BE471930A - - Google Patents

Info

Publication number
BE471930A
BE471930A BE471930DA BE471930A BE 471930 A BE471930 A BE 471930A BE 471930D A BE471930D A BE 471930DA BE 471930 A BE471930 A BE 471930A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
jaws
connector according
cams
socket
terized
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE471930A publication Critical patent/BE471930A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H01ELECTRIC ELEMENTS
    • H01RELECTRICALLY-CONDUCTIVE CONNECTIONS; STRUCTURAL ASSOCIATIONS OF A PLURALITY OF MUTUALLY-INSULATED ELECTRICAL CONNECTING ELEMENTS; COUPLING DEVICES; CURRENT COLLECTORS
    • H01R11/00Individual connecting elements providing two or more spaced connecting locations for conductive members which are, or may be, thereby interconnected, e.g. end pieces for wires or cables supported by the wire or cable and having means for facilitating electrical connection to some other wire, terminal, or conductive member, blocks of binding posts
    • H01R11/11End pieces or tapping pieces for wires, supported by the wire and for facilitating electrical connection to some other wire, terminal or conductive member
    • H01R11/28End pieces consisting of a ferrule or sleeve
    • H01R11/281End pieces consisting of a ferrule or sleeve for connections to batteries

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
   pour :   Connecteur poux borne de batterie. 



  La présenta invention est relative à une pièce de liaison ou connecteur pour bornes ou tiges de batterie et, en particulier, à une pince formant connecteur, qui est fixée sur la tige formant borne par action de oane entre les parties du connecteur,   action   grâce à laquelle cette pince peut être facilement détachée et enlevée. 



   Les connecteurs pour bornes de batterie comportent, en général, une bague fendue dont les extrémités ouvertes sont maintenues par une vis ou organe analogue,   et,   ,par suite de la corrosion et de l'accumulation de matières porrosives, il est presque impossible, ou, au mieux, très difficile, de détacher   le.connecteur   en dévissant un écrou ou une vis de fixation et, par suite de la force qu'il faut exercer pour détacher la con- nection, la surface supérieure de la batterie est souvent   bri   sée ou endommagée lorsque   l'on   essaie d'enlever un connecteur 
En conséquence, la présente   invention   est relative à un connecteur du type à douille fendue, dans lequel les mâ-   ohoires   opposées ou leurs extrémités ouvertes,

   sont poussées vers'l'intérieur en position de serrage par des surfais cames coopérantes actionnées par un petit levier, ou   @   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 par une paire de leviers, que l'on   psut   faire tourner facilement, pour mettre les surfaces cames en position de prise ou de desserrage. 



   Le connecteur habituel pour borne de batterie nécessite une clé, une pince, ou un tournevis, pour dévisser l'écrou ou la vis de serrage et, étant donné que la fente pour le tournevis et l'écrou se recouvrent rapidement et   complète-   ment de substances corrosives, il est difficile de se servir d'outils sur les écrous ou les vis et cela présente des in-   convénients.   



   De façon à supprimer l'utilisation de ces ou- tils, l'organe de serrage selon l'invention nécessite l'utili- sation d'un petit levier fixé de façon permanente, ou d'une paire de leviers que l'on peut soulever facilement avec   l'on-   gle du pouce, ou d'une barre   oun   tournevis pour libérer le connecteur en faisant tourner les surfaces cames pour les ame- ner en position de dégagement. 



   Pour faciliter encore davantage l'opération de libération des organes de serrage, la présente invention envi- sage l'utilisation de douilles en phénolite ou autres alliages non corrosifs, pour empêcher la corrosion qui se produit   habi-     tuellement   autour des bornes de batterie. 



   En outre,, toutes les bornes de batterie n'ont   Bas   le même diamètre et, pour cette raison, l'organe de serrage selon l'invention comporte des cames vissées sur les extrémi- tés d'une barre de liaison grâce à quoi on peut régler facile- ment la dimension de l'ouverture de serrage en vissant ou eh dévissant les cames. 



   En conséquence, la présente invention est rela- tive à un connecteur perfectionné pour borne de batterie,.} dans lequel les organes de serrage ne sont pas corrosifs et se règlent facilement, et dans lequel l'action de serrage s'applique faci- lement et est également facilement supprimée. 



   L'invention est relative, en outre : à un connec- tour pour borne de batterie, facilement détachable., que l'on 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 peut utiliser avec les fils ou éléments de liaison de   diffé-     rents types, ordinairement utilisés sur les batteries ; des   connecteurs pour bornes de batterie,,, comportant une action de came,   's'appliquant   sur des organes de serrage ou des douil- les, fendus d'un côté seulement ou des deux côtés du centre; à un connecteur ou organe de serrage pour borne de batterie, qui bloque de façon positive les éléments de serrage contre la tige de la batterie et qui, en même temps, peut être faci- lement libéré au moyen de l'ongle du pouce; d'un canif, d'un tournevis ou objet analogue;

   à un connecteur ou organe de ser- rage pour borne de batterie que l'on peut mettre en place ou   enlever   facilement, sans danger d'endommager la'batterie, de construction relativement simple et peu coûteuse et, en par- ticulier, à un connecteur pour borne, servant à exercer une pression par came sur les extrémités des mâchoires ou parties du connecteur, de façon que la pression appliquée puisse être plus positive et que sa libération s'effectue plus facilement. 



   En vue d'obtenir ces résultats, l'invention comporte une douille sensiblement cylindrique, avec une fente dans   l'un   ou les deux   côtés,   et des éléments de came avec des leviers de manoeuvre associés, servant à maintenir la douille en position de serrage et permettant, également, de régler   Inaction   de serrage, de façon qu'elle puisse   stadap-   ter sur'des tiges de batterie de dimensions différentes. 



   On comprendra mieux l'invention à l'aide de la description ci-dessous, faite en se référant aux dessins annexés dans lesquels : 
La fig. 1 est une vue en plan de détail repré- sentant un connecteur fendu avec fil de borne partant d'un de ses   côtés,   et des éléments de serrage entre le fil et la douille. 



   La fig. 2 est une vue analogue représentant une variante, dans laquelle le fil de borne ou de ligne est monté dans les deux mâchoires de la douille fendue du connec- teur. 



    @   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 
La fig. 3 est une coupe transversale suivant la   ligne 3-3   de la fig. 1. 



   La fig. 4 est une coupe transversale des mâ- choiras, enserrant la tige, de la douille du connecteur, coupe faite suivant la ligne 4-4 de la fig. 1. 



   La fig. 5 est une vue en plan dtune variante du connecteur, avec parties en arrachement, représentant une coupe des éléments de came. 



   La fig. 6 est une vue en plan d'une pince du type fendu sur un des côtés seulement, avec un axe passant dans la bride de la pince. 



   La fig. 7 est une coupe suivant la ligne 7-7 de la   fig.   5. 



   La fig. 8 est un détail représentant un des élé- ments de came, avec le levier de manoeuvre associé. 



   La fig. 9 est une vue en plan du connecteur, avec parties en arrachement, représentant une coupa par une douille formant palier pour les tourillons des leviers de ma- noeuvre de la came. 



   La fig. 10 est une vue en bout de la fig. 9, re- présentant les extrémités avant des mâchoires, en position de serrage. 



   La fig. 11 est une vue en perspective de la mâ- choire de gauche de la fig. 9. 



   La fig. 12 est une vue en perspective d'un des leviers de came, avec tourillon taraudé pour le boulon de serrage. 



   Le connecteur de batterie 10 selon l'invention, représenté sur les figures   5 à     7,   comporte une douille fendue faite de parties complémentaires 11 et 12, avec brides les prolongeant 13 et 14. Les parties formant moyeu des brides 13 et 14 comportent des surfaces   inclinas   vers l'extérieur, 15 et 16, formant surfaces cames, qui coopèrent avec des sur- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

      faces cames placées en regard 17 et 18, portées par des moyeux 19 et 20 de leviers 21 et 22. Les surfaces cames constituent des éléments en forme de coins, qui serrent avec action de coin- çage, et leur inclinaison est exagérée sur le dessin-de manière à faciliter leur représentation.

   Il est bien entendu que l'in- clinaison de ces surfaces est très faible, elle est d'environ 3 , de sorte que les fentes ouvertes représentées sur le dessin sont à peine perceptibles. 



   Les brides de la pince sont maintenues par un axe 23, aveo filets à droite 24 d'un côté et filets à gauche 25 de l'autre . Cette vis passe dans les brides 13 et 14, et, également, dans les moyeux 19 et 20 des leviers 21 et 22, ces leviers étant vissés sur les extrémités opposées de cette tige filetée. Comme les tiges des bornes de batterie sont de dimen- sions différentes, il est à souhaiter de régler la position des leviers de façon à modifier le diamètre de la douille en position de serrage. En conséquence, on peut régler la fente 26 comprise entre les douilles, de façon à compenser les dif- férences de dimension des tiges, en vissant les leviers 21 et 22 dans un sens ou dans   l'autre.   



   La tige 23 et les pièces 21 et 22 peuvent   être   faites en acier inoxydable ou autres alliages non corrosifs, et, pour augmenter encore la protection contre la corrosion, la tige peut être recouverte d'une douille en phénolite ou en un autre alliage non corrosif 27, comme on le voit sur la figure 5. 



   Pour des bornes de batterie de dimensions stan- dard, la pince peut être faite aveo un axe 28 à extrémités re- levées 29 et 30, et les moyeux 19 et 20 des pièces 21 et 22   peu-,,   vent tourner librement sur lui, comme on le voit sur la fig. 6. 



  L'axe 28 peut également être monté librement dans les ouvertu- res des brides 13 et 14 et il peut être en une matière non cor- rosive ou être recouvert d'une douille telle que la douille 87. 



   La pince 31 représentée sur la fige 6 est analo- gue à celle de la fig. 5, sauf que la douille est en une seule 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 pièce d'un côté, et comporte une fente ouverte 32 de l'autre. 



  La fente 32 est prévue entre les oreilles ou brides 33 et 34, qui comportent une ouverture 35 dans laquelle peut pas-   ser   la douille, l'axe ou la tige.   L'extrémité   opposée de la douille peut être munie d'un organe de serrage 36, au moyen duquel la pince peut être réunie à un fil ou autre été dent de liaison. 



   Le serrage des extrémités en saillie ou brides de la douille,   donna   une légère élasticité dans l' action de serrage, ce qui facilita le maintien en permanen- ce des pièces de liaison. 



     Dans   le connecteur représenté sur la fig. l, la douille   37   est placée entre des mâchoires 38 et 39 et la mâchoire 38 comporte un moyeu ou douille 40, servant à re- cevoir le câble, et qui prolonge son extrémité. 



   Les mâchoires 38 et 39 sont maintenues assem-   blées   par un axe 41 analogue à l'axe 23, l'axe 41 étant placé entre la douille   37   et l'organe 40 de fixation du câble. 



   Les surfaces extérieures des mâchoires com- portent des surfaces cames inclinées 42 et 43, au voisinage des extrémités de l'axe 41, et des surfaces cames inclinées supplémentaires 44 et 45, sont prévues sur les   ctt6s   exté- rieurs des mâchoires. Les surfaces cames 44 et 45 sont placées sensiblement au centre de la douille, où l'action de serrage contre ces surfaces pousse les mâchoires en leur faisant serrer une tige de batterie sur laquelle la douille est placée. 



   Il est prévu des organes de blocage ou ver- rous 46 et 4?, analogues aux leviers 21 et 22 et ils sont vissés sur les extrémités de   l'axe 41.   Les verrous 46 et 47 comportent des moraux   48   et 49 munis de surfaces cames 50 et 51 à leurs extrémités Intérieures. Les surfaces in- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 térieures 52 et 53 des parties formant levier des verrous 46 et 47 sont également inclinées en formant des surfaces cames supplé- mentaires correspondant aux surfaces cames extérieures 44 et 45 des mâchoires de la douille 37. 



   Avec cette combinaison des éléments et des surfaces cames, oh peut, d'abord, soulever les verrous 46 et 47 de leur position horizontale s'étendant vers l'extérieur, cornes cela est représenté en pointillé sur la fig. 1, pour les amener à leur position verticale supérieure. Dans ce déplacement, les surfaces cames 50 et 51 portent contre les surfaces cames 48 et 43 et pous- sent les   mâchoires   38 et 39 l'une contre l'autre à l'endroit où passe l'axe 41.

   Lorsque les verrous 46 et 47 continuent à tour- ner, depuis leur position verticale jusqu'à la position horizon- tale de fermeture représentée en trait plein sur la fig. 1, les surfaces intérieures 52 et 53 des parties de levier des verrous portent contre les   surfaces'   correspondantes 44 et 45 sur les cô- tés extérieurs de la douille, en poussant ainsi les extrémités libres de la douille pour venir serrer une tige de batterie sur laquelle la douille peut être placée. 



   Les cames 50 et 51 des moyeux des verrous, pous- sent   donc,   d'abord, les extrémités fermées des mâchoires l'une contre l'autre, puis les cames 52 et 53 serrent la douille sur la tige de batterie. 



   Dans le type de connecteur représenté sur la fi- gure   2,   la douille, les mâchoires et les verrous sont analogues aux éléments correspondants de la fig. 1; toutefois, dans ce connecteur, la mâchoire 54 correspondant à la mâchoire 39   comporte   une prolongement 55 qui s'étend au-delà du moyeu 56 de la mâ- choire 57, qui correspond à lamâchoire 38. Le prolongement 55 comporte une ouverture servant à recevoir le câble 58, de sorte que le câble de la borne de la batterie pe.ut passer à travers le prolongement 55 et venir dans le moyeu 56 de la mâchoire, en assurant ainsi une liaison positive du câble avec les deux mâ- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 chaires de la douille. 



   Dans le type représenté sur la fig. 2, on a représenté une autre variante, dans laquelle il est prévu un étrier 59 servant à actionner et renforcer les cames ou ver- rous 46 et 47. A l'aide de l'étrier 59, on peut, d'un seul mouvement, soulever les deux cames pour libérer la tige de la batterie, ou les abaisser pour serrer cette tige. l'étrier maintient également les extrémités des verrous assemblés pour faciliter la prise, et en outre, constitue un bras de levier supplémentaire au moyen duquel on peut abaisser plus facilement   les *cames.   En conséquence, les éléments de cames peuvent être placés au-delà des extrémités de la douille, ou entre la liaison du   câbla   et de la douille, comme on le désire, 
On a représenté encore une autre variante du connecteur sur la fig.

   8 dans laquelle les parties avant ou de pointe des mâchoires 61 et 62 comportent des surfaces inclinées 63 et 64. Les mâchoires 61 et 62 sont maintenues en position de fonctionnement par une tige ou boulon de ser- rage 65, comportant des filets 66 sur son extrémité intérieu- re, et une tête hexagonale sur son extrémité extérieure. 



  Le boulon 65 s'étend axialement à travers le tourillon 67 disposé intérieurement et ménagé sur le moyeu 68 du levier de droite 69 de commande de came. L'extrémité filetée 66 du boulon 65 se visse dans le tourillon 70 faisant saillie intérieurement sur le moyeu   71   du levier de gauche 72 de commande de came. 



   Le boulon de serrage 65 et les leviers de commande de cames 69 et 72 peuvent être faits en acier ino- xydable ou autres alliages non corrosifs, comme on lta in- diquê plus haut, et pour assurer un supplément de protection contre la corrosion, le boulon 65 peut être recouvert d'une 

 <Desc/Clms Page number 9> 

   douille-73   en phénolite, passant à travers les parties   arriè-   res' des mâchoires 61 et 62, mais qui est limitée aux plans définis par les faces latérales extérieures de ces mâchoires. 



   Dans le connecteur représenté sur la figure 9, les mâchoires 61 et 62 se font face, les faces latérales in- térieures opposées de ces mâchoires étant en contact l'une a- vec l'autre à l'extrémité arrière, mais ces faces latérales intérieures opposées étant écartées, au début, à l'extrémité avant ou de pointe du connecteur, de façon à assurer le régla- ge suivant la dimension des bornes, ainsi que la mise en pla- ce facile du connecteur sur la borne, avant de la serrer. 



   Des surfaces cames inolinées 74 et 75 sont pré- vues sur les extrémités extérieures des leviers de commande de cames 69 et 72 et des surfaces cames complémentaires et inolinées 63 et 64 sont prévues sur les côtés extérieurs des mâchoires 61 et 62, en avant de l'axe de la douille 7.du con- necteur. Les surfaces cames 63.et 64 sont placées au delà du centre de la douille 7, de sorte que l'action de serrage contre ces surfaces, sous l'action des leviers de cames 69 et   72   serre les mâchoires 61 et 62 sur la tige de batterie. 



   En faisant les mâchoires en un alliage ou un métal ductile, au lieu de le faire en métal dur, par exemple en acier ou en laiton, on peut obtenir un effet de serrage très efficace entre les parties avant ou de pointe des mâchoires. 



   Les faces intérieures des leviers 69 à 72 de commande de cames comportent des faces latérales pleines et sont faites de façon à ne pas s'opposer à un déplacement lors- qu'on actionne les faces latérales pleines 76 et 77 ménagées sur les côtés verticaux des mâchoires 61 et 62, de sorte que la seule action de   coinçage   possible est celle provoquée par les surfaces cames 74 et 75 s'étendant vers   l'intérieur,   à partir des bornes des leviers 69 et   72, et   en agis'sant sur les surfaces cames 63 et 64 de ces mâchoires.

   Il existe une re- lation très flexible entre les tourillons 67 et 70 des leviers de commande de   cames   et les mâchoires 61 et 62, étant donné   @   

 <Desc/Clms Page number 10> 

   qu'il   peut exister un léger jeu entre les faces intérieures et extérieures de la douille 73 et les ouvertures des mâchoires 61 et 62, fixant à glissement et à rotation cette douille, en outre du pivotement entre les tourillons 67 et 70 et   l'alésa=   ge de la douille 73. Cette relation flexible donne une surface came un peu plus grande, 74 et 75, de façon à occuper complè- tement la totalité des creux un peu plus grands qui se   trou-.   vont respectivement entre les surfaces cames 63 et 64 et les surfaces latérales pleines 78 et 79 des mâchoires 61 et 62. 



   Bien que l'on ait représenté ici une forme pré- férée particulière de l'invention, il. est bien entendu que celle-ci   n'est   pas limitée à la construction exacte   représen@   tée et décrite, car il peut y être   @pporté   de nombreuses va- riantes on ce qui concerne les détails, lors de la mise en pra- tique de   l'invention.   



    REVENDICATIONS   " Ayant ainsi décrit mon invention et me " réservant d'y apporter tous perfectionnements ou modi- " fications qui me paraîtraient nécessaires, je revendi- que comme ma propriété exclusive et privative 
1) Connecteur pour tige de batterie, caractérisé par le fait qu'il comporte une douille fendue, avec brides faisant saillie sur elle, comportant des surfaces cames sur leurs côtés extérieurs, des cames associées à ces surfaces cames et un dispositif d'actionnement des Marnes.



   <Desc / Clms Page number 1>
   for: Battery terminal lice connector.



  The present invention relates to a connecting piece or connector for battery terminals or rods and, in particular, to a clamp forming a connector, which is fixed to the rod forming a terminal by the action of oane between the parts of the connector, action thanks to which this clamp can be easily detached and removed.



   Connectors for battery terminals generally have a split ring the open ends of which are held by a screw or the like, and, due to corrosion and the build-up of porrosive material, it is almost impossible, or at best it is very difficult to detach the connector by unscrewing a fixing nut or screw, and as a result of the force that must be exerted to detach the connector the top surface of the battery is often broken. or damaged when trying to remove a connector
Accordingly, the present invention relates to a connector of the split socket type, wherein the opposing jaws or their open ends,

   are pushed inwards in the clamping position by cooperating overhead cams actuated by a small lever, or @

 <Desc / Clms Page number 2>

 by a pair of levers, which can be easily rotated, to put the cam surfaces in the engagement or release position.



   The usual battery terminal connector requires a wrench, pliers, or screwdriver, to loosen the nut or clamping screw and, since the slot for the screwdriver and the nut overlap quickly and completely. corrosive substances, it is difficult to use tools on nuts or screws and this has its drawbacks.



   In order to eliminate the use of these tools, the clamping member according to the invention requires the use of a small lever which is permanently attached, or of a pair of levers which can be used. lift easily with a thumbnail or a bar or screwdriver to release the connector by rotating the cam surfaces to bring them into the disengaged position.



   To further facilitate the operation of releasing the clamps, the present invention contemplates the use of sockets of phenolite or other non-corrosive alloys, to prevent corrosion which usually occurs around battery terminals.



   In addition, all the battery terminals have the same diameter and, for this reason, the clamping member according to the invention comprises cams screwed onto the ends of a connecting bar whereby it is possible to can easily adjust the size of the clamping opening by screwing or unscrewing the cams.



   Accordingly, the present invention relates to an improved connector for a battery terminal, in which the clamps are non-corrosive and are easily adjusted, and in which the clamping action is easily applied. and is also easily removed.



   The invention further relates to: a connector for a battery terminal, easily detachable.

 <Desc / Clms Page number 3>

 can be used with wires or connecting elements of various types, commonly used on batteries; battery terminal connectors ,,, having cam action, 'applied to clamps or sockets, split on one side only or on both sides of the center; a battery terminal connector or clamp, which positively locks the clamping elements against the battery rod and at the same time can be easily released by means of the thumbnail; a penknife, a screwdriver or the like;

   to a connector or clamping member for a battery terminal which can be easily fitted or removed without danger of damaging the battery, of relatively simple and inexpensive construction and, in particular, to a terminal connector, serving to exert cam pressure on the ends of the jaws or parts of the connector, so that the applied pressure can be more positive and its release is more easily done.



   In order to achieve these results, the invention comprises a substantially cylindrical bush, with a slot in one or both sides, and cam members with associated operating levers, serving to hold the bush in the clamping position. and allowing, also, to adjust the clamping action, so that it can fit over battery rods of different dimensions.



   The invention will be better understood with the aid of the description below, made with reference to the accompanying drawings in which:
Fig. 1 is a detailed plan view showing a split connector with terminal wire extending from one side thereof, and clamping elements between the wire and the socket.



   Fig. 2 is a similar view showing an alternative, in which the terminal or line wire is mounted in the two jaws of the split socket of the connector.



    @

 <Desc / Clms Page number 4>

 
Fig. 3 is a cross section taken on line 3-3 of FIG. 1.



   Fig. 4 is a cross section of the jaws, enclosing the rod, of the connector socket, section taken along line 4-4 of FIG. 1.



   Fig. 5 is a plan view of an alternative connector, with parts broken away, showing a section of the cam members.



   Fig. 6 is a plan view of a split type clamp on one side only, with a pin passing through the clamp flange.



   Fig. 7 is a section taken along line 7-7 of FIG. 5.



   Fig. 8 is a detail showing one of the cam elements, with the associated operating lever.



   Fig. 9 is a plan view of the connector, with parts broken away, showing a cut through a bushing forming a bearing for the journals of the cam actuating levers.



   Fig. 10 is an end view of FIG. 9, representing the front ends of the jaws, in the clamping position.



   Fig. 11 is a perspective view of the left jaw of FIG. 9.



   Fig. 12 is a perspective view of one of the cam levers, with a threaded journal for the clamping bolt.



   The battery connector 10 according to the invention, shown in Figures 5 to 7, comprises a split sleeve made of complementary parts 11 and 12, with flanges extending them 13 and 14. The hub parts of the flanges 13 and 14 have surfaces inclines outwards, 15 and 16, forming cam surfaces, which cooperate with sur-

 <Desc / Clms Page number 5>

      cam faces placed opposite 17 and 18, carried by hubs 19 and 20 of levers 21 and 22. The cam surfaces constitute elements in the form of wedges, which tighten with wedging action, and their inclination is exaggerated in the drawing - so as to facilitate their representation.

   Of course, the inclination of these surfaces is very small, it is about 3, so that the open slits shown in the drawing are barely noticeable.



   The clamps of the clamp are held by a pin 23, aveo right-hand threads 24 on one side and left-hand threads 25 on the other. This screw passes through the flanges 13 and 14, and also into the hubs 19 and 20 of the levers 21 and 22, these levers being screwed onto the opposite ends of this threaded rod. As the rods of the battery terminals are of different dimensions, it is desirable to adjust the position of the levers so as to modify the diameter of the socket in the clamping position. Consequently, the slot 26 between the bushes can be adjusted so as to compensate for the differences in dimension of the rods by screwing the levers 21 and 22 in one direction or the other.



   The rod 23 and parts 21 and 22 can be made of stainless steel or other non-corrosive alloys, and, to further increase corrosion protection, the rod can be covered with a bushing of phenolite or other non-corrosive alloy. 27, as seen in Figure 5.



   For battery terminals of standard dimensions, the clamp can be made with a pin 28 with raised ends 29 and 30, and the hubs 19 and 20 of the parts 21 and 22 can rotate freely on it, as seen in fig. 6.



  The pin 28 can also be freely mounted in the openings of the flanges 13 and 14 and it can be of a non-corrosive material or it can be covered with a bush such as the bush 87.



   The clamp 31 shown in fig 6 is analogous to that of FIG. 5, except that the socket is in one

 <Desc / Clms Page number 6>

 part on one side, and has an open slot 32 on the other.



  The slot 32 is provided between the ears or flanges 33 and 34, which have an opening 35 through which the sleeve, shaft or rod can pass. The opposite end of the socket may be provided with a clamp 36, by means of which the clamp can be joined to a wire or other connecting tooth.



   The tightening of the protruding ends, or flanges of the socket, gave a slight elasticity in the clamping action, which made it easier to maintain the connecting pieces at all times.



     In the connector shown in fig. 1, the sleeve 37 is placed between the jaws 38 and 39 and the jaw 38 comprises a hub or sleeve 40, used to receive the cable, and which extends its end.



   Jaws 38 and 39 are held together by a pin 41 similar to pin 23, pin 41 being placed between sleeve 37 and member 40 for fixing the cable.



   The outer surfaces of the jaws have inclined cam surfaces 42 and 43, adjacent the ends of the shaft 41, and additional inclined cam surfaces 44 and 45, are provided on the outer sides of the jaws. Cam surfaces 44 and 45 are located substantially in the center of the socket, where the clamping action against these surfaces pushes the jaws by causing them to clamp a battery rod on which the socket is placed.



   Locking members or bolts 46 and 4 ?, similar to the levers 21 and 22 are provided and they are screwed onto the ends of the pin 41. The bolts 46 and 47 comprise morals 48 and 49 provided with cam surfaces. 50 and 51 at their inner ends. The surfaces in-

 <Desc / Clms Page number 7>

 The outer sides 52 and 53 of the lever portions of the latches 46 and 47 are also inclined forming additional cam surfaces corresponding to the outer cam surfaces 44 and 45 of the jaws of the socket 37.



   With this combination of the cam elements and surfaces, it is possible, first, to lift the latches 46 and 47 from their outwardly extending horizontal position, horns this is shown in dotted lines in fig. 1, to bring them to their upper vertical position. In this movement, the cam surfaces 50 and 51 bear against the cam surfaces 48 and 43 and push the jaws 38 and 39 against each other at the point where the pin 41 passes.

   When the latches 46 and 47 continue to rotate, from their vertical position to the horizontal closed position shown in solid lines in FIG. 1, the inner surfaces 52 and 53 of the lever portions of the locks bear against the corresponding surfaces 44 and 45 on the outer sides of the socket, thereby pushing the free ends of the socket to clamp a battery rod on it. which the socket can be placed.



   The cams 50 and 51 of the lock hubs therefore first push the closed ends of the jaws against each other, then the cams 52 and 53 tighten the socket on the battery rod.



   In the type of connector shown in figure 2, the socket, the jaws and the latches are analogous to the corresponding elements of fig. 1; however, in this connector, the jaw 54 corresponding to the jaw 39 comprises an extension 55 which extends beyond the hub 56 of the jaw 57, which corresponds to the jaw 38. The extension 55 has an opening serving to receive cable 58, so that the cable from the battery terminal can pass through the extension 55 and come into the hub 56 of the jaw, thus ensuring a positive connection of the cable with the two jaws.

 <Desc / Clms Page number 8>

 socket chairs.



   In the type shown in FIG. 2, another variant has been shown, in which there is provided a bracket 59 serving to actuate and reinforce the cams or bolts 46 and 47. Using the bracket 59, it is possible, in a single movement , lift the two cams to release the battery rod, or lower them to tighten this rod. the yoke also keeps the ends of the latches together for easy gripping, and in addition, provides an additional lever arm by which the cams can be lowered more easily. Accordingly, the cam members can be placed beyond the ends of the socket, or between the cable and socket connection, as desired.
Yet another variant of the connector has been shown in FIG.

   8 in which the front or tip parts of the jaws 61 and 62 have inclined surfaces 63 and 64. The jaws 61 and 62 are held in the operating position by a clamping rod or bolt 65, comprising threads 66 on its inner end, and a hexagonal head on its outer end.



  The bolt 65 extends axially through the journal 67 disposed internally and provided on the hub 68 of the right cam control lever 69. The threaded end 66 of the bolt 65 threads into the journal 70 protruding inwardly on the hub 71 of the left cam control lever 72.



   The clamp bolt 65 and the cam control levers 69 and 72 may be made of stainless steel or other non-corrosive alloys, as indicated above, and to provide additional protection against corrosion, the bolt 65 can be covered with

 <Desc / Clms Page number 9>

   phenolite bush 73, passing through the rear portions of the jaws 61 and 62, but which is limited to the planes defined by the outer side faces of these jaws.



   In the connector shown in figure 9, the jaws 61 and 62 face each other, the opposite inner side faces of these jaws being in contact with each other at the rear end, but these side faces internal opposites being spaced at the beginning, at the front or tip end of the connector, so as to ensure the adjustment according to the dimension of the terminals, as well as the easy placement of the connector on the terminal, before tighten it.



   Non-polished cam surfaces 74 and 75 are provided on the outer ends of the cam control levers 69 and 72 and complementary and non-coated cam surfaces 63 and 64 are provided on the outer sides of the jaws 61 and 62, forward of the jaws. the axis of the connector socket. The cam surfaces 63. And 64 are placed beyond the center of the sleeve 7, so that the clamping action against these surfaces, under the action of the cam levers 69 and 72 clamps the jaws 61 and 62 on the rod battery.



   By making the jaws of an alloy or ductile metal, instead of making it of hard metal, for example steel or brass, a very effective clamping effect can be obtained between the front or tip portions of the jaws.



   The inner faces of the cam control levers 69 to 72 have solid side faces and are made so as not to oppose movement when actuating the solid side faces 76 and 77 provided on the vertical sides of the cams. jaws 61 and 62, so that the only possible wedging action is that caused by the cam surfaces 74 and 75 extending inward from the terminals of the levers 69 and 72, and acting on the surfaces cams 63 and 64 of these jaws.

   There is a very flexible relationship between the journals 67 and 70 of the cam control levers and the jaws 61 and 62, since

 <Desc / Clms Page number 10>

   that there may be a slight play between the inner and outer faces of the sleeve 73 and the openings of the jaws 61 and 62, fixing this sleeve in sliding and rotation, in addition to the pivoting between the journals 67 and 70 and the bore = age of bush 73. This flexible relationship results in a somewhat larger cam surface, 74 and 75, so as to fully occupy all of the somewhat larger recesses that are found. respectively go between the cam surfaces 63 and 64 and the solid side surfaces 78 and 79 of the jaws 61 and 62.



   Although a particular preferred form of the invention has been shown herein, it. It is of course understood that this is not limited to the exact construction shown and described, because it can be carried there many variations as regards the details, when putting into practice of invention.



    CLAIMS "Having thus described my invention and reserving the right to make any improvements or modifications to it which" appear to me necessary, I claim as my exclusive and private property.
1) Connector for battery rod, characterized by the fact that it comprises a split socket, with flanges projecting on it, comprising cam surfaces on their outer sides, cams associated with these cam surfaces and a device for actuating the cams. Marls.


    

Claims (1)

2) Connecteur selon la revendication 1, carac- térisé par le fait qu'il comporte un dispositif servant à régler la position des cames. 2) A connector according to claim 1, charac- terized in that it comprises a device for adjusting the position of the cams. 3) Connecteur suivant la revendication 1, ca- ractérisé par le fait qu'il est prévu un organe commun réunis- sant les cames. 3) Connector according to claim 1, charac- terized in that there is provided a common member uniting the cams. 4) Connecteur suivant la revendication 3, ca- ractérisé par le fait que cet organe commun passe à travers les brides. <Desc/Clms Page number 11> 4) Connector according to claim 3, charac- terized in that this common member passes through the flanges. <Desc / Clms Page number 11> 5) Connecteur suivant la revendication 1, ca- raotérisé par le fait que les cames sont montées à rotation sur un élément passant à travers les brides. 5) A connector according to claim 1, charac- terized in that the cams are rotatably mounted on an element passing through the flanges. 6) Connecteur suivant les revendications 1 et 5, caractérisé par le fait qu'une douille en une matière non cor- rosive entoure l'élément qui passe à travers les brides. 6) Connector according to claims 1 and 5, characterized in that a sleeve of a non-corrosive material surrounds the element which passes through the flanges. 7) Connecteur suivant la revendication 1, ca- ractérisé par le fait que les surfaces cames sont ménagées sur la douillefendue elle-même. 7) A connector according to claim 1, charac- terized in that the cam surfaces are provided on the split socket itself. 8) Connecteur suivant la revendicationl, ça- raotérisé par le fait que la douille fendue comporte, sur un coté, une conneotion pour cable, les cames poussant les élé- ments de la douille l'un contre l'autre pour lui permettre de serrer une tige sur laquelle la douille peut être placée, 9) Connecteur selon la revendication 1, carac- térisé par le fait que la douille fendue constitue deux mâ- choires à travers lesquelles passe un élément de retenue. 8) Connector according to claiml, ca- raotérisé in that the split sleeve comprises, on one side, a conneotion for cable, the cams pushing the elements of the sleeve against each other to allow it to tighten a rod on which the socket can be placed, 9) Connector according to claim 1, charac- terized in that the split sleeve constitutes two jaws through which a retaining element passes. 10) Connecteur suivant la revendication 1, ca- ractérisé par le fait qu'un étrier réunit les cames et permet de les manoeuvrer. 10) Connector according to claim 1, charac- terized in that a stirrup brings together the cams and allows them to be maneuvered. 11) Connecteur suivant les revendications 1 et 9, caractérisé par le fait que les mâchoires comportent des mo- @ yeux avec surfaces cames sur les côtés extérieurs des parties de la douille fendue, et qu'un axe passe travers les moyeux de ces mâchoires, des cames comportant des parties coopérant à la fois aveo les surfaces cames des moyeux et des parties de douilles montées sur l'axe. 11) Connector according to claims 1 and 9, characterized in that the jaws comprise mo- @ eyes with cam surfaces on the outer sides of the parts of the split sleeve, and that a pin passes through the hubs of these jaws, cams comprising parts co-operating with both the cam surfaces of the hubs and parts of bushes mounted on the axle. 12) Une douille en une matière résistant aux acides est disposée dans 1''alignement des ouvertures des mâ- choires, entre oelles-oi, et un boulon passe dans cette douil- le pour placer, au début, les mâchoires par rapport à la borne, et un système de levier ou de leviers ayant même axe que 1c boulon et la douille comporte une surface came s'étendant laté- tralement, coopérant avec une surface came extérieure de l'une des mâchoires, en assurant ainsi le serrage de la douille sur la borne. 12) A socket of an acid-resistant material is arranged in line with the openings of the jaws, between them, and a bolt passes through this socket to place, at the beginning, the jaws in relation to the jaw. terminal, and a system of lever or levers having the same axis as the bolt and the sleeve comprises a cam surface extending laterally, cooperating with an outer cam surface of one of the jaws, thus ensuring the tightening of the socket on the terminal.
BE471930D BE471930A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE471930A true BE471930A (en)

Family

ID=121651

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE471930D BE471930A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE471930A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP3405426B1 (en) Swivelling lifting point for the lifting of loads
EP3277072B1 (en) Device for holding a pivoting cutting blade
EP0402198B1 (en) Locking-nut assembly
EP2520477A1 (en) Rapid locking pin for use on a cycle
EP0216717B1 (en) Clamping pliers with self-adjusting jaws
CH661185A5 (en) Watch bracelet
EP0112766B1 (en) Unboltable reinforcement for a disc brake caliper
FR2587422A1 (en) Anti-theft device for fixing, by screwing, especially a vehicle wheel
BE471930A (en)
EP2392750B1 (en) Tie for removably supporting and attaching a structure to a wall, provided with an adapter
EP0345145A1 (en) Hinge, especially for a spectacle frame, and spectacle frame provided with such a hinge
FR2891757A1 (en) CHUCK WITH STOP OF GRIPPING MECHANISM
EP2679478B1 (en) System for fixing an accessory to a bicycle
FR2613550A1 (en) Device for fixing a plurality of cables to a support
EP0129455A1 (en) Self-locking nut with captive washer, and an assembly using such a nut
EP1894676B1 (en) Spring collet with backstop system
EP0416981A1 (en) Adjustable rod, particularly for the steering linkage of a motor vehicle
FR2719348A1 (en) Mechanical fixing member of two elements to each other, in particular for fixing a steering casing to a steering support.
EP4339075A1 (en) Motor vehicle structure assembly with hollow body
EP3019430A1 (en) Lifting bolt
EP0023284A1 (en) Automatic device for tightening and loosening a screw
FR3132129A1 (en) Bolt comprising a nut for exerting a tensile force, a tightening tool for applying a preload to the bolt and a method for tightening the bolt
CA1122833A (en) Device for tightening or clamping an object on a rod
BE470216A (en)
WO2007090952A1 (en) Tool chuck for providing a machine tool with a rotating tool