BE348484A - - Google Patents

Info

Publication number
BE348484A
BE348484A BE348484DA BE348484A BE 348484 A BE348484 A BE 348484A BE 348484D A BE348484D A BE 348484DA BE 348484 A BE348484 A BE 348484A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
coupling
units
box
support
coupling device
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE348484A publication Critical patent/BE348484A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H01ELECTRIC ELEMENTS
    • H01FMAGNETS; INDUCTANCES; TRANSFORMERS; SELECTION OF MATERIALS FOR THEIR MAGNETIC PROPERTIES
    • H01F19/00Fixed transformers or mutual inductances of the signal type
    • H01F19/02Audio-frequency transformers or mutual inductances, i.e. not suitable for handling frequencies considerably beyond the audio range

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Power Engineering (AREA)
  • Multimedia (AREA)
  • Details Of Connecting Devices For Male And Female Coupling (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  MEMOIRE DESCRIPTIF DEPOSE A L'APPUI DE LA DEMANDE   D'UN   BREVET D'INVENTION Dispositif d'accouplement perfectionné pour circuits 
Cette invention concerne les dispositifs d'accouple- ment pour circuits électriques et a pour objet un dis- positif d'accouplement permettant de modifier rapidement et commodément la nature ou le degré de l'accouplement existant entre des circuits électriques. 



   Le dispositif d'accouplement suivant l'invention com- prend un support en matière magnétique établi pour re- cevoir des unités d'accouplement interchangeables ou de 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 dimensions normalisées dont   l'échange   permet de modifier suivant qu'on le désire le degré ou la caractéristique de l'accouplement, Ce support est muni de conducteurs électriques servant à connecter les unités d'accouple- ment au circuit externe, et les unités contiennent des enroulements, résistances, conducteurs, condensateurs de valeurs convenables ou des combinaisons d'éléments de ce genre de telle sorte que, par le choix et la combinai- son d'unités appropriées, on peut obtenir un accouple- ment inductif, un accouplement à réactance-capacité, un accouplement à résistance-capacité, etc.. 



   D'une façon générale, le support et les unités d'ac- couplement recevront des dimensions telles que le dis- positif soit établi par l'insertion de deux unités. 



   Lorsque les deux unités sont des enroulements disposés inductivement, le dispositif constitue un transformateur électrique dont on peut faire varier facilement le rap- port et la caractéristique par le choix d'unités appro- priées. En remplaçant ces unités par d'autres, le dispo- sitif peut être transformé rapidement en un coupleur à résistance-capacité ou en un coupleur à réactance-capa- cité. 



   Une partie du support magnétique est préférablement disposée de façon mobile pour permettre d'échanger fa- cilement les unités. De préférence, la partie mobile est un organe détachable constituant un pont ou élément de jonction qui joue non seulement le rôle de seconder la liaison magnétique entre les enroulements inductifs quand le coupleur est employé comme transformateur, mais contribue à assurer la mise et le maintien en posi- tion corrects des unités dans le support, de sorte que le contact est établi automatiquement entre l'unité et le 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 reste du circuit électrique. 



   De préférence, le support magnétique est "feuilleté" ou composé d'un empilage de feuilles de matière magnéti- que, de la manière couramment adoptée dans les transfor- mateurs électriques, et ce support est muni de bornes externes permettant de connecter le coupleur au circuit et de contacts internes pour la connection avec les uni- tés d'accouplement interchangeables. Les contacts inter- nes sont préférablement constitués par des ressorts agen- cés pour coopérer avec des saillies prévues sur les uni- té s. 



   Les boites enveloppant les unités interchangeables susmentionnées sont préférablement faites en matière isolante et selon des dimensions normalisées et sont destinées à recevoir l'élément électrique employé dans le coupleur, par exemple des bobines de fil disposées indue- tivement, un fil de résistance, dont les spires peuvent être disposées de façon non inductive, une matière se comportant à la façon d'une résistance, des condensa- teurs de capacités fixes ou variables, etc.. Des résis- tances pour fuites de grille ou des impédances pour fuites de réactance peuvent être incorporées.

   Ces uni- tés sont munies de tiges de contact ou organes analogues auxquels l'élément que renferme l'unité est relié élec- triquement, de sorte que lorsque les unités sont insérées dans le support, les tiges de contact touchent les res- sorts de contact assujetis au support. 



   L'organe de jonction feuilleté susmentionné peut être inséré à travers la partie centrale des unités pour cons- tituer un circuit magnétique fermé. Des pattes d'atta- che ou dispositifs analogues sont prévus sur le support 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 pour recevoir, le cas échéant, une fuite de grille. 



   Ainsi, en insérant diverses unités, on peut changer la nature ou le degré de l'accouplement sans apporter aucun changement au montage permanent du ou des circuits auxquels le dispositif est incorporé. Lorsque le dis- positif travaille à la façon d'un transformateur à basse fréquence ou à fréquence intermédiaire, il est possible de changer des facteurs tels que l'impédance d'enroule- ments (primaires, secondaires ou les deux), le rapport de nombres de spires, etc.. De même, des facteurs tels que la résistance anodique, la capacité d'accouplement et la résistance de fuite de grille sont variables quand l'instrument fonctionne comme coupleur à résistance-capa- cité. 



   Pour permettre de monter directement un instrument tel qu'un téléphone ou un instrument d'indication ou de mesure sur le circuit comportant   normalement   l'une ou l'autre des unités interchangeables, on peut employer une unité vide ou "fausse unité" ne comportant que des bornes et des tiges de contact, chacune des bornes étant reliée à l'une des tiges. 



   Pour mieux faire comprendre l'invention, on décri- ra un exemple de réalisation du dispositif et plusieurs exemples d'application de ce dispositif en se référant aux dessins annexés dans lesquels : 
Figure 1 est un plan du dispositif. 



   Figure 2 en est une vue perspective. 



   Figure 3 en est une vue de côté. 



   Figure   1{. en   est une vue de profil. 



   Figure 5 est une vue de côté d'une unité d'accouple- ment et montre l'organe de jonction en coupe   transversa-   le. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Figure 6 est une vue dé profil représentant deux uni- tés d'accouplement et l'organe de jonction. 



   Figure 7 est une coupe suivant A-A (Figure 4), l'uni- té interchangeable n'étant pas représentée. 



   Figure 8 est une coupe suivant B-B (Figure 3) les unités interchangeables n'étant pas non plus représentées. 



   Figure 9 représente l'unité vide. 



   Figure 10 est une vue fragmentaire des bornes montées sur l'unité vide. 



   Figure 11 montre une disposition d'unité à condensa - teur. 



   Figure 12 montre une disposition de circuit d'un am- plificateur à deux lampes employant le dispositif à la façon d'un transformateur à basse fréquence, 
Figure 13 montre une disposition de circuit convena- ble employant le dispositif comme transformateur à basse fréquence, amplificateur à résistance-capacité avec fui- te de grille et réactance de circuit de sortie. 



   Figure 14 montre une disposition de circuit analogue mais dans laquelle une fuite de réactance est substituée à la fuite de   grille.   



   Figure 15 montre une disposition de circuit convena- ble destinée à un amplificateur à réactance-capacité. 



   Le support se compose essentiellement d'une boite 1 faite de deux moitiés en matière isolante telle qu'un produit de condensation résineux et d'un empilage de feuilles 2 en fer magnétique, solidement fixé dans cette boite, par exemple à l'aide de boulons 3. Ces feuilles sont isolées les unes des autres et, de préférence, des tubes en matière isolante entourent les boulons pour les isoler des feuilles, Si l'on regarde le dispositif de 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 profil, les feuilles ont la forme d'un U (fig. 8), les branches de s feuilles médianes étant plus courtes que celles des feuilles externes, de façon à ménager au milieu un évidement 4 dans lequel un noyau de jonction 15 peut reposer lorsqu'on désire constituer un circuit magnétique fermé.

   La botte est découpée de haut en bas le long de ses facesinternes comme représenté en 5 (fig.1,7 et 8) et dans l'évidement ainsi constitué s'adaptent quatre lames de ressort 6 dont les extrémités sont solidement fixées aux quatre   bornes 7 .   Un autre ressort 8 est con- formé et adapté comme représenté dansla figure 4, ce ressort étant connecté à l'une des bornes 7 . Le rôle de ce ressort ressortira de ce qui suit. Deux pattesd'attache 
9 sont fixées au-dessous desdeux bornessur le côté opposé à celui auquel le ressort 8 est fixé. Dans certains cas, ces deux pièces peuvent *être employées pour maintenir une fuite de grille ou un condensateur.

   A titre de variante, des pattes d'attache peuvent être prévues sur le côté primaire ou sur les deux côtés pour être employées, lors- que cela est nécessaire, pour maintenir soit des résistan- ces, soit des condensateurs. La botte 1 est munie d'oreilles 10 percées de trous pour la fixation du dispositif   à   un socle ou panneau. 



   Les unités interchangeables 11 ont préférablement une forme circulaire et un diamètre constant. Une botte creuse munie d'un rebord cylinarique et percée en son centre d'un trou carré 12 également muni d'un rebord contient les bobines de fil, les plaques de condensateur ou d'autres éléments, suivant qu'il est désirable, l'autre extrémité étant fermée par une matière isolante convenable telle que la cire. Les extrémités des bobines de fil sont reliées à des tiges de contact 13 faisant saillie à travers les côtés plats de la botte et espacées de façon à s'appliquer 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 contre lesressorts 6 lorsqué la boite est mise en place dans le support.

   Dans le cas d'une imité de condensateur, une tige de contact   14     (fig.ll) ,   prévue sur le bord de la boita, est agencée pour s'appliquer contre le ressort de contact 8, tandis que l'autre conducteur du condensa- teur est relié à une tige 13 portée par le côté plat de l'unité 11 de façon à être reliée à   l'aùtre   borne 7 .Une pièce rectangulaire 15 constituée par un empilage de feuilles est destinée à être engagée à travers les trous carrés des boîtes, comme représenté dans les   fig.5   et 6, et cette pièce possède des dimensions telles qu'elle peut reposer dans les évidements 4 des feuilles 2 et faire sail- lie à travers les branches de ces feuilles. 



   Pour monter le dispositif à la façon d'un transfor- mateur à basse fréquence ou à fréquence intermédiaire, on choisit deux unités munies de bobines de fil comportant un nombre convenable de spireset l'on monte ces unités sur la pièce feuilletée rectangulaire 15, les tiges de contact étant placées à l'extérieur , comme représenté dans la   fig.6,   On insère les unités ainsi montées dans le support, de façon que la pièce 15 repose dans les évidements prévus. Les tiges de contact effectuent alors automatiquement la connexion avec les lames de ressort 6, le transformateur étant ainsi complet. 



   Certaines unités sont munies d'une matière à résis- tance ou d'un fil de résistance enroulé de façon non in- ductive, par exemple à l'aide de deux fils reliés entre eux à leur extrémité interne. D'autres unités contiennent chacune nn condensateur, ou bien une seule unité peut comporter deux condensateurs indépendants de valeurs dif- férentes, comme représenté dans la fig.ll, le seul conden- sateur connecté étant celui qui est relié au ressort 8 par la tige 14. 



   Pour mettre l'autre condensateur en circuit, il suffit 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 de faire tourner l'unité d'un angle de 180 . En disposant une unité de résistance convenable sur le côté d'entrée et une unité de capacité convenable sur le côté de sortie, on transforme le dispositif en un coupleur à résistance- capacité, tandis qu'en remplaçant l'unité de résistance par une unité d'indictance convenable, on transforme le dispo- sitif en un coupleur à réactance-capacité. Dans l'un et l'autre cas, une fuite de grille peut être ménagée dans les pattes   d'attache 9,   ou bien on peut employer un enroulement inductif pour constituer, par exemple, un accouplement à résistance-capacité muni d'une fuite de réactance, disposi- tion qui présente, comme on le sait, des propriétés avan- tageuses.

   Les unités d'induction peuvent varier de 500 spires à 25.000 spires, les unités de résistance à bobinage de fil non inductif peuvent varier de 80.000 ohms à 400.000 ohms, et les unités de capacité peuvent toutes comporter les capacités usuelles jusqu'à 0,01   microfarad.   Les valeurs indiquées ci-dessus à titre d'exemplesont donné de bons résultats, mais l'invention ne leur est Limitée en aucune façon. 



   La fig.9 montre une disposition d'unité vide qui est employée lorsqu'on désire mettre en circuit desécouteurs téléphoniques, un haut-parleur, un instrument de mesure ou d'essai, etc. A cet effet, les tiges de contact 13 sont reliées directement à des bornes à ressort 16 dont une dis- position est représentée à plus grande échelle dans la fig.10. 



   Le dispositif est en particulier avantageusement applicable aux radio-récepteurs et appareils analogues pour jouer le rôle de transformateurs à basse fréquence, de cou- pleurs à résistance-capacité, de coupleurs à réactance- capacité, eto., ce qui permet de comparer facilement les avantages et les inconvénients de ces procédés bien connus appliqués pour accoupler les lampes à électrode, le chan- gement d'un genre d'accouplement à un autre étant effectué 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 d'une façon simple. De plus, le dispositif peut être employé de façon très efficace comme transformateur à fréquence intermédiaire, transformateur e circuit de sortie ou réactance de circuit de sortie. 



   Quelques exemples des applications de l'invention sont représentés dans   les schémas   de circuit des fig.l2 à 15. 



  Fig.12 montre un amplificateur à deux lampes destiné à la radio-réception, par exemple, et comportant trois cou- pleurs. Deux lampes à trois électrodes 17 et 18 sont associées aux trois coupleurs 19,20 et 21 du genre de ceux précédemment décrits, chacun d'eux étant muni de deux unités d'inductance 11. Ces coupleurs se comportent à la façon de transformateurs, les impulsions du circuit d'entrée étant reçues par le primaire du transformateur 19 dont le secondaire est relié à la grille de la lampe 17. 



  Le circuit d'anode de cette lampe transfère les signaux au primaire du transformateur 20 dont le secondaire est relié à la grille de la lampe 18 . L'anode de cette lampe est elle-même reliée au primaire du transformateur   21   dont le secondaire peut exciter un haut-parleur, par exemple. Les détails des dispositifs d'alimentation de basse tension, de haute tension et de courant de biaisage ou "tension" des grilles ressortent clairement des dessins. 



   Dans la fig.13, on emploie un transformateur d'en- trée analogue 19, mais au lieu d'une amplification par transformateur, on fait usage d'une amplification à résis- tance capacité, de   préférence   à deux échelons* On voit que chacun des coupleurs 22 comporte sur son côté d'entrée une résistance non inductive et sur son côté de sortie un condensateur qui est branché entre l'anode de la lampe 17 (ou 18) et la grille de la lampe 18 (ou 27).

   De plus, une fuite de grille 26 est prévue sur les circuits   de-   grille-cathode des lampes 18 et 27 . 23 désigne un coupleur 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 comportant sur le côté d'entrée une inductance montée sur le circuit d'anode de la dernière lampe 27 et sur le côté de sortie un condensateur relié à l'anode de la lampe 
27 de telle sorte que ce coupleur 23 se comporte à la fa- çon d'une réactance pour le circuit de sortie. 



   Le montage de la   fig.14   est analogue à tous égards à celui de la fig.13, sauf que les unités de capacité munies de fuites de grilles 26 ménagées sur les pattes d'attache 
9 sont remplacées par une unité disposée sur le côté de sortie de chacun des coupleurs 24 et composée d'un conden- sateur et d'un enroulement à fuite de réactance. 



   La   fig.15   montre un schéma de circuit pratiquement identique à celui de la fig.13, la seule différence étant que les unités de résistance prévues sur le côté d'entrée du dispositif d'accouplement   22   sont remplacées ici par des unités d'inductance, de façon à constituer deux échelons 
25 d'accouplement à réactance-capacité. 



   Lorsque le coupleur est employé en vue d'un accou- plement à résistance-capacité ou à réactance-capacité, il est commode d'employer la pièce de jonction 15 pour main- tenir les unités en position. Sans cette pièce, les unités sont aussi maintenues en position par les tigesde contact 13 dans les creusures 5, mais la fixation est moins  sûre,   En vue d'un accouplement d'inductance, il   convia   t que la pièce de jonction en matière magnétique soit employée parce qu'il est nécessaire de diminuer la réluctance du circuit magnétique. 



   Quoique le dispositif soit susceptible de remplir plusieurs rôles, il n'est limité en ce qui concerne aucune de ses   caractéristiques   électriques, quel que soit le rôle qu'il joue. Par exemple, lorsqu'il se comporte à la façon d'un coupleur à réactance- capacité, il est possible de modifier des facteurs tels que l'inductance, la capacité 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 d'accouplement et la résistance-de la fuite de grille. 



  Le dispositif présente aussi l'avantage que si un enrou- lement vient à se rompre (les enroulements sont sujets à se rompre dans le cas de transformateurs ou de réactances) le remplacement peut être effectué facilement, rapidement et pour une faible dépense. Le dispositif simplifie la construction des appareils de radipphonie, en ce sens qu'on peut établir les connexions d'un récepteur sans tenir compte de la polarité des enroulements de transformateur, étant donné qu'il suffit d'inverser une ou plusieurs unités pour remédier à toute action mutuelle indésirable résultant d'une polarité incorrecte après l'établissement des connexions . En outre, en modifiant l'une ou l'autre des bobines, on peut modifier le degré et l'uniformité d'amplification, de sorte qu'il est facile de régler l'ampleur et la qualité des sons émis par le téléphone ou le haut-parleur.

   Deux récepteurs montés sur la même disposition de circuit, comme par exemple dans les procédés de fabrication en série, peuvent être disposés de façon à donner des effets acoustiques très différents et ceci permet utilement de satisfaire aux desiderata particuliers d'un client. 



   Un grand nombre d'autres applications seront évi- dentes pour l'homme du métier. L'invention offre en outre un dispositif très utile pour l'amateur en ce sens que les qualités acoustiques d'un récepteur peuvent être améliorées par tâtonnement. 



   Le dispositif est en particulier avantageusement applicable à la réception des ondes sans fil, mais il peut aussi être appliqué à d'autres branches de l'industrie électrique. Par exemple, lorsqu'il est établi sous forme d'un transformateur de dimensions convenables, il peut être employé pour transformer des voltages en vue de la 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 production de force motrice, comme par exemple pour la commande d'instruments de ménage (fers à repasser, sonne- ries électriques, aspirateurs de poussière,   etc.) .   Il est donc aussi susceptible de recevoir des applications en ce qui concerne l'amplification des courants d'un mi- crophone dans lestransmetteurs radio-téléphoniques, d'un courant engendré par un dispositif récepteur pour la repro- duction des sons à l'aide du phonographe,

   de courants déri- vés d'un film cinématographique portant un phonogramme; il est aussi applicable aux appareils de télévision, aux ré- seaux téléphoniques, aux amplificateurs modulateurs de signaux pour la télégraphie sous-marine, etc... 



   Le dispositif peut aussi être construit en des dimensions propres à constituer un transformateur d'instru- ment. Ainsi, il peut être employé pour alimenter les ins- truments des tableaux de distribution tels que les ampère- mètres et les   voltmètres,,   Il peut aussi être employé comme petit transformateur d'alimentation, par exemple pour fournir du courant électrique dans les laboratoires de physique lorsqu'il est désirable de pouvoir changer le rapport facilement. Dans certains cas, trois ou plus de trois unités des dimensions appropriées peuvent être prévues dans le noyau ou support magnétique, comme par exemple dans le cas d'un transformateur de   régulation.   



   L'invention n'est pas limitée à la construction décrite et comprend d'autres modes de réalisation et modifi- cations. Par exemple, les unités peuvent être carrées au lieu d'être circulaire s, elles peuvent porter destiges de contact supplémentaires,   etc...   Les branchesdu trans- formateur peuvent être agencées pour recevoir, ainsi qu'il a été dit précédemment, plus de deux unités entre elles, et les unités peuvent posséder des dimensions entièrement   différen tes.   De même, il n'est pas nécessaire que le noyau 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 magnétique soit composé d'un empilage de feuilles; il peut être fait de fil de fer, de limaille de fer ou d'une autre matière magnétique convenable. 



   REVENDICATIONS 
1. Un dispositifd'accouplement pour circuits électriques, ce dispositif comprenant un support en matière magnétique constitué de façon à recevoir des unités d'accou plement de dimensions normales par l'échange desquelles on peut faire varier suivant qu'on le désire la nature et le degré de l'accouplement. 



   2. Un dispositif d'accouplement pour circuits élec- triques, ce dispositif comprenant un support en matière magnétique et des unités d'accouplement interchangeables de dimensions normales, le support comportant des conduc- teurs électriques permettant de connecter les unités au circuit externe, et les unités contenant des enroulements, condensateurs, résistances, etc... grâce auxquels on peut modifier considérablement la nature, les caractéristiques et le degré d'accouplement par le choix d'unités appropriées 
3.

   Un transformateur électrique comprenant un support en matière magnétique et des unités interchangeables munies d'enroulements, ces unités ayant des dimensions   normalisées   de façon qu'on puisse faire varier aisément le rapport et lescaractéristiques du transformateur par le choix d'unitésappropriées. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  DESCRIPTIVE MEMORY FILED IN SUPPORT OF THE APPLICATION FOR A PATENT OF INVENTION Improved coupling device for circuits
This invention relates to coupling devices for electrical circuits and relates to a coupling device for quickly and conveniently changing the nature or degree of the coupling existing between electrical circuits.



   The coupling device according to the invention comprises a support of magnetic material established to receive interchangeable coupling units or

 <Desc / Clms Page number 2>

 standardized dimensions, the exchange of which allows the degree or the characteristic of the coupling to be modified according to one wishes, This support is provided with electrical conductors used to connect the coupling units to the external circuit, and the units contain windings, resistors, conductors, capacitors of suitable values or combinations of elements of this kind in such a way that, by the choice and the combination of suitable units, one can obtain an inductive coupling, a coupling to reactance-capacitance, resistance-capacitance coupling, etc.



   Generally, the bracket and the coupling units will be given such dimensions that the device is established by the insertion of two units.



   When the two units are windings arranged inductively, the device constitutes an electrical transformer whose ratio and characteristic can be easily varied by the choice of suitable units. By replacing these units with others, the device can be quickly transformed into a resistance-capacitance coupler or a reactance-capacitance coupler.



   A portion of the magnetic holder is preferably movably disposed to allow the units to be easily exchanged. Preferably, the movable part is a detachable member constituting a bridge or junction element which not only plays the role of supporting the magnetic connection between the inductive windings when the coupler is used as a transformer, but contributes to ensuring the setting and the maintenance in correct position of the units in the holder, so that contact is automatically established between the unit and the

 <Desc / Clms Page number 3>

 rest of the electrical circuit.



   Preferably, the magnetic support is "laminated" or composed of a stack of sheets of magnetic material, in the manner commonly adopted in electrical transformers, and this support is provided with external terminals allowing the coupler to be connected to the. circuit and internal contacts for connection with interchangeable coupling units. The internal contacts are preferably constituted by springs arranged to cooperate with projections provided on the units.



   The boxes enclosing the aforementioned interchangeable units are preferably made of insulating material and according to standard dimensions and are intended to receive the electrical element employed in the coupler, for example spools of wire disposed unduly, a resistance wire, the ends of which are turns can be arranged non-inductively, a material behaving like a resistance, capacitors with fixed or variable capacities, etc. Resistors for gate leaks or impedances for reactance leaks can be incorporated.

   These units are provided with contact rods or the like to which the element in the unit is electrically connected, so that when the units are inserted into the holder, the contact rods contact the spring. contact subject to support.



   The aforementioned laminated junction member can be inserted through the central part of the units to form a closed magnetic circuit. Fastening tabs or similar devices are provided on the support

 <Desc / Clms Page number 4>

 to receive, if necessary, a grid leak.



   Thus, by inserting various units, it is possible to change the nature or the degree of the coupling without making any change in the permanent mounting of the circuit or circuits in which the device is incorporated. When the device works as a low frequency or intermediate frequency transformer, it is possible to change factors such as the impedance of windings (primary, secondary or both), the ratio of numbers of turns, etc. Likewise, factors such as anode resistance, mating capacitance, and gate leakage resistance are variable when the instrument is operated as a resistance-to-capacitance coupler.



   To enable an instrument such as a telephone or an indicating or measuring instrument to be mounted directly on the circuit normally comprising one or the other of the interchangeable units, an empty or "false unit" unit not comprising as terminals and contact rods, each of the terminals being connected to one of the rods.



   In order to better understand the invention, an exemplary embodiment of the device and several examples of application of this device will be described with reference to the appended drawings in which:
Figure 1 is a plan of the device.



   Figure 2 is a perspective view.



   Figure 3 is a side view.



   Figure 1{. is a side view.



   Figure 5 is a side view of a coupling unit and shows the joint member in cross section.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   Figure 6 is a side view showing two coupling units and the junction member.



   Figure 7 is a section on A-A (Figure 4), the interchangeable unit not being shown.



   Figure 8 is a section along B-B (Figure 3) the interchangeable units not being shown either.



   Figure 9 shows the empty unit.



   Figure 10 is a fragmentary view of the terminals mounted on the empty unit.



   Figure 11 shows a condenser unit arrangement.



   Figure 12 shows a circuit arrangement of a two-tube amplifier employing the device like a low-frequency transformer,
Figure 13 shows a suitable circuit arrangement employing the device as a low frequency transformer, resistance-capacitor amplifier with gate leakage and output circuit reactance.



   Figure 14 shows a similar circuit arrangement but in which a reactance leak is substituted for the gate leak.



   Figure 15 shows a suitable circuit arrangement for a reactance-capacitor amplifier.



   The support consists essentially of a box 1 made of two halves of insulating material such as a resinous condensation product and of a stack of sheets 2 of magnetic iron, securely fixed in this box, for example using bolts 3. These sheets are isolated from each other and preferably tubes of insulating material surround the bolts to isolate them from the sheets.

 <Desc / Clms Page number 6>

 profile, the leaves have the shape of a U (fig. 8), the branches of the middle leaves being shorter than those of the outer leaves, so as to leave in the middle a recess 4 in which a junction core 15 can rest. when it is desired to constitute a closed magnetic circuit.

   The boot is cut from top to bottom along its internal faces as shown at 5 (fig. 1,7 and 8) and in the recess thus formed fit four leaf springs 6, the ends of which are firmly fixed to the four terminals 7. Another spring 8 is shaped and adapted as shown in FIG. 4, this spring being connected to one of the terminals 7. The role of this spring will emerge from what follows. Two attachment tabs
9 are fixed below the two terminals on the side opposite to that to which the spring 8 is attached. In some cases, these two parts can * be used to hold a gate leak or a capacitor.

   Alternatively, tie tabs may be provided on the primary side or on both sides to be employed, where necessary, to hold either resistors or capacitors. The boot 1 is provided with ears 10 pierced with holes for fixing the device to a base or panel.



   The interchangeable units 11 preferably have a circular shape and a constant diameter. A hollow boot provided with a cylindrical rim and pierced in its center with a square hole 12 also provided with a rim contains the spools of wire, the capacitor plates or other elements, as desired. the other end being closed by a suitable insulating material such as wax. The ends of the wire spools are connected to contact rods 13 protruding through the flat sides of the boot and spaced apart so as to apply.

 <Desc / Clms Page number 7>

 against the springs 6 when the box is placed in the support.

   In the case of an imitated capacitor, a contact rod 14 (fig.ll), provided on the edge of the box, is arranged to rest against the contact spring 8, while the other conductor of the condensa - tor is connected to a rod 13 carried by the flat side of the unit 11 so as to be connected to the other terminal 7. A rectangular part 15 formed by a stack of sheets is intended to be engaged through the square holes boxes, as shown in Figs. 5 and 6, and this part has dimensions such that it can rest in the recesses 4 of the leaves 2 and protrude through the branches of these leaves.



   To mount the device in the manner of a low-frequency or intermediate-frequency transformer, two units are chosen provided with coils of wire comprising a suitable number of turns and these units are mounted on the rectangular laminated piece 15, the Contact rods being placed on the outside, as shown in fig.6, the units thus mounted are inserted in the support, so that the part 15 rests in the recesses provided. The contact rods then automatically make the connection with the leaf springs 6, the transformer thus being complete.



   Some units are provided with a resistance material or a resistance wire wound in a non-inductive manner, for example with two wires connected together at their inner end. Other units each contain nn capacitor, or a single unit may have two independent capacitors of different values, as shown in fig. 11, the only connected capacitor being the one which is connected to the spring 8 by the rod. 14.



   To switch on the other capacitor, simply

 <Desc / Clms Page number 8>

 to rotate the unit by an angle of 180. By having a suitable resistance unit on the input side and a suitable capacitance unit on the output side, the device is transformed into a resistance-capacitor coupler, while replacing the resistance unit with a of suitable indictance, the device is transformed into a reactance-capacitor coupler. In either case, a grid leak can be made in the fastening tabs 9, or an inductive winding can be used to form, for example, a resistance-capacitance coupling provided with a leak. reactance, an arrangement which has, as is known, advantageous properties.

   Induction units can range from 500 turns to 25,000 turns, non-inductive wire wound resistance units can range from 80,000 ohms to 400,000 ohms, and capacitance units can all have the usual capacitances down to 0.01 microfarad. The values given above by way of example have given good results, but the invention is not limited to them in any way.



   Fig. 9 shows an empty unit arrangement which is employed when it is desired to switch on headphones, a loudspeaker, a measuring or testing instrument, etc. For this purpose, the contact rods 13 are connected directly to spring terminals 16, one arrangement of which is shown on a larger scale in fig.10.



   The device is in particular advantageously applicable to radio-receivers and similar apparatus for playing the role of low-frequency transformers, resistance-capacitance couplers, reactance-capacitance couplers, etc., which makes it possible to easily compare them. advantages and disadvantages of these well-known methods applied to coupling electrode lamps, the change from one type of coupling to another being effected

 <Desc / Clms Page number 9>

 in a simple way. In addition, the device can be used very effectively as an intermediate frequency transformer, output circuit transformer or output circuit reactor.



   Some examples of the applications of the invention are shown in the circuit diagrams of Figs. 12 to 15.



  Fig. 12 shows a two-tube amplifier intended for radio reception, for example, and comprising three couplers. Two lamps with three electrodes 17 and 18 are associated with the three couplers 19, 20 and 21 of the type described above, each of them being provided with two inductance units 11. These couplers behave in the manner of transformers. pulses of the input circuit being received by the primary of transformer 19, the secondary of which is connected to the gate of lamp 17.



  The anode circuit of this lamp transfers the signals to the primary of transformer 20, the secondary of which is connected to the grid of lamp 18. The anode of this lamp is itself connected to the primary of transformer 21, the secondary of which can excite a loudspeaker, for example. The details of the low voltage, high voltage, and grid bias current or "voltage" power supplies are evident from the drawings.



   In fig. 13, an analog input transformer 19 is used, but instead of transformer amplification, use is made of capacitance resistance amplification, preferably with two steps * It can be seen that each of the couplers 22 has on its input side a non-inductive resistor and on its output side a capacitor which is connected between the anode of the lamp 17 (or 18) and the gate of the lamp 18 (or 27).

   Additionally, grid leakage 26 is provided on the grid-cathode circuits of lamps 18 and 27. 23 designates a coupler

 <Desc / Clms Page number 10>

 having on the input side an inductor mounted on the anode circuit of the last lamp 27 and on the output side a capacitor connected to the anode of the lamp
27 such that this coupler 23 behaves like a reactance for the output circuit.



   The assembly of fig. 14 is similar in all respects to that of fig. 13, except that the capacity units provided with grid leaks 26 provided on the attachment tabs
9 are replaced by a unit disposed on the output side of each of the couplers 24 and composed of a capacitor and a reactance leakage winding.



   Fig. 15 shows a circuit diagram almost identical to that of Fig. 13, the only difference being that the resistance units provided on the input side of the coupling device 22 are replaced here by inductance units. , so as to constitute two levels
25 reactance-capacitor coupling.



   When the coupler is employed for resistance-capacitance or reactance-capacitance coupling, it is convenient to employ the junction 15 to hold the units in position. Without this part, the units are also held in position by the contact rods 13 in the recesses 5, but the fixing is less secure. In view of an inductance coupling, it is advisable that the junction part of magnetic material be used because it is necessary to decrease the reluctance of the magnetic circuit.



   Although the device is capable of fulfilling several roles, it is not limited with respect to any of its electrical characteristics, whatever role it plays. For example, when it behaves like a reactance-capacitor coupler, it is possible to modify factors such as inductance, capacitance

 <Desc / Clms Page number 11>

 coupling and resistance-of the grid leakage.



  The device also has the advantage that if a winding breaks (windings are prone to break in the case of transformers or reactors) replacement can be done easily, quickly and at low expense. The device simplifies the construction of radipphony devices, in that one can establish the connections of a receiver without taking into account the polarity of the transformer windings, since it suffices to reverse one or more units to remedy to any unwanted mutual action resulting from incorrect polarity after the connections are made. Also, by changing either of the coils, the degree and uniformity of amplification can be changed, so that it is easy to adjust the magnitude and quality of the sounds emitted by the phone or the speaker.

   Two receivers mounted on the same circuit arrangement, as for example in mass production processes, can be arranged so as to give very different acoustic effects and this usefully makes it possible to satisfy the particular desiderata of a customer.



   Many other applications will be obvious to those skilled in the art. The invention further provides a device very useful for the hobbyist in that the acoustic qualities of a receiver can be improved by trial and error.



   The device is in particular advantageously applicable to the reception of wireless waves, but it can also be applied to other branches of the electrical industry. For example, when established as a suitably sized transformer, it can be employed to transform voltages for the purpose of

 <Desc / Clms Page number 12>

 production of motive power, for example for the control of household instruments (irons, electric bells, vacuum cleaners, etc.). It is therefore also capable of receiving applications with regard to the amplification of the currents of a microphone in radio-telephone transmitters, of a current generated by a receiving device for the reproduction of sounds using the phonograph,

   streams derived from a cinematographic film bearing a phonogram; it is also applicable to television sets, telephone networks, signal modulating amplifiers for underwater telegraphy, etc.



   The device can also be constructed in dimensions suitable for constituting an instrument transformer. Thus, it can be used to power distribution board instruments such as amper- meters and voltmeters, It can also be used as a small power transformer, for example to supply electric current in laboratory laboratories. physical when it is desirable to be able to change the ratio easily. In some cases three or more units of the appropriate dimensions may be provided in the magnetic core or carrier, as for example in the case of a regulating transformer.



   The invention is not limited to the construction described and includes other embodiments and modifications. For example, the units can be square instead of circular, they can carry additional contact rods, etc. The branches of the transformer can be arranged to receive, as previously said, more than two units between them, and the units may have entirely different dimensions. Likewise, it is not necessary that the core

 <Desc / Clms Page number 13>

 magnetic is composed of a stack of sheets; it may be made of wire, iron filings, or other suitable magnetic material.



   CLAIMS
1. A coupling device for electrical circuits, this device comprising a support of magnetic material formed so as to receive coupling units of normal dimensions by the exchange of which can be varied according to the nature and desired. the degree of coupling.



   2. A coupling device for electrical circuits, this device comprising a support of magnetic material and interchangeable coupling units of normal dimensions, the support comprising electric conductors enabling the units to be connected to the external circuit, and units containing windings, capacitors, resistors, etc ... thanks to which the nature, characteristics and degree of coupling can be considerably modified by the choice of suitable units
3.

   An electrical transformer comprising a support of magnetic material and interchangeable units provided with windings, these units having standardized dimensions so that the ratio and the characteristics of the transformer can be easily varied by the choice of suitable units.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

4. Un dispositif d'accouplement pour circuits élec- triques , ce dispositif comprenant un support en matière magnétique muni de bornes d'entrée et de sortie, des uni- tés d'accouplement interchangeables munies d'inductances, de résistances, de condensateurs, etc... et agencées pour être montées dans le support, et des moyens pour établir la connexion entre les bornes et les unités, la nature, les caractéristiques et le degré de l'accouplement pouvant <Desc/Clms Page number 14> être modifiés facilement en échangeant simplement les unités. 4. A coupling device for electric circuits, this device comprising a magnetic support provided with input and output terminals, interchangeable coupling units fitted with inductors, resistors, capacitors, etc ... and arranged to be mounted in the holder, and means for establishing the connection between the terminals and the units, the nature, characteristics and degree of the coupling being able to <Desc / Clms Page number 14> be changed easily by simply swapping units. 5. Un dispositif d'accouplement pour circuits électri- ques selon les revendications 1,2,3 ou 4 dans lequel le support est composé d'un empilage de feuilles de fer ma- gnétique . 5. A coupling device for electrical circuits according to claims 1, 2, 3 or 4 in which the support is composed of a stack of sheets of magnetic iron. 6 . Un dispositif d'accouplement pour circuits élec- triques selon les revendications 1,2,3,4 ou 5 dans lequel le support a la forme d'un U recevant entre ses branches les unités interchangeables. 6. A coupling device for electrical circuits according to claims 1, 2, 3, 4 or 5, in which the support is U-shaped receiving between its branches the interchangeable units. 7. Un dispositif d'accouplement pour circuits électri- ques selon les revendications 1,2,3,4,5 ou 6 dans lequel le support est renfermé dans une botte en matière isolante. 7. A coupling device for electrical circuits according to claims 1, 2, 3, 4, 5 or 6 in which the support is enclosed in a boot of insulating material. 8. Un dispositif d'accouplement pour circuits électri- ques selon la revendication 7, dans lequel des ressorts de contact reliés aux bornes sont montés dans la boite pour entrer en contact avec des tiges de contact portées par les unités interchangeables. 8. A coupling device for electrical circuits according to claim 7, wherein contact springs connected to the terminals are mounted in the box for contacting contact pins carried by the interchangeable units. 9. Un dispositif d'accouplement pour circuits électri- ques selon les revendications 1,2,3 ou 4 dans lequel les unités d'accouplement sont agencées pour être montées sur une pièce distincte en matière magnétique agencée pour coopérer avec le support à l'établissement d'un circuit magn é ti que . 9. A coupling device for electrical circuits according to claims 1, 2, 3 or 4 in which the coupling units are arranged to be mounted on a separate piece of magnetic material arranged to cooperate with the support at the same. establishment of a magnetic circuit. 10. Un dispositif d'accouplement pour circuits élec- triques selon la revendication 9, dans lequel la pièce distincte en matière magnétique est agencée pour reposer dans des évidements formés dans les branches du support et pour combler l'espace qui sépare lesdites branches de façon à compléter le circuit magnétique. 10. A coupling device for electrical circuits according to claim 9, in which the separate piece of magnetic material is arranged to rest in recesses formed in the branches of the support and to fill the space which separates said branches in such a way. to complete the magnetic circuit. 11. Une unité d'accouplement agencée en vue de son emploi dans le dispositif selon l'une quelconque des reven- dications précédentes, cette unité consistaht en une boîte isolée qui enveloppe l'élément d'accouplement (inductance, <Desc/Clms Page number 15> résistance, condensateur, etc... ): 12. Une unité d'accouplement selon la revendication 11 dont l'élément que renferme la boîte est relié à des tiges de contact faisant saillie à travers cette boîte et placées de façon à s'appliquer sur ces ressorts de contact prévus sur le support lorsqu'on insère l'unité dans la boite. 11. A coupling unit arranged for use in the device according to any one of the preceding claims, this unit consists of an insulated box which surrounds the coupling element (inductor, <Desc / Clms Page number 15> resistor, capacitor, etc ...): 12. A coupling unit according to claim 11 in which the element contained in the box is connected to contact rods projecting through this box and placed so as to apply to these contact springs provided on the support when 'we insert the unit in the box. 13. Une unité d'accouplement selon los revendications 11 ou 12, dans laquelle un trou est ménagé au centre de la boite en vue de son montage sur le noyau séparé. 13. A coupling unit according to claims 11 or 12, wherein a hole is made in the center of the box for mounting on the separate core. 14. Une unité d'accouplement selon les revendications 11,12 ou 13 dans laquelle la boite est constituée par un disque présentant un trou central et muni d'un rebord interne et d'un rebord externe, l'extrémité ouverte de la boite étant obturée par une pièce distincte. 14. A coupling unit according to claims 11, 12 or 13 wherein the box is constituted by a disc having a central hole and provided with an inner rim and an outer rim, the open end of the box being. closed by a separate part. 15. Une unité d'accouplement selon les revendications 11,12,13 ou 14, dans laquelle, lorsque la boite contient un condensateur, cette boite est munie à sa périphérie d'un contact auquel est relié un des conducteurs du condensateur. 15. A coupling unit according to claims 11,12,13 or 14, wherein, when the box contains a capacitor, this box is provided at its periphery with a contact to which is connected one of the conductors of the capacitor. 16. Une unité d'accouplement établie en vue de son emploi avec le dispositif d'accouplement selon l'une quel- conque des revendications 1 à 10, cette unité comprenant une boite contenant des conducteurs allant des tiges de contact à des bornes permettant la mise en circuit de tout instrument ou élément désiré autre que celui qui est con- tenu dans une unité interchangeable. 16. A coupling unit established for use with the coupling device according to any one of claims 1 to 10, this unit comprising a box containing conductors ranging from contact rods to terminals allowing the connection. switching on any desired instrument or component other than that contained in an interchangeable unit. 17. Une unité d'accouplement selon la revendication 15, cette unité comprenant deux condensateurs de capacités différentes montés chacun entre un contact latéral et un contact périphérique. 17. A coupling unit according to claim 15, this unit comprising two capacitors of different capacities each mounted between a lateral contact and a peripheral contact. 18. Un dispositif d'accouplement pour circuits électriques selon la revendication 8, dans lequel une des bornesest munie d'unsecond ressort de contact destiné à s'appliquer sur le contact périphérique mentionné dans la revendication 15 . <Desc/Clms Page number 16> 18. A coupling device for electrical circuits according to claim 8, wherein one of the terminals is provided with a second contact spring intended to be applied to the peripheral contact mentioned in claim 15. <Desc / Clms Page number 16> 19. Un dispositif d'accouplement pour circuits électriques selon l'une quelconque des revendications 1 à 10, dans lequel on prévoit sur le support deux pièces d'attache permettant de maintenir un élément tel qu'une résistance ou un condensateur. 19. A coupling device for electrical circuits according to any one of claims 1 to 10, wherein there are provided on the support two fasteners making it possible to maintain an element such as a resistor or a capacitor. 20. Un dispositif d'accouplement pour circuits élec- triques construit, disposé et agencé pour fonctionner en substance comme décrit et en se référant aux dessins annexés. 20. A coupling device for electrical circuits constructed, arranged and arranged to function substantially as described and with reference to the accompanying drawings.
BE348484D BE348484A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE348484A true BE348484A (en)

Family

ID=23968

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE348484D BE348484A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE348484A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2504343A1 (en) HEARING AID
FR2538985A1 (en) ARRANGEMENT OF SPEAKERS WITH ONE OR MORE FLAT MEMBRANES
US8075342B1 (en) Amplifying connector
FR2569929A1 (en) DYNAMIC TRANSDUCER AS SPEAKER FOR SEVERE FREQUENCIES AND ACUTE FREQUENCIES
FR2562353A1 (en) ELECTRO-ACOUSTIC DEVICE
US8116511B2 (en) Earphone
EP0177383A1 (en) Broadband omnidirectional elastic wave transducer and method of manufacturing it
EP1515584B1 (en) Loudspeaker and corresponding loudspeaker enclosure
FR2765767A1 (en) Lengthened electro-acoustic transducer for high-fi loudspeakers
BE348484A (en)
FR2754630A1 (en) METHOD FOR MANUFACTURING A CONDUCTOR, OR ELECTRIC CIRCUIT COMPENSATED WITH RADIOELECTRIC PARASITES SUCH AS MICRO-DISCHARGES AND CORRESPONDING CONDUCTOR OR CIRCUIT
EP0336860A1 (en) Electroacoustic unit with coil attached
EP0663136B1 (en) Diffusing volume electroacoustic transducer
FR2550406A1 (en) ELECTRO-ACOUSTIC TRANSDUCER OF MOBILE COIL TYPE
FR2836000A1 (en) ELECTRODYNAMIC MOTOR WITH MOBILE COIL, PARTICULARLY FOR SPEAKER, SPEAKER AND ADAPTED POLAR PART
EP0303547B1 (en) Omnidirectional wide-band elastic wave transducer
FR2525022A1 (en) LOW FREQUENCY TRANSFORMER
FR2665809A1 (en) Device for improving the quality of electrical, electroacoustic and/or video signals
FR2488765A1 (en) Electrodynamic transducer usable as loudspeaker or microphone - has coil formed as printed circuit group of spirals on both faces of membrane above alternating concentric magnetic poles
EP1734787A2 (en) Inertial loudspeaker without diaphragm
US1829109A (en) Electric circuit coupling device
FR2811510A1 (en) Protection of electronic high fidelity audio frequency installations against interface parasitic micro-discharges of frequency greater than 1 giga hertz, uses electromagnetic wave collector and band suppression filter
EP0225215B1 (en) Acoustic boxes and associated equipment
EP0976300A1 (en) Electric or electronic circuit element free from microdischarge
FR3065135A1 (en) ACOUSTIC SPEAKER