BE456521A - - Google Patents

Info

Publication number
BE456521A
BE456521A BE456521DA BE456521A BE 456521 A BE456521 A BE 456521A BE 456521D A BE456521D A BE 456521DA BE 456521 A BE456521 A BE 456521A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
switch
protective
safety
contact
current
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE456521A publication Critical patent/BE456521A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H02GENERATION; CONVERSION OR DISTRIBUTION OF ELECTRIC POWER
    • H02HEMERGENCY PROTECTIVE CIRCUIT ARRANGEMENTS
    • H02H3/00Emergency protective circuit arrangements for automatic disconnection directly responsive to an undesired change from normal electric working condition with or without subsequent reconnection ; integrated protection
    • H02H3/16Emergency protective circuit arrangements for automatic disconnection directly responsive to an undesired change from normal electric working condition with or without subsequent reconnection ; integrated protection responsive to fault current to earth, frame or mass
    • H02H3/162Emergency protective circuit arrangements for automatic disconnection directly responsive to an undesired change from normal electric working condition with or without subsequent reconnection ; integrated protection responsive to fault current to earth, frame or mass for ac systems
    • HELECTRICITY
    • H01ELECTRIC ELEMENTS
    • H01HELECTRIC SWITCHES; RELAYS; SELECTORS; EMERGENCY PROTECTIVE DEVICES
    • H01H71/00Details of the protective switches or relays covered by groups H01H73/00 - H01H83/00
    • H01H71/10Operating or release mechanisms
    • H01H71/12Automatic release mechanisms with or without manual release
    • H01H71/14Electrothermal mechanisms
    • H01H71/20Electrothermal mechanisms with fusible mass

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Power Engineering (AREA)
  • Details Of Connecting Devices For Male And Female Coupling (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Interrupteur électrique à dispositif de protection 
 EMI1.1 
 -------------------------------------------------- 
L'invention se rapporte à un interrupteur électrique à dispositif de protection, dont le but est de rompre automatiquement le contact entre le réseau et les appareils raccordés lorsque, par exemple à la suite d'un défaut d'isolement, il se présente sur l'appareil une tension dangereuse électromotrice de contact. Dans un dispositif de protection connu de ce genre, l'interrupteur de séparation est actionné par une bobine de tension d'avarie, fonctionnant comme interrupteur de sûreté et qui est raccordée au boîtier de l'appareil électrique et, par une conduite de terre spéciale, à une prise de terre auxiliaire.

   Lorsqu'une tension électromotrice inadmissible de contact se présente, un courant passe de l'endroit défectueux par la bobine de tension vers la prise de terre au-   xiliaire   et provoque la mise hors circuit de tous les pôles de l'appareil. 



   Le défaut principal de l'interrupteur sectionneur de protection connu consiste dans le fait que les besoins relativement élevés en énergie du dispositif de sécurité exige une mise à la terre exécutée très soigneusement, pour éviter des by-passages accidentels qui rendent incertain le fonctionnement de l'interrupteur de proteotion. De ce fait la conduite de raccordement doit être posée sous isolement et il faut généralement choisir une terre auxiliaire   spéoiale,   ce qui entraîne, outre le prix d'achat élevé du dispositif de proteotion, encore de gros frais d'installation. 



   Conformément à l'invention, une sûreté conductrice est intercalée, en lieu et place d'une bobine de tension d'avarie, entre le boîtier de l'appareil raccordé ou entre un autre corps à protéger contre la perte de courant, et un point naturel ou artificiel de tension neutre du système conducteur, cette sûreté maintenant l' interrupteur dans la position fermée, à l'encontre desforces d'ouverture, et lâohant, après sa destruction, subitement cet interrupteur par l'action de la perte de courant. Cette construction a le grand'avantage qu'il n'est plus nécessaire de disposer d'une terre auxiliaire spéciale ni de la conduite de mise à la terre qui s'y rapporte. 



  Il suffit de relier l'un des pôles du dispositif de protection au boîtier de l'appareil, et de raccorder l'autre pôle au conducteur neutre du réseau ou, dans le cas de courant triphasé ou d'installations à plusieurs conducteurs, au centre naturel ou artificiel neutre, ou aussi à la terre. 



   La mise hors circuit de l'appareil se réalise de la manière la plus simple par le fait que l'interrupteur sectionneur est directement verrouillé et déclenché par le corps même de la sûreté de protection- Les organes auxiliaires et les parties mobiles sont en cela éliminés, de sorte que le nouveau dispositif de protection peut être fabriqué à peu de frais, n'exige pas de surveillance et garantit la plus 'grande sécurité de marche. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



  Un avantage essentiel de l'invention consiste également dans le fait que l'on peut monter la sûreté de protection directement dans la fiche de prise de courant. Dans ce cas, la conduite de liaison entre la sûreté de protection et le boîtier de l'appareil raccordé est inexistante, et on supprime ainsi une source d'avarie dont la surveillance, pour lesinterrupteurs sectionneurs de protection habituels, n'est possible qu'à des hommesde métier munis d'outils spéciaux. Au lieu de cette conduite de raccordement, la fiche doit uniquement porter un contact qui, lors de la mise en circuit, relie le boîtier de l'appareil au second pôle de la sûreté de protection. Comparée aux fiches de prise de courant commerciales avec contact de mise à la terre, cette exécution n'est que légèrement plus coûteuse, tout en garantissant une protection complète de contact. 



   La sûreté de protection peut en soi être conformée d'une manière quelconque et, en tant que dispositif de verrouillage d'interrupteur, elle peut être sollicitée mécaniquement à la traction, à la compression, à la flexion ou d'une autre manière. 



  On parvient sans difficultés à la constituer, du point de vue électrique, de façon qu'elle entre avec certitude en action pour de faibles courants dûs à un dérangement. Pour obtenir que le temps d'action soit rendu aussi court que possible, la sûreté de protection peut être fabriquée en une matière conductrice en corrélation avec des matières explosives, comme le fulminate, ou bien avec des matières facilement inflammables, comme le celluloid, ce qui assure une séparation brusque et complète des pôles de la sûreté de protection. 



   L'objet   ae   l'invention est représenté à titre d'exemple au dessin. 



   Les fig. 1 - 3 montrent différentes dispositions de sûretés; 
Les fig. 4 et 5 représentent une fiche avec interrupteur de séparation, vue de profil et en plan, et 
La fig. 6 montre une sûreté de protection, 
Dans les fig. 1 à 3, a désigne un appareil électrique, par exemple un fer à repasser, une cuisinière ou un moteur à usage industriel qui, à l'aide d'un interrupteur de séparation b, doit être automatiquement coupé du circuit lorsque, par suite d'un défaut d'isolement au point c', il se présente une tension dangereuse de contact.

   Cette fonction est remplie par une cartouche de sûreté d sollicitée mécaniquement et électriquement, dont l'un des pôles est relié au boîtier d'appareil c, alors que l'autre pôle est raccorda, d'après la fig. 1, au fil neutre mis à la terre, d'après la   fig.   2 à un point neutre naturel e, et d'après la fig. 3 à un point artificiel de tension nulle f. La sûreté d est dimensionnée de manière qu'elle soit détruite s'il se présente, sur le boîtier d'appareil c, une tension inadmissible de   coutact,   par suite du courant dû à un dérangement allant du boîtier au point à tension neutre. 



  Pour couper alors automatiquement l'appareil a du réseau, la cartouche de sûreté d est accouplée mécaniquement à l'interrupteur de séparation b de manière que, lors de la rupture de la   cartouche   d, le ressort de traction g puisse se détendre et dégager ainsil'interrupteur de separation b. 



   Les fig. 4 et 5 montrent une exécution pratique d'un tel interrupteur sectionneur de sûreté en corrélation avec une fiche de prise de courant bipolaire. Conséquemment, les bornes de raccordement h, i sont reliées à l'aide de ressorts de con- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 tact en étrier k, m qui sont pontés par une traverse n en matière non conductrice. Pour chaque ressort de contact k, m est prévue une pièce de contact o, p avec douilles de prise de courant q, r. Un troisième contact s est disposé de maniere à établir, lors de l'introduction dela fiche, une liaison conductrice avec le boîtier d'appareil c. Le circuit entre les ressorts de contact k, m et les pièces de contact o, p est établi en poussant la traverse n vers le bas.

   Dans cette position, les ressorts de contact k, m sont maintenus pax la cartouche de   sûreté ..9:   représentée   par la     f ig.   6. Dans ce but, la traverse n porte une griffe t et l'extrémité intérieure du plot de contact s une fente dans laquelle la cartouche d s'engage par des organes d'accouplement appropriés visibles sur la fig. 6. De ce fait, on établit en même temps une liaison électrique avec le plot de contact s et, par la griffe t et le ressort de contact k, avec la borne de raccordement h, de sorte que la cartouche de sûreté d est raccordée au boîtier d'appareil et au fil neutre. Grâce à des mesures connues, il faut veiller à ce qu'il ne puisse y avoir de confusion lors du raccordement au réseau. Il sera tout indiqué de ne pas prévoir de sûreté sur le fil neutre.

   Dans ces conditions, lorsqu'un courant de dérangement passe du bottier d'appareil, par le contact s, vers la cartouche de sûreté d, celle-ci se rompt, par exemple sous l'action de la chaleur engendrée par le courant de dérangement, et il s'en suit que les ressorts de contact k, m. préalablement tendus, se dégagent des pièces de contact o, p et isolent l'appareil du réseau par tous ses pôles. Ce processus se répète tant que l'avarie n'a pas été supprimée . 



   Pour permettre la vérification aisée de la sûreté de proteotion et des contacts de raccordement, on peut monter dans la fiche une petite lampe à   incandescence w   avec touche x, raccordée comme indiqué par la fig. 1. Leboîtier de fiche y est en matière isolante; l'introduction de la conduite de raccordement se fait utilement par un manchon en caoutchouc z. 



  L'interrupteur sectionneur de sûreté décrit peut évidemment aussi, dans des cas particulièrement dangereux, être utilisé conjointement avec des mesures de sûreté plus poussées, en prévoyant par exemple en amont de l'interrupteur un relais à tension neutre ou .analogue. La sûreté de protection peut aussi recevoir une résistance propre, par exemple sous la forme d'un film de graphite qui, lors d'un manquement du point de tension neutre, empêche le passage d'un courant dangereux au travers du corps humain, au toucher du boîtier d'appareil.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Electric switch with protective device
 EMI1.1
 --------------------------------------------------
The invention relates to an electrical switch with a protective device, the purpose of which is to automatically break contact between the network and the connected devices when, for example following an insulation fault, it occurs on the line. device a dangerous electromotive contact voltage. In a known protection device of this kind, the separation switch is actuated by a fault voltage coil, functioning as a safety switch and which is connected to the housing of the electrical appliance and, by a special earth pipe. , to an auxiliary earth electrode.

   When an impermissible contact electromotive voltage occurs, a current flows from the faulty location via the voltage coil to the auxiliary earth electrode and switches off all the poles of the device.



   The main fault of the known protection switch-disconnector consists in the fact that the relatively high energy requirements of the safety device require earthing carried out very carefully, to avoid accidental by-passages which make the operation of the device uncertain. protection switch. Therefore the connection pipe must be laid under insulation and it is generally necessary to choose a special auxiliary earth, which entails, in addition to the high purchase price of the protection device, also high installation costs.



   In accordance with the invention, a conductive safety device is interposed, instead of a fault voltage coil, between the housing of the connected device or between another body to be protected against loss of current, and a point natural or artificial neutral voltage of the conductive system, this safety keeping the switch in the closed position, against the opening forces, and releasing, after its destruction, suddenly this switch by the action of the loss of current. This construction has the great advantage that it is no longer necessary to have a special auxiliary earth and the related earthing pipe.



  All you have to do is connect one of the poles of the protection device to the device housing, and connect the other pole to the neutral conductor of the network or, in the case of three-phase current or installations with several conductors, to the center. natural or artificial neutral, or also to the earth.



   Switching off the device is carried out in the simplest way by the fact that the disconnector switch is directly locked and triggered by the body of the protection device itself - Auxiliary components and moving parts are eliminated. , so that the new protective device can be manufactured inexpensively, does not require supervision and guarantees maximum safety in operation.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



  An essential advantage of the invention also consists in the fact that the protective safety device can be mounted directly in the socket outlet. In this case, there is no connection pipe between the protective safety device and the housing of the connected device, and a source of damage is thus eliminated, the monitoring of which, for the usual protective disconnector switches, is only possible. to tradesmen equipped with special tools. Instead of this connecting line, the plug may only have a contact which, when switched on, connects the housing of the device to the second pole of the protective safety device. Compared to commercial receptacle plugs with grounding contact, this execution is only slightly more expensive, while ensuring complete contact protection.



   The protective safety per se can be shaped in any way and, as a switch interlocking device, it can be mechanically stressed in tension, compression, bending or otherwise.



  From the electrical point of view, it is easily achieved without difficulty, so that it comes into action with certainty for low currents due to a fault. To obtain that the action time is made as short as possible, the protective safety can be manufactured in a conductive material in correlation with explosive materials, such as fulminate, or else with easily flammable materials, such as celluloid, this which ensures an abrupt and complete separation of the poles of the protection safety.



   The object of the invention is shown by way of example in the drawing.



   Figs. 1 - 3 show different collateral arrangements;
Figs. 4 and 5 represent a plug with isolation switch, side view and plan view, and
Fig. 6 shows a safety of protection,
In fig. 1 to 3, a designates an electrical appliance, for example an iron, a stove or a motor for industrial use which, by means of a separating switch b, must be automatically cut off from the circuit when, as a result of 'an insulation fault at point c', there is a dangerous contact voltage.

   This function is fulfilled by a mechanically and electrically loaded safety cartridge d, one pole of which is connected to the device box c, while the other pole is connected, as shown in fig. 1, to the earthed neutral wire, as shown in fig. 2 at a natural neutral point e, and according to fig. 3 at an artificial point of zero tension f. The safety device d is dimensioned in such a way that it is destroyed if there is an inadmissible contact voltage on the device box c, as a result of the current due to a fault going from the box to the neutral voltage point.



  In order to automatically cut the device a from the mains, the safety cartridge d is mechanically coupled to the separation switch b so that, when the cartridge d breaks, the tension spring g can relax and release. 'separation switch b.



   Figs. 4 and 5 show a practical execution of such a safety disconnect switch in conjunction with a two-pole socket-outlet. Consequently, the connection terminals h, i are connected by means of support springs.

 <Desc / Clms Page number 3>

 tact stirrup k, m which are bridged by a cross member n in non-conductive material. Each contact spring k, m is provided with a contact piece o, p with socket outlets q, r. A third contact s is arranged so as to establish, when inserting the plug, a conductive connection with the device housing c. The circuit between the contact springs k, m and the contact parts o, p is established by pushing the cross member n down.

   In this position, the contact springs k, m are held by the safety cartridge ..9: represented by f ig. 6. For this purpose, the cross member n carries a claw t and the inner end of the contact pad s a slot in which the cartridge d engages by suitable coupling members visible in FIG. 6. As a result, an electrical connection is established at the same time with the contact pad s and, via the claw t and the contact spring k, with the connection terminal h, so that the safety cartridge d is connected. to the device box and to the neutral wire. By means of known measures, care must be taken to ensure that there is no confusion when connecting to the grid. It will be advisable not to provide a safety on the neutral wire.

   Under these conditions, when a fault current passes from the appliance casing, via the contact s, to the safety cartridge d, the latter breaks, for example under the action of the heat generated by the disturbance current , and it follows that the contact springs k, m. tensioned beforehand, the contact parts o, p emerge and isolate the device from the network by all its poles. This process is repeated as long as the damage has not been removed.



   To allow easy verification of the safety of protection and of the connection contacts, a small incandescent lamp w can be fitted in the plug with button x, connected as shown in fig. 1. The plug housing is made of insulating material; the introduction of the connection pipe is usefully done by a rubber sleeve z.



  The safety switch-disconnector described can obviously also, in particularly dangerous cases, be used in conjunction with more extensive safety measures, for example by providing upstream of the switch a relay with neutral voltage or the like. The protective device can also receive its own resistance, for example in the form of a graphite film which, when the neutral voltage point is breached, prevents the passage of a dangerous current through the human body, to the touch the device housing.


    

Claims (1)

RESUME ----------- 1. Interrupteur électrique avec dispositif de protection qui, lorsqu'il se présente une tension inadmissible de contact, est déclenché par le courant dû à un dérangement, caractérisé par le fait qu'entre le boîtier (c) de l'appareil et un point naturel ou artificiel de tension neutre du système conducteur est intercalée une sûreté conductrice (d) qui maintient l'interrupteur sectionneur (b, k, m) dans la position fermée, à l'encontre de l'action des forces d'ouverture, et qui, après sa destruction par l'action du courant dû à un dérangement, dégage brusquement cet interrupteur. ABSTRACT ----------- 1. Electrical switch with protective device which, when an inadmissible contact voltage arises, is triggered by the current due to a fault, characterized by the fact that between the housing (c) of the device and a point natural or artificial neutral voltage of the conductive system is interposed a conductive safety device (d) which keeps the disconnector switch (b, k, m) in the closed position, against the action of the opening forces, and which, after its destruction by the action of the current due to a disturbance, suddenly releases this switch. 2. Interrupteur sectionneur électrique à dispositif de protection, suivant 1, caractérisé par le fait que la sûreté de protection (d) est logée dans une fiche de prise de courant <Desc/Clms Page number 4> (y) contenant également le dispositif (k, m) coupant le courant ainsi qu'un contact de protection (s) établissant la liaison conductrice avec le boîtier d'appareil. 2. Electrical disconnector switch with protection device, according to 1, characterized in that the protective safety device (d) is housed in a socket outlet <Desc / Clms Page number 4> (y) also containing the device (k, m) cutting the current as well as a protection contact (s) establishing the conductive link with the device housing. 3. Interrupteur sectionneur électrique à dispositif de protection, suivant 1 et 2, caractérisé par le fait que la sûreté de protection (d) est constituée en une matière conductrice de courant, en corrélation avec des matières explosives ou facilement inflammables provoquant la séparation accélérée des deux pôles. 3. Electrical disconnector switch with protective device, according to 1 and 2, characterized in that the protective safety device (d) consists of a current conducting material, in correlation with explosive or easily flammable materials causing the accelerated separation of the two poles.
BE456521D BE456521A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE456521A true BE456521A (en)

Family

ID=110165

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE456521D BE456521A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE456521A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US8605402B2 (en) Heat sensor responsive to electrical overloads
CN100407354C (en) GFCI of surface perforating device with bridge contact and automatic blocking protective socket used at the time of trip
US7455538B2 (en) Electrical wiring devices with a protective shutter
US4034266A (en) Electric wall receptacle with ground fault protection
US7355827B2 (en) Ground fault circuit interrupter with reverse wiring protection
US11152769B2 (en) Overvoltage protection arrangement consisting of a horn spark gap accommodated in an insulating housing
US8159803B2 (en) Heat actuated interrupter receptacle
EP0104981B1 (en) Electric circuit breaker with a remotely controlled static switching device
US20060044087A1 (en) Ground fault circuit interrupter with reverse wiring protection
KR20040060828A (en) GFCI receptacle having blocking means
FR2682220A1 (en) CIRCUIT BREAKER WITH ELECTRONIC CIRCUIT BREAKER UNITS AND INTERCHANGEABLE LOAD TERMINAL AND LINE PLATES AND CHARGE TERMINAL CONNECTOR FOR SUCH A CIRCUIT BREAKER.
US20070133136A1 (en) Gfci receptacle with single button for test-reset function
CA2763684C (en) Circuit protection device for photovoltaic systems
US20070257764A1 (en) Portable electrical receptacle with multiple heat sensors
US6529112B1 (en) Ring tongue lug retainer molded case circuit breaker
MXPA06014630A (en) Two pole circuit interrupter employing a single arc fault or ground fault trip circuit.
CN108400072B (en) Single-stage circuit breaker
CN202206074U (en) Protective electrical wiring device
CN214588674U (en) Residual current operated circuit breaker of multimode electricity-taking
BE456521A (en)
EP0058589B1 (en) Adapter with ground fault interrupter
CN212676128U (en) Maintenance electrician short circuit device
EP0018867A2 (en) Protected electric power supply comprising a thyristor
EP1267468A2 (en) Surge protective device
FR2678781A1 (en) Safety device for an electrical plug