AT287178B - Apparatus for electrotherapy - Google Patents

Apparatus for electrotherapy

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Publication number
AT287178B
AT287178B AT37668A AT37668A AT287178B AT 287178 B AT287178 B AT 287178B AT 37668 A AT37668 A AT 37668A AT 37668 A AT37668 A AT 37668A AT 287178 B AT287178 B AT 287178B
Authority
AT
Austria
Prior art keywords
astable multivibrator
multivibrator
transistor
potentiometer
base
Prior art date
Application number
AT37668A
Other languages
German (de)
Inventor
Hans Ing Rodler
Original Assignee
Hans Ing Rodler
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Hans Ing Rodler filed Critical Hans Ing Rodler
Priority to AT37668A priority Critical patent/AT287178B/en
Application granted granted Critical
Publication of AT287178B publication Critical patent/AT287178B/en

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Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Apparat für die Elektrotherapie 
Die Erfindung betrifft ein Gerät, das besonders zur Beeinflussung der Nervenzentren bestimmt ist, wobei Doppelimpulse mit Gleichstromüberlagerung zur Anwendung gebracht werden. 



   Zur Beeinflussung neurogener Vorgänge sind eine Reihe von Apparaten bekannt. Viele dieser
Geräte arbeiten noch mit Elektronenröhren, andere Geräte sind einfache Impulsanordnungen, die durch einfache Impulse die Nerventätigkeit beeinflussen. Auch Anordnungen mit Rauschquellen sind bekannt.
Ebenso wird mit Geräten mit Interferenzströmen versucht, derartige Reize auf das Nervensystem durchzuführen. 



   Nach neueren Forschungen scheinen Doppelimpulse die höchste Reizintensität zu besitzen. 



  Vielfach haben diese bisher bekannten Anordnungen auch einen überlagerten Gleichstrom, der meist gesondert regelbar ist. Ein Teil der bekannten Anordnungen weist ebenfalls einen Konstantstromausgang auf. 



   Aufgabe der Erfindung ist es, ein transistorisiertes Gerät zur Erzeugung derartiger Doppelimpulse zu schaffen, wobei gleichzeitig die Impulsbreite und die Phasenbreite unabhängig voneinander geregelt werden können, und die Pausenbreite ausserdem rhythmisch durch einen zusätzlichen Impulsgenerator frequenzmoduliert werden kann. 



   Das Gerät nach der Erfindung ist dadurch gekennzeichnet, dass die Kollektoren der beiden Transistoren eines astabilen Multivibrators über Differenzierglieder und diesen nachgeschaltete Dioden an eine Steuerelektrode eines monostabilen Multivibrators angeschlossen sind, wobei die Basis des einen Transistors des astabilen Multivibrators über einen Regelwiderstand an die Speisespannung angeschlossen ist und diese Basis des einen Transistors des astabilen Multivibrators über Kopplungsglieder mit dem Kollektor des Transistors eines zweiten astabilen Multivibrators in Verbindung steht und der im monostabilen Multivibrator entstandene frequenzmodulierte Doppelimpuls über einen Regelwiderstand dem Schleifer eines an die Speisespannung angeschlossenen Potentiometers zugeführt wird, welcher Schleifer an der Basis eines Endtransistors liegt,

   in dessen Kollektorkreis der Patient und in dessen Emitterkreis ein Stromregelpotentiometer liegt. 



   Durch diese Kombination bekannter Anordnungen entsteht ein Doppelimpuls mit stabilem Abstand, wobei der Abstand der Doppelimpulse untereinander regelbar ist,   u. zw. lässt   sich der Bereich von 1 Hz bis zu 300 MHz ohne Umschaltung mit einem einzigen Potentiometer bestreichen. Diese Frequenzfolge ist ausserdem durch die Ankopplung des dritten astabilen Multivibrators frequenzmoduliert, d. h., der Abstand der Impulse schwankt rhythmisch, entsprechend der Frequenz des astabilen Multivibrators. 



   Durch die gleichstrombelastete   Potentiometerankopplung-4-an   die Endstufe führt die Endstufe einen Gleichstrom, der immer in einem bestimmten Verhältnis zur Gesamtimpulshöhe steht. 



  Der technische Vorteil besteht nun darin, dass man mit einem normalen Gleichstrommilliamperemeter im Patientenkreis sowohl Spitzenimpulshöhe als auch Gleichstromhöhe gleichzeitig auf einer Skala abgelesen werden kann, da der Gleichstromausschlag des Messinstrumentes bei genügend schmalen Impulsen nur dem durchfliessenden Gleichstrom proportional ist und durch das konstante Verhältnis zwischen Gleichstromanteil und Impulsspitzenstromhöhe auch der Spitzenstromstärke der Impulsströme proportional sein muss. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Der Stromregler im Emitterkreis des Endtransistors- bewirkt, dass bei kleinen Stromstärken entsprechend den höheren Patientenwiderständen eine grosse Stromgegenkopplung und bei grossen
Stromstärken und kleinen Patientenwiderständen eine kleinere Stromgegenkopplung vorherrscht, so dass die dadurch entstehende Stromgegenkopplung von der Höhe des Patientenstromes abhängig ist und somit eine Stromregelung entsteht, die zu hohe Patientenwiderstände berücksichtigt und damit Verbrennungen, die ja in erster Linie durch zu hohe Patientenwiderstände entstehen, vermeidet. Die Gegenkopplung wirkt also nur bis zu einer maximalen oberen Grenze des Patientenwiderstandes, wobei im Bereich kleinerer   Patientenströme   gleichzeitig eine höhere Regelung erzielt wird. 



   Erfindungsgemäss ist der, die Frequenzmodulation hervorrufende, zweite astabile Multivibrator in seiner Frequenz regelbar. Ausserdem geschieht die Ankopplung zwischen zweitem Multivibrator und dem ersten astabilen Multivibrator über ein veränderliches Tiefpassfilter, so dass auch die Geschwindigkeit der Impulsverschiebung variierbar ist. 



   Es ist wissenschaftlich als gesichert anzusehen, dass die Nervenleitung durch eine Impulsfolgemodulation stattfindet. Dass dies in Form einer elektrochemischen bzw. elektrobiologischen Form geschieht, liegt in der Natur der biologischen Bauteilchen. Es ist ebenfalls sicher, dass Doppelimpulse bei der Nervenleitung eine Rolle spielen, wobei der erste Impuls das Ansprechen der nächsten Schaltstufe bewirkt, während der zweite Impuls die Fortschaltung bewerkstelligt. 



   Daraus erklärt sich die höhere Empfindlichkeit des Nervensystems auf Doppelimpulse bei gleicher Breite und Höhe gegenüber Einzelimpulse. 



   Erfindungsgemäss ist daher der erste astabile Multivibrator durch von aussen zugeführte Ströme steuerbar, wobei diese Steuerströme entweder auf Tonband gespeichert oder von Generatoren erzeugt werden oder direkt dem biologischen Objekt entnommen werden. 



   Die Anordnung ist an einem Ausführungsbeispiel näher erläutert,   u. zw.   zeigt Fig. l den ersten astabilen Multivibrator--l--mit einem   Regelwiderstand--12--zur Pausenregelung.--2--sind   Differenzierglieder, die sowohl die ansteigende als auch die abfallende Flanke der vom astabilen Multivibrator--l--erregten Impulse zur Ansteuerung des monostabilen Multivibrators--3liefern. Die getrennte Ansteuerung wird hiebei durch eine Diodenschaltung erreicht.--3--ist ein monostabiler Multivibrator, bei dem zusätzlich die Impulsbreite durch den Regelwiderstand--13-regelbar ist.--4--ist die Potentiometerschaltung, die ein bestimmtes Verhältnis zwischen 
 EMI2.1 
 Milliamperemeter am Ausgang--6--, das den Patientenstrom misst und eine doppelte Skala besitzt, nämlich eine für Gleichströme und eine für Spitzenströme.

   In--7--ist der Umschalter--22-dargestellt, der wahlweise einen   Aussenanschluss--23--oder   den astabilen   Multivibrator --8-- über   die   Tiefpassfilter--21--zur   Impulsfrequenzmodulation des ersten astabilen Multivibrators--l--   heranzieht.--8--ist   der zweite astabile Multivibrator, der über ein regelbares Tiefpassfilter den ersten 
 EMI2.2 
 die das Gerät speisenden Akkumulatoren.--14--ist das Regelpotentiometer des Ausgangsstromes im Emitterkreis, der einen Konstantstrom sichert.

   Der   Schalter --15-- ist   eine Taste, die das   Patientenstrommessgerät--14--an   den Akkumulator schaltet und damit den Ladezustand des Akkumulators über einen Belastungswiderstand kontrolliert.--16--ist der Aus-und Einschalter.   --17-- ist   der Patientenanschluss und gleichzeitig der Anschluss für das   Ladegerät. --18-- ist   der Polumschalter.--20--ist das Potentiometer zur Beeinflussung der Folgefrequenz des astabilen Multivibrators. 



   Fig. 2 zeigt die Impulsform des ersten astabilen   Multivibrators--l--, Fig. 3   nach deren Differenzierung, Fig. 4 die Impulse im monostabilen   Multivibrator --3- und Fig. 5   die im   Potentiometerkreis--4--mit   Gleichstrom überlagerten Impulse, wie sie im Patientenkreis auftreten. 

**WARNUNG** Ende DESC Feld kannt Anfang CLMS uberlappen**.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Apparatus for electrotherapy
The invention relates to a device which is particularly intended for influencing the nerve centers, with double impulses with direct current superimposition being used.



   A number of apparatuses are known for influencing neurogenic processes. Lots of these
Devices still work with electron tubes, other devices are simple impulse arrangements that influence nerve activity through simple impulses. Arrangements with noise sources are also known.
Equally, devices with interference currents are used to attempt to apply such stimuli to the nervous system.



   According to recent research, double impulses seem to have the highest stimulus intensity.



  In many cases, these previously known arrangements also have a superimposed direct current, which can usually be regulated separately. Some of the known arrangements also have a constant current output.



   The object of the invention is to create a transistorized device for generating such double pulses, wherein the pulse width and the phase width can be controlled independently of each other at the same time, and the pause width can also be rhythmically frequency modulated by an additional pulse generator.



   The device according to the invention is characterized in that the collectors of the two transistors of an astable multivibrator are connected to a control electrode of a monostable multivibrator via differentiators and these downstream diodes, the base of one transistor of the astable multivibrator being connected to the supply voltage via a control resistor and this base of one transistor of the astable multivibrator is connected to the collector of the transistor of a second astable multivibrator via coupling elements and the frequency-modulated double pulse produced in the monostable multivibrator is fed via a control resistor to the wiper of a potentiometer connected to the supply voltage, which wiper is at the base of a final transistor,

   in whose collector circuit the patient is located and in whose emitter circuit there is a current control potentiometer.



   This combination of known arrangements creates a double pulse with a stable distance, the distance between the double pulses can be regulated, u. between 1 Hz and 300 MHz can be covered with a single potentiometer without switching. This frequency sequence is also frequency-modulated by the coupling of the third astable multivibrator, i. In other words, the pulse spacing fluctuates rhythmically according to the frequency of the astable multivibrator.



   Due to the DC-loaded potentiometer coupling-4-to the output stage, the output stage carries a direct current that is always in a certain ratio to the total pulse height.



  The technical advantage is that you can read both the peak pulse height and the direct current height in the patient circle at the same time on a scale with a normal direct current milliammeter, since the direct current deflection of the measuring instrument with sufficiently narrow pulses is only proportional to the direct current flowing through and due to the constant ratio between the direct current component and pulse peak current level must also be proportional to the peak current level of the pulse currents.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The current regulator in the emitter circuit of the output transistor causes a large current negative feedback with small currents corresponding to the higher patient resistances and with large currents
With currents and small patient resistances, a smaller current negative feedback prevails, so that the resulting negative current feedback depends on the level of the patient current and thus a current control is created that takes into account excessive patient resistances and thus avoids burns, which are primarily caused by excessive patient resistances. The negative feedback thus only acts up to a maximum upper limit of the patient resistance, with higher regulation being achieved at the same time in the area of smaller patient flows.



   According to the invention, the frequency of the second astable multivibrator causing the frequency modulation can be regulated. In addition, the coupling between the second multivibrator and the first astable multivibrator takes place via a variable low-pass filter, so that the speed of the pulse shift can also be varied.



   It is scientifically proven that the nerve conduction takes place by means of pulse train modulation. That this happens in the form of an electrochemical or electrobiological form is due to the nature of the biological components. It is also certain that double impulses play a role in nerve conduction, with the first impulse causing the next switching stage to respond, while the second impulse is responsible for switching.



   This explains the greater sensitivity of the nervous system to double impulses with the same width and height compared to single impulses.



   According to the invention, the first astable multivibrator can therefore be controlled by externally supplied currents, these control currents either being stored on tape or generated by generators or being taken directly from the biological object.



   The arrangement is explained in more detail using an exemplary embodiment, u. between Fig. 1 shows the first astable multivibrator - 1 - with a control resistor - 12 - for pause control. - 2 - are differentiators, which both the rising and the falling edge of the astable multivibrator - l - deliver excited pulses to control the monostable multivibrator - 3. The separate control is achieved through a diode circuit. - 3 - is a monostable multivibrator, in which the pulse width can also be regulated by the control resistor - 13 - is the potentiometer circuit, which has a certain ratio between
 EMI2.1
 Milliammeter at the output - 6 -, which measures the patient current and has a double scale, namely one for direct currents and one for peak currents.

   In - 7 - the changeover switch - 22 - is shown, which optionally has an external connection - 23 - or the astable multivibrator --8-- via the low-pass filter - 21 - for pulse frequency modulation of the first astable multivibrator - l - 8 - is the second astable multivibrator, which is the first via an adjustable low-pass filter
 EMI2.2
 the accumulators that feed the device - 14 - is the control potentiometer of the output current in the emitter circuit, which ensures a constant current.

   The switch --15 - is a button that switches the patient current measuring device - 14 - to the accumulator and thus controls the state of charge of the accumulator via a load resistor. 16 - is the off and on switch. --17-- is the patient connection and at the same time the connection for the charger. --18 - is the pole-changing switch. - 20 - is the potentiometer for influencing the repetition frequency of the astable multivibrator.



   Fig. 2 shows the pulse shape of the first astable multivibrator - 1 -, Fig. 3 after their differentiation, Fig. 4 the pulses in the monostable multivibrator --3- and Fig. 5 those in the potentiometer circuit - 4 - superimposed with direct current Impulses as they occur in the patient circle.

** WARNING ** End of DESC field may overlap beginning of CLMS **.

 

Claims (1)

PATENTANSPRÜCHE : 1. Apparat für die Elektrotherapie zur Erzeugung von mit Gleichstrom überlagerten EMI2.3 eines astabilen Multivibrators (1) über Differenzierglieder (2) und diesen nachgeschaltete Dioden an eine Steuerelektrode eines monostabilen Multivibrators (3) angeschlossen sind, wobei die Basis des einen Transistors des astabilen Multivibrators (1) über einen Regelwiderstand (12) an die Speisespannung <Desc/Clms Page number 3> angeschlossen ist und diese Basis des einen Transistors des astabilen Multivibrators (1) über Kopplungsglieder mit dem Kollektor des Transistors eines zweiten astabilen Multivibrators (8) in Verbindung steht und der im monostabilen Multivibrator (3) entstandene frequenzmodulierte Doppelimpuls über einen Regelwiderstand (4') PATENT CLAIMS: 1. Apparatus for electrotherapy for the generation of superimposed with direct current EMI2.3 an astable multivibrator (1) via differentiating elements (2) and these downstream diodes are connected to a control electrode of a monostable multivibrator (3), the base of one transistor of the astable multivibrator (1) being connected to the supply voltage via a control resistor (12) <Desc / Clms Page number 3> is connected and this base of one transistor of the astable multivibrator (1) is connected via coupling elements to the collector of the transistor of a second astable multivibrator (8) and the frequency-modulated double pulse generated in the monostable multivibrator (3) via a control resistor (4 ') dem Schleifer eines an die Speisespannung angeschlossenen Potentiometers (4") zugeführt wird, welcher Schleifer an der Basis eines Endtransistors (5) liegt, in dessen Kollektorkreis der Patient (17) und in dessen Emitterkreis ein Stromregelpotentiometer (14) liegt. EMI3.1 verhältnisse im Potentiometerkreis (4) so gewählt werden, dass das Verhältnis von Gleichstromaussteuerung zu Impulsstromaussteuerung über den verschiedenen Belastungsbereichen des Endtransistors (5) gleichbleibt. EMI3.2 astabile Multivibrator (8) in seiner Frequenz regelbar und die Ankopplung an den ersten astabilen Multivibrator (1) über veränderliche Tiefpassfilter (21) erfolgt. EMI3.3 entweder auf Tonband gespeichert oder von Generatoren erzeugt werden oder direkt dem biologischen Objekt entnommen werden. the wiper of a potentiometer (4 ") connected to the supply voltage is fed, which wiper is at the base of an output transistor (5), in whose collector circuit the patient (17) and in whose emitter circuit a current control potentiometer (14) is located. EMI3.1 ratios in the potentiometer circuit (4) can be selected so that the ratio of direct current modulation to pulse current modulation remains the same over the different load areas of the output transistor (5). EMI3.2 astable multivibrator (8) adjustable in frequency and the coupling to the first astable multivibrator (1) takes place via variable low-pass filter (21). EMI3.3 either stored on tape or generated by generators or taken directly from the biological object.
AT37668A 1968-01-15 1968-01-15 Apparatus for electrotherapy AT287178B (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
AT37668A AT287178B (en) 1968-01-15 1968-01-15 Apparatus for electrotherapy

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Application Number Priority Date Filing Date Title
AT37668A AT287178B (en) 1968-01-15 1968-01-15 Apparatus for electrotherapy

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Publication Number Publication Date
AT287178B true AT287178B (en) 1971-01-11

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Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO1985002547A1 (en) * 1983-12-08 1985-06-20 Gyueling Zoltan Non invasive therapeutic process and electric installation for implementing said process
DE3827232A1 (en) * 1988-04-26 1989-11-09 Shafik Dr Med Barsom Electric stimulator for treating female incontinence

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO1985002547A1 (en) * 1983-12-08 1985-06-20 Gyueling Zoltan Non invasive therapeutic process and electric installation for implementing said process
DE3827232A1 (en) * 1988-04-26 1989-11-09 Shafik Dr Med Barsom Electric stimulator for treating female incontinence

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