BE423131A - - Google Patents

Info

Publication number
BE423131A
BE423131A BE423131DA BE423131A BE 423131 A BE423131 A BE 423131A BE 423131D A BE423131D A BE 423131DA BE 423131 A BE423131 A BE 423131A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
wire
electrode according
electrode
metal wire
covered
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE423131A publication Critical patent/BE423131A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H01ELECTRIC ELEMENTS
    • H01JELECTRIC DISCHARGE TUBES OR DISCHARGE LAMPS
    • H01J61/00Gas-discharge or vapour-discharge lamps
    • H01J61/02Details
    • H01J61/04Electrodes; Screens; Shields
    • H01J61/06Main electrodes
    • H01J61/073Main electrodes for high-pressure discharge lamps
    • H01J61/0732Main electrodes for high-pressure discharge lamps characterised by the construction of the electrode

Landscapes

  • Discharge Lamp (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Electrode. Convention Internationale : Demande de brevet allemand   @   
La présente invention eoncerne une électrode se chauffant d'elle-même qui peut trouver son application avantageusement dans les lampes à décharge en arc, remplies de gaz ou de vapeur,
Il faut entendre par électrode se chauffant d'ellemême, dans la suite, une électrode qui est amenée complètement sans chauffage particulier ou seulement avec un chauffage particulier insuffisant par la chaleur provenant de la décharge, à une température telle que l'émission d'électrons provoquée à cette température est capable d'entretenir une décharge en arc. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   L'électrode suivant la présente invention sert partiellement à être employée comme source d'électrons abondante, fonctionnant à basse température pour une décharge et pourrait être employée en partie comme source de lumière qui est mélangée à la lumière émise par la trajectoire de la décharge. La lumière émise par l'électrode à l'état de fonctionnement est, produite par la quantité de chaleur qui est provoquée par la décharge dans l'électrode et dans son voisinage immediat. 



   L'électrode suivant la présente invention consiste en conséquence en deux parties, qui sont reliées de façon conductrice électriquement et thermiquement. L'une des parties qui à l'état de fonctionnement prend une température de moins de   1200    consiste en un noyau métallique, avantageusement en nickel ou en tungstène, qui est recouvert d'une couche de substance de minime travail de sortie ou contient intérieurement une pareille subs tance. Cette partie sert de source d'électrons.

   L'autre partie de l'électrode suivant la. présente invention, qui est reliée électriquement à la premièreet qu sert à émettre de la lurnière à une températurede plus de 2000  est faite en un métal à point de fucion   élevé,de   préférence en tungstène, et dimensionnée de telle façon que la quantité de chaleur produite dans celle-ci par la décharge élève sa   tempéra-   ture à plus de 2000 . 



   Dans une décharge à courant alternatif, l'électrode suivant la présente invention fonctionne naturellement alternativement comme cathode et comme anode. Dans la demi-période dans laquelle l'électrode fonctionne comme cathode, les électrons sortent de partie de l'électrode qui a une basse température mais est recouverte d'une matière active, par exemple d'oxyde de baryum. La partie d'électrode chauffée pendant la décharge à plus de   2000    ne porte aucune couche d'une matière émettrice et ne sert pratiquement pas comme source d'électrons.

   L'électrodE est établie de telle façon que dans la demi-période dans laquelle 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 elle agit comme anode, la partie principale du courant   s'écoule'   à travers la partie qui est établie de telle façon que de ce fait elle est portée à au moins 2000  et rayonne de la lumière. 



  Plus est élevée la température de cette partie rayonnant de la lumière, plus est grande la partie de la chaleur développée dans celle-ci qui est employée utilement comme lumière. L'élévation de la température provoque toutefois, comme on le sait, une vaporisation de cette partie et la durée d'existence d'une lampe pourvue d'une semblab.le électrode dépend principalement de la température de cette partie, c'est-à-dire uniquement de sa constitution.'
L'électrode suivant la présente invention est avantageusement établie de telle façon que la partie agissant comme source d'électrons consiste en un fil de tungstène dont le .diamètre a une grandeur telle que sa température à l'état de fonctionnement ne dépasse 1200 . Ce fil de tungstène est recouvert d'une couche de carbonate de baryum.

   Le recouvrement se fait avantageusement par une cataphorèse d'une suspension de carbonate de baryum dans un alcool. Après achèvement et vidage de la lampe, l'électrode est portée à l'incandescence et l'on produit de cette manière un revêtement d'oxyde de   baryum.   A cette partie d'électrode est relié de façon conductrice un fil de tungstèhe dont la section est choisie de telle façon qu'à l'état de fonctionnement il arrive à la température élevée désirée. Cette partie ne doit naturellement recevoir aucun revêtement en substance à émission forte mais toutefois un semblable revêtement n'empêche pas le fonctionnement de l'éledtrode car il est évaporé rapidement de cette partie. 



   Des formes de réalisation de l'électrode suivant la présente invention, données à titre d'exemple, vont être expliquées à l'aide des figures. 



   Les fig. 1,2 et 3 montrent différentes formes de réalisation de l'électrode. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   La fig. 4 montre une lampe à décharge qui contient deux électrodes suivant la présente invention. 



   L'électrode suivant la fig. I consiste en un fil de nickel 1 de 0,5 mm de diamètre, à l'extrémité duquel le fil de tungstène 2, de 0,05 mm de diamètre, est soudé. 1 reçoit un revêtement d'oxyde de baryum et 'sert, lors du fonctionnement, de source d'électrons tandis que le fil 2 rayonne da la lumière. 



   On a représenté à la fig. 2 une électrode qui consiste en un fil de tungstène 1 et en un mince fil de tungstène 2 enroulé autour du premier. Le diamètre du fil 1 vaut 0,4 mm, celui du fil 2, 0,035 mm. Le fil 2 est soudé à son extrémité au fil 1 et l'enroulement se fait de telle façon que les deux fils se touchent mais pas sur toute leur longueur vu que l'hélice fabriquée au moyen du fil 2 dépasse de quelques spires le fil plus épais. Toute l'électrode est recouverte de carbonate de baryum. Lors de la mise en fonctionnement, de l'acide carbonique est mis en liberté et il reste sur le fil 1 et sur la partie du fil 2 enroulée sur celui-ci de l'oxyde de baryum.

   De la partie du fil 2 dépassant le fil 1 et qui prend, en fonctionnement, une température d'environ   2400 ,   l'oxyde de baryum s'évapore rapidement et cette partie reste non couverte . 



   Une autre forme de réalisation avantageuse de l'électrode est représentée à la fig. 3. On a ici désigné par 1 également la partie de l'électrode servant de source d'électrons et recouverte d'une matière à émission, par exemple d'un mélange d'oxyde de baryum et d'oxyde de strontium. Elle est faite dun fil de molybdène de 0,5 mm de diamètre. Le fil 2, un fil de tungstène de 0,04 mm de diamètre, touche le fil 1 seulement en son point de soudure et se trouve pour le reste à une distance d'environ 0,2 mm de celui-ci. L'hélice formée par le fil 2 peut également dépasser la partie I de quelques spires. Sa surface n'est pas recouverte de matièreà émission. Cette forme de réalisation a l'avantage-d'une durée d'existence particuliè- rement longue. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   La fig. 4 représente une lampe à décharge en arc, à remplissage de mercure, qui contient deux électrodes suivant la présente invention. I et 2 désignent les deux parties de l'électrode, 3 est une ampoule en verre difficilement fusible. La lampe possède un remplissage d'argon de 25 mm de colonne de mercure de pression; dans la lampe se trouve une goutte de mercure. 



   La grandeur de l'ampoule est déterminée par la pression de vapeur qui doit être atteinte lors du fonctionnement de la. lampe. Par le choix approprié de la grandeur, cette pression de vapeur peut dépasser d'une manière connue une atmosphère. Un peu après la mise en fonctionnement, il prend naissance une décharge en arc à haute pression et la partie 2 vient en cas d'emploi de courant alternatif, à l'incandescence aux deux électrodes. Le spectre de la lumière rayonnée par la lampe présente, outre les lignes, un spectre continu. De ce fait la lumière est très analogue à celle du soleil et les couleurs se reconnaissent exactement. 
 EMI5.1 
 



  R e v e n d i c a t i o n s .



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Electrode. International Convention: German patent application @
The present invention relates to a self-heating electrode which may find its application advantageously in arc discharge lamps, filled with gas or vapor,
The term “self-heating electrode” is understood to mean, in the following, an electrode which is brought completely without particular heating or only with insufficient particular heating by the heat coming from the discharge, to a temperature such as the emission of electrons. caused at this temperature is capable of sustaining an arc discharge.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The electrode according to the present invention partially serves to be employed as an abundant, low temperature-operating electron source for discharge and could be partially employed as a light source which is mixed with the light emitted by the path of the discharge. The light emitted by the electrode in the operating state is produced by the amount of heat which is caused by the discharge in the electrode and in its immediate vicinity.



   The electrode according to the present invention therefore consists of two parts, which are electrically and thermally conductively connected. One of the parts which in the operating state takes a temperature of less than 1200 consists of a metal core, preferably nickel or tungsten, which is coated with a layer of minimal work-output substance or internally contains a such a substance. This part serves as an electron source.

   The other part of the electrode following the. The present invention, which is electrically connected to the first and which serves to emit light at a temperature of over 2000 is made of a high-melting point metal, preferably tungsten, and dimensioned such that the amount of heat produced in it by the discharge raises its temperature to more than 2000.



   In an alternating current discharge, the electrode according to the present invention naturally functions alternately as a cathode and as an anode. In the half-period in which the electrode functions as a cathode, electrons exit from part of the electrode which has a low temperature but is covered with an active material, for example barium oxide. The electrode portion heated during discharge to over 2000 does not carry any layer of an emitting material and hardly serves as an electron source.

   The electrode is established in such a way that in the half-period in which

 <Desc / Clms Page number 3>

 it acts as an anode, the main part of the current flows through the part which is established in such a way that thereby it is raised to at least 2000 and radiates light.



  The higher the temperature of this radiating part of the light, the greater the part of the heat developed therein which is usefully employed as light. However, the rise in temperature causes, as we know, vaporization of this part and the duration of existence of a lamp provided with a similar electrode depends mainly on the temperature of this part, that is that is to say only of its constitution. '
The electrode according to the present invention is advantageously established in such a way that the part acting as an electron source consists of a tungsten wire, the diameter of which has a magnitude such that its temperature in the operating state does not exceed 1200. This tungsten wire is covered with a layer of barium carbonate.

   The covering is advantageously carried out by cataphoresis of a suspension of barium carbonate in an alcohol. After completion and emptying of the lamp, the electrode is heated to incandescence and in this way a coating of barium oxide is produced. To this electrode part is conductively connected a tungsten wire, the section of which is chosen such that in the operating state it reaches the desired high temperature. This part should of course not receive any coating of a strong emission substance, but a similar coating does not prevent the operation of the electrode because it is rapidly evaporated from this part.



   Embodiments of the electrode according to the present invention, given by way of example, will be explained with the aid of the figures.



   Figs. 1, 2 and 3 show different embodiments of the electrode.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Fig. 4 shows a discharge lamp which contains two electrodes according to the present invention.



   The electrode according to FIG. It consists of a nickel wire 1 of 0.5 mm in diameter, to the end of which the tungsten wire 2, of 0.05 mm in diameter, is soldered. 1 receives a coating of barium oxide and serves, in operation, as an electron source while the wire 2 radiates light.



   There is shown in FIG. 2 an electrode which consists of a tungsten wire 1 and a thin tungsten wire 2 wound around the first. The diameter of wire 1 is 0.4 mm, that of wire 2, 0.035 mm. The wire 2 is soldered at its end to the wire 1 and the winding is done in such a way that the two wires touch each other but not over their entire length since the helix made by means of the wire 2 protrudes a few turns from the wire more thick. The entire electrode is covered with barium carbonate. When operating, carbonic acid is released and there remains on the wire 1 and on the part of the wire 2 wound on it barium oxide.

   From the part of the wire 2 extending beyond the wire 1 and which takes, in operation, a temperature of about 2400, the barium oxide evaporates rapidly and this part remains uncovered.



   Another advantageous embodiment of the electrode is shown in fig. 3. The part of the electrode serving as an electron source and covered with an emission material, for example a mixture of barium oxide and strontium oxide, is also designated here by 1. It is made of a 0.5mm diameter molybdenum wire. Wire 2, a 0.04 mm diameter tungsten wire, touches wire 1 only at its weld point and is otherwise at a distance of approximately 0.2 mm from it. The helix formed by the wire 2 can also exceed part I by a few turns. Its surface is not covered with emission material. This embodiment has the advantage of a particularly long life.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   Fig. 4 shows an arc discharge lamp, filled with mercury, which contains two electrodes according to the present invention. I and 2 denote the two parts of the electrode, 3 is a glass bulb which is difficult to melt. The lamp has an argon filling of 25 mm pressure mercury column; in the lamp is a drop of mercury.



   The size of the bulb is determined by the vapor pressure that must be reached when operating the. lamp. By the appropriate choice of magnitude, this vapor pressure can in a known manner exceed one atmosphere. A little after the start-up, a high pressure arc discharge starts and part 2 comes when using alternating current, incandescent at the two electrodes. The spectrum of the light radiated by the lamp has, in addition to the lines, a continuous spectrum. Therefore the light is very similar to that of the sun and the colors are recognized exactly.
 EMI5.1
 



  R e v e n d i c a t i o n s.


    

Claims (1)

1/ Electrode se chauffant d'elle-même, caractérisée en ce qu'elle est formée de deux parties reliées l'une à l'autre de fagon conductrice, tandis que l'une des parties est constituée de telle façon qu'à l'état de fonctionnement elle prend une température plus petite que 1200 et est recouverte d'une substance à minime travail de sortie des électrons ou contient une semblable substance, et que l'autre partie est établie de'telle façon, qu'elle prend à l'état de fonctionnement une température d'au moins 2000 . 1 / Electrode heating itself, characterized in that it is formed of two parts connected to each other in a conductive way, while one of the parts is formed in such a way that in working condition it takes a temperature smaller than 1200 and is covered with a substance with minimal work output of electrons or contains a similar substance, and that the other part is established in such a way, which it takes to the operating state a temperature of at least 2000. 2/ Electrode suivant la revendic.ation I,'caractérisée en ce que la partie recouverte de substance active est formée par un fil métallique de section transversale relativement grande et l'autre partie d'un fil métallique de section transversale relativement petite. <Desc/Clms Page number 6> 2 / Electrode according to revendic.ation I, 'characterized in that the part covered with active substance is formed by a metal wire of relatively large cross section and the other part of a metal wire of relatively small cross section. <Desc / Clms Page number 6> 3/ Electrode suivant les revendications 1 et 2, caractérisée en ce qu'su moins une partie est faite d'un fil de tungstène. 3 / An electrode according to claims 1 and 2, characterized in that at least a part is made of a tungsten wire. 4/ Electrode suivant les revendications 1 et 2, caractérisée en ce qu'autour d'un fil métallique de section transversale relativement grande est enroulé un autre fil métallique de section transversale relativement petite. 4 / An electrode according to claims 1 and 2, characterized in that around a metal wire of relatively large cross section is wound another metal wire of relatively small cross section. 5/ Electrode suivant la revendication 4, caractérisée en ce que le fil métallique enroulé autour du fil de noyau n'est pas en contact avec celui-ci sur toute sa longueur. 5 / An electrode according to claim 4, characterized in that the metal wire wound around the core wire is not in contact with the latter over its entire length. 6/ Electrode suivant la revendication 5, caractérisée en ce que le fil de noyau est recouvert de substance active. 6 / An electrode according to claim 5, characterized in that the core wire is covered with active substance. 7/ Electrode suivant la revendication 6, caractérisée en ce que le fil enroulé autour du noyau est en métal nu. 7 / An electrode according to claim 6, characterized in that the wire wound around the core is bare metal. 8/ Electrode suivant la revendication 5, caractérisée en ce que le fil métallique enroulé est recouvert au moins partiellement de substance émettant des électrons et dépasse le fil de noyau. 8 / An electrode according to claim 5, characterized in that the wound metal wire is at least partially covered with an electron emitting substance and exceeds the core wire. 9/ Lampe à décharge en arc, remplie de gaz ou de vapeur, caractérisée en ce qu'elle contient au moins une électrode suivant ]les revendications 1 -8. 9 / Arc discharge lamp, filled with gas or vapor, characterized in that it contains at least one electrode according to] claims 1 -8. 10/ Lampe à décharge suivant la revendication 9, caractérisée par une construction telle que la préssion de vapeur vaut, en fonctionnement de celle-ci, plus d'une atmosphère. 10 / discharge lamp according to claim 9, characterized by a construction such that the pressure of vapor is, in operation thereof, more than one atmosphere.
BE423131D BE423131A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE423131A true BE423131A (en)

Family

ID=84658

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE423131D BE423131A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE423131A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US4340836A (en) Electrode for miniature high pressure metal halide lamp
US4275329A (en) Electrode with overwind for miniature metal vapor lamp
JP2003178720A (en) High illuminance discharge lamp, combination of high illuminance lamp and reflector, and method of starting the same
JPH06162993A (en) Low-pressure discharge lamp
US4105908A (en) Metal halide lamp having open tungsten coil electrodes
RU2260226C2 (en) Light source and ts manufacturing process
CA1212985A (en) Arc-extinguishing ampul and fluorescent lamp having such ampul mounted on each electrode structure
JP2000504482A (en) Low pressure discharge lamp
JPH0864182A (en) Tubular fluorescent discharge lamp and method of positioningamalgam thereinto
BE1014199A6 (en) Metal halide lamp to speaker of liability ceramic.
US5066892A (en) Glow discharge lamp with incandescent filament
BE423131A (en)
US8378564B2 (en) Positioning of auxiliary amalgam
EP0126503B1 (en) High-pressure discharge lamp
JP2001035438A (en) Fluorescent lamp and manufacture of electrode assembly for fluorescent lamp
US4935667A (en) High-pressure sodium discharge lamp comprising a discharge arc shielding means
JP3293591B2 (en) Shielded beam discharge lamp
JPH11339713A (en) Electrode for discharge tube
JP3474657B2 (en) Fluorescent discharge lamp
JPH0589828A (en) Fluorescent lamp
JPH08321279A (en) Cold cathode type low pressure discharge lamp
JPH11339714A (en) Electrode for discharge tube
BE503459A (en)
JP3424331B2 (en) Mercury vapor discharge lamp, method of manufacturing this lamp, and lighting device
JPH07240183A (en) Ceramic discharge lamp and manufacture thereof