BE381845A - - Google Patents

Info

Publication number
BE381845A
BE381845A BE381845DA BE381845A BE 381845 A BE381845 A BE 381845A BE 381845D A BE381845D A BE 381845DA BE 381845 A BE381845 A BE 381845A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
high pressure
sep
steam
air
gas
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE381845A publication Critical patent/BE381845A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F02COMBUSTION ENGINES; HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS
    • F02MSUPPLYING COMBUSTION ENGINES IN GENERAL WITH COMBUSTIBLE MIXTURES OR CONSTITUENTS THEREOF
    • F02M21/00Apparatus for supplying engines with non-liquid fuels, e.g. gaseous fuels stored in liquid form
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F02COMBUSTION ENGINES; HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS
    • F02MSUPPLYING COMBUSTION ENGINES IN GENERAL WITH COMBUSTIBLE MIXTURES OR CONSTITUENTS THEREOF
    • F02M2700/00Supplying, feeding or preparing air, fuel, fuel air mixtures or auxiliary fluids for a combustion engine; Use of exhaust gas; Compressors for piston engines
    • F02M2700/12Devices or methods for making a gas mixture for a combustion engine

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Engine Equipment That Uses Special Cycles (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Procédé de gazéification de combustibles solides sous de très fortes pressions et utilisation des gaz ainsi produits dans des moteurs à combustion interne   L'objet   de la présente invention est un procédé et un dispositif pour la production d'énergie à bon marché à l'aide de combustibles solides. Le procédé est caractérisé en ce qu'un gaz à   l'ajret   à l'eau, pauvre et bon marché, est produit direc- tement à une pression très élevée et les gaz ainsi produits utilisés pour alimenter un moteur Diesel. 



   On sait que l'emploi de combustibles gazéifiés à la pression ordinaire pour l'alimentation de moteurs Diesel n'est pas économique à cause du contenu élevé du combustible gazeux 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 en gaz neutres (azote) et par suite de l'énergie excessive néces- saire à la compression du combustible gazeux avant son introduc- tion dans le cylindre. 



   Or, l'inventeur a trouvé qu'il est possible d'obtenir à partir d'un combustible solide directement un combustible gazeux à une très forte pression dont le prix de revient ne s' élève que de peu au dessus du prix du combustible solide, mais qui présente de grands avantages dans son emploi comme combus- tible servant à alimenter un moteur. 



   Ce but est atteint en utilisant un générateur à haute pression qui peut supporter une pression intérieure normale jus- qu'à 300 atm. Par un réglage précis de l'air et de la vapeur insoufflés, en tenant compte de la composition du gaz et de la balance thermique, on peut produire directement sous forte pres- sion un gaz contenant une faible proportion (30-40%) de cons- tituants combustibles, ayant par conséquent une puissance calo- rifique réduite, et qui en même temps contient jusqu'à 85 % de la quantité d'énergie contenue dans le combustible solide d'ori-   gine.   



   La consommation d'énergie nécessaire à maintenir le générateur en service (inaction d'air   etc..)   par unité d'énergie produite est à peu près équivalente à l'énergie nécessaire à l'injection d'air à l'aide d'un compresseur, dans un moteur Diesel ordinaire à huile. 



   C'est seulement à la suite de l'application du procé- dé suivant la présente invention qu'il devient économique d'em- ployer des gaz pauvres,   c'est-à-dire   peu coûteux, pour alimenter des moteurs à combustion interne, et que ce sont justement les gaz pauvres dont l'application présente des avantages particu- liers par rapport au rendement et à la puissance du   cycle ,   
L'inventeur a trouvé qu'on peut obtenir en premier lieu un rendement du cycle beaucoup plus élevé par l'adoption d'un tel gaz au lieu de l'huile et cela est dû au fait que le 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 gaz n'est pas seulement un combustible mais aussi un agent d' expansion et que le poids des gaz fournissant le travail est beaucoup plus grand que celui du cycle classique.

   Par conséquent une quantité adaitionelle de chaleur est transformée en énergie qui s'élève à 25-30%. 



   En second lieu on peut obtenir une puissance beaucoup plus élevée que celle du cycle classique avec le même moteur parce que la haute proportion de gaz neutres permet de dévelop- per une quantité beaucoup plus grande de chaleur dans le cylin- dre, sans que la température de combustion et la pression attei- gnent des valeurs anormales. Le cylindre devient surchargé avec le combustible même et par conséquent une puissance de la ma- chine 2 1/2 fois plus grande que celle des machines travaillant d'après le procédé classique a pu être réalisée. 



   Dans le cas des moteurs à huile, l'augmentation des pressions n'est pas accompagné!? par une augmentation importante du rendement du cycle.La question se présente autrement dans le cas d'un procédé utilisant un gaz à forte pression, en rai- son de l'action des gaz neutres fortement comprimés, dont l'in- fluence s'accroît avec l'augmentation de la pression dans le cylindre.

   Dans l'emploi d'un combustible gazeux pauvre, on constate donc une augmentation considérable du rendement quand on augmente la pression de combustion, Un autre avantage parti- culier du présent procède réside dans le fait que le démarrage du moteur peut être effectué avec du gaz à haute pression au lieu de l'air comprimé.   Lans   ce cas, la quantité nécessaire de gaz peut être produite avec moins de frais que la quantité correspondante d'air comprimé, étant donné que l'énergie néces- saire pour la production du gaz n'est qu'environ 45% de celle demandée pour la   compression   de l'air;

   de plus, le gaz d'échap- pement peut être recueilli dans un réservoir à basse pression et employé pour le chauffage 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 
Le procédé suivant l'invention est applicable aussi bien aux installations productrices d'énergie stationnaires qu'aux naviresou locomotices. ans ce dernier cas, il n'est pas nécessaire de transporter le générateur de gaz, celui-ci pouvant être produit dans desinstallations stationnaires et chargé dans des récipients appropriés de gaz sous pression, placés sur le tender. La grande capacité du moteur, de travail- ler en surcharge, est particulièrement avantageuse dans ce cas. 



   Le gaz à forte pression, obtenu suivant le présent procédé, peut également être utilisé dans une turbine à gaz, si celle-ci est construite de façon à supporter des températures élevées. 



     L'invention   sera mieux comprise à l'aide des exemples et calculs   ci-(après.   



  Premier exemple : GENERATEUR DE   GAZ .-   
Le   générateur   de gaz à haute pression, représenté au dessin, comprend un récipient 1 avec un prolongement supérieur 3 et un collecteur de cendres 5. Ces parties sont fabriquées en acier et capables de résister à une pression intérieure de travail de 225 atm. Le récipient 1 est garni intérieurement de matière réfractaire 2 et se compose de deux parties principales. 



  La partie inférieure 6 constitue la chambre de combustion et se trouve à une température supérieure à 1000 C. 



   La partie supérieure 7 constitue un échangeur de chaleur, où lesproduits chauds de gazéification abandonnent leur chaleur au combustible et à l'eau qui se dirigent en contre-courant vers la chambre de combustion. Une pompe 10 amène de l'eau à la pression de 225 atm. Cette eau est ensuite chauffée à une température voisine de son point critique dans le serpen- tin 4. De cette manière, on peut transformer l'eau en vapeur dans un serpentin en évitant ainsi l'emploi d'une chaudière spé- ciale. Quand l'eau atteint une température voisine de la tempé- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 rature critique, elle est conduite par le tube 11 à un serpen- tin 9, logé entre la couche refractaire et la paroi en acier du récipient, et retourne ensuite à l'échangeur de chaleur 8 par le tube 12.

   On récupère ainsi une partie de la chaleur per- due et un échauffement excessif de la chemise en acier est évité. 



  La vapeur surchauffée arrive dans la chambre de combustion 6 par lestubes   13.   



   Le chargement de l'appareil avec le combustible (coke d'une grosseur de grain de 1 à 5mm suivant les dimensions de l'appareil) est automatique et   réglablea   Le combustible est d'abord chargé dans un réservoir 3, disposé au-dessus du géné- rateur et communiquant avec la chambre de combustion par le tube 14 fermé par le piston 15 qui s'adapte d'une manière étan- che dans la partie supérieure du tube. Après avoir fermé le réservoir hermétiquement en 16 , on le met sous pression en le connectant avec la conduite de gaz à haute pression en ouvrant le robinet 18. Le chargement du générateur est ensuite effectué continuellement par le mouvement du piston, actionné par le dispositif 19, qui doit seulement faire descendre 'le combusti- ble et n'a   aucuhe   pression à vaincre, puisque les deux chambres sont à la même pression.

   Pour plus de sécurité, on a prévu un manomètre différentiel 20 qui indique toute élévation éventuelle de pression   soazs   le piston. La vitesse de chargement peut être réglée par variation de la course ou de la vitesse du piston. 



    Quand   le réservoir de combustible est vide, le piston est fixé dans le tube de chargement, coupant ainsi la   communicat ion   avec la chambre de combustion. Le gaz contenu dans le réservoir de combustible est ensuite refoulé dans la conduite à   gaz   17 à l'aide de l'eau sous forte pression fournie par la pompe 21. 



  Quand le réservoir est plein d'eau, les robinets 18 et 22 sont fermés et le réservoir peut être ouvert et rechargé. 27 est un compresseur d'air qui envoie de l'air comprimé dans la chambre de combustion à travers le serpentin 28. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   L'évacuation des cendres se fait en   ouvrant   une sou- pape à bille 23, située au fond de la chambre de combustion, après que la pression hydraulique de l'autre   cote   de la soupape dans le récipient 5, ait été rendue égale à la pression inté- rieure, par l'ouverture du robinet   24.   Les cendres sont ensuite poussées dans le récipient inférieur de cendres 5 à l'aide de l'eau sous pression qui est prise dans le réservoir de cendres, passe à travers un. filtre 25 sous l'action d'une pompe de cir- culation 26 et est introduite dans la partie inférieure de la chambre de combustion. Quand le réservoir 5 est plein de cendres la soupape à bille. 23 est fermée et le réservoir 5 peut être vidé et rempli de nouveau d'eau sous pression pour âtre prêt pour l'évacuation suivante. 



     Le   gaz produit est emmagasiné dans les bouteilles 29 en acier. 



   La composition approximative du gaz à forte pression 
 EMI6.1 
 est la suivante : E2 36,2; G0 + 1,9 9; 00 a 26,&. % j N2 = 35, 3 %. (Les faibles quantités de méthane et de sulfures ont été négligées, quoiqu'elles augmentent la puissance thermi-   que) .    



     -La   puissance thermique minima est de 22.900 cal/Mol. ou environ 1000 cal./M3. 



   En reportant ces quantités à la quantité normale d'air aspirée par le cylindre du moteur pour chaque kilogramme de combustible liquide (ou 24,48 kg- 0,848 Mois) et en supposant qu'un excès d'air d'environ 28 % est admis dans le cylindre, 
 EMI6.2 
 les équations thermD-chimique peuvent être résumées de la ma- nière suivante : 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 (coke) (eau) (air) 0,21 C + 0,266 H2 0 + 0,07 02   +     0,26   N2 = (gaz de combustion) 
 EMI7.1 
 I 0,266 R2 -!- 0,014:

   GO vq- 0,196 C02 -!- 0,26 N2 + 4045 cal. ou en poids : 
2,5 kg de carbone (2,7 kg de coke de   7.500   cal.) 
4,8 kg d'eau 8 m3 = 9,5kg d'air produisent 16,8 kg de gaz à haute pression ayant une puissance calorifique de 16,380   cal.,   à introduire dans le cylindre, contre 1 kg d'huile et   10.000   cal pour le procédé Diesel clas- s ique . 



  BALANCE THERMIQUE- Le gaz produit dans le générateur passe par un regénérateur où il chauffe le coke et l'eau, produisant de la   vapeut   à haute pression. 



   En supposant que les gaz quittent le générateur à 50  C et que la température ae réaction est de 1000  C, on obtient la balance thermique ci-après. 



   ACTIF Régénéra par les   gaz .   
 EMI7.2 
 
<tb> 



  H2 <SEP> = <SEP> 0,266 <SEP> x <SEP> 7 <SEP> ,2 <SEP> x <SEP> 950  <SEP> = <SEP> 1820 <SEP> Cal.
<tb> 
<tb> 



  00,N2= <SEP> = <SEP> 0,274 <SEP> @ <SEP> 7,3 <SEP> x <SEP> 950  <SEP> = <SEP> = <SEP> 1900 <SEP> "
<tb> 
<tb> C02 <SEP> = <SEP> 0,196 <SEP> x <SEP> 11,35 <SEP> x <SEP> 950  <SEP> = <SEP> 2110 <SEP> "
<tb> 
<tb> la <SEP> réaction <SEP> donne <SEP> 4045 <SEP> "
<tb> 
<tb> 9875 <SEP> Cal.
<tb> 
 
PAS S I F Chauffage des produits 
 EMI7.3 
 
<tb> Eau <SEP> - <SEP> 0,266 <SEP> x <SEP> 18,02 <SEP> x <SEP> 1040 <SEP> cal. <SEP> = <SEP> 5000 <SEP> Cal.
<tb> 
<tb> coke <SEP> - <SEP> 0,21 <SEP> x <SEP> 12 <SEP> x <SEP> 0,3 <SEP> x <SEP> 1,2 <SEP> x <SEP> 985 = <SEP> = <SEP> 895 <SEP> "
<tb> 
<tb> air <SEP> - <SEP> 0,33 <SEP> x <SEP> 7,3 <SEP> x <SEP> 9850 <SEP> = <SEP> 2370 <SEP> "
<tb> 
<tb> Rayonnement, <SEP> pertes <SEP> = <SEP> 1610 <SEP> "
<tb> 
<tb> 9875 <SEP> Cal.
<tb> 
 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



  Rendement chimique du générateur de gaz. 



  0,266 x   57000 +     0,014 x 68000     16580     -------------------------------   ----- =   81,2 %   
0,21 x 96 000   20160   
Ce rendement peut être plus élevé, quand les pertes par rayonnement sont réduites. 
 EMI8.1 
 goliSOE'ihLàTi0iî D'1RG1E .- pour la compression de l'air : 
1 ------- x 0,33 x   24,8   x 2,3 x 10g10   225   63,2 m3 at . 



   0,7 pour l'alimentation en eau et   coke :     0,266 x 18,02 x 225 x 1= = 1,08 m3 at .    



   1000 
1 0,21 x 12 x 1,2 x 225 x ----- 0,6 8 m3   at.   



   1000   -----------   
Total =64,95 m3 at. ou en calories : 
64,96 x   24,188 -   1570 calories. 



   L'énergie mécanique ainsi consommée reste emmagasinée dans les gaz et est récupérée par la   machine.   



  Second exemple :L'utilisation du gaz dans un moteur Diesel.- 
Pour employer maintenant ce gaz à haute pression dans un moteur Diesel, le gaz est conduit des bouteilles 29 par une conduite à un serpentin, où il est préchauffé; il est ensuite fourni au cylindre de travail à l'aide d'un régulateur de pression . 



   On peut utiliser un moteur Diesel ordinaire à 4 temps, ayant une soupape de combustible du genre du* on utilise pour l'injection d'air, mais d'une section plus large. 



   Le procédé permet une importante simplification de la construction, grâce à l'omission des organes d'alimentation   d'huile.   



   Supposons maintenant, que le gaz combustible arrive dans le cylindre à une température de presque 2500 0 ou 500  C 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 abs. On supposera ensuite,   conformément   au procédé classique Diesel à 4 temps, que le degré de compression est de 13 et donc que la pression de compression est de 33 at. et que, la tempé- rature absolue à la fin de la compression est de   850 0   abs. 



  En supposant le facteur d'excès d'air égal à 1,28, on obtient les valeurs suivantes : 
L'équation chimique de la combustion dans le cylindre peut être écrite de la façon suivante . 



   (gaz de combustion) (air aspiré) 
 EMI9.1 
 .0,366 H2 + 0,014 CO + 0,196 C02 + 0,23 N2 -! 0,18 02 -!- 0,668 N2= (gaz travaillants) 
0,21 CO2   +   0,928 N2 + 0,0402 +   0,266   H2O 
La température affective maxima de combustion (suppo- sant la perte dans l'eau de refroidissement suivant Seiliger égale à 18 % de la charge de chaleur) est de   1730    abs. 



   Supposons que la pression maxima de combustion soit de 55 at abs, on obtient . 



   Pression des gaz   d'échappement :   5 at abs. 



   Température des gaz   d'échappement :   1050  abs. 



   Rendement thermique ,   50,4 %   
Pression moyenne indiquée , 14,85 atm.abs. 



   Rendement effectif : 47,7 % 
Pression moyenne effective , 13,5 at abs. 



   Rendement relatif au combustible solide d'origine: 
38,7 % 
Puissance spécifique en CV eff. par litre de cylindrée (à 120   t.p.m.)   = 2,25 
Le rendement élevé de l'utilisation du charbon et la puissance spécifique (pression moyenne) élevés, comparés avec le procédé Diesel classique, s'expliquent principalement par l'augmentation de poids du gaz moteur, comme le rapport de ce   gaz à l'air aspiré est de 1,444 : 0,848 = 1,7.   

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   Dans cet exemple la pression des gaz de décharge est admise comme perdue. En utilisant un moteur compound avec un cylindre à basse pression les données sus-mentionnées peuvent être encore améliorées. Le rendement du combustible solide (a- près déduction de l'énergie consommée par le procédé même) s'élève auèdessus de 40   %, valeur   qui ne peut pas être atteinte par une autre méthode quelconque de génération d'énergie. 



   La puissance du moteur peut être encore augmentée en   @   adoptant des pressions de   couibust ion maximum   plus élevées et en utilisant le procédé ordinaire de suralimentation. Il résulte que la puissance peut être élevée de cette manière jusqu'à devenir plus de quatre fois celle du procédé classique. 



   -   REVENDICATIONS -   -o- 
1 -Procédé et dispositif pour. la production de gaz à haute pression à partir d'un combustible solide et pour la production d'énergie, caractérisé en ce qu'un gaz est produit directement à une très forte pression et que ce gaz est ensuite utilisé comme combustible dans un moteur à combustion interne.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Process for the gasification of solid fuels under very high pressures and use of the gases thus produced in internal combustion engines The object of the present invention is a process and a device for the production of inexpensive energy using solid fuels. The process is characterized in that a lean and inexpensive water-added gas is produced directly at very high pressure and the gases so produced are used to power a diesel engine.



   It is known that the use of gasified fuels at ordinary pressure for the supply of diesel engines is not economical because of the high content of the gaseous fuel.

 <Desc / Clms Page number 2>

 into neutral gases (nitrogen) and as a result of the excessive energy required to compress the gaseous fuel before it is introduced into the cylinder.



   Now, the inventor has found that it is possible to obtain, from a solid fuel directly, a gaseous fuel at a very high pressure, the cost of which is only slightly above the price of solid fuel. , but which has great advantages in its use as fuel used to power an engine.



   This object is achieved by using a high pressure generator which can withstand normal internal pressure up to 300 atm. By fine-tuning the blown air and steam, taking into account the composition of the gas and the thermal balance, a gas containing a small proportion (30-40%) of gas can be produced directly under high pressure. combustible constituents, therefore having reduced heat output, and which at the same time contain up to 85% of the amount of energy contained in the original solid fuel.



   The energy consumption necessary to keep the generator in service (inaction of air, etc.) per unit of energy produced is roughly equivalent to the energy required for the injection of air using a compressor, in an ordinary diesel engine running on oil.



   It is only following the application of the process according to the present invention that it becomes economical to use lean, that is to say inexpensive, gases to fuel internal combustion engines. , and that it is precisely the lean gases, the application of which presents particular advantages in relation to the efficiency and the power of the cycle,
The inventor has found that in the first place a much higher cycle efficiency can be obtained by adopting such a gas instead of oil and this is due to the fact that the

 <Desc / Clms Page number 3>

 gas is not only a fuel but also an expanding agent and that the weight of the gases providing the work is much greater than that of the conventional cycle.

   Therefore an additional amount of heat is transformed into energy which amounts to 25-30%.



   Secondly, a much higher power can be obtained than that of the conventional cycle with the same engine because the high proportion of neutral gases allows a much greater quantity of heat to be developed in the cylinder, without the temperature. combustion pressure and pressure reach abnormal values. The cylinder becomes overloaded with the fuel itself and consequently a machine power 2 1/2 times greater than that of machines working according to the conventional process could be achieved.



   In the case of oil engines, the increase in pressure is not accompanied !? by a significant increase in cycle efficiency. The question arises differently in the case of a process using a gas at high pressure, due to the action of strongly compressed neutral gases, the influence of which is increases with increasing pressure in the cylinder.

   In the use of a lean gaseous fuel, there is therefore a considerable increase in efficiency when the combustion pressure is increased. Another particular advantage of the present procedure is that the engine can be started with fuel. high pressure gas instead of compressed air. In this case, the required quantity of gas can be produced with less expense than the corresponding quantity of compressed air, since the energy required for the production of the gas is only about 45% of that required. for air compression;

   in addition, the exhaust gas can be collected in a low pressure tank and used for heating

 <Desc / Clms Page number 4>

 
The method according to the invention is applicable both to stationary energy-producing installations and to ships or locomotives. In the latter case, it is not necessary to transport the gas generator, as it can be produced in stationary installations and loaded into suitable pressurized gas receptacles placed on the tender. The large capacity of the motor to work under overload is particularly advantageous in this case.



   The high pressure gas obtained by the present process can also be used in a gas turbine, if this is constructed to withstand high temperatures.



     The invention will be better understood with the aid of the examples and calculations below (below.



  First example: GAS GENERATOR .-
The high pressure gas generator, shown in the drawing, comprises a vessel 1 with an upper extension 3 and an ash collector 5. These parts are made of steel and capable of withstanding an internal working pressure of 225 atm. The container 1 is lined internally with refractory material 2 and consists of two main parts.



  The lower part 6 constitutes the combustion chamber and is at a temperature above 1000 C.



   The upper part 7 constitutes a heat exchanger, where the hot gasification products give up their heat to the fuel and to the water which flow in countercurrent towards the combustion chamber. A pump 10 supplies water at a pressure of 225 atm. This water is then heated to a temperature close to its critical point in the coil 4. In this way, the water can be transformed into steam in a coil, thus avoiding the use of a special boiler. When the water reaches a temperature close to

 <Desc / Clms Page number 5>

 critical erature, it is conducted through tube 11 to a coil 9, housed between the refractory layer and the steel wall of the container, and then returns to the heat exchanger 8 through tube 12.

   Part of the lost heat is thus recovered and excessive heating of the steel jacket is avoided.



  The superheated steam enters the combustion chamber 6 via the tubes 13.



   The appliance is loaded with fuel (coke with a grain size of 1 to 5mm depending on the dimensions of the appliance) is automatic and adjustablea The fuel is first loaded into a tank 3, placed above the generator and communicating with the combustion chamber by the tube 14 closed by the piston 15 which fits tightly in the upper part of the tube. After having closed the tank hermetically at 16, it is put under pressure by connecting it with the high pressure gas line by opening the valve 18. The generator is then loaded continuously by the movement of the piston, actuated by the device 19. , which only needs to lower the fuel and has no pressure to overcome, since both chambers are at the same pressure.

   For greater safety, a differential pressure gauge 20 has been provided which indicates any possible rise in pressure in the piston. The loading speed can be adjusted by varying the stroke or the speed of the piston.



    When the fuel tank is empty, the piston is fixed in the charging tube, thus cutting off communication with the combustion chamber. The gas contained in the fuel tank is then discharged into the gas line 17 using high pressure water supplied by the pump 21.



  When the tank is full of water, taps 18 and 22 are closed and the tank can be opened and recharged. 27 is an air compressor which sends compressed air into the combustion chamber through coil 28.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   The ash is discharged by opening a ball valve 23, located at the bottom of the combustion chamber, after the hydraulic pressure on the other side of the valve in the vessel 5, has been made equal to the internal pressure, through the opening of the valve 24. The ash is then pushed into the lower ash container 5 with the help of the pressurized water which is taken from the ash container, passed through a. filter 25 under the action of a circulation pump 26 and is introduced into the lower part of the combustion chamber. When the tank 5 is full of ash the ball valve. 23 is closed and the tank 5 can be emptied and refilled with pressurized water to be ready for the next evacuation.



     The gas produced is stored in the steel cylinders 29.



   The approximate composition of the gas at high pressure
 EMI6.1
 is as follows: E2 36.2; G0 + 1.9 9; 00 to 26, &. % j N2 = 35.3%. (The small amounts of methane and sulphides have been neglected, although they increase the thermal output).



     -The minimum thermal power is 22,900 cal / Mol. or about 1000 cal./M3.



   By reporting these amounts to the normal amount of air drawn by the engine cylinder for each kilogram of liquid fuel (or 24.48 kg - 0.848 Months) and assuming that an excess of air of about 28% is admitted in the cylinder,
 EMI6.2
 the thermD-chemical equations can be summarized as follows:

 <Desc / Clms Page number 7>

 (coke) (water) (air) 0.21 C + 0.266 H2 0 + 0.07 02 + 0.26 N2 = (combustion gas)
 EMI7.1
 I 0.266 R2 -! - 0.014:

   GO vq- 0.196 C02 -! - 0.26 N2 + 4045 cal. or by weight:
2.5 kg of carbon (2.7 kg of 7,500 cal. Coke)
4.8 kg of water 8 m3 = 9.5 kg of air produce 16.8 kg of high pressure gas with a calorific power of 16.380 cal., To be introduced into the cylinder, against 1 kg of oil and 10,000 cal. for the classic Diesel process.



  THERMAL BALANCE- The gas produced in the generator passes through a regenerator where it heats the coke and water, producing high pressure vapor.



   Assuming that the gases leave the generator at 50 C and the reaction temperature is 1000 C, the following thermal balance is obtained.



   ACTIVE Regenerated by gas.
 EMI7.2
 
<tb>



  H2 <SEP> = <SEP> 0.266 <SEP> x <SEP> 7 <SEP>, 2 <SEP> x <SEP> 950 <SEP> = <SEP> 1820 <SEP> Cal.
<tb>
<tb>



  00, N2 = <SEP> = <SEP> 0.274 <SEP> @ <SEP> 7.3 <SEP> x <SEP> 950 <SEP> = <SEP> = <SEP> 1900 <SEP> "
<tb>
<tb> C02 <SEP> = <SEP> 0.196 <SEP> x <SEP> 11.35 <SEP> x <SEP> 950 <SEP> = <SEP> 2110 <SEP> "
<tb>
<tb> the <SEP> reaction <SEP> gives <SEP> 4045 <SEP> "
<tb>
<tb> 9875 <SEP> Cal.
<tb>
 
PAS S I F Heating of products
 EMI7.3
 
<tb> Water <SEP> - <SEP> 0.266 <SEP> x <SEP> 18.02 <SEP> x <SEP> 1040 <SEP> cal. <SEP> = <SEP> 5000 <SEP> Cal.
<tb>
<tb> coke <SEP> - <SEP> 0.21 <SEP> x <SEP> 12 <SEP> x <SEP> 0.3 <SEP> x <SEP> 1.2 <SEP> x <SEP> 985 = <SEP> = <SEP> 895 <SEP> "
<tb>
<tb> air <SEP> - <SEP> 0.33 <SEP> x <SEP> 7.3 <SEP> x <SEP> 9850 <SEP> = <SEP> 2370 <SEP> "
<tb>
<tb> Radiation, <SEP> losses <SEP> = <SEP> 1610 <SEP> "
<tb>
<tb> 9875 <SEP> Cal.
<tb>
 

 <Desc / Clms Page number 8>

 



  Chemical performance of the gas generator.



  0.266 x 57000 + 0.014 x 68000 16580 ------------------------------- ----- = 81.2%
0.21 x 96,000 20160
This efficiency can be higher when the radiation losses are reduced.
 EMI8.1
 goliSOE'ihLàTi0iî D'1RG1E .- for air compression:
1 ------- x 0.33 x 24.8 x 2.3 x 10g 10 225 63.2 m3 at.



   0.7 for water and coke feed: 0.266 x 18.02 x 225 x 1 = = 1.08 m3 at.



   1000
1 0.21 x 12 x 1.2 x 225 x ----- 0.6 8 m3 at.



   1000 -----------
Total = 64.95 m3 at. or in calories:
64.96 x 24.188 - 1570 calories.



   The mechanical energy thus consumed remains stored in the gases and is recovered by the machine.



  Second example: The use of gas in a Diesel engine.
To now use this high pressure gas in a diesel engine, the gas is conducted from the cylinders 29 through a pipe to a coil, where it is preheated; it is then supplied to the working cylinder using a pressure regulator.



   An ordinary 4-stroke diesel engine can be used, having a fuel valve of the type used for air injection, but with a larger cross section.



   The process allows a significant simplification of the construction, thanks to the omission of the oil supply members.



   Suppose now, that the combustible gas arrives in the cylinder at a temperature of almost 2500 0 or 500 C

 <Desc / Clms Page number 9>

 abs. It will then be assumed, in accordance with the conventional 4-stroke diesel process, that the degree of compression is 13 and therefore that the compression pressure is 33 at. and that the absolute temperature at the end of the compression is 850 0 abs.



  Assuming the excess air factor equal to 1.28, we obtain the following values:
The chemical equation for combustion in the cylinder can be written as follows.



   (combustion gas) (intake air)
 EMI9.1
 .0.366 H2 + 0.014 CO + 0.196 C02 + 0.23 N2 -! 0.18 02 -! - 0.668 N2 = (working gases)
0.21 CO2 + 0.928 N2 + 0.0402 + 0.266 H2O
The maximum affective combustion temperature (assuming the loss in cooling water according to Seiliger equal to 18% of the heat load) is 1730 abs.



   Suppose the maximum combustion pressure is 55 at abs, we obtain.



   Exhaust gas pressure: 5 at abs.



   Exhaust gas temperature: 1050 abs.



   Thermal efficiency, 50.4%
Average indicated pressure, 14.85 atm.abs.



   Effective yield: 47.7%
Mean effective pressure, 13.5 at abs.



   Efficiency relative to the original solid fuel:
38.7%
Specific power in CV eff. per liter of displacement (at 120 r.p.m.) = 2.25
The high efficiency of the use of coal and the high specific power (average pressure), compared with the conventional Diesel process, are mainly explained by the increase in weight of the engine gas, as the ratio of this gas to the air aspirated is 1.444: 0.848 = 1.7.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   In this example the pressure of the discharge gases is admitted as lost. By using a compound engine with a low pressure cylinder the above data can be further improved. The efficiency of the solid fuel (minus the energy consumed by the process itself) rises above 40%, a value that cannot be achieved by any other method of energy generation.



   Engine power can be further increased by adopting higher maximum charging pressures and using the ordinary supercharging process. As a result, the power can be increased in this manner to become more than four times that of the conventional method.



   - CLAIMS - -o-
1 -Process and device for. the production of gas at high pressure from a solid fuel and for the production of energy, characterized in that a gas is produced directly at a very high pressure and that this gas is then used as fuel in an engine with internal combustion.


    

Claims (1)

2 - Procédé suivant la revendication 1, caract'érisé en ce. que la gazéification est effectuée d'une façon continue dans un générateur à haute pression, garni intérieurement d'une matière réfractaire, en introduisant de l'air et de la vapeur à de très fortes pressions. 2 - Process according to claim 1, characterized in that. that the gasification is carried out continuously in a high pressure generator, lined internally with a refractory material, by introducing air and steam at very high pressures. 3- Procédé suivant les revendications 1 et 2, carac- térisé en ce qu'un gaz pauvre à forte pression est produit en maintenant l'air et la vapeur dans des rapporta variant entre 1 mol. de vapeur pour 1/2 mol. d'air et 1 mol. de vapeur pour 2 mol. d'air. 3- Process according to claims 1 and 2, charac- terized in that a lean gas at high pressure is produced by maintaining air and steam in ratios varying between 1 mol. of steam for 1/2 mol. of air and 1 mol. of steam for 2 mol. of air. 4 - Procédé suivant les revendications 1,2 et 3 caraa- térisé en ce que la production de vapeur à très forte pression, le chauffage préalable d'air à très forte pression et le refroi- <Desc/Clms Page number 11> dissement des gaz à très forte pression sont effectués par échange de chaleur entre les produits chauds de la réaction et l'eau, l'air et le charbon introduits dans le générateur. 4 - Process according to claims 1, 2 and 3, characterized in that the production of steam at very high pressure, the preliminary heating of air at very high pressure and the cooling <Desc / Clms Page number 11> The gases at very high pressure are released by heat exchange between the hot reaction products and the water, air and coal introduced into the generator. 5 - Procédé suivant les revendications 1,2,5 et 4, caractérisé en ce que la production de vapeur à forte pression et le refroidissement des gaz à forte pression sont effectués de manière que l'eau à forte pression est d'abord chauffée à une température voisine du point d'ébullition ou critique (250 à 3500 C) dans un échangeur de chaleur, en contre-courant avec des gaz de sortie déjà partiellement refroidis; ensuite, l'eau est transformée en vapeur ou chauffée au-dessus du point cri- tique dans un vapprisateur spécial à l'aide d'une source: particulière de chaleur, par exemple la chaleur de rayonnement d du générateur ; 5 - Process according to claims 1,2,5 and 4, characterized in that the production of high pressure steam and the cooling of the high pressure gases are carried out so that the high pressure water is first heated to a temperature close to the boiling point or critical (250 to 3500 C) in a heat exchanger, in countercurrent with the outlet gases already partially cooled; then the water is transformed into steam or heated above the critical point in a special ventilator using a particular source of heat, for example the radiant heat d from the generator; finalement,la vapeur chaude sous pression est chauffée plus loin dans l'échangeur de chaleur, en contre-cou- rant avec les gaz de réaction jusqu'à ce qu'ils atteignent une température voisine de la température de réaction. finally, the hot pressurized steam is heated further in the heat exchanger, countercurrent with the reaction gases until they reach a temperature near the reaction temperature. 6 - Dispositif servant à l'exécution du procédé suivant les revendications 1 à 5, caractérisé en ce qu'il com- porte un tube en serpentin disposé dans le garnissage réfrac- tire, près de la paroi de l'enveloppe en acier; le serpentin est parcouru par de l!eau sous pression ou de la vapeir près' EMI11.1 .",.,::r,,,,.H . de son point d'ébullition ou critique, agissant comme fluide de refroidissement; les fluides de refroidissement sont ainsi surchauffés et on évite un surchauffage des parois. 6 - Device for carrying out the method according to claims 1 to 5, characterized in that it comprises a serpentine tube disposed in the refracting lining, near the wall of the steel casing; the coil is traversed by pressurized water or vape near ' EMI11.1 . ",., :: r ,,,,. H. of its boiling or critical point, acting as a cooling fluid; the cooling fluids are thus superheated and overheating of the walls is avoided. 7 - Procédé suivant les revendications 1 à 5, carae,- térisé en ce qu'on emploie le gaz produit directement sous forte pression, au lieu d'air comprimé pour le démarrage du mo- teur, la chaleur du gaz détendu pouvant éventmellement encore être utilisée pour d'autres buts. 7 - Process according to claims 1 to 5, carae, - terized in that the gas produced directly under high pressure is used, instead of compressed air for starting the engine, the heat of the expanded gas possibly still further be used for other purposes.
BE381845D BE381845A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE381845A true BE381845A (en)

Family

ID=51328

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE381845D BE381845A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE381845A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0015208A1 (en) Apparatus for recovering the waste heat of a supercharged internal combustion engine
FR2558942A1 (en) METHOD AND INSTALLATION FOR RECOVERING LOST HEAT FROM GLASS OVEN
FR2558893A1 (en) METHOD FOR PRODUCING ENERGY USING A GAS TURBINE
FR2576968A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR OPERATING A POWER PLANT
FR2965582A1 (en) PLURIMODAL AUTODETENDER MOTOR WITH COMPRESSED AIR WITH ACTIVE CHAMBER INCLUDED
FR2963644A1 (en) Mechanical device for e.g. internal or external combustion engine, has triggering or isothermal/autothermal mechanism for utilizing heat from flow or mass of material or fuel, or heat from heat accumulator, to assure compression
FR2575812A1 (en) PROCESS FOR PRODUCING COLD AND / OR HEAT USING A NON-AZEOTROPIC MIXTURE OF FLUIDS IN AN EJECTOR CYCLE
FR2551848A1 (en) IMPROVEMENTS IN A FLUID HEATING SYSTEM COMPRISING AN ASSOCIATED ABSORPTION HEAT PUMP CYCLE
BE381845A (en)
FR2855984A1 (en) PROCESS FOR TREATING SMOKE
EP0066498A1 (en) Process and plant for ultra-rapid gasification of coal or a biomass
FR2855985A1 (en) PROCESS FOR TREATING SMOKE WITH ENERGY RECOVERY
WO2022064152A1 (en) Improved steam engine
FR2905691A1 (en) METHOD FOR GENERATING AN ENERGY SOURCE FROM A WET GASEOUS FLOW
WO2019115119A1 (en) Improved system for storing and harvesting energy
WO2014154869A1 (en) Cryogenic heat engine
FR3117163A1 (en) method for storing and recovering energy comprising a gas turbine for reheating compressed gas during expansion
Rusovs et al. Efficiency of Wood Biomass Gasification with Engines of Internal Combustion and Heat Pumps Applications
BE1013140A6 (en) Heat compressor and rotary engine
FR2607581A1 (en) Ambient heat converter
BE488691A (en)
EP0014630A1 (en) Thermodynamic engine and its use as a motor or as a refrigerating machine
FR3107195A1 (en) Method and apparatus for the production of chemical compounds
FR2491997A1 (en) Gas turbine driven electricity generator - includes heat exchange circuit condensing water vapour from exhaust and supplying water to gas-vapour mixing valve on inlet
FR2950110A1 (en) AUTONOMOUS AIR REFRIGERATION METHOD, ADAPTABLE TO THERMAL MOTORS, INCLUDING COMBUSTION TURBINES.