substances contained in liquids.



   The main application of the invention is aimed at softening, clarifying and stabilizing water and the description which follows relates to this application.



   The process comprises the formation, conditioning and continuous removal of precipitates obtained by the use of a lower mixing and reaction zone in which a suspension of the solids separated previously separated is maintained. upper clarification zone and a solids separation and concentration zone communicating with the clarification zone.

   One of the main objects of the invention is the treatment of hard water, in such a way

 <Desc / Clms Page number 2>

 precipitation of the solids formed from the substances giving rise to hardness occurs in the presence of the solids previously separated and maintained in a state of suspension in a general rotation zone, the water then passing upwards through through a clarification zone and the solids being discharged out through the solids separation and concentration zone.



   A main object of the invention is the realization, in an apparatus of the general type in which the reactions are carried out in the presence of a suspension of solids previously separated and in which the clear water escapes from the upper surface. from the suspension, means for extracting solids from said suspension, whereby the volume of the suspension retained in the apparatus and the location of the upper surface of said suspension can be controlled.



   Another object of the invention resides in a process for softening water, in which process there is provided a mixing and reaction zone having the appearance of a circulation caused by rotary agitators exerting an action. centrifugal, the flow rate comprising:

   a general rotational movement, an upward movement outward, an inner downward movement, part of the liquid from the inner downward movement being recirculated and part being passed upward through a clarification zone, the solids which rise with the liquid in the clarification zone being extracted in a zone for separating and concentrating the solids, while the water, subjected to the treatment, is introduced into the mixing and reaction zone for to cause a softening reaction in the presence of the crystalline particles previously separated and formed from the constituents which cause hardness.



   The invention also relates to a method and a

 <Desc / Clms Page number 3>

 improved apparatus of the general type mentioned above, but in which the reaction and circulation are such that better and more complete use is made of the space available in the basin and the conditioning of the suspension or of the solids in the basin. said suspension is better so that the reaction can take place faster and more completely, that the suspension is conditioned more quickly and more completely, that the water is clarified more quickly and that the necessary volume and the retention time of the suspension of the precipitated solids is reduced.



   These and other objects will become apparent during the description which will follow and which relates to a preferred embodiment of the invention shown in the appended drawing, in which:
Fig. is a vertical section through the axis of the apparatus constructed in accordance with the invention;
Fig. 2 is a partial horizontal section of the apparatus shown in FIG. 1.



   In the apparatus shown in the drawing, there is provided a container or treatment tank 10, of cylindrical shape.



  Above the receptacle 10 through which it passes is mounted a support member 11 on which are placed a motor and reduction gears designated by 12. From the motor and reduction gears starts a downwardly oriented shaft 13, the shaft of which l the lower end stops near the bottom of the container. It is preferable that the lower end of the journal shaft, as generally indicated at 14, is for added stability.



   The shaft 13 carries a series of horizontal arms extending radially from said shaft in a plane situated at a certain distance from the bottom of the container. These arms 15 carry stirring blades 16 preferably arranged at a certain angle which is such that, during rotation of the shaft

 <Desc / Clms Page number 4>

 13, a pressure is created (directed outward) in the liquid in the container. This angle is shown in fig. 2. The different arms 15 can be connected to each other by means of spacers 17 and the aforementioned arms can be supported on the shaft 13 by means of rods 18.



   In the upper part of the container there is a clarification chamber, of frustoconical conformation, constituted by a wall 19 extending downwards, inwards, and open at its lower end. The upper edge of the wall 19 is shown with a cylindrical shape and constitutes a dam over which the water separated during the treatment process flows, this water being discharged from the apparatus through the pipe 20.



   The frustoconical wall 19 extends downwardly and inwardly towards the axis of the container, and it stops in a plane situated at an appreciable distance from the bottom of the container. Any type of support member can be used to hold member 19 in position in the container.



  The clarification chamber does not need to be conical, but the wall 19 can extend vertically to form a cylindrical chamber.



   The shaft 13 is surrounded by a relatively narrow compartment or sleeve 21, which stops at the edge of the member 19. Near the lower part of the conical chamber is a series of radial baffles 22, which are intended to produce a braking effect on the water which is moved upwards in the clarifier 19. The height of these baffles can vary considerably.

   They do not need to extend to the top of the conical separator, since the water entering the latter can be sufficiently braked in its rotational movement by relatively low baffles. .,

 <Desc / Clms Page number 5>

 
On the right of the frustoconical member 19, there is shown a separation 23 forming with the side of the wall 19, a compartment similar to a funnel. From the lower part of this compartment, heading towards the outside of the container, a pipe 24, provided with a suitable tap 25, intended to regulate the quantity of water escaping to the outside.



   It should be noted that one can, if desired, provide any number of these separations 23 ..



   Preferably there is provided in the container 10 a cylindrical baffle 26 extending around the lower part of the wall or partition 19. This baffle 26 also extends downwards to the vicinity of the wall. end of the arms
15. Support members 27 have been shown in the drawing and serve to keep the baffle 26 suspended in the container.
The raw water to be treated is introduced through the bottom of the container, through a pipe 28, provided with a discharge pipe 29, extending along the lower part of the container in the direction of the flow. rotation of the arms 15. Around the pipe 28, and at a certain distance from it, there is a compartment 30, open at both ends, through which the liquid already in the container can flow.

   It is desirable to have this compartment 30, but it can be omitted by the presence of the baffle 26 and the circulation thus obtained results in good mixing and reaction conditions in the absence of this compartment.



   During the implementation of the method, and during the operation of the apparatus, the raw water to be treated is introduced into the container through line 28 and, when the container fills with water, the water is rotated. 'tree
15 in the direction indicated by the arrows to impart a general rotational movement to the liquid in the container. The effect of water jet from branch 29 fa-

 <Desc / Clms Page number 6>

 revolves this rotational movement and causes the water that enters the container to mix with that which is already there.



  Softening chemicals, such as lime and soda can be introduced into compartment 30 by means of a supply line 31. Line 31 is preferably placed below the point of arrival of the water. raw water, so that the chemicals can be mixed with the water already in the container, before coming into contact with and mixing with the raw water.



   The chemicals and the water to be softened are thoroughly mixed and a softening reaction occurs in which the crystalline particles of the hardness-causing components are separated. These crystals are formed from compounds of calcium carbonate and magnesium hydrate and, during the continuation of operations, the rotary movement of the arms 15 causes the water which contains the crystalline particles of the constituents giving rise to the du- Reté is circulated beyond the point where the raw water enters the container. The rotating movement of the water in the container and the jet effect from the discharge nozzle 29 cause the liquid already treated and containing the crystalline solids already precipitated to be entrained through the compartment 30.

   This liquid containing the previously separated solids entrains the chemicals with which the raw water is to be treated, after which this liquid is mixed with the raw water, so that the softening reaction takes place in the presence solids already formed. The result of carrying out the process in the above manner causes the crystalline particles to increase in size and to form stable crystal clusters.

   When the water fills the container, the water and the crystalline particles in suspension pass upwards through the lower part of the frustoconical separator 19, and the chi-

 <Desc / Clms Page number 7>

 canes 22 act to stop the rotational movement of the water The relative rest then allows the water to separate from the solids, and the water reaches the top of the separator chamber 19 to flow over the dam formed by the upper edge of said chamber and to flow through the pipe 20.



   In practice, solids tend to concentrate in the apparatus during operation to form a slurry which may contain two or three percent solids (by dry weight), or even substantially more, and their volume. is sufficient to fill the basin up to a level situated above the lower edge of the wall 19. As a result of the reaction which takes place as described above, in the presence of particles in suspension and originating from the precipitates formed previously , the crystal clusters of these particles are continuously strengthened.

   The result is that they do not tend to disintegrate during their movement, as is the case with ordinary particles, and the consequence is that the speed of rotation of the agitator can be greater. than that generally considered to be possible, this speed can easily be a multiple. This helps to ensure the desired circulation of the suspension, as described, and also allows for smaller sized agitators to produce the same effect.

   The use of the baffle 26 not only ensures a more complete use of space in the container, but also produces a path as previously described, which prevents shorting while providing a suitable time interval, before water entering the appliance can reach the clarification chamber.



   The nature of the suspension is such that it is not readily dispersed by an upward flow of water through itself at a rate considerably exceeding that at the-

 <Desc / Clms Page number 8>

 what sedimentation generally occurs; it extends so as to allow water to rise through it, while retaining the crystalline particles present in the water.



  Its action is such that water, entering the clarification chamber from below and rising through a layer of suspension in the lower part of it, emerges in the clarified state from the upper part of the suspension. , the upper surface of which is clearly defined, and this with a water flow rate of up to 15 liters per 929 cm2 of surface and per minute, under favorable conditions or even more.



   The extent to which the suspension of solids enters the clarification chamber depends on a number of factors including the rate of passage of the water subjected to the treatment and the amount of solids retained in the process. - the same. When the upper level of the suspension passes above the edge of the partition 23, the solids pass over it and enter the compartment delimited by the partition 23 and the wall 19, from where they can be discharged through the . pipe 24, the flow of which can be controlled by the tap 25. The surface and depth of this compartment can be such that there is a concentration of solids, which allows the latter to be discharged with a small amount of water.

   This arrangement provides the means to control the upper level of the suspension in the clarification chamber, when placing the upper edge of the part 23 at the desired height. As new solids form, these are moved into the clarification chamber, and the level of the suspension therein rises, the excess solids escaping over separation 23. It occurs thus a continuous forward movement of the solids and of the water (the latter, of course, with a appreciably greater speed), the water escaping from the surface of the suspension to reach the overflow, while the so-

 <Desc / Clms Page number 9>

 lides are driven up the suspension.

   This contributes to the control, both of the nature of the suspension and of its volume.



   In the lower part of the vessel, the part which constitutes the mixing and reaction zone, there is a general rotational movement with local journals caused by the agitating mechanism and under the effect of jets from the discharge of the tank. 'raw water. The general rotational movement creates an outwardly directed pressure which forces the liquid 4 to rise between the cylindrical baffle 26 and the side of the container. From the top of baffle 26, the liquid returns downward and descends towards the lower end of chamber 19. Some of the liquid is directed upward into the chamber, while that a further part of this liquid is recirculated, this part depending on factors such as the speed of rotation in the container.

   As the speed of rotation increases, the centrifugal force is necessarily greater and the circulation in the container is proportionally increased.



  Although the cooperation of the baffle 26 and the agitator mechanism may be desirable in some instances, most often the centrifugal force of the agitator alone will be sufficient to produce very efficient conditioning of the solids and complete completion of the solids. reaction. The efficiency of such a process depends greatly on the type of crystalline particles that form during operations. Unless the crystalline particles transform into relatively stable clusters or particles of substantial size and volume, considerable difficulties are encountered in clarification.



   The present process involves a defined and efficient use of space in the mixing zone and, therefore, results in better parcel-forming conditions.

 <Desc / Clms Page number 10>

 ticles per unit of device and time? The best conditions for the formation of the crystalline particles according to the present invention are indicated by the fact that the frustoconical organ 19 may exhibit a small widening towards the upper part of the vessel, which results in only a small decrease. the speed of the rising water, together with efficient clarification.



  In fact, it is possible to use a cylinder. the place of the frustoconical member 19, so that the rate of ascent is substantially constant through the clarification zone.



   The suspension contained in the container can be controlled by withdrawing an equivalent volume of suspension through the line 31, which communicates with the bottom of the container, the high concentration of the suspension, making possible a balance of solids by the withdrawal of solids. a relatively small amount of slurry, compared to the speed of the raw water inlet stream. Line 31 can also be used to withdraw the contents of the container during periods of non-use.



   The invention has been described more especially in its application to the softening of hard water, application in which the substances in solution are removed from the water in a crystalline form. In other applications of the invention, the formation of crystals or crystal clusters may not take place, as is the case with hard water softening. The invention has, for example, great utility in the clarification of muddy water, such as river water, and coagulants such as alum and iron salts can be used for. to form a precipitate which tends to produce and increase the separation characteristics of solid particles already present in naturally muddy water.



  Even in the softening operation, it is, in many cases

 <Desc / Clms Page number 11>

 It is desirable to use a coagulant added to the reagent to form insoluble compounds of calcium and magnesium.



   Numerous modifications can be made to the apparatus and method described above by way of example, and these modifications in no way alter the spirit of the invention.


    

Claims (1)

RESUME La présente invention a pour objet : A - Un dispositif pour le traitement des liquides, notamment de l'eau, ce dispositif présentant les caractéristi- ques suivantes prises isolément ou en combinaison : 1 ) le dispositif comprend un récipient ou bac de traitement dans lequel se trouve une cloison destinée à former une chambre de clarification et une chambre de mélange en com- munication l'une avec l'autre, des moyens quelconques; d'agita- tion étant disposés dans la chambre de mélange, le dispositif étant caractérisé essentiellement par un compartiment de sépa- ration et de concentration des solides formé par une cloison et communiquant avec la chambre de clarification, un conduit partant du fond dudit compartiment pour soutirer les particules solides concentrées; ABSTRACT The present invention relates to: A - A device for the treatment of liquids, in particular water, this device having the following characteristics taken individually or in combination: 1) the device comprises a treatment container or tank in which there is a partition intended to form a clarification chamber and a mixing chamber in communication with one another, by whatever means; stirring being arranged in the mixing chamber, the device being characterized essentially by a compartment for separating and concentrating the solids formed by a partition and communicating with the clarification chamber, a conduit leaving from the bottom of said compartment for withdrawing the concentrated solid particles; 2 ) le compartiment de concentration des matières so- lides est aménagé entre une partie de la paroi latérale de la chambre de clarification et une cloison; 3 ) le compartiment de concentration des matières so- lides est disposé à l'intérieur de la chambre de clarification ; 4 ) le compartiment de concentration des matières solides a une surface petite par rapport à celle de la chambre de clarification; 5 ) le compartiment de séparation et de concentration des matières solides a une entrée partant de ladite chambre de clarification et disposée à une certaine distance au-dessus de l'extrémité inférieure de la cloison formant ladite chambre de clarification ; <Desc/Clms Page number 12> 6 ) il est prévu un certain nombre de compartiments de concentration; 2) the solids concentration compartment is arranged between a part of the side wall of the clarification chamber and a partition; 3) the solids concentration compartment is placed inside the clarification chamber; 4) the solids concentration compartment has a small area compared to that of the clarification chamber; 5) the solid matter separation and concentration compartment has an inlet from said clarification chamber and disposed at a distance above the lower end of the partition forming said clarification chamber; <Desc / Clms Page number 12> 6) a number of concentration compartments are planned; 7 ) la chambre de clarification a une section trans- versale qui va en croissant de bas en haut; B - Un procédé pour le traitement des liquides utili- sant l'appareil spécifié sous A-, ledit procédé présentant les caractéristiques suivantes prises isolément ou en combinaison: 1 ) on maintient dans une zone de mélange une suspen- sion contenant des solides séparés de l'eau précédemment trai- tée; on maintient la suspension en un mouvement de rotation général dans ladite zone; 7) the clarification chamber has a cross section which goes in increasing from bottom to top; B - A process for the treatment of liquids using the apparatus specified under A-, said process having the following characteristics taken individually or in combination: 1) a slurry containing solids separated from the previously treated water is maintained in a mixing zone; the suspension is maintained in a general rotational movement in said zone; on fait passer l'eau et un réactif provoquant la précipitation dans la suspension dans la zone de mélange, puis on fait passer la suspension vers le haut dans la partie inférieure d'une zone de clarification, l'eau cla- rifiée étant soutirée de la partie supérieure de la zone de clarification précitée, ceci avec la particularité que des so- lides sont entraînés de la suspension dans la zone de clarifi- cation dans une zone,relativement petite, de concentration des solides, zone dans laquelle s'effectue la séparation du liquide et des solides, qui sont alors éliminés par le trop-plein de la zone de concentration; the water and a precipitating reagent in the suspension are passed through the mixing zone, then the suspension is passed upwards into the lower part of a clarification zone, the clarified water being withdrawn from the upper part of the aforementioned clarification zone, this with the particularity that solids are entrained from the suspension in the clarification zone in a relatively small zone of solids concentration, in which zone the solids take place. separation of liquid and solids, which are then eliminated by the overflow of the concentration zone; 2 ) les solides sont obligés de s'élever, avec l'eau dans la zone de clarification, à un niveau déterminé, situé à une distance appréciable au-dessus du niveau d'entrée de l'eau dans la zone de clarification, lesdits solides étant entraînés, au niveau déterminé précité, dans une zone de séparation et de concentration des solides située au-dessus du fond de la zone de clarification susvisée et latéralement par rapport à l'eau qui s'élève; 3 ) on concentre les solides entraînés dans la zone de concentration précitée et l'on élimine de ladite zone, par le trop-plein, les solides concentrés; 2) the solids are forced to rise, together with the water in the clarification zone, to a determined level, situated at an appreciable distance above the level of entry of the water into the clarification zone, said solids being entrained, at the aforementioned determined level, in a solids separation and concentration zone located above the bottom of the aforementioned clarification zone and laterally with respect to the rising water; 3) the solids entrained are concentrated in the aforementioned concentration zone and the concentrated solids are eliminated from said zone, by the overflow; 4 ) l'eau à traiter est d'abord mélangée avec un réac <Desc/Clms Page number 13> tif provoquant la précipitation dans une zone agitée, après quoi l'eau mélangée au réactif précipitant et le précipité partiellement formé s'élèvent, à travers une zone de précipita- tion ouverte vers le bas et de section croissante vers le haut, la vitesse dans le bas de la zone de précipitation étant suffi- sante pour soutenir les particules précipitées de grandes di- mensions, tandis que la vitesse au sommet de ladite zone est insuffisante pour soutenir n'importe quelle particule de di- mensions appréciables, grâce à quoi une masse considérable de précipités reste en suspension dans la zone de précipitation et agit comme noyau,les particules les plus grandes descendant en s'éloignant de la zone de précipitation, 4) the water to be treated is first mixed with a reac <Desc / Clms Page number 13> tif causing precipitation in a stirred zone, after which the water mixed with the precipitating reagent and the partially formed precipitate rise, through a precipitation zone open at the bottom and of increasing cross section upwards, the velocity in the bottom of the precipitation zone being sufficient to support the precipitated particles of large dimensions, while the speed at the top of said zone is insufficient to support any particle of appreciable dimensions, whereby a considerable mass of precipitates remains in suspension in the precipitation zone and acts as a nucleus, the larger particles descending away from the precipitation zone, ceci avec la parti- cularité que des solides en suspension sont entraînés de la mas- se des précipités dans la zone de précipitation, à un niveau supérieur prédéterminé, dans une zone} relativement petite, de concentration des solides, zone dans laquelle a lieu la sépara- tion du liquide et des solides, les solides étant éliminés par le trop-plein à partir de la partie inférieure de la zone de concentration. this with the particularity that suspended solids are entrained from the mass of the precipitates in the precipitation zone, to a predetermined higher level, in a relatively small zone, of solids concentration, in which zone the concentration takes place. separation of liquid and solids, solids being removed through the overflow from the lower part of the concentration zone.
BE477363D BE477363A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE477363A true BE477363A (en)

Family

ID=125451

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE477363D BE477363A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE477363A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0104962B1 (en) Apparatus and method for conditioning high-density clay
FR2512802A1 (en) APPARATUS AND METHOD FOR CLARIFYING WATER BY COMBINED USE OF FLOTATION AND FILTRATION PROCESSES
FR2627704A1 (en) METHOD AND INSTALLATION FOR WATER TREATMENT BY DECANTATION USING END SAND
FR2580683A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR REMOVING INKS OF OLD PAPER
EP0105788A1 (en) Process and apparatus for the anaerobic treatment of waste water in a filter with granular filter media
FR2719234A1 (en) Method and installation for treating a raw flow by simple settling after fine sand ballasting.
RU2014123369A (en) METHOD AND DEVICE FOR SEPARATION OF SEEDS FROM FRUIT MASG / PULPES / COOK
CN102802801B (en) A froth flotation method and an apparatus for extracting a valuable substance from a slurry
US4056464A (en) Mineral jigs
EP0179674B1 (en) Apparatus and method for the two-stage clarification of solids loaden liquids
US2425372A (en) Apparatus and process for improving separation of clarified liquid from a slurry by maintaining a slurry circulation including a flow of slurry adjacent the separation interface
BE477363A (en)
EP0174232B1 (en) Method of clarifying a solids-loaden liquid by means of a sludge blanket
FR2464924A1 (en) PROCESS AND PLANT FOR THE CONCENTRATION OF SLUDGE
EP2188215B1 (en) Method for effluent solid/liquid separation and separator for carrying out the same
BE481250A (en)
FR2584313A1 (en) Process for purifying sand by attrition
WO2008043950A2 (en) Plant for the successive-phase purification of effluents
SU58872A1 (en) Apparatus for separating the specific weight of the crushed shell from the core, for example, fruit pits
BE499611A (en)
FR2594713A1 (en) Improvement to devices for separating substances by wet route
BE432108A (en)
BE481251A (en)
BE569489A (en)
FR2609906A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR THE SEPARATION OF SOLID MATERIAL PARTICLES IN ALUMINUM HYDRATE SLUDGES