BE412705A - - Google Patents

Info

Publication number
BE412705A
BE412705A BE412705DA BE412705A BE 412705 A BE412705 A BE 412705A BE 412705D A BE412705D A BE 412705DA BE 412705 A BE412705 A BE 412705A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
charge
heat
wall
primer
striker
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE412705A publication Critical patent/BE412705A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F42AMMUNITION; BLASTING
    • F42CAMMUNITION FUZES; ARMING OR SAFETY MEANS THEREFOR
    • F42C15/00Arming-means in fuzes; Safety means for preventing premature detonation of fuzes or charges
    • F42C15/28Arming-means in fuzes; Safety means for preventing premature detonation of fuzes or charges operated by flow of fluent material, e.g. shot, fluids

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Portable Nailing Machines And Staplers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   Dispositif permettant d'assurer un retard de fonctionnement des mécanismes que comportent les projectiles ou les bombes, ou de l'un de ces mécanismes. 



   On sait que l'on peut avoir à assurer, avec retard et au bout d'un temps déterminé seulement, le fonctionnement des mécanismes d'allumage ou autres que comportent les projectiles les plus variés, que ceux-ci soient destinés à être lancés par un canon ou par simple gravité. 



    C'est   ainsi que l'on a proposé de nombreux dispositifs pour déterminer le fonctionnement des fusées des projectiles au bout d'un temps déterminé, et imaginé des fusées à temps où le fonctionnement retardé comporte un mécanisme à combustion (anneaux fusants) ou un mécanisme d'horloge-   rie.   



   Un autre problème qui se pose très fréquemment 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 est d'assurer la destruction du mécanisme ou l'innocuité d'un projectile ou d'une bombe, quand celle-ci, pour une raison quelconque, n'a pas éclaté au bout de sa trajectoire. 



   Enfin, on a utilisé des retards de types variés, pour assurer le fonctionnement et la destruction d'un projectile employé comme traceur de trajectoire. 



   La présente invention a pour objet une combinaison d'éléments, utilisable pour des obus à explosifs tout comme pour des projectiles traceurs ou pour des bombes, et qui permet d'assurer le fonctionnement, au bout dtun temps déterminé, sans que ce retard implique l'emploi de mécanismes spéciaux d'horlogerie ou autres, en réduisant d'ailleurs au minimum l'emploi de compositions fusantes. 



   Conformément à l'invention, la combinaison d'éléments permettant d'obtenir ces résultats comporte un organe logé à l'intérieur du projectile, et susceptible d'emmagasiner de la chaleur empruntée à une source intérieure d'échauffement rendue active sous l'effet du lancement de l'engin; l'accumulateur transmetteur de chaleur étant établi de manière que par sa constitution ou ses proportions, le débit de transmission varie suivant les besoins ou l'application spéciale envisagée.

   Un troisième élément de la combinaison est constitué par le dispositif où la chaleur véhiculée est utilisée pour assurer un   fonctionnement;   ce dispositif pouvant être l'un des éléments d'un mécanisme de mise de feu, percuteur ou amorce, la chaleur transmise ayant alors pour effet dtassurer, au bout d'un temps déterminé, la libération du percuteur ou de l'amorce pour leur armement ou pour la mise de feu ellemême. La chaleur transmise pourra également, au bout d'un temps convenable, déterminé, assurer directement l'allumage d'une charge d'éclatement ou d'une charge traceuse; elle pourra déterminer, par exemple par fusion ou 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 effacement, le déclanchement d'un mécanisme, quel qu'il soit, éjecteur de fumée, pour assurer la visibilité du projectile pendant sa trajectoire.

   En d'autres termes, le système qui fait l'objet de la demande, comporte la combinaison   d'un   dispositif (A)   concutant   ou percutant préparateur, servant à créer,à l'intérieur du projectile, une source de chaleur, avec un dispositif intermédiaire (B) accumulateur et transmetteur de la chaleur ainsi créée, cela avec un débit variable suivant la constitution ou les dimensions dudit dispositif, et un troisième dispositif (C), de nature variable, où la chaleur véhiculée est enfin utilisée pour assurer un fonctionnement. 



   Divers exemples d'application et de réalisation de l'invention sont représentés sur le'dessin ci-joint :
La figure 1 montre en coupe-élévation un exemple d'application de l'invention à une fusée à temps pour projectiles. 



   Dans cet exemple, le problème à résoudre consiste dans l'allumage, sans l'emploi de mécanismes   dthorr   logerie ou autres compliqués, et sans avoir à recourir à des anneaux fusants multiples ni à un réglage par régloir, la mise à feu d'une amorce (C) élément auquel se trouve réduit le   systène   de mise de feu proprement dit. Les deux autres éléments.de la combinaison sont constitués ici par un dispositif concutant, dont l'ensemble est désigné par A, et qui comporte une amorce' a, un percuteur al   sépares   de l'amorce par exemple par un ressort a2,amorce et percuteur étant logés dans une enveloppe a3. 



   L'élément intermédiaire B, accumulateur de la chaleur dégagée au départ du coup par la combustion de l'amorce a, est, dans cet exemple, constitué par une douille ou un anneau de poudre à combustion lente, logé dans   l'enveloppe   a3. 



   Dans un élément en forme de douille,a4, de cette enveloppe se trouve logée l'amorce C dont   l'inflam'-   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 mation, au bout d'un temps déterminée produit la   flamme   qui sera transmise, par le canal d, à la charge dtéclatement du projectile. 



   La douille a4 constitue en fait le dispositif transmetteur de chaleur. Elle sera établie, tant en ce qui concerne sa nature que ses dimensions, de manière à assurer la transmission de chaleur à l'amorce C dans le temps voulu;
L'amorce du système concutant A sera, de préférence, placée au contact de la tranche avant de l'anneau B, lequel constitue accumulateur de chaleur autour de la douille a4 laquelle transmet la chaleur provenant du système concutant à l'élément C, qui détermine le fonc tionnement, autrement dit la production du feu nécessaire à allumer la charge d'éclatement. 



   Il va de soi que, pour rendre entièrement disponible en faveur de l'allumage de l'amorce C, la chaleur accumulée par l'intermédiaire du dispositif B-a4 accumulateur et transmetteur, on peut prévoir, à l'intérieur de l'enveloppe a3 (laquelle pourra être établie en deux pièces pour le montage), un isolant b. On pourra d'ailleurs disposer d'anneaux isolants d'épaisseurs variées, et donner ainsi, suivant que l'on emploie les uns ou les autres de ces anneaux, une épaisseur variable à   l'accumu- .   lateur transmetteur de chaleur B-a4 en réglant par là le débit de transmission de chaleur entre ledit élément B-a4 et l'amorce C. 



   L'évacuation progressive des gaz provenant de la combustion de B pourra être assurée par une série de conduits ménagés dans le percuteur a1 et un orifice a5 pratiqué dans le fond avant de l'enveloppe a3, le débit de la chaleur transmise par l'accumulateur transmetteur B-a4 pourra lui-même être rendu variable en débouchant un plus ou moins grand nombre d'orifices a5 ou en faisant varier le diamètre de ces orifices. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   La figure 2 montre, en coupe-élévation partielle, l'application de l'invention à la libération de l'un des éléments d'un mécanisme de mise de feu, pour un obus   ou la   mise de feu doit stopérer avec un retard déterminé après la rencontre de l'obstacle. 



   Le projectile comporte une fusée percutante, d'un type connu quelconque, non représentée, et qui, dans   l'espèce,   jouera le rôle du système préparateur A destiné à procurer, par l'allumage de son amorce, la source de la chaleur que doit emmagasiner et transmettre le système B-a4 pour assurer, au bout d'un temps déterminé, le fonctionnement   d'un   système C. Ici, le dispositif accumulateur transmetteur est constitué par un anneau de poudre à combustion lente B, pour lequel un logement approprié est réservé dans le corps du projectile ou dans un corps portant la fusée percutante préparatrice (A) non représentée.

   La paroi transmettrice a4 de la chaleur emmaga- sinée par B se trouve ici au contact du percuteur de la fusée de fonctionnement pour l'éclatement de la charge du projectile après un temps déterminé consécutivement à la percussion. Le percuteur de cette fusée est logé dans une   cavité e   du projectile ou du corps de fusée. Celleci comporte,par exemple, une amorce fixe C. Le percuteur c1, soumis à l'action d'un ressort c2, est immobilisé par un joint fusible f ou par tout autre moyen fusible, à effacement, établi entre ledit percuteur c1 et la paroi a4 du   logement e.   Cette paroi comporte ainsi sur sa face interne le joint fusible f, et est en contact, par sa face externe, avec la paroi intérieure de l'anneau B. 



   Quand le projectile vient frapper un obstacle, la fusée antérieure percutante non représentée, fonctionne sous l'effet du choc contre cet obstacle, et la flamme de l'amorce se trouve transmise au dispositif accumulateur transmetteur de chaleur B-a4. Au bout du temps voulu, la chaleur provenant de la combustion de la poudre B 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 assure la fusion du joint f, et par suite la libération du percuteur c1, lequel, sous ltaction du ressort c2, se trouve projeté contre l'amorce C. 



   La figure 3 montre, en coupe-élévation, la partie   antérieure d'un.   projectile destiné, comme celui de l'exemple de la fig. 2, à ne pouvoir éclater qu'un, certain temps après la rencontre entre lui et l'objectif ou un obstacle quelconque. Toutefois ici, le dispositif est tel que le système accumulateur transmetteur de chaleur détermine uniquement l'armement du 'dispositif C, le fonctionnement ne pouvant se produire que sous lteffet d'un second choc entre le projectile et un obstacle, ou sous l'effet   d'une   vibration violente au voisinage du projectile. 



   Comme le montre la figure, ici le système A, préparateur, est constitué par une fusée percutante d'un type connu et dont le canal de transmission de feu g aboutit à la tranche supérieure   d'un   massif de poudre cylindrique ou de toute autre forme appropriée, à combustion lente, B, logé dans une excavation de forme correspondante du corps du projectile, de façon à transmettre la chaleur qui sty accumule au travers d'une paroi sépa-   ratrice 4,   à un joint fusible f intercalé entre la paroi et un porte-percuteur c1 soumis à l'action d'un ressort c2. 



   La fusion du fusible! détermine uniquement la libération du percuteur, lequel se trouve armé, mais reste éloigné de l'amorce C du fait de son appui sur un épaulement h prévu dans son logement. Cet épaulement peut ne régner que sur une partie de la section droite du logement et la libération du percuteur, lors de la rencontre d'un nouvel obstacle, ou sous l'effet de tout autre choc ou de vibrations du milieu, peut être facilitée par un déséquilibrage dudit percuteur à l'aide d'une petite   masse ± 3   formant balourd. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   La figure 4 montre, en coupe-élévation partielle, un projectile renfermant, dans sa partie arrière, une charge qui, allumée au départ du coup, est évacuée au cours du vol et forme ainsi un moyen de traçage de la trajectoire. Dans cette application, la combustion lente et progressive de la charge de traçage est utilisée comme moyen accumulateur de chaleur B; le dispositif préparateur A, non représenté, étant constitué par le système usuel d'allumage de la charge traceuse. La chaleur ne se trouve transmise au dispositif C constitué par une amorce logée dans un porte-amorce, ou même vissée au fond de la chambre 1 où est logée la charge d'éclatement, qu'au bout du temps nécessaire pour la combustion presque complète de la charge traçeuse, et en déterminant convenablement la nature et l'épaisseur de la paroi a4, ici formée par le porte-amorce. 



   Dans une variante du dispositif de la fig. 4, représentée par la fig. 5, l'amorce C, au lieu d'être logée dans un porte-amorce rapporté, est logée dans un évidement préparé dans la cloison j qui sépare la chambre i contenant la charge d'éclatement de la chambre où est logée la charge traceuse. L'évidement est déterminé de manière à laisser une paroi amincie a4 de dimensions   ap-   propriées, compte tenu de la nature du métal de la cloison j. 



   La figure 6 montre une seconde variante du dispositif de la   fige   4, où il est prévu, dans la paroi j, une partie a4 d'épaisseur suffisamment réduite pour qu'une transmission directe de chaleur puisse se faire en un temps convenable entre la charge traceuse et la charge d'éclatement. Afin d'éviter que la partie amincie a4 ne fonde sous l'effet de la chaleur transmise provenant de la source interne B, on peut établir   la     cloison     j,,   en tout ou en partie en une matière appropriée résistant aux températures élevées, par exemple en un acier 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 spécial tel   qu'un   acier au chrome ou en général tout acier spécial connu résistant aux hautes températures. 



   Au lieu d'une dépression unique, on pourra, dans la paroi j, prévoir une pluralité de dépressions de moindre diamètre, - :   REVENDICATIONS : -  
1.- Dispositif permettant d'assurer un retard de fonctionnement des divers mécanismes ou organes que comportent les projectiles, ou de l'un de ces mécanismes, et impliquant un système préparateur tel qu'un mécanisme ou tout autre capable d'allumer-une charge de poudre, destiné à créer au sein du projectile, par combustion de cette charge, une source de chaleur correspondante, le dispositif étant caractérisé en ce que ce système préparateur du fonctionnement est combiné avec un deuxième dispositif (ou dispositif intermédiaire B) emmagasinant la chaleur ainsi créée, pour la transmettre au travers d'une paroi,

   avec un débit et par suite au bout d'un temps variable suivant la constitution ou les dimensions de celle-ci, à un troisième dispositif (C) (mise à feu d'une amorce, libération d'un percuteur ou   d'une   amorce, allumage d'une charge d'éclatement) où la chaleur véhiculée est enfin utilisée pour assurer un fonctionnement. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   Device making it possible to ensure a delay in the functioning of the mechanisms that the projectiles or bombs include, or of one of these mechanisms.



   We know that we may have to ensure, with a delay and after a determined time only, the operation of the ignition mechanisms or others that include the most varied projectiles, whether they are intended to be launched by a cannon or by simple gravity.



    Thus, many devices have been proposed for determining the operation of the rockets of the projectiles at the end of a determined time, and imagined time rockets where the delayed operation includes a combustion mechanism (fusing rings) or a clock mechanism.



   Another problem that arises very frequently

 <Desc / Clms Page number 2>

 is to ensure the destruction of the mechanism or the harmlessness of a projectile or a bomb, when the latter, for whatever reason, has not exploded at the end of its trajectory.



   Finally, delays of various types have been used to ensure the operation and destruction of a projectile used as a trajectory tracer.



   The present invention relates to a combination of elements, which can be used for explosive shells as well as for tracer projectiles or for bombs, and which makes it possible to ensure operation, after a determined time, without this delay involving the use of special clockwork or other mechanisms, moreover reducing the use of dazzling compositions to a minimum.



   According to the invention, the combination of elements making it possible to obtain these results comprises a member housed inside the projectile, and capable of storing heat borrowed from an internal heating source made active under the effect the launch of the machine; the heat-transmitting accumulator being established in such a way that by its constitution or its proportions, the transmission rate varies according to the needs or the special application envisaged.

   A third element of the suit is the device where the heat conveyed is used to ensure operation; this device may be one of the elements of a firing mechanism, striker or primer, the heat transmitted then having the effect of ensuring, after a determined time, the release of the firing pin or the primer for their armament or for firing itself. The heat transmitted may also, after a suitable, determined time, directly ensure the ignition of a bursting charge or a tracer charge; it can determine, for example by merger or

 <Desc / Clms Page number 3>

 erasure, the triggering of a mechanism, whatever it is, a smoke ejector, to ensure the visibility of the projectile during its trajectory.

   In other words, the system which is the subject of the request comprises the combination of a concussant or percussive preparer device (A), serving to create, inside the projectile, a source of heat, with a intermediate device (B) accumulator and transmitter of the heat thus created, this with a variable flow rate according to the constitution or the dimensions of said device, and a third device (C), of variable nature, where the heat conveyed is finally used to ensure a operation.



   Various examples of application and embodiment of the invention are shown in the attached drawing:
FIG. 1 shows in sectional elevation an example of application of the invention to a time fuze for projectiles.



   In this example, the problem to be solved consists in the ignition, without the use of horror or other complicated mechanisms, and without having to resort to multiple fusing rings or to a regulation by regulator, the firing of a primer (C) element to which the actual firing system is reduced. The other two elements of the combination are constituted here by a concurrent device, the whole of which is designated by A, and which comprises a primer 'a, a striker al separated from the primer for example by a spring a2, primer and striker being housed in a casing a3.



   The intermediate element B, accumulator of the heat released at the start of the blow by the combustion of the primer a, is, in this example, constituted by a sleeve or a ring of slow combustion powder, housed in the casing a3.



   In an element in the form of a socket, a4, of this envelope is housed the primer C whose inflam'-

 <Desc / Clms Page number 4>

 At the end of a determined time, the flame is produced which will be transmitted through channel d to the bursting charge of the projectile.



   The socket a4 in fact constitutes the heat transmitting device. It will be established, both as regards its nature and its dimensions, so as to ensure the transmission of heat to the primer C in the required time;
The initiator of the concurrent system A will preferably be placed in contact with the front edge of the ring B, which constitutes a heat accumulator around the socket a4 which transmits the heat from the concurrent system to the element C, which determines the operation, in other words the production of the fire necessary to ignite the bursting charge.



   It goes without saying that, in order to make entirely available in favor of the ignition of the primer C, the heat accumulated by means of the device B-a4 accumulator and transmitter, it is possible to provide, inside the casing a3 (which can be made in two parts for assembly), an insulator b. We can also have insulating rings of various thicknesses, and thus give, depending on whether one uses one or the other of these rings, a variable thickness to the accumulation. the heat transmitter B-a4 by thereby adjusting the rate of heat transmission between said element B-a4 and the starter C.



   The gradual evacuation of the gases from the combustion of B may be ensured by a series of conduits formed in the striker a1 and an orifice a5 made in the front base of the casing a3, the flow rate of the heat transmitted by the accumulator Transmitter B-a4 can itself be made variable by opening a greater or lesser number of orifices a5 or by varying the diameter of these orifices.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   Figure 2 shows, in partial sectional elevation, the application of the invention to the release of one of the elements of a firing mechanism, for a shell where firing must stop with a determined delay after meeting the obstacle.



   The projectile comprises a percussion fuze, of any known type, not shown, and which, in this case, will play the role of the preparatory system A intended to provide, by igniting its primer, the source of the heat that must store and transmit the system B-a4 to ensure, after a determined time, the operation of a system C. Here, the transmitter accumulator device consists of a ring of slow combustion powder B, for which a housing appropriate is reserved in the body of the projectile or in a body carrying the preparatory percussion fuze (A) not shown.

   The transmitting wall a4 of the heat stored by B is here in contact with the firing pin of the operating rocket for the bursting of the charge of the projectile after a determined time following the percussion. The firing pin of this rocket is housed in a cavity e of the projectile or of the rocket body. This comprises, for example, a fixed primer C. The striker c1, subjected to the action of a spring c2, is immobilized by a fuse joint f or by any other fusible means, with erasure, established between said striker c1 and the wall a4 of housing e. This wall thus comprises on its internal face the fusible seal f, and is in contact, via its external face, with the internal wall of the ring B.



   When the projectile strikes an obstacle, the front percussion fuze, not shown, operates under the effect of the impact against this obstacle, and the flame of the primer is transmitted to the heat-transmitting storage device B-a4. At the end of the desired time, the heat from the combustion of the powder B

 <Desc / Clms Page number 6>

 ensures the fusion of the joint f, and consequently the release of the striker c1, which, under the action of the spring c2, is thrown against the primer C.



   Figure 3 shows, in sectional elevation, the anterior part of a. intended projectile, like that of the example of FIG. 2, to be able to burst only, a certain time after the meeting between it and the objective or any obstacle. However here, the device is such that the heat-transmitting accumulator system determines only the arming of the device C, the operation being able to occur only under the effect of a second impact between the projectile and an obstacle, or under the effect. of a violent vibration in the vicinity of the projectile.



   As shown in the figure, here the system A, preparer, consists of a percussion fuze of a known type and the fire transmission channel g of which ends at the upper edge of a mass of cylindrical powder or of any other shape. suitable, slow combustion, B, housed in a correspondingly shaped excavation of the body of the projectile, so as to transmit the heat which sty accumulates through a separating wall 4, to a fusible joint f interposed between the wall and a firing pin holder c1 subjected to the action of a spring c2.



   The fuse has melted! determines only the release of the striker, which is cocked, but remains away from the primer C because of its bearing on a shoulder h provided in its housing. This shoulder may only reign over a part of the cross section of the housing and the release of the striker, when a new obstacle is encountered, or under the effect of any other shock or vibrations from the environment, can be facilitated by unbalance of said striker using a small mass ± 3 forming unbalance.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   FIG. 4 shows, in partial sectional elevation, a projectile containing, in its rear part, a charge which, ignited at the start of the blow, is discharged during the flight and thus forms a means of tracing the trajectory. In this application, the slow and progressive combustion of the tracing charge is used as heat accumulator means B; the preparer device A, not shown, being constituted by the usual system for igniting the tracer charge. The heat is only transmitted to the device C consisting of a primer housed in a primer holder, or even screwed to the bottom of the chamber 1 where the bursting charge is housed, only after the time necessary for almost complete combustion. of the tracing charge, and by suitably determining the nature and thickness of the wall a4, here formed by the primer holder.



   In a variant of the device of FIG. 4, represented by FIG. 5, the primer C, instead of being housed in an attached primer holder, is housed in a recess prepared in the partition j which separates the chamber i containing the bursting charge from the chamber where the tracer charge is housed . The recess is determined so as to leave a thinned wall a4 of suitable dimensions, taking into account the nature of the metal of the partition j.



   Figure 6 shows a second variant of the device of the pin 4, where there is provided, in the wall j, a portion a4 of sufficiently reduced thickness so that a direct heat transmission can take place at a suitable time between the load tracer and bursting charge. In order to prevent the thinned part a4 from melting under the effect of the heat transmitted from the internal source B, the partition j ,, can be made in whole or in part of a suitable material resistant to high temperatures, for example in a steel

 <Desc / Clms Page number 8>

 special such as chrome steel or in general any known special steel resistant to high temperatures.



   Instead of a single depression, it is possible, in the wall j, to provide a plurality of depressions of smaller diameter, -: CLAIMS: -
1.- Device making it possible to ensure a delay in the functioning of the various mechanisms or organs that the projectiles comprise, or of one of these mechanisms, and involving a preparatory system such as a mechanism or any other capable of igniting a powder charge, intended to create within the projectile, by combustion of this charge, a corresponding heat source, the device being characterized in that this preparatory system of the operation is combined with a second device (or intermediate device B) storing the heat thus created, to transmit it through a wall,

   with a flow rate and consequently after a variable time depending on the constitution or the dimensions of the latter, to a third device (C) (firing of a primer, release of a striker or of a primer , ignition of a bursting charge) where the heat conveyed is finally used to ensure operation.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

2.- Forme de réalisation pour l'application à un projectile destiné à éclater au bout d'un temps déterminé en un point de sa trajectoire, et dans lequel le dispositif préparateur (A) constitué par un mécanisme concutant (a-al-a2) est logé, tout comme le dispositif accumulateur de chaleur (B) constitué par une douille en poudre à combustion lente, à l'intérieur d'une enveloppe <Desc/Clms Page number 9> commune (a3) comportant une cavité entourée par la douille de poudre accumulatrice et dont la paroi (a4) assure la transmission de chaleur en un temps déterminé, une amorce (C), formant l'élément pour la mise de feu à la charge du projectile, étant logée dans ladite cavité. 2.- Embodiment for application to a projectile intended to explode at the end of a determined time at a point of its trajectory, and in which the preparatory device (A) constituted by a concurrent mechanism (a-al-a2 ) is housed, just like the heat storage device (B) consisting of a slow combustion powder casing, inside a casing <Desc / Clms Page number 9> common (a3) comprising a cavity surrounded by the accumulator powder casing and whose wall (a4) ensures the transmission of heat in a determined time, a primer (C), forming the element for firing at the charge of the projectile, being housed in said cavity. 3.- Exemple d'application à un projectile destiné à n'éclater qu'après un choc contre un obstacle, et dans lequel le système préparateur (A) est constitué par une fusée percutante d'un type connu quelconque dont le feu est transmis à un anneau (B) de poudre à combustion lente formant le système accumulateur de chaleur, la transmission de chaleur s'effectuant à travers la paroi (a4) d'un logement pour l'élément mobile (le percuteur) d'un mécanisme percutant d'allumage de la charge, la chaleur transmise déterminant la libération du percuteur, par exemple par fusion d'un joint métallique ou autre approprié retenant ledit percuteur sur la paroi dudit logement entourée par ledit anneau de poudre à combustion lente. 3.- Example of application to a projectile intended to explode only after an impact against an obstacle, and in which the preparatory system (A) is constituted by a percussion fuse of any known type whose fire is transmitted to a ring (B) of slow combustion powder forming the heat storage system, the heat transmission taking place through the wall (a4) of a housing for the mobile element (the striker) of a percussion mechanism ignition of the charge, the heat transmitted determining the release of the striker, for example by melting a metal seal or other suitable retaining said striker on the wall of said housing surrounded by said ring of slow combustion powder. 4.- Variante du dispositif suivant le par. 3 pour l'application à un projectile destiné à n'éclater qu'après un second choc contre un obstacle (tir contre un véhicule blindé), caractérisée en ce que le système accumulateur de la chaleur provenant de la flamme du dispositif préparateur et transmise à travers une paroi libère, par l'effacement d'un joint fusible ou de toute autre fa- çon, le percuteur d'un dispositif de mise de feu à la charge, ledit percuteur demeurant armé par une retenue, telle que l'appui sur un épaulement ou tout autre dispositif d'immobilisation très aisément effaçable; le fonctionnement pouvant être assuré par le simple désaxement du percuteur déséquilibré sous l'effet d'un second choc ou de vibrations du milieu. 4.- Variant of the device according to par. 3 for application to a projectile intended to explode only after a second impact against an obstacle (firing against an armored vehicle), characterized in that the system for accumulating heat from the flame of the preparer device and transmitted to through a wall releases, by the removal of a fusible joint or in any other way, the striker of a device for firing the load, said striker remaining armed by a restraint, such as pressing on a shoulder or any other very easily erasable immobilization device; the operation can be ensured by the simple offset of the unbalanced striker under the effect of a second shock or vibrations of the environment. 5. - Exemple d'application à.un projectile traceur, caractérisé en ce que la charge traceuse est utilisée comme dispositif accumulateur de chaleur; la transmis- <Desc/Clms Page number 10> sion de la chaleur étant effectuée en fin de combustion de la charge traceuse à la paroi d'un porte-amorce pour l'allumage de l'amorce destinée à allumer la charge d'éclatement, le porte-amorce étant logé dans la paroi qui sépare la chambre contenant la charge traceuse de celle qui contient la charge d'éclatement. 5. - Example of application à.un tracer projectile, characterized in that the tracer charge is used as a heat storage device; the transmitted- <Desc / Clms Page number 10> Heat release being carried out at the end of combustion of the tracer charge on the wall of a primer holder for igniting the primer intended to ignite the bursting charge, the primer holder being housed in the wall which separates the chamber containing the tracer charge from that which contains the burst charge. 6. - Variante de l'exemple d'application suivant le µ 6, caractérisée en ce que l'amorce est directement logée dans la paroi (j) qui sépare les chambres contenant respectivement la charge traceuse et la charge d'éclatement, ladite amorce pouvant éventuellement être supprimée, si l'on prévoit un amincissement local de la paroi, suffisant pour un échauffement convenable de la charge d'éclatement par la charge traceuse. 6. - Variant of the application example according to µ 6, characterized in that the primer is directly housed in the wall (j) which separates the chambers respectively containing the tracer charge and the bursting charge, said primer which may optionally be eliminated, if a local thinning of the wall is provided, sufficient for a suitable heating of the bursting charge by the tracer charge.
BE412705D BE412705A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE412705A true BE412705A (en)

Family

ID=76395

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE412705D BE412705A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE412705A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0675336B1 (en) Projectile, in particular non lethal bullet
FR2867555A1 (en) Projectile, useful for the penetration of armored structures, comprises case having cavity, reactive material disposed in cavity and point coupled to the case
EP0106263B1 (en) Armour perforating explosive projectile within a cartridge case
US2697400A (en) Projectile with shaped charge and point initiating fuze
CH628422A5 (en) SUBPROJECTILE FOR EXTINGUISHING FROM A PROJECTILE.
US8453573B1 (en) Primer adapter for hand grenade fuze
FR2509037A1 (en) SAFETY DEVICE FOR PROJECTILE ROCKET
FR2496869A1 (en) DETONATOR IGNITER
FR2679994A1 (en) Device for igniting the propulsive charge of a munition, especially a telescoped munition, and munition initiated by such an igniting device
BE412705A (en)
EP0677718B1 (en) Projectile for attacking hard targets
WO2013165500A2 (en) Stand-off door breaching device
EP1297298A1 (en) Avalanche triggering projectile
EP0759533B1 (en) Armour perforating projectile and ammunition comprising such a projectile
CH642167A5 (en) EXERCISE PROJECTILE.
US1376119A (en) Rifle-grenade
CH687274A5 (en) Projectile with a setting in safety and arming device.
EP0278837B1 (en) Percussion time fuze for any direction of impact for fire arm ammunition, in particular for a grenade
BE1006592A3 (en) Pyrotechnic igniter for drag reduction motor
FR2795814A1 (en) Safety system for detonator has pyrotechnic retarding agent actuated by hot gases when propulsion powder is burned and releases locating pin attached to a transmission support which can then take armed position
US547852A (en) Geokge m
CH163306A (en) Equipment for grenade shooting.
BE556228A (en)
FR2698163A1 (en) Armour-piercing projectile - has bar located partially inside explosive charge
FR2469692A1 (en) Impact exploding rifle grenade - has retard and fail safe signal to permit handling of used unexploded grenades