BE373743A - - Google Patents

Info

Publication number
BE373743A
BE373743A BE373743DA BE373743A BE 373743 A BE373743 A BE 373743A BE 373743D A BE373743D A BE 373743DA BE 373743 A BE373743 A BE 373743A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
gate
grid
resistor
stage
triode
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE373743A publication Critical patent/BE373743A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H03ELECTRONIC CIRCUITRY
    • H03FAMPLIFIERS
    • H03F3/00Amplifiers with only discharge tubes or only semiconductor devices as amplifying elements
    • H03F3/20Power amplifiers, e.g. Class B amplifiers, Class C amplifiers
    • H03F3/22Power amplifiers, e.g. Class B amplifiers, Class C amplifiers with tubes only

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Power Engineering (AREA)
  • Amplifiers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Montage pour des amplificateurs transmetteurs ou récepteurs comportant des tubes   thermoloniques.   



   Dans les amplificateurs de grande puissance compor- tant des tubes thermoioniques, il peut arriver que, pour une valeur déterminée des tensions à l'entrée de l'amplifica- teur, il se produise des courants de grille considérables dans un ou plusieurs des tubes suivants. Par suite de ces courants de   grille,   l'impédance intercalée dans le circuit de plaque du tube précédent   décroît,   ce qui a pour conséquence que l'accroissement ultérieur des tensions à l'entrée de l'ampli- ficateur ne produit au'un accroissement insignifiant du cou- rant de sortie, tandis que la dissipation anodique du tube précédant celui dans lesquels les courants de grille se pro- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 duisent, croît considérablement aux dépens du rendementde l'amplificateur.

   En outre, une dissipation anodique   exces-   sive a un effet fâcheux sur la longévitédes tubes, notari- ment dans- les amplificateurs transmetteurs. 



   La présente invention permet d'obvier à cet incon- vénient et consiste en ce que les courants de grille se pro- duisant dans un étage d'amplification sont utilisés pour aug- menter la tension de grille négative du tube dans l'étage précédent.Ceci a pour résultat que   lorsque il   se produit des courants de grille dans un étage quelconque, l'amplification de l'étage précédent décroît, de sorte que les courants de grille dans l'étage mentionné en premier lieu décroissent, sans que l'énergie de sortie de cet étage décroisse sensible- ment. Grâce au courant de grille réduit, le rendement de l'é- tage précédent est meilleur, tandis qu'en outre l'accroisse- ment de la tension de grille négative a un effet favorable sur le rendement. 



   Si l'on a plusieurs étages d'amplification à la suite les uns des autres, on peut appliquer l'invention plusieurs fois. 



   On peut influencer la tension de grille négative en intercalant, de préférence du côté de la cathode, une résistance dans le circuit de grille d'un ou de plusieurs tubes et en reliant l'extrémité qui n'est pas connectée à la cathode, ou un autre point de cette résistance, directe- ment ou à travers une résistance à un point du circuit de grille du tube de   'l'étage   d'amplification précédent. 



   Dans les montages   d'amplification   comportant plu- sieurs tubes thermoïoniques, on peut utiliser un système de résistances en montant une résistance séparée entre un point commun des circuits de chauffage et chacune des grilles et en reliant également les unes aux autres, au moyen de   résistan-   ces, les grilles des tubes montés dans les étages succes- sifs. Par un choix convenable des différentes résistances, 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 l'effet susdit produit par des courants de grille peut être supprimé presque complètement. 



   L'invention va être décrite plus en détails avec référence au dessin annexé qui en représente, à titre d'exem- ple, plusieurs modes de réalisation. 



   La   fig.l   montre une lampe à trois électrodes, dans le circuit de plaque de laquelle on a monté un circuit accor- dé 2, qui est accouplé indictivement avec le circuit de grille d'une lampe à trois électrodes suivantes 6. Le circuit de grille de la lampe triode 6 est constitué par une bobine de self 3 et par une résistance 4 qui est, de préférence, mon- tée en parallèle avec un condensateur 5. La résistance 4 est placée entre la bobine de self 3 et la cathode de la lampe triode 6. L'extrémité de la résistance 4 est reliée au point 
7 du circuit de grille de la lampe triode 1. Entre le point 
7 et la résistance 4 est intercalée une résistance 8. Le point 7 est relié à la cathode de la lampe triode 1 à travers une résistance 12, qui est montée en parallèle avec un conden- sateur 10. La résistance 8 peut aussi ne pas exister.

   Le con- densateur 10 constitue un trajet à faible impédance pour le courant alternatif se produisant dans le circuit de grille de la lampe triode 1. Le fonctionnement du montage montré sur la fig.l va. être décrit ci-après à l'aide de la fig.2. 



   Sur la fig. 2 la courbe 13 est la courbe caractéris- tique du courant de grille de la lampe triode 1. La tension préliminaire de grille de la lampe triode 1 est choisie de telle façon qu'elle soit normalement fortement négative, de sorte que dans le cas où il se produit une tension alterna- tive dans la bobine de self 14, les "sommets" seuls sont ac- tifs. Ceci est représenté schématiquement sur la fig.2, où la tension de repos de la grille de la lampe triode 1 est située   @   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 en 15. Lorsqu'une tension alternative est appliquée, par induction, au circuit de grille, cette tension a une courbe représentée par la courbe de sinus 16. Aussitôt que la tension croit au-dessus de la valeur indiquée par 27, la lampe triode'      1 laisse passer du courant anodique.

   Il est clair,que dans ce cas seulement, les sommets hachés de la courbe 16 sont actifs. Si l'amplitude de la tension alternative, représen- tée par la courbe 16, croît il peut arriver qu'il se produise du courant de grille dans la triode 6. Ce courant passe à partir de la cathode, à travers la résistance 4, par la bobine de self 6 vers la grille et ensuite vers la cathode, de sorte que l'extrémité de la résistance 4 a une tension négative par rapport à la cathode. Etant donné que les ca- thodes sont reliées à la terre ou du moins reliées les unes aux autres, comme il est d'usage dans les amplificateurs, le point 7 présentera également une valeur négative plus élevée par rapport à la cathode de la lampe triode 1 lors' qu'il se produit des courants de grille dans la lampe triode 6.

   Ceci a pour conséquence que le point indiquant la tension de repos, qui est désigné sur la fig. 2 par 15, se déplace vers la gauche, de sorte que la partie active des sommets 16 décroit. Par suite, la production de courant de grille dans la lampe triode 6 sera combattue, tandis qu'il ne se produira pas de dissipation indésirable à la plaque de la lampe trio- de .1. 



   La fig.3 montre un montage comportant plusieurs lampes à trois électrodes montées à la suite les unes des autres. Le montage est représenté schématiquement, et.on a omis les connexions intutiles à la compréhension de l'in- vention. Les différentes lampes triodes sont désignées par 17,18 et 19. Toutes les cathodes des tubes sont reliées à la terre en 20. Le point 20 est relié aux grilles des lampes   @   

 <Desc/Clms Page number 5> 

 triodes 19, 18 et 17 à travers les résistances 21, 22 et 23. 



   La grille de la lampe triode 17 est reliée à celle de la lampe triode 18 à travers une résistance 24, tandis que la grille de la lampe triode 18 est connectée à celle de la lampe triode 19 à travers une résistance 25. Par un choix judicieux et en donnant aux   r'sistances   21, 22, 23, 24 et 
25 une valeur convenable, on peut éliminer pratiquement complètement l'effet fâcheux produit par les courants de grille. 



   Il va-sans dire que l'invention n'est pas limitée aux montages représentés sur le dessin, étant donné qu'elle peut aussi être   appliquée   aux   amplificateurs   à montage   push-pull   ou symétaique, et aux amplificateurs où l'amplifi- cation s'allie à la multiplication de fréquence. Il est clair que dans ce cas il ne faut que des modifications légères pour réaliser le principe de l'invention.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Assembly for transmitting or receiving amplifiers comprising thermolonic tubes.



   In high power amplifiers incorporating thermionic tubes, it may happen that for a given value of the voltages at the input of the amplifier, considerable gate currents occur in one or more of the following tubes . As a result of these gate currents, the impedance interposed in the plate circuit of the preceding tube decreases, with the consequence that the subsequent increase in the voltages at the input of the amplifier does not produce an increase. insignificant of the output current, while the anode dissipation of the tube preceding the one in which the grid currents occur

 <Desc / Clms Page number 2>

 increase considerably at the expense of amplifier efficiency.

   In addition, excessive anodic dissipation has a detrimental effect on the longevity of tubes, particularly in transmitting amplifiers.



   The present invention obviates this drawback and consists in that the gate currents occurring in one amplification stage are used to increase the negative gate voltage of the tube in the preceding stage. This has the result that when there are gate currents in any stage, the amplification of the previous stage decreases, so that the gate currents in the first mentioned stage decrease, without the energy. output of this stage decreases appreciably. Thanks to the reduced gate current, the efficiency of the previous stage is better, while furthermore the increase of the negative gate voltage has a favorable effect on the efficiency.



   If there are several amplification stages one after the other, the invention can be applied several times.



   The negative grid voltage can be influenced by inserting, preferably on the cathode side, a resistor in the grid circuit of one or more tubes and connecting the end which is not connected to the cathode, or another point of this resistor, directly or through a resistor at a point on the tube gate circuit of the previous amplification stage.



   In amplification assemblies comprising several thermionic tubes, a resistor system can be used by mounting a separate resistor between a common point of the heating circuits and each of the grids and also connecting them to each other, by means of resistors. - these, the grids of the tubes mounted in the successive stages. By a suitable choice of different resistances,

 <Desc / Clms Page number 3>

 the aforesaid effect produced by grid currents can be suppressed almost completely.



   The invention will be described in more detail with reference to the accompanying drawing which shows, by way of example, several embodiments thereof.



   Fig. 1 shows a lamp with three electrodes, in the plate circuit of which a matched circuit 2 has been mounted, which is indictively coupled with the gate circuit of a lamp with three subsequent electrodes 6. The circuit of grid of triode lamp 6 is formed by a coil of choke 3 and by a resistor 4 which is preferably connected in parallel with a capacitor 5. Resistor 4 is placed between the coil of choke 3 and the cathode of triode lamp 6. The end of resistor 4 is connected to point
7 of the triode lamp gate circuit 1. Between point
7 and resistor 4 is interposed a resistor 8. Point 7 is connected to the cathode of the triode lamp 1 through a resistor 12, which is connected in parallel with a capacitor 10. Resistor 8 may also not exist. .

   Capacitor 10 provides a low impedance path for the alternating current occurring in the gate circuit of triode lamp 1. Operation of the assembly shown in Fig. 1 goes. be described below using fig. 2.



   In fig. 2 the curve 13 is the characteristic curve of the gate current of the triode lamp 1. The preliminary gate voltage of the triode lamp 1 is chosen such that it is normally strongly negative, so that in the case where an alternating voltage is produced in the choke coil 14, the "peaks" alone are active. This is shown schematically in fig. 2, where the idle voltage of the gate of the triode lamp 1 is located @

 <Desc / Clms Page number 4>

 at 15. When an alternating voltage is applied, by induction, to the gate circuit, this voltage has a curve represented by the sine curve 16. As soon as the voltage rises above the value indicated by 27, the triode lamp '1 allows anode current to pass.

   It is clear, that in this case only, the chopped vertices of the curve 16 are active. If the amplitude of the alternating voltage, represented by curve 16, increases, it may happen that gate current occurs in triode 6. This current flows from the cathode, through resistor 4, by the choke coil 6 to the grid and then to the cathode, so that the end of the resistor 4 has a negative voltage with respect to the cathode. Since the cathodes are grounded or at least bonded to each other, as is customary in amplifiers, point 7 will also have a higher negative value compared to the cathode of the triode lamp. 1 when grid currents occur in the triode lamp 6.

   This has the consequence that the point indicating the rest voltage, which is designated in FIG. 2 by 15, moves to the left, so that the active part of vertices 16 decreases. As a result, the generation of gate current in the triode lamp 6 will be suppressed, while there will be no unwanted dissipation at the plate of the triode lamp. 1.



   FIG. 3 shows an assembly comprising several lamps with three electrodes mounted one after the other. The assembly is shown schematically, and connections unnecessary to understanding the invention have been omitted. The different triode lamps are designated by 17, 18 and 19. All the cathodes of the tubes are connected to earth at 20. Point 20 is connected to the grids of the lamps @

 <Desc / Clms Page number 5>

 triodes 19, 18 and 17 through resistors 21, 22 and 23.



   The grid of the triode lamp 17 is connected to that of the triode lamp 18 through a resistor 24, while the grid of the triode lamp 18 is connected to that of the triode lamp 19 through a resistor 25. By a judicious choice. and giving resistances 21, 22, 23, 24 and
At a suitable value, the untoward effect produced by the gate currents can be practically completely eliminated.



   It goes without saying that the invention is not limited to the assemblies shown in the drawing, since it can also be applied to amplifiers with push-pull or symmetrical assembly, and to amplifiers where the amplification s 'combines with frequency multiplication. It is clear that in this case only slight modifications are required to achieve the principle of the invention.


    

Claims (1)

- :- R E S U M E -:- Cette invention concerne un montage pour des ampli- ficateurs transmetteurs ou récepteurs comportant des tubes thermoioniques, dans lequel on peut modifier la tension de grille d'un étage d'amplification au moyen des courants de grille se produisant dans l'étage suivant, ce montage pouvant présenter en outre les particularités suivantes, séparément ou en combinaison : - :- ABSTRACT -:- This invention relates to an assembly for transmitting or receiving amplifiers comprising thermionic tubes, in which the gate voltage of one amplification stage can be changed by means of gate currents occurring in the following stage. which may also have the following particularities, separately or in combination: a. dans un ou plusieurs étapes la grille de commande du tube est reliée à l'extrémité côté grille d'une résistance montée entre la grille et la cathode dans un étage suivant. b. les grilles de deux tubes consécutifs sont re- liées chaque fois par des résistances, tandis que toutes les @ <Desc/Clms Page number 6> grilles sont conne-Qtées séparément à traversune résistance à la terre ou à un autre point de potentiel constant, par exemple à un point commun des circuits de chauffage. at. in one or more stages the tube control grid is connected to the grid side end of a resistor mounted between the grid and the cathode in a subsequent stage. b. the grids of two consecutive tubes are connected each time by resistors, while all the @ <Desc / Clms Page number 6> grids are connected separately through a resistance to earth or to another point of constant potential, for example to a common point of the heating circuits.
BE373743D BE373743A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE373743A true BE373743A (en)

Family

ID=44631

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE373743D BE373743A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE373743A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE373743A (en)
EP3729627B1 (en) Dc-dc converter for a bidirectional charger
JP3492915B2 (en) Efficient highly linear traveling wave tube
US2219590A (en) Multiunit tube
BE388302A (en)
FR2833748A1 (en) Travelling wave tube amplifier earth/satellite communication simplified electron tube collector having electron beam part directly collector directed and part redirected collector using vacuum pump tube.
BE371803A (en)
BE410449A (en)
BE427658A (en)
CA2083490C (en) Wave propagation signal transmission device and applications thereof for amplifying such signals
BE404834A (en)
BE355052A (en)
BE364098A (en)
SU495968A1 (en) Electronic tube
KR20060134386A (en) Power suppling circuit for traveling wave tube amplifier
BE475189A (en)
BE397505A (en)
SU291615A1 (en) ELECTRONIC MICROWAVE AMPLIFIER
BE382999A (en)
BE399758A (en)
BE391581A (en)
BE340140A (en)
BE422715A (en)
BE366582A (en)
BE371850A (en)