BE471939A - - Google Patents

Info

Publication number
BE471939A
BE471939A BE471939DA BE471939A BE 471939 A BE471939 A BE 471939A BE 471939D A BE471939D A BE 471939DA BE 471939 A BE471939 A BE 471939A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
extension
vane
specified
blade
rotor
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE471939A publication Critical patent/BE471939A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F01MACHINES OR ENGINES IN GENERAL; ENGINE PLANTS IN GENERAL; STEAM ENGINES
    • F01DNON-POSITIVE DISPLACEMENT MACHINES OR ENGINES, e.g. STEAM TURBINES
    • F01D5/00Blades; Blade-carrying members; Heating, heat-insulating, cooling or antivibration means on the blades or the members
    • F01D5/12Blades
    • F01D5/14Form or construction
    • F01D5/18Hollow blades, i.e. blades with cooling or heating channels or cavities; Heating, heat-insulating or cooling means on blades
    • F01D5/181Blades having a closed internal cavity containing a cooling medium, e.g. sodium

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Turbine Rotor Nozzle Sealing (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Perfectionnements apport:és aux eubages des turbines ou analogues   ".   



   La présente invention est relative à des eubages pour des turbines et autres machines à aubes analogues dans lesquelles circule un courant fluide, telles que compresseurs exiaux, et elle a pour but, surtout, d'assurer le refroidissement des aubes des rotors, des machines de ce genre, quand elles sont sou- mises à des températures   exoéssivement   élevées. Plus spécialement quand il s'agit de turbines à gaz, la température à laquelle les aubes doivent fonctionner pratiquement constitue souvent un facteur   @imitatif   pour le rendement de la machine et il est possible d'agenoer une machine donnée de manière qu'elle puisse 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 accomplir des performances plus élevées si leurs au- beges peuvent être maintenues à une température de travail. réduite.

   Par contre, pour une machine, calculée pour une performance donnée, une durée d'usage plus prolongée peut être obtenue et il est possible d'utili- ser un métal de qualité moindre pour constituer les   aubages.   



   L'invention a, par conséquent, pour objet une turbine ou machine à eubes analogue traversée per un courant fluide, plus spécialement une turbine à gaz, destinée à fonctionner à une température élevée et comprenant un aubage de mtor dont une partie de chaque aube proprement dite, qui se trouve dans le canal de la machine dans lequel passe le fluide actif, comporte un prolongement qui s'étend ou qui prolonge effectivement le structure de l'aube jusqu'au delà d'une limite dudit canal   jusq#   dans une zone plus froide, ledit aubage comportent une cavité interne fermée, commune à la fois à ladite partie de l'aube et à son prolongement, cette cavité contenant un fluide réfrigérant approprié et choisi de manière qu'il soit conveétif pour les conditions de fonctionnement, l' agencement étant tel que,

   par suite des   empiècements   relatifs de ladite partie de l'eube et de son prolon- gement, considérés par rapport à l'ensemble de l'aube, leur température différentielle et le centrifugation du fluide réfrigérant, on obtienne des conditions pour lesquelles une circulation per convection soit obtenue pour ce fluide eu cours de   l'usage .   En disant ci- dessus que le réfrigérant doit être conveotif pour les conditions de   fonctionnement   on entend que ce réfri- gérant doit titre ou devenir fluide de manière à pouvoir circuler à   l'étét   liquide et/ou gazeux. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Toutefois, pour un mode de réalisation pré- féré de l'invention,   on,,choisit   le réfrigérant de manière qu'il puisse bouillir dans la partie, dont question plus haut, de l'aube prbprement dite et qu'il puisse se condenser dans son prolongement de manière que la circulation convective du réfrigérant implique un cycle oontinu d'une évaporation dans ladite partie de l'aube et d'une condensation dans son prolongement, de sorte que l'aube fonctionne, en quelque sorte, comme un "tube de Perkins" et agit, comme tel, comme un dispositif de transfert thermique.

   Le prolongement en question est, de préférenoe, agencé et établi dans la machine de manière à être refroidi en étant exposé à un courant d'air refroidisseur, 
L'invention s'applique, principalement, à des machinesdu genre en question dans lesquelles on ve ut refroidir des aubetournantes orientées vers l' extérieur dans le sens radial depuis un rotor inté- rieur mais elle s'applique également au refroidissement d'aubes de rotor, orientées vers l'intérieur. 



   Au cours de l'usage, la force centrifuge devient prépondérante sur l'effet de la pesanteur pour déterminer l'emplecement du réfrigérant dans se cavité et elle constitue, en réalité, un facteur important pour produire le circulation voulue, par convection, d'une manière particulièrement efficace, comme expli- qué en détail ci-après. Par oonséquent, l'invention envisage que le prolongement en question se trouve   radiale cent:   à l'intérieur de le partie de l'aube pro-   prement.   dite et s'étend radialement jusque dans une zone de refroidissement qui se trouve en dehors du oanal dans lequel le fluide actif circule dans le machine. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   De préférence, on fait le vide dans la ca- vité car la pression d'un gez inerte pourrait gêner la circulation. 



   D'autres particularités et caractéristiques apparaîtront eu cours de le description, donnée ci- après, de quelques modes de réalisation montrés, à titre d'exemple, sur les figs. 1 à 7 des dessins ci- annexés. 



   Le principe, sur lequel est basée l'invention et la théorie du   fonotionnameht   du cycle   refroidisse   sont illustrés schématique ment sur la fig, 1 qui mon- tre, en coupe longitudinale, une seule aube d'un rotor de turbine comprenant le corps proprement dit 1 de pro- fil approprié, une embase à l'aide de laquelle cette aube est fixée sur le rotor 3 et un prolongement 4 logé dans une chambre ménagée dans le rotor. 



   L'aube est creuse de manière à former une cavité 5 oommune au corps 1, à l'embase 2 et au pro- longement 4, cette cavité étant fermée à ses deux ex- trémités, un obturateur 6, du type à bouchon, étant monté à l'extrémité interne de la ce vite. 



   Le oevité 5 est remplie en partie avec un réfrigérant 7 et on y fait, de préférence, un vide. 



  Le réfrigérant est choisi de manière à être convenétig aux conditions de fonotionnement, telles que décrites plus   haut,   en étant ou en devenant de préférence liqui- de tout en bouillant également dans ces conditions. 



   Le fonctionnement du cycle est donc le suivant. 



   Le corps 1 de l'aube fonctionne dans le canal de travail de la turbine et est donc à une température élevée alors que le prolongement 4 se trouve dans une zone plus froide. D'autre pert, au cours de l'usage, le réfrigérant 7, qui est ou devient liquide, est 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 refoulé, per un effet centrifuge, vers l'extrémité externe et radiale de l'aube, comme montré sur la fig. 



  1 et entre en ébullition en étant soumis à la tempé- rature de travail de le turbine. Par suite de sa den- sité moindre, la vapeur obtenue est recueillie à l'ex- trémitéinterne et radiale de l'aube, comme indiqué en 7a,   o'est-à-dire   dans le prolongement plus froid dans lequel, pour des conditions appropriées données, elle se condense. Le liquide condensé test ensuite refoulé à nouveau vers l'extérieur de manière que l'on obtienne une sorte de circulation par conveotion. 



   Sous ce rapport, on note une différence sig-   nificative   entre le fonctionnement d'un oyole de re- froidissement pour un dispositif à aube tournante et pour un corps non-rotatif puisque dans le premier ces le condensât, qui s'écoule vers l'extérieur, est   re-'   foulé fortement contre le bord de fuite de la   oavité   5 comme indiqué en 7b par l'effet de Coriolis. On obtient ainsi une circulation à sens unique du liquide et de la vapeur, comme indiqué par des flèches ce qui améliore le transfert de le chaleur, ainsi que cela se produit dans une   chaudière   à vapeur aveo une circulation bien oonçue.

   Un autre effet important qui peut se produire est que pour des forces centrifuges élevées l'ébulli- tion dans la zone   ohauffée   peut être supprimée par le pression centrifuge élevée régnant dans l'extrémité extérieure de le cavité. Dans ce ces le chaleur est transmise vers   l'intérieur   par oonveotion liquide or- dinaire jusqu'à un rayon pour lequel la pression de- vient égale à la tension de vapeur correspondent à la température du liquide. A ce rayon le laquide se trans- forme brusquement en vapeur. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Comme un facteur importent pour l'efficacité du cycle est le valeur de la différence de température qui pert être maintenue entre le corps 1 de l'aube et son prolongement 4, ce dernier doit être agencé de ma- nière que la perte de chaleur ait une valeur maximum. 



  Ceci peut être obtenu, par exemple, en munissant le prolongement d'ailettes de refroidissement 8 ou d'autres moyens qui   augmentent   se surface utile   alors   que 1' efficacité peut être améliorée davantage per un re- froidissement forcé de ce prolongement à l'aide d'un courant d'air que l'on peut feire passer incidemment le long de celui-ci  ou   qui peut être produit en don-   nent à   ce prolongement une forme appropriée, par ex- emple celle d'une eilette ou aube de ventilateur ou analogue. 



   Le nature du réfrigérant utilisé dépend des oonditions de fonctionnement, y oomprise la température permise pour la partie chaude de l'eube, la facilité avec laquelle son prolongement peut être refroidi et la vitesse de transfert de la chaleur ou de le conduc- tibilité exigée du réfrigérant. A pert le désir fonda- mental que l'on a de se servir, comme réfrigérant, d'une substance qui est liquide aux conditions de fonctionnement, qui bout dans le corps de l'aube et se condense dans son prolongement, il est nécessaire de tenir compte de le possibilité d'une verietion, avec le température, de la vitesse de transfert de la che- leur pour un réfrigérant donné.

   Si, ainsi que cela se produit quelques fois, cette vitesse monte jusqu'à un maximum à la température critique de le substance utilisée pour tomber ensuite rapidement comme indiqué par le courbe de la fig. 8 pour   l'ammoniac,   il est      

 <Desc/Clms Page number 7> 

 nécessaire de s'assurer que le température critique ne puisse pas être dépassée puisqu'un léger excès don- nerait lieu à un accroissement inacceptable de la tem- pérature de l'aube. Un autre facteur, qui doit être considéré dans le ces d'une aube tournante est que l'on doit éviter une répartition irrégulière des poids par suite de   l'empiècement   variable du réfrigérant dans les cavités des aubes, ainsi que cela peut se produire aveo des substances qui sont solides à la température ambiante.

   Cette difficulté peut être écartée en ayant recours à une substance qui est liquide à le tempéra- ture ambiante à envisager ou qui devient liquide à une température atteinte par le rotor quand celui-ci tourne encore à une vitesse réduite, ou qui se soli- difie en refroidissent à une température qui est at- teinte quand le rotor se meut encore à une vitesse assez élevée pour que le réfrigérant vienne occuper un emplacement déterminé par l'effet oentrifuge. 



   Alors que la circulation la plus efficace est obtenue en se servant d'un réfrigérant qui bout et se condense aux conditions de fonctionnement, il est possible d'obtenir un cycle refroidisseur par oon- veotion sans qu'il se produise une ébullition et une condensation et le refroidissement ainsi obtenu, tout en étant moins efficace, peut être suffisant dans oer- teins ces,. 



   Parmi les substances qui peuvent oonvenir dans le oas d'une turbine à gaz on peut citer, à titre d'exemple, le chlorure d'aluminium, le bromure d'alu- minium, le sodium et le césium mais l'objet de l'inven- tion réside dans l'idée générale de se.servir d'un cycle refroidisseur par convection dans une eevité 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 fermée que l'on ménage dans une aube tournante, plu- t8t que dans le choix d'une matière particulière comme réfrigérant puisque, ainsiqu'il résulte de ce qui précède, le nature du réfrigérant est déterminée par les conditions de température, etc., qui sont à remplir. 



  Dans certains cas il est même possible de se servir de   l'eau   comme   substance   adéquate . 



   La forme   oohstruotive   d'une aube, établie selon l'invention et plus   spécialement   en ce qui con- cerne son embase 2 et son prolongement 4, peut subir des modifications considérables pour tenir compte des exigences qui se présentent dans chaque ces particu- lier, Les figs. 2 et 3 montrent, respectivement en coupe longitudinale et en coupe transversale, l'appli- cation de l'invention, indiquée à titre d'exemple, à un rotor 3 du type à tambour et qui porte plus d'un étage d'eubages. Un dispositif de ce genre convient tout particulièrement dans le ces où les prolongements 4 des aubes sont refroidis par un courent d'air réfri- gérant qui traverse le rotor.

   Les fige. 4 et 5 montrent, semblablement aux figs. 2 et 3, une autre application possible de l'invention à un rotor 3 avec étage unique et constitué de manière que se périphérie comporte deux parties. Dans ce cas on envisage qu'un courent d' air, provenant de l'extérieur, circule dans l'espace compris entre les deux parties du rotor, l'air entrent par une partie interne   radiale   et étant déchargé à ou à proximité de le périphérie et, par exemple, par des passages 9 ménagés dans une ou dans les deux faces du rotor.

   Le courent d'air peut, dans ce ces, être pro- duit par des aubes ou eilettes montées sur le rotor ou cet air peut être introduit sous pression par le 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 moyeu dudit rotor et dans ce cas également le prolon- gement 4 peut être constitué de manière qu'il puisse intervenir dans l'écoulement de cet air sous pression. 



   Il n'est nullement essent iel que la partie de l'aube, désignée ci-dessus   comme   étant le prolonge- ment 4 de celle-ci, soit écartée radialement du corps 1 proprement dit de cette aube par une partie   interné-     diaire   2 formant l'embase de oelle-oi du moment que le principe subsiste que ce prolongement soit maintenu plus froid, à un degré suffisant, que le corps propre- ment dit 1 de l'aube.

   Par exemple et   cornée   montré sur les figs. 6 et 7, on peut avoir recours au montage usuel d'un étage unique d'aubes sur un rotor plein à l'aide d'un mode de   f ix at ion   dénommé "en forme de sa- pin" et dans ce ces le prolongement en question peut être constitué par l'embase elle-même et l'agencement étant tel que l'on puisse, au besoin,   refidir   cette embase par de l'air qui est débité radielement et vers l'extérieur par un passage délimité par un diaphrag- me 10 établi en amont du rotor 3. Une partie de oet air passe alors le long de la face amont de l'embase et traverse ensuite le   oanal   de travail prinoipal tan- dis qu'une autre partie s'écoule vers la faoe aval du- dit rotor par un passage 11 qui subsiste en dessous de l'embase en question. 



   Dans chacun des ces indiqués ci-dessus on peut ménager une chambre 5 dans chaque aube, comme   montré pour     l'aube   de gauche de la fig. 2 ou, si des considérations constructives le rendent désirable, on peut faire intervenir plus d'une chambre par aube comme indiqué pour l'aube de droite de le fig. 2 et sur les figs. 4 et 5. Des cas peuvent également se présenter pour lesquels au moins deux chambres dans   @   

 <Desc/Clms Page number 10> 

 la mène aube peuvent être reliées entre-elles à leurs extrémités et, si on le désire, en des points inter-   médiaires.   En outre, on peut faire intervenir des ai- lettes ou des moyens techniques équivalents pour cha- cune des dispositions montrées sur les figs. 2 à 7, ces ailettes étant enelogues à celles désignées par 8 sur la fig. 1. 



   Bien que l'invention ait été décrite c omme se rapportant, event tout, à des eubages de rotor qui sont orientés vers   l'extérieur   per rapport à un rotor intérieur, elle peut également être utilisée pour des eubages de rotor prientés vers l'intérieur et montés sur un support extérieur. Dans ce dernier cas le pro- longement doit se trouver à une partie interne et être orienté radialement sur l'aube par rapport au corps proprement dit de celle-ci, o'est-à-dire eu sommet de cette aube laquelle, par conséquent, doit être encagée pour   que l'on   obtienne la production d'une zone plus qu' froide à l'intérieur du canal principal de la machine. 



  L'invention peut également être appliquée à des aubeges de rotor pour des machines radiales, le prolongement plus froid étant prévu, par exemple, dans un rotor   oreux   et la circulation par oonveotion ayant lieu, suivant une direction générale inclinée, sur l'axe de rotation eu lieu de se faire suivant une direction gé-   nérele   radiale. Dans ce ces les chambres contenant le fluide réfrigérant sont inclinées en conséquence. 



   L'invention n'est également pes limitée à son application eux ces où les aubes sont constituées per des éléments  séparés   que l'on monte sur leur sup- port.   Quand   les aubes et leur support sont constitués de manière à former des parties intégrantes entre-   elle s,   le prolongement peut être réalisé à l'aide du support lui-même (par exemple du corps d'un rotor) et 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 l'express ion "prolongement", utilisée dans lespré- sentes, doit être interprétée comme comprenant égale- ment un tel cas quand le oontexte le permet, 
De l'eau, ou tout autre liquide ou tout flui- de gazeux ;

    @  ..autre que l'air petit être utilisé à la place de l'air comme réfrigérant extérieur, étant en- tendu que l'usage d'un liquide donnerait   lieu %   oer- teines complication.9 onstruotives, notamment en ce qui concerne les moyens pour éviter les fuites, De plus, et dans ce ces il serait probablement néoessaire que les aubes soient soudées au rotor ou fessent partie intégrante de   celui-CI,,   
 EMI11.1 
 RE VEND Ie.A TI ONS 
1.

   Une turbine ou machine à aubes analogue traversée par un courent fluide, plus spécialement une turbine à gaz, destinée à fonctionner à une tempéra-        @   tare élevée et comprenant un eubage de rotor dont une partie de chaque aube proprement dite, qui se trouve dans le canal de la machine dans lequel passe le flui- de actif, oomporte un prolongement qui s'étend ou qui prolonge effectivement la struoture de l'aube jusqu'au delà d'une limite dudit canal jusque dans une zone plus froide, ledit aubage comportent une cavité interne fer-      
 EMI11.2 
 / //' ( ±./ 7"1? 1 mée, commune à la fois à ladite partie de l'aube et   @   à son prolongement, cette cavité contenant un fluide réfrigérant approprié et choisi de manière qu'il soit i oonveotif pour les conditions de fonctionnement,

   l'   @   agencement étant tel que, par suite des emplacements relatifs de ladite partie de   l'aube   et de son prolon- 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Improvements made to turbines or the like".



   The present invention relates to shafts for turbines and other similar vane machines in which a fluid current circulates, such as exial compressors, and its aim, above all, is to ensure the cooling of the vanes of the rotors, of the machines of this kind, when subjected to exoessively high temperatures. Particularly when it comes to gas turbines, the temperature at which the vanes are to operate practically is often a limiting factor for the efficiency of the machine and it is possible to arrange a given machine in such a way that it can

 <Desc / Clms Page number 2>

 achieve higher performance if their vanes can be maintained at a working temperature. scaled down.

   On the other hand, for a machine, calculated for a given performance, a longer period of use can be obtained and it is possible to use a metal of lower quality to constitute the blades.



   The invention therefore relates to a similar turbine or blade machine traversed by a fluid stream, more especially a gas turbine, intended to operate at a high temperature and comprising a rotor blade, part of each blade properly. said, which is in the channel of the machine through which the active fluid passes, comprises an extension which extends or which effectively extends the structure of the blade up to beyond a limit of said channel up to a zone cooler, said vane comprise a closed internal cavity, common to both said part of the vane and to its extension, this cavity containing an appropriate refrigerant fluid and chosen so that it is suitable for the operating conditions, the 'arrangement being such that,

   as a result of the relative inserts of said part of the eube and of its extension, considered in relation to the whole of the blade, their differential temperature and the centrifugation of the refrigerant, conditions are obtained for which a circulation per convection is obtained for this fluid during use. By saying above that the refrigerant must be suitable for the operating conditions, it is meant that this refrigerant must be or become fluid so as to be able to circulate in the liquid and / or gaseous state.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   However, for a preferred embodiment of the invention, the refrigerant is chosen so that it can boil in the part, mentioned above, of the so-called vane and that it can condense. in its extension so that the convective circulation of the refrigerant involves a continuous cycle of evaporation in said part of the blade and of condensation in its extension, so that the blade functions, in a way, like a " Perkins tube "and as such acts as a heat transfer device.

   The extension in question is preferably arranged and established in the machine so as to be cooled by being exposed to a current of cooling air,
The invention is mainly applicable to machines of the kind in question in which it is intended to cool radially outwardly oriented vanes from an inner rotor, but it is also applicable to the cooling of rotary vanes. rotor, facing inward.



   During use, centrifugal force becomes preponderant over the effect of gravity in determining the location of the refrigerant in the cavity and is, in fact, an important factor in producing the desired circulation, by convection, of in a particularly effective manner, as explained in detail below. Consequently, the invention contemplates that the extension in question is located radially 100: inside the portion of the blade itself. said and extends radially into a cooling zone which is located outside the oanal in which the active fluid circulates in the machine.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Preferably, the cavity is evacuated because the pressure of an inert gas could impede circulation.



   Other particularities and characteristics will become apparent from the description, given below, of some embodiments shown, by way of example, in FIGS. 1 to 7 of the accompanying drawings.



   The principle on which the invention is based and the theory of the function of the cooling cycle are illustrated schematically in fig, 1 which shows, in longitudinal section, a single blade of a turbine rotor comprising the body itself. 1 of appropriate profile, a base by means of which this blade is fixed to the rotor 3 and an extension 4 housed in a chamber formed in the rotor.



   The blade is hollow so as to form a cavity 5 common to the body 1, the base 2 and the extension 4, this cavity being closed at its two ends, a shutter 6, of the plug type, being mounted at the inner end of this quickly.



   Oven 5 is partially filled with coolant 7 and preferably evacuated therein.



  The refrigerant is chosen so as to be suitable for the operating conditions, as described above, preferably being or becoming liquid while also boiling under these conditions.



   The operation of the cycle is therefore as follows.



   The blade body 1 operates in the working channel of the turbine and is therefore at a high temperature while the extension 4 is in a cooler zone. On the other hand, during use, the refrigerant 7, which is or becomes liquid, is

 <Desc / Clms Page number 5>

 driven back, by a centrifugal effect, towards the outer and radial end of the blade, as shown in fig.



  1 and boils when subjected to the working temperature of the turbine. Due to its lower density, the vapor obtained is collected at the inner and radial end of the blade, as indicated in 7a, that is to say in the colder extension in which, for conditions appropriate data, it condenses. The condensed liquid test then discharged again to the outside so that a kind of circulation is obtained by convection.



   In this respect, there is a significant difference between the operation of a cooling oyol for a rotary vane device and for a non-rotating body, since in the former the condensate, which flows towards the outside, is pushed back strongly against the trailing edge of the cavity 5 as indicated in 7b by the Coriolis effect. This results in a one-way circulation of liquid and steam, as indicated by arrows, which improves heat transfer, as happens in a steam boiler with well-designed circulation.

   Another important effect which can occur is that at high centrifugal forces the boiling in the heated zone can be suppressed by the high centrifugal pressure prevailing in the outer end of the cavity. In this heat is transmitted to the interior by ordinary liquid convection up to a radius for which the pressure becomes equal to the vapor pressure corresponding to the temperature of the liquid. At this radius the lacquer is suddenly transformed into vapor.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   As an important factor for the efficiency of the cycle is the value of the temperature difference which can be maintained between the body 1 of the blade and its extension 4, the latter must be arranged in such a way that the heat loss has a maximum value.



  This can be achieved, for example, by providing the extension with cooling fins 8 or other means which increase the effective surface area while the efficiency can be further improved by forced cooling of this extension with the aid. a current of air which can be passed incidentally along it or which can be produced by giving this extension an appropriate shape, for example that of a fan blade or blade or the like.



   The nature of the refrigerant used depends on the operating conditions, including the temperature allowed for the hot part of the eube, the ease with which its extension can be cooled and the speed of heat transfer or the required conduc- tivity of the eube. refrigerant. Apart from the basic desire that one has to use, as a refrigerant, a substance which is liquid under operating conditions, which boils in the body of the blade and condenses in its prolongation, it is necessary to take into account the possibility of a verietion, with temperature, of the speed of heat transfer for a given refrigerant.

   If, as happens sometimes, this speed rises to a maximum at the critical temperature of the substance used and then falls rapidly as indicated by the curve in fig. 8 for ammonia it is

 <Desc / Clms Page number 7>

 necessary to ensure that the critical temperature cannot be exceeded since a slight excess would give rise to an unacceptable increase in the temperature of the blade. Another factor, which must be considered in the design of a rotating vane, is that one must avoid an uneven distribution of weights due to the variable insert of the coolant in the cavities of the vanes, as can happen with the vane. substances that are solid at room temperature.

   This difficulty can be overcome by having recourse to a substance which is liquid at the ambient temperature to be envisaged or which becomes liquid at a temperature reached by the rotor when the latter is still rotating at a reduced speed, or which solidifies. cool to a temperature which is reached when the rotor is still moving at a speed high enough for the refrigerant to occupy a location determined by the oentrifuge effect.



   While the most efficient circulation is achieved by using a refrigerant which boils and condenses under operating conditions, it is possible to achieve a convection cooling cycle without the occurrence of boiling and condensation. and the cooling thus obtained, while being less efficient, may be sufficient in these cases.



   Among the substances which may oonvere in the oas of a gas turbine may be mentioned, by way of example, aluminum chloride, aluminum bromide, sodium and cesium but the subject of l The invention resides in the general idea of using a convection cooling cycle in an oven.

 <Desc / Clms Page number 8>

 closed which is kept in a rotating vane, rather than in the choice of a particular material as the refrigerant since, as it follows from the above, the nature of the refrigerant is determined by the temperature conditions, etc. , which are to be completed.



  In some cases it is even possible to use water as a suitable substance.



   The oohstruotive shape of a blade, established according to the invention and more especially as regards its base 2 and its extension 4, can undergo considerable modifications to take account of the requirements which arise in each of these particulars, Figs. 2 and 3 show, respectively in longitudinal section and in transverse section, the application of the invention, indicated by way of example, to a rotor 3 of the drum type and which carries more than one stage of shafts. . A device of this type is particularly suitable in those where the extensions 4 of the blades are cooled by a flow of cooling air which passes through the rotor.

   Freezes them. 4 and 5 show, similarly to figs. 2 and 3, another possible application of the invention to a rotor 3 with a single stage and formed so that its periphery comprises two parts. In this case it is envisaged that a current of air, coming from the outside, circulates in the space between the two parts of the rotor, the air entering by a radial internal part and being discharged at or near the. periphery and, for example, by passages 9 formed in one or both faces of the rotor.

   The air flow can, in this case, be produced by vanes or vanes mounted on the rotor or this air can be introduced under pressure by the rotor.

 <Desc / Clms Page number 9>

 hub of said rotor and in this case also the extension 4 may be formed so that it can intervene in the flow of this pressurized air.



   It is by no means essential that the part of the blade, designated above as being the extension 4 thereof, is radially separated from the body 1 proper of this blade by an internal part 2 forming the base of oelle-oi as long as the principle remains that this extension is kept cooler, to a sufficient degree, than the body itself called 1 of the blade.

   For example and cornea shown in figs. 6 and 7, it is possible to have recourse to the usual mounting of a single stage of blades on a solid rotor using a method of fixing called "in the form of a pin" and in this case the extension in question can be constituted by the base itself and the arrangement being such that one can, if necessary, refidir this base with air which is discharged radially and outwards by a passage delimited by a diaphragm 10 established upstream of the rotor 3. Part of this air then passes along the upstream face of the base and then passes through the main working channel while another part flows towards the faoe downstream of said rotor through a passage 11 which remains below the base in question.



   In each of these indicated above, it is possible to provide a chamber 5 in each vane, as shown for the left vane of FIG. 2 or, if constructive considerations make it desirable, more than one chamber can be used per vane as indicated for the right vane of FIG. 2 and in figs. 4 and 5. Cases may also arise where at least two chambers in @

 <Desc / Clms Page number 10>

 the leading blade can be interconnected at their ends and, if desired, at intermediate points. In addition, fins or equivalent technical means can be used for each of the arrangements shown in FIGS. 2 to 7, these fins being enelogues to those designated by 8 in FIG. 1.



   Although the invention has been described as relating, all in all, to rotor shafts which are outward facing relative to an inner rotor, it can also be used for inward oriented rotor shafts. and mounted on an external support. In the latter case the extension must be located at an internal part and be oriented radially on the blade with respect to the body proper of the latter, that is to say at the top of this blade which, consequently , must be caged so that one obtains the production of a more than cold zone inside the main channel of the machine.



  The invention can also be applied to rotor blades for radial machines, the colder extension being provided, for example, in an oreux rotor and the circulation by oonveotion taking place, in a generally inclined direction, on the axis of the rotor. rotation takes place in a general radial direction. In this, the chambers containing the refrigerant fluid are inclined accordingly.



   The invention is also not limited to its application, where the blades are formed by separate elements which are mounted on their support. When the vanes and their support are formed so as to form integral parts between them, the extension can be achieved using the support itself (for example the body of a rotor) and

 <Desc / Clms Page number 11>

 the expression "prolongation", used in the present, should be interpreted as also including such a case when the context allows it,
Water, or any other liquid or any gaseous fluid;

    @ .. other than air small be used in place of air as external refrigerant, it being understood that the use of a liquid would give rise% oer- teins complication.9 onstruotives, in particular as regards the means to avoid leaks, In addition, and in these it would probably be necessary that the blades are welded to the rotor or be an integral part of it ,,
 EMI11.1
 RE SELL Ie.A TI ONS
1.

   A similar turbine or vane machine traversed by a fluid stream, more especially a gas turbine, intended to operate at a high temperature and comprising a rotor eubage, part of each blade proper, which is located in the channel of the machine in which the active fluid passes, includes an extension which extends or which effectively extends the structure of the blade to beyond a limit of said channel into a colder zone, said blade comprises an internal cavity
 EMI11.2
 / // '(±. / 7 "1? 1 mée, common both to said part of the blade and @ to its extension, this cavity containing an appropriate refrigerant fluid and chosen so that it is i oonveotif for operating conditions,

   the arrangement being such that, as a result of the relative locations of said portion of the vane and its extension

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

gement, considérés par rapport à l'ensemble de l'aube, @ leur température différentielle et la centrifugation du fluide réfrigérant, on obtienne des conditions pour lesquelles une circulation par convection soit obtenue pour ce fluide eu cours de l'usage. - <Desc/Clms Page number 12> 2. Une turbine ou analogue telle que spé- cifiée sub 1, dans laquelle les ambages sont orientés vers l'extérieur et rédielement à partir d'un rotor intérieur alors que le corps preprement dit de chaque aube, qui se trouve dans le canal réservé eu fluide eotif circulant dans le machine, comporte un prolonge- ment orienté redialement vers l'intérieur. ment, considered in relation to the entire blade, @ their differential temperature and the centrifugation of the refrigerant fluid, conditions are obtained for which circulation by convection is obtained for this fluid during use. - <Desc / Clms Page number 12> 2. A turbine or the like as specified in sub 1, in which the ambages are oriented outwards and redially from an inner rotor while the body of each blade, which is in the reserved channel eotif fluid circulating in the machine, has an extension oriented redially inward. 3. Une turbine ou analogue telle que spécifiée sub 1 ou 2 pour laquelle on choisit le réfrigérant de manière qu'il puisse bouillir dans le partie, dont question plus haut, de l'aube proprement dit et qu'il puisse se condenser dans son prolongement. 3. A turbine or the like as specified in 1 or 2 for which the refrigerant is chosen so that it can boil in the part, mentioned above, of the blade itself and that it can condense in its extension. 4. Une turbine ou analogue telle que spéci- fiée sub 2 ou 3, pour laquelle le rotor comporte une cavité interne dans laquelle le prolongement interne et radial,de chaque aube, fait saillie. 4. A turbine or the like as specified in 2 or 3, for which the rotor has an internal cavity into which the internal and radial extension of each blade projects. 5. Une turbine ou analogue telle que spéci- fiée sub 2, dans laquelle ledit prolongement constitue également l'embase d'encrage du corps de l'aube corres- pondante, 6. Une turbine ou analogue telle que spéci- fiée dans l'une quiconque des revendications précé- dentes, pour laquelle le prolongement de chaque aube est agence de manière qu'elle puisse perdre rapidement sa chaleur, par exemple en lui faisant comporter des ailettes ou analogues qui augmentent l'étendue de se surface utile. 5. A turbine or the like as specified in 2, in which said extension also constitutes the base for anchoring the body of the corresponding blade, 6. A turbine or the like as specified in any one of the preceding claims, for which the extension of each vane is arranged so that it can rapidly lose its heat, for example by causing it to have fins. or the like which increase the extent of the working surface. 7. Une turbine ou analogue telle que spéoi- fiée dans l'une queloonque des revendications précé- dentes, pour laquelle on fait intervenir des moyens propres à maintenir un courant d'un fluide réfrigérant gazeux ou liquide dans le zone plus froide dans la- quelle se trouve ledit prolongement. <Desc/Clms Page number 13> 7. A turbine or the like as specified in any one of the preceding claims, for which means suitable for maintaining a current of a gaseous or liquid refrigerant fluid in the colder zone in the- what is the said extension. <Desc / Clms Page number 13> 8. Une turbine ou analogue telle que spéoi- fiée sub 7, pour lequelle le prolongement lui-même a la forme d'une eilette ou d'une aube qui travaille dans le courant réfrigérant. 8. A turbine or the like as specified in sub 7, for which the extension itself has the form of a fin or a blade which works in the refrigerant current. 9. Une aube de rotor agencée et propre à être utilisée dans une turbine ou analogue telle que spécifiée sub 1 ou 2 et oomprenant,en plus d'un corps proprement dit qui est destiné à être logé dans le canal traversé per le fluide actif, un prolongement orienté radialement et vers l'intérieur à partir dudit corps (oonsidéré par rapport à l'agencement à obtenir au cours de l'usage) et qui s'étend ou est destiné à prolonger effeotivement la structure de l' aube jusqu'au delà d'une limite inférieure dudit oa- nal, ledit aubege comportant une cavité interne fermée, commune à la fois audit corps de l'aube et à son pro- longement, cette cavité contenant un fluide réfrigé- rant approprié et choisi de menière qu'il soit oonveo- tif pour les conditions de fonctionnement, 9. A rotor blade arranged and suitable for use in a turbine or the like as specified in 1 or 2 and including, in addition to a body proper which is intended to be housed in the channel crossed by the working fluid, an extension oriented radially and inwardly from said body (considered with respect to the arrangement to be obtained during use) and which extends or is intended to effectively extend the structure of the blade to beyond a lower limit of said channel, said vane comprising a closed internal cavity, common both to said vane body and to its extension, this cavity containing an appropriate refrigerant fluid chosen in such a way that '' it is positive for the operating conditions, l'agencement étant tel que, pour par suite des empiècements rela- tifs du corps de l'aube et de son prolongement et par effet de oentrifugation du fluide réfrigérante on ob- tienne des conditions pour lesquelles il se produit une circulation oonveotie du réfrigérant eu cours de l'usage si ledit prolongement est maintenu à une tem- pérature inférieure à celle dudit corps. the arrangement being such that, as a result of the inserts relating to the body of the vane and its extension and by the effect of oentrifugation of the refrigerant fluid, conditions are obtained for which an oonveotie circulation of the refrigerant occurs. during use if said extension is maintained at a temperature lower than that of said body. 10. Une aube telle que spécifiée sub 9, pour laquelle le fluide réfrigérant, contenu dans ladite cavité, est tel que, dans les conditions prévues pour le fonctionnement, il entre en ébullition dans le corps proprement dit de 'l'aube et se condense dans le prolon- gement de celle-ci. <Desc/Clms Page number 14> 10. A vane as specified in sub 9, for which the refrigerant fluid contained in said cavity is such that, under the conditions intended for operation, it boils in the body proper of the vane and condenses. in the continuation of this one. <Desc / Clms Page number 14> 11. Une aube telle que spécifiée sub 9 que l'on agence et constitue de manière qu'elle puisse être montée sur un rotor intérieur dans lequel est ménagée une cavité interne, le corps proprement dit de l'aube (considéré par rapport à l'agencement à ob- tenir au cours de l'usage) s'étendent radialement et vers l'extérieur à partir dudit roter et le prolonge- ment étant orienté radialement et vers l'intérieur à partir d'une embase ou d'un encrage utilisé pour fixer ladite aube au rotor. 11. A vane as specified in sub 9 that is arranged and constitutes so that it can be mounted on an inner rotor in which is formed an internal cavity, the body proper of the vane (considered in relation to the 'arrangement to be obtained in use) extend radially and outward from said roter and the extension being oriented radially and inwardly from a base or an inking used to secure said vane to the rotor. 12. Une aube telle que spécifiée sub 9. pour laquelle le prolongement constitue également l'embase utilisée pour obtenir l'encrage du corps de l'aube oor- respondante dans le rotor. 12. A vane as specified in sub 9. for which the extension also constitutes the base used to obtain the inking of the body of the corresponding vane in the rotor. 13. Une aube telle que spécifiée sub 9 à 12, pour laquelle le prolongement est agencé de manière à pouvoir perdre rapidement la chaleur en comportent, par exemple, des ailettes ou analogues qui agrandis- sent se surface utile. 13. A vane as specified under 9 to 12, for which the extension is arranged in such a way as to be able to rapidly lose heat, comprises, for example, fins or the like which enlarge its useful surface. 14. une aube telle que spécifiée sub 9 à 11 ou sub 13, pour laquelle le prolongement lui-même a la forme d'une ailetteou d'une aube. 14. a vane as specified in sub 9 to 11 or sub 13, for which the extension itself has the shape of a vane or a vane. 15. Une aube de rotor pour turbines à gaz gaencée et constituée de manière à pouvoir être utili- sée en substance comme décrite en se référant eux des- sins ci-annexés. 15. A rotor blade for gas turbines designed and constructed so as to be usable in substance as described with reference to the accompanying drawings.
BE471939D BE471939A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE471939A true BE471939A (en)

Family

ID=121657

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE471939D BE471939A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE471939A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2018215519A1 (en) * 2017-05-23 2018-11-29 Siemens Aktiengesellschaft Method for producing a turbine blade and a turbine blade

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2018215519A1 (en) * 2017-05-23 2018-11-29 Siemens Aktiengesellschaft Method for producing a turbine blade and a turbine blade

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR3071008B1 (en) DRAFT OUTPUT DIRECTOR FOR TURBOMACHINE, COMPRISING A LUBRICANT COOLING PASSAGE EQUIPPED WITH COMPRESSED THERMAL CONDUCTION MATRIX BETWEEN THE INTRADOS AND EXTRADOS WALLS
US6186755B1 (en) Scroll fluid machine having a heat pipe inside the drive shaft
EP2831527B1 (en) Heat exchanger, in particular for a vehicle
FR3049644A1 (en) AIRBORNE TURBOMACHINE EXIT OUTPUT AUBE, HAVING AN IMPROVED LUBRICANT COOLING FUNCTION USING A THERMAL CONDUCTION MATRIX OCCURRING IN AN INTERIOR PASSAGE OF THE DAWN
FR2847973A1 (en) HEAT EXCHANGER WITH THERMAL INERTIA FOR HEAT FLUID CIRCUIT, ESPECIALLY A MOTOR VEHICLE.
FR3046811A1 (en) DAUGHTER OUTPUT DIRECTOR FOR AIRCRAFT TURBOMACHINE, HAVING AN IMPROVED LUBRICANT COOLING FUNCTION
BE431387A (en)
WO2018100278A1 (en) Aircraft turbomachine exit guide vane comprising a bent lubricant passage of improved design
FR2992347A1 (en) Non-ducted propeller for use downstream of combustion chamber of turboshaft engine of aircraft, has blade support polygonal ring including housings receiving pivot, which is equipped with heat pipe whose evaporation end is mounted on pivot
FR3077850A1 (en) AUBE EXIT GUIDE FOR TURBOMACHINE, PRODUCED FROM SEVERAL PIECES ASSEMBLED BETWEEN THEM, BY MEANS OF FIXING THE DEPORT OF THE VEIN
FR3075256A1 (en) AIRBOARD TURBINE ENGINE OUTPUT DIRECTOR, COMPRISING A LUBRICANT COOLING PASSAGE EQUIPPED WITH FLOOR DISPENSER PLOTS
BE471939A (en)
EP0081405B1 (en) Annular air-cooled abradable-blade tip-sealing shroud for a gas turbine or a compressor
NO330518B1 (en) Gas turbine blade fasteners
FR2498838A1 (en) METHOD FOR COOLING AN OUTDOOR ROTOR ENGINE AND EXTERNALLY ROTOR ENGINE COOLED BY THE METHOD IN QUESTION
EP0006412A1 (en) Dry cooling tower
EP4101058B1 (en) Rotor-cooling device and rotating machine comprising same
FR3062169A1 (en) AIRCRAFT TURBOMACHINE MODULE HOUSING, COMPRISING A HEAT PUMP COMPARTMENT WITH A SEAL RING SURROUNDING A MOBILE WHEEL AUBAGEE OF THE MODULE
BE472969A (en)
FR2478223A1 (en) ROTARY COMPRESSOR
BE527114A (en)
FR2645366A1 (en) ELECTRICAL MACHINE HOT CENTRIFUGAL EXCHANGE TUBE FOR COOLING THE ROTOR
FR2567996A1 (en) Heat pump
BE476003A (en)
EP3256701A1 (en) Thermodynamic system