BE398929A - - Google Patents

Info

Publication number
BE398929A
BE398929A BE398929DA BE398929A BE 398929 A BE398929 A BE 398929A BE 398929D A BE398929D A BE 398929DA BE 398929 A BE398929 A BE 398929A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
elbow
pipe
piece
channel
diameter
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE398929A publication Critical patent/BE398929A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B21MECHANICAL METAL-WORKING WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21DWORKING OR PROCESSING OF SHEET METAL OR METAL TUBES, RODS OR PROFILES WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21D7/00Bending rods, profiles, or tubes
    • B21D7/08Bending rods, profiles, or tubes by passing between rollers or through a curved die
    • B21D7/085Bending rods, profiles, or tubes by passing between rollers or through a curved die by passing through a curved die

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Branch Pipes, Bends, And The Like (AREA)
  • Bending Of Plates, Rods, And Pipes (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 



  Coude de tuyau et son procédé de fabricatie 
La présente invention a pour objet un coude de tuyau en une seule pièce métallique ainsi que son procédé de fabrication, l'angularité de ce coude pouvant être comprise entre 45 et 90 ou différente. 



   Ce coude peut comporter des extrémités de même diamètre ou de diamètres différents, l'une par rapport à l'autre ou par rapport au corps du coude. Son épaisseur est, de pré- férence, uniforme. 



   Le procédé préféré de fabrication de ce coude comprend la conformation de la matière tubulaire, c'est-à-dire de la matière première, la pièce tubulaire comportant un 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 élément constitutif cylindrique plus grand d'un côté que de l'autre, la matière se trouvant du plus grand côté étant appelée à cheminer ou s'épanouir c'est-à-dire constituant la matière devant former la partie de plus rayon du coude résultant, ce qui fait que l'épaisseur de paroi de ce coude une fois achevé est sensiblement uniforme. 



   Diverses autres caractéristiques de l'invention décou- leront de la description détaillée qui suit et des dessins annexés, dans lesquels : 
La fig, 1 est une vue en élévation latérale   d'un   coude conforme à l'invention partiellement arraché pour le montrer en coupe verticale médiane, les extrémités étant représen- tées comme étant de diamètres intérieurs et extérieurs sen- siblement uniformes entre elles mais plus grands que ceux du corps du coude. 



   La fig. 2 est une vue en élévation latérale d'un coude à 90  conforme à l'invention, partiellement arraché pour le montrer en coupe verticale médiane, les diamètres intérieurs et extérieurs de ses deux extrémités étant différents. 



   La fig. 3 est une vue en élévation latérale d'un coude à 45  conforme à l'invention, en partie arraché pour le mon- trer en coupe médiane, les diamètres intérieurs et extérieurs de ses extrémités étant sensiblement uniformes entre eux mais plus grands que ceux du corps du coude. 



   La fig. 4 est une vue en élévation latérale d'un coude à 45  partiellement arraché pour le montrer en coupe verti- cale, les diamètres intérieurs et extérieurs des extrémités étant différents. 



   La fig. 5 est une vue en élévati,on latérale illustrant une phase initiale. du procédé que prévoit l'invention, à 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 savoir le tronçonnage d'un élément de tuyau de longueur donnée en deux parties complémentaires, 
La   fig.   6 est une vue en élévation verticale centrale illustrant la phase de cintrage d'un élément complémentaire de tuyau suivant un angle désiré, ici de 90 . 



   La fig. 7 est une vue en élévation verticale centrale illustrant la phase finale du cintrage. 



     La fig. 8 est une vue en bout de la fig. 7. 



   La fig. 9 est une vue en coupe verticale centrale   repré-   sentant une matrice et un poinçon coopérant, un coude étant placé dans la matrice et le poinçon ayant élargi l'une des extrémités droites du coude pour y former une bride ou partie de plus grand diamètre. 



   La fig. 10 est une vue analogue à la fig. 9, mais repré- sentant le coude placé en position préparatoire au refoule- ment de son extrémité opposée en vue d'y former aussi une bride de plus grand diamètre. 



   La fig. 11 est une vue en élévation latérale, partiel- lement arrachée en coupe médiane, montrant l'emmanchement soudé d'une extrémité élargie ou bride d'un coude de dia- mètre intérieur uniforme avec une extrémité de tuyau, le joint ainsi -formé présentant un alésage uniforme. 



   La fig. 12 est une vue en élévation latérale, partiel- lement arrachée en coupe verticale médiane, d'un coude à extrémités élargies formant bride$ ayant des diamètres assu- rant, l'une par rapport à l'autre, une réduotion de calibre, le joint soudé prévu à chaque extrémité avec le bout d'un tuyau ou d'un raccord de tuyau, d'une épaisseur oorrespon- dant respectivement à l'augme.ntation de diamètre des extré- mités opposées respectives du coude réducteur, assurant   ¯le -    

 <Desc/Clms Page number 4> 

 ainsi un alésage bien dégagé et sans saillie interne dans l'ensemble des pièces assemblées et l'intérieur du coude. 



   Dans ces dessins, le coude 10 représenté dans la fig. 1 est un coude dit à 90 . Son corps est en matière forgée ou façonnée de manière analogue d'une seule pièce, de pré- férence en cuivre, laiton ou autre alliage métallique con- tenant du cuivre, mais il peut être aussi en d'autres métaux. 



  Son extrémité 11, d'une seule pièce avec son corps, est repré- sentée de plus grand diamètre que son corps, mais elle peut aussi être du même diamètre que lui. Son autre extrémité 12, d'une seule pièce avec le corps, est représentée de plus grand diamètre que le corps et, ici, du même diamètre que l'extrémité 11. Cependant, le diamètre de l'extrémité 12 peut être égale à celui du corps du coude. 



   Le coude 13 représenté dans la fig. 2 est aussi un coude à 90  ; son extrémité 14, d'une seule pièce avec son corps est représentée de diamètre un peu plus grand que celui du corps. Son autre extrémité 15, d'une seule pièce avec son corps, est représentée de diamètre plus fortement augmenté, c'est-à-dire que le diamètre de cette extrémité 15 dépasse celui de l'extrémité 14. 



   Le coude représenté dans la fig. 3 est semblable à celui de la   fig.l,   sauf qu'il est approximativement à 45  au lieu d'être à 90  ; les parties correspondantes sont désignées par les mêmes numéros de référence dans ces figures ; ce coude peut d'ailleurs être établi suivant tout angle désiré. 



   Le coude représenté dans la fig. 4 est analogue à celui qui est représenté dans la fig. 2, sauf qu'il est approximativement à 45  au lieu d'être à 90  ; les parties correspondantes sont désignées par les mêmes numéros de 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 référence dans ces deux figures ; ce coude peut d'ailleurs être établi suivant tout angle désiré. 



   Dans les divers coudes représentés dans les figs. 1 à 4, le degré d'emmanchement de chaque extrémité du coude par      rapport à l'extrémité d'un tuyau, raccord de tuyau ou pièce analogue, est limité par un ressaut, redan ou épaulement 16. Ce dernier est, de préférence, conformé comme suivant un rayon, c'està-dire que sa face intérieure est en arc de cercle ; cependant, l'épaulement ou redan obtenu avec des métaux tels que cuivre, laiton et autres alliages contenant du cuivre et autres matières métalliques convenables présente une configuration sensiblement à angle droit pour faciliter sa fonction de limitation positive de l'emmanchement. 



   Les figs. 6,7, 8 illustrent les phases successives du procédé de conformation des coudes conforme à l'invention, le coude ici représenté étant à 90 , bien qu'il soit évident que le procédé est également applicable de façon correspon- dante à des coudes faisant un autre angle. 



   Pour économiser la matière, les coudes sont faits avec des tronçons de tuyau complémentaires 20,21, coupés en 22 d'unelongueur donnée et suivant un angle qui dépend de celui selon lequel le tuyau doit être coudé. En coupant une lon- gueur de tuyau donnée pour établir des tronçons complémen- taires, on évite toute perte de matière. 



   Le tronçon de tuyau 20 est ensuite placé dans une matrice de conformation 23 présentant un canal 24 conformé de façon correspondant au coude devant être obtenu. Cette matrice 23 est, de préférence, constituée par des coquilles complémen- taires 23,23 placées côte-à-côte (voir fig. 8) et fixées l'une à l'autre par des broches de blocage 25 ou des organes 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 équivalents, puis maintenues rigidement en prise face-à-face pendant la phase d'intervention du poinçon 26 porté par la tête 27 de la presse. 



   Le poinçon d'emboutissage 26 comporte un organe pilote 28 qui mesure un diamètre inférieur à celui du corps du poinçon, ce qui donne lieu à une face d'emboutissage horizon- tale annulaire 29. Cet organe pilote 28 pénètre dans le tronçon de tuyau 20 dont le bord inférieur est attaqué par la face d'emboutissage 29. 



   Le tronçon de tuyau 20 ainsi embouti est placé dans le canal 24 des coquilles 23,23 de la matrice, la partie 22 coupée suivant un certain angle étant disposée à l'extrémité supérieure de ce canal 24 et la p,artie angulaire en excès 20a (c'est-à-dire l'élément cylindrique complémentaire le plus long sur la face cylindrique parallèle à l'axe) étant placée sensiblement dans le plan de la région extérieure arquée du coude, c'est-à-dire vers le côté droit dans les figs. 6 et 7, après quoi, lors du mouvement descendant de refoulement du poinçon 26, le tronçon de tuyau est refoulé dans le canal 24 pour prendre la configuration générale du coude résultant. 



   Grâce à cette opération, la matière angulaire en excès a 20 est utilisée pour la plus grande partie arquée du coude obtenu, c'est-à-dire sur les surfaces ayant les plus grands   rayons.   



   Si nécessaire, les coudes ainsi formés sont ébarbés, puis conformés de façon qu'ils présentent des extrémités de plus grand diamètre formant brides et qu'ils comportent aussi des épaulements 16 à leurs extrémités respectives. 



   Un coude tel que 10 comporte,'de préférence, une bride, 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 c'est-à-dire une partie de plus grand diamètre, à l'une ou l'autre ou à ses deux extrémités. 



   Pour la conformation de ces extrémités de plus grand diamètre, on utilise (voir Fig. 9 et 10) des matrices 30 coopérant avec des pièces correspondantes qui s'ajustent sur elles, mais qui ne sont pas représentées pour la clarté des dessins. En tous cas, des goujons 31 sont utilisés pour maintenir fixement les éléments de cette matrice l'un par rapport à l'autre. Ces éléments de matrice comportent un alésage qui correspond à la partie courbée du coude 10 ; à l'extrémité d'entrée de cet alésage est ménagé un élargis- sement ou chambre 32. Sur l'extrémité supérieure de la ma- trice 30 est placée une plaque 31a percée d'un trou venant   coincider   avec l'alésage des éléments de la matrice ; le diamètre de ce trou est égal au diamètre extérieur de l'ex- trémité élargie 33 du coude 10.

   Sur le côté adjacent de la matrice formée par l'élément 30 et l'élément associé (non représenté) est placée une plaque 34, percée d'un trou venant coïncider avec l'alésage des éléments de la matrice ; dans ce trou, qui comporte plusieurs épaulements, on place un bouchon 35, comportant une partie décolletée 36, dont le diamètre est égal au diamètre intérieur du coude 10. Le bouchon 35 sert de butée pour empêcher le coude 10 de se déplacer vers l'extérieur dans l'élément de matrice 30 et l'élément y associé. 



   Le dispositif qui vient d'être décrit est placé dans une presse puis un poinçon 37 à extrémité conique 38 est repoussé dans l'embouchure 33 du coude 10, en élargissant cette extrémité pour l'amener à prendre la forme du trou percé dans la plaque 31a, ce qui a pour résultat de former 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 une bride 33. Pour former l'autre bride du coude 10, on retire le bouchon 35 (Fig. 9) de la plaque 34 et on le rem- place par un autre bouchon 39 (Fig. 10) comportant une partie 40 de diamètre égal au diamètre intérieur de l'extrémité de plus grand diamètre 33 du coude.

   Ceci amène l'autre extré- mité du coude 10 en place dans le trou de la plaque 31, après quoi le poinçon 37 descend et élargit l'extrémité 41 du coude, en donnant ainsi au coude une fois terminé das extrémitésde plus grand diamètre formant des brides comme représenté dans la fig. 1. 



   En général, cette ou ces extrémités de plus grand dia- mètre du coude servent d'éléments femellesen vue de son em- manchement sur l'extrémité d'un tuyau ou d'un raccord de tuyau, le diamètre extérieur de l'élément mâle de l'assembla- ge et le diamètre intérieur de l'élément femelle étant respec- tivement uniformes sur toute l'étendue de l'assemblage par emmanchement et calculés pour assurer un passage capillaire ou superficiel d'un matériau liant convenable qu'on appli- que à chaud pendant l'assemblage. 



   La longueur axiale de la ou des extrémités de plus grand diamètre correspond à l'importance de cet emmanchement qui est prévue pour constituer un joint résistant aux solli- citations mécaniques intérieures et extérieures et en même temps étanche aux fluides. La matière de trouvant à la jonc- Lion entre le bord intérieur de chaque bride et le corps est d'un seul morceau et, de préférence, sensiblement per- pendiculaire aux faces intérieures respectives de l'extrémité de plus grand diamètre et du corps du coude, ce qui donne lieu à une butée nette déterminant la mesure d'emboîtement des éléments. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   Cette partie formant jonction monobloc est, de préfé- rence, de longueur radiale correspondant à l'épaisseur de l'extrémité du tuyau ou autre raccord de tuyauterie, afin de ménager ainsi un alésage sensiblement uniforme,   c'est-à-dire   sans saillies, de l'intérieur du coude en passant par le joint à emmanchement jusque dans l'intérieur du tuyau ou autre raccord de tuyauterie. 



   La fig, 11 représente un coude 10, de diamètre intérieur uniforme dans toute la longueur de son corps, qui est relié à l'une de ses extrémités avec l'extrémité d'un tuyau   42   dont l'épaisseur correspond à la dimension radiale de la jonction 16, ce qui permet un emboîtement facile. 



   La fig. 12 représente un coude 13 à diminution, de pro- fil correspondant à la fig. 2, relié par sa bride   14 - la   plus petite à l'une des extrémités d'un tuyau ou élément équivalent 42 pour ménager un raccordement sans saillie interne, comme expliqué dans ce qui précède, sa bride 15 de plus grand diamètre étant reliée à l'extrémité d'un autre tuyau ou élément équivalent 43 de plus grande, section dont l'épaisseur de paroi correspondant à la partie radiale 16a permet de ménager ainsi à cette extrémité de plus fort dia- mètne un raccordement ou alésage uniforme sans saillie interne, l'augmentation de diamètre de la plus petite bride 14 à la plus grande bride 15 du coude étant effectuée dans son corps 13a. 



   Dans les types de coude établis selon l'invention mais ne comportant pas de bride ou extrémité de plus grand dia- mètre, cette extrémité sert d'élément mâle pour le raccor- deme,nt avec un té, un adaptateur, un raccord ou un autre élément ou raccord de tuyauterie comportant un bourrelet 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 ou une partie équivalente faisant saillie radialement vers l'intérieur, grâce à quoi   l'alésage   ne présente pas de sail- lies interne? depuis le coude jusqu'à travers l'intérieur de cet autre élément de tuyauterie. 



   Le coude est, quel que soit son mode de réalisation, de préférence en cuivre forgé ou façonné de manière analogue et en une seule pièce. Les tuyaux avec lesquels ce coude est utilisé selon les diverses façons indiquées dans ce qui pré- cède sont aussi de préférence en cuivre ou en un alliage à forte teneur en cuivre, ce qui facilite la formation d'un joint soudé très satisfaisant en utilisant de la soudure appropriée, les diamètres intérieurs et extérieurs de ces tuyaux étant ohoisis de façon qu'ils aient des épaisseurs de paroi assurant des alésages sans saillies internes à la hau- teur des divers joints à emboîtement. 



   On voit que chaque extrémité des divers coudes conformes à l'invention n'est pas perforée, c'est-à-dire qu'elle ne comporte pas les orifices usuels dans les types antérieurs de joints emboîtés soudés comportant un élément de jonction en métal moulé maispas en métal forgé ou façonné de façon analogue, La soudure ou autre liant utilisé pour établir des joints soudés entre un coude selon l'invention et un autre élément de tuyauterie est appliqué sur leurs extrémités extérieures ; une fois bien fondu, il entre et se répartit complètement dans tout le joint, ce qu'on facilite   à l'oc-   casion en frottant avec de la laine d'acier pour débarrasser les surfaces d'emboîtement de leur crasse, graisse ou autres matières étrangères.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 



  Pipe elbow and manufacturing process
The present invention relates to a pipe elbow in a single piece of metal as well as its manufacturing process, the angularity of this elbow possibly being between 45 and 90 or different.



   This elbow may have ends of the same diameter or of different diameters, one relative to the other or relative to the body of the elbow. Its thickness is preferably uniform.



   The preferred method of making this elbow comprises shaping the tubular material, i.e. the raw material, the tubular part having a

 <Desc / Clms Page number 2>

 cylindrical constituent element larger on one side than on the other, the material on the larger side being called upon to travel or expand, that is to say constituting the material having to form the part with the most radius of the bend resulting in that the wall thickness of this bend when completed is substantially uniform.



   Various other characteristics of the invention will emerge from the detailed description which follows and from the appended drawings, in which:
Fig. 1 is a side elevational view of an elbow according to the invention partially cut away to show it in vertical median section, the ends being shown as being of interior and exterior diameters substantially uniform to each other but more larger than those of the elbow body.



   Fig. 2 is a side elevational view of a 90 ° bend according to the invention, partially cut away to show it in a median vertical section, the inside and outside diameters of its two ends being different.



   Fig. 3 is a side elevational view of a 45 bend according to the invention, partly broken away to show it in median section, the inner and outer diameters of its ends being substantially uniform with each other but larger than those of the elbow body.



   Fig. 4 is a side elevational view of a 45 bend partially broken away to show it in vertical section, the inside and outside diameters of the ends being different.



   Fig. 5 is a side elevation view illustrating an initial phase. of the process provided for by the invention,

 <Desc / Clms Page number 3>

 namely the cutting of a pipe element of given length into two complementary parts,
Fig. 6 is a central vertical elevation view illustrating the bending phase of a complementary pipe element at a desired angle, here 90.



   Fig. 7 is a central vertical elevation view illustrating the final phase of bending.



     Fig. 8 is an end view of FIG. 7.



   Fig. 9 is a central vertical sectional view showing a die and a cooperating punch, an elbow being placed in the die and the punch having widened one of the straight ends of the elbow to form a flange or part of larger diameter therein.



   Fig. 10 is a view similar to FIG. 9, but representing the elbow placed in a position preparatory to the repression of its opposite end in order to also form a flange of larger diameter.



   Fig. 11 is a side elevational view, partially broken away in median section, showing the welded connection of an enlarged end or flange of an elbow of uniform inside diameter with one end of pipe, the joint thus formed having uniform bore.



   Fig. 12 is a side elevational view, partially broken away in median vertical section, of a widened end flange bend $ having diameters ensuring, relative to each other, a reduction in gauge, welded joint provided at each end with the end of a pipe or pipe fitting, of a thickness respectively corresponding to the increase in diameter of the respective opposite ends of the reducer elbow, ensuring ¯the -

 <Desc / Clms Page number 4>

 thus a bore well clear and without internal projection in all the assembled parts and the inside of the elbow.



   In these drawings, the elbow 10 shown in FIG. 1 is a so-called 90 bend. Its body is of forged or similarly shaped material in one piece, preferably of copper, brass or other metal alloy containing copper, but it can also be of other metals.



  Its end 11, in one piece with its body, is shown to have a larger diameter than its body, but it can also be of the same diameter as it. Its other end 12, in one piece with the body, is shown of larger diameter than the body and, here, of the same diameter as the end 11. However, the diameter of the end 12 may be equal to that of the elbow body.



   The elbow 13 shown in FIG. 2 is also a 90 ° bend; its end 14, in one piece with its body, is shown to have a slightly larger diameter than that of the body. Its other end 15, in one piece with its body, is shown to have a more greatly increased diameter, that is to say that the diameter of this end 15 exceeds that of the end 14.



   The elbow shown in fig. 3 is similar to that of fig.l, except that it is approximately 45 instead of 90; the corresponding parts are designated by the same reference numerals in these figures; this bend can also be established at any desired angle.



   The elbow shown in fig. 4 is similar to that shown in FIG. 2, except that it is approximately 45 instead of 90; the corresponding parts are designated by the same number

 <Desc / Clms Page number 5>

 reference in these two figures; this bend can also be established at any desired angle.



   In the various elbows shown in figs. 1 to 4, the degree of fit of each end of the elbow relative to the end of a pipe, pipe fitting or the like is limited by a step, step or shoulder 16. The latter is preferably shaped as following a radius, that is to say that its interior face is in an arc of a circle; however, the shoulder or step obtained with metals such as copper, brass and other alloys containing copper and other suitable metallic materials has a substantially right angle configuration to facilitate its function of positively limiting the fit.



   Figs. 6, 7, 8 illustrate the successive phases of the elbow shaping process according to the invention, the bend shown here being at 90, although it is obvious that the process is also applicable correspondingly to bends forming another angle.



   To save material, the elbows are made with complementary sections of pipe 20, 21, cut in 22 of a given length and at an angle which depends on that at which the pipe is to be bent. By cutting a given length of pipe to establish additional sections, any loss of material is avoided.



   The pipe section 20 is then placed in a shaping die 23 having a channel 24 shaped correspondingly to the bend to be obtained. This die 23 is preferably constituted by complementary shells 23, 23 placed side by side (see fig. 8) and fixed to one another by locking pins 25 or members.

 <Desc / Clms Page number 6>

 equivalent, then held rigidly in face-to-face engagement during the intervention phase of the punch 26 carried by the head 27 of the press.



   The stamping punch 26 includes a pilot member 28 which measures a diameter smaller than that of the body of the punch, which gives rise to an annular horizontal stamping face 29. This pilot member 28 enters the pipe section 20. whose lower edge is attacked by the stamping face 29.



   The pipe section 20 thus stamped is placed in the channel 24 of the shells 23, 23 of the die, the part 22 cut at a certain angle being disposed at the upper end of this channel 24 and the p, excess angular part 20a (i.e. the longest complementary cylindrical element on the cylindrical face parallel to the axis) being placed substantially in the plane of the arcuate outer region of the elbow, i.e. towards the side right in figs. 6 and 7, after which, during the downward discharge movement of the punch 26, the section of pipe is forced back into the channel 24 to take the general configuration of the resulting bend.



   As a result of this operation, the excess angular material a 20 is used for the greater arcuate part of the resulting bend, i.e. on the surfaces having the largest radii.



   If necessary, the elbows thus formed are trimmed, then shaped so that they have ends of larger diameter forming flanges and that they also include shoulders 16 at their respective ends.



   An elbow such as 10 preferably comprises a flange,

 <Desc / Clms Page number 7>

 that is, a portion of larger diameter, at one or the other or at both ends.



   For the shaping of these larger diameter ends, dies 30 are used (see Figs. 9 and 10) co-operating with corresponding parts which fit on them, but which are not shown for the sake of clarity in the drawings. In any case, studs 31 are used to hold the elements of this die fixedly relative to one another. These die elements have a bore which corresponds to the curved part of the elbow 10; at the entry end of this bore is formed an enlargement or chamber 32. On the upper end of the matrix 30 is placed a plate 31a pierced with a hole which coincides with the bore of the the matrix ; the diameter of this hole is equal to the outside diameter of the enlarged end 33 of the elbow 10.

   On the adjacent side of the die formed by the element 30 and the associated element (not shown) is placed a plate 34, pierced with a hole coinciding with the bore of the elements of the die; in this hole, which has several shoulders, a plug 35 is placed, comprising a necked part 36, the diameter of which is equal to the internal diameter of the elbow 10. The plug 35 serves as a stop to prevent the elbow 10 from moving towards the outside in the matrix element 30 and the element associated therewith.



   The device which has just been described is placed in a press then a punch 37 with a conical end 38 is pushed back into the mouth 33 of the elbow 10, by widening this end to bring it to take the shape of the hole drilled in the plate. 31a, which has the result of forming

 <Desc / Clms Page number 8>

 a flange 33. To form the other flange of the elbow 10, the plug 35 (Fig. 9) is removed from the plate 34 and replaced by another plug 39 (Fig. 10) comprising a portion 40 of diameter equal to the inside diameter of the larger diameter end 33 of the elbow.

   This brings the other end of the elbow 10 into place in the hole in the plate 31, after which the punch 37 descends and widens the end 41 of the elbow, thus giving the elbow when completed with the larger diameter ends forming. flanges as shown in fig. 1.



   In general, this or these larger diameter end or ends of the elbow serve as female elements for fitting onto the end of a pipe or pipe fitting, the outer diameter of the male element. of the joint and the internal diameter of the female member being respectively uniform over the entire extent of the push-in joint and calculated to ensure capillary or surface passage of a suitable binder material which is applied - only hot during assembly.



   The axial length of the end (s) of larger diameter corresponds to the size of this fitting, which is provided to form a seal resistant to internal and external mechanical stresses and at the same time fluid-tight. The material lying at the ring between the inner edge of each flange and the body is integrally and preferably substantially perpendicular to the respective inner faces of the larger diameter end and the body of the flange. elbow, which gives rise to a clear stop determining the measurement of interlocking of the elements.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   This part forming one-piece joint is preferably of radial length corresponding to the thickness of the end of the pipe or other pipe connection, in order thus to provide a substantially uniform bore, that is to say without protrusions. , from the inside of the elbow through the push-fit joint to the inside of the pipe or other pipe fitting.



   Fig, 11 shows an elbow 10, of uniform internal diameter throughout the length of its body, which is connected at one of its ends with the end of a pipe 42 whose thickness corresponds to the radial dimension of junction 16, which allows easy interlocking.



   Fig. 12 shows an elbow 13 with a decrease, of profile corresponding to FIG. 2, connected by its flange 14 - the smaller one to one of the ends of a pipe or equivalent element 42 to provide a connection without internal projection, as explained above, its flange 15 of larger diameter being connected to the end of another pipe or equivalent element 43 of larger section, the wall thickness of which corresponding to the radial part 16a thus makes it possible to provide at this end of greater diameter a uniform connection or bore without internal protrusion , the increase in diameter from the smaller flange 14 to the larger flange 15 of the elbow being effected in its body 13a.



   In the types of elbow established according to the invention but not comprising a flange or end of larger diameter, this end serves as a male element for the connection, with a tee, an adapter, a fitting or a fitting. other pipe fitting or fitting having a bead

 <Desc / Clms Page number 10>

 or an equivalent part projecting radially inwards, whereby the bore is free from internal protrusions? from the elbow to through the interior of this other piece of piping.



   The elbow is, whatever its embodiment, preferably of forged or similarly shaped copper and in one piece. The pipes with which this elbow is used in the various ways indicated in the foregoing are also preferably made of copper or an alloy with a high copper content, which facilitates the formation of a very satisfactory welded joint using proper welding, the inside and outside diameters of these pipes being chosen so that they have wall thicknesses ensuring bores without internal protrusions at the height of the various socket joints.



   It can be seen that each end of the various elbows according to the invention is not perforated, that is to say that it does not include the usual holes in the previous types of welded nested joints comprising a metal junction element. molded but not from forged metal or shaped in a similar fashion, The solder or other binder used to establish welded joints between an elbow according to the invention and another pipe element is applied to their outer ends; once well melted, it enters and is distributed completely throughout the joint, which is facilitated on occasion by rubbing with steel wool to rid the interlocking surfaces of their dirt, grease or other foreign matter.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS 1.- Un procédé de fabrication de coudes de tuyaux en une seule pièce consistant à prendre une pièce tubulaire de métal ductile munie d'un bord angulaire à une extrémité, à disposer cette pièce dans une matrice de conformation com- portant un canal coudé et à soumettre ladite pièce à son extrémité angulaire à l'action d'un poinçon comportant une extrémité de diamètre réduit s'emboîtant dans cette extré- mité angulaire et refoulant son autre extrémité vers l'in- térieur dans le canal et dans la partie ooudée de ce canal. CLAIMS 1.- A method of manufacturing pipe elbows in one piece consisting of taking a tubular piece of ductile metal provided with an angular edge at one end, placing this piece in a shaping die comprising an elbow channel and in subjecting said part at its angular end to the action of a punch having one end of reduced diameter fitting into this angular end and pushing its other end inwards in the channel and in the elbow part of this channel. 2.- Un procédé suivant la revendication 1, selon lequel un canal prévu dans la matrice comporte une entrée droite de longueur sensiblement égale à celle de la pièce tubulaire et une partie terminale disposée suivant un certain angle par rapport à cette partie droite. 2. A method according to claim 1, wherein a channel provided in the die has a straight inlet of length substantially equal to that of the tubular part and an end part disposed at an angle relative to this straight part. 3.- Un procédé suivant la revendication 1, selon lequel la pièce tubulaire est soumise à l'action de matrices sup- plémentaires et au moins une de ses extrémités est élargie pour former une bride. 3. A method according to claim 1, wherein the tubular part is subjected to the action of additional dies and at least one of its ends is widened to form a flange. 4.- Un procédé suivant la revendication 1, selon lequel la pièce tubulaire est placée de façon que sa plus longue paroi latérale se trouve le long du côté du canal ayant la plus grande longueur. 4. A method according to claim 1, wherein the tubular piece is positioned so that its longest side wall is along the side of the channel having the greatest length. 5.- Le produit nouveau constitué par un coude de tuyau en métal forgé ou façonné de façon analogue, en une seule pièce, de préférence en métal cuivreux, dont l'une ou les deux extrémités ont un diamètre supérieur à celui de son corps. 5.- The new product consisting of a pipe bend in forged metal or shaped in a similar fashion, in one piece, preferably in copper metal, one or both ends of which have a diameter greater than that of its body. 6.- Le produit suivant la revendication 5, dont l'extrémité de plus grand diamètre a un diamètre intérieur <Desc/Clms Page number 12> uniforme et est lisse sur toute sa surface, l'étendue radiale de l'élargissement par rapport au rayon intérieur du manchon près de cette extrémité de plus grand diamètre étant sensiblement égale à l'épaisseur radiale de la paroi de l'extrémité du tuyau ou autre raccord de tuyauterie, la surface extérieure de l'extrémité de ce tuyau ou autre raccord de tuyauterie étant sensiblement lisse et ménageant un certain jeu entre elle et la surface intérieure de l'extrémité de plus grand diamètre du coude pour permettre de faire couder par capillarité ou superficiellement un liant convenable pendant l'assemblage. 6.- The product of claim 5, the larger diameter end of which has an internal diameter <Desc / Clms Page number 12> uniform and smooth over its entire surface, the radial extent of enlargement from the inner radius of the sleeve near that larger diameter end being substantially equal to the radial thickness of the wall of the end of the pipe or other pipe fitting, the outer surface of the end of this pipe or other pipe fitting being substantially smooth and leaving some clearance between it and the inner surface of the larger diameter end of the elbow to allow bending by capillarity or superficially a suitable binder during assembly.
BE398929D BE398929A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE398929A true BE398929A (en)

Family

ID=65331

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE398929D BE398929A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE398929A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE1000132A3 (en) Scale and manufacturing method thereof.
FR2924964A1 (en) METHOD FOR MAKING A PIPE CONNECTION AND CONNECTING PIPE
EP2960531B1 (en) Crimping piece on a support, device comprising such a piece and methods of manufacturing such a part and such a device
FR2509031A1 (en) HEAT EXCHANGER HAVING A PLURALITY OF INDIVIDUAL TUBULAR ELEMENTS AND METHOD OF MANUFACTURING SUCH A HEAT EXCHANGER
EP2552622B1 (en) Rivet and riveting tool
FR2692524A1 (en) Differential casing for axles of industrial vehicles - forged sub assemblies are joined by welding or bolting
EP3994382A1 (en) Threaded joint with shoulder produced by additive manufacture
BE398929A (en)
EP0019256B1 (en) Socketed ductile cast iron pipe
EP1043092B1 (en) Method for assembling two parts, parts and assembling made by this method
FR2823288A1 (en) Container for fluid under pressure e.g. liquefied gas has opposite walls of pressed sheet metal linked by connector that breaks at given pressure
FR2653502A1 (en) TUBULAR REINFORCING ELEMENT AND METHOD FOR MANUFACTURING THE SAME
EP0864798B1 (en) Method for connecting a hose to a rigid pipe; coupling and retaining ring for carrying out the method
FR2487457A1 (en) Ball and socket joint - has end cap retained by swaging extended lower housing
BE491000A (en)
CH270924A (en) Process for the manufacture of valves.
EP0890779B1 (en) Method for sealing a pipe using a welded cap
FR2733295A1 (en) Method for connecting heat exchanger ducts
FR2959431A1 (en) Crimped device for assembling structural elements in e.g. aeronautical field, has crimping portion extending assembling portion opposite to head, where outer diameter of crimping portion is less than outer diameter of assembling portion
EP1987311A1 (en) Metallic manifold, heat exchanger comprising such a manifold and method for making same
CH275385A (en) Process for manufacturing a coil and coil obtained by this process.
EP1236531A1 (en) Positioning process of a brazing ring on a pipe connection
BE392388A (en)
FR2809045A1 (en) Pivot for sheet metal clamp has tubular collar with periphery shaped to fit seating in metal sheet
BE389137A (en)