DE10306443A1 - Self-expanding stent with a holding system for the cusp of a polyurethane heart valve is provided with integral bypasses - Google Patents
Self-expanding stent with a holding system for the cusp of a polyurethane heart valve is provided with integral bypasses Download PDFInfo
- Publication number
- DE10306443A1 DE10306443A1 DE2003106443 DE10306443A DE10306443A1 DE 10306443 A1 DE10306443 A1 DE 10306443A1 DE 2003106443 DE2003106443 DE 2003106443 DE 10306443 A DE10306443 A DE 10306443A DE 10306443 A1 DE10306443 A1 DE 10306443A1
- Authority
- DE
- Germany
- Prior art keywords
- heart valve
- valve
- stent
- heart
- polyurethane
- Prior art date
- Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
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Classifications
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/24—Heart valves ; Vascular valves, e.g. venous valves; Heart implants, e.g. passive devices for improving the function of the native valve or the heart muscle; Transmyocardial revascularisation [TMR] devices; Valves implantable in the body
- A61F2/2412—Heart valves ; Vascular valves, e.g. venous valves; Heart implants, e.g. passive devices for improving the function of the native valve or the heart muscle; Transmyocardial revascularisation [TMR] devices; Valves implantable in the body with soft flexible valve members, e.g. tissue valves shaped like natural valves
- A61F2/2418—Scaffolds therefor, e.g. support stents
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61B—DIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
- A61B17/00—Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
- A61B17/12—Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets for ligaturing or otherwise compressing tubular parts of the body, e.g. blood vessels, umbilical cord
- A61B17/12022—Occluding by internal devices, e.g. balloons or releasable wires
- A61B2017/1205—Introduction devices
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/24—Heart valves ; Vascular valves, e.g. venous valves; Heart implants, e.g. passive devices for improving the function of the native valve or the heart muscle; Transmyocardial revascularisation [TMR] devices; Valves implantable in the body
- A61F2/2493—Transmyocardial revascularisation [TMR] devices
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- Health & Medical Sciences (AREA)
- Engineering & Computer Science (AREA)
- Biomedical Technology (AREA)
- Cardiology (AREA)
- Oral & Maxillofacial Surgery (AREA)
- Transplantation (AREA)
- Heart & Thoracic Surgery (AREA)
- Vascular Medicine (AREA)
- Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
- Animal Behavior & Ethology (AREA)
- General Health & Medical Sciences (AREA)
- Public Health (AREA)
- Veterinary Medicine (AREA)
- Prostheses (AREA)
Abstract
Description
Technisches Gebiettechnical area
Gegenstand der Erfindung ist ein auf dem Katheterwege implantierbarer Klappenersatz für Organwege, insbesondere für Blutgefäßem z.B. venen bei Klappeninsuffizienz oder temporär für große Arterien. Eine Modifikation dient der Koronarperfusion mittels Baypass eine weitere mittels Öffnung.The invention relates to a valve replacement for organ passages that can be implanted on the catheter path, especially for Blood vessels e.g. veins for valve insufficiency or temporary for large arteries. A modification is used for coronary perfusion by means of a Baypass and another by means of an opening.
Nachdem in der ersten Hälfte dieses
Jahrhunderts die methodischen und technischen Grundlagen für einen
operativen Aortenklappenersatz (AKE) durch Chirurgen wie Hufnagel
erarbeitet worden waren (
1996 wurden in der BRD insgesamt
ca. 9000 Operationen an der Aortenklappe durchgeführt. 8200 Operationen
davon betrafen ausschließlich
die Aortenklappe, während
die übrigen
Eingriffe als Kombinationseingriffe vorgenommen wurden. Die Letalität des operativen
AKE's liegt je nach
Kombination mit anderen Eingriffen bei 3,7–14 %. Für den einfachen AKE liegt sie
bei 3,7 %, bei Kombinatonseingriffen steigt sie dagegen bis auf
14,7 % an (
Hierbei ist insbesondere festzuhalten, daß bei bereits praeoperativ stark eingeschränkten Patienten die negativen Einflüsse des operativen Traumas und der HLM am deutlichsten zutage treten, während sonst gesunde Patienten diese Belastung ohne weiteres verkraften. Dennoch ist gerade bei der erstgenannten Patientengruppe die Überwindung dieses sogenannten „Postperfusion" Syndroms oft nur durch längerfristige Intensivtherapie möglich.It is particularly important to note that at already negative pre-operative patients influences operative trauma and HLM are most evident, while otherwise healthy patients can easily cope with this burden. Yet is overcoming this in the first-mentioned patient group so-called "post-perfusion" syndrome often only through longer-term Intensive therapy possible.
In den letzten Jahren hat in der gesamten Chirurgie ein Trend hin zu weniger invasiven d. h. weniger traumatisierenden Operationsverfahren eingesetzt. Auch in der invasiven Kardiologie kam es zu rasanten Entwicklungen der Behandlungsmethoden. Zum Teil ist es möglich, Erkrankungen, welche bis vor wenigen Jahren eine absolute Operationsindikation bedeutet hätten, mittels invasiver kardiologischer Maßnahmen zu behandeln.In recent years, the entire surgery a trend towards less invasive d. H. fewer traumatizing surgical procedures. Even in the invasive Cardiology led to rapid developments in treatment methods. To the Part it is possible Diseases that were an absolute indication for surgery until a few years ago would have to be treated with invasive cardiological measures.
Seit Beginn der Aortenklappenchirurgie
wurden immer wieder Versuche unternommen, eine Klappenprothese an
anderer Stelle v.a. in die Aorta descendens zu implantieren (
Dennoch zeigte sich auch bei diesen
Konstruktionen eine nach einiger Zeit nicht unerhebliche Thrombosierungsneigung
und ein aufgrund unpräziser
Plazierungsmöglichkeiten
reduzierter coronarer Blutfluß. Ähnliche
Ergebnisse erbrachte trotz weiter verbesserter Kathetertechnologie
eine neuere Untersuchung von Matsubara et al. 1992 (
Knudsen et al. positionierten 1993
endoluminal eine biologische Aortenklappe, die auf einem Stent fixiert
worden war, in der Aorta descendens (
Neben eigenen Untersuchungen (
Literatur:Literature:
- (1) Hufnagel CA., Harvey WP., Rabil PJ., McDermott TF.:Surgical correction of aortic insufficiency. Surgery 1954; 35: 673–683(1) Hufnagel CA., Harvey WP., Rabil PJ., McDermott TF.:Surgical correction of aortic insufficiency. Surgery 1954; 35: 673-683
- (2) Harken DE., Soroff HS., Taylor WJ., Lefemine AA., Gupta SK., Lunzer S.: Partial and complete prosthesis in aorta insufficiency. J. Thorac. Cardiovasc. Surg. 1960; 40: 744–763(2) Harken DE., Soroff HS., Taylor WJ., Lefemine AA., Gupta SK., Lunzer S .: Partial and complete prosthesis in aorta insufficiency. J. Thorac. Cardiovasc. Surg. 1960; 40: 744-763
- (3) Schwartz F., Baumann P., Manthey J., Hoffmann M., Schuler G., Mehmenl HC., Schmitz W., Kubler W.: The effect of aortic valve replacement on survival. Circulation 1982; 66: 1105–1110 (3) Schwartz F., Baumann P., Manthey J., Hoffmann M., Schuler G., Mehmenl HC., Schmitz W., Kubler W .: The effect of aortic valve replacement on survival. Circulation 1982; 66: 1105-1110
- (4) Kalmar P., Irrgang E.: Cardiac Surgery in Germany during 1996. Thorac. Cardiovasc. Surgeon 45 (1997): 134–137(4) Kalmar P., Irrgang E .: Cardiac Surgery in Germany during 1996. Thorac. Cardiovasc. Surgeon 45 (1997): 134-137
- (5) Blackstone E.H., Kirklin J.W., Stewert R.W., Chenoweth D.E.: Damaging effects of cardiopulmonary bypass. In: Wu K. K., Rossi E.C., eds. Prostaglandin clinical medicineChicago: Year book, 1981: 355–369(5) Blackstone E.H., Kirklin J.W., Stewert R.W., Chenoweth D.E .: Damaging effects of cardiopulmonary bypass. In: Wu K.K., Rossi E.C., eds. Prostaglandin clinical medicine Chicago: Year book, 1981: 355-369
- (6) Hufnagel CA., Haevey WP.: The surgical correction of aortic regurgitation Prelimary report. Bull Georgetown Univ Med. Center 1953; 6: 3–6(6) Hufnagel CA., Haevey WP .: The surgical correction of aortic regurgitation prelimary report. Bull Georgetown University Medical Center 1953; 6: 3-6
- (7) Davies H.: Catheter mounted valve for temporary relief of aoriic insufficiency. Lancet 1965; 1: 250(7) Davies H .: Catheter mounted valve for temporary relief of aoriic insufficiency. Lancet 1965; 1: 250
- (8) Moulopolous SD., Anthopolous L., Stamatelopolous S., Stefadorous M.: Catheter-mounted aoriic valves. 1971; 11: 423–430(8) Moulopolous SD., Anthopolous L., Stamatelopolous S., Stefadorous M .: Catheter-mounted aoriic valves. 1971; 11: 423-430
- (9) Matsubara T., Yamazoe M., Tamura Y., Oshima M., Yamazaki Y., Suzuki M., Izumi T., Shibata A: Niigata, Japan. Balloon catheter with check valves for experimental relief of acut aortic regurgitation. Am Heart J 1992; 124: 1002–1008(9) Matsubara T., Yamazoe M., Tamura Y., Oshima M., Yamazaki Y., Suzuki M., Izumi T., Shibata A: Niigata, Japan. Balloon catheter with check valves for experimental relief of acute aortic regurgitation. Am Heart J 1992; 124: 1002-1008
- (10) Knudsen L. L., Andersen H.R., Hasenkam J.M.: Catheter implanted prostetic heart valves. Int. J. Artif. Organs 1993; 16: 253–62(10) Knudsen L.L., Andersen H.R., Hasenkam J.M .: Catheter implanted prostetic heart valves. Int. J. Artif. Organs 1993; 16: 253-62
- (11) Pavcnik D. et al.: Development and initial Experimental Evaluation of a Prosthetic Aortic Valve for Transcatheter Placement. Radiology 183; 1992: 151–154(11) Pavcnik D. et al .: Development and initial Experimental Evaluation of a prosthetic aortic valve for transcatheter placement. Radiology 183; 1992: 151-154
- (12) Moazami N. et al: Transluminal Aortic Valve Placement. ASAIO Journal 1996; 42: 381–385(12) Moazami N. et al: Transluminal Aortic Valve Placement. ASAIO Journal 1996; 42: 381-385
- (13) J. Spinner et al: Endovascular Aortic valve Replacement", Preliminary Experience. Cardiovascular Engineering Vol. 5, No 2 June 2000, 93(13) J. Spinner et al: Endovascular Aortic Valve Replacement, Preliminary Experience. Cardiovascular Engineering Vol. 5, No 2 June 2000, 93
- (14) Lutter G, Kuklinski D, Berg G, von Samson P, Martin J, Handke M, Uhrmeister P, Beyersdorf F: Percutaneous aortic valve replacement: An experimental study. I. Studies on implantation. J Thorac Cardiovasc Surg 2002; 123: 768–776(14) Lutter G, Kuklinski D, Berg G, by Samson P, Martin J, Handke M, watch master P, Beyersdorf F: Percutaneous aortic valve replacement: An experimental study. I. Studies on implantation. J Thorac Cardiovasc Surg 2002; 123: 768-776
- (15) Boudjemline Y. et al.: Steps toward percutaneous Aortic valve replacement. Circulation 2002; 105: 775–778(15) Boudjemline Y. et al .: Steps toward percutaneous aortic valve replacement. Circulation 2002; 105: 775-778
- (16) Cribier A. et al.: Percutaneous transcatheter implantation of an aoriic valve prosthesis for calcific aoriic stenosis. Circulation 2002;106:3006–3008(16) Cribier A. et al .: Percutaneous transcatheter implantation of an aoriic valve prosthesis for calcific aoriic stenosis. Circulation 2002; 106: 3,006 to 3,008
- (17) Bailey S.R.: Percutaneous Expandable Prostetic valves. In: Topol E.J.: Textbook of Interventional Cardiology. Vol. 2, Second edition 1994; W.B. Saunders philadelphia(17) Bailey S.R .: Percutaneous Expandable Prostetic valves. In: Topol E.J .: Textbook of Interventional Cardiology. Vol. 2, Second edition 1994; W. B. Saunders philadelphia
Wie oben ausgeführt herrscht heute in der Literatur Einigkeit darüber, daß ein inerventionller Herzklappenersatz technisch machbar ist. Ferner gehen alle ernstzunehmenden Arbeitsgruppen nach dem Prinzip eines herzklappen-tragenden Stents vor. Unterschiede bzw. verschiedene Verfahren finden sich bezüglich der Stents, der Verankerung derselben und den Plazierungsverfahren.As stated above, literature prevails today Agreement about the existence Inventional heart valve replacement is technically feasible. Further all serious working groups go on the principle of one heart valve-bearing stents. Differences or different Procedures can be found regarding stents, anchorage and placement procedures.
Ein bis heute nicht gelöstes Problem bei einem interventionellen Aortenklappenersatz stellt jedoch die Sicherstellung der lebensnotwendigen Durchblutung der Herzkranzgefäße (coronare Perfusion) dar. Dieses Problem ist lediglich in der Arbeit von Boudjemline et al. thematisiert worden.A problem that has not yet been solved in the case of an interventional aortic valve replacement, however, the Ensuring the vital blood supply to the coronary arteries (coronary Perfusion). This problem is only in the work of Boudjemline et al. has been addressed.
Wenige Millimeter oberhalb der Aortenklappe entspringen die Herzkranzefäße (Coronarien) aus der Aorta. Bei einer Verlegung derselben durch ungenau platzierte Stents, Herzklappenanteile oder abgesprengte Verkalkungen entsteht ein lebensbedrohlicher Herzinfarkt. Wir sehen in diesem Problem den wichtigsten Grund dafür, dass ein interventioneller Herzklapenersatz bis heute nicht mit einer ausreichenden Sicherheit für den Patienten durchgeführt werden kann.A few millimeters above the aortic valve arise from the coronary arteries from the aorta. In the event of a misplacement of the same Stents, heart valve parts or chipped calcifications develop a life-threatening heart attack. We see in this problem the main reason for that an interventional cardiac valve replacement is still not available adequate security for be performed on the patient can.
Hauptaufgabe der vorliegenden Erfindung ist es, aus der Verbindung von zwei Prinzipien zum einen soll die Herzklappe des Klappentragenden Stents oberhalb der Herzkranzgefäße zu liegen kommen und nicht wie bei allen bisherigen Untersuchungen Erfindungen an orthotoper Lage dh. Wenige Millimeter unterhalb der Herzkranzgefäße (supracoronare Lage anstelle einer bisherigen subcoronaren Lage).Main object of the present invention is to combine the two principles Heart valve of the valve-bearing stent to lie above the coronary arteries come and not inventions like all previous investigations in an orthotopic position ie. A few millimeters below the coronary arteries (supracoronare Layer instead of a previous sub-coronary layer).
Allein hierdurch ist jedoch keine ausreichende Durchblutung der Herzkranzgefäße zu gewährleisten, da eine diastolische Perfusion durch die Lageänderung nicht gewährleistet ist.However, this alone is not one to ensure adequate blood flow to the coronary arteries, as a diastolic Perfusion from the change of position not guaranteed is.
Zum anderen besteht unsere Erfindungsgemäße Problemlösung deshalb in der Verwendung eines in den Herzklappentragenden Stent integrierten internen Bypasses. Dies bedeutet, dass eine, von der übrigen Zirkulation abgetrennten, Verbindung von oberhalb der neu eingesetzten Herzklappe bis hin zu den Herzkranzgefäßen hergestellt wird. Eine, in die Herzklappe selbst oder an sonstiger Stelle des herzklappentragenden Stents eingebaute Verbindung bis zu den Herzkranzgefäßen sorgt so für einen die Coronarperfusion sichernden Blutfluß, so dass keine Einschränkung der Coronarperfusion auftritt.On the other hand, our problem solution according to the invention therefore consists in the use of egg internal bypasses integrated into the heart valve stent. This means that a connection, separated from the rest of the circulation, is established from above the newly inserted heart valve to the coronary arteries. A connection to the coronary arteries built into the heart valve itself or at another point in the heart valve-carrying stent thus ensures blood flow which ensures coronary perfusion, so that there is no restriction on coronary perfusion.
Detaillierter beschrieben wird eine Gefäßprothese oder ähnliches Material mit Öffnung nach oberhalb der neu zu implantierenden Herzklappe mit der Öffnung der Herzkranzgefäße dicht verbunden, so dass über diesen Umweg eine Durchblutung der Herzkranzgefäße sichergestellt wird.One is described in more detail vascular prosthesis or similar Material with opening towards the heart valve to be newly implanted with the opening of the Coronary arteries tight connected so that over this detour ensures blood flow to the coronary arteries.
Wegen der Verwandschaft mit aortokoronaren Bypässen haben wir dieser Problemlösug den Namen „Herzlappentragender Stent mit integriertem internem Bypass genannt" Die Erfindung wird nachfolgend unter Bezugnahme auf die Figuren noch detallierter beschrieben.Because of the relationship with aortocoronary arteries bypasses we have this problem solving the name "Cardiac lobe Stent with integrated internal bypass called "The invention is described below under Described in more detail with reference to the figures.
Die Anwendung und Herstellung ist dem Fachmann Bekannt und bedarf daher keiner weiteren ErklärungThe application and manufacture is Known to the expert and therefore requires no further explanation
BezugszeichenlisteLIST OF REFERENCE NUMBERS
1: Einführungskatheter, 2: Hohlorgan,
3: Steht , 4: Herzklappe aus Polyurethan, 5: Steht , 6: Klappenhalterung
für Klappensegel,
7: Bypass.
1: insertion catheter, 2: hollow organ, 3: standing, 4: heart valve made of polyurethane, 5: standing, 6: valve holder for valve leaflets, 7: bypass.
1:
Einführungskatheter,
2: Holorgan, 3: Steht , 4: Klappenhlterung für Klappensegel, 5:Stent, 6:
Holorgan, 7: Bypass am oberteil der Klappe angebracht, 8: Aussenseite
der Klappenhalterung für
Klappensegel, 9: Bypass am Ende der Klappenhalterung angebracht,
10: Bypass am Steht angebracht.
1: Insertion catheter, 2: Holorgan, 3: Standing, 4: Valve support for valve leaflets, 5: Stent, 6: Holorgan, 7: Bypass attached to the upper part of the valve, 8: Outside of the valve holder for valve leaflets, 9: Bypass at the end of the valve holder attached, 10: bypass attached to the standing.
1: Herzklappenflügel aus
Polyurethan, 2: Steht, 3: Herzklappenflügel aus Polyurethan draufsicht,
4: Klappenhalterung für
Klappensegel im gefalteten Zustand.
1: heart valve wing made of polyurethane, 2: standing, 3: heart valve wing made of polyurethane top view, 4: valve holder for valve sails when folded.
5: Herzklappensegel aus Polyurethan, 6: Steht, 9: Klappenhalterung
für Klappensegel,
10: Bypass, 7: Herzklappensegel draufsicht, 8: Klappenhalterung für Klappensegel.
5: heart valve sail made of polyurethane, 6: standing, 9: valve holder for valve sail, 10: bypass, 7: heart valve sail top view, 8: valve holder for valve sail.
1:
Steht, 2: Herzklappenflügel
aus Polyurethan, 3: Steht, 8: Bypass
1: stands, 2: heart valve wings made of polyurethane, 3: stands, 8: bypass
4: Steht, 5: Herzklappenflügel aus
Polyurethan, 6: Steht, 7: Bypass am Steht, 9: Bypass an der Herzklappenhalterung.
4: Standing, 5: Heart valve wing made of polyurethane, 6: Standing, 7: Bypass on standing, 9: Bypass on the heart valve holder.
1:
Herzklappenflügel
aus Polyurethan, 2: Bypass, 3: Steht, 4: Bypass 5: Herzklappenhalterung
für Klappenflügel.
1: heart valve wing made of polyurethane, 2: bypass, 3: standing, 4: bypass 5: heart valve holder for valve wings.
Claims (5)
Priority Applications (1)
Application Number | Priority Date | Filing Date | Title |
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DE2003106443 DE10306443A1 (en) | 2003-02-17 | 2003-02-17 | Self-expanding stent with a holding system for the cusp of a polyurethane heart valve is provided with integral bypasses |
Applications Claiming Priority (1)
Application Number | Priority Date | Filing Date | Title |
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DE2003106443 DE10306443A1 (en) | 2003-02-17 | 2003-02-17 | Self-expanding stent with a holding system for the cusp of a polyurethane heart valve is provided with integral bypasses |
Publications (1)
Publication Number | Publication Date |
---|---|
DE10306443A1 true DE10306443A1 (en) | 2004-09-09 |
Family
ID=32841669
Family Applications (1)
Application Number | Title | Priority Date | Filing Date |
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DE2003106443 Withdrawn DE10306443A1 (en) | 2003-02-17 | 2003-02-17 | Self-expanding stent with a holding system for the cusp of a polyurethane heart valve is provided with integral bypasses |
Country Status (1)
Country | Link |
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DE (1) | DE10306443A1 (en) |
Citations (4)
Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
---|---|---|---|---|
DE19904913A1 (en) * | 1999-02-06 | 1999-09-16 | Lothar Sellin | Flexible polymer heart valve with modified surface to inhibit calcification in vivo |
WO2001028459A1 (en) * | 1999-10-21 | 2001-04-26 | Scimed Life Systems, Inc. | Implantable prosthetic valve |
WO2001049213A2 (en) * | 1999-12-31 | 2001-07-12 | Advanced Bio Prosthetic Surfaces, Ltd. | Endoluminal cardiac and venous valve prostheses and methods of manufacture and delivery thereof |
WO2001054620A1 (en) * | 2000-01-26 | 2001-08-02 | Cabg Medical, Inc. | Stented grafts for coupling vascular members |
-
2003
- 2003-02-17 DE DE2003106443 patent/DE10306443A1/en not_active Withdrawn
Patent Citations (4)
Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
---|---|---|---|---|
DE19904913A1 (en) * | 1999-02-06 | 1999-09-16 | Lothar Sellin | Flexible polymer heart valve with modified surface to inhibit calcification in vivo |
WO2001028459A1 (en) * | 1999-10-21 | 2001-04-26 | Scimed Life Systems, Inc. | Implantable prosthetic valve |
WO2001049213A2 (en) * | 1999-12-31 | 2001-07-12 | Advanced Bio Prosthetic Surfaces, Ltd. | Endoluminal cardiac and venous valve prostheses and methods of manufacture and delivery thereof |
WO2001054620A1 (en) * | 2000-01-26 | 2001-08-02 | Cabg Medical, Inc. | Stented grafts for coupling vascular members |
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