BE408676A - - Google Patents

Info

Publication number
BE408676A
BE408676A BE408676DA BE408676A BE 408676 A BE408676 A BE 408676A BE 408676D A BE408676D A BE 408676DA BE 408676 A BE408676 A BE 408676A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
casting
mold
shells
pivot
carrying
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE408676A publication Critical patent/BE408676A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B22CASTING; POWDER METALLURGY
    • B22DCASTING OF METALS; CASTING OF OTHER SUBSTANCES BY THE SAME PROCESSES OR DEVICES
    • B22D19/00Casting in, on, or around objects which form part of the product
    • B22D19/08Casting in, on, or around objects which form part of the product for building-up linings or coverings, e.g. of anti-frictional metal
    • B22D19/085Casting in, on, or around objects which form part of the product for building-up linings or coverings, e.g. of anti-frictional metal of anti-frictional metal

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Casting Support Devices, Ladles, And Melt Control Thereby (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    Monsieur   Willibald RAYM à Düsseldorf
Allemagne. 



   "Procédé pour la fabrication d'objets en deux ou en plusieurs métaux différents, par coulée centrifuge et dispositifs pour sa réalisation" ----------------------------
11 a déjà été proposé de fabriquer des objets en des métaux différents par coulée centrifuge de telle manière que leur surface est faite en une autre matière que le noyau de la pièce coulée.

   Si l'on coule toutefois une semblable pièce dans un moule qui tourne autour d'un 
 EMI1.1 
 -,,",......... or'P.............4.....n'"1 ...........---....................1. 1. - C . 1 -- --- - - , 1 - 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 rieure de la pièce coulée ne reçoit pa.s partout une épaisseur uniforme vu que la matière coulée se rassemble   devan-   tage dans la partie inférieure du moule par suite de la pesanteur. il n'est pas possible non plus de fabriquer d'une manière satisfaisante dans un moule de coulée qui tourne autour d'un axe horizontal une semblable pièce coulée vu que par suite de la rotation, les scories se rassemblent comme matières les plus légères à l'intérieur de l'enveloppe coulée en premier lieu, c'est à dire qu'elles empêchents une liaison intime entre le métal de l'enveloppe et celui du noyau. 



   Ces inconvénients sont évités par le procédé suivant la présente invention par le fait que l'ensemble du moule est disposé de façon à pouvoir pivoter autour d'un axe de telle façon quel'on peut d'abord couler avec l'arbre du moule tournant horizontalement et ensuite avec l'arbre tournant verticalement. Le procédé est alors effectué de telle façon que le métal formant l'enveloppe est d'aboli coulé dans le moule tournant autour d'un axe horizontal et qu'ensuite tout le moule de coulé est redressé verticalement de façon que son arbre se trouve alors verticalement, La matière formant le noyau est ensuite coulée avec continuation de la rotation du moule et pour obtenir une texture dense du noyau, on fait diminuer le mouvement de rotation Jusqu'à arriver finalement à l'arrêt.

   Par ce procédé, d'une part l'enveloppe est fabriquée avec une épaisseur uniforme et d'autre part le noyau est également établi avec une taxture complètement uniforme, avec rempliesase complet de l'enveloppe. on peut en outre couler en même temps un arbre dans le cas où   c'est   désiré. 



   Le moule de coulée   lui-même   est établi de telle façon que son arbre peut pivoter avantageusement autour d'un point qui se trouve dans l'axe du mécanisme de com- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 mande de façon que la rotation ne doive pas être interrompue lors du pivotement. De semblables installations de coulée centrifuge sont connues en elles-mêmes. 



   Dans les installations connues de ce genre, le moule de coulée peut pivoter autour d'un point qui est situé endessous du fond du moule, ceci a l'inconvénient que lors du pivotement, l'entonnoir, et également la position de la poche de coulée doivent changer de place pour les deux positions du moule, ce qui est compliqué pour le fonctionnement,
Suivant la présente invention, ce dispositif .est   amélio-   ré par le fait que le moule peut pivoter autour d'un point qui est dans le voisinage de l'orifice de coulée, c'est à dire au-dessus de celui-ci pour la position verticale du moule. De ce fait L'entonnoir de coulée reste sensiblement en position de sorte qu'également la poche de coulée est amenée approximativement au même endroit, indépendamment de la question de savoir si le.moule de coulée est placé horizontalement ou verticalement. 



   Le dispositif peut également être réalisé de telle façon que le moule à mettre en rotation est disposé sur un porte-coquille rotatif qui est monté dans un bâti capable de pivoter autour de l'axe de commande pour le porte-coquille. De ce fait, la réalisation est notablement simplifiée et cela permet également que pendant le basculement du moule de coulée ce dernier puisse rester en rotation. 



  A l'ensemble du bâti pouvant basculer autour de cet axe sont fixés également les bras sur lesquels les poches de coulée sont montées de façon à pouvoir coulisser et à pouvoir tourner, et l'on   prévoit   avantageusement deux poches de coulée de ce genre pour qu'on puisse rouler successivement au moyen de celles-ci et réaliser ainsi une coulée continue, en particulier au moyen de deux métaux différents. 



  Les poches de coulée déversent directement dans le moule 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 ou bien dans un chenal de coulée disposé au-dessus de celui-ci et dont la position par rapport au moule est réglée dans les différentes positions de basculement, soit à la main, soit par un mécanisme automatique, par exemple un mécanisme à ma- nivelle ou à manivelle de poussée qui, lors du basculement de l'ensemble du dispositif, met ce chenal de coulés dans la position correcte par rapport au moule. 



   Comme commande pour le disque recevant la coquille on utilise avantageusement une commande à roue de friction qui est disposée sous le porte-coquille et dont la roue de friction réglable par rapport au disque de friction est mon- tée sur un arbre mené dont l'axe coïncide avec l'axe de bas- culement de l'ensemble du dispositif. 



   Dans une autre forme de réalisation du dispositif le disque recevant le moule de coulée est utilisé directement comme disque de friction et est supporté dans ce but, en son bord, dans des paliers à billes ou à rouleaux. 



   Les dessins montrent, à titre d'exemple, des dispo- sitifs pour laréalisation du procédé suivant la présente in- vention. 



   La fige 1 montre pour une première forme de réa- lisation le moule dans la position avec l'axe de rotation ho- rizontal et la fig. 2 dans la position avec l'axe de rotation vertical. 



   Les fig. 3 et 4 montrent une autre forme de   ral i-        sation . La fig. 3 est une vue partiellement en coupe du di.spo- sitif dans la position horizontale du moule et la fig. 4 montre le dispositif pour la position verticale du moule de coulée. 



   Les fige 5 à 8 montrent deux autres formes de réali- sation du dispositif. La fig. 5 est une vue de face de la pre- mière forme de réalisation en partie en coupe et la fig, 6 est une vue de côté correspondante. Les fig. 7et 8 sont des vues correspondantes de l'autre   tonne   de réalisation. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Dans la forme de réalisation des fige 1 et 2, le moule de coulée est désigné par!: et est monté sur l'arbre b placé dans des paliers c. A l'extrémité de l'arbre b est mon- tée une roue conique d avec laquelle vient en prise une roue dentée correspondante e de   l'arbre f   qui est relié au moteur. 



     1,'arbre   b peut, avec ses paliers c et avec le moule de coulée a, pivoter autour de l'axe f de sorte qu'i   preno.   tantôt la position de la fige 1 et tantôt la position de la   fil;,.   2. 



     ..jans   la position de la fig. 1 avec l'arbre pla- cé horizontalement on coule d'abord l'enveloppe de la pièce coulée   à   fabriquer, c'est à dire par exemple d'un cylindre par le fait qu'on introduit la matière voulue, par exemple une matière de coulée dure, au moyen du chenal de coulée g. En même temps le moule de coulée a est mis en rotation rapide. 



  Sous l'action de la force centrifuge, la matière s'applique à l'intérieur da moule de coulée a en couche uniforme de sorte qu'il se forme une enveloppe h en cette matière. Ensui- te le chenal de coulée g est retiré et pendant que la rota- tion du moule .5!: continue, celui-ci est basculé avec son ar- bre b autour de l'axe f, de sorte qu'il se place maintenant verticalement comme le montre la   fi.   2. Le   chenal   de coulée est alors glissé au-dessus de l'orifice de coulée et on coule alors la matière destinée au noyau. On produit ainsi le noyau et on diminue petit à petit la vitesse de rotation du moule jusqu'à   @   l'arrêt complet pour que la matière k se répartisse uniformément et que les parties plus légères ne se rassemblent pas au milieu.

   Dans cette posi.tion du moule il est possible de couler la pièce jusqu'en haut avec la ma- tière du noyau, On peut également couler successivement plus de ceux espèces de métaux. 



   Eventuellement aussi on peut couler en même temps que le noyau un arbre. 



   Dans la forme de réalisation des fig. 3 et 4 on a encore désiré par a le moule de coulée ; il est monté sur 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 l'arbre b qui repose dans les paliers c. A l'extrémité de l'arbre b est disposée une roue dentée d avec laquelle vient en prise la roue dentée e d'un moteur électrique de commande 1. Le moule avec sa commande est placé sur une tabe 2 qui peut tourner dans le bâti de palier 3 autour du point 4. 



  L' extrémité de la table trouve son guidage en 5 dans une cou- lisse   6,et   peut être immobilisée par serrage dans les deux positions extrêmes. L'entonnoir de coulée pouvant coulisser par rapport au moule est désigné par 1 et le chenal de coulée monté sur celui-ci est désigné par m. Le déplacement de   l'En-   tonnoir de coulée avec le chenal de coulée se fait dans un guidage n. 



   Dans   la   position de la fig. 3, avec   le   moule placé horizontalement, on fabriqué d'abord moyennant la rotatinn du moule l'enveloppe de la pièce coulée considérée, par coulée centrifuge comme dans le procédé suivant les fig. 1 et 2. 



  Pendant cette opération le chenal de coulée m est retiré petit à petit jusqu'à ce que toute L'enveloppe soit coulée. Toute la table est alors amenée avec le moule dans la position de la   fig. 4.   et l'autre métal formant le noyau est alors intro- duit dans l'entonnoir 1. Comme cet entonnoir se trouve   ¯nain-   tenant   approximativement   dans la même position que précédem- ment,la coulée au moyen de la poche de   coulée o   se fait ap- proximativement à. la   mène   position que précédemment, ce qui simplifie notablement le fonctionnement.L'entonnoir de coulée 1 avec le chenal d e coulée m ne doit pas être déplacé non plus mais conserve la même position par rapport au moule. 



   Dans la forme de réalisation suivant les fig. 5 et 5 on a disposé sur un arbre vertical commun 7 qui est sup- plans porté dans la   traverse   8 deux   disques''9   et 10. Le disque plan a est pourvu de dispositifs pour recevoir des coquilles, des moules,   etc..   Le disque plan 10 est mis en   rotatio   par frottement au moyen de la roue 11 qui est mobile en va et vient au moyen du tube fileté 12 sur l'arbre 13 qui peut être immobilisé en des points quelconques de l'arbre 13 et dont   @   

 <Desc/Clms Page number 7> 

 le plan de rotation est perpendiculaire au plan de rotation du disque plan 10.

   L'axe de l'arbre 13, qui est supporté dans la travers 8 et dans les tronçons de bâti 14 et 15, est en même temps l'axe autour duquel la partie supérieure du dispositif peut pivoter comme on l'a indiqué au   préambu-   le de la description et s'étend en outre dans le sens d'un grand diamètre du disque plan 10.

   Le tube fileté 12 est solidaire du volant 16 et peut être déplacé sur l'arbre 13 au moyen de celui-ci, Le pignon   17   est solidaire de l'arbre 13 et est actionné par le moteur électrique 18 au moyen du pignon   19.20   et 21 sont des bras de support recourbés   :ou   repliés en angle, se trouvant sur la traverse 8, et qui portent à leurs extrémités supérieures les paliers 22 et 23 dans lesquels les creusets de coulée 24 et 25 sont maintenus de façon à co ulisser latéralement par les tiges 26 et 27.

   Les paliers 22 et 23 sont placés en outre dans le sens d'une corde du disque plan 9 qui s'étend parallèlement à l'arbre 13 et   cel,   du coté du disque situé vers le haut lors du basculement, La distance de cette corde au grand diamètre qui lui est parallèle du disque plan se se détermine d'après la grandeur dès poches de coulée employées et pour cette raison des dispositifs appropriés sont placés de façon à permettre un changement de pos-ition. L'ensemble du dispositif repose sur la fondation 28. 



   Par le dispositif qui a été décrit, il est possible de régler la vitesse de rotation du disque plan 10 et par conséquent aussi du disque plan 9, par déplacement de la roue 11 sur l'arbre 13 à l'intérieur des limites que prescrivait l'axe de l'arbre7 et le bord du disque 10 et de lui donner des valeurs plus ou moins élevées suivant que la roue 11 s'approche de l'axe 7 ou du bord de 10. pour de plus grands changements de vitesse on peut prévoir encore un des mécanismes de multiplication connus, Ce réglage peut, lorsqu'à la place 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 du volant 16 agissant directement on prévoit un dispositif approprié, se faire également pendant la marche du disposi- tif. 



   En outre, par la conformation des supports 20 et 21 on obtient ce résultat que les poches de coulée sont capables de coulisser latéralement de sorte qu'immédiatement après la coulée au moyen d'une des poches, la poche voisine peut être vidée immédiatement. La coulée peut en outre être continuée avec sécurité et sans perte de matière pendant le basculement de du dispositif vu que par suite/la liaison rigide des poches de coulée au dispositif, et par la position oblique ourecour- bée des supports 20 et 21, l'orifice de coulée du moule peut toujours être atteint avec sécurité même lors du basculement. 



   Une autre forme de réalisation est donnée à titre d'e-   xenple   par les fig. 7 et 8. Comme dans la forme de réalisation précédente on a disposé de façon coulissante sur l'arbre 13 qui est supporté dans les appuis 14 et 15 et les bras de support 29,30 un tube fileté 12 sur lequel la roue 11 est fixée. L'ar- bre 13 sert ici également d'axe de pivotement pour la machine et est parallèle au disque plan 9 de sorte que les plans de rotation de la roue 11 et du disque 9 sont perpendiculaires entre eux.

   Dans ce cas toutefois la roue 11 agit directement sur le disque plan 9 qui est établi comme support de coquilles ou de moules et qui tourne sur le bord au moyen de. roulements à billes ou à rouleaux 31.   Sur   les bras de support 29 et 30 s'élèvent des tubes 32 et 33 dans lesquels les arbres 34 peu- vent être soulevés et abaissés au moyen de volants à main 35 ou d'un autre dispositif approprié. Les tubes 32 et les arbres 34 portent à leurs extrémités supérieures les paliers, les tringles et les poches de coulée. de la manière   décrite ,   pro- pos des figures 5 et   6.   



   Comme il est fréquemment désirable en pratique d'amener aussi doucement que possible la matière à couler aux parois du moule on   utilise   un dispositif de coulée 35 qui est monté sur l'arbre   37   supporté dans des paliers   38.   Ce disposi- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 tif est capable de tourner et   d'êtte   immobilise par serrage sur l'arbre 37 par un moyen approprié et peut s'adapter par conséquent dans la plus large mesure aux moules se présentant suivant qu'ils sont placés avec plus ou moins d'écart par rapport à la verticale;

   Ce réglage de la position du chenal de coulée 36 peut se faire soit   à   la main soit au moyen d'un mécanisme qui, automatiquement, lors du basculement de l'ensemble du dispositif, amène ce chenal dans la position correcte également pour la position de basculement du moule. On peut employer comme mécanisme un mécanisme à manivelle ou à manivelle de poussée ou un mécanisme analogue, comme on l'a représenté aux fig. 7 et 8 par les tiges 39,40,41,42. On peut naturellement employer aussi. n'importe quel autre mécanisme   appropria,   relié dans certains circonstances à un dispositif de mesure qui permet d'avance la mise en position en concordance avec une hauteur mo-   difiée   du creuset. 



   Revendications. 



   -------------------------------- 1.- Procédé .pour la fabrication de pièces coulées au moyen de deux ou de plusieurs matières différentes, par coulée centrifuge, caractérisé en ce. que l'enveloppe de la pièce coulée est coulée moye-nnant une position horizontale du moule, et le noyau de la pièce coulée est coulé moyennant une position verticale.,du moule.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    Mr. Willibald RAYM in Düsseldorf
Germany.



   "Process for the manufacture of objects in two or more different metals, by centrifugal casting and devices for its realization" ------------------------- ---
It has already been proposed to manufacture articles of different metals by centrifugal casting such that their surface is made of a material other than the core of the casting.

   If, however, a similar part is cast in a mold which revolves around a
 EMI1.1
 - ,, ", ......... or'P ............. 4 ..... n '" 1 .......... . --- .................... 1. 1 C . 1 - --- - -, 1 -

 <Desc / Clms Page number 2>

 The upper part of the casting does not everywhere receive a uniform thickness since the casting material collects in advance in the lower part of the mold due to gravity. nor is it possible to satisfactorily manufacture in a casting mold which rotates around a horizontal axis such a casting, since as a result of the rotation the slag collects as the lightest material to the interior of the casing cast first, that is to say that they prevent an intimate bond between the metal of the casing and that of the core.



   These drawbacks are avoided by the method according to the present invention by the fact that the whole of the mold is arranged so as to be able to pivot about an axis in such a way that one can first cast with the shaft of the rotating mold. horizontally and then with the shaft rotating vertically. The process is then carried out in such a way that the metal forming the casing is abolished, cast in the mold rotating around a horizontal axis and that the whole casting mold is then straightened vertically so that its shaft is then located. vertically, the material forming the core is then cast with continued rotation of the mold and to obtain a dense texture of the core, the rotational movement is reduced until finally reaching a stop.

   By this process, on the one hand the envelope is made with a uniform thickness and on the other hand the core is also established with a completely uniform taxture, with complete filling of the envelope. a tree can also be sunk at the same time if desired.



   The casting mold itself is set up in such a way that its shaft can advantageously pivot around a point which lies in the axis of the control mechanism.

 <Desc / Clms Page number 3>

 commands so that the rotation must not be interrupted during the pivoting. Similar centrifugal casting installations are known in themselves.



   In known installations of this type, the casting mold can pivot around a point which is located below the bottom of the mold, this has the disadvantage that during the pivoting, the funnel, and also the position of the casting have to change places for the two positions of the mold, which is complicated for operation,
According to the present invention, this device is improved by the fact that the mold can pivot around a point which is in the vicinity of the pouring orifice, that is to say above it to the vertical position of the mold. Thereby the pouring funnel remains substantially in position so that also the pouring ladle is brought to approximately the same location, regardless of whether the pouring mold is placed horizontally or vertically.



   The device can also be produced in such a way that the mold to be rotated is arranged on a rotating shell holder which is mounted in a frame capable of pivoting about the control axis for the shell holder. As a result, the production is considerably simplified and this also allows that during the tilting of the casting mold the latter can remain in rotation.



  To the whole of the frame which can tilt around this axis are also fixed the arms on which the casting ladles are mounted so as to be able to slide and to be able to turn, and two such casting ladles are advantageously provided so that 'it is possible to roll successively by means of these and thus achieve a continuous casting, in particular by means of two different metals.



  Pouring ladles pour directly into the mold

 <Desc / Clms Page number 4>

 or else in a pouring channel disposed above it and whose position relative to the mold is adjusted in the various tilting positions, either by hand or by an automatic mechanism, for example a mechanical mechanism. level or thrust crank which, when tilting the assembly of the device, puts this casting channel in the correct position relative to the mold.



   As control for the disc receiving the shell, a friction wheel control is advantageously used which is arranged under the shell holder and whose friction wheel adjustable with respect to the friction disc is mounted on a driven shaft whose axis coincides with the tilting axis of the entire device.



   In another embodiment of the device, the disc receiving the casting mold is used directly as a friction disc and is supported for this purpose, at its edge, in ball or roller bearings.



   The drawings show, by way of example, devices for carrying out the process according to the present invention.



   Fig. 1 shows, for a first embodiment, the mold in the position with the horizontal axis of rotation and fig. 2 in the position with the vertical axis of rotation.



   Figs. 3 and 4 show another form of realization. Fig. 3 is a partially sectional view of the device in the horizontal position of the mold and FIG. 4 shows the device for the vertical position of the casting mold.



   Figures 5 to 8 show two other embodiments of the device. Fig. 5 is a front view of the first embodiment partly in section and FIG. 6 is a corresponding side view. Figs. 7 and 8 are corresponding views of the other ton of realization.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   In the embodiment of figs 1 and 2, the casting mold is designated by !: and is mounted on the shaft b placed in bearings c. At the end of the shaft b is mounted a bevel wheel d with which engages a corresponding toothed wheel e of the shaft f which is connected to the motor.



     1, the shaft b can, with its bearings c and with the casting mold a, pivot about the axis f so that i preno. sometimes the position of the pin 1 and sometimes the position of the wire;,. 2.



     ..in the position of fig. 1 with the shaft placed horizontally, the casing of the casting to be produced is first poured, that is to say for example from a cylinder by the fact that the desired material is introduced, for example a material casting, using the casting channel g. At the same time, the casting mold a is set in rapid rotation.



  Under the action of centrifugal force, the material is applied inside da casting mold a in a uniform layer so that an envelope h of this material is formed. Then the pouring channel g is withdrawn and while the rotation of the mold .5 !: continues, it is tilted with its shaft b around the axis f, so that it is placed now vertically as shown in the fi. 2. The pouring channel is then slid over the pouring orifice and the material for the core is then poured. The core is thus produced and the speed of rotation of the mold is gradually reduced until it comes to a complete stop so that the material k is distributed evenly and the lighter parts do not come together in the middle.

   In this position of the mold it is possible to cast the part to the top with the material of the core. It is also possible to successively cast more of these kinds of metals.



   Possibly also a tree can be sunk at the same time as the core.



   In the embodiment of FIGS. 3 and 4 were further desired by a the casting mold; he climbed on

 <Desc / Clms Page number 6>

 the shaft b which rests in the bearings c. At the end of the shaft b is arranged a toothed wheel d with which the toothed wheel e of an electric control motor 1 engages. The mold with its control is placed on a table 2 which can rotate in the frame. level 3 around point 4.



  The end of the table finds its guide at 5 in a slide 6, and can be immobilized by clamping in the two extreme positions. The pouring funnel slidable with respect to the mold is designated by 1 and the pouring channel mounted on it is designated by m. The movement of the Pouring funnel with the pouring channel takes place in a guide n.



   In the position of FIG. 3, with the mold placed horizontally, by means of the rotatinn of the mold, the envelope of the casting in question is first manufactured by centrifugal casting as in the process according to FIGS. 1 and 2.



  During this operation the pouring channel m is withdrawn little by little until the whole envelope is poured. The whole table is then brought with the mold in the position of FIG. 4. and the other metal forming the core is then introduced into funnel 1. As this funnel is located in approximately the same position as before, the casting by means of the casting ladle o is done approximately. the lead position than before, which considerably simplifies the operation. The pouring funnel 1 with the pouring channel m must not be moved either but keeps the same position relative to the mold.



   In the embodiment according to FIGS. 5 and 5, two discs 9 and 10 have been placed on a common vertical shaft 7 which is supported in the cross member 8. The flat disc a is provided with devices for receiving shells, molds, etc. flat disc 10 is rotated by friction by means of the wheel 11 which is movable back and forth by means of the threaded tube 12 on the shaft 13 which can be immobilized at any point on the shaft 13 and of which @

 <Desc / Clms Page number 7>

 the plane of rotation is perpendicular to the plane of rotation of the plane disc 10.

   The axis of the shaft 13, which is supported in the cross member 8 and in the frame sections 14 and 15, is at the same time the axis around which the upper part of the device can pivot as indicated in the preamble. - The of the description and further extends in the direction of a large diameter of the flat disc 10.

   The threaded tube 12 is integral with the flywheel 16 and can be moved on the shaft 13 by means of the latter, The pinion 17 is integral with the shaft 13 and is actuated by the electric motor 18 by means of the pinion 19.20 and 21 are curved support arms: or bent at an angle, located on the cross member 8, and which carry at their upper ends the bearings 22 and 23 in which the casting crucibles 24 and 25 are held so as to co ulisser laterally by the rods 26 and 27.

   The bearings 22 and 23 are also placed in the direction of a chord of the plane disc 9 which extends parallel to the shaft 13 and cel, on the side of the disc located upwards during tilting, the distance of this chord the large diameter which is parallel to it of the plane disc is determined according to the size of the casting ladles used and for this reason suitable devices are placed so as to allow a change of pos-ition. The entire device rests on the foundation 28.



   By the device which has been described, it is possible to adjust the speed of rotation of the plane disc 10 and consequently also of the plane disc 9, by moving the wheel 11 on the shaft 13 within the limits prescribed by axis of the shaft7 and the edge of the disc 10 and to give it more or less high values depending on whether the wheel 11 approaches the axis 7 or the edge of 10. for greater changes of speed it is possible also provide one of the known multiplication mechanisms, This adjustment can, when instead

 <Desc / Clms Page number 8>

 of the flywheel 16 acting directly, a suitable device is provided, also when the device is in operation.



   Furthermore, by the shaping of the supports 20 and 21, this result is obtained that the pouring ladles are able to slide laterally so that immediately after casting by means of one of the pockets, the neighboring ladle can be emptied immediately. The pouring can also be continued safely and without loss of material during the tilting of the device since, as a result / the rigid connection of the pouring ladles to the device, and by the oblique or curved position of the supports 20 and 21, l The pouring orifice of the mold can still be reached safely even when tilting.



   Another embodiment is given as an example by figs. 7 and 8. As in the previous embodiment is slidably disposed on the shaft 13 which is supported in the supports 14 and 15 and the support arms 29,30 a threaded tube 12 on which the wheel 11 is fixed. . The shaft 13 here also serves as a pivot axis for the machine and is parallel to the plane disc 9 so that the planes of rotation of the wheel 11 and of the disc 9 are mutually perpendicular.

   In this case, however, the wheel 11 acts directly on the plane disc 9 which is established as a support for shells or molds and which turns on the edge by means of. ball or roller bearings 31. On the support arms 29 and 30 there are tubes 32 and 33 in which the shafts 34 can be raised and lowered by means of handwheels 35 or other suitable device. . The tubes 32 and the shafts 34 carry at their upper ends the bearings, the rods and the ladles. as described, relating to Figures 5 and 6.



   As it is frequently desirable in practice to bring the material to be poured to the walls of the mold as gently as possible, a casting device 35 is used which is mounted on the shaft 37 supported in bearings 38. This device is used.

 <Desc / Clms Page number 9>

 tif is capable of rotating and of being immobilized by clamping on the shaft 37 by an appropriate means and can therefore adapt to the greatest extent to the molds occurring depending on whether they are placed with more or less spacing relative to the vertical;

   This adjustment of the position of the pouring channel 36 can be done either by hand or by means of a mechanism which, automatically, when the assembly of the device is tilted, brings this channel into the correct position also for the position of tilting of the mold. A crank or push crank mechanism or a similar mechanism can be used as mechanism, as shown in FIGS. 7 and 8 by rods 39,40,41,42. One can of course also use. any other suitable mechanism, connected in certain circumstances to a measuring device which allows advance positioning in accordance with a modified height of the crucible.



   Claims.



   -------------------------------- 1.- Process .for the manufacture of castings by means of two or more different materials, by centrifugal casting, characterized in that. that the casing of the casting is cast in a horizontal position of the mold, and the core of the casting is cast in a vertical position., of the mold.


    

Claims (1)

2. - Dispositif pour la réalisation du procédé de coulée centrifuge suivant la revendication 1, caractérisée en ce que le point autour duquel le moule peut pivoter est situé dans le voisinage de l'orifice de coulée du moule. 2. - Device for carrying out the centrifugal casting process according to claim 1, characterized in that the point around which the mold can pivot is located in the vicinity of the casting orifice of the mold. 3. - Forme de réalisation du dispositif suivant la revendication 2, caractérisée par une table portant le moule avec la commande et le moteur de commande, et qui peut pivoter autour d'un axe horizontal situé dans le voisinage de l'orifice de coulée du moule et supporté dans un bâti, le pivo- <Desc/Clms Page number 10> en forme d'arc de. cercle. 3. - An embodiment of the device according to claim 2, characterized by a table carrying the mold with the control and the control motor, and which can pivot about a horizontal axis located in the vicinity of the pouring orifice of the mold and supported in a frame, the pivot <Desc / Clms Page number 10> in the form of an arc. circle. 4.- Dispositif pour la réalisation du procédé de fabrication différents d'objets en deux ou en plusieurs métaux/par coulée centrifu- ge suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le 'bâti supportant le porte-coquilles tournant porte les bras des poches de coulée, 5.- Dispositif suivant la revendication 3, caractérisé en ce que le disque de support portant les coquilles est réa- lisé sous la forme d'un disque de friction et tourne par son bord sur des paliers à billes ou à rouleaux. 4.- Device for carrying out the method of manufacturing different objects in two or more metals / by centrifugal casting according to claim 1, characterized in that the 'frame supporting the rotating shell holder carries the arms of the pockets casting, 5.- Device according to claim 3, characterized in that the support disc carrying the shells is made in the form of a friction disc and rotates by its edge on ball or roller bearings. 6.- Dispositif suivant les revendications 4 et 5, caractéri- sé en ce que les bras des poches de coulée sont réalisés obliquement ou avec une courbure pour qu'on puisse effec- tuer la coulée dans les coquilles excentriquement par rap- port à l'axe de rotation. 6.- Device according to claims 4 and 5, charac- terized in that the arms of the casting ladles are made obliquely or with a curvature so that the casting can be carried out in the shells eccentrically with respect to the shells. 'rotation axis. ?.- Dispositif suivant les revendications 4 à '3, caractérisé par deux poches de coulée et supports de poches de coulée disposés de façon à pouvoir coulisser et tourner. ? .- Device according to claims 4 to 3, characterized by two casting ladles and casting ladle supports arranged so as to be able to slide and rotate. 8. - Dispositif suivant les revendications 4 à 7, caractéri- sé en ce qu'un chenal de coulée supplémentaire conduitle métal des creusets de coulée dans les coquilles. 8. - Device according to claims 4 to 7, charac- terized in that an additional casting channel leads the metal from the casting crucibles into the shells. 9. - Dispositif suivant les revendications 4 à 8, caracté- risé en ce que le chenal de coulée est maintenu en posi- tion correcte par rapport à la coquille, lors du bascule- ment de l'ensemble du dispositif, par un mécanisme, par exemple un mécanisme à manivelle ou à manivelle de poussée, ou un mécanisme analogue. 9. - Device according to claims 4 to 8, charac- terized in that the pouring channel is maintained in correct position with respect to the shell, during the tilting of the whole of the device, by a mechanism, for example a crank or push crank mechanism, or the like.
BE408676D BE408676A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE408676A true BE408676A (en)

Family

ID=73203

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE408676D BE408676A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE408676A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0113419B1 (en) Method and apparatus for cutting up a tubular work-piece of large diameter, especially with an oval section, such as cast iron pipes
EP0105228B1 (en) Apparatus for cutting up a tubular work piece consisting of rigid materials, in particular with an oval section, such as cast iron pipes
FR2522292A1 (en) ROUND SAW MACHINE FOR CUTTING TUBES
BE408676A (en)
BE1017060A3 (en)
FR2467068A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR MANUFACTURING CONCRETE PIPES
FR2464770A1 (en) MOLDING MACHINE METALS
FR2525858A1 (en) TANK FOR THE PREPARATION OF QUILLED FOR THE MANUFACTURE OF CHEESES
EP0111428B1 (en) Machine to position and weld bottoms and baffles in the wall of a reservoir or cistern
FR2467033A3 (en) MOLTEN METAL INTRODUCTION APPARATUS, ESPECIALLY FOR SHELL CUTTING MACHINE
EP1035956A1 (en) Surfacing device
EP0228974B1 (en) Device for removal of feeder heads from castings
FR2942733A1 (en) PRESS TOOLS
EP0290344B1 (en) Method and apparatus for calandering laminated glass sheets
FR2678141A1 (en) DEVICE FOR CLEANING CHEESE WHEAT.
FR2503680A1 (en) Flowline plant, esp. for moulding and casting in iron foundry - where triangular turntable is used for automatic loading of cores into moulds, esp. when mfg. IC engine cylinder blocks
EP0994062A1 (en) Apparatus for holding the free end and unloading a coil of an elongated element
FR2476511A1 (en) Increasing width of cast slabs during continuous casting - by inserting profiled consumable narrow walls in top of mould
FR2625458A1 (en) Grinding cell
FR2571650A1 (en) Device for smoothing cast concrete elements
FR2565138A1 (en) Installation for supplying liquid cast iron to a centrifugal-casting machine
FR2639875A1 (en) MACHINE FOR PRINTING OBJECTS WITH FIXED PRINT AXIS
EP0043750A1 (en) Apparatus for forming tubes of small diameter
EP1272298A1 (en) Method and device for controlling metal liquid level in a continuous casting machine
CH329400A (en) A method of molding articles in pulp and a machine for implementing this method