BE1011826A3 - System carpeting or carpet tiles. - Google Patents

System carpeting or carpet tiles. Download PDF

Info

Publication number
BE1011826A3
BE1011826A3 BE9700326A BE9700326A BE1011826A3 BE 1011826 A3 BE1011826 A3 BE 1011826A3 BE 9700326 A BE9700326 A BE 9700326A BE 9700326 A BE9700326 A BE 9700326A BE 1011826 A3 BE1011826 A3 BE 1011826A3
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
carpet
hook
hooks
laying
carpet tiles
Prior art date
Application number
BE9700326A
Other languages
French (fr)
Inventor
Klaus Holzel
Friedrich Beyer
Achim Werner
Hans-Gerd Beye
Original Assignee
Vorwerk Co Interholding
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Vorwerk Co Interholding filed Critical Vorwerk Co Interholding
Application granted granted Critical
Publication of BE1011826A3 publication Critical patent/BE1011826A3/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A47FURNITURE; DOMESTIC ARTICLES OR APPLIANCES; COFFEE MILLS; SPICE MILLS; SUCTION CLEANERS IN GENERAL
    • A47GHOUSEHOLD OR TABLE EQUIPMENT
    • A47G27/00Floor fabrics; Fastenings therefor
    • A47G27/04Carpet fasteners; Carpet-expanding devices ; Laying carpeting; Tools therefor
    • A47G27/0475Laying carpet tiles
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A47FURNITURE; DOMESTIC ARTICLES OR APPLIANCES; COFFEE MILLS; SPICE MILLS; SUCTION CLEANERS IN GENERAL
    • A47GHOUSEHOLD OR TABLE EQUIPMENT
    • A47G27/00Floor fabrics; Fastenings therefor
    • A47G27/04Carpet fasteners; Carpet-expanding devices ; Laying carpeting; Tools therefor
    • A47G27/0437Laying carpeting, e.g. wall-to-wall carpeting
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A47FURNITURE; DOMESTIC ARTICLES OR APPLIANCES; COFFEE MILLS; SPICE MILLS; SUCTION CLEANERS IN GENERAL
    • A47GHOUSEHOLD OR TABLE EQUIPMENT
    • A47G27/00Floor fabrics; Fastenings therefor
    • A47G27/04Carpet fasteners; Carpet-expanding devices ; Laying carpeting; Tools therefor
    • A47G27/0437Laying carpeting, e.g. wall-to-wall carpeting
    • A47G27/0468Underlays; Undercarpets

Landscapes

  • Carpets (AREA)

Abstract

Système de pose de tapis ou de dalles de tapis, comprenant un élément de tapis (2) et un agrippant (1), dans lequel l'élément de tapis (2) présente sur sa face inférieure une structure de boucles et l'élément agrippant possède sur sa face supérieure une structure de crochets et est pourvu sur sa face inférieure d'un adhésif pour la fixation par adhésion sur un sol, la structure de crochets étant réalisée par rapport à la structure de boucles de façon qu'environ un rapport de 1/4 entre les boucles et les crochets soit obtenu, pour une longueur de boucle de 1 à 3 mm.System for laying carpets or carpet tiles, comprising a carpet element (2) and a gripper (1), in which the carpet element (2) has on its underside a loop structure and the gripping element has on its upper face a structure of hooks and is provided on its lower face with an adhesive for fixing by adhesion to a floor, the structure of hooks being produced relative to the structure of loops so that about a ratio of 1/4 between the loops and the hooks is obtained, for a loop length of 1 to 3 mm.

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   "Système de pose de tapis ou de dalles de tapis."
L'invention concerne un système de pose de tapis ou de dalles de tapis, comprenant un élément de tapis et un élément agrippant,   l'élément   de tapis présentant sur sa face   inféneure   une structure de boucles et l'élément agrippant présentant sur sa face supérieure une structure de crochets et étant pourvu sur sa face Inférieure d'un adhésif pour la fixation par collage sur un sol
De tels systèmes de pose sont connus Et certes aussi bien en ce qui concerne une pose de dalles qu'en principe une pose de toute une surface On peut se référer par exemple au brevet   GB-1     546 901   En outre, en ce qui concerne une pose avec des bandes agrippantes, on peut aussi se référer au brevet GB-1 187 103. 



   Tandis que, pour des zones de sol peu sollicitées, une pose par bandes agrippantes est suffisante, Il est recommandé, pour des zones de sol fortement sollicitées, une adhérence sensiblement complète au moyen d'un   élément agrippant.   Les systèmes, dans la mesure où ils sont connus, ne sont cependant pas encore satisfaisants sous cet aspect. 



   En partant de cela, l'invention se préoccupe du problème technique d'indiquer un système de pose de tapis ou de dalles de tapis avantageux en particulier pour des zones fortement sollicitées
Ce problème technique est résolu tout d'abord et essentiellement par l'objet de la revendication 1, où il est indiqué que, pour une adhésion suffisante de l'élément de tapis même dans le cas d'une forte sollicitation, la structure de crochets est réalisée par rapport à 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 la structure de boucles de manière à obtenir approximativement un rapport de 1/4 entre les boucles et les crochets, pour une longueur de boucles de 1 à 3 mm. Une longueur de boucles d'environ 2 mm est préférée. D'autre part, il est avantageux que les boucles soient obtenues par des groupes de fibres embrouillées maintenues aux distances citées par des points de couture.

   Suivant une autre forme de réalisation, il est aussi prévu que les crochets soient réalisés chacun sous la forme de crochets doubles Les crochets se dressent dans ce cas en partant d'une zone de racine commune et en divergeant vers le haut. En ce qui concerne la forme de réalisation des crochets, on peut se référer en particulier également au US-A-5.315. 740.

   Le contenu de cette publication est intégré totalement dans la description de la présente demande, dans le but d'adopter les particularités de la demande prise en compte dans les revendications de la présente demande La forme de réalisation de crochets est préférée en particulier avec la condition que, en partant d'une zone de racine commune, deux crochets dirigés en sens opposés soient réalisés, chaque crochet correspondant sensiblement à la géométrie telle qu'elle est représentée sur la figure 8 de la publication prise en compte En ce qui concerne la hauteur de boucle, il est prévu, dans une autre forme de réalisation préférée, que celle-ci corresponde approximativement à une hauteur de crochet Avec une hauteur de boucle, on parle ici de la hauteur ou de la profondeur du tapis dans laquelle les fibres embrouillées isolées, réunies en un macrofil,

   s'étendent L'assemblage est donné sensiblement uniquement par les points de couture précités Sous ce rapport, il est aussi préféré que la structure de crochets soit sensiblement réalisée sur toute la surface par rapport à la structure de boucles de l'élément de tapis correspondant A la différence de cela, l'invention a cependant aussi une signification lorsque les propriétés et rapports indiqués par ailleurs sont réalisés pour une partie à crochets qui correspond à une bande agrippante courante. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 Suivant une autre forme de réalisation préférée, la structure de crochets est constituée en matière synthétique, comme décrit également dans le brevet US pris en compte.

   Dans ce cas, les crochets sont réalisés de manière à s'étendre vers le haut à partir d'un substrat de type feuille Globalement, on peut fabriquer une telle partie à crochets dans un procédé d'extrusion. Sous ce rapport, il est par ailleurs avantageux que la structure de crochets   soit réalisée   sur la feuille de matière synthétique en laissant des zones exemptes de crochets Les zones exemptes de crochets peuvent être en forme d'îlots, donc être entourées du côté des bords sensiblement totalement par des zones pourvues de crochets En outre, la structure de crochets peut cependant aussi être en forme d'îlots et donc les zones sans crochets forment une structure continue Suivant une autre particularité, la structure de crochets et les zones exemptes de crochets peuvent aussi être prévues en échiquier ou en damier à cases losangiques.

   La répartition de l'adhésif sur la face arrière de l'élément à crochets peut aussi être réalisée de la même manière C'est-à-dire qu'il peut y avoir des zones dans lesquelles aucun adhésif n'est appliqué Les mêmes rapports et structures que décrits précédemment pour la structure de crochets peuvent être réalisés Ces structures peuvent être prévues en coincidence avec les structures de crochets correspondantes sur la face supérieure, ou encore en alternance avec elles Un autre principe particulier de l'invention concerne le recouvrement de l'élément à crochets sur la face crochets. Le recouvrement est donné par un papier crêpé qui présente une face adhésive et sur laquelle est appliqué un non-tissé textile léger Au moyen de ce non-tissé textile léger la bande s'accroche aux crochets de l'élément à crochets.

   Par une traction courante sur le papier crêpé on peut à nouveau le retirer Dans ce cas, un recouvrement en forme de ruban avec le papier crêpé ou un recouvrement de surface total, correspondant aux dimensions de l'élément à crochets, peut être prévu dans le cas de grands éléments à 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 crochets. Une autre forme de réalisation avantageuse du recouvrement à l'élément à crochets consiste en un simple non-tissé mince. Le papier crêpé est abandonné, mais la couche de non-tissé est renforcée en tant que telle et rendue cohérente de façon qu'elle puisse être retirée des crochets sans se déchirer. Une épaisseur de non-tissé correspond approximativement à une moitié d'une hauteur libre d'un crochet.

   Lors de la pose du tapis, on procède à présent de préférence de telle façon que, sur un côté adjacent à une paroi de la chambre,   l'élément   à crochets soit tout d'abord débarrassé sur sa face adhésive d'un peu de la feuille de recouvrement et que l'élément à crochets soit collé sur le sol.

   Ensuite, l'élément à crochets est tiré par-dessus la surface de sol à recouvrir sans que par ailleurs le recouvrement ne soit déjà ôté de la face adhésive Cela s'effectue aussi dans le cas d'un côté crochets recouvert, donc lors d'une application de papier crêpé avec face inférieure en nontissé ou simplement d'une couche de non-tissé sur la face crochets, comme décrit ci-dessus Ensuite, du côté extrémité de l'élément à crochets, la feuille de protection est à nouveau un peu enlevée de la face adhésive et, avec une certaine tension,   l'élément   à crochets est collé de ce côté sur le sol de façon à obtenir une couche tendue de l'élément à crochets Ensuite, du côté supérieur, le tapis est appliqué et mesuré et adapté à la géométrie de pose Par ailleurs, ensuite, sur la face inférieure de l'élément à crochets,

   la feuille adhésive est totalement éliminée. En raison de la facilité d'élimination de la feuille adhésive, il n'est pas nécessaire de retirer à nouveau l'élément à crochets. On peut simplement, à l'emplacement de départ disposé de manière recouvrante, tirer davantage le recouvrement vers l'extérieur d'une manière appropriée et soutirer celui-ci totalement et ainsi l'extraire de la face inférieure à partir de l'espace entre l'élément à crochets et le sol. Ensuite, le recouvrement des crochets est éliminé du côté supérieur et enfin le tapis est simplement appliqué. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   L'invention va être expliquée d'une manière plus détaillée dans la suite à l'aide des dessins annexés qui représentent cependant uniquement des exemples de réalisation
La figure 1 représente, à un fort agrandissement en perspective, une zone partielle d'un élément à crochets et une zone partielle d'un élément à boucles adjacent. 



   La figure 2 représente une vue en perspective d'un ruban agnppant comme élément à crochets sur lequel, pour le recouvrement. une bande de papier crêpé avec un revêtement de non-tissé sur la face inférieure est appliquée, en étant partiellement retirée
La figure 3 est une vue schématique d'un élément à crochets avec des zones partiellement sans crochets. 



   La figure 4 représente une forme de réalisation alternative d'un élément à crochets avec recouvrement sur la face crochets. 



   Un système de pose de tapis ou de dalles de tapis est décrit et représenté et il est constitué d'un élément agrippant 1 et d'un élément de tapis 2 directement relié au tapis ou à la dalle de tapis En ce qui concerne le tapis on se référera pour le détail à la   EP-A-0   595 063 Le contenu de cette demande de brevet européen est ici totalement incorporé dans la divulgation de la présente demande, également dans le but d'englober les particularités de la demande de brevet citée,   pnse   en compte, dans les revendications de la présente demande
L'élément à boucles est constitué, en ce qui concerne les particularités   Intéressantes pnoritairement,

     de fibres embrouillées 3 qui sont réunies à la manière de fils et qui s'étendent sensiblement sur toute une largeur ou longueur d'un élément à boucles Ces fibres embrouillées 3 sont réunies à distances régulières par des points de couture, c'est-àdire des fils 4 qui s'étendent transversalement aux fibres embrouillées 3. La distance entre deux fils 4 dans la direction longitudinale d'un   bnn   de fibres   embrouillées   est d'environ 0,5 à 4 mm, de préférence d'environ 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 
2 mm. Le nombre de fibres des fibres embrouillées 3 dans un faisceau réuni par un fil 4 dépend du titre, de la finesse du fil Il est compris entre
100 et 300, par rapport à un titre de 15 DEN à 5,6 DEN.

   La largeur d'un groupe de fibres embrouillées 3, c'est-à-dire l'extension d'un fil 4 entre deux piqûres, est mesurée de façon à obtenir 3 à 15 longueurs de fils (entre deux piqûres) par centimètre Environ 6 longueurs par centimètre sont préférées. 



   Dans l'élément à crochets 1 adjacent, généralement environ quatre têtes de crochet 5 sont réalisées dans cette zone, c'est-àdire d'une façon adjacente aux fibres embrouillées 3 réunies entre deux fils transversaux Ainsi qu'on peut le voir, les têtes de crochet 5 font saillie d'une zone de racine sensiblement commune et s'étendent latéralement en sens inverses l'une par rapport à l'autre. 



   L'élément à crochets 1 est constitué d'une partie de matière synthétique en forme de feuille, une face revers 6 de l'élément à crochets étant recouverte de matière adhésive. Cette face est, avant la pose, recouverte d'une feuille de protection qui d'une manière habituelle présente une couche séparatrice, par exemple une couche de silicone. 



   L'élément à crochets 1 est cependant d'autre part également pourvu du côté supérieur tout d'abord d'un recouvrement de protection. C'est représenté de manière plus détaillée sur la figure 2. 



   La figure 2 montre un élément à crochets en forme de ruban l'qui présente un recouvrement de protection 7 sous la forme d'une bande de papier crêpé Il est apparu d'une manière surprenante que le papier crêpé représente très peu un obstacle dans les conditions de pose, tandis qu'on en arrive à ce que le tapis soit posé tout d'abord sur les éléments à crochets 1, l'lorsque le recouvrement de protection 7 est encore présent, et ensuite seulement, pour la pose définitive, le recouvrement de protection 7 est ôté. Lors de la première pose d'essai, il est souhaitable que le recouvrement de protection 7 charge aussi peu 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 que possible Cela est obtenu avec le recouvrement de protection 7 décrit ici. 



   Le ruban de papier crêpé 7 est, sur sa face inférieure, pourvu d'une couche adhésive sur laquelle est appliqué un mince nontissé 8 Au moyen du non-tissé   8,   le recouvrement de protection adhère sur les crochets 5 de   l'élément   à crochets 1'. 



   Suivant une autre forme de réalisation, l'élément à crochets 1 ou l'peut être adapté de manière grossière sensiblement au plan d'un espace dans lequel le tapis ou les dalles de tapis sont à poser ou peut encore en tout cas couvrir des sections Importantes de l'espace
Sous ce rapport, il est en outre préféré, comme indiqué sur la figure 3, qu'un élément à crochets 1"soit pourvu de zones sans crochets 9. Celles-ci sont réalisées à la manière d'îlots dans l'exemple de réalisation. 



   De la même manière le recouvrement de matière adhésive peut être réalisé uniquement partiellement sur le côté dos de   l'élément   à crochets 1, l'ou 1"Il est cependant recommandé de réaliser en tout cas du côté bord de l'élément à crochets une bande de matière adhésive périphérique. 



   La pose peut avoir lieu aussi bien de corps de tapis de surface totale que de dalles de tapis. Les dalles de tapis ayant une longueur de côté de 64 cm, dans une forme de réalisation globalement carrée, sont préférées Des dalles de tapis de ce genre ayant une longueur de côté de 32 cm sont aussi courantes
Sur la figure 4, on a représenté un autre élément à crochets 1"', qui se différencie de   l'élément   à crochets représenté sur la figure 2 par le recouvrement 7'sur le côté crochets Le recouvrement 7'est constitué, dans l'exemple de réalisation suivant la figure 4,

   d'une couche de non-tissé cohérente en SOI La couche de non-tissé elle-même est le recouvrement de l'élément à crochets Un autre recouvrement de la 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 couche de non-tissé n'est pas effectué Le papier crêpé suivant la forme de réalisation suivant la figure 2 est abandonné. Cependant pour cela la couche de non-tissé en tant que telle est renforcée
Toutes les particularités décrites sont importantes pour l'invention Dans la divulgation de la demande, on a incorporé aussi le contenu des documents de priorité annexés (copie de la demande de priorité) dans le but d'englober les particularités de ces documents dans les revendications de la présente demande.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   "System for laying carpets or carpet tiles."
The invention relates to a system for laying carpets or carpet tiles, comprising a carpet element and a gripping element, the carpet element having on its lower face a loop structure and the gripping element having on its upper face. a structure of hooks and being provided on its lower face with an adhesive for fixing by gluing to a floor
Such laying systems are known and certainly both with regard to the laying of slabs and in principle the laying of an entire surface. Reference may be made, for example, to patent GB-1,546,901. Furthermore, with regard to a installation with gripping strips, one can also refer to patent GB-1,187,103.



   While, for areas of low demand, a pose by gripping strips is sufficient, It is recommended, for zones of strongly stressed soil, a substantially complete adhesion by means of a gripping element. The systems, as far as they are known, are not yet satisfactory in this aspect, however.



   On the basis of this, the invention is concerned with the technical problem of indicating an advantageous system for laying carpets or carpet tiles, in particular for highly stressed areas.
This technical problem is solved first and foremost by the subject of claim 1, where it is indicated that, for sufficient adhesion of the carpet element even in the event of high stress, the structure of hooks is performed with respect to

 <Desc / Clms Page number 2>

 the loop structure so as to obtain approximately a ratio of 1/4 between the loops and the hooks, for a loop length of 1 to 3 mm. A loop length of about 2 mm is preferred. On the other hand, it is advantageous that the loops are obtained by groups of scrambled fibers maintained at the distances mentioned by stitching.

   According to another embodiment, it is also intended that the hooks are each produced in the form of double hooks. The hooks stand in this case starting from a common root zone and diverging upwards. With regard to the embodiment of the hooks, reference may in particular also be made to US-A-5,315. 740.

   The content of this publication is fully integrated into the description of this request, with the aim of adopting the features of the request taken into account in the claims of this request The embodiment of hooks is preferred in particular with the condition that, starting from a common root zone, two hooks directed in opposite directions are made, each hook corresponding substantially to the geometry as shown in Figure 8 of the publication taken into account With regard to the height loop, it is expected, in another preferred embodiment, that it corresponds approximately to a hook height With a loop height, we are talking here of the height or depth of the carpet in which the scrambled fibers isolated , gathered in a macrofil,

   extend The assembly is given substantially only by the aforementioned sewing stitches In this respect, it is also preferred that the hook structure is substantially formed over the entire surface relative to the loop structure of the corresponding carpet element Unlike this, the invention however also has a meaning when the properties and ratios indicated elsewhere are produced for a part with hooks which corresponds to a common gripping strip.

 <Desc / Clms Page number 3>

 According to another preferred embodiment, the hook structure is made of synthetic material, as also described in the US patent taken into account.

   In this case, the hooks are produced so as to extend upwards from a sheet-type substrate. Overall, such a hook part can be manufactured in an extrusion process. In this respect, it is also advantageous for the hook structure to be produced on the sheet of synthetic material, leaving areas free of hooks. The areas free of hooks can be in the form of islands, therefore being surrounded on the edge side substantially. totally by areas provided with hooks In addition, the structure of hooks can however also be in the form of islands and therefore the areas without hooks form a continuous structure According to another particularity, the structure of hooks and the areas free of hooks can also be provided in a chessboard or checkerboard with diamond boxes.

   The distribution of the adhesive on the rear face of the hook element can also be carried out in the same way, that is to say that there may be areas in which no adhesive is applied. The same ratios. and structures as described above for the hook structure can be produced. These structures can be provided in coincidence with the corresponding hook structures on the upper face, or alternately with them. Another particular principle of the invention relates to the covering of the hook element on the hook side. The covering is given by a crepe paper which has an adhesive side and to which a light textile non-woven is applied. By means of this light textile non-woven the strip hangs on the hooks of the hook element.

   By common traction on the crepe paper it can be removed again. In this case, a ribbon-shaped covering with the crepe paper or a total surface covering, corresponding to the dimensions of the hook element, can be provided in the case of large elements to

 <Desc / Clms Page number 4>

 hooks. Another advantageous embodiment of the covering with the hook element consists of a simple thin nonwoven. The crepe paper is abandoned, but the nonwoven layer is reinforced as such and made coherent so that it can be removed from the hooks without tearing. A thickness of nonwoven corresponds approximately to half a free height of a hook.

   When laying the carpet, it is now preferably done in such a way that, on one side adjacent to a wall of the chamber, the hook element is first of all freed on its adhesive side of the cover sheet and the hook element is glued to the floor.

   Then, the hook element is pulled over the floor surface to be covered without, moreover, the covering being already removed from the adhesive face. This is also carried out in the case of a covered hook side, therefore during '' an application of crepe paper with a nonwoven underside or simply a layer of nonwoven on the hook side, as described above Then, on the end side of the hook element, the protective sheet is again slightly removed from the adhesive side and, with some tension, the hook element is glued on this side to the floor so as to obtain a stretched layer of the hook element Then, on the upper side, the carpet is applied and measured and adapted to the installation geometry Furthermore, then, on the underside of the hook element,

   the adhesive sheet is completely eliminated. Due to the ease of removal of the adhesive sheet, there is no need to remove the hook member again. One can simply, at the starting location arranged in an overlapping manner, further pull the covering outwards in an appropriate manner and withdraw it completely and thus extract it from the underside from the space between the hook element and the floor. Then the covering of the hooks is eliminated on the upper side and finally the carpet is simply applied.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   The invention will be explained in more detail below with the aid of the appended drawings which however only represent exemplary embodiments
FIG. 1 represents, at a large enlargement in perspective, a partial zone of a hook element and a partial zone of an adjacent loop element.



   2 shows a perspective view of a ribbon agnppant as hook element on which, for recovery. a strip of crepe paper with a non-woven coating on the underside is applied, being partially removed
Figure 3 is a schematic view of a hook element with areas partially without hooks.



   FIG. 4 shows an alternative embodiment of a hook element with overlap on the hook face.



   A system for laying carpets or carpet tiles is described and shown and it consists of a gripping element 1 and a carpet element 2 directly connected to the carpet or to the carpet tile. Refer for detail to EP-A-0 595 063 The content of this European patent application is here fully incorporated into the disclosure of the present application, also with the aim of encompassing the particular features of the cited patent application, Consider this in the claims of this application
The element with loops is constituted, with regard to the peculiarly interesting features,

     of scrambled fibers 3 which are joined in the manner of threads and which extend substantially over a whole width or length of a loop element These scrambled fibers 3 are joined at regular distances by stitching, that is to say threads 4 which extend transversely to the scrambled fibers 3. The distance between two threads 4 in the longitudinal direction of a bnn of scrambled fibers is approximately 0.5 to 4 mm, preferably approximately

 <Desc / Clms Page number 6>

 
2 mm. The number of fibers of the scrambled fibers 3 in a bundle joined by a wire 4 depends on the title, the fineness of the wire It is between
100 and 300, compared to a titer of 15 DEN to 5.6 DEN.

   The width of a group of tangled fibers 3, that is to say the extension of a thread 4 between two bites, is measured so as to obtain 3 to 15 lengths of threads (between two bites) per centimeter approximately 6 lengths per centimeter are preferred.



   In the adjacent hook element 1, generally around four hook heads 5 are produced in this zone, that is to say in an adjacent manner to the scrambled fibers 3 joined between two transverse wires As can be seen, the hook heads 5 project from a substantially common root zone and extend laterally in opposite directions to each other.



   The hook element 1 consists of a part of sheet-like synthetic material, a reverse side 6 of the hook element being covered with adhesive material. This face is, before installation, covered with a protective sheet which in a usual manner has a separating layer, for example a layer of silicone.



   The hook element 1 is however also also provided on the upper side first of all with a protective covering. This is shown in more detail in Figure 2.



   FIG. 2 shows a hook-shaped element in the form of a ribbon which has a protective covering 7 in the form of a strip of crepe paper. It has surprisingly appeared that crepe paper represents very little obstacle in the installation conditions, while we arrive at the fact that the carpet is first placed on the hook elements 1, the when the protective covering 7 is still present, and only then, for the final installation, the protective cover 7 is removed. During the first test installation, it is desirable that the protective covering 7 loads as little

 <Desc / Clms Page number 7>

 as possible This is achieved with the protective cover 7 described here.



   The crepe paper tape 7 is, on its underside, provided with an adhesive layer to which a thin nonwoven is applied 8 By means of the nonwoven 8, the protective covering adheres to the hooks 5 of the hook element 1 '.



   According to another embodiment, the hook element 1 or the can be roughly adapted substantially to the plane of a space in which the carpet or carpet tiles are to be laid or can in any case still cover sections Important space
In this respect, it is further preferred, as indicated in FIG. 3, that a hook element 1 "is provided with zones without hooks 9. These are produced in the manner of islands in the embodiment example .



   In the same way the covering of adhesive material can be carried out only partially on the back side of the hook element 1, or 1 "It is however recommended to carry out in any case on the edge side of the hook element strip of peripheral adhesive material.



   The laying can take place as well of carpet body of total surface as of carpet tiles. Carpet tiles having a side length of 64 cm, in a generally square embodiment, are preferred. Carpet tiles of this kind having a side length of 32 cm are also common
In FIG. 4, another hook element 1 "'has been shown, which differs from the hook element represented in FIG. 2 by the cover 7' on the hook side The cover 7 is formed, in the exemplary embodiment according to FIG. 4,

   of a layer of SOI-coherent nonwoven The layer of nonwoven itself is the covering of the hook element Another covering of the

 <Desc / Clms Page number 8>

 layer of nonwoven is not carried out The crepe paper according to the embodiment according to FIG. 2 is abandoned. However for this the layer of nonwoven as such is reinforced.
All the features described are important for the invention. In the disclosure of the request, the content of the attached priority documents has also been incorporated (copy of the priority request) in order to include the features of these documents in the claims. of this application.


    

Claims (9)

REVENDICATIONS 1. Système de pose de tapis ou de dalles de tapis, comprenant un élément de tapis (2) et un élément agrippant (1), dans lequel l'élément de tapis (2) présente sur sa face inférieure une structure de boucles et l'élément agrippant possède sur sa face supérieure une structure de crochets et est pourvu sur sa face inférieure d'un adhésif pour la fixation par adhésion sur un sol, caractérisé en ce que, pour obtenir une adhésion suffisante de l'élément de tapis (2), même dans le cas d'une forte sollicitation, la structure de crochets est réalisée par rapport à la structure de boucles de façon qu'environ un rapport de 1/4 entre les boucles et les crochets soit obtenu, pour une longueur de boucle de 1 à 3 mm CLAIMS 1. System for laying carpets or carpet tiles, comprising a carpet element (2) and a gripping element (1), in which the carpet element (2) has on its underside a loop structure and the gripping element has on its upper face a structure of hooks and is provided on its lower face with an adhesive for fixing by adhesion to a floor, characterized in that, to obtain sufficient adhesion of the carpet element (2 ), even in the case of a high load, the hook structure is produced relative to the loop structure so that approximately a ratio of 1/4 between the loops and the hooks is obtained, for a loop length from 1 to 3 mm 2 Système de pose de tapis ou de dalles de tapis suivant la revendication 1, 2 carpet laying system or carpet tiles according to claim 1, caractérisé en ce que l'élément à crochets présente des crochets doubles characterized in that the hook element has double hooks 3 Système de pose de tapis ou de dalles de tapis suivant une ou plusieurs des revendications précédentes, caractérisé en ce qu'une hauteur de boucle correspond environ à une hauteur de crochet3 Carpet or carpet tile laying system according to one or more of the preceding claims, characterized in that a loop height corresponds approximately to a hook height 4 Système de pose de tapis ou de dalles de tapis suivant une ou plusieurs des revendications précédentes, caractérisé en ce que la structure de crochets est réalisée sensiblement sur toute la surface par rapport à la structure de boucles. 4 carpet laying system or carpet tiles according to one or more of the preceding claims, characterized in that the hook structure is formed substantially over the entire surface relative to the loop structure. 5 Système de pose de tapis ou de dalles de tapis suivant une ou plusieurs des revendications précédentes, caractérisé en ce que la structure de crochets est réalisée sur une feuille de matière synthétique en laissant des zones sans crochets 5 carpet laying system or carpet tiles according to one or more of the preceding claims, characterized in that the hook structure is formed on a sheet of synthetic material leaving areas without hooks 6 Système de pose de tapis ou de dalles de tapis suivant une ou plusieurs des revendications précédentes, caractérisé en ce que les zones sans crochets sont en forme d'îlots. <Desc/Clms Page number 10> 6 carpet laying system or carpet tiles according to one or more of the preceding claims, characterized in that the areas without hooks are in the form of islands.  <Desc / Clms Page number 10>   7. Système de pose de tapis ou de dalles de tapis suivant une ou plusieurs des revendications précédentes, caractérisé en ce que la structure de crochets est réalisée en forme d'îlots.  7. System for laying carpets or carpet tiles according to one or more of the preceding claims, characterized in that the hook structure is made in the form of islands. 8. Système de pose de tapis ou de dalles de tapis suivant une ou plusieurs des revendications précédentes, caractérisé en ce que l'élément à crochets est pourvu du côté crochets d'un recouvrement (7) en papier crêpé, la papier crêpé présentant une face adhésive et un nontissé léger textile (8) étant appliqué sur la face adhésive du papier crêpé.  8. System for laying carpets or carpet tiles according to one or more of the preceding claims, characterized in that the hook element is provided on the hook side with a covering (7) of crepe paper, the crepe paper having a adhesive side and a light textile nonwoven (8) being applied to the adhesive side of the crepe paper. 9 Système de pose de tapis ou de dalles de tapis suivant une ou plusieurs des revendications précédentes, caractérisé en ce que l'élément à crochets est pourvu du côté crochets d'un recouvrement (7') en un simple non-tissé cohérent  9 carpet laying system or carpet tiles according to one or more of the preceding claims, characterized in that the hook element is provided on the hook side with a covering (7 ') in a single coherent nonwoven
BE9700326A 1996-04-09 1997-04-09 System carpeting or carpet tiles. BE1011826A3 (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE29606448U DE29606448U1 (en) 1996-04-09 1996-04-09 Carpet or carpet tile laying system

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1011826A3 true BE1011826A3 (en) 2000-02-01

Family

ID=8022324

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE9700326A BE1011826A3 (en) 1996-04-09 1997-04-09 System carpeting or carpet tiles.

Country Status (2)

Country Link
BE (1) BE1011826A3 (en)
DE (1) DE29606448U1 (en)

Families Citing this family (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0860543A3 (en) 1997-02-21 2001-06-20 VORWERK &amp; CO. INTERHOLDING GmbH Carpet
EP0898915A3 (en) 1997-08-19 2002-09-25 Vorwerk & Co. Interholding GmbH Carpet laying method
DE19752819C2 (en) * 1997-11-28 2001-02-22 Rockwool Mineralwolle Thermal insulation element

Citations (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
GB1546901A (en) * 1975-10-21 1979-05-31 Allied Chem Releasable carpet
WO1995003723A1 (en) * 1993-07-27 1995-02-09 Minnesota Mining And Manufacturing Company Fastener member with a dual purpose cover sheet

Patent Citations (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
GB1546901A (en) * 1975-10-21 1979-05-31 Allied Chem Releasable carpet
WO1995003723A1 (en) * 1993-07-27 1995-02-09 Minnesota Mining And Manufacturing Company Fastener member with a dual purpose cover sheet

Also Published As

Publication number Publication date
DE29606448U1 (en) 1997-08-07

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA1135003A (en) S-shaped fastener and method of making same
EP0777006B1 (en) Layered product comprising a warp- or weft knitted terry fabric glued to a support web and method for its manufacture
FR2997413A1 (en) TEXTILE TECHNICAL RIBBON TOWEL ROLLING ON HIMSELF AND RIPPERALLY TRANSVERSALLY COMPRISING A TRICOTE SUPPORT
BE1011826A3 (en) System carpeting or carpet tiles.
EP3353357B1 (en) Fastening system, for example for wall panels
OA10315A (en) Temporary surface coating especially for the circulation of machines on sandy or marshy ground
EP1376517A1 (en) Non-polluting display device, poster and panel for said device
EP2059153B1 (en) Device to facilitate moving a curtain with loops
FR2730150A1 (en) FLOOR COVERING, IN PARTICULAR AS A DOOR MAT
CN102448356A (en) Cleaning implement and cleaning body
FR2547714A1 (en) METHOD FOR MANUFACTURING A LAYER FOR FIXING CARPETS, CARPETS, CARPETTES OR THE LIKE AND FIXING LAYER THUS OBTAINED
FR3101645A1 (en) Process for manufacturing a two-tone interior coating for a motor vehicle
FR2794348A1 (en) Hook and loop fastening for disposable articles such as nappies has loops formed by parallel lines of stitches
FR2740957A1 (en) Skirt of table-cloth fixed to edge of table
EP0860160B1 (en) Hygiene article with a mechancial fastening system
CA2411743A1 (en) Protective and/or decorative mat for equipping a motor vehicle
EP2483083B9 (en) Decorated card
EP1366695A1 (en) Carpet assembly comprising a carpet and a device for attaching the carpet by a hook and loop-system
FR2767653A1 (en) Continuous roll of hooked pile fastening strip
FR2568920A3 (en) Floor covering with removable surface layer
FR2473953A1 (en) WORK, SUCH AS A CARPET, FOR FIXING TO A WORKING SURFACE, AND METHOD AND DEVICE FOR PRODUCING THE SAME
EP1985172B1 (en) Protective layer equipped with reinforced edges
FR2693222A1 (en) Concrete slab acoustic insulation - comprises unspun fibre layer threaded to sealing sheet placed on slab,with needles used to thread wires through fibre layer and its sealing sheet to fix them together
CH493075A (en) Insulating tape and its manufacturing process
WO2003105298A1 (en) Method for making a partitioned textile cladding and resulting partitioned textile cladding

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Effective date: 20050430

RE Patent lapsed

Effective date: 20050430