BE433840A - - Google Patents

Info

Publication number
BE433840A
BE433840A BE433840DA BE433840A BE 433840 A BE433840 A BE 433840A BE 433840D A BE433840D A BE 433840DA BE 433840 A BE433840 A BE 433840A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
mold
cover
blank
glass
blowing
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE433840A publication Critical patent/BE433840A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C03GLASS; MINERAL OR SLAG WOOL
    • C03BMANUFACTURE, SHAPING, OR SUPPLEMENTARY PROCESSES
    • C03B9/00Blowing glass; Production of hollow glass articles
    • C03B9/13Blowing glass; Production of hollow glass articles in gob feeder machines
    • C03B9/193Blowing glass; Production of hollow glass articles in gob feeder machines in "press-and-blow" machines
    • C03B9/1932Details of such machines, e.g. plungers or plunger mechanisms for the press-and-blow machine, cooling of plungers
    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C03GLASS; MINERAL OR SLAG WOOL
    • C03BMANUFACTURE, SHAPING, OR SUPPLEMENTARY PROCESSES
    • C03B9/00Blowing glass; Production of hollow glass articles
    • C03B9/30Details of blowing glass; Use of materials for the moulds
    • C03B9/32Giving special shapes to parts of hollow glass articles

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Procédé et dispositifs pour la fabrication d'objets creux en verres,      
L'invention se rapporte à la fabrication d'objets creux en verre et notamment d'objets creux ronds ou allongés ou ovales intérieurement, présentant des angles extérieurement. 



   Les récipients en verre présentant des angles ou des coins extérieurement pouvaient,   jusqu'à   présent, être réalisés dans la technique du verre de diverses façons 
1. Dans des moulesà pression, par une opération de pressa- ge ; mais ce procédé présente l'inconvénient que le verre devient trouble, qu'il n'est pas sonore et qu'il est très fragile; 
2. Par le soufflage dans un moule, à l'extrémité d'une canne de souffleur ou à la machine ; mais en raison de l'épaisseur uni- forme des parois de l'ébauche en verre, les facettes apparaissent également d'une   façon   indésirable du côté intérieur du récipient de verre obtenu après l'opération de soufflage; 
3.

   Par la réalisation par soufflage d'un récipient normal, rond ou ovale en verre, les facettes étant ensuite taillées, gros- sièrement d'abord au moyen de meules en fer, dteau et de sable ou de meules en corindon ou carborundum, puis finement au moyen de meules d'émeri fin et enfin polies; mais ce procédé, qui donne 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 d'excellents produits, est long et coûteux;   4.   Dans des machines telles que celles mentionnées sous 2, dans lesquelles l'ébauche en verre, au lieu d'être produite par la canne d'un souffleur est produite en dimensions plus petites dans un moule de pressage à poinçon, puis est soufflée pour réa- liser la forme définitive, mais ce procédé donne également des angles à la surface intérieure. 



   Pour écarter les inconvénients précités on exécute, confor- mément à l'invention, l'ébauche en verre sous la forme visée au 4, avec des facettes extérieures concaves (voir Fig. 1 du dessin an- nexé),   c'est-à-dire   dans un moule de pression   à   facettes intérieu- res convexes (Fig. 2). La Fig. 3 représente le poinçon corres- pondant au moule circulaire montré par la Fig. 2, poinçon qui se- rait par exemple ovale pour un récipient ovale à facettes. 



   La   Fige 4   montre l'ébauche en coupe longitudinale et la Fig.5 la montre en élévation. 



   Le moule de soufflage final présente la forme représentée par la Fig. 6, de sorte qu'au contact de la paroi du moule de soufflage, les facettes concaves s'aplatissent sous la pression d'air intérieure et qu'il se produit au soufflage un récipient dont l'intérieur est rond (ou allongé) et qui présente des angles l'extérieur. 



   L'opération de soufflage et la répartition de la masse de ver- re sont représentées encore par les Figs. 7 à 9 dans leurs diver- ses phases. 



   Fig. 7 montre avant le soufflage, l'ébauche introduite dans le moule de soufflage final. 



   Fig. 8 la montre pendant l'opération de soufflage, Comme le milieu M (Fig. 7) de la facette a l'épaisseur de paroi la plus faible de l'ébauche, celle-ci subit là le plus fortement l'influ- ence du soufflage, de sorte que, pendant cette opération, la facet- te concave devient déjà presque plane. 



   Fig. 9 montre le récipient complètement souffié, à l'intérieur 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 du moule de soufflage; lorsque les sections sont correctement cal- culées, la masse est répartie ,de telle façon que l'intérieur est d'une forme impeccablement ronde (ou ovale, etc,). 



   Comme le montre clairement la Fig. 8, la matière de l'ébauche s'étend le plus fortement, lors du soufflage, le long de la ligne médiane la plus mince, Il peut en résulter pendant le soufflage, des écrasements qu'on remarque aussi bien à la face intérieure qu'à la face extérieure du verre fini. Ces imperfections peuvent être supprimées par un léger meulage de la surface extérieure. 



  Afin de les éviter   à   la surface intérieure, on fait tourner plus ou moins rapidement le moule pendant le soufflage) la vitesse an- gulaire étant réglée suivant la température à laquelle le verre et/ou le moule sont maintenus. La Fig. 9a représente en coupe en plan une ébauche obtenue par pressage avec un poinçon rond présen- tant des plats en regard du milieu des facettes du moule, qui dans ce cas sont planes, mais qui pourraient aussi être convexes de fa- gon   à   obtenir une ébauche   à,facettes   concaves.

   La   surépaisseur   ainsi obtenue à la partie médiane des facettes empêche une dila- tation trop rapide de   l'ébauche à   l'endroit des surépaisseurs lors du soufflage ultérieur qui donne un intérieur rond* L'ébau- che ainsi obtenue comporte selon l'invention, des parties d'é- paisseur différente dans son pourtour, mais le verre ainsi   obte-   nu n'est pas aussi clair que s'il n'avait pas été touché par un' peinçon. 



   La forme de la Fig. 9a est encore comprise dans le cadre de la présente invention bien que, d'une façon générale, on renoncera. ; à cette forme d'exécution parce que pour obtenir une forme inté- rieure vraiment claire et sans trouble, on doit autant que possi- ble éviter de mettre la masse de verre en contact avec un poinçon. 



   On peut réaliser de diverses façons une ébauche exempte du i trouble qu'occasionne le contact avec un poinçon.        c'est   ainsi qu'on peut aspirer la masse de verre à   l'inté-   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 rieur du moule à partir du fond. sur la Fig. 14, on voit en cou- pe longitudinale le moule d'ébauchage 1 contenant l'ébauche 6, qui est représentée en plan par dessous par la Fig. 16 et qui est fi- xée par son bord à la face inférieure du couvercle 3 du moule d'une façon décrite plus loin. Au cours du soufflage, ce couver- cle est abaissé sur le moule de soufflage 2 (Fig. 15) pourvu de la matrice qui est montrée en plan par dessous par la Fig, 17, de sorte que l'ébauche prend au soufflage la forme indiquée en traits mixtes dans les Figs, 15 et 17. 



   Afin que les facettes de l'ébauche correspondent exactement celles du moule de finissage, on a pourvu ce dernier de prolon- gements 21 en forme de coins et on a pourvu de rampes 22 une piè- ce 32 reliée au couvercle ou moule supérieur 3 du moule. Des que celui-ci s'abaisse sur le moule de soufflage, les surfaces obli- ques 22 glissent le long des coins 21, grâce à quoi le couvercle est amené par rotation à la position déterminée. Ce mouvement de rotation est mesuré de façon que la facette de l'ébauche du réci- pient en verre soit soufflé exactement sur une facette du moule de soufflage. 



   Conformément à un autre mode d'exécution de l'invention, l'é- bauche peut être produite par le procédé de rotation connu en soi, c'est-à-dire par moulage centrifuge. Dans la mise en oeuvre de ce procédé, la masse de verre introduite dans le moule d'ébauchage monte plus rapidement sur la paroi du moule lorsque celui-ci tour- ne rapidement. 



   Conformément à la présente invention, une ébauche ainsi pro- duite, qui est particulièrement exempte de trouble est soufflée par la suite. 



   Ce procédé est représenté sur les dessins annexés par quel- ques exemples de modes d'exécution. 



   Sur ce dessin, la Fig. 11 représente en élévation, avec coupe verticale partielle, le moule d'ébauchage et son couvercle ou mou- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 le supérieur accouplés pour la production de verres ordinaires par le procédé de rotation ou procédé centrifuge, 
Fig. 12 est une coupe verticale du moule de soufflage,   l'é-.   bauche en étant écartée. 



   Fig. 13 est une coupe analogue dans laquelle l'ébauche est abaissée dans le moule de soufflage. 



   Fige. 14 et 15 représentent en coupe longitudinale, la pre-   mière   le moule d'ébauchage, la seconde le moule de soufflage. 



   Fig. 16 est un plan par dessous de l'ébauche. 



   Fige, 17 est un plan par dessous de la matrice formée dans la Fig. 15. 



     Fige.   18, 19 et 20 montrent l'application du procédé   à   la fabrication de flacons, et 
Figs. 21 à 24 représentent des modes d'exécution   particuliers.!   
En se référant aux Fige. 11, 12 et 13 qui se rapportent à la fabrication de verres ordinaires, la machine est constituée par trois parties principales : le moule d'ébauchage 1, le moule   de..,,   soufflage 2 et le moule supérieur au couvercle 3. 



   Sur la paroi 4 d'un moule d'ébauchage l monté de façon à pouvoir tourner dans un bâti de machine approprié, la masse de ver- re s'élève sous l'action de la force centrifuge lorsque le   moule,   d'ébauchage est animé d'une rotation suffisamment rapide de   vîtes-   se éventuellement variable. La surface intérieure du moule d'é- bauchage se termine par un rebord large 5 à peu près horizontal, au-dessus duquel la masse de verre se déverse, lorsque le moule d'ébauchage tourne, pour s'étendre à la surface extérieure 7 de ce   moule.   La partie supérieure ou couvercle du moule participe à la rotation du moule d'ébauchage.

   Le moule d'ébauchage présente une 1 surface de frottement conique 10, dans laquelle s'adapte la   sur-,     @   face complémentaire 20 de la partie supérieure ou couvercle du   @   moule (Figs. il et 12) lorsque l'on descend le tube 8.   Celui-ci.     @   tourne sur un bâti de mécanisme approprié sur lequel il peut mon- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 ter et descendre. La partie supérieure ou couvercle 3 du moule est reliée également au tube 8 de façon à pouvoir monter et des- cendre, un ergot 28 et une rainure longitudinale 29 (Fig. 13) l'empêchant de tourner par rapport au tube 8. Des ressorts 11 pressent le couvercle 3 vers sa position inférieure, c'est-à-dire jusqu'à ce que les collerettes 33 et 34 abutent (Fig. 12).

   Lors- que le tuyau 8 se déplace vers le bas, les ressorts   sont' sous   ten- sion aussitôt que les disques 10 et 20 s'accouplent sans heurt, après quoi le couvercle 3 participe à la rotation imprimée au mou- le d'ébauchage sous la commande d'un moteur. Il y participe jus- qu'à ce que le verre ait pris la forme 6 représentée sur les Figs. 11 et 12, puis la partie supérieure ou couvercle est de nou- veau soulevée du moule d'ébauchage. On peut pourvoir le tuyau 8 d'une palette 12, qui tourne plus ou moins rapidement à l'intérieur de l'ébauche de verre en sens contraire de celui du moule d'ébau- chage   1,   afin de favoriser le soufflage régulier du verre. 



   La palette est montée dans une fente fraisée à l'orifice d'un tube 9 qui tourne dans le tuyau 8. Par l'intérieur du tube 9 de l'air sous pression peut pénétrer à travers l'espace annulaire que ce tube forme avec le tuyau 8 et du gaz peut entrer à l'intérieur du corps en verre aussi bien pendant le moulage de l'ébauche que pendant le soufflage. Le gaz est réparti uniformément par une é- chancrure 15 se rétrécissant vers le bas. On l'allume'momentané- ment lorsque doivent être fabriqués de grands objets qu'on ne pour- rait pas maintenir chauds assez longtemps. Dans ce cas, on n'en-   fonce   la palette 12 dans le couvercle 3, après application de ce couvercle sur le moule d'ébauchage, que jusqu'au point où les gaz de combustion peuvent s'échapper par les intervalles 27 (voir Fig. 14).

   Par suite de cette organisation, on peut ébaucher à l'état liquide des verres de toute grandeur voulue suivant la Fig. 11. La température du verre et/ou celle du moule'peut aussi être maintenue ou portée au degré voulu par soufflage au moyen 

 <Desc/Clms Page number 7> 

   d'air     chauffa   à haute température avant son introduction dans le moule. Pour solidifier alors cette masse chauffée à blanc, de l'air de refroidissement sous pression est amenée par le tuyau 9 dans les verres après que l'ébauche de verre a été chauffée et formée. L'air sous pression s'échappe par les ouvertures 27, a- près que le refroidissement   s'est   fait.

   Au lieu de cette organi- sation pour le   chauffagede   la partie supérieure du moule,, on peut' appliquer le chauffage, par exemple électrique, au moule   d'ébàh-   chage ou au moule de soufflage. Cette partie supérieure du moule peut être pourvue de serpentins refroidisseurs. Cette   organisa-   tion constitue également un point Important de l'invention qui      entre en ligne de compte pour la fabrication de flacons,, L'ébau- che produite de la fagon décrite est soufflée de la façon suivante: 
Aussitôt que la partie supérieure ou couvercle du moule des- cend avec l'ébauche de verre 6 sur le moule de soufflage, le bord de cette partie se place sur l'extrémité supérieure du moule de soufflage (Fig. 12).

   Le bord rabattu 19 de la masse de verre de l'ébauche en verre est pressé alors entre l'épaulement 36 du mou- le de finissage et l'anneau 16 de la bride du couvercle 3 du mou- le. Pendant tout le soufflage, ce bord reste serré de façon que de l'air sous pression ne puisse pas s'échapper par les rainurés. 



  Dans ces conditions le bord 18 de l'ébauche de verre est rabattu de fagon qu'il pénètre dans la paroi du récipient et qu'il se di- late lors du soufflage (Fig. 13). Apres que l'opération du souf- flage est terminée, on fait sauter en 17, dans le cas de la fabri-      cation de gobelets, la partie 18 en forme de plateau de la paroi et il s'ensuit que le récipient en verre en forme de gobelet pos- aède au bord aussi, les propriétés du verre obtenu exclusivement par soufflage et se prête par conséquent à la taille et au polis- sage mieux que le verre pressé. Le gobelet est achevé par fusion du bord d'une façon qui n'est pas comprise dans la présente in- vention et la partie détachée est éloignée de la partie   supérieur$7   

 <Desc/Clms Page number 8> 

 ou couvercle du moule, par un dispositif à poussoir, et refondue. 



   Dans le récipient en verre représenté par la Fig. 15, la fi- xation de ce récipient dans la partie supérieure ou couvercle du moule entraine de plus grandes difficultés, car la rainure de fi- xation 36 utilisée dans les Figs. 12 et 13, ne peut pas être for- mée au moule de soufflage, parce que le diamètre 38 de la partie supérieure de ce moule de soufflage est sensiblement supérieur au diamètre 16 de la partie supérieure ou couvercle du moule. Ce mode d'exécution de l'invention présente au regard de celui représenté par la Fig. 13, sur laquelle les deux diamètres sont a peu près égaux, l'avantage que le déchet de verre, qu'on doit faire sauter finalement et qui est perdu pour la fabrication, est beaucoup moins important. Il en résulte une fabrication sensiblement moins coû- teuse que celle suivant les procédés connus jusqu'à présent. 



   Pour produire des verres galbés on doit pouvoir ouvrir le mou- le de soufflage (Figs. 15, 18   à   20). Les ressorts 23 travaillant à la compression tendent continuellement à écarter les moitiés de moule 24 et 25 (Fig. 15). Un manchon conique 30 presse l'une vers l'autre les parties du moule pendant leurs descente. Le diamètre de la pièce 32 est exactement aussi grand que le diamètre exté- rieur du moule fermé, de sorte que la pièce 32 peut être glissée complètement par dessus le bord du moule de soufflage.

   Lorsque la pièce 32 remonte (aussitôt que la pièce a été soufflée), le réci- pient 6 en verre n'en reste pas moins dans le moule de soufflage 2, jusqu'à ce que celui-ci se soit ouvert, car les ressorts 11   (Fig.18)   pressent la partie supérieure ou couvercle 3 du moule, en même temps que le récipient de verre 6, vers le bas. Ce n'est que lors- que la pièce 32 et le tuyau 8 se sont écartés encore davantage du moule de soufflage ouvert qu'une collerette 34 (Fige. 12 et 13) du tuyau 8 soulève le couvercle 3 du   moulè   de soufflage en même temps que le verre et retire celui-ci du moule. 



   Pour finir, il convient de faire encore les remarques suivantes 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 
Pour séparer le reste de verre adhérent de la partie supé- rieure ou couvercle des dispositifs appropriés sont représentés par les Figs. 21   à   24, Dans la forme de couvercle de moule repré- sentée par la Fig. 21, le poinçon 42 est taraudé et son diamètre intérieur est égal à celui du bord extérieur des récipients enver- re, Dès qu'on détache par éclatement le récipient en verre, le reste de verre est refoulé par vissage vers l'extérieur au moyen du poingon 42. 



   Lorsqu'on   exécute   le récipient en verre suivant les Fige, 22 à 24. on serre fermement dans le couvercle du moule le bord du ré- cipient en verre pendant l'opération de soufflage pour empêcher . l'échappement de l'air sous pression pendant le soufflage, A cet effet, on a placé encore entre le couvercle du moule et le moule de soufflage un moule intermédiaire 43, ce qui permettrait le cou- page aisé en 17. 



   Le récipient est ébauché suivant la Fig. 22. Le bord) en forme de plateau, du récipient de verre est formé dans ce cas entre la surface annulaire supérieure 44 du moule intermédiaire, qui forme le bord supérieur 48 du moule d'ébauchage, et le poinçon 41. 



   Dans la position de soufflage suivant la Fig.   23,   le poinçon 41 est un peu abaissé et par conséquent le bord annulaire exté- rieur du récipient de verre est pressé entre le poinçon et le mou- le intermédiaire 43, après quoi on souffle le récipient de   verrez :   
Après qu'on a fait sauter le bord, on enlève du   couvercle.. du   moule, conformément à la Fig. 24 le restant de verre 46 qui de-,6 meure   adhérent   à ce couvercle, on refroidit ensuite   brusquement   le reste de verrez, ce qui le rend friable et le morcelle facilement. 



  On fait sortir de la partie supérieure ou couvercle du moule   le.... , )        moule intermédiaire et on enlève le reste du verre dans le sens de la flèche 47. 



   On   ramène   ensuite le poinçon 41 dans sa position primitive représentée sur la Fig. 22, le moule intermédiaire 43 participant à ce mouvement grâce à de petites tiges 45. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   Au lieu du verre à boire représenté sur les Fige. 12 et 13, on peut aussi fabriquer des flacons suivant les Fige. 18, 19 et 20, conformément auxquelles, comme le montre le dessin, on peut, contrairement à ce que permettent les anciens procédés, souffler également le col des flacons. 



   Fig. 18 représente la position d'ébauchage, Fig. 19 l'ébau- che immédiatement avant le soufflage et Fig. 20 le flacon   souf   flé achevé, dans le moule de soufflage ouvert. La formation de l'ébauche ventrue suivant la Fig. 18 a lieu à la façon connue par rotation rapide du moule d'ébauchage à différentes vitesses. L'ex- périence montre que, dans cette formation de l'ébauche, le moule et/ou le verre doivent être légèrement refroidis. Après que le récipient en verre représenté par la Fig. 20 a été complètement soufflé, on le laisse dans le moule de soufflage, qui peut s'ou- vrir, et le tube de soufflage, auquel on a donné la forme d'un poinçon 40, presse, avant l'enlèvement du couvercle du moule, le bord supérieur du récipient en verre dans le moule de finissage et forme ainsi le bord du goulot du flacon. 



   La fixation du bord de l'ébauche de petits objets, au lieu de se faire par emprisonnement comme cela a été décrit, peut se faire par adhérence du verre liquide à une partie en fer du moule supérieur, Cette partie de fer en forme d'anneau pourrait avan- tageusement être fixée de façon amovible au moule supérieur, pour permettre son remplacement en cas d'usure. Les autres parties du moule sont chromées. 



   Enfin pour maintenir exactement la température du récipient en verre, des cellules photoélectriques peuvent observer sa tem- pérature et peuvent agir pour la régler : 
Résumé. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Method and devices for the manufacture of hollow glass objects,
The invention relates to the manufacture of hollow glass objects and in particular hollow objects round or elongated or oval on the inside, having angles on the outside.



   Glass containers having angles or corners on the outside could heretofore be made in the glass art in various ways.
1. In pressure molds, by a pressing operation; but this process has the drawback that the glass becomes cloudy, that it is not sound and that it is very fragile;
2. By blowing in a mold, at the end of a blower rod or at the machine; but due to the uniform thickness of the walls of the glass blank, the facets also appear undesirably on the interior side of the glass container obtained after the blowing operation;
3.

   By making by blowing a normal, round or oval glass container, the facets then being cut, roughly first by means of iron grindstones, water and sand or corundum or carborundum grindstones, then finely by means of fine and finally polished emery wheels; but this process, which gives

 <Desc / Clms Page number 2>

 excellent products, is long and expensive; 4. In machines such as those mentioned under 2, in which the glass blank, instead of being produced by the rod of a blower, is produced in smaller dimensions in a punch pressing mold, and then is blown to achieve the final shape, but this process also gives angles to the interior surface.



   In order to avoid the aforementioned drawbacks, in accordance with the invention, the glass blank is produced in the form referred to in 4, with concave external facets (see Fig. 1 of the appended drawing), that is to say - say in a pressure mold with convex interior facets (Fig. 2). Fig. 3 represents the punch corresponding to the circular mold shown in FIG. 2, punch which would for example be oval for a faceted oval container.



   Fig 4 shows the blank in longitudinal section and Fig.5 shows it in elevation.



   The final blow mold has the shape shown in FIG. 6, so that in contact with the wall of the blow mold, the concave facets flatten out under the internal air pressure and that on the blow molding a container is produced, the interior of which is round (or elongated) and which has angles on the outside.



   The blowing operation and the distribution of the mass of glass are also represented by FIGS. 7 to 9 in their various phases.



   Fig. 7 shows before the blowing, the blank introduced into the final blow mold.



   Fig. 8 shows during the blowing operation, As the medium M (Fig. 7) of the facet has the smallest wall thickness of the blank, the latter is there most strongly influenced by the blank. blowing, so that, during this operation, the concave facet already becomes almost flat.



   Fig. 9 shows the container completely blown, inside

 <Desc / Clms Page number 3>

 the blow mold; when the sections are correctly calculated, the mass is distributed, so that the interior is of an impeccably round (or oval, etc.) shape.



   As clearly shown in Fig. 8, the material of the blank stretches most strongly, during the blowing, along the thinnest center line, This can result during the blowing, crushing which is noticeable both on the inner face and 'on the outside of the finished glass. These imperfections can be removed by lightly grinding the outer surface.



  In order to avoid them on the interior surface, the mold is made to rotate more or less rapidly during the blowing), the angular speed being regulated according to the temperature at which the glass and / or the mold are maintained. Fig. 9a shows in plan section a blank obtained by pressing with a round punch having flats facing the middle of the facets of the mold, which in this case are plane, but which could also be convex so as to obtain a blank with, concave facets.

   The extra thickness thus obtained at the middle part of the facets prevents too rapid expansion of the blank at the location of the excess thicknesses during the subsequent blowing which gives a round interior * The blank thus obtained comprises according to the invention, parts of different thickness around its perimeter, but the glass thus obtained is not as clear as if it had not been touched by a punch.



   The shape of FIG. 9a is still included within the scope of the present invention although generally this will be waived. ; to this embodiment because in order to obtain a truly clear and cloudless internal shape, one should as far as possible avoid contacting the mass of glass with a punch.



   A blank can be produced in various ways free from the cloudiness caused by contact with a punch. this is how we can suck the mass of glass inside

 <Desc / Clms Page number 4>

 laughter of the mold from the bottom. in Fig. 14, a longitudinal section of the blanking mold 1 containing the blank 6, which is shown in plan from below in FIG. 16 and which is fixed by its edge to the underside of the cover 3 of the mold in a manner described below. During the blowing, this cover is lowered over the blowing mold 2 (Fig. 15) provided with the die which is shown in plan from below by Fig, 17, so that the blank takes on the form on blowing. shown in phantom in Figs, 15 and 17.



   In order that the facets of the blank correspond exactly to those of the finishing mold, the latter has been provided with wedge-shaped extensions 21 and a part 32 connected to the cover or upper mold 3 of the part 32 has been provided with ramps 22. mold. As soon as it is lowered onto the blow mold, the oblique surfaces 22 slide along the corners 21, whereby the cover is rotated to the determined position. This rotational movement is measured so that the facet of the blank of the glass container is blown exactly on one facet of the blow mold.



   According to another embodiment of the invention, the blank can be produced by the rotation method known per se, that is to say by centrifugal molding. In the implementation of this process, the mass of glass introduced into the roughing mold rises more rapidly on the wall of the mold when the latter rotates rapidly.



   In accordance with the present invention, a preform thus produced which is particularly haze-free is subsequently blown.



   This process is shown in the accompanying drawings by some exemplary embodiments.



   In this drawing, FIG. 11 shows in elevation, with partial vertical section, the roughing mold and its cover or mold.

 <Desc / Clms Page number 5>

 the upper coupled for the production of ordinary glasses by the process of rotation or centrifugal process,
Fig. 12 is a vertical section through the blow mold, FIG. draft while being pushed aside.



   Fig. 13 is a similar section in which the blank is lowered into the blow mold.



   Freezes. 14 and 15 show in longitudinal section, the first the roughing mold, the second the blow mold.



   Fig. 16 is a plan from below the blank.



   Fig. 17 is a plane from below of the die formed in FIG. 15.



     Freezes. 18, 19 and 20 show the application of the method to the manufacture of vials, and
Figs. 21 to 24 represent particular embodiments.!
With reference to Fige. 11, 12 and 13 which relate to the manufacture of ordinary glasses, the machine is made up of three main parts: the roughing mold 1, the blow mold 2 and the mold above the cover 3.



   On the wall 4 of a roughing mold 1 mounted so as to be able to turn in a suitable machine frame, the mass of glass rises under the action of centrifugal force when the roughing mold is driven by a sufficiently rapid rotation of possibly variable speed. The interior surface of the roughing mold ends in a broad, approximately horizontal rim 5, above which the mass of glass pours, as the roughing mold rotates, to extend to the exterior surface 7. of this mold. The upper part or cover of the mold participates in the rotation of the roughing mold.

   The roughing mold has a conical friction surface 10, in which the complementary surface 20 of the upper part or cover of the mold (Figs. 11 and 12) fits when the tube is lowered. 8. This one. @ rotates on a suitable mechanism frame on which it can mount

 <Desc / Clms Page number 6>

 ter and descend. The upper part or cover 3 of the mold is also connected to the tube 8 so as to be able to go up and down, a lug 28 and a longitudinal groove 29 (Fig. 13) preventing it from rotating relative to the tube 8. Springs 11 press the cover 3 towards its lower position, that is to say until the flanges 33 and 34 abut (Fig. 12).

   When the pipe 8 moves downwards, the springs are under tension as soon as the discs 10 and 20 mate smoothly, after which the cover 3 participates in the rotation imparted to the roughing mold. under the control of a motor. It participates in it until the glass has taken the form 6 shown in Figs. 11 and 12, then the upper part or cover is raised again from the roughing mold. The pipe 8 can be provided with a pallet 12, which turns more or less rapidly inside the glass blank in the opposite direction to that of the blank mold 1, in order to promote regular blowing of the glass. .



   The pallet is mounted in a slot milled at the orifice of a tube 9 which rotates in the tube 8. Through the interior of the tube 9 pressurized air can penetrate through the annular space which this tube forms with. the pipe 8 and gas can enter the interior of the glass body both during the molding of the blank and during the blowing. The gas is distributed evenly through a notch 15 narrowing downwards. It is lit momentarily when large objects are to be made which cannot be kept hot long enough. In this case, the pallet 12 is pressed into the cover 3, after this cover has been applied to the roughing mold, only to the point where the combustion gases can escape through the intervals 27 (see Fig. 14).

   As a result of this organization, glasses of any desired size can be blank in the liquid state according to FIG. 11. The temperature of the glass and / or that of the mold can also be maintained or brought to the desired degree by blowing using

 <Desc / Clms Page number 7>

   air was heated to a high temperature before it was introduced into the mold. In order to then solidify this white-heated mass, pressurized cooling air is fed through pipe 9 into the glasses after the glass blank has been heated and formed. The pressurized air escapes through the openings 27, after cooling has taken place.

   Instead of this arrangement for the heating of the upper part of the mold, the heating, for example electric, can be applied to the blanking mold or the blow mold. This upper part of the mold can be provided with cooling coils. This organization also constitutes an important point of the invention which is taken into account for the manufacture of vials. The blank produced in the manner described is blown as follows:
As soon as the upper part or cover of the mold descends with the glass blank 6 on the blow mold, the edge of this part is placed on the upper end of the blow mold (Fig. 12).

   The folded edge 19 of the glass mass of the glass blank is then pressed between the shoulder 36 of the finishing mold and the ring 16 of the flange of the lid 3 of the mold. During the entire blowing, this edge remains tight so that pressurized air cannot escape through the grooves.



  Under these conditions, the edge 18 of the glass blank is folded back so that it penetrates the wall of the receptacle and expands during blowing (Fig. 13). After the blowing operation is finished, in the case of the manufacture of cups, the plate-shaped part 18 of the wall is blown at 17, and it follows that the glass container made of The cup-shaped shape also has the properties of glass obtained exclusively by blowing at the edge and therefore lends itself to cutting and polishing better than pressed glass. The cup is finished by melting the edge in a way not included in the present invention and the detached part is moved away from the upper part.

 <Desc / Clms Page number 8>

 or mold cover, by a push device, and remelt.



   In the glass container shown in FIG. 15, the fixing of this container in the upper part or lid of the mold causes greater difficulties, since the fixing groove 36 used in Figs. 12 and 13, cannot be blow molded, because the diameter 38 of the top of this blow mold is substantially greater than the diameter 16 of the top or cover of the mold. This embodiment of the invention presents with regard to that represented by FIG. 13, on which the two diameters are approximately equal, the advantage that the waste glass, which ultimately has to be blown up and which is lost in manufacturing, is much less. This results in a manufacture which is substantially less expensive than that according to the methods known hitherto.



   To produce curved glasses it is necessary to be able to open the blowing mold (Figs. 15, 18 to 20). The springs 23 working in compression continuously tend to pull the mold halves 24 and 25 apart (Fig. 15). A conical sleeve 30 presses the parts of the mold towards each other as they descend. The diameter of part 32 is exactly as large as the outside diameter of the closed mold, so that part 32 can be slid completely over the edge of the blow mold.

   When the part 32 goes up (as soon as the part has been blown), the glass container 6 nevertheless remains in the blowing mold 2, until the latter has opened, because the springs 11 (Fig. 18) press the upper part or cover 3 of the mold, together with the glass container 6, downwards. It is only when part 32 and pipe 8 have moved further away from the open blow mold that a flange 34 (Figs. 12 and 13) of the pipe 8 lifts the cover 3 of the blow mold at the same time. time that the glass and remove it from the mold.



   Finally, the following remarks should be made again

 <Desc / Clms Page number 9>

 
In order to separate the remaining adhering glass from the top or cover suitable devices are shown in Figs. 21 to 24, In the form of a mold cover shown in FIG. 21, the punch 42 is threaded and its internal diameter is equal to that of the external edge of the receptacles to be sent. As soon as the glass receptacle is detached by bursting, the rest of the glass is forced out by screwing outwards by means of fist 42.



   When making the glass container according to Figs, 22-24, the edge of the glass container is clamped firmly in the mold cover during the blowing operation to prevent. the escape of the pressurized air during the blowing. For this purpose, an intermediate mold 43 was placed between the cover of the mold and the blowing mold, which would allow easy cutting at 17.



   The container is blank according to FIG. 22. The edge) in the form of a plate, of the glass container is formed in this case between the upper annular surface 44 of the intermediate mold, which forms the upper edge 48 of the roughing mold, and the punch 41.



   In the blowing position according to FIG. 23, the punch 41 is lowered a little and therefore the outer annular edge of the glass container is pressed between the punch and the intermediate mold 43, after which the container is blown to see:
After the edge has been blown off, the cover is removed from the mold, in accordance with FIG. 24 the remainder of glass 46 which de-, 6 dies adhering to this cover, the remainder of the glass is then suddenly cooled, which makes it crumbly and easily breaks up.



  The ...,) intermediate mold is taken out of the upper part or cover of the mold and the rest of the glass is removed in the direction of arrow 47.



   The punch 41 is then returned to its original position shown in FIG. 22, the intermediate mold 43 participating in this movement thanks to small rods 45.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   Instead of the drinking glass depicted on the Fige. 12 and 13, it is also possible to manufacture bottles according to Figs. 18, 19 and 20, according to which, as shown in the drawing, it is possible, contrary to what the old methods allow, also to blow the neck of the bottles.



   Fig. 18 shows the roughing position, FIG. 19 blanks immediately before blowing and Fig. 20 the completed blown flask, in the open blow mold. The formation of the bulging blank according to FIG. 18 takes place in the known manner by rapidly rotating the roughing mold at different speeds. Experience shows that in this formation of the blank the mold and / or the glass must be cooled slightly. After the glass container shown in FIG. 20 has been completely blown, it is left in the blow mold, which can be opened, and the blow tube, which has been shaped as a punch 40, presses, before the cover is removed from the tube. mold, the top edge of the glass container into the finishing mold and thus forms the edge of the neck of the bottle.



   The fixing of the edge of the blank of small objects, instead of being done by imprisonment as has been described, can be done by adhesion of the liquid glass to an iron part of the upper mold, This iron part in the form of a The ring could advantageously be removably attached to the upper mold, to allow its replacement in the event of wear. The other parts of the mold are chrome plated.



   Finally, to maintain the temperature of the glass container exactly, photoelectric cells can observe its temperature and can act to regulate it:
Summary.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

En résumé l'invention concerne plus particulièrement : 1. Procédé pour la fabrication mécanique de récipients en verre, en particulier ceux présentant des facettes, à parois di- latées et formées en toutes leurs p arties par soufflage, caracté- <Desc/Clms Page number 11> risé en ce qu'on forme d'abord, dans un moule débauchage, une ébauche à facettes creuses et qu'on Inachevé par soufflage avec des facettes planes dans un moule de finissage. In summary, the invention relates more particularly to: 1. Process for the mechanical manufacture of glass containers, in particular those having facets, with expanded walls and formed in all their parts by blowing, charac- <Desc / Clms Page number 11> ized in that one first forms, in a poaching mold, a blank with hollow facets and which is unfinished by blowing with flat facets in a finishing mold. 2. Procédé selon 1, caractérisé par une ébauche ayant diffé- rentes épaisseurs sur sa circonférence ou son pourtour. 2. Method according to 1, characterized by a blank having different thicknesses on its circumference or its periphery. 3. Dispositif pour la mise en oeuvre du procédé selon 1 et 2, caractérisé en ce que la partie supérieure ou couvercle du moule, montée de façon à pouvoir tourner, présente des plans obli- j ques (22) en nombre égal à celui des facettes et que par la coopé- ration avec des coins (21) adaptés au moule à facettes et venant' ' ' en contact avec les plans obliques (22) la partie supérieure ou' couvercle du moule on fait tourner de telle façon la partie supé- rieure ou couvercle du moule lors de son application au moule de finissage, que les facettes de l'ébauche suspendue au couvercle se trouvent en face des facettes du moule de finissage* 4. Mode d'exécution du procédé selon 1, caractérisé en'ce qu'une ébauche en verre formée par le procédé par rotation subit un soufflage subséquent. 3. Device for implementing the method according to 1 and 2, characterized in that the upper part or cover of the mold, mounted so as to be able to turn, has oblique planes (22) equal in number to that of the facets and that by the cooperation with wedges (21 ) adapted to the faceted mold and coming '' 'into contact with the oblique planes (22) the upper part or' cover of the mold, the upper part or cover of the mold is rotated in such a way when it is applied to the mold. finishing, that the facets of the blank hanging from the cover are opposite the facets of the finishing mold * 4. Mode of execution of the method according to 1, characterized in that a glass blank formed by the method by rotation undergoes a subsequent blowing. 5, Procédé et dispositif selon 1 à 4, caractérisés par un moule de finissage (2) présentant à sa partie supérieure un re- @ trait tel que, pendant l'application du couvercle de moule sur le moule de finissage, le bord de l'ébauche de verre, entre le cou- @ vercle du moule et le bord en retrait du moule de finissage'soit pressé (Fig. 13). 5, Method and device according to 1 to 4, characterized by a finishing mold (2) having at its upper part a recess such that, during the application of the mold cover on the finishing mold, the edge of the mold. The glass blank, between the mold cover and the recessed edge of the finishing mold, is pressed (Fig. 13). 6. Variante des procédés et dispositifs selon 1 à 5, carac- térisée en ce que conformément à la Fig. 15, l'anneau de fixation . du couvercle du moule est plus petit que le bord supérieur du mou- le de soufflage et plus grand que le diamètre (17)de l'ébauche. 6. Variant of the methods and devices according to 1 to 5, characterized in that according to FIG. 15, the fixing ring. of the mold cover is smaller than the upper edge of the blow mold and larger than the diameter (17) of the blank. 7, Dispositif pour la mise en oeuvre du procédé selon 1, caractérisé en ce qu'à la tuyère (9) adaptée comme usuellement au ; couvercle du moule d'ébauchage, est fixée une palette (12) des- @ cendant dans le moule d'ébauchage et tournant en sens contraire' ' de celui du couvercle du moule dans le but de favoriser le Bout. @ <Desc/Clms Page number 12> flage régulier de l'ébauche. 7, Device for the implementation of the method according to 1, characterized in that the nozzle (9) adapted as usually to; cover of the roughing mold, is fixed a pallet (12) descending into the roughing mold and rotating in the opposite direction to that of the mold cover in order to promote the end. @ <Desc / Clms Page number 12> regular flage of the blank. 8. Couvercle ou partie supérieure de moule pour la mise en oeuvre du procédé selon 1, caractérisé par soit une amenée d'air et de gaz (8, 9) à l'intérieur du couvert clé ou partie supérieure du moule dans le but de chauffer à l'intérieur l'ébauche qui y est suspendue, des ouvertures (27) étant prévues pour l'évacuation des gaz de combustion, soit une amenée d'air de soufflage préalable- ment échauffé, soit un chauffage électrique. 8. Cover or upper part of the mold for implementing the method according to 1, characterized by either an air and gas supply (8, 9) inside the key cover or upper part of the mold for the purpose of inside heating the blank which is suspended therein, openings (27) being provided for the discharge of the combustion gases, either a supply of preheated blowing air, or an electric heater. 9. Dispositifs selon 7 et 8. caractérisée en ce que, dans le but de mélanger les gaz et l'air, la palette est fixée à la sortie de l'organe d'amenée d'air et de gaz et est pourvue d'une échancrure (15) qui se rétrécit vers le bas. 9. Devices according to 7 and 8. characterized in that, for the purpose of mixing the gases and the air, the pallet is fixed to the outlet of the air and gas supply member and is provided with a notch (15) which tapers downwards. 10, Moule d'ébauchage pour la mise en oeuvre du procédé se- lon le caractérisé en ce que ce moule peut être chauffé et retroidi. 10, roughing mold for carrying out the method according to it, characterized in that this mold can be heated and cooled. 11. 'Dispositif pour la production, de flacons par le procédé selon 1, caractérisé en ce que la partie constituant le bord su- périeur reçoit la forme du bourrelet circulaire de goulot,, au' moyen d'un poinçon (40) prévu au-dessus du flacon. 11. Device for the production of flasks by the method according to 1, characterized in that the part constituting the upper edge receives the shape of the circular bead of the neck, by means of a punch (40) provided at above the bottle. 12, variante des dispositifs selon 3, 5, 6, 7, 8, 9 et 10, caractérisé par une partie en fer ou métal analogue à laquelle le bord de l'ébauche adhère, comme moyen de fixation de bord, les autres parties du moule étant préférablement chromées. 12, variant of the devices according to 3, 5, 6, 7, 8, 9 and 10, characterized by a part of iron or similar metal to which the edge of the blank adheres, as edge fixing means, the other parts of the mold preferably being chrome plated. 13, Dispositif selon 12, dans lequel la partie à laquelle le verre adhère est un anneau amovible. 13, Device according to 12, in which the part to which the glass adheres is a removable ring.
BE433840D BE433840A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE433840A true BE433840A (en)

Family

ID=93130

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE433840D BE433840A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE433840A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP2679548A1 (en) * 2012-06-28 2014-01-01 Saint-Gobain Oberland AG Method and device for producing a hollow glass body
EP2871165A4 (en) * 2012-08-07 2016-03-23 Pacificglas Apparatus for blow molding glass bottle, and molding method therefor

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP2679548A1 (en) * 2012-06-28 2014-01-01 Saint-Gobain Oberland AG Method and device for producing a hollow glass body
WO2014001347A1 (en) * 2012-06-28 2014-01-03 Saint-Gobain Oberland Ag Method and apparatus for producing a hollow glass body
EP2871165A4 (en) * 2012-08-07 2016-03-23 Pacificglas Apparatus for blow molding glass bottle, and molding method therefor

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1998945B1 (en) Injecting device and corresponding method for making a thin wall component, core and preform
CH370231A (en) Process for manufacturing a hollow plastic article, tooling for carrying out this process and hollow article obtained by this process
EP0808278B1 (en) Method for making containers such as bottles having a self-stabilising base
EP0768944B1 (en) Device for sealing a plastic container preform to a blow moulding nozzle, and container blow moulding machine provided therewith
FR1450764A (en) Improvements to plastic bottles
EP0000801B1 (en) Method for producing oriented hollow bodies
BE433840A (en)
FR2732007A1 (en) METHOD FOR MANUFACTURING SMOOTH PRESSED GLASS BODIES FOR OPTICAL EQUIPMENT AND DEVICE FOR CARRYING OUT SAID METHOD
EP0934908B1 (en) Method for making a glass container and container produced by this method
FR2747069A1 (en) Blank and process of injection moulding and blow moulding to make plastic containers
EP1066950B1 (en) Method for thermoforming plastic pots and apparatus therefor
EP3003998B1 (en) Method for producing a glass container by pressing
CH631653A5 (en) Method for manufacturing a bottle-shaped container made of saturated polyester
FR2649340A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR CONTINUOUS CASTING BETWEEN CYLINDERS OF THIN METAL PRODUCTS FOR DIRECT COLD ROLLING
EP1405831B1 (en) Process and apparatus for manufacturing a hollow glass article comprising a parison stretching step
BE695129A (en)
FR3052768A1 (en) METHOD FOR MANUFACTURING A GLASS ARTICLE
FR3134534A1 (en) Drawing and cooling rod for container forming
BE564701A (en)
FR3118962A1 (en) Method for forming a glass container by direct press and corresponding container
FR3081862A1 (en) PROCESS FOR THE MANUFACTURE OF A GLASS OBJECT, MOLD FOR ITS IMPLEMENTATION, AND OBJECT OBTAINED
WO2005115725A1 (en) Method for producing a disc-like blank for obtaining a bottle by thermoforming and blow-moulding and the thus obtained disc-like blank
BE388511A (en)
CH705222A2 (en) Method for manufacturing plastic preform in mold for manufacturing e.g. bottle, involves solidifying molten plastic in cavity while applying vertical thrust tending to move mandrel towards upper feeding port for compressing molten plastic
EP0374065A1 (en) Jar or similar container, method of moulding and apparatus for manufacturing the container