BE1003740A7 - An exploration of mineral method. - Google Patents

An exploration of mineral method. Download PDF

Info

Publication number
BE1003740A7
BE1003740A7 BE9200052A BE9200052A BE1003740A7 BE 1003740 A7 BE1003740 A7 BE 1003740A7 BE 9200052 A BE9200052 A BE 9200052A BE 9200052 A BE9200052 A BE 9200052A BE 1003740 A7 BE1003740 A7 BE 1003740A7
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
readings
resistivity
gravitation
cuttings
gravity
Prior art date
Application number
BE9200052A
Other languages
French (fr)
Inventor
Frank Buckley
Original Assignee
Rancinan Ltd
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Rancinan Ltd filed Critical Rancinan Ltd
Application granted granted Critical
Publication of BE1003740A7 publication Critical patent/BE1003740A7/en

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G01MEASURING; TESTING
    • G01VGEOPHYSICS; GRAVITATIONAL MEASUREMENTS; DETECTING MASSES OR OBJECTS; TAGS
    • G01V11/00Prospecting or detecting by methods combining techniques covered by two or more of main groups G01V1/00 - G01V9/00

Abstract

Une méthode est révélée pour la prospection de minerais dans laquelle des relevés de gravitation (10), de résistivité superficielle (11), de résistivité profonde (12) et de polarisation induite (31) sont faits le long de la même traversée. La corrélation des relevés de gravitation et de résistivité permet la génération d'un modèle des déblais (15) et la compensation des variations (16) des déblais dans les relevés de gravitation. Les variations des couches plus profondes dans les relevés de gravitation peuvent être compensés davantage par la corrélation avec des relevés de résistivité profonde compensées (17). S'il existe une déviation dans le relevés de gravitation compensés, ceci indique qu'un corps de minerai peut être présent, parce que les perturbations soniques ont été éliminées substantiellement par la compensation en réponse aux relevés de résistivité. La nature et la distribution d'un corps de minerai peuvent être estimées par une comparaison (32) entre des relevés de polarisation induite estimés et mesurés.A method is revealed for prospecting for minerals in which gravity (10), surface resistivity (11), deep resistivity (12) and induced polarization (31) surveys are made along the same crossing. The correlation of the gravitation and resistivity readings allows the generation of a cuttings model (15) and the compensation of the variations (16) of the cuttings in the gravitation readings. The variations of the deeper layers in the gravitational surveys can be compensated more by the correlation with compensated deep resistivity surveys (17). If there is a deviation in the compensated gravity readings, this indicates that an ore body may be present, because the sonic disturbances have been substantially eliminated by the compensation in response to the resistivity readings. The nature and distribution of an ore body can be estimated by a comparison (32) between estimated and measured induced polarization readings.

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Une méthode de prospection de minerais L'invention a trait à la prospection de corps de minerai. 



  A l'heure actuelle il existe trois type de mesures normaux qui sont pratiqués sur un terrain étendu, qui est exploré en quête de la présence d'un corps de minerai. La méthode probablement la plus répandue est celle qui crée un champs de polarisation induite et surveille la polarisation entre deux positions de contrôle. Un autre paramètre généralement surveillé est la gravitation. Des instruments sensibles à la détection de la gravitation sont disponibles pour employer cette méthode. Finalement, le troisième paramètre souvent mesuré est la résistivité entre deux positions. 



  Par leur nature même, les mesures de gravitation sont effectivement déterminées par une profondeur indéfinie de la matière au-dessous de la position de mesure. Il est donc généralement considéré que des mesures de gravitation faites à des position d'échantillonnage le long d'une traversée comprennent des diagrammes soniques qui empêchent toute chance d'identifier des gisements de minerai se trouvant à une grande profondeur. 



  Une possibilité de prospection consiste en le développement des méthodes pour exécuter un nombre de mesures de polarisation induite et d'utiliser ces mesures. De telles méthodes sont décrites dans la Spécification du Brevet Soviétique N* SU 1. 249.607, SU 959. 006 et SU 857.896, la Spécification du Brevet Allemand NO DE 1. 623.123 et la Spécification de Brevet Américaine NO 3. 967. 190. Ces 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 méthodes comprennent la prise dr tout un nombre d'observations en utilisant des schémas d'observation et l'exécution d'un assez nombre de forages pour explorer les zones identifiées. Dans certaines méthodes, des mesures de polarisation induite et de résistivité ont été faites sur la même traversée dans le but d'augmenter les chances de réussir.

   La probabilité de ne pas réussir existe pourtant, principalement à cause des perturbations soniques causées par un changement de la profondeur et de la composition des couches de différents types de matière et un grand nombre de forages est normalement nécessaire. 



  L'invention vise à fournir une méthode de prospection de minerais pour surmonter ces difficultés. 



  Selon l'invention une méthode d'exploration de minerais est fournie comprenant les phases suivantes : la mesure de la gravitation à des point sélectionnées le long d'une traversée ; la mesure de la résistivité superficielle jusqu'à une profondeur juste au-dessous de la profondeur des déblais à des positions sélectionnées le long de la même traversée ; la surveillance de la corrélation entre les relevés de gravitation et de résistivité superficielle pour générer un modèle des déblais, et l'utilisation de ce modèle pour compenser les irrégularités des déblais dans les relevés de gravitation ;

   la mesure de la résistivité profonde jusqu'à approximativement la profondeur de la seconde couche, compensant la résistivité profonde selon la variation des déblais, la surveillance de la corrélation entre la résistivité profonde compensée et les relevés de 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 gravitation, et la compensation des irrégularités de la seconde couche dans les relevés de gravitation ; la répétition des phases de mesure, de surveillance et de compensation pour un nombre de couches bien déterminé pour obtenir un ensemble compensé de derniers relevés de gravitation ; la surveillance des derniers relevés de gravitation pour une partie montrant une déviation excessive ; et l'identification de cette partie, si présente, et l'exécution d'autres essais sur ce terrain. 



  De préférence, les derniers relevés de gravitation et de résistivité sont surveillés pour découvrir une relation inverse entre la dernière gravitation compensée et la dernière   résistivtt compensée   pour indiquer la présence d'un corps de minerai. 



  Dans un mode d'exécution, la méthode comprend les phases ultérieures de l'exécution des essais de polarisation induite aux parties identifiées du terrain et de les comparer aux paramètres déduits des relevés de gravitation et de résistivité mesurées avant. 



  De manière idéale, les relevés de résistivité superficielle sont faits jusqu'à une profondeur de 1, 5 fois la profondeur estimée des déblais. 



  Les caractéristiques et avantages de la méthode selon l'invention ressortiront plus clairement de la description suivante de quelques modes d'exécution préférés, donnée exclusivement à titre d'exemple avec référence aux dessins annexés, dans lesquels ; la figure l est une vue en coupe schématique d'un 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 terrain qui est caractéristique des terrains souvent trouvés en Irlande ; la figure 2 est un schéma de déroulement, illustrant la méthode de l'invention ; la figure 3 est une courbe montrant des relevés de sondage de gravitation et de résistivité le long d'une traversée ; et les figures-1 à 9 sont des courbes illustrant de manière plus détaillée la méthode de prospection de l'invention. 
 EMI4.1 
 



  Avec référence à la figure 1, une succession géologique 0 CD typique est   représentée,   comprenant, en ordre, des déblais   l,   une couche de calp 2, une couche calcaire coralligène 3, une couche calcaire boueuse et argileuse 4 et une couche de grès rouge 5. Les couches 2 et 4 sont chargeables et légèrement conductrices. La courbe verticale montre de grandes différences en résistivité   (Rm)   et, des différences plus réduites, en densité (D) entre les couches. La résistivité est indiquée par des traits interrompus et la densité par des traits pleins. On notera donc qu'il existe un large éventail de résistivités différentes (et de polarisations induites) dépendant du type particulier de la matière au-dessous d'une traversée particulière où les mesures ont été faites.

   On notera également que les couches varient en profondeur, en épaisseur et en composition et ceci est la source primaire des anomalies des relevés. Par exemple, des anomalies sont introduites partout où un sousaffleurement des couches 2 et 4 est rencontré, ou partout où la pénétration électrique augmente, par suite d'un amincissement des déblais. Bien sûr, ces anomalies sont considérées comme des perturbations soniques parce qu'elles ne sont pas de vraies anomalies, indiquant la présence d'un corps de minerai. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



  Maintenant, avec référence à la figure 2, la méthode de l'invention est illustrée sous forme d'un schéma de déroulement. En décrivant la méthode, référence est faite aux figures 3 à 9 y comprise, qui représentent plusieurs ensembles de données qui sont générées en pratiquant la méthode et qui font l'illustration de la manière dont les décisions doivent être prises. Initialement, dans la phase 10, des mesures de gravitations sont exécutées à une série de positions d'échantillonnage le long de la traversée. 



  L'espacement entre les positions d'échantillonnage peut être 50 m. Dans la phase Il des mesures de résistivité superficielle sont exécutées en utilisant des signaux électriques qui ne pénétrent que peu de distance au-dessous du fond des déblais. Troisièmement, dans la phase 12, des mesures de résistivité profonde sont exécutées qui pénètrent jusqu'à bien au-dessous des déblais. La façon dont ces mesures sont exécutées est connue en soi et n'exige aucune description. Dans la phase 13, les relevés de résistivité superficielle sont linéarisés, de sorte qu'ils deviennent une fonction linéaire des variations des déblais. 



  On notera de la figure   l,   que chaque limite de densité est aussi une limite de   résistivité,   et aussi que la résistivité et la densité varient dans le même sens passant les limites. A ce moment il existe un ensemble de relevés de gravitation et de résistivité le long de la traversée. Les relevés de gravitation sont de manière générale déformés à cause des événements à grande profondeur, dépassant la plage de profondeur des relevés de résistivité, il existe toutefois un nombre de points   ou"fenêtres"dans   lesquelles les deux ensembles de relevés ne réagissent qu'aux variations des déblais seules. Ces fenêtres sont identifiées comme étant des parties de courbes ayant une inclinaison similaire et qui sont en corrélation. 



  Des courbes caractéristiques sont représentés dans la figure 3, dans laquelle les relevés ont été faits pour une 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 structure géologique à des déblais 40 et une limite verticale 41 entre des corps ayant des résistivités 
 EMI6.1 
 sensiblement différentes (Ra). Les densités sont identifiées par le repère'D'. Les relevés de résistivité et de gravitation 42 et 43 sont montrés respectivement. La relation des inclinaisons constantes de ces courbes est représentée par la courbe 44 qui indique la relation entre la gravitation et la résistivité dans des fenêtres mouvantes, dans lesquelles les variations sont causées (pour les deux ensembles de données) par des variations de déblais seules (parce que ce modèle ne possède que deux couches). 



  Il est donc possible d'estimer le nombre de variations des relevés de gravitation causées par les déblais dans toutes les positions de la traversée. La phase 14 de la corrélation des relevés de gravitation et de résistivité comprend donc l'identification de ces fenêtres et l'établissement d'une valeur numérique moyenne pour cette relation sur les parties différentes de la traversée. Dans la phase 15, le modèle des déblais est alors généré selon la corrélation et dans la phase 16, les variations des déblais sont compensées dans les relevés de gravitation. En règle générale il y a question   d'un"aplatissement"de   la courbe de gravitation parce que des perturbations soniques, causées par des variations des déblais sont substantiellement éliminées. 



  A titre d'exemple, nous référons à la figure 4 qui montre les courbes de la résistivité superficielle 71, de la gravitation 72, de la résistivité profonde 73 et de la polarisation induite (P. I.) 74. Il reste à établir la structure géologique responsable de ces relevés et s'il s'agit d'un corps de minerai. La figure 5 montre le résultat de la phase 15, à savoir une courbe 81 du modèle des déblais, et la courbe de la gravitation 82 où les variations des déblais ont été compensées, dérivées de la phase 16. 



  Les mesures de résistivités profonde qui ont été faites dans 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 la phase 12 sont maintenant compensées selon le modèle des déblais et sont corrélées dans la phase 16. Ceci permet de déterminer l'effet de la couche suivante au-dessous des déblais sur les relevés de gravitations d'une manière qui est analogue à la détermination de l'effet des variations des déblais. Avant la corrélation des relevés de résistivité profonde, l'effet des variations des déblais sur ces derniers est éliminé par une méthode de compensation ayant un effet similaire à celui de la compensation des relevés de gravitation.

   Par une corrélation des relevés de résistivité profonde compensée et de gravitation compensée, la couche inférieure au-dessous des déblais peut être modelée (voir la courbe 91 de la figure 6) dans cette phase et ensuite, dans la phase 20, une courbe de la gravitation compensée 82 peut être générée. Bien que non représentée dans le diagramme de déroulement, cette procédure peut être répétée pour chacune des couches au-dessous de la seconde couche, bien que le procédé devienne plus compliqué et moins précis à chacune des couches suivantes. A la fin de ces procédés répétés, un dernier ensemble de relevés de gravitation est déterminé qui est compensé pour toutes les couches pour lesquelles des mesures de résistivité ont été faites. 



  On notera que, s'il n'y a pas question de la présence d'un corps de minerai, la dernière courbe de la gravitation devrait être relativement aplatie, parce que des variations ont été éliminées en réponse aux variations dans les couches. S'il existe une déviation au-delà d'un niveau prédéterminé, ceci peut être une indication du fait qu'il y a question d'un corps de minerai au-dessous de la traversée. 



  En d'autres mots, si les déviations dans les courbes de la gravitation ne peuvent. être attribuées aux variations en profondeur de différentes couches, ne contenant pas des corps de minerai, la présence d'un corps de minerai a été indiquée donc. Une autre façon de faire ceci, est la génération d'un ensemble estimé de relevés de gravitation 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 réelle en réponse aux modèles qui ont été générés pour les différentes couches. Cet ensemble de valeurs estimées peut alors être comparé aux valeurs réelles relevées, tel que montré dans la figure 7 qui représente une courbe estimée 45 et une courbe réelle 46. S'il existe une légère déviation, il est improbable qu'un corps de minerai soit présent. Telle est la situation dans la figure 7.

   Si les relevés de gravitation estimés sont générées des modèles des couches ou si des relevés de gravitation compensés sont générés pour   éli. miner   les effets des variations de couche, la méthode reste la même,   c'est-à-dire   les variations de gravitation causées par la densité beaucoup plus élevée des corps de minerai deviendra évident. Un autre indicateur positif est la présence d'une relation inverse entre la résistivité et la densité. La figure 1 montre que la résistivité ainsi que la densité pour de corps ne contenant de minerai changent dans le même sens, cependant, les corps de minerai ont en règle générale une résistivité réduite et une densité élevée et ne changent donc pas dans le même sens. 



  Parce que les relevés représentés ne montrent point d'anomalies, il est extrêmement improbable qu'un corps de minerai soit présent. Si, toutefois, des anomalies existaient, une courbe de polarisation induite probable serait estimée des relevés de résistivité et de la gravitation dans la phase 30 et subséquemment la polarisation induite est mesurée le long de la traversée 
 EMI8.1 
 dans la phase 31. Ceux-ci peuvent être comparés dans la phase 32 et s'ils ne sont pas similaires, cela signifie une indication de l'absence de corps de minerai. 



  Avec référence à la figure 8 une dernière courbe de la gravitation 60 et une courbe de la gravitation 61 sont représentées. Des corps de minerai 62 et 63 sont également représentes au-dessous des déblais 64. Les courbes 60 et 61 représentent la   méthode do l'Invention   très clairement, parce que l'on peut constater que les relevés de gravitation 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 pris montrent des déviations importantes entre les positions 4W et 8W. Si ces déviations étaient dues à des perturbations soniques (par exemple, des variations dans les déblais), elles seraient largement éliminées après une ou plusieurs phases de compensation 16 et 20.

   Dans ce cas-ci, toutefois, l'opposé est arrivé et les déviations ont augmentées et l'on peut constater que la courbe 60 possède une déviation plus importante dans cette position à la traversée et aussi entre les position 12W et 20W. Ceci indique, qu'un corps de minerai est présent, parce qu'une fois que les effets des variations dans la couche ont été éliminés, il est fort probable que la constatation d'une gravitation importante soit causée par un corps de minerai. 



  Dans la figure 9 un   ensemble de relevés d'une'pseudo-   polarisation induite est estimé depuis les derniers relevés de gravitation et de résistivité. La courbe de la pseudoP. I. 70 est comparée à la courbe de l'P. I. réelle 71 mesurée dans la phase 31. Dans cet exemple, seul l'effet de la P. I. superficielle est visualisé. On not. era que parce qu'elles sont fort similaires, ceci est une indication qu'un corps de minerai est présent et qu'il est de nature dense et métallique. On verra donc, qu'en estimant la polarisation induite et en la comparant aux relevés réels, la distributions et la nature du corps de minerai peuvent être indiquées à la suite de l'identification d'une zone probable. 



  L'invention n'est pas limitée aux modes d'exécution décrits ci-avant, mais peut être variée en construction et en détail. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



  Légende O. B. Déblais Calp Lsts Calp calcaire Reef Lsts Calcaire coralligène Lr Mudy Lsts & Shales Couche calcaire boueux et argile Old Red Sandstone Vieux grès rouge Figure 2 12 mesure de résistivité profonde 10 mesure de gravitation 11 mesure de résistivité superficielle 13 linéariser 14 corréler 15 modèle des déblais 16 compenser la gravitation 17 corréler 18 modèle de la couche inférieure 20 compenser la gravitation 31 mesure P. I. 



  30 estimation P. I. 



  21 surveillance anomalies 32 comparaître 22 anomalie ? 33 similaire ? 23 pas de gisement 34 forage   figure   Gravity Gravitation 
 EMI10.1 
 Figure 4 Gradient Array Déroulement de l'inclinaison 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 Figure 5 Gravity corrected O. B. Déblais corrigés gravitation O. B. Profile Profil des déblais Figure 6 Final gravity Dernière gravitation Base of layer Fond de la couche Estimated I. P. P. I. estimée Figure 7 Computed Calculé Observed Observé Final Gravity Curve Dernière courbe de la gravitation



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "A method of prospecting for minerals The invention relates to prospecting for ore bodies.



  At present there are three types of normal measurements which are practiced on a wide ground, which is explored in search of the presence of a body of ore. Probably the most widely used method is that which creates an induced polarization field and monitors the polarization between two control positions. Another generally monitored parameter is gravitation. Instruments sensitive to the detection of gravitation are available to employ this method. Finally, the third parameter often measured is the resistivity between two positions.



  By their very nature, gravitation measurements are effectively determined by an indefinite depth of the material below the measurement position. It is therefore generally considered that gravity measurements made at sampling positions along a crossing include sonic diagrams which prevent any chance of identifying ore deposits located at great depth.



  One prospecting opportunity is to develop methods to perform a number of induced polarization measurements and to use those measurements. Such methods are described in the Specification of the Soviet Patent N * SU 1. 249.607, SU 959. 006 and SU 857.896, the Specification of the German Patent NO DE 1. 623.123 and the Specification of American Patent NO 3. 967. 190. These

 <Desc / Clms Page number 2>

 methods include taking a number of observations using observation patterns and performing a sufficient number of holes to explore the identified areas. In some methods, induced polarization and resistivity measurements were made on the same crossing in order to increase the chances of success.

   The probability of not succeeding however exists, mainly because of the sonic disturbances caused by a change in the depth and the composition of the layers of different types of material and a large number of holes is normally necessary.



  The invention aims to provide a method of prospecting for minerals to overcome these difficulties.



  According to the invention, a mineral exploration method is provided comprising the following phases: the measurement of gravitation at selected points along a crossing; measuring the surface resistivity to a depth just below the depth of the cuttings at selected positions along the same crossing; monitoring the correlation between gravity and surface resistivity readings to generate a cuttings model, and using this model to compensate for cuttings irregularities in gravity readings;

   measuring the deep resistivity to approximately the depth of the second layer, compensating for the deep resistivity according to the variation in the cuttings, monitoring the correlation between the compensated deep resistivity and the readings of

 <Desc / Clms Page number 3>

 gravitation, and compensation for irregularities of the second layer in the gravitation records; the repetition of the measurement, monitoring and compensation phases for a well-determined number of layers to obtain a compensated set of last gravitation readings; monitoring of the latest gravity readings for a part showing excessive deviation; and the identification of this part, if present, and the execution of other tests in this field.



  Preferably, the latest gravity and resistivity readings are monitored to find an inverse relationship between the last compensated gravitation and the last compensated resistivity to indicate the presence of an ore body.



  In one embodiment, the method comprises the subsequent phases of the execution of the induced polarization tests at the identified parts of the terrain and of comparing them to the parameters deduced from the gravitation and resistivity readings measured before.



  Ideally, surface resistivity readings are taken to a depth of 1.5 times the estimated depth of the cuttings.



  The characteristics and advantages of the method according to the invention will emerge more clearly from the following description of some preferred embodiments, given exclusively by way of example with reference to the appended drawings, in which; Figure l is a schematic sectional view of a

 <Desc / Clms Page number 4>

 land which is characteristic of the land often found in Ireland; Figure 2 is a flow diagram illustrating the method of the invention; Figure 3 is a curve showing gravity and resistivity survey readings along a crossing; and Figures-1 to 9 are curves illustrating in more detail the prospecting method of the invention.
 EMI4.1
 



  With reference to Figure 1, a typical 0 CD geological succession is shown, comprising, in order, cuttings l, a layer of calp 2, a coralligenous limestone layer 3, a muddy and clayey limestone layer 4 and a layer of red sandstone 5. Layers 2 and 4 are loadable and slightly conductive. The vertical curve shows large differences in resistivity (Rm) and, smaller differences, in density (D) between the layers. Resistivity is indicated by dashed lines and density by solid lines. It will therefore be noted that there is a wide range of different resistivities (and induced polarizations) depending on the particular type of material below a particular crossing where the measurements have been made.

   It will also be noted that the layers vary in depth, thickness and composition, and this is the primary source of survey anomalies. For example, anomalies are introduced everywhere where a sub-outcrop of layers 2 and 4 is encountered, or wherever electrical penetration increases, due to a thinning of the cuttings. Of course, these anomalies are considered sonic disturbances because they are not real anomalies, indicating the presence of a body of ore.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



  Now, with reference to FIG. 2, the method of the invention is illustrated in the form of a flow diagram. In describing the method, reference is made to Figures 3 to 9 inclusive, which represent several sets of data that are generated by practicing the method and which illustrate how decisions should be made. Initially, in phase 10, gravitation measurements are performed at a series of sampling positions along the crossing.



  The spacing between the sampling positions can be 50 m. In phase II, surface resistivity measurements are carried out using electrical signals which penetrate only a short distance below the bottom of the cuttings. Third, in phase 12, deep resistivity measurements are performed that penetrate far below the cuttings. The manner in which these measures are carried out is known per se and requires no description. In phase 13, the surface resistivity readings are linearized, so that they become a linear function of the variations in the cuttings.



  It will be noted from FIG. 1, that each density limit is also a resistivity limit, and also that the resistivity and the density vary in the same direction passing the limits. At this time there is a set of gravitational and resistivity readings along the crossing. Gravitation readings are generally distorted due to events at great depth, exceeding the depth range of resistivity readings, however there are a number of points or "windows" in which the two sets of readings only respond to variations of the cuttings alone. These windows are identified as parts of curves having a similar inclination and which are correlated.



  Characteristic curves are shown in Figure 3, in which the readings have been taken for a

 <Desc / Clms Page number 6>

 geological structure with cuttings 40 and a vertical limit 41 between bodies having resistivities
 EMI6.1
 significantly different (Ra). Densities are identified by the 'D' mark. The resistivity and gravitational readings 42 and 43 are shown respectively. The relation of the constant inclinations of these curves is represented by curve 44 which indicates the relation between gravitation and resistivity in moving windows, in which the variations are caused (for the two data sets) by variations of cuttings alone ( because this model only has two layers).



  It is therefore possible to estimate the number of variations in the gravity readings caused by the cuttings in all the positions of the crossing. Phase 14 of the correlation of the gravitation and resistivity readings therefore includes the identification of these windows and the establishment of an average numerical value for this relationship over the different parts of the crossing. In phase 15, the cuttings model is then generated according to the correlation and in phase 16, the variations in the cuttings are compensated for in the gravitation records. Typically there is a question of a "flattening" of the gravitational curve because sonic disturbances caused by variations in the cuttings are substantially eliminated.



  As an example, we refer to Figure 4 which shows the curves of surface resistivity 71, gravitation 72, deep resistivity 73 and induced polarization (PI) 74. It remains to establish the geological structure responsible of these records and if it is a body of ore. FIG. 5 shows the result of phase 15, namely a curve 81 of the cuttings model, and the curve of gravitation 82 where the variations of the cuttings have been compensated, derived from phase 16.



  The deep resistivity measurements that were made in

 <Desc / Clms Page number 7>

 phase 12 are now compensated according to the cuttings model and are correlated in phase 16. This makes it possible to determine the effect of the next layer below the cuttings on the gravitation records in a manner which is analogous to the determination the effect of variations in cuttings. Before the correlation of the deep resistivity readings, the effect of the variations in the cuttings on them is eliminated by a compensation method having an effect similar to that of the compensation of the gravitation readings.

   By correlating the readings of compensated deep resistivity and compensated gravitation, the lower layer below the cuttings can be modeled (see curve 91 in figure 6) in this phase and then, in phase 20, a curve of the compensated gravity 82 can be generated. Although not shown in the flow diagram, this procedure can be repeated for each of the layers below the second layer, although the process becomes more complicated and less precise with each of the following layers. At the end of these repeated processes, a final set of gravity readings is determined which is compensated for all the layers for which resistivity measurements have been made.



  Note that, if there is no question of the presence of an ore body, the last gravitational curve should be relatively flattened, because variations have been eliminated in response to variations in the layers. If there is a deviation beyond a predetermined level, this may be an indication that there is a question of an ore body below the crossing.



  In other words, if the deviations in the curves of gravitation cannot. to be attributed to the variations in depth of different layers, not containing ore bodies, the presence of an ore body has therefore been indicated. Another way to do this is to generate an estimated set of gravitational readings.

 <Desc / Clms Page number 8>

 real in response to the patterns that were generated for the different layers. This set of estimated values can then be compared to the actual values recorded, as shown in Figure 7 which represents an estimated curve 45 and an actual curve 46. If there is a slight deviation, it is unlikely that a body of ore be present. This is the situation in Figure 7.

   If the estimated gravity statements are generated from the layer models or if compensated gravity reports are generated for Eli. undermining the effects of layer variations, the method remains the same, i.e. variations in gravitation caused by the much higher density of ore bodies will become evident. Another positive indicator is the presence of an inverse relationship between resistivity and density. Figure 1 shows that the resistivity as well as the density for bodies not containing ore change in the same direction, however, the bodies of ore generally have a reduced resistivity and a high density and therefore do not change in the same direction .



  Because the surveys shown do not show any anomalies, it is extremely unlikely that a body of ore is present. If, however, anomalies existed, a probable induced polarization curve would be estimated from the resistivity and gravitation readings in phase 30 and subsequently the induced polarization is measured along the crossing.
 EMI8.1
 in phase 31. These can be compared in phase 32 and if they are not similar, this means an indication of the absence of ore bodies.



  With reference to FIG. 8, a last curve of the gravitation 60 and a curve of the gravitation 61 are shown. Ore bodies 62 and 63 are also shown below the cuttings 64. The curves 60 and 61 represent the method of the invention very clearly, because it can be seen that the gravitational readings

 <Desc / Clms Page number 9>

 taken show significant deviations between the 4W and 8W positions. If these deviations were due to sonic disturbances (for example, variations in the cuttings), they would be largely eliminated after one or more compensation phases 16 and 20.

   In this case, however, the opposite has happened and the deviations have increased and it can be seen that the curve 60 has a greater deviation in this position at the crossing and also between the positions 12W and 20W. This indicates that a body of ore is present, because once the effects of variations in the layer have been eliminated, it is very likely that the finding of significant gravitation is caused by a body of ore.



  In FIG. 9, a set of readings of an induced pseudo-polarization is estimated from the last gravity and resistivity readings. The pseudoP curve. I. 70 is compared to the curve of the P. I. real 71 measured in phase 31. In this example, only the effect of superficial P. I. is displayed. We note. Because they are very similar, this is an indication that a body of ore is present and that it is dense and metallic in nature. It will therefore be seen that, by estimating the induced polarization and comparing it to the actual surveys, the distribution and the nature of the ore body can be indicated following the identification of a probable zone.



  The invention is not limited to the embodiments described above, but can be varied in construction and in detail.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



  Legend OB Excavation Calp Lsts Calp limestone Reef Lsts Coralligenous limestone Lr Mudy Lsts & Shales Mud limestone layer and clay Old Red Sandstone Old red sandstone Figure 2 12 deep resistivity measurement 10 gravitation measurement 11 surface resistivity measurement 13 linearize 14 correlate 15 model of cuttings 16 compensate for gravitation 17 correlate 18 model of the lower layer 20 compensate for gravitation 31 PI measurement



  30 P.I.



  21 anomalies monitoring 32 appear 22 anomalies? 33 similar? 23 no deposit 34 drilling figure Gravity Gravitation
 EMI10.1
 Figure 4 Gradient Array Tilt sequence

 <Desc / Clms Page number 11>

 Figure 5 Gravity corrected O. B. Corrected gravity cut O. B. Profile Cut profile Figure 6 Final gravity Last gravity Base of layer Bottom of layer Estimated I. P. P. I. estimated Figure 7 Computed Calculated Observed Observed Final Gravity Curve Last gravity curve


    

Claims (5)

REVENDICATIONS 1. - Une méthode de prospection comprenant les phases suivantes de : la mesure de la gravitation à des point sélectionnées le long d'une traversée ; la mesure de la résistivité superficielle jusqu'à une profondeur juste au-dessous de la profondeur des déblais à des positions sélectionnées le long de la même traversée ; la surveillance de la corrélation entre les relevés de gravitation et de résistivité superficielle pour générer un modèle des déblais, et l'utilisation de ce modèle pour compenser les irrégularités des déblais dans les relevés de gravitation ; CLAIMS 1. - A prospecting method comprising the following phases of: measuring gravitation at selected points along a crossing; measuring the surface resistivity to a depth just below the depth of the cuttings at selected positions along the same crossing; monitoring the correlation between gravity and surface resistivity readings to generate a cuttings model, and using this model to compensate for cuttings irregularities in gravity readings; la mesure de la résistivité profonde jusqu'à approximativement la profondeur de la seconde couche, compensant la résistivité profonde selon la variation des déblais, la surveillance de la corrélation entre la résistivité profonde compensée et les relevés de gravitation, et la compensation des irrégularités dans la seconde couche dans les relevés de gravitation ; la répétition des phases de mesure, de surveillance et de compensation pour un nombre de couches bien déterminé pour obtenir un ensemble compensé de derniers relevés de gravitation ; la surveillance des derniers relevés de gravitation pour une partie montrant une déviation excessive ; et <Desc/Clms Page number 13> l'identification de cette partie, si présente, et l'exécution d'autres essais sur ce terrain.  measuring the deep resistivity up to approximately the depth of the second layer, compensating for the deep resistivity according to the variation in the cuttings, monitoring the correlation between the compensated deep resistivity and the gravitation readings, and compensating for irregularities in the second layer in the gravitation records; the repetition of the measurement, monitoring and compensation phases for a well-determined number of layers to obtain a compensated set of last gravitation readings; monitoring of the latest gravity readings for a part showing excessive deviation; and  <Desc / Clms Page number 13>  the identification of this part, if present, and the execution of other tests in this field. 2.-Une méthode selon la revendication 1, où les derniers relevés de gravitation et de résistivité sont surveillés pour découvrir une relation inverse entre la dernière gravitation compensée et la dernière résistivité compensée pour indiquer la présence d'un corps de minerai.   2. A method according to claim 1, in which the last gravity and resistivity readings are monitored to discover an inverse relationship between the last compensated gravitation and the last compensated resistivity to indicate the presence of an ore body. 3.-Une méthode selon la revendication 1 ou 2, comprenant les phases ultérieures de l'exécution des essais de polarisation induite aux parties identifiées du terrain et de la comparaison de ces paramètres déduits des relevés de gravitation et de résistivité, mesurés avant. 3. A method according to claim 1 or 2, comprising the subsequent phases of the execution of the induced polarization tests at the identified parts of the terrain and of the comparison of these parameters deduced from the gravitation and resistivity readings, measured before. 4.-Une méthode selon l'une ou l'autre des revendications précédentes, où les relevés de résistivité superficielle sont faits jusqu'à une profondeur de 1, 5 fois la profondeur estimée des déblais.   4. A method according to either of the preceding claims, in which the surface resistivity readings are made to a depth of 1.5 times the estimated depth of the cuttings. 5.-Une méthode décrite essentiellement ci-avant avec référence aux dessins annexés et comme représentée dans ces dessins.   5.-A method described essentially above with reference to the accompanying drawings and as shown in these drawings.
BE9200052A 1991-12-31 1992-01-20 An exploration of mineral method. BE1003740A7 (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
GB9127543A GB2262989A (en) 1991-12-31 1991-12-31 An ore prospecting method

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1003740A7 true BE1003740A7 (en) 1992-06-02

Family

ID=10706920

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE9200052A BE1003740A7 (en) 1991-12-31 1992-01-20 An exploration of mineral method.

Country Status (2)

Country Link
BE (1) BE1003740A7 (en)
GB (1) GB2262989A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN112415633A (en) * 2020-11-23 2021-02-26 核工业北京地质研究院 Comprehensive chemical exploration method for realizing three-dimensional exploration of blind volcanic rock type uranium mine

Family Cites Families (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4068160A (en) * 1976-05-03 1978-01-10 Texas Pacific Oil Company, Inc. Method for detecting subsurface mineral bodies using gravity magnetic and topographic surveys

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN112415633A (en) * 2020-11-23 2021-02-26 核工业北京地质研究院 Comprehensive chemical exploration method for realizing three-dimensional exploration of blind volcanic rock type uranium mine
CN112415633B (en) * 2020-11-23 2023-10-20 核工业北京地质研究院 Comprehensive physical and chemical exploration method for realizing three-dimensional exploration of hidden volcanic type uranium ores

Also Published As

Publication number Publication date
GB9127543D0 (en) 1992-02-19
GB2262989A (en) 1993-07-07

Similar Documents

Publication Publication Date Title
Barker et al. The application of time-lapse electrical tomography in groundwater studies
Rodriguez et al. Holocene evolution of the east Texas coast and inner continental shelf: along-strike variability in coastal retreat rates
EP2369369B1 (en) Method of surveying a geologic gas reservoir by employing stratigraphic inversion on seismic data
Simms et al. Barrier-island aggradation via inlet migration: Mustang Island, Texas
FR2712627A1 (en) Method and device for monitoring and / or studying a hydrocarbon reservoir traversed by a well.
RU97105818A (en) SEISMIC EXPLORATION PROCESSES USING REFLECTED TRANSVERSE CROSS WAVES
FR2725794A1 (en) METHOD FOR MODELING THE SPATIAL DISTRIBUTION OF GEOMETRIC OBJECTS IN A MEDIUM, SUCH AS FAILURES IN A GEOLOGICAL FORMATION
FR2845773A1 (en) METHOD FOR DETERMINING A PARAMETER WHICH IS INTERESTED IN A PART OF A RESERVOIR IN LAND FORMATIONS
FR2644592A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR LOCATING A WELL PROVIDED WITH A METAL TUBING FROM ANOTHER WELL
CA2006926C (en) Recovery simulation pilot process for a hydrocarbon deposit
Fitzsimons et al. Development of push moraines in deeply frozen sediment adjacent to a cold‐based glacier in the McMurdo Dry Valleys, Antarctica
CA2456596C (en) Method for measuring the local similarities between several waveform data cubes
BE1003740A7 (en) An exploration of mineral method.
WO1992010642A1 (en) Method for correcting magnetic measurements made to determe the azimuth of a well
FR2990277A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR ELECTROMAGNETIC MONITORING OF UNDERGROUND FORMATIONS
FR2763702A1 (en) METHOD OF PREPARING RISK MAPS FOR POSITIONING A WELL IN AN ENVIRONMENT
EP2880465B1 (en) Method for restoring wellbore data
EP0597014B1 (en) Portable station for the measurement and adjustment of the magnetic signature of a naval vessel
Ekaykin et al. Fifty years of instrumental surface mass balance observations at Vostok Station, central Antarctica
FR2547062A1 (en) METHOD OF DETECTING CURRENT GEODYNAMIC MOVEMENTS IN A MOUNTAINY MOUNTAIN
Levitt et al. Modal depth anomalies from multibeam bathymetry: Is there a South Pacific superswell?
FR2932574A1 (en) METHOD FOR EVALUATING FLUID PRESSURES AND DETECTING PRESSURES IN A SUBTERRANEAN MEDIUM.
Fairhead et al. Hydrocarbon screening of the deep continental margins using non-seismic methods
Jørgensen et al. Mapping of buried tunnel valleys in Denmark: new perspectives for the interpretation of the Quaternary succession
Fortier et al. Caractérisation du pergélisol de buttes cryogènes à l'aide de diagraphies électriques au Nunavik, Québec

Legal Events

Date Code Title Description
RE20 Patent expired

Owner name: RANCINAN LTD

Effective date: 19980120