BE372216A - - Google Patents

Info

Publication number
BE372216A
BE372216A BE372216DA BE372216A BE 372216 A BE372216 A BE 372216A BE 372216D A BE372216D A BE 372216DA BE 372216 A BE372216 A BE 372216A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
elements
gas
section
baffle
row
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE372216A publication Critical patent/BE372216A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B01PHYSICAL OR CHEMICAL PROCESSES OR APPARATUS IN GENERAL
    • B01DSEPARATION
    • B01D45/00Separating dispersed particles from gases or vapours by gravity, inertia, or centrifugal forces
    • B01D45/04Separating dispersed particles from gases or vapours by gravity, inertia, or centrifugal forces by utilising inertia
    • B01D45/08Separating dispersed particles from gases or vapours by gravity, inertia, or centrifugal forces by utilising inertia by impingement against baffle separators
    • B01D45/10Separating dispersed particles from gases or vapours by gravity, inertia, or centrifugal forces by utilising inertia by impingement against baffle separators which are wetted

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • Separating Particles In Gases By Inertia (AREA)
  • Separation Of Particles Using Liquids (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "APPAREIL DE DEPOUSSIERAGE POUR   L'AIR   ET LES GAZ" 
La présente invention concerne un appareil de dépoussiérage particulièrement destiné à enlever la pous- sière, etc..., d'un courant de gaz. 



   Un de ses principaux objets est d'offrir un dispositif de ce genre, dans lequel il est prévu des élé- ments ayant des surfaces mouillées et présentant une for- me et une disposition particulière. 



   Sur les dessins ci-joints: 
Fig. 1 est une c. oupe verticale d'un appareil établi conformément à l'invention; 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
Fig. 2 est une coupe suivant 2-2, Fig. 1;      
Fig. 3 est une coupe à grande échelle, d'une portion, de la construction représentée à la Fig. 1; 
Fig. 4 est une coupe suivant 4-4, Fig. 3; 
Fig. 5 est une vue, similaire à Fig. 2, repré- sentant une disposition légèrement modifiée d'élément de      chicane propre à être utilisé dans l'appareil; 
Fig. 6 est une vue, similaire à Fig. 4, repré- sentant une légère variante de construction pour humec- ter les surfaces des éléments de chicane représentés à la Fig. 5; 
Figs. 7 à 15, inclusivement, sont des vues, si- milaires à Fig. 2, représentant encore d'autres formes et dispositions d'éléments de chicane;

   
Fig. 16 est une vue, similaire à Fig. 3, repré- sentant une forme de construction légèrement modifiée, et 
Fig. 17 est une coupe suivant 16-16, Fig. 16. 



   L'invention vise, en particulier, ce type d'ap- pareil de dépoussiérage dans lequel des éléments de chi- cane sont disposés dans le chemin du gaz à nettoyer. Elle envisage, en particulier, l'application d'un élément de chicane nouveau qui est relativement épais, non symétri- que en section transversale, et de préférence allongé dans la direction du courant de gaz pour permettre d'établir un appareil qui soit relativement étroit. Par l'expression "élément épais" il faut entendre ici un élément de largeur appréciable, qu'il soit plein, creux, formé de plaques sou- dées ou autrement fixées ensemble, ou formé autrement, et ladite expression se rapporte à la largeur totale plutôt qu'à une épaisseur quelconque de la matière elle-même. 



  L'invention envisage en outre, l'application de moyens pour mouiller les surfaces des éléments de chicane et une dispo- sition telle, de ces éléments, dans le passage à gaz, que 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 leurs surfaces mouillées coopèrent pour former des passa- ges relativement étroits à travers lesquels le gaz doit passer, et qui soient de section sensiblement constante, de façon que le gaz puisse s'écouler à travers l'appareil sans aucune perte notable de pression due à une turbulence. 



  Par l'expression "mouiller", il faut entendre l'applica- tion d'une substance collectrice de poussière à la surfa- ce des éléments. 



   Sur les dessins: 15 désigne un passage à gaz destiné à recevoir du gaz d'une source quelconque (non re- présentée) et à le décharger, soit à l'atmosphère ou à un point d'utilisation. Dans le passage à gaz est disposé, entre les extrémités de celui-ci, un appareil de dépous- siérage désigné dans son ensemble par 16, la disposition étant telle, que le gaz doit passer à travers l'appareil de dépoussiérage avant de sortir du passage 15. 



   L'appareil de dépoussiérage comprend une caisse 17 qui est de préférence, pourvue, à sa partie supérieure, d'un réservoir 18 pour recevoir un liquide collecteur de poussière, et, à sa partie inférieure, d'une paroi en pen- te 19 et d'un conduit d'évacuation, 20, pourvu d'une valve. 



  Comme c'est représenté à la Fig. 2, la caisse 17 est de préférence longue et relativement étroite. Des éléments de chicane 21 sont disposés, dans la caisse   17,   dans le chemin du courant de gaz à travers celle-ci. Ces éléments peuvent être suspendus à la paroi inférieure, ou de fond, 22 du réservoir 18 par des supports en forme de U, 23 et 24, dont le premier est soudé,   ou,assujetti   autrement, à la paroi de fond du réservoir, tandis que le second est fixé d'une façon similaire aux sommets des éléments de chicane, et qui sont reliés l'un à l'autre, de façon à pouvoir être , détachés, par des moyens convenables tels que les boulons 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 25 (Fig. 3).

   Les éléments de chicane sont des pièces épais- ses de section allongée non symétrique et peuvent, comme c'est représenté à la Fig. 2, présenter une section sen- siblement en forme de losange, dont les côtés forment les surfaces courbes 26. 



   Les éléments 21 peuvent être disposés en rangées   27   et 28, transversalement au passage à gaz, les éléments de l'une des rangées étant chicanés par rapport à ceux de la rangée immédiatement adjacente, de façon que les surfa- ces courbes des éléments coopèrent pour former entre elles des passages relativement étroits, 29, à travers lesquels le gaz doit passer dans son parcours à travers la caisse. 



   L'invention vise l'application de moyens pour faire couler un liquide collecteur de poussière, qui peut être de l'eau, par exemple, sur les surfaces courbes des éléménts de chicane et, à cet effet, il peut être prévu, comme c'est représenté aux Figs. 3 et 4, des tubes 35 qui sont montés dans la paroi de fond du réservoir 18 et qui s'élèvent légèrement au-dessus du fond de ce dernier,, pour empêcher la saleté et le sédiment se déposant dans le ré- servoir, d'engorger les tubes. Avec ces' tubes sont asso- ciées des cuvettes 36 pourvues, dans leurs bords supérieurs, de fentes 37 qui coopèrent avec des fentes similaires 38, formées dans les bords inférieurs des tubes, pour consti- tuer des ouvertures distributrices 39 dirigées vers les côtés des éléments de chicane.

   Les tubes et les cuvettes y associées présentent de préférence une forme telle,qu'ils épousent la courbure des surfaces courbes adjacentes des éléments de chicane, comme c'est clairement représenté à la Fig. 4, de façon que le liquide s'écoulant par les tu- bea et les ouvertures distributrices 39, se trouva déchar- gé uniformément contre les surfaces courbes desdits élé- ments. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Pour permettre de soumettre les ouvertures dis- tributrices 39 à une chasse afin de les nettoyer, les cu- vettes 36 peuvent être portées par des tiges 40 qui cou- lissent dans des croisillons 41 portés par les tubes 35 et qui peuvent être reliées à des leviers 42 pivotant en 43 à l'intérieur du réservoir. Des flotteurs 44, reliés aux extrémités libres des leviers 42, offrent un moyen de faire osciller ceux-ci autour de leurs pivots lors de va- riations dans le niveau du liquide à l'intérieur du réser- voir. Ainsi, si les ouvertures 39 viennent à s'engorger et que le niveau du fluide monte dans le réservoir, les flot- teurs 44 sont soulevés et font osciller les leviers 42 au- tour de leurs pivots pour faire descendre les tiges 40 et écarter ainsi les cuvettes 36 des extrémités des tubes. 



  Naturellement, cela aura pour résultat une. augmentation de la grandeur desdites ouvertures qui permettra au liquide de s'y précipiter pour en effectuer le nettoyage. 



   Le fonctionnement de l'appareil tel qu'il a été   décrit jusqu'ici, est le suivant : Dugaz passant à travers   le passage 15 pénétrera dans le devant de la caisse 17 et sera dirigé contre les corps des éléments de chicane par des plaques convenables 50, disposées à la partie supérieu- re et à la partie inférieure de la caisse et adjacentes aux éléments de chicane. Le gaz sera ainsi obligé à venir en contact intime avec les surfaces courbes des éléments de chicane et ces surfaces seront mouillées par le liquide collecteur de poussière déchargé contre elles par les ou- vertures de distribution 39. Le liquide chargé de poussiè- re se déposera au fond de la caisse 17 et sera dirigé, par la paroi en pente 19, à l'orifice d'évacuation 20, la dé- charge à travers celui-ci étant régie par une valve conve- nable, non représentée.

   Si les ouvertures 39 viennent à s'obstruer ou à s'engorger, le niveau du liquide montera 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 dans le réservoir 18, ce qui actionnera ainsi les tiges 40 pour écarter les cuvettes 36 des tubes de décharge et donner ainsi une chasse auxdites ouvertures. La section allongée des éléments de chicane permet d'utiliser une caisse 17 longue et étroite, tandis que les'surf aces cour- bes de ces éléments permet un passage du gaz à travers la caisse, sans créer un degré excessif de turbulence dans le gaz. 



   A la Fig. 5 est représentée une disposition lé- gèrement modifiée d'élément de chicane, 55, que l'on peut substituer à l'élément en forme de losange, représenté à la Fig. 2. Les éléments de chicane 55 sont des pièces ayant une section sensiblement oblongue, certains de ces éléments ayant des surfaces extérieures concaves et d'au- tres des surfaces extérieures convexes. Ainsi, les élé- ments 55a sont pourvus des faces latérales concaves 56 et des faces extrêmes concaves 57, tandis que les éléments 55 sont pourvus des faces latérales convexes 58 et des fa- ces extrêmes convexes 59. Les éléments peuvent être dispo- sés, transversalement au passage à gaz, en rangées 60 et 61 composées chacune d'éléments 55a et 55b alternants.

   Ain- si, dans la rangée 60, le premier élément, en haut, est pourvu de surfaces extérieures concaves, tandis que l'élé- ment immédiatement adjacent, dans la même rangée;,est pour- vu de surfaces extérieures convexes. Les éléments de la rangée transversale adjacente peuvent également être alter- nativement convexes et concaves; mais les éléments convexes de cette rangée sont en alignement longitudinal avec les éléments concaves de la première rangée. De cette manière, les surfaces courbes de chaque élément, coopèrent avec les surfaces   courbes   des éléments adjacente pour constituer des passages 62 de section constante dans toute la caisse 17'. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   Pour mouiller les surfaces courbes des éléments de chicane 55, on peut prévoir des pièces tubulaires 65 (Fig. 6) dont une est disposée entre chaque paire d'élé- ments de chicane, de la même manière que les tubes 35 à la Fig. 4. Il va sans dire que les pièces tubulaires 65 sont fermées à leurs extrémités par des cuvettes similai- res aux cuvettes 36 et on notera que chaque pièce   65   pré- sente un côté convexe 66, adjacent à la surface concave de l'un des éléments de chicane, et un côté concave 67, adjacent à la surface- convexe d'un élément de chicane. 



  Ainsi, le liquide déchargé de la pièce tubulaire 65 sera distribué sous la forme d'une pellicule sur les surfaces courbes des éléments de chicane 55. 



   Il va sans dire que le gaz s'écoulant à travers la caisse 17' sera obligé à passer par les passages 62 et viendra ainsi en contact intime avec les surfaces courbes des éléments de chicane 55. La poussière et autres éléments inadmissibles contenus dans le gaz seront enlevés par la pellicule de liquide ruisselant sur les surfaces courbes des éléments de chicane et se rassembleront au fond de la caisse 17'. 



   Fig. 7 représente une autre disposition modifiée d'élément de chicane qui est de section polygonale, chaque élément 75 présentant deux longs côtés plats 76, deux courts côtés convexes 77, formant l'une des extrémités, et deux courts côtés concaves 78, formant l'autre l'extrémité. Les éléments de chicane peuvent être disposés, transversalement à la caisse 17", en rangées 79 et 80, les éléments, dans chaque rangée, étant chicanés par rapport aux éléments de la rangée immédiatement adjacente, les extrémités courbes, convexes, de tous les éléments faisant face au courant de gaz.

   Ainsi, les extrémités convexes des éléments de la ran- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 gée 80 se trouveront entre les extrémités concaves des éléments de la rangée 79, de sorte que tous les éléments de chicane coopéreront pour former des passages 81, de section sensiblement constante, à travers lesquels le gaz doit circuler dans son passage à travers la caisse. On notera que les éléments   75   sont allongés et permettent ainsi l'utilisation d'une caisse de dépoussiérage relati- vement longue et étroite et il est clair que les surfaces de ces éléments seront mouillées de toute manière désirée comme, par exemple, de la manière précédemment décrite. 



   Dans la disposition représentée à la Fig. 8, les éléments de chicane 85 sont de section sensiblement ovale..Comme c'est représenté, ces éléments sont de pré- férence pourvus des arêtes vives   86 et   des côtés convexe- ment courbes 87. Les éléments peuvent être disposés en ran- gées, transversalement à la caisse, les éléments de chaque rangée étant chicanés par rapport à ceux de la rangée immé- diatement adjacente, de sorte que les surfaces courbes des éléments coopèrent pour former des passages 88 à travers lesquels le gaz doit passer. Il va sans dire que ces élé- ments peuvent être disposés de la manière représentée, ou de toute autre manière désirée, à l'intérieur du passage à gaz et que leurs surfaces courbes peuvent être mouillées de toute manière désirée. 



   Dans la forme d'exécution représentée à la Fig. 9, les éléments de chicane 90 sont de section sensiblement en forme de losange, mais présentent des côtés concaves 91 et des côtés convexes 92. Ces éléments peuvent être disposés en rangées, transversalement à la caisse, les éléments de chaque rangée étant chicanés par rapport à ceux de la ran- gée adjacente pour former des passages 92 à travers les- quels le gaz doit passer. Comme c'est représenté, ces élé- ments sont de préférence disposés de telle sorte que leurs 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 grands axes sont dans la direction du courant de gaz et il va sans dire que les surfaces extérieures, courbes, de ces éléments, peuvent être recouvertes d'une pellicule de liquide collecteur de poussière, de toute manière désirée. 



   Dans la construction représentée à la Fig. 10, les éléments 95 sont disposés en rangées transversalement à la caisse, les éléments de chaque rangée étant chicanés par rapport à ceux de la rangée immédiatement adjacente. 



  Chaque élément 95 présente une section sensiblement piri- forme, pourvu qu'il est, de l'extrémité arrondie convexe- ment 96 et des côtés sensiblement concaves 97 qui se réu- nissent, à l'une des extrémités de l'élément, pour former l'arête vive 98. Les éléments sont disposés de telle sor- te qu'ils forment entre eux des passages 99 à travers les- quels le gaz doit se déplacer. On notera que,cornme repré- senté, ces éléments ont une forme allongée dans la direc- tion du courant de gaz et ,il va sans dire qu'ils peuvent être disposés de toute façon désirée à l'intérieur du pas- sage à gaz. 



   A la Fig. 11 est représentée une construction dans laquelle les éléments de chicane 100 sont disposés en rangées, transversalement à la caisse, les éléments de chaque rangée étant chicanés par rapport à ceux de la ran- gée immédiatement adjacente pour former des passages 101 à travers lesquels le gaz doit passer dans son parcours à travers la caisse. Ces éléments 100 sont représentés comme ayant une section en forme de losange allongé. On notera qu'ils sont pourvus de surfaces extérieures plates   102   avec lesquelles le gaz vient en contact. Il va sans dire que ces surfaces plates des éléments seront couvertes d'une pelli- cule de liquide collecteur de poussière, d'une manière dé- sirée quelconque, de façon que la poussière se trouve enle- vée du gaz venant en contact avec lesdites surfaces. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   On notera en outre que, en ce qui concerne les éléments 100, certains de ceux-ci, tels par exemple que ceux désignés par 100a, sont des pièces creusées, comme c'est représenté en 103. En creusant ainsi les intérieurs des éléments, on peut les faire relativement légers, tout en leur donnant encore la largeur désirée. 



   Une autre disposition que peuvent affecter les éléments, est celle représentée à la Fig. 11 pour les élé- ments désignés par 100b. Chacun de ces éléments est formé de plusieurs plaques 104, soudées ou assujetties autre- ment ensemble par leurs bords pour former un élément de chicane creux de section en forme de losange allongé. Le reste des éléments compris dans la figure, sont   représen-   tés comme des pièces pleines, la figure étant quelque peu schématique, en ce sens que les éléments peuvent être for- més de toute manière désirée, dès l'instant qu'ils possè- dent une largeur appréciable et ont la forme désirée en section transversale. 



   A la Fig. 12 est représentée une autre forme de construction encore dans laquelle la caisse 17a est repré- sentée comme étant relativement large, comparée au passage à gaz 15a. On notera toutefois que, dans cette forme de construction, la caisse est relativement courte comparée aux caisses des dispositions décrites précédemment. Dans la caisse 17a sont disposés des éléments de chicane, 105, qui sont similaires comme construction, aux éléments 21 de Fig. 2. Ces éléments peuvent être disposés en rangées,trans-   vesalement   à la caisse, les éléments de chaque rangée étant chicanés par rapport à ceux de la rangée immédiatement ad- jacente pour former d.es passages 106 à travers lesquels le gaz doit passer dans son parcours à travers la caisse.

   Bien que, dans cette forme d'exécution, les éléments soit repré- sentés comme ayant une section sensiblement en forme de   @   

 <Desc/Clms Page number 11> 

 losange et comme pourvus de surfaces extérieures courbes, il est clair qu'ils pourraient être de toute forme désirée et pourraient être faits pleins, creux, ou formés de pla- ques assujetties ensemble de la manière décrite à propos des éléments 100 de Fig. Il. On notera toutefois que les éléments, au lieu d'être disposés avec leurs grands axes dans la direction du courant de gaz, sont disposés avec leurs grands axes transversaux à la caisse, ce qui faci- lite ainsi l'utilisation d'une caisse large qui, cependant, est relativement courte, comparée aux caisses utilisées avec les dispositions d'éléments de chicane décrites pré- cédemment. 



   Fig. 13 représente une construction dans laquel- le des éléments de chicane 110 sont disposés en rangées, transversalement à la caisse. Les éléments de chaque ran- gée sont chicanés par rapport à ceux de la rangée immédia- tement adjacente, pour former des passages 111 à travers lesquels le gaz doit passer. Les éléments 110 sont repré- sentés comme ayant des extrémités arrondies 112, faisant face au courant de gaz, et des côtés plats 113 qui s'éten- dent des extrémités arrondies, à l'arrière des éléments où ils se rencontrent, pour former une arête vive 114. Il va sans dire que les éléments 110 peuvent être formés de tou- te manière désirée et que leurs surfaces peuvent être cou- vertes, de toute manière désirée, par une pellicule de li- quide collecteur de poussière. 



   A la Fig. 14, sont représentés des éléments 115 qui sont semblables aux éléments 110 de Fig. 13, en ce sens que chaque élément est pourvu de côtés plats 116 qui sont réunis à l'arrière de l'élément pour former une arête vive 117. L'extrémité antérieure de chaque élément est pourvue de deux surfaces courbes 118 qui se rencontrent à l'avant de l'élément pour former une arête relativement   @   

 <Desc/Clms Page number 12> 

 vive 119. Ces éléments peuvent être disposés   engrangées   transversalement à la caisse, comme représenté, les élé- ments de chaque rangée étant chicanés par rapport à ceux de la rangée immédiatement adjacente pour former des pas- sages à travers lesquels le gaz doit passer. 



   A la Fig. 15 est représentée une construction dans'laquelle des éléments 125, similaires aux éléments 85 de Fig. 8, sont disposés obliquement à la caisse. On notera que les éléments sont disposés en rangées 126 et 127,transversalement à la caisse, et que les éléments de la rangée 126 sont dirigés obliquement vers l'un des côtés de la caisse, tandis que les éléments de la rangée 127 sont chicanés par rapport à ceux de la rangée 126 et sont dirigés obliquement vers l'autre côté de la caisse. Ainsi, des rangées alternantes des éléments sont inclinées en sens inverse, de sorte que des passages interrompus 128 sont formés à l'intérieur de la caisse, pour le passage du gaz. Il va sans dire que les surfaces courbes de ces éléments peuvent être mouillées de toute manière désirée pour enlever la poussière du gaz. 



   Figs. 16 et 17 représentent une forme de cons- truction un peu différente pour le mouillage des surfaces des éléments de chicane. Dans ces figures, est représenté un élément de chicane 130 qui peut être de toute forme dé- sirée en section transversale et qui est supporté par la paroi inférieure 22' du réservoir à liquide 18' au moyen de supports 23' et 24'. Toutefois, l'élément de chicane présente, dans son extrémité supérieure, l'évidement 131 auquel de l'eau, ou autre liquide collecteur de poussière, peut être fournie du réservoir 18 ', par des tuyères 132. 



  Loraque   l'élément   est creux, ou formé de plaques fixées ensemble, on peut former cet évidement en fixant en haut de'l'élément une cuvette ou son équivalent. L'extrémité su- 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 périeure de l'élément est pourvue de dents de scie 133, de sorte que, quand l'évidement 131 se trouve rempli d'eau, celle-ci coule entre les dents de scie et ruisselle sur les surfaces extérieures de l'élément. 



   Pour empêcher l'engorgement des espaces existant entre les dents de scie par du sédiment, etc ... , on peut disposer, en un endroit adjacent au sommet de l'élément, un conduit 134 supporté par le fond du réservoir au moyen de supports convenables 135. Un liquide sous pression peut être fourni au conduit 134 par un tuyau d'alimentation 136 et le conduit est pourvu de tuyères ou ajutages 137 et 138 pour diriger ce liquide sous pression vers les espaces exis- tant entre les dents de scie et vers le fond de l'évidement, respectivement. La disposition est telle que, chaque fois que l'évidement 131 ou les espaces compris entre les dents de scie se trouvent engorgés par de la saleté, etc..., un liquide sous pression peut être fourni au conduit 134 et peut être déchargé de celui-ci vers ces portions de l'é- lément de chicane pour en effectuer le nettoyage. 



   On notera, d'après ce qui précède que l'inven- tion offre un appareil de dépoussiérage dans lequel il est fait usage d'éléments de chicane de largeur apprécia- ble qui peuvent être des pièces pleines, des pièces creu- sées de la manière représentée, des pièces formées de plu- sieurs plaques fixées ensemble ou des pièces formées de toute autre manière désirée. Les éléments sont de forme oblongue ou allongée en section transversale, et sont ar- rangés dans la caisse du dépoussiéreur avec leurs grands axes disposés transversalement, longitudinalement ou obli- quement à la caisse.

   Ils présentent des surfaces extérieu- res plates, courbes, ou courbes et plates et sont disposés de telle sorte que ces'surfaces extérieures coopèrent pour former des passages à travers lesquels le gaz doit passer, / 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 
Ces surfaces des éléments sont capables d'être couvertes par une pellicule de liquide collecteur de poussière, de façon que la poussière véhiculée par le gaz passant à tra- vers la caisse soit recueillie par ce liquide et déchargée de la caisse. 



   Bien que l'on ait décrit très en détail diverses formes d'exécution de l'invention, il va sans dire que celle-ci n'y est pas strictement limitée et que l'on pour- rait apporter, sans déroger à son esprit, certains change-   monta   dans len détails de construction et l'arrangement des parties.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "DEDUSTING APPARATUS FOR AIR AND GAS"
The present invention relates to a dust removal apparatus particularly intended for removing dust, etc., from a gas stream.



   One of its main objects is to provide a device of this kind, in which elements are provided having wetted surfaces and having a particular shape and arrangement.



   On the attached drawings:
Fig. 1 is a c. vertical opening of an apparatus established in accordance with the invention;

 <Desc / Clms Page number 2>

 
Fig. 2 is a section taken along 2-2, FIG. 1;
Fig. 3 is an enlarged-scale sectional view of a portion of the construction shown in FIG. 1;
Fig. 4 is a section on 4-4, FIG. 3;
Fig. 5 is a view, similar to FIG. 2, showing a slightly modified arrangement of a baffle element suitable for use in the apparatus;
Fig. 6 is a view, similar to FIG. 4, showing a slight alternative construction for wetting the surfaces of the baffle elements shown in FIG. 5;
Figs. 7 to 15, inclusive, are views, similar to FIG. 2, showing still other shapes and arrangements of baffle elements;

   
Fig. 16 is a view, similar to FIG. 3, representing a slightly modified form of construction, and
Fig. 17 is a section on 16-16, FIG. 16.



   The invention relates in particular to this type of dust removal device in which chuck elements are arranged in the path of the gas to be cleaned. It contemplates, in particular, the application of a novel baffle element which is relatively thick, non-symmetrical in cross section, and preferably elongated in the direction of the gas flow to enable an apparatus to be established which is relatively. narrow. By the expression "thick element" is meant here an element of appreciable width, whether solid, hollow, formed of welded plates or otherwise fixed together, or otherwise formed, and said expression refers to the total width. rather than any thickness of the material itself.



  The invention further contemplates the application of means for wetting the surfaces of the baffle elements and such an arrangement of these elements in the gas passage that

 <Desc / Clms Page number 3>

 their wetted surfaces cooperate to form relatively narrow passages through which the gas must pass, and which are of substantially constant cross section, so that the gas can flow through the apparatus without any appreciable loss of pressure due to turbulence.



  By the term "wetting" is meant the application of a dust collecting substance to the surface of the elements.



   In the drawings: denotes a gas passage for receiving gas from any source (not shown) and discharging it, either to the atmosphere or to a point of use. In the gas passage is disposed, between the ends thereof, a dust removal apparatus denoted as a whole by 16, the arrangement being such that the gas must pass through the dust removal apparatus before leaving the gas passage. passage 15.



   The dust removal apparatus comprises a box 17 which is preferably provided at its upper part with a reservoir 18 for receiving a dust collecting liquid, and at its lower part with a sloping wall 19. and an evacuation duct, 20, provided with a valve.



  As shown in Fig. 2, the box 17 is preferably long and relatively narrow. Baffle elements 21 are arranged in the body 17 in the path of the gas flow therethrough. These elements can be suspended from the bottom wall, or bottom wall 22 of the tank 18 by U-shaped supports 23 and 24, the first of which is welded, or, otherwise secured, to the bottom wall of the tank, while that the second is fixed in a similar way to the tops of the baffle elements, and which are connected to each other, so that they can be detached by suitable means such as bolts

 <Desc / Clms Page number 4>

 25 (Fig. 3).

   The baffle elements are thick pieces of non-symmetrical elongated section and may, as shown in FIG. 2, present a section substantially in the shape of a diamond, the sides of which form the curved surfaces 26.



   The elements 21 can be arranged in rows 27 and 28, transversely to the gas passage, the elements of one of the rows being baffled with respect to those of the immediately adjacent row, so that the curved surfaces of the elements cooperate to forming between them relatively narrow passages, 29, through which the gas must pass in its path through the body.



   The invention relates to the application of means for flowing a dust collecting liquid, which may be water, for example, on the curved surfaces of the baffle elements and, for this purpose, it may be provided, as 'is shown in Figs. 3 and 4, tubes 35 which are mounted in the bottom wall of the tank 18 and which rise slightly above the bottom of the latter, to prevent dirt and sediment settling in the tank, d 'clog the tubes. With these tubes are associated cuvettes 36 provided, in their upper edges, with slits 37 which cooperate with similar slits 38, formed in the lower edges of the tubes, to constitute dispensing openings 39 directed towards the sides of the tubes. baffle elements.

   The tubes and the cups associated therewith preferably have a shape such that they follow the curvature of the adjacent curved surfaces of the baffle elements, as is clearly shown in FIG. 4, so that the liquid flowing through the tubes and the dispensing openings 39 was discharged uniformly against the curved surfaces of said elements.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   In order to allow the distribution openings 39 to be subjected to flushing in order to clean them, the bowls 36 can be carried by rods 40 which slide in braces 41 carried by the tubes 35 and which can be connected to levers 42 pivoting at 43 inside the tank. Floats 44, connected to the free ends of the levers 42, provide a means of making the latter oscillate around their pivots during variations in the level of the liquid inside the tank. Thus, if the openings 39 become blocked and the level of the fluid rises in the reservoir, the floats 44 are raised and cause the levers 42 to oscillate around their pivots to lower the rods 40 and thus separate the cups 36 of the ends of the tubes.



  Of course, this will result in a. increasing the size of said openings which will allow the liquid to precipitate therein for cleaning.



   The operation of the apparatus as described so far is as follows: Dugaz passing through passage 15 will enter the front of body 17 and will be directed against the bodies of the baffle elements by suitable plates 50, arranged at the upper part and at the lower part of the body and adjacent to the baffle elements. The gas will thus be forced to come into intimate contact with the curved surfaces of the baffle elements and these surfaces will be wetted by the dust collecting liquid discharged against them by the distribution openings 39. The dust laden liquid will settle. at the bottom of the body 17 and will be directed, by the sloping wall 19, to the discharge port 20, the discharge therethrough being governed by a suitable valve, not shown.

   If the openings 39 become blocked or blocked, the fluid level will rise.

 <Desc / Clms Page number 6>

 in the reservoir 18, which will thus actuate the rods 40 to separate the bowls 36 from the discharge tubes and thus flush out said openings. The elongated section of the baffle elements allows the use of a long and narrow body 17, while the curved surfaces of these elements allow gas to pass through the body without creating an excessive degree of turbulence in the gas. .



   In Fig. 5 is shown a slightly modified arrangement of the baffle element, 55, which can be substituted for the diamond-shaped element, shown in FIG. 2. The baffle elements 55 are parts having a substantially oblong cross section, some of these elements having concave outer surfaces and others convex outer surfaces. Thus, the elements 55a are provided with concave side faces 56 and concave end faces 57, while the elements 55 are provided with convex side faces 58 and convex end faces 59. The elements can be arranged, transversely to the gas passage, in rows 60 and 61 each composed of elements 55a and 55b alternating.

   Thus, in row 60, the first element, at the top, is provided with concave outer surfaces, while the immediately adjacent element, in the same row, is provided with convex outer surfaces. The elements of the adjacent transverse row can also be alternately convex and concave; but the convex elements of this row are in longitudinal alignment with the concave elements of the first row. In this way, the curved surfaces of each element cooperate with the curved surfaces of the adjacent elements to form passages 62 of constant section throughout the body 17 '.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   To wet the curved surfaces of the baffle elements 55, tubular pieces 65 (Fig. 6) can be provided, one of which is disposed between each pair of baffle elements, in the same manner as the tubes 35 in Fig. 4. It goes without saying that the tubular pieces 65 are closed at their ends by cups similar to the cups 36 and it will be noted that each piece 65 has a convex side 66, adjacent to the concave surface of one of the cups. baffle elements, and a concave side 67, adjacent to the convex surface of a baffle element.



  Thus, the liquid discharged from the tubular part 65 will be distributed in the form of a film on the curved surfaces of the baffle elements 55.



   It goes without saying that the gas flowing through the body 17 'will be forced to pass through the passages 62 and will thus come into intimate contact with the curved surfaces of the baffle elements 55. Dust and other inadmissible elements contained in the gas will be removed by the film of liquid dripping on the curved surfaces of the baffle elements and will gather at the bottom of the 17 'body.



   Fig. 7 shows another modified baffle element arrangement which is polygonal in cross section, each element 75 having two long flat sides 76, two short convex sides 77, forming one of the ends, and two short concave sides 78, forming the end. other end. The baffle elements can be arranged, transversely to the 17 "body, in rows 79 and 80, the elements, in each row, being baffled with respect to the elements of the immediately adjacent row, the curved, convex ends of all the elements facing the gas stream.

   Thus, the convex ends of the elements of the ran-

 <Desc / Clms Page number 8>

 gée 80 will be located between the concave ends of the elements of row 79, so that all the baffle elements will cooperate to form passages 81, of substantially constant section, through which the gas must flow in its passage through the body. It will be appreciated that the elements 75 are elongated and thus allow the use of a relatively long and narrow dust collector box and it is clear that the surfaces of these elements will be wetted in any desired manner as, for example, in the manner. previously described.



   In the arrangement shown in FIG. 8, the baffle elements 85 are of substantially oval section. As shown, these elements are preferably provided with sharp edges 86 and convex curved sides 87. The elements can be arranged in rows. transversely to the body, the elements of each row being baffled with respect to those of the immediately adjacent row, so that the curved surfaces of the elements cooperate to form passages 88 through which the gas must pass. It goes without saying that these elements can be disposed as shown, or in any other desired manner, within the gas passage and that their curved surfaces can be wetted in any desired manner.



   In the embodiment shown in FIG. 9, the baffle elements 90 are of section substantially diamond-shaped, but have concave sides 91 and convex sides 92. These elements can be arranged in rows, transversely to the body, the elements of each row being baffled relative to each other. to those in the adjacent row to form passages 92 through which gas is to pass. As shown, these elements are preferably arranged such that their

 <Desc / Clms Page number 9>

 major axes are in the direction of the gas flow and it goes without saying that the curved outer surfaces of these elements can be covered with a film of dust collecting liquid in any manner desired.



   In the construction shown in FIG. 10, the elements 95 are arranged in rows transverse to the body, the elements of each row being baffled with respect to those of the immediately adjacent row.



  Each element 95 has a substantially piriform section, provided that there is a convex rounded end 96 and substantially concave sides 97 which meet at one end of the element to provide forming the sharp edge 98. The elements are arranged in such a way that they form between them passages 99 through which the gas must move. It will be appreciated that, as shown, these elements have an elongated shape in the direction of the gas flow and, it goes without saying that they can be arranged in any desired way inside the gas passage. .



   In Fig. There is shown a construction in which the baffle elements 100 are arranged in rows, transverse to the body, the elements of each row being baffled with respect to those of the immediately adjacent row to form passages 101 through which the gas must pass in its course through the cash register. These elements 100 are shown as having an elongated diamond-shaped section. Note that they are provided with flat outer surfaces 102 with which the gas comes into contact. It goes without saying that these flat surfaces of the elements will be covered with a film of dust collecting liquid, in any way desired, so that the dust is removed from the gas coming into contact with said elements. surfaces.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   It will also be noted that, as regards the elements 100, some of these, such as for example those designated by 100a, are hollowed parts, as is shown at 103. By thus hollowing out the interiors of the elements, we can make them relatively light, while still giving them the desired width.



   Another arrangement that the elements can affect is that shown in FIG. 11 for the elements designated by 100b. Each of these elements is formed of a plurality of plates 104, welded or otherwise secured together at their edges to form a hollow baffle element of elongated diamond-shaped cross section. The remainder of the elements included in the figure are shown as solid parts, the figure being somewhat schematic, in that the elements can be shaped in any way desired, as long as they are possi- ble. tooth an appreciable width and have the desired shape in cross section.



   In Fig. 12 is shown yet another form of construction in which the body 17a is shown to be relatively wide compared to the gas passage 15a. Note, however, that in this form of construction, the box is relatively short compared to boxes of the arrangements described above. In the box 17a are arranged baffle elements 105, which are similar in construction, to the elements 21 of FIG. 2. These elements may be arranged in rows, transversely to the body, the elements of each row being baffled with respect to those of the immediately adjacent row to form passages 106 through which the gas must pass into. its journey through the cash register.

   Although in this embodiment the elements are shown as having a section substantially in the form of a.

 <Desc / Clms Page number 11>

 lozenge and as provided with curved outer surfaces, it is clear that they could be of any desired shape and could be made solid, hollow, or formed of plates secured together as described in connection with elements 100 of FIG. He. It will be noted however that the elements, instead of being arranged with their major axes in the direction of the gas flow, are arranged with their major axes transverse to the body, which thus facilitates the use of a wide body. which, however, is relatively short compared to cases used with the baffle element arrangements described above.



   Fig. 13 shows a construction in which baffle elements 110 are arranged in rows, transverse to the body. The elements of each row are baffled from those of the immediately adjacent row, to form passages 111 through which the gas must pass. The elements 110 are shown as having rounded ends 112, facing the gas stream, and flat sides 113 which extend from the rounded ends, behind the elements where they meet, to form a sharp edge 114. It goes without saying that the elements 110 can be formed in any way desired and their surfaces can be covered, in any way desired, with a film of dust collecting liquid.



   In Fig. 14, are shown elements 115 which are similar to elements 110 of FIG. 13, in that each element is provided with flat sides 116 which are joined at the rear of the element to form a sharp edge 117. The front end of each element is provided with two curved surfaces 118 which meet at each other. the front of the element to form a relatively @ edge

 <Desc / Clms Page number 12>

 Vive 119. These elements may be arranged transversely to the body, as shown, the elements of each row being baffled with respect to those of the immediately adjacent row to form passages through which the gas must pass.



   In Fig. 15 is shown a construction in which elements 125, similar to elements 85 of FIG. 8, are arranged obliquely at the checkout. Note that the elements are arranged in rows 126 and 127, transverse to the body, and that the elements of row 126 are directed obliquely towards one of the sides of the body, while the elements of row 127 are baffled by compared to those in row 126 and are directed obliquely towards the other side of the body. Thus, alternating rows of the elements are inclined in the opposite direction, so that interrupted passages 128 are formed inside the body, for the passage of gas. It goes without saying that the curved surfaces of these elements can be wetted in any manner desired to remove dust from the gas.



   Figs. 16 and 17 show a somewhat different form of construction for wetting the surfaces of the baffle elements. In these figures there is shown a baffle element 130 which can be of any desired shape in cross section and which is supported by the bottom wall 22 'of the liquid reservoir 18' by means of supports 23 'and 24'. However, the baffle element has, in its upper end, the recess 131 to which water, or other dust collecting liquid, can be supplied from the reservoir 18 ', through nozzles 132.



  When the element is hollow, or formed of plates fixed together, this recess can be formed by fixing at the top of the element a bowl or its equivalent. The end su-

 <Desc / Clms Page number 13>

 The upper part of the element is provided with saw teeth 133, so that, when the recess 131 is filled with water, it flows between the saw teeth and trickles onto the outer surfaces of the element.



   To prevent the clogging of the spaces between the saw teeth by sediment, etc., it is possible to have, in a place adjacent to the top of the element, a duct 134 supported by the bottom of the tank by means of supports. 135. A liquid under pressure can be supplied to the conduit 134 by a supply pipe 136 and the conduit is provided with nozzles or nozzles 137 and 138 to direct this liquid under pressure to the spaces existing between the saw teeth and towards the bottom of the recess, respectively. The arrangement is such that whenever the recess 131 or the spaces between the saw teeth become clogged with dirt, etc., a liquid under pressure can be supplied to the duct 134 and can be discharged from the latter to these portions of the baffle element for cleaning.



   It will be appreciated from the foregoing that the invention provides a dust removal apparatus in which use is made of baffle elements of appreciable width which may be solid parts, hollow parts of the chamber. as shown, pieces formed of a plurality of plates secured together or pieces formed in any other desired manner. The elements are oblong or elongated in cross section, and are arranged in the collector box with their major axes arranged transversely, longitudinally or obliquely to the box.

   They have flat, curved, or curved and flat exterior surfaces and are arranged such that these exterior surfaces cooperate to form passages through which the gas must pass, /

 <Desc / Clms Page number 14>

 
These surfaces of the elements are capable of being covered by a film of dust collecting liquid, so that the dust carried by the gas passing through the body is collected by this liquid and discharged from the body.



   Although various embodiments of the invention have been described in great detail, it goes without saying that the latter is not strictly limited thereto and that one could make, without derogating from its spirit. , some changed in construction details and arrangement of parts.


    

Claims (1)

RESUME Un appareil de dépoussiérage, pour l'air et les gaz, essentiellement caractérisé par la disposition, à l'intérieur d'une chambre ou caisse à travers laquelle l'air ou le gaz à dépoussiérer est obligé à passer, d'é- léments de chicane de largeur notable et de section oblon- gue (ayant par exemple une section en forme de losange al- longé, ou de fuseau, ou une section piriforme, etc...) ain- si que par l'application de moyens pour mouiller les surfa- ces ext,érieures de ces éléments, cet appareil pouvant d'ailleurs être caractérisé, en outre, par un ou plusieurs des points suivants: a) Les éléments sont disposés, dans la caisse, en rangées transversales, les éléments de chaque rangée étant chicanés par rapport à ceux de la rangée immédiate- ment adjacente; ABSTRACT A dust removal apparatus, for air and gases, essentially characterized by the arrangement, inside a chamber or case through which the air or gas to be dusted is forced to pass, of elements baffle of notable width and oblong section (having for example a section in the shape of an elongated rhombus, or of a spindle, or a pear-shaped section, etc.) as well as by the application of means for wet the exterior surfaces of these elements, this apparatus being able to be furthermore characterized by one or more of the following points: a) The elements are arranged in the body, in transverse rows, the elements of each row being baffled with respect to those of the immediately adjacent row; b) Un réservoir à liquide est porté par la cais- se et des dispositifs distributeurs dirigent le liquide de ce réservoir sur les surfaces extérieures des éléments; c) Les éléments, qui peuvent être pleins, creux, ou être formés de plaques convenablement assemblées, pré- sentent des surfaces extérieures courbes (soit concaves ou <Desc/Clms Page number 15> convexes, soit concaves et convexes) ou courbes et plates et sont disposés, dans le chemin du gaz à travers la cais- se, de manière que lesdites surfaces coopèrent pour former entre elles des passages relativement étroits et de préfé- rence de section sensiblement constante ; d) Le grand axe, ou plus grande dimension, de la section des éléments peut être disposé soit dans la direc- tion du courant soit transversalement à cette direction, ou bien encore obliquement à celle-ci; b) A liquid reservoir is carried by the case and distributing devices direct the liquid from this reservoir onto the exterior surfaces of the elements; c) The elements, which may be solid, hollow, or be formed of suitably assembled plates, have curved exterior surfaces (either concave or <Desc / Clms Page number 15> convex (either concave and convex) or curved and flat and are arranged, in the path of the gas through the case, so that said surfaces cooperate to form between them relatively narrow passages and preferably of substantially constant section ; d) The major axis, or greatest dimension, of the section of the elements can be arranged either in the direction of the current or transversely to this direction, or else obliquely to it; e) La ou les surfaces extérieures des disposi- tifs distributeurs de liquide aux surfaces extérieures des éléments épousent la forme de celles des surfaces de ces derniers auxquelles elles sont adjacentes; f) Des moyens peuvent être prévus pour produire, automatiquement ou non, une chasse afin de nettoyer les dispositifs distributeurs dans le cas où ils viendraient à s'engorger. e) The outer surface (s) of the devices for distributing liquid to the outer surfaces of the elements match the shape of those of the surfaces of the latter to which they are adjacent; f) Means may be provided to produce, automatically or not, a flush in order to clean the dispensing devices in the event that they become clogged. @ @
BE372216D BE372216A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE372216A true BE372216A (en)

Family

ID=43353

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE372216D BE372216A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE372216A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP3580385B1 (en) Iron including a device for retaining scale particles transported by the steam
EP2235297A2 (en) Apparatus for cleaning a submerged surface with a disconnectable dirty circuit
FR2711708A1 (en) Submersible pool cleaning device.
FR2649621A1 (en) GAS FILTER ELEMENT
EP0933110B1 (en) Clarification apparatus for a liquid loaded by flotation
WO2014135775A1 (en) Suction device designed to suck air and liquid from a planar surface, and scraper blade for such a device
BE372216A (en)
EP0096607B1 (en) Devices for separating cleaning bodies in pipe heat exchangers from their carrying fluids
FR2574665A1 (en) JET FILTER AVAILABLE AS A BLOOD BLOCKING FILTER
FR2799142A3 (en) Water pipe stoppage remover
FR2643577A1 (en) Self-cleaning installation for the automatic continuous washing of accessories used in the food processing industry
EP3572039B1 (en) Device for collection of animal semen
EP3636857B1 (en) Swimming-pool skimming device and swimming pool provided with same
EP3465065B1 (en) Heat exchanger equipped with a filtering element
EP0769248B1 (en) Fish washing installation and fish-support for such an installation
CH618349A5 (en)
EP3572038A1 (en) Device for collecting animal semen
BE372217A (en)
WO2013041813A1 (en) Device for cleaning by means of diffusing a fluid or steam
FR2816221A1 (en) Distributor for liquid such as sugar juice in descending flow consists of movable distribution elements forming a surface with impermeable and permeable zones
EP3757279B1 (en) Iron comprising a device for retaining scale particles carried by steam
WO2021110419A1 (en) Improved methanization unit
FR2857035A1 (en) Washroom facility for cleaning public convenience, has cleaning device comprising nozzle with neck having two opposite converging surfaces, where one surface is formed by frame
FR2640865A1 (en)
FR2679468A1 (en) Nozzle generating a laminar-flow jet