<Desc/Clms Page number 1>
B R E V E T D'INVENTION
Dispositif de commande électrique pour machines ou appareils à trier, évaluer ou compter des cartes, fiches ou bandes de papier pourvues de symboles perforés.
On connaît, notamment dans les machines à trier pour cartes ou fiches avec symboles perforés, des disposi- tifs de commande qui préparent, en ordre de succession déterminé, à répétition constante, l'influence des organes directeurs pour les cartes et ne mettent en train, qu'a- près fermeture de contacts commandés directement par les symboles perforés des cartes ou fiches, le mouvement cha- que fois requis des organes directeurs, à l'aide d'élec- troaimants. Ces dispositions sont de construction très compliquée et ne possèdent que des domaines d'application très limités.
Même dans leur utilisation dans les machines @
<Desc/Clms Page number 2>
à trier, on se heurte à l'inconvénient que le nombre des genres de cartes ou fiches triables de cette manière ne peut être augmenté, conformément aux exigences pratiques du cas particulier, au delà d'une certaine mesure sans nuire à la sûreté du fonctionnement et sans donner des di- mensions excessives aux diverses parties du dispositif.
Or la présente invention a pour objet un dispo- sitif de commande électrique, de construction aussi sim- ple que possible et de fonctionnement sûr pour machines et appareils à trier, évaluer ou compter, dispositif qui est utilisable sur toutes les machines ou appareils pourvus de dispositifs à leviers palpeurs, et n'a pas besoin d'être influencé directement par les symboles perforés de la carte.
Ce résultat s'obtient d'après la présente inven- tion au moyen d'un rouleau de contact pourvu d'une série de surfaces de contact distribuéessur sa circonférence, rouleau qui agit, en passant par une série de balais de contact adjoints, ou d'autres moyens d'établissement de con- tact, conjointement avec les dispositifs de contact comman- dés par les cartes, sur des dispositifs électriques de com- mande ou d'avancement des machines ou appareils. Dans cette disposition, on prévoit de préférence pour chaque jeu de leviers palpeurs adjoint à un nombre de décade, à une va- leur de signe caractéristique, etc..., un rouleau de --on- tact avec mcyens d'établissement de contact, tous les rou- ]-eaux de contact étant couplés en série par leurs contacts terminaux.
Suivant une autre caractéristique de l'inven- tion, les surfaces de contact des rangées s'étendant en direction axiale des rouleaux sont assemblées, en commun avec les contacts du dispositif de contact à leviers pal- peurs adjoint, en combinaisons dont chacune est attribuée à une valeur de nombre déterminée.
Le dessin ci-joint représente, à titre d'exemple,
<Desc/Clms Page number 3>
une forme d'exécution de l'objet de la présente inven- tion dans son application à une machine à trier.
Les fig. 1 et 2 montrent le développement, avec schéma des connexions et vue latérale, d'un rouleau de contact, qui communique par des balais frotteurs avec six leviers palpeurs et est utilisable pour le réglage de soixante trois valeurs de nombre. La fig. 3 montre le dé- veloppement, avec schéma des connexions, d'une disposition avec quatre rouleaux de contact pour le réglage de valeurs de dizaines forméesavec les valeurs de combinaison, bandis que la fig. 4 montre la vue latérale correspondante de la disposition de rouleau de contact. La fig. 5 est une vue de dessus d'une carte perforée dans sa position sur la plaque guide d'une machine à trier ou à évaluer. La fig.
6 est une coupe suivant la ligne A-B de la fig. 5 et mon - tre la disposition de contact à leviers palpeurs.
Dans la fig. 1, 1 désigne la chemise isolante du rouleau de contact 2, sur laquelle on a disposé en ran- gées, à intervalles mutuels différents, des surfaces de contact 3 en forme de plaques saillantes, qui sont en partie reliées par des conducteurs 4 à l'intérieur du rou- leau 2. Dans la portée d'un point de la circonférence du rouleau 2, on a disposé, parallèlement à son axe 7, une rangée de balais de contact 5 de manière qu'ils frottent sur les surfaces de contact 3 de l'arbre. Les balais de contact 5 sont de préférence rigidement fixés sur le bâti de la machine ou sur une autre partie fixe 6, tan- dis que le rouleau 2 est monté de façon à pouvoir tour- ner sur son axe 7. Au moyen d'une aiguille 8 fixée sur le rouleau 2 et d'une graduation fixe 9, on peut amener en contact avec les balais 5 une rangée de sur- faces de contact quelconque.
Mais la disposition peut aussi être telle que le rouleau de contact 2 est fixe
1
<Desc/Clms Page number 4>
et que le cadre 6 portant les balais de contact 5 est actionné autour du rouleau 2, auquel cas l'aiguille 8 est de préférence reliée au cadre 6 des balais et est déplacée sur la graduation d'un cadran gradué 9. Des conducteurs mènent des balais de contact aux ressorts de contact de la disposition de contact à levier palpeur.
Dans cette disposition chacun des leviers palpeurs 12, établis en une rangée sous la voie guide 11 pour les cartes perforées 10, influence, au moyen d'une cheville isolée 13, le ressort central de trois ressorts de con- tact 14, 15,16. Suivant la position du levier palpeur 12, le ressort de contact central 15 est pressé contre le nez du ressort supérieur 14 ou contre celui du res- sort inférieur 16. Le ressort central 15 de la dispo- sition de contact à levier palpeur située sur la gauche extrême de la fig. 1, est relié au pôle positif, et le balai de contact 5 du même rouleau 2, balai situé à l'extrême droite sur la fig. l, est relié à un organe quelconque de commande ou d'actionnement de la machine à trier ou à évaluer.
De là, un conducteur mène directe- ment, ou par d'autres organes de commande, au pôle néga- tif de la source de courant.
Dans l'exemple d'exécution des fig. 3 et 4, on a prévu en couplage série quatre rouleaux de contact 18, 19,20, 21, avec balais 5 et dispositifs de contact à le- vier palpeur 12,14, 15,16, dont chacun permet le régla- ge des valeurs de 6 - 9. Dans ces rouleaux de contact 18 - 21, la chemise isolante est de nouveau désignée par 1, les diverses surfaces de contact disposées en rangées par 5, leur cadre par 6, l'axe de rouleau par 7, les aiguilles par 8 et le cadran gradué par 9. 17 désigne de nouveau l'enroulement d'un organe de commande ou d'ac- tionnement de la machine à commandera
<Desc/Clms Page number 5>
Les leviers palpeurs 12 sont disposés en une rangée transversale à la direction de passage des cartes, au-dessous de la voie guide 11 pour la carte perforée
10.
Dans cette disposition, il existe pour chaque colonne verticale de la carte 10 un levier palpeur 12 avec res- sorts de contact 14,15, 16. Suivant la division de la carte perforée 10, quatre leviers palpeurs ou un plus grand nombre de ces palpeurs sont chaque fois assemblés en un groupe et leurs ressorts de contact 14,15, 16 sont reliés aux balais frotteurs 5 de l'un des rouleaux de contact 2,18, 19; 20 ou 21, Chacun de ces rouleaux de contact 18 à 21 peut être couplé seul, d'après les fig.
1 et 2, ou bien il peut, d'après les fig. 3 et 4, être cou- plé avec des rouleaux de contact de même genre, ou bien aussi, ainsi qu'indiqué par la ligne en pointillé entre les fig. 1 et 3, avec des rouleaux de contact qui diffèrent en- tre eux en ce qui concerne le nombre des valeurs réglables.
Dans les formes d'exécution représentées de dispositions de rouleaux de contact, on peut employer par exemple les rouleaux de contact 18 à 21 des fig. 3 et 4 pour les groupes de colonnes 22 à 26 de la carte 10 de la fig.
5, et le rouleau de contact 2 des fig. 1 et 2 pour le groupe de'colonnes 26 de la carte 10.
Le fonctionnement du dispositif de commande de l'invention est le suivant . Avant début du triage ou de l'évaluation des car- tes ou bandes de papier à symboles perforés, on règle des rouleaux de contact séparés, ou plusieurs rouleaux, ou tous les rouleaux de la machine ou de l'appareil, aux valeurs d'après lesquelles les cartes ou les bandes de papier doi- vent être triées ou évaluées. S'il s'agit par exemple de trier les cartes qui contiennent dans le groupe de colonnes 26 la valeur 20 en symboles pe rforés le rouleau de @
<Desc/Clms Page number 6>
contact 2 est réglé à 20, et les rouleaux de contact 18 - 21 à 0.
Lors de l'évaluation de cartes 10 qui com- portent dans les groupes de colonnes 22, 23, 24,25, les valeurs de dizaine 5,3, 4,8, et dans le groupe de co- lonnes 26, la valeur 15 en symboles perforés, le rou- leau de contact 18 est réglé à la valeur 5, le rouleau 19 à la valeur 3, le rouleau 20 à la valeur 4 et le rouleau 21 à la valeur 8, ainsi que le rouleau 2 à la valeur 15.
Si une carte avec la valeur 20 passe à travers la machine dans le groupe de colonnes 26 de la carte 10, le troisième et le cinquième levier palpeur 12, par exem- ple, de la disposition de rouleaux de contact 2, d'après la fig. 1, passent à travers les symboles perforés 27 et 28 de la carte 10 dans la fig. 5 et font que les res- sorts centraux 15 entrent en contact avec les ressorts de contact supérieurs 14. Dans les dispositions de con- tact qui correspondent aux valeurs de colonnes 4 et 16, les ressorts centraux 15 sont alors appliqués sur les ressorts de contact supérieurs 14, tandis que dans les dispositions de contact pour les autres valeurs de colon- ne 1, 2, 8 et 32, les ressorts centraux 15 sont en con- tact avec les ressorts inférieurs 16.
Dans la rangée de surfaces de contact 3 adjointe à la valeur 20, ces sur- faces sont alors disposées de manière que lors de l'union des diverses surfaces de contact 3 de la rangée en ques- tion, union se produisant à l'instant du palpage de la carte 10, un circuit est établi qui passe du pôle positif par des ressorts de contact séparés 14,15, 16, ainsi que par des balais 5 et par les surfaces de contact 3 de la rangée correspondant à la valeur, en ordre de succession déterminé, à l'enroulement 17, et de là au pôle négatif.
@
De manière semblable, lors du triage de cartes
<Desc/Clms Page number 7>
avec symboles perforés correspondànt au nombre 5348; on règle au rouleau de contact 18 les jeux de contact cor- respondant aux valeurs 1 et 4, au rouleau 19 les jeux de contacts adjoints aux valeurs 1 et 2, au rouleau 20 le jeu de contacts adjoint à la valeur 4, et au rouleau 21 le jeu de contacts adjoint à la valeur 8, de manière que les ressorts centraux 15 soient appliqués sur les ressorts de contact supérieurs 14, tandis que dans les autres jeux de contacts les ressorts de contact centraux 15 s'appliquent sur les ressorts de contact inférieurs 16.
Les rouleaux de contacts 18 - 21, réglés précédem- ment sur les valeurs 5, 3, 4,8, ferment alors un circuit passant du pôle positif par certains des ressorts de con- tact 14,15, 16, ainsi que par les balais de contact 12 et par les surfaces de contact 3 des rangées des rou- leaax 18 - 21 adjointes aux valeurs 5, 3, 4 et 8, ainsi que par l'enroulement 17, dans l'ordre de succession vi- sible sur la fig. 3, au pôle négatif. La machine n'entre donc en action que lorsque des cartes 10 avec les va- leurs réglées aux rouleaux de contact 2,18, 19,20, 21, sont expédiées dans les divers groupes de colonnes par le guide 11 des cartes.
La disposition et la connexion convenables des divers rouleaux de contact 2,18, 19,20 et 21, et l'aug- mentation à volonté du nombre des rouleaux de contact et des jeux de contact à levier palpeur 14,15, 16, permet- tent de trier ou d'évaluer automatiquement parmi de gran- des quantités de cartes, chaque nombre désiré de genres de cartes dans des machines ou appareils à l'aide des dis- positifs de commande de l'invention.
Avec le palpage par rangées des valeurs perforées au moyen des leviers palpeurs 12, il est possible de recevoir et d'utiliser, dans une seule opération de travail, c'est0-à-dire avec un seul
<Desc/Clms Page number 8>
passage de la carte 10 en question à travers la machine, dans le mécanisme compteur ou calculateur de cette machi- ne, plusieurs valeurs de même genre (par exemple du même compte), du fait que les valeurs sont additionnées ou sol- dées.
<Desc / Clms Page number 1>
PATENT
Electrical control device for machines or apparatus for sorting, evaluating or counting cards, index cards or strips of paper provided with perforated symbols.
There are known, in particular in sorting machines for cards or cards with perforated symbols, control devices which prepare, in determined order of succession, at constant repetition, the influence of the governing bodies for the cards and do not set in motion. , that after closing of contacts controlled directly by the perforated symbols of cards or files, the movement of the governing bodies whenever required, using electromagnets. These arrangements are of very complicated construction and only have very limited fields of application.
Even in their use in machines @
<Desc / Clms Page number 2>
to sort, one comes up against the drawback that the number of types of cards or files which can be sorted in this way cannot be increased, in accordance with the practical requirements of the particular case, beyond a certain extent without compromising operational reliability and without giving excessive dimensions to the various parts of the device.
Now the object of the present invention is an electrical control device, of as simple a construction as possible and of safe operation for sorting, evaluating or counting machines and apparatus, a device which can be used on all machines or apparatus provided with feeler lever devices, and does not need to be influenced directly by punched symbols on the card.
This result is obtained according to the present invention by means of a contact roller provided with a series of contact surfaces distributed over its circumference, which roller acts, passing through a series of adjoining contact brushes, or other means of establishing contact, together with the contact devices controlled by the cards, on electrical control or advancement devices of the machines or apparatus. In this arrangement, provision is preferably made for each set of feeler levers associated with a number of decades, a characteristic sign value, etc., a --on- tact roller with contact establishment mechanisms. , all the contact rollers being coupled in series by their terminal contacts.
According to another characteristic of the invention, the contact surfaces of the rows extending in the axial direction of the rollers are assembled, in common with the contacts of the assistant feeler lever contact device, in combinations of which each is assigned. to a determined number value.
The attached drawing represents, by way of example,
<Desc / Clms Page number 3>
an embodiment of the object of the present invention in its application to a sorting machine.
Figs. 1 and 2 show the development, with connection diagram and side view, of a contact roller, which communicates by contact brushes with six feeler levers and can be used for setting sixty-three number values. Fig. 3 shows the development, with connection diagram, of an arrangement with four contact rollers for the adjustment of tens values formed with the combination values, bandis as in fig. 4 shows the corresponding side view of the contact roller arrangement. Fig. 5 is a top view of a perforated card in its position on the guide plate of a sorting or evaluating machine. Fig.
6 is a section taken along line A-B of FIG. 5 and shows the contact arrangement with feeler levers.
In fig. 1, 1 designates the insulating jacket of the contact roller 2, on which there are arranged in rows, at different mutual intervals, contact surfaces 3 in the form of protruding plates, which are partly connected by conductors 4 to 1. The interior of the roller 2. Within the range of a point on the circumference of the roller 2, there is arranged, parallel to its axis 7, a row of contact brushes 5 so that they rub on the contact surfaces. 3 of the tree. The contact brushes 5 are preferably rigidly fixed to the frame of the machine or to another fixed part 6, while the roller 2 is mounted so as to be able to rotate on its axis 7. By means of a needle 8 fixed to the roller 2 and with a fixed graduation 9, any row of contact surfaces can be brought into contact with the brushes 5.
But the arrangement can also be such that the contact roller 2 is fixed
1
<Desc / Clms Page number 4>
and that the frame 6 carrying the contact brushes 5 is actuated around the roller 2, in which case the needle 8 is preferably connected to the frame 6 of the brushes and is moved on the graduation of a graduated dial 9. Conductors lead Contact brushes to the contact springs of the feeler lever contact arrangement.
In this arrangement each of the feeler levers 12, established in a row under the guide track 11 for the punched cards 10, influences, by means of an insulated pin 13, the central spring of three contact springs 14, 15, 16 . Depending on the position of the feeler lever 12, the central contact spring 15 is pressed against the nose of the upper spring 14 or against that of the lower spring 16. The central spring 15 of the feeler lever contact arrangement located on the extreme left of fig. 1, is connected to the positive pole, and the contact brush 5 of the same roller 2, the brush located at the extreme right in FIG. l, is connected to any control or actuation member of the sorting or evaluating machine.
From there, a conductor leads directly, or through other control devices, to the negative pole of the current source.
In the example of execution of FIGS. 3 and 4, there are provided in series coupling four contact rollers 18, 19,20, 21, with brushes 5 and contact devices to the feeler lever 12,14, 15,16, each of which allows the adjustment of the values of 6 - 9. In these contact rollers 18 - 21, the insulating sleeve is again designated by 1, the various contact surfaces arranged in rows by 5, their frame by 6, the roller axis by 7, the hands by 8 and the dial graduated by 9. 17 again designates the winding of a control or actuation member of the control machine.
<Desc / Clms Page number 5>
The feeler levers 12 are arranged in a row transverse to the direction of passage of the cards, below the guide channel 11 for the punched card.
10.
In this arrangement, there is for each vertical column of the card 10 a feeler lever 12 with contact springs 14, 15, 16. Depending on the division of the perforated card 10, four feeler levers or a greater number of these probes. are each assembled in a group and their contact springs 14,15, 16 are connected to the brushes 5 of one of the contact rollers 2,18, 19; 20 or 21, Each of these contact rollers 18 to 21 can be coupled alone, according to figs.
1 and 2, or else it can, according to fig. 3 and 4, be coupled with contact rollers of the same kind, or also, as indicated by the dotted line between figs. 1 and 3, with contact rollers which differ from each other in the number of adjustable values.
In the illustrated embodiments of contact roller arrangements, the contact rollers 18 to 21 of FIGS. 3 and 4 for the groups of columns 22 to 26 of the map 10 of FIG.
5, and the contact roller 2 of fig. 1 and 2 for the group of columns 26 of map 10.
The operation of the control device of the invention is as follows. Before starting the sorting or the evaluation of the cards or strips of paper with perforated symbols, separate contact rollers, or several rolls, or all the rolls of the machine or of the apparatus, are adjusted to the values of. after which the cards or strips of paper must be sorted or evaluated. If, for example, it is a question of sorting the cards which contain in the group of columns 26 the value 20 in pe rforated symbols the roll of @
<Desc / Clms Page number 6>
contact 2 is set to 20, and contact rollers 18 - 21 to 0.
When evaluating cards 10 which have in the groups of columns 22, 23, 24,25, the values of tens 5.3, 4,8, and in the group of columns 26, the value 15 in perforated symbols, contact roller 18 is set at value 5, roller 19 at value 3, roller 20 at value 4 and roller 21 at value 8, as well as roller 2 at value 15.
If a card with the value 20 passes through the machine in column group 26 of card 10, the third and fifth feeler lever 12, for example, of the contact roller arrangement 2, according to the fig. 1, pass through the perforated symbols 27 and 28 of the card 10 in fig. 5 and cause the central springs 15 to come into contact with the upper contact springs 14. In the contact arrangements which correspond to the values of columns 4 and 16, the central springs 15 are then applied to the contact springs. upper 14, while in the contact arrangements for the other values of column 1, 2, 8 and 32, the central springs 15 are in contact with the lower springs 16.
In the row of contact surfaces 3 added to the value 20, these surfaces are then arranged so that during the union of the various contact surfaces 3 of the row in question, union occurring at the instant of the probe of the card 10, a circuit is established which passes from the positive pole through separate contact springs 14, 15, 16, as well as by brushes 5 and through the contact surfaces 3 of the row corresponding to the value, in determined order of succession, to winding 17, and from there to the negative pole.
@
Similarly, when sorting cards
<Desc / Clms Page number 7>
with perforated symbols corresponding to the number 5348; the contact sets corresponding to values 1 and 4 are adjusted on the contact roller 18, on the roller 19 the sets of contacts added to the values 1 and 2, on the roller 20 the set of contacts added to the value 4, and on the roller 21 the set of contacts added to the value 8, so that the central springs 15 are applied to the upper contact springs 14, while in the other sets of contacts the central contact springs 15 are applied to the contact springs lower 16.
The contact rollers 18 - 21, previously set to the values 5, 3, 4.8, then close a circuit passing from the positive pole through some of the contact springs 14, 15, 16, as well as through the brushes. contact 12 and by the contact surfaces 3 of the rows of rollersax 18 - 21 added to the values 5, 3, 4 and 8, as well as by the winding 17, in the order of succession shown in fig. . 3, at the negative pole. The machine therefore only comes into operation when cards 10 with the values set at the contact rollers 2, 18, 19, 20, 21, are dispatched in the various groups of columns by the guide 11 of the cards.
The proper arrangement and connection of the various contact rollers 2, 18, 19, 20 and 21, and the increase as desired in the number of contact rollers and of the feeler lever contact sets 14, 15, 16, allows - attempts to sort or evaluate automatically among large quantities of cards, each desired number of types of cards in machines or apparatus using the control devices of the invention.
With the probing in rows of the perforated values by means of the feeler levers 12, it is possible to receive and use, in a single working operation, that is to say with a single
<Desc / Clms Page number 8>
passage of the card 10 in question through the machine, in the counter or computer mechanism of this machine, several values of the same type (for example from the same account), because the values are added or solved.