BE376238A - - Google Patents

Info

Publication number
BE376238A
BE376238A BE376238DA BE376238A BE 376238 A BE376238 A BE 376238A BE 376238D A BE376238D A BE 376238DA BE 376238 A BE376238 A BE 376238A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
conductors
machine according
groove
phase
insulation
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE376238A publication Critical patent/BE376238A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H02GENERATION; CONVERSION OR DISTRIBUTION OF ELECTRIC POWER
    • H02KDYNAMO-ELECTRIC MACHINES
    • H02K3/00Details of windings
    • H02K3/32Windings characterised by the shape, form or construction of the insulation

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Power Engineering (AREA)
  • Insulation, Fastening Of Motor, Generator Windings (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Machine électrique peur haute tension., 
Dans les machines électriques pour   haut::;   tension,le placement d'un isolement suffisant dans l'enroulement de haute tension offre de grandes difficultés. 1 'isolement exige dans ce cas beau- coup de place et diminue considérablement la bonne utilisation de la machine. Lorsque dans les machines d'une puissance déterminée on veut passer à une tension plus élevée pour la même puissance on ne peut plus employer le modèle   destinéà   cette puissance et l'on doit prendre le modèle destiné à une puissance plus grande ce qui rend la machine plus grande et plus coûteuse. 



   La présente invention remédie à ces inconvénients par le fait que l'isolement de conducteurs de même largeur superposés dans une rainure est exécuté avec une épaisseur différente dans le sens de la périphérie et cela de   telle    façcn   que cette épaisseur d'isolement va en augmentant dans le sens radial dans le sens de la périphérie en se fermant seulement au cercle maximum de délimi- tation de la rainure c'est à dire que   dans  e cas de rainures 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 disposées dans le stator de la machiner'épaisseur va en augmen- tant vers lefond de la rainure et dans le cas de rainures disposées dans le rotor vers l'intervalled'air. Les tensions augmenteront de la même manière entre le fer de la machine et les conducteurs successifs d'une rainure.

   Les dents situées dans la région d'enroulement et appartenant au paquet de tôles retenant l'enroulement sont en outre avantageusement dimensionnées de façon à posséder sur toute leur hauteur exactement la même ou approximativement la même largeur. 



   On obtient ainsi ce résultat qu'un espace actuellement mal utilisé entre les rainures est employé pour le placement de l'isolement nécessaire à cause de l'élévation de tension tandis qu'à la garniture pour le courant on ne doit rien changer ou l'on doit peu changer par rapport au modèle   normal.   Lespertes de magnétisation dans les dents sont diminuées car pour un même volume de dents une dent à blancs parallèles développe des pertes moindres qu'une dent en forme de coin. L'induction des dents devient en outre à peine plus grande que l'induction d' étrier. 



  On obtient par conséquent des conditions d'échauffement favora- bles. L'induction d'intervalle d'air ne doit pas être diminuée. 



  Comme autres avantages, on obtient une dispersion abondante et une bonne forme de la courbe de la force électro¯motrice produite dans la machine. Dans le cas de l'application de l'invention à des enroulements de stator,dans lesquels les conducteurs de la tension la plus basse sont vers le rotor,l'enroulement ne doit pas,pour des considérations de tension être placé plus   profondé-   ment et le diamètre extérieur du paquet de tôles du stator ne eci doit pas être augmenté. 



   Un exemple de réalisation de l'invention est représenté à la fig. 1 du dessin. Celle-ci montre en coupe la partie e d'un paquet de tôles de stator avec une rainure n. Dans la rainure sorit disposés l'un derrière   llautre   dans le sens radial les con ducteurs 1-6 et suivant la présente invewntion ils sont entourés 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 d'une couche d'isolement dont la largeur   augmente   vers le fond de la rainure ,tandis que l'un par rapport à l'autre ils sont isolés aussi fortement.

   L'exemple de réalisation montre en même temps un mode particulier de réalisation de l'isolement, Tous les conducteurs sont d'abord entourés de couches d'égale épaisseur i1-i6 d'isolement individuel.Les conducteurs isolés individuelle- ment sont en outre entourés de deux couches communes d'isolement a et b dont la couche extérieure possède partout la même épaisseur tandis que l'épaisseur de la couche intérieure a va en augmentant vers le fond de la rainure. Cette couche est   avantageusement   éta- blie de telle manière qu'elle est exécutée d'abord également de la même épaisseur partout et que la matière en excès ett par exem- ple éliminée de la couche par fraisage. 



   Une autre forme de l'isolement est représentée à la fig. 2. 



  On y a représenté cinq conducteurs   7-11   dans une   rcinure   .Les conducteurs possèdent également des couches d'isolement individuel, les   i7-i11.   En outre les conducteurs 10 et 11 sont entourés d'une enveloppe d'isolement commune c,les ccnducteurs 9,10 et 11 d'une enveloppe analogue d,les conducteurs 8-11 d'une enveloppe e et tous les conducteurs d'une enveloppe commune f. pes groupes de conducteurs isolés séparément possèdent donc chacun une enve- loppe isolante commune qui entoure l'isolement individuel des conducteurs. Les enveloppes   isolantes   communes sont partout de la même grosseur.

   Pour éviter des cavités entre les couches,l'iso- lement individuel des conducteurs 7 à 10 n'est pas choisi partout de la même épaisseur mais il est complètement supprimé du côté tourné vers le conducteur situé en dehors de l'enveloppe commune et ca en s'amincissant sur les flancs des conducteurs vers ce côté de sorte qu'il est remplacé en partie par les couches isolan- tes communes à des groupes de conducteurs. 



   Pour la disposition d'un enroulement comportant un isclament effectué suivant la présente invention, on obtient en outre une forme de réalisation particulièrement avantageuse lorsque 1'enroule ment est établi de telle façon que dans l'enroulement d'une phase on fait passer d'abord tous les conducteurs de   cëttephase   isolés 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 le plus faiblement.dans le sens de la périphérie et ensuite les couches de conducteurs successives dans le sens radial. On obtient ainsi les plus petites différences de tension entre les couches de barre superposées dans les rainures. Un semblable enroulement est   représentéà   la fig. 3 pour une machine à deux pôles d'excita- tion. On a employé ici un enroulement à boucles avec deux bobines pour chaque phase.

   Les différentes boucles de spires dune bobine d'une phase sont conduites successivement à travers toutes les rainures assignées d'un côté à l'autre et ensuite les boucles de la seconde bobine de cette phase sont conduites dans toutes les rainures assignées à cette phase en sens inverse. Ceci est ensuite répété avec la seconde couche de conducteurs et les couches sui- vantes.

   Lors du passage d'une   bobina   de cette phase à la bobine suivante de la même phase ,on   irait, conformëment   à l'usage exis- tant,de l'extrémité de conducteur g située au sommet des connec- teurs frontaux de la première bobine   el,comme   on l'a représenté en   pointillé   à la fig. 3,au premier conducteur t de la seconde bobine s2 avec un collecteur frontal h au point de sommet k de connecteurs frontaux d'une autre phase, et de là vers l'arriére vers le commencement du conducteur t.

   De semblables liaisons en anneau peuvent être évitées suivant la présente invention lorsque l'extrémité g située au sommet des connecteurs frontaux, de la première bobine est reliée directement au commemeoment du premier conducteur de rainure de la bobine suivante et cela au moyen d'un conducteur de liaison s'etendant parallélelement aux   conr.ec-   teurs de barres de la première bobine. Ce conducteur n'atteint pas directement le commencement de la première batte t de la secon. de bobine mais une extrémité de la dernière barre   d'une   phase voisine. Ildoit par conséquent,à son extrémité être recourbé vers le commencement de la première barre de la seconde bobine. 



  Pour faciliter la liaison,certaines barres reçoivent,suivant les besoins,des extrémités plus saillantes que d'autres. 



   Comme dans les enroulements à haute tension tout intervalle entre la matière isolante conduirait à des   phénomènes   de lumines- cence,les différentes couches d'isolement sont avantageusement 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 plongées avant l'assemblage dans une laque isolante qui possède avantageusement une constante diélectrique de même val eur que la matière de la couche. 



   D'enroulement décrit ne présente non plus aucune difficulté aux points de croisement car il se présente en ces endroits au maximum la tension do phase et non pas comme dans d'autres enroulements la tension enchaînée. 



   REVENDICATIONS.      



  1) Machine électrique pour haute   tension,caractérisée   en ce que l'épaisseur ,de l'isolement de conducteurs de même largeur dans le sens radial superposés dans une rainure, va en augmentant dans le sens de la périphérie en se fermant seulement sur le cercle le plus grand de délimitation des rainures.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Electric machine afraid of high voltage.,
In electric machines for high ::; voltage, placing sufficient insulation in the high voltage winding presents great difficulties. The isolation in this case requires a lot of space and considerably reduces the good use of the machine. When in machines of a given power we want to switch to a higher voltage for the same power, we can no longer use the model intended for this power and we must take the model intended for a greater power which makes the machine larger and more expensive.



   The present invention overcomes these drawbacks by the fact that the insulation of conductors of the same width superimposed in a groove is carried out with a different thickness in the direction of the periphery and this in such a way that this insulation thickness increases over time. the radial direction in the direction of the periphery, closing only at the maximum delimiting circle of the groove, that is to say that in the case of grooves

 <Desc / Clms Page number 2>

 arranged in the stator of the machine, the thickness increases towards the bottom of the groove and in the case of grooves arranged in the rotor towards the air gap. The tensions will increase in the same way between the iron of the machine and the successive conductors of a groove.

   The teeth located in the winding region and belonging to the sheet package retaining the winding are further advantageously dimensioned so as to have over their entire height exactly the same or approximately the same width.



   This results in the result that a currently misused space between the grooves is employed for the placement of the necessary insulation due to the voltage rise while at the current packing nothing has to be changed or the we must change little compared to the normal model. Magnetization losses in teeth are reduced because for the same volume of teeth a tooth with parallel blanks develops less losses than a wedge-shaped tooth. In addition, the tooth induction barely becomes larger than the stirrup induction.



  Favorable heating conditions are therefore obtained. The air gap induction should not be reduced.



  As other advantages, abundant dispersion and good shape of the curve of the electromotive force produced in the machine are obtained. In the case of the application of the invention to stator windings, in which the conductors of the lowest voltage are towards the rotor, the winding should not, for tension considerations, be placed deeper. and the outside diameter of the stator sheet bundle should not be increased.



   An exemplary embodiment of the invention is shown in FIG. 1 of the drawing. This shows in section the part e of a package of stator sheets with a groove n. In the groove are arranged one behind the other in the radial direction the conductors 1-6 and according to the present invention they are surrounded

 <Desc / Clms Page number 3>

 an insulating layer whose width increases towards the bottom of the groove, while relative to each other they are also strongly insulated.

   At the same time, the example embodiment shows a particular embodiment of the insulation. All the conductors are first surrounded by layers of equal thickness i1-i6 of individual insulation. The individually insulated conductors are furthermore surrounded by two common insulation layers a and b, the outer layer of which has the same thickness everywhere, while the thickness of the inner layer a increases towards the bottom of the groove. This layer is advantageously established in such a way that it is first also made of the same thickness everywhere and that the excess material is, for example, removed from the layer by milling.



   Another form of isolation is shown in fig. 2.



  Five conductors 7-11 are shown in a row. The conductors also have individual insulation layers, the i7-i11. In addition, the conductors 10 and 11 are surrounded by a common insulation casing c, the conductors 9, 10 and 11 by a similar casing d, the conductors 8-11 with a casing e and all the conductors of a common envelope f. These groups of separately insulated conductors therefore each have a common insulating shell which surrounds the individual insulation of the conductors. Common insulation jackets are the same size everywhere.

   In order to avoid cavities between the layers, the individual insulation of the conductors 7 to 10 is not chosen everywhere of the same thickness but it is completely eliminated on the side facing the conductor located outside the common envelope and this by becoming thinner on the sides of the conductors towards this side so that it is partly replaced by the insulating layers common to groups of conductors.



   For the arrangement of a winding comprising an isclament made according to the present invention, a particularly advantageous embodiment is furthermore obtained when the winding is established in such a way that in the winding of a phase one passes from first all insulated side conductors

 <Desc / Clms Page number 4>

 most weakly in the direction of the periphery and then the successive layers of conductors in the radial direction. The smallest voltage differences between the bar layers superimposed in the grooves are thus obtained. A similar winding is shown in fig. 3 for a machine with two excitation poles. A loop winding with two coils for each phase has been used here.

   The different loops of turns of a coil of one phase are successively driven through all the assigned grooves from side to side and then the loops of the second coil of that phase are conducted into all the grooves assigned to that phase in reverse. This is then repeated with the second layer of conductors and subsequent layers.

   When passing from a coil of this phase to the next coil of the same phase, we would go, in accordance with existing usage, from the end of the conductor g located at the top of the front connectors of the first coil. el, as shown in dotted lines in FIG. 3, to the first conductor t of the second coil s2 with a front collector h at the apex point k of front connectors of another phase, and thence back to the beginning of the conductor t.

   Similar ring connections can be avoided according to the present invention when the end g located at the top of the front connectors, of the first coil is connected directly to the commemeoment of the first groove conductor of the following coil and this by means of a conductor. connecting link extending parallel to the busbar connectors of the first coil. This conductor does not directly reach the beginning of the first bat of the secon. coil but one end of the last bar of a neighboring phase. It must therefore, at its end be bent towards the beginning of the first bar of the second coil.



  To facilitate the connection, some bars receive, according to needs, more protruding ends than others.



   As in high voltage windings any gap between the insulating material would lead to luminescence phenomena, the different insulation layers are advantageously

 <Desc / Clms Page number 5>

 plunged before assembly in an insulating lacquer which advantageously has a dielectric constant of the same value as the material of the layer.



   The winding described does not present any difficulty either at the crossing points because there is in these places the maximum phase voltage and not as in other windings the chained voltage.



   CLAIMS.



  1) Electric machine for high voltage, characterized in that the thickness, of the insulation of conductors of the same width in the radial direction superimposed in a groove, increases in the direction of the periphery while closing only on the circle the largest delineation of the grooves.


    

Claims (1)

2) Machine électrique suivant la revendication 1 caractérisée en ce que les dents se trouvant dans la zône d'enroulement possèdent sur toute leur hauteur la même largeur ou approximati' ement 1a même largeur. 2) Electric machine according to claim 1 characterized in that the teeth located in the winding zone have over their entire height the same width or approximately 1a the same width. 3) Machine électrique suivant la revendication 1,caractérisée en ce que tous les conducteurs d'une rainure ossédent un isole- ment individuel de même épaisseur. 3) Electric machine according to claim 1, characterized in that all the conductors of a groove ossent an individual insulation of the same thickness. 4) Machine électrique suivant la revendication 3,caractérisée en ce que tous les conducteurs isolés individuellement d'une rainure sont entourés complètement d'une ou de plusieurs enve- loppes isol antes communes. 4) Electrical machine according to claim 3, characterized in that all the conductors individually insulated with a groove are completely surrounded by one or more common insulated envelopes. 5) Procédé pour la fabrication d'enroulements pour machines électriques suivant la revendication 1,caractérisée en ce que l'enveloppe isolante commune pour plusieurs conducteurs d'une rainure est établie d'abord avec une même épaisseur et que la matière en excès en est ensuite enlevée. 5) A method for the manufacture of windings for electrical machines according to claim 1, characterized in that the common insulating envelope for several conductors of a groove is established first with the same thickness and that the excess material is then removed. 6) Machine électrique suivant la revendication 1, caractérisée en ce que des groupes de conducteurs isolés individuellement d'une rainure possèdent chacun une enveloppe isolante commune. <Desc/Clms Page number 6> 6) Electrical machine according to claim 1, characterized in that groups of conductors individually insulated with a groove each have a common insulating envelope. <Desc / Clms Page number 6> 7) Machine électrique suivant la revendication 6 'caractérisée, en ce qu'une couche d'isolement commune aux conducteurs d'un groupe remplace en partie l'isolement individuel de conducteurs du groupe. 7) An electric machine according to claim 6 'characterized in that an insulation layer common to the conductors of a group partially replaces the individual insulation of the conductors of the group. 8) Machine électrique suivant la revendication 1, caractérisée en ce que,dans l'enroulement le courant parcourt,d'abord tous les conducteurs d'une phase situés dans une couche extérieure de conducteurs et ensuite les couches des conducteurs successives dans le sens radial,de la phase. 8) Electrical machine according to claim 1, characterized in that, in the winding the current flows, first all the conductors of a phase located in an outer layer of conductors and then the successive layers of conductors in the radial direction , phase. 9) Machine électrique suivant la revendication 8,caractérisée en ce que tous les conducteurs d'une rainure sont réunis en un faisceau qui parcourt toute la phase dans le fer du stator et dans la tête d'enroulement comme un conducteur multiple,et en ce que c'est seulement par liaison du commencement et de la fin du faisceau continu qu'est établi le montage en série des différents conducteurs s'étendant parallélement 10) Machine électrique suivant la revendication 9,caractérisée en ce que l'extrémité'd'une bobine d'une phase se trouvant au som- met des connecteurs frontaux est reliée directement par un conduc- teur s'étendant parallèlement au connecteur de barre de la premiè- re bobine,au commencement du premier conducteur de rainure de la bobine suivante de la même phase. 9) Electrical machine according to claim 8, characterized in that all the conductors of a groove are united in a bundle which traverses the entire phase in the iron of the stator and in the winding head as a multiple conductor, and in this that it is only by connecting the beginning and the end of the continuous beam that the series connection of the various conductors extending in parallel is established 10) Electrical machine according to claim 9, characterized in that the end'd ' a coil of one phase at the top of the front connectors is connected directly by a conductor extending parallel to the bar connector of the first coil, at the start of the first groove conductor of the next coil of the same phase. 11) Procédé pour l'isolement de conducteurs de machines électri- ques suivant la revendication l,caractérisé en ce que les diffé- rentes couches d'isolement sont plongées,avant l'assemblage, dans une laque isolante ayant de préférence une constante diélectrique de même valeur que la matière de la couche. 11) A method for the insulation of conductors of electrical machines according to claim l, characterized in that the different insulation layers are immersed, before assembly, in an insulating lacquer preferably having a dielectric constant of same value as the material of the layer.
BE376238D BE376238A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE376238A true BE376238A (en)

Family

ID=46703

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE376238D BE376238A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE376238A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2690289A1 (en) Roebel bar for an improved half-coil configuration for a stator.
EP0793870B2 (en) Permanent magnet synchronous motor
FR2868620A1 (en) POLYPHASE INDUCTOR FOR ROTATING ELECTRIC MACHINE, IN PARTICULAR AN ALTERNATOR FOR A MOTOR VEHICLE, AND METHOD FOR MANUFACTURING THE SAME
FR2869473A1 (en) CONCENTRATED WINDING STATOR COIL FOR AN ELECTRIC ROTATING MACHINE
FR2580438A1 (en) HIGH VOLTAGE DYNAMOELECTRIC MACHINE WITH SELECTIVELY INCREASED INSULATION RESISTANCE BETWEEN THE COIL SPIERS
WO2020174179A1 (en) Stator for a rotating electrical machine
FR2842363A1 (en) ELECTRIC ROTATING MACHINE OF STATOR COIL TYPE WITH SEQUENTIAL SEGMENT JUNCTIONS
CH364834A (en) Rotor of a synchronized asynchronous motor
EP4066358A1 (en) Rotary electric machine stator with asymmetric winding
BE376238A (en)
WO2020174190A1 (en) Stator for a rotating electrical machine
CH715403A2 (en) Winding for electric machines.
FR2970824A1 (en) ELECTRIC MACHINE INDUCT, MANUFACTURING METHOD AND ELECTRIC MACHINE EQUIPPED WITH SUCH INDUCTURE
WO2011018716A2 (en) Rotating electric machine comprising an exciter
CA2294109C (en) Two-slot plane coiling method for rotating electric machine
FR3078207A1 (en) STATOR OF AN ELECTRIC MACHINE WITH DOUBLE INSERTION OF WINDINGS IN THE SLOTS
FR2550026A1 (en) Stator for high-voltage electrical machine.
FR3093385A1 (en) Rotating Electric Machine Stator
FR3125366A1 (en) Rotating electrical machine stator and method of manufacture
FR3125365A1 (en) Rotating electrical machine stator and method of manufacture
FR2963174A1 (en) Stator for electric motor, has annular body comprising teeth distributed regularly on interior surface and coils placed around each tooth, where thickness of each of coils is less than specific value of thickness of tooth
FR2821480A1 (en) MULTI-STRANDED MUTUALLY INSULATED CONDUCTOR CABLE WITH CERTAIN NON-ISOLATED INDIVIDUALLY STRANDS AND INDUCING COIL FOR HIGH CURRENTS INCLUDING AT LEAST ONE SUCH CABLE
WO2007065929A1 (en) Connecting of exciter coil to the rectifying means
EP4338260A1 (en) Winding based on a typology of a magnet-based synchronous rotating electric machine for self-propelled mobile device
CH361055A (en) Universal electric motor with salient poles and at least two speeds