DE4308504A1 - New use of a combination of verapamil and trandolapril - Google Patents

New use of a combination of verapamil and trandolapril

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Publication number
DE4308504A1
DE4308504A1 DE4308504A DE4308504A DE4308504A1 DE 4308504 A1 DE4308504 A1 DE 4308504A1 DE 4308504 A DE4308504 A DE 4308504A DE 4308504 A DE4308504 A DE 4308504A DE 4308504 A1 DE4308504 A1 DE 4308504A1
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DE
Germany
Prior art keywords
combination
verapamil
trandolapril
acid
insulin
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Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Withdrawn
Application number
DE4308504A
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German (de)
Inventor
Klaus-Juergen Prof Dr Hahn
Josef Dr Gries
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Abbott GmbH and Co KG
Original Assignee
Knoll GmbH
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Publication date
Application filed by Knoll GmbH filed Critical Knoll GmbH
Priority to DE4308504A priority Critical patent/DE4308504A1/en
Priority to IL10888194A priority patent/IL108881A0/en
Priority to PCT/EP1994/000766 priority patent/WO1994021285A1/en
Priority to AU63766/94A priority patent/AU6376694A/en
Publication of DE4308504A1 publication Critical patent/DE4308504A1/en
Withdrawn legal-status Critical Current

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    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K38/00Medicinal preparations containing peptides
    • A61K38/16Peptides having more than 20 amino acids; Gastrins; Somatostatins; Melanotropins; Derivatives thereof
    • A61K38/55Protease inhibitors
    • A61K38/556Angiotensin converting enzyme inhibitors

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  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Medicinal Chemistry (AREA)
  • Pharmacology & Pharmacy (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Bioinformatics & Cheminformatics (AREA)
  • Immunology (AREA)
  • Vascular Medicine (AREA)
  • Gastroenterology & Hepatology (AREA)
  • Proteomics, Peptides & Aminoacids (AREA)
  • Epidemiology (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Acyclic And Carbocyclic Compounds In Medicinal Compositions (AREA)

Description

Es ist bereits bekannt, daß der Ca-Antagonist Verapamil (Merck-Index 1989, Nr. 9851) und der ACE-Inhibitor Trandolapril (= N-(1S-Carbethoxy-3-phenylpropyl)-S-alanyl-2S, 3aR, 7aS-octa­ hydroindol-2-carbonsäure, US-PS 4 933 361) blutdrucksenkende Eigenschaften besitzen. Dasselbe gilt für eine Kombination aus beiden Substanzen (DE 41 09 134).It is already known that the Ca antagonist Verapamil (Merck Index 1989, No. 9851) and the ACE inhibitor trandolapril (= N- (1S-carbethoxy-3-phenylpropyl) -S-alanyl-2S, 3aR, 7aS-octa hydroindole-2-carboxylic acid, US Pat. No. 4,933,361) hypotensive Possess properties. The same applies to a combination of two substances (DE 41 09 134).

Die vorliegende Erfindung betrifft die Verwendung einer Kombi­ nation aus Verapamil und Trandolapril im Verhältnis 670 : 1 bis 20 : 1 zur Herstellung von Arzneimitteln zur Vorbeugung und Behand­ lung des Insulinresistenz-Syndroms.The present invention relates to the use of a station wagon nation of verapamil and trandolapril in a ratio of 670: 1 to 20: 1 for the manufacture of medicines for prevention and treatment Insulin resistance syndrome.

Das angegebene Verhältnis bezieht sich auf Gewichtsteile. Bevorzugt ist ein Verhältnis von 300 : 1 bis 50 : 1.The ratio given relates to parts by weight. A ratio of 300: 1 to 50: 1 is preferred.

In der Kombination kann das Verapamil in Form eines physiologisch verträglichen Salzes vorliegen. Zur Salzbildung mit Verapamil kommen insbesondere Salzsäure, Schwefelsäure, Phosphorsäure, Essigsäure, Malonsäure, Bernsteinsäure, Fumarsäure, Maleinsäure, Zitronensäure, Weinsäure, Milchsäure, Amidosulfonsäure und Oxal­ säure in Betracht. Bevorzugtes Salz ist das Hydrochlorid.In combination, the verapamil can be in the form of a physiological compatible salt. For salt formation with verapamil come in particular hydrochloric acid, sulfuric acid, phosphoric acid, Acetic acid, malonic acid, succinic acid, fumaric acid, maleic acid, Citric acid, tartaric acid, lactic acid, amidosulfonic acid and oxal acid into consideration. The preferred salt is the hydrochloride.

Das Trandolapril kann in der Kombination ebenfalls als Salz vor­ liegen. Da Trandolapril sowohl eine saure als auch basische Gruppe besitzt, kann es sowohl mit den oben genannten Säuren als auch mit physiologisch verträglichen Basen, wie Alkali- oder Erd­ alkalihydoxiden, Salze bilden. Bevorzugt ist das freie Trando­ lapril.The combination of trandolapril can also be used as a salt lie. Because trandolapril is both an acidic and basic Group, it can be used both with the acids mentioned above also with physiologically compatible bases, such as alkali or earth alkali hydroxide, salts. Free Trando is preferred lapril.

Kardiovaskuläre Erkrankungen, die unverändert die Mehrzahl der Todesfälle in den westlichen Ländern verursachen, unterliegen traditionell hauptsächlich folgenden drei Risikofaktoren: Hyper­ tonie, Hypercholesterinämie und Rauchen. Daneben ist in den letz­ ten Jahren das Insulinresistenzsyndrom (Synonym: Syndrom X, meta­ bolic cardiovascular syndrome mit Hyperinsulinämie) als vierter Risikofaktor erkannt worden [Diabetes 37, 1595 (1988), J. Cardio­ vasc. Pharmac. 20 (Suppl. 8) S. 5-S. 10 (1992)]. Insulinresi­ stenz ist definiert als eine pathophysiologische Situation, in der der Skelettmuskel nur noch reduziert auf Insulin anspricht, d. h. nur reduziert Glukose aufnimmt. Das führt kompensatorisch zu einer erhöhten Insulinproduktion, so daß eine Hyperinsulinämie resultiert. Aus diesem Zustand kommt es dann zu einem Übergang in den nicht insulinabhängigen Diabetes mit individuell stark wechselnder Progredienz. Es gilt inzwischen als wissenschaftlich gesichert, daß die bei diesem Syndrom auftretende Hyperinsulin­ ämie durch die mitogene Wirkung des Insulins ein atherogenes Potential darstellt, das morphologische Veränderungen in der Gefäßwand (z. B. Koronarokklusion) zur Folge hat [J. Cardiovasc. Pharmac. 20 (Suppl. 11) S. 1-S. 16 (1992]. Im Rahmen der Thera­ pie kommt der Beachtung dieses metabolischen Syndroms besondere Bedeutung deshalb zu, weil inzwischen bekannt ist, daß pharmako­ therapeutisch verwendete Diuretika und β-Blocker die Insulinresi­ stenz fördern, Kalziumantagonisten dagegen metabolisch neutral sind und ACE-Inhibitoren die Insulinresistenz sogar abzuschwächen vermögen [J. Cardiovasc. Pharmac. 20 (Suppl. 11), S. 77-S. 84 (1992)]. Präklinische Befunde geben nun Hinweise dafür, daß eine Kombination eines ACE-Inhibitors und eines Kalziumantagonisten überraschenderweise nicht nur die Insulinresistenz bessern, sondern sogar zu einer Herstellung der normalen Insulinsensiti­ vität führen.Cardiovascular disease, which remains the majority of the Cause deaths in western countries are subject to Traditionally the following three main risk factors: Hyper tonia, hypercholesterolemia and smoking. In addition, in the last insulin resistance syndrome (synonym: Syndrome X, meta bolic cardiovascular syndrome with hyperinsulinemia) as fourth Risk factor has been identified [Diabetes 37, 1595 (1988), J. Cardio vasc. Pharmac. 20 (Suppl. 8) p. 5-p. 10 (1992)]. Insulin resistance stenz is defined as a pathophysiological situation in that the skeletal muscle only responds to insulin to a reduced extent, d. H. only absorbs reduced glucose. This leads to compensatory an increased insulin production, so that hyperinsulinemia results. From this state there is a transition to  the non-insulin dependent diabetes with individually strong changing progression. It is now considered scientific ensured that the hyperinsulin occurring in this syndrome anemia due to the mitogenic effect of insulin an atherogenic Represents potential that morphological changes in the Vessel wall (e.g. coronary occlusion) [J. Cardiovasc. Pharmac. 20 (Suppl. 11) pp. 1-p. 16 (1992) as part of Thera Pie comes special attention to this metabolic syndrome Importance because it is now known that pharmaco therapeutically used diuretics and β-blockers the insulin resi Encourage tendon, while calcium antagonists are metabolically neutral and ACE inhibitors even weaken insulin resistance assets [J. Cardiovasc. Pharmac. 20 (Suppl. 11), pp. 77-S. 84 (1992)]. Preclinical findings now indicate that a Combination of an ACE inhibitor and a calcium channel blocker surprisingly not only improve insulin resistance, but even to produce the normal insulin sensitivity lead vity.

Für die neue Indikation kann die Kombination in üblicher Weise oral verabfolgt werden.The combination can be used in the usual way for the new indication administered orally.

Die Dosierung hängt vom Alter, Zustand und Gewicht des Patienten sowie von der Applikationsart ab. In der Regel beträgt die tägli­ che Dosis zwischen 50 und 480 mg Verapamil und 0,2 bis 4 mg Tran­ dolapril.The dosage depends on the age, condition and weight of the patient as well as on the type of application. As a rule, the daily is dose between 50 and 480 mg verapamil and 0.2 to 4 mg tran dolapril.

Die Kombination kann in den gebräuchlichen galenischen Applika­ tionsformen fest oder flüssig angewendet werden, z. B. als Tablet­ ten, Filmtabletten, Retardtabletten, Kapseln, Pulver, Granulate, Dragees, Pellets, Retardpellets oder Lösungen. Diese werden in üblicher Weise hergestellt. Die Wirkstoffe können dabei mit den üblichen galenischen Hilfsmitteln wie Tablettenbindern, Füll­ stoffen, Konservierungsmitteln, Tablettensprengmitteln, Fließ­ reguliermitteln, Weichmachern, Netzmitteln, Dispergiermitteln, Emulgatoren, Lösungsmitteln, Retardierungsmitteln und/oder Anti­ oxidantien verarbeitet werden (vgl. H. Sucker et al: Pharma­ zeutische Technologie, Thieme-Verlag, Stuttgart, 1978). Die so erhaltenen Applikationsformen enthalten den Wirkstoff normaler­ weise in einer Menge von 10 bis 90 Gew.-%.The combination can be found in the usual galenical applications tion forms are applied solid or liquid, e.g. B. as a tablet film-coated tablets, prolonged-release tablets, capsules, powders, granules, Dragees, pellets, slow release pellets or solutions. These are in manufactured in the usual way. The active ingredients can with the usual pharmaceutical auxiliaries such as tablet binders, filling substances, preservatives, tablet disintegrants, flow regulating agents, plasticizers, wetting agents, dispersing agents, Emulsifiers, solvents, retardants and / or anti oxidants are processed (see H. Sucker et al: Pharma zeutische Technologie, Thieme-Verlag, Stuttgart, 1978). The so Application forms obtained contain the active ingredient more normally in an amount of 10 to 90 wt .-%.

In der Kombination können sowohl Verapamil alleine als auch beide Einzelstoffe in retardierter Form vorliegen. Das Verapamil liegt vorzugsweise als Retardform und das Trandolapril in einer Instant-Release-Form vor. In combination, both Verapamil alone and both can Individual substances are in delayed form. The verapamil lies preferably as a sustained release form and the trandolapril in one Instant release form.  

Die pharmakologische Untersuchung der Kombination wurde an zwei verschiedenen Modellerkrankungen der Ratte durchgeführt, nämlich an der obesen Zucker-Ratte sowie an der spontan hypertensiven Ratte des Stroke-prone-Stammes (SHRSP). Die ZUCKER-Ratte wurde als Modell für die Insulinresistenz des Menschen verwendet, und sie ist durch die typischen Merkmale Hyperinsulinämie und redu­ zierte Glukoseaufnahme in den Skelettmuskel in Gegenwart von Insulin gekennzeichnet. Hochdruck-Ratten weisen als Ausdruck der Glukose-Stoffwechselstörung eine erhöhte Ausscheidung von Glukose mit dem Harn (Glukosurie) auf.The pharmacological study of the combination was carried out on two various model diseases of the rat, namely on the above sugar rat as well as on the spontaneously hypertensive Stroke-prone strain (SHRSP) rat. The SUGAR rat was used as a model for human insulin resistance, and it is characterized by the typical characteristics of hyperinsulinemia and redu graced glucose uptake in the skeletal muscle in the presence of Labeled insulin. High-pressure rats show as an expression of Glucose metabolism disorder is an increased excretion of glucose with the urine (glucosuria).

Die Experimente wurden wie folgt durchgeführt:The experiments were carried out as follows:

1. Obese Zucker-Ratten erhielten an 14 aufeinanderfolgenden Tagen oral Trandolapril (1 mg/kg/Tag p.o.) oder Verapamil (20 mg/kg/Tag p.o.) oder die Kombination beider Substanzen in den vorgenannten Dosierungen. Als Kontrolle dienten placebo­ behandelte Tiere desselben Stammes. Von den so vorbehandelten Tieren wurde ein Skelettmuskel der Extremität (Musculus trochlearis) entnommen und in vitro 20 min in Gegenwart von Insulin (2 ml Units/ml) und metabolisch stabiler Desoxygly­ kose inkubiert. Gemessen wurde die pro Zeit in die Muskulatur aufgenommene Menge an 2 Desoxyglukose. Die Befunde sind in der Tabelle 1 dargestellt und zeigen, daß die Kombination von Verapamil und Trandolapril zu einer signifikant stärkeren Glukoseaufnahme in den Skelettmuskeln führt als bei Gabe von Trandolapril bzw. Verapamil allein. Die Glukoseaufnahme unter der Kombinationsbehandlung übertrifft sogar diejenige von gesunden Kontrolltieren (mageren Zucker-Ratten).1. Obese sugar rats were given on 14 consecutive Days orally trandolapril (1 mg / kg / day po) or verapamil (20 mg / kg / day p.o.) or the combination of both substances in the aforementioned dosages. Placebo served as a control treated animals of the same tribe. Of the so pretreated Animals became a skeletal muscle of the extremity (Musculus trochlearis) and in vitro 20 min in the presence of Insulin (2 ml units / ml) and metabolically stable deoxygly incubated. It was measured in the muscles per time amount of 2 deoxyglucose ingested. The findings are in shown in Table 1 and show that the combination of Verapamil and Trandolapril to a significantly stronger Glucose uptake in the skeletal muscles leads than when Trandolapril or verapamil alone. Glucose uptake under the combination treatment even exceeds that of healthy control animals (lean sugar rats).

2. SHRSP wurden 16 Wochen lang täglich mit Verapamil (20 mg/kg/ Tag p.o.) oder Trandolapril (0,03 mg/kg/Tag p.o.) oder der Kombination beider in den vorgenannten Dosierungen behandelt. Am Ende der Behandlung wurde die renale Glukoseausscheidung dieser Tiere im Vergleich zu placebobehandelten Kontrollen für 24 h gemessen. Die in der Tabelle 2 dargestellten Ergeb­ nisse zeigen, daß die Kombination die Glukosurie signifikant stärker reduziert als bei Behandlung mit dem Kalziumantago­ nisten oder dem ACE-Inhibitor allein.2. SHRSP were taken daily with verapamil (20 mg / kg / Day p.o.) or trandolapril (0.03 mg / kg / day p.o.) or the Combination of both treated in the above dosages. At the end of the treatment, renal excretion of glucose of these animals compared to placebo-treated controls measured for 24 h. The results shown in Table 2 Nisse show that the combination made glucosuria significant more reduced than with treatment with calcium antago nest or the ACE inhibitor alone.

Länger dauernde Anwendung einer Kombination des Kalziumantago­ nisten Verapamil und des ACE-Inhibitors Trandolapril führen bei Ratten mit einer Glukose-Stoffwechselstörung (Insulinresistenz) zu einer überraschenden protektiven Wirkung, die den Effekt der Gabe der Einzelsubstanz signifikant übertrifft. Das an diesen Modellen gefundene synergistische Verhalten beider Wirkstoffe läßt erwarten, daß diese Kombination erfolgreich bei der Behand­ lung des Risikofaktors Insulinresistenzsyndrom bei Menschen ein­ gesetzt werden kann und in der Lage ist, die Entwicklung vom latenten zum manifesten Diabetes, beispielsweise zu insulinresi­ stenten Hypertonieformen und insbesondere zu arteriosklerotischen Folgeerkrankungen, aufzuhalten und die Mortalitätsrate dieser Erkrankung zu senken.Prolonged use of a combination of calcium antago nest verapamil and the ACE inhibitor trandolapril Rats with glucose metabolism disorder (insulin resistance) to a surprising protective effect, the effect of Administration of the individual substance significantly exceeded. That about these Models found synergistic behavior of both active ingredients suggests that this combination is successful in the treatment  insulin resistance syndrome in humans can be set and is able to develop from latent to overt diabetes, for example insulinresi constant forms of hypertension and especially arteriosclerotic ones Consequences, and the mortality rate of these Lower disease.

Tabelle 1 Table 1

Wirkung von Verapamil, Trandolapril und der Kombination auf die durch Insulin stimulierte Aufnahme von 2-Desoxyglukose (DG) in die Skelettmuskulatur der Zucker-Ratte (Mittelwerte) Effect of verapamil, trandolapril and the combination on the insulin-stimulated uptake of 2-deoxyglucose (DG) into the skeletal muscles of the sugar rat (mean values)

Tabelle 2 Table 2

Wirkung von Verapamil, Trandolapril und der Kombination auf die Glukosurie der SHRSP (Mittelwerte) Effect of verapamil, trandolapril and the combination on the glucosuria of SHRSP (mean values)

Beispielexample

In eine Hartgelatinekapsel wurden eine Verapamil-HCl-Retard­ tablette mit 120 mg Wirkstoff und ein Trandolapril-Granulat mit 0,5 mg nicht reardiertem Trandolapril gefüllt und anschließend die Kapsel verschlossen.A Verapamil-HCl-Retard was placed in a hard gelatin capsule tablet with 120 mg of active ingredient and a trandolapril granulate with 0.5 mg trandolapril not reared and then filled the capsule closed.

Claims (1)

Verwendung einer Kombination aus Verapamil und Trandolapril im Verhältnis 670 : 1 bis 20 : 1 zur Herstellung von Arzneimitteln zur Vorbeugung und Behandlung des Insulinresistenz-Syndroms.Use of a combination of verapamil and trandolapril in Ratio 670: 1 to 20: 1 for the production of drugs for Prevention and treatment of insulin resistance syndrome.
DE4308504A 1993-03-18 1993-03-18 New use of a combination of verapamil and trandolapril Withdrawn DE4308504A1 (en)

Priority Applications (4)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE4308504A DE4308504A1 (en) 1993-03-18 1993-03-18 New use of a combination of verapamil and trandolapril
IL10888194A IL108881A0 (en) 1993-03-18 1994-03-07 Pharmaceutical compositions containing a combination of verapamil and trandolapril
PCT/EP1994/000766 WO1994021285A1 (en) 1993-03-18 1994-03-11 New use of a combination of verapamil and trandolapril
AU63766/94A AU6376694A (en) 1993-03-18 1994-03-11 New use of a combination of verapamil and trandolapril

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE4308504A DE4308504A1 (en) 1993-03-18 1993-03-18 New use of a combination of verapamil and trandolapril

Publications (1)

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DE4308504A1 true DE4308504A1 (en) 1994-09-22

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DE4308504A Withdrawn DE4308504A1 (en) 1993-03-18 1993-03-18 New use of a combination of verapamil and trandolapril

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DE (1) DE4308504A1 (en)
IL (1) IL108881A0 (en)
WO (1) WO1994021285A1 (en)

Cited By (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2733911A1 (en) * 1995-05-09 1996-11-15 Takeda Chemical Industries Ltd Compsn. contg. delapril and manidipine to prevent or treat cardiovascular and renal diseases
WO2001015673A2 (en) * 1999-08-27 2001-03-08 Aventis Pharma Deutschland Gmbh Pharmaceutical formulations and use thereof in the prevention of stroke, diabetes and/or congestive heart failure
WO2003032965A2 (en) * 2001-10-17 2003-04-24 King Pharmaceuticals Research And Development, Inc Use of ace inhibitors for reducing type 2 diabetes in high risk patients
US7368469B2 (en) 1999-08-30 2008-05-06 Sanofi-Aventis Deutschland Gmbh Use of inhibitors of the renin-angiotensin system in the prevention of cardiovascular events

Families Citing this family (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
GB0318094D0 (en) * 2003-08-01 2003-09-03 Pfizer Ltd Novel combination

Family Cites Families (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE4109134A1 (en) * 1991-03-20 1992-09-24 Knoll Ag PRODUCTS CONTAINING VERAPAMIL AND TRANDOLAPRIL

Cited By (10)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2733911A1 (en) * 1995-05-09 1996-11-15 Takeda Chemical Industries Ltd Compsn. contg. delapril and manidipine to prevent or treat cardiovascular and renal diseases
ES2119682A1 (en) * 1995-05-09 1998-10-01 Takeda Chemical Industries Ltd Compsn. contg. delapril and manidipine to prevent or treat cardiovascular and renal diseases
WO2001015673A2 (en) * 1999-08-27 2001-03-08 Aventis Pharma Deutschland Gmbh Pharmaceutical formulations and use thereof in the prevention of stroke, diabetes and/or congestive heart failure
WO2001015673A3 (en) * 1999-08-27 2002-03-07 Aventis Pharma Gmbh Pharmaceutical formulations and use thereof in the prevention of stroke, diabetes and/or congestive heart failure
EP1437131A1 (en) * 1999-08-27 2004-07-14 Aventis Pharma Deutschland GmbH Use of an ACE inhibitor for the prevention of diabetes in a patient with no preexisting congestive heart failure
US7368469B2 (en) 1999-08-30 2008-05-06 Sanofi-Aventis Deutschland Gmbh Use of inhibitors of the renin-angiotensin system in the prevention of cardiovascular events
WO2003032965A2 (en) * 2001-10-17 2003-04-24 King Pharmaceuticals Research And Development, Inc Use of ace inhibitors for reducing type 2 diabetes in high risk patients
WO2003032963A2 (en) * 2001-10-17 2003-04-24 Aventis Pharma Deutschland Gmbh Method of reducing type 2 diabetes in high risk patients
WO2003032965A3 (en) * 2001-10-17 2003-11-27 King Pharmaceuticals Res & Dev Use of ace inhibitors for reducing type 2 diabetes in high risk patients
WO2003032963A3 (en) * 2001-10-17 2003-12-24 Aventis Pharma Gmbh Method of reducing type 2 diabetes in high risk patients

Also Published As

Publication number Publication date
AU6376694A (en) 1994-10-11
WO1994021285A1 (en) 1994-09-29
IL108881A0 (en) 1994-06-24

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