BE1006255A3 - An instrument intended for use by a golfer - Google Patents

An instrument intended for use by a golfer Download PDF

Info

Publication number
BE1006255A3
BE1006255A3 BE9200885A BE9200885A BE1006255A3 BE 1006255 A3 BE1006255 A3 BE 1006255A3 BE 9200885 A BE9200885 A BE 9200885A BE 9200885 A BE9200885 A BE 9200885A BE 1006255 A3 BE1006255 A3 BE 1006255A3
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
receiver
transmitter
instrument according
signal
player
Prior art date
Application number
BE9200885A
Other languages
French (fr)
Inventor
Christian Coene
John Heath
Original Assignee
Christian Coene
John Heath
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Christian Coene, John Heath filed Critical Christian Coene
Priority to BE9200885A priority Critical patent/BE1006255A3/en
Application granted granted Critical
Publication of BE1006255A3 publication Critical patent/BE1006255A3/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A63SPORTS; GAMES; AMUSEMENTS
    • A63BAPPARATUS FOR PHYSICAL TRAINING, GYMNASTICS, SWIMMING, CLIMBING, OR FENCING; BALL GAMES; TRAINING EQUIPMENT
    • A63B69/00Training appliances or apparatus for special sports
    • A63B69/36Training appliances or apparatus for special sports for golf
    • A63B69/3608Attachments on the body, e.g. for measuring, aligning, restraining
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A63SPORTS; GAMES; AMUSEMENTS
    • A63BAPPARATUS FOR PHYSICAL TRAINING, GYMNASTICS, SWIMMING, CLIMBING, OR FENCING; BALL GAMES; TRAINING EQUIPMENT
    • A63B69/00Training appliances or apparatus for special sports
    • A63B69/36Training appliances or apparatus for special sports for golf
    • A63B69/3614Training appliances or apparatus for special sports for golf using electro-magnetic, magnetic or ultrasonic radiation emitted, reflected or interrupted by the golf club
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A63SPORTS; GAMES; AMUSEMENTS
    • A63BAPPARATUS FOR PHYSICAL TRAINING, GYMNASTICS, SWIMMING, CLIMBING, OR FENCING; BALL GAMES; TRAINING EQUIPMENT
    • A63B2209/00Characteristics of used materials
    • A63B2209/10Characteristics of used materials with adhesive type surfaces, i.e. hook and loop-type fastener

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Physical Education & Sports Medicine (AREA)
  • Optical Communication System (AREA)

Abstract

An instrument intended for a golfer who wears a transmitter and a receiver,the one is intended to be placed in the immediate vicinity of the golf balland the other to be worn by the golfer. The signal transmission field as wellas the detection field are limited in such a fashion that reception is notpossible unless the golfer is in a proper playing posture. The display ofsatisfactory reception is triggered by the detection of the impact of theclub on the ball.<IMAGE>

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   "Instrument destiné à un loueur de golf"
L'invention concerne un instrument destiné à un joueur de golf. 



   Le golf est un jeu complexe dont l'apprentissage n'est pas facile. Il y a non seulement les règles du jeu à apprendre et à respecter, il faut également maîtriser la technique de préhension du club pour provoquer un bon impact sur la balle. Il est généralement admis par les bons joueurs que, pour avoir un bon swing de golf, il faut avoir une position correcte devant la balle. Cette position consiste en une ligne de vision focalisée sur ou mieux directement en arrière de la balle. En plus, il faut garder pratiquement la même ligne de vision au moment précis de l'impact du club sur la balle ainsi que pendant le trajectoire du club après l'impact. 



   Cette ligne de vision est essentiellement déterminée par la position de la tête du joueur. Le fait de ne pas respecter cette ligne de vision au moment précis du swing entraîne pratiquement toujours un coup raté. La difficulté de garder cette ligne de vision réside surtout dans le fait qu'elle va à l'encontre d'une tendance naturelle du joueur qui consiste à regarder immédiatement le résultat du coup en suivant la trajectoire de la balle. Ceci entraîne fatalement une mauvaise position de la tête lors de l'impact et du club contre la balle. 



   Corriger cette erreur de position n'est pas évident. En effet, le bref laps de temps (de l'ordre de   0,25 sec. ) entre l'impact de la balle et le point   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 critique de sa trajectoire ne permet pas au joueur peu expérimenté de réaliser si sa position était correcte au moment de l'impact et, par conséquent, de rectifier son erreur. 



   L'invention a pour but de fournir au joueur de golf un instrument qui lui permet de vérifier si sa position était correcte au moment de l'impact. 



   A cette fin, un instrument suivant l'invention est caractérisé en ce qu'il comporte un émetteur et un récepteur dont l'un est destiné à être placé au voisinage immédiat de la balle de golf et l'autre à être porté par le joueur, ledit émetteur étant pourvu de premiers moyens agencés pour limiter à une surface prédéterminée la surface couverte par le signal émis, ledit récepteur étant pourvu de deuxièmes moyens agencés pour limiter son champ de captage, ledit instrument comprenant également un détecteur d'impact du club contre la balle agencé pour produire un signal de commande lors de la détection dudit impact, ledit récepteur étant pourvu d'un élément de mémoire agencé pour mémoriser temporairement la réception dudit signal émis par l'émetteur, et de moyens de vérification agencés pour vérifier, sous contrôle du signal de commande,

   si une réception dudit signal émis est mémorisé et produire un signal d'indication au cas où ledit signal émis est mémorisé. 



  Puisque la surface couverte par signal émis et le champ de captage du récepteur sont limités, la réception du signal émis ne pourra se faire que si le signal émis balaye le champ de captage. La limitation de la surface géométrique d'émission et celle du champ de captage du récepteur étant choisies de telle façon qu'elles correspondent à une position exacte du joueur lors d'un swing. 



  Puisque le joueur porte soit l'émetteur, soit le récepteur, la réception ne pourra dès lors avoir lieu que si le joueur a une position correcte lors de l'impact. Puisque l'impact même est détecté, l'instrument pourra 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 fournir au joueur une information quant au fait si avant et lors de l'impact il y eu réception du signal émis. Le joueur pourra ainsi vérifier s'il avait la bonne position ou non et corriger sa position et son jeu au cas où l'instrument indiquerait que sa position était incorrecte. 



   Puisque l'instrument mémorise temporairement s'il y a eu réception d'un signal, le joueur peut pleinement se concentrer sur son jeu lors d'un swing sans devoir regarder l'instrument. Lorsque le swing sera terminé et que l'impact entre le club et la balle auront eu lieu, l'instrument aura vérifié s'il y a eu réception d'un signal. Le joueur pourra alors vérifier s'il avait la bonne position en lisant l'information affichée par l'instrument. 



   Une première forme de réalisation   préféren-   tielle d'un instrument suivant l'invention est   caractéri-   sée en ce que l'émetteur est un émetteur à infrarouge, les premiers moyens étant formés par un viseur agencé pour limiter l'angle des rayons infrarouges émis à 150 au maximum. Les rayons à infrarouges sont de par leur nature déjà limité angulairement, ce qui les rend tout à fait appropriés pour la présente application. 



   De préférence, le viseur est formé par un objectif ayant sensiblement la forme d'une buse et dont l'extrémité de sortie est coupée en oblique. Cette forme oblique est tout à fait compatible au mouvement effectué par le joueur lors d'un swing. 



   Une deuxième forme de réalisation   préféren-   tielle d'un instrument suivant l'invention est caractérisée en ce que le récepteur comporte un élément de captage dudit signal émis, lequel élément de captage est monté en articulation. Une adaptation à la taille du joueur est ainsi possible. 



   De préférence, l'élément de captage est logé dans un boîtier pourvu d'un pare-soleil. On empêche 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 ainsi que le bon fonctionnement du récepteur soit perturber par les rayons de soleil. 



   De préférence, les moyens de vérification comportent un premier et un second indicateur lumineux, lesdits moyens de vérification étant agencés pour activer ledit premier, respectivement second, indicateur au cas où le signal émis a été ou pas été reçu par le récepteur. 



  Le joueur peut ainsi d'un coup d'oeil constater si sa position était correcte. 



   Une troisième forme de réalisation préférentielle d'un instrument suivant l'invention est caractérisée en ce que l'émetteur et le récepteur sont agencés pour fonctionner sur base d'un signal réfléchi à l'aide d'un miroir à facettes agencé pour être porté par le joueur. Un miroir étant un objet léger, le port d'un tel miroir ne devrait pas gêner le joueur. 



   L'invention sera maintenant décrite plus en détail à l'aide des dessins qui illustrent des exemples de réalisation d'un instrument suivant l'invention ainsi que le problème auquel l'invention apporte une solution. 



  Dans les dessins :
La figure 1 illustre une bonne position d'un joueur de golf lors de l'impact du club contre la balle. 



   La figure 2 illustre la position du joueur lors et après l'impact. 



   La figure 3 illustre le principe sur lequel le fonctionnement de l'instrument suivant l'invention se base. 



   La figure 4 illustre schématiquement l'aspect extérieur d'une forme de réalisation d'un récepteur faisant partie de l'instrument suivant l'invention. 



   La figure 5 illustre un exemple d'un schéma électrique de l'instrument suivant l'invention. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   La figure 6 illustre une autre forme de réalisation d'un émetteur-récepteur suivant l'invention. 



   Dans les dessins une même référence a été assignée à un même élément ou à un élément analogue. 



   La figure 1 illustre la position du joueur de golf lors de l'impact du club contre la balle. Les bons joueurs de golf admettent généralement que pour avoir une bonne position par rapport à la balle, il faut avoir une ligne 11 de vision focalisée sur ou mieux directement à l'arrière de la balle 5. De plus, il faut garder pratiquement la même ligne de vision au moment précis de l'impact du club 4 sur la balle que pendant le trajet du club après l'impact. Pour obtenir cette ligne de vision, il faut que le joueur 1 ait une position correcte. Il faut notamment que sa tête et ses épaules soient correctement positionnées et qu'il garde cette position immédiatement après le swing. si le joueur ne maintient pas cette position et la ligne de vision liée à celle-ci, le club 4 ne touchera pas de façon correcte la balle 5 et le coup sera fort probablement raté. 



   L'instrument suivant l'invention permet au joueur de vérifier si sa ligne de vision était correcte. 



  Dans la forme de réalisation illustrée à la figure 1, l'instrument suivant l'invention comporte un émetteur 2 et un récepteur 6. L'émetteur est fixé sur la visière 3 du joueur, par exemple à l'aide de Velcro (marque enregistrée) ou par clipsage. L'émetteur est de préférence monté de façon détachable sur la visière, ce qui permet de l'enlever lors du nettoyage de cette dernière. 



   L'émetteur 2 coopère avec un récepteur 6 placé au voisinage immédiat de la balle 5. Comme illustré aux figures 1 et 2, le signal émis par l'émetteur 2 est reçu par le récepteur 6 lorsque le joueur 1 a une bonne position par rapport à la balle. Afin de tenir compte de la taille du joueur, l'élément de captage du récepteur est de préférence monté en articulation. Ceci 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 est par exemple réalisé en montant cet élément sur une charnière fixée au boîtier dans lequel le récepteur est logé, ou à l'aide d'une glissière dans laquelle glisse un téton monté sur l'élément de captage. Avant de commencer le jeu, le joueur adaptera l'orientation de l'élément de captage à sa taille.

   A cette fin, il adoptera la bonne attitude de jeu face à la balle et il ajustera l'inclinaison de l'élément de captage à sa taille afin d'assurer une réception convenable. 



   Pour vérifier le bon fonctionnement de l'émetteur-récepteur et faciliter l'ajustement du récepteur, ce dernier est de préférence pourvu d'un indicateur, par exemple formé par une diode clignotante, agencée pour indiquer instantanément la réception d'un signal. 



   Etant donné que la ligne de vision doit être focalisée sur ou directement derrière la balle et vu les dimensions de celle-ci, la surface géométrique dans laquelle cette ligne de vision peut se trouver pour permettre un bon swing est très limitée. Cette surface géométrique est par exemple déterminée en prenant comme point de départ la balle 5 et en traçant une ellipse 7, comme illustré à la figure 3. La balle se trouve alors à une extrémité du grand axe AA'de l'ellipse. 



   Suivant une autre alternative, cette surface géométrique peut également être formée par un losange ou un autre polygone. Du fait que l'émetteur ne se trouve pas exactement à hauteur des yeux mais un peu décalés, comme l'illustre la figure 1, il faudra, bien entendu, tenir compte de ce décalage au niveau du récepteur. Ceci va donc provoquer un décalage de la surface géométrique à hauteur du récepteur. Il sera toutefois clair que cela ne change rien au principe de fonctionnement de l'instrument suivant l'invention. 



   Pour vérifier si le joueur a la bonne ligne de vision, il ne peut y avoir de réception du signal émis 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 que si ce dernier atteint la surface géométrique 7 prédéterminée. Pour obtenir ce résultat, il faut limiter la surface géométrique couverte par l'émetteur et le champ de captage du récepteur. On utilisera par exemple comme émetteur un émetteur à infrarouge puisque ce dernier a de nature déjà un angle d'émission limité. 



  Afin de focaliser le signal émis par l'émetteur 2, ce dernier est de préférence pourvu d'un viseur 8 agencé pour limiter l'angle des rayons infrarouges à une valeur située entre 8 et 150, de préférence 100. Dans l'exemple illustré à la figure 3, le viseur 8 est formé par un objectif ayant sensiblement la forme d'une buse et dont l'extrémité de sortie est coupée en oblique. Dans l'exemple illustré à la figure 3, le viseur est destiné à un droitier. Pour un gaucher, le viseur devra être tourné à 1800. La face longue de l'objectif empêche une diffusion du signal émis au-delà de la limite formée par cette face longue. Puisque la surface géométrique 7 s'étend derrière la balle 5, la forme oblique du viseur convient parfaitement car la face courte de l'objectif permet une diffusion sur un angle qui s'étend dans une direction à l'arrière de la balle.

   Le bord en biseau du viseur va provoquer que la lumière du signal infrarouge incident sur la face longue du bord en biseau sera réfléchie en une direction en arrière par rapport à la balle, maintenant ainsi le signal émis dans une surface géométrique située à l'arrière de la balle. 



   La limitation de l'angle d'émission du signal et sa focalisation peuvent également être réalisés à l'aide d'une lentille ou d'un système de lentilles. 



   La limitation de l'angle est essentiellement déterminée par la géométrie du viseur 8. Plus le diamètre du viseur sera petit, plus petit sera l'angle d'émission. L'émission d'ouverture a du bord en biseau est de préférence située entre 5 et 100 pour permettre de focaliser le signal émis dans la surface géométrique 7. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



  La tête de la diode émettrice peut dépasser légèrement l'ouverture du viseur à hauteur de sa face courte, car le point A'de la surface 7 est moins critique que le point A qui ne peut pas se trouver devant la balle 5. 



   L'émetteur 2 est de préférence logé dans un boîtier ayant une forme trapézoïdale afin de compenser l'inclinaison de la visière de la casquette et de soigner que la diode émettrice se trouve sensiblement perpendiculairement par rapport au front du joueur. De cette façon, l'angle entre la diode émettrice et le sol sera d'envrion 450, ce qui correspond également à la bonne position du front du joueur par rapport à la balle située au sol. 



   Toutefois, il ne suffit pas de limiter uniquement l'angle d'émission, il faut également utiliser un récepteur dont le champ de captage est limité. En effet, une mauvaise attitude du joueur déplacera la surface couverte par le signal émis de telle sorte que cette surface ne correspondra plus à la surface prédéterminée 7 derrière la balle. Si toutefois le récepteur comporte une surface de réception trop vaste, il recevra le signal émis même si ce dernier est émis en dehors de la surface 7. Le champ de captage du récepteur doit donc être limitée de telle façon que ce dernier ne puisse recevoir que des signaux qui atteignent la surface 7 située derrière la balle. Le récepteur doit donc être agencé de telle façon qu'il reçoive des signaux incidents dans un angle situé entre 40 et 500, de préférence 450 par rapport au sol sur lequel se trouve la balle.

   Lorsque l'émetteur et le récepteur fonctionnent suivant le principe de l'infrarouge, l'élément de captage, formé par une diode de réception, est de par sa nature limité à un tel champ de captage. De préférence, le récepteur est pourvu d'une visière 12 (figure 4) qui fait office de pare-soleil pour empêcher que la lumière du soleil vienne perturber le récepteur. Le cas échéant, un filtre U. V. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 peut également être placé devant l'élément de captage. L'application d'une visière peut également être complétée en masquant partiellement la diode de réception. 



   En limitant l'angle d'émission de l'émetteur et la surface de réception du récepteur, la réception du signal émis n'aura lieu qu'en cas de coïncidence entre les deux, c'est-à-dire lorsque le joueur, qui porte l'émetteur, aura une bonne attitude face à la balle. 



  Dans ce dernier cas, le signal émis sera reçu à l'intérieur de la surface 7 et donc il sera capté par l'émetteur qui pourra ainsi signaler cette réception au joueur. Dans le cas contraire, il n'y aura pas de réception puisque le joueur n'aura pas adopté une bonne position. 



   Les signaux infrarouges émis peuvent, le cas échéant, être codés et donc être personnalisés pour chaque joueur. On évite ainsi des interférences entre différents joueurs. 



   Dans l'exemple de réalisation décrit, l'émetteur et le récepteur forment chacun une entité, mais l'émetteur et le récepteur peuvent également former un ensemble. Ainsi, suivant une autre forme de réalisation, un premier émetteur-récepteur est posé sur le sol au voisinage immédiat de la balle. Un second émetteurrécepteur, par exemple forme par un miroir à facettes, par un disque 13 multicolore (figure 6) ou une coupole parabolique telle qu'utilisée par des médecins, est porté par le joueur. 



   Le signal émis par le premier émetteurrécepteur est alors réfléchi par le second. Le signal réfléchi sera capté par le premier émetteur-récepteur au cas où le joueur avait une position correcte. Pour limiter l'angle de réflexion du signal, on choisit un miroir ou un disque de petite dimension correspondant à la zone correcte, ou on obscurcit la surface correspondant à la zone d'erreur. Dans le cas du disque coloré, le premier émetteur-récepteur sera agencé pour recevoir 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 uniquement un signal ayant une longueur   d'onde   correspondant à celle de la couleur qui correspond à la zone correcte. 



   Suivant une autre forme de réalisation de l'instrument suivant l'invention, l'émetteur et/ou le récepteur sont intégrés dans une paire de lunettes. 



   Le fonctionnement de l'instrument suivant l'invention sera maintenant décrit en se basant sur l'exemple de réalisation comprenant un émetteur à infrarouge 2 destiné à être porté par le joueur et un récepteur 6 destiné à être posé au voisinage immédiat de la balle et à recevoir le signal émis par l'émetteur. 



   Le récepteur 6 illustré à la figure 4 comporte l'élément 7 de captage, par exemple formé par une diode réceptrice d'un signal infrarouge, muni d'une visière 12 et monté en articulation, comme décrit au préalable. La mise en marche du récepteur se fait à l'aide d'un interrupteur 14. Le récepteur comporte également un capteur 10 sonore, par exemple formé par un micro, agencé pour capter le son produit lors de l'impact du club contre la balle. Deux témoins 8 et 9 lumineux sont également prévus. L'un 8 est par exemple un témoin rouge qui indique la non réception du signal, et l'autre 9 est un témoin vert, qui indique la réception du signal signalant ainsi au joueur que sa position était correcte. 



   La figure 5 illustre de façon schématique le récepteur 6 faisant partie de l'instrument suivant l'invention. L'élément de captage 7 est relié à un amplificateur 18, relié à son tour par une ligne 19 à un élément de mémoire 21. Cet élément de mémoire est, par exemple, formé par deux bascules. Une première 23 bascule respectivement une seconde 24 bascule est reliée au premier 8 respectivement second 9 témoin. Les bascules sont branchées de telle façon qu'elles soient inversées l'une par rapport à l'autre, comme il sera 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 décrit plus en détail ci-après. La ligne 19 est reliée à une entrée des bascules. 



   Le capteur 10 sonore est relié via un amplificateur 21 à un circuit temporisateur 15, par exemple formé par un circuit RC, qui est de préférence réglable à l'aide d'un régulateur 22, par exemple formé par une résistance variable. Le circuit temporisateur est de préférence réglable entre 5 et 15 secondes. Les lignes 16 et 17 relient le circuit temporisateur 15 à l'élément de mémoire 20. Le vérificateur 20 est relié à l'élément de mémoire 20. 



   Supposons maintenant que le joueur a une position correcte lors du swing, le signal émis par l'émetteur sera reçu par l'élément de captage 7 qui le transformera en signal électrique. Après amplification et éventuellement rectification par l'amplificateur 18, le signal électrique sera transmis par la ligne 19 à l'élément de mémoire 21. Au cas où l'élément de mémoire est constitué par deux bascules, la réception du signal électrique présent sur la ligne 19 provoquera le positionnement de la seconde 24 bascule alors que la première 23 bascule sera remise à zéro. 



   Lorsque le capteur sonore 10 capte le son émis lors de l'impact du club contre la balle, il déclenche le temporisateur 15. Ce déclenchement provoquera la transmission d'un signal, via la ligne 16, vers l'élément de mémoire ainsi que la neutralisation, pendant par exemple la même période de temps que celle indiquée par le temporisateur, du capteur sonore. La neutralisation du capteur sonore permet d'éviter qu'un faux bruit vienne perturber le fonctionnement du récepteur durant l'affichage du résultat. Le signal présent sur la ligne 16 permettra la lecture de l'état des bascules 23 et 24. Puisque la seconde bascule 24 est positionnée, le témoin 9 vert s'allumera indiquant ainsi la réception d'un signal émis par l'émetteur.

   Lorsque le temps prédéter- 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 miné indiqué par le temporisateur est écoulé, le temporisateur produira un autre signal qui sera transmis via la ligne 17 vers les bascules 23 et 24, provoquant ainsi leur remise à l'état initial, c'est-à-dire que le première bascule 23 est positionnée alors que la seconde bascule 24 est remise à zéro. Le témoin 9 s'éteindra alors. Le temporisateur sera ensuite remis à zéro pour recommencer un nouveau cycle. 



   Au cas où l'élément de captage 7   n'a   pas reçu de signal émis par l'émetteur, il n'y aura pas de signal sur la ligne 19. La première bascule 23 restera donc positionnée alors que la seconde bascule 24 sera remise à zéro. Lorsque le signal sur la ligne 16 vient lire l'état des bascules, c'est-à-dire après l'impact, le témoin 8 rouge, qui est relié à la première bascule, s'allumera pour indiquer une mauvaise position du joueur. 



   Il sera clair que différentes variantes du récepteur peuvent également être utilisées. Ainsi, le temporisateur et les bascules peuvent être remplacés par des condensateurs qui seront branchés et chargés en fonction des signaux produits par les éléments 10 et 7. 



  Au lieu d'utiliser des témoins lumineux, il est également possible d'utiliser des témoins sonores dont la tonalité varie en fonction du résultat. 



   Le récepteur et l'émetteur sont alimentés à l'aide de batteries qui, le cas échéant, peuvent être rechargeables. Eu égard au fait que le golf est un sport de plein air, l'émetteur et le récepteur peuvent également être pourvus de panneaux solaires. 



   Le récepteur et l'émetteur peuvent également être munis de témoins lumineux indiquant le bon fonctionnement de l'instrument suivant l'invention. 



   Pour comptabiliser les bons résultats, le récepteur peut également être pourvu d'un compteur qui compte le nombre de fois que le témoin vert s'est allumé et qui indique ce nombre.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   "Instrument intended for a golf rental company"
The invention relates to an instrument for a golf player.



   Golf is a complex game which is not easy to learn. There are not only the rules of the game to learn and to respect, it is also necessary to master the grip technique of the club to cause a good impact on the ball. It is generally accepted by good players that to have a good golf swing, you must have a correct position in front of the ball. This position consists of a line of sight focused on or better directly behind the ball. In addition, you must keep practically the same line of sight at the precise moment of the club's impact on the ball as well as during the trajectory of the club after the impact.



   This line of vision is essentially determined by the position of the player's head. Not respecting this line of sight at the precise moment of the swing almost always results in a missed shot. The difficulty in keeping this line of vision lies mainly in the fact that it goes against a natural tendency of the player which consists in immediately watching the result of the stroke following the trajectory of the ball. This inevitably leads to a bad position of the head during the impact and the club against the ball.



   Correcting this position error is not obvious. Indeed, the short time (about 0.25 sec.) Between the impact of the ball and the point

 <Desc / Clms Page number 2>

 critical trajectory does not allow the inexperienced player to realize if his position was correct at the time of impact and, therefore, to rectify his error.



   The object of the invention is to provide the golf player with an instrument which enables him to check whether his position was correct at the time of impact.



   To this end, an instrument according to the invention is characterized in that it comprises a transmitter and a receiver, one of which is intended to be placed in the immediate vicinity of the golf ball and the other to be carried by the player. , said transmitter being provided with first means arranged to limit to a predetermined area the area covered by the signal transmitted, said receiver being provided with second means arranged to limit its sensing field, said instrument also comprising a club impact detector against the bullet arranged to produce a control signal upon detection of said impact, said receiver being provided with a memory element arranged to temporarily store the reception of said signal emitted by the transmitter, and verification means arranged to verify, under control signal control,

   if a reception of said transmitted signal is memorized and producing an indication signal in the event that said transmitted signal is memorized.



  Since the area covered by the transmitted signal and the receiving range of the receiver are limited, reception of the transmitted signal can only be done if the transmitted signal scans the collecting field. The limitation of the geometric emission surface and that of the receiving field of the receiver being chosen so that they correspond to an exact position of the player during a swing.



  Since the player carries either the transmitter or the receiver, reception can therefore only take place if the player has a correct position during impact. Since the impact itself is detected, the instrument will be able to

 <Desc / Clms Page number 3>

 provide the player with information as to whether, before and during the impact, the signal emitted has been received. The player can thus check whether he was in the correct position or not and correct his position and his play in the event that the instrument indicates that his position was incorrect.



   Since the instrument temporarily stores if a signal has been received, the player can fully concentrate on his game during a swing without having to look at the instrument. When the swing is over and the impact between the club and the ball has taken place, the instrument will have checked for a signal. The player can then check if he was in the correct position by reading the information displayed by the instrument.



   A first preferred embodiment of an instrument according to the invention is characterized in that the transmitter is an infrared transmitter, the first means being formed by a viewfinder arranged to limit the angle of the infrared rays emitted up to 150. Infrared rays are by their nature already angularly limited, which makes them entirely suitable for the present application.



   Preferably, the viewfinder is formed by an objective having substantially the shape of a nozzle and the outlet end of which is cut obliquely. This oblique shape is completely compatible with the movement made by the player during a swing.



   A second preferred embodiment of an instrument according to the invention is characterized in that the receiver comprises an element for capturing said transmitted signal, which sensing element is mounted in articulation. An adaptation to the size of the player is thus possible.



   Preferably, the capture element is housed in a housing provided with a sun visor. We prevent

 <Desc / Clms Page number 4>

 as well as the proper functioning of the receiver is disturbed by the sun's rays.



   Preferably, the verification means comprise a first and a second indicator light, said verification means being arranged to activate said first, respectively second, indicator in case the transmitted signal has been received or not by the receiver.



  The player can thus see at a glance if his position was correct.



   A third preferred embodiment of an instrument according to the invention is characterized in that the transmitter and the receiver are arranged to operate on the basis of a signal reflected using a faceted mirror arranged to be worn by the player. A mirror being a light object, the wearing of such a mirror should not disturb the player.



   The invention will now be described in more detail using the drawings which illustrate exemplary embodiments of an instrument according to the invention as well as the problem to which the invention provides a solution.



  In the drawings:
Figure 1 illustrates a good position for a golf player when the club hits the ball.



   Figure 2 illustrates the player's position during and after impact.



   FIG. 3 illustrates the principle on which the operation of the instrument according to the invention is based.



   FIG. 4 schematically illustrates the external appearance of an embodiment of a receiver forming part of the instrument according to the invention.



   FIG. 5 illustrates an example of an electrical diagram of the instrument according to the invention.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   FIG. 6 illustrates another embodiment of a transceiver according to the invention.



   In the drawings, the same reference has been assigned to the same element or to an analogous element.



   Figure 1 illustrates the position of the golf player when the club hits the ball. Good golfers generally admit that to have a good position relative to the ball, you must have a line of sight 11 focused on or better directly behind the ball 5. In addition, you must keep practically the same line of sight at the precise moment of club impact 4 on the ball as during the course of the club after impact. To obtain this line of vision, player 1 must have a correct position. In particular, his head and shoulders must be correctly positioned and he must keep this position immediately after the swing. if the player does not maintain this position and the line of sight linked to it, club 4 will not correctly touch ball 5 and the stroke will most likely be missed.



   The instrument according to the invention allows the player to check if his line of vision was correct.



  In the embodiment illustrated in Figure 1, the instrument according to the invention comprises a transmitter 2 and a receiver 6. The transmitter is fixed on the visor 3 of the player, for example using Velcro (registered trademark ) or by clipping. The transmitter is preferably detachably mounted on the visor, which allows it to be removed during cleaning of the latter.



   The transmitter 2 cooperates with a receiver 6 placed in the immediate vicinity of the ball 5. As illustrated in Figures 1 and 2, the signal transmitted by the transmitter 2 is received by the receiver 6 when the player 1 has a good position relative to at the ball. In order to take into account the size of the player, the receiving element of the receiver is preferably mounted in articulation. This

 <Desc / Clms Page number 6>

 is for example made by mounting this element on a hinge fixed to the housing in which the receiver is housed, or using a slide in which slides a stud mounted on the capture element. Before starting the game, the player will adapt the orientation of the capture element to its size.

   To this end, he will adopt the correct playing attitude in front of the ball and he will adjust the inclination of the catch element to his size in order to ensure proper reception.



   To verify the correct operation of the transceiver and to facilitate adjustment of the receiver, the latter is preferably provided with an indicator, for example formed by a flashing diode, arranged to instantly indicate the reception of a signal.



   Since the line of sight must be focused on or directly behind the ball and given the dimensions of the latter, the geometric area in which this line of sight can be to allow a good swing is very limited. This geometric surface is for example determined by taking the ball 5 as a starting point and by drawing an ellipse 7, as illustrated in FIG. 3. The ball is then at one end of the major axis AA ′ of the ellipse.



   According to another alternative, this geometric surface can also be formed by a rhombus or another polygon. Because the transmitter is not exactly at eye level but a little offset, as illustrated in Figure 1, it will, of course, take into account this offset at the receiver. This will therefore cause a shift in the geometric surface at the height of the receiver. It will however be clear that this does not change the principle of operation of the instrument according to the invention.



   To check if the player has the right line of sight, there can be no reception of the signal emitted

 <Desc / Clms Page number 7>

 only if the latter reaches the predetermined geometric surface 7. To obtain this result, it is necessary to limit the geometrical surface covered by the transmitter and the collector field of the receiver. For example, an infrared transmitter will be used as the transmitter since the latter already has a limited emission angle by nature.



  In order to focus the signal emitted by the transmitter 2, the latter is preferably provided with a viewfinder 8 arranged to limit the angle of the infrared rays to a value between 8 and 150, preferably 100. In the example illustrated in FIG. 3, the sight 8 is formed by an objective having substantially the shape of a nozzle and the outlet end of which is cut obliquely. In the example illustrated in Figure 3, the viewfinder is intended for a right-hander. For a left-handed person, the viewfinder must be turned to 1800. The long face of the objective prevents a diffusion of the signal emitted beyond the limit formed by this long face. Since the geometric surface 7 extends behind the bullet 5, the oblique shape of the viewfinder is perfectly suitable because the short face of the objective allows diffusion over an angle which extends in a direction behind the bullet.

   The beveled edge of the viewfinder will cause the infrared signal light incident on the long face of the beveled edge to be reflected in a backward direction relative to the bullet, thus maintaining the signal emitted in a geometric surface located at the rear. of the ball.



   Limiting the angle of emission of the signal and focusing it can also be achieved using a lens or a lens system.



   The limitation of the angle is essentially determined by the geometry of the viewfinder 8. The smaller the diameter of the viewfinder, the smaller the angle of emission. The aperture emission at the beveled edge is preferably situated between 5 and 100 to allow the signal emitted to be focused in the geometric surface 7.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



  The head of the emitting diode can slightly exceed the opening of the viewfinder up to its short face, because the point A 'of the surface 7 is less critical than the point A which cannot be in front of the bullet 5.



   The transmitter 2 is preferably housed in a housing having a trapezoidal shape in order to compensate for the inclination of the visor of the cap and to take care that the emitting diode is substantially perpendicular to the forehead of the player. In this way, the angle between the emitting diode and the ground will be about 450, which also corresponds to the correct position of the player's forehead with respect to the ball on the ground.



   However, it is not enough to limit only the angle of emission, it is also necessary to use a receiver whose field of capture is limited. Indeed, a bad attitude of the player will move the area covered by the signal emitted so that this area will no longer correspond to the predetermined area 7 behind the ball. If, however, the receiver has too large a reception surface, it will receive the signal transmitted even if the latter is transmitted outside the surface 7. The pick-up field of the receiver must therefore be limited in such a way that the latter can only receive signals that reach the surface 7 behind the ball. The receiver must therefore be arranged in such a way that it receives incident signals at an angle between 40 and 500, preferably 450 with respect to the ground on which the ball is located.

   When the transmitter and the receiver operate on the infrared principle, the sensor element, formed by a receiving diode, is by its nature limited to such a sensor field. Preferably, the receiver is provided with a visor 12 (Figure 4) which acts as a sun visor to prevent sunlight from disturbing the receiver. If necessary, a U.V filter.

 <Desc / Clms Page number 9>

 can also be placed in front of the collecting element. The application of a visor can also be completed by partially masking the receiving diode.



   By limiting the emission angle of the transmitter and the reception area of the receiver, reception of the transmitted signal will only take place in the event of coincidence between the two, i.e. when the player, who wears the transmitter, will have a good attitude towards the ball.



  In the latter case, the signal transmitted will be received inside the surface 7 and therefore it will be picked up by the transmitter which will thus be able to signal this reception to the player. Otherwise, there will be no reception since the player will not have adopted a good position.



   The transmitted infrared signals can, if necessary, be coded and therefore be personalized for each player. This avoids interference between different players.



   In the embodiment described, the transmitter and the receiver each form an entity, but the transmitter and the receiver can also form a unit. Thus, according to another embodiment, a first transceiver is placed on the ground in the immediate vicinity of the ball. A second transceiver, for example formed by a faceted mirror, by a multicolored disc 13 (FIG. 6) or a parabolic dome as used by doctors, is carried by the player.



   The signal emitted by the first transceiver is then reflected by the second. The reflected signal will be picked up by the first transceiver in case the player has a correct position. To limit the angle of reflection of the signal, we choose a small mirror or disk corresponding to the correct zone, or we obscure the surface corresponding to the error zone. In the case of the colored disc, the first transceiver will be arranged to receive

 <Desc / Clms Page number 10>

 only a signal having a wavelength corresponding to that of the color which corresponds to the correct area.



   According to another embodiment of the instrument according to the invention, the transmitter and / or the receiver are integrated in a pair of glasses.



   The operation of the instrument according to the invention will now be described on the basis of the exemplary embodiment comprising an infrared transmitter 2 intended to be worn by the player and a receiver 6 intended to be placed in the immediate vicinity of the ball and to receive the signal sent by the transmitter.



   The receiver 6 illustrated in FIG. 4 comprises the collecting element 7, for example formed by a diode receiving an infrared signal, provided with a visor 12 and mounted in articulation, as described beforehand. The receiver is switched on by means of a switch 14. The receiver also includes a sound sensor 10, for example formed by a microphone, arranged to pick up the sound produced during the impact of the club against the ball . Two indicator lights 8 and 9 are also provided. One 8 is for example a red indicator which indicates the non reception of the signal, and the other 9 is a green indicator, which indicates the reception of the signal thus signaling to the player that his position was correct.



   FIG. 5 schematically illustrates the receiver 6 forming part of the instrument according to the invention. The sensing element 7 is connected to an amplifier 18, in turn connected by a line 19 to a memory element 21. This memory element is, for example, formed by two flip-flops. A first 23 flip-flop respectively a second 24 flip-flop is connected to the first 8 respectively second 9 indicator. The scales are connected in such a way that they are inverted with respect to each other, as will be

 <Desc / Clms Page number 11>

 described in more detail below. Line 19 is connected to an input of the scales.



   The sound sensor 10 is connected via an amplifier 21 to a timer circuit 15, for example formed by an RC circuit, which is preferably adjustable using a regulator 22, for example formed by a variable resistor. The timer circuit is preferably adjustable between 5 and 15 seconds. Lines 16 and 17 connect the timer circuit 15 to the memory element 20. The verifier 20 is connected to the memory element 20.



   Suppose now that the player has a correct position during the swing, the signal emitted by the transmitter will be received by the pickup element 7 which will transform it into an electrical signal. After amplification and possibly rectification by the amplifier 18, the electrical signal will be transmitted by line 19 to the memory element 21. In the case where the memory element consists of two flip-flops, the reception of the electrical signal present on the line 19 will cause the positioning of the second 24 toggle while the first 23 toggle will be reset.



   When the sound sensor 10 picks up the sound emitted during the impact of the club against the ball, it triggers the timer 15. This triggering will cause the transmission of a signal, via line 16, to the memory element as well as the deactivation, for example during the same period of time as that indicated by the timer, of the sound sensor. The neutralization of the sound sensor prevents a false noise from disturbing the operation of the receiver during the display of the result. The signal on line 16 will read the state of flip-flops 23 and 24. Since the second flip-flop 24 is positioned, the green indicator 9 will light up, indicating the reception of a signal sent by the transmitter.

   When the time predeter-

 <Desc / Clms Page number 12>

 min indicated by the timer has elapsed, the timer will produce another signal which will be transmitted via line 17 to flip-flops 23 and 24, thus causing them to be reset, i.e. the first flip-flop 23 is positioned while the second flip-flop 24 is reset to zero. Witness 9 will then go out. The timer will then be reset to start a new cycle.



   In the event that the pick-up element 7 has not received a signal transmitted by the transmitter, there will be no signal on line 19. The first flip-flop 23 will therefore remain positioned while the second flip-flop 24 will be reset. to zero. When the signal on line 16 reads the state of the flip-flops, that is to say after impact, the red indicator 8, which is connected to the first flip-flop, will light up to indicate a bad position of the player .



   It will be clear that different variants of the receiver can also be used. Thus, the timer and flip-flops can be replaced by capacitors which will be connected and charged according to the signals produced by elements 10 and 7.



  Instead of using warning lights, it is also possible to use warning lights whose tone varies according to the result.



   The receiver and the transmitter are powered by batteries which, if necessary, can be rechargeable. In view of the fact that golf is an outdoor sport, the transmitter and the receiver can also be fitted with solar panels.



   The receiver and the transmitter can also be fitted with indicator lights indicating the correct functioning of the instrument according to the invention.



   To count the good results, the receiver can also be provided with a counter which counts the number of times that the green light has lit and which indicates this number.


    

Claims (13)

REVENDICATIONS 1. Instrument destiné à un joueur de golf, caractérisé en ce qu'il comporte un émetteur et un récepteur dont l'un est destiné à être placé au voisinage immédiat de la balle de golf et l'autre à être porté par le joueur, ledit émetteur étant pourvu de premiers moyens agencés pour limiter à une surface prédéterminée la surface couverte par le signal émis, ledit récepteur étant pourvu de deuxièmes moyens agencés pour limiter son champ de captage, ledit instrument comprenant également un détecteur d'impact du club contre la balle agencé pour produire un signal de commande lors de la détection dudit impact, ledit récepteur étant pourvu d'un élément de mémoire agencé pour mémoriser temporairement la réception dudit signal émis par l'émetteur, et de moyens de vérification agencés pour vérifier, sous contrôle du signal de commande,  CLAIMS 1. Instrument intended for a golf player, characterized in that it comprises a transmitter and a receiver, one of which is intended to be placed in the immediate vicinity of the golf ball and the other to be carried by the player, said transmitter being provided with first means arranged to limit to a predetermined area the area covered by the signal transmitted, said receiver being provided with second means arranged to limit its sensing field, said instrument also comprising a club impact detector against the bullet arranged to produce a control signal upon detection of said impact, said receiver being provided with a memory element arranged to temporarily store the reception of said signal emitted by the transmitter, and verification means arranged to verify, under control the control signal, si une réception dudit signal émis est mémorisé et produire un signal d'indication au cas où ledit signal émis est mémorisé.  if a reception of said transmitted signal is memorized and producing an indication signal in the event that said transmitted signal is memorized. 2. Instrument suivant la revendication 1, caractérisé en ce que ledit émetteur est un émetteur à infrarouge, lesdits premiers moyens étant formés par un viseur agencé pour limiter l'angle des rayons infrarouges émis à 150 maximum.  2. Instrument according to claim 1, characterized in that said transmitter is an infrared transmitter, said first means being formed by a viewfinder arranged to limit the angle of the infrared rays emitted to 150 maximum. 3. Instrument suivant la revendication 2, caractérisé en ce que ledit viseur est formé par un objectif ayant sensiblement la forme d'une buse et dont l'extrémité de sortie est coupée en oblique.  3. Instrument according to claim 2, characterized in that said viewfinder is formed by an objective having substantially the shape of a nozzle and the outlet end of which is cut obliquely. 4. Instrument suivant la revendication 2, caractérisé en ce que ledit biseur comporte au moins une lentille agencée pour limiter l'angle des rayons infrarouges émis à 150 maximum.  4. Instrument according to claim 2, characterized in that said bezel comprises at least one lens arranged to limit the angle of the infrared rays emitted to 150 maximum. 5. Instrument suivant l'une des revendications 1 à 4, caractérisé en ce que ledit récepteur comporte un élément de captage dudit signal émis, lequel élément de captage est monté en articulation. <Desc/Clms Page number 14>  5. Instrument according to one of claims 1 to 4, characterized in that said receiver comprises an element for capturing said transmitted signal, which sensing element is mounted in articulation.  <Desc / Clms Page number 14>   6. Instrument suivant la revendication 5, caractérisé en ce que ledit élément de captage est logé dans un boîtier pourvu d'un pare-soleil.  6. Instrument according to claim 5, characterized in that said capture element is housed in a housing provided with a sun visor. 7. Instrument suivant l'une des revendications 1 à 6, caractérisé en ce que lesdits moyens de vérification comportent un premier et un second indicateur lumineux, lesdits moyens de vérification étant agencés pour activer ledit premier respectivement ledit second indicateur au cas où ledit signal émis a été ou n'a pas été reçu par le récepteur.  7. Instrument according to one of claims 1 to 6, characterized in that said verification means comprise a first and a second indicator light, said verification means being arranged to activate said first respectively said second indicator in case said signal emitted was or was not received by the receiver. 8. Instrument suivant l'une des revendications 1 à 7, caractérisé en ce que ledit détecteur comporte un détecteur de son agencé pour détecter le son produit par l'impact du club contre la balle.  8. Instrument according to one of claims 1 to 7, characterized in that said detector comprises a sound detector arranged to detect the sound produced by the impact of the club against the ball. 9. Instrument suivant la revendication 1, caractérisé en ce que ledit émetteur et ledit récepteur sont agencés pour fonctionner sur base d'un signal lumineux réfléchi à l'aide d'un miroir à facettes agencé pour être porté par ledit joueur.  9. Instrument according to claim 1, characterized in that said transmitter and said receiver are arranged to operate on the basis of a light signal reflected using a faceted mirror arranged to be carried by said player. 10. Instrument suivant la revendication 1, caractérisé en ce que ledit émetteur et ledit récepteur sont agencés pour fonctionner sur base d'un signal lumineux réfléchi à l'aide d'un disque agencé pour être porté par ledit joueur, ledit disque étant divisé en sections, chaque section ayant une couleur différente.  10. Instrument according to claim 1, characterized in that said transmitter and said receiver are arranged to operate on the basis of a light signal reflected using a disc arranged to be carried by said player, said disc being divided into sections, each section having a different color. 11. Instrument suivant la revendication 10, caractérisé en ce que ledit émetteur et ledit récepteur sont agencés pour fonctionner sur base d'un signal lumineux réfléchi à l'aide d'une coupole parabolique réfléchissante agencée pour être portée par ledit joueur.  11. Instrument according to claim 10, characterized in that said transmitter and said receiver are arranged to operate on the basis of a light signal reflected using a reflective parabolic dome arranged to be carried by said player. 12. Emetteur destiné à un instrument suivant une des revendications 1 à 11.  12. Transmitter intended for an instrument according to one of claims 1 to 11. 13. Récepteur destiné à un instrument suivant une des revendications 1 à 11.  13. Receiver intended for an instrument according to one of claims 1 to 11.
BE9200885A 1992-10-09 1992-10-09 An instrument intended for use by a golfer BE1006255A3 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE9200885A BE1006255A3 (en) 1992-10-09 1992-10-09 An instrument intended for use by a golfer

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE9200885A BE1006255A3 (en) 1992-10-09 1992-10-09 An instrument intended for use by a golfer

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1006255A3 true BE1006255A3 (en) 1994-07-05

Family

ID=3886478

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE9200885A BE1006255A3 (en) 1992-10-09 1992-10-09 An instrument intended for use by a golfer

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE1006255A3 (en)

Citations (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4560166A (en) * 1984-11-27 1985-12-24 Emerson Edwin E Golfer's head movement indicating device
US4971325A (en) * 1990-03-06 1990-11-20 Lipps John D Golf practice apparatus
US5067717A (en) * 1990-11-07 1991-11-26 Harlan Thomas A Golfer's swing analysis device
WO1992016268A1 (en) * 1991-03-12 1992-10-01 Mcconnell John P Golf training method and apparatus

Patent Citations (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4560166A (en) * 1984-11-27 1985-12-24 Emerson Edwin E Golfer's head movement indicating device
US4971325A (en) * 1990-03-06 1990-11-20 Lipps John D Golf practice apparatus
US5067717A (en) * 1990-11-07 1991-11-26 Harlan Thomas A Golfer's swing analysis device
WO1992016268A1 (en) * 1991-03-12 1992-10-01 Mcconnell John P Golf training method and apparatus

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2171527B1 (en) Method for measuring at least one geometrical/physiognomical parameter for the fitting of a sight correcting glasses frame on the face of a user
EP3060958A1 (en) Device and method for determining a writing or reading mode
EP2498671A1 (en) Method and device for automatically measuring at least one refractive characteristic of both eyes of person
FR2769449A1 (en) STEREOSCOPIC PHOTOGRAPHY AND REPRODUCTION SYSTEM
FR2740871A1 (en) DEVICE FOR MEASURING AT LEAST ONE PHYSICAL PARAMETER RELATING TO A PROPELLED GAME BALL
FR2821172A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR ORIENTATION OF A DIGITAL PANORAMIC IMAGE
FR2541789A1 (en) METHOD FOR RECOGNIZING THE CONTOUR OF TOTALLY OR PARTIALLY TRANSPARENT OBJECTS, FOR EXAMPLE BOTTLES
US5599276A (en) Diopter value viewing means for a video ophthalmoscope
FR2911693A1 (en) LASER RANGEFINDER
FR2679997A1 (en) APPARATUS FOR AUTOMATICALLY REALIZING THE SHAPE AND / OR THE PROFILE OF THE INTERNAL CONTOUR OF A GLASS EYE CIRCLE.
EP1678550A1 (en) Method of measuring facial configuration and configuration of spectacle frames placed on said face, with improved effectiveness
BE1006255A3 (en) An instrument intended for use by a golfer
FR2736447A1 (en) SHOOTING APPARATUS AND METHOD FOR DISPLAYING IMAGE COMPOSITION POINT GUIDES
US20090017943A1 (en) Golf green reader
FR3038078B1 (en) DEVICE FOR SCANNING A FACE FROM MORPHOLOGICAL PARAMETERS
FR2476456A1 (en) DEVICE FOR DETERMINING A FOOT SIZE CORRESPONDING TO A FOOT
EP0610640B1 (en) Portable bar-code reader with extended depth of focus
WO2000055671A1 (en) Image detection system
FR2516777A1 (en) METHOD AND AUTOMATIC REFRACTOMETRIC DEVICE FOR MEASURING THE DEGREE OF AMETROPY OF AN EYE
EP0161158B1 (en) Instrument for determining from a distance the winning point in the french version of bowls by perspective and incorporated midline
CN109855736B (en) Color taking pen point capable of eliminating surface reflection and color taking pen
EP0136337B1 (en) Device for positionning a contact lens on the eye
FR1464788A (en) &lt;&lt; Reflex &gt;&gt; aiming device for cinematographic or photographic apparatus
WO1988006859A1 (en) Ocular observation device, utilizing the reflection of an infrared beam from the eyeball
FR3091178A1 (en) Golf system

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Owner name: HEATH JOHN

Effective date: 19941031

Owner name: COENE CHRISTIAN

Effective date: 19941031