BE392954A - - Google Patents

Info

Publication number
BE392954A
BE392954A BE392954DA BE392954A BE 392954 A BE392954 A BE 392954A BE 392954D A BE392954D A BE 392954DA BE 392954 A BE392954 A BE 392954A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
tubes
relay
tube
discharge
circuit
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE392954A publication Critical patent/BE392954A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G05CONTROLLING; REGULATING
    • G05BCONTROL OR REGULATING SYSTEMS IN GENERAL; FUNCTIONAL ELEMENTS OF SUCH SYSTEMS; MONITORING OR TESTING ARRANGEMENTS FOR SUCH SYSTEMS OR ELEMENTS
    • G05B11/00Automatic controllers
    • G05B11/01Automatic controllers electric
    • G05B11/012Automatic controllers electric details of the transmission means
    • G05B11/013Automatic controllers electric details of the transmission means using discharge tubes

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  RELAIS SENSIBLES UTILISANT   LA   DECHARGE A EFFLUVE. - 
La présente invention vise des moyens de réglage des circuits électriques, et plus particulièrement les moyens basés sur l'utilisation de tubes à effluve dans un circuit de relais. 



   Elle pamment d'établir des circuits perfectionnée utilisant des 
 EMI1.1 
 (mut!!" dvlitsla <SIJ,,&>,<u>à,i,1  du 6"ca C)t"t'lwt<l @\\ \ lu<ittàt, aatr.tu:G \ t'Q,wU,\.1tl.. nement extrrêmement sensible du système sous l'effet de légères variations d'une des variables du courant primaire : par exemple un paramètre électrique quelconque, l'intensité de la lumière ou un autre facteur sous le contrôle duquel on désire placer le réglage. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Ella permet d'établir des circuits comportant plusieurs tubes à décharge du type à lueur dans lesquels, en cas de variation d'un facteur pri- maire, il s'établit un changement dans la distribution des   tenesions   provoquant la rupture dans ces tubes à succession rapide, de manière à entrainer une varia- tion intantanée du courant dans le circuit, variation qu'on utilise pour tel ré- glage qu'on désire. 



   On comprendra mieux les caractéristiques nouvelles et les avan- tages de l'invention en se référant à la description suivante et aux dessins qui l'accanpagnent, donnés simplement à titre d'exemple non limitatif, et dans lesquels ; 
Les Fig.l et 2 représentant les circuits de réglage commandés par une source lumineuse. 



   Les   Fig.3   et 4 montrent d'autres applications de l'invention qui peuvent servir à indiquer le déplacement d'un mobile devant le circuit de réglage. 



   La Fig.5 représente une forme de réalisation de l'invention qui peut indiquer la présence d'un potentiel alternatif sur des conducteurs, au voi- sinage du circuit de réglage. 



   La Fig.6 est une autre forme de réalisation de l'invention dans laquelle le circuit de réglage est commandé par les courants de haute fréquence. 



   Dans le dispositif de la Fig.l, le circuit de réglage comporte deux tubes à lueur, qui peuvent être à atmosphère gazeuse, avec deux électrodes asymétriques. Les tubes 1 et 2 sont reliés en série avec l'enroulement du relais 3 et le secondaire du transformateur 4. Ce transformateur est relié à une ligne à courant alternatif 5 et applique un potentiel alternatif aux bornes des deux tubes 1 et 2. 



   Le tube à décharge 1 comporte une cellule photoélectrique 6 en parallèle. Les contacts du relais 3 peuvent être montés de façon à commander un circuit canrne celui de la lampe 7. 



   La tension à courant alternatif appliquée aux bornes des tubes 1 et 2 par le transformateur 4,   sortit   normalement insuffisante nour provoquer l'allumage de ces tubes en cas de répartition égale de cette tension sur les tubes; mais elle est suffisante pour maintenir la décharge une fois amorcée. 



  En d'autres.termes, la pointe du potentiel alternatif doit être inférieure au double de la tension d'amoçage et supérieure au double de la tension d'entretien 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 minimum de la décharge dans un des tubes à lueur. La cellule photoélectrique 6, qui est en parallèle avec le tube 1, offre normalement une impédance élevée, de sorte que la différence de potentiel aux bornes des tubes à décharge est ré- partie de façon pratiquement égale. 



   Si la lumière émanant d'une source telle que 8, frappe la cellule l'impédance de cette cellule s'abaisse, de sorte que la tension aux bornes du tube à décharge 2 croît, entraînant une diminution correspondante de la ten- sion aux bornes du tube 1 pendant l'alternance de sens voulu du potentiel alter- -natif aux bornes de la cellule. Cette augmentation de tension aux bornes du tube 2 est suffisante pour provoquer la lueur après quoi la tension aux bornes de ce tube tombe, de sorte qu'une partie plus forte de la tension de ligne   appa.   rait aux bornes du tube 1, qui s'amorce à son tour, en laissant ainsi passer du courant à travers les deux tubes à décharge. 



   Ce courant est suffisant pour faire fonctionner le relais 3, de sorte qu'il y a excitation du circuit à régler, qui peut être par exemple le      circuit 7. Ce circuit de réglage excite le relais aussi longtemps que la lumiè-   fre   de la source 8 frappe la cellule 6. Quand ce n'est plus le cas, la lueur dans les tubes 1 et 2 cesse, parce qu'ils s'arrêtent à chaque cycle du courant alternatif. De cette façon, il est évident que le circuit de réglage peut servir à exciter ou désexciter le circuit à régler. 



   Si on le désire, on peut alimenter le dispositif de la Fig.l au moyen d'une source à courant continu. Si les conducteurs 5 sont reliés à une telle source en série avec un interrupteur assurant du courant pulsatoire, on peut utiliser,sans autre modification, le dispositif de la Fig.l. 



   On peut encore disposer la Fig. 1 d'autre manière en supprimant le transformateur 4 et en reliant la bobine du relais 3 et les tubes 1 et 2 aux conducteurs 5. Ces conducteurs peuvent alors être reliés à une source de po- tentiel à courant continu de polarité appropriée, insuffisante pour provoquer l'amorçage des tubes, mais suffisante pour maintenir leur décharge une fois qu' elle est amorcée. Avec une   telle   disposition, la présence de la lumière sur la cellule 6 provoque l'amorçage successif des tubes et le fonctionnement du relais Les tubes continuent à briller, même quand la lumière ne frappe plus la cellule 6, parce que la tension de décharge ne passe pas par un cycle négatif, comme c'était la cas pour l'alimentation à courant alternatif.

   Pour arrêter la lueur de la décharge et libérer le relais, il convient de couper le courant continu 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 par un dispositif interrupteur quelconque. Dans certaines applications, ce dis- positif à courant continu peut offrir des avantages très grands lorsqu'on dé- sire mettre en route un dispositif d'alarme et le maintenir excité jusqu'à ce qu'un opérateur en arrête le fonctionnement. 



   Dans le dispositif de la   Fig.2,   les deux tubes à décharge 11 et 12 sont reliés   en   série avec le secondaire du transformateur 13 et l'enroule- ment du relais 14. Les capacités des électrodes des tubes à décharge sont équi- librées au moyen des capacités 15 et 16 qui sont reliées en parallèle avec les tubes à décharge. Le tube à décharge 11 comporte une cellule photoélectrique 17 en parallèle avec lui, et le tube à décharge 12 une résistance 18 en paral-   lle   avec lui pour équilibrer le courant photoélectrique qui passe dans la cellule 17 lorsqu'elle est frappée par la lumière de la source 20. 



   Le relais 14 peut comporter une résistance en parallèle 19 desti- née à éviter la commande du relais par le courant de fuite de la cellule 17. 



  Un potentiel à courant alternatif insuffisant pour provoquer la décharge, est appliqué aux bornes des tubes 11 et 12 au moyen du transformateur 13 relié à une ligne à courant alternatif 9. Le relais 14 peut servir à régler tout cir- cuit de charge tel que celui représenté par la lampe 10. 



   La combinaison des tubes 11 et 12, des crpacités 15 et 16, de la cellule 17 et de la résistance 18, constitue un pont équilibré qui se met en déséquilibre lorsque la lumière de la source 20 cesse de frapper la cellule 17 en appliquant au tube à décharge 11 une tension plus élevée qu'au tube à dé- charge 12. Cette surtension aux bornes du tube 11 en provoque   l'allumage,   ce qui se traduit par une chute de tension reportant la plus grande partie de la tension de ligne aux bornes du tube à décharge 12. celui-ci s'allumant à son tour laisse passer le courant qui traverse ainsi les deux tubes à décharge . 



  Le courant a une intensité suffisante pour   commander   le relais 14 et par con- séquent exciter le circuit à régler représenté, dans le cas do la figure, par un circuit de lampe   10.   Le relais 14 du circuit de réglage est excité aussi longtemps que la lumière d'une source, telle que 20, ne frappe pas la cellule 17. Un tel circuit peut servir à l'allumage de lampes dès l'instant que la lumière du jour tombe au-dessous d'une certaine intensité.

   On peut donner au système beaucoup d'autres applications pour le comptage, pour les   avertis-   seurs et les dispositifs d'alarme, les détecteurs de fumée, les dispositifs sélectionneurs de toute nature, le mécanisme -utilisé fonctionnant toutes les 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 fois que le faisceau lumineux d'une source, telle que 20, est intercepté par un mobile. 



   Le dispositif décrit ci-dessus peut également fonctionner sous courant continu, si on élimine le transformateur 13 et si on relie les tubes à décharge et le relais directement aux conducteur 9. Dans le fonctionnement à courant continu, les capacités d'équilibrage 15 et 16 ne sont pas essentiel- les, puisqu'ils n'y a aucun transfert d'énergie appréciable à travers les capa cités des éléments composants. Dans le dispositif à courant continu, la lueur dans les tubes à décharge se maintient jusqu'à ce qu'il y ait interruption du courant continu. 



   Dans la variante représentée   Fig.3,   on réalise l'indication du passage d'un mobile. Les tubes à lueur 21 et 22 sont montés en   srie   avec le secondaire d'un transformateur 23 et l'enroulement du relais   24.   Un potentiel alternatif est appliqué aux bornes des tubes 21 et 22 au moyen du   transforma-   teur 23 qui est branché sur une ligne à courant alternatif 25. Le relais 24 peut servir à commander un circuit tel que le circuit 26. L'armature métallique 27 est reliée à l'une des électrodes du tube à décharge 22, et une armature métallique analogue 28 à l'autre électrode du tube 22.

   Les armatures 27 et 28 sont disposées dans le même plan, et pour équilibrer l'effet de la capacité entre ces armatures, on a branché une capacité 29 en dérivation sur le tube 21 
Si un mobile 30 se déplace dans un plan parallèle à celui des armatures 27 et 28, suivant la flèche, la capacité aux bornes de la cellule 22 augmente et par conséquent l'équilibre des tensions aux bornes des tubes à dé- charge se trouve modifié, de sorte que les cellules sont excitées succesivement et commandent le fonctionnement du relais 24. Le dispositif fonctionne très bien quand le mobile 30 est en matière conductrice, et il fonctionne bien éga- lement si le mobile est non conducteur, de grandeur suffisante et assez rap-   proché   des armatures 27 et 28. 



   La Fig.4 représente une variante de la Fig.3 dont les éléments ont été distribués de façon à obtenir un dispositif plus sensible lorsque les armatures 27 et 28 doivent servir à annonce? la présente d'un corps non condue- tour. Dans cette figure les éléments correspondants sont désignés par les mê- mes chiffres de référence que dans la Fig. 3 Dans le cas de la Fig.4, cepen- dant, le mobile 31 peut être, soit conducteur, soit non conducteur; il est placé entre les armatures 27 et 28 qui sont disposées dans des plans paral- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 lèles. 



   Le mobile 31 se déplace suivant la flèche et augmente la capacité aux bornes du tube 22, ce qui règlo la déséquilibre de tension aux bornes des tubes à décharge, dans des conditions telles qu'ils s'excitent tour à tour. 



   Les dispositifs représentés Fig.3 et 4 peuvent servir à des re- lais de comptage, à des dispositifs sélecteurs, à des appareils de sécurité, à des interrupteurs ou commutateurs limiteurs, à des dispositifis d'inspection automatique ou de contrôle , etc...... 



   Dans la variante de la   Fig.5,   les tubes 32 et 33 sont en série avec le relais 34 et le secondaire du transformateur 35 dont le primaire est alimenté par la ligne à courant alternatif 36. Le   rélais:   34 règle   l'excita-   tion de l'appareil représenté par le rectangle 37.   L'armature   de condensateur 38 est reliée à l'électrode du tube 32, qui est déjà reliée au relais 34. Une autre armature 39 est reliée à l'électrode du dispositif 33 au point où   celle..   ci se relie au secondaire du transformateur 35. Une troisième armature   40,ana-   logue aux précédentes, est reliée à un point intermédiaire entre les tubes à décharge 32 et 33. Les armatures sont disposées en ligne dans le marne plan. 



  Cet arrangement assure des capacités égales aux'bornes de chacun des tubes'à décharge 32 et 33. 



   Une série d'armature (41 à 43) d'égales dimensions et proportion- nelles aux armatures de condensateur 38, 39 et 40, sont disposées dans un plan pprallèle à ces armatures. L'armature 41 est reliée à 43 et à l'une des bornes de l'enroulement de transformateur 44. L'autre borne de cet enroulement est reliée à la plaque 42 qui est disposée entre les armatures 41 et 43. Le pri- maire du transformateur 44 est relié à une source de courant alternatif 45, et un commutateur 46 est inclus dans le circuit, de sorte que le transformateur peut 'être excité à volonté.

   Si les armatures de condensateur 41, 42 et 43 sont disposées en face des plaques 38 , 39 et 40 et dans un plan   parallèle,   une action du commutateur 46 applique, sur ces armatures, un potentiel alternatif qui est transféré aux armatures reliées aux électrodes des tubes à décharge. 



  Ce transfert d'énergie déséquilibre la répartition de la tension aux   bornes'   du circuit des tubes 32 et 33, et il est évident que ces dispositifs   s'exci-   tant tour à tour , de manière analogue à ce qui a été dit pour les variantes précédentes. 



   Si le commutateur 46 est ferma et que les conducteurs ou arma.. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 tures de condensateur 41, 42 et 43 sont déplacés   dans*le   sens de la flèche, les tensions aux bornes des tubes 32 et 33 se mettent en déséquilibre. Avec cas dispositions, l'inductance   aritre   les deux groupes d'armature peut être plus grande, ou les dimensions des armatures beaucoup plus petites qu'avec la disposition représentée Fig. 3, dans laquelle les armatures ne sont pas exci- tées. 



   Un dispositif de ce genre peut s'appliquer à un système de com- mutation entre opérateurs et trans par exemple. Des commandes comme la   cornman-   de automatique de freins, seraient aussi réalisables par ce procédé, et il en est de même de la commande des signaux dens les cabines   d'opérateurs commandant   les trains. 



   Dans le dispositif de la Fig.6, un circuit accordé de T. S.F. 47, pourvu d'une antenne et d'une terre, a son circuit de sortie relié à un tube à décharge électronique 48. Ce tube 48 peut   être   à grille-écran et pourvu   d'uns   cathode, de deux éléments de réglage et d'une anode. La sortie du circuit 47 est reliée à l'un des éléments de réglage et à la cathode du tube 48. On a dis- posé deux tubes à décharge 49 et 50 en série avec le relais 51 et l'enroulement 52 du transformateur 53, lequel est relié à une source appropriée de courant alternatif, par les conducteurs 54. Un enroulement 55 du transformateur four- nit la source de courent qui sert au chauffage de la cathode du tube 48.

   L'anc- de de ce tube est reliée à un point intermédiaire entre les tubes 49 et 50, et l'élément de réglage restant du tube 48 est relié à l'électrode du tube à lueur 50, qui est lui-même relié à l'enroulement 52 du transformateur 53. Le relais 51 peut être disposé de fagon à régler tout circuit désiré. 



   Le circuit 47 reçoit un courant de haute fréquence de l'antenne à laquelle il est relié, et sa sortie applique, sur l'élément de réglage du tube 48, une tension qui assure un changement de l'impédance de ce tube. Cette variation d'impédance déséquilibre la distribution des tensions aux bornes 'des tubes 49 et 50, qui s'excitent tour à tour et laissent passer le courant dans le relais 51. 



   L'invention offre entre autres avantages les suivants 
1 - Le circuit de relais ou de réglage ne   consomme*pas   d'énergie en dehors de ses périodes de fonctionnement. 



   2 - Une disposition simple, peu coûteuse et de construction fa- cile permet un réglage très sensible. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   Bien qu'on ait   reposante   et décrit plusieurs formes de réalisa- tion de l'Invention, il est évident qu'on ne désire pas se limiter à ces for- mes particulières, données simplement à titre d'exemple et sans aucun   caractè-   re restrictif, et que par conséquent toutes les variantes ayant même principe et   m'orna   objet que les dispositions indiquées ci-dessus,   rmtreraient   comme elles dans le cadre de l'invention.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  SENSITIVE RELAYS USING EFFLUVE DISCHARGE. -
The present invention relates to means for adjusting electrical circuits, and more particularly to means based on the use of corona tubes in a relay circuit.



   She wants to establish circuits perfected using
 EMI1.1
 (mut !! "dvlitsla <SIJ ,, &>, <u> to, i, 1 of 6" ca C) t "t'lwt <l @ \\ \ lu <ittàt, aatr.tu: G \ t ' Q, wU, \. 1tl .. very extremely sensitive of the system under the effect of slight variations in one of the variables of the primary current: for example any electrical parameter, the intensity of the light or another factor under control which you want to set.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   It allows to establish circuits comprising several discharge tubes of the glow type in which, in the event of a variation of a primary factor, a change is established in the distribution of the tensions causing the rupture in these tubes with succession. rapid, so as to cause an instantaneous variation of the current in the circuit, variation which is used for such setting as desired.



   The new characteristics and the advantages of the invention will be better understood by referring to the following description and to the accompanying drawings, given simply by way of non-limiting example, and in which;
Fig.l and 2 showing the adjustment circuits controlled by a light source.



   FIGS. 3 and 4 show other applications of the invention which can be used to indicate the displacement of a mobile in front of the adjustment circuit.



   Fig. 5 shows an embodiment of the invention which can indicate the presence of an alternating potential on conductors, in the vicinity of the adjustment circuit.



   Fig. 6 is another embodiment of the invention in which the adjustment circuit is controlled by the high frequency currents.



   In the device of Fig.l, the adjustment circuit comprises two glow tubes, which may be in a gas atmosphere, with two asymmetric electrodes. Tubes 1 and 2 are connected in series with the winding of relay 3 and the secondary of transformer 4. This transformer is connected to an alternating current line 5 and applies an alternating potential to the terminals of two tubes 1 and 2.



   The discharge tube 1 comprises a photoelectric cell 6 in parallel. The contacts of relay 3 can be mounted so as to control a canrne circuit that of lamp 7.



   The alternating current voltage applied to the terminals of the tubes 1 and 2 by the transformer 4, came out normally insufficient nour cause the ignition of these tubes in the event of equal distribution of this voltage on the tubes; but it is sufficient to maintain the discharge once initiated.



  In other words, the peak of the alternating potential must be less than twice the starting voltage and greater than twice the float voltage.

 <Desc / Clms Page number 3>

 minimum discharge in one of the glow tubes. The photoelectric cell 6, which is in parallel with the tube 1, normally offers a high impedance, so that the potential difference across the discharge tubes is distributed almost evenly.



   If the light emanating from a source such as 8, hits the cell the impedance of this cell drops, so that the voltage across the discharge tube 2 increases, causing a corresponding decrease in the voltage across the terminals. of tube 1 during the alternation of the desired direction of the alternating potential at the terminals of the cell. This increase in voltage across tube 2 is sufficient to cause the glow after which the voltage across this tube drops, so that a stronger part of the line voltage appears. rait at the terminals of tube 1, which in turn ignites, thus allowing current to pass through the two discharge tubes.



   This current is sufficient to operate relay 3, so that there is excitation of the circuit to be adjusted, which can be for example circuit 7. This adjustment circuit energizes the relay as long as the light of the source. 8 hits cell 6. When this is no longer the case, the glow in tubes 1 and 2 ceases, because they stop with each cycle of the alternating current. In this way, it is obvious that the adjustment circuit can serve to energize or de-energize the circuit to be adjusted.



   If desired, the device of Fig.l can be powered by means of a direct current source. If the conductors 5 are connected to such a source in series with a switch ensuring pulsating current, it is possible to use, without further modification, the device of FIG.



   It is also possible to have FIG. 1 in another way by removing the transformer 4 and by connecting the coil of the relay 3 and the tubes 1 and 2 to the conductors 5. These conductors can then be connected to a source of direct current potential of suitable polarity, insufficient for cause the tubes to prime, but sufficient to maintain their discharge once it is initiated. With such an arrangement, the presence of light on cell 6 causes successive ignition of the tubes and the operation of the relay.The tubes continue to glow, even when the light no longer hits cell 6, because the discharge voltage does not not go through a negative cycle, as it did with the AC power supply.

   To stop the discharge glow and release the relay, it is necessary to cut off the direct current

 <Desc / Clms Page number 4>

 by any switching device. In certain applications, this direct current device can offer very great advantages when it is desired to activate an alarm device and keep it energized until an operator stops its operation.



   In the device of Fig. 2, the two discharge tubes 11 and 12 are connected in series with the secondary of transformer 13 and the coil of relay 14. The capacities of the electrodes of the discharge tubes are balanced against the by means of capacitors 15 and 16 which are connected in parallel with the discharge tubes. The discharge tube 11 has a photoelectric cell 17 in parallel with it, and the discharge tube 12 has a resistor 18 in parallel with it to balance the photoelectric current which passes through the cell 17 when struck by the light from it. source 20.



   Relay 14 may include a resistor 19 in parallel intended to prevent control of the relay by the leakage current from cell 17.



  An alternating current potential insufficient to cause the discharge, is applied to the terminals of the tubes 11 and 12 by means of the transformer 13 connected to an alternating current line 9. The relay 14 can be used to regulate any load circuit such as the one. represented by the lamp 10.



   The combination of tubes 11 and 12, crpacities 15 and 16, cell 17 and resistor 18, constitutes a balanced bridge which goes out of balance when light from source 20 stops hitting cell 17 by applying to the tube at discharge 11 a higher voltage than at discharge tube 12. This overvoltage at the terminals of tube 11 causes it to ignite, which results in a voltage drop transferring most of the line voltage to the terminals. terminals of the discharge tube 12. the latter, igniting in turn, allows the current to pass, which thus passes through the two discharge tubes.



  The current has a sufficient intensity to control the relay 14 and consequently to excite the circuit to be regulated represented, in the case of the figure, by a lamp circuit 10. The relay 14 of the adjustment circuit is energized as long as the circuit. light from a source, such as 20, does not strike cell 17. Such a circuit can be used to ignite lamps as soon as the daylight falls below a certain intensity.

   The system can be given many other applications for counting, for warning devices and alarm devices, for smoke detectors, for selection devices of any kind, the mechanism used functioning all

 <Desc / Clms Page number 5>

 time that the light beam from a source, such as 20, is intercepted by a mobile.



   The device described above can also operate under direct current, if the transformer 13 is eliminated and the discharge tubes and the relay are connected directly to the conductors 9. In direct current operation, the balancing capacitors 15 and 16 are not essential, since there is no appreciable energy transfer through the capacities of the component elements. In the DC device, the glow in the discharge tubes is maintained until the DC current is interrupted.



   In the variant shown in Fig.3, the indication of the passage of a mobile is made. The glow tubes 21 and 22 are mounted in series with the secondary of a transformer 23 and the winding of the relay 24. An alternating potential is applied to the terminals of the tubes 21 and 22 by means of the transformer 23 which is connected to an alternating current line 25. The relay 24 can be used to control a circuit such as the circuit 26. The metal frame 27 is connected to one of the electrodes of the discharge tube 22, and a similar metal frame 28 to the other tube electrode 22.

   The reinforcements 27 and 28 are arranged in the same plane, and to balance the effect of the capacitor between these reinforcements, a capacitor 29 has been connected in bypass on the tube 21
If a mobile 30 moves in a plane parallel to that of the reinforcements 27 and 28, following the arrow, the capacitance at the terminals of the cell 22 increases and consequently the balance of the voltages at the terminals of the discharge tubes is modified. , so that the cells are successively excited and control the operation of the relay 24. The device works very well when the mobile 30 is made of conductive material, and it also functions well if the mobile is non-conductive, of sufficient size and of sufficient size. closer to reinforcements 27 and 28.



   Fig.4 shows a variant of Fig.3 whose elements have been distributed so as to obtain a more sensitive device when the frames 27 and 28 are to be used for announcement? the present of an unconduc- ted body. In this figure the corresponding elements are designated by the same reference numerals as in FIG. 3 In the case of FIG. 4, however, the mobile 31 can be either conductive or non-conductive; it is placed between the reinforcements 27 and 28 which are arranged in parallel planes

 <Desc / Clms Page number 6>

 the the.



   The mobile 31 moves along the arrow and increases the capacity at the terminals of the tube 22, which regulates the voltage imbalance at the terminals of the discharge tubes, under conditions such that they are excited in turn.



   The devices shown in Figs. 3 and 4 can be used for counting relays, selector devices, safety devices, limit switches or switches, automatic inspection or control devices, etc. ....



   In the variant of FIG. 5, the tubes 32 and 33 are in series with the relay 34 and the secondary of the transformer 35, the primary of which is supplied by the alternating current line 36. The relay: 34 regulates the excitation of the apparatus represented by the rectangle 37. The capacitor armature 38 is connected to the electrode of the tube 32, which is already connected to the relay 34. Another armature 39 is connected to the electrode of the device 33 at the point where this is connected to the secondary of transformer 35. A third armature 40, analogous to the preceding ones, is connected to an intermediate point between the discharge tubes 32 and 33. The armatures are arranged in line in the flat marl.



  This arrangement ensures equal capacities at the terminals of each of the discharge tubes 32 and 33.



   A series of plates (41 to 43) of equal dimensions and proportional to the capacitor plates 38, 39 and 40, are arranged in a plane parallel to these plates. The armature 41 is connected to 43 and to one of the terminals of the transformer winding 44. The other terminal of this winding is connected to the plate 42 which is disposed between the armatures 41 and 43. The primary of transformer 44 is connected to an alternating current source 45, and a switch 46 is included in the circuit, so that the transformer can be energized at will.

   If the capacitor plates 41, 42 and 43 are arranged opposite the plates 38, 39 and 40 and in a parallel plane, an action of the switch 46 applies, on these plates, an alternating potential which is transferred to the plates connected to the electrodes of the discharge tubes.



  This transfer of energy unbalances the distribution of the voltage across the circuit terminals of the tubes 32 and 33, and it is evident that these devices are activated in turn, in a manner analogous to what has been said for the variants. previous ones.



   If switch 46 is closed and the conductors or arma ..

 <Desc / Clms Page number 7>

 Capacitor tures 41, 42 and 43 are moved in the direction of the arrow, the voltages across tubes 32 and 33 become unbalanced. With these arrangements, the inductance ariter the two groups of reinforcement can be larger, or the dimensions of the reinforcements much smaller than with the arrangement shown in Fig. 3, in which the reinforcements are not energized.



   A device of this kind can be applied to a switching system between operators and trans for example. Controls such as the automatic brake control would also be achievable by this method, and the same is true of the control of signals in the operator cabs controlling the trains.



   In the device of FIG. 6, a tuned circuit of TSF 47, provided with an antenna and a ground, has its output circuit connected to an electronic discharge tube 48. This tube 48 can be screen-grid. and provided with a cathode, two adjustment elements and an anode. The output of circuit 47 is connected to one of the control elements and to the cathode of tube 48. Two discharge tubes 49 and 50 have been arranged in series with relay 51 and winding 52 of transformer 53, which is connected to a suitable source of alternating current, by conductors 54. A winding 55 of the transformer provides the source of current which serves to heat the cathode of tube 48.

   The lead of this tube is connected to an intermediate point between tubes 49 and 50, and the remaining adjusting member of tube 48 is connected to the electrode of glow tube 50, which is itself connected to winding 52 of transformer 53. Relay 51 can be arranged to adjust any desired circuit.



   The circuit 47 receives a high frequency current from the antenna to which it is connected, and its output applies, to the adjusting element of the tube 48, a voltage which ensures a change in the impedance of this tube. This variation in impedance unbalances the distribution of the voltages across the terminals' of the tubes 49 and 50, which are energized in turn and allow current to flow through the relay 51.



   The invention offers among other advantages the following
1 - The relay or control circuit does not consume * any energy outside its operating periods.



   2 - A simple, inexpensive and easy-to-build arrangement allows very sensitive adjustment.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   Although we have rested and described several embodiments of the invention, it is obvious that we do not wish to limit ourselves to these particular forms, given simply by way of example and without any character. restrictive, and that consequently all the variants having the same principle and adorned to me as the provisions indicated above, rmtrait like them within the framework of the invention.


    

Claims (1)

-:- RESUME -:- Perfectionnements à des relais sensibles et plus particulièrement à des relais comportant des dispositifs à décharge disruptive, de préférence des tubes à effluve. -: - SUMMARY -: - Improvements to sensitive relays and more particularly to relays comprising disruptive discharge devices, preferably corona tubes. Dispositions permettant d'effectuer l'amorçage de tels dispositifs connectés en série, par une faible variation de la répartition des tensions* Différente moyens d'amorçage et de suppression des décharges à l'aide de cellules photoélectriques, de variations de capacités, de signaux de T. S. F. , etc..... Arrangements making it possible to start such devices connected in series, by a slight variation in the distribution of the voltages * Different means of initiating and suppressing discharges using photoelectric cells, variations in capacitance, T. S. F. signals, etc ..... Application de tels systèmes comme relais très sensibles, etc.... Application of such systems as very sensitive relays, etc.
BE392954D BE392954A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE392954A true BE392954A (en)

Family

ID=60481

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE392954D BE392954A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE392954A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0215707A1 (en) Voltage switching apparatus
FR2671930A1 (en) CURRENT DIMMER FOR POWER LOAD, WITH REDUCED FILTER LOSSES.
FR2648000A1 (en) IGNITION CIRCUIT FOR HIGH PRESSURE DISCHARGE LAMP FOR VEHICLES
FR2511830A1 (en) Power generator for ionic conduction lamp - provides power at high impedance during starting and power at lower impedance during operation of lamp
FR2494538A1 (en) POWER SUPPLY FOR HIGH INTENSITY DISCHARGE LAMPS
BE392954A (en)
WO1990011005A1 (en) Electronic starting and power supply device for preheated electrode fluorescent tubes
FR2695432A1 (en) High energy ignition generator especially for gas turbine.
CH442538A (en) Power supply circuit of a Geiger tube radiation detector
FR2612725A1 (en) METHOD AND ELECTRIC CIRCUIT FOR OPERATING A DISCHARGE LAMP WITH CURRENT INTERRUPTION
EP0785703B1 (en) Control device for a low pressure fluorescent lamp
FR2481530A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR PRODUCING ELECTRIC PULSES FOR PUMPING A LASER
BE879019A (en) STARTER FOR LAMPS SUCH AS FLUORESCENT LAMPS
BE529346A (en)
FR2848352A1 (en) Lightning arrester with capture device polarized as a function of the sign of the descending tracer, uses sensing of polarity of storm cloud and synchronization with descending tracer to create opposite polarity charge at tip of arrester
CH118738A (en) Lighting device with instantaneous light emission.
FR2718598A1 (en) Device for controlling a fluorescent tube
BE364248A (en)
WO2003030594A1 (en) Electronic ballast with constant power
BE374764A (en)
BE543815A (en)
BE428912A (en)
FR2822590A1 (en) Electrical energy source uses capacitor and gas plasma device between plates to produced energy
FR2582411A1 (en) Differential detector with verifiable operation whatever the position of the target
FR2751065A1 (en) Starting firework displays electrically