BE372209A - - Google Patents

Info

Publication number
BE372209A
BE372209A BE372209DA BE372209A BE 372209 A BE372209 A BE 372209A BE 372209D A BE372209D A BE 372209DA BE 372209 A BE372209 A BE 372209A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
current
influence
intensity
voltage
defective
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE372209A publication Critical patent/BE372209A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H02GENERATION; CONVERSION OR DISTRIBUTION OF ELECTRIC POWER
    • H02HEMERGENCY PROTECTIVE CIRCUIT ARRANGEMENTS
    • H02H1/00Details of emergency protective circuit arrangements
    • H02H1/0038Details of emergency protective circuit arrangements concerning the connection of the detecting means, e.g. for reducing their number
    • H02H1/0046Commutating the detecting means in dependance of the fault, e.g. for reducing their number

Landscapes

  • Breakers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Relais à quotient. 



   Pour mettre hors circuit des lignes de conducteurs défectu- euses,on utilise d'une manière connue des relais dans lesquels l'intensité et la   tens'ion     agir:sent   d'une manière inverse. Ta modification du rapport entre l'intensité et la   tension,lorsqu'   un défaut se présente dans le conducteur fait réagir les relais En cas de court-circuits le courant défectueux peut toutefois dans certaines circonstances prendre des valeurs si élevées que, eu égard à l'encombrement   ilest  2 peine possible de maintenir les noyaux de fer excités par ce courant en dehors du domaine de la saturation.

   Les phénsmènes de saturation diminuent toute- fois   '''effet   du courant,de sorte que les relais ne fonction- nent plus de la;manière voulue et par exemple acquièrent un temps de déclenchement trop élevé. Afin d'éviter des endomma- gements aux installations   d--   lignes et aux machines il est 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 toutefois   nécessaire   peur des courants défectueux élevés de maintenir le temps de déclenchement et même de le raccourcir. l'objet de l'invention est un dispositif pour relais de cette nature qui supprime l'influence défavorable des phénomènes de saturation ou qui rend possible un raccourcisse- ment du temps de déclenchement.

   Ceci est atteint grâce au fait que l'influence de l'organe de tension est mis égale- ment sous la dépendance de la grandeur du courant défectueux   .. ,Si   l'organe de -tension   .est   affaibli dans lamême mesure que l'organe d'intensité, par les phénomènes de saturation,le temps de déclenchement du relais conserve la valeur voulue; si elle est toutefois abaissée au-delà de cette mesure,il se pro- duit en outre encore un raccourcissement du temps de déclenche- ment ce qui peut être désirable dans lecas de   ccurents   défec- 
 EMI2.1 
 tueux .xtrêmc:.1er:t élevés . 



     La   fig. 1 représente une forme de réalisation de l'objet de l'invention . 



   Le conducteur 1 est mis hors circuit par le commutateur dés que l'aimant de déclenchement 3 est excité . 



   Dans son circuit se trouve un contact 4 qui est commandé par un levier 5 à deux branches . Une de ses branches est en contact avec une bobine de tension 7 et l'autre branche avec une bobine d'intensité 8. Ces deux bobines sont calculées de telle manière que pour une tension norma.le et pour le courant maximum circulant dans le conducteur sans défaut l'ai- mant de tension conserve la   supé-'iorité   de sorte que le contact 4 reste ouvert. l'action de la bobine d'intensité 8 peut toutefois être renforcée par l'intercalation d'enroule- ments et cela par un levier de ccntact 6 qui est maintenu bloqué lorsque le conducteur n'est pas défectueux. 



   Un second levier à deux bras   1.3   est également soumis à l'action d'une bobine de tension 15 et d'une bobine d'intensité   14 .    



   Dés que par suite   d'un   défaut,la tension est tombée et que le courant est augmenté ce levier   ferme;un   contact 16 et excite 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 ainsi un électro-aimant 12 qui dégage le dispositif de blocage du bras de contact 6. le bras de contact qui est commandé par un mouvement d'horlogerie 11 commence son mouvement. Il met en circuit ainsi en des périodes de temps bien déterminées un nombre plus grand d'enroulements dans la bobine d'intensité 8 Au moment où cette bobine acquiert la supériorité sur la bobine de tension   ?,le   levier de contact 5 ferme le contact 4 et le conducteur est mis hors circuit   Le   levier de contact 5 se renverse dans la position de déclenchement dés qu'un rapport déterminé entre l'intensité et la tension est atteint.

   Ce rap- port est établipar le levier de contact 6 d'autant plus tôt que le rapport entre l'intensité et la tension dans la ligne défectueuse du courant est plus élevé,c'est à dire que la résistance du circuit défectueux est plus faible ou en d'autres mots que le défaut est plus proche 
De cette manière on parvient à placer le temps de déclenche- ment sous la dépendance exacte de l'éloignement du défaut. 



   Cette exactitude entrera en ligne de compte dés que des phénomènes de saturation se manifesteront dans la bobine   d'inten   sité 8. Pour supprimer cette influence perturbatrice, conforméme ment à l'invention   ,le   nombre des enroulements de l'aimant de tension ? est mis sous la dépendance de l'intensité du courant et cela à l'aide d'un levier de contact 10 qui se trouve sous l'influence d'un second aimant d'intensité 9. Celui-ci est calculéde telle manière qu'il met hors circuit à 1 'aide du levier de contact 10 peur des intensités élevées quelques en- roulements de l'aimant de tension,ce qui permet de tenir compte des phénomènes de saturation dans l'aimant 8 et de raccourcir éventuellement bien au-delà le temps de déclenchement . 



   Dans ledispositif suivant   la   figure 1, la mesure suivent laquelle l'organe de tension doit être affaibli,dépend de l'ef- fet de saturation de l'organe d'intensité. Te nombre des enrou- lements à mettre hors circuit dans la bobine de tension doit être déterminé par le calcul suivant la courbe ce saturation ou empiriquement. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



  Néanmoins le dispositif ne fonctionne pas toujours exactement étant donné que la saturation de l'aimant d'intensité ne dépend pas seulement de l'importance du courant défectueux mais égale- ment du nombre des enroulements de l'aimant d'intensité qui sont mis en circuit au moment considéré. Ta forme de réalisation sui- vant la figure 2 permet d'éviter ces difficultés. 



   T,e fonctionnement du   relais   suivant la figure 2 est d'une manière générale le même que celui décrit à la figure 1. 



   Au lieu d'un renforcement de l'influence de ]'organe   d'inten-   sité 8 sur   le   bras de levier 5,il se produit cette fois un affai- blissement de l'action de l'organe de tension 7 par l'intercala- tion des résistances 19 au moyen du levier à contact 6. La mise en action du relais peut avoir lieu de différentes manières. On peut par exemple, choisir un autre mode d'action que celui de la figure 1. 



   Si un défaut se présente dans le conducteur 1 l'électro-aimant 14 est attiré par le courant défectueux et la commutateur 16a est fermé. par suite de la chute de tension l'armature de l'electro- aimant 15 retombe et l'interrupteur 16b se ferme . 



   De ce fait,le circuit de l'électro-aimant 12 est fermé et le blocage du mouvement d'horlogerie Ll est supprimé. Le mouvement ' 6 d'horlogerie 11 intercalé au moyen de levier de contact à une vitesse calculée,des résistances en avant de l'organe de tension 7 et diminue ainsi son influence. Dés que l'influence de l'organe d'intensité 8 dépasse celle de l'organe de tension 7 le bras de levier 5 se renverse et ferme le  contact   4 ce qui met leconducteur hors circuit. 



   Dans ce cas ci égalementpour des courants défectueux élevés, la dépendance exacte du temps de déclenchement par rapport à l'éloi- gnement du point défectueux est troublé par les phénomènes de saturation. Conformément à l'invention l'électro-aimant 9 opère peur une intensité de courant déterminée un renversement du commutateur   10)

  Ce   qui permet d'abaisser le nombre   d'enroulement}  de l'organe 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 d'intensité 8 et de l'organe de tension 7 dans le même rapport et dans une mesure telle que la bobine d'intensité est mise avec certitude en dehors du domaine de la saturation .La dépen- dance exacte du   te-ps   de déclenchement du   reJas   6 par rapport à l'éloignement de   ]'endroit   défectueux n'est   alors  pas troublé Dans ce cas aussi le dispositif peut être constitué de telle manière que l'organe de tensicn est affaibli plus fortement que l'organe d'intensité de façon à ce qu'il ne se produise pas, spécialement pour des courants défectueux élevés un raccourcisse ment du temps de déclenchement. 



   Au lieu du commutateur 10, om peut utiliser également un com- mutateur   à   phases qui met hors circuit en plusieurs phases les   enrouJmments   suivant l'importance du courant défectueux. 



  On peut également   intéresser   des résistances en parallèle avec les bobines d'intensité ou en série avec les bobines de tension. 



   REVENDICATIONS. 



  1) Dispositif pour mettre Hors circuit des conducteurs défec- tueux ,endépendance avec le rapport entre l'intensité et la tensicn du circuit défectueux,dans lequel les influences de l'intensité et de latension sur un relais à quotient sont modifiées jusqu'à ce que   le   relais réagisse,caractérisé en ce qu en ce que l'influence de l'organe de tension est modifiée   complé   mentairement en dépendance avec l'intensité du courant .



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Quotient relay.



   To switch off defective conductor lines, relays are used in a known manner in which the current and the voltage act in the opposite way. Your modification of the ratio between current and voltage, when a fault occurs in the conductor causes the relays to react. In the event of short circuits, the faulty current may however in certain circumstances take such high values that, having regard to the As a result, it is hardly possible to keep the iron cores excited by this current outside the saturation range.

   Saturation phenomena, however, reduce the effect of the current, so that the relays no longer operate as desired and, for example, acquire too long a tripping time. In order to avoid damage to line installations and machines it is necessary to

 <Desc / Clms Page number 2>

 however necessary fear of high fault currents to maintain the tripping time and even shorten it. the object of the invention is a device for relays of this nature which eliminates the unfavorable influence of saturation phenomena or which makes it possible to shorten the tripping time.

   This is achieved by the fact that the influence of the voltage member is also made dependent on the magnitude of the defective current .., If the voltage member is weakened to the same extent as the voltage member. intensity, due to saturation phenomena, the relay tripping time retains the desired value; if, however, it is lowered beyond this measurement, a further shortening of the tripping time occurs, which may be desirable in the event of current faults.
 EMI2.1
 killer .xtrêmc: .1st: t high.



     Fig. 1 represents an embodiment of the object of the invention.



   The conductor 1 is switched off by the switch as soon as the tripping magnet 3 is energized.



   In its circuit is a contact 4 which is controlled by a lever 5 with two branches. One of its branches is in contact with a voltage coil 7 and the other branch with a current coil 8. These two coils are calculated in such a way that for a normal voltage and for the maximum current flowing in the conductor. without fault the voltage magnet retains the superiority so that contact 4 remains open. the action of the current coil 8 can however be reinforced by the intercalation of windings and this by a ccntact lever 6 which is kept blocked when the conductor is not defective.



   A second lever with two arms 1.3 is also subjected to the action of a voltage coil 15 and a current coil 14.



   As soon as, following a fault, the voltage has fallen and the current is increased, this lever closes; a contact 16 and energizes

 <Desc / Clms Page number 3>

 thus an electromagnet 12 which releases the locking device from the contact arm 6. the contact arm which is controlled by a clockwork movement 11 begins its movement. It thus switches on in well-determined periods of time a greater number of windings in the current coil 8 At the moment when this coil acquires the superiority over the voltage coil?, The contact lever 5 closes the contact 4 and the conductor is switched off. The contact lever 5 reverses into the tripping position as soon as a determined ratio between the current and the voltage is reached.

   This ratio is established by the contact lever 6 all the earlier the higher the ratio between the intensity and the voltage in the defective current line, i.e. the lower the resistance of the defective circuit. or in other words that the fault is closer
In this way it is possible to place the tripping time under the exact dependence of the distance from the fault.



   This accuracy will be taken into account as soon as saturation phenomena appear in the intensity coil 8. To eliminate this disturbing influence, in accordance with the invention, the number of windings of the voltage magnet? is placed under the dependence of the intensity of the current and this by means of a contact lever 10 which is under the influence of a second magnet of intensity 9. This is calculated in such a way that it switches off with the aid of the contact lever 10 for high currents some windings of the tension magnet, which makes it possible to take account of the phenomena of saturation in the magnet 8 and possibly to shorten much further. beyond the tripping time.



   In the device according to FIG. 1, the extent to which the tension organ must be weakened depends on the saturation effect of the intensity organ. The number of windings to be switched off in the voltage coil must be determined by calculation according to the saturation curve or empirically.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



  However, the device does not always work exactly since the saturation of the current magnet does not only depend on the magnitude of the defective current but also on the number of windings of the current magnet which are put into operation. circuit at the time considered. Your embodiment according to Figure 2 avoids these difficulties.



   The operation of the relay according to Figure 2 is generally the same as that described in Figure 1.



   Instead of a strengthening of the influence of the intensity member 8 on the lever arm 5, this time there is a weakening of the action of the tension member 7 by the lever arm. interposing the resistors 19 by means of the contact lever 6. The relay can be activated in different ways. For example, you can choose another mode of action than that of Figure 1.



   If a fault occurs in the conductor 1 the electromagnet 14 is attracted by the faulty current and the switch 16a is closed. as a result of the voltage drop the armature of the electromagnet 15 falls back and the switch 16b closes.



   As a result, the circuit of the electromagnet 12 is closed and the blocking of the watch movement L1 is eliminated. The watch movement '6 interposed by means of the contact lever at a calculated speed, resistances in front of the tension member 7 and thus decreases its influence. As soon as the influence of the intensity member 8 exceeds that of the tension member 7, the lever arm 5 reverses and closes the contact 4 which puts the conductor off.



   In this case also for high defective currents, the exact dependence of the tripping time on the distance from the defective point is disturbed by the phenomena of saturation. In accordance with the invention the electromagnet 9 operates for a determined current intensity a reversal of the switch 10)

  This makes it possible to lower the number of windings} of the organ

 <Desc / Clms Page number 5>

 current 8 and voltage member 7 in the same ratio and to such an extent that the current coil is put with certainty outside the saturation range. The exact dependence of the trigger te-ps of the reJas 6 with respect to the distance from] 'the defective place is then not disturbed In this case also the device can be formed in such a way that the tension member is weakened more strongly than the intensity member. so that, especially for high fault currents, a shortening of the tripping time does not occur.



   Instead of switch 10, a phase switch can also be used which switches off the windings in several phases according to the magnitude of the defective current.



  It is also possible to consider resistors in parallel with the current coils or in series with the voltage coils.



   CLAIMS.



  1) Device for switching off faulty conductors, dependent on the ratio between the current and the voltage of the faulty circuit, in which the influences of the current and the voltage on a quotient relay are changed until that the relay reacts, characterized in that in that the influence of the voltage member is modified additionally in dependence on the intensity of the current.


    

Claims (1)

2) Dispositif suivant la revendication 1 caractérisé en ce que l'influence de l'organe de tension est affaiblie au-delà, de la mesure offerte par des phénomènes de saturation dans l'organe d'intensité afin de produire un raccourcissement plus important du temps de déclenchement pour des courants défectueux particu- lièrement élevés. 2) Device according to claim 1 characterized in that the influence of the tension member is weakened beyond the measurement offered by saturation phenomena in the intensity member in order to produce a greater shortening of the tripping times for particularly high fault currents. 3) Dispositif suivant les revendications 1 et'2 caractérisé en ce que l'influence de l'organe de tension dépend de la grandeur du courant défectueux et l'influence de l'organe d'intensité dépend du temps. <Desc/Clms Page number 6> 3) Device according to claims 1 and'2 characterized in that the influence of the voltage member depends on the magnitude of the defective current and the influence of the intensity member depends on time. <Desc / Clms Page number 6> 4) Dispositif suivant la revendication 1 caractérisé en ce qu'aussi bien l'influence de l'organe de tension que celle de l'organe d'intensité sont affaiblies en dépendance avec la grandeur du courant défectueux ,de façon à placer ainsi l'organe d'intensité en dehors du domaine de lasaturation mage' tique . 4) Device according to claim 1 characterized in that both the influence of the voltage member that that of the intensity member are weakened in dependence on the magnitude of the defective current, so as to place the organ of intensity outside the domain of magical saturation. 5) Dispositif suivant la revendication 4 caractérisé en ce que l'influence de l'organe de tension est affaiblie plus for- tement que celle de l'organe d'intensité afin d'obtenir un raccourcissement du temps de déclenchement. 5) Device according to claim 4 characterized in that the influence of the tension member is weakened more strongly than that of the intensity member in order to obtain a shortening of the tripping time. 6) Dispositif suivant les revendications 4 et 5 caractérisé en ce que l'influence de l'organe de tension dépend du ccu- rant défectueux et celle de l'organe d'intensité du temps et du courant défectueux . 6) Device according to claims 4 and 5 characterized in that the influence of the voltage member depends on the defective ccu-ant and that of the intensity member of the time and the defective current. 7) Dispositif suivant les revendications 4 et 5 caractérisé en ce que l'influence de l'organe d'intensité dépend du courant défectueux et celle de l'organe de tension du courant défec- tueux et du temps. 7) Device according to claims 4 and 5 characterized in that the influence of the intensity member depends on the defective current and that of the voltage member of the defective current and time.
BE372209D BE372209A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE372209A true BE372209A (en)

Family

ID=43348

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE372209D BE372209A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE372209A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2529032A1 (en) PROCESS FOR SUPPLYING A STEP-BY-STEP MOTOR FOR A WATCHING PART
EP0051820B1 (en) Arrangement to rapidly eliminate a residual charge on a capacitive voltage divider used in the control of high alternating voltages
EP1498739B1 (en) Current sensor having a magnetic core with airgap and power supply circuit provided with such sensors
FR2477721A1 (en) ASSEMBLY FOR TRANSMITTING SIGNALS IN DIGITAL FORM
BE372209A (en)
BE514142A (en)
EP2702601A1 (en) Electromagnetic actuator having magnetic generator
FR2947667A1 (en) ASSISTANCE THROUGH MAGNETIC COMPENSATION DEVICE FOR REPULSION FORCES AND CONTACTOR COMPRISING SUCH A DEVICE
BE1007647A3 (en) Piece device for maintaining a reciprocating or pendulum.
FR2532493A1 (en) METHOD AND MOUNTING FOR MAGNETICALLY EXCITING WIEGAND DETECTORS
FR2758411A1 (en) CONTACTOR-CIRCUIT-BREAKER APPARATUS
BE452549A (en)
FR3112651A1 (en) Methods for estimating a property of an electrical switching device, devices for carrying out these methods
EP0221801B1 (en) Remotely controlled electrical switches
BE455137A (en)
BE352457A (en)
FR2500682A1 (en) LEAKAGE CURRENT CIRCUIT BREAKER
BE524475A (en)
FR2793090A1 (en) Electrical network prepayment energy control mechanism having central unit producing set frequency binary signals and frequency conversion interface energy threshold relay operating.
BE407626A (en)
BE474069A (en)
FR2565015A1 (en) SYSTEM FOR DISPLAYING A SEGMENT, PARTICULARLY USED IN A DIGITAL REMOTE CONTROL DISPLAY
FR2653610A1 (en) SELECTIVE DIFFERENTIAL SWITCH WITH FAULT CURRENT.
FR2477720A1 (en) SENSOR OF CONTINUOUS CURRENT LIMIT VALUE
BE429124A (en)