DE102007005329A1 - Use of adenosine for erythrocytes protection, and for prevention of sepsis, hemolytic uremic syndrome, microcirculation disturbances, diabetic vascular disease or anemia, has antibiotic or cytostatic drug - Google Patents

Use of adenosine for erythrocytes protection, and for prevention of sepsis, hemolytic uremic syndrome, microcirculation disturbances, diabetic vascular disease or anemia, has antibiotic or cytostatic drug Download PDF

Info

Publication number
DE102007005329A1
DE102007005329A1 DE102007005329A DE102007005329A DE102007005329A1 DE 102007005329 A1 DE102007005329 A1 DE 102007005329A1 DE 102007005329 A DE102007005329 A DE 102007005329A DE 102007005329 A DE102007005329 A DE 102007005329A DE 102007005329 A1 DE102007005329 A1 DE 102007005329A1
Authority
DE
Germany
Prior art keywords
adenosine
use according
erythrocyte
erythrocytes
drug
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Ceased
Application number
DE102007005329A
Other languages
German (de)
Inventor
Peter Johann Bjoern Bentzen
Elisabeth Lang
Olivier Niemöller
Florian Prof. Dr. Lang
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Eberhard Karls Universitaet Tuebingen
Universitaetsklinikum Tuebingen
Original Assignee
Eberhard Karls Universitaet Tuebingen
Universitaetsklinikum Tuebingen
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Eberhard Karls Universitaet Tuebingen, Universitaetsklinikum Tuebingen filed Critical Eberhard Karls Universitaet Tuebingen
Priority to DE102007005329A priority Critical patent/DE102007005329A1/en
Publication of DE102007005329A1 publication Critical patent/DE102007005329A1/en
Ceased legal-status Critical Current

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K31/00Medicinal preparations containing organic active ingredients
    • A61K31/70Carbohydrates; Sugars; Derivatives thereof
    • A61K31/7042Compounds having saccharide radicals and heterocyclic rings
    • A61K31/7052Compounds having saccharide radicals and heterocyclic rings having nitrogen as a ring hetero atom, e.g. nucleosides, nucleotides
    • A61K31/706Compounds having saccharide radicals and heterocyclic rings having nitrogen as a ring hetero atom, e.g. nucleosides, nucleotides containing six-membered rings with nitrogen as a ring hetero atom
    • A61K31/7064Compounds having saccharide radicals and heterocyclic rings having nitrogen as a ring hetero atom, e.g. nucleosides, nucleotides containing six-membered rings with nitrogen as a ring hetero atom containing condensed or non-condensed pyrimidines
    • A61K31/7076Compounds having saccharide radicals and heterocyclic rings having nitrogen as a ring hetero atom, e.g. nucleosides, nucleotides containing six-membered rings with nitrogen as a ring hetero atom containing condensed or non-condensed pyrimidines containing purines, e.g. adenosine, adenylic acid
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61PSPECIFIC THERAPEUTIC ACTIVITY OF CHEMICAL COMPOUNDS OR MEDICINAL PREPARATIONS
    • A61P7/00Drugs for disorders of the blood or the extracellular fluid

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Medicinal Chemistry (AREA)
  • Pharmacology & Pharmacy (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Molecular Biology (AREA)
  • Epidemiology (AREA)
  • Bioinformatics & Cheminformatics (AREA)
  • Diabetes (AREA)
  • Hematology (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • General Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Nuclear Medicine, Radiotherapy & Molecular Imaging (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Pharmaceuticals Containing Other Organic And Inorganic Compounds (AREA)

Abstract

Use of adenosine for erythrocytes protection, is claimed. The concentration of the adenosine is 1-3000 mg, preferably 500 mg. Independent claims are included for: (1) a method for producing a medium for erythrocytes protection, which involves supplying adenosine, and formulation of the adenosine in a pharmaceutical acceptable carrier; and (2) a method for the therapeutic and/or preventive treatment of an organism, which is affected by a erythrocytes apoptosis, which involves supplying adenosine, and bringing the adenosine into the organism. ACTIVITY : Antibacterial; Immunosuppressive; Antianemic; Nephrotropic; Hemostatic. MECHANISM OF ACTION : Adenosine-A1-receptor antagonist; Nitrobenzylthioinosine inhibitor; Phosphatase inhibitor.

Description

Die vorliegende Erfindung betrifft ein Mittel zur Erythrozytenprotektion, ein Verfahren zur Herstellung eines solchen Mittels, ein Verfahren zur therapeutischen oder/und prophylaktischen Behandlung eines Lebewesens, das von einer Erythrozytenapoptose betroffen ist sowie eine Zusammensetzung zur Konservierung von Blutkonserven und erythrozytenhaltigen Präparaten.The The present invention relates to an erythrocyte protection agent, a process for producing such an agent, a process for the therapeutic and / or prophylactic treatment of a living being, which is affected by erythrocyte apoptosis and a composition for the preservation of stored blood and erythrocyte-containing preparations.

Mittel zur Erythrozytenprotektion, Verfahren zu deren Herstellung, Verfahren zur Behandlung von Patienten, die von einer Erythrozytenapoptose betroffen sind, sowie Zusammensetzungen zur Konservierung von Blutkonserven und erythrozytenhaltigen Präparaten sind im Stand der Technik allgemein bekannt.medium for erythrocyte protection, process for their preparation, process for the treatment of patients suffering from erythrocyte apoptosis as well as compositions for the preservation of stored blood and erythrocyte-containing preparations are in the prior art well known.

Unter Erythrozytenapoptose bzw. Eryptose wird ein streng geregelter physiologischer Vorgang in der Art eines "Zellselbstmordes" von roten Blutzellen bzw. Erythrozyten verstanden, der auch als der programmierter Erythrozytenzelltod bezeichnet wird. In einem Organismus wird die Erythrozytenapoptose unter bestimmten Umständen, insbesondere in Stresssituationen, durch exogene als auch endogene Stimuli, zum Schutze des Gesamtorganismus ausgelöst. Bspw. sind Erythrozyten während ihres Lebenszyklus verschiedenen Stressfaktoren ausgesetzt. Durchschnittlich passieren sie einmal pro Minute die Lunge, wo sie in oxidativen Stress erfahren. Mehr als einmal pro Stunde durchwandern sie das Nierenmark, wo sie einen osmotischen Schock erleiden. Erythrozyten werden durch Kapillaren hindurchgepresst, die einen Durchmesser aufweisen, der kleiner ist als ihr eigener. Die Integrität der Erythrozyten ist deshalb permanent Herausforderungen ausgesetzt.Under Erythrocyte apoptosis or eryptosis becomes a strictly regulated physiological Process in the nature of a "cell suicide" of red blood cells or Erythrocytes also understood as the programmed erythrocyte cell death referred to as. In an organism, the erythrocyte apoptosis is under certain circumstances, especially in stressful situations, by exogenous as well as endogenous stimuli, to protect the whole organism triggered. For example. are erythrocytes during their Life cycle exposed to various stress factors. Average Once a minute, they pass the lungs, where they are in oxidative Experience stress. They go through this more than once an hour Renal medulla, where it suffers an osmotic shock. erythrocytes are pressed through capillaries, which have a diameter which is smaller than their own. The integrity The erythrocytes is therefore permanently exposed to challenges.

Bei einer Schädigung der Erythrozytenmembran wird Hämoglobin sowie andere intrazelluläre Proteine in den Extrazellulärraum bzw. die extrazelluläre Flüssigkeit freigesetzt. Dieser Vorgang wird als Hämolyse bezeichnet. Die extrazelluläre Flüssigkeit wird von den Glomeruli der Niere gefiltert, wobei es in dem sauren Lumen der Tubuli zur Präzipitation des ausgetretenen Hämoglobins kommen kann. Das präzipitierte Hämoglobin wiederum kann die Tubuli schädigen und dadurch zu einem Nierenversagen führen. Ferner kann das Austreten von intrazellulären Proteinen Entzündungsreaktionen im Organismus auslösen.at Damage to the erythrocyte membrane becomes hemoglobin as well as other intracellular proteins in the extracellular space or the extracellular fluid released. This process is called hemolysis. The extracellular Fluid is filtered by kidney glomeruli, it being in the acidic lumen of the tubules for precipitation of leaked hemoglobin can come. That precipitated Hemoglobin in turn can damage the tubules and thereby lead to kidney failure. Furthermore, can the leakage of intracellular proteins inflammatory reactions in the organism.

Der Erythrozytenapoptose bzw. Eryptose wird u. a. die Funktion zugeschrieben, die vorstehend genannten Komplikationen, die aus der Hämolyse resultieren, zu verhindern. Bei der Erythrozytenapoptose kommt es zu einer Schrumpfung der Zelle und der Ausbildung von Ausstülpungen auf der Erythrozytenmembran. Ferner werden Proteasen aktiviert und Phosphatidylserin, das bei nicht-apoptotischen Erythrozyten nahezu ausschließlich auf der Innenseite der Zellmembran lokalisiert ist, wird auf der Außenseite der Zellmembran exponiert. Das exponierte Phosphatidylserin wird von Makrophagen erkannt, die diese derart veränderten Erythrozyten phagozytieren und degradieren. Bei diesem physiologischen Vorgang wird verhindert, dass es zur Freisetzung von Hämoglobin bzw. von intrazellulären Proteinen aus dem Zellinneren der Erythrozyten in das extrazelluläre Medium mit der Konsequenz einer Entzündungsreaktion und den vorstehend genannten weiteren Komplikationen kommt.Of the Erythrocyte apoptosis or eryptosis is u. a. attributed the function, the aforementioned complications resulting from hemolysis result, to prevent. The erythrocyte apoptosis occurs to a shrinkage of the cell and the formation of protuberances on the erythrocyte membrane. Furthermore, proteases are activated and phosphatidylserine, this almost exclusively in non-apoptotic erythrocytes located on the inside of the cell membrane, is located on the Outside of the cell membrane exposed. The exposed phosphatidylserine is recognized by macrophages, which changed them in such a way Erythrocytes phagocytose and degrade. In this physiological process It prevents it from releasing hemoglobin or of intracellular proteins from the cell interior the erythrocytes into the extracellular medium with the consequence an inflammatory reaction and the above further complications comes.

Neben der physiologisch gewünschten Funktion der Verhinderung der Hämolyse spielt die Erythrozytenapoptose jedoch auch eine wichtige pathophysiologische Rolle. So gibt es Hinweise, dass die Sichelzellanämie mit einer verstärkten Erythrozytenapoptoseaktivität einhergeht; vgl. Lang et al. (2002), Enhanced erythrocytes apoptosis in sickle cell anemia, thalassemia and glucose-6-phosphate dehydrogenase deficiency, Cell. Physiol. Biochem. 12, Seiten 365–372 . Gezeigt worden ist ferner, dass eisendefiziente Erythrozyten empfindlicher gegenüber Erythrozytenapoptose sind; vgl. Kempe et al. (2006), Enhanced programmed cell death of iron-deficient erythrocytes. FASER J. 20, Seiten 368–370 . Die Erythrozytenapoptose scheint außerdem sicherzustellen, dass der Krankheitserreger der Malaria plasmodium falciparum im Inneren der Erythrozyten überlebt; vgl. Duranton et al. (2003), Physiological properties of the plasmodium falciparum-induced cation conductance of human erythrocytes. Cell. Physiol. Biochem. 13, Seiten 189–198 . Ferner scheint nach einer Exposition von Erythrozyten an das Hämolysin Kanagawa aus Vidrio Parahaemolyticus, einem marinen Bakterium, das über kontaminierte Meeresfrüchte aufgenommen werden kann, Eryptose ausgelöst zu werden; vgl. Lang et al. (2004), Effect of Vibrio parahaemolyticus haemolysin an human erythrocytes. Cell. Microbiol. 6, Seiten 391–400 .In addition to the physiologically desired function of preventing hemolysis, however, the erythrocyte apoptosis also plays an important pathophysiological role. There is evidence that sickle cell anemia is associated with increased erythrocyte apoptosis activity; see. Lang et al. (2002), Enhanced erythrocytes apoptosis in sickle cell anemia, thalassemia and glucose-6-phosphate dehydrogenase deficiency, Cell. Physiol. Biochem. 12, pages 365-372 , It has also been shown that iron deficient erythrocytes are more sensitive to erythrocyte apoptosis; see. Kempe et al. (2006), Enhanced programmed cell death of iron-deficient erythrocytes. FASER J. 20, pages 368-370 , The erythrocyte apoptosis also appears to ensure that the malaria plasmodium falciparum pathogen survives inside the erythrocytes; see. Duranton et al. (2003), Physiological properties of the plasmodium falciparum-induced cationic conductance of human erythrocytes. Cell. Physiol. Biochem. 13, pages 189-198 , Furthermore, after erythrocyte exposure to hemolysin Kanagawa from Vidrio Parahaemolyticus, a marine bacterium that can be ingested via contaminated seafood, it appears that eryptosis is induced; see. Lang et al. (2004), Effect of Vibrio parahaemolyticus haemolysin on human erythrocytes. Cell. Microbiol. 6, pages 391-400 ,

Eine verstärkte Eryptose scheint mit dem hämolytisch urämischen Syndrom (HUS) [ Lang et al. (2006a), Suicidal death of erythrocytes in recurrent hemolytic uremic syndrome. J. Mol. Med. 84, Seiten 378–388 ], der Sepsis [ Kempe et al. (2006), Suicidal erythrocyte death in sepsis. J. Mol. Med. ], dem Diabetes [ Nicolay et al. (2006), Stimulation of suicidal erythrocyte death by methylgoyoxal. Cell. Physiol. Biochem. 18, Seiten 223–232 ] in Verbindung zu stehen, oder bei einer Behandlung mit Cytostati ka, wie beispielsweise Paclitaxel, aufzutreten [ Lang et al. (2006b), Stimulation of erythrocyte phosphatidylserine exposure by paclitaxel. Cell Physiol. Biochem. 18, Seiten 151–164 ].Increased eryptosis appears to be associated with hemolytic uremic syndrome (HUS) [ Lang et al. (2006a), Suicidal death of erythrocytes in recurrent hemolytic uremic syndrome. J. Mol. Med. 84, pages 378-388 ], sepsis [ Kempe et al. (2006), Suicidal erythrocyte death in sepsis. J. Mol. Med. ], diabetes [ Nicolay et al. (2006), Stimulation of suicidal erythrocyte death by methylgoyoxal. Cell. Physiol. Biochem. 18, pages 223-232 ], or in the treatment with cytostatic agents such as paclitaxel [ Lang et al. (2006b), Stimulation of erythrocyte phosphatidylserine exposure by paclitaxel. Cell Physiol. Biochem. 18, pages 151-164 ].

Vor diesem Hintergrund gibt es Bestrebungen, Wirkstoffe aufzufinden, mit denen gezielt die Erythrozytenapoptose inhibiert werden kann, um die vorstehend genannten Krankheiten bzw. pathologischen Zustände zu therapieren bzw. diesen vorzubeugen. So ist bspw. in der internationalen Anmeldung WO 2005/087216 vorgeschlagen worden, zur Inhibierung der Erythrozytenapoptose Phosphat, Eisen, Inhibitoren der Sphingomyelinase, Inhibitoren der Phospholipase A2 sowie Inhibitoren der Cyclooxygenase zu verwenden. Phosphat und Eisen wirken jedoch nur bei Eryptose, die auf Phosphat- bzw. Eisenmangel zurückgeht, Hemmstoffe der Sphingomyelinase nur bei Ceramid-induzierter Eryptose und Cycloxygenasehemmer nur, wenn die Ursache der Eryptose die Freisetzung von PGE2 ist. Eine universelle Behandlung der Eryptose ist mit diesen Verbindungen nicht möglich.Against this background, there are efforts to find agents with which targeted the Erythrocytenapoptose can be inhibited to treat the aforementioned diseases or pathological conditions or to prevent them. For example, in the international application WO 2005/087216 It has been proposed to use for the inhibition of erythrocyte apoptosis phosphate, iron, inhibitors of sphingomyelinase, inhibitors of phospholipase A2 and inhibitors of cyclooxygenase. However, phosphate and iron act only in the case of eryptosis due to phosphate or iron deficiency, sphingomyelinase inhibitors only in ceramide-induced eryptosis and cycloxygenase inhibitors only if the cause of eryptosis is the release of PGE 2 . A universal treatment of eryptosis is not possible with these compounds.

Vor diesem Hintergrund ist es die Aufgabe der vorliegenden Erfindung, ein Mittel bereitzustellen, das erythrozytenprotektive Eigenschaften aufweist, und mit dem die Nachteile der aus dem Stand der Technik bekannten Verbindungen und Mittel zur Inhibierung der Erythrozytenapoptose vermieden werden können. Insbesondere soll ein solches Mittel bereitgestellt werden, das kostengünstig herstellbar und möglichst arm an Nebenwirkungen ist.In front In this context, it is the object of the present invention to provide an agent having erythrocyte-protective properties and with which the disadvantages of the prior art known compounds and agents for inhibiting erythrocyte apoptosis can be avoided. In particular, such should Provided means that are inexpensive to produce and as poor as possible to side effects.

Diese Aufgabe wird durch die Verwendung von Adenosin zur Herstellung eines Mittels zur Erythrozytenprotektion gelöst. Die Aufgabe wird ferner durch ein Verfahren zur Herstellung eines Mittels zur Erythrozytenprotektion gelöst, das die folgenden Schritte aufweist: (1) Bereitstellung von Adenosin, und (2) Formulierung des Adenosins in einen pharmazeutisch akzeptablen Träger.These Task is accomplished by the use of adenosine to produce a Dissolved by means of erythrocyte protection. The task is further characterized by a process for the preparation of an erythrocyte protection agent solved, comprising the following steps: (1) provision of adenosine, and (2) formulation of adenosine into a pharmaceutical acceptable carrier.

Pharmazeutisch akzeptable Träger sind im Stand der Technik umfassend beschrieben. Beispielhaft wird verwiesen auf Bauer et al. (1999), Lehrbuch der pharmazeutischen Technologie, 6. Auflage, Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft mbH Stuttgart ; Rowe et al. (2006), Handbook of pharmaceutical excipients, 5. Auflage, Pharmaceutical Press and American Pharmacist Association . Der Inhalt der vorstehend genannten Publikationen ist durch Inbezugnahme Bestandteil der Anmeldung.Pharmaceutically acceptable carriers are fully described in the art. For example, reference is made to Bauer et al. (1999), Textbook of Pharmaceutical Technology, 6th Edition, Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft mbH Stuttgart ; Rowe et al. (2006), Handbook of pharmaceutical excipients, 5th edition, Pharmaceutical Press and American Pharmacist Association , The content of the aforementioned publications is incorporated by reference into the application.

Die Erkenntnis, dass Adenosin wirksam Erythrozyten vor einer Apoptose schützen kann, war deshalb überraschend, da dieser Verbindung bislang völlig andere Wirkungen zugeschrieben wurden.The Recognizing that adenosine is effective in erythrocytes from apoptosis could protect, was therefore surprising because of this Compound previously attributed completely different effects were.

Adenosin bzw. 6-Aminopurin-9-β-D-ribofuranosid, 9-D-Ribofuranosyl-9-H-purin-6-amin, C10H13N5O4, MR = 267,24, ist ein Nucleosid, das aus Adenin und β-D-Ribose aufgebaut ist. Adenosin ist ein Bestandteil von Ribonucleinsäuren.Adenosine or 6-aminopurine-9-β-D-ribofuranoside, 9-D-ribofuranosyl-9-H-purine-6-amine, C 10 H 13 N 5 O 4 , M R = 267.24, is a nucleoside which is composed of adenine and β-D-ribose. Adenosine is a component of ribonucleic acids.

Für Adenosin ist beschrieben worden, dass dieses periphär gefäßerweiternd und vagotrop wirkt. Adenosin wird beispielsweise als Arzneimittel zur Behandlung von AV-Knotentachykardie eingesetzt.For Adenosine has been described to dilate this peripheral blood vessel and vagotropic. Adenosine is used as a medicine, for example used for the treatment of AV nodal tachycardia.

Für eine Vielzahl von verschiedenen kernhaltigen Zelltypen wurde beschrieben, dass Adenosin die Apoptose inhibiert, z. B. von Hepatocyten [ Blom et al. (1999), Prevention of cycloheximide-induced apoptosis in hepatocytes by adenosine and by caspase inhibitors. Biochem. Pharmacol. 58, Seiten 1891–1898 ], Gehirnzellen [ Boucher et al. (2006), Reduction of apoptosis in the amygdala by an A2A adenosine receptor agonist following myocardial infarction. Apoptosis 11, Seiten 1067–1074 ], transformierten Mastzellen [ Gao et al. (2001), A3 adenosine receptor activation triggers phosphorylation of Protein kinase B and protects rat basophilic leukemia 2H3 mast cells from apoptosis. Mol. Pharmacol. 59, Seiten 76–82 ], Kardiozyten [ Goldenberg et al. (2003), Adenosine protects against angiotensin II-induced apoptosis in rat cardiocyte cultures. Mol. Cell. Biochem. 252, Seiten 133–139 ], transformierte Zellen aus dem Nebenierenmark [ Huang NK. et al. (2001), Activation of Protein kinase A and atypical Protein kinase C by A (2A) adenosine receptors antagonizes apoptosis due to serum deprivation in PC12 cells. J. Biol. Chem. 276, Seiten 13838–13846 ], Neutrophilen [ Ottonello et al. (2002), Synovial fluid from patients with rheumatoid arthritis inhibits neutrophil apoptosis: role of adenosine and proinflammatory cytokines. Rheumatology (Oxford), 41, Seiten 1249–1260 ] und Zellen aus dem Lungengewebe [ Rivo et al. (2004), Activation of A3 adenosine receptor provides lung protection against ischemia-reperfusion injury associated with reduction in apoptosis. Am. J. Transplant. 4, Seiten 1941–1948 ].For a variety of different nucleated cell types has been described that adenosine inhibits apoptosis, z. Of hepatocytes [ Blom et al. (1999), Prevention of cycloheximide-induced apoptosis in hepatocytes by adenosine and by caspase inhibitors. Biochem. Pharmacol. 58, pages 1891-1898 ], Brain cells [ Boucher et al. (2006), Reduction of apoptosis in the amygdala by A2A adenosine receptor agonist following myocardial infarction. Apoptosis 11, pages 1067-1074 ], transformed mast cells [ Gao et al. (2001), A3 adenosine receptor activation triggers phosphorylation of protein kinase B and protects rat basophilic leukemia 2H3 mast cells from apoptosis. Mol. Pharmacol. 59, pages 76-82 ], Cardiocytes [ Goldenberg et al. (2003), Adenosine protects against angiotensin II-induced apoptosis in rat cardiocyte cultures. Mol. Cell. Biochem. 252, pages 133-139 ], transformed cells from the adrenal medulla [ Huang NK. et al. (2001), Activation of Protein Kinase A and Atypical Protein Kinase C by A (2A) adenosine receptor antagonizes apoptosis due to serum deprivation in PC12 cells. J. Biol. Chem. 276, pages 13838-13846 ], Neutrophils [ Ottonello et al. (2002), synovial fluid from patients with rheumatoid arthritis inhibits neutrophil apoptosis: role of adenosine and proinflammatory cytokines. Rheumatology (Oxford), 41, pages 1249-1260 ] and cells from the lung tissue [ Rivo et al. (2004), Activation of A3 adenosine receptor protection against ischemia-reperfusion injury associated with reduction in apoptosis. At the. J. Transplant. 4, pages 1941-1948 ].

Gleichwohl war nicht zu erwarten, dass Adenosin auch bei Erythrozyten eine die Eryptose inhibierende Wirkung zeigt. So weisen Erythrozyten nicht nur keine Zellkerne sondern auch keine Mitrochondrien. Bei beiden Organellen handelt es sich um zentrale Elemente der Apoptosemaschinerie von kernhaltigen Zellen. So wurde bzw. wird angenommen, dass Erythrozyten durch einen Mechanismus eliminiert werden, der sich von dem der Apoptose kernhaltiger Zellen unterscheidet; vgl. Lang et al. (2005a), Mechanism of suicidal erythrocyte death, Cell. Physiol. Biochem. 15, Seiten 195–202 . Dies scheint dadurch belegt zu werden, dass es bei der Eryptose von Erythrozyten nach Inkubation mit Ionomycin oder Exposition an hyperosmotischem Schock nicht zur Aktivierung von Caspasen kommt, wohl aber bei entsprechender Induktion der Apoptose von kernhaltigen Zellen; vgl. Lang et al. (2004), Involvement of Ceramide in hyperosmotic shock-induced death of erythrocytes. Cell. Death. Differ. 11, Seiten 231–243 .Nevertheless, it was not to be expected that adenosine also exhibits an erythrocyte inhibiting effect on erythrocytes. Thus, erythrocytes not only have no cell nuclei but also no mitochondria. Both organelles are central elements of the apoptotic machinery of nucleated cells. Thus, it has been thought that erythrocytes are eliminated by a mechanism different from that of apoptosis of nucleated cells; see. Lang et al. (2005a), Mechanism of suicidal erythrocyte death, Cell. Physiol. Biochem. 15, pages 195-202 , This seems to be evidenced by the fact that in eryptosis of erythrocytes after incubation with ionomycin or exposure to hyperosmotic shock the activation of caspases does not occur, but with corresponding induction of apoptosis of nucleated cells; see. Lang et al. (2004), Involvement of Ceramides in Hyperosmotic Shock-Induced Death of Erythrocytes. Cell. Death. Differ. 11, pages 231-243 ,

Die der Erfindung zugrunde liegende Aufgabe wird hiermit vollkommen gelöst.The The object underlying the invention is hereby completely solved.

Bei dem Mittel handelt es sich vorzugsweise um ein Arzneimittel, das zusätzlich einen pharmazeutisch akzeptablen Träger aufweist.at the agent is preferably a drug which additionally a pharmaceutically acceptable carrier having.

Aufgrund der guten Verfügbarkeit und der geringen Größe von Adenosin, die eine unkomplizierte Formulierung ermöglicht, ist ein solches Arzneimittel kostengünstig herstellbar. Durch die geringen Nebenwirkungen ist es erstmals möglich zielgerichtet solche pathophysiologischen Zustände zu therapieren bzw. solchen vorzubeugen, die auf eine gesteigerte Erythrozytenapoptose zurückgehen.by virtue of the good availability and the small size of adenosine, which allows a straightforward formulation, is such a drug can be produced inexpensively. The low side effects make it possible for the first time purposefully to treat such pathophysiological conditions or to prevent such on an increased erythrocyte apoptosis decline.

Dabei ist es bevorzugt, wenn das Arzneimittel zur Behandlung und/oder Prävention einer Krankheit bzw. eines pathologischen Zustandes vorgesehen ist, die bzw. der ausgewählt ist aus der Gruppe bestehend aus: Sepsis, hämolytisch-urämisches Syndrom (HUS), diabetischen Gefäßschäden, Mikrozirkulationsstörungen und Anämie.there it is preferred if the drug is for treatment and / or Prevention of a disease or a pathological condition is provided, which is selected from the group from: sepsis, hemolytic uremic syndrome (HUS), diabetic vascular damage, microcirculation disorders and anemia.

Diese Ausgestaltung hat den Vorteil, dass ein solches Arzneimittel bereitgestellt wird, mit dem die wichtigsten Krankheiten behandelt werden können bzw. solchen vorgebeugt werden kann, die auf eine gesteigerte Erythrozytenapoptose zurückgehen.These Embodiment has the advantage that such a drug provided will be used to treat the major diseases or can be prevented, which is based on an increased erythrocyte apoptosis decline.

Ferner ist es bevorzugt, wenn das Arzneimittel im Rahmen einer Behandlung mit Zytostatika vorgesehen ist.Further It is preferred if the drug is part of a treatment provided with cytostatics.

So ist bekannt, dass die Verabreichung von Zytostatika, beispielsweise Paclitaxel, bei dem behandelten Patienten zur unerwünschten Verstärkung der Erythrozytenapoptose führt; Lang et al. (2006b; a.a.O.). Die Erfindung schafft hier wirksam Abhilfe, indem die Erythrozytenapoptose zielgerichtet gehemmt wird, ohne dass die Wirkung des Zytostatikums beeinträchtigt wird.So It is known that the administration of cytotoxic agents, for example Paclitaxel, in the treated patients to the undesirable Enhancement of erythrocyte apoptosis results; Long et al. (2006b, supra). The invention provides effective remedy by the erythrocyte apoptosis is purposefully inhibited without the Effect of the cytostatic is impaired.

Erfindungsgemäß ist es ferner bevorzugt, wenn das Arzneimittel für eine Applikation ausgebildet ist, die ausgewählt aus der Gruppe bestehend aus: oral, rektal, parenteral, lokal, transdermal.According to the invention it is further preferred if the medicament for an application is formed, selected from the group consisting of: oral, rectal, parenteral, local, transdermal.

Diese Maßnahme hat den Vorteil, dass das Arzneimittel je nach gewünschter Applikationsform bereits auf geeignete Weise ausgestaltet ist. Dem behandelnden Arzt steht dadurch eine Auswahl verschiedenster Ausgestaltungsformen des Arzneimittels zur Verfügung, wobei sich die konkrete Form an dem Zustand des Patienten, dem jeweiligen Behandlungsprogramm und weiteren Faktoren orientieren kann.These Measure has the advantage that the drug depending on desired application form already in a suitable manner is designed. The attending physician thereby has a choice various forms of the drug are available, whereby the concrete form depends on the condition of the patient, the respective one Treatment program and other factors.

Vor diesem Hintergrund ist es auch bevorzugt, wenn das Arzneimittel in einer Form ausgebildet ist, die ausgewählt ist aus der Gruppe bestehend aus: Pulver, Tablette, Saft, Tropfen, Kapsel, Zäpfchen, Lösung, Injektionslösung, Aerosol, Salbe, Spülung, Pflaster, Pellet, Dragee.In front In this background, it is also preferable if the drug is formed in a form which is selected from the Group consisting of: powder, tablet, juice, drops, capsule, suppositories, Solution, solution for injection, aerosol, ointment, conditioner, Plaster, pellet, dragee.

Mit dieser Maßnahme wird auf vorteilhafte Art und Weise bereits eine Formulierungsvariante bereitgestellt, die den unmittelbaren Einsatz von Adenosin zur Behandlung bzw. Prävention von solchen pathologischen Zuständen ermöglicht, die mit erhöhter Erythrozytenapoptose assoziiert sind.With This measure is already in an advantageous manner provided a formulation variant that the immediate Use of adenosine for the treatment or prevention of allows such pathological conditions, the associated with increased erythrocyte apoptosis.

Bei der erfindungsgemäßen Verwendung bzw. dem erfindungsgemäßen Verfahren ist es ferner bevorzugt, wenn das Arzneimittel Adenosin in einer Konzentration aufweist, die ausgewählt ist aus der Gruppe bestehend aus (jeweils angegeben in Gewicht des Wirkstoffs Adenosin bezogen auf das Gesamtgewicht des Arzneimittels): 1 μg/g, 10 μg/g, 100 μg/g, 1 mg/g, 10 mg/g, 100 mg/g, 1 g/g.at the use according to the invention or the inventive It is further preferred method, when the drug is adenosine in a concentration selected from the group consisting of (in each case given in weight of the active substance Adenosine relative to the total weight of the drug): 1 μg / g, 10 μg / g, 100 μg / g, 1 mg / g, 10 mg / g, 100 mg / g, 1 g / g.

Diese Maßnahme hat den Vorteil, dass das Arzneimittel den Wirkstoff Adenosin bereits in einer Konzentration aufweist, die sich zur Behandlung bzw. Prävention von Krankheiten bzw. pathologischen Zuständen besonders eignet, die mit einer erhöhten Erythrozytenapoptose assoziiert sind.These Measure has the advantage that the drug is the active ingredient Adenosine already has a concentration that is needed for treatment or prevention of diseases or pathological conditions particularly suitable with increased erythrocyte apoptosis are associated.

Ferner ist es bevorzugt, wenn die Absolutmenge des Wirkstoffs Adenosin in einer Dosierungseinheit des Arzneimittels zwischen ca. 1 und ca. 3000 mg, vorzugsweise zwischen 10 und ca. 1500 mg, weiter bevorzugt zwischen ca. 100 und 750 mg, und höchst bevorzugt bei ca. 500 mg liegt.Further it is preferred if the absolute amount of the active substance is adenosine in a dosage unit of the drug between about 1 and about 3000 mg, preferably between about 10 and about 1500 mg, more preferably between about 100 and 750 mg, and most preferably at about 500 mg.

Mit dieser Maßnahme wird Adenosin bereits in einer solchen Menge bereitgestellt, dass in dem Patienten ohne weiteres die gewünschten Adenosinspiegel erzielt werden können. Mit einer Dosierungseinheit wird erfindungsgemäß eine der oben genannten Formulierungsvarianten bezeichnet, beispielsweise eine Tablette, ein Dragee, eine Kapsel etc.With Adenosine is already in one of these measures Amount provided that in the patient readily the desired Adenosine levels can be achieved. With a dosage unit is according to the invention one of the above formulation variants denotes, for example, a tablet, a dragee, a capsule Etc.

Weiter ist es bei der erfindungsgemäßen Verwendung bzw. dem erfindungsgemäßen Verfahren bevorzugt, wenn das Arzneimittel zusätzlich eine weitere Wirksubstanz aufweist.Further it is in the use according to the invention or preferred method of the invention, if the drug additionally has another active substance.

Diese Maßnahme hat den Vorteil, dass durch den Zusatz der weiteren Wirksubstanz die Wirkungen des erfindungsgemäßen Arzneimittels noch verbessert werden können. So ist es möglich, durch die Kombination mit einer weiteren Substanz einen Eingriff in das jeweilige Krankheitsbild an einer Stelle zu bewirken, an der Adenosin keine Wirkung zeigt, um die Krankheit durch synergistische Effekte noch wirksamer bekämpfen zu können.These Measure has the advantage that by adding the other Active substance the effects of the invention Drugs can still be improved. That's the way it is possible by combining with another substance to cause an intervention in the respective clinical picture in one place at the adenosine shows no effect to the disease through synergistic To combat effects even more effectively.

Bei der weiteren Wirksubstanz handelt es sich vorzugsweise um ein Antibiotikum.at the further active substance is preferably an antibiotic.

Diese Maßnahme hat den Vorteil, dass eine solche weitere Substanz bereitgestellt wird, die die häufigste Ursache der Sepsis bzw. des hämolytisch-urämischen Syndroms, nämlich eine bakterielle Infektion, eigenständig bekämpft. Das erfindungsgemäße Arzneimittel richtet sich somit gezielt gegen die Verstärkung der Erythrozytenapoptose und schaltet gleichzeitig die Ursache der Sepsis aus.This measure has the advantage that such a further substance is provided, which the The most common cause of sepsis or hemolytic uremic syndrome, namely a bacterial infection, independently fought. The medicament according to the invention is thus directed specifically against the amplification of the erythrocyte apoptosis and simultaneously shuts off the cause of the sepsis.

Alternativ ist es bevorzugt, wenn die weitere Wirksubstanz ein Zytostatikum ist.alternative it is preferred if the further active substance is a cytostatic is.

Diese Maßnahme hat den Vorteil, dass erstmals ein Kombinationspräparat bereitgestellt wird, mit dem einerseits eine wirksame Zystostatika-basierende Behandlung eines Patienten möglich ist, ohne dass es gleichzeitig zu einer unerwünschten verstärkten Erythrozytenapoptose kommt.These Measure has the advantage that for the first time a combination preparation is provided with the one hand, an effective cystostat-based Treatment of a patient is possible without it at the same time to an undesired increased erythrocyte apoptosis comes.

Erfindungsgemäß ist es ferner bevorzugt, wenn es sich bei dem Mittel um ein Konservierungsmittel für Blutkonserven und erythrozytenhaltige Präparate handelt.According to the invention it is further preferred if the agent is a preservative for stored blood and erythrocyte-containing preparations is.

Diese Ausgestaltung hat den Vorteil, dass ein solches Mittel die Lebensdauer von Blutkonserven und erythrozytenhaltigen Präparaten deutlich erhöhen kann. So ist bekannt, dass Blutkonserven und erythrozytenhaltige Präparate nur eine begrenzte Nutzungsdauer haben. Dies geht u. a. darauf zurück, dass die Erythrozyten die Eryptose durchlaufen und dadurch die Anzahl der Erythrozyten in den Präparaten über die Zeit hinweg abnimmt. Blutkonserven und erythrozytenhaltige Präparate können deshalb durch den Zusatz von Adenosin hinsichtlich ihrer Haltbarkeitsdauer deutlich verbessert werden. Es versteht sich, dass das Konservierungsmittel weitere Bestandteile aufweisen kann, die bei Blutkonserven und erythrozytenhaltigen Präparaten üblich sind, wie beispielsweise Kochsalzlösung.These Embodiment has the advantage that such a means the life of stored blood and erythrocyte-containing preparations can increase. It is known that stored blood and erythrocyte-containing Preparations have a limited useful life. This goes u. a. on the fact that the erythrocytes the eryptosis go through and thereby the number of erythrocytes in the preparations over the time is decreasing. Preserved blood and erythrocyte-containing preparations can therefore by the addition of adenosine in terms their shelf life can be significantly improved. It goes without saying that the preservative may contain further constituents, common in blood and erythrocyte preparations are, such as saline.

Vor diesem Hintergrund ist ein weiterer Gegenstand der vorliegenden Erfindung eine Zusammensetzung zur Konservierung von Blutkonserven und erythrozytenhaltigen Präparaten, die Adenosin sowie einen pharmazeutisch akzeptablen Träger aufweist.In front This background is another object of the present invention Invention a composition for the preservation of blood products and erythrocyte-containing preparations, the adenosine and a having pharmaceutically acceptable carrier.

Dabei ist es bevorzugt, wenn in dem Konservierungsmittel Adenosin in einer Konzentration vorliegt, die bei ca. 0,1 μM bis ca. 1 mM, vorzugsweise bei ca. 1 μM bis ca. 500 μM, weiter bevorzugt bei ca. 10 μM bis 250 μM, höchst bevorzugt bei ca. 100 μM liegt.there it is preferred if in the preservative adenosine in a Concentration is about 0.1 μM to about 1 mM, preferably at about 1 μM to about 500 μM, further preferably at about 10 μM to 250 μM, most preferably at about 100 uM.

Die Erfinder haben anhand von Zellkulturversuchen herausgefunden, dass die angegebenen Konzentrationsbereiche eine optimale Erythrozytenprotektion gewährleisten.The Inventors have found from cell culture experiments that the specified concentration ranges optimal erythrocyte protection guarantee.

Die Zusammensetzung weist Adenosin vorzugsweise in einer Konzentration auf, die bei ca. 0,1 μM bis ca. 1 mM, vorzugsweise bei ca. 1 μM bis ca. 500 μM, weiter bevorzugt bei ca. 10 μM bis 250 μM, höchst bevorzugt bei ca. 100 μM liegt.The Composition preferably has adenosine in a concentration at about 0.1 μM to about 1 mM, preferably at about 1 μM to about 500 μM, more preferably at about 10 μM to 250 μM, most preferred at about 100 μM is.

Wie vorstehend ausgeführt, konnten die Erfinder anhand von Zellkulturversuchen feststellen, dass die protektive Wirkung des Adenosins in den genannten Konzentrationsbereichen besonders gut ist.As As stated above, the inventors could by means of Cell culture experiments find that the protective effect of Adenosine is particularly good in the concentration ranges mentioned.

Vor diesem Hintergrund betrifft ein weiterer Gegenstand der vorliegenden Erfindung ein Verfahren zur therapeutischen und/oder prophylaktischen Behandlung eines Lebewesens, das von einer Erythrozytenapoptose betroffen ist oder/und bei dem die Gefahr einer Erythrozytenapoptose besteht, das folgende Schritte aufweist: (1) Bereitstellung von Adenosin, (2) Einbringung des Adenosins in das Lebewesen, und (3) gegebenenfalls mehrfaches Wiederholen der Schritte (1) und (2).In front This background concerns a further subject matter of the present invention Invention a method for therapeutic and / or prophylactic treatment of a living being affected by erythrocyte apoptosis or / and at risk of erythrocyte apoptosis, comprising the following steps: (1) providing adenosine, (2) introduction of adenosine into the animal, and (3) optionally repeating steps (1) and (2) several times.

Das Adenosin kann bei diesem Verfahren in Form des erfindungsgemäßen Arzneimittels bereitgestellt und in das Lebewesen eingebracht werden. Die vorstehend beschriebenen Eigenschaften, Merkmale und Vorteile betreffend das erfindungsgemäße Arzneimittel gelten insofern für dieses Verfahren entsprechend.The Adenosine can in this process in the form of the invention Provided drug and introduced into the living being. The pertaining to the features, features and advantages described above the medicament according to the invention apply insofar for this procedure accordingly.

Es versteht sich, dass die vorstehend genannten und die nachstehend noch zu erläuternden Merkmale nicht nur in der jeweils angegebenen Kombination, sondern auch in anderen Kombinationen oder in Alleinstellung verwendbar sind, ohne den Rahmen der vorliegenden Erfindung zu verlassen.It it is understood that the above and the following yet to be explained features not only in each case specified combination, but also in other combinations or can be used in isolation, without the scope of the present To leave invention.

Die Erfindung wird nun anhand von Ausführungsbeispielen näher erläutert, aus denen sich weitere Eigenschaften, Merkmale und Vorteile ergeben. Dabei wird Bezug genommen auf die beigelegten Figuren, in denen Folgendes dargestellt ist:The The invention will now be described in more detail with reference to exemplary embodiments explains what makes up more features, features and benefits. Reference is made to the attached Figures showing the following:

1 Stimulation der Phosphatidylserinexposition durch Glucosedepletion in Gegenwart und Abwesenheit von Adenosin.

  • A. Histogramme zur Annexin-V-Bindung an Erythrozyten in einem repräsentativen Experiment mit Erythrozyten aus gesunden Freiwilligen, die für 24 Stunden in Gegenwart (obere Graphen) oder in Abwesenheit (untere Graphen) von Glucose und in Abwesenheit (linke Graphen) oder Gegenwart (rechte Graphen) von 10 μM Adenosin inkubiert wurden.
  • B. Arithmetische Mittel ± SEM (n = 4–7) der prozentualen Bindung von Annexin-V an Erythrozyten nach 24-stündiger Inkubation in Gegenwart (Ringer, unausgefüllter Balken) oder Abwesenheit (grauer oder schwarzer Balken) von Glucose und in Abwesenheit (grauer Balken) oder Gegenwart (schwarze Balken) von Adenosin [10 μM, 30 μM und 100 μM Adenosin (ADO)]. * Zeigt einen signifikanten Unterschied bei Gegenwart von Glucose an, # zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Adenosin an (ANOVA unter Verwendung des Dunnetts-Test als post hoc Test; P ≤ 0,05).
  • C. Arithmetische Mittel ± SEM (n = 4–7) des prozentualen Anteils der Annexin-V-Bindung an Erythrozyten nach einer Inkubation für 48 Stunden in Gegenwart (Ringer, unausgefüllte Balken) oder Abwesenheit (grauer bzw. schwarzer Balken) von Glucose und in Abwesenheit (grauer Balken) oder Gegenwart (schwarze Balken) von Adenosin (10 μM, 30 μM und 100 μM ADO). * Zeigt einen signifikanten Unterschied bei Gegenwart von Glucose an, # zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Adenosin an (ANOVA unter Verwendung des Dunnetts-Test als post hoc Test; P ≤ 0,05).
1 Stimulation of phosphatidylserine exposure by glucose depletion in the presence and absence of adenosine.
  • A. Histograms for annexin V binding to erythrocytes in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers maintained for 24 hours in the presence (upper graphs) or in the absence (lower graphs) of glucose and in the absence (left graphs) or present ( right graphene) of 10 μM adenosine were incubated.
  • B. Arithmetic mean ± SEM (n = 4-7) of the percent binding of annexin-V to erythrocytes after 24 hours incubation in the presence (Ringer, open bar) or absence (gray or black bar) of glucose and in the absence (gray Bars) or presence (black bars) of adenosine [10 μM, 30 μM and 100 μM adenosine (ADO)]. * Indicates a significant difference in the presence of glucose, # indicates a significant difference from the absence of adenosine (ANOVA using the Dunnetts test as a post hoc test, P ≤ 0.05).
  • C. Arithmetic mean ± SEM (n = 4-7) of the percentage of annexin-V binding to erythrocytes after incubation for 48 hours in the presence (wrestlers, open bars) or absence (gray and black bars) of glucose and in the absence (gray bar) or presence (black bars) of adenosine (10 μM, 30 μM and 100 μM ADO). * Indicates a significant difference in the presence of glucose, # indicates a significant difference from the absence of adenosine (ANOVA using the Dunnetts test as a post hoc test, P ≤ 0.05).

2 Abnahme des Vorwärtsscatters durch Glucosedepletion in Gegenwart und Abwesenheit von Adenosin

  • A. Histogramme von Erythrozyten-Vorwärtsscatter in einem repräsentativen Experiment mit Erythrozyten aus gesunden Freiwilligen, die für 24 Stunden in Gegenwart (obere Graphen) oder in Abwesenheit (untere Graphen) von Glucose und in Abwesenheit (linke Graphen) oder Gegenwart (rechte Graphen) von 10 μM Adenosin inkubiert wurden.
  • B. Arithmetische Mittel ± SEM (n = 4–7) der Erythrozyten-Vorwärtsscatter nach 24-stündiger Inkubation in Gegenwart (Ringer, unausgefüllter Balken) oder Abwesenheit (grauer oder schwarzer Balken) von Glucose und in Abwesenheit (grauer Balken) oder Gegenwart (schwarze Balken) von Adenosin (10 μM, 30 μM und 100 μM ADO). * Zeigt einen signifikanten Unterschied bei Gegenwart von Glucose an, # zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Adenosin an (ANOVA unter Verwendung des Dunnetts-Test als post hoc Test; P ≤ 0,05).
  • C. Arithmetische Mittel ± SEM (n = 4–7) der Erythrozyten-Vorwärtsscatter nach 48-stündiger Inkubation in Gegenwart (Ringer, unausgefüllter Balken) oder Abwesenheit (grauer bzw. schwarzer Balken) von Glucose in Abwesenheit (grauer Balken) oder Gegenwart (schwarze Balken) von Adenosin (10 μM, 30 μM und 100 μM ADO). * Zeigt einen signifikanten Unterschied bei Gegenwart von Glucose an, # zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Adenosin an (ANOVA unter Verwendung des Dunnetts-Test als post hoc Test; P ≤ 0,05).
2 Decrease of the forward scatter by glucose depletion in the presence and absence of adenosine
  • A. Histograms of erythrocyte forward caterpillar in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers exposed for 24 h in the presence (upper graphs) or in the absence (lower graphs) of glucose and in the absence (left graphs) or presence (right graphs) of 10 μM adenosine were incubated.
  • B. Arithmetic mean ± SEM (n = 4-7) of the red cell forward scan after 24 hours incubation in the presence (Ringer, open bar) or absence (gray or black bar) of glucose and in the absence (gray bar) or presence ( black bars) of adenosine (10 μM, 30 μM and 100 μM ADO). * Indicates a significant difference in the presence of glucose, # indicates a significant difference from the absence of adenosine (ANOVA using the Dunnetts test as a post hoc test, P ≤ 0.05).
  • C. Arithmetic mean ± SEM (n = 4-7) of the erythrocyte forward scatter after 48 hours incubation in the presence (Ringer, open bar) or absence (gray and black bars, respectively) of glucose in the absence (gray bar) or presence ( black bars) of adenosine (10 μM, 30 μM and 100 μM ADO). * Indicates a significant difference in the presence of glucose, # indicates a significant difference from the absence of adenosine (ANOVA using the Dunnetts test as a post hoc test, P ≤ 0.05).

3 Stimulation der Exposition von Phosphatidylserin und der Hämolyse durch Cl-Depletion in Gegenwart und Abwesenheit von Adenosin

  • A. Histogramme der Annex-V-Bindung an Erythrozyten in einem repräsentativen Experiment mit Erythrozyten aus gesunden Freiwilligen, die für 24 Stunden in Gegenwart (obere Graphen) oder in Abwesenheit (untere Graphen) von Cl (ersetzt durch Gluconat) und in Abwesenheit (linke Graphen) oder Gegenwart (rechte Graphen) von 10 μM Adenosin inkubiert wurden.
  • B. Arithmetische Mittel ± SEM (n = 4–11) des prozentualen Anteils von Hämolyse (schwarze Balken) und des prozentualen Anteils der Annexin-V-Bindung an Erythrozyten (unausgefüllte Balken) nach 24- stündiger Inkubation in Gegenwart (Ringer) oder Abwesenheit (0 Chlorid) von Cl und in Abwesenheit und Gegenwart von Adenosin (10 μM, 30 μM und 100 μM ADO). * Zeigt einen signifikanten Unterschied bei Gegenwart von Chlorid an, # zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Adenosin an (ANOVA unter Verwendung des Dunnetts-Test als post hoc Test; P ≤ 0,05).
3 Stimulation of exposure of phosphatidylserine and hemolysis by Cl - depletion in the presence and absence of adenosine
  • A. Histograms of Annex V binding to erythrocytes in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers exposed for 24 hours in the presence (upper graphs) or in the absence (lower graphs) of Cl - (replaced by gluconate) and in the absence ( left graphene) or presence (right graphene) of 10 μM adenosine were incubated.
  • B. Arithmetic mean ± SEM (n = 4-11) of the percentage of hemolysis (black bars) and the percentage of annexin V-binding on erythrocytes (open bars) after 24 hours incubation in the presence (Ringer) or absence (0 chloride) of Cl - and in the absence and presence of adenosine (10 μM, 30 μM and 100 μM ADO). * Indicates a significant difference in the presence of chloride, # indicates a significant difference from the absence of adenosine (ANOVA using the Dunnetts test as a post hoc test, P ≤ 0.05).

4 Abnahme des Vorwärtsscatters durch Cl-Depletion in Gegenwart und Abwesenheit von Adenosin

  • A. Histogramme von Erythrozyten Vorwärtsscatter in einem repräsentativen Experiment mit Erythrozyten aus gesunden Freiwilligen, die für 24 Stunden in Gegenwart (obere Graphen) oder Abwesenheit (untere Graphen) von Cl (ersetzt durch Gluconat) in Abwesenheit (linke Graphen) oder Gegenwart (rechte Graphen) von 10 μM Adenosin inkubiert wurden.
  • B. Arithmetische Mittel ± SEM (n = 4–11) von Erythrozyten-Vorwärtsscatter nach 24-stündiger Inkubation in Gegenwart (Ringer, unausgefüllte Balken) oder Abwesenheit (grauer bzw. schwarzer Balken) von Cl und in Abwesenheit (grauer Balken) oder Gegenwart (schwarze Balken) von Adenosin (10 μM, 30 μM und 100 μM ADO). * Zeigt einen signifikanten Unterschied bei Gegenwart von Chlorid an, # zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Adenosin an (ANOVA unter Verwendung des Dunnetts-Test als post hoc Test; P ≤ 0,05).
4 Decrease of the forward scissors by Cl - depletion in the presence and absence of adenosine
  • A. Histograms of erythrocyte forward scatter in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers exposed for 24 h in the presence (upper graph) or absence (lower graph) of Cl - (replaced by gluconate) in the absence (left graph) or presence (right) Graphene) of 10 μM adenosine were incubated.
  • B. Arithmetic mean ± SEM (n = 4-11) of red cell forward scan after 24 hours incubation in the presence (Ringer, open bars) or absence (gray and black bars, respectively) of Cl - and in the absence (gray bar) or Presence (black bars) of adenosine (10 μM, 30 μM and 100 μM ADO). * Indicates a significant difference in the presence of chloride, # indicates a significant difference from the absence of adenosine (ANOVA using the Dunnetts test as a post hoc test, P ≤ 0.05).

5 Effekt der Cl-Depletion auf die zytosolische Ca2 +-Akvitität in Gegenwart und Abwesenheit von Adenosin 5 Effect of Cl - depletion on cytosolic Ca 2 + activity in the presence and absence of adenosine

Arithmetische Mittel ± SEM (n = 4) der Fluo3-abhängigen Fluoreszenz in Erythrozyten, die für 180 Minuten (A) oder 360 Minuten (B) in Ringer-Lösung in Gegenwart (unausgefüllte Balken) oder Abwesenheit (graue Balken) von Cl (ersetzt durch Gluconat) und in Abwesenheit (hellgrauer Balken) oder Gegenwart (dunkelgrauer Balken) von 100 μM Adenosin oder mit 1 μM Ionomycin (Iono) als Positivkontrolle inkubiert wurden. * Zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber einer Gegenwart von Cl an (ANOVA unter Verwendung des Dunnetts-Test als post hoc Test; P ≤ 0,05).Arithmetic mean ± SEM (n = 4) of fluo3-dependent fluorescence in erythrocytes maintained for 180 minutes (A) or 360 minutes (B) in Ringer's solution in the presence (open bars) or absence (gray bars) of Cl - ( replaced by gluconate) and in the absence (light gray bar) or presence (dark gray bar) of 100 μM adenosine or with 1 μM ionomycin (Iono) as positive control. * Indicates a significant difference from a presence of Cl - (ANOVA using the Dunnetts test as a post hoc test; P ≤ 0.05).

6 Stimulation der Expositon von Phosphatidylserin durch Okadasäure in Gegenwart und Abwesenheit von Adenosin

  • A. Histogramme der Annexin-V-Bindung an Erythrozyten in einem repräsentativen Experiment mit Erythrozyten aus gesunden Freiwilligen, die für 24 Stunden in Abwesenheit (obere Graphen) oder Gegenwart (untere Graphen) von Okadasäure (1 μM) und in Abwesenheit (linke Graphen) oder Gegenwart (rechte Graphen) von 10 μM Adenosin inkubiert wurden.
  • B. Arithmetische Mittel ± SEM (n = 4) der prozentualen Annexin-V-Bindung an Erythrozyten nach 24-stündiger Inkubation in Abwesenheit (Ringer, unausgefüllte Balken) oder Gegenwart (graue oder schwarze Balken) von Okadasäure (1 μM) und in Abwesenheit (grauer Balken) oder Gegenwart (schwarze Balken) von Adenosin (10 μM, 30 μM und 100 μM ADO). * Zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Okadasäure an, # zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Adenosin an (ANOVA unter Verwendung des Dunnetts-Test als post hoc Test; P ≤ 0,05).
6 Stimulation of the exposure of phosphatidylserine by okadaic acid in the presence and absence of adenosine
  • A. Histograms of annexin V binding to erythrocytes in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers exposed for 24 hours in the absence (upper graphs) or presence (lower graphs) of okadaic acid (1 μM) and in the absence (left graphs) or presence (right graphene) of 10 μM adenosine were incubated.
  • B. Arithmetic mean ± SEM (n = 4) of percent annexin-V binding to erythrocytes after 24 hours incubation in the absence (wrestlers, open bars) or presence (gray or black bars) of okadaic acid (1 μM) and in the absence (gray bar) or presence (black bars) of adenosine (10 μM, 30 μM and 100 μM ADO). * Indicates a significant difference from the absence of okadaic acid, # indicates a significant difference from the absence of adenosine (ANOVA using the Dunnetts test as a post hoc test, P ≤ 0.05).

7 Abnahme des Vorwärtsscatters durch Okadasäure in Gegenwart und Abwesenheit von Adenosin

  • A. Histogramme von Erythrozyten-Vorwärtsscatter in einem repräsentativen Experiment mit Erythrozyten aus gesunden Freiwilligen, die für 24 Stunden in Abwesenheit (obere Graphen) oder Gegenwart (untere Graphen) von Okadasäure (1 μM) und in Abwesenheit (linke Graphen) oder Gegenwart (rechte Graphen) von 10 μM Adenosin inkubiert wurden.
  • B. Arithmetische Mittel ± SEM (n = 4) von Erythrozyten-Vorwärtsscatter nach 24-stündiger Inkubation in Abwesenheit (Ringer, unausgefüllter Balken) oder Gegenwart (graue oder schwarze Balken) von Okadasäure (1 μM) und in Abwesenheit (grauer Balken) oder Gegenwart (schwarze Balken) von Adenosin (10 μM, 30 μM und 100 μM ADO). * Zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Okadasäure an, # zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Adenosin an (ANOVA unter Verwendung des Dunnetts-Test als post hoc Test; P ≤ 0,05).
7 Decrease of the forward scatter by okadaic acid in the presence and absence of adenosine
  • A. Histograms of erythrocyte forward caterpillar in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers exposed for 24 hours in the absence (upper graphs) or presence (lower graphs) of okadaic acid (1 μM) and in the absence (left graph) or presence (right) Graphene) of 10 μM adenosine were incubated.
  • B. Arithmetic mean ± SEM (n = 4) of red cell forward scan after 24 hours incubation in the absence (Ringer, open bar) or presence (gray or black bars) of okadaic acid (1 μM) and in the absence (gray bar) or Presence (black bars) of adenosine (10 μM, 30 μM and 100 μM ADO). * Indicates a significant difference from the absence of okadaic acid, # indicates a significant difference from the absence of adenosine (ANOVA using the Dunnetts test as a post hoc test, P ≤ 0.05).

8 Stimulation der Exposition von Phosphatidylserin durch Phorbol-12-myristat-13-acetat in Gegenwart und Abwesenheit von Adenosin

  • A. Histogramme der Annexin-V-Bindung an Erythrozyten in einem repräsentativen Experiment mit Erythrozyten aus gesunden Freiwilligen, die für 24 Stunden in Abwesenheit (obere Graphen) oder Gegenwart (untere Graphen) von Phorbol-12-myristat-13-acetat (3 μM) und in Abwesenheit (linke Graphen) oder Gegenwart (rechte Graphen) von 10 μM Adenosin inkubiert wurden.
  • B. Arithmetische Mittel ± SEM (n = 4) des prozentualen Anteils der Annexin-V-Bindung an Erythrozyten nach 24-stündiger Inkubation in Abwesenheit (Ringer, unausgefüllter Balken) oder Gegenwart (grauer oder schwarzer Balken) von Phorbol-12-myristat-13-acetat (3 μM) und in Abwesenheit (grauer Balken) oder Gegenwart (schwarze Balken) von Adenosin (10 μM, 30 μM und 100 μM ADO). * Zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Phorbol-12-myristat-13-acetat an, # zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Adenosin an (ANOVA unter Verwendung des Dunnetts-Test als post hoc Test; P ≤ 0,05).
8th Stimulation of exposure of phosphatidylserine by phorbol 12-myristate 13-acetate in the presence and absence of adenosine
  • A. Histograms of annexin V binding to erythrocytes in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers exposed for 24 hours in the absence (upper graphs) or presence (lower graphs) of phorbol 12-myristate 13-acetate (3 μM ) and in the absence (left graphs) or presence (right graphs) of 10 μM adenosine were incubated.
  • B. Arithmetic mean ± SEM (n = 4) of the percentage of annexin-V binding to erythrocytes after 24 hours incubation in the absence (Ringer, open bar) or presence (gray or black bar) of phorbol-12-myristate- 13-acetate (3 μM) and in the absence (gray bar) or presence (black bars) of adenosine (10 μM, 30 μM and 100 μM ADO). * Indicates a significant difference from the absence of phorbol 12-myristate 13-acetate, # indicates a significant difference from the absence of adenosine (ANOVA using the Dunnetts test as a post hoc test; P ≤ 0.05) ,

9 Abnahme des Vorwärtsscatters durch Phorbol-12-myristat-13-acetat in Gegenwart und Abwesenheit von Adenosin

  • A. Histogramme von Erythrozyten-Vorwärtsscatter in einem repräsentativen Experiment mit Erythrozyten aus gesunden Freiwilligen, die für 24 Stunden in Abwesenheit (obere Graphen) oder Gegenwart (untere Graphen) von Phorbol-12-myristat-13-acetat (3 μM) und in Abwesenheit (linke Graphen) oder Gegenwart (rechte Graphen) von 10 μM Adenosin inkubiert wurden.
  • B. Arithmetische Mittel ± SEM (n = 4) von Erythrozyten-Vorwärtsscatter nach 24-stündiger Inkubation in Abwesenheit (Ringer, unausgefüllter Balken) oder Gegenwart (grauer oder schwarzer Balken) von Phorbol-12-myristat-13-acetat (3 μM) und in Abwesenheit (grauer Balken) oder Gegenwart (schwarze Balken) von Adenosin (10 μM, 30 μM und 100 μM ADO). * Zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Phorbol-12-myristat-13-acetat an.
9 Decrease of the forward scatter by phorbol 12-myristate 13-acetate in the presence and absence of adenosine
  • A. Histograms of red cell forward scan in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers exposed for 24 hours in the absence (upper graphs) or presence (lower graphs) of phorbol 12-myristate 13-acetate (3 μM) and in the absence (left graphs) or presence (right graphs) of 10 μM adenosine were incubated.
  • B. Arithmetic mean ± SEM (n = 4) of red cell forward scan after 24 hours incubation in the absence (Ringer, open bar) or presence (gray or black bar) of phorbol 12-myristate 13-acetate (3 μM). and in the absence (gray bar) or presence (black bars) of adenosine (10 μM, 30 μM and 100 μM ADO). * Indicates a significant difference from the absence of phorbol 12-myristate 13-acetate.

10 Stimulation der Exposition von Phosphatidylserin und Abnahme des Vorwärtsscatters durch Cl-Depletion in Gegenwart und Abwesenheit von Adenosin und in Gegenwart und Abwesenheit eines Aufnahmeinhibitors (NBMPR) und purinergen Rezeptorantagonisten (CGS-15943)

  • A. Arithmetische Mittel ± SEM (n = 4–8) des prozentualen Anteils der Annexin-V-Bindung an Erythrozyten nach 24-stündiger Inkubation in Gegenwart (Ringer) oder Abwesenheit (0 Chlorid) von Cl, in Abwesenheit (– Adenosin) oder Gegenwart (+ Adenosin) von Adenosin (30 μM), in Abwesenheit (unausgefüllte Balken) oder Gegenwart von 10 μM NBMPR (graue Balken) oder 2,5 μM CGS-15943 (schwarze Balken). * Zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Gegenwart von Chlorid an, # zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Adenosin an (ANOVA unter Verwendung des Dunnetts-Test als post hoc Test; P ≤ 0,05).
  • B. Arithmetische Mittel ± SEM (n = 4–8) des Erythrozyten-Vorwärtsscatters nach 24-stündiger Inkubation in Gegenwart (Ringer) oder Abwesenheit (0 Chlorid) von Cl, in Abwesenheit (– Adenosin) oder Gegenwart (+ Adenosin) von Adenosin (30 μM), in Abwesenheit (unausgefüllte Balken) oder in Gegenwart von NBMPR (graue Balken) oder CGS-15943 (schwarze Balken). * Zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Gegenwart von Chlorid an, # zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Adenosin an (ANOVA unter Verwendung des Dunnetts-Test als post hoc Test; P ≤ 0,05).
10 Stimulation of exposure of phosphatidylserine and decrease of forward scatter by Cl - depletion in the presence and absence of adenosine and in the presence and absence of a uptake inhibitor (NBMPR) and purinergic receptor antagonist (CGS-15943)
  • A. Arithmetic mean ± SEM (n = 4-8) of the percentage of annexin V binding to erythrocytes after 24 hours incubation in the presence (Ringer) or absence (0 chloride) of Cl - , in the absence (- adenosine) or presence (+ adenosine) of adenosine (30 μM), in the absence (open bars) or presence of 10 μM NBMPR (gray bars) or 2.5 μM CGS-15943 (black bars). * Indicates a significant difference from the presence of chloride, # indicates a significant difference from the absence of adenosine (ANOVA using the Dunnetts test as a post hoc test, P ≤ 0.05).
  • B. Arithmetic mean ± SEM (n = 4-8) of the erythrocyte forward scatter after 24 hours incubation in the presence (Ringer) or absence (0 chloride) of Cl - , in the absence (- adenosine) or presence (+ adenosine) of Adenosine (30 μM), in the absence (open bars) or in the presence of NBMPR (gray bars) or CGS-15943 (black bars). * Indicates a significant difference from the presence of chloride, # indicates a significant difference from the absence of adenosine (ANOVA using the Dunnetts test as a post hoc test, P ≤ 0.05).

11 Phosphatidylserinexposition während der Cl-Depletion in Gegenwart und Abwesenheit von Adenosin und in Gegenwart und Abwesenheit des purinergen Rezeptorantagonisten FSCPX oder VUF5574

  • A. Arithmetische Mittel ± SEM (n = 6) des prozentualen Anteils der Annexin-V-Bindung an Erythrozyten nach 24-stündiger Inkubation in Abwesenheit von Cl, in Abwesenheit (0 Cl) oder Gegenwart (0 Cl + Adenosin) von Adenosin (100 μM), in Abwesenheit (unausgefüllte Balken) oder Gegenwart (ausgefüllte Balken) von 20 μM FSCPX. * Zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber den jeweiligen Kontrollen ohne Adenosin an (wiederholte Messungen ANOVA).
  • B. Arithmetische Mittel ± SEM (n = 8) des prozentualen Anteils der Annexin-V-Bindung an Erythrozyten nach 24-stündiger Inkubation in Abwesenheit von Cl (0 Cl) oder Gegenwart (0 Cl + Adenosin) von Adenosin (100 μM), in Abwesenheit (unausgefüllte Balken) oder Gegenwart (geschlossene Balken) von 4 μM VUF5574. * Zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber den jeweiligen Kontrollen ohne Adenosin an (wiederholte Messungen ANOVA).
11 Phosphatidylserine exposure during Cl - depletion in the presence and absence of adenosine and in the presence and absence of the purinergic receptor antagonist FSCPX or VUF5574
  • A. Arithmetic mean ± SEM (n = 6) of the percentage of annexin V binding to erythrocytes after 24 hours incubation in the absence of Cl - , in the absence (0 Cl) or presence (0 Cl + adenosine) of adenosine ( 100 μM), in the absence (open bars) or presence (solid bars) of 20 μM FSCPX. * Indicates a significant difference from the controls without adenosine (repeated measurements ANOVA).
  • B. Arithmetic mean ± SEM (n = 8) of the percentage of annexin-V binding to erythrocytes after 24 hours incubation in the absence of Cl - (O Cl) or presence (0 Cl + adenosine) of adenosine (100 μM) , in absence (open bars) or presence (closed bars) of 4 μM VUF5574. * Indicates a significant difference from the controls without adenosine (repeated measurements ANOVA).

Ausführungsbeispieleembodiments

1. Material und Methoden1. Material and methods

1.1 Erythrozyten, Lösungen und Chemikalien1.1 erythrocytes, solutions and chemicals

Die Experimente wurden bei 37°C mit isolierten Erythrozyten durchgeführt, die aus gesunden Freiwilligen gewonnen wurden. Die Freiwilligen erklärten nach entsprechender Aufklärung ihr Einverständnis. Die Studie wurde vom Ethik-Komitee der Universität Tübingen genehmigt (184/2003V).The Experiments were performed at 37 ° C with isolated erythrocytes carried out from healthy volunteers. The volunteers declared after appropriate education her consent. The study was by the Ethics Committee University of Tübingen (184 / 2003V).

Die Ringer-Lösung enthielt (in mM): 125 NaCl, 5 KCl, 1 MgSO4, 32 N-2-Hydroxyethylpiperazin-N-2-ethansulfonsäure (HEPES), 5 Glucose, 1 CaCl2; pH 7,4. Sofern angegeben, wurde Chlorid aus dem Medium entfernt und durch Gluconat oder Glucose ersetzt. Die Entfernung von Cl führt zum Austritt von KCl und osmotisch bedingt von Wasser und dadurch zur Zellschrumpfung, wobei es sich hier um einen bekannten Auslöser von Eryptose handelt; vgl. Lang et al. (2005a; a.a.O.).The Ringer's solution contained (in mM): 125 NaCl, 5 KCl, 1 MgSO 4 , 32 N-2-hydroxyethylpiperazine-N-2-ethanesulfonic acid (HEPES), 5 glucose, 1 CaCl 2 ; pH 7.4. If indicated, chloride was removed from the medium and replaced with gluconate or glucose. The removal of Cl - leads to the escape of KCl and osmotically caused by water and thereby cell shrinkage, which is a known trigger of eryptosis; see. Lang et al. (2005a, supra).

Adenosin wurde bei Konzentrationen verwendet, die bei 10 bis 100 μM lagen, der Inhibitor des Nucleosidtransportes S-(4-Nitrobenzyl)-6-thioinosin (NBMPR) bei 10 μM, der purinerge Rezeptorantagonist CGS-15943 bei 2,5 μM, der Adenosin-A1-Rezeptorantagonist 8-Cylcopentyl-3-[3-][4-(fluorosulfonyl)benzoyloxypropyl]-1-1propylxanthin (FSCPX) bei Konzentrationen von 20 μM, der Adenosin-A3-Rezeptorantagonist N-(2-Methoxyphenyl)-N'-(2-(3-pyridyl)quinazolin-4-yl)harnstoff (VUF5574) bei Konzentrationen von 4,4 μM, der Phosphataseinhibitor Okadasäure bei einer Konzentration von 1 μM, und der Phorbolester Phorbol-12-myristat-13-acetat bei einer Konzentration von 3 μM. Sofern angegeben, lag die Endkonzentration des Lösungsmittels Dimethylsulfoxid (DMSO) bei 0,1%. Okadasäure, Phorbol-12-myristat-13-acetat, S-(4-Nitrobenzyl)-6-thioinosin (NBMPR), CGS-15943 und Adenosin wurden von Sigma (Taufkirchen, Deutschland) und der Ca2 +-Farbstoff Fluo-3/AM von Calbiochem (Bad Soden, Deutschland) bezogen.Adenosine was used at concentrations ranging from 10 to 100 μM, the inhibitor of nucleoside transport S- (4-nitrobenzyl) -6-thioinosine (NBMPR) at 10 μM, the purinergic receptor antagonist CGS-15943 at 2.5 μM, the adenosine -A1 receptor antagonist 8-Cylcopentyl-3- [3 -] [4- (fluorosulfonyl) benzoyloxypropyl] -1-1-propylxanthine (FSCPX) at concentrations of 20 μM, the adenosine A3 receptor antagonist N- (2-methoxyphenyl) -N '- (2- (3-pyridyl) quinazolin-4-yl) urea (VUF5574) at concentrations of 4.4 μM, the phosphatase inhibitor okadaic acid at a concentration of 1 μM, and the phorbol ester phorbol 12-myristate 13-acetate at a concentration of 3 μM. If indicated, the final concentration of dimethylsulfoxide (DMSO) solvent was 0.1%. Okada acid, phorbol 12-myristate 13-acetate, S- (4-nitrobenzyl) -6-thioinosine (NBMPR), CGS 15943 and adenosine were purchased from Sigma (Taufkirchen, Germany) and the Ca 2 + -dye Fluo-3 / AM from Calbiochem (Bad Soden, Germany).

1.2 Hämolyse1.2 Hemolysis

Der Effekt der Entfernung von Cl auf die Integrität der Zellmembran der Erythrozyten wurde durch Messung der Hämoglobinkonzentration im Überstand (bei 405 nm, Tecan Eliza Reader) nach Zentrifugation bei 500 g für 5 Minuten bei 4°C bestimmt. Die jeweiligen Werte werden als prozentualer Anteil von Hämoglobinkonzentration nach vollständiger Lyse der Zellen durch Exposition gegenüber reinem Wasser (als 100% Hämolyse festgesetzt) ausgedrückt. Gleichzeitig wurden die Absorptionen der korrespondierenden Konzentrationen von Adenosin bestimmt und von den Absorptionen des Überstandes abgezogen.The effect of removing Cl - on the integrity of the cell membrane of the erythrocytes was determined by measuring the hemoglobin concentration in the supernatant (at 405 nm, Tecan Eliza Reader) after centrifugation at 500 g for 5 minutes at 4 ° C. The respective values are expressed as the percentage of hemoglobin concentration after complete lysis of the cells by exposure to pure water (set as 100% hemolysis). At the same time, the absorptions of the corresponding concentrations of adenosine were determined and subtracted from the absorbances of the supernatant.

1.3 FACS-Analyse der Annexin-V-Bindung und Vorwärtsscatter1.3 FACS analysis of annexin-V binding and forward scatter

Die FACS-Analyse wurde durchgeführt, wie zuvor beschrieben; vgl. Andree et al. (1990), Einding of vascular anticoagulant alpha (VAC alpha) to planar phospholipid bilayers. J. Biol. Chem. 265, Seiten 4923–4928 . Nach Inkubation unter der jeweiligen experimentellen Bedingung wurden die Zellen in Annexin-V-Bindepuffer gewaschen, der enthielt (in mM): 125 NaCl, 10 HEPES/NaOH (pH 7,4) und 5 CaCl2. Die Erythrozyten wurden in einer Lösung, die Annexin-V-Fluos (Roche Diagnostics, Mannheim, Deutschland) und Annexin-V-Puffer (Verdünnung von 1:50) enthielt, suspendiert. Nach 10 Minuten der Inkubation wurden die Proben nochmals 1:5 in Annexin-V-Bindepuffer verdünnt und durch Durchlusszytometrieanalyse auf einem FACS-Calibur von Becton Dickinson (Heidelberg, Deutschland) gemessen. Die Zellen wurden durch Vorwärtsscatter analysiert und die Annexin-V-Fluoreszenzintensität wurde in FL-1 mit einer Anregungswellenlänge von 488 nm und einer Emissionswellenlänge von 530 nm gemessen.The FACS analysis was performed as previously described; see. Andree et al. (1990), Einding of vascular anticoagulant alpha (VAC alpha) to planar phospholipid bilayers. J. Biol. Chem. 265, pages 4923-4928 , After incubation under the respective experimental condition, the cells were washed in Annexin V binding buffer containing (in mM): 125 NaCl, 10 HEPES / NaOH (pH 7.4) and 5 CaCl 2 . The erythrocytes were suspended in a solution containing Annexin V-Fluos (Roche Diagnostics, Mannheim, Germany) and Annexin V buffer (1:50 dilution). After 10 minutes of incubation, the samples were again diluted 1: 5 in Annexin V binding buffer and purified by flow cytometry analysis on a Becton FACS Calibur Dickinson (Heidelberg, Germany). Cells were analyzed by forward scatter and Annexin V fluorescence intensity was measured in FL-1 with an excitation wavelength of 488 nm and an emission wavelength of 530 nm.

1.4 Messung von intrazellulärem Ca++ 1.4 Measurement of intracellular Ca ++

Intrazelluläre Ca++-Messungen wurden durchgeführt, wie zuvor beschrieben; vgl. Lang et al. (2005b) Inhibition of erythrocyte "apoptosis" by catecholamines. Naunyn Schmiedebergs Arch. Pharmacol. 372, Seiten 228–235 . Die Erythrozyten wurden mit Fluo-3/AM (Calbiochem) durch Zugabe von 2 μl einer Fluo-3/AM-Stammlösung (2,0 mM in DMSO) zu 1 ml Erythrozyten-Suspension (0,16% Hämatocrit in Ringer) beladen. Die Zellen wurden bei 37°C für 15 Minuten lichtgeschützt inkubiert. Anschließend wurde ein weiteres 2 μl Aliquot von Fluo-3/AM-Stammlösung hinzugegeben, und die Zellen wurden für 25 Minuten inkubiert. Fluo-3/AM-beladene Erythrozyten wurden bei 1000 g für 5 Minuten bei 22°C zentrifugiert und zweimal mit Ringer-Lösung enthaltend 0,5% Rinderserumalbumin (Sigma) und einmal mit Ringer-Lösung gewaschen. Fluo-3/AM-beladene Erythrozyten wurden in 0,5 ml Ringer-Lösung (0,16% Hämatocrit) in Gegenwart und Abwesenheit von Chlorid enthaltend verschiedene Konzentrationen von Adenosin resuspendiert und für verschiedene Zeiträume bei 37°C inkubiert. Anschließend wurde die Ca++-abhängige Fluoreszenzintensität durch FACS-Analyse in dem Fluoreszenzkanal FL-1 mit einer Anregungswellenlänge von 488 nm und einer Emissionswellenlänge von 530 nm gemessen. Als Positivkontrolle für verstärkte Ca+ +-Aktivität wurden Fluo-3-markierte Erythrozyten in Ringer-Lösung enthaltend 1 μM Ionomycin inkubiert.Intracellular Ca ++ measurements were performed as previously described; see. Lang et al. (2005b) Inhibition of erythrocyte "apoptosis" by catecholamines. Naunyn Schmiedeberg's Arch. Pharmacol. 372, pages 228-235 , The erythrocytes were loaded with Fluo-3 / AM (Calbiochem) by adding 2 μl of a Fluo-3 / AM stock solution (2.0 mM in DMSO) to 1 ml of erythrocyte suspension (0.16% hematocrit in Ringer). The cells were incubated at 37 ° C for 15 minutes protected from light. Then, another 2 μl aliquot of Fluo-3 / AM stock solution was added and the cells were incubated for 25 minutes. Fluo-3 / AM-loaded erythrocytes were centrifuged at 1000 g for 5 minutes at 22 ° C and washed twice with Ringer's solution containing 0.5% bovine serum albumin (Sigma) and once with Ringer's solution. Fluo-3 / AM-loaded erythrocytes were resuspended in 0.5 ml of Ringer's solution (0.16% hematocrit) in the presence and absence of chloride containing various concentrations of adenosine and incubated at 37 ° C for various periods of time. Subsequently, the Ca ++ -dependent fluorescence intensity was measured by FACS analysis in the fluorescence channel FL-1 with an excitation wavelength of 488 nm and an emission wavelength of 530 nm. As a positive control for increased Ca + + activity, Fluo-3-labeled erythrocytes were incubated in Ringer's solution containing 1 μM ionomycin.

1.5 Statistiken1.5 Statistics

Die Daten werden ausgedrückt als arithmetische Mittel ± SEM und die statistische Analyse erfolgte durch gepaarten oder ungepaarten t-Test oder ANOVA, wie erforderlich.The Data is expressed as arithmetic mean ± SEM and the statistical analysis was done by paired or unpaired t-test or ANOVA as required.

2. Ergebnisse2 results

In intakten Erythrozyten ist Phosphatidylserin auf die Innenseite der Zellmembran beschränkt, während bei Erythrozyten, die die Apoptose durchlaufen, eine Umstrukturierung der Zellmembran stattfindet, was zur Exposition von Phosphatidylserin an der Zelloberfläche führt; vgl. Lang et al. (2005a; a.a.O.). Phosphatidylserin bindet spezifisch und hochaffin Annexin-V, welches deshalb hinzugegeben wurde, um suizidale, d. h. eryptotische Erythrozyten zu identifizieren.In intact erythrocytes is phosphatidylserine on the inside of the Limited cell membrane, while in erythrocytes, undergoing apoptosis, a restructuring of the cell membrane takes place, leading to the exposure of phosphatidylserine to the cell surface leads; see. Lang et al. (2005a, supra). phosphatidylserine binds specifically and with high affinity annexin-V, which was therefore added to suicidal, d. H. to identify eryptotic erythrocytes.

Der prozentuale Anteil der Annexin-V-Bindung an Erythrozyten aus frisch entnommenem Blut ist niedrig (0,51 ± 0,05%, n = 4), was die Aufrechterhaltung der Phosphatidylserinasymmetrie in dem Großteil der zirkulierenden Erythrozyten demonstriert. Nach 24-stündiger Inkubation in Ringer-Lösung zeigte sich die Tendenz einer Zunahme des prozentualen Anteils von Annexin-bindenden Erythrozyten (0,81 ± 0,16%, n = 4). In Gegenwart von 10 μM Adenosin war die Annexinbindung der Erythrozyten tendenziell niedriger (0,59 ± 0,05%, n = 4).Of the percentage of annexin-V binding to erythrocytes from fresh withdrawn blood is low (0.51 ± 0.05%, n = 4), what the maintenance of phosphatidylserine asymmetry in the majority of circulating erythrocytes. After 24 hours Incubation in Ringer's solution showed a tendency to Increase in the percentage of annexin-binding erythrocytes (0.81 ± 0.16%, n = 4). In the presence of 10 μM adenosine, the annexin binding was erythrocytes tend to be lower (0.59 ± 0.05%, n = 4).

Die Eryptose wird durch Energiedepletion, die von Glucoseentzug für 24 oder 48 Stunden begleitet wird, ausgelöst; vgl. Klarl et al. (2006), Protein kinase C mediates erythrocyte "programmed cell death" following glucose depletion. Am. J. Physiol. Cell. Physiol. 290, Seiten C244–C253 . Trotz der Inhibition der Na+/K+-ATPase, die gegebenenfalls zum Anschwellen der Zelle führt, führt die Glucosedepletion anfänglich zur Zellschrumpfung, einem Ergebnis des Ca++-Eintritts und der anschließenden Aktivierung von Ca++-sensitiven K+-Kanälen; vgl. Kim et al. (1998), The effect of pyrimidine nucleosides an adenosine-induced apoptosis in HL-60 cells. J. Cancer. Res. Clin. Oncol. 124, Seiten 471–477 . Die Glucosedepletion führt ferner zur Phosphatidylserinexposition, wodurch geschädigte Erythrozyten identifiziert und deren Eliminierung aus dem zirkulierenden Blut begünstig wird; vgl. Kim KT et al. (1998; a.a.O.). Deshalb geht der Eryptose nach Energiedepletion eine Schwellung der Erythrozyten voraus und begünstigt so die Eliminierung von Energie-depletierten Zellen vor der Hämolyse; Lang et al. (2005a; a.a.O.).The eryptosis is triggered by energy depletion, which is accompanied by deprivation of glucose for 24 or 48 hours; see. Klarl et al. (2006), Protein kinase C mediates erythrocyte "programmed cell death" following glucose depletion. At the. J. Physiol. Cell. Physiol. 290, pages C244-C253 , Despite the inhibition of Na + / K + -ATPase, which eventually leads to cell swelling, glucose depletion initially leads to cell shrinkage, a result of Ca ++ entry and subsequent activation of Ca ++ sensitive K + channels; see. Kim et al. (1998), The effect of pyrimidines nucleosides on adenosine-induced apoptosis in HL-60 cells. J. Cancer. Res. Clin. Oncol. 124, pages 471-477 , Glucose depletion also results in exposure to phosphatidylserine, which identifies damaged erythrocytes and promotes their elimination from circulating blood; see. Kim KT et al. (1998, supra). Therefore, after energy depletion, eryptosis precedes erythrocyte swelling, thus favoring the elimination of energy-depleted cells prior to hemolysis; Lang et al. (2005a, supra).

Wie in 1 gezeigt, erhöht der Entzug von Glucose für 24 Stunden (1B) oder 48 Stunden (1C) in der Tat signifikant den prozentualen Anteil von Annexin-bindenden Erythrozyten. Die Annexin-V-Bindung wurde in Gegenwart von Adenosin abgeschwächt, wobei dieser Effekt bei ≥ 30 μM Adenosin statistische Signifikanz erreichte.As in 1 demonstrated withdrawal of glucose for 24 hours ( 1B ) or 48 hours ( 1C ) in fact significantly the percentage of annexin-binding erythrocytes. The annexin-V binding was attenuated in the presence of adenosine, this effect reaching statistical significance at ≥30 μM adenosine.

Wie in 2 illustriert, erniedrigte der Glucoseentzug den Vorwärtsscatter, der die Zellschrumpfung wiedergibt, wobei dieser Effekt nach 48 Stunden statistische Signifikanz erreichte (2C). Adenosin führte zur Umkehr des Schrumpfeffektes durch Glucosedepletion, wobei der Effekt bei ≥ 30 μM Adenosin statistische Signifikanz erreichte (2C).As in 2 illustrated, the glucose withdrawal decreased the forward scatter, which represents the cell shrinkage, this effect reaching statistical significance after 48 hours ( 2C ). Adenosine led to the reversal of the shrinkage effect by glucose depletion, with the effect reaching ≥ 30 μM adenosine statistical significance ( 2C ).

Die Eryptose wird ferner durch hyperosmotische oder iso-osmotische Zellschrumpfung ausgelöst; vgl. Lang et al. (2005a; a.a.O.). Dies wird durch Entfernung von extrazellulärem Cl erreicht, was zu einem zellulären Verlust von Cl und K+ verbunden mit osmotisch bedingtem Wasser führt; vgl. Lang et al. (2003), Cation channels trigger apoptotic death of erythrocytes. Cell Death Differ 10, Seiten 249–256 . Der Behandlung folgt die Aktivierung von Ca++-permeablen Erythrozytenkationenkanälen, was zum Eintritt von Ca++ und folglich einer Ca++-sensitiven Zellmembranumorganisation führt; vgl. Lang et al. (2003; a.a.O.).The eryptosis is further triggered by hyperosmotic or iso-osmotic cell shrinkage; see. Lang et al. (2005a, supra). This is achieved by removing extracellular Cl - , resulting in cellular loss of Cl - and K + associated with osmotically induced water; see. Lang et al. (2003), Cation channels trigger apoptotic death of erythrocytes. Cell Death Differ 10, pages 249-256 , Treatment is followed by activation of Ca ++ -permeable erythrocyte cation channels, leading to the entry of Ca ++ and, consequently, a Ca ++ -sensitive Cell membrane reorganization results; see. Lang et al. (2003, supra).

Wie in 3 illustriert, führt die Entfernung von Cl in der Tat zu einem Anstieg des prozentualen Anteils von Annexin-V-bindenden Erythrozyten, wobei der Effekt signifikant durch die Gegenwart von Adenosin (≥ 10 μM) abgeschwächt wird. Diese Behandlung war verbunden mit eine leichten jedoch statistisch signifikanten Hämolyse, die signifikant in Gegenwart von 100 μM Adenosin erneut abgeschwächt wurde (3).As in 3 In fact, removal of Cl -, in fact, leads to an increase in the percentage of annexin V-binding erythrocytes, the effect being significantly attenuated by the presence of adenosine (≥10 μM). This treatment was associated with a slight but statistically significant hemolysis which was significantly attenuated again in the presence of 100 μM adenosine ( 3 ).

Wie erwartet, führt die Entfernung von Cl weiter zu einer signifikanten Abnahme des Vorwärtsscatters (4), wobei dieser Effekt leicht jedoch signifikant in Gegenwart von Adenosin (≥ 30 μM) abgeschwächt wird.As expected, the removal of Cl - further leads to a significant decrease of the forward scatter ( 4 ), but this effect is slightly attenuated significantly in the presence of adenosine (≥30 μM).

Adenosin modifiziert hingegen nicht signifikant den Effekt der Cl-Entfernung auf die Fluo-3-Fluoreszenz, wobei es sich um einen Indikator der zytosolischen Ca++-Aktivität handelt. Anstelle dessen war der Anstieg der Fluo-3-Fluoreszenz nach Cl-Entfernung in Gegenwart und Abwesenheit von Adenosin gleich (5). Als Positivkontrolle führte das Ca++-Ionophor Ionomycin zu einer deutlichen Zunahme der Fluo-3-Fluoreszenz (5).Adenosine, on the other hand, does not significantly modify the effect of Cl - removal on fluo-3 fluorescence, which is an indicator of cytosolic Ca ++ activity. Instead, the increase in fluo-3 fluorescence after Cl - removal in the presence and absence of adenosine was the same ( 5 ). As a positive control, the Ca ++ ionophore ionomycin led to a significant increase in fluorescence fluorescence ( 5 ).

Da die Energiedepletion zur Aktivierung der Proteinkinase C führt, die in die Auslösung von Eryptose involviert ist, welche auf Glucoseentzug folgt, vgl. Klarl et al. (2006; a.a.O.), wurden zusätzliche Experimente durchgeführt, um aufzuklären, ob Adenosin mit der Signalgebung der Proteinkinase C (PKC) interferiert. Konkret wurde die Eryptose nach der Exposition des PKC-Stimulators Phorbol-12-myristat-13-acetat (PMA; 3 μM) und dem Phophataseinhibitor Okadasäure (1 μM) in Gegenwart und Abwesenheit von Adenosin untersucht.There the energy depletion leads to activation of protein kinase C, which is involved in the induction of eryptosis, which on glucose withdrawal follows, cf. Klarl et al. (2006, supra) carried out additional experiments to elucidate whether adenosine interferes with signaling of protein kinase C (PKC). Specifically, the eryptosis was after the exposure of the PKC stimulator Phorbol 12-myristate 13-acetate (PMA, 3 μM) and the phosphatase inhibitor Okadaic acid (1 μM) in the presence and absence examined by adenosine.

Wie in 6 illustriert, führte die Gegenwart von Okadasäure (1 μM) in der Tat zur signifikanten Annexinbindung, wobei der Effekt in Gegenwart von Adenosin abgeschwächt wurde. Der Effekt von Adenosin erreichte statistische Signifikanz bei Konzentrationen von Adenosin bei ≥ 30 μM. Die Annexinbindung in Gegenwart von Okadasäure wurde begleitet von einer signifikanten Abnahme des Vorwärtsscatters (7), wobei der Effekt erneut in Gegenwart von Adenosin (≥ 10 μM) signifikant abgeschwächt wurde.As in 6 In fact, the presence of okadaic acid (1 μM) indeed resulted in significant annexin binding, with the effect attenuated in the presence of adenosine. The effect of adenosine reached statistical significance at concentrations of adenosine at ≥30 μM. Annexin binding in the presence of okadaic acid was accompanied by a significant decrease in the forward scatter ( 7 ), the effect being significantly attenuated again in the presence of adenosine (≥10 μM).

Die Behandlung von Erythrozyten mit PMA (3 μM) führte gleichermaßen zu einer signifikanten Annexinbindung (8), wobei dieser Effekt erneut in Gegenwart von Adenosin (≥ 10 μM) abgeschwächt wurde.The treatment of erythrocytes with PMA (3 μM) likewise led to a significant annexin binding ( 8th ), this effect being attenuated again in the presence of adenosine (≥10 μM).

Die PMA-induzierte Annexinbindung wurde begleitet von einer signifikanten Abnahme des Vorwärtsscatters (9), die jedoch in Gegenwart von Adenosin (≥ 10 μM) nicht signifikant abgeschwächt wurde.The PMA-induced annexin binding was accompanied by a significant decrease in the forward scatter ( 9 ), which was not significantly attenuated in the presence of adenosine (≥ 10 μM).

Weitere Experimente wurden durchgeführt, um zu untersuchen, ob der Effekt von Adenosin sensitiv für den Nucleosidtransporterinhibitor Nitro-benzylmercapto-purin-ribose (NBMPR) oder die Blockierung von purinergen Rezeptoren durch den unspezifischen Rezeptorantagonisten CGS-15943, den Adenosin-A1-Rezeptorantagonisten 8-Cyclopentyl-3-[3-][4-(fluorosulfonyl)benzoyloxypropyl]-1-1-propylxanthin (FSCPX) oder den Adenosin-A3-Rezeptorantagonist N-(2-Methoxyphenyl)-N'-(2-(3-pyridyl)quinazolin-4-yl)harnstoff (VUF5574) war.Further Experiments were performed to investigate whether the effect of adenosine sensitive to the nucleoside transport inhibitor Nitro-benzylmercapto-purin-ribose (NBMPR) or the blocking of purinergic receptors by the nonspecific receptor antagonist CGS-15943, the adenosine A1 receptor antagonist 8-cyclopentyl-3- [3 -] [4- (fluorosulfonyl) benzoyloxypropyl] -1-1-propylxanthine (FSCPX) or the adenosine A3 receptor antagonist N- (2-methoxyphenyl) -N '- (2- (3-pyridyl) quinazolin-4-yl) urea (VUF5574) was.

Wie in den 10 und 11 illustriert, interferiert weder NBMPR (10 μM), CGS-15943 (2,5 μM), FSCPX (20 μM) noch VU5574 (4,4 μM) signifikant mit dem inhibitorischen Effekt von Adenosin auf die Annexin-V-Bindung an Erythrozyten nach 24-stündiger Inkubation in Cl-freiem Medium.As in the 10 and 11 As illustrated, neither NBMPR (10 μM), CGS-15943 (2.5 μM), FSCPX (20 μM) nor VU5574 (4.4 μM) significantly interferes with the inhibitory effect of adenosine on annexin-V binding to erythrocytes 24 hours incubation in Cl - -free medium.

3. Fazit3. Conclusion

Die Erfinder konnten mittels in-vitro-Experimenten demonstrieren, dass Adenosin erythrozytenprotektive Eigenschaften aufweist und deshalb als Wirkstoff für ein Arzneimittel geeignet ist, mit dem Krankheiten oder pathologische Zustände behandelt oder diesen vorgebeugt werden soll, die mit Erythrozytenapoptose assoziiert sind. Beispiele solcher Krankheiten sind Sepsis, hämolytisch-urämisches Syndrom (HUS), Diabetes, Mikrozirkulationsstörungen und Anämie. Ferner konnte demonstriert werden, dass es sich bei Adenosin um eine solche Verbindung handelt, die als Wirksubstanz eines Mittels zur Konservierung von Blutkonserven oder Erythrozyten-haltigen Präparaten geeignet ist.The Inventors were able to demonstrate by means of in vitro experiments that Adenosine has erythrocyte-protective properties and therefore is suitable as an active ingredient for a drug with which diseases or treated or prevented pathological conditions which are associated with erythrocyte apoptosis. Examples such diseases are sepsis, hemolytic uremic syndrome (HUS), diabetes, microcirculatory disorders and anemia. Furthermore, it could be demonstrated that adenosine was involved is such a compound, as the active substance of an agent for Preservation of stored blood or erythrocyte-containing preparations suitable is.

ZITATE ENTHALTEN IN DER BESCHREIBUNGQUOTES INCLUDE IN THE DESCRIPTION

Diese Liste der vom Anmelder aufgeführten Dokumente wurde automatisiert erzeugt und ist ausschließlich zur besseren Information des Lesers aufgenommen. Die Liste ist nicht Bestandteil der deutschen Patent- bzw. Gebrauchsmusteranmeldung. Das DPMA übernimmt keinerlei Haftung für etwaige Fehler oder Auslassungen.This list The documents listed by the applicant have been automated generated and is solely for better information recorded by the reader. The list is not part of the German Patent or utility model application. The DPMA takes over no liability for any errors or omissions.

Zitierte PatentliteraturCited patent literature

  • - WO 2005/087216 [0008] WO 2005/087216 [0008]

Zitierte Nicht-PatentliteraturCited non-patent literature

  • - Lang et al. (2002), Enhanced erythrocytes apoptosis in sickle cell anemia, thalassemia and glucose-6-phosphate dehydrogenase deficiency, Cell. Physiol. Biochem. 12, Seiten 365–372 [0006] Lang et al. (2002), Enhanced erythrocytes apoptosis in sickle cell anemia, thalassemia and glucose-6-phosphate dehydrogenase deficiency, Cell. Physiol. Biochem. 12, pages 365-372 [0006]
  • - Kempe et al. (2006), Enhanced programmed cell death of iron-deficient erythrocytes. FASER J. 20, Seiten 368–370 [0006] - Kempe et al. (2006), Enhanced programmed cell death of iron-deficient erythrocytes. FASER J. 20, pages 368-370 [0006]
  • - Duranton et al. (2003), Physiological properties of the plasmodium falciparum-induced cation conductance of human erythrocytes. Cell. Physiol. Biochem. 13, Seiten 189–198 [0006] Duranton et al. (2003), Physiological properties of the plasmodium falciparum-induced cationic conductance of human erythrocytes. Cell. Physiol. Biochem. 13, pages 189-198 [0006]
  • - Lang et al. (2004), Effect of Vibrio parahaemolyticus haemolysin an human erythrocytes. Cell. Microbiol. 6, Seiten 391–400 [0006] Lang et al. (2004), Effect of Vibrio parahaemolyticus haemolysin on human erythrocytes. Cell. Microbiol. 6, pages 391-400 [0006]
  • - Lang et al. (2006a), Suicidal death of erythrocytes in recurrent hemolytic uremic syndrome. J. Mol. Med. 84, Seiten 378–388 [0007] Lang et al. (2006a), Suicidal death of erythrocytes in recurrent hemolytic uremic syndrome. J. Mol. Med. 84, pages 378-388 [0007]
  • - Kempe et al. (2006), Suicidal erythrocyte death in sepsis. J. Mol. Med. [0007] - Kempe et al. (2006), Suicidal erythrocyte death in sepsis. J. Mol. Med. [0007]
  • - Nicolay et al. (2006), Stimulation of suicidal erythrocyte death by methylgoyoxal. Cell. Physiol. Biochem. 18, Seiten 223–232 [0007] Nicolay et al. (2006), Stimulation of suicidal erythrocyte death by methylgoyoxal. Cell. Physiol. Biochem. 18, pages 223-232 [0007]
  • - Lang et al. (2006b), Stimulation of erythrocyte phosphatidylserine exposure by paclitaxel. Cell Physiol. Biochem. 18, Seiten 151–164 [0007] Lang et al. (2006b), Stimulation of erythrocyte phosphatidylserine exposure by paclitaxel. Cell Physiol. Biochem. 18, pages 151-164 [0007]
  • - Bauer et al. (1999), Lehrbuch der pharmazeutischen Technologie, 6. Auflage, Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft mbH Stuttgart [0011] - Bauer et al. (1999), Textbook of Pharmaceutical Technology, 6th Edition, Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft mbH Stuttgart [0011]
  • - Rowe et al. (2006), Handbook of pharmaceutical excipients, 5. Auflage, Pharmaceutical Press and American Pharmacist Association [0011] Rowe et al. (2006), Handbook of pharmaceutical excipients, 5th Ed., Pharmaceutical Press and American Pharmacist Association [0011]
  • - Blom et al. (1999), Prevention of cycloheximide-induced apoptosis in hepatocytes by adenosine and by caspase inhibitors. Biochem. Pharmacol. 58, Seiten 1891–1898 [0015] Blom et al. (1999), Prevention of cycloheximide-induced apoptosis in hepatocytes by adenosine and by caspase inhibitors. Biochem. Pharmacol. 58, pages 1891-1898 [0015]
  • - Boucher et al. (2006), Reduction of apoptosis in the amygdala by an A2A adenosine receptor agonist following myocardial infarction. Apoptosis 11, Seiten 1067–1074 [0015] Boucher et al. (2006), Reduction of apoptosis in the amygdala by A2A adenosine receptor agonist following myocardial infarction. Apoptosis 11, pages 1067-1074 [0015]
  • - Gao et al. (2001), A3 adenosine receptor activation triggers phosphorylation of Protein kinase B and protects rat basophilic leukemia 2H3 mast cells from apoptosis. Mol. Pharmacol. 59, Seiten 76–82 [0015] - Gao et al. (2001), A3 adenosine receptor activation triggers phosphorylation of protein kinase B and protects rat basophilic leukemia 2H3 mast cells from apoptosis. Mol. Pharmacol. 59, pages 76-82 [0015]
  • - Goldenberg et al. (2003), Adenosine protects against angiotensin II-induced apoptosis in rat cardiocyte cultures. Mol. Cell. Biochem. 252, Seiten 133–139 [0015] - Goldenberg et al. (2003), Adenosine protects against angiotensin II-induced apoptosis in rat cardiocyte cultures. Mol. Cell. Biochem. 252, pages 133-139 [0015]
  • - Huang NK. et al. (2001), Activation of Protein kinase A and atypical Protein kinase C by A (2A) adenosine receptors antagonizes apoptosis due to serum deprivation in PC12 cells. J. Biol. Chem. 276, Seiten 13838–13846 [0015] - Huang NK. et al. (2001), Activation of Protein Kinase A and Atypical Protein Kinase C by A (2A) adenosine receptor antagonizes apoptosis due to serum deprivation in PC12 cells. J. Biol. Chem. 276, pages 13838-13846 [0015]
  • - Ottonello et al. (2002), Synovial fluid from patients with rheumatoid arthritis inhibits neutrophil apoptosis: role of adenosine and proinflammatory cytokines. Rheumatology (Oxford), 41, Seiten 1249–1260 [0015] - Ottonello et al. (2002), synovial fluid from patients with rheumatoid arthritis inhibits neutrophil apoptosis: role of adenosine and proinflammatory cytokines. Rheumatology (Oxford), 41, pages 1249-1260 [0015]
  • - Rivo et al. (2004), Activation of A3 adenosine receptor provides lung protection against ischemia-reperfusion injury associated with reduction in apoptosis. Am. J. Transplant. 4, Seiten 1941–1948 [0015] - Rivo et al. (2004), Activation of A3 adenosine receptor protection against ischemia-reperfusion injury associated with reduction in apoptosis. At the. J. Transplant. 4, pages 1941-1948 [0015]
  • - Lang et al. (2005a), Mechanism of suicidal erythrocyte death, Cell. Physiol. Biochem. 15, Seiten 195–202 [0016] Lang et al. (2005a), Mechanism of suicidal erythrocyte death, Cell. Physiol. Biochem. 15, pages 195-202 [0016]
  • - Lang et al. (2004), Involvement of Ceramide in hyperosmotic shock-induced death of erythrocytes. Cell. Death. Differ. 11, Seiten 231–243 [0016] Lang et al. (2004), Involvement of Ceramides in Hyperosmotic Shock-Induced Death of Erythrocytes. Cell. Death. Differ. 11, pages 231-243 [0016]
  • - Andree et al. (1990), Einding of vascular anticoagulant alpha (VAC alpha) to planar phospholipid bilayers. J. Biol. Chem. 265, Seiten 4923–4928 [0065] - Andree et al. (1990), Einding of vascular anticoagulant alpha (VAC alpha) to planar phospholipid bilayers. J. Biol. Chem. 265, pages 4923-4928 [0065]
  • - Lang et al. (2005b) Inhibition of erythrocyte "apoptosis" by catecholamines. Naunyn Schmiedebergs Arch. Pharmacol. 372, Seiten 228–235 [0066] Lang et al. (2005b) Inhibition of erythrocyte "apoptosis" by catecholamines. Naunyn Schmiedeberg's Arch. Pharmacol. 372, pages 228-235 [0066]
  • - Klarl et al. (2006), Proteinkinase C mediates erythrocyte "programmed cell death" following glucose depletion. Am. J. Physiol. Cell. Physiol. 290, Seiten C244–C253 [0070] Klarl et al. (2006), protein kinase C mediates erythrocyte "programmed cell death" following glucose depletion. At the. J. Physiol. Cell. Physiol. 290, pages C244-C253 [0070]
  • - Kim et al. (1998), The effect of pyrimidine nucleosides an adenosine-induced apoptosis in HL-60 cells. J. Cancer. Res. Clin. Oncol. 124, Seiten 471–477 [0070] Kim et al. (1998), The effect of pyrimidines nucleosides on adenosine-induced apoptosis in HL-60 cells. J. Cancer. Res. Clin. Oncol. 124, pages 471-477 [0070]
  • - Lang et al. (2003), Cation channels trigger apoptotic death of erythrocytes. Cell Death Differ 10, Seiten 249–256 [0073] Lang et al. (2003), Cation channels trigger apoptotic death of erythrocytes. Cell Death Differ 10, pages 249-256 [0073]

Claims (21)

Verwendung von Adenosin zur Herstellung eines Mittels zur Erythrozytenprotektion.Use of adenosine for the production of a By means of erythrocyte protection. Verwendung nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass das Mittel ein Arzneimittel ist, das zusätzlich einen pharmazeutisch akzeptablen Träger aufweist.Use according to claim 1, characterized that the agent is a medicine that has an additional having pharmaceutically acceptable carrier. Verwendung nach Anspruch 2, dadurch gekennzeichnet, dass das Arzneimittel zur Behandlung und/oder Prävention von Sepsis vorgesehen ist.Use according to claim 2, characterized that the drug is for treatment and / or prevention of sepsis is provided. Verwendung nach Anspruch 2, dadurch gekennzeichnet, dass das Arzneimittel zur Behandlung und/oder Prävention des hämolytisch-urämischen Syndroms (HUS) vorgesehen ist.Use according to claim 2, characterized that the drug is for treatment and / or prevention hemolytic uremic syndrome (HUS) is. Verwendung nach Anspruch 2, dadurch gekennzeichnet, dass das Arzneimittel zur Behandlung und/oder Prävention von diabetischen Gefäßschäden vorgesehen ist.Use according to claim 2, characterized that the drug is for treatment and / or prevention provided by diabetic vascular damage is. Verwendung nach Anspruch 2, dadurch gekennzeichnet, dass das Arzneimittel zur Behandlung und/oder Prävention von Mikrozirkulationsstörungen vorgesehen ist.Use according to claim 2, characterized that the drug is for treatment and / or prevention is provided by microcirculation disorders. Verwendung nach Anspruch 2, dadurch gekennzeichnet, dass das Arzneimittel zur Behandlung und/oder Prävention von Anämie vorgesehen ist.Use according to claim 2, characterized that the drug is for treatment and / or prevention of anemia is provided. Verwendung nach Anspruch 2, dadurch gekennzeichnet, dass das Arzneimittel im Rahmen einer Behandlung mit Zytostatika vorgesehen ist.Use according to claim 2, characterized that the drug is part of a treatment with cytotoxic drugs is provided. Verwendung nach einem der Ansprüche 2 bis 8, dadurch gekennzeichnet, dass das Arzneimittel für eine Applikation ausgebildet ist, die ausgewählt ist aus der Gruppe bestehend aus: oral, rektal, parenteral, lokal, transdermal.Use according to one of claims 2 to 8, characterized in that the medicament is for a Application is formed, which is selected from the Group consisting of: oral, rectal, parenteral, local, transdermal. Verwendung nach einem der Ansprüche 2 bis 9, dadurch gekennzeichnet, dass das Arzneimittel in einer Form ausgebildet ist, die ausgewählt ist aus der Gruppe bestehend aus: Pulver, Tablette, Saft, Tropfen, Kapsel, Zäpfchen, Lösung, Injektionslösung, Aerosol, Salbe, Spülung, Pflaster, Pellet, Dragee.Use according to one of claims 2 to 9, characterized in that the drug is formed in a mold which is selected from the group consisting of: powder, Tablet, juice, drops, capsule, suppositories, solution, Solution for injection, aerosol, ointment, conditioner, patch, Pellet, dragee. Verwendung nach einem der Ansprüche 2 bis 10, dadurch gekennzeichnet, dass das Arzneimittel Adenosin in einer Konzentration aufweist, die ausgewählt ist aus der Gruppe bestehend aus (jeweils angegeben in Gewicht des Wirkstoffs Adenosin bezogen auf das Gesamtgewicht des Arzneimittels): 1 μg/g, 10 μg/g, 100 μg/g, 1 mg/g, 10 mg/g, 100 mg/g, 1 g/g.Use according to one of claims 2 to 10, characterized in that the drug adenosine in a Concentration, which is selected from the group consisting of (in each case given in weight of the active substance adenosine based on the total weight of the drug): 1 μg / g, 10 μg / g, 100 μg / g, 1 mg / g, 10 mg / g, 100 mg / g, 1 g / g. Verwendung nach einem der Ansprüche 2 bis 11, dadurch gekennzeichnet, dass die Absolutmenge des Wirkstoffs Adenosin in einer Dosierungseinheit des Arzneimittels zwischen ca. 1 und ca. 3000 mg, vorzugsweise zwischen ca. 10 und ca. 1500 mg, weiter bevorzugt zwischen ca. 100 und ca. 750 mg, und höchst bevorzugt bei ca. 500 mg liegt.Use according to one of claims 2 to 11, characterized in that the absolute amount of the active substance adenosine in a dosage unit of the drug between about 1 and about 3000 mg, preferably between about 10 and about 1500 mg, more preferably between about 100 and about 750 mg, and most preferably at about 500 mg. Verwendung nach einem der Ansprüche 2 bis 12, dadurch gekennzeichnet, dass das Arzneimitteln eine weitere Wirksubstanz aufweist.Use according to one of claims 2 to 12, characterized in that the medicament is another active substance having. Verwendung nach Anspruch 13, dadurch gekennzeichnet, dass die weitere Wirksubstanz ein Antibiotikum ist.Use according to claim 13, characterized that the further active substance is an antibiotic. Verwendung nach Anspruch 13, dadurch gekennzeichnet, dass die weitere Wirksubstanz ein Zytostatikum ist.Use according to claim 13, characterized that the further active substance is a cytostatic. Verwendung nach Anspruch 2, dadurch gekennzeichnet, dass das Mittel ein Konservierungsmittel für Blutkonserven und erythrozytenhaltige Präparate ist.Use according to claim 2, characterized that the agent is a preservative for blood and erythrocyte-containing preparations. Verwendung nach Anspruch 16, dadurch gekennzeichnet, dass das Konservierungsmittel Adenosin in einer Konzentration aufweist, die bei ca. 0,1 μM bis ca. 1 mM, vorzugsweise bei ca. 1 μM bis ca. 500 μM, weiter bevorzugt bei ca. 10 μM bis 250 μM, höchst bevorzugt bei ca. 100 μM liegt.Use according to claim 16, characterized that the preservative has adenosine in a concentration at about 0.1 μM to about 1 mM, preferably at about 1 μM to about 500 μM, more preferably about 10 μM up to 250 μM, most preferably at about 100 μM lies. Verfahren zur Herstellung eines Mittels zur Erythrozytenprotektion, das die folgenden Schritte aufweist: (1) Bereitstellung von Adenosin, und (2) Formulierung des Adenosins in einen pharmazeutisch akzeptablen Träger.Process for the preparation of an erythrocyte protection agent, which has the following steps: (1) Provision of Adenosine, and (2) Formulation of Adenosine in a Pharmaceutical acceptable carrier. Verfahren zur therapeutischen oder/und prophylaktischen Behandlung eines Lebewesens, das von einer Erythrozytenapoptose betroffen ist oder/und bei dem die Gefahr einer Erythrozytenapoptose besteht, das folgende Schritte aufweist: (1) Bereitstellung von Adenosin, (2) Einbringung des Adenosins in das Lebewesen, und (3) ggf. mehrfaches Wiederholen der Schritte (1) und (2).Method for therapeutic and / or prophylactic Treatment of a living being, by an erythrocyte apoptosis affected and / or at risk of erythrocyte apoptosis consists of the following steps: (1) Provision from adenosine, (2) introduction of adenosine into the animal, and (3) if necessary, repeated repetition of steps (1) and (2). Zusammensetzung zur Konservierung von Blutkonserven und erythrozytenhaltigen Präparaten, die Adenosin sowie einen pharmazeutisch akzeptablen Träger, vorzugsweise eine physiologische Kochsalzlösung, aufweist.Composition for the preservation of preserved blood and erythrocyte-containing preparations containing adenosine as well a pharmaceutically acceptable carrier, preferably one physiological saline solution. Zusammensetzung nach Anspruch 20, dadurch gekennzeichnet, dass es Adenosin in einer Konzentration aufweist, die bei ca. 0,1 μM bis ca. 1 mM, vorzugsweise bei ca. 1 μM bis ca. 500 μM, weiter bevorzugt bei ca. 10 μM bis 250 μM, höchst bevorzugt bei ca. 100 μM liegt.A composition according to claim 20, characterized in that it has adenosine in a concentration ranging from about 0.1 μM to about 1 mM, preferably about 1 μM to about 500 μM, more preferably about 10 μM to 250 μM, highest before zugt at about 100 uM is.
DE102007005329A 2007-01-29 2007-01-29 Use of adenosine for erythrocytes protection, and for prevention of sepsis, hemolytic uremic syndrome, microcirculation disturbances, diabetic vascular disease or anemia, has antibiotic or cytostatic drug Ceased DE102007005329A1 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE102007005329A DE102007005329A1 (en) 2007-01-29 2007-01-29 Use of adenosine for erythrocytes protection, and for prevention of sepsis, hemolytic uremic syndrome, microcirculation disturbances, diabetic vascular disease or anemia, has antibiotic or cytostatic drug

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE102007005329A DE102007005329A1 (en) 2007-01-29 2007-01-29 Use of adenosine for erythrocytes protection, and for prevention of sepsis, hemolytic uremic syndrome, microcirculation disturbances, diabetic vascular disease or anemia, has antibiotic or cytostatic drug

Publications (1)

Publication Number Publication Date
DE102007005329A1 true DE102007005329A1 (en) 2008-07-31

Family

ID=39564008

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
DE102007005329A Ceased DE102007005329A1 (en) 2007-01-29 2007-01-29 Use of adenosine for erythrocytes protection, and for prevention of sepsis, hemolytic uremic syndrome, microcirculation disturbances, diabetic vascular disease or anemia, has antibiotic or cytostatic drug

Country Status (1)

Country Link
DE (1) DE102007005329A1 (en)

Citations (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US5731432A (en) * 1993-02-03 1998-03-24 Gensia Sicor Inc. Inhibitors of adenosine monophosphate deaminase
WO2005087216A2 (en) 2004-03-12 2005-09-22 Eberhard-Karls-Universität Tübingen Treatment of anaemic conditions by inhibition of erythrocyte apoptosis

Patent Citations (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US5731432A (en) * 1993-02-03 1998-03-24 Gensia Sicor Inc. Inhibitors of adenosine monophosphate deaminase
WO2005087216A2 (en) 2004-03-12 2005-09-22 Eberhard-Karls-Universität Tübingen Treatment of anaemic conditions by inhibition of erythrocyte apoptosis

Non-Patent Citations (31)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Title
Andree et al. (1990), Einding of vascular anticoagulant alpha (VAC alpha) to planar phospholipid bilayers. J. Biol. Chem. 265, Seiten 4923-4928
Bauer et al. (1999), Lehrbuch der pharmazeutischen Technologie, 6. Auflage, Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft mbH Stuttgart
Blom et al. (1999), Prevention of cycloheximide-induced apoptosis in hepatocytes by adenosine and by caspase inhibitors. Biochem. Pharmacol. 58, Seiten 1891-1898
Boucher et al. (2006), Reduction of apoptosis in the amygdala by an A2A adenosine receptor agonist following myocardial infarction. Apoptosis 11, Seiten 1067-1074
CA Abstr. 126:220486 [online][recherchiert am 13.11.07], Zugriff über STN zu: Fuping LIU, Wentao ZOU, Dewen WANG: Development of a long preserving soluti-on for red blood cell, In: Guangdong Yixue, 1996, Vol. 17(12), S. 858-859, ISSN: 1001-9448 *
Christopher F. HAWKINS, Jennelle M. KYD, Aldo S. BAGNARA: "Adenosine Matabo-lism in Human *
Duranton et al. (2003), Physiological properties of the plasmodium falciparum-induced cation conductance of human erythrocytes. Cell. Physiol. Biochem. 13, Seiten 189-198
Erythrocytes: A Study of Some Factors which Affect the Metabolic Fate of Adenosine in Intact Red Cells in Vitro, In: Archives of Biochemistry and Biophysics, 1980, Vol. 202(2), S. 380-7
Gao et al. (2001), A3 adenosine receptor activation triggers phosphorylation of Protein kinase B and protects rat basophilic leukemia 2H3 mast cells from apoptosis. Mol. Pharmacol. 59, Seiten 76-82
Goldenberg et al. (2003), Adenosine protects against angiotensin II-induced apoptosis in rat cardiocyte cultures. Mol. Cell. Biochem. 252, Seiten 133-139
György HASKO, David G. KUHEL, Jiang-Fan CHEN u.a.: Adenosine inhibits IL-12 and TNF-production via adenosine A2a receptor-dependent and independent mechanisms, In: The FASEB Journal, 2000, Vol. 14, S. 2065-2074 *
Huang NK. et al. (2001), Activation of Protein kinase A and atypical Protein kinase C by A (2A) adenosine receptors antagonizes apoptosis due to serum deprivation in PC12 cells. J. Biol. Chem. 276, Seiten 13838-13846
Huyun Dju KIM: Is adenosine a second metabolic substrate for human red blood cells?, In: Bio- chimica et Biophysica Acta, 1990, Vol. 1036, S. 113-120
Huyun Dju KIM: Is adenosine a second metabolic substrate for human red blood cells?, In: Biochimica et Biophysica Acta, 1990, Vol. 1036, S. 113-120 *
James W. FISHER: Erythropoietin: Physiology and Pharmacology Update, In: Exp. Biol. Med., 2003, Vol. 228(1), S. 1-14 *
Kempe et al. (2006), Enhanced programmed cell death of iron-deficient erythrocytes. FASER J. 20, Seiten 368-370
Kempe et al. (2006), Suicidal erythrocyte death in sepsis. J. Mol. Med.
Kim et al. (1998), The effect of pyrimidine nucleosides an adenosine-induced apoptosis in HL-60 cells. J. Cancer. Res. Clin. Oncol. 124, Seiten 471-477
Klarl et al. (2006), Proteinkinase C mediates erythrocyte "programmed cell death" following glucose depletion. Am. J. Physiol. Cell. Physiol. 290, Seiten C244-C253
Lang et al. (2002), Enhanced erythrocytes apoptosis in sickle cell anemia, thalassemia and glucose-6-phosphate dehydrogenase deficiency, Cell. Physiol. Biochem. 12, Seiten 365-372
Lang et al. (2003), Cation channels trigger apoptotic death of erythrocytes. Cell Death Differ 10, Seiten 249-256
Lang et al. (2004), Effect of Vibrio parahaemolyticus haemolysin an human erythrocytes. Cell. Microbiol. 6, Seiten 391-400
Lang et al. (2004), Involvement of Ceramide in hyperosmotic shock-induced death of erythrocytes. Cell. Death. Differ. 11, Seiten 231-243
Lang et al. (2005a), Mechanism of suicidal erythrocyte death, Cell. Physiol. Biochem. 15, Seiten 195-202
Lang et al. (2005b) Inhibition of erythrocyte "apoptosis" by catecholamines. Naunyn Schmiedebergs Arch. Pharmacol. 372, Seiten 228-235
Lang et al. (2006a), Suicidal death of erythrocytes in recurrent hemolytic uremic syndrome. J. Mol. Med. 84, Seiten 378-388
Lang et al. (2006b), Stimulation of erythrocyte phosphatidylserine exposure by paclitaxel. Cell Physiol. Biochem. 18, Seiten 151-164
Nicolay et al. (2006), Stimulation of suicidal erythrocyte death by methylgoyoxal. Cell. Physiol. Biochem. 18, Seiten 223-232
Ottonello et al. (2002), Synovial fluid from patients with rheumatoid arthritis inhibits neutrophil apoptosis: role of adenosine and proinflammatory cytokines. Rheumatology (Oxford), 41, Seiten 1249-1260
Rivo et al. (2004), Activation of A3 adenosine receptor provides lung protection against ischemia-reperfusion injury associated with reduction in apoptosis. Am. J. Transplant. 4, Seiten 1941-1948
Rowe et al. (2006), Handbook of pharmaceutical excipients, 5. Auflage, Pharmaceutical Press and American Pharmacist Association

Similar Documents

Publication Publication Date Title
DE60204966T2 (en) Use of cyclopamine for the manufacture of a medicament for the treatment of psoriasis
DE60037578T2 (en) USE OF TRIACETYLURIDINE FOR THE TREATMENT OF MITOCHONDRIAL DISEASES
EP1471902B1 (en) Compositions for use in methods for treating hearing loss
DE602004006895T2 (en) METHOD FOR TREATING MULTIPLE SCLEROSIS
DE60210101T2 (en) Treatment of hair follicles especially against hair loss
EP0932410B1 (en) Mistletoe (viscum) extracts
EP0024023B2 (en) Antimycotic agents with enhanced release of the active ingredients
DE3916417C2 (en)
DE102009015917A1 (en) Use of an active agent comprising resveratrol, thymol, xanthohumol or vitamin C for inhibition and/or prophylaxis of e.g. eryptosis, acute renal failure, anemia, shock, atherosclerosis, thrombosis, diabetes mellitus and sickle cell anemia
WO2016193339A1 (en) Biperiden for treating cancer
DE102007005329A1 (en) Use of adenosine for erythrocytes protection, and for prevention of sepsis, hemolytic uremic syndrome, microcirculation disturbances, diabetic vascular disease or anemia, has antibiotic or cytostatic drug
EP1001756B1 (en) Synergistically acting compositions for selectively combating tumor tissue
EP4135701A1 (en) Use of coenzyme antagonists in order to slow down a metabolic process
DE60214152T2 (en) USE OF MANGAFODIPIR FOR THE TREATMENT OF HEPATOCELLULAR INSUFFICIENCY
Ludolph Ticstörungen und Tourette-Syndrom
EP1919493B1 (en) Use of specific trifluoromethyl ketones for preventing and treating pancreatitis
WO2008089916A1 (en) Pharmaceutical for the treatment of sepsis
EP2950796A1 (en) Pharmaceutical composition comprising leflunomide
DE10219545A1 (en) Regulation of apoptosis
EP2194984B1 (en) Medicament for treating or preventing proteinuria
EP3920957A1 (en) Cardio-protective effect of vasoconstriction-inhibiting factor (vif)
DE60109184T2 (en) MEDICAL COMPOSITION AND, IN PARTICULAR, ITS USE IN LIQUID THERAPY
WO1999017756A2 (en) Method for preventing transplant rejection
DE102009035586A1 (en) Intravesical instillation solutions for the treatment of bladder cancer
TROTTER-London of the Thiouracil Group of Drugs'.

Legal Events

Date Code Title Description
OP8 Request for examination as to paragraph 44 patent law
8131 Rejection