BE421266A - - Google Patents

Info

Publication number
BE421266A
BE421266A BE421266DA BE421266A BE 421266 A BE421266 A BE 421266A BE 421266D A BE421266D A BE 421266DA BE 421266 A BE421266 A BE 421266A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
elements
niobium
iron
tantalum
manganese
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE421266A publication Critical patent/BE421266A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C22METALLURGY; FERROUS OR NON-FERROUS ALLOYS; TREATMENT OF ALLOYS OR NON-FERROUS METALS
    • C22BPRODUCTION AND REFINING OF METALS; PRETREATMENT OF RAW MATERIALS
    • C22B34/00Obtaining refractory metals
    • C22B34/20Obtaining niobium, tantalum or vanadium
    • C22B34/24Obtaining niobium or tantalum
    • YGENERAL TAGGING OF NEW TECHNOLOGICAL DEVELOPMENTS; GENERAL TAGGING OF CROSS-SECTIONAL TECHNOLOGIES SPANNING OVER SEVERAL SECTIONS OF THE IPC; TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER USPC CROSS-REFERENCE ART COLLECTIONS [XRACs] AND DIGESTS
    • Y02TECHNOLOGIES OR APPLICATIONS FOR MITIGATION OR ADAPTATION AGAINST CLIMATE CHANGE
    • Y02PCLIMATE CHANGE MITIGATION TECHNOLOGIES IN THE PRODUCTION OR PROCESSING OF GOODS
    • Y02P10/00Technologies related to metal processing
    • Y02P10/20Recycling

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Manufacturing & Machinery (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Metallurgy (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Manufacture And Refinement Of Metals (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  BREVET D" INVENTION   PROCÈS   DE TRAITEMENT DE   MATIERES     CONTENANT   DU TANTALE 
ET/OU DU NIOBIUM* 
La présente invention est relative au traitement de produits   (minerais,   sous-produits métallurgiques ou   au-   tres produits) contenant du tantale et/ou du niobium sous forme oxydée en présence d'autres   métaux.   tels de.   l'étain.   du manganèse et du fer, que ce soit séparément ou par deux ou tous les trois simultanément. 



   L'invention consiste à séparer de la matière première en tout ou en partie les éléments étain, manganèse* fer, avant l'extraction du tantale et du niobium. 



   La matière peut être soumise à une opération de   ré-   duction partielle, réduisant de leurs composés les éléments Sn Mn, Fe sans affecter les composés de Ta et de   Nb A   cet effet) on mélange en proportions voulues déterminées par l'expérience, la matière première éventuellement   ame-   née à l'état physique désiré (broyé,   pastille,     etc*,*)*   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 avec un réducteur approprié (par exemple du charbon de   bois).   



   Le mélange est   introduit   dans un récipient susceptible d'être fermé hermétiquement, (four ou récipient quelconque chauffé par tout moyen connu) dont l'atmosphère peut donc être réglée à volonté, tant au point de vue composition (ré- ductrice, neutre ou oxydante) que pression,. 



   Le mélange y est ensuite porté à la température voulue, déterminée dans chaque cas particulier par   l'expérience,selon   la composition du mélange chargé, et limitée par la nécessité d'éviter de produire toute fusion dans la charge, Les   tempé-   ratures de l'ordre de 800 à 1200 C ont donné de bons résul- tats. 



     'Le   produit,, après réduction et broyage éventuel,, est en- suite soumis à une opération de lixiviation au cours de la- quelle les métaux étain, manganèse et fer réduits dans l'opé- ration précédente, entreront en solution et seront séparés ainsi du résidu par tous moyens connus* 
L'extraction du tantale et/ou niobium contenus dans le résidu sera grandement facilitée par l'absence des éléments étain,. manganèse,, fer, impuretés qui les accompagnaient dans la matière première. oonme variante de l'invention. la réduction de la matiè- le première   peut 'être   effectuée au moyen de gaz réducteurs tels que l'hydrogène, l'oxyde de carbone, le gaz à   l'eau,etc.   



   Suivant un autre trait de l'invention, on se sert d'un mélange gazeux pour éliminer en tout ou en partie les éléments étain,. manganése,fer contenus dans la matière,avant d'ef-   fectuer   la récupération proprement dite du tantale et/ou du niobium oomme mélange gazeux on peut utiliser un mélange d'hydre gène et de chlore, ces deux gaz étant de préférence en propor- tion telle qu'il y ait toujours en présence plus d'une moléuc- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 le d'hydrogène par molécule de chlore. 



   La matière première peut être préalablement concassée, broyée, pastillée et plus généralement soumise à tout trai- tement physique jugé avantageux pour l'application du pro- cédé. Elle est ensuite mise en contact intime, dans tout dispositif approprié avec le mélange d'hydrogène et de chlo- re et portée à la température voulue pour les réactions. 



   La température à laquelle on opère est   fixée   par   l'ex-   périence et est généralement variable selon la composition et la nature de la matière traitée. Elle sera limitée par la nécessité d'éviter la fusion de la charge. Dans certains cas, des températures comprises entre 760 et 1000 C ont été trou- vées favorables. 



   Comme appareillage on peut employer tout dispositif con- nu: four   rixe,,basculant,   oscillant ou autre, électrique ou non,à cycle continu ou discontinu, où la matière puisse être- soumise   à     l'action   des gaz hydrogène et chlore sans entrer en contact direct avec la flamme ni les gaz de combustion pro- venant de la source de chaleur. A titre d'exemple on peut ci- ter le chauffage dans des fours électriques à résistance,dans des fours à creuset ou à moufle, en cornue. 



   L'appareil peut être pourvu de tout dispositif connu pour   1'introduction   des gaz d'une part et l'évacuation des produits gazeux de la réaction,d'autre part. On pourra de même recueil- lir ensemble ou séparément par tout dispositif connu. les gaz qui se dégagent aux différents stades de   l'opération.   



   Suivant un autre trait caractéristique de   l'Invention),la   matière   tantali-   et/ou   niobifère   est soumise après enlèvement des éléments Sn et/ou   un   et/ou   Fe à   une fusion réductrice à haute température de façon à réduire les éléments Ta et/ou Nb 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 à séparer la scorie formée qui est pratiquement exempte de Ta et/ou   Nb   et à soumettre l'alliage contenant le Ta et/ou le Nb ainsi que du Si, du Fe et d'autres éléments, à un traitement chimique pour récupérer le Ta et/ou No, de préférence sous forme oxydée. 



   Par le traitement chimique, le Ta et/ou le Nb, récupérés par exemple sous forme de concentré d'anhydrides   tantalique   et/ou niobique, pourront servir de point de départ à la fabri- cation soit des métaux Ta et/ou Nb ou bien de leurs ferro-al-   liages..   



   L'invention peut être réalisée de la façon suivante 
La matière première, amenée à l'état physique jugé le plus avantageux pour le développement du procédé, est soumise à une fusion réductrice dans un four par exemple dans un four électrique à arc, en présence des proportions de réducteur et de fondants déterminés par l'expérience selon la composition et la nature de la matière première prise en traitement. 



   Cette opération est conduite de façon à faire passer dans la scorie la majeure partie des éléments tels que la silice' et la chaux éventuellement présente dans les produits   tantalifères   et/ou   niobifères   traités*. 



   L'alliage produit, contenant le Ta, le Nb, du   Si,   du Fe. etc., éventuellement présents dans la matière traitée, est sou- mis à un traitement chimique comportant par exemple les opéra- tions suivantes i a) une attaque de l'alliage par H2SO4 en vue d'éliminer une grande partie du fer, b) une attaque du résidu par un mélange d'acides sulfurique et   fluorhydrique   pour éliminer le silicium et achever l'attaque. 



   Une calcination finale du résidu permet d'obtenir le Ta et/ou le Nb sous forme de concentré d'anhydride pouvant être traité ultérieurement pour production soit de ferro-tantale 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 et/ou de niobium, soit de tantale ou niobium métallique. 



   Le procédé décrit ci-dessus, où l'on fait précéder 1' attaque chimique de la matière par une réduction par voie sèche, présente entre autres sur les procèdes connus l'a- vantage de débarrasser la matière première d'une grande partie de la silice et de la chaux avant d'aborder le trai-   touent   chimique* La présence de ces composés rendrait   si.....   non ce traitement difficile et onéreux* 
Suivant un autre trait de l'invention, on sépare de la matière première en tout ou en partie les éléments Sn Mn, Fe avant   l'extraction   du tantale et/ou du niobium,et on soumet la matière première à une opération de réduction partielle en présence d'un réducteur métallique appropriée Le Si, Ca Mg.pris séparément,,

   ou ensemble par deux ou plus conviennent pour cette opération* 
La quantité d'agent réducteur est dosée de façon à ce que la réduction désirée se limite bien aux   impuretés.tout   en laissant intacts les oxydes de Ta et/ou Nb. 



   Le traitement peut aroir lieu dans tout récipient ou four approprié, hermétique ou   non,,   chauffé par tout moyen connu, par exemple au four électrique. 



   Le produit de la réduction,, après broyage éventuel, peut être soumis à une opération de lixivistion, au cours de laquelle les métaux.. Sn,   ]la*   Fe. réduits dans l'opéras %ion   précédente.   entreront en solution et seront   séparés;   ainsi   du   résidu par tous moyens connus. 



   Le résidu de la lixiviation contenant le Ta et/ou le Nb sera traité ensuite par tous moyens connus pour la ré- cupératon de ces métaux* Cette récupération sera grande- ment facilitée par l'absence des éléments Sn.   Un,$   Fe. qui les accompagnaient dans la matière première.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  PATENT OF INVENTION PROCESS FOR TREATMENT OF MATERIALS CONTAINING TANTALUM
AND / OR NIOBIUM *
The present invention relates to the treatment of products (ores, metallurgical by-products or other products) containing tantalum and / or niobium in oxidized form in the presence of other metals. such of. tin. manganese and iron, either separately or in pairs or all three simultaneously.



   The invention consists in separating all or part of the raw material from the elements tin, manganese * iron, before the extraction of tantalum and niobium.



   The material can be subjected to a partial reduction operation, reducing the elements Sn, Mn, Fe of their compounds without affecting the compounds of Ta and Nb. For this purpose) the material is mixed in the desired proportions determined by experience. first possibly brought to the desired physical state (ground, pellet, etc *, *) *

 <Desc / Clms Page number 2>

 with a suitable reducing agent (eg charcoal).



   The mixture is introduced into a container capable of being hermetically closed (oven or any container heated by any known means), the atmosphere of which can therefore be adjusted at will, both in terms of composition (reducing, neutral or oxidizing ) than pressure ,.



   The mixture is then brought there to the desired temperature, determined in each particular case by experience, according to the composition of the mixture charged, and limited by the need to avoid producing any melting in the charge. the order of 800 to 1200 C has given good results.



     'The product, after reduction and possible grinding, is then subjected to a leaching operation during which the metals tin, manganese and iron reduced in the previous operation will go into solution and will be separated. thus of the residue by any known means *
The extraction of tantalum and / or niobium contained in the residue will be greatly facilitated by the absence of tin elements. manganese, iron, impurities that accompanied them in the raw material. Oonme variant of the invention. the reduction of the raw material can be effected by means of reducing gases such as hydrogen, carbon monoxide, water gas, etc.



   According to another feature of the invention, a gas mixture is used to remove all or part of the tin elements. manganese, iron contained in the material, before carrying out the actual recovery of tantalum and / or niobium or as a gaseous mixture it is possible to use a mixture of hydrogen and chlorine, these two gases being preferably in propor- tion such that there is always in the presence more than one

 <Desc / Clms Page number 3>

 the hydrogen per chlorine molecule.



   The raw material can be crushed beforehand, ground, pelletized and more generally subjected to any physical treatment considered advantageous for the application of the process. It is then brought into intimate contact, in any suitable device, with the mixture of hydrogen and chlorine and brought to the temperature desired for the reactions.



   The temperature at which the operation is carried out is fixed by experience and is generally variable according to the composition and the nature of the material treated. It will be limited by the need to avoid melting the load. In some cases, temperatures between 760 and 1000 C have been found to be favorable.



   As equipment, any known device can be used: furnace, tilting, oscillating or other, electric or not, with continuous or discontinuous cycle, where the material can be subjected to the action of hydrogen and chlorine gases without entering into it. direct contact with the flame and combustion gases from the heat source. By way of example we can cite the heating in electric resistance furnaces, in crucible or muffle furnaces, in retort.



   The apparatus can be provided with any known device for the introduction of the gases on the one hand and the discharge of the gaseous products of the reaction on the other hand. It is also possible to collect together or separately by any known device. the gases which are given off at the various stages of the operation.



   According to another characteristic feature of the invention), the tantalum and / or niobiferous material is subjected after removal of the elements Sn and / or one and / or Fe to a reducing melting at high temperature so as to reduce the elements Ta and / or Nb

 <Desc / Clms Page number 4>

 separating the slag formed which is practically free of Ta and / or Nb and subjecting the alloy containing Ta and / or Nb as well as Si, Fe and other elements to a chemical treatment to recover the Ta and / or No, preferably in oxidized form.



   By chemical treatment, the Ta and / or the Nb, recovered for example in the form of a concentrate of tantalic and / or niobic anhydrides, can serve as a starting point for the manufacture of either the metals Ta and / or Nb or else. of their ferro-alloys.



   The invention can be carried out as follows
The raw material, brought to the physical state considered most advantageous for the development of the process, is subjected to a reducing melting in a furnace, for example in an electric arc furnace, in the presence of the proportions of reducing agent and of fluxes determined by the experience according to the composition and nature of the raw material taken for treatment.



   This operation is carried out so as to pass through the slag the major part of the elements such as silica 'and lime possibly present in the tantalum and / or niobiferous products treated *.



   The produced alloy, containing Ta, Nb, Si, Fe, etc., possibly present in the material treated, is subjected to a chemical treatment comprising for example the following operations ia) an attack of the alloying with H2SO4 in order to remove a large part of the iron, b) attacking the residue with a mixture of sulfuric and hydrofluoric acids to remove the silicon and complete the attack.



   A final calcination of the residue makes it possible to obtain the Ta and / or the Nb in the form of anhydride concentrate which can be subsequently processed for the production of either ferro-tantalum

 <Desc / Clms Page number 5>

 and / or niobium, either tantalum or metallic niobium.



   The process described above, in which the chemical attack of the material is preceded by a dry reduction, has among other things over the known processes the advantage of removing a large part of the raw material from the raw material. silica and lime before tackling the chemical treatment * The presence of these compounds would make this treatment difficult and expensive if ..... not
According to another feature of the invention, the elements Sn Mn, Fe are separated from the raw material in whole or in part before the extraction of tantalum and / or niobium, and the raw material is subjected to a partial reduction operation. in the presence of a suitable metal reducing agent Si, Ca Mg. taken separately ,,

   or together in pairs or more are suitable for this operation *
The amount of reducing agent is dosed so that the desired reduction is limited to the impurities while leaving the oxides of Ta and / or Nb intact.



   The treatment can take place in any suitable container or oven, hermetic or not, heated by any known means, for example in an electric oven.



   The product of the reduction, after optional grinding, can be subjected to a leaching operation, during which the metals .. Sn,] la * Fe. Reduced in the previous% ion operas. will come into solution and will be separated; thus of the residue by any known means.



   The leaching residue containing Ta and / or Nb will then be treated by any known means for the recovery of these metals. This recovery will be greatly facilitated by the absence of the Sn elements. One, $ Fe. Which accompanied them in the raw material.


    

Claims (1)

EMI6.1 EMI6.1 RlV3ÎàJICAiIoxse 1. Procédé de traitement de matières contenant du tantale et/ou du niobium en présence d'autres métaux, tels de; l'était et/ou du manganèse, et/ou du fer,qui consiste à séparer de la matière première en tout ou en partie, ceux des éléments étain, manganèse, fer, qui sont pré- sents, avant d'effectuer l'extraction du tantale et/ou du niobium.. RlV3ÎàJICAiIoxse 1. A method of treating materials containing tantalum and / or niobium in the presence of other metals, such as; was and / or manganese, and / or iron, which consists in separating from the raw material in whole or in part, those of the elements tin, manganese, iron, which are present, before carrying out the extraction of tantalum and / or niobium .. 2, Procédé tel que revendiqué sous 1, dans lequel la matiè- re première est soumise à une opération de réduction au moyen de réducteur solide, par exemple du charbon de bois.. 2, A method as claimed in 1, wherein the raw material is subjected to a reduction operation by means of solid reducing agent, for example charcoal. 3. Procédé tel que revendiqué sous 1, dans lequel la matiè- re première est soumise à une opération de réduction au moyen de gaz réducteur. 3. A method as claimed in 1, wherein the raw material is subjected to a reduction operation by means of reducing gas. 4. Procédé tel que revendiqué sous 1, ou 2, ou 3, caracté- risé en ce que les métaux étain, manganèse et fer sont séparé du résidu contenant le tantale et/ou le niobium EMI6.2 par une opération de J1x1Viat1on- 5, Procédé tel que revendiqué sous 1, dans lequel on emploie un mélange gazeux pour éliminer les éléments sn et/ou Mn, et/ou Fe, 6. Procédé tel que revendiqué sous 6, caractérisé en ce qui on utilise comme mélange gazeux un mélange d'hydrogène et de chlore,, 7, Procédé tel que revendiqué sous 5 ou 8, caractérisé en ce que le mélange gazeux contient plus d'une molécule d'hu- drogène par molécule de chlore, 8, Procédé tel que revendiqué sous 6, 6,7 ou 8, caractérisé en ce qu'on opère à des températures comprises entre 760 et 1000 C. <Desc/Clms Page number 7> 4. A method as claimed in 1, or 2, or 3, characterized in that the metals tin, manganese and iron are separated from the residue containing tantalum and / or niobium. EMI6.2 by an operation of J1x1Viat1on- 5, A method as claimed in 1, in which a gas mixture is employed to remove the elements sn and / or Mn, and / or Fe, 6. Method as claimed in 6, characterized in that a mixture of hydrogen and chlorine is used as the gas mixture, 7, Process as claimed in 5 or 8, characterized in that the gas mixture contains more than one molecule of hydrogen per molecule of chlorine, 8 , Process as claimed in 6, 6,7 or 8, characterized in that one operates at temperatures between 760 and 1000 C. <Desc / Clms Page number 7> 9. procédé de traitement de matières contenant du tantale et/ou du niobium suivant l'une quelconque des revendica- tions précédentes qui consiste à soumettre la matière tantali- et/ou niobifère, après enlèvement des éléments Sn et/ou un et/ou Fe, à une fusion réductrice à haute température de façon à réduire les éléments Ta et/ou Nb, à séparer la scorie formée qui est pratiquement exempte de Ta et/ou Nb et à soumettre l'alliage contenant le Ta et/ou le Nb ainsi que du Si, du Fe et d'autres éléments, à un traitement chimique pour récupérer le Ta et/ou Nb, de préférence sous'forme oxydée* 10. 9. Process for treating materials containing tantalum and / or niobium according to any one of the preceding claims which consists in subjecting the tantali- and / or niobiferous material, after removal of the elements Sn and / or one and / or Fe, to a reducing melting at high temperature so as to reduce the elements Ta and / or Nb, to separate the slag formed which is practically free of Ta and / or Nb and to subject the alloy containing the Ta and / or the Nb as well as Si, Fe and other elements, to a chemical treatment to recover Ta and / or Nb, preferably in oxidized form * 10. Procédé tel que revendiqué sous 10, caractérisé en ce que le Ta et/ou le Nb récupérés sous forme de concentré d'an- hydrides tantaliques et/ou niobiques servent de point de départ à la fabrication, soit des métaux Ta, Nb, ou bien de leurs ferro-alliages, 11, Procédé tel que revendiqué sous 1, caractérisé en ce que ceux des éléments étain, manganèse4 fer, qui sont présents dans la matière en traitement. sont enlevés avant l'extrac- tion du tantale et/ou niobium par une opération de réduc- tion partielle en présence d.' agents .réducteurs métalliques. Process as claimed in 10, characterized in that the Ta and / or the Nb recovered in the form of a concentrate of tantalic and / or niobic anhydrides serve as the starting point for the manufacture, either of the metals Ta, Nb, or well of their ferroalloys, 11, Process as claimed in 1, characterized in that those of the elements tin, manganese4 iron, which are present in the material being treated. are removed prior to the extraction of tantalum and / or niobium by a partial reduction operation in the presence of. metal reducing agents. 12 Procédé tel que revendiqué sous 12, caractérisé par l'em- Ploi de Oa et/ou Mg et/ou Si et/ou Al comme agents réduc- teurs métalliques. 12 Method as claimed in 12, characterized by the em- Use of Oa and / or Mg and / or Si and / or Al as metal reducing agents. 13. Procédé tel que revendiqué sous il ou 12, caractérise en EMI7.1 ce que les agents réducteurs sont employés en quantité limitée) de façon à ce que la réduction sélective désirée se limite bien aux impuretés) tout en laissant intacts les oxydes de Ta et/ou de Nb. 13. Process as claimed under il or 12, characterized in EMI7.1 that the reducing agents are used in a limited quantity) so that the desired selective reduction is limited to the impurities) while leaving the oxides of Ta and / or Nb intact. 14. Procédé tel que revendiqué dans les revendications précé- dentés, caractérisé en ce que l'opération de réduction se fait au four électrique. <Desc/Clms Page number 8> 14. A method as claimed in the preceding claims, characterized in that the reduction operation is carried out in an electric oven. <Desc / Clms Page number 8> 16. procédé tel que revendiqué dans les revendications précé- dentes, caractérisé en ce que les métaux étain, manganèse, fer, sont séparés du résidu contenant le Ta et/ou le Nb par une opération de lixiviation. 16. A process as claimed in the preceding claims, characterized in that the metals tin, manganese and iron are separated from the residue containing Ta and / or Nb by a leaching operation. Messieurs. j'ai l'honneur de vous signaler que dans la spé- cifioation du brevet ci-dessus: page 7, ligne 12, "10. Procède tel que revendiqué sous 10" devrait.se lire "10. procéda tel que revendiqué sous 9 " Page 7, ligne 22, "12. procédé tel que revendiqué sous 12" EMI9.1 àevraibgse lires " 12. Procédé tel que revendiqué sous 11 ". Gentlemen. I have the honor to inform you that in the specification of the above patent: page 7, line 12, "10. Proceed as claimed under 10" should read "10. proceeded as claimed under 9 "Page 7, line 22," 12. method as claimed under 12 " EMI9.1 àevraibgse read "12. Method as claimed in 11". J'ai l'honneur de vous prier de bien vouloir per- mettre que la présente lettre reste jointe au dossier de la demande. I have the honor to ask you to allow this letter to remain attached to the application file. La demanderesse autorise l'Administration a délivrer copie de la présente lettre. je joins un timbre fiscal en valeur de 15 Fre, Veuillez croire. Messieurs, à mes sentiments de haute considération. The Applicant authorizes the Administration to issue a copy of this letter. I enclose a fiscal stamp in the value of 15 Fre, Please believe. Gentlemen, to my feelings of high consideration.
BE421266D BE421266A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE421266A true BE421266A (en)

Family

ID=83162

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE421266D BE421266A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE421266A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US3579328A (en) Process for the production of ferro-vanadium directly from slag obtained from vanadium-containing pig iron
TWI398528B (en) Recovery of residues containing copper and other valuable metals
US3502461A (en) Method of reducing oxidic raw materials
BE421266A (en)
CA1068116A (en) Process for the treatment of platinum group metals and gold
US2131350A (en) Treatment of substances containing tantalum and/or niobium
US1835925A (en) Smelting process
JP3705498B2 (en) Method for recovering valuable metals from waste containing V, Mo and Ni
RU2386711C1 (en) Method refining silver-gold alloys
US2991174A (en) Process of producing chromium steel
BE1006844A3 (en) Method for recovery of substances valid from slag process metallothermiques.
BE363123A (en)
US1555570A (en) Process of furifying argon and preparing oxidized products
CH199668A (en) Process for treating substances containing tantalum and niobium, in order to remove other constituents.
Abdellatif Refining testwork on crude magnesium produced in the Mintek Thermal Magnesium Process
US1846234A (en) Refining process for producing pure iron
BE368486A (en)
BE335273A (en)
BE715508A (en)
KAWAHATA et al. Study of Degassing from Iron-Base and Nickel-Base Alloys Containing Chromium by Vacuum-Induction Melting
BE378123A (en)
Ishihara PROGRESS OF SPECIAL-STEEL MAKING PROCESS IN JAPAN
BE433039A (en)
CH132966A (en) Process for decarburizing iron alloys.
BE411735A (en)