BE426470A - - Google Patents

Info

Publication number
BE426470A
BE426470A BE426470DA BE426470A BE 426470 A BE426470 A BE 426470A BE 426470D A BE426470D A BE 426470DA BE 426470 A BE426470 A BE 426470A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
axis
pivot
driving
hub
driven
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE426470A publication Critical patent/BE426470A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B62LAND VEHICLES FOR TRAVELLING OTHERWISE THAN ON RAILS
    • B62MRIDER PROPULSION OF WHEELED VEHICLES OR SLEDGES; POWERED PROPULSION OF SLEDGES OR SINGLE-TRACK CYCLES; TRANSMISSIONS SPECIALLY ADAPTED FOR SUCH VEHICLES
    • B62M9/00Transmissions characterised by use of an endless chain, belt, or the like
    • B62M9/04Transmissions characterised by use of an endless chain, belt, or the like of changeable ratio

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Transportation (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Transmission Devices (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Changement de vitesse progressif perfectionné pour cycles." 
La présente invention est relative à un changement de vitesse destiné plus particulièrement à être monté sur ou à être solidaire   du.moyeu   d'une roue de cycle, en général du moyeu d'une ou de la roue arrière. 



   Suivant l'invention, ce changement de vitesse comprend une pièce menante et une pièce menée coaxiales, dont la première est de préférence rendue solidaire d'une denture externe susceptible de coopérer avec une chaine de transmission ou autre et dont la deuxième peut être fixée sur le dit moyeu ou analogue,

   et une pièce intermédiaire unique reliée par des encliquetages à chacune des pièces menante et menée et montée rotative sur une 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 portée dont l'axe est parallèle à l'axe des pièces menante et menée et se trouve à une distance réglable de cet axe sous la dépendance d'une commande manoeuvrée de l'extérieur et faisant do préférence tourner une couronne constituant cette portée sur une surface fixe dont l'axe est parallèle et à une certaine distance de l'axe commun des pièces menante et menée et qui est celle d'une pièce servant de support à la dite couronne et solidaire du pivot fixe de l'ensemble. 



   Suivant une autre caractéristique de l'invention, la pièce menante affecte la forme d'un boitier susceptible de norter la denture externe précitée et fermé par la pièce menée maintenue centrée par rapport à la pièce   :nenante   au moyen d'un roulement à billes au moins ou analogue. 



   Ce roulement, réglable de préférence par cône et clinquants, permet d'assurer particulièrement simplement et sûrement 1-'équilibrage et le centrage relatifs parfaits des deux pièces menante et menée, tout en mettant efficacement le mécanisme à l'abri des poussières et de la boue sans augmenter l'encombrement et le poids de l'ensemble. 



   Suivant une réalisation de l'invention, la couronne sur laquelle est montée la pièce intermédiaire est solidaire en rotation, de préférence à l'aide d'une saillie coopérant avac une rainure,   d'une   plaque de commande, sous la dépendance de laquelle se trouve par suite l'excentration de la dite pièce intermédiaire, et qui est montée dans une ouverture circulaire de la pièce   menanLe     ménagée   concentriquement au pivot du moyeu. 



   La pièce Intermédiaire étant montée sur la dite couronne, de préférence à l'aide d'un roulement à billes 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 réglable par cône et clinquant, cette disposition permet éventuellement, en enlevant la plaque de commande précitée, de régler par l'extérieur ce roulement à billes sans qu'il soit besoin de démonter l'appareil. 



   Chaque encliquetage de liaison de l'organe menant ou mené et de la pièce intermédiaire comprend avantagéusement, disposés dans une rainure ménagée dans et concentrique à une des deux pièces, - rainure dont un flanc est lisse, - des organes d'encliquetage susceptibles de s'appliquer sur le dit flanc lisse et portant chacun un pivot ou saillie sur lequel.est articulé un organe de liaison avec l'autre des deux   pièces.à   relier entre elles. 



   Les liaisons des deux séries de cliquets avec la pièce intermédiaire servent les uns à transmettre les efforts à cette dernière et les autres à actionner l'organe mené. 



   Cette disposition permet l'utilisation d'un grand nombre de cliquets dans un encombrement réduit, ce qui assure l'utilisation d'un très grand nombre de périodes d'entraînement et en pratique une régularité, parfaite de rotation de l'ensemble. 



   Une autre disposition caractéristique suivant l'invention concerne le montage de l'ensemble conçu de façon à faciliter la fabrication et à permettre un réglage facile et rapide. 



   D'autres caractéristiques et avantages de l'invention résulteront d'ailleurs de la description qui va suivre en référence aux dessins annexés donnés uniquement à titre d'exemple et sur lesquels : la fig. 1 est une coupe transversale suivant la ligne I-I de la fig. 2   d'une   réalisation de l'invention ; 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 la fig.2 est une vue de face correspondante, la pièce menée étant supposée enlevée ; la   fig.3   est une coupe suivant la ligne III-III de la fig.1 ; la fig.4 est une coupe suivant la ligne   IV-IV   de la fig.1, la pièce intermédiaireétant excentrée;   la fig.5   est une vue schématique identique à la fig.1 avec excentration; les figs. 6 et 7 sont des coupes suivant les lignes   VI-VI   et VII-VII de la fig.5;

   la fig.8 est une demi-vue extérieure   d'une   variante de la pièce menante, avec arrachement partiel; les   figs.   9 et 10 montrent   l'une   et l'autre face de l'organe guidant; la crémaillère de commande de l'excentrique en position sur le cycle; la   fig.ll   est une coupe partielle suivant la ligne XI-XI de la fig.9; la fig.12 montre partiellement une variante de façon analogue à la   figo3;   la fig.13 est une coupe suivant la ligne XIII-XIII do la   fig.14   de cette même variante; la   fig.14   est une coupe suivant la ligne XIV-XIV de la   fig.13;   la   fig.15   est une vue schématique analogue à la   fig.13,   la pièce intermédiaire étant excentrée;

   les   figs.16   et 17 sont des coupes schématiques suivant les lignes   XVI-XVI   et   XVII-XVII   de la fig.15. 



   En référence aux figs. 1 à 11, le changement de vitesse est destiné à être assujetti à l'extrémité du moyeu standard 1 de la roue arrière d'un cycle à la place de la roue libre habituelle et porte lui-même le pivot 2 faisant saillie pour la fixation du dit moyeu. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Le changement de vitesse comporte une pièce menante 3 en forme de boitier fermé, qui présente sur sa périphérie une denture 4 destinée à coopérer avec la chaîne de transmission du pédalier. La pièce menée 6 est vissée sur le moyeu 1 d'axe 16 et présente deux encoches ou trous 8 permettant son montage et son démontage. Une couronne 9 montée par vissage sur la périphérie de la pièce menée 6 présente extérieurement un chemin de roulement conique pour une série de billes 11 roulant d'autre part sur un chemin défini par une surface conique 13 solidaire de la pièce menante 3 et une surface conique 14 présentée par une couronne 15 vissée sur la pièce menante 3 et permettant à l'aide de clinquants de régler le roulement à billes ainsi formé. 



   La couronne 9 présente intérieurement, concentriquement à l'axe 16, une denture 17 formant rochet et définissant avec les deux surfaces 18 et 19, - limitant une échancrure en forme de L ménagée dans la pièce menée 6 - une rainure circulaire 21 dont les deux surfaces parallèles 18 et 19 sont cylindriques d'axe 16. Une rainure identique 22' est ménagée dans la pièce menante 3 entre une surface lisse et une surface présentant une denture à rochets taillée dans une couronne 24 vissée à l'intérieur de cette pièce menante 3. 



   La pièce menante 3 présente une ouverture circulaire 25 d'axe 16 obturée par une plaque 26, de même épaisseur, présentant sur sa surface interne une rainure radiale 27, et percée elle-même d'un trou central servant de passage au pivot fixe 2. Le pivot 2 porte, entre la plaque 26 et l'extrémité du moyeu 1, une pièce à surface cylindrique excentrique 29, d'axe 30 parallèle à: l'axe 16, et vissée sur ce pivot ou, de préférence, prise dans sa masse. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Sur la surface 29, jouant le rôle de pivot fixe, est montée une couronne circulaire 31 par l'intermédiaire d'un évidement cylindrique excentrique 34. La distance entre   l'axe   de cet évidement 34 et l'axe de la couronne est égale à la distance des axes 16 et 32, de sorte que la couronne 31 peut être déplacée, pour pivoter sur la surface 29, entre une position concentrique à l'axe 16 (cas des figs. 1 et 2) et une position excentrée du double de la distance précitée. Pour commander ce déplacement, un trou 32, parallèle à l'axe 16, est ménagé dans la pièce 31 et sert de logement à un pivot libre 33 dont une extrémité présente éventuellement des plats de glissement. L'extrémité de ce pivot 33 penètre dans la rainure 27, rendant ainsi la couronne 31 solidaire en rotation de la plaque 26. 



   La plaque 26 présente de part et d'autre de son trou central servant au passage du pivot 2 deux échancrures 35 (fig.5) dans lesquelles pénètrent des ergots 37 faisant saillie sur la surface d'un disque 38 (figs. 1 et 11) denté sur une partie de sa périphérie et monté fou sur le pivot 2. Les dents du disque 38 coopèrent avec une crémaillère 39 constituée par une plaque de métal ayant sensiblement la même épaisseur que le disque 38, présentant une échancrure intérieure de forme allongée ayant deux côtés parallèles 40 et 41   (figs.   9 et 11), dont un seul, 41, est denté. Cette crémaillère est limitée exté-   rieurement   par deux arêtes parallèles à ces côtés, 42 et 43, et raccordées par deux arrondis 45 et 46.

   Le côté lisse 40 sert de guide et la longueur de la   crémaillère   est déterminée suivant la   gamme de     vitesse demandée   et, par suite, l'importance de   1'excentrât!on   choisie, son   déplacement   étant: opéré sous la dépendance d'une commande   quelconque.   

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   Cette crémaillère est maintenue en position par une pièce de guidage 48 percée d'un trou lisse 51 présentant un ergot 52 (figs. 1, 9 à 11) pénétrant dans une rainure axiale 53 du pivot 2 de façon à fixer sa position par rapport à l'ensemble. Cette pièce de guidage peut présenter sur sa face interne, comme le montrent les figs. 9 et 11, une rainure 54 pour la crémaillère 39 dont le déplacement est alors astreint à être dans une seule direction, ou bien la créamillère peut, comme dans le cas de la   fig.l,   s'orienter dans n'importe quelle direction. Une rondelle 47 remplace alors la pièce de guidage 48. 



   La crémaillère 39 est indépendante et n'est assujettie en aucune manière au cadre du cycle, l'ensemble étant maintenu en position, une fois la commande réglée, par des plats 49   (fig.10)   de la surface extérieure de la pièce 48 pénétrant dans la chape 50 de la fourche arrière 53 du cycle, ce qui permet à l'usager d'employer toute la gamme de vitesses qu'il a à. sa disposition. 



   Cette pièce 48 a donc plusieurs objets : d'abord guider éventuellement la crémaillère 39 dans le sens de la traction et de la poussée, ensuite assurer la position correcte de l'appareil et l'utilisation intégrale de la course de la dite crémaillère; enfin, elle peut servir de demi-carter de protection à cette dernière et au disque partiellement denté 38 contre la boue et les impuretés provenant de l'extérieur. 



   La couronne 31 présente à sa périphérie un chemin de roulement cylindrique réglable par cône 54 vissé sur cette couronne et d'un diamètre inférieur à celui de l'ouverture 25 de façon à pouvoir être réglé sans qu'il soit besoin de démonter l'ensemble. Ce chemin 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 serdo guidage   à     des/billes   57 roulant d'autre partsur un chemin de roulement ménagé dans la pièce intermédiaire 33 en   forme   dedisque. 



     Cette   pièce intermédiaire 55 porte sur sa périphérie dos pivots   56   en saillie sur l'une et l'autre de ses faces, pris dans sa niasse ou rapportés. Sur ces pivots 56 sont articules des maillons standard ou des bielles 38,   articules   d'autre part sur des pivots 59 portés par des cliquets automatiques 60 sans ressort, disposés dans les rainures 21 et 22 respectivement. 



   Les cliquets 60, comme le montre la   fig.3,   présentent   d'une   part une semelle 61 appliquée contre la surface lisse de leur rainurefaisant face à la denture à rochet et   une   saillie 62 formant bec d'encliquetage. 



  L'extrémité 63 de la semelle 61 située du côté de la saillie 62 est arrondie et sert d'axe de basculement au cliquet, axe au voisinage immédiat duquel se trouve le pivot 59.   Un autre   arrondi 64, opposé à la denture, permet le glissement du cliquet pour la   roue  libre. 



   Les efforts sont transmis par un premier jeu de maillons 58 de la pièce menante 3 à la pièce intermédiaire 55   (fig.6)     puis.,   par   un   deuxième jeu, de la pièce intermédiaire 53 à la pièce menée (fig.7). Les'deux jeux de maillons   peuvent   être disposés pour travailler soit à la compression, soit à la traction, .ou encore un jeu à la compression et l'autre à la traction   (figs.6   et 7). Dans ce dernier dispositif, les efforts agissant sur la pièce intermédiaire 53 étant contraires s'équilibrent et diminuent ainsi les risques d'usure sur la dite pièce. 



   Aux figs. 5 et 7, on a représenté la pièce intormédiaire 55 excentrée au maximum, c'est-à-dire tournant autour d'un axe 65 symétrique de l'axe 16 par rapport 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 à l'axe 30. Le¯fonctionnement serait le même quel que soit l'excentration, ce dernier, réglé à volonté par déplacement de la crémaillère 39, ne modifiant que le rapport des vitesses. 



   On comprend que la pièce intermédiaire 55 suivant la fig. 6 estentraînée par la pièce   menante   3 dans le sens de la flèche par   1'intermédiaire   du cliquet 60 qui a la vitesse circonférentielle la plus faible autour de l'axe 65, c'est-à-dire par celui qui est à la partie supérieure de la figure,les cliquets venant en prise l'un après l'autre pour la transmission des efforts, et de même la pièce intermédiaire 53 entraîne   -la   pièce menée 6   (fig.7)   dans le sens de la flèche par   l'intermé-   diaire du cliquet ayant la vitesse périphérique la plus élevée autour de l'axe 65, c'est-à-dire celui qui est au bas de la figure. 



   Le mode de réalisation suivant les figs. 12 à 17 diffère uniquement de celui qui a été décrit ci-dessus en ce que la liaison de chaque cliquet 60 avec la pièce intermédiaire 55 est réalisée par un patin 66 sur lequel le cliquet est articulé par un pivot 59 et qui coulisse dans une rainure rectiligne 68 de cette pièce   intermédiaire.   



   La pièce 55 présente alors l'aspect représenté à la   fig.14   et porte sur chaque face un grand nombre de rainures 68, cette dernière disposition permettant d'accroître encore pour un même encombrement le nombre de cliquets,.donc le nombre de périodes d'entraînement. 



   Ces rainures, de préférence, ne sont pas radiales, mais font un certain angle avec le rayon, étant inclinées par rapport à lui d'un   angle ,  en sens contraire du mouvement de rotation. 



   Les figs. 15 à 17 illustrent l'intérêt de cette 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 disposition et montrent les pièces menante 3, menée 6 et intermédiaire 55, les deux premières, tournant autour de   1-taxe   16, présentant des dentures à rochets   17'   et 17 respectivement, de rayon R1, et la troisième tournant autour de l'axe 65, de sorte que son mouvement relatif par rapport à la pièce menante est un roulement sur le cercle d'axe 16 et de rayon R1 d'un cercle   d'axe   65 et de rayon R2, et, par rapport à la pièce menée, un roulement sur le même cercle d'axe 16 d'un cercle d'axe 65 et de rayon R3,R1 étant supérieur à R2 et inférieur à R3. 



   Les cliquets ne sont en prise qu'au voisinage du point où ces cercles sont tangents et on voit que l'inclinaison précitée des rainures 68 a pour effet de régulariser la rotation de la pièce menée dans la phase utile d'entraînement de chaque cliquet, les rampes ainsi constituées compensant en accélération et en diminution, alternativement, la légère différence de vitesse angulaire provoquée par la modification du rayon d'entraînement de la pièce intermédiaire 55 au cours de la dite phase d'encliquetage de chaque cliquet. 



   'Enfin, on a représenté à la   fig.8   un boitier menant 3   comprenant   deux dentures 4 et 4', avec surface d'appui pour la chaîne, et qui permettent   d'accroître   sensiblement l'écart des vitesses obtenues par l'appareil. 



  Ces dentures sont destinées chacune à coopérer avec une denture correspondante distincte portée par le pédalier, la   chaîne   étant disrosée sur l'un ou l'autre des deux groupes, sa tension restent la même et sa ligne parfaitement correcte. 



   En   supoosant   par exemple deux dentures sur le bottier, l'une de 28 dents et l'autre de 20 dents, et deux plateaux dentés au pédalier, de 41 et 49 dents respectivement 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 on obtiendrait les rapports 41 x 28 et 49 x 20, plus la multiplication donnée par le changement de vitesse, ce qui permettrait d'obtenir un petit développement de : 
 EMI11.1 
 2,10 x 41 0 3.05 28 et un grand développement de : 
 EMI11.2 
 2.10 x 49 . 7.91 (20 -7) 2.10 étant la circonférence moyenne d'une roue de cycle. 



   Que le poitier : soit à un ou deux jeux de dents, celles-ci peuvent comporter toujours un repos de chaîne, ce qui constitué une économie d'usure de la dite chaîne et, des dents du boitier. 



   Il   est   évident que les rapports ci-dessus ne sont donnés qu'à titre d'indication et qu'ils peuvent être modifiés de telle façon que le nombre total des dents de chaque jeu de pignons soit le même afin d'utiliser dans l'un ou l'autre cas la même longueur de chaîne. 



   Entre les deux développements extrêmes, la gamme de vitesses est complète et permet, au choix, d'obtenir n'importe quelle vitesse ou des vitesses en nombre déterminé. 



   Il va de soi que les divers moyens décrits cidessus ne sont donnés qu'à titre d'exemple. On peut notamment en imaginer de nouveaux, seuls ou en combinaison avec ceux précités, et ceux-ci peuvent être également   pris séparément ou en combinaison avec eux ; leur   forme et leurs 'dimensions ainsi que leurs applications peuvent varier sans pour cela sortir du cadre de la présente invention. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Improved gradual shifting for cycles."
The present invention relates to a speed change intended more particularly to be mounted on or to be secured to the hub of a cycle wheel, in general to the hub of one or of the rear wheel.



   According to the invention, this gear change comprises a driving part and a coaxial driven part, the first of which is preferably made integral with an external toothing capable of cooperating with a transmission chain or the like and of which the second can be fixed on the said hub or the like,

   and a single intermediate piece connected by snaps to each of the driving and driven parts and rotatably mounted on a

 <Desc / Clms Page number 2>

 bearing whose axis is parallel to the axis of the driving and driven parts and is located at an adjustable distance from this axis depending on a command operated from the outside and preferably rotating a ring constituting this bearing on a fixed surface the axis of which is parallel and at a certain distance from the common axis of the driving and driven parts and which is that of a part serving as a support for said crown and integral with the fixed pivot of the assembly.



   According to another characteristic of the invention, the driving part takes the form of a housing capable of bearing the aforementioned external teeth and closed by the driven part kept centered with respect to the part: nenante by means of a ball bearing at the less or the like.



   This bearing, preferably adjustable by cone and foils, makes it possible to ensure particularly simply and surely 1-perfect relative balancing and centering of the two driving and driven parts, while effectively protecting the mechanism from dust and water. mud without increasing the size and weight of the assembly.



   According to one embodiment of the invention, the crown on which the intermediate piece is mounted is integral in rotation, preferably with the aid of a projection cooperating with a groove, of a control plate, under the control of which is Consequently finds the eccentricity of said intermediate piece, and which is mounted in a circular opening of the menanLe piece formed concentrically to the pivot of the hub.



   The intermediate part being mounted on said crown, preferably using a ball bearing

 <Desc / Clms Page number 3>

 adjustable by cone and foil, this arrangement optionally makes it possible, by removing the aforementioned control plate, to adjust this ball bearing from the outside without having to dismantle the device.



   Each connecting snap of the driving or driven member and of the intermediate piece advantageously comprises, arranged in a groove formed in and concentric with one of the two parts, - groove of which one side is smooth, - latching members capable of s 'apply to said smooth side and each carrying a pivot or projection on which a connecting member is articulated with the other of the two pieces to be connected together.



   The connections of the two series of pawls with the intermediate part serve some to transmit the forces to the latter and the others to actuate the driven member.



   This arrangement allows the use of a large number of pawls in a small footprint, which ensures the use of a very large number of training periods and in practice a perfect regularity of rotation of the assembly.



   Another characteristic arrangement according to the invention relates to the assembly of the assembly designed so as to facilitate manufacture and to allow easy and rapid adjustment.



   Other characteristics and advantages of the invention will moreover result from the description which follows with reference to the appended drawings given solely by way of example and in which: FIG. 1 is a cross section taken along the line I-I of FIG. 2 of an embodiment of the invention;

 <Desc / Clms Page number 4>

 FIG. 2 is a corresponding front view, the driven part being assumed to be removed; Fig.3 is a section along line III-III of Fig.1; Fig.4 is a section along line IV-IV of Fig.1, the intermediate piece being eccentric; Fig.5 is a schematic view identical to Fig.1 with eccentricity; figs. 6 and 7 are sections along lines VI-VI and VII-VII of fig.5;

   FIG. 8 is an exterior half-view of a variant of the leading part, with partial cut away; figs. 9 and 10 show both sides of the guiding member; the eccentric control rack in position on the cycle; the fig.ll is a partial section along the line XI-XI of fig.9; FIG. 12 partially shows a variant analogously to FIG. 3; fig.13 is a section along the line XIII-XIII of fig.14 of this same variant; fig.14 is a section along the line XIV-XIV of fig.13; Fig.15 is a schematic view similar to Fig.13, the intermediate piece being eccentric;

   figs. 16 and 17 are schematic sections along lines XVI-XVI and XVII-XVII of fig.15.



   With reference to figs. 1 to 11, the gear change is intended to be secured to the end of the standard hub 1 of the rear wheel of a cycle in place of the usual freewheel and itself carries the pivot 2 protruding for attachment of said hub.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   The gear change comprises a driving part 3 in the form of a closed box, which has on its periphery a toothing 4 intended to cooperate with the transmission chain of the crankset. The driven part 6 is screwed onto the hub 1 of axis 16 and has two notches or holes 8 allowing its assembly and disassembly. A crown 9 mounted by screwing on the periphery of the driven part 6 has on the outside a conical raceway for a series of balls 11 rolling on the other hand on a path defined by a conical surface 13 integral with the driving part 3 and a surface conical 14 presented by a crown 15 screwed onto the driving part 3 and allowing the aid of foils to adjust the ball bearing thus formed.



   The crown 9 has internally, concentrically to the axis 16, a toothing 17 forming a ratchet and defining with the two surfaces 18 and 19, - limiting an L-shaped notch made in the driven part 6 - a circular groove 21, the two of which parallel surfaces 18 and 19 are cylindrical with axis 16. An identical groove 22 'is made in the driving part 3 between a smooth surface and a surface having a ratchet tooth cut in a crown 24 screwed inside this driving part 3.



   The driving part 3 has a circular opening 25 of axis 16 closed by a plate 26, of the same thickness, having on its internal surface a radial groove 27, and itself pierced with a central hole serving as a passage for the fixed pivot 2. The pivot 2 carries, between the plate 26 and the end of the hub 1, a part with an eccentric cylindrical surface 29, with an axis 30 parallel to: the axis 16, and screwed onto this pivot or, preferably, taken in. its mass.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   On the surface 29, playing the role of fixed pivot, is mounted a circular ring 31 by means of an eccentric cylindrical recess 34. The distance between the axis of this recess 34 and the axis of the crown is equal to the distance of the axes 16 and 32, so that the ring 31 can be moved, to pivot on the surface 29, between a position concentric with the axis 16 (case of figs. 1 and 2) and an eccentric position of double the aforementioned distance. To control this movement, a hole 32, parallel to the axis 16, is made in the part 31 and serves as a housing for a free pivot 33, one end of which optionally has sliding flats. The end of this pivot 33 penetrates into the groove 27, thus making the ring 31 integral in rotation with the plate 26.



   The plate 26 has on either side of its central hole serving for the passage of the pivot 2 two notches 35 (fig.5) into which lugs 37 projecting on the surface of a disc 38 (figs. 1 and 11) penetrate. ) toothed on a part of its periphery and mounted idle on the pivot 2. The teeth of the disc 38 cooperate with a rack 39 formed by a metal plate having substantially the same thickness as the disc 38, having an inner notch of elongated shape having two parallel sides 40 and 41 (figs. 9 and 11), of which only one, 41, is toothed. This rack is limited on the outside by two ridges parallel to these sides, 42 and 43, and connected by two rounded corners 45 and 46.

   The smooth side 40 serves as a guide and the length of the rack is determined according to the range of speed requested and, consequently, the size of the eccentric chosen, its displacement being: operated under the dependence of any command. .

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   This rack is held in position by a guide piece 48 pierced with a smooth hole 51 having a lug 52 (figs. 1, 9 to 11) penetrating into an axial groove 53 of the pivot 2 so as to fix its position relative to all. This guide piece may have on its internal face, as shown in FIGS. 9 and 11, a groove 54 for the rack 39, the displacement of which is then constrained to be in one direction, or else the creamillera can, as in the case of fig.l, be oriented in any direction. A washer 47 then replaces the guide piece 48.



   The rack 39 is independent and is not secured in any way to the frame of the cycle, the assembly being held in position, once the control has been adjusted, by flats 49 (fig. 10) from the outer surface of the part 48 penetrating in the yoke 50 of the rear fork 53 of the cycle, which allows the user to use the full range of speeds he has to. its layout.



   This part 48 therefore has several objects: first, if necessary, to guide the rack 39 in the direction of traction and of the thrust, then to ensure the correct position of the device and full use of the stroke of said rack; finally, it can serve as a protective half-casing for the latter and for the partially toothed disc 38 against mud and impurities coming from the outside.



   The crown 31 has at its periphery an adjustable cylindrical raceway by cone 54 screwed onto this crown and of a diameter smaller than that of the opening 25 so that it can be adjusted without the need to dismantle the assembly. . This way

 <Desc / Clms Page number 8>

 serdo guiding / balls 57 rolling other partsur a raceway formed in the intermediate part 33 in the form of disc.



     This intermediate part 55 carries on its periphery back pivots 56 projecting on one and the other of its faces, taken in its mass or added. Standard links or connecting rods 38 are articulated on these pivots 56, articulated on the other hand on pivots 59 carried by automatic pawls 60 without spring, arranged in grooves 21 and 22 respectively.



   The pawls 60, as shown in FIG. 3, have on the one hand a sole 61 applied against the smooth surface of their groove facing the ratchet toothing and a projection 62 forming a snap-fastening nose.



  The end 63 of the sole 61 located on the side of the projection 62 is rounded and serves as a tilting axis for the pawl, axis in the immediate vicinity of which is the pivot 59. Another rounded 64, opposite the toothing, allows the sliding of the pawl for the freewheel.



   The forces are transmitted by a first set of links 58 from the driving part 3 to the intermediate part 55 (fig.6) then., By a second set, from the intermediate part 53 to the driven part (fig.7). Les'deux sets of links can be arranged to work either in compression or in tension,. Or one play in compression and the other in tension (figs.6 and 7). In the latter device, the forces acting on the intermediate part 53 being contrary, balance each other and thus reduce the risks of wear on said part.



   In figs. 5 and 7, there is shown the intermediate part 55 eccentric to the maximum, that is to say rotating about an axis 65 symmetrical with the axis 16 with respect

 <Desc / Clms Page number 9>

 to the axis 30. Operation would be the same regardless of the eccentricity, the latter, adjusted at will by displacement of the rack 39, only modifying the gear ratio.



   It will be understood that the intermediate piece 55 according to FIG. 6 is driven by the driving part 3 in the direction of the arrow via the pawl 60 which has the lowest circumferential speed around the axis 65, that is to say by the one which is at the top of the figure, the pawls engaging one after the other for the transmission of forces, and likewise the intermediate part 53 drives the driven part 6 (fig. 7) in the direction of the arrow through the intermediary - Diary of the pawl having the highest peripheral speed around the axis 65, that is to say the one at the bottom of the figure.



   The embodiment according to figs. 12 to 17 differs only from that which has been described above in that the connection of each pawl 60 with the intermediate piece 55 is produced by a shoe 66 on which the pawl is articulated by a pivot 59 and which slides in a groove rectilinear 68 of this intermediate part.



   The part 55 then has the appearance shown in Fig. 14 and carries on each face a large number of grooves 68, the latter arrangement making it possible to further increase for the same size the number of pawls, .d therefore the number of periods d 'training.



   These grooves, preferably, are not radial, but make a certain angle with the spoke, being inclined relative to it at an angle, in the opposite direction of the rotational movement.



   Figs. 15 to 17 illustrate the interest of this

 <Desc / Clms Page number 10>

 arrangement and show the driving parts 3, driven 6 and intermediate 55, the first two, rotating around 1-tax 16, having ratchet teeth 17 'and 17 respectively, of radius R1, and the third rotating around the axis 65, so that its relative movement with respect to the driving part is a bearing on the circle with axis 16 and radius R1 of a circle with axis 65 and radius R2, and, with respect to the driven part, a bearing on the same circle with axis 16 of a circle with axis 65 and radius R3, R1 being greater than R2 and less than R3.



   The pawls are only engaged in the vicinity of the point where these circles are tangent and it can be seen that the aforementioned inclination of the grooves 68 has the effect of regularizing the rotation of the driven part in the useful phase of driving each pawl, the ramps thus formed compensating in acceleration and reduction, alternately, the slight difference in angular speed caused by the modification of the drive radius of the intermediate part 55 during the said snap-in phase of each pawl.



   'Finally, there is shown in Fig.8 a drive housing 3 comprising two teeth 4 and 4', with bearing surface for the chain, and which allow to significantly increase the difference in speeds obtained by the device.



  These teeth are each intended to cooperate with a separate corresponding toothing carried by the crankset, the chain being disrosed on one or the other of the two groups, its tension remains the same and its line perfectly correct.



   By supoosant for example two teeth on the housing, one with 28 teeth and the other with 20 teeth, and two toothed chainwheels on the crankset, with 41 and 49 teeth respectively

 <Desc / Clms Page number 11>

 we would obtain the ratios 41 x 28 and 49 x 20, plus the multiplication given by the change of speed, which would allow to obtain a small development of:
 EMI11.1
 2.10 x 41 0 3.05 28 and a large development of:
 EMI11.2
 2.10 x 49. 7.91 (20 -7) 2.10 being the average circumference of a cycle wheel.



   Whether the poitier: either with one or two sets of teeth, these can always include a rest of the chain, which constitutes a saving of wear of the said chain and, of the teeth of the case.



   Obviously, the above ratios are for guidance only and can be changed so that the total number of teeth in each set of sprockets is the same for use in the either case the same length of chain.



   Between the two extreme developments, the range of speeds is complete and allows, as desired, to obtain any speed or speeds in determined number.



   It goes without saying that the various means described above are given only by way of example. In particular, new ones can be imagined, alone or in combination with those mentioned above, and these can also be taken separately or in combination with them; their shape and dimensions as well as their applications can vary without departing from the scope of the present invention.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

- REVENDICATIONS - @ 1) Un changement de vitesse progressif destiné plus particulièrement à être monté sur ou à être solidaire <Desc/Clms Page number 12> du moyeu d'une roue 'de cycle, caractérisé en ce qu'il comprend une pièce menante et une pièce menée coaxiales, dont la première est de préférence rendue solidaire d'une denture externe susceptible de coopérer avec une chaîne de transmission ou autre et dont la deuxième peut être fixée sur le dit moyeu ou analogue, - CLAIMS - @ 1) A gradual gear change intended more particularly to be mounted on or to be integral <Desc / Clms Page number 12> the hub of a cycle wheel, characterized in that it comprises a driving part and a coaxial driven part, the first of which is preferably made integral with an external toothing capable of cooperating with a transmission chain or the like and the second of which can be fixed on said hub or the like, et une pièce intermédiaire unique reliée par des encliquetages à chacune des nièces menante et menée et montée rotative sur une portée dont l'axe est parallèle à l'axe des pièces menante etmenée et se trouve à une distance réglable de cet axe sous la dépendance d'une commande manoeuvrée de l'extérieur et faisant de préférence tourner une couronne constituant cette portée sur une surface fixe dont l'axe est parallèle et à une certaine distance de l'axe commun des pièces menante et menée et qui est celle d'une pièce servant de support à la dite couronne et solidaire du pivot fixe de l'ensemble. and a single intermediate piece connected by snaps to each of the driving and driven nieces and rotatably mounted on a bearing surface whose axis is parallel to the axis of the driving and driven parts and is located at an adjustable distance from this axis depending on 'a control operated from the outside and preferably rotating a crown constituting this bearing on a fixed surface whose axis is parallel and at a certain distance from the common axis of the driving and driven parts and which is that of a part serving as a support for said crown and integral with the fixed pivot of the assembly. 2) Un changement de vitesse progressif selon la revendication 1, caractérisé en ce que la pièce menante affecte la forme d'un boitier susceptible d.e porter la denture externe précitée et fermé par la pièce menée maintenue centrée par rapport à la pièce menante au moyen d'un roulement à billes au moins ou analogue. 2) A gradual change of speed according to claim 1, characterized in that the driving part takes the form of a housing capable of carrying the aforementioned external teeth and closed by the driven part kept centered relative to the driving part by means of at least one ball bearing or the like. 3) Un changement de vitesse progressif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la couronne portant la pièce intermédiaire est solidaire en rotation de préférence à l'aide d'une saillie coopérant avec une rainure d'une plaque de commande sous la dépendance de laquelle se trouve par suite l'excentration de la dite pièce intermédiaire et qui est montée dans une ouverture circulaire de la pièce menante ménagée concentriquement au pivot du moyeu. <Desc/Clms Page number 13> 3) A gradual change of speed according to claim 1, characterized in that the ring carrying the intermediate piece is integral in rotation preferably with the aid of a projection cooperating with a groove of a control plate under the control of which is therefore the eccentricity of said intermediate part and which is mounted in a circular opening of the driving part formed concentrically to the pivot of the hub. <Desc / Clms Page number 13> 4) Un changement de vitesse suivant la revendication 3 caractérisé en ce que la rotation de la plaque de commande est elle-même opérée par une pièce circulaire, au moins partiellement dentée, . solidaire en rotation de cette plaque par l'intermédiaire de saillies et ouvertures, montée fàlle sur le pivot du moyeu, et coopérant avec une crémaillère découpée dans une pièce ajourée intérieurement de façon à limiter sa course et à l'empêcher de se dégager lorsque l'appareil n'est pas en place sur le cycle, la dite crémaillère étant également guidée en épaisseur. 4) A speed change according to claim 3 characterized in that the rotation of the control plate is itself operated by a circular part, at least partially toothed. integral in rotation with this plate by means of projections and openings, mounted flat on the pivot of the hub, and cooperating with a rack cut out of a part perforated internally so as to limit its travel and to prevent it from disengaging when the The device is not in place on the cycle, said rack also being guided in thickness. 5) Un changement de vitesse suivant la reven- 'dication 4 caractérisé en ce que la crémaillère est maintenue en position choisie par une pièce guide définissant avec la pièce circulaire ci-dessus un logement en forme de rainure dans lequel elle se déplace en deux sens opposés. 5) A speed change according to claim 4 characterized in that the rack is held in the selected position by a guide piece defining with the above circular piece a slot-shaped housing in which it moves in two directions opposites. 6) Un changement de vitesse suivant la revendication 5 caractérisé en ce que cette pièce guide, dont la position est déterminée à l'aide d'un ergot et d'une rainure par rapport au pivot du moyeu, présente sur sa face externe deux plats ou analogues,d'orientation dé- terminépénétrant dans la chape de la fourche arrière du cycle et maintenant l'ensemble en position. 6) A speed change according to claim 5 characterized in that this guide piece, the position of which is determined by means of a lug and a groove relative to the pivot of the hub, has two flat surfaces on its outer face or the like, with a definite orientation penetrating into the yoke of the rear fork of the cycle and holding the assembly in position. 7) Un changement de vitesse suivant la revenvendication 1 caractérisé en ce que chacun des dits encliquetages de liaison de la pièce intermédiaire et de l'une des pièces menante ou menée comprend, disposés dans une rainure ménagée dans et concentrique à une des deux pièces et dont un flanc est lisse, des organes d'encliquetage susceptibles de s'appliquer sur le dit flanc lisse et portant chacun un pivot en saillie sur lequel <Desc/Clms Page number 14> est articulé un organe de liaison avec l'autre des deux pièces à relier entre elles. 7) A gear change according to claim 1 characterized in that each of said connecting snaps of the intermediate piece and one of the leading or driven parts comprises, arranged in a groove formed in and concentric with one of the two parts and one side of which is smooth, latching members capable of being applied to said smooth side and each carrying a projecting pivot on which <Desc / Clms Page number 14> is articulated a connecting member with the other of the two parts to be connected together. 8) Un changement de vitesse suivant la revendication 7 caractérisé en ce que chaque organe de liaison ci-dessus est constitué par un patin coulissant dans une rainure de la dite autre pièce. 8) A gear change according to claim 7 characterized in that each above connecting member is constituted by a shoe sliding in a groove of said other part. 9) Un changement de vitesse suivant la revendication 8 caractérisé en ce que les dites rainures ne sont pas dirigées selon les directions radiales par rapport à l'axe de rotation de la pièce dans laquelle elles sont ménagées mais font un léger angle avec cette direction. 9) A speed change according to claim 8 characterized in that said grooves are not directed in radial directions relative to the axis of rotation of the part in which they are formed but form a slight angle with this direction. 10) Un changement de vitesse progressif en substance connue décrit et représenté aux dessins annexés. 10) A gradual change of speed in known substance described and shown in the accompanying drawings.
BE426470D BE426470A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE426470A true BE426470A (en)

Family

ID=87248

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE426470D BE426470A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE426470A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2809071A1 (en) ELECTRIC POWER STEERING APPARATUS
FR2540583A1 (en) DISC DAMPING SYSTEM
FR2952689A1 (en) LIMIT SLIDE DIFFERENTIAL WITH DYNAMIC PUSH DEVICE
FR2549176A1 (en) VIBRATION DAMPING SYSTEM FOR COUPLING, SUCH AS A MOTOR VEHICLE CLUTCH DISC
EP2264551B1 (en) Differential gear for a timepiece movement
FR2712366A1 (en) Reduction gear with internal planetary gear for office photocopiers
EP2199198B1 (en) Transmission for bicycle
FR2550596A1 (en) SPEED CHANGE DEVICE FOR BICYCLE
FR2712852A1 (en) Rear axle braking for e.g. farm tractors
FR2902073A1 (en) Transmission device for bicycle, has slip clutch rotatably coupling planetary shaft with planet carrier, and overrunning clutch mounted on planet carrier, so that rotation of carrier is in same direction as that of rotation of shaft
FR2856019A1 (en) ARTICULATION TRIM FOR A DEVICE FOR ADJUSTING A MOTOR VEHICLE SEAT
CA2028398A1 (en) Speed variator with reduced friction removable rings
FR3039458A1 (en) HUB FOR CYCLE WHEEL
CA2034563C (en) Variable speed control pulley with transmission diaphragm
BE426470A (en)
FR2654791A1 (en) DEVICE FOR TRANSMITTING A ROTATION WITH A TORQUE - LIMITING TRANSMISSION MECHANISM.
EP0983186B1 (en) Bicycle crank gear for reducing effort
FR2534335A1 (en) ROCKET AND RATCHET WHEEL DRIVE DEVICE, ESPECIALLY FOR A BICYCLE FREEWHEEL HUB
FR2712367A1 (en) Continuous variable speed drive with conical satellites and centrifugal control.
EP0366563A1 (en) Self-locking differential
FR3066470B1 (en) DEVICE FOR CONTROLLING CHAIN TRANSMISSION
EP3547043B1 (en) Timepiece display correction mechanism
FR2638500A1 (en) Self-locking differential with epicycloid gear train
EP2631163B1 (en) Gearshift lever for bicycle including a displacement restrictor
FR3128690A1 (en) Reduction ratio change device