BE422190A - - Google Patents

Info

Publication number
BE422190A
BE422190A BE422190DA BE422190A BE 422190 A BE422190 A BE 422190A BE 422190D A BE422190D A BE 422190DA BE 422190 A BE422190 A BE 422190A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
rolled
cylinders
rolling
last
pipe
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE422190A publication Critical patent/BE422190A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B21MECHANICAL METAL-WORKING WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21DWORKING OR PROCESSING OF SHEET METAL OR METAL TUBES, RODS OR PROFILES WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21D11/00Bending not restricted to forms of material mentioned in only one of groups B21D5/00, B21D7/00, B21D9/00; Bending not provided for in groups B21D5/00 - B21D9/00; Twisting
    • B21D11/14Twisting
    • B21D11/15Reinforcing rods for concrete

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Metal Rolling (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 



  P80DE DIC LAMINAGE A CHAUD DE PROFILES T08DU t;'ÉI3:ï3IIEt 
 EMI1.2 
 D'AGims A BB'0. 



   La présente invention est relative à un procédé de laminage   à   chaud de profilés tordus, en particulier d'aciers à béton. 



   Des profilés en barres doivent être tordus pour diverses   utilisations,   ou modes de travail. Par exemple, la fabrication d'outils de forage est considérablement facilitée, si on part de barres laminées tordues présentant déjà en ligne générale le profil extérieur de l'outil achevé; de   plus-,   des profilés en barre qui sont destinés à être   employée   comme acier à béton, doivent être tordus pour assurer une fixation de la barre dans le béton et une meilleure adhérence. 



     De   telles torsions ont été   faites:   jusqu'à présent, exclusivement en faisant passer la barre déjà laminée dans une   machi.   ne spéciale et en lui donnant, après nouveau chauffage ou même à froid, le nombre désiré de.   torsions;   par unité. de longueur. 



   Les   pro@ils   de départ des   barres   ainsi tordues étaient en 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 forme de croix, en forme de huit, etc. Pour des profils ronds ou ovales la torsion ne présente évidemment d'intérêt que si deux ou plusieurs barres sont tordues   ensembles,   pour former ainsi un câble tordu,
Les procédés existants pour la torsion de telles barres nécessitent des machines de torsion coûteuses, prenant beaucoup de place et de rendement relativement faible. 



   La présente invention a. pour but d'éviter de telles   ma-   chines ainsi que leurs inconvénients, et consiste notamment en ce que la pièce à laminer reçoit sa torsion dans la dernière passe de laminage ou bien directement derrière le dernier cylindre en même temps que la dernière passe de laminage. 



   Une caractéristique importante de l'invention consiste en ce que la pièce à laminer qui passe par la cannelure finale tourne constamment à partir de la sortie de la cannelure avec une vitesse qui correspond au nombre de tours de la torsion. 



   L'invention permet également de produire dans le laminoir des profils laminés tordus avec le même rendement que les profils unis. Les dispositifs utilisés pour cela sont plus simples et moins chers que les machines de torsion et se distinguent plus particulièrement en cela qu'ils peuvent être appliqués aux laminoirs existants sans la nécessité de disposer d'une place additionnelle. 



   D'autres caractéristiques et avantages de l'invention résulteront de la description suivante. en se référant aux dessins ci-joints- illustrant   Quelques   modes de réalisation de l'invention. 



   Dans les dessins :
Fig. 1 montre une section schématique faite à travers un laminoir munid'un dispositif de torsion,
Fig. la montre un dispositif analogue à celui de la   fig.l   avec quelques modifications, 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 
Fig. 2 montre un détail de construction de la fig. 1,
Fig. 3 est une vue du dessus du dispositif montré dans la. fig. a,
Fig 4 est une coupe schématique à travers le dispositif de rotation prévu derrière le laminoir,
Fig 5 est une coupe à travers' le dispositif de la fig. 4, mais dans une autre position de   fonationnement,  
Fig.   6   est une vue du dessus du dispositif montré dans la fig 5,
Fig.   7   est une vue d'un autre dispositif de torsion,
Fig. 8 est une vue du dispositif suivant la fig.

   7 dans une autre position de fonctionnement,
Fig 9 est une coupe à   frayera   un laminoir, qui   repré   sente un autre mode de réalisation suivant 1'invention,
Fig 10 est une vue du dessus du laminoir illustré dans la fig. 9, mais sans les cylindres supérieurs,
Fig Il est une vue frontale du laminoir suivant la fig. 9,
Fig.   12   est une coupe faite dans un autre mode de réali-   sation,  
Fig. 13 eat une coupe faite dans un autre mode de   réali   sation,
Fig. 14 est une vue frontale du dispositif montré dans la fig. 13,
Fig 15 montre un autre mode de réalisation. 



   La pièce à laminer 1 montrée dans la fig 1 présente une section en 8. Naturellement, le   procédé   suivant l'invention n'est pas limite à cette   section,   mais elle a été choisie comme mode de réalisation préférable, car elle présente une grande analogie avec deux barrsa rondes., adjacentes., et que pour cela, rend alaire l'application de l'invention aux procédés dans lesquels on lamine simultanément deux barres de section ronde, ces barres étant reliées ensemble. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Dans la fig. 1 les référecnces 2 et 3 représentent les cylindres aux dernières cannelures de laminage, En sortant de la dernière passe de laminage la barre à laminer passe dans un guidage qui consiste en deux mâchoires 4 et 5. Ces mâchoires se trouvent   placées   l'une au-dessus de l'autre dans le sens longitudinal et présentent à l'intérieur des rayures tordues. qui ont soit une inclinais uniforme, soit une inclinaison de plus en plus grande. Si les deux mâchoires 4, 5 sont fermées, elles forment en quelque sorte une martice à rayures par laquelle la barre à laminer est poussée en hélice, en prenant la toralen ou sinuesità des rayures formées à l'intérieur des mâchoires. 



   La mâchoire supérieure 4 se trouve placée dans une enve- loppe   6,   qui est suspendue à un levier coudé 7. 7  qui est fixé à la plaque 11 suspendue à la poutre 9 de la cage de laminoir. 



   La mâohoire inférieure 5 se trouve dans une enveloppe 12, placée sur la poutre 13 de la cage de laminoir. A l'enveloppe supérieure
6   ae   trouve fixée une bride 14 qui mène derrière les mâchcires,   4,   5 en dessous de la barre   à   laminer 1. Si maintenant   l'extra-   mité de la barre à laminer arrive à la dernière cannelure, elle devrait rester suspendue dans le guidage des   mach.ires   4, 5, si le dispositif illustré n'était pas prévu. En soulevant le levier coudé 7 , la mâchoire supérieure 4 est soulevée, et en même temps la barre à laminer est soulevée par la bride 4 hors des   sinuosités   de la mâchoire inférieure de guidage 5, de sorte qu'elle est libérée. 



   Avec les mâchoires de guidage 4,5 seule la production d'une barre longue, tordue n'est pas possible. Car pendant le laminage la barre reçoit par la paire de mâchoires une rotation autour de son propre axe, dont le nombre de révolutions dépend de la vitesse de laminage. Si celle-ci est par exemple de 5 m/ minute, le nombre de tours de la barre sera d'environ 40 par se-   conde,   par conséquent il sera très élevé.

   A cause des inégalités inévitables dans la distribution des masses de la barre par rap 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 port à son axe longitudinal et également à cause des petites inexactitudes dans le montage axial de toutes les parties du dispositif, ce haut nombre de révolutions aurait pour effet que l'extrémité antérieure de la barre tournerait dans l'air avec   des.   fouettements. pour éviter celât il a été prévu un bon guidage pour la.barre qui quitte les   mâchoires   4, 5. Celui-ci conaiste d'abord en une conduite   15,   qui guide plus loin la. barre à laminer dans le dispositifmontre dans les figures 2 et 3. 



  Celui-ci consiste en un tuyau 17 suspendu aux   leviers 16,   lequel est ouvert à sa partie inférieure et peut être amené à se poser sur le chemin de roulement   18.   Les bords inférieurs du tuyau 17 peuvent être prévus, aux endroits où se trouvent les galets transporteurs 18, avec des évidements et se meuvent dans 1'espace intermédiaire entre les galets 18 jusqu'au support à plaque 19, et se posent sur ce dernier,
Si la barre à laminer est évacuée sur le chemin de roulement 18 à l'intérieur du tuyau 17 on fait déplacer le levier 20 en tirant sur la barre 21 lequel levier fait tourner   l'axe   10, auquel les leviers 16 sont fixes.

   De cette manière le tuyau est amenée dans la position marquée en pointillé dans la fig. 2 de sorte que la barre est soulevée du guidage 19 au moyen de la- grille connue en elle-même et peut être ramenée sur le refroidisseur 22
La   filé   la montre un dispositif correspondant à la fig. l, avec cependant certaines modifications: les mâchoires-guide qui donnent la tersion à la barre 1 sont maintenues plus courtes pour réduire la friction, et directement derrière elles se   trou%    vent dans les parties 5 et 6 de l'enveloppe deux galets 69 et 70 disposés obliquement.

   Dans toutes les parties restantes, ce dispositif correspond   à   celui montré dans la. fig. 1.   Naturelle*'   ment, en peut, au lieu d'une paire de- cylindres, en disposer   plusieurs,   1'une à la suit  de l'autre. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Les dispositifs illustrés et décrits jusqu'à présent suffisent pour le laminage de barres relativement courtes. Si les barres sont plus langues, ou si le nombre total de spires, au nembre de spires par unité de longueur de la barre sortant de la dernière cannelure est très élevé, alors il se produit un phénomène particuliers le frottement exercé sur l'extrémité longue, déjà laminée, de la barre devient si grande, qu'une nouvelle rotation de l'extrémité sortant des mâchoires à rayures est non seulement impossible, mais la barre déjà tordue se redresse de nouveau.,
Le dispositif montré dans les figa.   4 - 6   évite cette nouvelle difficulté et notamment par cela gue la pièce à laminer sortant de la oannelure finale tourne constamment à une vitesse correspondant au nombre de révolutions de la torsion. 



   Le tuyau   17   du dispositif décrit ci-dessus est remplacé par un tuyau consistant en deux parties 23, 24.   La   partie 23 pend au support 25 et la partie 24 au support   36, qui   peut être   oscil-   lé autour du boulon 27 dans le sens de la flèche 82 Aux deux supports 25, 26 pend en plus encore des galets   39 et   30, qui s'engagent avec une partie de leur périphérie dans des évidements appropriés des parois du tuyau 23, 24. 



   A l'extrémité inférieure du support 26 pend au levier 33 alourdi par un poids 32, un galet de friotion 34 qui se trouve posé contre les deux galets 29, 31. L'un de ces deux galets 29, 31 est mis en rotation par un mécanisme non illustré, et fait tourner ainsi dans la même direction l'autre galet par 1'intermédiaire des galets de friction 34. Le nombre de révolutions des deux galets 29, 31 correspond au nombre de spires de torsion de la pièce à laminer. Si   c@lle-ci   atteint le tuyau 23, 24, le mouvement de rotation qu'elle a reçu lors de la dernière passe ou à la sortie, n'est pas freiné, car les galets 29, 31 sur les. quels elle est posée, tournent à la même vitesse.

   Si la barre à 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 laminer est sortie de   la   cannelure finale, alors le support 26 est bascule dans la position montrée dans la fig. 5, et la barre 1 atteint, le refroidisseur 22 par le glissoir formé par les saillies   35.   



   Afin que la. barre ne trouve pas d'cbstacle à son entrée dans le'tuyau 23 24 avec son extrémité de tête, les galets 29, 31 sont formés coniques dans la direction vera l'objet à lami- her, ainsi qu'on peut le voir de la fig. 6. 



   Les figs.7 et 8 montrent un autre dispositif pour 1'obtention de la torsion. Si on lamine un objet long, on peut utiliser le dispositif des figs. 7, 8 avec en même temps celui des figs. 4-6
Dans la fig. 2, la référence 8 désigne le cylindre supérieur   d'une   cage duo. Derrière ce cylindre se trouvent disposés deux cylindres 36, 37, dont chacun agit avec son extrémité de tête à cannelures seulement sur la moitié de la. pièce à laminer. 



  Les aylindres de la cage   duo a   ne sont pas actionnés, tandis que les cylindres de tête 36,   37   sont actionnée. Si on fait basculer les cylindres duo de 180  après que 1*objet à laminer a été amené dans la position montrée dans la fig. 7, la partie de la pièce à laminer qui sort entre les cylindres duo et les   cylin-   dres de tête est tordue également de 180 . Si maintenant on met la pièce à laminer en marche, on obtient'la torsion montrée dans la fig. 8. 



   Naturellement le dispositif peut être disposé cinématiquement   d'une   façon renversée, en cela que non pas les cylindres duc, mais les cylindres de tête sont tournés de 1800 avant   1*en-   trée de la pièce à laminer. Dana ce cas les cylindres duo sont actionnés de manière appropriée et forment la dernière passe du procédé de laminage usuel, tandis que les cylindres de tête 36, 37 sont formés comme cylindres entraînés. Cependant, dans l'autre' cas décrit ci-dessus, le dispositif entier décrit dans la fig. 7 doit être disposé avec les cylindres duo derrière la dernière 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 colonne de la cage de laminage usuelle. 



   Les figs. 9- 11 montrent une cage de laminage en arrangement continu pour la fabrication de profils tordus. Les   cylin-   dres 38,39 possèdent le calibre normal correspondant à la forme de la section de la pièce   à laminer.   Les cylindres 41 - 48   placés   derrière, disposés d'une manière continue et actionnés ensemble d'une manière appropriée possèdent des calibres à rayures dont l'inclinaison croit d'une passe   à   l'autre. Dans la fig, 10 on a montré en vue du dessus, le calibrage et le maintienne la barre lorsque les cylindres supérieurs sont soulevés, et fig, 11 montre les derniers cylindrea 47, 48 arec leurs cylindres à came 49. 



     Fig.   12 montre un autre dispositif destiné à éviter d'une autre manière les difficultés décrites en se reportant aux fige. 



  4 - 6. Cela se fait notamment par cela que l'on donne à la barre à laminer, déjà avant sa torsion, le nombre de révolutions qui correspond à la torsion désirée, et le laminage de la barre ainsi tordue est achevé dans une oannelure à rayures, ce dispositif 
 EMI8.1 
 peut bien entendu être utilise avec la dernütaa7x.é.3.ure ààiàlIq7 à laminer proprement dit sans connexion directe. Comme ae- pendant la vitesse d'avancement de la piète à laminer dans le dispositif de torsion peut être la même que dans la dernière passe de laminage, ou bien ces vitesses peuvent être accordées l'une à l'autre, ce dispositif présente également l'avantage des précédents, notamment la torsion se fait avec la même vitesac que le laminage. 



   La pièce à laminer 1 qui pénètre dans le tuyau de guidage 51 atteint un élément 52, muni de   coussinets   puissants 53 et d'une roue d'actionnement 54. De plus, cet éliment présente deux galets profilés 55,56. Derrière cet élément 52 se trouve dispomée une paire de cylindres   57,,   58 munie de cannelures rayées. 



  Après que la pièce à laminer est entrée entre les galets 55, 56, 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 les cylindres 57, 58 sont actionnée, de sorte que la pièce à laminer est saisie par   eux. Un   même temps aus leur actionnement l'élément 52 est mis en rotation par la roue 54, de sorte que toute l'extrémité de la pièce à laminer 1 tourne.

     L*actionnement   de l'élément 5a doit âtre   connecte,   avec celui des cylindres 57,
58, ou bien les deux actionnements doivent âtre   accordée   I'un à   l'autre.   Si la paire de cylindres 57, 58 est par exemple canne- lée avec six mi-passages rayés-, alors par une rotation de 1'élé- ment 52 on produit sur la pièce à laminer 1 sur la distance   en-   tre lea cylindres 55, 5$ et les cylindres 57, 58 une hauteur de course entière. L'élément 52 doit donc avoir un nombre de révo- lutions triple de celui de la paire de cylindres 57, 58
Dans ce dispositif la pièce à laminer doit être guidée avant de recevoir sa. forme définitive, d'où la nécessité de dis- poser ici le tuyau rotatif 51 avant les cylindres 57, 58.

   Après la. sortie de la pièce à laminer des cylindres 57,   58,   elle possè- de déjà. ses spires et ne tourne plus. Des dispositifs spéciaux à la sortie ne sont donc pas nécessaire ici,
Le dispositif suivant les figa,   13-14     consiste   en une paire de cylindres 61, 62 qui présentent une cannelure finale pour une pièce à laminer unie. Derrière cette paire de cylindres es trouvent disposés deux cylindres inclines 63, 64 qui effeetuent une torsion de 90  de la pièce à laminer.

   Derrière ces cylindres inclinés se trouvent de nouveau deux cylindres usuels 65, 66 à cannelures correspondant à ceux des cylindres 61, 62 En conséquence, la pièce à laminer qui sort des cylindres inclinés 63, 64 doit tourner de nouveau de 90  de sorte que sa   rota..   tion totale est de 180  Derrière les cylindres 65, 66 on peut de nouveau disposer une paire de cylindres inclinés 73. 64 eta. 



  La pièce à laminer tourne encore à la sortie de ce dispositif, de sorte qu'il est nécessaire d'y joindre un dispositif tel que celui des fig.s 4-6 Enfin, le dispositif montré dans la fig. 



  15 repose sur cette nouvelle remarque: si dans une colonne de 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 laminoir les axea des deux cylindres ne sont pas disposés exactement parallèlement l'un à l'autre, la pièce à laminer n'est pas pressée d'une manière uniforme de tous les côtés à travers les cannelures, on   aonnait   ce phénomène pour des cages connues, hors desquelles la pièce à laminer sort pliée, lorsque les cylindres ne sont pas montée de manière précise. Pour le dispositif suivant la fig, 15 on utilise ce phénomène pour amener une torsion prédéterminée. Les deux cylindres   67,   68 sont montés inclinés l'un par rapport à l'autre, de telle manière que leura axes se croisent en vue d'en haut. La cannelure correspond cependant à la cannelure normale pour le calibrage final de la pièce à laminer 1.

   A la suite de l'arrangement des cylindres, la pièce à laminer est mise en rotation par son passage dans la cannelure et donne la forme tordue désirée.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 



  P80DE DIC HOT ROLLED PROFILES T08DU t; 'ÉI3: ï3IIEt
 EMI1.2
 D'AGims A BB'0.



   The present invention relates to a method for hot rolling twisted sections, in particular concrete steels.



   Bar sections have to be twisted for various uses, or working modes. For example, the manufacture of drilling tools is considerably facilitated, if one starts with twisted rolled bars already presenting in general line the external profile of the completed tool; in addition, bar sections which are intended for use as reinforcing steel, must be twisted to secure the bar to the concrete and provide better adhesion.



     Such twists have been made: until now exclusively by passing the already rolled bar through a machi. do special and giving it, after new heating or even cold, the desired number of. twists; per unit. length.



   The starting profiles of the bars thus twisted were in

 <Desc / Clms Page number 2>

 cross shape, figure of eight, etc. For round or oval profiles, torsion is obviously of interest only if two or more bars are twisted together, thus forming a twisted cable,
The existing methods for the twisting of such bars require expensive twisting machines, taking up a lot of space and relatively low efficiency.



   The present invention a. for the purpose of avoiding such machines and their drawbacks, and consists in particular in that the part to be rolled receives its torsion in the last rolling pass or else directly behind the last roll at the same time as the last rolling pass .



   An important feature of the invention is that the workpiece which passes through the final spline constantly rotates from the exit of the spline with a speed which corresponds to the number of turns of the twist.



   The invention also makes it possible to produce in the rolling mill twisted rolled profiles with the same efficiency as the plain profiles. The devices used for this are simpler and less expensive than torsion machines and are more particularly distinguished in that they can be applied to existing rolling mills without the need for additional space.



   Other characteristics and advantages of the invention will result from the following description. with reference to the accompanying drawings illustrating some embodiments of the invention.



   In the drawings:
Fig. 1 shows a schematic section made through a rolling mill provided with a twisting device,
Fig. shows a device similar to that of fig.l with some modifications,

 <Desc / Clms Page number 3>

 
Fig. 2 shows a construction detail of FIG. 1,
Fig. 3 is a top view of the device shown in. fig. at,
Fig 4 is a schematic section through the rotating device provided behind the rolling mill,
Fig 5 is a section through the device of fig. 4, but in another grounding position,
Fig. 6 is a top view of the device shown in fig 5,
Fig. 7 is a view of another torsion device,
Fig. 8 is a view of the device according to FIG.

   7 in another operating position,
Fig 9 is a cross section of a rolling mill, which shows another embodiment according to the invention,
Fig 10 is a top view of the rolling mill illustrated in fig. 9, but without the upper cylinders,
Fig It is a front view of the rolling mill according to fig. 9,
Fig. 12 is a section made in another embodiment,
Fig. 13 is a cup made in another embodiment,
Fig. 14 is a front view of the device shown in FIG. 13,
Fig 15 shows another embodiment.



   The piece to be rolled 1 shown in FIG. 1 has a section at 8. Naturally, the method according to the invention is not limited to this section, but it was chosen as the preferable embodiment, because it presents a great analogy. with two round barrsa., adjacent., and that for this, makes wing the application of the invention to processes in which two bars of round section are simultaneously laminated, these bars being connected together.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   In fig. 1 the references 2 and 3 represent the rolls with the last rolling grooves. Coming out of the last rolling pass, the rolling bar passes through a guide which consists of two jaws 4 and 5. These jaws are placed one above the other. above each other in the longitudinal direction and have twisted stripes inside. which have either a uniform inclination or an increasingly large inclination. If the two jaws 4, 5 are closed, they form in a way a striped hammer by which the laminating bar is pushed in a helix, taking the toralen or sinuesità of the stripes formed inside the jaws.



   The upper jaw 4 is placed in a casing 6, which is suspended from an angled lever 7. 7 which is fixed to the plate 11 suspended from the beam 9 of the rolling stand.



   The lower jaw 5 is located in a casing 12, placed on the beam 13 of the rolling mill stand. To the upper envelope
6 ae finds attached a flange 14 which leads behind the jaws, 4, 5 below the roll bar 1. If now the end of the roll bar reaches the last groove, it should remain suspended in the guide mach.ires 4, 5, if the illustrated device was not provided. By lifting the angled lever 7, the upper jaw 4 is lifted, and at the same time the roll bar is lifted by the flange 4 out of the sinuosities of the lower guide jaw 5, so that it is released.



   With the guide jaws 4,5 only the production of a long, twisted bar is not possible. Because during the rolling the bar receives by the pair of jaws a rotation around its own axis, the number of revolutions of which depends on the rolling speed. If this is for example 5 m / minute, the number of revolutions of the bar will be around 40 per second, consequently it will be very high.

   Because of the inevitable inequalities in the distribution of the masses of the bar by

 <Desc / Clms Page number 5>

 port to its longitudinal axis and also because of the small inaccuracies in the axial mounting of all parts of the device, this high number of revolutions would have the effect that the anterior end of the bar would rotate in the air with. whipping. to avoid celât there was provided a good guide for la.barre which leaves the jaws 4, 5. This conaiste first in a pipe 15, which further guides the. rolling bar in the device shown in Figures 2 and 3.



  This consists of a pipe 17 suspended from the levers 16, which is open at its lower part and can be brought to rest on the raceway 18. The lower edges of the pipe 17 can be provided, at the places where the conveyor rollers 18, with recesses and move in the space between the rollers 18 as far as the plate support 19, and rest on the latter,
If the rolling bar is discharged on the raceway 18 inside the pipe 17, the lever 20 is moved by pulling on the bar 21 which lever rotates the axis 10, to which the levers 16 are fixed.

   In this way the pipe is brought into the position marked in dotted lines in fig. 2 so that the bar is lifted from the guide 19 by means of the grid known in itself and can be brought back to the cooler 22
The yarn shows a device corresponding to FIG. l, however with certain modifications: the guide jaws which give the tension to the bar 1 are kept shorter to reduce friction, and directly behind them there are% vent in parts 5 and 6 of the casing two rollers 69 and 70 arranged obliquely.

   In all the remaining parts, this device corresponds to that shown in the. fig. 1. Naturally, instead of a pair of cylinders, several can be arranged, one after the other.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   The devices illustrated and described so far are sufficient for the rolling of relatively short bars. If the bars are more tongued, or if the total number of turns, at the number of turns per unit length of the bar coming out of the last groove is very high, then a particular phenomenon occurs: the friction exerted on the long end , already rolled, of the bar becomes so large, that a new rotation of the end coming out of the striped jaws is not only impossible, but the already twisted bar straightens again.,
The device shown in figs. 4 - 6 avoids this new difficulty and in particular thereby gue the piece to be rolled coming out of the final oannelure constantly rotates at a speed corresponding to the number of revolutions of the torsion.



   The pipe 17 of the device described above is replaced by a pipe consisting of two parts 23, 24. Part 23 hangs from support 25 and part 24 hangs from support 36, which can be oscillated around bolt 27 in the direction. of the boom 82 From the two supports 25, 26 also hangs rollers 39 and 30, which engage with part of their periphery in suitable recesses in the walls of the pipe 23, 24.



   At the lower end of the support 26 hangs from the lever 33 weighed down by a weight 32, a friotion roller 34 which is placed against the two rollers 29, 31. One of these two rollers 29, 31 is rotated by a mechanism not shown, and thus rotates in the same direction the other roller through the friction rollers 34. The number of revolutions of the two rollers 29, 31 corresponds to the number of turns of torsion of the part to be rolled. If c @ lle reaches the pipe 23, 24, the rotational movement it received during the last pass or at the exit, is not braked, because the rollers 29, 31 on. which it is posed, turn at the same speed.

   If the bar at

 <Desc / Clms Page number 7>

 laminate has come out of the final groove, then the support 26 is tilted into the position shown in fig. 5, and the bar 1 reaches the cooler 22 by the slide formed by the projections 35.



   So that the. bar does not find any obstacle at its entry into the pipe 23 24 with its head end, the rollers 29, 31 are conical in the direction towards the object to be rolled, as can be seen from fig. 6.



   Figs.7 and 8 show another device for obtaining the torsion. If you roll a long object, you can use the device of figs. 7, 8 with at the same time that of figs. 4-6
In fig. 2, the reference 8 designates the upper cylinder of a duo cage. Behind this cylinder are arranged two cylinders 36, 37, each of which acts with its fluted head end only on half of the. piece to be laminated.



  The aylinders of the duo cage are not actuated, while the head cylinders 36, 37 are actuated. If the duo rolls are tilted by 180 after the object to be rolled has been brought into the position shown in fig. 7, the part of the workpiece which comes out between the duo rolls and the head rolls is also twisted by 180. If now we start the workpiece to be rolled, we obtain the torsion shown in fig. 8.



   Of course the device can be kinematically arranged in an inverted fashion, in that not the head rolls, but the head rolls are rotated 1800 before the entry of the workpiece. In this case the duo rolls are appropriately operated and form the last pass of the usual rolling process, while the head rolls 36, 37 are formed as driven rolls. However, in the other case described above, the entire device described in FIG. 7 must be arranged with the duo cylinders behind the last

 <Desc / Clms Page number 8>

 column of the usual rolling stand.



   Figs. 9-11 show a rolling stand in a continuous arrangement for the manufacture of twisted profiles. Cylinders 38, 39 have the normal gauge corresponding to the shape of the section of the workpiece. The cylinders 41-48 placed behind, continuously arranged and actuated together in a suitable manner have striped gauges which increase in inclination from pass to pass. In fig 10 has been shown in top view the sizing and holding the bar when the upper cylinders are lifted, and fig 11 shows the last cylinders 47, 48 with their cam cylinders 49.



     Fig. 12 shows another device intended to avoid in another way the difficulties described with reference to figs.



  4 - 6. This is done in particular by this that one gives to the bar to be rolled, already before its torsion, the number of revolutions which corresponds to the desired torsion, and the rolling of the bar thus twisted is completed in a groove. striped, this device
 EMI8.1
 can of course be used together with the laminating pastütaa7x.é.3.ure ààiàlIq7 itself without direct connection. As, therefore, the feed speed of the piece to be rolled in the twisting device can be the same as in the last rolling pass, or else these speeds can be matched to each other, this device also has the advantage of the previous ones, in particular the torsion is done with the same speed as the rolling.



   The piece to be rolled 1 which enters the guide pipe 51 reaches an element 52, provided with powerful bearings 53 and an actuating wheel 54. In addition, this element has two profiled rollers 55,56. Behind this element 52 is located a pair of cylinders 57 ,, 58 provided with striped grooves.



  After the workpiece has entered between the rollers 55, 56,

 <Desc / Clms Page number 9>

 the cylinders 57, 58 are actuated, so that the workpiece is gripped by them. At the same time aus their actuation, the element 52 is rotated by the wheel 54, so that the entire end of the piece to be rolled 1 rotates.

     The actuation of element 5a must be connected with that of cylinders 57,
58, or the two actuations must be tuned to each other. If the pair of rolls 57, 58 is for example fluted with six half-scored passages, then by a rotation of the element 52 one produces on the workpiece 1 over the distance between the rolls 55 , $ 5 and cylinders 57, 58 a full stroke height. Element 52 must therefore have a number of revolutions three times that of the pair of cylinders 57, 58
In this device the piece to be laminated must be guided before receiving its. final shape, hence the need to dispose here the rotating pipe 51 before the cylinders 57, 58.

   After the. out of the part to be rolled cylinders 57, 58, it already has. its turns and no longer turns. Special devices at the outlet are therefore not necessary here,
The device according to figs, 13-14 consists of a pair of cylinders 61, 62 which have a final groove for a plain rolled part. Behind this pair of rolls are arranged two inclined rolls 63, 64 which effect a 90-degree twist of the part to be rolled.

   Behind these inclined rolls are again two usual rolls 65, 66 with splines corresponding to those of the rolls 61, 62 Consequently, the part to be rolled which comes out of the inclined rolls 63, 64 must again rotate 90 so that its rota .. total tion is 180 Behind the cylinders 65, 66 it is again possible to arrange a pair of inclined cylinders 73, 64 eta.



  The piece to be rolled still rotates at the exit of this device, so that it is necessary to attach a device such as that of fig.s 4-6. Finally, the device shown in fig.



  15 is based on this new remark: if in a column of

 <Desc / Clms Page number 10>

 rolling mill the axes of the two rolls are not arranged exactly parallel to each other, the part to be rolled is not pressed uniformly from all sides through the grooves, this phenomenon is allowed for cages known, out of which the piece to be rolled comes out folded, when the rolls are not mounted precisely. For the device according to Fig. 15, this phenomenon is used to bring about a predetermined twist. The two cylinders 67, 68 are mounted inclined with respect to each other, such that their axes intersect when viewed from above. The spline however corresponds to the normal spline for the final sizing of the workpiece 1.

   Following the arrangement of the rolls, the part to be rolled is rotated by its passage through the groove and gives the desired twisted shape.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS ET RESUME. CLAIMS AND SUMMARY. 1. procéda de laminage à chaud de profilés tordua, en particulier d'aciers à béton, caractérisé en ce que la pièce à laminer reçoit sa torsion dans la dernière passe de laminage ou bien directement derrière le dernier cylindre en même temps que la dernière passe de laminage. 1.processed of hot rolling of twisted profiles, in particular of concrete steels, characterized in that the part to be rolled receives its twist in the last rolling pass or directly behind the last roll at the same time as the last pass rolling. 2. Procédé suivant la revendication 1, caractérisé en ce que 1a pièce à laminer qui passe par la cannelure finale tourne constamment à partir de la. sortie de la cannelure avec une vitesse qui correspond au nombre de tours de la torsion 3 Cage de laminage pour la réalisation du procédé suivant 1, caractérisée en ce que derrière les cylindres (2, 3) se trouve disposé un guidage constitué par deux mâchoires (4, 5) divisées dans le sens de la longueur, qui présente un guidage à rayures en forme de vis hélicoïdale. 2. A method according to claim 1, characterized in that the workpiece which passes through the final groove constantly rotates therefrom. output of the groove with a speed which corresponds to the number of turns of the torsion 3 Rolling stand for carrying out the following process 1, characterized in that behind the rolls (2, 3) is arranged a guide consisting of two jaws ( 4, 5) divided lengthwise, which has a grooved guide in the form of a helical screw. 4. Cage de laminage suivant 3, caractérisée en ce que 1*une des deux mâchoires de guidage peut être soulevée. 4. Next rolling stand 3, characterized in that 1 * one of the two guide jaws can be lifted. 5. Cage de laminage suivant 4, caractérisée en ce que le diapo- sitif de soulèvement de la mâchoire de guidage est connecté à une bride (14) placée en dessous, de la.pièce à laminer. <Desc/Clms Page number 11> 6, Cage de laminage suivant 3 à 5, caractérisée en ce que derrièrre le guidage à rayures (4, 5) est prévu un tuyau. (15) destiné à saisir la pièce à laminer. EMI11.1 5. Rolling stand according to 4, characterized in that the lifting slide of the guide jaw is connected to a flange (14) placed below the part to be rolled. <Desc / Clms Page number 11> 6, Rolling stand according to 3 to 5, characterized in that behind the grooved guide (4, 5) is provided a pipe. (15) intended to grip the part to be rolled. EMI11.1 7 Dispositif pour la réalisatian de procédés suivant la revendis cation a, aaratérisé. par un tuyau. divisé: dans le sens de la longueur (23, 24),destinée à sa-loir la- pièce à laminer, dans les @ parois duquel des galets (29, si) pénètrent dans le même sens de notation, de sorte que la. pièce à laminer (1) se trouva plaaée sur la. périphérie de ces cylindres. EMI11.2 7 Device for the realization of processes according to the claims aaratérisé cation. by a pipe. divided: in the direction of the length (23, 24), intended for sa-loir the workpiece to be rolled, in the @ walls of which rollers (29, si) enter in the same direction of notation, so that the. piece to be laminated (1) was placed on the. periphery of these cylinders. EMI11.2 8. Dispositif suivant 7, caractérisé en ce sue les cylindres (29, st) sont (toniquea de leur Été tourne: vers la. pièce à laminer. 8. Device according to 7, characterized in that the cylinders (29, st) are (toniquea of their summer turns: towards the piece to be rolled. 9E. Dispositif suivant 1, caractériaé en ae que une partie du tuyau (Me, a4) $.plusieurs parties; est munie de prolongements (35) qui servent de glissoir pour la pièce à laminer, EMI11.3 10) Dispositif pour la.- réalisation du procédé suivant 1, oarauték rise en e que derrière le dernier cylindre (a. S) se trouve dis" powes une paire supplémentaire deL oylindr9's (36. S'1 et que soit U8 cylindres supplémentaires, sait 1, dernière paires de q1indre. ¯ ¯(Q> 51 peut être u1.'. da 1800 dans une surface perpendi. aul&irw à. la. surface du laminage. 9E. Device according to 1, characterized in ae that a part of the pipe (Me, a4) $. Several parts; is provided with extensions (35) which serve as a slide for the piece to be rolled, EMI11.3 10) Device for carrying out the following process 1, whereby behind the last cylinder (a. S) there is an additional pair of L oylindr9's (36. S'1 and that is U8 additional cylinders, knows 1, last pair of q1indre. ¯ ¯ (Q> 51 can be u1. '. da 1800 in a surface perpendi. aul & irw. to. the rolling surface. Zl. Dispositif pour la. réalisation du procédé suivant 1, caraeté.. risa en ce que plusieurs. paires de cylindres ( - 4a) sont dis P*Bèsgt l'une à la suite de 1'aut.ra, qui présentent des cannelures a. rayures: d'inclinaison graduellement croissante. i8POsitif pour la.. réalistaan du procécti suivant 1. aaraotéa risgar uu tuyau retatif (,Se avec d.8ft cylindres disposée à l'ictéritur (5S &6) - une: paire de wiinoe>/5 (5'1. 58) placés derrière ceux-ci avec cannelures a rayures. Zl. Device for the. carrying out the following method 1, caraeté .. risa in that several. pairs of cylinders (- 4a) are dis P * Bèsgt one after 1'aut.ra, which have grooves a. stripes: of gradually increasing inclination. i8POsitif for the .. realistaan of the following process 1. aaraotéa risgar uu retative pipe (, Se with d.8ft cylinders arranged at the icteritur (5S & 6) - a: pair of wiinoe> / 5 (5'1. 58) placed behind them with striped grooves. 1S. Dispositif suivant la revendication la, caractérisé en ce que l'aationnement du tuyau (sa) est accouplé à. 18a4tionuement dee cylindres à cannelures rayées. 1S. Device according to Claim la, characterized in that the aeration of the pipe (sa) is coupled to. 18a4tionuement of cylinders with grooved grooves. 14. Dispositif pour la réalisation du procédé suivant 1, carac- <Desc/Clms Page number 12> feriez en ce que entre chaque deux paires de cylindrée (SI$ 62 et 65, 66) disposée horizontalement se trouve insérée une paire de cylindrée incliner (63, 64) qui basculent la pièce à laminer de 90 . 14. Device for carrying out the following process 1, charac- <Desc / Clms Page number 12> would do in that between each two pairs of displacement (SI $ 62 and 65, 66) arranged horizontally is inserted a pair of tilting displacement (63, 64) which tilt the part to be rolled by 90. 15 Cage de laninage pour la réalisation du procédé suivant 1, caractérisé en ce que les cylindres de la dernière passe et croisent avec leurs axes médians en vue du dons , 15 Rolling cage for carrying out the following method 1, characterized in that the rolls of the last pass and cross with their median axes for the purpose of donation,
BE422190D BE422190A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE422190A true BE422190A (en)

Family

ID=83908

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE422190D BE422190A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE422190A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2550108A1 (en) METHOD FOR COLD ROLLED TUBES USING A PELOTE ROLLING MILL AND ROLLING MILL FOR IMPLEMENTING THE SAME
FR2600562A1 (en) PROCESS AND INSTALLATION FOR MANUFACTURING SOLDER FREE TUBES
FR2566167A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR MAKING COMPACT CONDUCTORS USING TWISTING MACHINES
FR2576228A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR PERFORMING GORGES ON A REVOLUTION WALL
BE422190A (en)
FR2574828A1 (en) Process for the production of cables, stranding machine for carrying it out and cables obtained by said process
FR2560077A1 (en) ROLLING MACHINE WITH THREE CONICAL OBLIQUE CYLINDERS
FR2704163A1 (en) Method and apparatus for making seamless welded tubes
FR2486831A1 (en) PROCESS FOR MANUFACTURING METAL TUBES WITHOUT WELDING
FR2587242A1 (en) CAGE OF ROLLER WITH OBLIQUE ROLLERS, IN PARTICULAR FOR FORMING PIPE REELS
FR2502544A1 (en) APPARATUS FOR MANUFACTURING A PAPER TUBE
CH502855A (en) Deep roller profiling of cylindrical metal blanks with- - out internal cracking
US6792781B1 (en) Arrangement for inclined rolling of tube-shaped or bar shaped rolling products
FR2690858A1 (en) Device for forming helical fins on the outer wall of tubes.
LU87642A1 (en) A WRAPPED PRODUCT AND A WRAPPING METHOD THEREOF
WO1988004606A1 (en) Method and plant for extrusion of a product with a shape of a film, plate, tube, rod or thread
LU86423A1 (en) ENCLOSED PRODUCT AND METHOD AND APPARATUS FOR THE PRODUCTION THEREOF
FR2588201A1 (en) METHOD, INSTALLATION AND ROLLING TRAIN FOR MANUFACTURE OF SOLDER FREE TUBES
FR2529482A1 (en) METHOD FOR MANUFACTURING HOLLOW RODS
LU87590A1 (en) LAMINATION PROCESS FOR STEEL PROFILES WITH PARALLEL WINGS
FR2502991A1 (en) ROLLER WITH OBLIQUE CYLINDERS FOR REDUCING FULL AND HOLLOW SECTIONS
FR2561950A1 (en) METHOD FOR ADJUSTING AN OBLIQUE ROLLING MILL AND ROLLER FOR IMPLEMENTING SAID METHOD
EP1341662B1 (en) Method and device for generating plastic helical articles
FR2494626A1 (en) PROCESS AND APPARATUS FOR MANUFACTURING SYNTHETIC RESIN TURBULENCE ELEMENTS
BE502338A (en)