BE474593A - - Google Patents

Info

Publication number
BE474593A
BE474593A BE474593DA BE474593A BE 474593 A BE474593 A BE 474593A BE 474593D A BE474593D A BE 474593DA BE 474593 A BE474593 A BE 474593A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
quadrant
antenna elements
energy
antennas
energies
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE474593A publication Critical patent/BE474593A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G01MEASURING; TESTING
    • G01SRADIO DIRECTION-FINDING; RADIO NAVIGATION; DETERMINING DISTANCE OR VELOCITY BY USE OF RADIO WAVES; LOCATING OR PRESENCE-DETECTING BY USE OF THE REFLECTION OR RERADIATION OF RADIO WAVES; ANALOGOUS ARRANGEMENTS USING OTHER WAVES
    • G01S1/00Beacons or beacon systems transmitting signals having a characteristic or characteristics capable of being detected by non-directional receivers and defining directions, positions, or position lines fixed relatively to the beacon transmitters; Receivers co-operating therewith
    • G01S1/02Beacons or beacon systems transmitting signals having a characteristic or characteristics capable of being detected by non-directional receivers and defining directions, positions, or position lines fixed relatively to the beacon transmitters; Receivers co-operating therewith using radio waves

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Computer Networks & Wireless Communication (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Radar, Positioning & Navigation (AREA)
  • Remote Sensing (AREA)
  • Variable-Direction Aerials And Aerial Arrays (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PERFECTIONNEMENTS AUX RADIOGONIOMETRES 
La présente invention est relative à des perfectionnements aux radiogoniomètres et, plus particulièrement, à ceux du type à comparaison d'amplitudes. 



   Dans les radiogoniomètres du type à comparaison d'amplitudes, on utilise un indicateur pour produire des indications directionnelles dépendant des amplitudes relatives des signaux reçus depuis une sour- ce émettrice par deux ou plus de deux antennes différemment dirigées. 



  Dans certains cas, par exemple à bord de navires ou d'avions, lors- que les structures métalliques du navire ou de l'avion tendent elles- mêmes à produire des erreurs dans les indications directionnelles données par les radiogoniomètres de type courant, on a constaté qu'il était désirable d'utiliser plusieurs antennes placées en différents points de l'avion ou du navire.

   Toutefois, si lesdites antennes sont relativement éloignées l'une de l'autre, par exemple de plus de deux 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 ou trois longueurs d'onde, il est possible que lesdites antennes explorent des champs d'intensités différentes dûs à la réflection ou à d'autres distorsions du faisceau d'ondes reçues et, par consé- quent, des erreurs sont susceptibles d'être introduites lors de la   comparaison   des amplitudes et les indications directionnelles peu- vent être incorrectes. 



   L'un des objets de l'invention est d'établir un   radiogonio-   mètre à comparaison d'amplitudes perfectionné. 



   Un autre objet de l'invention est l'obtention d'un tel radiogoniomètre du type utilisant des antennes distinctes à, diagram- mes de radiation différemment dirigés, dans lequel la distance qui sépare les antennes peut être relativement grande sans que des er- reurs soient introduites dans les indications directionnelles. 



   L'invention sera mieux comprise à la lecture de la descrip- tion détaillée qui suit et à l'examen des dessins joints, qui repré- sentent, à, titre d'exemples non limitatifs, deux modes de mise en oeuvre de l'invention. 



   La, figure 1 représente en partie symboliquement sous forme de rectangles le schéma d'un radiogoniomètre réalisant certaines caractéristiques de l'invention. 



   La figure 2 est une représentation schématique des zones couvertes par les différents éléments d'antennes du radiogoniomètre de la, figure 1 . 



   La figure 3 est une série de représentations d'images sur l'écran d'un oscillographe à faisceau cathodique dans un système du type représenté à la figure 1 . 



   La figure   4   représente en partie symboliquement sous forme de rectangles le schéma d'une variante d'un radiogoniomètre réali-   sa.nt   certaines caractéristiques de l'invention. 



   Le système représenté à la figure 1 comporte huit éléments   d'antennes   1 à 8 sous forme de dipôles verticaux, groupés en quatre 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 paires distinctes d'antennes adjacentes comme suit : 1 et 2; 3 et 4; 5 et 6; 7 et 8. Les éléments d'antennes 1 à 8 sont associés respec- tivement avec l'un de huit réflecteurs 9 à 16 de telle manière que les lobes de radiation des éléments d'antennes de chaque paire soient dirigés différemment, les maxima desdits lobes étant perpendiculaires entre eux et les diagrammes de chaque paire se superposant sur un quadrant entier, la superposition de chacune des paires étant pra- tiquement limitée à l'un des quadrants et les diagrammes superposés des éléments d'antennes des autres paires étant associés respecti- vement avec les autres 'quadrants.

   Les réflecteurs peuvent être plans et les réflecteurs de chaque paire sont perpendiculaires entre eux; les réflecteurs 9, 11, 13 et 15 étant respectivement perpendiculaires aux réflecteurs 10,12, 14 et 16 . 



   Cette disposition relative sera mieux comprise à l'examen de la figure 2 sur laquelle quatre quadrants sont désignés respecti- vement par les lettres A, B,-C et D en lisant dans le sens de rota- tion des aiguilles d'une montre. En raison du blindage, le diagramme de chaque élément d'antenne est unidirectionnel. On peut voir que dans le quadrant A, les éléments d'antennes 8, 1, 2 et 3 reçoivent de l'énergie suivant toutes les directions comprises dans ledit quadrant. Toutefois, lors de la comparaison des amplitudes, dans le système représenté à la figure 1, ladite comparaison n'est faite qu'entre les énergies reçues par une seule paire d'éléments d'antennes associés avec le secteur ou quadrant suivant lequel l'énergie est reçue. Par exemple, dans le quadrant A, on compare l'énergie reçue sur les éléments d'antennes 1 et 2 .

   Les diagrammes de radiation desdits éléments d'antennes 1 et 2 se superposent suivant la tota- lité du quadrant A et ladite superposition est sensiblement limitée audit quadrant. De même, dans le quadrant B, la même disposition relative s'applique aux éléments d'antennes 3 et 4 et l'énergie re- çue dans ledit quadrant est comparée sur lesdits éléments, l'énergie 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 reçue dans le même quadrant sur les éléments 2 et 5 n'étant pas uti- lisée pour la comparaison d'amplitudes.La même opération s'applique aux quadrants C et. D en ce qui concerne les paires d'éléments d'an- tennes 5, 6 et 7, 8 . 



   Etant donné que les éléments d'antennes 1 et 2 sont immé- diatement adjacents, ils explorent des champs d'intensité pratique- ment uniforme et, de cette manière, la comparaison des amplitudes des énergies reçues sur lesdits éléments d'antennes 1 et 2 varie unifor- mément suivant la totalité du quadrant A, comme l'angle sous lequel l'énergie est reçue dans ledit quadrant. De même, les éléments d'an- tennes 3 et 4 étant immédiatement adjacents, une comparaison précise peut être faite entre les amplitudes des énergies reçues sur lesdits éléments pour obtenir une indication précise de l'angle sous lequel l'énergie est reçue dans le quadrant B.

   Ce qui précède s'applique également aux éléments d'antennes 5 et 6 couvrant le quadrant C et aux éléments d'antennes 7 et 8 couvrant le quadrant D De cette manière, il devient possible de séparer largement les paires d'élé- ments d'antennes en les disposa,nt, par exemple, sur les quatre côtés opposés d'un navire ou d'un avion et de recevoir, malgré la présence des structures métalliques dudit navire ou dudit avion, des indica- tions directionnelles précises. 



   Les éléments d'antennes 1 à 8 sont couplés, à travers des réseaux d'équilibrage 17 et des lignes de transmission 18, à un commutateur 19 qui peut être mécanique ou électronique et qui couple successivement lesdits éléments d'antennes 1 à 8 à un récepteur ra- diogoniométrique 20, la sortie dudit récepteur 20 étant reliée, à, travers un commutateur 21, aux affaiblisseurs 22 et 23 disposés en sens inverse l'un de l'autre comme indiqué par les flèches 24 afin de comparer les amplitudes des énergies appliquées depuis lesdits affaiblisseurs à un indicateur 25 qui peut être un oscillographe à faisceau cathodique à balayage horizontal linéaire 26 commandé par 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 un générateur de base de temps 27 synchronisé par un organe de com- mande convenable 28, lequel commande également le fonctionnement des commutateurs 19 et 21 .

   Les affaiblisseurs 22 et 23 peuvent être associés avec une aiguille 29 se déplaçant sur une échelle graduée 30 indiquant le réglage desdits affaiblisseurs. 



   Le fonctionnement du système décrit ci-dessus est le suivant : en supposant qu'un faisceau d'ondes tel qu'indiqué par les flèches 31 soit présent, de l'énergie est induite dans les élé- ments d'antennes 2, 3,4 et 5, les énergies induites dans les élé- ments d'antennes 3 et 4 étant comparées pour déterminer la direction. 



  Le commutateur 19 couple successivement les éléments d'antennes 1 à 8 au récepteur radiogoniométrique. En même temps, le commutateur 21 synchronisé avec 19 commute l'énergie de sortie du récepteur radiogoniométrique 20 alternativement sur les éléments d'antennes 22 et 23 de sorte que, par exemple, l'énergie provenant de tous les élé- ments d'antennes impairs, c'est-à-dire des éléments 1, 3,5 et 7 traverse successivement l'affaiblisseur 22, tandis que l'énergie provenant des éléments pairs 2,4, 6 et 8 traverse successivement l'affaiblisseur 23 .

   Le générateur de base de temps 27 est synchro- nisé avec le commutateur 19 et le balayage horizontal 26 est réglé dans le temps de telle manière que lorsque chaque élément d'antenne 1 à 8 est couplé au récepteur radiogoniométrique, le faisceau de balayage se déplace horizontalement de sorte que l'énergie tirée des différents éléments d'antennes correspond à des positions diffé- rentes le long de la ligne de balayage, positions indiquées par les chiffres 1 à 8 sur l'écran de l'oscillographe, lesdits chiffres cor- respondant aux positions relatives de l'énergie tirée des éléments d'antennes portant les mêmes numéros. 



   En supposant que le faisceau d'ondes est tel qu'indiqué par les flèches 31, de l'énergie est induite dans les éléments d'an- tennes 2,3, 4 et 5 . L'aspect de l'écran est alors tel qu'indiqué 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 à la figure 1 . Les affaiblisseurs 22 et 23 sont ajustés, l'aiguille 29 se déplaçant sur l'échelle 30, de manière à rendre identiques l'une à l'autre les indications occupant les positions 3 et 4 sur l'écran de l'oscillographe. La position de l'aiguille est alora lue par rapport à l'échelle 30 . Etant donné que l'affaiblisseur 22 ajuste l'énergie dérivée des éléments d'antennes impaire, l'affai- blisseur 22 fait varier l'amplitude de l'énergie à la position 3 tandis que l'affaiblisseur 23 qui modifie l'amplitude de l'énergie dérivée des éléments d'antennes pairs fa,it varier l'amplitude des indications à la position 4 .

   Etant donné qu'on fait varier les affaiblisseurs 22 et 23 en sens inverse l'un de l'autre, les indi- cations en 3 et 4 sont égalisées, et une lecture est faite sur l'é- chelle 30 . 



   Ce qui précède ressort davantage à l'examen des représenta- tions d'images de la figure 3 . En supposant, par exemple qu'il existe un niveau de bruit important affectant également tous les éléments d'antennes, lorsque les affaiblisseurs sont à leur réglage moyen, l'écran montre aux huit positions différentes des énergies d'amplitudes pratiquement égales comme à la figure 3a . Lorsque les affaiblisseurs sont déplacés de telle manière que l'affaiblis- seur 23 soit à son réglage maximum cependant que l'affaiblisseur 22 est à son réglage minimum, l'écran offre l'aspect de la figure 3b, l'amplitude étant grande aux positions 1, 3,5 et 7 et prati- quement nulle aux autres positions.

   Lorsque les affaiblisseurs sont déplacés jusqu'au réglage opposé, c'est-à-dire lorsque 22 produit un affaiblissement maximum et 23 un affaiblissement minimum, de grandes amplitudes apparaissent aux positions 2,4, 6 et 8 cependant qu'aux autres positions, l'amplitude est pratiquement nulle, comme indiqué à la figure 3c . Les figures 3d, c, f représentent les ré- sultats obtenus avec un signal induit dans le système d'antennes par un faisceau d'ondes tel que par exemple le faisceau indiqué par les 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 flèches 31 à la figure 1 . Ledit faisceau d'ondes induit des ten- sions dans les éléments d'antennes 2, 3, 4 et 5 .

   Toutefois, lors- que les affaiblisseurs sont ajustés de telle manière que l'affaiblis- seur 22 soit à sa position maximum l'énergie du signal arrivant dérivée des éléments d'antennes 2 et 4 apparaît alors seulement sur l'écran comme indiqué par la figure 3d. D'autre part, si les af- faiblisseurs sont ajustés à la position exactement inverse de celle qui vient d'être indiquée, une amplitude n'apparaît qu'aux positions 3 et 5, comme indiqué par la figure 3e . En vue d'un relèvement, les affaiblisseurs sont ajustés de telle manière que les amplitudes des énergies provenant d'une paire d'éléments d'antennes adjacents, tel que 3 et 4, soient égales. Cette condition correspond à la fi- gure 3f . Lorsque l'affaiblisseur a été ajusté de cette manière, deux faits sont immédiatement apparents.

   Le premier est que le qua- drant suivant lequel l'énergie est reçue est évidemment celui dans lequel les diagrammes de deux éléments d'antennes adjacents, par exemple 3 et 4, se superposent. Dans le cas de l'exemple, ce serait le quadrant B . Le second fait est qu'une lecture de l'affaiblisse- ment relatif nécessaire pour égaliser les indications des énergies dérivées d'une paire de deux éléments d'antennes tels que 3 et 4 donne une indication de l'angle compris dans ledit quadrant sous lequel l'énergie est reçue. Un système de commutation utilisant certaines caractéristiques de l'invention a été décrit et représenté à titre d'exemple mais l'on peut employer d'autres dispositifs qui, dans certains cas, peuvent être préférables. Dans le système représenté à la figure 4, des commutateurs sont prévus pour chaque paire d'élé- ments d'antennes.

   Ainsi, il est prévu un commutateur 32 pour les éléments d'antennes 1 et 2, un commutateur 33 pour les éléments d'antennes 3 et 4, un commutateur 34 pour les éléments d'antennes 5 et 6, et un commutateur 35 pour les éléments d'antennes 7 et 8 . 



  Lesdits commutateurs fonctionnent tous d'une manière continue de 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 sorte qu'à un instant donné les éléments d'antennes 1, 3,5 et 7, par exemple, sont connectés à un commutateur central 36 par l'in- termédiaire de quatre lignes de transmission 37 à 40 et qu'au mo- ment suivant, les éléments d'antennes 2, 4,6 et 8 sont connectés avec ledit commutateur 36 à travers lesdites lignes de transmission. 



  36 commute alors l'énergie provenant de chacune des quatre lignes de transmission 37 à 40 sur le récepteur radiogoniométrique, la vitesse de fonctionnement dudit commutateur 36 étant telle que les éléments d'antennes 1 et 2 sont couplés successivement par la ligne 37 au récepteur radiogoniométrique avant que le commutateur 36 connecte la ligne 38 audit récepteur. Cette suite   d'opérations   se poursuit sur les autres lignes 39 et 40 et les paires d'éléments d'antennes associées auxdites lignes. Le commutateur 21, monté à la suite du récepteur radiogoniométrique fonctionne à la, même vitesse que les commutateurs 32 à 35, la vitesse de fonctionnement de tous les commutateurs étant commandée par l'organe de commande à syn- chronisation 28 .

   Par suite, les éléments d'antennes impairs, 1, 3,5 et 7 sont couplés à l'affaiblisseur 22 et les éléments pairs 2,4, 6 et 8 à l'affaiblisseur 23 . 



   Dans certains cas il peut être désirable que l'énergie provenant des éléments d'antennes 1 et 2 soit couplée deux fois al- terna,tivement au récepteur radiogoniométrique et au tube à faisceau cathodique 25 avant que la pa,ire suivante d'éléments d'antennes, 3 et 4, soit couplée dans les mêmes conditions. Ce qui précède est réalisé dans le système de la figure 4 en ralentissant le fonction- nement du commutateur 36 de telle manière que le commutateur 32 couple deux fois les éléments d'antennes 1 et 2 à la ligne de trans- mission 37 avant que le commutateur 36 ne commute la ligne suivante 38 au récepteur radiogoniométrique.

   De même, les autres commutateurs 33 à 35 couplent les éléments qui leur sont associés deux fois aux lignes correspondantes 38 à 40 cependant que lesdites lignes sont 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 couplées par le commutateur 36 au récepteur. Dans un tel type de fonctionnement, il peut être désirable de doubler le temps néces- saire pour un balayage horizontal complet et les positions sur l'é- cran seraient alors comme indiqué à la figure 4, deux positions cor- respondant à l'énergie dérivée de chaque élément d'antenne. Les ondes arrivant au système d'antennes comme indiqué par les flèches 31, l'aspect de l'écran est conforme à la figure 4 lorsque les affaiblis- seurs sont ajustés convenablement. 



   L'invention est, bien entendu, susceptible de nombreuses variantes, accessibles à l'homme de l'art, suivant les applications envisagées, et sans s'écarter de l'esprit de l'invention. 



   Ainsi, d'autres systèmes de commutation et d'autres organes indicateurs peuvent être utilisés. En conséquence, bian que la des- cription ci-dessus ait été faite avec un appareillage déterminé, il doit être bien compris que ladite description n'est donnée qu'à titre d'exemple non limitatif du domaine de l'invention.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  RADIOGONIOMETERS IMPROVEMENTS
The present invention relates to improvements to direction finders and, more particularly, to those of the amplitude comparison type.



   In amplitude comparison type direction finders, an indicator is used to produce directional indications dependent on the relative amplitudes of signals received from a transmitting source by two or more differently directed antennas.



  In certain cases, for example on board ships or airplanes, when the metallic structures of the ship or of the plane themselves tend to produce errors in the directional indications given by direction finders of the common type, it has been necessary to found that it was desirable to use several antennas placed at different points on the aircraft or ship.

   However, if said antennas are relatively distant from each other, for example more than two

 <Desc / Clms Page number 2>

 or three wavelengths, it is possible that said antennas explore fields of different strengths due to reflection or other distortions of the received wave beam and, therefore, errors are likely to be. entered when comparing amplitudes and directional indications may be incorrect.



   One of the objects of the invention is to establish an improved amplitude comparison radiogonometer.



   Another object of the invention is to obtain such a direction finder of the type using separate antennas with differently directed radiation patterns, in which the distance which separates the antennas can be relatively large without errors. are entered in directional indications.



   The invention will be better understood on reading the detailed description which follows and on examining the accompanying drawings, which represent, by way of nonlimiting examples, two embodiments of the invention. .



   1, FIG. 1 partially represents, in the form of rectangles, the diagram of a direction finder embodying certain characteristics of the invention.



   Figure 2 is a schematic representation of the areas covered by the different antenna elements of the direction finder of Figure 1.



   Figure 3 is a series of image representations on the screen of a cathode beam oscillograph in a system of the type shown in Figure 1.



   FIG. 4 represents partly symbolically in the form of rectangles the diagram of a variant of a direction finder realizing certain features of the invention.



   The system shown in Figure 1 comprises eight antenna elements 1 to 8 in the form of vertical dipoles, grouped into four

 <Desc / Clms Page number 3>

 separate pairs of adjacent antennas as follows: 1 and 2; 3 and 4; 5 and 6; 7 and 8. The antenna elements 1 to 8 are associated respectively with one of eight reflectors 9 to 16 in such a way that the radiation lobes of the antenna elements of each pair are directed differently, the maxima of said lobes being perpendicular to each other and the diagrams of each pair being superimposed on an entire quadrant, the superposition of each of the pairs being practically limited to one of the quadrants and the superimposed diagrams of the antenna elements of the other pairs being associated respectively. - event with the other 'quadrants.

   The reflectors can be planar and the reflectors of each pair are perpendicular to each other; the reflectors 9, 11, 13 and 15 being respectively perpendicular to the reflectors 10, 12, 14 and 16.



   This relative arrangement will be better understood by examining FIG. 2 in which four quadrants are designated respectively by the letters A, B, -C and D by reading in a clockwise direction of rotation. Due to the shielding, the pattern of each antenna element is unidirectional. It can be seen that in quadrant A, the antenna elements 8, 1, 2 and 3 receive energy in all directions included in said quadrant. However, when comparing the amplitudes, in the system shown in Figure 1, said comparison is only made between the energies received by a single pair of antenna elements associated with the sector or quadrant along which the energy is received. For example, in quadrant A, we compare the energy received on antenna elements 1 and 2.

   The radiation patterns of said antenna elements 1 and 2 are superimposed along the whole of quadrant A and said superposition is substantially limited to said quadrant. Likewise, in quadrant B, the same relative arrangement applies to antenna elements 3 and 4 and the energy received in said quadrant is compared on said elements, the energy

 <Desc / Clms Page number 4>

 received in the same quadrant on elements 2 and 5 not being used for the comparison of amplitudes. The same operation applies to quadrants C and. D with regard to the pairs of antenna elements 5, 6 and 7, 8.



   Since the antenna elements 1 and 2 are immediately adjacent, they explore fields of practically uniform intensity and, in this way, the comparison of the amplitudes of the energies received on said antenna elements 1 and 2 varies uniformly along the whole of quadrant A, such as the angle at which energy is received in said quadrant. Likewise, the antenna elements 3 and 4 being immediately adjacent, a precise comparison can be made between the amplitudes of the energies received on said elements to obtain a precise indication of the angle at which the energy is received in the. quadrant B.

   The above also applies to antenna elements 5 and 6 covering quadrant C and to antenna elements 7 and 8 covering quadrant D. In this way, it becomes possible to widely separate the pairs of elements d. Antennas by arranging them, for example, on the four opposite sides of a ship or an airplane and to receive, despite the presence of the metallic structures of said ship or of said airplane, precise directional indications.



   The antenna elements 1 to 8 are coupled, through balancing networks 17 and transmission lines 18, to a switch 19 which may be mechanical or electronic and which successively couples said antenna elements 1 to 8 to a radiogoniometric receiver 20, the output of said receiver 20 being connected, through a switch 21, to attenuators 22 and 23 arranged in the opposite direction to each other as indicated by arrows 24 in order to compare the amplitudes of the energies applied from said attenuators to an indicator 25 which may be a linear horizontal scanning cathode beam oscillograph 26 controlled by

 <Desc / Clms Page number 5>

 a time base generator 27 synchronized by a suitable control member 28, which also controls the operation of switches 19 and 21.

   The weakeners 22 and 23 can be associated with a needle 29 moving on a graduated scale 30 indicating the setting of said weakeners.



   The operation of the system described above is as follows: assuming that a wave beam as indicated by arrows 31 is present, energy is induced in the antenna elements 2, 3, 4 and 5, the energies induced in the antenna elements 3 and 4 being compared to determine the direction.



  The switch 19 successively couples the antenna elements 1 to 8 to the direction-finding receiver. At the same time, the switch 21 synchronized with 19 switches the output energy of the direction-finding receiver 20 alternately to the antenna elements 22 and 23 so that, for example, the energy from all the antenna elements odd, that is to say elements 1, 3,5 and 7 successively passes through attenuator 22, while the energy coming from even elements 2,4, 6 and 8 successively passes through attenuator 23.

   The time base generator 27 is synchronized with the switch 19 and the horizontal scan 26 is time adjusted so that when each antenna element 1 to 8 is coupled to the direction finder receiver, the scanning beam moves. horizontally so that the energy drawn from the different antenna elements corresponds to different positions along the scan line, positions indicated by the numbers 1 to 8 on the screen of the oscillograph, said numbers cor- corresponding to the relative positions of the energy drawn from the antenna elements bearing the same numbers.



   Assuming that the wave beam is as indicated by arrows 31, energy is induced in antenna elements 2, 3, 4 and 5. The screen appearance is then as indicated

 <Desc / Clms Page number 6>

 in figure 1. The weakeners 22 and 23 are adjusted, the needle 29 moving on the scale 30, so as to make the indications occupying positions 3 and 4 on the oscillograph screen identical to each other. The position of the needle is read compared to the scale 30. Since attenuator 22 adjusts the energy derived from the odd antenna elements, attenuator 22 varies the amplitude of the energy at position 3 while attenuator 23 changes the amplitude of the energy derived from the even antenna elements fa, it vary the amplitude of the indications at position 4.

   Since faders 22 and 23 are varied in opposite directions to each other, the readings at 3 and 4 are equalized, and a reading is taken on scale 30.



   The above becomes clearer on examination of the image representations of Figure 3. Assuming, for example, that there is a significant level of noise affecting all antenna elements equally, when the attenuators are at their average setting, the screen shows at the eight different positions energies of approximately equal amplitude as at figure 3a. When the attenuators are moved so that attenuator 23 is at its maximum setting while attenuator 22 is at its minimum setting, the screen looks like Figure 3b, the amplitude being large at positions 1, 3.5 and 7 and practically zero at the other positions.

   When the attenuators are moved to the opposite setting, that is, when 22 produces maximum attenuation and 23 produces minimum attenuation, large amplitudes appear at positions 2, 4, 6 and 8 while at other positions, the amplitude is practically zero, as shown in Figure 3c. Figures 3d, c, f represent the results obtained with a signal induced in the antenna system by a wave beam such as for example the beam indicated by the

 <Desc / Clms Page number 7>

 arrows 31 in figure 1. Said wave beam induces tensions in the antenna elements 2, 3, 4 and 5.

   However, when the attenuators are adjusted such that attenuator 22 is at its maximum position, the incoming signal energy derived from antenna elements 2 and 4 only then appears on the screen as indicated by the figure. figure 3d. On the other hand, if the weakeners are adjusted to the position exactly opposite to that which has just been indicated, an amplitude only appears at positions 3 and 5, as indicated by FIG. 3e. For recovery, the attenuators are adjusted such that the magnitudes of the energies from a pair of adjacent antenna elements, such as 3 and 4, are equal. This condition corresponds to Figure 3f. When the attenuator has been adjusted in this way, two facts are immediately apparent.

   The first is that the quadrant according to which the energy is received is obviously that in which the patterns of two adjacent antenna elements, for example 3 and 4, overlap. In the case of the example, this would be quadrant B. The second fact is that a reading of the relative attenuation required to equalize the indications of the energies derived from a pair of two antenna elements such as 3 and 4 gives an indication of the angle included in said quadrant under which energy is received. A switching system employing certain features of the invention has been described and shown by way of example, but other devices may be employed which in some cases may be preferable. In the system shown in Figure 4, switches are provided for each pair of antenna elements.

   Thus, a switch 32 is provided for the antenna elements 1 and 2, a switch 33 for the antenna elements 3 and 4, a switch 34 for the antenna elements 5 and 6, and a switch 35 for the antenna elements. antenna elements 7 and 8.



  Said switches all operate continuously from

 <Desc / Clms Page number 8>

 so that at a given time the antenna elements 1, 3,5 and 7, for example, are connected to a central switch 36 via four transmission lines 37 to 40 and that at the moment Next, the antenna elements 2, 4.6 and 8 are connected with said switch 36 through said transmission lines.



  36 then switches the energy coming from each of the four transmission lines 37 to 40 on the direction-finding receiver, the operating speed of said switch 36 being such that the antenna elements 1 and 2 are successively coupled by line 37 to the direction-finding receiver before switch 36 connects line 38 to said receiver. This series of operations continues on the other lines 39 and 40 and the pairs of antenna elements associated with said lines. Switch 21, mounted after the direction finder receiver, operates at the same speed as switches 32 to 35, the operating speed of all switches being controlled by synchronization controller 28.

   As a result, the odd antenna elements 1, 3,5 and 7 are coupled to attenuator 22 and the even elements 2, 4, 6 and 8 to attenuator 23.



   In some cases it may be desirable that the energy from antenna elements 1 and 2 be coupled twice alternately to the direction finder receiver and cathode ray tube 25 before the next set of radio elements. 'antennas, 3 and 4, is coupled under the same conditions. The above is accomplished in the system of Figure 4 by slowing the operation of switch 36 so that switch 32 couples antenna elements 1 and 2 twice to transmission line 37 before the switch. switch 36 does not switch the next line 38 to the direction finder receiver.

   Likewise, the other switches 33 to 35 couple the elements associated with them twice to the corresponding lines 38 to 40 while said lines are

 <Desc / Clms Page number 9>

 coupled by switch 36 to the receiver. In such type of operation, it may be desirable to double the time required for a full horizontal scan and the positions on the screen would then be as shown in Figure 4, two positions corresponding to the energy. derived from each antenna element. With the waves arriving at the antenna system as indicated by arrows 31, the screen appearance is as shown in Figure 4 when the attenuators are properly adjusted.



   The invention is, of course, susceptible of numerous variants, accessible to those skilled in the art, depending on the applications envisaged, and without departing from the spirit of the invention.



   Thus, other switching systems and other indicating members can be used. Consequently, although the above description has been made with a determined apparatus, it should be understood that said description is given only by way of non-limiting example of the field of the invention.


    

Claims (1)

R E S U M E . ABSTRACT . L'invention se rapporte à des perfectionnements aux radio- goniomètres à comparaison d'amplitudes. The invention relates to improvements in amplitude comparison radio direction finders. Elle prévoit, notamment, dans un radiogoniomètre de ce type, plusieurs paires d'antennes distinctes, chacune d'elles ayant des diagrammes de radiation différemment dirigés se superposant sur la totalité d'un quadrant différent, la superposition des diagrammes de chaque paire étant pratiquement limitée au quadrant correspondant. It provides, in particular, in a direction finder of this type, several pairs of distinct antennas, each of them having differently directed radiation patterns superimposed on the whole of a different quadrant, the superposition of the patterns of each pair being practically limited to the corresponding quadrant. Des organes indiquent le quadrant duquel l'énergie est reçue et des organes comparent les amplitudes des énergies dérivées suivant les diagrammes superposés de la paire associée avec le quadrant dans <Desc/Clms Page number 10> lequel les énergies sont reçues pour indiquer l'angle compris dans ledit quadrant sous lequel arrivent lesdites énergies. Organs indicate the quadrant from which energy is received and organs compare the amplitudes of the energies derived according to the superimposed diagrams of the pair associated with the quadrant in <Desc / Clms Page number 10> which energies are received to indicate the angle included in said quadrant under which said energies arrive. Les antennes sont du type uni-directionnel et les maxima de leurs diagrammes d'action radiante sont perpendiculaires. Habituelle- ment il y aura 4 paires d'antennes, chacune d'elle étant associée à un secteur pratiquement égal à un quadrant. The antennas are of the uni-directional type and the maxima of their radiant action patterns are perpendicular. Usually there will be 4 pairs of antennas, each one associated with a sector almost equal to a quadrant.
BE474593D BE474593A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE474593A true BE474593A (en)

Family

ID=123554

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE474593D BE474593A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE474593A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US4886069A (en) Method of, and apparatus for, obtaining a plurality of different return energy imaging beams responsive to a single excitation event
US20190089460A1 (en) Co-prime optical transceiver array
TWI331225B (en) Radar, method of radar processing, and method of processing radar signals in a radar
EP0053048B1 (en) Multichannel detection system with diversity transmission
US20080100510A1 (en) Method and apparatus for microwave and millimeter-wave imaging
US20100164784A1 (en) Surveillance Apparatus and Method
FR2648570A1 (en) DEVICE AND METHOD FOR MEASURING THE AZIMUT AND THE SITE OF AN OBJECT
US8654016B2 (en) Methods and apparatus for determining parameters of an array
CA1234911A (en) Frequency-scanning radiometer
US5973634A (en) Method and apparatus for reducing range ambiguity in synthetic aperture radar
Byun et al. Performance comparisons of array invariant and matched field processing using broadband ship noise and a tilted vertical array
Song et al. An overview of array invariant for source-range estimation in shallow water
BE474593A (en)
EP0458885A1 (en) Method for increasing the image rate of a sonar and sonar for implementing such method
FR2465233A1 (en) APPARATUS FOR DETERMINING AN ULTRASONIC RADAR DEPOSITION
EP0022410B1 (en) Probing device for the detection and measurement of phenomena relative to the terrestrial globe environment
RU2166774C2 (en) Method and gear to form polarization portrait of ground or sea surface in double-frequency radar with synthesized aperture
US4173748A (en) Acoustic transducing system
WO2013037701A1 (en) Interferometric scanning system and method
JP3138728B2 (en) Array antenna calibration method
FR2598229A1 (en) INTERFEROMETRIC SONAR, BROADBAND AND COMPRESSED TRANSMISSION
EP3726243B1 (en) Method for scrambling of the electronic signature transmitted by a radar, and transmitting/receiving device suitable for implementing same
Chauhan et al. A 10-GHz code-modulated interferometric imager using commercial-off-the-shelf phased arrays
US4187490A (en) Range determining system
US4208733A (en) Sound source detecting systems