BE1016252A6 - Universal latrine for use in e.g. building, has pit ventilating device placed on pit and outside superstructure, and ventilation pipe, placed directly on slab, outside superstructure and directly communicating with pit - Google Patents

Universal latrine for use in e.g. building, has pit ventilating device placed on pit and outside superstructure, and ventilation pipe, placed directly on slab, outside superstructure and directly communicating with pit Download PDF

Info

Publication number
BE1016252A6
BE1016252A6 BE2004/0525A BE200400525A BE1016252A6 BE 1016252 A6 BE1016252 A6 BE 1016252A6 BE 2004/0525 A BE2004/0525 A BE 2004/0525A BE 200400525 A BE200400525 A BE 200400525A BE 1016252 A6 BE1016252 A6 BE 1016252A6
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
pit
latrine
ventilated
universal
dry
Prior art date
Application number
BE2004/0525A
Other languages
French (fr)
Original Assignee
Vanhercke Antoine
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Vanhercke Antoine filed Critical Vanhercke Antoine
Priority to BE2004/0525A priority Critical patent/BE1016252A6/en
Application granted granted Critical
Publication of BE1016252A6 publication Critical patent/BE1016252A6/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A47FURNITURE; DOMESTIC ARTICLES OR APPLIANCES; COFFEE MILLS; SPICE MILLS; SUCTION CLEANERS IN GENERAL
    • A47KSANITARY EQUIPMENT NOT OTHERWISE PROVIDED FOR; TOILET ACCESSORIES
    • A47K11/00Closets without flushing; Urinals without flushing; Chamber pots; Chairs with toilet conveniences or specially adapted for use with toilets
    • A47K11/02Dry closets, e.g. incinerator closets
    • YGENERAL TAGGING OF NEW TECHNOLOGICAL DEVELOPMENTS; GENERAL TAGGING OF CROSS-SECTIONAL TECHNOLOGIES SPANNING OVER SEVERAL SECTIONS OF THE IPC; TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER USPC CROSS-REFERENCE ART COLLECTIONS [XRACs] AND DIGESTS
    • Y02TECHNOLOGIES OR APPLICATIONS FOR MITIGATION OR ADAPTATION AGAINST CLIMATE CHANGE
    • Y02ATECHNOLOGIES FOR ADAPTATION TO CLIMATE CHANGE
    • Y02A50/00TECHNOLOGIES FOR ADAPTATION TO CLIMATE CHANGE in human health protection, e.g. against extreme weather
    • Y02A50/30Against vector-borne diseases, e.g. mosquito-borne, fly-borne, tick-borne or waterborne diseases whose impact is exacerbated by climate change

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Building Environments (AREA)

Abstract

The latrine has a pit (1) whose base is permeable to liquids, and a seat (2a) with a snap-on lid. A device (4) ventilating the pit is placed on the pit and outside a superstructure (3). A ventilation pipe operating based on a chimney effect is placed directly on a slab (2) and outside the superstructure. The pipe directly communicates with the pit.

Description

       

  DESCRIPTION
Latrine Universelle L'invention, la Latrine Universelle (LTU), concerne une nouvelle génération de latrine sèche à fosse ventilée caractérisée par une triple performance (hygiène, confort et écologie) et une quintuple innovation :  le Procédé d'Aération Améliorée de la Fosse (le PAAF),  le Procédé de Ventilation Améliorée de la Fosse ( le PVAF) ,  le Procédé de la Fosse Universelle (le PFU),  le Procédé du Kit Sanitaire Portable (le PKSP) et le  Procédé de la Latrine Ventilée Indestructible (le PLVI).

   Le temps où l'utilisation d'une latrine sèche était le triste privilège des pauvres dans le pays en voie de développement est révolu : de plus en plus de personnes en Europe et ailleurs dans le monde regrettent que l'utilisation du WC moderne va de pair avec un grand gaspillage d'eau et souhaitent avoir à leur disposition une installation sanitaire hygiénique et confortable mais dont le fonctionnement ne nécessite pas d'eau. La nouvelle génération de latrine sèche à fosse ventilée qui fait l'objet de la présente invention répond à cette demande précise d'économie d'eau.
S'il n'y a rien de plus naturel que de  faire ses besoins , cet acte quotidien de chaque être humain constitue une casse-tête dans le monde d'aujourd'hui.

   Le problème est double :
- un problème culturel : dans toutes les cultures du monde les enfants apprennent que l'odeur des urines et des matières fécales est répugnante. C'est ainsi que les gens refusent d'aller faire leurs besoins dans une installation sanitaire où l'odeur des excréta est perceptible, car ils trouvent cela très inconfortable. Une installation sanitaire confortable est donc avant tout une installation sanitaire où l'odeur des excréta n'est pas perceptible.
- un problème d'hygiène : les mouches apprécient l'odeur de nos excréta, plus que  ça sent  plus qu'elles sont tentées de s'y approcher et y demeurer.

   A cause de la présence des mouches, nous créons une barrière entre nos excréta et les mouches, pour éviter que les microbes qui se trouvent éventuellement dans nos excréta soient propagés par les mouches.
Une installation sanitaire correcte est donc caractérisée par une double performance : confort, caractérisé par l'absence d'odeur dans la superstructure (donc l'endroit où l'utilisateur se trouve pour faire ses besoins) et hygiène, car les mouches sont empêchées de propager les microbes se trouvant dans nos excréta.
Le WC moderne réalise parfaitement cette double performance, grâce à la barrière aquatique à l'intérieur du siphon. En effet, l'eau dans le siphon est une excellente barrière à la fois pour les odeurs et les mouches. Mais cette installation sanitaire très performante a un grand inconvénient : son fonctionnement nécessite énormément d'eau.

   La latrine sèche n'a pas cet inconvénient. Cependant, le type de latrine sèche utilisé en Europe n'est pas une latrine sèche à fosse ventilée et les odeurs de la fosse sont bien perceptibles dans la superstructure. La plupart des personnes qui ont dû utiliser en Europe cette latrine sèche gardent un bien mauvais souvenir de ces mauvaises odeurs (et parfois des mouches) qui sortent de la fosse lors de l'enlèvement du couvercle qui couvre le siège ou le trou de défécation. Grâce à la nouvelle invention décrite dans ce document la latrine sèche ne présente plus ces inconvénients.

   En effet, cette nouvelle génération de latrine sèche à fosse ventilée, baptisée  la Latrine Universelle (LTU) est une installation sanitaire dont les conditions de confort et d'hygiène sont comparables à celles du WC moderne à siphon, mais dont le fonctionnement est écologique, car ne nécessite pas d'eau.

   Note à l'intention du lecteur :
Dans le présent document, pour ne pas alourdir le texte, les termes employés pour désigner des personnes sont pris au sens générique, ils ont à la fois valeur d'un féminin et d'un masculin (ainsi  utilisateur  désigne aussi bien un utilisateur de sexe féminin que de sexe masculin) . aussi, pour plus de clarté, le terme  la latrine  est utilisé au singulier quand on veut désigner un seul exemplaire de latrines.
Le document est structuré ainsi:

   résumé concernant la structure et le fonctionnement d'une latrine ventilée / l'utilité de la nouvelle invention/ explication des Planches de dessein/ description sommaire des 5 nouveaux Procédés/ description détaillée des aspects techniques et des avantages des 5 Procédés, y compris la description détaillée de la Latrine Universelle Portable, modèle 10-A1/ Revendications/ Abrégé descriptif.
Résumé de la structure et le fonctionnement d'une latrine ventilée.
Pour une bonne compréhension du document, nous résumons ici en quelques lignes la structure et le fonctionnement d'une latrine sèche à fosse ventilée (également appelée latrine ventilée ).

   La structure.
Une latrine sèche à fosse ventilée comporte généralement les éléments suivants : 1/ la fosse se trouvant directement sous la dalle et qui recueille les excréta 2/ la dalle munie d'un trou de défécation 3/ la superstructure qui assure l'intimité de l'utilisateur 4/ le tuyau de ventilation qui évacue l'air vicié de la fosse
Le fonctionnement.
Une latrine sèche à fosse ventilé n'est pas munie d'un siphon : la séparation entre la superstructure (où se trouve l'utilisateur qui fait ses besoins) et la fosse dans laquelle tombent les excréta directement dès qu'ils quittent le corps humain est constituée d'une dalle (le plancher) dans laquelle il y a un trou pour permettre aux excréta de tomber directement dans la fosse
(c'est le trou de défécation).
La fermentation de ces excréta dégage de l'odeur.

   Si la latrine n'est pas une latrine ventilée, cette odeur envahit la superstructure, surtout au moment où on enlève le couvercle du trou de défécation. C'est pour éviter cela qu'on a conçu la latrine sèche à fosse ventilée : un tuyau de ventilation est en contact direct avec la fosse et permet l'évacuation de l'air vicié de la fosse.
Aussi faut-il différencier, dans le contexte de ce document, le terme  ventilation de la fosse  et  aération de la fosse .
Par le terme  ventilation de la fosse , nous définissons l'évacuation de l'air vicié de la fosse vers l'extérieur à travers le tuyau de ventilation, par l'effet d'aspiration généré dans le tuyau de ventilation.
Par le terme  aération de la fosse , nous définissons l'entrée de l'air frais de l'extérieur dans la fosse (et qui vient remplacer l'air vicié évacué),

   à travers un ou plusieurs passages prévus à cet effet, tout en empêchant l'entrée des mouches et de la lumière dans la fosse.
Sans aération de la fosse, la force aspiratrice présente dans le tuyau de ventilation est contrariée car la source d'aspiration est bloquée. Une bonne ventilation de la fosse nécessite donc une bonne aération de la fosse.
La description de l'état de la technique dans le domaine de la latrine sèche à fosse ventilée (encore appelée  latrine ventilée ) est présentée entre autres dans le livre Guide de l'assainissement individuel, OMS, Réf.Bibliothèque de I' OMS ISBN 92 4 254443 4.
L'invention présentée ici est donc une nouvelle génération de latrine sèche à fosse ventilée.
En effet, un grand nombre de types de la latrine sèche à fosse ventilée existent déjà, dont entre autres, la latrine  VIP (Ventilated Improved Pit) ,

   qui existe depuis des années, et la  Latrine Ventilée à Couvercle Sélectif (LVCS) , dont l'invention est récente, invention pour laquelle un brevet d'invention a été octroyé par l'Organisation Africaine de la Protection Intellectuelle (OAPI) le 4 novembre 2002 à son inventeur,
Monsieur Jacques Vanhercke (mon frère), sous le N[deg.]11.904 et le dont le résumé a été publié dans le
Bulletin Officiel de la Propriété Intellectuelle (BOPI) de janvier 2003.

   Le domaine de l'état de la technique auquel se rapporte l'invention porte le code A47K 11/00.
Si l'invention de la  Latrine Ventilée à Couvercle Sélectif (LVCS)  représente à notre avis un progrès considérable de l'état de la technique, nous estimons néanmoins que l'invention que nous décrirons ici, est de nature à le faire progresser davantage.
En effet, la LVCS, comme toutes les autres types de latrine ventilée, a été conçue ayant comme objectif d'offrir aux populations pauvres des pays en voie de développement, une latrine représentant un meilleur confort et une meilleure hygiène que la latrine traditionnelle (constituée d'un simple trou dans le sol couvert d'une dalle).
Par contre,

   l'objectif primordial de l'invention de la Latrine Universelle est d'offrir aux populations des pays développés de l'Europe et ailleurs la possibilité de disposer d'une installation sanitaire qui ne se limite pas à la double performance d'hygiène et de confort qui caractérise le WC moderne, mais dotée d'une triple performance : une installation sanitaire confortable, hygiénique, et écologique car son fonctionnement ne nécessitant pas d'eau.
Malgré que l'objectif principal de l'invention est de satisfaire à une demande venant des pays développés, certains modèles de la Latrine Universelle pourront cependant aussi être utilisés dans les pays en voie de développement.
L'utilité de la Latrine Universelle.

   Le WC moderne est basé sur le système du siphon qui empêche, grâce à la présence de la barrière aquatique à l'intérieur du siphon, le passage des odeurs et des mouches entre la superstructure et la fosse septique/ les égouts.
L'invention du WC moderne a été une véritable révolution et a permis la construction des villes et des immeubles.

   Le système du siphon est tellement commode et efficace que pendant des années personne ne voyait la nécessité de chercher de procédés alternatifs au système siphon.
Mais récemment, de plus en plus de personnes estiment que des systèmes alternatifs au système siphon sont indispensables, entre autres pour les raisons suivantes :
1/ une raison d'ordre écologique : un procédé alternatif qui produit les mêmes conditions de confort de d'hygiène (pas d'odeur et pas de mouches dans la superstructure) mais dont le fonctionnement ne nécessite pas d'eau, ferait épargner dans chaque pays développé des millions de litres d'eau (souvent potable) par jour.
2/ périodes de crises : Les Gouvernements prennent actuellement des mesures pour faire face aux périodes de crise.

   Citons le cas des inondations, des incendies, tremblements de terre, explosions, attaques terroristes, déplacement de populations, .... sont toutes des situations pour lesquelles l'eau devient une priorité.
Dans cet optique on se rend compte qu' une coupure d'eau dans une ville aurait de conséquences sérieuses, surtout par le fait que le fonctionnement des WC modernes à siphon s'arrête totalement en cas de coupure d'eau.

   En effet, une coupure d'eau d'une journée ou plus dans une ville européenne (surtout pendant l'été) est redoutable, non seulement à cause des odeurs insoutenables dégagées par les WC remplis de matières fécales qui ne sont plus évacuées par la chasse d'eau, mais surtout à cause des risque d'épidémies.
Tout comme des systèmes de dépannage sont prévus en cas de coupure de l'électricité (des groupes électrogènes, etc., il devient également judicieux que des  WC de dépannage  qui répondent aux normes d'hygiène et de confort mais fonctionnant sans eau soient prévus partout où la concentration de personnes est dense (dans les grands immeubles, écoles, hôpitaux, casernes, etc.).
La Latrine Universelle le permet.
3/ le phénomène de vandalisme qui s'installe dans le monde occidental
Les pouvoirs publics se trouvent devant un dilemme :

   d'un côté le monde moderne exige l'amélioration de l'hygiène, entre autres par la multiplication d'installations sanitaires publiques, même dans les endroits reculés (par exemple dans les grandes forêts accessibles au public, où des endroits sont aménagés pour faire du pique-nique etc.), mais d'un autre côté prévoir des installations sanitaires modernes à siphon dans ces endroits reculés est quasi -impossible pour deux raisons : - la nécessité de raccorder ces installations sanitaires au réseau d'adduction d'eau,
- l'installation sanitaire moderne à siphon est facilement la proie des voleurs ou des casseurs (le siège, le mécanisme de la chasse-d'eau, et particulièrement les tuyaux d'adduction d'eau, qui, en cas de destruction peuvent laisser couler d'énormes quantités d'eau (potable) avant que les dégâts sont constatés et réparés.

   La Latrine Universelle donne une solution à ce dilemme : elle fonctionne sans eau et , grâce au Procédé de la Latrine Venitlée Indestructible, elle peut être installée dans des endroits reculés et sans surveillance rapprochée, tout en réduisant le risque de casse à presque zéro.
La Latrine Ventilée à Couvercle Sélectif (LVCS) peut être considérée comme la latrine sèche à fosse ventilée la plus intéressante qui existe à ce moment. Néanmoins, après une analyse approfondie nous avons pu constater qu'elle présente cinq lacunes d'ordre conceptuel. Nous les résumons ci-dessous :
1/ le  procédé de fermeture sélective de la fosse  qui forme le concept central de la LVCS, est présenté comme un concept générique. En fait, il ne s'agit pas d'un concept générique mais d'une application particulière d'un concept générique.

   En effet, le procédé a été formulé ainsi (voir texte intégral de l'invention, page 15, ligne 35 à 40):  Le procédé de fermeture sélective de la fosse est défini comme un mécanisme qui, au moyen d'un dispositif appliqué au niveau du trou de défécation, empêche le passage des mouches dans le trou de défécation, y crée une obscurité relative, et y permet l'entrée de l'air nécessaire pour le bon fonctionnement du tuyau de ventilation, permettant ainsi de rendre superflu le procédé de maintien d'une obscurité relative dans la superstructure et de rendre la superstructure légère, bien éclairée et bien aérée .

   Nous estimons que le concept générique  fermeture sélective de la fosse  est à définir ainsi :  les procédés qui permettent l'entrée dans la fosse de l'air frais nécessaire pour la bonne ventilation de la fosse, tout en évitant l'entrée dans la fosse des mouches et de la lumière .
Cette nouvelle définition du concept générique fermeture sélective de la fosse met en évidence que le procédé de fermeture sélective de la fosse , tel qu'appliqué dans la LVCS n'est qu'une application particulière de ce concept générique et que d'autres procédés existent ou peuvent être conçus permettant de réaliser le concept générique  fermeture sélective de la fosse .
La nouveauté que nous apportons est  le Procédé d'Aération Améliorée de la Fosse  le PAAF ,

   défini comme l'ensemble des mécanismes autres que ceux appliqués dans les latrines ventilées existantes (la LVCS et les autres) qui permettent de réaliser le concept générique  fermeture sélective de la fosse .
2/ l'inventeur de la LVCS n'a pas apporté de nouveautés au mécanisme de ventilation de la fosse.

   II a repris  le tuyau de ventilation tel qu'il l'a pu découvrir dans les autres latrines sèches à fosse ventilée : un tuyau tout droit, dont l'effet aspirateur est causé par l'effet de cheminée et dont la fonction  attrape-mouche  est basée sur la lumière du jour qui entre dans le tuyau à partir du sommet du tuyau.
Nous estimons qu'une définition du concept générique  ventilation de la fosse  permet également des applications nouvelles.
En effet, nous estimons que le concept générique  ventilation de la fosse  est à définir ainsi :

    les procédés qui permettent d'évacuer l'air vicié de la fosse, tout en retenant les mouches si cela s'avère nécessaire ; ces procédés jouant, le cas échéant, également le rôle actif  d'attrape-mouche  en attirant les mouches présentes dans la fosse
Cette nouvelle définition du concept générique  ventilation de la fosse  met en évidence que les différents types de tuyau de ventilation, tels qu'appliqués dans la LVCS et les autres latrines à fosse ventilée ne sont que quelques applications particulières de ce concept générique et que d'autres mécanismes peuvent être conçus qui permettent de réaliser le concept générique  ventilation de la fosse .
La nouveauté que nous apportons est  le Procédé de Ventilation Améliorée de la Fosse  le PVAF ,

   défini comme l'ensemble des mécanismes autres que ceux appliqués dans les latrines ventilées existantes (la LVCS et les autres) qui permettent de réaliser le concept générique  ventilation de la fosse .
3/ l'inventeur de la LVCS n'a pas apporté de nouveautés au système de recueillement des excréta. II a repris  la fosse  telle qu'il l'a pu découvrir dans les autres latrines sèches à fosse ventilée : un trou dans le sol, dont éventuellement la paroi est renforcée pour éviter l'éboulement, le fond de la fosse étant perméable aux liquides.
Nous estimons qu'une nouvelle définition du concept générique  fosse  permet également des applications nouvelles.
En effet, nous estimons que le concept générique fosse  est à définir ainsi :  l'espace se trouvant directement en-dessous de la dalle/ le plancher et destiné à recueillir directement les excréta .

   Cette nouvelle définition du concept générique  fosse  met en évidence que les différents types de fosse, tels qu'appliqués dans la LVCS et les autres latrines à fosse ventilée ne sont que quelques applications particulières de ce concept générique et que d'autres procédés peuvent être conçus qui permettent de réaliser le concept générique fosse  et permettant ainsi d'élargir le champs d'application de la latrine ventilée et de faire avancer l'Etat de la Technique.
La nouveauté que nous apportons est  le Procédé de la Fosse Universelle (PFU) , défini comme l'ensemble des mécanismes permettant d'entourer la fosse,

   telle que définie par le concept générique  fosse  d'une ou de plusieurs parois afin d'obtenir l'étanchéité complète de la fosse et permettant l'enlèvement facile et hygiénique des excréta et le cas échéant également de la paroi qui se trouve en contact direct avec les excréta .
L'appellation  Procédé de la Fosse Universelle  a été choisie parce que grâce à ce Procédé, la fosse n'est plus assimilée à un trou creusé dans le sol, et son emplacement n'a quasi plus de limites :

   la fosse universelle peut être installée non seulement dans un jardin, mais également dans le flat d'un immeuble, dans une cave souterraine, sur l'eau (si placée sur un flotteur) etc.
4/ l'inventeur de la LVCS (ni les inventeurs des autres types de latrine sèche à fosse ventilée), ne s'est pas penché sur le concept latrine ventilée portable , ni sur les procédés qui pourraient être conçus pour réaliser ce concept. En effet, tous les types existants de latrine ventilée (la LVCS et les autres) ont été conçus pour être construits sur place dans le cadre d'une action, longtemps planifiée à l'avance, de latrinisation . Ceci constitue une lacune considérable.

   En effet, les catastrophes naturelles ou humaines (tremblements de terre, inondations, personnes déplacées à cause de la guerre etc.) se produisent (malheureusement !) régulièrement dans le monde et dans ces situations un des besoins vitaux est d'offrir en urgence aux sinistrés des installations sanitaires hygiéniques. Nous pensons apporter une nouveauté en présentant le concept générique Latrine Ventilée Portable (LVP) . Ce concept générique nouveau nous le définissons ainsi :
la Latrine Ventilée Portable est une latrine sèche à fosse ventilée dont les pièces détachées, solides mais légères pouvant être transportées avec facilité et permettant un montage facile et rapide sur le lieu d'utilisation .
Ce concept nouveau s'accompagne d'un Procédé nouveau, qui permet de mettre en oeuvre ce concept générique.

   Ce Procédé, nous l'avons baptisé  Procédé du Kit Sanitaire Portable (le PKSP).
Le PKSP est défini comme  l'ensemble des mécanismes qui permettent de réaliser le concept générique  Latrine Ventilée Portable .
La définition du Procédé PKSP permet de concevoir et de fabriquer différents types de latrines ventilées portables, adaptés aux circonstances et aux endroits où ces  kits sanitaires portables (KSP)  doivent être installés (par exemple, certains types de KSP sont munis d'une  fosse universelle , d'autres types de KSP n'en seront pas munis, si à l'endroit où ce KSP sera utilisé il est facile de creuser une fosse dans le sol
(manuellement, ou à l'aide d'une tarière).
Le concept générique LVP et le Procédé PKSP permettent à leur tour d'élargir considérablement le champs d'application de la Latrine Universelle.
5/ l'inventeur de la LVCS,

   ni les inventeurs des autres types de latrine sèche à fosse ventilée, ne s'est pas penché sur l'idée  latrine ventilée indestructible .
En effet, tous les types existants de latrine ventilée (la LVCS et les autres) ont été conçus pour être construits à des endroits protégés et étroitement surveillés où des problèmes de vol et de vandalisme ne se posent guère.
Ceci constitue une lacune considérable.
En effet, la latrine sèche à fosse ventilée est une installation sanitaire qui, par sa nature, est appropriée pour être installée dans des endroits reculés, car elle n'a pas besoin d'être connectée à un réseau d'adduction d'eau.

   Cependant, les types existants de latrine ventilée (la LVCS et les autres) ne peuvent, dans la pratique, y être utilisés, car ils n'ont pas été conçus pour pouvoir résister à des actes de vol ou de vandalisme.
La LVCS est particulièrement vulnérable à cet égard : le Couvercle Sélectif est un objet léger qui peut facilement être volé ou abîmé. Par son mode de fonctionnement, il est quasi-impossible de le transformer en un objet qu'on ne peut pas voler ou abîmer.
Nous pensons apporter une nouveauté en présentant le concept générique Installation Sanitaire
Indestructible (ISI) . Ce concept générique nouveau nous le définissons ainsi :
l'Installation Sanitaire Indestructible est une installation sanitaire à utilisation publique dont la fabrication est conçue pour la protéger contre la plupart des actes de vol et de vandalisme.

   Ce concept nouveau s'accompagne d'un Procédé nouveau, qui permet de mettre en oeuvre ce concept générique. Ce Procédé, nous l'avons baptisé  Procédé de la Latrine Ventilée Indestructible (le PLVI).
Le Procédé PLVI est défini comme  l'ensemble des mécanismes qui permettent de réaliser des types de latrine ventilée dont la fabrication est conçue pour les protéger contre la plupart des actes de vol et de vandalisme.
La définition du Procédé PPCV permet de concevoir et de fabriquer différents types de latrines ventilées indestructibles, adaptés aux circonstances et aux endroits où ils doivent être installés Le concept générique ISI et le Procédé PLVI permettent donc d'élargir considérablement le champs d'application de la Latrine Universelle.
En conclusion,

   après avoir décelé les 5 lacunes que représentent les latrines sèches à fosse ventilée existantes (la LVCS et les autres), nous avons pu développer 5 nouveaux procédés qui permettent de combler ces lacunes, à savoir :  le Procédé d'Aération Améliorée de la Fosse (le PAAF),  le Procédé de Ventilation Améliorée de la Fosse ( le PVAF) ,  le Procédé de la Fosse Universelle (le PFU),  le Procédé du Kit Sanitaire Portable (le PKSP) et le Procédé de la Latrine Ventilée Indestructible (le PLVI).
Nous estimons que la description de ces 5 nouveaux procédés contribuera au progrès de l'état de la technique.
Aussi, le développement de ces 5 nouveaux procédés a conduit à la naissance d'une nouvelle génération de latrine sèche à fosse ventilée, la  Latrine Universelle (LTU) ,

   étant définie comme une latrine sèche à fosse ventilée qui utilise au moins un des 5 Procédés suivants :  le Procédé d'Aération Améliorée de la Fosse (le PAAF),  le Procédé de Ventilation Améliorée de la Fosse ( le PVAF) ,  le Procédé de la Fosse Universelle (le PFU),  le Procédé du Kit Sanitaire Portable (le PKSP) et le Procédé de la Latrine Ventilée Indestructible (le PLVI).
L'invention sera mieux comprise avec les figures ci-après :
Planche I : donne une vue d'ensemble d'un exemple de Latrine Universelle ; il s'agit d'une LTU, parce que cette latrine sèche à fosse ventilée applique au moins un des 5 Procédés de la LTU, notamment  le Procédé d'Aération Améliorée de la Fosse (le PAAF) .

   Les différents éléments de cette Latrine Universelle sont :
1 = la fosse ; ici il s'agit d'une fosse simple, le fond de la fosse est perméable aux liquides ; 2 la dalle ; 2a= le siège avec son couvercle hermétique ; 3 = la superstructure qui assure l'intimité de l'utilisateur (un des murs de la superstructure n'a pas été dessiné, afin d'avoir une vue de l'intérieur de la LTU) ; 4 = un exemple d'un DAAF : il s'agit d'un DAAF qui se trouve sur la dalle, mais à l'extérieur de la superstructure, il s'agit d'un DAAF de type  champignon  (le grillage anti-insectes n'est pas dessiné pour ne pas surcharger le dessein) ; 5 = ici la LTU est munie d'un simple tuyau de ventilation dont le fonctionnement est basé sur l'effet de cheminée, il est placé directement sur la dalle et se trouve donc en communication direct avec la fosse, if se trouve en dehors de la superstructure.

   On voit au sommet le grillage anti-insectes. Planche II : donne une vue d'ensemble d'un autre exemple de Latrine Universelle ; il s'agit d'une LTU, parce que cette latrine sèche à fosse ventilée applique au moins un des 5 Procédés de la LTU, notamment le Procédé du Kit Sanitaire Portable (le PKSP) ainsi que  le Procédé d'Aération Améliorée de la Fosse (le PAAF) .

   La planche donne une vue d'ensemble d'un exemple de  Kit Sanitaire Portable (KSP)  : 1 = la fosse ; ici il s'agit d'une fosse simple, le fond de la fosse est perméable aux liquides ; 2 la dalle (le plancher) ; ici le plancher n'est pas muni d'un siège mais d'un trou de défécation en forme circulaire^ 2a, en lignes pointillées) ; 2b (également en lignes pointillées)= la  cuvette , ici en forme ovale ; 2c= le couvercle hermétique qui couvre trou de défécation et cuvette ( le poignet du couvercle n'a pas été dessiné pour éviter de surcharger le dessein) ; 3 = la superstructure qui assure l'intimité de l'utilisateur (seuls deux côtés de la superstructure ont été dessinés) ; 4 = le Dispositif d'Aération Améliorée de la Fosse (DAAF) ;

   ici la LTUP est muni d'un DAAF qui se trouve sur le plancher, à l'extérieur de la superstructure, il s'agit également d'un DAAF de type  champignon  (ici également, pour ne pas surcharger le dessein la grille anti-insecte n'est pas dessinée) ; 5 ici également la LTU est munie d'un simple tuyau de ventilation dont le fonctionnement est basé sur l'effet de cheminée, il est placé directement sur le plancher et se trouve donc en communication direct avec la fosse ; il se trouve à l'intérieur de la superstructure (le grillage anti-insectes n'est pas dessiné pour ne pas surcharger le dessein).
Planche III : représente une coupe AA de la LTU dont la vue d'ensemble est représentée dans la Planche et permet de mieux comprendre l'interaction entre le DAAF et le tuyau de ventilation fonctionnant sur base de l'effet de cheminée ;

   le DAAF est de type  champignon  ;
1 & 2 représentent la ventilation de la fosse : l'air vicié de la fosse est évacué vers l'extérieur par l'effet aspirateur qui règne dans le tuyau de ventilation, grâce à l'effet de cheminée ;
3&4 représentent l'aération de la fosse
3= l'air frais de l'extérieur pénètre dans la fosse à travers le DAAF, attiré par le vacuum qui se crée dans la fosse à cause de l'évacuation de l'air vicié à travers le tuyau de ventilation
4 = l'air frais entré dans la fosse se mélange avec l'air vicié de la fosse
Planche IV :
- Figure 1 représente le sommet d'un simple tuyau de ventilation, muni d'un grillage anti-insecte, ce qui permet au tuyau de ventilation de jouer également son rôle  d'attrape-mouche .

   L'effet aspirateur de ce tuyau de ventilation est réalisé par l'effet de cheminée.
- Figure 2 représente un exemple d'application du Procédé PVAF : au sommet d'un tuyau de ventilation on a installée un moulin qui tourne sous l'effet du vent. L'effet aspirateur dans le tuyau de ventilation est réalisé par le fait que le moulin tourne. Si on utilise ce modèle de Dispositif de Ventilation Améliorée de la Fosse (DVAF)  on installe parfois également un point lumineux au sommet du tuyau afin de renforcer la fonction  attrape-mouche  du tuyau de ventilation (ce point lumineux n'a pas été dessiné, pour ne pas surcharger le dessein).
- Figure 3 représente un autre exemple d'application du Procédé  PVAF  : au niveau du sommet d'un tuyau de ventilation on a installé un mécanisme qui aspire l'air vicié de la fosse vers l'extérieur.

   Ce mécanisme fonctionne au moyen du courant électrique. Avec ce modèle de DVAF on installe parfois également un point lumineux au sommet du tuyau afin de renforcer la fonction  attrape-mouche  du tuyau de ventilation( ce point lumineux n'a pas été dessiné, pour ne pas surcharger le dessein). - Figure 4 représente un type de DAAF autre que celui présenté dans la Planche I et II : il n'est pas fixé sur la dalle/plancher et se trouve à l'extérieur de la superstructure ; le tuyau qui relie le DAAF avec la fosse est courbé et passe dans le sol avant de rejoindre la fosse ;
- Figure 5 représente encore un autre type de DAAF. II s'agit d'un DAAF muni d'un mécanisme qui aspire activement de l'air frais de l'extérieur vers la fosse.

   Ce mécanisme fonctionne au moyen du courant électrique.
Planche V
- Figure 1 représente la fosse des types existants de latrine sèche à fosse ventilée : le trou dans le sol est entouré d'une paroi simple et le fond du trou est perméable aux liquides
- Figure 2 représente un exemple d'application du  Procédé de la Fosse Universelle (le PFU)  il s'agit d'une fosse à paroi simple mais dont la paroi est totalement étanche, même le fond de la fosse est imperméable.

   Ici la vidange de la fosse n'est pas aisée, car ne peut que se réaliser à travers un accès au niveau de la dalle. -Figure 3 : représente un autre exemple d'application du  Procédé de la Fosse Universelle (le PFU)  : il s'agit d'une une fosse à double paroi, la paroi externe est solide mais n'est pas nécessairement étanche : elle sert principalement à soutenir la dalle et la superstructure et également à permettre à placer et enlever la deuxième paroi. La paroi interne est constituée d'un container (par exemple en PVC) qui est amovible : pour faire la vidange de la LTU ce container est enlevé et remplacé par un autre, (le container enlevé sera vidangé à un endroit approprié, nettoyé et désinfecté : il est destiné à être réutilisé)
-Figure 4 : représente encore un autre exemple d'application du  Procédé de la Fosse Universelle (le PFU) .

   II s'agit également d'une fosse à double paroi. La première paroi est solide mais n'est pas nécessairement étanche : elle sert principalement à soutenir la dalle et la superstructure et également à permettre à placer et enlever la deuxième paroi.
La deuxième paroi est constituée d'un  sac  (par exemple en PVC souple mais solide) et qui et également amovible : pour faire la vidange de la LTU le  sac  est enlevé et remplacé par un autre ; le sac enlevé sera vidangé à un endroit approprié, nettoyé et désinfecté, destiné à être réutilisé, parfois il est destiné à être détruit ensemble avec son contenu.
Planche VI :

   elle représente un exemple de Latrine Ventilée Indestructible (LVI) de type champignon, à_ fosse large :
1 * la superstructure, il s'agit d'une pièce totalement vide, où il n'y a rien (ni siège, ni tuyau de ventilation, ni couvercle), donc rien non plus à voler ou à casser) ; 2 * le mur de la superstructure, fabriqué en béton armé, en forme circulaire ; 2a * un trou d'aération circulaire de 20 cm de diamètre permettant l'entrée d'air dans la superstructure ainsi qu'une quantité limitée de lumière, de manière à maintenir la superstructure dans une obscurité relative 3<*>le tort, également en béton armé.

   II forme la  tête  du champignon 4 * le tuyau de ventilation, qui se trouve à l'intérieur du mur de clôture ; 4 a * le grillage anti-insectes est également caché à l'intérieur du mur 5 * la dalle en béton armé de 12 cm d'épaisseur ; 6 * le trou de défécation (il fait suffisamment sombre pour éviter d'attirer les mouches vers la fosse, même si le trou de défécation reste ouvert, ce qui permet l'aération de la fosse à travers le trou de défécation)
7<*>une des poutrelles qui soutiennent la dalle et la superstructure ; 8 * la fosse Remarques : 1/la porte d'accès à la LVI n'a pas été dessinée 2/ ce modèle n'a pas de couvercle pour la vidange : la vidange se fait par aspiration au moyen d'un tuyau introduit dans la fosse à travers le trou de défécation.
Planche VII:

   elle représente un exemple de Latrine Ventilée Indestructible (LVI) de type champignon, à_ fosse étroite et profonde : 1 * la superstructure, il s'agit d'une pièce totalement vide, où il n'y a rien (ni siège, ni tuyau de ventilation, ni couvercle), donc rien non plus à voler ou à casser) ; 2 * le mur de la superstructure, fabriqué en béton armé, en forme circulaire ; 2a * un trou d'aération circulaire de 30 cm de diamètre permettant l'entrée d'air dans la superstructure ainsi qu'une quantité limitée de lumière, de manière à maintenir la superstructure dans une obscurité relative (dans ce modèle l'obscurité peut être moins prononcée par la fait que la fosse est profonde : les mouches peuvent entrer dans la partie supérieure de la fosse mais ne descendront pas en bas, où se trouvent les excréta) 3 * le toit, également en béton armé.

   II forme la  tête  du champignon
4 * le tuyau de ventilation, à l'intérieur du mur de clôture, le tuyau comporte deux coudes; 4 a * le grillage anti-insectes, caché à l'intérieur du mur ; 4b * et 4 c : au niveau de chaque coude se trouve un réflecteur de lumière, permettant à la lumière qui entre par le sommet du tuyau d'arriver jusque dans la fosse ;
5 * le DAAF, se trouvant également à l'intérieur du mur en béton, il se prolonge jusque dans la fosse par un tuyau ; la présence de ce DAAF permet de couvrir éventuellement le trou de défécation par un couvercle hermétique ;
6 * la dalle en béton armé de 8-10 cm d'épaisseur et 140 cm de diamètre ;

   7 * le trou de défécation 8 * la fosse étroite et profonde (4 mètres de profondeur, dont seulement les 2 mètres inférieurs sont destinés à recueillir les excréta, une fois ce niveau atteint, il faut procéder à la vidange.
Remarques : 1/ ici il n'est pas nécessaire de placer des poutrelles pour soutenir la dalle 2/la porte d'accès à la LVI n'a pas été dessinée 3/ ce modèle n'a pas de couvercle pour la vidange : la vidange se fait par aspiration au moyen d'un tuyau introduit dans la fosse à travers le trou de défécation 4/ la construction de ce modèle à fosse étroite et profonde est moins coûteuse que le modèle précédent.
Description sommaire des 5 nouveaux Procédés.
Les 5 nouveaux Procédés sont :

    le Procédé d'Aération Améliorée de la Fosse (le PAAF),  le Procédé de Ventilation Améliorée de la Fosse ( le PVAF) ,  le Procédé de la Fosse Universelle (le PFU),  le Procédé du Kit Sanitaire Portable (le PKSP) et le Procédé de la Latrine Ventilée Indestructible (le PLVI).
1) le Procédé d'Aération Améliorée de la Fosse (le PAAF)
Le Procédé d'Aération Améliorée de la Fosse diffère du procédé de la fermeture sélective de la fosse (utilisé dans la LVCS) entre autres par le fait que le PAAF est un procédé qui ne s'applique pas au niveau du trou de défécation, tandis que le procédé de la fermeture sélective de la fosse (utilisé dans la LVCS) s'applique exclusivement au niveau du trou de défécation.
Quelques avantages du Procédé PAAF :

  
1/ il supprime la nécessité d'utiliser le Couvercle Sélectif pour obtenir l'aération de la fosse, ce qui entraîne plusieurs avantages (voir plus loin) ;
2/ la performance de la latrine ventilée appliquant le procédé PAAF est meilleure que celle de la LVCS : l'air frais entre plus facilement dans la fosse, et ainsi le tuyau de ventilation fonctionne mieux : il assure une meilleure ventilation de la fosse et évacue mieux l'air vicié de la fosse.
3/ l'application du procédé PAAF permet d'installer une latrine ventilée à l'intérieur des maisons.

   Ceci permet l'utilisation de la Latrine Universelle dans les pays (froids) de l'Europe et ailleurs dans le monde.
4/ l'application du procédé PAAF permet de transformer aisément et à peu de frais les latrines sèches non ventilées (encore en utilisation en Europe et ailleurs dans le monde) en Latrine Universelle.
2) Le Procédé de Ventilation Améliorée de la Fosse (le PVAF)
Le Procédé de Ventilation Améliorée de la Fosse (le PVAF) diffère du système du tuyau de ventilation, utilisé dans les latrines sèches à fosse ventilée existantes (la LVCS et les autres) entre autres par le fait que
- le procédé permet la possibilité d'utiliser plusieurs tuyaux de ventilation si les conditions l'exigent (par exemple, un qui sert à produire la ventilation de la fosse et l'autre qui sert comme  attrape-mouches ) ;

  
- le procédé permet la possibilité d'obtenir un effet aspirateur 24/24 heures : deux tuyaux de ventilations sont installés ; si dans le tuyau de ventilation l'effet de cheminée est devenu insuffisant par manque de vent au-dessus de tuyau de ventilation, le deuxième tuyau de ventilation exercera l'effet aspirateur à l'aide d'un mécanisme aspirateur installé dans le tuyau et qui fonctionne à l'aide du courant électrique (alternatif ou continu) ;

  
- le procédé permet la possibilité d'installer la Latrine Universelle à des endroits où les latrines sèches à fosse ventilée existantes (la LVCS et les autres) ne peuvent fonctionner, comme par exemple à l'intérieur d'un immeuble, en permettant la possibilité d'utiliser un tuyau de ventilation qui comporte plusieurs courbes et d'une longueur de plus de 10 mètres (dans ces conditions un simple tuyau de ventilation, uniquement basé sur l'effet de cheminée, ne peut pas fonctionner)
- le procédé permet la possibilité que la fonction attrape- mouches puisse fonctionner 24/24 heures même si le tuyau de ventilation est installée de façon à ce que la lumière du jour ne peut pénétrer dans le tuyau de ventilation (le tuyau n'est pas droit ou est installé à un endroit qui ne permet pas l'entrée de la lumière naturelle dans le tuyau de ventilation).
3)

   Le Procédé de la Fosse Universelle (le PFU)
Le Procédé de la Fosse Universelle (le PFU), diffère du système de la fosse ordinaire, utilisée dans les latrines sèches à fosse ventilée existantes (la LVCS et les autres) entre autres par le fait que
- le procédé permet la possibilité d'enlever avec facilité et de façon hygiénique les excréta de la fosse, sans qu'on soit obligé de recourir au système de la double fosse avec usage alterné (pendant deux ans c'est la première fosse qui est utilisée et pendant les deux années suivantes c'est la deuxième fosse , pendant que la première est mise hors d'usage), comme c'est souvent le cas avec les latrines sèches à fosse ventilée existantes (la LVCS et les autres) ;

  
- le procédé permet la possibilité d'installer la Latrine Universelle à des endroits où les latrines sèches à fosse ventilée existantes (la LVCS et les autres) ne peuvent être installées, comme par exemple à l'intérieur d'un flat d'un immeuble où il est utilisé comme  WC de dépannage  en cas de coupure d'eau.
- le procédé permet la possibilité d'utiliser la Latrine Universelle, non pas comme WC de dépannage, mais comme alternative permanente à la place du WC à siphon.

   Cette alternative se justifie dans les endroits où il y a pénurie d'eau et où il est impossible de creuser une fosse dans le sol, pour ne pas contaminer la nappe phréatique ou un cours d'eau
4) Le Procédé du Kit Sanitaire Portable (le PKSP)
Le Procédé du Kit Sanitaire Portable (le PKSP) est un procédé nouveau qui accompagne le concept générique nouveau  Latrine Ventilée Portable (LVP) .

   II diffère des systèmes de fabrication des latrines sèches à fosse ventilée existantes (la LVCS et les autres) entre autres par le fait que :
- le nouveau Procédé permet la possibilité de fabriquer plusieurs types de  Latrine Universelle Portable (LUP)  qui offrent en urgence à des milliers de personnes une installation sanitaire confortable et hygiénique même à des endroits où les latrines sèches à fosse ventilée existantes (la LVCS et les autres) ne peuvent être construites (exemple : s'il s'agit d'un endroit frappé par des inondations, le Procédé permet de munir la LUP d'un flotteur gonflable sur lequel la LUP est montée)
- le nouveau Procédé permet la possibilité de fabriquer des types et modèles de LUP qui sont adaptés aux conditions dans lesquelles la LUP devra être installée et utilisée (exemple :

   une équipe de travailleurs qui doit restée pendant une période prolongée dans un lieu souterrain peut installer dans ce lieu une LUP munie de panneaux solaires qui fournissent l'énergie pour le fonctionnement du PAAF et du PVAF).
5) Le Procédé de la Latrine Ventilée Indestructible (le PLVI) est un procédé nouveau qui accompagne le concept générique nouveau  Installation Sanitaire Indestructible (ISI) .

   II diffère des systèmes de fabrication des latrines sèches à fosse ventilée existantes (la LVCS et les autres) entre autres par le fait que : - le nouveau Procédé permet la possibilité de fabriquer de types et de modèles de Latrine Universelle qui peuvent être installés à des endroits non surveillés, tout en réduisant le risque de casse à presque zéro.
- le nouveau Procédé permet la possibilité de fabriquer de types et de modèles de Latrine Universelle qui permettent de combiner l'aspect indestructibilité avec le respect de la beauté de la nature.

   Description détaillée des aspects techniques et des avantages des 5 Procédés.
Nous rappelons les 5 Procédés :  le Procédé d'Aération Améliorée de la Fosse (le PAAF),  le Procédé de Ventilation Améliorée de la Fosse ( le PVAF) ,  le Procédé de la Fosse Universelle (le PFU),  le Procédé du Kit Sanitaire Portable (le PKSP) et le Procédé de la Latrine Ventilée Indestructible (le PLVI).

   Introduction : description sommaire des 5 fonctions principales d'une latrine sèche à fosse ventilée.
Toute latrine sèche à fosse ventilée assure les 5 fonctions principales suivantes : 1. fournit, grâce à la dalle, une séparation solide et hermétique entre la fosse et la superstructure, tout en permettant l'entrée des excréta dans la fosse ;c'est la fonction  séparation (S)  . 2. assure le recueillement des excréta dans un espace qui est à l'abri des mouches ;c'est la fonction  fosse (F) .
3. évacue l'air vicié de la fosse ;c'est la fonction  ventilation (V) .
4. capture les mouches qui auraient pu entrer dans la fosse ;c'est souvent le tuyau de ventilation qui assure cette fonction, et c'est pour cela le sommet du tuyau de ventilation est muni d'un grillage anti-insectes ; c'est la fonction capture (C) .

   (Pour rappel, le mécanisme de cette fonction capture est le suivant : dès que le trou de défécation/siège est refermé par le couvercle, la mouche est enfermée dans la fosse où règne l'obscurité, sauf à l'endroit où est fixé le tuyau de ventilation dans la dalle ; cet endroit étant éclairé, la mouche s'y dirige, et attirée par la forte luminosité au niveau du sommet du tuyau, elle s'y rend.

   Retenue par le grillage anti-insectes couvrant le sommet du tuyau, la mouche se déshydrate et meurt rapidement). 5. assure l'aération de la fosse ; c'est la fonction  aération (A) , qui comporte 3 sous-fonctions :
5.1. permet l'entrée d'air frais vers la fosse, nécessaire au fonctionnement du tuyau de ventilation (c'est la sous-fonction  A+ ) 5.2. évite l'entrée de la lumière vers la fosse sauf au niveau du tuyau de ventilation (c'est la sousfonction  L - )
5.3. évite l'entrée des mouches vers la fosse (c'est la sous-fonction  M - ) Ainsi, les fonctions et sous-fonctions de la latrine sèche à fosse ventilée peuvent être résumées par le code S II [Psi] II M II C II A+/L-/M-.

   La Latrine Universelle apporte des nouveautés au niveau de ces 5 fonctions :
- le Procédé PAAF apporte des nouveautés au niveau de la fonction Aération.
- le Procédé PVAF apporte des nouveautés au niveau des fonctions Ventilation et Capture.
- le Procédé PFU apporte des nouveautés au niveau au niveau de la fonction Fosse
- le Procédé PLVP apporte des nouveautés principalement au niveau de la fonction Séparation, mais également au niveau des autres fonctions.
A) Les aspects technigues et les avantages du PAAF. Les aspects techniques du PAAF.

   Définitions : - le concept générique  fermeture sélective de la fosse  est défini ainsi :  les procédés qui permettent l'entrée dans la fosse de l'air frais nécessaire pour la bonne ventilation de la fosse, tout en évitant l'entrée dans la fosse des mouches et de la lumière .
-  le Procédé d'Aération Améliorée de la Fosse (le PAAF), est défini comme l'ensemble des mécanismes autres que ceux appliqués dans les latrines ventilées existantes (la LVCS et les autres) qui permettent de réaliser le concept générique  fermeture sélective de la fosse .
- le Dispositif d'Aération Améliorée de la Fosse ( DAAF) est défini comme tout dispositif qui matérialise le PAAF.
Très souvent les DAAFs se présenteront sous la forme  de DAAF-champignon , par le fait que le tuyau est couvert d'une capsule ayant une double fonction :

   1/ éviter que la lumière entre dans la fosse à travers le DAAF
2/ éviter qu'au sommet du DAAF se crée un effet de cheminée (qui attire l'air vicié de la fosse vers l'extérieur)
Les DAAFs produisent l'aération suffisante de la fosse de différentes manières, dont entre autres : - de manière active : l'aération de la fosse peut se produire grâce à un mécanisme qui envoie activement de l'air frais dans la fosse (dans ce cas, il faut s'assurer que le couvercle qui couvre le trou de défécation ou le siège soit un couvercle bien hermétique et que l'envoi actif de l'air frais soit arrêté au moment qu'une personne veut utiliser la latrine).

   Parmi ces mécanismes, le DAAF peut utiliser entre autres un mécanisme (un aspirateur qui souffle de l'air frais vers la fosse) qui fonctionne au moyen du courant électrique, alternatif ou continu ;
- de manière passive : il suffit de prévoir un passage suffisamment large vers la fosse pour que l'air frais de l'extérieur puisse, attiré par un certain degré de vacuum créé dans la fosse (à cause de l'air vicié évacué par le tuyau de ventilation), accéder sans entrave à la fosse.
II est à noter que dans le cas de la Latrine Ventilée à Couvercle Sélectif (la LVCS) l'air frais entre dans la fosse également de manière passive.
Ici une comparaison entre l'aération de la fosse réalisée par le Couvercle Sélectif et l'aération de la fosse réalisée par le DAAF s'impose :
- dans la LVCS, l'accès de l'air frais vers la fosse est réel mais limité.

   Cela s'explique par le fait que la seule voie d'accès de l'air frais vers la fosse est le passage à travers les petits trous du Couvercle Sélectif. Par la nature même du couvercle sélectif, le nombre de petits trous est nécessairement limité à un maximum d'environ 200 (maximum 10 rangées de 20 trous) et le diamètre des trous est limité à environ 2 mm (pour éviter l'entrée des mouches et des moustiques dans la fosse).
Ces 200 petits trous circulaires de diamètre 2mm représentent une section totale de 6.28 cm<2>.
La section considérée comme la plus petite d'un tuyau de ventilation d'une LVCS est de 31.17cm<2>.

   II y a donc une disproportion importante entre la taille de la section de la sortie de l'air et de l'entrée de l'air.
Ceci explique aisément le fait que la fosse ne parvient pas à recevoir suffisamment d'air frais pour assurer le fonctionnement optimal du tuyau de ventilation : la section de l'entrée de l'air frais vers la fosse (EAF) est
5 fois plus petite que la section de la sortie de l'air vicié de la fosse (SAV).
En effet, l'accès de l'air frais étant limité et insuffisant pour compenser l'air vicié évacué par le tuyau de ventilation, il se crée une perte de charge, qui a comme conséquence la diminution de la performance du tuyau de ventilation :

   l'air vicié de la fosse est évacué plus lentement car la force aspiratrice de  l'effet de cheminée  est perdue en grande partie à l'entrée.
- Grâce à l'application du PAAF, la Latrine Universelle ne connaît pas le problème d'accès insuffisant de l'air frais vers la fosse.
En effet, le PAAF n'utilise pas le Couvercle Sélectif pour assurer l'accès d'air frais vers la fosse, mais un DAAF dont la  section EAF  est souvent égale ou supérieure à la  section SAV .
- Habituellement la Latrine Universelle (la LTU) sera munie d'un seul DAAF, mais il n'est pas exclu d'en installer plusieurs. - Concernant l'emplacement du DAAF, plusieurs possibilités existent, entre autres :
- le type P : c'est le DAAF qui est installé sur le plancher même
- le type I : c'est le DAAF qui est installé à l'intérieur de la clôture de la LTU, mais à côté du plancher :

   il est relié à la fosse par un tuyau ( voir dessein)
- le type E : c'est le DAAF qui est installé à l'extérieur de la clôture ;il est également relié à la fosse par un tuyau (voir dessein)
Les avantages du PAAF.
Certains avantages du PAAF découlent directement de la meilleure aération de la fosse.

   Cette meilleure aération entraîne les effets suivants : - un meilleur confort pour l'utilisateur : grâce à l'aération améliorée de la fosse, le tuyau de ventilation fonctionne mieux : l'évacuation de l'air vicié de la fosse est mieux réalisée> dans la superstructure de la Latrine Universelle on ne perçoit pas de mauvaises odeurs provenant de la fosse ;
- une meilleure hygiène: la fosse étant dépourvue de mauvaise odeur, la fosse est sans attrait pour les mouches :

   les mouches ne sont pas tentées d'y pénétrer lors des moments d'utilisation (MU) par un utilisateur.
Ici une précision s'impose :
-lors des moments d'utilisation (MU) le couvercle qui couvre le siège ou le trou de défécation est évidemment enlevé et permet théoriquement l'entrée de mouches.
- mais dans la pratique, les mouches n'entrent pas dans la fosse bien ventilée de la Latrine Universelle lors des MU, même s'il s'agit d'une Latrine Universelle sans toit qui se trouve en plein air : la fosse étant correctement ventilée, elle ne dégage pas d'odeur et de ce fait n'attire pas les mouches ;

   l'obscurité qui règne dans la fosse constitue dans ces circonstances un obstacle efficace que les mouches ne souhaitent pas franchir (ce n'est quand l'odeur des excréta se trouvant dans sa fosse est suffisamment forte que certaines mouches se décident d'entrer dans la fosse malgré l'obscurité qui y règne) - pour diminuer davantage le risque d'une entrée éventuelle de mouches dans la fosse lors des MU, les précautions suivantes sont appliquées en cas d'utilisation d'une Latrine Universelle sans toit et se trouvant en plein air :

   1/ la Latrine Ventilée (LTU) doit se trouver à un endroit propre où rien de particulier n'attire les mouches 2/ dans la superstructure doit régner une propreté impeccable (surtout la dalle doit être dans un état de propreté totale) de manière à ce que la superstructure n'attire pas les mouches 3/ l'utilisateur enlève le couvercle pendant le moins de temps que possible 4/ dès que le couvercle est enlevé du trou du siège, l'utilisateur va s'asseoir sur le siège, ce qui empêche les mouches d'entrer dans la fosse 5/ s'il s'agit d'un trou de défécation, l'utilisateur va immédiatement prendre une position accroupie au-dessus du trou de défécation de manière à ce que l'anus soit le plus près possible du trou de défécation (tout en évitant de toucher la dalle) ;

   il fart ses besoins de manière à ce que les matières fécales tombent directement dans la fosse, sans qu'elles ne touchent les bords du trou de défécation ; si des gouttes d'urines sont tombées sur la cuvette de la dalle, il ne tardera pas à prendre la bouteille d'eau qui est à portée de sa main et rincera immédiatement la cuvette avec un peu d'eau (qui coule dans le trou de défécation) ; il veillera à ce qu'aucune mouche ne s'approche du trou de défécation ; si c'est le cas, il gesticulera avec ses mains pour la chasser ;

   il remettra le couvercle sur le trou de défécation aussitôt que l'émission des excréta et l'hygiène corporelle sont terminées et la cuvette a été rincée avec un peu d'eau 6/ après l'utilisation de la LTU par un enfant, un adulte visitera immédiatement après l'utilisation la LTU pour rendre la dalle ( surtout la cuvette et les bords du trou de défécation) dans un état de propreté totale. Remarque : Malgré le fait que la LTU assure une excellente hygiène, car les mouches n'entrent pas dans la fosse de la LTU, il y des personnes qui pour des raisons culturelles ou autres souhaitent dans la superstructure et même dans la fosse la présence de produits ou d'appareils qui sont considérés comme utiles pour chasser les mouches (des repellants ).

   Ces produits et appareils sont parfaitement compatibles avec la LTU et peuvent donc être installés dans une LTU (même l'appareil qui chasse les mouches par l'émission d'ultrasons !) D'autres avantages sont liés au fait que l'aération de la fosse ne nécessite pas l'utilisation du Couvercle Sélectif :
- avec le DAAF, la fonction  L - est garantie à tout moment, tandis qu'avec la LVCS , en utilisant le couvercle sélectif, la fonction  L - est conditionnée par  la bonne position  du couvercle (si l'utilisateur inverse la position avant-arrière du couvercle sélectif, les  petits trous  du Couvercle Sélectif se trouvent alors juste en-dessous du trou de défécation ;

   dans cette position la fonction  L - du couvercle sélectif est caduque ;
- avec le DAAF, il est possible de le fabriquer en béton armé de telle façon que les risques de vol ou de casse sont réduits à presque zéro. A cause du Couvercle Sélectif, qui doit être léger, car l'utilisateur (et donc aussi l'enfant) doit pouvoir le déplacer avec facilité, il est quasi-impossible de protéger la LVCS contre les risques de vol et de casse : une LVCS ne peut qu'être installée à des endroits protégés et étroitement surveillés.
- le fonctionnement de la LVCS dépend totalement de la présence du Couvercle Sélectif. Ainsi, en cas de disparition/destruction du Couvercle Sélectif, la LVCS cesse d'être une installation sanitaire hygiénique et confortable.

   II faudra remplacer immédiatement le Couvercle Sélectif, ce qui n'est pas facile : le couvercle sélectif étant un dispositif dont la fabrication nécessite une certaine technicité, son remplacement immédiat est souvent impossible et on est obligé de procéder à l'arrêt de l'utilisation de la LVCS, en attendant l'obtention d'un nouveau couvercle sélectif ;
- ce problème ne se pose pas avec la Latrine Universelle qui applique le PAAF : en cas de disparition/destruction du couvercle, son remplacement est facile et peut même se faire en utilisant un couvercle de fortune (par exemple un morceau de planche en bois) ;
REMARQUES :
- La présence du couvercle sélectif n'entrave pas le bon fonctionnement du PAAF.

   Le couvercle sélectif n'est donc pas incompatible avec le PAAF : s'il y a des personnes qui pour des raisons culturelles ou autres souhaitent couvrir le trou de défécation de la LTU avec un couvercle sélectif à la place d'un couvercle hermétique, ceci est parfaitement compatible.
- Pour savoir si oui ou non une latrine ventilée est une Latrine Universelle, il suffit de se référer à la définition de la Latrine Universelle, étant définie comme une latrine sèche à fosse ventilée qui utilise au moins un des 5 Procédés suivants :  le Procédé d'Aération Améliorée de la Fosse (le PAAF),  le Procédé de Ventilation Améliorée de la Fosse ( le PVAF) ,  le Procédé de la Fosse Universelle (le PFU),  le Procédé du Kit Sanitaire Portable ( le PKSP) et  le Procédé de la Latrine Ventilée Indestructible (le PLVI). B) Les aspects technigues et les avantages du PVAF.

   Les aspects techniques du PVAF. Définitions :
- Le concept générique  ventilation de la fosse  est défini ainsi :  les procédés qui permettent d'évacuer l'air vicié de la fosse, tout en retenant les mouches si cela s'avère nécessaire ; ces procédés jouant, le cas échéant, également le rôle actif  d'attrape-mouche  en attirant les mouches présentes dans la fosse
- Le Procédé de Ventilation Améliorée de la Fosse  le PVAF , est défini ainsi :

    l'ensemble des mécanismes autres que ceux appliqués dans les latrines ventilées existantes (la LVCS et les autres) qui permettent de réaliser le concept générique  ventilation de la fosse .
- le Dispositif de Ventilation Améliorée de la Fosse (DVAF) est défini comme tout dispositif qui matérialise le PVAF.
Les DVAFs produisent la ventilation suffisante de la fosse de différentes manières, dont entre autres :
- le DVAF est constitué de deux tuyaux de ventilation, afin de garantir un effet aspirateur 24/24 heures : le premier tuyau est un tuyau de ventilation ordinaire dont l'effet aspirateur est obtenu par l'effet de cheminée ; si dans ce tuyau de ventilation l'effet de cheminée est devenu insuffisant par manque de circulation d'air audessus de tuyau, le fonctionnement du deuxième tuyau de ventilation est déclenché ;

   dans ce 2'<ème>tuyau l'effet aspirateur est obtenu à l'aide d'un mécanisme aspirateur installé dans le tuyau et qui fonctionne à l'aide du courant électrique (alternatif ou continu) ;
- le DVAF est constitué d'un tuyau de ventilation muni à son sommet d'un moulin à vent qui tourne sous l'effet du vent et augmente la force aspiratrice;
; une source lumineuse artificielle est installée au sommet du tuyau de ventilation, afin que le tuyau de ventilation puisse maintenir sa fonction d'attrape-mouches ;

   parfois cette fonction sera exercée par un deuxième tuyau de ventilation .
- le DVAF est constitué de deux tuyaux de ventilation, l'un sert à évacuer l'air vicié de la fosse et l'autre sert comme  attrape-mouches  ;
- le DVAF est constitué d'un tuyau de ventilation dans lequel l'effet aspirateur est obtenu à l'aide d'un mécanisme aspirateur installé dans le tuyau et qui fonctionne à l'aide du courant électrique (alternatif ou continu) ;

   ainsi l'effet aspirateur dans le tuyau est maintenu, même si le tuyau est long (par exemple 10 mètres ou plus) et s'il est courbé à plusieurs endroits (dans ces conditions un tuyau de ventilation ordinaire, uniquement basé sur l'effet de cheminée, ne peut pas fonctionner) ;
- le DVAF est constitué d'un tuyau de ventilation qui assure la fonction  attrape- mouches  24/24 heures même si le tuyau n'est pas droit ou est installé à un endroit qui ne permet pas l'entrée de la lumière naturelle dans le tuyau de ventilation :

   le DVAf est muni d'un système de lumière artificielle qui permet d'attirer les mouches présentes dans la fosse vers le sommet du tuyau de ventilation ;
- le DVAF est constitué d'un tuyau de ventilation muni à la fois d'un aspirateur qui fonctionne au moyen du courant électrique et d'une source lumineuse artificielle qui attires les mouches présentes dans la fosse vers le sommet du tuyau ;le tuyau peut s'allonger à plus de 10 mètres et peut avoir des courbures multiples.

   Ce DVAF est utile dans les agglomérations urbaines
Les avantages du PVAF.
L'avantage principal du PVAF est qu'il permet d'élargir considérablement le champs d'application de la Latrine Universelle : il permet d'installer la Latrine Universelle à des endroits où les latrines sèches à fosse ventilées existantes ne peuvent fonctionner, car leur fonctionnement est lié à un tuyau de ventilation droit .
C) Les aspects technigues et les avantages du PFU Les aspects techniques du PFU.

   Définitions : - Le concept générique  fosse  est défini ainsi:  l'espace se trouvant directement en-dessous de la dalle/ le plancher et destiné à recueillir directement les excréta .
- Le Procédé de la Fosse Universelle (PFU) est défini ainsi : l'ensemble des mécanismes permettant d'entourer la fosse, telle que définie par le concept générique  fosse , d'une ou de plusieurs parois afin d'obtenir l'étanchéité complète de la fosse et penmettant l'enlèvement facile et hygiénique des excréta et le cas échéant également de la paroi qui se trouve en contact direct avec les excréta .

   Le Procédé PFU peut se matérialiser de différentes manières, dont entre autres :
- comme  WC de dépannage  en cas de coupure d'eau dans une maison (ou même dans un appartement d'un immeuble) : la paroi interne de la fosse peut être constituée d'un  sac  en PVC souple mais solide. Celui-ci est facilement amovible, car un accès facile au sac est prévu : un espèce de petite cave est prévue sous la dalle, permettant d'enlever facilement de manière hygiénique le sac. Le sac a, de préférence, un volume de 50 litres, permettant de recueillir les excréta d'une famille de 5 personnes pendant une semaine, après quoi, le sac est enlevé. Le sac enlevé est vidangé à un endroit approprié, nettoyé et désinfecté, destiné à être réutilisé.

   Parfois il est stocké pendant un certain temps, permettant la décomposition naturelle de son contenu et sa transformation en compost. Parfois il est détruit ensemble avec son contenu.
- comme alternative permanente à la place du WC à siphon. Cette alternative se justifie dans les endroits où il y a pénurie d'eau et où il est impossible de creuser une fosse dans le sol; Les excréta sont recueillis dans un container à paroi solide, et d'un volume adapté aux circonstances. Le container est remplacé régulièrement. Le container enlevé est vidangé à un endroit approprié, nettoyé et désinfecté, destiné à être réutilisé.

   Parfois il est stocké pendant un certain temps, permettant la décomposition naturelle des excréta et leur transformation en compost.
Les avantages du PFU.
- il permet d'élargir considérablement le champs d'application de la Latrine Universelle : il permet d'installer la Latrine Universelle à des endroits où les latrines sèches à fosse ventilées existantes ne peuvent fonctionner, car leur fonctionnement est lié à une fosse creusée dans le sol et qui permet l'infiltration des liquides dans le sol.
- se présente à certains endroits comme une alternative valable au WC chimique (de type camping car) : n'ayant pas besoin d'eau pour chasser les excréta vers le container qui recueille les excréta (mais uniquement d'un peu d'eau pour le maintient de la propreté du siège ou du trou de défécation) ce container se remplit beaucoup moins vite.

   Ainsi, le container peut être d'un volume restreint et/ou la fréquence de remplacement du container sera réduite, ce qui facilite le système de stockage des containers remplis en vue de la décomposition naturelle des excréta et leur transformation en compost. D) Les aspects technigues et les avantages du PKSP. Les aspects techniques du PKSP.

   Définitions :
- Le concept générique Latrine Ventilée Portable (LVP)  est défini ainsi :  la Latrine Ventilée Portable est une latrine sèche à fosse ventilée dont les pièces détachées, solides mais légères pouvant être transportées avec facilité et permettant un montage facile et rapide sur le lieu d'utilisation .
- Le Procédé du Kit Sanitaire Portable (le PKSP) est défini ainsi :  l'ensemble des mécanismes qui permettent de réaliser le concept générique  Latrine Ventilée Portable .
- Le Kit Sanitaire Portable (KSP) est défini comme une latrine sèche à fosse ventilée qui applique le Procédé du Kit Sanitaire Portable ;

   A la place du terme  Kit Sanitaire Portable  on peut également utiliser le terme  Latrine Universelle Portable .
Le Procédé PKSP peut se matérialiser de différentes manières.
Nous avons jugé utile de décrire ici en détail une de ces façons, à titre d'exemple.
La LUP étant un type de Latrine Universelle Portable pouvant se présenter sous plusieurs variantes - qui sont les adaptations indispensables aux conditions locales - les composantes de la LUP peuvent également comporter plusieurs variantes.
C'est ainsi que nous décrirons ici un modèle concret de la LUP, en tant gu'exemple. permettant à un homme de métier de le reproduire :

  
La description détaillée de la Latrine Universelle Portable, modèle 10-A1
La Latrine Universelle Portable, modèle 10-a1 (la LUP10-A1) est définie comme un modèle concret de
Latrine Ventilée Portable qui applique le Procédé PAAF et qui est destiné à être utilisé par un groupe de 10 personnes.
La description des 5 composantes de la LUP10-A1 se fart dans l'ordre suivant : (1) le plancher (2) le tuyau de ventilation (3) le DAAF (4) la clôture (5) la fosse .
L'ensemble des 4 éléments peuvent être contenus dans un carton de 115x50x50 cm et dont le poids total est de moins de 25 kg.

   La description détaillée ci-dessous permet à un homme de métier de reproduire la LUP 10-A1 :
(1)La description détaillée du plancher 10-A1, défini comme le type de plancher utilisé dans la LUP10-A1.
Les caractéristiques du  plancher 10-A1  sont:
-Composition et forme du plancher : le plancher est en PVC ( ou tout autre matière synthétique légère, autoportante et capable de supporter la surcharge d'exploitation), de forme rectangulaire de 110cmx110cm, et d'une épaisseur de 1 cm. Le plancher est composée de 3 éléments, fixés ensemble par des écrous et boulons.

   L'élément central a comme dimensions : 37cm x 110 cm; les deux autres éléments 36,5 cm x 110 cm
- L'élément central est muni du trou de défécation qui est rond, de 13 cm de diamètre et d'une cuvette de forme ovale dont la profondeur, à l'endroit le plus bas, est de 2, 5 cm - Le trou pour le tuyau de ventilation est prévu dans l'élément droit du plancher ; le trou pour le DAAF est prévu dans l'élément gauche du plancher.
- Le couvercle 10-A1 présente les caractéristiques suivantes: il consiste en une plaque plate, de 10 mm d'épaisseur, en PVC , dont la face supérieure est munie d'une poignée pour permettre le déplacement du couvercle ; la plaque couvre entièrement le trou de défécation ainsi que la cuvette (en la dépassant de 2,5cm) ;

   il s'agit d'un couvercle hermétique qui ne laisse passer dans la fosse ni mouches, ni lumière ( la surface inférieure du couvercle est peinte en noir, pour absorber les rayons de la lumière)
- Pose du plancher :en posant le plancher, il est important de vérifier que  les trois trous  se trouvent entièrement à l'intérieur de la fosse : le trouve pour le DAAF et celui pour le tuyau de ventilation doivent se trouver au moins 5 cm à l'intérieur de la paroi de la fosse ; le trou de défécation à au moins 10 cm à l'intérieur de la paroi de la fosse.
(2) La description détaillée du  Tuyau de ventilation 10A-1  résume les caractéristiques de ce modèle :

   c'est un tuyau en PVC, composé de 3 pièces de 105 cm qui s'emboîtent sur une distance de 5cm, pour faire une longueur totale, après emboîtement de 305 cm ( afin d'éviter la propagation d'odeur au niveau du nez de l'utilisateur et aussi pour repérer plus facilement quand il y a de la foule ou des petites cabanes de réfugiés ) /-de section circulaire avec un diamètre intérieur de 80 mm /- le sommet est muni d'un grillage anti-insecte souple en nylon dont les mailles sont de 3,5 à 4,5 mm<2>/- le tuyau est fixé, par un emboîtement serré, dans le trou du plancher prévu à cet effet.
(3) La description du DAAF 10A-1.

   II s'agit d'un DAAF de type champignon ; il est composé des éléments suivants : un tuyau en PVC de diamètre intérieur de 8 cm et de 15 cm de longueur ;sur ce tuyau est fixé une  capsule  dont la face intérieure est peinte en noir pour absorber les rayons de lumière ; cette capsule est fixée sur le tuyau de manière à laisser un passage de 2 cm entre le bord supérieur du tuyau est la capsule , de façon à laisser un passage suffisant à l'air frais qui entre dans la fosse et assure ainsi le bon fonctionnement du tuyau de ventilation. Tout comme c'est le cas avec le tuyau de ventilation, le sommet du tuyau du DAAF est muni d'un grillage anti-moustique souple en nylon dont les mailles sont de 3,5 à 4,5 mm<2>, afin d'éviter tout passage de mouches et d'autres insectes, tels que les cafards.

   (4)La description détaillée de la superstructure 10A-1.
La superstructure est formée par une simple clôture, de 190 cm de hauteur, donc sans tort. Une armature sert de support pour le tissu en nylon qui entoure la totalité de l'installation sanitaire : l'armature consiste en 4 tubes en aluminium de section circulaire de 8 mm, posées en position verticales (chaque tube est composée de 2 tubes de 100 cm qui s'assemblent par des joints en plastiques sur 5cm pour former une longueur totale, après emboîtement de 200 cm), on les enfonce 10 cm dans des plots (parallélépipède rectangle perforé au diamètre des tubes en aluminium ou en matériaux synthétique, de 30x10x10 cm) enfoncé dans le sol ; ces 4 tubes sont reliés par 4 tubes horizontaux, pour rendre la structure plus stable.

   La stabilité de cette superstructure peut être renforcée par un système de cordes et de  piquets , comme on fait pour protéger une tente contre le vent. Le toile en nylon est fixé autour de l'armature, de manière à assurer la discrétion de l'utilisateur de l'installation sanitaire. Dans un des 4 côtés de la clôture en nylon, un passage est prévu pour permettre l'accès ; ce passage, de 80cm de hauteur et 40 cm, est muni d'une double  porte, également en nylon, une qui se ferme de l'extérieur (pour éviter l'entrée des animaux domestiques) et une qui se ferme de l'intérieur, afin d'assurer une intimité complète à l'utilisateur. Les fermetures sont réalisées par des tirettes ou un autre mécanisme de fermeture.

   NOTA BENE : les porte-habits
Une ou plusieurs tubes de l'armature sont munies d'un crochet qui sert de  porte-habit , afin de permettre à l'utilisateur de se mettre à l'aise, en lui donnant l'occasion de se débarrasser de certains habits et de les mettre à un endroit propre et sûr, sans être contraint de les déposer au-dessus de la clôture ou par terre. (5) La description détaillée de la  fosse 10a-1  :
- forme et dimensions :la fosse est circulaire, diamètre 80 cm, profondeur 150 cm.

   Ceci correspond à un volume utile de 0,5m3, suffisante pour une utilisation par 10 personnes pendant 1 an (tenant compte d'un taux d'accumulation de boues de 50 litres par an et par personne et du fart qu'il ne faut pas continuer d'utiliser la fosse si le niveau des matières est arrivé à 50 cm du plancher) ;

   la fosse est creusée avec les moyens simples ( pèle, etc.) ou avec des moyens plus sophistiqués ( par exemple la tarière)
- le revêtement de la fosse.
A beaucoup d'endroit le sol est suffisamment stable et un revêtement de la paroi de la fosse n'est pas nécessaire, surtout que le plancher n'a pas le poids d'une dalle en béton ! On peut donc commencer l'utilisation de la LUP immédiatement après avoir creusé la fosse.
II est cependant préférable, si le temps le permet et on n'est pas sûr de la stabilité du sol d'appliquer une couche de mortier de ciment de 2-3 cm d'épaisseur (le garnissage), sur une profondeur de 30 à 40 cm (un maçon expérimenté fait ce travail moins d'une heure de temps) . Ceci donne diminue encore davantage le risque d'éboulement.

   Si l'endroit où on dort creuser le sol n'est pas stable du tout (c'est du sable fin) et le risque d'éboulement est grand, on creuse le trou en 3 étapes : on creuse un trou de 50 cm de profondeur et on applique immédiatement le garnissage, le lendemain, on creuse encore 50 cm et on applique le garnissage, le troisième jour on creuse les 50 cm qui reste, mais on n'applique le garnissage seulement sur 25 cm : la partie inférieur de la paroi n'est pas cimentée, afin de faciliter l'infiltration des liquides. Ainsi il faudra trois jours avant la mise en fonction de la LUP.
Si on prévoit le garnissage, et si on prévoit une fosse de diamètre  utile  de 80cm, le trou à creuser dort avoir un rayon de 43cm, car on tient compte que le garnissage a une épaisseur de 3 cm.

   Dans le cas d'usage urgent, une mousse polymère peut-être appliquée, ce garnissage instantané, solide et biodégradable) - le remblai
Le remblai évite que l'eau de surface ne pénètre dans la fosse, lors de fortes pluies; II est donc recommandé de préparer un remblai de 10-15 cm avant de creuser la fosse, le remblai doit être damé solidement. Les avantages du PKSP.
L'avantage principal du PKSP est qu'il permet d'élargir considérablement le champs d'application de la Latrine Universelle et ainsi de contribuer au bien-être de personnes sinistrées et à la prévention d'éclatement d'épidémies ( de choléra etc). E) Les aspects technigues et les avantages du PLVI. Les aspects techniques du PLVI.

   Définitions :
- Le concept générique Installation Sanitaire Indestructible (ISI)  est défini ainsi :  l'Installation Sanitaire Indestructible est une installation sanitaire à utilisation publique dont la fabrication est conçue pour la protéger contre la plupart des actes de vol et de vandalisme.
- Le Procédé de la Latrine Ventilée Indestructible (le PLVI) est défini ainsi :  l'ensemble des mécanismes qui permettent de réaliser des types de latrine ventilée dont la fabrication est conçue pour les protéger contre la plupart des actes de vol et de vandalisme.

   Le Procédé PLVI peut se matérialiser de différentes manières, dont entre autres :
- Une Latrine Ventilée Indestructible (LVI) est définie comme une latrine sèche à fosse ventilée qui applique le Procédé de la Latrine Ventilée Indestructible;
Le Procédé PLVI peut se matérialiser de différentes manières. De préférence, ces différentes manières tiennent compte de deux éléments : l'aspect esthétique et l'aspect indestructibilité : on doit éviter que la robustesse qu'on veut donner à la superstructure de la LVI nécessite la construction d'un affreux  bunker  qu'on construit en plein milieu d'un endroit pittoresque.

   Ainsi on évite que l'hygiène est obtenue au détriment de la beauté de la nature.
Deux types de LVI sont décrits ci-dessous, à titre d'exemple :
1/ La LVI de type champignon : en donnant à la superstructure la forme d'un grand champignon et en l'embellissant avec une peinture adaptée à l'endroit, on combine robustesse et beauté.

   L'aspect  indestructibilité  est obtenue en adoptant des procédures qui permettent de protéger les éléments fragiles d'une latrine ventilée, à savoir : 1) la clôture de la superstructure 2) le toit de la superstructure 3) le tuyau de ventilation 4) le DAAF 5) le couvercle qui couvre le trou de défécation 6) la porte d'accès.
Dans ce modèle de LVI de type champignon, ces 6 éléments fragiles sont rendus quasi indestructibles de la manière suivante : 1) la superstructure est une pièce totalement vide, où il n'y a rien (ni siège, ni tuyau de ventilation, ni couvercle, donc rien non plus à voler ou à casser.

   Le mur de la superstructure est fabriqué en béton armé, en forme circulaire, elle forme le  pieds  du champignon ; quelques trous d'aération circulaires de 20-30 cm de diamètre permettent l'entrée d'air dans la superstructure ainsi qu'une quantité limitée de lumière, de manière à maintenir la superstructure dans une obscurité relative. Ces trous se trouvent dans la partie supérieure du mur de clôture. 2) le toit est également en béton armé. II forme le  tête  du champignon.
3) le tuyau de ventilation est invisible, car il se trouve à l'intérieur du mur de clôture.

   Le grillage antiinsectes se trouvant au sommet du tuyau de ventilation, est également caché à l'intérieur du mur;
4) le couvercle du trou de défécation est également invisible... car il est absent : à l'intérieur de la superstructure de la LVI il fait suffisamment sombre pour éviter d'attirer les mouches vers la fosse, même si le trou de défécation reste ouvert, ce qui permet l'aération de la fosse à travers le trou de défécation.
5) le DAAF est soit absent soit caché à l'intérieur du mur de la superstructure
6) la porte d'accès à la LVI.
La porte d'accès est une proie préférentielle du vandalisme.

   Nous avons prévu 3 solutions alternatives pour rendre la porte quasi-indestructible : - soit une porte  incassable , sans serrure ni clinche, servant uniquement pour assurer l'intimité lors de l'utilisation de la LVI, et qui se ferme automatiquement par son poids et par la position des charnières.
- soit une porte  blindée , qui s'ouvre au moyen d'une carte magnétique. Afin de fournir l'électricité nécessaire à ce dispositif, un petit panneau solaire est caché dans le tort du  champignon . Ce petit panneau solaire peut également fournir l'énergie nécessaire au fonctionnement d'un détecteur de bruit excessif provogué par des casseurs.

   Ce détecteur déclenche un système d'alarme au niveau du service central de surveillance du domaine public dans lequel la LVI se trouve ;
- soit la porte est absente: en faisant le mur de la superstructure en spirale, on évite la nécessité de prévoir une porte, tout en maintenant une obscurité suffisante dans la superstructure ;
Remargue : selon qu'on utilise une fosse large ou une fosse étroite et profonde, nous pouvons distinguer deux sous-types :
1a) la Latrine Ventilée Indestructible (LVI) de type champignon, à fosse large (voir Planche VI) Etant donné que la superstructure est d'un poids considérable et se trouve au-dessus de la dalle, cette dalle doit être solide et doit être soutenue par de poutrelles solides. Les parois de la fosse doivent également être renforcées pour éviter des éboulements.

   La vidange se fait par aspiration au moyen d'un tuyau introduit dans la fosse à travers le trou de défécation.
Si cette méthode de vidange n'est pas disponible, on doit prévoir un couvercle de vidange dans la partie de la dalle se trouvant à l'extérieur de la superstructure.
1b) la Latrine Ventilée Indestructible (LVI) de type champignon, à fosse étroite et profonde (voir Planche VII):
Ici le tuyau de ventilation dort avoir quelques particularités : le tuyau comporte deux coudes et au niveau de chaque coude se trouve un réflecteur de lumière, permettant à la lumière qui entre par le sommet du tuyau d'arriver jusque dans la fosse ;
On peut éventuellement prévoir un DAAF, se trouvant également à l'intérieur du mur en béton ; il se prolonge jusque dans la fosse par un tuyau ;

   la présence de ce DAAF permet de couvrir éventuellement le trou de défécation par un couvercle hermétique ;
La vidange de la fosse peut de faire par le système d'aspiration du contenu par un tuyau ( introduit dans la fosse par le trou de défécation) relié à un camion citerne spécialement équipé pour faire la vidange.
Si on fait la vidange après une période de non utilisation de deux ans de la LVI. Ceci implique la présence de deux LVI au même endroit, avec utilisation altemée des 2 latrines pendant deux ans (la première LVI est utilisée pendant les premières 2 années ; la deuxième LVI est utilisée pendant les deux années suivantes, et pendant cette période la première LVI n'est pas utilisée, ce qui permet la transformation des excréta et de toutes les matières organiques présentes dans la fosse en compost.

   Ainsi, après ces deux années de
repos , la fosse de la première LVI peut être vidée, sans aucun risque sanitaire. Avantages de ce deuxième tous-type :
- construction moins coûteuse ( dalle de dimensions plus réduites, pas de poutrelles, renforcement des parois de la fosse moins important)
- les trous d'aération de la superstructure peuvent être plus larges ( et donc plus agréable à y entrer) : dans ce modèle l'obscurité peut être moins prononcée par la fart que la fosse est profonde : les mouches peuvent entrer dans la partie supérieure de la fosse mais ne descendront pas en bas, où se trouvent les excréta 2/ La LVI à ciel ouvert
Pour avoir une représentation visuelle de ce type de LVI, il suffit de regarder la LVI représentée sur la Planche VII, d'y supprimer le toit et d'y ajouter un couvercle qui couvre le trou de défécation.

   La superstructure étant un simple mur (mais en béton armé solide) en forme circulaire et embelli par une peinture adaptée à l'endroit, on combine ici également robustesse et beauté.
Ici également l'aspect indestructibilité est obtenue en adoptant des procédures qui permettent de protéger les éléments fragiles d'une latrine ventilée, à savoir : 1) la clôture de la superstructure 2) le toit de la superstructure 3) le tuyau de ventilation 4) le DAAF 5) le couvercle qui couvre le trou de défécation 6) la porte d'accès.

   Dans ce modèle de LVI, ces 6 éléments fragiles sont rendus quasi indestructibles de la manière suivante :
1) le mur de la superstructure est fabriqué en béton armé, en forme circulaire de 1 ,8m de diamètre et 1 ,8m de hauteur ;
2) le toit est indestructible... car absent !
3) le tuyau de ventilation est invisible, car il se trouve, comme c'est la cas avec la LVI de type champignon, à l'intérieur du mur de clôture. Le grillage anti-insectes se trouvant au sommet du tuyau de ventilation, est également caché à l'intérieur du
4) le DAAF est invisible, car il se trouve également à l'intérieur du mur de la superstructure ( du côté opposé de l'endroit où se trouve le tuyau de ventilation).

   II s'agit d'un caisson dans le mur, de forme rectangulaire, en contact avec l'extérieur par une centaine de petits canaux (d'un diamètre tel qu'il évite le passage des mouches) positionnés obliquement (l'extérieur du canal étant plus bas que l'intérieur, évitant ainsi l'entrée de la lumière dans le DAAF, surtout que la paroi du caisson dans le mur est peint en noir. Le caisson est relié avec la fosse par un tuyau
5) le couvercle hermétique du trou de défécation et fabriqué en un matériau très solide. II ouvre et ferme le trou de défécation en tournant autour d'une charnière solide.

   Afin de parer à tout éventualité d'oubli ou de négligence ( qui a comme résultat que l'utilisateur n'a pas refermé le couvercle avant de quitter la LVI) on peut prévoir dans la superstructure et même dans la fosse la présence de produits ou d'appareils qui chassent les mouches (des  repellants ). S'il s'agit d'un appareil qui chasse les mouches par l'émission d'ultrasons celui-ci pourra obtenir son énergie si un petit panneau solaire est caché dans le mur de la superstructure. 6) l'accès à la LVI.
Dans ce modèle de LVI, nous avons également prévu une solution pour rendre la porte indestructible : elle est absente... (en faisant le mur de la superstructure en spirale, on évite la nécessité de prévoir une porte, tout en donnant une certaine intimité à l'utilisateur) Les avantages du PLVI.

   L'avantage principal du PLVI est qu'il permet d'élargir considérablement le champs d'application de la Latrine Universelle : il permet d'installer la Latrine Universelle à des endroits non surveillés, où les latrines sèches à fosse ventilées existantes (la LVCS ni les autres) ne peuvent être installées, certains éléments de leur structure ne résistant nullement aux voleurs casseurs. Remargue : si les deux modèles de LVI décrits ci-dessus démontrent que le procédé de la latrine ventilée indestructible est réalisable dans la pratique, un autre aspect ne peut être perdu de vue : le maintient de la propreté de la LVI.

   L'expérience démontre que nulle part dans le monde une installation sanitaire publique ne peut être abandonnée à elle même, si non, le maintient de la propreté n'est plus assurée : une surveillance rapprochée est nécessaire pendant la journée, donc pendant les heures où la LVI peut être fréquentée. Cette surveillance n'a pas comme but de protéger la LVI (car quasi-indestructible) mais pour le maintient de la propreté.
L'avantage de la LVI se srtue dans le fait que la LVI ne nécessite pas une surveillance rapprochée pendant la nuit (pendant laquelle le domaine public dans lequel la LVI est installée est fermé, mais accessible au vandalisme) tout en réduisant le risque de casse à presque zéro.



  DESCRIPTION
Universal Latrine The invention, the Universal Latrine (LTU), concerns a new generation of dry latrine with ventilated pit characterized by a triple performance (hygiene, comfort and ecology) and a quintuple innovation: the Improved Aeration Process of the Pit ( PAAF), Improved Pit Venting Process (PVAF), Universal Pit Method (PFU), Portable Sanitary Kit Process (PKSP) and Indestructible Ventilated Latrine Process (PLVI) . 

   The time when the use of a dry latrine was the sad privilege of the poor in the developing country is over: more and more people in Europe and elsewhere in the world regret that the use of a modern toilet goes from with a great waste of water and wish to have at their disposal a hygienic and comfortable sanitary installation but whose operation does not require water.  The new generation of ventilated pit latrine which is the subject of the present invention responds to this precise demand for water saving. 
If there is nothing more natural than doing one's needs, this daily act of every human being is a puzzle in today's world. 

   The problem is twofold:
- a cultural problem: in all cultures of the world children learn that the smell of urine and feces is repugnant.  This is how people refuse to go to their homes in a sanitary facility where the smell of excreta is noticeable, because they find it very uncomfortable.  A comfortable sanitary installation is therefore above all a sanitary installation where the smell of excreta is not perceptible. 
- a problem of hygiene: flies appreciate the smell of our excreta, more than it feels more than they are tempted to approach and stay there. 

   Because of the presence of flies, we create a barrier between our excreta and flies, to prevent the microbes that may be found in our excreta being spread by flies. 
A sanitary installation is therefore characterized by a double performance: comfort, characterized by the absence of odor in the superstructure (so the place where the user is to do his needs) and hygiene, because the flies are prevented from spread the germs found in our excreta. 
The modern WC perfectly achieves this double performance, thanks to the water barrier inside the siphon.  Indeed, the water in the siphon is an excellent barrier for both smells and flies.  But this very efficient sanitary facility has a big drawback: its operation requires a lot of water. 

   The dry latrine does not have this disadvantage.  However, the type of dry latrine used in Europe is not a dry latrine with a ventilated pit and the odors of the pit are clearly perceptible in the superstructure.  Most people who have had to use this dry latrine in Europe have a bad memory of those bad smells (and sometimes flies) coming out of the pit when the lid covering the seat or the defecation hole is removed.  Thanks to the new invention described in this document the dry latrine no longer has these disadvantages. 

   Indeed, this new generation of ventilated pit latrine, dubbed the Universal Latrine (LTU) is a sanitary installation whose conditions of comfort and hygiene are comparable to those of the modern toilet with siphon, but whose operation is ecological, because does not require water. 

   Note to the reader:
In this document, in order not to burden the text, the terms used to designate people are taken in the generic sense, they have both a feminine and a masculine value (thus user refers to both a user of sex feminine than male).  also, for the sake of clarity, the term latrine is used in the singular when one wants to designate a single copy of latrine. 
The document is structured as follows:

   summary of the structure and operation of a ventilated latrine / the utility of the new invention / explanation of the Design Boards / summary description of the 5 new Processes / detailed description of the technical aspects and benefits of the 5 Processes, including the description of the Portable Universal Latrine, Model 10-A1 / Claims / Description. 
Summary of the structure and operation of a ventilated latrine. 
For a good understanding of the document, we summarize in a few lines the structure and operation of a dry latrine with ventilated pit (also called ventilated latrine). 

   The structure. 
A dry latrine with ventilated pit generally includes the following elements: 1 / the pit directly under the slab and which collects the excreta 2 / the slab provided with a defecation hole 3 / the superstructure which ensures the privacy of the user 4 / the vent pipe that vents stale air from the pit
Operation. 
A dry, ventilated pit latrine is not equipped with a siphon: the separation between the superstructure (where the user who needs it) and the pit in which the excreta fall directly as soon as they leave the human body consists of a slab (the floor) in which there is a hole to allow the excreta to fall directly into the pit
(this is the defecation hole). 
Fermentation of these excreta releases odor. 

   If the latrine is not a ventilated latrine, this smell invades the superstructure, especially when the lid of the defecation hole is removed.  In order to avoid this, the dry latrine with ventilated pit has been designed: a ventilation pipe is in direct contact with the pit and allows the evacuation of stale air from the pit. 
Therefore, in the context of this document, it is necessary to differentiate the term ventilation of the pit and aeration of the pit. 
By the term ventilation of the pit, we define the evacuation of the exhaust air from the pit towards the outside through the ventilation pipe, by the suction effect generated in the ventilation pipe. 
By the term aeration of the pit, we define the entry of the fresh air from the outside into the pit (and which comes to replace the exhausted exhaust air),

   through one or more passages provided for this purpose, while preventing the entry of flies and light into the pit. 
Without aeration of the pit, the suction force present in the ventilation pipe is thwarted because the suction source is blocked.  Good ventilation of the pit therefore requires good ventilation of the pit. 
The description of the state of the art in the field of dry latrine with ventilated pit (also called ventilated latrine) is presented among others in the book Guide of individual sanitation, OMS, Ref. WHO Library ISBN 92 4 254443 4. 
The invention presented here is therefore a new generation of dry latrine with ventilated pit. 
Indeed, a large number of types of dry latrine with ventilated pit already exist, including among others, the VIP latrine (Ventilated Improved Pit),

   which has existed for years, and the Selective Lid Latrine (LVCS), the invention of which is recent, invention for which a patent of invention was granted by the African Organization for Intellectual Protection (OAPI) November 4 2002 to its inventor,
Mr. Jacques Vanhercke (my brother), under the N [deg. ] 11. 904 and whose summary was published in the
Official Bulletin of Intellectual Property (BOPI) of January 2003. 

   The field of the state of the art to which the invention relates relates to the code A47K 11/00. 
If, in our opinion, the invention of the Selective Lid Ventilated Latrine (LVCS) represents, in our opinion, a considerable advance in the state of the art, we nevertheless believe that the invention that we will describe here is likely to make it progress further. 
Indeed, LVCS, like all other types of ventilated latrine, was designed with the objective of providing poor people in developing countries with a latrine that provides better comfort and better hygiene than the traditional latrine a simple hole in the ground covered with a slab). 
On the other hand,

   the primary objective of the invention of the Universal Latrine is to offer the populations of the developed countries of Europe and elsewhere the possibility of having a sanitary installation which is not limited to the double performance of hygiene and hygiene. comfort that characterizes the modern WC, but with a triple performance: a sanitary facility comfortable, hygienic and environmentally friendly because its operation does not require water. 
Although the main objective of the invention is to satisfy a demand from developed countries, some models of the Universal Latrine may also be used in developing countries. 
The utility of the Universal Latrine. 

   The modern WC is based on the siphon system which prevents, thanks to the presence of the water barrier inside the siphon, the passage of odors and flies between the superstructure and the septic tank / sewers. 
The invention of the modern WC was a real revolution and allowed the construction of cities and buildings. 

   The siphon system is so convenient and efficient that for years nobody saw the need to look for alternative processes to the siphon system. 
But recently, more and more people believe that alternative systems to the siphon system are essential, among others for the following reasons:
1 / an ecological reason: an alternative process that produces the same conditions of hygiene comfort (no smell and no flies in the superstructure) but whose operation does not require water, would save in each developed country millions of liters of water (often drinkable) a day. 
2 / crisis periods: Governments are taking steps to deal with periods of crisis. 

   Let us mention the case of floods, fires, earthquakes, explosions, terrorist attacks, displacement of populations,. . . .  are all situations where water becomes a priority. 
From this perspective, we realize that a water cut in a city would have serious consequences, especially because the operation of modern siphon toilets stops completely in case of water cutoff. 

   Indeed, a water break of one day or more in a European city (especially during the summer) is formidable, not only because of the unsustainable odors released by toilets filled with faeces that are no longer removed by the flush, but especially because of the risk of epidemics. 
Like troubleshooting systems are provided in case of power failure (generators, etc.). it also makes sense that emergency toilets that meet the standards of hygiene and comfort but working without water are provided wherever the concentration of people is dense (in large buildings, schools, hospitals, barracks, etc.). ). 
The Universal Latrine allows it. 
3 / the phenomenon of vandalism that takes hold in the Western world
The public authorities are faced with a dilemma:

   on the one hand, the modern world requires improvements in hygiene, including the proliferation of public sanitation facilities, even in remote areas (for example in large publicly accessible forests, where places are picnic etc. ), but on the other hand to provide modern siphon sanitary facilities in these remote areas is almost impossible for two reasons: - the need to connect these sanitary facilities to the water supply network,
- the modern siphon sanitary installation is easily plundered by thieves or thieves (the seat, the flushing mechanism, and especially the water supply pipes, which, if destroyed, may leave pouring huge amounts of (drinking) water before the damage is noticed and repaired. 

   The Universal Latrine provides a solution to this dilemma: it works without water and, thanks to the Indestructible Ventral Latrine Process, it can be installed in remote locations and without close surveillance, while reducing the risk of breakage to almost zero. 
The Selective Lid Latrine (LVCS) can be considered the most attractive ventilated pit latrine that exists at this time.  Nevertheless, after a thorough analysis, we found that it presents five conceptual deficiencies.  We summarize them below:
1 / The selective closing process of the pit which forms the central concept of the LVCS, is presented as a generic concept.  In fact, it is not a generic concept but a particular application of a generic concept. 

   Indeed, the process has been formulated thus (see full text of the invention, page 15, line 35 to 40): The selective closing process of the pit is defined as a mechanism which, by means of a device applied to the level of the defecation hole, prevents the passage of flies into the defecation hole, creates a relative darkness, and allows the entry of air necessary for the proper functioning of the ventilation pipe, thus making the process superfluous maintaining a relative darkness in the superstructure and making the superstructure light, well lit and well ventilated. 

   We believe that the generic concept of selective closure of the pit is to be defined as: the processes that allow the entry into the pit of fresh air necessary for the proper ventilation of the pit, while avoiding entry into the pit flies and light. 
This new definition of the generic concept of selective closure of the pit demonstrates that the selective closure process of the pit, as applied in the LVCS, is only a particular application of this generic concept and that other processes exist. or can be designed to achieve the generic concept of selective closure of the pit. 
The novelty we bring is the Enhanced Aeration Process of the Pit PAAF,

   defined as the set of mechanisms other than those applied in existing ventilated latrines (the LVCS and the others) that allow to realize the generic concept selective closure of the pit. 
2 / the inventor of the LVCS did not bring any novelties to the ventilation mechanism of the pit. 

   He took up the ventilation pipe as he discovered in the other dry latrines with ventilated pit: a pipe straight, whose effect of vacuum is caused by the effect of chimney and whose flycatcher function is based on daylight entering the pipe from the top of the pipe. 
We believe that a definition of the generic concept ventilation of the pit also allows new applications. 
Indeed, we believe that the generic concept ventilation of the pit is to be defined as follows:

    the processes that make it possible to evacuate stale air from the pit while retaining flies if necessary; these methods, if necessary, also play the active role of fly-catcher by attracting the flies present in the pit
This new definition of the generic concept ventilation of the pit highlights that the different types of ventilation pipe, as applied in the LVCS and other ventilated pit latrines are only a few particular applications of this generic concept and that of Other mechanisms can be designed that allow to realize the generic concept ventilation of the pit. 
The novelty we bring is the Improved Vent Venting Process PVAF,

   defined as the set of mechanisms other than those applied in the existing ventilated latrines (the LVCS and the others) that allow to realize the generic concept ventilation of the pit. 
3 / the inventor of the LVCS did not bring new features to the excreta collection system.  He took over the pit as he discovered in the other dry latrines with ventilated pit: a hole in the ground, of which possibly the wall is reinforced to avoid the collapse, the bottom of the pit being permeable to liquids . 
We believe that a new definition of the generic concept pit also allows new applications. 
Indeed, we believe that the generic concept pit is to be defined as: the space directly below the slab / floor and intended to directly collect excreta. 

   This new definition of the generic pit concept highlights that different pit types, as applied in the LVCS and other ventilated pit latrines, are only a few particular applications of this generic concept and that other processes can be designed. that allow to realize the generic concept pit and allowing thus to widen the fields of application of the ventilated latrine and to advance the State of the Technique. 
The novelty that we bring is the Universal Pit Method (PFU), defined as the set of mechanisms allowing to surround the pit,

   as defined by the generic concept pit of one or more walls in order to achieve complete tightness of the pit and allowing the easy and hygienic removal of excreta and where appropriate also of the wall which is in direct contact with excreta. 
The name Process of the Universal Pit was chosen because thanks to this method, the pit is no longer assimilated to a hole dug in the ground, and its location has almost no limits:

   the universal pit can be installed not only in a garden, but also in the flat of a building, in an underground cellar, on the water (if placed on a float) etc. 
4 / the inventor of the LVCS (nor the inventors of other types of dry latrine with ventilated pit), did not consider the portable ventilated latrine concept, nor on the processes that could be conceived to realize this concept.  Indeed, all existing types of ventilated latrines (LVCS and others) were designed to be built on-site as part of a long-planned, latrine-based action.  This constitutes a considerable gap. 

   Indeed, natural or man-made disasters (earthquakes, floods, people displaced by war, etc.) ) occur (unfortunately!) regularly in the world and in these situations a vital need is to provide disaster victims with hygienic sanitary facilities.  We think to bring a novelty by presenting the generic concept Portable Vented Latrine (LVP).  This new generic concept defines it as:
Portable Vented Latrine is a dry, ventilated pit latrine whose spare parts, solid but light, can be transported with ease and allow a quick and easy installation at the place of use. 
This new concept is accompanied by a new process, which makes it possible to implement this generic concept. 

   This process is called the Portable Sanitary Kit Process (PKSP). 
The PKSP is defined as the set of mechanisms that make it possible to realize the generic concept Ventilated Portable Latrine. 
The definition of the PKSP process allows for the design and manufacture of different types of portable ventilated latrines, adapted to the circumstances and places where these portable sanitary kits (KSP) are to be installed (for example, some types of KSPs have a universal pit other types of KSP will not be equipped, if at the place where this KSP will be used it is easy to dig a pit in the ground
(manually, or using an auger). 
The generic LVP concept and the PKSP Method in turn greatly expand the scope of the Universal Latrine. 
5 / the inventor of the LVCS,

   nor the inventors of the other types of dry latrine with ventilated pit, did not consider the indestructible ventilated latrine idea. 
Indeed, all existing types of ventilated latrines (LVCS and others) have been designed to be built in protected and tightly guarded areas where flight and vandalism are not a problem. 
This constitutes a considerable gap. 
In fact, the ventilated pit latrine is a sanitary installation which, by its nature, is suitable for installation in remote areas because it does not need to be connected to a water supply network. 

   However, existing types of ventilated latrines (LVCS and others) can not, in practice, be used because they have not been designed to withstand acts of theft or vandalism. 
LVCS is particularly vulnerable in this respect: the Selective Lid is a lightweight object that can easily be stolen or damaged.  By its mode of operation, it is almost impossible to transform it into an object that can not be stolen or damaged. 
We think to bring a novelty by presenting the generic concept Sanitary Installation
Indestructible (ISI).  This new generic concept defines it as:
The Indestructible Sanitary Facility is a sanitary facility for public use whose manufacture is designed to protect against most acts of theft and vandalism. 

   This new concept is accompanied by a new process, which makes it possible to implement this generic concept.  This Process, we named it Process of the Indestructible Ventilated Latrine (PLVI). 
The PLVI process is defined as the set of mechanisms that make it possible to produce types of ventilated latrine whose manufacture is designed to protect them against most acts of theft and vandalism. 
The definition of the PCAP process makes it possible to design and manufacture different types of indestructible ventilated latrines, adapted to the circumstances and the places where they must be installed. The generic ISI concept and the PLVI method thus make it possible to considerably broaden the scope of the application. Universal latrine. 
In conclusion,

   after identifying the 5 deficiencies of the existing ventilated pit latrines (the LVCS and the others), we have been able to develop 5 new processes which make it possible to fill these gaps, namely: the Improved Vent Aeration Process ( PAAF), Improved Pit Venting Process (PVAF), Universal Pit Method (PFU), Portable Sanitary Kit Process (PKSP) and Indestructible Ventilated Latrine Process (PLVI) . 
We believe that the description of these new processes will contribute to the progress of the state of the art. 
Also, the development of these 5 new processes led to the birth of a new generation of ventilated pit latrine, the Universal Latrine (LTU),

   being defined as a dry ventilated pit latrine using at least one of the following Processes: Improved Pit Aeration Process (PAAF), Improved Pit Ventilation Process (PVAF), Process of the Universal Pit (PFU), the Portable Sanitary Kit Process (PKSP) and the Indestructible Ventilated Latrine Process (PLVI). 
The invention will be better understood with the figures below:
Plate I: gives an overview of an example of a Universal Latrine; it is an LTU, because this ventilated pit latrine applies at least one of the LTU Processes, including the Improved Pit Aeration Process (PAAF). 

   The different elements of this Universal Latrine are:
1 = the pit; here it is a simple pit, the bottom of the pit is permeable to liquids; 2 the slab; 2a = the seat with its hermetic lid; 3 = the superstructure which ensures the privacy of the user (one of the walls of the superstructure has not been drawn, in order to have a view of the inside of the LTU); 4 = an example of a DAAF: it is a DAAF that is on the slab, but outside the superstructure, it is a mushroom-type DAAF (the insect-proof mesh is not designed so as not to overload the design); 5 = here the LTU is equipped with a simple ventilation pipe whose operation is based on the chimney effect, it is placed directly on the slab and is thus in direct communication with the pit, if it is outside the superstructure. 

   At the top we can see the insect screen.  Plate II: gives an overview of another example of a Universal Latrine; it is an LTU because this ventilated pit latrine applies at least one of the LTU Processes, including the Portable Sanitary Kit Process (PKSP) as well as the Improved Pit Aeration Process. (the PAAF). 

   The board gives an overview of an example of Portable Sanitary Kit (KSP): 1 = the pit; here it is a simple pit, the bottom of the pit is permeable to liquids; 2 the slab (the floor); here the floor is not provided with a seat but with a defecation hole in circular shape ^ 2a, in dashed lines); 2b (also in dashed lines) = the bowl, here in oval shape; 2c = the hermetic cover that covers the defecation hole and bowl (the wrist of the lid has not been drawn to avoid overloading the design); 3 = the superstructure which ensures the privacy of the user (only two sides of the superstructure have been drawn); 4 = Improved Vent Aeration Device (DAAF);

   here the LTUP is equipped with a DAAF which is on the floor, outside the superstructure, it is also a DAAF mushroom type (here too, so as not to overload the design anti-grid) insect is not drawn); 5 also here the LTU is provided with a simple ventilation pipe whose operation is based on the chimney effect, it is placed directly on the floor and is therefore in direct communication with the pit; it is inside the superstructure (the insect screen is not designed so as not to overload the design). 
Plate III: represents a section AA of the LTU whose overview is shown in the Plate and provides a better understanding of the interaction between the DAAF and the ventilation pipe operating on the basis of the chimney effect;

   DAAF is mushroom type;
1 & 2 represent the ventilation of the pit: the stale air of the pit is evacuated to the outside by the vacuum effect that prevails in the ventilation pipe, thanks to the chimney effect;
3 & 4 represent the aeration of the pit
3 = the fresh air from the outside enters the pit through the DAAF, attracted by the vacuum that is created in the pit due to the evacuation of stale air through the vent pipe
4 = the fresh air entering the pit mixes with the stale air of the pit
Plate IV:
- Figure 1 shows the top of a simple ventilation pipe, equipped with a mesh insect, which allows the ventilation pipe to also play its role of fly catcher. 

   The vacuum effect of this ventilation pipe is achieved by the chimney effect. 
- Figure 2 shows an example of application of the PVAF Process: at the top of a ventilation pipe was installed a mill that rotates under the effect of wind.  The vacuuming effect in the ventilation pipe is realized by the fact that the mill rotates.  If this model of Improved Vent Venting Device (DVAF) is used, a luminous point on the top of the pipe is sometimes also installed to reinforce the fly trap function of the ventilation pipe (this luminous point has not been drawn, so as not to overburden the design). 
- Figure 3 shows another example of application of the PVAF Process: at the top of a ventilation pipe was installed a mechanism that sucks the exhaust air from the pit to the outside. 

   This mechanism works by means of electric current.  With this model of DVAF a luminous dot is also sometimes installed at the top of the pipe to reinforce the fly trap function of the ventilation pipe (this luminous point has not been drawn, so as not to overload the design).  - Figure 4 shows a type of DAAF other than that shown in Plate I and II: it is not fixed on the slab / floor and is outside the superstructure; the pipe connecting the DAAF with the pit is bent and passes into the ground before reaching the pit;
- Figure 5 represents yet another type of DAAF.  It is a DAAF with a mechanism that actively sucks fresh air from the outside to the pit. 

   This mechanism works by means of electric current. 
Plate V
- Figure 1 shows the pit of existing types of dry latrine with ventilated pit: the hole in the soil is surrounded by a single wall and the bottom of the hole is permeable to liquids
- Figure 2 shows an example of application of the Universal Pit Method (the PFU) it is a single wall pit but whose wall is completely sealed, even the bottom of the pit is impermeable. 

   Here emptying the pit is not easy, because can only be achieved through access to the slab.  -Figure 3: represents another example of application of the Universal Pit Method (the PFU): it is a double-walled pit, the outer wall is solid but is not necessarily waterproof: it serves mainly to support the slab and the superstructure and also to allow to place and remove the second wall.  The inner wall consists of a container (eg PVC) which is removable: to empty the LTU this container is removed and replaced by another, (the container removed will be drained to a suitable place, cleaned and disinfected : it is intended to be reused)
-Figure 4: represents yet another example of application of the Universal Pit Method (the PFU). 

   It is also a double-walled pit.  The first wall is solid but is not necessarily waterproof: it is mainly used to support the slab and the superstructure and also to allow to place and remove the second wall. 
The second wall consists of a bag (for example flexible but strong PVC) and which is also removable: to empty the LTU the bag is removed and replaced by another; the bag removed will be drained to a suitable place, cleaned and disinfected, intended for re-use, sometimes it is destined to be destroyed together with its contents. 
Plate VI:

   it represents an example of a Latrine Ventilated Indestructible (LVI) of mushroom type, with a large pit:
1 * the superstructure, it is a totally empty room, where there is nothing (no seat, no ventilation pipe, no cover), so nothing to steal or break); 2 * the wall of the superstructure, made of reinforced concrete, circular in shape; 2a * a circular ventilation hole 20 cm in diameter allowing the entry of air into the superstructure and a limited amount of light, so as to maintain the superstructure in relative darkness 3 <*> the wrong, also in reinforced concrete.

   It forms the head of the mushroom 4 * the vent pipe, which is inside the fence wall; 4 a * the anti-insect fence is also hidden inside the wall 5 * the reinforced concrete slab 12 cm thick; 6 * the defecation hole (it is dark enough to avoid attracting flies to the pit, even if the defecation hole remains open, allowing aeration of the pit through the defecation hole)
7 <*> one of the beams supporting the slab and the superstructure; 8 * the pit Remarks: 1 / the access door to the LVI has not been drawn 2 / this model does not have a lid for emptying: the emptying is done by suction by means of a pipe introduced in the pit through the defecation hole.
Plate VII:

   it represents an example of a mushroom-type Indestructible Ventilated Latrine (LVI), with a narrow and deep pit: 1 * the superstructure, it is a totally empty room, where there is nothing (neither seat nor pipe ventilation, nor cover), so nothing to steal or break); 2 * the wall of the superstructure, made of reinforced concrete, circular in shape; 2a * a 30 cm diameter circular air hole allowing the entry of air into the superstructure as well as a limited amount of light, so as to maintain the superstructure in relative darkness (in this model darkness may to be less pronounced by the fact that the pit is deep: the flies can enter the upper part of the pit but will not go down below, where are the excreta) 3 * the roof, also in reinforced concrete.

   II forms the head of the mushroom
4 * the ventilation pipe, inside the fence wall, the pipe has two elbows; 4 a * the insect screen, hidden inside the wall; 4b * and 4c: at each elbow is a light reflector, allowing light entering through the top of the pipe to reach the pit;
5 * the DAAF, being also inside the concrete wall, it extends into the pit by a pipe; the presence of this DAAF can eventually cover the defecation hole with a hermetic lid;
6 * reinforced concrete slab 8-10 cm thick and 140 cm in diameter;

   7 * the defecation hole 8 * the narrow and deep pit (4 meters deep, of which only 2 meters below are intended to collect the excreta, once this level reached, it is necessary to proceed with the emptying.
Notes: 1 / here it is not necessary to place beams to support the slab 2 / the access door to the LVI was not drawn 3 / this model does not have a lid for emptying: the emptying is by suction through a pipe introduced into the pit through the defecation hole 4 / the construction of this narrow and deep pit model is less expensive than the previous model.
Brief description of the 5 new processes.
The 5 new processes are:

    the Improved Pit Aeration Process (PAAF), the Improved Pit Venting Process (PVAF), the Universal Pit Method (PFU), the Portable Sanitary Kit Process (PKSP) and Process of the Indestructible Ventilated Latrine (PLVI).
1) Improved Vent Aeration Process (PAAF)
The Improved Pit Aeration Process differs from the process of selective pit closure (used in LVCS), inter alia, by the fact that PAAF is a method that does not apply to the defecation hole, while that the process of selective pit closure (used in the LVCS) applies exclusively to the level of the defecation hole.
Some advantages of the PAAF process:

  
1 / it eliminates the need to use the Selective Lid to get aeration of the pit, which has several advantages (see below);
2 / the performance of the ventilated latrine applying the PAAF process is better than that of the LVCS: the fresh air enters the pit more easily, and thus the ventilation pipe works better: it ensures better ventilation of the pit and evacuates better the stale air of the pit.
3 / the application of the PAAF process makes it possible to install a ventilated latrine inside the houses.

   This allows the use of the Universal Latrine in the (cold) countries of Europe and elsewhere in the world.
4 / the application of the PAAF process makes it possible to easily and inexpensively transform dry non-ventilated latrines (still in use in Europe and elsewhere in the world) into Universal Latrine.
2) Improved Vent Venting Process (PVAF)
The Improved Vent Venting Procedure (PVAF) differs from the ventilation pipe system used in existing ventilated pit latrines (LVCS and others), among others, by the fact that
- the method allows the possibility of using several ventilation pipes if the conditions require it (for example, one used to produce the ventilation of the pit and the other which serves as a fly catcher);

  
- The process allows the possibility of obtaining a vacuum effect 24/24 hours: two ventilation pipes are installed; if in the ventilation pipe the chimney effect has become insufficient due to lack of wind above the ventilation pipe, the second ventilation pipe will exert the vacuuming effect by means of a vacuum mechanism installed in the pipe and which operates with the help of electric current (alternating or continuous);

  
- the process allows the possibility of installing the Universal Latrine in places where the existing ventilated pit latrine (the LVCS and the others) can not function, for example inside a building, allowing the possibility to use a ventilation pipe that has several curves and a length of more than 10 meters (in these conditions a simple ventilation pipe, based solely on the chimney effect, can not work)
- The method allows the possibility that the fly trap function can operate 24/24 hours even if the ventilation pipe is installed in such a way that daylight can not penetrate the ventilation pipe (the pipe is not right or is installed in a place that does not allow the entry of natural light into the ventilation pipe).
3)

   The Universal Pit Method (PFU)
The Universal Pit Method (PFU), differs from the ordinary pit system, used in existing dry ventilated pit latrines (LVCS and others) among others by the fact that
- the process allows the possibility to easily and hygienically remove the excreta from the pit, without having to resort to the double-pit system with alternating use (for two years this is the first pit that is used and for the next two years it is the second pit, while the first one is out of use), as is often the case with existing ventilated pit latrines (LVCS and others);

  
- the method allows the possibility of installing the Universal Latrine in places where the existing ventilated pit latrine (LVCS and others) can not be installed, for example inside a flat of a building where it is used as a toilet for troubleshooting in the event of a water cutoff.
- the process allows the possibility of using the Universal Latrine, not as a toilet for troubleshooting, but as a permanent alternative to the toilet siphon.

   This alternative is justified in places where there is a shortage of water and where it is impossible to dig a pit in the soil, so as not to contaminate the water table or a watercourse.
4) The Portable Sanitary Kit Process (PKSP)
The Portable Sanitary Kit Process (PKSP) is a new process that accompanies the generic concept of New Ventilated Portable Latrine (LVP).

   It differs from the existing dry pit latrine manufacturing systems (LVCS and others) by, among other things, the fact that:
- The new Process allows the possibility to manufacture several types of Portable Universal Latrine (LUP) which provide thousands of people with emergency hygienic and hygienic sanitary facilities even in places where existing ventilated pit latrines (LVCS and others) can not be built (eg if it is a place hit by floods, the Process can provide the LUP with an inflatable float on which the LUP is mounted)
- the new Process allows the possibility to manufacture types and models of LUP which are adapted to the conditions in which the LUP will have to be installed and used (example:

   a team of workers who has been stationed for an extended period of time in an underground location may install a solar powered LUP at this location that provides power for the operation of the PAAF and PVAF).
5) The Indestructible Vented Latrine Process (the PLVI) is a novel process that accompanies the generic concept of the new Indestructible Sanitary Facility (ISI).

   It differs from existing ventilated pit latrine manufacturing systems (LVCS and others) by, among other things, the fact that: - the new Process allows the possibility of manufacturing Universal Latrine types and models which can be installed at different locations. unsupervised areas, while reducing the risk of breakage to almost zero.
- The new Process allows the possibility of manufacturing types and models of Universal Latrine that combine the indestructibility aspect with respect for the beauty of nature.

   Detailed description of the technical aspects and advantages of the processes.
We recall the 5 Processes: the Improved Pit Aeration Process (PAAF), the Improved Pit Venting Process (PVAF), the Universal Pit Method (PFU), the Portable Sanitary Kit Process (the PKSP) and the Indestructible Ventilated Latrine Process (PLVI).

   Introduction: a brief description of the 5 main functions of a dry latrine with ventilated pit.
Any dry latrine with a ventilated pit performs the following five main functions: 1. provides, thanks to the slab, a solid and hermetic separation between the pit and the superstructure, while allowing the excreta to enter the pit; separation function (S). 2. Ensures the collection of excreta in a space that is safe from flies is the function of the pit (F).
3. evacuate stale air from the pit, this is the ventilation function (V).
4. catches flies that could have entered the pit, it is often the ventilation pipe that provides this function, and this is why the top of the ventilation pipe is equipped with insect screens; it is the capture function (C).

   (As a reminder, the mechanism of this capture function is as follows: as soon as the defecation hole / seat is closed by the lid, the fly is enclosed in the pit where the darkness reigns, except at the place where is fixed the ventilation pipe in the slab, this place being lit, the fly goes there, and attracted by the high brightness at the top of the pipe, it goes there.

   Held by the insect screen covering the top of the pipe, the fly dehydrates and dies quickly). 5. ensures aeration of the pit; it is the ventilation function (A), which has 3 sub-functions:
5.1. allows the entry of fresh air to the pit, necessary for the operation of the ventilation pipe (this is the sub-function A +) 5.2. avoids the entry of light to the pit except at the level of the ventilation pipe (this is the subfunction L -)
5.3. avoid the entry of flies to the pit (this is the sub-function M -) Thus, the functions and sub-functions of the dry latrine with ventilated pit can be summarized by the code S II [Psi] II M II C II A + / L- / M-.

   Latrine Universelle brings new features to these 5 functions:
- The PAAF Process brings new features to the Aeration function.
- The PVAF Process brings new features in the Ventilation and Capture functions.
- The PFU Process brings new features at the level of the pit function
- The PLVP Process brings new features mainly in the Separation function, but also in the other functions.
A) The technical aspects and benefits of ADP. The technical aspects of ADP.

   Definitions: - the generic concept of selective closure of the pit is defined as: the processes that allow the entry into the pit of fresh air necessary for the proper ventilation of the pit, while avoiding entry into the pit of the flies and light.
- The Improved Pit Aeration Process (PAAF), is defined as the set of mechanisms other than those applied in the existing ventilated latrines (the LVCS and others) which allow to realize the generic concept selective closure of the pit.
- The Enhanced Pit Venting Device (DAAF) is defined as any device that embodies the PAAF.
Very often the DAAFs will be in the form of DAAF-mushroom, in that the pipe is covered with a capsule having a dual function:

   1 / to prevent light from entering the pit through the DAAF
2 / avoid at the top of the DAAF creates a chimney effect (which attracts stale air from the pit to the outside)
DAAFs produce sufficient ventilation of the pit in various ways, including: - actively: aeration of the pit can occur through a mechanism that actively sends fresh air into the pit (in this case). In this case, it must be ensured that the cover that covers the defecation hole or the seat is a hermetic cover and that the active sending of the fresh air is stopped when a person wants to use the latrine).

   Among these mechanisms, the DAAF can use inter alia a mechanism (a vacuum that blows fresh air to the pit) that operates by means of electric current, alternating or continuous;
- passively: it is sufficient to provide a sufficiently wide passage to the pit so that the fresh air from outside can be attracted by a certain degree of vacuum created in the pit (because of the stale air evacuated by the vent pipe), unhindered access to the pit.
It should be noted that in the case of the Selective Lid Latrine (LVCS) the fresh air enters the pit also passively.
Here a comparison between the aeration of the pit carried out by the Selective Lid and the aeration of the pit realized by the DAAF is essential:
- in the LVCS, the access of fresh air to the pit is real but limited.

   This is because the only way to get fresh air to the pit is through the small holes in the Selective Lid. By the very nature of the selective lid, the number of small holes is necessarily limited to a maximum of about 200 (maximum 10 rows of 20 holes) and the diameter of the holes is limited to about 2 mm (to prevent the entry of flies and mosquitoes in the pit).
These 200 small circular holes of diameter 2mm represent a total section of 6.28 cm <2>.
The section considered the smallest of a ventilation pipe of a LVCS is 31.17cm <2>.

   There is therefore a significant disproportion between the size of the section of the air outlet and the air inlet.
This easily explains the fact that the pit is not able to receive enough fresh air to ensure optimal operation of the ventilation pipe: the section of the fresh air inlet to the pit (EAF) is
5 times smaller than the outlet section of the exhaust air from the pit (SAV).
Indeed, the access of the fresh air being limited and insufficient to compensate for the stale air evacuated by the ventilation pipe, it creates a pressure drop, which results in the decrease of the performance of the ventilation pipe:

   the stale air of the pit is evacuated more slowly because the suction force of the chimney effect is largely lost at the entrance.
- Through the application of ADP, the Universal Latrine does not know the problem of insufficient access of fresh air to the pit.
In fact, the PAAF does not use the Selective Lid to provide fresh air access to the pit, but a DAAF whose EAF section is often equal to or greater than the SAV section.
- Usually the Universal Latrine (LTU) will be equipped with a single DAAF, but it is not excluded to install several. - Regarding the location of the DAAF, several possibilities exist, among others:
- type P: DAAF is installed on the floor itself
- type I: it is the DAAF which is installed inside the fence of the LTU, but next to the floor:

   it is connected to the pit by a pipe (see design)
- type E: the DAAF is installed outside the fence and is connected to the pit by a pipe (see design)
The benefits of ADP.
Some of the benefits of ADP come directly from the better aeration of the pit.

   This better ventilation has the following effects: - a better comfort for the user: thanks to the improved aeration of the pit, the ventilation pipe works better: the evacuation of the stale air of the pit is better carried out> in the superstructure of the Universal Latrine does not perceive bad odors coming from the pit;
- better hygiene: the pit being devoid of bad smell, the pit is unattractive to flies:

   flies are not tempted to enter at times of use (MU) by a user.
Here a clarification is needed:
during periods of use (MU), the lid covering the seat or the defecation hole is obviously removed and theoretically allows the entry of flies.
- but in practice, flies do not enter the well-ventilated pit of the Universal Latrine during MUs, even if it is a roofless Universal Latrine located in the open: the pit is correctly ventilated, it does not emit any odor and therefore does not attract flies;

   the darkness in the pit is in these circumstances an effective obstacle that flies do not wish to cross (it is only when the smell of excreta in its pit is strong enough that some flies decide to enter the pit in spite of the darkness that prevails) - to further reduce the risk of a possible entry of flies into the pit during MUs, the following precautions are applied when using a roofless Universal Latrine and lying outside :

   1 / the Ventilated Latrine (LTU) must be in a clean place where nothing special attracts the flies 2 / in the superstructure must be impeccable cleanliness (especially the slab must be in a state of total cleanliness) so as to the superstructure does not attract the flies 3 / the user removes the lid for as little time as possible 4 / as soon as the lid is removed from the seat hole, the user will sit on the seat, this which prevents the flies from entering the pit 5 / if it is a defecation hole, the user will immediately take a squatting position above the defecation hole so that the anus is as close as possible to the defecation hole (while avoiding touching the slab);

   he fart his needs so that the faeces fall directly into the pit without touching the edges of the defecation hole; if drops of urine have fallen on the bowl of the slab, it will not take long to take the bottle of water which is within reach of his hand and immediately rinse the bowl with a little water (which flows in the hole defecation); he will ensure that no fly approaches the defecation hole; if so, he will gesticulate with his hands to chase her away;

   he will put the lid back on the defecation hole as soon as the excreta emission and the personal hygiene are finished and the bowl has been rinsed with a little water 6 / after the use of the LTU by a child, an adult will visit immediately after use the LTU to make the slab (especially the bowl and the edges of the defecation hole) in a state of total cleanliness. Note: Despite the fact that the LTU provides excellent hygiene, because flies do not enter the pit of the LTU, there are people who for cultural or other reasons wish in the superstructure and even in the pit the presence of products or devices that are considered useful for hunting flies (repellants).

   These products and devices are perfectly compatible with the LTU and can therefore be installed in an LTU (even the device that flushes the flies by the emission of ultrasound!) Other advantages are related to the fact that the aeration of the pit does not require the use of the Selective Lid:
- with the DAAF, the function L - is guaranteed at any time, whereas with the LVCS, using the selective cover, the function L - is conditioned by the good position of the cover (if the user reverses the front position behind the selective cover, the small holes in the Selective Cover are just below the defecation hole;

   in this position the function L - of the selective cover is obsolete;
- With the DAAF, it is possible to manufacture it in reinforced concrete in such a way that the risks of theft or breakage are reduced to almost zero. Because of the Selective Lid, which must be light, because the user (and therefore also the child) must be able to move it with ease, it is almost impossible to protect the LVCS against the risk of theft and breakage: a LVCS can only be installed in protected areas and closely monitored.
- the operation of the LVCS depends entirely on the presence of the Selective Lid. Thus, in the event of disappearance / destruction of the Selective Lid, the LVCS ceases to be a hygienic and comfortable sanitary installation.

   It will be necessary to replace the Selective Lid immediately, which is not easy: the selective lid being a device whose manufacture requires a certain technicality, its immediate replacement is often impossible and one is obliged to proceed to the stop of the use the LVCS, pending the obtaining of a new selective lid;
- this problem does not arise with the Latrine Universelle which applies the PAAF: in case of disappearance / destruction of the lid, its replacement is easy and can even be done using a makeshift lid (for example a piece of wooden board) ;
NOTES:
- The presence of the selective lid does not interfere with the proper functioning of the PAAF.

   The selective lid is therefore not incompatible with the PAAF: if there are people who for cultural or other reasons wish to cover the LTU defecation hole with a selective lid instead of a hermetic lid, this is perfectly compatible.
- To know whether or not a ventilated latrine is a Universal Latrine, it is sufficient to refer to the definition of the Universal Latrine, being defined as a dry latrine with ventilated pit that uses at least one of the following 5 processes: Enhanced Aeration of the Pit (PAAF), Enhanced Vent Ventilation Process (PVAF), Universal Pit Method (PFU), Portable Sanitary Kit Process (PKSP) and Process Indestructible Ventilated Latrine (PLVI). B) The technical aspects and advantages of the PVAF.

   The technical aspects of PVAF. Definitions:
- The generic concept ventilation of the pit is defined as: the processes that allow to evacuate the stale air of the pit, while retaining the flies if it proves necessary; these methods, if necessary, also play the active role of fly-catcher by attracting the flies present in the pit
- The Process of Improved Ventilation of the Pit PVAF, is defined as:

    all the mechanisms other than those applied in the existing ventilated latrines (the LVCS and the others) that make it possible to realize the generic ventilation concept of the pit.
- The Enhanced Pit Venting Device (DVAF) is defined as any device that embodies the PVAF.
DVAFs produce sufficient ventilation of the pit in various ways, including:
- the DVAF consists of two ventilation pipes, to ensure a vacuum cleaner 24/24 hours: the first pipe is an ordinary ventilation pipe whose suction effect is obtained by the chimney effect; if in this ventilation pipe the chimney effect has become insufficient due to lack of air flow over the pipe, the operation of the second ventilation pipe is triggered;

   in this 2 ' <e> pipe the vacuuming effect is obtained by means of a vacuum mechanism installed in the pipe and which operates using electric current (alternating or continuous);
- the DVAF consists of a ventilation pipe with a windmill on its top which turns in the wind and increases the suction force;
; an artificial light source is installed at the top of the vent pipe, so that the vent pipe can maintain its fly trap function;

   sometimes this function will be exerted by a second ventilation pipe.
- the DVAF consists of two ventilation pipes, one used to evacuate stale air from the pit and the other serves as a fly catcher;
- the DVAF consists of a ventilation pipe in which the vacuuming effect is obtained by means of a vacuum mechanism installed in the pipe and which operates using electric current (alternating or continuous);

   thus the vacuuming effect in the pipe is maintained, even if the pipe is long (for example 10 meters or more) and if it is bent in several places (under these conditions an ordinary ventilation pipe, only based on the effect chimney, can not work);
- the DVAF consists of a ventilation pipe that provides 24/24 hour fly-catcher function even if the pipe is not straight or is installed in a location that does not allow the entry of natural light into the roof. ventilation pipe:

   the DVAf is equipped with an artificial light system that draws the flies in the pit towards the top of the vent pipe;
- the DVAF consists of a ventilation pipe with both a vacuum cleaner that operates with electric current and an artificial light source that draws the flies in the pit towards the top of the pipe; to extend more than 10 meters and may have multiple curvatures.

   This DVAF is useful in urban agglomerations
The benefits of PVAF.
The main advantage of the PVAF is that it allows to widen considerably the scope of the Universal Latrine: it allows to install the Universal Latrine in places where the existing ventilated pit latrine can not function, because their Operation is linked to a straight vent pipe.
C) The technical aspects and benefits of the PFU The technical aspects of the PFU.

   Definitions: - The generic concept pit is defined as: the space directly below the slab / floor and intended to directly collect the excreta.
- The Universal Pit Method (PFU) is defined as: the set of mechanisms allowing to surround the pit, as defined by the generic pit concept, of one or more walls in order to obtain complete waterproofness of the pit and penmettant the easy and hygienic removal of excreta and possibly also the wall which is in direct contact with the excreta.

   The PFU Process can be realized in different ways, including:
- as a toilet for troubleshooting in the event of a water break in a house (or even in an apartment in a building): the inside wall of the pit may consist of a flexible but strong PVC bag. It is easily removable because easy access to the bag is provided: a kind of small cellar is provided under the slab, to easily remove the bag hygienically. The bag preferably has a volume of 50 liters to collect excreta from a family of 5 for a week, after which the bag is removed. The bag removed is drained to a suitable place, cleaned and disinfected for reuse.

   Sometimes it is stored for a while, allowing the natural decomposition of its contents and its transformation into compost. Sometimes it is destroyed together with its contents.
- as a permanent alternative to the siphon toilet. This alternative is justified in places where there is a shortage of water and where it is impossible to dig a pit in the ground; The excreta are collected in a container with a solid wall, and a volume adapted to the circumstances. The container is replaced regularly. The removed container is drained to a suitable place, cleaned and disinfected for reuse.

   Sometimes it is stored for a while, allowing the natural decomposition of excreta and their transformation into compost.
The benefits of PFU.
- it makes it possible to widen considerably the scope of the Universal Latrine: it allows to install the Universal Latrine in places where the existing ventilated pit latrine can not work, because their operation is linked to a pit dug in soil and allowing the infiltration of liquids into the soil.
- appears in some places as a valid alternative to the chemical toilet (camping car type): not needing water to drive the excreta to the container that collects excreta (but only a little water for maintains the cleanliness of the seat or the defecation hole) this container fills much less quickly.

   Thus, the container may be of a limited volume and / or the frequency of replacement of the container will be reduced, which facilitates the storage system filled containers for the natural decomposition of excreta and their transformation into compost. D) The technical aspects and benefits of PKSP. The technical aspects of PKSP.

   Definitions:
- The generic concept Ventilated Portable Latrine (LVP) is defined as follows: Portable Vented Latrine is a dry latrine with ventilated pit whose spare parts, solid but light, can be transported with ease and allowing an easy and fast assembly on the place of use .
- The Portable Sanitary Kit Process (PKSP) is defined as: the set of mechanisms that make it possible to realize the generic Ventilated Portable Latrine concept.
- The Portable Sanitary Kit (KSP) is defined as a dry latrine with ventilated pit that applies the Portable Sanitary Kit Process;

   Instead of the term Portable Sanitary Kit you can also use the term Portable Universal Latrine.
The PKSP Method can materialize in different ways.
We have found it useful to describe one of these ways in detail here as an example.
Since LUP is a type of portable Universal Latrine that can be used in several variants - which are the necessary adaptations to local conditions - the components of the LUP can also include several variants.
This is how we describe here a concrete model of the LUP, as an example. allowing a person skilled in the art to reproduce it:

  
The detailed description of the Portable Universal Latrine Model 10-A1
The Portable Universal Latrine Model 10-a1 (the LUP10-A1) is defined as a concrete model of
Portable Vented Latrine that applies the PAAF Method and is intended for use by a group of 10 people.
The 5 components of the LUP10-A1 are described in the following order: (1) the floor (2) the vent pipe (3) the DAAF (4) the fence (5) the pit.
All 4 elements can be contained in a box of 115x50x50 cm and whose total weight is less than 25 kg.

   The detailed description below allows a person skilled in the art to reproduce LUP 10-A1:
(1) Detailed description of Floor 10-A1, defined as the type of floor used in LUP10-A1.
The characteristics of the 10-A1 floor are:
-Composition and shape of the floor: the floor is PVC (or any other lightweight synthetic material, self-supporting and capable of withstanding the operating overload), rectangular 110cmx110cm, and a thickness of 1 cm. The floor is composed of 3 elements, fixed together by nuts and bolts.

   The central element has as dimensions: 37cm x 110 cm; the other two elements 36.5 cm x 110 cm
- The central element is provided with the round defecation hole, 13 cm in diameter and an oval bowl whose depth, at the lowest point, is 2.5 cm - The hole for the ventilation pipe is provided in the right element of the floor; the hole for the DAAF is provided in the left element of the floor.
- The lid 10-A1 has the following features: it consists of a flat plate, 10 mm thick, PVC, the upper face is provided with a handle to allow movement of the lid; the plate completely covers the defecation hole and the bowl (exceeding it by 2.5 cm);

   it is a hermetic lid that does not allow flies or light to pass into the pit (the lower surface of the lid is painted black to absorb the rays of light)
- Laying of the floor: when laying the floor, it is important to check that the three holes are entirely inside the pit: found for the DAAF and that for the ventilation pipe must be at least 5 cm to inside the wall of the pit; the defecation hole at least 10 cm inside the pit wall.
(2) The detailed description of Ventilation Pipe 10A-1 summarizes the features of this model:

   it is a PVC pipe, consisting of 3 pieces of 105 cm which fit together over a distance of 5 cm, to make a total length, after interlocking of 305 cm (to avoid the spread of odor at the nose of the user and also to locate more easily when there are crowds or small refugee huts) / -circular section with an inner diameter of 80 mm / - the top is equipped with a flexible insect-proof mesh Nylon with mesh sizes 3.5 to 4.5 mm <2> / - the pipe is fixed, by a tight fitting, in the hole of the floor provided for this purpose.
(3) The description of DAAF 10A-1.

   It is a mushroom-type DAAF; it consists of the following elements: a PVC pipe with an internal diameter of 8 cm and a length of 15 cm, on this pipe is fixed a capsule whose inner face is painted black to absorb the rays of light; this capsule is fixed on the pipe so as to leave a passage of 2 cm between the upper edge of the pipe is the capsule, so as to leave a sufficient passage to the fresh air that enters the pit and thus ensures the proper functioning of the ventilation pipe. As is the case with the vent pipe, the top of the DAAF hose is equipped with a flexible nylon mosquito net with mesh sizes 3.5 to 4.5 mm <2> to prevent flies and other insects, such as cockroaches.

   (4) Detailed description of superstructure 10A-1.
The superstructure is formed by a simple fence, 190 cm high, so without wrong. An armature serves as a support for the nylon fabric that surrounds the entire sanitary installation: the frame consists of 4 aluminum tubes of circular section of 8 mm, placed in vertical position (each tube is composed of 2 tubes of 100 cm which assemble by plastic seals on 5cm to form a total length, after interlocking of 200 cm), one pushes them 10 cm in studs (parallelepiped rectangle perforated to the diameter of the tubes of aluminum or in synthetic materials, of 30x10x10 cm) embedded in the ground; these 4 tubes are connected by 4 horizontal tubes, to make the structure more stable.

   The stability of this superstructure can be enhanced by a system of ropes and stakes, as is done to protect a tent against the wind. The nylon fabric is fixed around the frame, so as to ensure the discretion of the user of the sanitary installation. In one of the 4 sides of the nylon fence, a passage is provided to allow access; this passage, of 80cm of height and 40 cm, is provided with a double door, also in nylon, one which closes of the outside (to avoid the entry of the domestic animals) and one which closes of the interior , to ensure complete privacy to the user. The closures are made by zippers or other closure mechanism.

   NOTA BENE: the clothes racks
One or more tubes of the frame are provided with a hook that serves as a coat rack, to allow the user to get comfortable, giving him the opportunity to get rid of certain clothes and put them in a clean and safe place, without being forced to drop them over the fence or on the ground. (5) The detailed description of pit 10a-1:
- shape and dimensions: the pit is circular, diameter 80 cm, depth 150 cm.

   This corresponds to a usable volume of 0.5m3, sufficient for use by 10 people for 1 year (taking into account a sludge accumulation rate of 50 liters per year and per person and the wax that is not necessary continue to use the pit if the material level has reached 50 cm from the floor);

   the pit is dug with simple means (peel, etc.) or with more sophisticated means (eg auger)
- the coating of the pit.
In many places the soil is stable enough and a coating of the pit wall is not necessary, especially since the floor does not have the weight of a concrete slab! So we can start using the LUP immediately after digging the pit.
However, it is preferable, weather permitting, and it is not sure of the stability of the soil to apply a layer of cement mortar 2-3 cm thick (the lining), to a depth of 30 to 40 cm (an experienced bricklayer does this job within an hour of time). This gives further decreases the risk of landslide.

   If the place where we sleep digging the ground is not stable at all (it is fine sand) and the risk of landslide is great, we dig the hole in 3 steps: we dig a hole of 50 cm of depth and immediately applies the packing, the next day, we dig another 50 cm and apply the packing, the third day we dig the remaining 50 cm, but we apply the filling only 25 cm: the lower part of the wall is not cemented, to facilitate the infiltration of liquids. Thus, it will take three days before the start of the LUP.
If the lining is planned, and if a pit of useful diameter of 80 cm is planned, the hole to be dug should have a radius of 43 cm, since it is taken into account that the lining has a thickness of 3 cm.

   In the case of urgent use, a polymer foam can be applied, this instant packing, solid and biodegradable) - backfill
The embankment prevents surface water from entering the pit during heavy rains; It is therefore recommended to prepare a 10-15 cm embankment before digging the pit, the embankment must be tamped securely. The advantages of PKSP.
The main advantage of the PKSP is that it makes it possible to considerably broaden the scope of the Universal Latrine and thus contribute to the well-being of people affected and the prevention of outbreaks of epidemics (cholera, etc.) . E) The technical aspects and benefits of PLVI. The technical aspects of PLVI.

   Definitions:
- The generic concept of Indestructible Sanitary Installation (ISI) is defined as follows: The Indestructible Sanitary Installation is a sanitary facility for public use whose manufacture is designed to protect it against most acts of theft and vandalism.
- The Indestructible Ventilated Latrine Process (PLVI) is defined as: the set of mechanisms that make it possible to produce ventilated latrine types whose manufacture is designed to protect them against most acts of theft and vandalism.

   The PLVI process can materialize in different ways, including:
- An Indestructible Vented Latrine (LVI) is defined as a dry latrine with ventilated pit that applies the Indestructible Ventilated Latrine Process;
The PLVI process can materialize in different ways. Preferably, these different ways take into account two elements: the aesthetic aspect and the indestructibility aspect: one must avoid that the robustness that one wants to give to the superstructure of the LVI requires the construction of an awful bunker that one built in the middle of a picturesque place.

   Thus we avoid that hygiene is obtained at the expense of the beauty of nature.
Two types of LVI are described below, for example:
1 / The mushroom LVI: by giving the superstructure the shape of a large mushroom and embellishing it with a paint adapted to the place, one combines robustness and beauty.

   The indestructibility aspect is obtained by adopting procedures that protect the fragile elements of a ventilated latrine, namely: 1) the enclosure of the superstructure 2) the roof of the superstructure 3) the ventilation pipe 4) the DAAF 5) the cover that covers the defecation hole 6) the access door.
In this model of mushroom type LVI, these 6 fragile elements are made almost indestructible in the following way: 1) the superstructure is a totally empty room, where there is nothing (no seat, no ventilation pipe, no cover , so nothing to steal or break.

   The wall of the superstructure is made of reinforced concrete, circular in shape, it forms the feet of the mushroom; a few circular ventilation holes of 20-30 cm in diameter allow the entry of air into the superstructure and a limited amount of light, so as to maintain the superstructure in relative darkness. These holes are in the upper part of the fence wall. 2) The roof is also reinforced concrete. It forms the head of the mushroom.
3) The vent pipe is invisible because it is inside the fence wall.

   The anti-insect grill at the top of the vent pipe is also hidden inside the wall;
4) the lid of the defecation hole is also invisible ... because it is missing: inside the superstructure of the LVI it is dark enough to avoid attracting flies to the pit, even if the defecation hole remains open, allowing aeration of the pit through the defecation hole.
5) The DAAF is either absent or hidden inside the wall of the superstructure
6) the access door to the LVI.
The access door is a favorite prey of vandalism.

   We have provided 3 alternative solutions to make the door almost indestructible: - either an unbreakable door, without lock or clinch, used only to ensure privacy when using the LVI, and which automatically closes by its weight and by the position of the hinges.
- or an armored door, which opens by means of a magnetic card. In order to provide the electricity needed for this device, a small solar panel is hidden in the wrong of the mushroom. This small solar panel can also provide the energy needed to operate an excessive noise detector caused by breakers.

   This detector triggers an alarm system at the level of the central public domain monitoring service in which the LVI is located;
- either the door is absent: by making the wall of the spiral superstructure, it avoids the need to provide a door, while maintaining a sufficient darkness in the superstructure;
Remark: according to whether one uses a wide pit or a deep and deep pit, we can distinguish two subtypes:
1a) the widened mushroom type Indestructible Vented Latrine (LVI) (see Plate VI) Since the superstructure is of considerable weight and is located above the slab, this slab must be solid and must be supported by solid beams. The walls of the pit must also be reinforced to prevent landslides.

   The emptying is done by suction by means of a pipe introduced into the pit through the defecation hole.
If this method of emptying is not available, a drain cover must be provided in the part of the slab outside the superstructure.
1b) the Indestructible Vented Latrine (LVI) of the mushroom type, with a narrow and deep pit (see Plate VII):
Here the ventilation pipe sleeps have some peculiarities: the pipe has two elbows and at each elbow is a reflector of light, allowing the light that enters through the top of the pipe to reach the pit;
A DAAF may be provided, also located inside the concrete wall; it extends into the pit by a pipe;

   the presence of this DAAF can eventually cover the defecation hole with a hermetic lid;
The emptying of the pit can be done by the suction system contents by a pipe (introduced into the pit by the defecation hole) connected to a tanker truck specially equipped to empty.
If you do the drain after a period of non-use of two years of the LVI. This implies the presence of two LVIs at the same location, with alternate use of the two latrines for two years (the first LVI is used during the first 2 years, the second LVI is used for the next two years, and during this period the first LVI is not used, allowing the transformation of excreta and all organic matter present in the compost pit.

   So after these two years of
rest, the pit of the first LVI can be emptied, without any health risk. Advantages of this second all-type:
- less expensive construction (slab of smaller dimensions, no joists, reinforcement of the walls of the pit less important)
- the ventilation holes of the superstructure can be wider (and therefore more pleasant to enter): in this model the darkness may be less pronounced by the wax than the pit is deep: the flies can enter the upper part from the pit but will not go down, where are the excreta 2 / The LVI in the open
To have a visual representation of this type of LVI, just look at the LVI shown on Plate VII, remove the roof and add a cover that covers the hole defecation.

   The superstructure being a simple wall (but made of solid reinforced concrete) in circular shape and embellished with a paint adapted to the place, one combines here also robustness and beauty.
Here also the indestructibility aspect is obtained by adopting procedures that protect the fragile elements of a ventilated latrine, namely: 1) the enclosure of the superstructure 2) the roof of the superstructure 3) the ventilation pipe 4) the DAAF 5) the cover that covers the defecation hole 6) the access door.

   In this model of LVI, these 6 fragile elements are made almost indestructible in the following way:
1) the wall of the superstructure is made of reinforced concrete, circular in shape of 1.8m in diameter and 1.8m in height;
2) the roof is indestructible ... because absent!
3) The ventilation pipe is invisible, as it is, as is the case with the mushroom-type LVI, inside the fence wall. The insect screen at the top of the ventilation pipe is also hidden inside the
4) The DAAF is invisible because it is also inside the wall of the superstructure (on the opposite side of where the vent pipe is).

   It is a box in the wall, rectangular in shape, in contact with the outside by a hundred small channels (of a diameter such that it avoids the passage of flies) positioned obliquely (the outside of the channel being lower than the interior, thus avoiding the entry of light in the DAAF, especially that the wall of the box in the wall is painted black.The box is connected with the pit by a pipe
5) the hermetic lid of the defecation hole and made of a very strong material. He opens and closes the defecation hole by turning around a solid hinge.

   In order to avoid any possibility of forgetfulness or negligence (which results in the user having not closed the lid before leaving the LVI), it is possible to provide in the superstructure and even in the pit the presence of products or devices that hunt flies (repellants). If it is a device that flushes the flies by the ultrasound emission it can get its energy if a small solar panel is hidden in the wall of the superstructure. 6) access to the LVI.
In this model of LVI, we have also planned a solution to make the door indestructible: it is absent ... (by making the wall of the spiral superstructure, we avoid the need to provide a door, while giving some privacy to the user) The benefits of PLVI.

   The main advantage of the PLVI is that it allows to widen considerably the field of application of the Universal Latrine: it allows to install the Universal Latrine in unsupervised places, where the existing ventilated pit latrines (the LVCS nor others) can not be installed, some elements of their structure in no way resistant to thieving thieves. Note: While the two models of LVI described above demonstrate that the indestructible ventilated latrine process is feasible in practice, another aspect can not be overlooked: maintaining the cleanliness of the LVI.

   Experience shows that nowhere in the world a public health facility can be left to itself, if not, the maintenance of cleanliness is no longer ensured: close monitoring is necessary during the day, so during the hours when the LVI can be attended. This monitoring is not intended to protect the LVI (because almost indestructible) but for the maintenance of cleanliness.
The advantage of the LVI is that the LVI does not require close monitoring during the night (during which the public domain in which the LVI is installed is closed, but accessible to vandalism) while reducing the risk of breakage. to almost zero.


    

Claims (8)

REVENDICATIONS 1. Les différents types existants de latrine sèche à fosse ventilée (la Latrine Ventilée à Couvercle Sélectif et les autres) ont été conçus avec comme objectif d'offrir aux populations pauvres des pays en voie de développement, une latrine représentant un meilleur confort et une meilleure hygiène que la latrine traditionnelle. Par contre, la Latrine Universelle a comme objectif de permettre l'utilisation en Europe et dans d'autres pays développés d'une installation sanitaire qui combine la double performance d'hygiène et de confort qui caractérise le WC moderne à siphon avec une troisième performance, notamment le fait d'être écologique, son fonctionnement ne nécessitant pas d'eau. 1. The different existing types of ventilated pit latrine (the Selective Lid Latrine and the others) have been designed with the objective of providing poor people in developing countries with a latrine that provides better comfort and better hygiene. better hygiene than the traditional latrine. On the other hand, the Universal Latrine aims to allow the use in Europe and other developed countries of a sanitary installation that combines the double performance of hygiene and comfort that characterizes the modern siphon toilet with a third performance. including the fact of being ecological, its operation does not require water. Caractérisé en ce que la Latrine Universelle a le plus de ressemblances avec un type de latrine sèche à fosse ventilée dénommée la Latrine Ventilée à Couvercle Sélectif (LVCS) , la Latrine Universelle se distingue de la LVCS par le fait que la Latrine Universelle comble 5 lacunes constatées au niveau de la structure et le fonctionnement de la LVCS, en permettant l'application de 5 nouveaux procédés, à savoir le Procédé d'Aération Améliorée de la Fosse (le PAAF), le Procédé de Ventilation Améliorée de la Fosse ( le PVAF) , le Procédé de la Fosse Universelle (le PFU), le Procédé du Kit Sanitaire Portable (le PKSP) et le Procédé de la Latrine Ventilée Indestructible (le PLVI). Characterized by the fact that the Universal Latrine has the most similarities with a type of dry latrine with a ventilated pit called the Latrine Ventilée à Selective Lid (LVCS), the Universal Latrine differs from the LVCS in that the Universal Latrine fills 5 gaps found in the structure and operation of the LVCS, allowing the application of 5 new processes, namely the Improved Pit Aeration Process (PAAF), the Improved Pit Ventilation Process (the PVAF ), the Universal Pit Method (PFU), the Portable Sanitary Kit Process (PKSP) and the Indestructible Ventilated Latrine Process (PLVI). 2. C'est par l'application des 5 nouveaux procédés, mentionnés dans la revendication N[deg.] 1 que la Latrine Universelle se distingue comme une nouvelle génération de latrine sèche à fosse ventilée. 2. It is through the application of the new methods mentioned in claim N [deg.] 1 that the Universal Latrine stands out as a new generation of dry ventilated pit latrine. Caractérisé en ce que les 5 nouveaux procédés développés dans le cadre de l'invention de la Latrine Universelle ne doivent pas obligatoirement être appliqués dans chaque type de Latrine Universelle, la Latrine Universelle est étant définie comme une latrine sèche à fosse ventilée qui utilise au moins un des 5 Procédés suivants : le Procédé d'Aération Améliorée de la Fosse (le PAAF), le Procédé de Ventilation Améliorée de la Fosse ( le PVAF) , le Procédé de la Fosse Universelle (le PFU), le Procédé du Kit Sanitaire Portable (le PKSP) et le Procédé de la Latrine Ventilée Indestructible (le PLVI). Characterized in that the new processes developed in the context of the invention of the Universal Latrine need not necessarily be applied in each type of Universal Latrine, the Universal Latrine is defined as a dry latrine with a ventilated pit which uses at least One of the following 5 Processes: Improved Pit Aeration Process (PAAF), Improved Pit Venting Process (PVAF), Universal Pit Method (PFU), Portable Sanitary Kit Process (the PKSP) and the Indestructible Ventilated Latrine Process (PLVI). 3. C'est par l'application des 5 nouveaux procédés, mentionnés dans la revendication N[deg.] 1 et 2 que la Latrine Universelle se distingue comme une nouvelle génération de latrine sèche à fosse ventilée. 3. It is through the application of the new methods, mentioned in claim N [deg.] 1 and 2, that the Universal Latrine stands out as a new generation of dry ventilated pit latrine. Caractérisé en ce que le Procédé d'Aération Améliorée de la Fosse (le PAAF), mentionné dans la revendication N[deg.] 1 et 2 est défini comme l'ensemble des mécanismes autres que ceux appliqués dans les latrines ventilées existantes (la LVCS et les autres) qui permettent de réaliser le concept générique fermeture sélective de la fosse , le concept générique fermeture sélective de la fosse étant défini comme les procédés qui permettent l'entrée dans la fosse de l'air frais nécessaire pour la bonne ventilation de la fosse, tout en évitant l'entrée dans la fosse des mouches et de la lumière , et que le Dispositif d'Aération Améliorée de la Fosse (DAAF) est défini comme tout dispositif qui matérialise le PAAF. Characterized in that the Improved Pit Aeration Process (PAAF), mentioned in claim N [deg.] 1 and 2 is defined as the set of mechanisms other than those applied in existing ventilated latrines (LVCS and others) that allow to realize the generic concept selective closure of the pit, the generic concept selective closure of the pit being defined as the processes that allow the entry into the pit of the fresh air necessary for the good ventilation of the pit. pit, while avoiding entry into the pit of flies and light, and that the Enhanced Vent Aeration Device (DAAF) is defined as any device that embodies the PAAF. 4. C'est par l'application des 5 nouveaux procédés, mentionnés dans la revendication N[deg.] 1 et 2 que la Latrine Universelle se distingue comme une nouvelle génération de latrine sèche à fosse ventilée. 4. It is by the application of the new methods mentioned in claim 1 [deg.] 1 and 2 that the Universal Latrine stands out as a new generation of dry ventilated pit latrine. Caractérisé en ce que le Procédé de Ventilation Améliorée de la Fosse (le PVAF) mentionné dans la revendication N[deg.] 1 et 2 est défini comme l'ensemble des mécanismes autres que ceux appliqués dans les latrines ventilées existantes (la LVCS et les autres) qui permettent de réaliser le concept générique ventilation de la fosse , le concept générique ventilation de la fosse étant défini comme : les procédés qui permettent d'évacuer l'air vicié de la fosse, tout en retenant les mouches si cela s'avère nécessaire ; ces procédés jouant, le cas échéant, également le rôle actif d'attrape-mouche en attirant les mouches présentes dans la fosse , et que le Dispositif de Ventilation Améliorée de la Fosse (DVAF) est défini comme tout dispositif qui matérialise le PVAF.Characterized in that the Improved Vent Venting Method (PVAF) mentioned in claim N [deg.] 1 and 2 is defined as the set of mechanisms other than those applied in existing ventilated latrines (LVCS and other) that allow to realize the generic concept ventilation of the pit, the generic concept ventilation of the pit being defined as: the processes which make it possible to evacuate the stale air of the pit, while retaining the flies if it turns out necessary ; these processes, if necessary, also play the active role of fly-catcher by attracting the flies present in the pit, and that the Improved Ventilation Venting Device (DVAF) is defined as any device that materializes the PVAF. 5. 5. C'est par l'application des 5 nouveaux procédés, mentionnés dans la revendication N[deg.] 1 et 2 que la Latrine Universelle se distingue comme une nouvelle génération de latrine sèche à fosse ventilée.  It is through the application of the new methods mentioned in claim N [deg.] 1 and 2 that the Universal Latrine stands out as a new generation of dry ventilated pit latrine. Caractérisé en ce que le Procédé de la Fosse Universelle (PFU) mentionné dans la revendication N[deg.] 1 et 2 est défini comme l'ensemble des mécanismes permettant d'entourer la fosse, telle que définie par le concept générique fosse , d'une ou de plusieurs parois afin d'obtenir l'étanchéité complète de la fosse et permettant l'enlèvement facile et hygiénique des excréta et le cas échéant également de la paroi qui se trouve en contact direct avec les excréta, le concept générique fosse étant défini comme l'espace se trouvant directement en-dessous de la dalle/ le plancher et destiné à recueillir directement les excréta . Characterized in that the Universal Pit Method (PFU) mentioned in claim N [deg.] 1 and 2 is defined as the set of mechanisms for surrounding the pit, as defined by the generic pit concept, of one or more walls in order to obtain complete sealing of the pit and allowing the easy and hygienic removal of the excreta and possibly also the wall which is in direct contact with the excreta, the generic concept pit being defined as the space directly below the slab / floor and intended to directly collect the excreta. 6. C'est par l'application des 5 nouveaux procédés, mentionnés dans la revendication N[deg.] 1 et 2 que la Latrine Universelle se distingue comme une nouvelle génération de latrine sèche à fosse ventilée. 6. It is through the application of the new methods, mentioned in claim N [deg.] 1 and 2, that the Universal Latrine stands out as a new generation of ventilated pit latrine. Caractérisé en ce que le Procédé du Kit Sanitaire Portable (le PKSP) mentionné dans la revendication 1 et 2 est défini comme l'ensemble des mécanismes qui permettent de réaliser le concept générique Latrine Ventilée Portable (LVP), le concept générique Latrine Ventilée Portable (LVP) étant défini comme la Latrine Ventilée Portable est une latrine sèche à fosse ventilée dont les pièces détachées sont fabriquées en série en matériau solide mais léger pouvant être transportées avec facilité et en grand nombre par avion vers un lieu de catastrophe (ou ailleurs) et permettant un montage facile et rapide sur le lieu d'utilisation , et que le Krt Sanitaire Portable (KSP), encore appelé la Latrine Universelle Portable (la LUP) est défini comme une latrine sèche à fosse ventilée qui applique le Procédé du Kit Sanitaire Portable. Characterized in that the Portable Sanitary Kit Process (PKSP) mentioned in claims 1 and 2 is defined as the set of mechanisms that make it possible to realize the generic concept Portable Vented Latrine (LVP), the generic concept Ventilated Portable Latrine ( LVP) being defined as the Portable Vented Latrine is a dry latrine with ventilated pit, the spare parts of which are manufactured in series in solid but light material that can be transported with ease and in large numbers by air to a place of disaster (or elsewhere) and enabling quick and easy installation at the point of use, and that the Portable Sanitary Krt (KSP), also called the Portable Universal Latrine (LUP) is defined as a dry latrine with ventilated pit that applies the Portable Sanitary Kit Process. . 7. C'est par l'application des 5 nouveaux procédés, mentionnés dans la revendication N[deg.] 1 et 2 que la Latrine Universelle se distingue comme une nouvelle génération de latrine sèche à fosse ventilée. 7. It is through the application of the new methods, mentioned in claim N [deg.] 1 and 2, that the Universal Latrine stands out as a new generation of dry ventilated pit latrine. Caractérisé en ce que le Procédé de la Latrine Ventilée Indestructible (le PLVI) mentionné dans la revendication 1 et 2 est défini comme l'ensemble des mécanismes qui permettent de réaliser des types de latrine ventilée dont la fabrication est conçue pour les protéger contre la plupart des actes de vol et de vandalisme, et que la Latrine Ventilée Indestructible (LVI) est définie comme une latrine sèche à fosse ventilée qui applique le Procédé de la Latrine Ventilée Indestructible. Characterized in that the Indestructible Vented Latrine Process (PLVI) mentioned in claims 1 and 2 is defined as the set of mechanisms which make it possible to realize ventilated latrine types whose manufacture is designed to protect them against most acts of theft and vandalism, and that the Indestructible Vented Latrine (LVI) is defined as a dry latrine with a ventilated pit that applies the Indestructible Vented Latrine Process. 8. La revendication N[deg.]1 porte sur une nouvelle identité matérielle, notamment une nouvelle génération de latrine sèche à fosse ventilée. 8. Claim N [deg.] 1 addresses a new physical identity, including a new generation of dry latrine with ventilated pit. Caractérisé en ce que cette nouvelle génération de latrine sèche à fosse ventilée ainsi que les 5 nouveaux procédés et mécanismes qui la caractérisent devraient être désignés par des appellations spécifiques. Les appellations et abréviations suivantes sont proposée : la Latrine Universelle (la LTU) ; la Latrine Universelle Portable (la LUP) ; Le Kit Sanitaire Portable (le KSP) ; le Procédé d'Aération Améliorée de la Fosse (le PAAF), le Procédé de Ventilation Améliorée de la Fosse ( le PVAF) , le Procédé de la Fosse Universelle (le PFU), le Procédé du Kit Sanitaire Portable (le PKSP) ; le Procédé de la Latrine Ventilée Indestructible (le PLVI) ; le Dispositif d'Aération Améliorée de la Fosse (le DAAF) et le Dispositif de Ventilation Améliorée de la Fosse (le DVAF) . Characterized in that this new generation of ventilated pit latrine as well as the 5 new processes and mechanisms that characterize it should be designated by specific names. The following appellations and abbreviations are proposed: the Universal Latrine (LTU); the Portable Universal Latrine (LUP); Portable Sanitary Kit (KSP); the Improved Pit Aeration Process (PAAF), the Improved Pit Venting Process (PVAF), the Universal Pit Method (PFU), the Portable Sanitary Kit Process (PKSP); the Indestructible Ventilated Latrine Process (PLVI); the Enhanced Pit Venting Device (DAAF) and the Improved Pit Venting Device (DVAF).
BE2004/0525A 2004-10-27 2004-10-27 Universal latrine for use in e.g. building, has pit ventilating device placed on pit and outside superstructure, and ventilation pipe, placed directly on slab, outside superstructure and directly communicating with pit BE1016252A6 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE2004/0525A BE1016252A6 (en) 2004-10-27 2004-10-27 Universal latrine for use in e.g. building, has pit ventilating device placed on pit and outside superstructure, and ventilation pipe, placed directly on slab, outside superstructure and directly communicating with pit

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE2004/0525A BE1016252A6 (en) 2004-10-27 2004-10-27 Universal latrine for use in e.g. building, has pit ventilating device placed on pit and outside superstructure, and ventilation pipe, placed directly on slab, outside superstructure and directly communicating with pit

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1016252A6 true BE1016252A6 (en) 2006-06-06

Family

ID=36540111

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE2004/0525A BE1016252A6 (en) 2004-10-27 2004-10-27 Universal latrine for use in e.g. building, has pit ventilating device placed on pit and outside superstructure, and ventilation pipe, placed directly on slab, outside superstructure and directly communicating with pit

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE1016252A6 (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
Franceys et al. A guide to the development of on-site sanitation
US20080222785A1 (en) Waterless Toilet
Bastable et al. Innovative designs and approaches in sanitation when responding to challenging and complex humanitarian contexts in urban areas
CA2488827A1 (en) Collection device for depositing refuse for disposal
Pacey Water for the Thousand Millions: Written by the Water Panel of the Intermediate Technology Development Group Founded by Dr. EF Schumacher
CN204765372U (en) Exempt from two holes of water -washed sanitary privy in turn
BE1016252A6 (en) Universal latrine for use in e.g. building, has pit ventilating device placed on pit and outside superstructure, and ventilation pipe, placed directly on slab, outside superstructure and directly communicating with pit
CN206189898U (en) Between safe intelligent type public health
FR2888860A1 (en) Waste water collecting device for e.g. house, has collector for collecting water from bathtub, washbasin and shower, pump sending water by discharge pipe to storage reservoir, reservoir receiving cloth washing machine water, and filter
Hasan et al. Re thinking the public toilet of Dhaka city: an adaptable prototype design solution to improve the existing situation
JP3185372U (en) Underground storage toilet
OA11904A (en) The ventilated latrine with selective cover.
Louton et al. Exploring the issues around rural on-site school sanitation in South Africa
JP6781423B1 (en) Disaster prevention flush toilet system
CN210685500U (en) Folding type mobile bathroom
Sharma et al. Medieval (Islamic) Cities in India (1206–1764): An Environmental Review and its Contemporary Relevance
WO2017103839A1 (en) Portable temporary dry toilet system, and production, storage, transportation, assembly and maintenance of the system
Patel Excreta disposal in emergencies: the use of bag systems in challenging urban contexts
EP2314800B1 (en) Space for spreading and evacuating the ashes from incinerating a deceased person
TURNER-RUGG Gardy-loo! A History of Sanitation in St Albans.
Bester et al. Design, construction, operation and maintenance of ventilated improved pit toilets in South Africa
Waring How to drain a house: practical information for householders
CN201010942Y (en) Environment friendly multifunctional restroom
S. Walker Sustainable Safe Water and Sanitation Interventions in Remote Parts of Ghana
Leblanc et al. Improving Sanitation in Cold Regions: Catalog of Technical Options for Household-Level Sanitation

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Effective date: 20061031