BE461984A - - Google Patents

Info

Publication number
BE461984A
BE461984A BE461984DA BE461984A BE 461984 A BE461984 A BE 461984A BE 461984D A BE461984D A BE 461984DA BE 461984 A BE461984 A BE 461984A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
shaft
rotor
rotor assembly
turbine
specified
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE461984A publication Critical patent/BE461984A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F01MACHINES OR ENGINES IN GENERAL; ENGINE PLANTS IN GENERAL; STEAM ENGINES
    • F01DNON-POSITIVE DISPLACEMENT MACHINES OR ENGINES, e.g. STEAM TURBINES
    • F01D5/00Blades; Blade-carrying members; Heating, heat-insulating, cooling or antivibration means on the blades or the members
    • F01D5/02Blade-carrying members, e.g. rotors
    • F01D5/06Rotors for more than one axial stage, e.g. of drum or multiple disc type; Details thereof, e.g. shafts, shaft connections
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F02COMBUSTION ENGINES; HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS
    • F02CGAS-TURBINE PLANTS; AIR INTAKES FOR JET-PROPULSION PLANTS; CONTROLLING FUEL SUPPLY IN AIR-BREATHING JET-PROPULSION PLANTS
    • F02C7/00Features, components parts, details or accessories, not provided for in, or of interest apart form groups F02C1/00 - F02C6/00; Air intakes for jet-propulsion plants

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Perfectionnements apportes à des ensembles rotors. " 
L'invention est relative à la construction d'ensembles rotor comprenant un rotor de compresseur ou SURALIMONTOUR et un second élément rotor, tel qu'une turbine, un accouplement d'ar- bre ou un second rotor de compresseur, ces ensembles étant dési-   griés   ci-après comme étant *des ensembles rotors du genre spécifié". 



  Elle est applicable au cas où le premier élément rotor principal doit être fixé coaxialement et d'une manière très rigide et robus- te, capable de transmettre un couple important et d'autres charges au deuxième élément et au ças où la constitution de l'ensemble est telle qu'il serait désirable que le deuxième élément puisse être détaché en ayant accès au coté du premier élément qui est écarté du deuxième. Un cas typique de ce genre se présente pour un turbo-suralimenteur ou une turbine à gaz pour lequel un compres- seur d'air et une turbine sont directement reliés entre-eux et pour lequel un nombre considérable de facteurs importants doi- vent être satisfaits par un montage approprié et l'invention cherche à. réaliser ces conditions d'une manière simple et effi- cace.

   En plus du but principal, qui réside dans la réalisation d'un ensemble rotor, rigide par lui-même et résidant aux charges, on a en vue de rendre cet ensemble tel qu'il puisue être monté et démonté aisément ENTENANT compte des enveloppes, certers et autres organes, de forme plus ou moins compliquée, qui se trou- vent au voisinage de cet ensemble. Il est également désirable que les paliers puissent, autant que possible, être enlevés en entier, comme accessoires complets, pour l'inspection, leur rem- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 placement, etc... et il peut être préférable de laisser les pa- liers intacts même après démontage partiel de l'appareil complet. 



  Il est également désirable que les ensembles rotor du genre spécifié puissent être montes, partiellement démontés et ré- assemolées dans   l'enseuble   de la lachise de manière que   l'équili-   bre, relise au début, puisse être rétabli avec grande précision   simplement   à la suite d'un assemolage correct. Pour les machines du genre en question il peut être nécessaire de constituer le rotor du compresseur en un alliage léger alors que celui de la turbine est en acier ou en un alliage résistant à la chaleur, et propre à supporter des tensions élevées, ces rotors ayant un axe commun. La liaison entre ces éléments constitue un pro- blème très difficile si l'on tient compte des'propriétés méca- niques et thermiques très différentes des matériaux utilisés. 



  L'invention a pour but de solutionner ces difficultés de cons- truciton et de satisfaire à des considérations secondaires qui concernent, plus spécialement l'application envisagée avant tout pour l'invention, c'est-à-dire une machine avec turbine à gaz pour la propulsion par réaction d'un avion ou utilisée pour fournir, comme mécanisme moteur principal, de la puissan- ce à un arbre. Pour ces applications plus spécifiques, il est généralement nécessaire d'entraîner des accessoires pour l'en- semble rotor principal et, par contre, de permettre à   l'ensem-   ble rotor   d'être   entraîné pour la mise en marche ou le démarra- ge.

   L'invention comprend également une construction appropriée d'un arbre entraîneur auxiliaire, à utiliser de pair avec l'en- semble rotor principal et pour lequel les difficultés pour réa- liser un alignement extrêmement précis sont écartées, alors que cet arbre joue également un rôle important quand la machine doit être démontée ou assemblée, en ce sens qu'il intervient comme une sorte de clavette ou clé alors qu'après assemblage final, il est utilisé, en outre, comme dispositif dà verrouil- lage. 



   Afin que l'invention puisse être aisément comprise, on   aécrira   son objet comme étant appliqué à un ensemble   roor   com- Prenant, principalement, une roue à aubes centrifuges et une roue de turbine unique en porte à faux, étant toutefois entendu que ces organes peuvent être de nature différente. Ainsi, la roue à aubes peut être   coulement   axial ou la turbine peut être à étages multiples. 



   Conformément à la présente invention, les deux éléments rotor principaux faisant partie de l'ensemble rotor (c'est-à- dire la roue à aubes et la roue de turbine) sont assemblés, d'une manière amovible, pour former unensemble auto-rigide et propre à transmettre le couple moteur. 



   L'invention consiste, principalement, à ménager dans l'un des éléments (la roue à aubes) un alésage ou passage axial et à monter sur cet élément un arbre creux (dénommé arbre tubulai- re) propre à être relié en torsion et avec un alignement et em- placement fines à un bout d'arbre monté rigidement sur l'autre élément rotor principal (roue de turbine) ledit bout d'arbre s'étendant axialement et étant fixé à l'arbre tubulaire par des moyens de vissage qui sont accessibles à travers l'alésage du premier élément ou quitraversent cet alésage et de préférence celui de l'arbre de sortie . 



   Un avantage immédiat, obtenu par cette disposition, est que la turbine, le bout d'abre et   l'ense.ble   d'un palier qui peut être monté sur celui-ci, sont démontables ou remplaçables sans que l'on ait à enlever la roue à aubes de la machine ou du   moteur   et simplement an ayant accès à l'extrémité de la roue, qui est écartée de la turbine. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   De plus, selon l'invention, leb moyens   -le   vissage, dont question plus haut, .sont constitués, par ,un arbre ôu un   prolon-   gement d'écrou, traversant l'alesage du premier élégant (roue à aubes) et dont une extrémité (la plus voisine de l'autre uni- té, par exemple la turbine) porte un écrou ou organe taraudé alors que son autre extrémité est logé de préférence dans l'alé- sage de l'arbre de sortie des organes supplémentaires teis que des griffes ou cannelures permettant sa mise en rotation pen- dant l'assemblage ou le montage.

   Cet arbre de- sortie est, de preference, supporté de manière à être immobilisé radialement, dans   'un  alésage coaxial d'une pièce annulaire occupant une posi- tion exacte par rapport à   la   roue   aubes.   également selon l'invention et quand on désire réaliser une transmission motrice vers et depuis l'ensemble rotor, con- sidéré comme un tout, par exemple pour obtenir un actionnement auxiliaire ou pour la mise en marche, on a recours à une liai- son d'enpraïnement auxiliaire, sous forme d'un arbre auxiliaire qui est loé dans l'alésage de l'arbre de sortei en faisant saillie sur celui-ci.

   L'extrémité interne de cet arbre auxiliai- re agit comme une clé tubulaire pour une de se3   fonctions.   Getes extrémité à la forme d'un cylindre creux dont la face mterme porte deux series de cannelures ou griffes écartées. Elle porte également, à l'extérieur, une série de cannelure., qui ont une forme différente de celle des   cannelures   internes pour consti- tuer une sorte de vernier, comme expliqué ci-après, Sur l'ex- tremité avant du prolongement   d'écrou,   qui traverse la roue à aubes, on a prévue une série de cannelures externes qui cor- respond aux deux séries de l'arbre auxiliaire. L'intervalle axial existant entre les deux séries de cannelures de l'arbre auxiliai- re est légèrement plus grand que la longueur axiale des canne- lures dudit prolongement.

   La fonction de cette disposition est la suivante. Pendant l'assemblage et après que le bout d'arbre a été refoulé à sa place par l'arbre tubulaire, on fait tourner le prolongement d'écrou à l'aide de l'arbre auxiliaire qui est légèrement dégagé à cet effet,   c'est-à-dire   amené à la position pour laquelle une   érie   de cannelures'est'seulement en contact avec une serie de celles de la tige filetée. Cet arbre auxiliai- re est ainsi utilisé comme une clé tubulaire et le bout d'arbre est serré autant que voulu par ce moyen. Quand le vissage est terminé, l'arbre angulaire est refoulé vers l'intérieur (c'est- à-dire vers la roue à aubes) et, dans une position interméediai- re, elle peut tourner librement puisque toutes ses cannelures sont dégagées.

   On trouve alors pour elle une position à l'ai- de de l'effet de vernier dont question plus haut, pour laquelle elle peut être refoulée exactement en place et pour laquelle les cannelures extérieures et intérieures de l'arbre auxiliai- re sont en contact, pour ce qui est cannelures extérieures, avec des cannelures complémentaires de l'arbre tubulaire et celles de   l'intérieur   avec les cannelures de la tige filetée. 



  Dans ces conditions, l'arbre auxiliaire est relié, par clavet- te, à l'ensemble rotor pour permettre   l'entraînement   alors que la tige filetée est calée positivement contre tout jeu. 



   D'autres particularités constructives apparaîtront au cours de la description d'un mode de réalisation de l'inven- tion en se référant aux dessins ci-annexés. 



   La fig. 1 montre, schématiquement et en élévation (par- ties en coupe), une partie d'une machine avec turbine à gaz pour la propulsion d'un avion par réaction, établie selon l'invention. 



   La fig. 2 montre, semblablement et à plus grande échelle, l'agencement de son ensemble rotor et des organes y adjoints. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 la machine,utilisée dans l'e but spécifié, comprend un compresseur centrifuge avec entrées   bilatérales,   un dispositif à combustion dans   îequel   tout le débit d'air du compres- seur est introduit et dans   lequel   on   brûle   du combustible li- quide, et une turbine à gaz, à étage unique, alimentée avec 
 EMI4.1 
 les pro-'-iits gazeux résultant de la combustion et qui entraî- ne le compresseur par des moyens mécaniques. Les gaz, qui sortent de la turbine, forment le jet propulseur. Sur la fig. 



  1 le dispositif à combustion a eté omis. Il comprend une série de chambres établies   symétriquement   autour de l'arbre de la ma- chine (qui est également un arbre de   poussée)   et chaque cham- bre comprenant an conduit d'admission venant du compresseur et un conduit de sortie aboutissant à la turbine. 



   Sur les dessins, le carter ou l'enveloppe 1 du compres- seur a des entrées d'air lA et 1B soutenues par des supports en treillis 2 qui relient le carter 1 à une structure avant 3 contenant une boite de vitesses auxiliaire 4 et à une structure arrière 5 qui comporte l'enveloppe d'un palier pour la turbi- ne. Vers ou à la périphérie du carter 1 (et non montrée sur les dessins) est prévue une série de sorties reliées, par des conduits, à des chambres d'air du système de combustion hors 
 EMI4.2 
 desquelles les produits de la combustion sont amenés, par des conduits coudés 6, à un anneau continu 7 avec les tuyères pour la turbine, celle-ci comprenant une seule série d'aubes 
 EMI4.3 
 8. Les gaz, sort-nt cU st.?tor annulaire de la turbine, dont   recueillis   par le conduit d'échappement 9. 



   La turbine comprend un disque ou une roue 10, qui fait   partie   intégrante du coût d'arbre 11. Elle est montés en porte- 
 EMI4.4 
 à-faux et est supportée principalaneat par un palier à billes, agencé comme suit. Une cage extérieure 12 est constituée par une partie d'une spère (dans un but d'auto-alignement) et cette cage est logée dans une douille 13 à nervures extérieu- res pour pouvoir coulisser librement dans un manchon 15, avec rainures intérieures 14 et logé dans une boite 16 fixée à la structure 5 . Une serie de billes 17 supporte la cage intérieu- re 18 eagagée sur une partie cylindrique du bout d'arbre 11 et qui es: r tenue axialement comme expliqué ci-aprés. Dans la boite 16 sont ménagés des trous d'aération (non montrés) au voisinage du palier de la turbine. 



   La bout d'arbre 11 présente   Jeu   cannelures externes 11a et est fileté à son extrémité 11B. Il est logé dans un arbre tubulaire 20 avec cannelures internes correspondant à celles   désignées   par 11A afin que les deux arbres soient solidaires 
 EMI4.5 
 en rotet4on. L'extrémité avant, de l'arbre tubulaire porte un 1'''00:". extérieur 21 avea de.3 trous dans lesquels sont logées des vis 22, engagées dans le moyeu Je L roue àaubes 23. Le rebord 21   présente   une gorge 21A servant de logement à une   nervure   de centrage de la roue 23. Dans cette extrémité de   L'arbre   tubumaire est prévu un épaulement annulaire 24 sur lequel prend appui une rondelle annulaire et élastique 25. 



  Cette rondelle ondulee ou avec soufflet est telle, qu'elle 
 EMI4.6 
 exarç un effort axis.! donné clur,nd elle est comprimée à un 3er connu. On obtient ainji une charge prealable entre le bout d'arbre Il et l'arbre tubulaire 20. Entre un épaulement lit d- l'arbre 11 et l'extrércité arrière de l'arbre 20 est Ii±.in"Cel1ue la cage à billes interne 18, par l'intermédiaire de deux se.:,r-ents annulaires. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   L'extrémité filstée 11B porte un écrou de forme spéciale et dont l'extrémité circulaire 26 est taraudée et porte un re- bord périphérique 26A engagé surtout entre l'extrémité de l'ar- bre tubulaire 20 et le corps de la roue 23. L'extrémité 26 termine un arbre tubulaire 26B logé dans un alésage axial traversant le corps de la roue 23 en faisant légèrement sail- lie sur la face avant de celle-ci où ledit arbre est centré par une plaque annulaire 27. Bette extrémité en saillie porte une série unique de cannelures externes 260. L'arbre 26B est, en réalité, un prolongement de   l'écnou.   



   La tête 26 est un écrou qui, en étant mis en place, sollicite les arbres 11 et 20 axialement l'un vers l'autre en comprimant la rondelle 25 ce qui exerce un effort prédéter- miné sur la cage 18 et elle constitue, en définitive, le seul organe de retenue entre le bout d'arbre 11 et la turbine 10. 



  La turbine peut donc être détachée par enlèvement de l'écrou 26 qui, par son rebord 26A, peut agir comme un extracteur si cela est nécessaire. 



   Du côté de la face avant de la roue 23 eot prevu un arbre de sortie 28, retenu d'une manière analogue à celle de l'arbre tubulaire. Cet arbre 28 est creux et il est soute- nu, extérieurement, par un palier articulé et de poussée 29, monté sur la structure avant 3 de la machine . Il est évident que les deux paliers de l'ensemble rotor coimprenent   des     mo-   yens de lubrification et   ,1 étanchéité   convenables, qui ne font pas partie de l'invention. 



   Dans l'alésage de l'arbre de sortie 28 est engagé un arbre tubulaire ou   "càé"   30 qui constitue un arbre d'entraï- nement auxiliaire. L'extrémité interne de   celui-.:!   porte deux séries de cannelures 30A et 30B, espacées axialement, dont chacune est propres à être engagée sur l'extrémité à cannelures   26C de   l'arbre prolongeant l'écrou. Extérieurement, l'arbre 30 porte des cannelures 30C propres à coopérer avec les canne- lures internes de l'arbre de sortie 28.

   L'agencement des canne- lures   et,   de préférence, du genre des verniers afin que des emplacements précis et différents peuvent être obtenus, lors de   l'engagement.L'extrémité   avant de l'arbre 30 sort de l'ar- bre 28 et porte des cannelures externes pour pouvoir être en- gagée dans une partie du mécanisme, tel qu'une boite de vites- ses auxiliaire, que l'on veut entraîner et dont le premier pi- gnon, du train reducteur, est désigné par 31. 



   Pour le démontage de l'ensemble, on tire l'arbre auxi- liaire 30 vers l'avant pour dégager les cannelures 300 et pour- écarter 30A de 26C. pendant que les cannelures 30b s'engagent entre celles désignées par 26C. L'arbre 30 est ainsi utilisé comme ureclé pour faire tourner l'arbre 268. Après montage, l'arbre 30 est refoulé en arrière et on cherche la position pour laquelle les cannelures 30A viennent s'engager dans les cannelures 26C et simultanément dans les cannelures 30C.

   Ce nouvel engagement   for.e   un verrouillage positif pour l'arbre auxiliaire 30 et, par conséquent, pour l'arbre tubulaire 26B et l'écrou   26.   En reliant alors la boite de vitesses 4 à la machine, on empêche que l'arbre 30 puisse avancer de sorte qu'un déverrouillage accidentel devient impossible et qu'on évite, par conséquent, des accidents plus graves. 



   On voit que la turbine peut être montée sur la machine sans que l'on ait derangé d'autres organes que le conduit 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 d'echappement et la boîte de vitesses 4. De plus, il est évident que l'ensemble du palier de la turbine peut être en- levé en même temps que   laturbine   en glissant sur les clavet- tes 14.   Une   conséquence importante de cette disposition est, si l'on veille à un équilibrage et un ajustage précis au cours de la fabrication, que l'on peut remplacer complètement la turbine ou un palier ou procéder à l'inspeciton de ceux- ci sans déranger la roue à aubes. Comme l'enlèvement de cette rouer0cessite l'ouverture du carter du compresseur, cet avan- tage est donc important.

   De même il n'est pas nécessaire   d'enlever   ou de déranger un organe quelconque du dispositif à comeustion, avec ses joints d'étanchéité, etc... pour enle- ver ou remonter la turbine. 



   L'agencement à cannelures du palier de turbine pré- sente, par lui-mYme. des avantagea fonctionnels importants puisqu'il permet les effets les à la dilatation thermique (des cannelures latérales avec jeu radial sont utilisées) et   qa'il   empoche qu'aucune poussée axiale ne soit exercée sur lui. Les accouplements d'arbres, par des cannelures, pré- vues sur dûs arbres internes et dans l'arbre de sortie per- met une liaison à torsion qui ne nécessite pas une précision extrême pour l'alignement, ce qui facilite sa   liaiàon   à une boîte de vitesses auxiliaire. 



   On voit que l'invention peut être   apppiquée   à des dispositions pour lesquelles l'arbre tubulaire ne fait pas necessairement partie d'une turbine. Par exemple, il peut   si'river   ge l'élément rotor 23 doive être relie à une partie d'un accouplement d'arbre   qui, à   son tour, est relié à une turbine et dans ce cas il peut être judicieux d'adopter le dispositif proposé pour rendre l'accouplement (qui dans ce cas constitue le deuxième   element   rotor) aisément amovible par rapport au premier   éler.ent   rotor. 



   REVENDICATIONS 
 EMI6.1 
 1 - Ensemble rotor du genre spécifié p,ur lequel on ména- ;e dans l'un des éléments (la roue à aubes) un alésage ou passage axial et à monter sur cet élément un arbre creux (dénommé arbre tabulaire) propre à être relié, en torsion et avec un Q alignement et emplacement fixes, à un bout d'arbre monté ri- -'- a..;) <./ 1'7'1::: --ider-ent, -ur l'autre rotor rri::.c:.pal (roue de tnubine) lcdil bout d'urbro :.;' ",tendant axialement et et ànt fixé a l "irbre t,ih"tl:tiz3 1,-Iz- ieswoyen3 de vis.:",::;e qui sont accessibles à travers 1'wlésa'e du premier élément ou qui traversent cet =.lsaja. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Improvements made to rotor assemblies."
The invention relates to the construction of rotor assemblies comprising a compressor rotor or SUPERIMONTOUR and a second rotor element, such as a turbine, a shaft coupling or a second compressor rotor, these assemblies being desired. hereinafter referred to as * rotor assemblies of the kind specified ".



  It is applicable to the case where the first main rotor element has to be fixed coaxially and in a very rigid and robust manner, capable of transmitting a large torque and other loads to the second element and where the constitution of the together is such that it would be desirable for the second element to be able to be detached by having access to the side of the first element which is separated from the second. A typical case of this kind arises for a turbo-supercharger or a gas turbine for which an air compressor and a turbine are directly connected to each other and for which a considerable number of important factors must be satisfied. by suitable mounting and the invention seeks to. achieve these conditions in a simple and efficient manner.

   In addition to the main goal, which resides in the realization of a rotor assembly, rigid by itself and residing in the loads, we have in order to make this assembly such that it can be assembled and disassembled easily CONSIDERING the envelopes, certers and other organs, of more or less complicated form, which are found in the vicinity of this whole. It is also desirable that the bearings should be able, as far as possible, to be completely removed, as complete accessories, for inspection, their replacement.

 <Desc / Clms Page number 2>

 placement, etc ... and it may be preferable to leave the bearings intact even after partial disassembly of the complete device.



  It is also desirable that rotor assemblies of the kind specified can be assembled, partially disassembled and reassembled in the lachise cabinet so that the balance, re-read at the beginning, can be restored with great precision simply by hand. following a correct assembly. For machines of the type in question, it may be necessary to constitute the rotor of the compressor in a light alloy while that of the turbine is in steel or a heat-resistant alloy, and capable of withstanding high tensions, these rotors having a common axis. The connection between these elements constitutes a very difficult problem if one takes into account the very different mechanical and thermal properties of the materials used.



  The object of the invention is to resolve these construction difficulties and to satisfy secondary considerations which relate more especially to the application envisaged above all for the invention, that is to say a machine with a gas turbine. for jet propulsion of an airplane or used to supply power to a shaft as the main driving mechanism. For these more specific applications, it is generally necessary to drive accessories for the main rotor assembly and, on the other hand, allow the rotor assembly to be driven for starting or starting. ge.

   The invention also includes a suitable construction of an auxiliary drive shaft, for use in conjunction with the main rotor assembly and for which the difficulties of achieving extremely precise alignment are avoided, while this shaft also plays a role. important role when the machine has to be disassembled or assembled, in that it acts as a kind of key or key while after final assembly it is used, moreover, as a locking device.



   In order that the invention may be easily understood, its object will be described as being applied to a roor assembly comprising, mainly, a centrifugal impeller and a single cantilevered turbine wheel, it being understood, however, that these members may be of a different nature. Thus, the impeller can be axial flow or the turbine can be multistage.



   In accordance with the present invention, the two main rotor elements forming part of the rotor assembly (i.e. the paddle wheel and the turbine wheel) are removably assembled to form a self-contained assembly. rigid and suitable for transmitting engine torque.



   The invention consists, mainly, in providing in one of the elements (the paddle wheel) a bore or axial passage and in mounting on this element a hollow shaft (called tubular shaft) suitable for being connected in torsion and with a fine alignment and location at one shaft end mounted rigidly on the other main rotor element (turbine wheel) said shaft end extending axially and being fixed to the tubular shaft by screw means which are accessible through the bore of the first element or through this bore and preferably that of the output shaft.



   An immediate advantage, obtained by this arrangement, is that the turbine, the end of the shaft and the ens.ble of a bearing which can be mounted thereon, are removable or replaceable without having to remove the impeller of the machine or engine and simply having access to the end of the impeller, which is spaced from the turbine.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   In addition, according to the invention, the screwing means, referred to above, are constituted by a shaft or a nut extension, crossing the bore of the first elegant (paddle wheel) and of which one end (the one closest to the other unit, for example the turbine) carries a nut or threaded member while its other end is preferably housed in the bore of the output shaft of the additional members such as only claws or grooves allowing it to rotate during assembly or assembly.

   This output shaft is preferably supported so as to be radially immobilized in a coaxial bore of an annular member occupying an exact position relative to the impeller. also according to the invention and when it is desired to provide a driving transmission to and from the rotor assembly, considered as a whole, for example to obtain an auxiliary actuation or for starting, a connection is made. auxiliary drive, in the form of an auxiliary shaft which is loé in the bore of the shaft so protruding therefrom.

   The inner end of this auxiliary shaft acts as a tubular key for one of its se3 functions. Getes end in the form of a hollow cylinder whose actual face carries two series of grooves or spaced claws. It also carries, on the outside, a series of grooves., Which have a different shape from that of the internal grooves to constitute a kind of vernier, as explained below, On the front end of the extension d For the nut, which passes through the impeller, there is provided a series of external splines which correspond to the two series of the auxiliary shaft. The axial interval existing between the two series of splines of the auxiliary shaft is slightly greater than the axial length of the splines of said extension.

   The function of this arrangement is as follows. During assembly and after the shaft end has been pushed back into place by the tubular shaft, the nut extension is rotated using the auxiliary shaft which is slightly released for this purpose, c That is to say brought to the position for which one series of splines is only in contact with a series of those of the threaded rod. This auxiliary shaft is thus used as a tubular wrench and the shaft end is tightened as much as desired by this means. When screwing is complete, the angular shaft is forced inward (ie towards the paddle wheel) and, in an intermediate position, it can rotate freely since all its splines are free.

   We then find for it a position using the vernier effect mentioned above, for which it can be driven back exactly into place and for which the outer and inner splines of the auxiliary shaft are in position. contact, as regards the external splines, with complementary splines of the tubular shaft and those of the interior with the splines of the threaded rod.



  Under these conditions, the auxiliary shaft is connected, by key, to the rotor assembly to allow driving while the threaded rod is positively wedged against any play.



   Other constructive features will become apparent during the description of an embodiment of the invention with reference to the accompanying drawings.



   Fig. 1 shows, schematically and in elevation (parts in section), a part of a machine with a gas turbine for propelling an airplane by reaction, established according to the invention.



   Fig. 2 shows, similarly and on a larger scale, the arrangement of its rotor assembly and its adjoining members.

 <Desc / Clms Page number 4>

 the machine, used for the specified purpose, comprises a centrifugal compressor with bilateral inlets, a combustion device in which all the air flow of the compressor is introduced and in which liquid fuel is burnt, and a gas turbine, single-stage, powered by
 EMI4.1
 gaseous products resulting from combustion and which drive the compressor by mechanical means. The gases which leave the turbine form the propellant jet. In fig.



  1 the combustion device has been omitted. It comprises a series of chambers established symmetrically around the shaft of the machine (which is also a thrust shaft) and each chamber comprising an inlet duct coming from the compressor and an outlet duct ending in the turbine. .



   In the drawings, the compressor housing or jacket 1 has air inlets 1A and 1B supported by lattice supports 2 which connect the housing 1 to a front structure 3 containing an auxiliary gearbox 4 and to a rear structure 5 which comprises the casing of a bearing for the turbine. Towards or at the periphery of the casing 1 (and not shown in the drawings) is provided a series of outlets connected, by ducts, to air chambers of the combustion system outside.
 EMI4.2
 from which the combustion products are brought, through bent ducts 6, to a continuous ring 7 with the nozzles for the turbine, the latter comprising a single series of blades
 EMI4.3
 8. The gases leaving the annular rotor of the turbine, which are collected by the exhaust duct 9.



   The turbine comprises a disc or a wheel 10, which is an integral part of the cost of shaft 11. It is mounted as a carrier.
 EMI4.4
 cantilever and is supported principalaneat by a ball bearing, arranged as follows. An outer cage 12 is formed by a part of a spere (for the purpose of self-alignment) and this cage is housed in a sleeve 13 with external ribs to be able to slide freely in a sleeve 15, with internal grooves 14 and housed in a box 16 fixed to the structure 5. A series of balls 17 supports the inner cage 18 open on a cylindrical part of the shaft end 11 and which are held axially as explained below. In the box 16 are formed ventilation holes (not shown) in the vicinity of the bearing of the turbine.



   The shaft end 11 has an external spline set 11a and is threaded at its end 11B. It is housed in a tubular shaft 20 with internal splines corresponding to those designated by 11A so that the two shafts are integral.
 EMI4.5
 in rotet4on. The front end of the tubular shaft bears a 1 '' '00: ". Exterior 21 with 3 holes in which are housed screws 22, engaged in the hub I L paddle wheel 23. The flange 21 has a groove 21A serving as a housing for a centering rib of the wheel 23. In this end of the tubular shaft is provided an annular shoulder 24 on which bears an annular and elastic washer 25.



  This wavy or bellows washer is such that it
 EMI4.6
 exarç an axis effort.! given clur, nd it is compressed to a known 3er. A preliminary load is thus obtained between the end of the shaft II and the tubular shaft 20. Between a shoulder bed of the shaft 11 and the rear end of the shaft 20 is Ii ± .in "Cel1ue the cage to internal balls 18, through two annular se.:,r-ents.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   The threaded end 11B carries a nut of special shape and the circular end 26 of which is threaded and carries a peripheral rim 26A engaged mainly between the end of the tubular shaft 20 and the body of the wheel 23. End 26 terminates a tubular shaft 26B housed in an axial bore passing through the body of wheel 23, projecting slightly on the front face thereof where said shaft is centered by an annular plate 27. This projecting end carries a unique series of external splines 260. The shaft 26B is, in effect, an extension of the nut.



   The head 26 is a nut which, when in place, biases the shafts 11 and 20 axially towards each other by compressing the washer 25 which exerts a predetermined force on the cage 18 and it constitutes, in final, the only retaining member between the shaft end 11 and the turbine 10.



  The impeller can therefore be detached by removing the nut 26 which, through its rim 26A, can act as an extractor if necessary.



   On the side of the front face of the wheel 23 is provided an output shaft 28, retained in a manner similar to that of the tubular shaft. This shaft 28 is hollow and it is supported externally by an articulated and thrust bearing 29 mounted on the front structure 3 of the machine. It is evident that the two bearings of the rotor assembly comprise suitable lubricating and sealing means which are not part of the invention.



   In the bore of the output shaft 28 is engaged a tubular or "side" shaft 30 which constitutes an auxiliary drive shaft. The inner end of that -.:! carries two series of splines 30A and 30B, spaced axially, each of which is suitable for being engaged on the splined end 26C of the shaft extending the nut. Externally, the shaft 30 carries grooves 30C suitable for cooperating with the internal grooves of the output shaft 28.

   The arrangement of the splines, and preferably the kind of verniers, so that precise and different locations can be obtained during engagement. The forward end of the shaft 30 extends from the shaft 28. and carries external splines to be able to be engaged in a part of the mechanism, such as an auxiliary gearbox, which one wants to drive and whose first pinion, of the reduction train, is designated by 31 .



   To disassemble the assembly, the auxiliary shaft 30 is pulled forward to disengage the splines 300 and to move 30A away from 26C. while the grooves 30b engage between those designated by 26C. The shaft 30 is thus used as a key to rotate the shaft 268. After assembly, the shaft 30 is pushed back and the position is sought for which the splines 30A come to engage in the splines 26C and simultaneously in the splines. grooves 30C.

   This new engagement for.e a positive locking for the auxiliary shaft 30 and, consequently, for the tubular shaft 26B and the nut 26. By then connecting the gearbox 4 to the machine, one prevents the shaft. 30 can advance so that accidental unlocking becomes impossible and therefore more serious accidents are avoided.



   It can be seen that the turbine can be mounted on the machine without having disturbed other parts than the duct

 <Desc / Clms Page number 6>

 and the gearbox 4. In addition, it is obvious that the whole of the turbine bearing can be removed at the same time as the turbine by sliding on the keys 14. An important consequence of this arrangement It is, if careful balancing and adjustment is made during manufacture, that the turbine or bearing can be completely replaced or inspected without disturbing the impeller. As the removal of this wheel requires the opening of the compressor housing, this advantage is therefore important.

   Likewise, it is not necessary to remove or disturb any part of the control device, with its seals, etc. in order to remove or reassemble the turbine.



   The fluted arrangement of the turbine bearing features, by itself. important functional advantages since it allows the effects of thermal expansion (lateral grooves with radial play are used) and qa'il pockets that no axial thrust is exerted on it. The shaft couplings, by splines, provided on the internal shafts and in the output shaft allow a torsional connection which does not require extreme precision for alignment, which facilitates its connection to a auxiliary gearbox.



   It can be seen that the invention can be applied to arrangements for which the tubular shaft is not necessarily part of a turbine. For example, it may be that the rotor element 23 should be connected to a part of a shaft coupling which in turn is connected to a turbine and in this case it may be advisable to adopt the device proposed to make the coupling (which in this case constitutes the second rotor element) easily removable from the first rotor éler.ent.



   CLAIMS
 EMI6.1
 1 - Rotor assembly of the type specified for which is provided in one of the elements (the paddle wheel) a bore or axial passage and to mount on this element a hollow shaft (called tabular shaft) suitable to be connected, in torsion and with a Q fixed alignment and location, to a shaft end mounted ri- -'- a ..;) <./ 1'7'1 ::: --ider-ent, -ur l 'other rotor rri ::. c: .pal (tnubine wheel) lcdil bout d'urbro:.;' ", tensioning axially and and thus fixed al" irbre t, ih "tl: tiz3 1, -Iz- ieswoyen3 de vis.:",::;e which are accessible through the wlesa'e of the first element or which cross this = .lsaja.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

2 - Ensemble rotor tel que spécifié sub 1 et pour lequel on fait comporter aux moyens de vissage, un arbre intérieur logé dans l'alésage lu premier elément et comportant une par- tie filetée à une extrémité et qui est complémentaire d'une autre partie filetée du deuxième arbre, tout en comportant, a l'autr- extrémité, des moyens, par exemple des cannelures, propres à transmettre le couple par lesquelles la liaison par vissage peut être obtenue en agissant du coté du premier elé- ment- rotor écarté du deuxiéme dément. <Desc/Clms Page number 7> 2 - Rotor assembly as specified in 1 and for which the screwing means are made to include an internal shaft housed in the bore of the first element and comprising a threaded part at one end and which is complementary to another part threaded of the second shaft, while comprising, at the other end, means, for example splines, suitable for transmitting the torque by which the connection by screwing can be obtained by acting on the side of the separated first rotor element of the second lunatic. <Desc / Clms Page number 7> 3 - Ensemble rotor tel que spécifié sub 1 et pour lequel on fait comporter au premier élément un arbre de sortie fixé sur celui-ci du côté opposé où se trouve l'arbre creux susdit, un arbre étant engagé dans l'alésage du premier élément et com- 'prenant une partie des moyens de vissage, alors qu'un deuxième arbre traverse l'alésage de l'arbre de sortie et est propre , suivant sa position axiale, à servir, ou bien à la mise en ro- tation du premier arbre, à la manière d'une clé, ou bien à éta- blir une solidarité en rotation entre ledit premier arbre et le- dit arbre de sortie. 3 - Rotor assembly as specified in 1 and for which the first element is made to include an output shaft fixed to it on the opposite side where the aforesaid hollow shaft is located, a shaft being engaged in the bore of the first element and comprising part of the screwing means, while a second shaft passes through the bore of the output shaft and is suitable, depending on its axial position, to serve, or else to rotate the first shaft, in the manner of a key, or else to establish a rotational solidarity between said first shaft and said output shaft. 4 - Ensemble rotor tel que- spécifié sub 3,dans lequel on agence le deuxième arbre susdit de maniér equ'il puisse former un arbre d'entraînement auxiliaire entre l'ensemble rotor et d'autres organes (par exemple une boite de vitesses auxiliai- re) quand il est à sa position de retenue. 4 - Rotor assembly as specified in sub 3, in which the aforementioned second shaft is arranged so that it can form an auxiliary drive shaft between the rotor assembly and other components (for example an auxiliary gearbox - re) when it is in its retaining position. 5- Ensemble rotor tel/que spécifié sub 3 ou 4,dans lequel on fait comporter au premier arbre des cannelures ou analogues par lesquelles il peut être rendu solidaire en rotation du deuxième arbre, celui-ci portant égalemént des cannelures ou analogues à l'aide desquelles il peut être relié suivant deux positions caractéristiques au premier arbre, une première po- sition pour laquelle le deuxième arbre est également relié, par les cannelures ou analogues, à l'arbre de sortie ou à d'autres organes de retenue, les deux positions du deuxième arbre étant déterminées par un choix de son emplacement axial . 5- Rotor assembly as specified in sub 3 or 4, in which the first shaft is made to include splines or the like by which it can be made integral in rotation with the second shaft, the latter also bearing splines or the like of the by means of which it can be connected in two characteristic positions to the first shaft, a first position in which the second shaft is also connected, by splines or the like, to the output shaft or to other retaining members, the two positions of the second shaft being determined by a choice of its axial location. 6 - Un 'ensemble rotor dont les éléments rotor principaux sont constitués respectivement par un rotor de compresseur cen- trifuge avec un alésage axial et par un rotor de turbine à gaz coaxial et rigidement relié au premier, le rotor du compresseur comportant un arbre de sortie creux fixé sur une face de celui- ci et un arbre tubulaire monté sur l'autre face alors que le rotor de la turbine porte un bout d'arbre, faisant saillie sur l'une de ces faces (la tunbine étant à porte-à-faux) et engagée dans l'arbre de sortie par rapport auquel le bout d'arbre peut être déplacé axialement à l'aide de moyens de vissage accessi- bles par ou s'étendant dans l'alésage du rotor du compresseur. 6 - A rotor assembly, the main rotor elements of which are constituted respectively by a centrifugal compressor rotor with an axial bore and by a gas turbine rotor which is coaxial and rigidly connected to the first, the rotor of the compressor comprising an output shaft hollow fixed on one face thereof and a tubular shaft mounted on the other face while the rotor of the turbine carries a shaft end, projecting on one of these faces (the tunbine being door-to-door -faux) and engaged in the output shaft relative to which the shaft end can be displaced axially by means of screwing means accessible by or extending into the bore of the rotor of the compressor. 7 - Ensemble rotor tel que spécifié sub 6,dans lequel on établit un élément de palier (par exemple une cage interne d'un palier à billes) autour du bout d'arbre susdit, cet élément ser vant principalement à supporter la turbine et etant agencé de manière à être maintenu lorsque ledit bout d'arbre est attiré dans l'arbre tubulaire, en substance, comme décrit. 7 - Rotor assembly as specified in sub 6, in which a bearing element is established (for example an internal cage of a ball bearing) around the aforesaid shaft end, this element mainly serving to support the turbine and being arranged so as to be held when said shaft end is drawn into the tubular shaft, in substance as described. 8 - Ensemble rotor tel que spécifié sub 6,dans lequel on fait agir les moyens de vissage par l'intermodiaire d'un elé- ment élastique propre à exercer une charge axiale prédjéterminée entre le bout d'arbre et l'arbre tubulaire. 8 — Rotor assembly as specified in sub 6, in which the screwing means are made to act through the intermediary of an elastic element capable of exerting a predetermined axial load between the shaft end and the tubular shaft. 9 - Ensemble rotor selon l'une quelconque des revendica- tions précédentes, dans lequel on agence les moyens de support, adjoints à l'arbre du deuxième élément rotor principal, de ma- nière qu'ils puissent être enlevés par mouvement axial quand le deuxième élément est écarté. 9 - Rotor assembly according to any one of the preceding claims, in which the support means are arranged, attached to the shaft of the second main rotor element, so that they can be removed by axial movement when the second element is discarded. 10 - Ensemble rotor selon l'une quelconque des revendi- cations précédentes, dans lequel on agence les moyens de vis- <Desc/Clms Page number 8> sage de maniére qu'ils puissent faire fonction d'extracteurs endant le démontage pour écarter l'arbre du deuxième élément rotor principal du premier élément, en substance, comme décrit. 10 - Rotor assembly according to any one of the preceding claims, in which the screw means are arranged. <Desc / Clms Page number 8> wise so that they can function as pullers during disassembly to move the shaft of the second main rotor member away from the first member, in substance, as described. Il - Une turbine à gaz avec un compresseur et une turbine agencés comme un ensemble en conformité avec l'une quelconque des revendications précédentes. II - A gas turbine with a compressor and a turbine arranged as an assembly in accordance with any preceding claim. 12 - Un ensemble rotor, du genre spécifie, construit et agencé corme décrit, en substance, en se référant aux dessins ci-annexés. 12 - A rotor assembly, of the type specified, constructed and arranged as described, in substance, with reference to the accompanying drawings.
BE461984D BE461984A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE461984A true BE461984A (en)

Family

ID=114510

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE461984D BE461984A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE461984A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA2634986C (en) Assembly of shaft in bearing with auto-extraction nut
CA2475140C (en) Low pressure turbomachinery turbine
EP1626170B1 (en) Turbomachine with counter-rotating fan
FR2963062A1 (en) ASSEMBLY BETWEEN A COMPRESSOR SHAFT SWITCH AND A TAPERED SPROCKET FOR DRIVING A TURBOMACHINE ACCESSORIES HOUSING
EP2396525A1 (en) System of compact contra-rotating propellers
EP2469100A1 (en) Motorcompressor unit with torsionally flexible coupling placed in a hollow shaft of the compressor
EP3864297A1 (en) Fan module comprising variable-pitch blades
EP3580468B1 (en) Detachable double-clutch mechanism
EP3394408B1 (en) Transmission mechanism comprising a coupling member, turbomachine equipped with such a mechanism and operating method of said mechanism
EP3673164B1 (en) Twin-spool turbojet engine having a low-pressure shaft thrust bearing positioned in the exhaust casing
BE461984A (en)
EP3736428B1 (en) Offset seal groove for coupling by meshing
EP3999729B1 (en) Epicyclic reduction gear for a turbomachine
EP3204650B1 (en) Turbomachine rotating at high speeds
EP4240951A1 (en) Modularity of an aircraft turbomachine
WO2021001610A1 (en) Device for damping a rolling bearing, comprising a rigid support passing through a flexible cage
FR2491137A1 (en) GAS TURBINE MECHANISM
FR3110934A1 (en) Device for supporting a fan shaft of a turbomachine, turbomachine provided therewith
WO2022096813A1 (en) Modularity of an aircraft turbomachine
WO2021009436A1 (en) Epicyclic reduction gear for a turbomachine
EP4208633A1 (en) Assembly for an aircraft turbine engine, comprising means for the axial and radial retention of a fan
WO2022144514A1 (en) Turbomachine module equipped with an electric machine and turbomachine equipped with such a module
FR3082906A1 (en) AIRCRAFT TURBOMACHINE COMPRISING BEARINGS WITH TAPERED ROLLERS AT EACH END OF A SHAFT AND A FLEXIBLE CONNECTION BETWEEN SAID BEARINGS
FR3109801A1 (en) ARRANGEMENT FOR AN AIRCRAFT TURBOMACHINE WITH IMPROVED LUBRICATION, THE ARRANGEMENT INCLUDING A TORQUE SHAFT IN ROTATION TO A FOLLOWING ELEMENT, BY SPLINES
FR3108683A1 (en) Aircraft turbomachine