BE1015168A3 - Control room and distributor for turbine power centrifugal blasting and use. - Google Patents

Control room and distributor for turbine power centrifugal blasting and use. Download PDF

Info

Publication number
BE1015168A3
BE1015168A3 BE2002/0628A BE200200628A BE1015168A3 BE 1015168 A3 BE1015168 A3 BE 1015168A3 BE 2002/0628 A BE2002/0628 A BE 2002/0628A BE 200200628 A BE200200628 A BE 200200628A BE 1015168 A3 BE1015168 A3 BE 1015168A3
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
bars
distributor
control piece
shot
turbine
Prior art date
Application number
BE2002/0628A
Other languages
French (fr)
Original Assignee
Rutten S A
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Rutten S A filed Critical Rutten S A
Priority to BE2002/0628A priority Critical patent/BE1015168A3/en
Priority to AT03447269T priority patent/ATE345901T1/en
Priority to EP03447269A priority patent/EP1419854B1/en
Priority to DE60309813T priority patent/DE60309813T2/en
Application granted granted Critical
Publication of BE1015168A3 publication Critical patent/BE1015168A3/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B24GRINDING; POLISHING
    • B24CABRASIVE OR RELATED BLASTING WITH PARTICULATE MATERIAL
    • B24C5/00Devices or accessories for generating abrasive blasts
    • B24C5/06Impeller wheels; Rotor blades therefor
    • B24C5/068Transferring the abrasive particles from the feeding means onto the propeller blades, e.g. using central impellers

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Turbine Rotor Nozzle Sealing (AREA)
  • Supercharger (AREA)
  • Coating By Spraying Or Casting (AREA)
  • Investigating Or Analyzing Materials By The Use Of Ultrasonic Waves (AREA)

Abstract

The control (1) and dispensing (2) element of a shot supply device for the shot blasting turbine comprises a treated steel support (1A) and removable and replaceable wear parts (6,20) connected to the support. Independent claims are included for a shot inlet system and a method of shot blasting.

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   1
Pièce de contrôle et distributeur pour alimentation de turbine de grenaillage centrifuge et leur utilisation La présente invention a pour objet le couple   pièce de contrôle et distributeur   de turbine de grenaillage centrifuge, ainsi que chacun des éléments constituant ledit couple. 



  Les turbines de grenaillage centrifuges comprennent des palettes montées sur entre des plateaux rotatifs et solidaires, et sont associées de manière connue à une pièce de contrôle fixe, et à un distributeur rotatif ou impeller. Le distributeur (ou impeller) est fixé au centre de la turbine et tourne donc avec celle-ci. La pièce de contrôle entoure ce distributeur. Elle est fixe dans l'espace mais réglable angulairement pour fixer la direction du jet de grenaille. Il est bien connu que les pièces en contact avec la grenaille sont soumises à une abrasion importante. 



  Pour répondre à ce problème, il a déjà été proposé de réaliser des palettes et des distributeurs de petite taille réalisés uniquement en un matériau résistant à l'abrasion. 



  La réalisation de pièce de contrôle et de distributeurs de grande taille uniquement en des matériaux de haute résistance à l'abrasion s'est avérée possible, mais à des coûts très importants. 



  Pour tenter de résoudre le problème des pièces de contrôle et distributeurs, on a essayé de traiter   thermiquement   la face interne de ceux-ci en présence d'agent présentant une haute dureté de manière à former une couche résistante à l'abrasion. 



  Les couches ainsi obtenues se sont avérées présentées un risque de décollement. De plus, le contrôle de la qualité de la couche ainsi obtenue est difficile, voire impossible. Finalement, lorsqu'une partie de la couche est enlevée par abrasion, la pièce de contrôle dans sa totalité doit être remplacée. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



  La présente invention a pour objet un couple   pièce de contrôle et distributeur   pour turbine de grenaillage centrifuge, et en particulier un élément de ce couple. 



  Selon l'invention, on réalise la pièce de contrôle et/ou le distributeur en matériaux composites. L'invention consiste donc dans la réalisation de pièces de contrôle et/ou distributeurs comprenant d'une part un support, avantageusement en acier traité, et d'autre part une ou des pièces d'usure amovibles et remplaçables, en particulier réalisées en alliages à très haute dureté, tel qu'un alliage présentant une résistance exceptionnelle à l'usure. 



  La ou les pièces d'usure seront avantageusement convenablement positionnées dans les pièces de contrôle et/ou dans les distributeurs pour assurer une bonne résistance à l'usure du support lors de leur utilisation. 



  Un examen de pièces de contrôle et de distributeurs conventionnels, en acier traité, montre que certaines zones de ces pièces sont fortement usées, tandis que d'autres zones restent quasi intactes. 



  Un objet de l'invention est donc de réaliser des couples de pièces (pièces de contrôle et distributeurs) ou partie de ce couple (pièces de contrôle ou distributeur) en matériaux composés d'une part d'un support (avantageusement en acier, de préférence en acier traité) et d'autre part une ou des pièces d'usure amovibles et remplaçables, avantageusement réalisées en alliages à très haute dureté, la ou les pièces d'usure pouvant être avantageusement remplacées ou repositionnées (par exemple après un retournement) pour réaliser des pièces de contrôle et/ou distributeurs remis à neuf ou recyclés. 



  Les supports de ces pièces de contrôle et/ou distributeurs seraient ainsi intacts ou quasi intacts, et les pièces d'usure réellement sujettes à l'usure seraient remplacées ou repositionnées. Cette façon de construire les pièces de contrôle et distributeurs permet ainsi d'accroître considérablement leur vie, tout en offrant une solution rapide, rentable et économique pour assurer une bonne résistance à l'usure dans une ou des zones soumises à l'usure. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



  L'invention a donc pour objet un élément d'un dispositif d'alimentation en grenaille pour une turbine de grenaillage centrifuge, ledit élément comprenant au moins un support avantageusement en acier traité et une ou des pièces d'usure amovibles et remplaçables, reliées ou attachées audit support. 



  En particulier, l'invention a pour objet une pièce de contrôle pour l'alimentation en grenailles pour une turbine de grenaillage centrifuge - figure 1, ainsi que les éléments constitutifs de cette pièce. La pièce de contrôle (figure 1) comporte un corps (support) définissant une chambre centrale destinée. à recevoir un distributeur rotatif, ladite chambre présentant une face intérieure sensiblement cylindrique. Le corps présente une fenêtre contrôlant le passage de grenaille (figures 2 et 3) de la chambre centrale ou du distributeur rotatif 2 vers la turbine radiale, ladite fenêtre présentant un bord de début d'échappement des grenailles dans la turbine et un bord de fin d'échappement de grenailles dans la turbine.

   La pièce de contrôle suivant l'invention est avantageusement caractérisée en ce qu'elle est munie d'au moins une série de barrettes réalisées en un matériau présentant une résistance à l'abrasion supérieure à celle du matériau utilisé pour le corps, lesdites barrettes formant une protection au moins partielle du bord de fin d'échappement distribution et/ou d'une partie de la face intérieure sensiblement cylindrique adjacente du bord de fin d'échappement. Lesdites forment ainsi avantageusement une protection au moins partielle de la surface intérieure cylindrique de la pièce de contrôle, en particulier depuis l'échappement de distribution jusqu'au bord de fin d'échappement. 



  De façon avantageuse, la pièce de contrôle est munie d'une série de barrettes axiales disposées les unes à côté des autres, lesdites barrettes formant une protection du bord de fin d'échappement distribution et au moins d'une partie de la face intérieure sensiblement cylindrique adjacente du bord de fin d'échappement. 



  La pièce de contrôle coopère avantageusement avec un distributeur rotatif 2 présentant une série de passages radiaux, lesdits passages présentant une largeur 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 axiale. Des barrettes axiales disposées les unes à côté des autres forment avantageusement une portion de surface polygonale proche d'une surface cylindrique ou cercle et offrent avantageusement une protection de la partie de la face intérieure, sur une largeur au moins égale à la largeur axiale des passages radiaux du distributeur 2. 



  Selon une forme de réalisation préférée, la pièce de contrôle est munie d'une série de barrettes axiales placées les unes à côté des autres et formant une protection de la surface intérieure entre le bord de fin d'échappement et le bord de début d'échappement ou une zone adjacente à ce bord. 



  Pour le placement ou la fixation des barrettes, le corps présente au moins un renfoncement dans lequel sont placées les barrettes. 



  Par exemple, le corps présente au moins une gorge destinée à recevoir une extrémité des barrettes, de préférence deux gorges agencées l'une par rapport à l'autre de manière à ce qu'une première gorge soit adaptée pour recevoir une première extrémité des barrettes, tandis que l'autre gorge est adaptée pour recevoir l'autre extrémité des barrettes. 



  Selon un détail d'une forme de réalisation, le corps comporte deux parties aptes à être écartées l'une de l'autre pour le placement de barrettes, et au moins un moyen de solidarisation des parties dans une position rapprochée l'une de l'autre. 



  Les barrettes ont avantageusement une section transversale polygonale, avantageusement sensiblement carrée ou sensiblement rectangulaire ou trapézoïdale, de hauteur comprise entre 2 et 15mm et de largeur comprise entre 2 et 20 mm. 



  Une section de barrette cylindrique pourrait aussi convenir mais celle-ci est beaucoup 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 moins performante qu'une section carrée, rectangulaire ou trapézoïdale. La surface créée par les barrettes doit se rapprocher de manière avantageuse le plus possible d'une partie d'une surface cylindrique. 



  Les barrettes sont de préférence réalisées en carbure de tungstène ou autres alliages ultra durs offrant une résistance exceptionnelle à l'usure (nitrure, céramique, etc.). 



  Selon un détail avantageux d'une forme de réalisation, une ou plusieurs barrettes obturent partiellement la fenêtre et servent de moyens de contrôle de l'ouverture de la fenêtre. 



  L'invention a encore pour objet un système d'admission de grenailles pour une turbine de grenaillage centrifuge, ledit système comportant au moins une pièce de contrôle suivant l'invention et un distributeur destiné à être monté rotatif par rapport à la pièce de contrôle, ledit distributeur présentant une série de bras agencés au voisinage de la face intérieure de la pièce de contrôle. 



  De façon avantageuse, les bras du distributeur sont constitués de blochets réalisés en un matériau présentant une résistance à l'abrasion au moins sensiblement égale à celle des barrettes de protection de la pièce de contrôle. 



  Selon un détail d'une forme de réalisation, le distributeur comporte un plateau, une couronne, une série de blochets destinés à être placés entre le plateau et la couronne, et une série de moyens pour solidariser la couronne au plateau et pour solidariser les blochets à la couronne et/ou au plateau. 



  En particulier, les blochets présentent un passage ou trou axial destiné à recevoir une tige ou un élément utilisé pour solidariser la couronne au plateau. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



  De préférence, le plateau et/ou la couronne présentent des creux pour recevoir l'extrémité des blochets. 



  L'invention a donc également pour objet un distributeur à blochets tel que décrit ciavant. 



  L'invention a encore pour objet une turbine de grenaillage centrifuge comportant un système suivant l'invention, et un procédé de grenaillage dans lequel on utilise une turbine suivant l'invention. 



  Dans ce procédé de grenaillage, lors du remplacent d'une ou de palettes usées de la turbine, on contrôle avantageusement et on remplace la face de barrettes usées par une face de barrettes non usées. 



  Des détails et particularités de l'invention ressortiront de la description détaillée suivante d'une forme de réalisation préférée d'un système d'alimentation d'une turbine de grenaillage. 



  Dans cette description, il est fait référence aux dessins ci-annexés. Dans ces dessins : - la figure 1 est une vue en perspective des pièces constituant un système d'alimentation préférée suivant l'invention ; - la figure 2 est une vue en élévation de la pièce de contrôle, - la figure 3 est une vue en plan visualisant la lumière de la pièce de contrôle ; - les figures 4A et 4B sont des vues en coupe selon les lignes IVA-IVA et IVB-
IVB de la pièce de contrôle après enlèvement du distributeur, - les figures 5A et 5B sont des vues en coupe selon les lignes IVA-IVA et IVB-
IVB du distributeur sorti de la pièce de contrôle, - la figure 6 est une vue en coupe d'un distributeur similaire à celle de la figure
5A. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



  Le système d'alimentation représenté à la figure 1 comprend une pièce de contrôle 1 et un distributeur 2, ce dernier étant mobile par rapport à la pièce de contrôle 1. Le distributeur 2 est par exemple monté sur l'arbre d'un moteur entraînant en rotation la turbine centrifuge de grenaillage (non représentée). 



  Une goulotte d'alimentation 3 conduit la grenaille au centre du distributeur 2. La grenaille est centrifugée par les bras 20 du distributeur et éjectée par la lumière 5 de la pièce de contrôle 1. La grenaille sortant de la lumière 5 est alors captée par la turbine qui réalise ainsi son accélération jusqu'à l'éjection de la turbine, au diamètre extérieur de celle-ci. 



   La pièce de contrôle 1 comporte un corps lA définissant une chambre centrale 4 destinée à recevoir un distributeur rotatif 2, ladite chambre 4 présentant une face intérieure 4A sensiblement cylindrique. Ce corps lA présente une fenêtre 5 contrôlant le passage de grenaille de la chambre centrale 4 ou du distributeur rotatif 2 vers la turbine radiale ou centrifuge. La fenêtre 5 présente un bord de début d'échappement 5A des grenailles dans la turbine et un bord de fin d'échappement 5B de grenailles dans la turbine. 



  Dans la forme de réalisation représentée, la pièce de contrôle 1 est munie d'au moins une série de barrettes 6 réalisées en un matériau présentant une résistance à l'abrasion supérieure à celle du matériau utilisé pour le corps lA, lesdites barrettes formant une protection du bord de fin d'échappement d'alimentation 5B et/ou d'une partie de la face intérieure sensiblement cylindrique adjacente du bord de fin d'échappement 5B. 



  En fait, dans la forme de réalisation représentée, la pièce de contrôle 1 est munie d'une série de barrettes axiales 6 (barrettes dont l'axe est sensiblement parallèle à l'axe de rotation A du distributeur ou de la turbine centrifuge) placées les unes à côté des autres et formant une protection de la surface intérieure entre le bord de fin 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 d'échappement 5B et le bord de début d'échappement 5A ou une zone adjacente à ce bord. 



  Les barrettes 6 ont une longueur L supérieure à la largeur L1de la fenêtre 5. 



  La pièce de contrôle 1 comporte deux pièces lA et 1B qui peuvent être solidarisées l'une à l'autre au moyen de boulons 7 ou d'autres systèmes mécaniques. Chaque pièce   1A,1B   présente une gorge 8,9 destinée à recevoir une extrémité 6A, 6B des barrettes 6. Entre les gorges 8,9, un renfoncement 10 est défini dans le corps, ce renfoncement recevant les barrettes 6. 



  Les pièces 1A, 1B sont écartées l'une de l'autre pour le placement de barrettes 6. 



  Les gorges 8,9 sont munies de butées d'arrêt 11pour assurer que des barrettes ne se situent pas dans au moins une partie de la fenêtre 5. 



  Les barrettes 6 ont une section transversale polygonale, avantageusement sensiblement carrée ou sensiblement rectangulaire ou trapézoïdale, de hauteur H comprise entre 2 et 15mm (par exemple 3,5,7,8,10 mm) et de largeur LL comprise entre 2 et 20 mm (par exemple 3,4,5,6,8,10,12, 15 mm). La forme polygonale des barrettes 6, ainsi que ses dimensions, sont choisies pour obtenir une surface sensiblement cylindrique ou correspondant à une partie d'une surface sensiblement cylindrique. Ces dimensions sont données à titre indicatif et dépendent de la grandeur de la pièce de contrôle. 



  Les barrettes 6 sont avantageusement réalisées en matériau ou alliage à haute dureté, en particulier en carbure de tungstène ou autre matériau anti-usure (nitrure, céramique, ...). 



  On aurait également pu utiliser des barrettes de dureté similaire à celle du corps, ces barrettes étant alors remplacées ou repositionnées (retournées) une fois usées. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



  Dans la forme de réalisation, des barrettes 61 obturent partiellement la fenêtre 5 et servent de moyens de contrôle de l'ouverture de la fenêtre 5. Ces barrettes 61 définissent le bord d'échappement final 5B de la fenêtre (ou 5A pour l'autre sens de rotation), zone particulièrement soumise à l'abrasion due aux grenailles. 



  Lorsque les butées d'arrêt 11sont positionnables en plusieurs endroits différents (par exemple dans les gorges 8,9), il est possible de contrôler la longueur LF de la fenêtre 5, c'est-à-dire de pouvoir contrôler la largeur du jet de grenaillage. 



  Le distributeur 2 présente une série de bras 20 agencés au voisinage de la face intérieure constituée par les barrettes 6 de la pièce de contrôle 1. Les barrettes 6 ont une longueur L supérieure à la largeur Y des ouvertures 21 du distributeur 2, ces ouvertures 21 étant définies entre les bras 20. 



  Les bras 20 du distributeur sont constitués de blochets réalisés en un matériau présentant une résistance à l'abrasion au moins sensiblement égale à celle des barrettes 6 de protection de la pièce de contrôle 1. 



  Dans la forme de réalisation, le distributeur 2 comporte un plateau 22, une couronne 23, une série de blochets 20 destinés à être placés entre le plateau 22 et la couronne 23, et une série de boulons 24, moyens pour solidariser la couronne 23 au plateau 22 et pour solidariser les blochets 20 à la couronne 23 et au plateau 22. Les blochets de section transversale polygonale présente un passage ou trou axial 25 destiné à recevoir la tige d'un boulon 24 utilisé pour solidariser la couronne au plateau. 



  La solidarisation du plateau et de la couronne peut ainsi être réalisée par des vis et entretoises extérieures au blochet, du côté opposé à la face active. Dans ce cas de montage, un seul sens de rotation est autorisé, celui qui empêche les entretoises de s'user. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



  Le plateau 22 et la couronne 23 présentent des creux 22A,23A pour recevoir l'extrémité des blochets. 



  Les blochets ont par exemple une section polygonale (en particulier rectangulaire) avec une épaisseur ou hauteur de 5 à 30mm et une largeur supérieure de 5 à 25mm, la longueur étant fonction de l'écartement entre le plateau et la couronne. Ces dimensions dépendent de la grandeur des distributeurs, elles sont donc données à titre indicatif. 



  Une autre disposition du distributeur relevant de la même invention, à savoir rendre les pièces d'usure amovibles et remplaçables, est de   coiffer   les bras du distributeur d'une jaquette par exemple en forme de L ou de U fabriquée en matériaux à haute résistance à l'usure tels que des carbures de tungstène, des nitrures, des céramiques, etc. (voir figure 6) Les blochets, ou bras dans le cas de distributeur monobloc coulé par exemple, sont constitués de ou comprennent deux pièces, à savoir le blochet central (ou le bras) 20A et la jaquette de protection 20B. Le fond du U de la jaquette est placé du côté intérieur de sorte que la rotation du distributeur centrifuge et maintient la jaquette en place. Une telle disposition est montrée à la figure 6, coupe V-V d'un distributeur équipée de jaquette en alliage à haute résistance à l'usure.

   La figure 6 montre un blochet 20A (ou un bras 20A) de distributeur entouré d'une jaquette offrant deux faces d'usure 20Bis. 



  Dans un sens de rotation, c'est une face active 20Bis qui s'use, tandis que dans le sens de rotation opposé, l'autre face active 20Bis s'use. Il est clair, comme c'est le cas du blochet décrit ci-avant, qu'il suffit de retourner la jaquette pour présenter une nouvelle face active 20Bis non usée. Le fond du U étant bien entendu toujours placé du côté petit diamètre. 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 



  Lors de l'utilisation du système d'alimentation décrit ci-avant pour alimenter une turbine de grenaillage du type centrifuge, on a remarqué que les barrettes 6 étaient soumises à un effort les poussant vers la ou les butées adjacentes du bord d'échappement 5B de la fenêtre 5, bord qui est soumis à la plus forte usure. Ce léger mouvement assure également que les barrettes 6 sont bien en contact les unes avec les autres au moins au voisinage du bord d'échappement 5B. Dans l'autre sens de rotation, c'est le bord 5A de la fenêtre qui est concerné. 



  Lorsque les barrettes 6 et les blochets 20 ou les jaquettes ont une forme symétrique, il est possible une fois qu'une face d'une barrette ou d'un blochet ou d'une jaquette est usée de retourner la barrette ou le blochet ou lajaquette pour utiliser la face non usée. 



  Il est clair que la forme de réalisation décrite ci-avant n'est donnée ici qu'à titre d'exemple. Ainsi pour des distributeurs de petite dimension, on utilisera avantageusement une pièce mono bloc réalisée en un matériau résistant à l'abrasion (par exemple carbure de tungstène). Bien qu'avantageusement, les barrettes et les blochets aient une forme polygonale simple (pour avoir un faible coût de fabrication), il est possible d'utiliser des sections transversales plus complexes que carrées ou rectangulaire comme des sections trapézoïdales par exemple. 



  Le dispositif d'alimentation représenté aux figures est associé à une turbine de grenaillage pour réaliser un grenaillage une ou de plusieurs pièces par exemple dans une chambre de grenaillage. Cette turbine peut alors être utilisée dans un procédé de grenaillage, dans lequel lors du remplacement d'une ou de palettes usées de la turbine, on contrôle et on remplace la face de barrettes usées par une face de barrettes non usées ou par une face non usée des barrettes et/ou la face usée d'un blochet par une face non usée d'un blochet et/ou la face usée d'une jaquette par une face non usée d'une jaquette.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   1
The subject of the present invention is the control piece and distributor of centrifugal blasting turbine, as well as each of the elements constituting said couple.



  Centrifugal blasting turbines comprise pallets mounted on between rotary and integral plates, and are associated in known manner with a fixed control part, and with a rotary distributor or impeller. The distributor (or impeller) is fixed to the center of the turbine and therefore rotates with it. The control room surrounds this dispenser. It is fixed in space but angularly adjustable to fix the direction of the shot of shot. It is well known that the parts in contact with the shot are subjected to significant abrasion.



  To respond to this problem, it has already been proposed to make small pallets and distributors made only of an abrasion-resistant material.



  It has been possible to produce large control parts and dispensers only from materials with high abrasion resistance, but at very high costs.



  In an attempt to solve the problem of control parts and distributors, an attempt has been made to heat treat the internal face of these in the presence of an agent having a high hardness so as to form a layer resistant to abrasion.



  The layers thus obtained were found to present a risk of delamination. In addition, the quality control of the layer thus obtained is difficult, if not impossible. Finally, when part of the layer is removed by abrasion, the entire control part must be replaced.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



  The subject of the present invention is a couple control part and distributor for centrifugal blasting turbine, and in particular an element of this couple.



  According to the invention, the control part and / or the distributor is made of composite materials. The invention therefore consists in the production of control parts and / or distributors comprising on the one hand a support, advantageously made of treated steel, and on the other hand one or more removable and replaceable wearing parts, in particular made of alloys very hard, such as an alloy with exceptional resistance to wear.



  The wear part or parts will advantageously be suitably positioned in the control parts and / or in the dispensers to ensure good wear resistance of the support during their use.



  An examination of conventional control parts and distributors, in treated steel, shows that some areas of these parts are heavily worn, while other areas remain almost intact.



  An object of the invention is therefore to produce pairs of parts (control parts and distributors) or part of this couple (control parts or distributor) in materials composed on the one hand of a support (advantageously steel, preferably in treated steel) and on the other hand one or more removable and replaceable wear parts, advantageously made of alloys with very high hardness, the wear part (s) being able to be advantageously replaced or repositioned (for example after a reversal) to make refurbished or recycled control parts and / or distributors.



  The supports of these control parts and / or distributors would thus be intact or almost intact, and the wearing parts actually subject to wear would be replaced or repositioned. This way of constructing control parts and distributors thus considerably increases their life, while offering a quick, profitable and economical solution to ensure good resistance to wear in one or more areas subject to wear.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



  The subject of the invention is therefore an element of a shot feed device for a centrifugal shot blasting turbine, said element comprising at least one support advantageously made of treated steel and one or more removable and replaceable wear parts, connected or attached to said support.



  In particular, the subject of the invention is a control piece for supplying pellets for a centrifugal shot blasting turbine - FIG. 1, as well as the constituent elements of this piece. The control piece (Figure 1) has a body (support) defining a central chamber intended. receiving a rotary distributor, said chamber having a substantially cylindrical inner face. The body has a window controlling the passage of shot (Figures 2 and 3) from the central chamber or from the rotary distributor 2 towards the radial turbine, said window having a start edge for exhausting shot in the turbine and an end edge. exhaust shot in the turbine.

   The control piece according to the invention is advantageously characterized in that it is provided with at least one series of bars made of a material having an abrasion resistance greater than that of the material used for the body, said bars forming at least partial protection of the end of distribution exhaust end and / or of a part of the substantially cylindrical internal face adjacent to the end of exhaust edge. Said thus advantageously form at least partial protection of the cylindrical inner surface of the control piece, in particular from the distribution exhaust to the exhaust end edge.



  Advantageously, the control piece is provided with a series of axial bars arranged one next to the other, said bars forming a protection for the edge of the exhaust outlet end and at least part of the interior face substantially. cylindrical adjacent to the exhaust end edge.



  The control piece advantageously cooperates with a rotary distributor 2 having a series of radial passages, said passages having a width

 <Desc / Clms Page number 4>

 axial. Axial bars arranged one next to the other advantageously form a portion of polygonal surface close to a cylindrical or circular surface and advantageously offer protection of the part of the internal face, over a width at least equal to the axial width of the passages distributor radials 2.



  According to a preferred embodiment, the control piece is provided with a series of axial bars placed one next to the other and forming a protection of the interior surface between the end of exhaust edge and the start edge of exhaust or an area adjacent to that edge.



  For the placement or fixing of the bars, the body has at least one recess in which the bars are placed.



  For example, the body has at least one groove intended to receive one end of the bars, preferably two grooves arranged one with respect to the other so that a first groove is adapted to receive a first end of the bars , while the other groove is adapted to receive the other end of the bars.



  According to a detail of an embodiment, the body comprises two parts capable of being separated from one another for the placement of bars, and at least one means of securing the parts in a close position one of the 'other.



  The bars advantageously have a polygonal cross section, advantageously substantially square or substantially rectangular or trapezoidal, of height between 2 and 15mm and of width between 2 and 20 mm.



  A cylindrical bar section could also be suitable but this is much

 <Desc / Clms Page number 5>

 less efficient than a square, rectangular or trapezoidal section. The surface created by the bars must approach as advantageously as possible a part of a cylindrical surface.



  The bars are preferably made of tungsten carbide or other ultra hard alloys offering exceptional resistance to wear (nitride, ceramic, etc.).



  According to an advantageous detail of an embodiment, one or more bars partially close the window and serve as means for controlling the opening of the window.



  The subject of the invention is also a shot intake system for a centrifugal shot blasting turbine, said system comprising at least one control piece according to the invention and a distributor intended to be rotatably mounted relative to the control piece, said distributor having a series of arms arranged in the vicinity of the internal face of the control part.



  Advantageously, the distributor arms consist of blocks made of a material having an abrasion resistance at least substantially equal to that of the protective bars of the control piece.



  According to a detail of an embodiment, the dispenser comprises a tray, a crown, a series of blocks intended to be placed between the plate and the crown, and a series of means for securing the crown to the plate and for securing the blocks at the crown and / or the tray.



  In particular, the blocks have an axial passage or hole intended to receive a rod or an element used to secure the crown to the plate.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



  Preferably, the plate and / or the crown have recesses to receive the end of the blocks.



  The invention therefore also relates to a block distributor as described above.



  The invention also relates to a centrifugal blasting turbine comprising a system according to the invention, and a blasting method in which a turbine according to the invention is used.



  In this shot peening process, when one or more worn blades of the turbine are replaced, the face of worn bars is advantageously checked and the face of unused bars is replaced.



  Details and particularities of the invention will emerge from the following detailed description of a preferred embodiment of a feed system for a shot blasting turbine.



  In this description, reference is made to the accompanying drawings. In these drawings: - Figure 1 is a perspective view of the parts constituting a preferred supply system according to the invention; - Figure 2 is an elevational view of the control room, - Figure 3 is a plan view showing the light of the control room; - Figures 4A and 4B are sectional views along lines IVA-IVA and IVB-
IVB of the control part after removal of the distributor, - Figures 5A and 5B are sectional views along lines IVA-IVA and IVB-
IVB of the distributor out of the control room, - Figure 6 is a sectional view of a distributor similar to that of Figure
5A.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



  The supply system shown in Figure 1 comprises a control piece 1 and a distributor 2, the latter being movable relative to the control part 1. The distributor 2 is for example mounted on the shaft of a motor driving in rotation the centrifugal blasting turbine (not shown).



  A feed chute 3 leads the shot to the center of the dispenser 2. The shot is centrifuged by the arms 20 of the dispenser and ejected by the light 5 from the control piece 1. The shot leaving the light 5 is then captured by the turbine which thus achieves its acceleration until the turbine is ejected, to the outside diameter thereof.



   The control part 1 comprises a body 1A defining a central chamber 4 intended to receive a rotary distributor 2, said chamber 4 having an interior face 4A which is substantially cylindrical. This body 1A has a window 5 controlling the passage of shot from the central chamber 4 or from the rotary distributor 2 to the radial or centrifugal turbine. The window 5 has an exhaust start edge 5A of the shot in the turbine and an exhaust end edge 5B of shot in the turbine.



  In the embodiment shown, the control piece 1 is provided with at least one series of bars 6 made of a material having an abrasion resistance greater than that of the material used for the body 1A, said bars forming a protection from the end of the supply exhaust end 5B and / or from a portion of the substantially cylindrical inner face adjacent to the end of the exhaust exhaust 5B.



  In fact, in the embodiment shown, the control piece 1 is provided with a series of axial bars 6 (bars whose axis is substantially parallel to the axis of rotation A of the distributor or of the centrifugal turbine) placed next to each other and forming a protection of the inner surface between the end edge

 <Desc / Clms Page number 8>

 exhaust 5B and the exhaust start edge 5A or an area adjacent to that edge.



  The bars 6 have a length L greater than the width L1 of the window 5.



  The control part 1 comprises two parts 1A and 1B which can be secured to one another by means of bolts 7 or other mechanical systems. Each part 1A, 1B has a groove 8,9 intended to receive an end 6A, 6B of the bars 6. Between the grooves 8,9, a recess 10 is defined in the body, this recess receiving the bars 6.



  The parts 1A, 1B are separated from one another for the placement of bars 6.



  The grooves 8, 9 are provided with stops 11 to ensure that bars are not located in at least part of the window 5.



  The bars 6 have a polygonal cross section, advantageously substantially square or substantially rectangular or trapezoidal, of height H between 2 and 15mm (for example 3,5,7,8,10 mm) and of width LL between 2 and 20 mm (for example 3,4,5,6,8,10,12, 15 mm). The polygonal shape of the bars 6, as well as its dimensions, are chosen to obtain a substantially cylindrical surface or corresponding to a part of a substantially cylindrical surface. These dimensions are given for information only and depend on the size of the control room.



  The bars 6 are advantageously made of material or alloy with high hardness, in particular of tungsten carbide or other anti-wear material (nitride, ceramic, etc.).



  We could also have used bars of hardness similar to that of the body, these bars then being replaced or repositioned (turned) once worn.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



  In the embodiment, bars 61 partially close the window 5 and serve as means for controlling the opening of the window 5. These bars 61 define the final exhaust edge 5B of the window (or 5A for the other direction of rotation), area particularly subject to abrasion due to shot.



  When the stops 11 are positionable in several different places (for example in the grooves 8, 9), it is possible to control the length LF of the window 5, that is to say to be able to control the width of the jet shot blasting.



  The distributor 2 has a series of arms 20 arranged in the vicinity of the inner face formed by the bars 6 of the control piece 1. The bars 6 have a length L greater than the width Y of the openings 21 of the distributor 2, these openings 21 being defined between the arms 20.



  The arms 20 of the dispenser consist of blocks made of a material having an abrasion resistance at least substantially equal to that of the bars 6 for protecting the control part 1.



  In the embodiment, the distributor 2 comprises a plate 22, a crown 23, a series of blocks 20 intended to be placed between the plate 22 and the crown 23, and a series of bolts 24, means for securing the crown 23 to the plate 22 and for securing the blocks 20 to the crown 23 and to the plate 22. The blocks of polygonal cross section has an axial passage or hole 25 intended to receive the rod of a bolt 24 used to secure the crown to the plate.



  The connection of the plate and the crown can thus be achieved by screws and spacers external to the block, on the side opposite the active face. In this mounting case, only one direction of rotation is allowed, that which prevents the spacers from wearing out.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



  The plate 22 and the crown 23 have recesses 22A, 23A for receiving the end of the blocks.



  The blocks have for example a polygonal section (in particular rectangular) with a thickness or height of 5 to 30mm and a greater width of 5 to 25mm, the length being a function of the spacing between the plate and the crown. These dimensions depend on the size of the distributors, they are therefore given as an indication.



  Another arrangement of the dispenser of the same invention, namely to make the wearing parts removable and replaceable, is to cover the arms of the dispenser with a jacket, for example in the shape of an L or a U made of materials with high resistance to wear such as tungsten carbides, nitrides, ceramics, etc. (see FIG. 6) The blocks, or arms in the case of a cast monobloc dispenser for example, are made up of or comprise two parts, namely the central block (or the arm) 20A and the protective jacket 20B. The bottom of the U of the jacket is placed on the inside so that the rotation of the centrifugal distributor keeps the jacket in place. Such an arrangement is shown in FIG. 6, section V-V of a dispenser equipped with a jacket made of an alloy with high wear resistance.

   FIG. 6 shows a block 20A (or an arm 20A) of a dispenser surrounded by a jacket offering two wear faces 20Bis.



  In one direction of rotation, an active face 20Bis wears out, while in the opposite direction of rotation, the other active face 20Bis wears out. It is clear, as in the case of the block described above, that it suffices to turn the jacket over to present a new active face 20Bis which is not worn. The bottom of the U being of course always placed on the small diameter side.

 <Desc / Clms Page number 11>

 



  When using the feed system described above to feed a blasting turbine of the centrifugal type, it was noted that the bars 6 were subjected to a force pushing them towards the adjacent abutment (s) of the exhaust edge 5B from window 5, edge which is subject to the greatest wear. This slight movement also ensures that the bars 6 are well in contact with each other at least in the vicinity of the exhaust edge 5B. In the other direction of rotation, it is the edge 5A of the window which is concerned.



  When the bars 6 and the blocks 20 or the jackets have a symmetrical shape, it is possible once one face of a bar or a block or a jacket is worn to turn the bar or the block or the jacket to use the unused side.



  It is clear that the embodiment described above is given here only by way of example. Thus for distributors of small dimension, one will advantageously use a mono block part made of a material resistant to abrasion (for example tungsten carbide). Although advantageously, the bars and the blocks have a simple polygonal shape (to have a low manufacturing cost), it is possible to use more complex cross sections than square or rectangular like trapezoidal sections for example.



  The feed device shown in the figures is associated with a shot blasting turbine to make one or more shot blasting, for example in a blasting chamber. This turbine can then be used in a shot peening process, in which when replacing one or more worn blades of the turbine, the face of worn bars is checked and replaced by a face of unused bars or by a non worn bars and / or the worn side of a blanket by an unused side of a blanket and / or the worn side of a dust jacket by an unused side of a dust jacket.


    

Claims (23)

REVENDICATIONS 1. Elément (1,2) d'un dispositif d'alimentation en grenaille pour une turbine de grenaillage centrifuge, caractérisé en ce que l'élément (1,2) comprend au moins un support (1A, 22,23) avantageusement en acier traité et une ou des pièces d'usure (6,20,20bis) amovibles et remplaçables, reliées ou attachées audit support (1A,22,23). CLAIMS 1. Element (1,2) of a shot feed device for a centrifugal shot blasting turbine, characterized in that the element (1,2) advantageously comprises at least one support (1A, 22,23) in treated steel and one or more wear parts (6,20,20bis) removable and replaceable, connected or attached to said support (1A, 22,23). 2. Elément suivant la revendication 1, ledit élément étant un distributeur (2) pour alimentation en grenaille pour une turbine de grenaillage centrifuge, ledit distributeur (2) comprenant un support (22,23) pour des bras (20) ou un support avec des bras, dans lequel la ou les pièces d'usure sont des bras (20) montés sur le support de manière amovible et remplaçable ou des jaquettes (20bis) montées de manière amovible et remplaçable sur des bras (20). 2. Element according to claim 1, said element being a distributor (2) for supply of shot for a centrifugal shot blasting turbine, said distributor (2) comprising a support (22,23) for arms (20) or a support with arms, in which the wear part or parts are arms (20) removably mounted on the support and replaceable or jackets (20bis) removably mounted and replaceable on arms (20). 3. Elément suivant la revendication 1, ledit élément étant une pièce de contrôle (1) pour l'alimentation en grenaille pour une turbine de grenaillage centrifuge, ladite pièce de contrôle (1) comprenant au moins un support (1A) pour une ou plusieurs barrettes (6) amovibles et remplaçables. 3. Element according to claim 1, said element being a control piece (1) for supplying pellets for a centrifugal blasting turbine, said control piece (1) comprising at least one support (1A) for one or more removable and replaceable bars (6). 4. Pièce de contrôle suivant la revendication 3, ladite pièce de contrôle (1) présentant une lumière d'échappement (5) servant à l'alimentation en grenaille de la turbine et une surface intérieure s'étendant entre un bord de début d'échappement (5A) et un bord de fin d'échappement (5B), dans laquelle une série de barrettes axiales (6) disposées les unes à côté des autres forment une protection d'au moins une partie de la surface intérieure adjacente à la lumière d'échappement (5). 4. Control piece according to claim 3, said control piece (1) having an exhaust port (5) for supplying the turbine with shot and an inner surface extending between a start edge of exhaust (5A) and an exhaust end edge (5B), in which a series of axial bars (6) arranged one next to the other form a protection for at least part of the interior surface adjacent to the light exhaust (5). 5. Pièce de contrôle suivant la revendication 4 destinée à coopérer avec un distributeur rotatif présentant une série de passages radiaux, lesdits passages <Desc/Clms Page number 13> présentant une largeur axiale (Y), caractérisée en ce que des barrettes axiales (6) disposées les unes à côté des autres forment une protection d'une partie de la face intérieure sur une largeur (L) au moins égale à la largeur axiale (Y) des passages radiaux du distributeur. 5. Control piece according to claim 4 intended to cooperate with a rotary distributor having a series of radial passages, said passages  <Desc / Clms Page number 13>  having an axial width (Y), characterized in that axial bars (6) arranged one next to the other form a protection for part of the internal face over a width (L) at least equal to the axial width ( Y) radial passages of the distributor. 6. Pièce de contrôle suivant l'une quelconque des revendications 3 à 5, caractérisée en ce qu'elle est munie d'une série de barrettes axiales (6) placées les unes à côté des autres et formant une protection de la surface intérieure entre le bord de fin d'échappement (5B) et le bord de début d'échappement (5A) ou une zone adjacente à ce bord. 6. Control piece according to any one of claims 3 to 5, characterized in that it is provided with a series of axial bars (6) placed one next to the other and forming a protection of the inner surface between the exhaust end edge (5B) and the exhaust start edge (5A) or an area adjacent to that edge. 7. Pièce de contrôle suivant l'une quelconque des revendications 3 à 6, caractérisée en ce que le support (1A,1B) présente au moins une gorge (8,9) destinée à recevoir une extrémité (6A, 6B) des barrettes (6), de préférence deux gorges (8,9) agencées l'une par rapport à l'autre de manière à ce qu'une première gorge (8) soit adaptée pour recevoir une première extrémité (6A) des barrettes (6), tandis que l'autre gorge (9) est adaptée pour recevoir l'autre extrémité (6B) des barrettes (6). 7. Control piece according to any one of claims 3 to 6, characterized in that the support (1A, 1B) has at least one groove (8,9) intended to receive one end (6A, 6B) of the bars ( 6), preferably two grooves (8, 9) arranged in relation to each other so that a first groove (8) is adapted to receive a first end (6A) of the bars (6), while the other groove (9) is adapted to receive the other end (6B) of the bars (6). 8. Pièce de contrôle suivant l'une quelconque des revendications 3 à 7, caractérisée en ce que le support comporte deux parties (1A,1B) aptes à être écartées l'une de l'autre pour le placement de barrettes (6), et au moins un moyen de solidarisation (7) des parties dans une position rapprochée l'une de l'autre. 8. Control part according to any one of claims 3 to 7, characterized in that the support comprises two parts (1A, 1B) capable of being separated from one another for the placement of bars (6), and at least one securing means (7) for the parts in a position close to one another. 9. Pièce de contrôle suivant l'une quelconque des revendications 3 à 8, caractérisée en ce que les barrettes (6) ont une section transversale polygonale, avantageusement sensiblement carrée ou sensiblement rectangulaire, voire trapézoïdale, de hauteur comprise entre 2 et 15mm et de largeur comprise entre 2 et 20 mm. 9. Control piece according to any one of claims 3 to 8, characterized in that the bars (6) have a polygonal cross section, advantageously substantially square or substantially rectangular, even trapezoidal, of height between 2 and 15mm and of width between 2 and 20 mm. 10. Pièce de contrôle suivant l'une quelconque des revendications 3 à 9, caractérisée <Desc/Clms Page number 14> en ce que les barrettes (6) sont réalisées en matériau à haute dureté, avantageusement en alliages à très haute dureté, en particulier en carbure de tungstène, en céramique ou en nitrure.  10. Control piece according to any one of claims 3 to 9, characterized  <Desc / Clms Page number 14>  in that the bars (6) are made of high hardness material, advantageously of alloys of very high hardness, in particular tungsten carbide, ceramic or nitride. 11. Pièce de contrôle suivant l'une quelconque des revendications 3 à 10, caractérisée en ce qu'une ou plusieurs barrettes (61) obturent partiellement la fenêtre (5) et servent de moyens de contrôle de l'ouverture (LF) de la fenêtre (5).   11. Control piece according to any one of claims 3 to 10, characterized in that one or more bars (61) partially close the window (5) and serve as means for controlling the opening (LF) of the window (5). 12. Distributeur suivant la revendication 2, caractérisé en ce que les bras du distributeur sont constitués de blochets (20) réalisés en un matériau présentant une résistance à l'abrasion . 12. A dispenser according to claim 2, characterized in that the arms of the dispenser consist of blocks (20) made of a material having an abrasion resistance. 13. Distributeur suivant la revendication 2 ou 12, caractérisé en ce que le distributeur comporte un plateau (22), une couronne (23), une série de blochets (20) destinés à être placés entre le plateau (22) et la couronne (23), et une série de moyens (24) pour solidariser la couronne au plateau et pour solidariser les blochets (20) à la couronne (23) et/ou au plateau (22). 13. Distributor according to claim 2 or 12, characterized in that the distributor comprises a plate (22), a crown (23), a series of blocks (20) intended to be placed between the plate (22) and the crown ( 23), and a series of means (24) for securing the crown to the plate and for securing the blocks (20) to the crown (23) and / or to the plate (22). 14. Distributeur suivant la revendication 12 ou 13, caractérisé en ce que les blochets (20) présente un passage ou trou axial (25) destiné à recevoir une tige (24) ou un élément utilisé pour solidariser la couronne (23) au plateau (22). 14. Distributor according to claim 12 or 13, characterized in that the blocks (20) has an axial passage or hole (25) intended to receive a rod (24) or an element used to secure the crown (23) to the plate ( 22). 15. Distributeur suivant l'une des revendications 12 à 14, caractérisé en ce que le plateau (22) et/ou la couronne (23) présentent des creux (22A,23A) pour recevoir l'extrémité des blochets (20). 15. Distributor according to one of claims 12 to 14, characterized in that the plate (22) and / or the crown (23) have recesses (22A, 23A) for receiving the end of the blocks (20). 16. Distributeur suivant l'une des revendications 12 à 15, caractérisé en ce que les bras ou les blochets (20A) sont recouverts d'une jaquette amovible (20B), avantageusement en U et réalisé en matériau à haute dureté résistant à l'usure. <Desc/Clms Page number 15> 16. Distributor according to one of claims 12 to 15, characterized in that the arms or the blocks (20A) are covered with a removable jacket (20B), advantageously in U and made of high hardness material resistant to wear.  <Desc / Clms Page number 15>   17. Système d'admission de grenailles pour une turbine de grenaillage centrifuge, ledit système comportant au moins un élément suivant l'une quelconque des revendications 1 à 16, avantageusement au moins une pièce de contrôle suivant l'une quelconque des revendications 3 à 11. 17. Shot intake system for a centrifugal shot blasting turbine, said system comprising at least one element according to any one of claims 1 to 16, advantageously at least one control piece according to any one of claims 3 to 11 . 18. Système suivant la revendication 17, caractérisé en ce qu'il comporte au moins une pièce de contrôle (1) suivant l'une des revendications 3 à 11et un distributeur (2) destiné à être monté rotatif par rapport à la pièce de contrôle (1), ledit distributeur (2) étant un distributeur suivant l'une des revendications 2 et 12 à 16. 18. System according to claim 17, characterized in that it comprises at least one control part (1) according to one of claims 3 to 11 and a distributor (2) intended to be rotatably mounted relative to the control part (1), said distributor (2) being a distributor according to one of claims 2 and 12 to 16. 19. Système suivant la revendication 16 ou 17, caractérisé en ce que les bras du distributeur sont constitués de blochets (20) réalisés en un matériau présentant une résistance à l'abrasion au moins sensiblement égale à celle des barrettes de protection (6) de la pièce de contrôle (1). 19. The system of claim 16 or 17, characterized in that the distributor arms consist of blocks (20) made of a material having an abrasion resistance at least substantially equal to that of the protective bars (6) of the control piece (1). 20. Système suivant l'une des revendications 16 à 19, caractérisé en ce que les bras ou les blochets sont recouverts d'une jaquette amovible (20B), avantageusement en U et réalisé en matériau à haute dureté résistant à l'usure. 20. System according to one of claims 16 to 19, characterized in that the arms or blocks are covered with a removable jacket (20B), advantageously in U and made of high hardness material resistant to wear. 21. Turbine de grenaillage centrifuge comportant un système suivant l'une des revendications 16 à 20 . 21. Centrifugal blasting turbine comprising a system according to one of claims 16 to 20. 22. Procédé de grenaillage dans lequel on utilise une turbine suivant la revendication précédente. 22. Shot peening method in which a turbine is used according to the preceding claim. 23. Procédé de grenaillage suivant la revendication précédente, caractérisé en ce que lors du remplacement d'une ou de palettes usées de la turbine, on contrôle et on remplace la face de barrettes usées par une face de barrettes non usées ou par une face <Desc/Clms Page number 16> non usée des barrettes et/ou la face usée d'un blochet par une face non usée d'un blochet et/ou la face usée d'une jaquette par une face non usée d'une jaquette. 23. Shot blasting method according to the preceding claim, characterized in that when replacing one or more worn blades of the turbine, the face of worn bars is checked and replaced by a face of unused bars or by a face  <Desc / Clms Page number 16>  unworn bars and / or the worn side of a blanket by an unworn side of a blanket and / or the worn side of a dust jacket by an unused side of a dust jacket.
BE2002/0628A 2002-11-04 2002-11-04 Control room and distributor for turbine power centrifugal blasting and use. BE1015168A3 (en)

Priority Applications (4)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE2002/0628A BE1015168A3 (en) 2002-11-04 2002-11-04 Control room and distributor for turbine power centrifugal blasting and use.
AT03447269T ATE345901T1 (en) 2002-11-04 2003-10-30 CONTROL PIECE AND DISTRIBUTOR FOR MATERIAL SUPPLY TO THE SANDBLASTING SYSTEM WITH EXHAUST WHEEL AND ITS APPLICATION
EP03447269A EP1419854B1 (en) 2002-11-04 2003-10-30 Control piece and distributor for abrasive material feeding into a machine with a throwing wheel and its use
DE60309813T DE60309813T2 (en) 2002-11-04 2003-10-30 Inspection piece and distributor for feeding material to the blast machine with blast wheel and its application

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE2002/0628A BE1015168A3 (en) 2002-11-04 2002-11-04 Control room and distributor for turbine power centrifugal blasting and use.

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1015168A3 true BE1015168A3 (en) 2004-10-05

Family

ID=32111406

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE2002/0628A BE1015168A3 (en) 2002-11-04 2002-11-04 Control room and distributor for turbine power centrifugal blasting and use.

Country Status (4)

Country Link
EP (1) EP1419854B1 (en)
AT (1) ATE345901T1 (en)
BE (1) BE1015168A3 (en)
DE (1) DE60309813T2 (en)

Families Citing this family (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US6949014B2 (en) * 2003-11-17 2005-09-27 Wheelabrator Group, Inc. Control cage for abrasive blast wheel
PT2829360E (en) * 2013-07-19 2016-01-22 Prefer Equipamentos Para Decapagem Lda Control cage for a shot blasting turbine and components

Citations (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
GB2285938A (en) * 1994-01-28 1995-08-02 Anthony Patrick Philippson Throwing wheel for an abrasion machine having separable core to enable reversible mounting in the machine so that both blade faces can be used

Patent Citations (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
GB2285938A (en) * 1994-01-28 1995-08-02 Anthony Patrick Philippson Throwing wheel for an abrasion machine having separable core to enable reversible mounting in the machine so that both blade faces can be used

Also Published As

Publication number Publication date
DE60309813D1 (en) 2007-01-04
ATE345901T1 (en) 2006-12-15
DE60309813T2 (en) 2007-08-02
EP1419854A1 (en) 2004-05-19
EP1419854B1 (en) 2006-11-22

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1257365B1 (en) Device for spraying a coating product and spraying rotary element for same
EP2366060B1 (en) Fan for a turbomachine including a balancing system with blind holes for housing weights, and corresponding turbomachine
FR2789449A1 (en) AXIAL FLOW FAN
EP0428464B1 (en) Cylinder for single-roll or twin-roll continuous caster
BE1004573A4 (en) Process for producing a piece bimetallic foundry and wear piece made thereby.
FR2481740A1 (en) ROTOR BOLT FOR ROTOR BLADE
FR2657655A1 (en) Vacuum pump with helically threaded cylinders
FR2798708A1 (en) HYBRID BALL BEARING WITH OBLIQUE CONTACT AND AXIAL BIT WITH THE SAME
FR2761280A1 (en) CUTTING MECHANISM OF A DOCUMENT DESTROYER
BE1015168A3 (en) Control room and distributor for turbine power centrifugal blasting and use.
CA2386372C (en) Continuous casting roll for metal strip comprising a cooling circuit
FR2484014A1 (en) ROTOR BLADE WITH HEAD CONSISTING OF COOLING PLATES
FR2667120A1 (en) TELESCOPIC JOINT TRANSMISSION JOINT AND METHODS OF MAKING A SINGLE TRACK ELEMENT, IN PARTICULAR FOR SUCH A JOINT.
WO2005065887A1 (en) High-performance shot blasting turbine with reversible blades
FR2815280A1 (en) Grit blasting machine comprises annular enclosure, which receives part to be blasted, and several vibrating surfaces which transmit kinetic energy to projectiles in enclosure
FR2850237A1 (en) Cutting head for brush cutter comprises passage for cutting wire and movable wire locking element having hollow profile transverse to wire in contact with locking element
FR2574000A1 (en) Impact crusher for rock etc.
FR2846897A1 (en) Grinding tool for grinding edge of electrode of welding, has cutting ridge extracting chipping during rotation of body, and dug out grooves in scrapper blade across ridge dividing chipping formation
EP1019221B1 (en) Abrasive disk
BE1009998A3 (en) Rotor for a crusher percussion.
EP4115498A1 (en) Rotor for an axial flux electromagnetic machine
FR2527681A1 (en) BLADE FOR MOBILE WHEELS OF ROTARY-OPERATING MACHINE
FR2565850A1 (en) Wall with slits for tubular grinder
BE522716A (en)
FR2737979A1 (en) DEVICE FOR SNAILING BODIES OF DIFFERENT NATURE

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Effective date: 20041130

RE Patent lapsed

Effective date: 20041130