BE461707A - - Google Patents

Info

Publication number
BE461707A
BE461707A BE461707DA BE461707A BE 461707 A BE461707 A BE 461707A BE 461707D A BE461707D A BE 461707DA BE 461707 A BE461707 A BE 461707A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
pressure
fluid
servo
valve
valve device
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE461707A publication Critical patent/BE461707A/fr

Links

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Perfectionnements apportés aux dispositifs de contrôle. 



   La présente invention est relative à des dispo- sitifs à soupape pouvant servir à des contrôles déterminés. 



   Elle a pour but, surtout, de réaliser un dispo- sitif avec une soupape contrôlée par une pression et qui con- vienne à diverses applications, plus spécialement celle pour laquelle elle subit l'action des variations d'une pression relativement basse, par exemple celles de la pression atmos-   phérique,   et qu'elle puisse néanmoins contrôler une pression relativement élevée, par exemple de l'ordre de plusieurs dizaines, voire de centaines d'atmosphères.

   Elle concerne, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 plus spécialement mais non exclusivement, un dispositif pour commander l'alimentation en combustible sous pression d'un moteur --plus particulièrement d'un moteur d'aviation-- dont les caractéristiques sont telles que, pour un régime donné, la consommation en combustible puisse varier en fonc- tion de la pression de   l'air   ambiant. 



   Cn connaît actuellement des moteurs d'aviation qui comprennent, essentiellement, un compresseur, dont le débit sert à la combustion d'un combustible liquide, et une turbine à gaz propre à entraîner ce compresseur et dont les gaz d'échappement peuvent former un jet de propulsion. Ces moteurs sont auto-réglables en ce qui concerne la composition du   mélane   quand ils tournent à un régime stable. Leur con- sommation en combustible, pour une vitesse donnée en tours minute, varie fortement avec la pression atmosphérique ambi- ante. Par exemple, dans un cas et à une certaine vitesse, le moteur   consomme   environ 750 kg. d'un combustible hydrocarboné par heure, dans des conditions correspondant à une atmosphè- re standard ou au niveau de la mer, et ne dépense plus que 14C litres quand il fonctionne à une certaine altitude.

   Si l'alimentation en combustible était maintenue constante, la vitesse du moteur augmenterait progressivement avec l'altitu- de. Il existe, évidemment, certaines limites de sécurité pour la vitesse permise. Il est donc désirable qu'on adopte des moyens par lesquels l'alimentation en combustible peut être diminuée quand le niveau augmente. Il n'est pas pratique de réaliser ceci par des moyens actionnés à la main et même, si ce contrôle se faisait manuellement, on obtiendrait que la zone   @@   mouvement de   l'étranleur   ou papillon, qui paraîtrait   raisonnable   et appropriée au niveau de la mer, diminuerait progressivement avec l'accroissement de l'altitude et donne- rait lieu   @ de   sérieux inconvénients.

   Un des buts de l'inven- tion est de réaliser des moyens par lesquels on règle automa- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 tiquement l'alimentation en combustible en fonction des va- riations de l'altitude. 



   Il y a lieu de faire observer qu'il est actuel- lement d'usage, pour les moteurs du genre spécifié, d'avoir recours 4 une pompe à combustible d'un type à entraînement positif par le moteur et qui fonctionne pour une zone de pressions relativement élevées, par exemple de 2 à 30 kg/cm2 Une partie du débit de cette pompe peut retourner à la sour- ce de combustible en passant par une soupape de détente qui   contrôla   la pression utile du combustible. Une   telle   soupape doit, évidemment, permettre le retourà la source d'une quan   tité   de combustible qui augmente en fonction directe de l'al titude de sorte qu'une pprtie utile  du   travail de'la pompe est ainsi perdue.

   Un avantage secondaire, recherché par l'ob jet de l'invention, est de réduire cette perte et incidem- ment d'éviter tout échauffement inutile du combustible. 



   L'invention consiste, principalement, à faire comporter aux dispositifs du genre en question, une soupape de détente sollicitée élastiquement et propre à régler la pression d'un premier fluide (qui est celui à contrôler) en fonction des variations de pression d'un deuxième fluide, la sollicitation élastique de lad.ite soupape étant variable en fonction de la variation de la pression réelle d'un troi- sième fluide et des moyens, contrôlés par les variations de pression du deuxième fluide, pour faire varier la sollici- tation élastique de ladite soupape de détente par la varia- tion de la pression   réile   du troisième fluide.

   Ainsi pour un moteur d'aviation du genre susindiqué, le premier fluide est le combustible liquide réel fourni au moteur, le deuxiè- me fluide est l'air atmosphérique dont la pression agit par elle-même où par un effet   Pitot,   dû au vent relatif et est considérée comme étant la pression ambiante destinée à agir sur le dispositif. Le troisième fluide est, avantageusement, celui utilisé pour la servo-commpnde, par exemple l'huile de lubrification ouune partie du combustible, refoulé par 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 la pompe et qu'on fait dévier en la contrôlant par une pres. sion, afin qu'elle puisse être utilisée comme un servo-flui- de. 



   D'une manière plus spécifique l'invention con- siste, à faire comporter aux dispositifs du genre en ques- tion et en vue de contrôler la pression d'un premier flui- de en fonction des variations de pression d'un deuxième fluide, une soupape de détente, sollicitée élastiquement et propre à régler la pression du premier fluide, des moy- ens sensibles aux variations de pression du deuxième flui- de,et un mécanisme à fluide sous pression par lequel des modifications de l'emplacement desdits moyens provoque une variation de la pression d'un servo-fluide sous pression, pour faire varier la sollicitation élastique de la soupape de détente. 



   De préférence on prévoit également des moyens par lesquels les variations de la sollicitation élastique de la soupape de détente donne lieu au déplacement d'un organe approprié,   lequel   mouvement est transmis au servo- distributeur pour modifier son emplacement afin qu'un effet d'asservissement soit obtenu dans le dispositif. 



   D'autres particularités et des caractéristiques plus constructives de l'invention apparaîtront   au.cour$   de la description d'un mode de réalisation de l'invention et qui   comprend   une soupape de détente pour la pression à contrôler, un ressort ou un jeu de ressorts sollicitant la- dite soupape, une servo-commande, un servo-piston ou autre organe mobile, par exemple un diaphragme, propre à faire varier la sollicitation élastique sonsl'influence de la pression d'un servo-fluide, un servo-distributeur propre à contrôler la pression avec laquelle le servo-fluide agit sur le servo-piston et une capsule barométrique ou autre 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 organe sensible à la pression, qui est affectépar la pres-   sion, de   contrôle, par exemple par la pression atmosphérique, pour modifier,

   par ses déformations ou déplacements, l'em- placement du servo-distributeur et une liaison mécanique en- tre le servo-piston et le servo distributeur afin que ce der- nier puisse être déplacé également en fonction du mouvement du servo-piston. De préférence, dans le dispositif d'asser- vissement, l'ensemble de la capsule ou analogue est déplacé dans l'espace comme décrit ci-après. 



   Les dessins ci-annexés montrent, à titre d'exem- ple deux modes de réalisation de l'invention. 



   La fig.l montre, schématiquement, le fonction- nement d'un dispositif de commpnde établi selon l'invention. 



   La fig. 2 montre, en coupe verticale, l'ensemble d'un dispositif à soupape établi selon l'invention pour l'a- limentation d'une turbine à gaz pour avion. 



   La fig.3 montre, semblablement, une variante de ce dispositif. 



     Sur   la fig.l, on a désigné par A une soupape de détente sollicitée par un ressort de compression B dont la poussée est déterminée par la pression d'un servo-fluide a- gissant dans une chambre C sur la face correspondante d'un servo-piston D. Le servo-fluide est admis dans la chambre C depuis un conduit E, quand le servo-distributeur ou tiroir F est déplacé vers le bas et est évacué par un conduit G qupnd le tiroir F est déplacé vers le haut. Le tiroir F est dépla- cé par les déformations d'une capsule H, sensible à la pres- sion (genre capsule pour baromètre anérotde) dont la longueur totale est modifiée par les déformations résultant des varia- tions de pression.

   Le fond de la capsule H est relié à une tige J qui peut être déplacée par des moyens mécaniques, tels qu'un levier oscillant K et un poussoir L, en fonction des dé- placements du piston D. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 
 EMI6.1 
 



  Une diminution de la pression atmosphérique (ou ambiante) provoque l'expansion de la capsule H ce qui fait monter le tiroir F et fait diminuer la pression en C et la charge élastique sur la soupape A laquelle, par conséquent, contrôle la pression agissant sous elle, pour une valeur in- férieure.   Entretemps,   le piston D monte et la capsule H s'a- baisse en conséquence, ce qui ramène le tiroir F à une posi- tion d'équilibre. Quand la pression augmente, un effet inver- se est obtenu. Le conduit E est supposé être alimenté avec un servc-fluide à une pression constante et le conduit G peut, avantageusement, ramener le servo-fluide à un réser- voir prévu pour celui-ci. 



   Le fonctionnement du dispositif à soupape, montré sur la fig. 2, est le même. Il comprend une boite 1 avec un siège 2 pour une soupape de détente 3 qui est montée sur une tige et qui est sollicitée élastiquement vers son siège par un jeu de ressorts 4 choisis de manière à pouvoir exercer l'effet voulu. Le jeu de ressorts 4 est logé dans une cham- bre cylindrique   4A   et prend appui sur la face inférieure d'un servo-piston 5 susceptible de contenir un cylindre 5A. 



  Le combustible agit sur la face inférieure de la soupape 3 et il pénètre sous pression dans la boîte 1 par un raccord 3A et à la pression totale de la pompe   à   combustible. Le combustible, qui passe par la soupape 3, monte et est recueil li dans la chambre à ressorts 4A et s'échappe par un raccord 6 pour revenir à la source de combustible, par exemple au réservoir. La charge du jeu de ressorts 4 sur la soupape 3 est déterminée par la position du piston 5. La pression du servo-fluide agit au-dessus de ce piston dans l'espace 7 qui communique, par un passage 8, avec la lumière 8A comman- dée par un tiroir coulissant 9 qui permet l'admission du ser- vo-fluide (entrant par le raccord 10) dans l'espace 7 ou son évacuation hors de cet espace par le raccord 11.

   Le tiroir 9 a, de préférence, des dimensions telles, par rapport à ses 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 lumières, que lorsqu'il   ocupe   une position d'équilibre il permet un très faible écoulement depuis 10 vers 11 en main- tenant la servo-pression dans l'espace 7. 



   Le distributeur 9 est déplacé par une tige 9A par les dispositions d'une capsule barométrique flexible 12, dans laquelle on a fait le vide et qui agit comme un organe sensible à la pression. La pression ambiante agit à l'inté- rieur d'une chambre 13 par une entrée d'air 14 convenable- ment protégée pour empêcher la pénétration de matières é-   trangères.   La capsule 12, logée dans la chpmbre 13, est montée, à son extrémité inférieure, sur une tige guidée 15 sur laquelle est engagée l'extrémité 16A, en forme de four- che, d'un levier oscillant 16 supporté en 16B et dont l'au- tre extrémité est sollicitée par un poussoir 17 susceptible de coulisser dans despartiessolidaires de la boite 1, l'extrémité supérieure du poussoir étant en contact avec la face inférieure du piston 5.

   Ce mécanisme à poussoir et le- vier oscillant agit comme mm organe d'asservissement pour la raison que la position du piston 5 détermine l'emplace- ment de la capsule 12 dans la chambre 13. Ainsi, quand une expansion de la capsule 12 provoque la montée du tiroir 9 et la sortie du servo-fluide hors de l'espace 7, le piston 5 monte (par l'action du jeu de ressorts 4) ce qui diminue la valeur de la pression du combustible qui est nécessaire pour provoquer l'ouverture de la soupape   et,   simultanément le poussoir 17 monte ce qui fait descendre toute la capsule 12. Cette série d'opérations correspond à une chute de la pression ambiante en 13 id est à un accroissement de l'al- titude (ou une diminution du vent relatif   dpns   le cas où l'on se sert d'une pression par tube Pitot).

   Son effet sur le dispositif d'alimentation est de réduire la pression d'ad- mission pour une série donnée de conditions, ce qui diminue l'alimentation en combustible du moteur. La boite 1 compor- te des chemises comme en lA dans lesquelles circule du com- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

   bustible   détendu pour maintenir la température des organes actifs à une valeur constante, plus spécialement le cylindre 5A. 



   Un raccord de vidange 18 peut être prévu pour recueillir toate fuite du servo-fluide ou   condensati@@   qui pourrait s'accumuler sans cela dans la chambre 13. 



   Sur la fig.3 on a montré une variante destinée glus spécialement à être utilisée pour des brûleurs à dé- charge. Ces   brûleurs,   du type centrifuge ou à tourbillons, sont tels qu'ils puissent être réglés par   trop-plein.   Ils sont alimentés avec du combustible à un degré déterminé, en premier lieu, par le débit d'une pompe ou analogue. Ils com- portent un déversoir ou une sortie qui, de préférence, part axialement de la chambre de tourbillonnement et qui ramène l'excès de combustible à la source, cette sortie conduisant à un étranglement réglable tel que lorsque sa section est diminuée, le débit du brûleur   décrott   (car son débit résul- te d'une pression réelle de décharge moindre). Par contre, si la section de l'étranglement augmente, le débit du brû- leur croît en conséquence.

   Le dispositif selon la fig.3 est donc utilisé du c8té de la décharge de ces brûleurs. 



   Une autre fonction de la variante selon la fig.3 est de permettre que la position du pivot 16B du levier os- cillant 16 puisse être déplacé à la main. 



   Encore une autre fonction de la variante selon la   fig.3   est de permettre au combustible d'être utilisé com- me servo-fluide en faisant intervenir une soupape réductrice qui empêche la pression du combustible, utilisé comme servo- fluide, de dépasser une valeur prédéterminée. 



   Sur la fig.3 la soupape de détente 3 est main- tenue ouverte par le ressort 19 de sorte qu'il n'y a pas de pression de décharge ou de débordement c'est-à-dire la meil- leure condition pour l'allumage. Quand la vitesse du moteur 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 augmente, la pression de décharge (ou celle du servo-fluide) cesse d'être négligeable. Le piston principal 5 se déplace donc lentement vers le bas en chargeant graduellement la sou- pape 3 jusqu'à ce que le mécanisme d'asservissement, agis- sant comme décrit à propos des   figs.l   et 2, ramène le servo- piston 9 à sa position neutre. Ceci correspond alors à la condition de marche à vide prévue, le   réglage   en fonction de la vitesse étant obtenue par le déplacement du pivot 16B comme décrit ci-après. 



   Une soupape réductrice de pression 20 comprend un piston 22 mobile dans un   alésage   23 et rendu solidaire d'une plaque d'appui 24, susceptible de coulisser dpns une chambre 25 sous l'action du ressort   26 qui   tend à obliger le piston 22 à ouvrir les passages 27 et 28. Le combustible, agissant comme servo-fluide, agit sur la soupape 20 par le passage 21 et, pour la position montrée, une partie dudit fluide entre dans le passage 27 et la partie restante s'é- coule dans le passage 28 et ensuite dans la chambre 29 et, par le conduit 30, dans le passage 10 nui sert à amener le servo-fluide au tiroir 9 comme sur les figs.l et 2. Le con- , duit 8 communique avec l'espace 7 par la chambre   40.   



   Le ressort 26 est réglé de manière telle que si la pression du servo-fluide dépasse une valeur prédéterminée, la partie du fluide, qui entre dans le passage 27 et pénètre également dans l'espace 31, parvient à vaincre la tension du ressort 26 pour obliger le piston 22 à former les passa- ges 27 et 28 en réduisant ainsi la pression du combustible utilisé comme servo-fluide. 



   Le mode de fonctionnement du tiroir coulissant 9, de la capsule barométrique 12, du levier oscillant 16, du poussoir 17 du jeu de ressorts 4 et des organes 3 adjoints à ceux-ci, est le même que celui décrit à propos des  figs.1   et 2, l'excès de combustible déchargé par les brûleurs étant 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 ramené par le raccord 3A dans lé réservoir en passant par le raccord 6. Dans le cas de la fig. 3, toutefois, la posi- tion du pivot 16B peut être réglée à la main de manière que le dispositif puisse agir également comme un étranglement du côté de   recharge   des brûleurs à trop-plein. 



   A cet effet un levier de commande 32, solidaire d'un axe 33,   entraine   un ergot excentré 34 établi entre les deux brides 35 d'un manchon 36 faisant partie d'un bloc mo- bile 37, lesdites brides 35 pouvant coulisser dans un guide 38 solidaire de la boite 1. Le manchon 36 est fixé à une tige 39 dont le mouvement provoque le déplacement de la fourche 16A et, par conséquent, du pivot 16B. 



   Pour recuire la vitesse de la machine, il est nécessaire d'augmenter la décharge des brûleurs afin que leur débit soit réduit. Ceci est obtenu en déplaçant le le- vier de commande 32 ce qui entraine l'ergot 34 vers le haut et ce qui, par conséquent, déplace le pivot 16B, la tige 15 et le piston 5 vers le haut, de sorte que la soupape 3 peut monter, ce qui diminue la pression de décharge et provoque le débordement d'une plus grande quantité de combustible. 



   Le mécanisme d'asservissement, adjoint au levier oscillant 16 et au servo-distributeur 9, fonctionne comme décrit à propos des figs.l et 2. 



   Une soupape de sécurité additionnelle 41 est prévue pour intervenir en cas de défaillance de la soupape 20 et quand on n'utilise pas de combustible. 



    REVENDICATIONS.   

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Improvements made to control devices.



   The present invention relates to valve devices which can be used for specific checks.



   Its main object is to provide a device with a valve controlled by pressure and which is suitable for various applications, more especially that for which it is subjected to the action of variations of a relatively low pressure, for example. those of atmospheric pressure, and that it can nevertheless control a relatively high pressure, for example of the order of several tens or even hundreds of atmospheres.

   It relates to,

 <Desc / Clms Page number 2>

 more especially but not exclusively, a device for controlling the supply of pressurized fuel to an engine - more particularly an aircraft engine - whose characteristics are such that, for a given speed, the fuel consumption may vary depending on the ambient air pressure.



   Cn currently knows aviation engines which comprise, essentially, a compressor, the flow of which is used for the combustion of a liquid fuel, and a gas turbine suitable for driving this compressor and the exhaust gases of which can form a jet. of propulsion. These motors are self-adjusting with regard to the composition of the melane when running at a stable speed. Their fuel consumption, for a given speed in revolutions per minute, varies greatly with the ambient atmospheric pressure. For example, in one case and at a certain speed, the engine consumes about 750 kg. of a hydrocarbon fuel per hour, under conditions corresponding to a standard atmosphere or at sea level, and only expends 14C liters when operating at a certain altitude.

   If the fuel supply were kept constant, the engine speed would gradually increase with the altitude. There are, of course, certain safety limits for the speed allowed. It is therefore desirable that means be adopted whereby the fuel supply can be decreased as the level increases. It is impractical to achieve this by hand operated means and even, if this control were done manually, one would obtain that the zone @@ movement of the throttle or throttle, which would appear reasonable and appropriate at the level of the valve. sea, would gradually decrease with increasing altitude and give rise to serious inconveniences.

   One of the objects of the invention is to provide means by which one automatically regulates

 <Desc / Clms Page number 3>

 tically the fuel supply as a function of the variations in altitude.



   It should be noted that it is presently customary for engines of the type specified to use a fuel pump of a type which is positive driven by the engine and which operates for one zone. relatively high pressures, for example from 2 to 30 kg / cm2 A part of the flow rate of this pump can return to the fuel source via an expansion valve which controls the useful fuel pressure. Such a valve must, of course, allow the return to the source of a quantity of fuel which increases as a direct function of the altitude so that a useful part of the work of the pump is thus lost.

   A secondary advantage sought by the object of the invention is to reduce this loss and, incidentally, to avoid any unnecessary heating of the fuel.



   The invention consists, mainly, in making the devices of the type in question include an elastically biased expansion valve capable of adjusting the pressure of a first fluid (which is the one to be controlled) as a function of the pressure variations of a second fluid, the elastic stress of said valve being variable as a function of the variation in the actual pressure of a third fluid and the means, controlled by the pressure variations of the second fluid, for varying the stress elasticity of said expansion valve by the variation of the real pressure of the third fluid.

   Thus for an aviation engine of the above-mentioned type, the first fluid is the actual liquid fuel supplied to the engine, the second fluid is atmospheric air, the pressure of which acts by itself or by a Pitot effect, due to the wind. relative and is considered to be the ambient pressure intended to act on the device. The third fluid is advantageously that used for the servo-control, for example the lubricating oil or a part of the fuel, delivered by

 <Desc / Clms Page number 4>

 the pump and is deflected by controlling it with a pressure. sion, so that it can be used as a servo-fluid.



   More specifically, the invention consists in making devices of the type in question include and in order to control the pressure of a first fluid as a function of the pressure variations of a second fluid, an expansion valve, resiliently biased and able to adjust the pressure of the first fluid, means responsive to variations in pressure of the second fluid, and a pressurized fluid mechanism by which changes in the location of said means cause a variation of the pressure of a pressurized servo-fluid, to vary the elastic stress of the expansion valve.



   Preferably, means are also provided by which the variations in the elastic stress of the expansion valve give rise to the displacement of an appropriate member, which movement is transmitted to the servo-distributor to modify its location so that a servo-control effect. is obtained in the device.



   Other peculiarities and more constructive characteristics of the invention will become apparent during the description of an embodiment of the invention and which comprises an expansion valve for the pressure to be controlled, a spring or a set of springs urging said valve, a servo-control, a servo-piston or other movable member, for example a diaphragm, suitable for varying the elastic stress under the influence of the pressure of a servo-fluid, a servo-distributor suitable for controlling the pressure with which the servo-fluid acts on the servo-piston and a barometric capsule or other

 <Desc / Clms Page number 5>

 pressure-sensitive organ, which is affected by pressure, controlling, for example by atmospheric pressure, to modify,

   by its deformations or displacements, the position of the servo-distributor and a mechanical connection between the servo-piston and the servo-distributor so that the latter can also be moved according to the movement of the servo-piston. Preferably, in the interlocking device, the entire capsule or the like is moved in space as described below.



   The accompanying drawings show, by way of example, two embodiments of the invention.



   FIG. 1 shows, schematically, the operation of a control device established according to the invention.



   Fig. 2 shows, in vertical section, the assembly of a valve device established according to the invention for supplying a gas turbine for an airplane.



   Fig.3 shows, similarly, a variant of this device.



     In fig.l, we denote by A an expansion valve biased by a compression spring B whose thrust is determined by the pressure of a servo-fluid acting in a chamber C on the corresponding face of a servo-piston D. The servo-fluid is admitted into the chamber C from a duct E, when the servo-valve or spool F is moved downwards and is discharged through a duct G when the spool F is moved up. The drawer F is moved by the deformations of a capsule H, sensitive to pressure (capsule type for anerotde barometer), the total length of which is modified by the deformations resulting from the pressure variations.

   The bottom of the capsule H is connected to a rod J which can be moved by mechanical means, such as an oscillating lever K and a pusher L, according to the movements of the piston D.

 <Desc / Clms Page number 6>

 
 EMI6.1
 



  A decrease in atmospheric (or ambient) pressure causes the expansion of the capsule H which causes the spool F to rise and reduces the pressure at C and the elastic load on the valve A which, consequently, controls the pressure acting under it, for a lower value. In the meantime, the piston D rises and the capsule H falls accordingly, which returns the spool F to a position of equilibrium. When the pressure increases, a reverse effect is obtained. The conduit E is assumed to be supplied with a servo-fluid at a constant pressure and the conduit G can, advantageously, return the servo-fluid to a reservoir provided for it.



   The operation of the valve device, shown in fig. 2, is the same. It comprises a box 1 with a seat 2 for an expansion valve 3 which is mounted on a rod and which is resiliently biased towards its seat by a set of springs 4 chosen so as to be able to exert the desired effect. The set of springs 4 is housed in a cylindrical chamber 4A and rests on the underside of a servo-piston 5 capable of containing a cylinder 5A.



  The fuel acts on the underside of the valve 3 and it enters the box 1 under pressure through a connection 3A and at the full pressure of the fuel pump. The fuel, which passes through the valve 3, rises and is collected li in the spring chamber 4A and escapes through a connection 6 to return to the fuel source, for example to the tank. The load of the set of springs 4 on the valve 3 is determined by the position of the piston 5. The pressure of the servo-fluid acts above this piston in the space 7 which communicates, through a passage 8, with the port 8A controlled by a sliding drawer 9 which allows the admission of the servo-fluid (entering via connection 10) into space 7 or its evacuation out of this space via connection 11.

   The drawer 9 has, preferably, dimensions such, with respect to its

 <Desc / Clms Page number 7>

 lights, that when it occupies a position of equilibrium it allows a very weak flow from 10 to 11 while maintaining the servo-pressure in space 7.



   The distributor 9 is moved by a rod 9A by the arrangements of a flexible barometric capsule 12, in which a vacuum has been made and which acts as a pressure-sensitive member. The ambient pressure acts within a chamber 13 through an air inlet 14 suitably shielded to prevent the ingress of foreign matter. The capsule 12, housed in the chamber 13, is mounted, at its lower end, on a guided rod 15 on which is engaged the end 16A, in the form of a fork, of an oscillating lever 16 supported at 16B and whose the other end is biased by a pusher 17 capable of sliding in parts integral with the box 1, the upper end of the pusher being in contact with the underside of the piston 5.

   This pusher and swing lever mechanism acts as a servo member for the reason that the position of the piston 5 determines the location of the capsule 12 in the chamber 13. Thus, when an expansion of the capsule 12 causes the rise of the spool 9 and the output of the servo-fluid out of the space 7, the piston 5 rises (by the action of the set of springs 4) which decreases the value of the fuel pressure which is necessary to cause the opening of the valve and, simultaneously, the pusher 17 rises which causes the entire capsule 12 to descend. This series of operations corresponds to a drop in ambient pressure at 13 id is to an increase in altitude (or a reduction of the relative wind in the case where a pressure by a Pitot tube is used).

   Its effect on the fuel system is to reduce the inlet pressure for a given set of conditions, which decreases the fuel supply to the engine. Box 1 includes shirts as in lA in which circulates compound.

 <Desc / Clms Page number 8>

   bustible relaxed to maintain the temperature of the active organs at a constant value, more especially the cylinder 5A.



   A drain connection 18 may be provided to collect any leakage of servo-fluid or condensate which might otherwise accumulate in chamber 13.



   In fig. 3 a glus variant has been shown which is intended especially for use in discharge burners. These burners, of the centrifugal or vortex type, are such that they can be adjusted by overflow. They are supplied with fuel to a determined degree, in the first place, by the flow rate of a pump or the like. They comprise a weir or an outlet which, preferably, leaves axially from the swirl chamber and which returns the excess fuel to the source, this outlet leading to an adjustable throttle such that when its section is reduced, the flow rate of the burner falls off (because its flow rate results from a lower real discharge pressure). On the other hand, if the cross section of the throttle increases, the burner flow rate increases accordingly.

   The device according to fig.3 is therefore used on the side of the discharge of these burners.



   Another function of the variant according to FIG. 3 is to allow the position of the pivot 16B of the oscillating lever 16 to be able to be moved by hand.



   Yet another function of the variant according to fig. 3 is to allow the fuel to be used as a servo-fluid by involving a reducing valve which prevents the pressure of the fuel, used as a servo-fluid, from exceeding a value. predetermined.



   In fig. 3 the expansion valve 3 is held open by the spring 19 so that there is no overflow or overflow pressure, that is to say the best condition for the 'ignition. When the engine speed

 <Desc / Clms Page number 9>

 increases, the discharge pressure (or that of the servo-fluid) ceases to be negligible. The main piston 5 therefore moves slowly downwards, gradually loading the valve 3 until the servo mechanism, acting as described in connection with figs. 1 and 2, returns the servo piston 9. to its neutral position. This then corresponds to the expected no-load condition, the speed-dependent adjustment being obtained by moving the pivot 16B as described below.



   A pressure reducing valve 20 comprises a piston 22 movable in a bore 23 and made integral with a support plate 24, capable of sliding in a chamber 25 under the action of the spring 26 which tends to force the piston 22 to open. passages 27 and 28. Fuel, acting as a servo-fluid, acts on valve 20 through passage 21 and, for the position shown, part of said fluid enters passage 27 and the remaining part flows into. the passage 28 and then in the chamber 29 and, through the conduit 30, in the passage 10 nui serves to bring the servo-fluid to the spool 9 as in figs.l and 2. The conduit 8 communicates with the space 7 by room 40.



   The spring 26 is adjusted in such a way that if the pressure of the servo-fluid exceeds a predetermined value, the part of the fluid, which enters the passage 27 and also enters the space 31, manages to overcome the tension of the spring 26 for forcing the piston 22 to form the passages 27 and 28 thereby reducing the pressure of the fuel used as the servo-fluid.



   The operating mode of the sliding drawer 9, of the barometric capsule 12, of the oscillating lever 16, of the pusher 17 of the set of springs 4 and of the members 3 attached thereto, is the same as that described with regard to figs. 1 and 2, the excess fuel discharged by the burners being

 <Desc / Clms Page number 10>

 brought by the connector 3A into the tank passing through the connector 6. In the case of fig. 3, however, the position of the pivot 16B can be adjusted by hand so that the device can also act as a throttle on the recharge side of the overflow burners.



   For this purpose, a control lever 32, integral with an axis 33, drives an eccentric lug 34 established between the two flanges 35 of a sleeve 36 forming part of a movable block 37, said flanges 35 being able to slide in a guide 38 integral with the box 1. The sleeve 36 is fixed to a rod 39 whose movement causes the displacement of the fork 16A and, consequently, of the pivot 16B.



   To anneal the speed of the machine, it is necessary to increase the discharge of the burners so that their output is reduced. This is achieved by moving the control lever 32 which causes the lug 34 upwards and consequently moves the pivot 16B, the rod 15 and the piston 5 upwards, so that the valve 3 may rise, which decreases the discharge pressure and causes more fuel to overflow.



   The servo mechanism, added to the oscillating lever 16 and to the servo-distributor 9, operates as described with regard to figs. 1 and 2.



   An additional safety valve 41 is provided to intervene in the event of failure of the valve 20 and when no fuel is used.



    CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

--------------- EMI10.1 1.- Dispositif à soupape pour contrôler la pres- sion d'un fluide en fonction des variations de pression d'un deuxième fluide et comportant une soupape de détente solli- citée élastiquement et propre à régler la pression d'un pre- <Desc/Clms Page number 11> EMI11.1 mier fluide (qui est celui à contrôler) en fonction des va- riations de pression d'un deuxième fluide, la sollicitation élastique de ladite soupape étant variable en fonction de la variation de la pression réelle d'un troisième fluide et des moyens, contrôlés par les variations de pression du deuxième fluide, pour faire varier la sollicitation élastique de la- dite soupape de détente par la variation de la pression réel- , ?:sv1'ne le du troisième fluide. --------------- EMI10.1 1.- Valve device for controlling the pressure of a fluid as a function of the pressure variations of a second fluid and comprising an elastically biased expansion valve capable of adjusting the pressure of a pre- <Desc / Clms Page number 11> EMI11.1 mier fluid (which is the one to be controlled) as a function of the pressure variations of a second fluid, the elastic stress of said valve being variable as a function of the variation of the real pressure of a third fluid and of the means, controlled by the pressure variations of the second fluid, to vary the elastic stress of the said expansion valve by the variation of the actual pressure,?: sv1'ne le of the third fluid. 2.- Dispositif à soupape pour contrôler la pres- sion d'un premier fluide en fonction des variations de pres- sion d'un deuxième fluide et comportant, une soupape de dé- tente, sollicitée élastiquement et propre à régler la pres- sion du premier fluide, des moyens sensibles aux variations de pression du deuxième fluide, et un mécanisme à fluide sous pression par lequel des modifications de l'emplacement desdits moyens provoque une variation de la pression d'un servo-fluide sous pression, pour faire varier la sollicita- tion élastique de la soupape de détente. 2.- Valve device for controlling the pressure of a first fluid as a function of the pressure variations of a second fluid and comprising a pressure relief valve, resiliently biased and suitable for adjusting the pressure of the first fluid, means responsive to variations in pressure of the second fluid, and a pressurized fluid mechanism by which changes in the location of said means cause a variation in the pressure of a pressurized servo-fluid, to vary the elastic stress of the expansion valve. 3.- Dispositif à soupape tel que spécifié sub 2 dans lequel le mouvement qui résulte des variations de la sollicitation élastique est également transmisaux moyens sensibles à la pression du deuxième fluide, de manière à affecter leur position de telle sorte qu'un effet d'asser- vissement soit obtenu pour le dispositif. 3.- Valve device as specified in sub 2 in which the movement which results from the variations of the elastic stress is also transmitted to the means sensitive to the pressure of the second fluid, so as to affect their position so that an effect of assertion is obtained for the device. 4.- Dispositif à soupape pour contrôler la pres- sion d'un fluide et comportant une soupppe de détente pour la pression à contrôler, un ressort ou un jeu de ressorts sollicitant ladite soupape, une servo-commpnde, un servo- piston ou autre organe mobile, par exemple un diaphragme, propre à faire varier la sollicitation élastique sous l'in- fluence de la pression d'un servo-fluide, un servo-distribu- teur propre à contrôler la pression avec laquelle le servo- fluide agit sur le servo-piston et une capsule barométrique <Desc/Clms Page number 12> ou autre organe sensible à la pression, Qui est affecté par la pression du contrôle, par exemple pour la pression at- mosphérique , pour modifier, par ses déformations ou dépla- oements, 4.- Valve device for controlling the pressure of a fluid and comprising an expansion valve for the pressure to be controlled, a spring or a set of springs urging said valve, a servo-control, a servo-piston or other movable member, for example a diaphragm, suitable for varying the elastic stress under the influence of the pressure of a servo-fluid, a servo-distributor suitable for controlling the pressure with which the servo-fluid acts on the servo-piston and a barometric capsule <Desc / Clms Page number 12> or other organ sensitive to pressure, Which is affected by the pressure of the control, for example for the atmospheric pressure, to modify, by its deformations or displacements, l'emplacement du servo-distributeur et une liaison mécanique entre le servo-piston et le servo-di stributeur a- fin oue ce dernier puisse être déplacé également en fonction du mouvement du servo-piston. the location of the servo-distributor and a mechanical connection between the servo-piston and the servo-distributor so that the latter can also be moved according to the movement of the servo-piston. 5. - Dispositif selon la revendication 4 dans le- quel on agence la liaison mécanique de manière qu'elle pas+ se par les moyens sensibles à la pression et que les mouve- ments de cette liaison provoquent le déplacement desdite moyens dans l'espace, indépendamment de leur déformation. 5. - Device according to claim 4 in which the mechanical connection is arranged in such a way that it is not + by the pressure-sensitive means and that the movements of this connection cause the said means to move in space, regardless of their deformation. 6.- Dispositif à soupape selon l'une quelconque des revendications précédentes, dans lequel la servo-comman- de , destinée à faire varier la sollicitation élastique, comporte des passages d'entrée et de sortie pour le servo- fluide fourni par une source appropriée sous pression, un servo-distributeur contrôlant l'entrée et la sortie du ser- vo-fluide vers et à partir du piston qui affecte ladite sol- licitation. 6. A valve device according to any one of the preceding claims, in which the servo-control, intended to vary the elastic stress, comprises inlet and outlet passages for the servo-fluid supplied by a source. suitable under pressure, a servo-distributor controlling the inlet and outlet of servo-fluid to and from the piston which affects said stress. 7.- Dispositif à soupape selon l'une quelconque des revendications précédentes, dans lequel on loge les er- ganes actifs principaux dans une boite munie de cavités ou chemises pour la circulation d'un des fluides en question (de préférence le fluide à contrôler) en vue de maintenir les conditions de température voulues. 7. A valve device according to any one of the preceding claims, in which the main active organs are housed in a box provided with cavities or liners for the circulation of one of the fluids in question (preferably the fluid to be controlled. ) in order to maintain the desired temperature conditions. 8. - Dispositif à soupape selon la revendication 2 ou 3 pour lequel le fluide dont on veut contrôler la pres- sion constitue le premier fluide, des moyens étant prévus pour empêcher que la pression de ce fluide dépasse une valeur prédéterminée. 8. A valve device according to claim 2 or 3 for which the fluid whose pressure is to be controlled constitutes the first fluid, means being provided to prevent the pressure of this fluid from exceeding a predetermined value. 9. - Dispositif à soupape aelon la revendication 2 ou 3 pour lequel on a recours à un mécanisme propre à fai- <Desc/Clms Page number 13> re varier, à la main, l'emplacement de moyens sensibles aux variations de pression. 9. - Aelon valve device according to claim 2 or 3 for which recourse is had to a clean mechanism to make <Desc / Clms Page number 13> re vary, by hand, the location of means sensitive to pressure variations. 10.-, Dispositif à soupape selon la revendication 4 ou 5 comprenant un mécanisme propre à faire varier, à la main, l'emplacement dans l'espace de l'organe (capsule ba- romètrique) sensible à la pression, indépendamment des dé- formations ou déplacements de cet organe. 10.- A valve device according to claim 4 or 5 comprising a mechanism suitable for varying, by hand, the location in space of the pressure-sensitive organ (barometric capsule), independently of the dice. - formations or displacements of this organ. 11.- Dispositif à soupape selon l'une quelconque des revendications précédentes, comprenant des moyens pro- pres à maintenir la soupape de détente ouverte quand elle n'est pas sollicitée par une charge élastique. 11. A valve device according to any one of the preceding claims, comprising means suitable for keeping the expansion valve open when it is not requested by an elastic load. 12. - Dispositif à soupape selon l'une quelconque des revendications précédentes, comprenant une soupape de sécurité additionnelle propre à fonctionner en cas de dé- faillance de la soupape de détente normale. 12. - Valve device according to any one of the preceding claims, comprising an additional safety valve suitable for operating in the event of failure of the normal expansion valve. 13. - Dispositif à soupape pour contrôler la pres- sion d'un fluide en fonction des variations de pression d'un autre fluide, construit et agencé de manière à pouvoir fonctionner, en substance, comme décrit en se référant aux figs.l et 2 des dessins ci-annexés. 13. - Valve device for controlling the pressure of one fluid as a function of the pressure variations of another fluid, constructed and arranged so as to be able to function, in substance, as described with reference to figs. 1 and 2 of the accompanying drawings. 14.- Dispositif à soupape pour contrôler la pres- sion d'un fluide en fonction des variations de pression d'un autre fluide, construit et agencé de manière à pouvoir fonctionner, en substance, comme décrit en se référant à la fig. 3 des dessins ci-annexés. 14.- Valve device for controlling the pressure of one fluid as a function of the pressure variations of another fluid, constructed and arranged so as to be able to function, in substance, as described with reference to fig. 3 of the accompanying drawings.
BE461707D BE461707A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE461707A true BE461707A (en)

Family

ID=114297

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE461707D BE461707A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE461707A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2150867A2 (en) Gas mixing pump with variable injection section
EP0307264A1 (en) Fuel distribution circuit affording enhanced fuel cooling
FR2869946A1 (en) Hydraulic actuator for gas exchange valve of internal combustion engine, has hydraulic jack with chamber whose hydraulic liquid is evacuated by return conduit with less static pressure, where chamber is kept under low pressure
FR2492886A1 (en) ALTITUDE DETECTOR CONTROL APPARATUS
FR2972488A1 (en) THERMAL ENGINE LUBRICATING SYSTEM COMPRISING A VARIABLE CYLINDER OIL PUMP
BE461707A (en)
EP0029385A1 (en) Device for fuel-mixture quantity control for supercharged engine
FR2501290A1 (en) ACCELERATION LIMITER FOR TURBOMACHINE
BE533279A (en)
BE540073A (en)
BE569711A (en)
BE558080A (en)
FR2524066A1 (en) FUEL CONTROL SYSTEM FOR A GAS TURBINE ENGINE
BE556686A (en)
BE467916A (en)
BE531662A (en)
BE497650A (en)
BE410997A (en)
BE536838A (en)
BE415664A (en)
BE511342A (en)
BE520732A (en)
CH513326A (en) Fuel regulator of a gas turbine power plant
CH351434A (en) Internal combustion engine
BE375306A (en)