BE435508A - - Google Patents

Info

Publication number
BE435508A
BE435508A BE435508DA BE435508A BE 435508 A BE435508 A BE 435508A BE 435508D A BE435508D A BE 435508DA BE 435508 A BE435508 A BE 435508A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
switch
group
tuning
waveband
radio receiver
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE435508A publication Critical patent/BE435508A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H03ELECTRONIC CIRCUITRY
    • H03JTUNING RESONANT CIRCUITS; SELECTING RESONANT CIRCUITS
    • H03J5/00Discontinuous tuning; Selecting predetermined frequencies; Selecting frequency bands with or without continuous tuning in one or more of the bands, e.g. push-button tuning, turret tuner
    • H03J5/02Discontinuous tuning; Selecting predetermined frequencies; Selecting frequency bands with or without continuous tuning in one or more of the bands, e.g. push-button tuning, turret tuner with variable tuning element having a number of predetermined settings and adjustable to a desired one of these settings
    • H03J5/14Discontinuous tuning; Selecting predetermined frequencies; Selecting frequency bands with or without continuous tuning in one or more of the bands, e.g. push-button tuning, turret tuner with variable tuning element having a number of predetermined settings and adjustable to a desired one of these settings operated by auxiliary power
    • H03J5/16Settings determined by a number of separate positioning means actuated by hand

Landscapes

  • Selective Calling Equipment (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  POSTES RECEPTEURS RADIO OU ANALOGUES 
La présente invention concerne des postes récepteurs radio ou analogues et plus particulièrement des récepteurs radio du type dans lequel l'accord est automatiquement réalisé par la manoeuvre d'un bouton-poussoir ou dispositif analogue. 



   Dans des radio-récepteurs de ce type, les boutons-poussoirs ont été jusqu'ici mis en circuit de telle manière que 'l'élément de commande d'accord soit aotionné lorsqu'un queloonque des boutonspoussoirs est   aotionné.   Si le commutateur de sélection de gammes d'ondes est manoeuvré pour réaliser des réglages dans le récepteur, par exemple sur la bande d'ondes moyennes, et si un bouton représen- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 -tant une longueur d'onde de la gamme des onces longues est manoeuvré, il se produit alors un accord qui ne correspond   %rien,     C'est   par suite un objet de l'invention de prévoir des moyens pour qu'un accord résultant de conditions semblables ne puisse avoir lieu. 



   Suivant certaines caractéristiques de l'invention,dans un récepteur radio comprenant un certain nombre de   boutons-poussoirs   ou dispositifs analogues disposés pour effectuer un accord sélectif automatique du récepteur, les dits boutons ou dispositifs sont divisés en groupascorrespondant à la gamme de longueurs d'ondes qu'ils représentent, et des moyens sont prévus et disposés pour sélecter l' un ou l'autre des groupes et pour coupler le groupe sélecté à l'élément de commande   d' accord.   Dans un exemple commode de mise en oeuvre de l'invention, le oommutateur de sélection de gammes d'ondes est pourvu d'un jeu de contacts additionnel et d'un bras de contact associé, et la barre omnibus commune à un groupe de boutons ou dispositifs analogues est connectée à son contact correspondant sur le commutateur,

  contact qui représente une gamme d'ondes particulière. 



  Le commutateur ainsi constitué par le bras de contact et les contacta est disposé pour commander le moteur actionnant l'élément de commande d'accord, par exemple en étant inséré dans le circuit d'alimentation du moteur actionnant le dit élément de commande d'accord. Les boutons-poussoirs sont également en série dans le même circuit,et par suite un bouton du groupe correct doit être actionné pour compléter le circuit d'alimentation du moteur à travers le dit commuta -teur qui sera réglé suivant la gamme d'ondes sélectée. L'invention sera exposé en détail dans la description suivante basée sur la figure unique des dessins annexés,qui représente schématiquement un exemple de disposition de circuits suivant l'invention dans un poste récepteur radio disposé pour être commandé au récepteur même et à partir d'un point distant. 



   Dans un récepteur à boutons-poussoirs du type montré sur 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 la figure, un moteur réversible est disposé pour entrainer   -un   conden- sateur dans   1'un   ou loutre sens pour accorder le récepteur à la longueur d'onde désirée. Le moteur est commandé par le 'bouton-poussoir   ' . ' ' . d'onde . J'onde représentant le poste émetteur ou la longueur ésiré et un commutateur   de sélection: Ces dispositions sont bien connues et ne seroht pas décrites plus en détail dans le présentexposé. 



   Svx le dessin, le moteur est représenté par le rectangle en   pointillé désigne   par M. Le moteur présente deux enroulements inducteurs FI et F2 et un induit A. L'arbre du moteur est indiqué en 1, et est couplé de toute   manière.convenable   à l'arbre du conden- sateur non représenté et à l'arbre du commutateur de sélection 5 repré- senté par une ligne en pointillé 5. Le dispositif indiqué en 2   repré-   sente un moyen bien connu pour mettre hors circuit le haut-parleur est pendant les opérations d'accord   et/manoeuvré   par le mouvement de l'arbré 1; 
Le moteur M est alimenté à partir de l'enroulement se- condaire SI d'un transformateur T à enroulements secondaires multiples et dont le primaire P est alimenté par une source convenable.

   Les autres secondaires S2, S3, S4 alimentent les   filament   chauffants des cathodes des lampes thermioniques, les redresseurs pour   l'obten-   tion d'un potentiel continu ou autres dispositifs nécessitant un circuit d'alimentation distinct. ' 1 
Les boutons-poussoirs pour sélecter un poste émetteur particulier sont îndiqués en Bl, B2..... B10, et chacun d'eux est associé à un contact du commutateur de sélection 3 comme .,représenté. 



   Un bouton-poussoir Bll est montré pour la manoeuvre   d@   la commande      à distance mais ne fait pas partie de la présente invention. Un bouton B12 est également prévu pour adapter la disposition de la pré- sente invention à un fonctionnement par commande à distance qui sera décrit plus en détail ci-après. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Les boutons Bl à B10 sont divisés en groupes suivant que les postes émetteurs qu'ils représentent transmettent sur des longueurs d'ondes courtes, moyennes ou longues ou en un groupe extérieur à ces gammes. 



   Sur le dessin pour plus de simplicité, seulement deux groupes ont été représentés, à savoir les groupes d'ondes longues et moyennes. Les boutons Bl, B2, B3 représentent des postes émetteurs transmettant dans la gamme d'ondes longues et les boutons B4 à B10 représentent des postes émetteurs transmettant   dans   la gamme d'ondes moyennes. 



   La barre omnibus commune au groupe Bl-B3 est connectée à une pièce de contact fixe 6 associée au bouton-poussoir B12, et la barre omnibus commune au groupe   84-B10   est connectée à la pièce de contact fixe 7 associée au bouton B12. S'il y avait d'autres groupes, la barre omnibus commune à chaque groupe serait connectée à une pièce de contact fixe correspondante de B12. La pièce mobile de B12 est pourvue du même nombre de contacts qu'il y a de groupes ou gammes d'ondes, et chaque pièce de contact est connectée à son contact fixe   respectif   sur le commutateur de gammes d'ondes 4.

   Ainsi,- le contact 7 de la pièce mobile de B12 associé au groupe   84....B10   de la gamme d'ondes moyennes est connecté au contact MW du commutateur de gammes d'ondes, et le contact 6 de la pièce mobile de B12 est connecté au contact LW. Dans la position de pick-up PU du commutateur de gammes d'ondes, le récepteur est déconnecté. D'autres contacts fixes 10 et 11 sont associés à B12 de manière que, lorsque la pièce mobile est abaissée, les contacts du commutateur de gammes d'ondes soient connectés à l'appareil de commande à distance. 



   Les contacts SW (ondes courtes),   LW   (ondes longues), MW {ondes moyennes) et PU (Pick-up) coopèrent avec un bras tournant 4a qui glisse sur eux et est fixé sur l'axe du commutateur de gammes 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 d'ondes. Le bras est connecté à une extrémité de l'enroulement secondaire S1 du transformateur T et l'autre extrémité de l'enrou- lement est connectée au moteur   M.   On voit que de cette manière le circuitd'excitation du moteur se trouve en série avec le commutateur 4 et l'un des boutons -poussoirs B1...B10.

   De cette manière, lorsqu= le commutateur de gammes   1-'endos   est réglé pour recevoir une émission sur une longueur d'onde moyenne, le bras 4a contactera le contact   MW   et seuls les boutons du. groupe B4...B10 pourront agi:. pour fermer le circuit du   Moteur.   D'une manière   (analogue,   lorsque le commutateur de gammes d'ondes   est   en position sur le contact   d'ondes   longues LW, seuls les boutons Bl à B3 pourront agir pour fermer le circuit du moteur M.

   Ainsi seuls les boutons corres- pondant à la gamme d'ondes sélectée peuvent devenir actifs lorsqu'ils sont manoeuvrés, ce qui évite des effets d'accord erronés tels que ceux susceptibles de se produire dans des systèmes où tous les boutons   peuvent   agir sur toutes les gammes d'ondes. 



   Le fonctionnement du moteur pour accorder le récepteur n'est pas   décrit en   détail ici étant bien connu en lui-même. 



   Lorsqu'on utilise une disposition de commande à distance, le bouton B12 est enfoncé ce qui connecte les barres omnibus des groupes de boutons dans l'appareil distant aux contacts respectifs du commutateur de gammes d'ondes 4 par les conducteurs Cll et 012. 



  On doit comprendrequ'il existe un contact tel que 10 et un conducteur tel que C11 pour chaque groupe de boutons ou chaque gamme d'ondes. 



  Les conducteurs C1...C10 connectent les boutons-poussoirs de l'appareil de commande à distance aux contacts correspondants du commutateur sélecteur 5 comme dans le cas des boutons B1.....B10 des dessins. 



   Bien que l'invention ait été décrite dans le cas d'un   exem:.   ple particulier de réalisation, il est clair qu'elle n'y est en rien limitée mais est au contraire susceptible de nombreuses modifications   @   et adaptations sans sortir de son domaine.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  RADIO OR ANALOGUE RECEIVER STATIONS
The present invention relates to radio or similar receivers and more particularly to radio receivers of the type in which tuning is automatically carried out by the operation of a push-button or similar device.



   In radio receivers of this type the pushbuttons have heretofore been switched on in such a way that the tuning control element is actuated when any one of the pushbuttons is actuated. If the waveband selection switch is operated to make adjustments in the receiver, for example on the medium waveband, and if a button represents

 <Desc / Clms Page number 2>

 - since a wavelength in the range of long ounces is manipulated, then an agreement is produced which does not correspond to% nothing. It is therefore an object of the invention to provide means for an agreement resulting from similar conditions cannot take place.



   According to certain characteristics of the invention, in a radio receiver comprising a certain number of push-buttons or similar devices arranged to effect an automatic selective tuning of the receiver, said buttons or devices are divided into groups corresponding to the range of wavelengths which they represent, and means are provided and arranged for selecting one or the other of the groups and for coupling the selected group to the tuning control element. In a convenient example of implementation of the invention, the waveband selection switch is provided with an additional set of contacts and an associated contact arm, and the bus bar common to a group of buttons. or similar devices is connected to its corresponding contact on the switch,

  contact which represents a particular waveband.



  The switch thus constituted by the contact arm and the contacta is arranged to control the motor actuating the tuning control element, for example by being inserted into the supply circuit of the motor actuating said tuning control element. . The pushbuttons are also in series in the same circuit, and therefore a button of the correct group must be actuated to complete the motor supply circuit through the said switch which will be set according to the selected waveband. . The invention will be explained in detail in the following description based on the single figure of the accompanying drawings, which schematically shows an example of an arrangement of circuits according to the invention in a radio receiver set arranged to be controlled from the receiver itself and from a distant point.



   In a push-button receiver of the type shown on

 <Desc / Clms Page number 3>

 In the figure, a reversible motor is arranged to drive a capacitor in either direction to tune the receiver to the desired wavelength. The motor is controlled by the 'push button'. ''. wave. I wave representing the transmitter station or the desired length and a selection switch: These arrangements are well known and will not be described in more detail in the present description.



   In the drawing, the motor is represented by the dotted rectangle denoted by M. The motor has two field windings FI and F2 and an armature A. The motor shaft is indicated at 1, and is coupled anyway. the shaft of the capacitor not shown and to the shaft of the selector switch 5 shown by a dotted line 5. The device indicated at 2 represents a well known means of switching off the loudspeaker is during tuning operations and / maneuvered by the movement of the tree 1;
The motor M is supplied from the secondary winding SI of a transformer T with multiple secondary windings and the primary P of which is supplied by a suitable source.

   The other secondaries S2, S3, S4 supply the heating filaments of the cathodes of the thermionic lamps, the rectifiers for obtaining a direct potential or other devices requiring a separate supply circuit. '1
The pushbuttons for selecting a particular transmitter station are indicated at B1, B2 ..... B10, and each of them is associated with a contact of the selector switch 3 as., Shown.



   A push button B1 is shown for the operation of the remote control but does not form part of the present invention. A button B12 is also provided to adapt the arrangement of the present invention to remote control operation which will be described in more detail below.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Buttons B1 to B10 are divided into groups according to whether the transmitting stations which they represent transmit on short, medium or long wavelengths or in a group outside these ranges.



   In the drawing for simplicity, only two groups have been represented, namely the long and medium wave groups. Buttons B1, B2, B3 represent transmitting stations transmitting in the long wave range and buttons B4 to B10 represent transmitting stations transmitting in the medium wave range.



   The bus bar common to group B1-B3 is connected to a fixed contact piece 6 associated with the push button B12, and the bus bar common to group 84-B10 is connected to the fixed contact piece 7 associated with the button B12. If there were other groups, the bus bar common to each group would be connected to a corresponding fixed contact piece of B12. The moving part of B12 is provided with the same number of contacts as there are groups or wavebands, and each contact part is connected to its respective fixed contact on the waveband switch 4.

   Thus, - the contact 7 of the moving part of B12 associated with the group 84 .... B10 of the medium wave range is connected to the MW contact of the wave range switch, and the contact 6 of the moving part of B12 is connected to the LW contact. In the PU pick-up position of the waveband switch, the receiver is disconnected. Other stationary contacts 10 and 11 are associated with B12 such that when the moving part is lowered the waveband switch contacts are connected to the remote control apparatus.



   The SW (short wave), LW (long wave), MW (medium wave) and PU (Pick-up) contacts cooperate with a rotating arm 4a which slides on them and is fixed on the axis of the range switch

 <Desc / Clms Page number 5>

 of waves. The arm is connected to one end of the secondary winding S1 of the transformer T and the other end of the winding is connected to the motor M. It can be seen that in this way the motor excitation circuit is in series with switch 4 and one of the pushbuttons B1 ... B10.

   In this way, when the 1-back range switch is set to receive an emission on a medium wavelength, the arm 4a will contact the MW contact and only the buttons of the. group B4 ... B10 will be able to act :. to close the Motor circuit. In a manner (analogously, when the waveband switch is in position on the long wave contact LW, only the buttons B1 to B3 can act to close the circuit of the motor M.

   Thus only the knobs corresponding to the selected waveband can become active when operated, which avoids erroneous tuning effects such as those likely to occur in systems where all knobs can act on all. the wavebands.



   The operation of the motor for tuning the receiver is not described in detail here being well known per se.



   When using a remote control arrangement, the button B12 is depressed which connects the busbars of the groups of buttons in the remote apparatus to the respective contacts of the waveband switch 4 through leads C1 and 012.



  It should be understood that there is a contact such as 10 and a conductor such as C11 for each group of buttons or each waveband.



  Conductors C1 ... C10 connect the pushbuttons of the remote control unit to the corresponding contacts of selector switch 5 as in the case of buttons B1 ..... B10 in the drawings.



   Although the invention has been described in the case of an example :. ple particular embodiment, it is clear that it is in no way limited to it but is, on the contrary, susceptible to numerous modifications and adaptations without going beyond its scope.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS. CLAIMS. 1 - Poste récepteur radio comprenant un certain nombre de boutons-poussoirs ou dispositifs analogues disposés pour effectuer un accord sélectif automatique du récepteur, caractérisé en ce que les dits boutons ou dispositifs sont divisés en groupes correspondant à la gamme de longueurs d'onde qu'ils représentent, des moyens étant prévus et disposés pour sélecter l'un ou l'autre des groupes et pour coupler le groupe sélecté à l'élément de commande d'accord. 1 - Radio receiver station comprising a number of push-buttons or similar devices arranged to perform an automatic selective tuning of the receiver, characterized in that said buttons or devices are divided into groups corresponding to the range of wavelengths that they represent, means being provided and arranged for selecting one or the other of the groups and for coupling the selected group to the tuning control element. 2 - Poste récepteur radio suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le commutateur de sélection de gammes d'onde est pourvu d'un jeu additionnel de contacts et d'un bras de contact associés, la barre omnibus commune à un groupe de boutons ou dispositifs analogues étant connectée à son contact correspondant sur le commutateur, lequel contact représente une gamme d'ondes particulière, le commutateur ainsi constitué par le bras de contact et les contacts est disposé pour commander le moteur actionnant l'élément de commande d'accord. 2 - Radio receiver according to claim 1, characterized in that the waveband selection switch is provided with an additional set of contacts and an associated contact arm, the common bus bar to a group of buttons or similar devices being connected to its corresponding contact on the switch, which contact represents a particular waveband, the switch thus formed by the contact arm and the contacts is arranged to control the motor actuating the tuning control element . 3 - Poste récepteur radio suivant la revendication 2, carac -térisé en ce que le commutateur est inséré dans le circuit d'alimentation du moteur, le dit circuit étant seulement complété quand un bouton ou dispositif analogue du groupe correspondant à la position du commutateur est actionné. 3 - Radio receiver according to claim 2, charac -terized in that the switch is inserted into the motor supply circuit, said circuit being only completed when a button or similar device of the group corresponding to the position of the switch is actuated. 4 - Poste récepteur radio suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce qu'un moyen est prévu pour transférer les connexions du dispositif sélecteur de groupes des groupes de boutons-poussoirs du récepteur au groupe de boutons -poussoirs d'un dispositif de contrôle éloigné. 4 - Radio receiver according to any one of the preceding claims, characterized in that a means is provided for transferring the connections of the group selector device of the groups of pushbuttons of the receiver to the group of pushbuttons of a device. remote control. 5 - Poste récepteur radio suivant la revendication 4, caractérisé en ce que le dit moyen pour transférer les dites connexions comprend un bouton-poussoir . 5 - radio receiver according to claim 4, characterized in that said means for transferring said connections comprises a push button. 6 - Poste récepteur radio suivant la revendication 4, tel que décrit ci-dessus en référence au dessin ci-joint. <Desc/Clms Page number 7> 6 - Radio receiver according to claim 4, as described above with reference to the accompanying drawing. <Desc / Clms Page number 7> RESUME. ABSTRACT. La présente invention concerne des postes récepteurs radio ou analogues et plus particulièrement des récepteurs radio dans lesquels l'accord est automatiquement réalisé par la manoeuvre d'un bouton poussoir ou dispositif analogue. The present invention relates to radio or similar receivers and more particularly to radio receivers in which tuning is automatically achieved by operating a push button or similar device. L'invention prévoit notamment des moyens pour éviter que la manoeuvre d'un bouton-poussoir ne soit effective lorsque le bouton correspond à un réglage d'accord pour un poste émetteur qui n'est pas compris dans la gamme d'ondes sur laquelle est réglé à ce moment le commutateur de gammes d'ondes du poste récepteur. The invention notably provides means for preventing the operation of a push-button from being effective when the button corresponds to a tuning setting for a transmitter station which is not included in the waveband over which is set the waveband switch of the receiving station at this time.
BE435508D BE435508A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE435508A true BE435508A (en)

Family

ID=94388

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE435508D BE435508A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE435508A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA1314068C (en) Remote control system, particularly for lighting, for space defined by variable configuration distribution zone
FR2502871A1 (en) SIGNAL COMBINATION AND SWITCHING SYSTEM FOR A RADIO COMMUNICATION SYSTEM
FR2623351A1 (en) PHASE MODULATION CIRCUIT, REPEAT COMPRISING THE SAME, AND TELECOMMUNICATION ASSEMBLY COMPRISING REPEATERS
BE435508A (en)
FR2917922A1 (en) POWER CURRENT COMMUNICATION FOR CENTRALIZED CONTROL PANELS
FR2721155A1 (en) HF single-pole throw switch e.g. for switching satellite signals to receiver
FR2461420A1 (en) Transmission system for digital remote control of audio equipment - uses hand-held transmitter sending pulse combinations to microprocessor
FR2754657A1 (en) DEVICE FOR INTERFACING A BIDIRECTIONAL CONNECTION CURRENT LOW VOLTAGE / RADIO FREQUENCY
BE469508A (en)
CH293580A (en) Radiotelephone installation comprising several mobile stations.
BE528427A (en)
JP5342475B2 (en) OFDM modem
WO1996036133A1 (en) Method and device for transmitting information between a plurality of local units connected to different electricity distribution networks
FR3085564A1 (en) VARIABLE GAIN AMPLIFIER INCORPORATED IN A RECEPTION CHAIN
FR2555843A1 (en) Terminal and installation for storing and consulting data by way of a single line
FR2512300A1 (en) Bidirectional digital data transmission system - uses switching circuit at subscriber equipment to connect variable attenuator controlled from peak power detector memory
BE470450A (en)
BE426051A (en)
CH96100A (en) Installation for central office manual telephone.
BE483724A (en)
CH120390A (en) Installation for telephone offices.
EP0610880A1 (en) Circuit arrangement for connecting a modem in a power supply line carrier communications system
BE476206A (en)
CH166614A (en) Method and installation for blocking signaling currents superimposed on electrical distribution networks.
CH531745A (en) Universal data transmission and remote control installation