BE337612A - - Google Patents

Info

Publication number
BE337612A
BE337612A BE337612DA BE337612A BE 337612 A BE337612 A BE 337612A BE 337612D A BE337612D A BE 337612DA BE 337612 A BE337612 A BE 337612A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
pawl
mechanism according
sector
ratchet wheel
pivot
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE337612A publication Critical patent/BE337612A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16HGEARING
    • F16H29/00Gearings for conveying rotary motion with intermittently-driving members, e.g. with freewheel action
    • F16H29/02Gearings for conveying rotary motion with intermittently-driving members, e.g. with freewheel action between one of the shafts and an oscillating or reciprocating intermediate member, not rotating with either of the shafts

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Transmission Devices (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Perfectionnements aux mécanismes pour transformer un mou- vement circulaire continu en un mouvement intermittente      
Cette invention se rapporte aux mécanismes ser- vant à transformer un mouvement circulaire continu en un mouvement intermittent et elle a pour but d'établir un mé- canisme de ce genre simple et efficace qui soit commandé à la main de telle manière qu'il cesse de fonctionner des que l'opérateur lâche la commande.

   Elle a aussi pour but de disposer la mécanisme de façon à ce qu'il puisse être employé aussi bien dans le cas où l'arbre moteur et l'arbre entraîné sont placés parallèlement que dans le cas où ils 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 ne la sont pas et, en particulier,   qu'il réponde   aux   deside-   rata des haveuses et machines analogues dans lesquelles en doit faire pivoter les organes de havage, qu'ils soient du type à barre ou du type à chaîne, pour les enfoncer dans le charbon ou autre matière à haver et les en retirer.

   suivant l'invention, un organe monté fou sur l'ar- bre entraîne et destiné à recevoir un mouvement oscillant de l'arbre moteur, porte un cliquet destine à venir en prise avec une roue à rochet calée sur l'arbre entraîné, et un ressort qui maintient normalement ce cliquet dans sa posi- tion inactive est   commande   par une poignée de manière à n'amener le cliquet en prise avec la roue à rochet que lorsqu'on exerce une pression sur cette poignée et à le maintenir en prise tant que dure la pression. Afin de pou- voir faire tourner l'arbre entraîne dans les deux sens, on emploie un cliquet à double action et la roue à rochet est pourvue de dents sensiblement droites. 



   Dans une forme de réalisation de l'invention con- venant particulièrement pour commander le pivotement des organes de havage des haveuses et machines analogues, l'or- gane porte-cliquet a la forme d'un secteur denté en prise avec un autre secteur qui est monté sur un pivot entre l'ar- bre moteur et l'arbre entraîne et reçoit un mouvement oscil- lant d'un levier à rainure basculant autour de ce pivot et actionné par un maneton de l'arbre moteur. Avec cette dis- p osition, le mouvement oscillant peut être convenablement amplifié en employant des secteurs de rayons différents et les   secteurb   peuvent être pourvus de dentures coniques, ce qui permet d'appliquer la transmission décrite à des arbres formant un certain angle entre eux. 



  Pour la commodité, on donne au secteur porte-cil- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 guet la forme d'une boîte dans laquelle est logée la roue à rochet. L'autre secteur peut être solidaire du levier oscillant mais il est de préférence monté fou sur son pi- vot entre deux butées du levier, un certain jeu étant mé- nagé entre ces butées et les côtés du secteur de manière que celui-ci ne soit actionné que lorsqu'il est maintenu   en @contact   avec l'une des butées,  comme ,ce   sera expliqué ci-après avec plus de détails. 



   Deux ou plusieurs secteurs peuvent être montés côte à côte et combinés avec un seul et marne levier oscil- lant de manière à imprimer le mouvement intermittent voulu a un nombre correspondant d'arbres entraînés. 



   Sur le dessin annexé : 
Fige 1 est une vue schématique en élévation d'un mécanisme suivant l'invention, dans sa position inactive ou neutre. 



   Fige 2 en est une vue en plan, en partie en cou- pe suivant la ligne A-B de la Fig. 1. 



   Figs. 3 et 4 sont des vues en élévation montrant le mécanisme da.as des positions différentes. 



   Fig. 5 est une vue en plan, en partie en coupe, d'une variante du mécanisme. sur ces figures, 1 désigne l'arbre moteur tour- nant continuellement et 2 l'arbre qui doit recevoir un mouvement circulaire intermittent. Sur l'arbre 1 est monté un maneton 3 muni d'un coulisseau 4 destiné à circuler dans une rainure 5 d'un levier 6 pivoté   en-7.   Sur ce pi- vot 7 est monté fou un secteur denté 8 qui est placé entre deux butées 9, 10 du levier 6. 



   L'arbre 2 porte une roue rochet 11 disposée dans un secteur an forma de boita 12 qui engrena avec la secteur 8. Le secteur en forme de boîte 12 est monté fou 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 sur   l'arbre   2 et porte un axe oscillant 13 sur lequel sont fixés un cliquet à double action 14 et un bras radial 15. 



   Ce dernier est pris entre les deux branches d'un ressort en forme d'U 16 qui est fixé sur un moyeu 17 monté fou sur l'arbre 2 et solidaire d'une poignée de commande 18. 



  Deux arrêts 19, 20 sont ménagés sur le secteur de part et d'autre de la poignée 18. 



   Le cliquet 14 est normalement maintenu par son ressort 16 dans sa position inactive montrée sur la Fig. 1. 



  Ainsi que le montre le dessin il .existe- un certain jeu entre le secteur 8 et les butées 9, 10, de sorte que dans cette position le secteur n'est pas attaqué par les butées et qu'auaun   mouvront.   n'est   transmit    aux organes montée sur l'arbre 2. si l'on déplace   la     poignée   18 dans le sens de la   flécher,   le ressort 16 lève le bras 15 comme c' est montré sur la Fig. 3) obligeant ainsi le cliquet 14 à tourner sur son pivot 13 et à entrer en prise avec la roue à rochet 11. 



  En poursuivant son mouvement, la poignée rencontre l'arrêt 19 et fait tourner le secteur 12, et avec lui le secteur 8, jusqu'à ce que ce dernier vienne en contact avec la butée 9 du levier oscillant 6, le cliquet glissant alors sur la roue à rochet 11. A partir de ce moment et aussi longtemps qu'on continue à exercer une pression sur la poignée 18 de façon à maintenir le secteur 8 en contact avec la butée 9, le mou- vement oscillant du levier 6   &era   transmis aux secteurs 8 et 12 et une rotation intermittente dans le sens de la flèche b sera imprimée par le cliquet 14 à la roue à rochet 11 et par suite à l'arbre 2. Dès qu'on lâche la peignée 18, le ressort 16 ramène le cliquet 14 et la poignée dans la po- neutre et les secteurs 8 et 12 sont repoussés par la 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 butée 9 dans la position de la Fig. 1. 



   Il est facile . comprendre que si l'on pousse la poignée 18 dans le sens opposé (flécher) les organes pren- dront la position représentée sur la Fig. 4, le secteur 8 venant en contact avec la butée 10 et le cliquet 14 action- nant la roue à rochet 11 et l'arbre 2 dans le sens de la   flèche   a. 



   Bien que les arbres 1, 2 et le pivot 7 soient représentés en alignement horizontal, ils pourraient évidem- ment être placés dans des plans différents. Les arbres 1 et 2 peuvent aussi forcer entre eux un certain angle comme le montre la Fig. 5, les secteurs 8 et 12 étant alors pour- vus de dentures coniques. sur cette figure, l'arbre 2 est muni d'une vis sans fin 21 en prise avec la couronne dentée 22 du "banjo" couramment employé pour faire pivoter les organes de havage des haveuses afin de les enfoncer dans le charbon et de les en retirer. 



   Deux ou plusieurs secteurs 8 peuvent être montés côte à   côte   sur le pivot 7 entre des paires de butées ap- pr.opriées du levier 6, afin d'actionner un nombre corres- pondant d'arbres 2 commandés chacun par une poignée ap- propriée. 



   On remarquera que, quelle que soit la position   re-   lave des arbres 1 et 2, le sens de la rotation imprimée à l'arbre 2 dépend   uniquement   de la manoeuvre de la poignée 
18 et est tout-à-fait indépendant du sens de rotation de l'arbre moteur 1. D'autre part, l'amplitude de chaque ro- tation intermittente de l'arbre 2 ne dépend pas du rayon de la manivelle 3, car le rapport entre les secteurs den- tés 8, 12 peut être choisi de manière   à-multiplier   ou à   /Réduire   l'amplitude du mouvement transmis à la roue à ro- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 chat   11.   Le mécanisme peut être logé dans un espace de re- lativement faible hauteur, ce qui le rend particulièrement propre à être employé dans les haveuses.

   Alors que dans   - ces   machines, les dispositifs employés pour faire pivoter les organes de havage sont actuellement actionnés à la main, la présente invention procure des moyens mécaniques permet- tant d'effectuer cette manoeuvre sous le contrôle de l'opé- rateur. 



   Ainsi   qu'en   l'a expliqué, lorsque le mécanisme occupe sa pcsition neutre   (Fig.   1), l'arbre 1 continue à faire osciller le levier 6 Dans influencer le secteur 8 ni les organes montés sur l'arbre 2. Ceci non seulement réduit l'usure de ces organes mais en outre empêche le cli- quet d'entrer en prise avec la roue à   rochet   de façon in- tempestive, ce qui pourrait se produire si le secteur 12 oscillait   constamment.   Il s'ensuit que la poignée 18 reste n oralement   fixe ,   ce qui est aussi avantageux dans les haveuses où cette poignée ferait saillie à l'extérieur de l'enveloppe de la machine. 



   Les formes d'exécution de l'invention représen- tées sur le dessin ne sont évidemment données qu'à titre d'exemple et le mécanisme pourrait recevoir de nombreuses applications autres que celle aux   baveuses   sans s'écarter de la présente invention. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Improvements to the mechanisms to transform a continuous circular movement into an intermittent movement
This invention relates to mechanisms for transforming a continuous circular motion into an intermittent motion and it is intended to provide such a simple and effective mechanism which is manually controlled in such a way that it stops. to operate as soon as the operator releases the control.

   It also aims to arrange the mechanism so that it can be used both in the case where the motor shaft and the driven shaft are placed in parallel as in the case where they

 <Desc / Clms Page number 2>

 are not and, in particular, that it meets the requirements of cutters and similar machines in which the cutting members must pivot, whether of the bar type or of the chain type, in order to drive them. in the charcoal or other haver material and remove them.

   according to the invention, a member mounted idle on the driving shaft and intended to receive an oscillating movement of the driving shaft, carries a pawl intended to engage with a ratchet wheel wedged on the driven shaft, and a spring which normally maintains this pawl in its inactive position is controlled by a handle so as to bring the pawl into engagement with the ratchet wheel only when pressure is exerted on this handle and to keep it in engagement as long as that the pressure lasts. In order to be able to rotate the driven shaft in both directions, a double-acting pawl is used and the ratchet wheel is provided with substantially straight teeth.



   In one embodiment of the invention particularly suitable for controlling the pivoting of the cutting members of cutters and similar machines, the ratchet-holder member has the form of a toothed sector in engagement with another sector which. is mounted on a pivot between the motor shaft and the driving shaft and receives an oscillating movement of a groove lever tilting around this pivot and actuated by a crank pin of the motor shaft. With this arrangement, the oscillating movement can be suitably amplified by employing sectors of different radii and the sectorsb can be provided with bevel teeth, which allows the described transmission to be applied to shafts forming an angle between them.



  For convenience, the eyelash-holder area is

 <Desc / Clms Page number 3>

 look out for the shape of a box in which the ratchet wheel is housed. The other sector may be integral with the oscillating lever, but it is preferably mounted idle on its pivot between two stops of the lever, a certain clearance being created between these stops and the sides of the sector so that the latter does not be actuated only when it is kept in contact with one of the stops, as, will be explained below in more detail.



   Two or more sectors can be mounted side by side and combined with a single oscillating lever so as to impart the desired intermittent movement to a corresponding number of driven shafts.



   On the attached drawing:
Fig. 1 is a schematic elevational view of a mechanism according to the invention, in its inactive or neutral position.



   Fig. 2 is a plan view thereof, partly in section taken along line A-B of fig. 1.



   Figs. 3 and 4 are elevational views showing the mechanism in different positions.



   Fig. 5 is a plan view, partly in section, of a variant of the mechanism. in these figures, 1 designates the motor shaft rotating continuously and 2 the shaft which is to receive an intermittent circular movement. On the shaft 1 is mounted a crankpin 3 provided with a slide 4 intended to circulate in a groove 5 of a lever 6 pivoted at-7. A toothed sector 8 is mounted on this pin 7, which is placed between two stops 9, 10 of lever 6.



   The shaft 2 carries a ratchet wheel 11 arranged in a sector forma de box 12 which meshes with sector 8. The sector in the form of a box 12 is mounted loose

 <Desc / Clms Page number 4>

 on the shaft 2 and carries an oscillating axis 13 on which are fixed a double-action pawl 14 and a radial arm 15.



   The latter is caught between the two branches of a U-shaped spring 16 which is fixed on a hub 17 mounted loose on the shaft 2 and secured to a control handle 18.



  Two stops 19, 20 are provided on the sector on either side of the handle 18.



   The pawl 14 is normally held by its spring 16 in its inactive position shown in FIG. 1.



  As shown in the drawing there is a certain clearance between the sector 8 and the stops 9, 10, so that in this position the sector is not attacked by the stops and that they will move. is transmitted to the members mounted on the shaft 2. if the handle 18 is moved in the direction of the arrow, the spring 16 lifts the arm 15 as shown in FIG. 3) thus forcing the pawl 14 to rotate on its pivot 13 and to engage with the ratchet wheel 11.



  Continuing its movement, the handle meets the stop 19 and rotates the sector 12, and with it the sector 8, until the latter comes into contact with the stop 9 of the oscillating lever 6, the pawl then sliding on the ratchet wheel 11. From this moment and as long as pressure is continued on the handle 18 so as to keep the sector 8 in contact with the stop 9, the oscillating movement of the lever 6 will be transmitted. sectors 8 and 12 and an intermittent rotation in the direction of arrow b will be imparted by the pawl 14 to the ratchet wheel 11 and consequently to the shaft 2. As soon as the comb 18 is released, the spring 16 returns the pawl 14 and the handle in the neutral position and sectors 8 and 12 are pushed back by the

 <Desc / Clms Page number 5>

 stop 9 in the position of FIG. 1.



   It is easy . understand that if the handle 18 is pushed in the opposite direction (arrow) the components will assume the position shown in FIG. 4, the sector 8 coming into contact with the stop 10 and the pawl 14 actuating the ratchet wheel 11 and the shaft 2 in the direction of arrow a.



   Although the shafts 1, 2 and the pivot 7 are shown in horizontal alignment, they could obviously be placed in different planes. Shafts 1 and 2 can also force a certain angle between them as shown in Fig. 5, the sectors 8 and 12 then being provided with conical teeth. in this figure, the shaft 2 is provided with a worm 21 engaged with the toothed ring 22 of the "banjo" commonly used to rotate the cutting members of the shearers in order to drive them into the coal and to keep them. remove.



   Two or more sectors 8 can be mounted side by side on the pivot 7 between pairs of suitable stops of the lever 6, in order to actuate a corresponding number of shafts 2 each controlled by a suitable handle. .



   It will be noted that, whatever the washing position of shafts 1 and 2, the direction of rotation imparted to shaft 2 depends solely on the operation of the handle.
18 and is completely independent of the direction of rotation of the motor shaft 1. On the other hand, the amplitude of each intermittent rotation of the shaft 2 does not depend on the radius of the crank 3, because the ratio between the toothed sectors 8, 12 can be chosen so as to multiply or / reduce the amplitude of the movement transmitted to the rotary wheel.

 <Desc / Clms Page number 6>

 cat 11. The mechanism can be accommodated in a relatively low height space, which makes it particularly suitable for use in shearers.

   While in these machines the devices employed to rotate the cutting members are presently operated by hand, the present invention provides mechanical means for performing this maneuver under the control of the operator.



   As explained, when the mechanism occupies its neutral position (Fig. 1), the shaft 1 continues to oscillate the lever 6 In order to influence the sector 8 nor the members mounted on the shaft 2. This not not only reduces the wear of these components but additionally prevents the pawl from inadvertently engaging the ratchet wheel which could occur if the sector 12 was constantly oscillating. It follows that the handle 18 remains n orally fixed, which is also advantageous in shearers where this handle would protrude outside the casing of the machine.



   The embodiments of the invention shown in the drawing are of course given only by way of example and the mechanism could have many applications other than that to sludges without departing from the present invention.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

-:- REVENDICATIONS -:- EMI6.1 -* =z-- 00 o.* 1.- Mécanisme pour transformer un mouvement cir- culaire continu en un mouvement intermittent, dans lequel un organe monté fou sur l'arbre entraîné et destiné à re- cevoir un mouvement oscillant de l'arbre moteur, porte un cliquet destiné à venir en prise avec une roue rochet <Desc/Clms Page number 7> calée sur l'arbre entraîne, et un ressort qui maintient nor- malement ce cliquet dans sa position inactive est commandé par une poignée de manière à n'amener le cliquet en prise avec la roue à rochet que lorsqu'on exerce une pression sur cette poignée et à le maintenir en prise tant que dure la pression. -: - CLAIMS -: - EMI6.1 - * = z-- 00 o. * 1.- Mechanism for transforming a continuous circular movement into an intermittent movement, in which a member mounted idle on the driven shaft and intended to receive an oscillating movement of the motor shaft, carries a pawl intended to come in. taken with a ratchet wheel <Desc / Clms Page number 7> wedged on the driving shaft, and a spring which normally maintains this pawl in its inactive position is controlled by a handle so as to bring the pawl into engagement with the ratchet wheel only when pressure is exerted on this handle and hold it in gear while the pressure is on. 2.- Mécanisme suivant la revendication 1, dans lequel le cliquet est à double action et la roue à rochet a une forme telle que ce cliquet puisse la faire tourner dans lesdeux sons. 2. A mechanism according to claim 1, wherein the pawl is double-acting and the ratchet wheel has a shape such that this pawl can rotate it in lesdeux sounds. 3.- Mécanisme suivant la revendication 2, dans lequel l'organe porte-cliquet a la forme d'un secteur denté en prise'avec un autre secteur qui est monté sur un pivot entre l'arbre moteur et l'arbre entraîné et reçoit un mou- vement oscillant d'un levier à rainure basculant autour de ce pivot et actionné par un maneton de l'arbre moteur. 3. A mechanism according to claim 2, wherein the pawl holder member has the shape of a toothed sector in engagement with another sector which is mounted on a pivot between the motor shaft and the driven shaft and receives an oscillating movement of a groove lever tilting around this pivot and actuated by a crank pin of the motor shaft. 4. - Mécanisme suivant la revendication 3, dans lequel le cliquet est solidaire à la fois d'un axe tour 11- lonné dans le secteur porte-cliquet et d'un bras pris entre les deux branches d'un ressort en U fixé à une poignée qui est montée folle sur l'arbre entraîné. 4. - Mechanism according to claim 3, wherein the pawl is integral with both an axis turned 11- lonné in the pawl holder sector and an arm caught between the two branches of a U-shaped spring fixed to a handle which is mounted loose on the driven shaft. 5.- Mécanisme suivant la revendication 3, dans le- quel le second secteur est monté fou sur son pivot et est placé entre deux butées du levier à rainure avec, entre ces butées et les côtés du secteur, un jeu suffisant pour que @ ce dernier ne soit pas attaqué par les butées quand il oc- cupe sa position. neutre, 6. - Mécanisme suivant la revendication 3, dans le- quel les secteurs coopérants ont des rayons différents. 5.- Mechanism according to claim 3, in which the second sector is mounted idle on its pivot and is placed between two stops of the grooved lever with, between these stops and the sides of the sector, sufficient clearance for @ ce the latter is not attacked by the stops when it occupies its position. neutral, 6. - Mechanism according to claim 3, in which the cooperating sectors have different radii. 7.- Mécanisme suivant la revendication 3, dans le- quel les secteurs coopérants ont des dentures coniques. <Desc/Clms Page number 8> 7. A mechanism according to claim 3, in which the cooperating sectors have conical teeth. <Desc / Clms Page number 8> 8.- Mécanisme suivant la revendication 5, dans le- quel deux ou plusieurs secteurs sont montés côte à côte sur un pivot commun et sont destinés à être mis en oscillation par le levier à rainure en vue d'actionner un nombre cor- respondant d'arbres munis d'encliquetages commandés par des poignées appropriées. 8. A mechanism according to claim 5, in which two or more sectors are mounted side by side on a common pivot and are intended to be put into oscillation by the grooved lever in order to actuate a corresponding number of '' shafts fitted with ratchets controlled by appropriate handles. 9.- Mécanisme suivant la revendication 3, dans le- quel le secteur porte-cliquet a la forme d'une boite entou- rant partiellement la roue à rochet. 9. A mechanism according to claim 3, in which the ratchet-holder sector has the shape of a box partially surrounding the ratchet wheel. 10.- Haveuse ou machine analogue, dans laquelle l'engrenage servant à faire pivoter les organes de havage pour les enfoncer dans le charbon ou autre matière à haver et les en retirer, est actionné par un mécanisme suivant l'une quelconque des revendications précédentes. 10.- Haveuse or similar machine, wherein the gear used to rotate the cutting members to drive them into the coal or other material to be haved and remove them, is actuated by a mechanism according to any one of the preceding claims . 11.- Mécanisme pour transformer un mouvement cir- culaire continu en un mouvement intermittent, construit, disposé et destiné à fonctionner en substance comme ci- dessus décrit avec référence au dessin annexé. 11. Mechanism for transforming a continuous circular movement into an intermittent movement, constructed, arranged and intended to function substantially as above described with reference to the accompanying drawing.
BE337612D BE337612A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE337612A true BE337612A (en)

Family

ID=15710

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE337612D BE337612A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE337612A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2469358A2 (en) Mechanism for transmitting axial and rotary movements between two offset shafts
BE337612A (en)
FR2467037A1 (en) DRESSING AND BORING APPARATUS
FR2493948A1 (en) IMPULSIVE VARIATOR
EP0869858A1 (en) Machining unit with rotating head
CH570840A5 (en)
EP1743058B1 (en) Level adjustment device, cam harness mounting mechanism incorporating said device and weaving machine fitted with said mechanism
CH229883A (en) Gear switch.
BE396012A (en)
BE524824A (en)
BE504304A (en)
BE382285A (en)
FR2904393A1 (en) Vehicle e.g. passenger car, speed changing device, has planetary gear mechanism engaged in shaft and driven by external power conducting element, and speed changing assembly with slot placed between projecting recesses
BE354993A (en)
FR2586528A1 (en) Fishing reel equipped with a speed changing device
BE658071A (en)
BE489897A (en)
BE357509A (en)
CH698141B1 (en) Mechanical watch movement.
BE436292A (en)
BE412105A (en)
BE517782A (en)
FR2637701A1 (en) Device for controlling the movement of a movable spindle
BE436511A (en)
BE369310A (en)