BE411830A - - Google Patents

Info

Publication number
BE411830A
BE411830A BE411830DA BE411830A BE 411830 A BE411830 A BE 411830A BE 411830D A BE411830D A BE 411830DA BE 411830 A BE411830 A BE 411830A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
reactive
rotation
starting
moving assembly
reactive energy
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE411830A publication Critical patent/BE411830A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H02GENERATION; CONVERSION OR DISTRIBUTION OF ELECTRIC POWER
    • H02JCIRCUIT ARRANGEMENTS OR SYSTEMS FOR SUPPLYING OR DISTRIBUTING ELECTRIC POWER; SYSTEMS FOR STORING ELECTRIC ENERGY
    • H02J3/00Circuit arrangements for ac mains or ac distribution networks
    • H02J3/18Arrangements for adjusting, eliminating or compensating reactive power in networks
    • YGENERAL TAGGING OF NEW TECHNOLOGICAL DEVELOPMENTS; GENERAL TAGGING OF CROSS-SECTIONAL TECHNOLOGIES SPANNING OVER SEVERAL SECTIONS OF THE IPC; TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER USPC CROSS-REFERENCE ART COLLECTIONS [XRACs] AND DIGESTS
    • Y02TECHNOLOGIES OR APPLICATIONS FOR MITIGATION OR ADAPTATION AGAINST CLIMATE CHANGE
    • Y02EREDUCTION OF GREENHOUSE GAS [GHG] EMISSIONS, RELATED TO ENERGY GENERATION, TRANSMISSION OR DISTRIBUTION
    • Y02E40/00Technologies for an efficient electrical power generation, transmission or distribution
    • Y02E40/30Reactive power compensation

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Power Engineering (AREA)
  • Control Of Electrical Variables (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  DISPOSITIF AUTOMATIQUE DE COMPENSATION DE L'ENERGIE REACTIVE A L'AIDE DE CONDENSATEURS. 



   La présente invention se rapporte à un dispositif automatique de réglage de l'énergie réactive, dispositif au moyen duquel des condensateurs sont successivement mis en circuit ou hors circuit pour maintenir dans des limites désirées l'énergie réactive absorbée dans une installation de distribution d'énergie électrique. 



   On connaît des dispositifsétablis dans ce but et dans lesquels un relai d'énergie réactive commande, par fermeture de contacts, les organes auxiliaires produisant les mises en circuit et hors circuit des condensateurs. 



  Les contacts de commande et les dispositifs auxiliaires qu'exige ce relai sont supprimés dans un autre dispositif connu dans lequel le dispositif commutateur produisant les mises en circuit et hors circuit des condensateurs est actionné 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 mécaniquement et directement par un moteur polyphasé influencé par le courant et la tension du circuit de distribution d'énergie électrique. En raison de la grande consommation d'énergie de ce moteur, ce dispositif s'est révélé   désavan-   tageux. Suivant la présente invention, ce dernier dispositif est rendu pratique grace au fait que, comme organe de commande du dispositif commutateur, on utilise un relai   dénergie   réactive du genre d'un compteur d'énergie réactive.

   La consommation d'énergie d'un tel relai d'énergie réactive est pratiquement négligeable, de sorte que l'inconvénient présenté par le dispositif connu n'existe plus. En outre, la vitesse de rotation, faible en elle-même, du nouveau relai est avantageuse au point de vue de sa construction. 



  Enfin, le nouveau relai se différencie des dispositifs .connus par le fait que, par suite de   l'amortissement   de l'équipage mobile de mesure existant toujours dans les compteurs d'énergie réactive, cet équipage ne possède aucune inertie nuisible et prend, du reste, une vitesse de rotation qui croit et qui décroît de la même manière que le couple d'entraînement développé et, par conséquent, d'une manière correspondante à la valeur de l'énergie réactive à régler. 



  La oommande du dispositif oommutateur s'effectue donc suivant la valeur de l'énergie réactive existante, plus ou.moins rapidement, avec cette conséquence que les écarts à partir de la valeur imposée pour l'énergie réactive,, écarts qui sont fréquents en fonctionnement, peuvent   apparaître   pendant un temps court d'une durée inversement proportionnelle à leur grandeur sans donner lieu à une modification du oircuit des condensateurs. 



   Les dessins ci-joints donnés à titre d'exemple et qui ne sauraient, en aucune façon, limiter la portée de la présente invention, montrent, schématiquement, divers dispositifs établis conformément aux principes ci-dessus définis. 



   Figure 1, le dispositif représenté consiste en un 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 relai d'énergie réactive r établi à la manière   d'un   compteur d'énergie réactive dont l'équipage mobile tourne dans des sens différents sous l'action de charges, soit capacitives, soit induotives, c'est- -dire dont l'équipage mobile reste au repos sous l'action d'une charge purement active.

   L'axe du système de mesure est   accouplé   directement ou par l'intermédiaire d'un   mécanisme   approprié, avec l'arbre à cames w dont la rotation produit successivement la fermeture de contacts bl ,b2, b3 en produisant ainsi, pratiquement, par l'intermédiaire d'interrupteurs auxiliaires, la mise successive en circuit et hors circuit d'unités de condensateurs c1,c2, c3, de manière à maintenir l'énergie réactive à une valeur déterminée, La rotation de l'arbre   à    cames   w est pratiquement limitée dans les deux sens par un butoir x. 



   Naturellement, le relai d'énergie réactive peut, ainsi que cela est connu dans les compteurs d'énergie réactive, être établi de manière telle qu'il ne   s'arrête   pas lorsque le facteur de puissance est égal à l'unité, mais qu'il   s'arrête   pour un facteur de puissance différent de l'unité, par exemple, lorsque le facteur de puissance est égal   à 0,8   et qu'il tourne dans des sens différents lorsque ce facteur a pris une valeur supérieure ou inférieure à la précédente. 



   Si l'on veut éviter que le relai d'énergie réactive agisse lors de faibles déviations au-dessus ou au-dessous de la valeur fixée pour l'énergie réactive, ce résultat peut être obtenu de manière simple, en exerçant sur l'équipage mobile de mesure du relai un freinage qui doit tendre à surmonter le couple moteur de celui-ci. De tels dispositifs de freinage au démarrage sont connus dans la technique des compteurs et peuvent être constitués, par exemple, par un frein magnétique ou un ressort antagoniste. 



   Pour pouvoir modifier   facilement   les limites de fonctionnement du dispositif, suivant la présente invention, 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 le dispositif de freinage au démarrage est établi réglable,
Par exemple, comme le montre la figure   2,   on peut prévoir un aimant rotatif sous l'action d'un dispositif de réglage
H auquel est fixé un petit crochet en fer a monté sur   l'axe   du système. Suivant la   distance   existant entre ce petit crochet et l'aimant rotatif, l'effort de freinage au démarrage a une valeur plus ou moins grande. Le dispositif de réglage H peut être pourvu d'une graduation et être accessible de l'extérieur. 



   Entre l'axe du système rotatif et l'arbre w actionnant le dispositif commutateur, un accouplement à friction ou autre équivalent k est interposé, De la sorte, l'équipage de mesure peut continuer à tourner lorsque l'arbre est parvenu dans sa position finale et s'oppose à 'ce que la vis sans fin calée sur l'équipage de mesure se, déplace, etque, de la sorte, les paliers de ce système soient détériorés, En outre, par cela, on a la possibilité de disposer sur l'axe de l'équipage de mesure, à la manière des émetteurs de télécommande bien connus,. une dynamo de   mesure   pour pouvoir observer sur un appareil de mesure relié à   calle-oi,   le sens de rotation et la vitesse instantanées   et, avec   elles, la valeur de la charge réactive de capacité ou de la charge réactive d'induction.

   b1 est un contact actionné par l'arbre pour la mise en circuit ou hors circuit des divers conden- sateurs. 



   En outre, conformément à la présente invention, le freinage magnétique ou mécanique au démarrage est établi, pratiquement, de manière telle que, dans chacun des deux sens de rotation qui correspondent, l'un aux charges réactives d'induction, l'autre aux charges réactives de capacité, il agisse avec une force différente de celle avec laquelle il agit dans l'autre sens, à savoir, pour une charge induotive avec une force plus faible que dans le cas   d'une   charge réactive 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 de capacité.

   De la sorte, on obtient le résultat que les limites d'adaptation du relai d'énergie réactive présentent, lorsque l'énergie réactive momentanée est de nature inductive, un écart d'une importance différente de celle correspondante à une rériergieréactive due à une capacité, la limite d'adaptation étant, dans le premier cas, plus faible que dans le second. 



   En conséquence,, le domaine d'insensibilité du relai se trouve, pour la plus grande partie, dans le domaine des charges de capacité, pour la plus petite partie, dans le domaine des charges inductives, ce qui correspond à   l'intérêt   du   consomma..   teur d'énergie, puisque, comme on le sait, une puissance réactive inductive est, suivant les tarifsen vigueur, plus coûteuse qu'une puissance réactive de capacité. Cet effet peut 'être obtenu avec des moyens mécaniques ou magnétiques. Dans le premier cas, on laissera agir sur le système de mesure, dont la force doit être surmontée au démarrage, des ressorts anta- gonistes exerçant des actions différentes dans les deux   direc..   tions. Des dispositifs de ce genre à actions magnétiques, sont représentés dans les figures 3 à 5.

   A cet effet, une roue en fer en forme   d'étoile s   est montée sur l'axe de l'équipage mobile de mesure, de manière à se déplacer devant les pôles 
1 2 c1,c2 d un ou de deux aimants. La disposition et la forme des aimants peuvent être choisies facilement de manière telle que l'effet recherché soit obtenu. Dans le dispositif représenté dans les figures 3a à 3c, la force d'attraction est représentée par les flèches. La figure 3 montre la dispo- sition de l'équipage mobile dans le cas d'une charge nulle, donc dans le cas où l'équipage mobile ne produit aucun couple. 



  L'étoile s se place dans une position telle que les forces exercées sur elle par les deux pôles c1, c2 s'équilibrent. 



  Lors d'une charge réactive de capacité- ou d'une charge réactive inductive, un couple se produit dans le sens correspondant, sens représenté dans le premier cas, figure 3b, dans le second 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 cas, figure 3 .   L'étoile s   prend, alors, en position de repos avant le démarrage, les positions représentées respectivement dans les figures 3b et 3c. De la sorte, dans le cas de la figure 4b, le freinage magnétique produira une force plus faible que dans le cas de la   figure 30   et cette action peut, comme le montre la pratique, être graduée de manière telle que les efforts limites de démarrage dans les deux sens de rotation soient dans le rapport de 1 à 10.

   Au lieu d'aimants permanents, comme le montre la figure 4, un électro-aimant peut, également, 'être utilisé, une   résis-   'tance réglable pouvant être disposée dans le circuit de son enroulement inducteur de manière à modifier le domaine d'insensibilité du dispositif. La figure 5 représente un dispositif dans lequel un noyau de fer d'électro-aimant f excité par la tension produit un couple additionnel constant dont le sens de rotation correspond à celui   d'Il   à la puissance   indùotive.   



  Ce couple additionnel peut, aussi, être produit directement par le système moteur du relais sans recourir à un éléctroaimant spécial de type connu sous le nom de moteur de tension. 



  Grâce à ce couple additionnel, le domaine d'insensibilité du relais est déplacé vers le- domaine des charges de capacité. 



    REVENDICATIONS.   

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  AUTOMATIC REACTIVE ENERGY COMPENSATION DEVICE USING CAPACITORS.



   The present invention relates to an automatic device for regulating reactive energy, a device by means of which capacitors are successively switched on or off in order to maintain within desired limits the reactive energy absorbed in an energy distribution installation. electric.



   There are known devices established for this purpose and in which a reactive energy relay controls, by closing contacts, the auxiliary members producing the switching on and off of the capacitors.



  The control contacts and the auxiliary devices required by this relay are omitted in another known device in which the switching device producing the switching on and off of the capacitors is actuated.

 <Desc / Clms Page number 2>

 mechanically and directly by a polyphase motor influenced by the current and voltage of the electric power distribution circuit. Due to the high energy consumption of this motor, this device has proved to be disadvantageous. According to the present invention, the latter device is made practical by the fact that, as a control member of the switching device, a reactive energy relay of the type of a reactive energy meter is used.

   The energy consumption of such a reactive energy relay is practically negligible, so that the drawback presented by the known device no longer exists. In addition, the speed of rotation, low in itself, of the new relay is advantageous from the point of view of its construction.



  Finally, the new relay differs from known devices by the fact that, as a result of the damping of the mobile measuring equipment still existing in the reactive energy meters, this equipment has no harmful inertia and takes remains, a speed of rotation which increases and which decreases in the same way as the developed driving torque and, consequently, in a manner corresponding to the value of the reactive energy to be regulated.



  The control of the switching device is therefore carried out according to the value of the existing reactive energy, more or less quickly, with the consequence that the deviations from the value imposed for the reactive energy, deviations which are frequent in operation , can appear for a short time of a duration inversely proportional to their magnitude without giving rise to a modification of the blackout of the capacitors.



   The accompanying drawings, given by way of example and which in no way can limit the scope of the present invention, show, schematically, various devices established in accordance with the principles defined above.



   Figure 1, the device shown consists of a

 <Desc / Clms Page number 3>

 reactive energy relay r established in the manner of a reactive energy meter in which the mobile unit rotates in different directions under the action of loads, either capacitive or induotive, that is to say whose moving crew remains at rest under the action of a purely active load.

   The axis of the measuring system is coupled directly or by means of an appropriate mechanism, with the camshaft w, the rotation of which produces successively the closing of contacts b1, b2, b3 thus producing, practically, by l 'intermediary of auxiliary switches, the successive switching on and off of capacitor units c1, c2, c3, so as to maintain the reactive energy at a determined value, The rotation of the camshaft w is practically limited in both directions by a stopper x.



   Of course, the reactive energy relay can, as is known in reactive energy meters, be set in such a way that it does not stop when the power factor is equal to unity, but when 'it stops for a power factor different from unity, for example, when the power factor is equal to 0.8 and it turns in different directions when this factor has taken a value greater or less than the previous.



   If we want to prevent the reactive energy relay from acting during small deviations above or below the value set for reactive energy, this result can be obtained in a simple way, by exerting on the crew mobile for measuring the braking relay which must tend to overcome the motor torque thereof. Such start-up braking devices are known in the meter art and can be constituted, for example, by a magnetic brake or a counter spring.



   In order to be able to easily modify the operating limits of the device, according to the present invention,

 <Desc / Clms Page number 4>

 the starting braking device is established adjustable,
For example, as shown in Figure 2, it is possible to provide a rotating magnet under the action of an adjustment device
H to which is fixed a small iron hook mounted on the axis of the system. Depending on the distance existing between this small hook and the rotating magnet, the starting braking force has a greater or lesser value. The adjustment device H can be provided with a scale and be accessible from the outside.



   Between the axis of the rotary system and the shaft w actuating the switching device, a friction coupling or other equivalent k is interposed, In this way, the measuring equipment can continue to rotate when the shaft has reached its position final and opposes' that the worm wedged on the measuring equipment moves, moves, and that, in this way, the bearings of this system are damaged, In addition, by this, we have the possibility of disposing on the axis of the measuring equipment, like the well-known remote control transmitters ,. a measuring dynamo to be able to observe on a measuring device connected to calle-oi, the instantaneous direction of rotation and speed and, with them, the value of the reactive capacitance load or the reactive induction load.

   b1 is a contact actuated by the shaft for switching the various capacitors on or off.



   Furthermore, in accordance with the present invention, the magnetic or mechanical braking at start-up is established, practically, in such a way that, in each of the two directions of rotation which correspond, one to the reactive induction loads, the other to the reactive loads of capacitance, it acts with a force different from that with which it acts in the other direction, namely, for an induotive load with a lower force than in the case of a reactive load

 <Desc / Clms Page number 5>

 capacity.

   In this way, we obtain the result that the adaptation limits of the reactive energy relay present, when the momentary reactive energy is of an inductive nature, a difference of a different importance from that corresponding to a reactive reactive due to a capacitance. , the adaptation limit being, in the first case, lower than in the second.



   Consequently, the field of insensitivity of the relay is found, for the most part, in the field of capacitance loads, for the smallest part, in the field of inductive loads, which corresponds to the interest of consumption. .. energy source, since, as we know, inductive reactive power is, according to the tariffs in force, more expensive than reactive capacity power. This effect can be obtained with mechanical or magnetic means. In the first case, antagonist springs exerting different actions in the two directions will be allowed to act on the measuring system, the force of which must be overcome on starting. Devices of this type with magnetic actions are shown in Figures 3 to 5.

   For this purpose, an iron wheel in the shape of a star is mounted on the axis of the mobile measuring equipment, so as to move in front of the poles
1 2 c1, c2 d one or two magnets. The arrangement and the shape of the magnets can be easily chosen so that the desired effect is obtained. In the device shown in Figures 3a to 3c, the force of attraction is represented by the arrows. FIG. 3 shows the arrangement of the moving element in the case of a zero load, therefore in the case where the moving element does not produce any torque.



  The star s is placed in a position such that the forces exerted on it by the two poles c1, c2 are balanced.



  During a reactive capacitance load or an inductive reactive load, a torque occurs in the corresponding direction, direction shown in the first case, figure 3b, in the second

 <Desc / Clms Page number 6>

 case, figure 3. The star s then takes in the rest position before starting, the positions represented respectively in FIGS. 3b and 3c. In this way, in the case of figure 4b, the magnetic braking will produce a weaker force than in the case of figure 30 and this action can, as practice shows, be graduated in such a way that the starting limit forces in both directions of rotation are in the ratio of 1 to 10.

   Instead of permanent magnets, as shown in Figure 4, an electromagnet can also be used, an adjustable resistor being able to be arranged in the circuit of its field winding so as to change the domain of. insensitivity of the device. FIG. 5 shows a device in which an iron core of electromagnet f energized by the voltage produces a constant additional torque whose direction of rotation corresponds to that of II at the motor power.



  This additional torque can also be produced directly by the relay motor system without resorting to a special electromagnet of the type known under the name of voltage motor.



  Thanks to this additional torque, the field of insensitivity of the relay is moved to the field of capacitance loads.



    CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1 . Dispositif automatique de réglage de la puissance réactive dans lequel le dispositif commutateur de mises successives en circuit ou hors circuit des conden- sateurs est actionné par un moteur qui produit un couple correspondant à l'énergie réactive à régler, ce dispo- sitif étant caractérisé par le fait qu'un relai d'énergie réactive du genre d'un compteur d'énergie réactive est utilisé comme moteur. <Desc/Clms Page number 7> 1. Automatic reactive power adjustment device in which the switching device for successively switching the capacitors on or off is actuated by a motor which produces a torque corresponding to the reactive energy to be regulated, this device being characterized by the fact that a reactive energy relay of the kind of a reactive energy meter is used as the motor. <Desc / Clms Page number 7> 2 Dispositif conforme à celui défini dans la revendication 1, caractérisé par le fait que la rotation de l'arbre à cames commutateur mû par l'équipage mobile est limitée dans les deux sens par une butée* 3 Dispositif conforme à l'un de ceux définis dans les revendications 1 ou 2, caractérisé par le fait que l'équipage mobile est immobile pour une valeur du facteur de puissanoe différente de l'unité, par exemple, pour la valeur 0,8. 2 Device according to that defined in claim 1, characterized in that the rotation of the switch camshaft driven by the moving assembly is limited in both directions by a stop * 3 Device according to one of those defined in claims 1 or 2, characterized in that the moving part is stationary for a value of the power factor different from unity, for example, for the value 0.8 . 4 Dispositif conforme à l'un de ceux définis dans les revendications 1 à 3, caractérisé par le fait que le démarrage de l'équipage mobile est freiné par un frein magnétique ou par un ressort antagoniste. 4 Device according to one of those defined in claims 1 to 3, characterized in that the starting of the moving unit is braked by a magnetic brake or by a counter spring. 5 Dispositif conforme à celui défini dans la revendication 4 caractérisé par le fait que le dispositif de freinage au démarrage est réglable au moyen d'un dispositif de réglage accessible de l'extérieur. 5 Device according to that defined in claim 4 characterized in that the starting braking device is adjustable by means of an adjustment device accessible from the outside. 6 Dispositifconforme à l'un: de ceux définis dans les revendications 1 à 5 caractérisé par le fait qu'un accou- plement à friction est interposé entre l'équipage mobile et le dispositif commutateur actionné par celui-ci. 6 Device in accordance with one of: those defined in claims 1 to 5 characterized in that a friction coupling is interposed between the moving assembly and the switching device actuated by the latter. 7 Dispositif conforme à l'un de ceux définis dans les revendications 1 à 7 caractérisé par le fait que l'équipage mobile est relié à une dynamo de mesure qui est reliée à un appareil indicateur. 7 Device according to one of those defined in claims 1 to 7 characterized in that the mobile unit is connected to a measuring dynamo which is connected to an indicator device. 8 Dispositif conforme à celui défini dans la revendication 4 caractérisé par le fait que le dispositif de freinage au démarrage agit différemment dans lès deux directions, à savoir, plus faiblement dans le sens de rotation correspondant aux charges réactives induotives que dans le sens de rotation dû aux charges de capacité* 9 Dispositif conforme à celui défini dans la reven. dioation 8 caractérisé par le fait qu'une étoile en fer reliée à l'axe du système est disposé devant deux eu pâleurs pôles magnétique% <Desc/Clms Page number 8> dont la forme et la disposition sont choisies de manière telle que l'effet de freinage s'opposant au démarrage de l'équipage mobile pour un sens de rotation de cette étoile a une valeur différente de celle qu'il a pour l'autre sens de rotation. 8 Device according to that defined in claim 4 characterized in that the starting braking device acts differently in the two directions, namely, more weakly in the direction of rotation corresponding to the induactive reactive loads than in the direction of rotation due at capacity charges * 9 Device in accordance with that defined in reven. dioation 8 characterized by the fact that an iron star connected to the axis of the system is placed in front of two pale magnetic poles% <Desc / Clms Page number 8> the shape and arrangement of which are chosen such that the braking effect opposing the starting of the moving assembly for one direction of rotation of this star has a value different from that which it has for the other direction of rotation. 10 Disposititon conforme à celui défini dans la revendication 4 caractérisé par le fait qu'un électro-aimant est utilisé pour la production de l'effort de freinage et que son circuit inducteur oomporte une résistance réglable. 10 Disposititon according to that defined in claim 4 characterized in that an electromagnet is used for the production of the braking force and that its inductor circuit oomporte an adjustable resistance. 11 Dispositif conforme à celui défini dans la revendication 4 caractérisé par le fait qu'un couple additionnel constant agit sur l'équipage mobile dans le sens de rotation correspondant à la charge réactive inductive., ce couple étant produit, par exemple, par un moteur agissant sous l'effet de la tension. 11 Device according to that defined in claim 4 characterized in that a constant additional torque acts on the moving assembly in the direction of rotation corresponding to the reactive inductive load., This torque being produced, for example, by a motor acting under the effect of tension.
BE411830D BE411830A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE411830A true BE411830A (en)

Family

ID=75709

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE411830D BE411830A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE411830A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE411830A (en)
CH496274A (en) Time counter drives from a variable speed input shaft
EP0018904A1 (en) Commutatorless D.C. motor
WO2023135388A1 (en) System for controlling the speed of movement of a sliding door and associated aircraft
CH108107A (en) Electric motor.
CH654700A5 (en) ASSEMBLY COMPRISING A DIPHASE SYNCHRONOUS MOTOR AND A DEVICE DRIVEN BY THIS MOTOR.
CH149290A (en) Electric starting device for motor vehicles.
BE396068A (en)
BE441252A (en)
BE341609A (en)
CH199887A (en) Electric regulator.
EP0540417A1 (en) Overload protection device for electronic commutated electric motor
BE396238A (en)
BE351857A (en)
CH262836A (en) Device performing the integral with respect to time of the product of two variable quantities.
BE463483A (en)
BE371002A (en)
BE496693A (en)
BE558954A (en)
BE813851A (en) PROCESS FOR OBTAINING POTENTIAL ENERGY AND MOTOR USING THIS POTENTIAL ENERGY.
BE653879A (en)
BE467598A (en)
BE349032A (en)
BE419623A (en)
BE385537A (en)