BE445571A - - Google Patents

Info

Publication number
BE445571A
BE445571A BE445571DA BE445571A BE 445571 A BE445571 A BE 445571A BE 445571D A BE445571D A BE 445571DA BE 445571 A BE445571 A BE 445571A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
lens
lenses
vision
glass
primary
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE445571A publication Critical patent/BE445571A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G02OPTICS
    • G02CSPECTACLES; SUNGLASSES OR GOGGLES INSOFAR AS THEY HAVE THE SAME FEATURES AS SPECTACLES; CONTACT LENSES
    • G02C7/00Optical parts
    • G02C7/02Lenses; Lens systems ; Methods of designing lenses
    • G02C7/06Lenses; Lens systems ; Methods of designing lenses bifocal; multifocal ; progressive

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Ophthalmology & Optometry (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Optics & Photonics (AREA)
  • Eyeglasses (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Lentilles à foyers multiples et à axes communs et leur procédé de fabrication"   @   présente invention a pour objet le nouveau produit industriel constitué par une lentille à foyers multiples et, en particulier, par une lentille à double ou à triple foyer dont les divers éléments ont un axe commun. 



   L'intention -vise également une lentille multifocale à axes optiques communs permettant de réaliser une correction variable de l'astigmatisme visuel. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   On sait que dans les lentilles à foyers multiples ac-   tuellement   employées, les divers éléments constitutifs de la lentille ont chacun un axe propre et que ces divers axes ne se confondent pas. Il en résulte divers inconvénients et notamment le phénomène connu sous le nom de "saut   d'im@-   ges" qui est extrêmement   @ênant   pour la personne portant des verres correcteurs ainsi établis. 



   La lentille perfectionné qui   fait   l'objet de l'inven- tion supprime complètement cet inconvénient 'grâce au fait Que ses divers éléments ont le même axe; elle présente di- vers autres avantages qui seront exposés ci-après. 



   L'invention a également pour objet le procédé de fa- brication des lentilles en question. 



   Conformément à l'invention, pour fabriquer une len- tille à foyers multiples et à axes communs, on part de pla- quettes de verre, composées elles-mêmes d'une ou plusieurs pièces de verre, composées elles-mêmes d'une ou plusieurs pièces de verre, d'indices différents, collées ou soudées entre elles par la tranche (inclinée ou droite) par tout pro- cédé connu. La forme des diverses pièces composant chacune des plaquettes de verre précitées peut être absolument quel- conque, ce qui permet de réaliser des lentilles   possédant   des propriétés extrêmement variées. 



   A titre d'exemple seulement, on a représenté sur les fig. 1 à 9 du dessin annexé quelques exemples de formes dif- férentes des pièces de verre composant une plaquette. 



   Les fig. 10 à 16 représentent divers types de lentille: réalisées conformément à l'invention; 
Les fig. 17 à 25 illustrent l'application de   l'inven-   tion au cas des lentilles multifocales à axes optiques com- muns pour la correction de l'astigmatisme visuel. 



   Chacune des Fig. 1 à 9 représente un type de pla-   quette   de verre vu de face et vu en coupe. 



   Sur ces diverses figures, on a désigné par   .nI'  n2, 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 n3 les indices de réfraction des pièces de verre composant chaque plaquette. Les plaquettes des fig. 1 à 6 et celle de la fig. 8 comprennent chacune deux pièces de verre d'indices différents n1 et . Les plaquettes des fig. 7 et 9 sont for- mées de trois pièces de verre   d'indices ni,   n2, n3 également différents. 



   Il est bien entendu que les formes géométriques des pièces de verre composant les plaquettes sur les fig. 1 à 9 n'ont été données qu'à titre d'illustration de divers modes possibles de réalisation de l'invention et que celle-ci n'est nullement limitée auxdites formes. 



   Suivant les besoins à satisfaire, on peut combiner des pièces de verre affectant, toute autre forme et les disposer de toute autre manière pour former, après collage ou soudure, la plaquette désirée. 



   C'est au moyen de ces plaquettes qu'on établit la len- tille primaire désirée, lentille taillée dans les plaquettes en question et composée, une fois terminée, de plusieurs   se@-   mentsayant chacun un foyer propre (en raison des indices de réfraction différents choisis pour les éléments constitutifs). 



  Mais chacune de ces portions de lentille a son axe confondu avec celui des autres portions, cette particularité, qui consti- tue une caractéristique essentielle de l'invention, résultant de la fabrication même. :.L'axe commun aux diverses portions de lentille est celui de la lentille primaire. 



   En partant des lentilles primaires ainsi obtenues, il est facile de réaliser une lentille plusieurs foyers en choi- sissant des portions donnant la correction de vision désirée et en soudant ou en collant par tout moyen connu le nombre voulu de ces lentilles primaires. 



   On choisit à cet effet les indices convenables pour les divers segments constitutifs des lentilles primaires et on cal- cule les rayons des surfaces intérieure et extérieure en fonc- tion des puissances et des corrections que l'on désire obtenir. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Les fig, 10 à 15 montrent, à titre d'exemples seulement, un certain nombre de lentilles de types divers obtenus conformé- ment à l'invention. Chacune de ces figures représente la lon- tille correspondante -vue de face et vue en coupe. les fig. 10 et 12 montrent une lentille à double foyer donnant la vision de loin par sa partie   supérieure   et la vision de près par sa partie inférieure. 



   'Les fig. 11 et 13 représentent des lentilles réalisant des combinaisons triples. 



   La lentille de la fig. 11 donne la vision de loin par les segments supérieur et inférieur et la vision de près par le segment intermédiaire. la lentille de la fige 13 réalise la correction pour la -vision à distance par son segment supérieur, pour la vision à distance moyenne par son segment intermédiaire et pour la 'vision de près par son segment inférieur. 



   Il va de soi que l'on peut obtenir, conformément à l'in- vention, un nombre quelconque de foyers : il suffit pour cela de combiner, de la manière précédemment indiquée, plusieurs lentilles primaires en fonction des foyers que l'on veut obte-   nir.   



   Un deuxième mode de fabrication, constituant une vari- ante de l'invention, consiste à tailler dans chaque plaquette devant constituer une lentille primaire   la   surface qui doit se trouver collée ou soudée. En collant ou soudant par leurs sur- faces communes deux de ces plaquettes, on obtient une nouvelle plaque dans laquelle il suffit ensuite de tailler les surfaces extérieures en se limitant à l'épaisseur minime qui permet de conserver sa forme à la ligne de séparation. Dans le cas de plusieurs lentilles, il suffit d'opérer de proche en procbe pour arriver aux épaisseurs minima. 



   On obtient de cette manière des lentilles composées d'épaisseur minimum ayant par exemple, après soudure, dans le cas d'un double foyer   (fig.12)   la structure de la fig. 14 et; 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 dans le cas d'un triple foyer (fig, 13) la structure de la fig. 



  15. 



   On peut également à l'aide de ces nouvelles lentilles obtenir des effets prismatiques différents à l'aide des surfa- ces intérieures et extérieures pour chacune des puissances considérées et ceci dqns une même lentille, sans introduire de saut d'images, lorsqu'on passe successivement d'une -vision   à l'autre.    



   La fig, 16 représente à titre d'exemple, vue de face et en coupe par le diamètre AB et par le diamètre EF, une lentil- le à double foyer à effet prismatique dans le plan CD et sans effet dans les plans AB et EF. 



   L'intention procure les avantages essentiels suivants: 
1 - la lentille obtenue est une lentille unique à foyers multiples sans saillies et à lignes de séparation invisibles ou presque invisibles; 
2 - la ou les lignes de séparation peuvent être quel- conques et choisies à volonté; en particulier, cette ligne ou ces lignes de séparation peuvent être droites et aller d'un bord à l'autre de la lentille, ce qui donne un champ maximum pour toutes les portions de vision; 
3 - les divers segments constituant la lentille peuvent avoir une forme choisie quelconque et on peut donner suivant les besoins à chaque portion de vision la grandeur voulue; 
4 - grâce au fait que tous les éléments constitutifs de la lentille ont le même axe, ladite lentille ne produit aucun saut   d*images   lorsque la vision passe successivement d'un foyer à l'autre;

   
5 - l'usinage des diverse lentilles primaires est réali- sé sans autre précaution que celles exigées habituellement pour ce genre de travail; 
6 - on peut, sans altérer les qualités des lentilles réalisées conformément à l'invention, donner aux diverses sur- faces des formes sphériques, des formes asphériques, des formes 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 cylindriques ou des formes toriques ; 
7 - il est possible, à l'aide de ces   lentilles,d'obtenir   des effets prismatiques par l'intermédiaire des surfaces in- térieures ou extérieures tout en conservant, dans certains cas, une lentille d'épaisseur constante au bord et qui   n'occasionne   pas de saut d'images. 



     1,'invention   permet encore de réaliser des lentilles mul- tifocales avec correction de l'astigmatisme visuel, lentilles présentant des avantages particulièrement importants. 



   On sait que les -verres servant à la correction de l'as- tigmatisme visuel sont actuellement établis de manière telle que cette correction est la même pour la 'vision de loin et pour la vision de près. De même, dens les verres correcteurs   multifo-   caux connusjusqu'à cejour, l'effet astigmatique restele même pour les différents foyers et seule; la puissance sphérique 'varie, suivant qu'il s'agit de la 'vision de loin ou de la vi- sion de près. Or, il a été constaté que les caractéristiques de l'astigmatisme à corriger   -varient   le plus souvent   lorsqu'on   passe de la vision de loin à la 'vision de près, en raison de la convergence des yeux et de la rotation des globes oculaires qui se produisent lorsqu'on passe d'une vision à l'autre. 



   La présente invention permet, par application du moyen général décrit plus haut, de réaliser des verres correc- teurs   mult ifocaux   ayant des effets astigmatiques différents pour chaque plage de 'vision. 



   L'invention a pour objet le nouveau produit industriel que constitue un verre correcteur présentant les caracteris- tiques précitées ; elle 'vise également le procédé de fabrica- tion de tels verres. les nouveaux -verres correcteurs réalisés conformé- ment à l'invention permettent d'obtenir les corrections supplé- mentaires suivantes, qu'il s'agisse de la vision de près ou de la -vision de loin : 1) Variation de l'effet astigmatique en puissance, sans chan- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 ger son orientation. 



   Exemple : 
Pour un verre à double foyer, on peut réaliser la combinai- son suivante : a) plage destinée à la vision de loin : 
80 -   Idptr   cyl. combiné à une sphère de-5 dptr. b) plage destinée à la -vision de près : 
80  + 1 dptr cyl. combiné à une sphère de -4 dptr, 2) Variation d'orientation de l'effet astigmatique sans changer sa puissance. 



   Exemple : 
Pour un verre à double foyer, on peut réaliser la combi- naison suivante : a) plage destinée à la -vision de loin : 
45  + 2 dptr cyl. combiné à une sphère de +3 dptr. b) plage destinée à la -vision de près : 
55  + 2 dptr cyl. combiné à une sphère de +5 dptr. 



  3) Variation de l'effet astigmatique en puissance et en orien- tation. 



   Exemple : 
Pour un verre à double foyer, on peut réaliser la combinai- son suivante : a) plage destinée à la vision de loin :   70    + 2,5 dptr cyl. combiné à une sphère de   +4   dptr b) plage destinée à la vision de près : 
62  + 4 dptr cyl. combiné à une sphère de + 7 dptr 
On peut également, dans un autre mode de mise en oeuvre de l'invention, obtenir dans un verre correcteur les résultats ci-dessus mentionnés, sans faire varier la puissance sphérique dudit verre avec lequel, en d'autres termes, seul l'effet as-   tigmatique   change pour la vision de loin et pour la vision de près. 



   Le moyen à l'aide duquel on obtient les différents effets astigmatiques précités consiste à combiner, en les soudant ou en les collant par tous moyens connus, des lentilles :primaire 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 réalisées comme celles décrites ci-dessus. 



   Ces lentilles primaires doivent comporter une ou deux surfaces cylindriques ou toriques dont l'orientation et la puissance, les unes par rapport aux autres, sont fonction de la puissance finale que l'on désire obtenir. 



   Les lentilles primaires une fois taillées sont collées ou soudées par leurs surfaces communes. 



   En conséquence, dans la lentille composite obtenue et pour les zones présentant les mêmes indices à la lumière inci- dente, seul comptera l'effet astigmatique des surfaces externes. 



   Dans la ou les plages où la lumière incidente rencontre- ra différents indices, l'effet astigmatique obtenu sera la ré- sultante de l'effet partiel de chaque lentille primaire. 



   Sur le dessin, on a représenté schématiquement,à titre d'exemple seulement et sans aucun caractère limitatif, deux modes de réalisation de cette variante de l'invention. 



   La figure 17 représente une lentille à double foyer à effet astigmatique différent pour la vision de loin et pour la vision de près ; 
Les fig. 18 et 19 représentent les deux lentilles pri- maires au moyen desquelles on constitue la lentille de la fig. 



  17 ; 
Les fig. 20, 21 et 22 montrent, vue de face, en coupe par XXI-XXI et en coupe par XXII-XXII de la fig. 20, respective- ment, une lentille à double foyer établie conformément à l'in- vention, mais présentant une épaisseur indésirable; 
Les fig. 23, 24 et 25 montrent, en vue de face, en coupe par   XXIV-XXIV   et en coupe par XXV-XXV de la fig. 23, res-   pectivement,   une lentille réalisée conformément à une variante de l'invention, lentille donnant les mêmes effets que celle des fig. 20 à 22, mais avec une épaisseur acceptable. 



   Le 'verre correcteur que représente la fige 17, et qui constitue un exemple des multiples modes de réalisation possibles de l'invention est formé des deux lentilles primaires a et ) 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 que montrent les fig, 18 et 19. 



   La lentille a, taillée dans un verre d'indice n, comporte deux surfaces toriques dont les méridiens principaux font un certain angle entre eux, en produisant un effet astigmatique résultant suivant un angle de X  et de puissance respective Dx et D'x, suivant des méridiens principaux. 



   La lentille b est taillée dans un disque comportant deux segments, l'un d'indice n, l'autre d'indice n1; elle comporte une surface sphérique et une surface torique dont les rayons de courbure sont les mêmes que ceux de la deuxième surface de la lentille a, mais de signe contraire. 



   Cette lentille a un effet astigmatique suivant une direc- tion de y  et une puissance Dy et D'y,respetivement, suivant ses méridiens principaux. 



   Une fois les deux lentilles accolées par leur surface commune, conformément à ce qui a été décrit plus haut, on ph- tient une lentille composite (fig. 17) ayant un effet astigma-   tique.   



   1 / pour la -vision de loin : suivant une direction de v  et de puissance Dv et D'v, suivant ses méridiens principaux. 



   2 / pour la vision de   près :   suivant une direction dez  et de puissance Dz et D'z, suivant ses méridiens principaux. sur la fig, 17, IL indique l'orientation de l'effet as- tigmatique pour la vision de loin, tandis que PP indique l'o- rientation dudit effet pour la vision de près. 



   Le nombre de lentilles à coller ou à souder pour une puissance déterminée dépend de la forme des plages que l'on choisit; ces formes entraînent à des épaisseurs plus ou moins acceptables. Le calcul montre en effet que, dans certains cas, la variation de l'effet astigmatique d'une plage à l'autre ne peut être obtenue que par des surfaces toriques dont les rayons de courbure suivant deux méridiens principaux sont, l'un positif, l'autre négatif, On se trouve ainsi conduit parfois à réaliser 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 des verres dont l'épaisseur est inacceptable, out tout au moins   gênante,   comme le montre l'exemple des fig. 20 à 22.

   Pour remé- dier à cet inconvénient, conformément à une variante de l'inven- tion, on introduit dans le système composant le verre correcteur une lentille d'indice approprié qui permet d'obtenir, entre deux lentilles primaires consécutives, une différence d'indice positive pour le premier dioprtre interne et une différence d'indice négative pour l'autre dioptre. Cette lentille auxili- aire comporte deux surfaces toriques dont les méridiens principaw ont même direction. On obtient ainsi suivant les deux méridiens un effet .stigmatique positif et un effet astigmatique négatif avec des rayons de courbure de même signe. 



   Les fig. 20 à 22 montrent, à titre d'exemple, un verre à double foyer à effet astigmatique différent pour la -vision de loin et pour la -vision de près, verre formé (voir fig. 21 et 22) de deux lentilles primaires. Les mêmes effets peuvent être obtenus avec le verre des fig, 23 à 25 formé de trois lentilles primaires. 



   Les coupes de ces deux verres que représentent les   fig.   21 et 22, d'une part, et 24 et 25, d'autre part, montrent que la lentille des fig. 23 à 25 a une épaisseur moindre et qu'elle doit être adoptée de préférence à la lentille des fig. 



  20 à 22. 



   Dans le cas de forte puissance, on peut également utiliser des tores ou des cylindres à surfaces   asphériques.   



   En outre, les -verres correcteurs des fig, 17 à 25 présentent tous les avantages indiqués plus haut pour le pre- mier mode de réalisation.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Lenses with multiple foci and common axes and their manufacturing process" @ The present invention relates to the new industrial product consisting of a lens with multiple foci and, in particular, by a double or triple focus lens, the various elements of which have a common axis.



   The intention is also a multifocal lens with common optical axes making it possible to achieve a variable correction of visual astigmatism.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   It is known that in the multiple focal point lenses currently in use, the various constituent elements of the lens each have their own axis and that these various axes do not merge. This results in various drawbacks and in particular the phenomenon known as "image skipping" which is extremely annoying for the person wearing corrective glasses thus established.



   The improved lens which is the object of the invention completely eliminates this drawback by virtue of the fact that its various elements have the same axis; it has various other advantages which will be explained below.



   The subject of the invention is also the method of manufacturing the lenses in question.



   According to the invention, in order to manufacture a lens with multiple focal points and with common axes, the starting point is glass plates, themselves composed of one or more pieces of glass, themselves composed of one or more pieces of glass. several pieces of glass, of different indices, glued or welded together by the edge (inclined or straight) by any known method. The shape of the various parts making up each of the aforementioned glass plates can be absolutely any, which makes it possible to produce lenses having extremely varied properties.



   By way of example only, there is shown in FIGS. 1 to 9 of the appended drawing some examples of different shapes of the glass pieces making up a wafer.



   Figs. 10 to 16 represent various types of lens: produced in accordance with the invention;
Figs. 17 to 25 illustrate the application of the invention to the case of multifocal lenses with common optical axes for the correction of visual astigmatism.



   Each of Figs. 1 to 9 shows a type of glass plate seen from the front and seen in section.



   In these various figures, we denote by .nI 'n2,

 <Desc / Clms Page number 3>

 n3 the refractive indices of the pieces of glass making up each plate. The plates of fig. 1 to 6 and that of FIG. 8 each include two pieces of glass with different indices n1 and. The plates of fig. 7 and 9 are formed from three pieces of glass with indices ni, n2, n3 which are also different.



   It is understood that the geometric shapes of the pieces of glass making up the plates in FIGS. 1 to 9 have been given only by way of illustration of various possible embodiments of the invention and that the latter is in no way limited to said forms.



   Depending on the needs to be satisfied, it is possible to combine pieces of affecting glass, any other shape and arrange them in any other way to form, after gluing or welding, the desired plate.



   It is by means of these plates that the desired primary lens is established, a lens cut from the plates in question and composed, once completed, of several segments each having its own focus (due to the refractive indices different chosen for the constituent elements).



  However, each of these lens portions has its axis coinciding with that of the other portions, this feature, which constitutes an essential feature of the invention, resulting from the actual manufacture. The axis common to the various lens portions is that of the primary lens.



   Starting from the primary lenses thus obtained, it is easy to produce a lens with several focal points by choosing portions giving the desired vision correction and by welding or gluing by any known means the desired number of these primary lenses.



   For this purpose, the suitable indices are chosen for the various constituent segments of the primary lenses and the radii of the inner and outer surfaces are calculated as a function of the powers and of the corrections which are desired to be obtained.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Figures 10 to 15 show, by way of example only, a number of lenses of various types obtained in accordance with the invention. Each of these figures represents the corresponding length - front view and sectional view. figs. 10 and 12 show a bifocal lens giving far vision via its upper part and near vision via its lower part.



   'Figs. 11 and 13 represent lenses making triple combinations.



   The lens of FIG. 11 gives far vision through the upper and lower segments and near vision through the intermediate segment. the lens of the pin 13 performs the correction for distance -vision by its upper segment, for medium-distance vision by its intermediate segment and for near vision by its lower segment.



   It goes without saying that it is possible to obtain, in accordance with the invention, any number of focal points: it suffices for this to combine, in the manner previously indicated, several primary lenses according to the focal points that one wishes. get.



   A second method of manufacture, constituting a variant of the invention, consists in cutting, in each plate which is to constitute a primary lens, the surface which must be glued or welded. By gluing or welding by their common surfaces two of these plates, a new plate is obtained in which it is then sufficient to cut the outer surfaces while limiting oneself to the minimum thickness which makes it possible to retain its shape at the separation line. In the case of several lenses, it suffices to operate step by step to arrive at the minimum thicknesses.



   In this way, compound lenses of minimum thickness are obtained, for example having, after welding, in the case of a bifocal (fig. 12) the structure of fig. 14 and;

 <Desc / Clms Page number 5>

 in the case of a triple focus (fig, 13) the structure of fig.



  15.



   It is also possible, using these new lenses, to obtain different prismatic effects using the interior and exterior surfaces for each of the powers considered and this in the same lens, without introducing any image jump, when passes successively from one view to another.



   Fig. 16 shows by way of example, front view and in section by the diameter AB and by the diameter EF, a double focus lens with prismatic effect in the CD plane and without effect in the AB and EF planes .



   Intent provides the following essential benefits:
1 - the lens obtained is a single lens with multiple focal points without protrusions and with invisible or almost invisible separation lines;
2 - the separation line or lines can be any and chosen at will; in particular, this line or lines of separation can be straight and go from one edge to the other of the lens, which gives a maximum field for all the vision portions;
3 - the various segments constituting the lens may have any chosen shape and each viewing portion can be given the desired size as required;
4 - thanks to the fact that all the constituent elements of the lens have the same axis, said lens does not produce any jump in images when the vision passes successively from one focus to another;

   
5 - the machining of the various primary lenses is carried out without any other precaution than those usually required for this type of work;
6 - it is possible, without altering the qualities of the lenses produced in accordance with the invention, to give the various surfaces spherical shapes, aspherical shapes,

 <Desc / Clms Page number 6>

 cylindrical or toric shapes;
7 - it is possible, with the aid of these lenses, to obtain prismatic effects via the interior or exterior surfaces while maintaining, in certain cases, a lens of constant thickness at the edge and which does not does not cause skipping of images.



     1, the invention also makes it possible to produce mul- tifocal lenses with correction of visual astigmatism, lenses having particularly important advantages.



   It is known that the glasses used for the correction of visual astigmatism are presently established in such a way that this correction is the same for far vision and for near vision. Likewise, in the multifocal corrective lenses known to date, the astigmatic effect remains the same for the different foci and only; the spherical power varies, according to whether it is' far vision or near vision. However, it has been observed that the characteristics of astigmatism to be corrected - most often vary when passing from far vision to near vision, due to the convergence of the eyes and the rotation of the eyeballs. that occur when switching from one vision to another.



   The present invention makes it possible, by applying the general means described above, to produce multifocal corrective glasses having different astigmatic effects for each range of vision.



   The subject of the invention is the new industrial product which constitutes a corrective lens exhibiting the aforementioned characteristics; it also relates to the method of manufacturing such glasses. the new corrective lenses produced in accordance with the invention make it possible to obtain the following additional corrections, whether it concerns near vision or far vision: 1) Variation of the effect astigmatic in power, without chan-

 <Desc / Clms Page number 7>

 manage its orientation.



   Example:
For a bifocal lens, the following combination can be achieved: a) range intended for far vision:
80 - Idptr cyl. combined with a sphere of -5 dptr. b) range intended for near-vision:
80 + 1 dptr cyl. combined with a sphere of -4 dptr, 2) Variation of orientation of the astigmatic effect without changing its power.



   Example:
For a bifocal lens, the following combination can be achieved: a) range intended for far-vision:
45 + 2 dptr cyl. combined with a sphere of +3 dptr. b) range intended for near-vision:
55 + 2 dptr cyl. combined with a sphere of +5 dptr.



  3) Variation of the astigmatic effect in power and in orientation.



   Example:
For a bifocal lens, the following combination can be achieved: a) range intended for far vision: 70 + 2.5 dptr cyl. combined with a sphere of +4 dptr b) range intended for near vision:
62 + 4 dptr cyl. combined with a sphere of + 7 dptr
It is also possible, in another embodiment of the invention, to obtain the above-mentioned results in a corrective lens, without varying the spherical power of said lens with which, in other words, only the effect astigmatic changes for far vision and for near vision.



   The means by which the various aforementioned astigmatic effects are obtained consists of combining, by welding or gluing them by any known means, lenses: primary

 <Desc / Clms Page number 8>

 carried out like those described above.



   These primary lenses must include one or two cylindrical or toric surfaces, the orientation and power of which, with respect to each other, are a function of the final power that it is desired to obtain.



   The primary lenses once cut are glued or welded by their common surfaces.



   Consequently, in the composite lens obtained and for the zones exhibiting the same indices in the incident light, only the astigmatic effect of the external surfaces will count.



   In the range (s) where the incident light will encounter different indices, the astigmatic effect obtained will be the result of the partial effect of each primary lens.



   In the drawing, there is shown schematically, by way of example only and without any limiting nature, two embodiments of this variant of the invention.



   FIG. 17 shows a bifocal lens with a different astigmatic effect for far vision and for near vision;
Figs. 18 and 19 show the two primary lenses by means of which the lens of FIG.



  17;
Figs. 20, 21 and 22 show, front view, in section through XXI-XXI and in section through XXII-XXII of FIG. 20, respectively, a bifocal lens made in accordance with the invention, but having an undesirable thickness;
Figs. 23, 24 and 25 show, in front view, in section through XXIV-XXIV and in section through XXV-XXV of FIG. 23, respectively, a lens produced in accordance with a variant of the invention, the lens giving the same effects as that of FIGS. 20 to 22, but with an acceptable thickness.



   The 'corrective glass represented by the fig 17, and which constitutes an example of the multiple possible embodiments of the invention is formed of the two primary lenses a and)

 <Desc / Clms Page number 9>

 shown in figs, 18 and 19.



   The lens a, cut in a glass of index n, has two toric surfaces whose main meridians form a certain angle between them, producing an astigmatic effect resulting at an angle of X and of respective power Dx and D'x, according to of the main meridians.



   The lens b is cut from a disc comprising two segments, one of index n, the other of index n1; it comprises a spherical surface and a toric surface whose radii of curvature are the same as those of the second surface of the lens a, but of opposite sign.



   This lens has an astigmatic effect along a direction of y and a power of Dy and D'y, respectively, along its principal meridians.



   Once the two lenses have been placed side by side by their common surface, in accordance with what has been described above, a composite lens is held (FIG. 17) having an astigmatic effect.



   1 / for distance vision: following a direction of v and of power Dv and D'v, following its main meridians.



   2 / for near vision: following a direction of z and of power Dz and D'z, following its main meridians. in FIG. 17, IL indicates the orientation of the astigmatic effect for far vision, while PP indicates the orientation of said effect for near vision.



   The number of lenses to be glued or welded for a determined power depends on the shape of the pads that are chosen; these shapes result in more or less acceptable thicknesses. The calculation shows that, in certain cases, the variation of the astigmatic effect from one beach to another can only be obtained by toric surfaces whose radii of curvature along two main meridians are, one positive , the other negative, We find ourselves thus sometimes led to realize

 <Desc / Clms Page number 10>

 glasses whose thickness is unacceptable, or at least inconvenient, as shown by the example of FIGS. 20 to 22.

   To remedy this drawback, in accordance with a variant of the invention, a lens of suitable index is introduced into the system making up the corrective lens which makes it possible to obtain, between two consecutive primary lenses, a difference of. positive index for the first internal dioptre and a negative index difference for the other dioptre. This auxiliary lens has two toric surfaces whose principal meridians have the same direction. A positive stigmatic effect and a negative astigmatic effect with radii of curvature of the same sign are thus obtained along the two meridians.



   Figs. 20 to 22 show, by way of example, a bifocal lens with a different astigmatic effect for far vision and for near vision, glass formed (see FIGS. 21 and 22) of two primary lenses. The same effects can be obtained with the glass of Figs, 23 to 25 formed of three primary lenses.



   The sections of these two glasses shown in fig. 21 and 22, on the one hand, and 24 and 25, on the other hand, show that the lens of FIGS. 23 to 25 has a lesser thickness and that it should be adopted in preference to the lens of FIGS.



  20 to 22.



   In the case of high power, it is also possible to use toroids or cylinders with aspherical surfaces.



   In addition, the corrective lenses of Figs, 17 to 25 exhibit all the advantages indicated above for the first embodiment.


    

Claims (1)

R E S U M E L'invention a pour objet : A - le nouveau produit industriel constitué par une lentille à foyers multiples et à axes communs, formée par la réunion (par soudure ou par collage par tout procédé connu) du nombre voulu de lentilles primaires, elles-mêmes taillées <Desc/Clms Page number 11> dans des plaquettes de verre composées chacune d'une ou de plusieurs pièces de verre d'indices de réfraction différents collées ou soudées entre elles par la tranche de toutes manières connues, la lentille composite ainsi obtenue ne présentant pas de saillies et ne donnant lieu à aucun saut d'images lorsque la vision passe d'un foyer à l'autre; B - un procédé de fabrication de la lentille spécifiée sous A, procédé caractérisé par la succession d'opérations sui- -vantes : ABSTRACT The subject of the invention is: A - the new industrial product consisting of a lens with multiple focal points and with common axes, formed by the union (by welding or by gluing by any known process) of the desired number of primary lenses, themselves cut <Desc / Clms Page number 11> in glass plates each composed of one or more pieces of glass of different refractive indices glued or welded together by the edge in any known manner, the composite lens thus obtained not having any projections and not giving rise to no jump of images when the vision passes from one focus to another; B - a process for manufacturing the lens specified under A, characterized by the succession of the following operations: 1 - on forme des plaquettes de verre composées d'un nombre convenable de pièces de verre d'indices de réfraction différents et de forme quelconque collées ou soudées entre elles par la tranche; 2 - on taille dans ces plaquettes des lentilles pri- maires, chacune des lentilles obtenues étant ainsi composée de plusieurs segments qui ont chacun un foyer propre résultant de l'indice de réfraction du verre choisi pour le constituer, tous les segments d'une même lentille primaire ayant cependant, par construction, leurs axes confondus en un axe unique pour ladite lentille; 1 - glass plates are formed composed of a suitable number of pieces of glass of different refractive indices and of any shape glued or welded together by the edge; 2 - primary lenses are cut in these plates, each of the lenses obtained thus being composed of several segments which each have their own focus resulting from the refractive index of the glass chosen to constitute it, all the segments of the same primary lens having, however, by construction, their axes coincide in a single axis for said lens; 3 - on établit la lentille à foyers multiples désirée par soudure ou collage, par tout procédé approprié, du nombre voulu de lentilles primaires, en ohoisissant les indices de réfraction convenables pour les segments et, en calculant les rayons des surfaces intérieure et extérieure de la lentille fi- nale en fonction des puissances et des corrections que l'on dé- sire obtenir, l'usinage se faisant sans autre précaution que celles exigées habituellement pour ce genre de travail et les diverses surfaces pouvant comporter, suivant les besoins, des formes sphériques, asphériques, cylindriquesn toriques, etc... 3 - the desired multi-focal lens is established by welding or gluing, by any suitable process, the desired number of primary lenses, choosing the correct refractive indices for the segments and, calculating the radii of the inner and outer surfaces of the lens. final lens as a function of the powers and of the corrections that one wishes to obtain, the machining being done without any other precaution than those usually required for this kind of work and the various surfaces which may include, according to needs, shapes spherical, aspherical, cylindricaln toric, etc ... Les lentilles ainsi réalisées permettent l'obtention d'effets prismatiques sans saut d'images,, C - une variante de la lentille spécifiée sous A, variante concernant une lentille multifocale à axes optiques <Desc/Clms Page number 12> communs pour la correction de l'astigmatisme visuel, lentille essentiellement caractérisée par le fait qu'elle réalise la correction de la vision de loin et de la vision de près avec des effets astigmatiques différents pour les diverses plages de vision, la variation de l'effet astigmatique portant, soit sur sa puissance seulement, soit sur son orientation seulement, soit, à la fois, sur sa puissance et sur son orientation. The lenses thus produced make it possible to obtain prismatic effects without image jumping, C - a variant of the lens specified under A, variant concerning a multifocal lens with optical axes <Desc / Clms Page number 12> common for the correction of visual astigmatism, lens essentially characterized by the fact that it achieves the correction of far vision and near vision with different astigmatic effects for the various ranges of vision, the variation of the astigmatic effect bearing either on its power only, or on its orientation only, or, at the same time, on its power and on its orientation. D - un procédé de fabrication de la lentille spéci- fiés sous 0, procédé consistant à combiner des lentilles pri- maires comportant une ou deux surfaces toriques ou cylindriques, de puissance et d'orientation convenables les unes par rapport aux autres, et à réunir lesdites lentilles primaires, par tout moyen approprié Quiconque, en les accolant par leur surface commune, la taille desdites surfaces se faisant à partir de plaques composera d'un seul élément ou de plusieurs éléments d'indicée différents; D - a method of manufacturing the lens specified under 0, method consisting in combining primary lenses comprising one or two toric or cylindrical surfaces, of suitable power and orientation with respect to each other, and in bringing together said primary lenses, by any suitable means. Anyone who, by joining them by their common surface, the size of said surfaces being made from plates will consist of a single element or of several different index elements; F - une variante du procédé, plus particulièrement applicable au aas où la variation de l'effet astigmatique, d'une plage de la lentille correctrice à l'autre, ne peut étre obtenue que par combinaison de surfaces toriques dont les rayons de courbure, suivant deu@ méridiens principaux, sont l'un positif, l'autre négatif, ce qui conduit à des lentilles d'épaisseur trop grande, ladite -variante consis- tant à introduire dans le système une lentille d'indice approprié ayant deux surfaces toriques de même orientation avec des rayons de courbure de même signe permettant d'obte- nir, entre deux lentilles primaires consécutives, une diffé- rence d'indice positive pour un diaptre et une différence d'indice négative pour l'autre dioptre, F - a variant of the method, more particularly applicable to aas where the variation of the astigmatic effect, from one range of the corrective lens to another, can only be obtained by combining toric surfaces including the radii of curvature, following two main meridians, one is positive, the other negative, which leads to lenses of too great a thickness, said variant consisting in introducing into the system a lens of suitable index having two toric surfaces of the same orientation with radii of curvature of the same sign making it possible to obtain, between two consecutive primary lenses, a positive index difference for one diapter and a negative index difference for the other dioptre, grâce à quoi on ob- tient une lentille correctrice d'épaisseur normale. whereby a corrective lens of normal thickness is obtained.
BE445571D BE445571A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE445571A true BE445571A (en)

Family

ID=101924

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE445571D BE445571A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE445571A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0382620B1 (en) Ophtalmic diffractive lens for the correction of astigmatism
FR2508186A1 (en) OPHTHALMIC LENS WITH PROGRESSIVE POWER
EP2909674B1 (en) Method for determining a surface of an ophthalmic lens comprising a carrier and a fresnel structure
EP1875303B1 (en) Ophthalmic lens comprising a layer having a variable refractive index
EP2534530B1 (en) Progressive multi-focal ophthalmic lens
FR2599157A1 (en) UNIFORM POWER OPHTHALMIC LENS WITH VARIABLE REFRACTION INDEX OF WHICH THE GRADIENT HAS A SYMMETRY OF REVOLUTION IN RELATION TO THE OPTICAL AXIS
EP0184490A2 (en) Aspherical multifocal contact lens
FR2701770A1 (en) Ophthalmic lens with simultaneous vision for the correction of presbyopia and set of two such ophthalmic lenses for the same wearer.
FR2545615A1 (en) PROGRESSIVE MULTIFOCAL OPHTHALMIC LENS
FR2704327A1 (en) Pair of progressive multifocal ophthalmic lenses.
EP0343067A1 (en) Diffractive lens with a composite profile
FR2740231A1 (en) Non-corrective spectacle lens blank for improved eye protection
FR2924824A1 (en) PROGRESSIVE LENS OF OPHTHALMIC EYEWEAR HAVING AN ADDITIONAL ZONE OF INTERMEDIATE VISION
FR2906621A1 (en) METHOD FOR DETERMINING AN OPHTHALMIC LENS
CH630181A5 (en) SERIES OF OPHTHALMIC LENSES.
FR2803921A1 (en) SET OF TWO OPHTHALMIC LENSES, RANGE AND METHOD FOR CONSTITUTING SUCH A GAME
FR2486666A1 (en) OPHTHALMIC LENS WITH MULTIPLE FIREPLACES
FR2499725A1 (en) OPHTHALMIC LENSES WITH PROGRESSIVE POWER
FR2723790A1 (en) GLASS OF GLASSES WITH PROGRESSIVE POWER AND MOLD FOR PRODUCING THE SAME
BE445571A (en)
EP2534529A1 (en) Progressive multifocal ophthalmic lens
FR2786886A1 (en) PROGRESSIVE POWER LENS IN REAR SURFACE
FR2737312A1 (en) OPTICAL LENS WITH SIMULTANEOUS PROGRESSIVE VISION FOR THE CORRECTION OF A PRESBYTIE CORRESPONDING TO LOW ADDITION
EP0340090B1 (en) Method for minimising the maximum thickness of monofocal ophthalmic lenses and ophthalmic lens with refractive index gradient obtained by application of this method
EP1910889A1 (en) Presbyopia correcting multifocal lens