DE10131971A1 - Preparation of hematopoietic stem cell preparations, useful in transplants for treating leukemia and viral infections, does not induce graft versus host disease - Google Patents

Preparation of hematopoietic stem cell preparations, useful in transplants for treating leukemia and viral infections, does not induce graft versus host disease

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DE10131971A1
DE10131971A1 DE10131971A DE10131971A DE10131971A1 DE 10131971 A1 DE10131971 A1 DE 10131971A1 DE 10131971 A DE10131971 A DE 10131971A DE 10131971 A DE10131971 A DE 10131971A DE 10131971 A1 DE10131971 A1 DE 10131971A1
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Abstract

Producing (M1) a hematopoietic stem cell preparation (A) that is suitable for allogenic transplantation and, after transplantation, does not induce graft versus host disease, is new. In M1, the material containing hematopoietic stem cells (HSC) is taken from a donor and used to prepare a cell suspension from which T cells are isolated and purified. These cells are treated for selective elimination or functional inactivation of a portion of them, then the remaining T cells combined with the original (T cell-free) cell suspension, either at the time of transplantation, or later in the context of a modified donor lymphocyte infusion. Independent claims are also included for: (1) isolating (M2) a T cell preparation free of alloreactive T cell; and (2) HSC preparation from which alloreactive T cells have been selectively eliminated or inactivated, produced by M1.

Description

Die vorliegende Erfindung betrifft ein Verfahren zur Herstellung eines hämatopoetischen Stammzell- Präparates, das zur allogenen Transplantation geeignet ist und nach Transplantation in einen Rezipienten keine Graft-versus-Host-Erkrankung hervorruft, ein Verfahren zur Isolierung eines von alloreaktiven T-Zellen weitgehend befreiten T-Zell- Präparates, ein hämatopoetisches Stammzell-Präparat und die Verwendung dieses hämatopoetischen Stammzell-Präparates zur Herstellung eines Transplantats zur allogenen Transplantation. The present invention relates to a method for the production of a hematopoietic stem cell Preparation for allogeneic transplantation is suitable and after transplantation into a Recipients no graft versus host disease causes a method for isolating one of alloreactive T cells largely freed T cell Preparation, a hematopoietic stem cell preparation and the use of this hematopoietic Stem cell preparation for the production of a graft for allogeneic transplantation.

Unter dem Begriff Leukämien werden verschiedene Erkrankungen zusammengefasst, die durch maligne Transformation hämatopoetischer oder lymphatischer Zellen entstehen. Gemeinsames Merkmal dieser Krankheiten ist die Proliferation von Leukämiezellen in Knochenmark sowie häufig auch in lymphatischen Geweben und Blut. Die Symptome dieser Erkrankungen resultieren aus der Verdrängung und Unterdrückung der normalen Hämatopoese und der Beeinträchtigung des Immunsystems. Under the term leukaemias are different Diseases summarized by malignant Transformation of hematopoietic or lymphatic Cells emerge. Common feature of this Is the proliferation of leukemia cells in diseases Bone marrow as well as often in lymphatic Tissues and blood. The symptoms of these diseases result from repression and oppression normal hematopoiesis and impairment of the immune system.

Die einzige kurative Therapie zur Behandlung von Leukämien ist die cytotoxische Chemotherapie. Nur bei ZNS-Beteiligung oder zur ZNS-Prophylaxe wird zusätzlich eine Strahlentherapie eingesetzt. Bei jüngeren Patienten (≤ 65 Jahre) besteht die Möglichkeit, zur Therapie von Leukämie-Erkrankungen eine Transplantation von Knochenmarks-Stammzellen (Knochenmarktransplantation) oder peripheren Blutstammzellen durchzuführen. Prinzipiell stehen zwei Verfahren zur Verfügung, nämlich die allogene Stammzelltransplantation HLA-identischer Geschwister, anderer Familienangehöriger oder unverwandter Fremdspender sowie die autologe Transplantation von in Vollremission gewonnenen Stammzellen des Patienten. The only curative therapy for the treatment of Leukemia is cytotoxic chemotherapy. Just with CNS involvement or for CNS prophylaxis in addition, radiation therapy was used. at younger patients (≤ 65 years) can for the therapy of leukemia diseases a bone marrow stem cell transplant (Bone marrow transplant) or peripheral Perform blood stem cells. In principle there are two Process available, namely the allogeneic Stem cell transplantation HLA-identical Siblings, other family members or relatives Foreign donors and the autologous transplantation of stem cells of the Patients.

Bei der Knochenmarktransplantation wird eine Suspension gesunder Knochenmarkzellen in einen Empfänger mit gestörter Blutbildung transfundiert. Das Knochenmark enthält hämatopoetische Stammzellen, die sich in den Knochenmarkräumen ansiedeln und nach Proliferation und Differenzierung die Blutbildung des Empfängers ersetzen. Auch andere hämatopoetische Zellen, wie beispielsweise Stammzellen des peripheren Blutes, Zellen aus Nabelschnurblut oder fötale Leberzellen, können zur Transplantation verwendet werden. In bone marrow transplantation, a Suspension of healthy bone marrow cells in one Transfused recipient with impaired blood formation. The Bone marrow contains hematopoietic stem cells, which settle in the bone marrow spaces and after proliferation and differentiation Replace recipient blood formation. Others too hematopoietic cells such as stem cells of peripheral blood, umbilical cord blood cells or fetal liver cells, can be used for transplantation be used.

Alle Suspensionen hämatopoetischer Zellen enthalten in unterschiedlichem Maße Lymphozyten, die zu Immunreaktionen gegen Organe des immungenetisch fremden Empfängers befähigt sind. Diese Reaktion, die insbesondere bei allogenen Transplantationen auftritt, wird als Graft-versus-Host-Reaktion (GvH- Reaktion; Transplantat-gegen-Wirt-Reaktion) bezeichnet. Contain all suspensions of hematopoietic cells to varying degrees lymphocytes, too Immune reactions against organs of the immunogenetic foreign recipient are capable. This reaction that especially with allogeneic transplants occurs as a graft-versus-host response (GvH- Reaction; Graft-versus-host disease) designated.

Die Graft-versus-Host-Reaktion oder Graft-versus- Host-Krankheit wird durch eine Immunreaktion des nicht-autologen Transplantates gegen fremde Histokompatibilitätsantigene des Empfängers verursacht. Bei Transplantation eines Transplantats aus HLA- identischen Spendern ist die GvH-Reaktion gegen Minor-Histokompatibilitätsantigene gerichtet, bei anderen Spendern ist sie auch gegen HLA-Antigene (human leucocyte antigen), also den Haupthistokompatibilitätskomplex (MHC) gerichtet. Im gesunden Empfängerorganismus werden die übertragenen Zellen rasch eliminiert. Bei Empfängern, bei denen die Immunabwehr durch Bestrahlung oder immunsupressive Behandlung unterdrückt ist, kann die GvH-Reaktion zur sogenannten Sekundärreaktion führen, einer schweren akuten oder chronischen Erkrankung mit Leber- und Milzvergrößerung, Atrophie der lymphatischen Organe, Durchfall, Hautveränderungen und Kachexie. Der Ausbruch der Graft-versus-Host-Reaktion kann in einigen Fällen letal verlaufende Erkrankungen wie Leberinsuffizienz nach sich ziehen. The graft versus host response or graft versus Host disease is caused by an immune response from the non-autologous grafts against strangers Histocompatibility antigens caused by the recipient. When transplanting a graft from HLA The GvH reaction is against identical donors Minor histocompatibility antigens directed at other donors are also against HLA antigens (human leucocyte antigen), i.e. the Major histocompatibility complex (MHC) directed. In the healthy The transferred organism becomes the recipient organism quickly eliminated. For recipients where the Immune defense through radiation or immunosuppressive Treatment is suppressed, the GvH response lead to the so-called secondary reaction, one severe acute or chronic illness with Liver and spleen enlargement, atrophy of the lymphoid organs, diarrhea, skin changes and Cachexia. The outbreak of the graft-versus-host response can be lethal in some cases Can lead to diseases such as liver failure.

Akute Graft-versus-Host-Krankheit bricht häufig bereits in den ersten 2-3 Wochen nach Knochenmarktransplantation aus, also zu einem Zeitpunkt, wo eine schwere Neutropenie besteht und der Patient durch Infektionen mit Bakterien und Pilzen gefährdet ist. Eine chronische GvH-Reaktion bricht hingegen etwa 100 bis 400 Tage nach Transplantation aus. Bei chronischer GvH-Reaktion stellen insbesondere rezidivierende sinubronchiale Infektionen Probleme dar. Es kann ein "Asplenie-Syndrom" mit Abwehrschwäche gegen grampositive Erreger, insbesondere Pneumokokken, bestehen. Bedingt durch die GvH- Reaktion ist die Mortalitätsrate bei allogenen Knochenmarkstransplantationen in einer frühen Phase sehr hoch. In einer Studie von Barlogie et al. (Barlogie et al., Seminars in Hematology, 32 (1995), 31-44) erhielten 268 Patienten Allotransplantate. Innerhalb von einem Jahr starben etwa 50% der Patienten. Insgesamt überlebten in einem Zeitraum von 4 Jahren nur 35% aller Patienten. Acute graft-versus-host disease often breaks down in the first 2-3 weeks after Bone marrow transplant at a time when severe neutropenia and the patient through infections with bacteria and fungi endangered is. A chronic GvH reaction breaks down however, about 100 to 400 days after transplant. In the case of a chronic GvH reaction in particular recurrent sinubronchial infection problems It can be an "Asplenia syndrome" with Defense weakness against gram-positive pathogens, in particular Pneumococci. Due to the GvH Response is the allogeneic mortality rate Bone marrow transplants at an early stage very high. In a study by Barlogie et al. (Barlogie et al., Seminars in Hematology, 32 (1995), 31-44) received 268 patients Allografts. Died within a year about 50% of patients. Overall survived in a period of 4 years only 35% of all Patients.

Die Vermeidung und Behandlung der Graft-versus- Host-Reaktion stellt daher eines der Hauptprobleme der Knochenmarktransplantation dar. Avoiding and Treating Graft-versus- Host response is therefore one of the main problems the bone marrow transplant.

Zur Vorbeugung der Graft-versus-Host-Reaktion wird nach Transplantation beispielsweise immunsupressiv mit Methotrexat und Ciclosporin A behandelt. Dennoch tritt bei etwa 30 bis 50% der HLA-identisch transplantierten Patienten eine behandlungsbedürftige GvH-Krankheit auf, die bei etwa 10 bis 20% lebensbedrohlich werden kann. Eine weitere Strategie zur Verhütung der GvH-Reaktion besteht in der Entfernung der Donor-T-Lymphozyten aus dem Knochenmark vor der Transplantation. To prevent the graft versus host response after transplantation, for example, immunosuppressive treated with methotrexate and ciclosporin A. Nevertheless, about 30 to 50% of the HLA-identical occurs transplanted patients GvH disease requiring treatment, which affects approximately 10 to 20% can become life threatening. Another The strategy to prevent the GvH reaction is the Removal of donor T lymphocytes from the Bone marrow before the transplant.

Zur Abtrennung oder Inaktivierung von T-Lymphozyten wurden zahlreiche Verfahren entwickelt. Beispielsweise können zur Entfernung von T-Zellen aus Knochenmarkstransplantaten Verfahren wie Dichtegradienten-Zentrifugation, Agglutination mit Sojabohnen-Lectin oder Schaferythrozyten-Rosettenbildung, aber auch Behandlungen mit cytotoxischen Medikamenten, Corticosteroiden oder gegen T-Zellen gerichteten monoklonalen Antikörpern sowie eine positive Selektion von CD34+-Zellen durchgeführt werden (Champlin, Journal of Hematotherapy, 2 (1993), 27-42; Reisner et al., The Lancet, 2 (1981), 327-331; Waldmann et al., The Lancet, 2 81984), 483-486; Antin et al., Blood, 78 (1991), 2139-2149; Soiffer et al., J. Clin. Oncol., 10 (1992), 1191-1200). Ein relativ effizientes Verfahren zur Entfernung von T- Zellen aus Knochenmark ist das von Reisner et al. (1981). Bei diesen Verfahren erfolgt zuerst eine differenzielle Agglutination mit Sojabohnen-Lectin, wobei reife Leukozyten einschließlich T-Zellen, B- Zellen, Monozyten und Granulozyten entfernt werden. Anschließend werden die restlichen T-Zellen mit Hilfe des Erythrozyten-Rosetten-Verfahrens entfernt. Derzeit werden T-Zellen sehr effizient unter Verwendung des MACS-Verfahrens entfernt. Dieses Selektionsverfahren, das auf einer magnetischen Separation mittels Mikroperlen (microbeads) gegen CD34 basiert, erlaubt eine sehr effiziente Depletion der T-Zellen und bewirkt gleichzeitig eine sehr gute Reinheit der CD34+-Stammzellen. Numerous methods have been developed for the separation or inactivation of T lymphocytes. For example, procedures such as density gradient centrifugation, agglutination with soybean lectin or sheep erythrocyte rosette formation, but also treatments with cytotoxic drugs, corticosteroids or anti-T cell monoclonal antibodies and positive selection of CD34 + can be used to remove T cells from bone marrow transplants. Cells are performed (Champlin, Journal of Hematotherapy, 2 (1993), 27-42; Reisner et al., The Lancet, 2 (1981), 327-331; Waldmann et al., The Lancet, 2 81984), 483- 486; Antin et al., Blood, 78: 2139-2149 (1991); Soiffer et al., J. Clin. Oncol., 10 (1992), 1191-1200). A relatively efficient method for removing T cells from bone marrow is that of Reisner et al. (1981). These procedures first involve differential agglutination with soybean lectin, removing mature leukocytes including T cells, B cells, monocytes and granulocytes. The remaining T cells are then removed using the erythrocyte rosette method. Currently, T cells are removed very efficiently using the MACS method. This selection process, which is based on magnetic separation using microbeads against CD34, allows a very efficient depletion of the T cells and at the same time brings about a very good purity of the CD34 + stem cells.

Durch die ex vivo-Entfernung von T-Zellen aus dem Transplantat kann zwar die Häufigkeit der Graft- versus-Host-Reaktion teilweise erheblich vermindert werden. Es hat sich aber auch herausgestellt, dass die Entfernung von T-Zellen mit einem erhöhten Risiko viraler opportunistischer Infektionen (Li et al., Blood, 83 (1994), 1971-1979), einem verstärkten Auftreten von Lymphomen, die mit dem Epstein- Barr-Virus im Zusammenhang stehen, einem beeinträchtigenden Einwachsen des Transplantates und damit einer erhöhten Transplantat-Abstoßung (Martin, J. Exp. Med., 178 (1993), 703-712) und dem Verlust des Graft-versus-Leukämie(GVL)-Effektes einhergeht, wobei die Rezidivrate von Leukämie drastisch ansteigen kann (Goldman et al., Ann. Intern. Med., 108 (1988), 806-814). By ex vivo removal of T cells from the Graft can indeed increase the frequency of graft versus-host response sometimes significantly reduced become. But it also turned out that the removal of T cells with an increased Risk of viral opportunistic infections (Li et al., Blood, 83 (1994), 1971-1979), one increased occurrence of lymphomas associated with the Epstein Barr virus related, one impairing ingrowth of the graft and thus increased graft rejection (Martin, J. Exp. Med., 178 (1993), 703-712) and the loss of the graft versus leukemia (GVL) effect goes hand in hand with the recurrence rate of leukemia increasing dramatically may increase (Goldman et al., Ann. Intern. Med., 108: 806-814 (1988).

Dass erhöhte Risiko einer Transplantat-Abstoßung nach Entfernen der T-Lymphozyten ist in mehreren Publikationen dokumentiert worden (Beatty et al., N. Engl. J. Med., 315 (1985), 765-771; Hale et al., Transplantation, 45 (1988), 753-759; Patterson et al., Br. J. Hematol., 63 (1986), 221-230). Bei einem Maus-Modell zur allogenen Knochenmarkstransplantation wurde festgestellt, dass das Transplantat nur dann dauerhaft im Rezipienten verblieb, wenn eine starke immunsupressive Behandlung mit einer Strahlentherapie durchgeführt wurde, wobei die T-Zellen des Donors eliminiert wurden (Lapidot et al., Blood, 73 (1989), 2025). That increased risk of graft rejection after removing the T lymphocyte is in several Publications have been documented (Beatty et al., N. Engl. J. Med., 315 (1985), 765-771; Hale et al., Transplantation, 45: 753-759 (1988); Patterson et al., Br. J. Hematol., 63: 221-230 (1986). at a mouse model for allogeneic Bone marrow transplant has been found to do that Only then did the transplant remain in the recipient, if having a strong immunosuppressive treatment radiation therapy was carried out, the T cells of the donor were eliminated (Lapidot et al., Blood, 73: 2025 (1989).

Aufgrund des Fehlens reifer T-Zellen vom Donor im Transplantat tritt nach einer Knochenmarkstransplantation mit Knochenmarkstransplantaten, in denen T-Zellen eliminiert wurden, eine stark ausgeprägte Immunschwäche auf. Die Immunschwäche besteht primär in der Abwesenheit von reifen T-Zellen des Spenders, die eine temporal adaptive Immunrekonstitution, zum Beispiel gegen virale Infektionen übernehmen. Eine der Konsequenzen dieser schweren Immunschwäche besteht in dem erhöhten Risiko, dass in den ersten sechs Monaten nach Transplantation durch Epstein-Barr-Viren (EBV) verursachte lymphoproliferative Störungen auftreten (Shapiro et al., Blood, 71 (1988), 1234-1243; Zutter et al., Blood, 72 (1988), 520-522). Diese lymphoproliferativen Störungen sprechen sehr häufig nicht auf die üblichen Therapien an. Due to the lack of mature T cells from the donor in the Graft occurs after a Bone marrow transplant with bone marrow transplants in which T cells were eliminated, a pronounced one Immunodeficiency. The primary immunodeficiency exists in the absence of mature T cells of the Donors who are a temporally adaptive Immune reconstitution, for example against viral infections take. One of the consequences of this severe Immune deficiency is the increased risk that in the first six months after transplant Epstein-Barr virus (EBV) caused lymphoproliferative disorders occur (Shapiro et al., Blood, 1988, 71: 1234-1243; Zutter et al., Blood, 72 (1988), 520-522). This lymphoproliferative Disruptions very often do not speak to the usual ones Therapies.

Das Risiko einer höheren Tumor-Rezidivrate nach ex vivo-Entfernen von T-Lymphozyten wird auf den Verlust des Graft-versus-Leukämie(GvL)-Effektes zurückgeführt. Der Begriff "Graft-versus-Leukämie- Effekt" beschreibt das Phänomen, dass bei einer allogenen Transplantation die Rezidivrate normalerweise geringer ist als bei einer autologen Transplantation. Ein direkter Beweis für einen Graft- versus-Leukämie-Effekt ist in Patienten mit wiederkehrender chronischer myelogener Leukämie erbracht worden, die nach einer Knochenmarkstransplantation mit von T-Zellen befreiten Knochenmark durch Infusion mononukleärer Zellen aus peripherem Blut aus dem Knochenmarks-Donor ohne weitere Chemotherapie oder Radiotherapie behandelt wurden. Diese Infusion führte zur Abtötung von Leukämiezellen (Drobyski et al., Blood, 82 (1993), 2310-2318; Sullivan et al., N. Engl. J. Med., 320 (1989), 828-834). Obwohl die Infusion mononukleärer Zellen aus peripherem Blut zu einer vollständigen und langfristigen Remission in solchen Patienten führen kann, kann eine solche Therapie dennoch mit der Graft-versus-Host- Erkrankung einhergehen (Bar et al., J. Clin. Oncol., 11 (1993), 513). The risk of a higher tumor recurrence rate after ex Removal of T lymphocytes is performed on the Loss of the graft versus leukemia (GvL) effect recycled. The term "graft versus leukemia Effect "describes the phenomenon that in a allogeneic transplantation the recurrence rate is usually less than an autologous Transplantation. Direct evidence of a graft versus-leukemia effect is in patients with recurrent chronic myelogenous leukemia after a bone marrow transplant with bone marrow freed from T cells Infusion of mononuclear cells from peripheral blood the bone marrow donor without further chemotherapy or have been treated with radiotherapy. That infusion led to the killing of leukemia cells (Drobyski et al., Blood, 82: 2310-2318 (1993); Sullivan et al., N. Engl. J. Med., 320: 828-834 (1989). Although the Infusion of mononuclear cells from peripheral blood for a complete and long-term remission can result in such patients, such Therapy nonetheless with the graft versus host Disease (Bar et al., J. Clin. Oncol., 11 (1993), 513).

Die Rolle der T-Zellen wurde in Untersuchungen von Molldrem et al. und Gao et al. genauer aufgeschlüsselt (Molldrem et al., Blood, 88 (7) (1996), 2450- 2457; Gao et al., Blood, 94 (9) (1999), 2999-3006; Gao et al., Blood, 95 (2000), 2198-2203). Dabei wurden allo-Haupthistokompatibilitätskomplex (MHC)- restringierte cytotoxische T-Lymphozyten (CTL), die spezifisch für Antigene sind, die sehr häufig in erhöhten Mengen auf der Oberfläche von Leukämiezellen exprimiert werden, aus einer allorestringierten T-Zell-Population kloniert und zur Vermittlung einer Graft-versus-Leukämie-Reaktion verwendet. Zusammengefasst zeigen die vorstehenden Beobachtungen, dass die kurative Wirkung einer allogenen Knochenmarktransplantation zumindest teilweise auf den Graft-versus-Leukämie-Effekt (GvL) zurückzuführen ist und dass T-Zellen nicht nur die Graft-versus-Host-Reaktion auslösen, sondern auch eine enorme Bedeutung bei der Vermittlung sowohl der antiviralen Immunität als auch des Graft-versus-Leukämie-Effektes haben. In jüngster Zeit wurden daher neue Ansätze entwickelt, die darauf basieren, dass T-Zellen erst nach Transplantation eliminiert werden und zwar vor dem Ausbruch der Graft-versus-Host-Reaktion oder während des Ausbruchs. The role of T cells has been investigated by Molldrem et al. and Gao et al. more accurate broken down (Molldrem et al., Blood, 88 (7) (1996), 2450- 2457; Gao et al., Blood, 94 (9) (1999), 2999-3006; Gao et al., Blood, 95 (2000), 2198-2203). there allo major histocompatibility complex (MHC) - restricted cytotoxic T lymphocytes (CTL) that are specific for antigens that are very common in increased amounts on the surface of leukemia cells be expressed from a allo-restricted T cell population and cloned to Mediation of a graft versus leukemia reaction used. In summary, the above show Observations that the curative effect of a allogeneic bone marrow transplant at least partly on the graft versus leukemia effect (GvL) is due and that T cells are not just trigger the graft versus host response but also of enormous importance in the Mediation of both antiviral immunity and Have graft-versus-leukemia effect. Most recently New approaches were therefore developed that based on that T cells only after Transplantation must be eliminated before the outbreak the graft versus host response or during the Outbreak.

Tiberghien und Mitarbeiter entwickelten ein Verfahren, wobei T-Zellen mit einem retroviralen Vektor ex vivo transduziert wurden, der das Thymidinkinase-Gen vom Herpes simplex-Virus umfasst. Die T- Zellen können dann zusammen mit hämotopoetischen Stammzellen an einen Patienten verabreicht werden. Falls sich beim Patienten die Graft-versus-Host- Krankheit entwickelt, kann Ganciclovir an den Patienten verabreicht werden, um die transduzierten T- Zellen zu eliminieren. (Tiberghien et al., Blood, 84 (1994), 1333-1341). Tiberghien and co-workers developed one Method using T cells with a retroviral vector were transduced ex vivo, the Thymidine kinase gene encompassed by the herpes simplex virus. The T Cells can then together with hemotopoetic Stem cells are administered to a patient. If the patient's graft versus host Ganciclovir developed to the disease Patients are administered to the transduced T- To eliminate cells. (Tiberghien et al., Blood, 84: 1333-1341 (1994)).

Die WO 97/45142 beschreibt ein Verfahren zur Behandlung von Patienten mit Leukämie, wobei diesen Patienten gentechnisch veränderte T-Zellen verabreicht werden, die ein Polynucleotid enthalten, das einen negativen selektiven Marker enthält. Nachdem die Zellen über einen bestimmten Zeitraum im Patienten verbleiben und so eine therapeutische Wirkung ausüben, wird ein interagierende Mittel, beispielsweise Ganciclovir, an den Patienten verabreicht, wobei die gentechnisch veränderten T-Zellen abgetötet werden und somit die Entwicklung von GvH- Krankheiten verhindert wird. WO 97/45142 describes a method for Treatment of patients with leukemia, this being Patients genetically modified T cells can be administered that contain a polynucleotide that contains a negative selective marker. After this the cells over a certain period of time Patients remain and have a therapeutic effect exercise becomes an interacting means for example ganciclovir, administered to the patient, taking the genetically modified T cells be killed and thus the development of GvH Disease is prevented.

Weitere Verfahren zur Übertragung derartiger Suicide-Gene in Donor-T-Lymphocyten sind beispielsweise von Cohen et al. (Blood, 89 (1997), 4636-4645) und Bonini et al. (Science, 276 (1997), 1719-1723) beschrieben. Other methods of transferring such Suicide genes in donor T lymphocytes are for example by Cohen et al. (Blood, 89 (1997), 4636-4645) and Bonini et al. (Science, 276 (1997), 1719-1723) described.

Die Verfahren unter Verwendung gentechnisch veränderter T-Zellen sind jedoch aus mehreren Gründen nachteilig. Ein Patient, der solche gentechnisch veränderten T-Zellen erhalten hat, muss mit Medikamenten oder chemischen Mitteln behandelt werden, um die T-Zellen abzutöten. Solche Medikamente oder chemischen Mittel gehen einerseits mit schweren Nebenwirkungen einher. Dazu kommt, dass, wenn die Anwendung der Medikamente oder Mittel zu spät erfolgt, sich trotzdem zumindest eine partielle GvH- Reaktion entwickeln kann. Außerdem hat sich herausgestellt, dass mit einem Suicide-Gene transduzierte T-Lymphozyten häufig eine Resistenz gegen Ganciclovir entwickeln (Garin et al., Blood, 97 (2001), 122-129). The procedures using genetic engineering however, altered T cells are for several reasons disadvantageous. A patient who is genetically engineered received modified T cells must with Medicines or chemical agents are treated to to kill the T cells. Such drugs or chemical agents go with heavy on the one hand Side effects. In addition, if the Use of medication or funds too late takes place, at least a partial GvH Can develop reaction. Besides, has found that transduced with a suicide gene T lymphocytes often become resistant to Develop ganciclovir (Garin et al., Blood, 97 (2001), 122-129).

Auch Verfahren zur Modifikation der T-Zell- Reaktionen unter Verwendung von Cytokinen (Yang et al., Blood, 90 (11) (1997), 4651-4660); Hill et al., J. Clin. Invest., 102 81998), 115-123), zur Eliminierung von T-Zellen unter Verwendung von Immuntoxinen gegen CD25 oder über eine Aktivierung des Antigens CD69 (Koh et al., Bone Marrow Transpl., 23 (1999), 1071-1079; Montagna et al., Blood, 93 (10) (1999), 3550-3557) und zur Blockierung von Costimulations-Signalen, die zur optimalen T-Zellaktivierung erforderlich sind (Blazar et al., J. Clin. Invest., 102 (1998), 473-482; Guinan et al., New Engl. J. Med., 340 (1999), 1704-1714), sind bekannt. Diese Verfahren sind jedoch deshalb nachteilig, weil dadurch alle T-Lymphocyten, unabhängig von ihrer Spezifität, beeinträchtigt oder eliminiert werden. Also methods for modifying the T cell Reactions using cytokines (Yang et al., Blood, 90: 11: 4651-4660 (1997); Hill et al., J. Clin. Invest., 102 81998), 115-123), to Elimination of T cells using Immunotoxins against CD25 or via activation of the CD69 antigen (Koh et al., Bone Marrow Transpl., 23: 1071-1079 (1999); Montagna et al., Blood, 93 (10) (1999), 3550-3557) and zur Blocking costimulation signals leading to optimal T cell activation are required (Blazar et al., J. Clin. Invest. 1998, 102: 473-482; Guinan et al., New Engl. J. Med., 340 (1999), 1704-1714), are known. However, these procedures are therefore disadvantageous because it causes all T lymphocytes, regardless of their specificity, impaired or be eliminated.

Die Entwicklung weiterer verbesserter Verfahren und Mittel zur Verhinderung der mit der allogenen Knochenmarktransplantation verbundenen Graft-versus- Host-Krankheit in einem Rezipienten, insbesondere zur Eliminierung der die Graft-versus-Host- Krankheit auslösenden T-Zellen, ist daher dringend erforderlich. The development of further improved processes and Means to prevent allogeneic Bone Marrow Transplant Associated Graft-versus- Host disease in a recipient, in particular to eliminate the the graft versus host Disease-triggering T cells is therefore urgent required.

Das der vorliegenden Erfindung zugrunde liegende technische Problem besteht also darin, Verfahren zu entwickeln, mit deren Hilfe aus einem hämatopoetische Stammzellen enthaltenden transplantierbaren Material gezielt und selektiv nur die T-Zellen entfernt oder inaktiviert werden, die zur Entwicklung der Graft-versus-Host-Reaktion in einem Rezipienten beitragen, ohne jedoch die T-Zellen zu eliminieren oder zu inaktivieren, die den Graft-versus- Leukämie-Effekt und die antivirale Immunität vermitteln, sowie ein transplantierbares Stammzell- Material bereitzustellen, das nach Transplantation in einen Rezipienten nicht zur Entwicklung einer Graft-versus-Host-Erkrankung, zu einer erhöhten Tumor-Rezidivrate und einem verstärkten Auftreten viraler Erkrankungen führt, sondern in der Lage ist, den Graft-versus-Leukämie-Effekt und die antiviralen Immunitätseffekte zu vermitteln. The basis of the present invention So the technical problem is, procedures develop with the help of one transplantable containing hematopoietic stem cells Material targeted and selective only the T cells removed or inactivated to develop the graft versus host response in a recipient contribute, but without eliminating the T cells or inactivate the graft versus Leukemia effect and antiviral immunity mediate, as well as a transplantable stem cell Provide material after transplant in a recipient not to develop a Graft-versus-host disease, at an increased rate Tumor recurrence rate and an increased incidence leads to viral diseases but is able to the graft versus leukemia effect and the mediate antiviral immunity effects.

Die Erfindung löst das ihr zugrunde liegende technische Problem durch die Bereitstellung eines Verfahrens zur Herstellung eines hämatopoetischen Stammzell-Präparates, das zur allogenen Transplantation geeignet ist und nach Transplantation in einem Rezipienten keine Graft-versus-Host-Reaktion hervorruft, umfassend:

  • a) die Gewinnung eines hämatopoetische Stammzellen umfassenden Materials aus einem Donor,
  • b) die Herstellung einer Zellsuspension aus dem hämatopoetische Stammzellen umfassenden Material,
  • c) die Isolierung und Aufreinigung einer T-Zell- Population aus der Zellsuspension,
  • d) die Behandlung der T-Zell-Population, so dass ein Teil der T-Zell-Population selektiv eliminiert beziehungsweise funktionell inhibiert wird, und
  • e) die Vereinigung des nicht eliminierten Teils der T-Zell-Population mit der hämatopoetische Stammzellen umfassenden, T-Zell-freien Zellsuspension zum Zeitpunkt der Transplantation oder zu einem späteren Zeitpunkt im Rahmen einer modifizierten Donor-Lymphozyten- Infusion (DLI).
The invention solves the technical problem on which it is based by providing a method for producing a hematopoietic stem cell preparation which is suitable for allogeneic transplantation and does not cause a graft-versus-host reaction after transplantation in a recipient, comprising:
  • a) obtaining a material comprising hematopoietic stem cells from a donor,
  • b) the production of a cell suspension from the material comprising hematopoietic stem cells,
  • c) the isolation and purification of a T cell population from the cell suspension,
  • d) the treatment of the T cell population so that a part of the T cell population is selectively eliminated or functionally inhibited, and
  • e) the union of the non-eliminated part of the T cell population with the hematopoietic stem cell-comprising, T cell-free cell suspension at the time of the transplantation or at a later point in time as part of a modified donor lymphocyte infusion (DLI).

Erfindungsgemäß ist also vorgesehen, nach Gewinnung des zu transplantierenden, Stammzellen enthaltenden Materials aus dem Donor aus diesem Material zunächst alle T-Lymphozyten zu isolieren und aufzureinigen. Anschließend werden diese T-Lymphozyten ex vivo einer speziellen Behandlung unterworfen, um spezifisch und selektiv diejenigen T-Zellen zu eliminieren, die im Rezipienten für den Ausbruch der Graft-versus-Host-Reaktion verantwortlich sind, während alle anderen T-Lymphozyten, wie die T- Zellen, die im Rezipienten die Graft-versus- Leukämie-Effekte und die antiviralen Immunitätseffekte bewirken, nicht beeinträchtigt oder eliminiert werden. Die Erfindung macht sich dabei die Erkenntnis zunutze, dass der Graft-versus-Leukämie- Effekt (GvL-Effekt) und die Graft-versus-Host- Reaktion (GvH-Reaktion) nur partiell durch die gleichen wirtspezifischen Donor-T-Zellen vermittelt werden, nach den gegenwärtigen klinischen und experimentellen Befunden jedoch durch unterschiedliche Leukämie-spezifische alloreaktive Donor-T-Zell- Populationen hervorgerufen werden. According to the invention, it is therefore provided after extraction of the stem cell to be transplanted Material from the donor from this material first isolate all T lymphocytes and purify. Then these T lymphocytes subjected to a special treatment ex vivo in order to specifically and selectively those T cells eliminate that in the recipient for the outbreak of the Graft versus host response are responsible while all other T lymphocytes, like the T- Cells in the recipient which are graft-versus- Leukemia effects and the antiviral Effects of immunity, not impaired or be eliminated. The invention makes it Take advantage of the knowledge that graft versus leukemia Effect (GvL effect) and the graft versus host Reaction (GvH reaction) only partially by the same host-specific donor T cells according to the current clinical and experimental results, however, by different Leukemia-specific alloreactive donor T cell Populations are evoked.

Die erfindungsgemäße spezielle Behandlung ist daher ausschließlich auf die Eliminierung der alloreaktiven T-Zell-Subpopulation gerichtet, die im Rezipienten die GvH-Reaktion hervorruft, nicht jedoch auf die Eliminierung anderer T-Zellen. Zu den T- Lymphozyten, die durch die Behandlung nicht eliminiert werden, gehören die T-Lymphozyten, die Leukämie-restringierte Minor-Histokompatibilitäts- Antigene und Leukämie-Antigene erkennen und damit einhergehend im Rezipienten die Graft-versus- Leukämie-Reaktion vermitteln können. Zu den nicht- eliminierten T-Lymphozyten gehören auch die T- Lymphozyten, die Viren, insbesondere das Epstein- Barr-Virus und das Cytomegalovirus, erkennen und damit einhergehend im Rezipienten antivirale Immunitätseffekte vermitteln und das Risko schwerer viraler Infektionen senken können. The special treatment according to the invention is therefore exclusively on the elimination of the alloreactive T cell subpopulation directed in The GvH response causes recipients, but not on the elimination of other T cells. To the T- Lymphocytes by treatment are not to be eliminated include the T lymphocytes, which are leukemia-restricted Minor histocompatibility Recognize antigens and leukemia antigens and thus accompanying the recipient in the graft versus Can mediate leukemia reaction. To the non- eliminated T-lymphocytes also include the T- Lymphocytes, the viruses, especially the Epstein Barr virus and the cytomegalovirus, recognize and associated with this in the recipient antiviral Mediate effects of immunity and the risk more serious lower viral infections.

Nach Eliminierung der die GvH-Reaktion vermittelnden alloreaktiven T-Lymphozyten werden die restlichen T-Zellen anschließend wieder mit dem zu transplantierenden, hämatopoetische Stammzellen umfassenden Material vereinigt und gemeinsam damit in den Rezipienten transplantiert. Alternativ werden die manipulierten T-Zellen nach erfolgter Transplantation zu einem späteren Zeitpunkt im Rahmen einer modifizierten Donor-Lymphozyten-Infusion (DLI) reinfundiert. Das so hergestellte, von alloreaktiven T-Lymphozyten befreite hämatopoetische Stammzell-Präparat führt im Wirt oder Rezipienten nicht zum Ausbruch der Graft-versus-Host-Krankheit, kann aber dennoch im Rezipienten den Graft-versus- Leukämie-Effekt vermitteln und Schutz vor viralen Infektionen bieten. After eliminating the GvH reaction mediating alloreactive T lymphocytes remaining T cells with the transplanting, hematopoietic stem cells comprehensive material combined and together with it in transplanted the recipient. Alternatively be the manipulated T cells after Transplant at a later date in the frame a modified donor lymphocyte infusion (DLI) reinfused. The so manufactured by alloreactive T lymphocytes freed hematopoietic Stem cell preparation leads in the host or recipient not to the onset of graft versus host disease, can still use the graft versus Mediate leukemia effect and protection against viral Infections.

Erfindungsgemäß ist insbesondere vorgesehen, dass die selektive Eliminierung der die GvH-Reaktion hervorrufenden alloreaktiven T-Zellen über einen Aktivierungs-induzierten Zelltod (AICD) erfolgt. Untersuchungen der Erfinder der vorliegenden Erfindung an einem Maus-Modell für Graft-versus-Host- Krankheiten haben überraschenderweise gezeigt, dass insbesondere der durch CD95/CD95-Ligand vermittelte Aktivierungs-induzierte Zelltod die Möglichkeit bietet, aktivierte alloreaktive T-Lymphozyten, insbesondere die für die GvH-Reaktion verantwortlichen T-Lymphozyten, selektiv und gezielt zu eliminieren, während Bystander-T-Zellen, also auch die T-Zellen, die im Rezipienten die GvL-Reaktion und antivirale Immunitätseffekte vermitteln können, nicht beeinträchtigt werden. Zur Induzierung von AICD wurden erfindungsgemäß alloreaktive T-Zellen zunächst wiederholt mit einem Wirts- oder Rezipientenspezifischen allo-Antigen, vorzugsweise in Gegenwart von Interleukin 2 (IL-2), ex vivo vor Transplantation stimuliert. Gleichzeitig erfolgte eine Behandlung mit einem gegen gegen den CD95-T-Zell- Rezeptor gerichteten agonistischen Antikörper oder einem CD95-Liganden. According to the invention it is particularly provided that the selective elimination of the GvH reaction producing alloreactive T cells via a Activation-induced cell death (AICD) occurs. Studies by the inventors of the present Invention on a mouse model for graft versus host Diseases have surprisingly shown that especially that mediated by CD95 / CD95 ligand Activation-induced cell death the possibility offers activated alloreactive T lymphocytes, especially those responsible for the GvH reaction To selectively and specifically eliminate T lymphocytes, while bystander T cells, including the T cells, those in the recipient the GvL response and antiviral Cannot mediate effects of immunity be affected. For inducing AICD Alloreactive T cells according to the invention initially repeated with a host or Recipient-specific allo-antigen, preferably in Presence of interleukin 2 (IL-2), ex vivo before Transplant stimulated. At the same time there was a Treatment with an anti-CD95 T cell Receptor-directed agonistic antibodies or a CD95 ligand.

Erfindungsgemäß konnte so gezeigt werden, dass die AICD-Induzierung während einer primären MLC (gemischte Lymphozytenkultur)-Proliferation zu einer erheblichen Eliminierung der mit dem Wirts- Immunsystem reagierenden (alloreaktiven) T-Zellen führt. Dabei verläuft die Eliminierung der alloreaktiven T-Zellen Antigen-spezifisch. Weitere Analysen zeigten, dass so behandelte, von alloreaktiven T-Zellen befreite T-Zell-Präparate stark verringerte proliferative Reaktionen aufweisen. In Cytolyse-Tests zeigte sich ferner, dass die Fähigkeit der von alloreaktiven T-Zellen befreiten T-Zell- Präparate zur Lyse allogener Zielzellen stark beeinträchtigt war. Die erfindungsgemäß hergestellten T-Zell-Präparate konnten jedoch Zielzellen abtöten, die andere Antigene als das zur Stimulierung verwendete allo-Antigen aufweisen. Durchfluss- Cytometrie-Analysen von Responder-T-Zellen, die zu unterschiedlichen Zeitpunkten während einer gemischten Lymphozytenkultur mit von T-Zellen befreiten Stimulatorzellen durchgeführt wurden, zeigten, dass aktivierte alloreaktive T-Lymphozyten die Expression der Aktivierungsmarker CD69, CD25 und CD95 zeitabhängig hochregulierten und dann bei Kultivierung mit einem gegen CD95 gerichteten, agonistischen monoklonalen Antikörper (mAK) für AICD zugänglich waren. Die AICD-Induzierung nach Aktivierung der T-Zellen mit einem bestimmten allo-Antigen ist spezifisch und beeinflusst die Reaktivität gegen dritte allo-Antigene nicht nennenswert. According to the invention it could be shown that the AICD induction during a primary MLC (mixed lymphocyte culture) proliferation into one significant elimination of the host Immune system responsive (alloreactive) T cells leads. The elimination of the alloreactive T cells antigen specific. Further Analyzes showed that treated by alloreactive T-cell preparations greatly freed T-cell preparations have decreased proliferative responses. In Cytolysis tests also showed that the ability the T cell exempt from alloreactive T cells Preparations for the lysis of allogeneic target cells strong was impaired. The manufactured according to the invention However, T cell preparations could kill target cells the other antigen than that for stimulation allo-antigen used. flow Cytometry analyzes of responder T cells related to different times during a mixed lymphocyte culture with of T cells liberated stimulator cells were shown that activated alloreactive T lymphocytes Expression of the activation markers CD69, CD25 and CD95 up-regulated depending on time and then at Cultivation with a CD95 agonistic monoclonal antibody (mAb) for AICD were accessible. The AICD induction after Activation of the T cells with a certain allo-antigen is specific and affects reactivity not significant against third allo-antigens.

Schließlich konnte unter Verwendung eines Maus- Modells für GvH-Reaktionen gezeigt werden, dass bei Übertragung von Donor-T-Zell-Populationen, die signifikant von alloreaktiven T-Zellen befreit wurden, in Rezipienten diese keine Graft-versus-Host- Erkrankung entwickelten. Rezipienten, die unbehandelte Donor-T-Zellen erhielten, zeigten hingegen alle klinische Anzeichen einer akuten GvH-Krankheit und starben innerhalb kurzer Zeit nach Übertragung der T-Zellen. Diese Befunde wurden durch Durchfluss-Cytometrie-Analysen untermauert. Diese zeigten, dass alloreaktive T-Zellen in Mäusen, denen unbehandelte T-Zellen verabreicht worden waren, stark expandierten, während die Expansion alloreaktiver T-Zellen in Mäusen, denen von alloreaktiven T-Zellen befreite T-Zell-Populationen verabreicht worden war, sehr gering war. Finally, using a mouse Model for GvH reactions are shown that at Transfer of donor T cell populations that were significantly freed from alloreactive T cells, in recipients these are no graft versus host Developed disease. Recipients who received untreated donor T cells, however, showed all clinical signs of acute GvH disease and died within a short time after transmission of the T cells. These findings have been made through Flow cytometry analyzes underpinned. This showed that alloreactive T cells in mice untreated T cells had been administered expanded strongly during the expansion alloreactive T cells in mice, those of alloreactive T cell-liberated T cell populations administered had been very low.

Diese Experimente zeigen daher sehr eindrucksvoll, dass die T-Zellen, die für den Ausbruch der GvH- Reaktion Rezipienten verantwortlich sind, unter Verwendung von AICD spezifisch und selektiv entfernt werden können. Die selektive Eliminierung wirtsreaktiver T-Lymphozyten aus einem zu transplantierenden hämopoetische Stammzellen enthaltenden Material stellt daher ein ideales Verfahren zur spezifischen Immuntherapie dar, da alle anderen T- Zell-Subpopulationen, die beispielsweise Viren, wie das Epstein-Barr-Virus oder das Cytomegalievirus, oder Leukämie-restringierte Minor-Histokompatibilitäts-Antigene und Leukämie-Antigene erkennen, nicht beeinträchtigt werden. These experiments therefore show very impressively that the T cells responsible for the outbreak of GvH Response recipients are responsible under Use of AICD specifically and selectively can be removed. The selective elimination host-reactive T lymphocytes from one to one transplanting hemopoietic stem cells Containing material therefore provides an ideal process specific immunotherapy because all other T- Cell subpopulations, for example viruses, such as the Epstein-Barr virus or the cytomegalovirus, or leukemia-restricted Do not recognize minor histocompatibility antigens and leukemia antigens be affected.

Im Zusammenhang mit der vorliegenden Erfindung wird unter einer "Transplantation" die Übertragung von Zellen, Geweben oder Organen eines Individuums auf ein anderes Individuum oder auf eine andere Körperstelle des gleichen Individuums verstanden. Eine "autologe Transplantation" liegt dann vor, wenn der Spender (Donor) und der Empfänger (Rezipient) identisch sind. Bei einer "syngenen Transplantation" sind Donor und Rezipient genetisch identische Individuen, beispielsweise eineiige Zwillinge oder Tiere des gleichen Inzuchtstammes. Unter einer "allogenen Transplantation" wird eine Transplantation verstanden, bei der Donor und Rezipient genetisch differente Individuen sind, die jedoch der gleichen Spezies angehören. In connection with the present invention under a "transplant" the transfer of Cells, tissues or organs of an individual another individual or to another Body area of the same individual understood. A "Autologous transplant" is when the Donor and recipient (recipient) are identical. In a "syngeneic transplant" the donor and recipient are genetically identical Individuals, for example identical twins or Animals of the same inbred strain. Under one "Allogeneic transplant" becomes a transplant understood genetically at the donor and recipient are different individuals, but they are the same Belong to species.

Im Zusammenhang mit der vorliegenden Erfindung werden unter "hämatopoetischen Stammzellen" alle die undeterminierten und determinierten Stammzellen verstanden, die für die Bildung der einzelnen Blutzelllinien, also für Erythropoese, Granulopoese, Thrombopoese und Lymphozytopoese, verantwortlich sind und den Zellverlust in den einzelnen Blutbildungsspeichern durch entsprechende Zelineubildung ausgleichen können. Die undeterminierten Stammzellen besitzen die Fähigkeit, in alle Blutzelllinien auszureifen, wobei ihre Teilungsaktivität sehr gering ist (sleeper cells). Die determinierten Stammzellen sind nur noch eingeschränkt, das heißt in Richtung einer Blutzelllinle entwicklungsfähig und füllen die nachgeordneten Proliferationssspeicher auf (feeder cells). In connection with the present invention "haematopoietic stem cells" are all those undetermined and determined stem cells understood that for the education of each Blood cell lines, i.e. for erythropoiesis, granulopoiesis, Thrombopoiesis and lymphocytopoiesis, responsible are and the cell loss in the individual Blood formation storage through appropriate zeline formation can compensate. The undetermined Stem cells have the ability in all blood cell lines mature, their division activity very is low (sleeper cells). The determined ones Stem cells are only limited, that is, in Viable and direction towards a blood cell line fill the downstream proliferation stores on (feeder cells).

Im Zusammenhang mit der vorliegenden Erfindung wird unter einem "hämatopoetischen Stammzell-Präparat" ein aus einem Donor gewonnenes zellhaltiges Material verstanden, das insbesondere hämatopoetische Stammzellen, aber auch Lymphozyten enthält. Hämatopoetische Stammzell-Präparate sind insbesondere zur Verwendung als Transplantationsmaterial bestimmt. In connection with the present invention under a "hematopoietic stem cell preparation" a cell-containing cell obtained from a donor Understood material, especially hematopoietic Stem cells, but also contains lymphocytes. Hematopoietic stem cell preparations are especially for Intended for use as a transplant material.

Erfindungsgemäß ist vorgesehen, dass das hämatopoetische Stammzellen umfassende Material aus einem beliebigen Säugerorganismus als Donor gewonnen werden kann. In einer bevorzugten Ausführungsform der Erfindung wird das hämatopoetische Stammzellen enthaltende Material aus dem Menschen gewonnen. In einer weiteren bevorzugten Ausführungsform wird das hämatopoetische Stammzellen umfassende Material aus der Maus gewonnen. Erfindungsgemäß können jedoch auch andere Säuger als Donor dienen. According to the invention it is provided that hematopoietic stem cell material from one any mammalian organism obtained as a donor can be. In a preferred embodiment of the Invention is hematopoietic stem cells containing material obtained from humans. In Another preferred embodiment is material comprising hematopoietic stem cells won the mouse. According to the invention, however other mammals also serve as donors.

Das hämatopoetische Stammzellen enthaltendes Material wird insbesondere aus dem Knochenmark, dem peripheren Blut und Nabelschnurblut des Donors gewonnen. Peripheres Blut enthält im Vergleich zu Knochenmark geringere Konzentrationen hämatopoetischer Stammzellen, allerdings ist der Anteil von Lymphozyten höher. Durch G-CSF kann die Frequenz der Stammzellen im Blut erhöht werden. Mobilisierte Spender besitzen daher mehr Stammzellen im Blut. Auch Nabelschnurblut ist reich an hämatopoetischen Stammzellen, die sich zur Transplantation eignen. Nabelschnurzellen Neugeborener sind immunologisch weniger aggressiv und die GvH-Reaktionen fallen entsprechen schwächer aus. Containing the hematopoietic stem cells Material is particularly from the bone marrow, the peripheral blood and umbilical cord blood of the donor won. Peripheral blood contains compared to Bone marrow lower hematopoietic concentrations Stem cells, however, is the proportion of Lymphocytes higher. With G-CSF the frequency of the Stem cells in the blood are increased. mobilized Donors therefore have more stem cells in their blood. Umbilical cord blood is also rich in hematopoietic Stem cells that are suitable for transplantation. Umbilical cord cells in newborns are immunological less aggressive and the GvH reactions fall match weaker.

Die Gewinnung eines hämatopoetischen Stammzellen umfassenden Materials aus einem Donor erfolgt erfindungsgemäß unter Verwendung von üblicherweise auf dem Fachgebiet angewandten Verfahren. Knochenmark kann beispielsweise durch Aspiration nach Punktion des Markraums von insbesondere platten Knochen unter Verwendung spezieller Hohlnadeln, vor allem als Sternal- und Beckenkamm-Punktion, entnommen werden. Bei der allogenen Blutstammzell- Transplantation muss sich der Spender im Gegensatz zur Knochenmark-Transplantation keiner Narkose unterziehen, er injiziert sich etwa 5 bis 6 Tage den hämatopoetischen Wachstumsfaktor G-CSF und spendet seine Blutleukozyten an einen Blutzellseperator. Nabelschnurblut kann nach der Trennung des neugeborenen Kindes vom Plazenta-Kreislauf aus der Plazenta gewonnen werden können, wobei etwa 100 ml Restblut erhalten werden. Diese Menge reicht in der Regel zur Transplantation für einen Patienten mit einem Gewicht bis zu 50 kg aus. Obtaining a hematopoietic stem cell extensive material from a donor according to the invention using usually procedures used in the field. Bone marrow can follow through, for example, by aspiration Puncture of the medullary canal of plates in particular Bones using special hollow needles all as a sternal and iliac crest puncture, be removed. With the allogeneic blood stem cell The transplant must oppose the donor for bone marrow transplantation no anesthesia undergo injections for about 5 to 6 days hematopoietic growth factor G-CSF and donates his blood leukocytes to a blood cell separator. Umbilical cord blood can appear after the separation of the newborn child from the placenta cycle from the Placenta can be obtained, taking about 100 ml Residual blood can be obtained. This amount is usually enough for transplantation for a patient with weighing up to 50 kg.

Erfindungsgemäß ist vorgesehen, dass die HLA- Antigene zwischen Spender und Empfänger weitestgehend übereinstimmen. Das HLA (human leucocyte antigen)-System ist der Haupt-Histokompatibilitätskomplex (MHC) eines Säugers und wird beim Menschen von mindestens vier Genloci aus der HLA-Gen-Region codiert. In einer bevorzugten Ausführungsform der vorliegenden Erfindung ist vorgesehen, dass das hämatopoetische Stammzellen umfassende Material aus einem Geschwister isoliert wird, dessen HLA-System mit dem des Rezipienten identisch ist. In einer anderen bevorzugten Ausführungsform der Erfindung wird das hämatopoetische Stammzellen umfassende Material aus einem nicht-verwandten Donor isoliert, dessen HLA-System mit dem des Rezipienten übereinstimmt. In einer weiteren bevorzugten Ausführungsform wird das hämatopoetische Stammzellen umfassende Material aus einem Familien-Donor isoliert, wobei der 1-Locus seines HLA-Systems mit dem des Rezipienten nicht übereinstimmt. According to the invention, the HLA Antigens between donor and recipient largely match. The HLA (human leucocyte antigen) system is the Main histocompatibility complex (MHC) of a mammal and is found in humans of at least four gene loci from the HLA gene region coded. In a preferred embodiment of the The present invention provides that material comprising hematopoietic stem cells is isolated from a sibling whose HLA system is identical to that of the recipient. In a another preferred embodiment of the invention will encompass the hematopoietic stem cells Material isolated from an unrelated donor, its HLA system with that of the recipient matches. In another preferred Embodiment is the hematopoietic stem cell extensive material isolated from a family donor, where the 1 locus of its HLA system matches that of the Recipients do not match.

Erfindungsgemäß werden nach der Gewinnung eines hämatopoetische Stammzellen umfassenden Materials aus einem Spender die entnommenen Zellen in physiologischen Lösungen oder Medien aufgeschwemmt, wobei eine Zellsuspension aus dem hämatopoetische Stammzellen umfassenden Material hergestellt wird. Zur Herstellung der Zellsuspension können alle auf dem Fachgebiet üblicherweise verwendeten physiologischen Lösungen oder Medien eingesetzt werden. In einer bevorzugten Ausführungsform der Erfindung ist vorgesehen, die Zellsuspension unter Verwendung des gemäß Dulbecco modifizierten Eagles-Mediums (DMEM) herzustellen. Selbstverständlich können aber auch andere Medien, beispielsweise RPM1 1640-Medium und ähnliche eingesetzt werden. Das zur Herstellung der Zellsuspension verwendete Medium kann Serum und Antibiotika und gegebenenfalls andere Zusätze, wie Puffersubstanzen, Salze und/oder Aminosäuren, enthalten. Als Serum werden vorzugsweise fötales Kälberserum (FCS) oder Pferde-Serum eingesetzt. In einer bevorzugten Ausführungsform der Erfindung ist vorgesehen, dass humane Zellen in serumfreien physiologischen Lösungen oder Medien suspendiert werden. Als Antibiotikum wird vorzugsweise ein zugelassenes Antibiotikum eingesetzt. In einer bevorzugten Ausführungsform der Erfindung wird eine Antimycotic-Lösung (GibcoBRL, Ichinnan, Großbritannien), die Streptomycin und Penicillin enthält, verwendet. Selbstverständlich können aber auch andere geeignete Antibiotika verwendet werden. According to the invention, after obtaining a material comprising hematopoietic stem cells the donated cells in physiological solutions or media suspended, whereby a cell suspension from the hematopoietic Stem-comprising material is produced. to Production of the cell suspension can all be done on the Usually used in the field physiological solutions or media are used. In a preferred embodiment of the invention provided the cell suspension using the Dulbecco modified Eagles medium (DMEM) manufacture. Of course you can too other media, for example RPM1 1640 medium and similar are used. That to make the Cell suspension used can be serum and medium Antibiotics and, if necessary, other additives, such as Buffer substances, salts and / or amino acids, contain. Fetal is the preferred serum Calf serum (FCS) or horse serum is used. In a preferred embodiment of the invention provided that human cells in serum-free physiological solutions or media suspended become. An antibiotic is preferably a approved antibiotic used. In a preferred embodiment of the invention is a Antimycotic solution (GibcoBRL, Ichinnan, Great Britain), which contains streptomycin and penicillin, used. Of course you can too other suitable antibiotics are used.

Erfindungsgemäß ist vorgesehen, dass nach Herstellung einer Zellsuspension aus der Zellsuspension T- Zell-Populationen, beispielsweise CD90+-, CD3+-, CD4+- oder CD8+-T-Zell-Populationen, isoliert und aufgereinigt werden. Zur Isolierung der T-Zell- Populationen können erfindungsgemäß alle üblicherweise auf dem Fachgebiet verwendeten Verfahren eingesetzt werden. In einer bevorzugten Ausführungsform der Erfindung erfolgt die Isolierung und Aufreinigung der T-Zell-Population unter Verwendung eines magnetischen Zellseparationssystems. Dazu werden die Zellen mit Mikroperlen, an die geeignete Antikörper konjugiert sind, inkubiert und nach Waschen mit Hilfe eines magnetischen Feldes aus der Zellsuspension abgetrennt. Beispielsweise kann eine murine CD90+-T-Zell-Population unter Verwendung von Mikroperlen, an die gegen murines CD90 gerichtete Antikörper konjugiert sind, isoliert und aufgereinigt werden. Eine humane CD4+-T-Zellpopulation kann unter Verwendung von Mikroperlen, an die gegen humanes CD4 gerichtete Antikörper konjugiert sind, gewonnen werden. Mikroperlen, an die gegen humanes CD8 gerichtete Antikörper gebunden sind, können zur Isolierung und Aufreinigung einer humanen CD8+-T- Zell-Population eingesetzt werden. Die über einen geeigneten Antikörper an die Mikroperlen gebundene T-Zellen können dann mit einem geeigneten Puffer von den Perlen abgewaschen und in geeignete Medien oder Lösungen überführt werden. According to the invention, T cell populations, for example CD90 + , CD3 + , CD4 + or CD8 + T cell populations, are isolated and purified after the production of a cell suspension from the cell suspension. To isolate the T cell populations, all of the methods commonly used in the art can be used according to the invention. In a preferred embodiment of the invention, the isolation and purification of the T cell population is carried out using a magnetic cell separation system. For this purpose, the cells are incubated with microbeads to which suitable antibodies are conjugated and, after washing, separated from the cell suspension with the aid of a magnetic field. For example, a murine CD90 + T cell population can be isolated and purified using microbeads conjugated with antibodies directed against murine CD90. A human CD4 + T cell population can be obtained using microbeads conjugated to antibodies directed against human CD4. Microbeads to which antibodies directed against human CD8 are bound can be used to isolate and purify a human CD8 + T cell population. The T cells bound to the microbeads via a suitable antibody can then be washed off the beads with a suitable buffer and transferred to suitable media or solutions.

In einer bevorzugten Ausgestaltung der vorliegenden Erfindung ist insbesondere vorgesehen, dass aus der Zellsuspension eines aus einem humanen Donor isolierten, hämatopoetische Stammzellen umfassenden Materials insbesondere CD3+-T-Zellen isoliert und aufgereinigt werden. In einer weiteren bevorzugten Ausgestaltung der Erfindung ist vorgesehen, dass aus einem humanen, hämatopoetische Stammzellen umfassenden Material CD4+-T-Zellen isoliert und aufgereinigt werden. In einer weiteren bevorzugten Ausführungsform der Erfindung ist vorgesehen, dass aus einem humanen, hämatopoetische Stammzellen umfassenden Material CD8+-T-Zellen isoliert und aufgereinigt werden. In weiteren besonders bevorzugten Ausführungsformen der Erfindung ist vorgesehen, aus murinen, hämatopoetische Stammzellen umfassenden Materialien CD4+-T-Zellen, CD8+-T-Zellen oder CD90+- T-Zellen zu isolieren und aufzureinigen. In a preferred embodiment of the present invention, it is particularly provided that, in particular, CD3 + T cells are isolated and purified from the cell suspension of a material comprising hematopoietic stem cells isolated from a human donor. In a further preferred embodiment of the invention it is provided that CD4 + T cells are isolated and purified from a material comprising human hematopoietic stem cells. In a further preferred embodiment of the invention it is provided that CD8 + T cells are isolated and purified from a material comprising human hematopoietic stem cells. In further particularly preferred embodiments of the invention it is provided to isolate and purify CD4 + T cells, CD8 + T cells or CD90 + T cells from murine materials comprising hematopoietic stem cells.

Erfindungsgemäß ist vorgesehen, dass die so isolierte T-Zell-Population dann ex vivo einer speziellen Behandlung unterworfen, die zur selektiven und gezielten Eliminierung beziehungsweise funktionellen Inaktivierung nur eines Teils der T-Zell- Population, nämlich der alloreaktive T-Zellen, führt. In einer bevorzugten Ausführungsform der Erfindung erfolgt die ex vivo-Eliminierung der alloreaktiven T-Zellen über einen Aktivierungsinduzierten Zelltod (AICD) oder propriocidalen Zelltod (PCD). In einer besonders bevorzugten Ausführungsform ist vorgesehen, dass die ex vivo- Eliminierung der alloreaktiven T-Zellen über den CD95/CD95-Liganden-vermittelten Aktivierungsinduzierten Zelltod erfolgt. According to the invention it is provided that the so isolated T cell population then ex vivo one subjected to special treatment for selective and targeted elimination respectively functional inactivation of only a part of the T cell Population, namely the alloreactive T cells, leads. In a preferred embodiment of the Invention is carried out ex vivo alloreactive T cells over a Activation-induced cell death (AICD) or propriocidal Cell death (PCD). In a particularly preferred Embodiment provides that the ex vivo Elimination of the alloreactive T cells via the CD95 / CD95 ligand-mediated Activation-induced cell death occurs.

Der CD95/CD95-Liganden-vermittelte Aktivierungsinduzierte Zelltod stellt einen wichtigen physiologischen Pathway zur Kontrolle der klonalen Expansion Antigen-aktivierter T-Zellen in der Down-Phase der Immunreaktion dar (Lenardo et al., Annu. Rev. Immunol., 17 (1999), 221-253). Der AICD spielt auch eine wichtige Rolle bei der Aufrechterhaltung der peripheren T-Zell-Toleranz (Barrett et al., Bone Marrow Transpl., 21 (1998), 543-551; Van Parjis et al., Immunity, 4 81996), 321-329). Reife T-Zellen werden nach längerer Aktivierung empfänglich für AICD (Lenardo et al., Annu. Rev. Immunol., 17 (1999), 221-253; Klas et al., Int. Immunology, 5 81993), 625-630). Dieser Prozess erfordert ein wiederholtes T-Zell-Rezeptor (TCR)-Engagement unter Verwendung eines Antigens oder von Antikörpern gegen den TCR/CD3-Komplex und ist abhängig vom Zellzyklus, der durch Interleukin 2 (IL-2) bewirkt wird (Lenardo et al., Nature, 353 (1991), 858-862). The CD95 / CD95 ligand-mediated Activation-induced cell death represents an important one physiological pathway to control the clonal Expansion of antigen-activated T cells in the down phase the immune response (Lenardo et al., Annu. Rev. Immunol., 17: 221-253 (1999). The AICD also plays an important role in maintaining the peripheral T cell tolerance (Barrett et al., Bone Marrow Transpl., 21: 543-551 (1998); Van Parjis et al., Immunity, 4 81996), 321-329). Mature T cells become susceptible to AICD (Lenardo et al., Annu. Rev. Immunol., 17 (1999), 221-253; Klas et al., Int. Immunology, 5 81993), 625-630). This process requires one repeated T cell receptor (TCR) engagement under Use of an antigen or antibodies against the TCR / CD3 complex and is dependent on Cell cycle caused by interleukin 2 (IL-2) (Lenardo et al., Nature, 353 (1991), 858-862).

Das Prinzip des erfindungsgemäß induzierten CD95/CD95-Liganden-vermittelten AICD besteht darin, dass Donor-T-Zellen mit einem vom Rezipienten stammenden allo-Antigen in Gegenwart von Interleukin 2 (IL 2) wiederholt stimuliert und aktiviert werden, wobei die Expression des CD95-Rezeptors hochreguliert wird, und dadurch empfänglich für AICD werden. Die so aktivierten Donor-T-Zellen werden gleichzeitig mit dem CD95-Liganden oder einem gegen den CD95-Rezeptor gerichteten Antikörper behandelt. Sowohl der CD95-Ligand (CD95L) als auch der gegen den CD95-Rezeptor gerichtete Antikörper führen zur Vernetzung des CD95-Rezeptors auf der Oberfläche der T-Donor-Zellen und induzieren somit eine selektive Apoptose. Donor-T-Zellen, die nicht spezifisch für die wirtsspezifischen allo-Antigene sind, unterliegen nicht der CD95-vermittelten AICD- Induzierung und können daher überleben und anschließend isoliert werden. Somit ist es also möglich, spezifisch T-Zellen anzureichern und zu isolieren, die im Rezipienten beispielsweise auf maligne Zellen oder Viren reagieren. Die so isolierten T-Zellen können dann zum Zeitpunkt der Transplantation oder zu einem späteren Zeitpunkt im Rahmen einer sogenannten "DLI" (donor lymphocyte infusion) zusammen mit der hämatopoetische Stammzellen enthaltenden Zellsuspension, aus der die T-Zellen ursprünglich isoliert wurden, in den Rezipienten überführt werden. The principle of the induced according to the invention CD95 / CD95 ligand-mediated AICD consists of that donor T cells with one from the recipient derived allo-antigen in the presence of interleukin 2 (IL 2) are repeatedly stimulated and activated, the expression of the CD95 receptor is upregulated, and therefore receptive to AICD become. The donor T cells activated in this way are simultaneously with the CD95 ligand or against treated the CD95 receptor-directed antibody. Both the CD95 ligand (CD95L) and the counter Antibodies directed to the CD95 receptor lead to Cross-linking of the CD95 receptor on the surface of the T donor cells and thus induce one selective apoptosis. Donor T cells that are not specific for which are host specific allo antigens, are not subject to the CD95-mediated AICD Induction and therefore can survive and then be isolated. So that's it possible to specifically enrich and close T cells isolate that in the recipient, for example malignant cells or viruses react. The so T cells isolated at the time of Transplant or later in the year Framework of a so-called "DLI" (donor lymphocyte infusion) together with the hematopoietic stem cells containing cell suspension from which the T cells were originally isolated in the recipient be transferred.

In einer bevorzugten Ausführungsform der Erfindung werden daher alloreaktive T-Zellen durch wiederholtes Inkontaktbringen der isolierten T-Zell- Population mit einem Antigen, vorzugsweise einem aus dem Rezipienten stammenden allo-Antigen, aktiviert und gleichzeitig mit einem gegen einen Apoptose-induzierenden T-Zell-Rezeptor gerichteten Antikörper, beispielsweise einem agonistischen anti- CD95-Antikörper, oder einem gegen einen Apoptoseinduzierenden T-Zell-Rezeptors gerichteten Liganden behandelt, um damit in den alloreaktiven T-Zellen Apoptose, beispielsweise AICD, zu induzieren. In a preferred embodiment of the invention are therefore alloreactive T cells repeated contacting of the isolated T cell Population with an antigen, preferably one allo-antigen originating from the recipient, activated and simultaneously with one against one Apoptosis-inducing T cell receptor-directed Antibodies, for example an agonistic anti CD95 antibody, or one against one Apoptosis-inducing T cell receptor-directed ligands treated to be in the alloreactive T cells To induce apoptosis, for example AICD.

In einer bevorzugten Ausführungsform der Erfindung ist vorgesehen, dass die T-Zell-Population mit Zellen, auf deren Oberfläche allo-Antigene enthalten sind, in Kontakt gebracht wird. Erfindungsgemäß ist vorgesehen, das es sich bei das den allo-Antigen enthaltenden Zellen vorzugsweise um Zellen handelt, die aus dem Rezipienten, einer geeigneten Zellkultur oder einer anderen geeigneten Quelle isoliert wurden. Besonders bevorzugt handelt es sich dabei um Antigen-präsentierende Zellen, wie beispielsweise Milzzellen oder von Monozyten stammende reife dendritische Zellen. In einer weiteren bevorzugten Ausführungsform können zur Aktivierung alloreaktiver T-Zellen gentechnisch veränderte Zellen eingesetzt werden, insbesondere solche, die das allo- Antigen verstärkt exprimieren. In einer weiteren bevorzugten Ausführungsform kann die T-Zell- Population auch mit isolierten und aufgereinigten allo-Antigenen in Kontakt gebracht und aktiviert werden. Dabei kann es sich um Antigen-Moleküle handeln, die aus Zellen, Geweben oder Organen des Rezipienten isoliert wurden. Erfindungsgemäß können zur Aktivierung alloreaktiver T-Zellen auch Antigen-Moleküle verwendet werden, die unter Verwendung chemischer Synthese-Verfahren oder mittels gentechnischer Verfahren hergestellt wurden. In einer besonders bevorzugten Ausführungsform kann die Aktivierung alloreaktiver T-Zellen unter Verwendung von Fragmenten des Antigen-Moleküls, insbesondere Peptidfragmenten, erfolgen. In a preferred embodiment of the invention it is envisaged that the T cell population will have Cells whose surface contains allo-antigens are brought into contact. According to the invention provided that it is the allo-antigen containing cells are preferably cells, from the recipient, a suitable one Cell culture or other suitable source isolated were. It is particularly preferred to antigen presenting cells such as for example spleen cells or mature ones derived from monocytes dendritic cells. In another preferred Embodiment can be used for activation alloreactive T cells genetically modified cells are used, especially those that Express antigen intensely. In another preferred embodiment, the T cell Population also with isolated and purified ones allo-antigens brought into contact and activated become. These can be antigen molecules act out of cells, tissues or organs of the recipient were isolated. According to the invention to activate alloreactive T cells too Antigen molecules are used using chemical synthesis process or by means of genetic engineering processes were produced. In a particularly preferred embodiment, the Activation of alloreactive T cells using Fragments of the antigen molecule, in particular Peptide fragments.

In einer bevorzugten Ausführungsform der Erfindung wird die T-Zell-Population mit Antigenpräsentierenden Zellen, insbesondere gentechnisch veränderten DC, die Liganden für Rezeptoren der "Death Receptor"-Familie exprimieren, in Kontakt gebracht, um damit AICD in alloreaktiven T-Zellen zu induzieren. In a preferred embodiment of the invention the T cell population with Antigen-presenting cells, especially genetically engineered altered DC, the ligands for receptors of the Express "Death Receptor" family in contact brought to AICD in alloreactive T cells to induce.

Vorzugsweise erfolgt das Inkontaktbringen der isolierten T-Lymphozyten mit dem allo-Antigen oder den das allo-Antigen enthaltenden Zellen in Gegenwart von Interleukin 2 (IL-2). Cytokine wie IL-2 bieten differenzierte Eingriffsmöglichkeiten in die Regulation hämatopoetischer Zellen und werden auch zur Induzierung von Graft-versus-Leukämie-Reaktionen verwendet. The contacting preferably takes place isolated T lymphocytes with the allo-antigen or the cells containing the allo-antigen in the presence of interleukin 2 (IL-2). Offer cytokines such as IL-2 differentiated intervention options in the Regulation of hematopoietic cells and are also used Induction of graft versus leukemia reactions used.

Nach wiederholtem Inkontaktbringen oder während des Inkontaktbringens der isolierten T-Zell-Population mit dem allo-Antigen erfolgt erfindungsgemäß eine Behandlung mit einem gegen Apoptose-induzierenden T-Zell-Rezeptor gerichteten Liganden oder einem gegen einen Apoptose-induzierenden T-Zell-Rezeptor gerichteten agonistischen Antikörper, insbesondere einem agonistischen monoklonalen Antikörper, um in den aktivierten alloreaktiven Donor-T-Lymphozyten Apoptose, beispielsweise AICD zu induzieren. After repeated contact or during the Contacting the isolated T cell population with the allo-antigen according to the invention Treatment with an anti-apoptosis inducer T cell receptor-directed ligand or a against an apoptosis-inducing T cell receptor targeted agonistic antibodies, in particular an agonistic monoclonal antibody to in activated alloreactive donor T lymphocytes To induce apoptosis, for example AICD.

In einer bevorzugten Ausführungsform der Erfindung erfolgt eine Behandlung der aktivierten alloreaktiven T-Lymphozyten mit dem CD95-Liganden (CD95L). Erfindungsgemäß ist insbesondere vorgesehen, dass die aktivierten alloreaktiven T-Zellen mit einem aus natürlichen Quellen isolierten und aufgereinigten CD95L-Molekül behandelt werden. Erfindungsgemäß kann es sich bei dem CD95L-Molekül auch um ein unter Verwendung gentechnischer Verfahren hergestelltes Molekül handeln. Das zur Behandlung aktivierter alloreaktiver T-Zellen verwendete CD95L-Molekül kann auch unter Verwendung chemischer Synthese- Verfahren hergestellt sein. Erfindungsgemäß besteht auch die Möglichkeit, lediglich ein Fragment des CD95L-Moleküls zu verwenden. In besonders bevorzugter Ausführungsform handelt es sich bei dem CD95L- Molekül um ein mittels DNA-Rekombinationsverfahren hergestelltes Molekül, insbesondere um den im Handel erhältlichen humanen CD95-Liganden "rec. Human super FasL". Bei dem rekombinanten humanen Liganden "rec. Human super FasL". handelt es sich um ein stabiles Homotrimer, das keine weitere Vernetzung erfordert, um den CD95-Rezeptor zu trimerisieren. In a preferred embodiment of the invention the activated is treated alloreactive T lymphocytes with the CD95 ligand (CD95L). According to the invention it is particularly provided that the activated alloreactive T cells with a isolated from natural sources and purified CD95L molecule are treated. According to the invention the CD95L molecule can also be a using genetic engineering techniques act produced molecule. The one activated for treatment alloreactive T cells used CD95L molecule can also be made using chemical synthesis Process be made. According to the invention also the possibility of only a fragment of the CD95L molecule to use. Especially preferred embodiment is the CD95L Molecule around a using recombinant DNA technology produced molecule, in particular around the Commercially available human CD95 ligands "rec. Human super FasL ". With the recombinant human ligand "rec. Human super FasL". it is a stable homotrimer that has no further crosslinking required to trimerize the CD95 receptor.

In einer weiteren besonders bevorzugten Ausführungsform der Erfindung erfolgt die Behandlung der aktivierten alloreaktiven T-Zellen mit einem gegen den CD95-Rezeptor gerichteten agonistischen Antikörper (anti-CD95-mAK). Im Zusammenhang mit der vorliegenden Erfindung wird unter einem "Antikörper" ein Polypeptid verstanden, das durch ein oder mehrere Immunglobulin-Gene kodiert wird und spezifische Strukturen auf einem Antigen, insbesondere auf dem CD95-Rezeptor, erkennt und spezifisch daran binden kann. Der Begriff "Antikörper" umfasst nicht nur ein vollständiges Molekül, sondern auch eine Reihe von Fragmenten, die mittels Spaltung mit verschiedenen Peptidasen erhältlich sind, beispielsweise Fragmente wie Fab, F(ab')2 oder Fvm, oder die unter Verwendung von DNA-Rekombinationstechniken erzeugt wurden und die in der Lage sind, Epitope auf dem CD95-Rezeptor zu erkennen und daran zu binden. Der Begriff "Antikörper" umfasst auch modifizierte Antikörper, wie oligomere, reduzierte, oxidierte und markierte Antikörper. In a further particularly preferred embodiment of the invention, the activated alloreactive T cells are treated with an agonistic antibody (anti-CD95 mAb) directed against the CD95 receptor. In connection with the present invention, an “antibody” is understood to mean a polypeptide which is encoded by one or more immunoglobulin genes and which recognizes specific structures on an antigen, in particular on the CD95 receptor, and can specifically bind to them. The term "antibody" encompasses not only a complete molecule, but also a number of fragments that can be obtained by cleavage with various peptidases, for example fragments such as Fab, F (ab ') 2 or Fvm, or that using recombinant DNA techniques which are able to recognize and bind epitopes on the CD95 receptor. The term "antibody" also includes modified antibodies such as oligomeric, reduced, oxidized and labeled antibodies.

In besonders bevorzugter Ausführungsform erfolgt die Behandlung der aktivierten alloreaktiven T- Lymphozyten mit einem agonistischen monoklonalen Antikörper gegen den CD95-Rezeptor. Erfindungsgemäß besonders bevorzugt ist die Verwendung des agonistischen monoklonalen Antikörpers Jo2. In a particularly preferred embodiment the treatment of activated alloreactive T- Lymphocytes with an agonistic monoclonal Antibodies against the CD95 receptor. According to the invention the use of the is particularly preferred agonistic monoclonal antibody Jo2.

Erfindungsgemäß können durch Induzierung des CD95- vermittelten AICD in der aktivierten alloreaktiven T-Zell-Population mindestens 60%, vorzugsweise mindestens 70%, besonders bevorzugt mindestens 80% und am bevorzugtesten mindestens 85%, 90%, 95% oder mehr der alloreaktiven T-Lymphozyten, die im Rezipienten für den Ausbruch der Graft-versus-Host- Reaktion verantwortlich sind, eliminiert werden. According to the invention, by inducing the CD95 mediated AICD in the activated alloreactive T cell population at least 60%, preferably at least 70%, particularly preferably at least 80% and most preferably at least 85%, 90%, 95% or more of the alloreactive T lymphocytes that are in the Recipients for the outbreak of graft versus host Response are eliminated.

Nach dem Aktivierungs-induzierten Zelltod der alloreaktiven T-Lymphozyten können die übrig gebliebenen T-Zellen, die nicht für AICD zugänglich waren und daher nicht eliminiert wurden, aus der T-Zell- Population isoliert werden. Anschließend können diese isolierten T-Zellen mit der hämatopoetische Stammzellen umfassenden Zellsuspension, aus der ursprünglich die T-Zell-Population isoliert und aufgereinigt wurden, vereinigt werden. Das dadurch erhaltene Stammzell-Präparat ist zur allogenen Transplantation in Rezipienten geeignet und führt nach Übertragung in den Rezipienten nicht zum Ausbruch der Graft-versus-Host-Erkrankung, kann jedoch im Rezipienten den Graft-versus-Leukämie-Effekt und antivirale Immunitätseffekte vermitteln. After activation-induced cell death alloreactive T lymphocytes can be the leftover T cells that were not accessible to AICD and therefore have not been eliminated from the T cell Population are isolated. Then you can these isolated T cells with the hematopoietic Cell suspension comprising stem cells from which originally isolated the T cell population and were cleaned up, are united. That through Stem cell preparation obtained is for allogeneic Transplantation in recipients suitable and leads Transfer to recipient not to break out of graft-versus-host disease, however, can occur in Recipient and the graft versus leukemia effect mediate antiviral immunity effects.

In einer bevorzugten Ausführungsform der Erfindung ist vorgesehen, dass das hämatopoetische Stammzellen enthaltende Material aus einem menschlichen Organismus gewonnen wird und zur Herstellung eines menschlichen hämatopoetischen Stammzell-Präparates verwendet wird. In einer weiteren bevorzugten Ausführungsform der vorliegenden Erfindung ist vorgesehen, dass das hämatopoetische Material aus einer Maus gewonnen und zur Herstellung eines hämatopoetischen Stammzell-Präparates der Maus verwendet wird. In a preferred embodiment of the invention it is envisaged that the hematopoietic Stem cell containing material from a human Is obtained and used to produce an organism human hematopoietic stem cell preparation is used. In another preferred Embodiment of the present invention provided that the hematopoietic material from a Mouse won and to produce a mouse hematopoietic stem cell preparation used becomes.

Die vorliegende Erfindung betrifft daher auch ein Verfahren zur Isolierung eines von alloreaktiven T- Zellen befreiten T-Zell-Präparates, umfassend:

  • a) die Gewinnung eines hämatopoetische Stammzellen umfassenden Materials aus einem Donor,
  • b) die Herstellung einer Zellsuspension aus dem hämatopoetische Stammzellen umfassenden Material,
  • c) die Isolierung und Aufreinigung einer T-Zell- Population aus der Zellsuspension,
  • d) die Behandlung der T-Zell-Population durch wiederholtes Inkontaktbringen mit einem allo- Antigen,
  • e) die Behandlung der mit dem allo-Antigen in Kontakt gebrachten T-Zell-Population mit einem gegen einen Apoptose-induzierenden T- Zell-Rezeptor gerichteten Antikörper oder einem gegen einen Apoptose-induzierenden T- Zell-Rezeptor gerichteten Liganden, und
  • f) die Gewinnung der nicht mit dem Antikörper oder dem Liganden reagierenden T-Zellen.
The present invention therefore also relates to a method for isolating a T cell preparation freed from alloreactive T cells, comprising:
  • a) obtaining a material comprising hematopoietic stem cells from a donor,
  • b) the production of a cell suspension from the material comprising hematopoietic stem cells,
  • c) the isolation and purification of a T cell population from the cell suspension,
  • d) treating the T cell population by repeated contact with an allo-antigen,
  • e) treating the T cell population in contact with the allo-antigen with an antibody directed against an apoptosis-inducing T cell receptor or with a ligand directed against an apoptosis inducing T cell receptor, and
  • f) obtaining the T cells which do not react with the antibody or the ligand.

Die vorliegende Erfindung betrifft ebenfalls ein hämatopoetisches Stammzell-Präparat, das zur allogenen Transplantation geeignet ist und das insbesondere von der alloreaktiven T-Zell-Population befreit ist, die bei Transplantation in einem Rezipienten eine Graft-versus-Host-Reaktion hervorruft, das jedoch noch die T-Zellen enthält, die im Rezipienten den Graft-versus-Leukämie-Effekt und antivirale Immunitäts-Effekte vermitteln, und das nach einem der erfindungsgemäßen Verfahren hergestellt wurde. The present invention also relates to a hematopoietic stem cell preparation used for allogeneic transplantation is suitable and that especially from the alloreactive T cell population is exempted when transplanting in one Causes a graft versus host response, which, however, still contains the T cells that are in the Recipient and the graft versus leukemia effect mediate antiviral immunity effects, after one of the methods of the invention has been.

In einer besonderen Ausführungsform betrifft die vorliegende Erfindung die Verwendung dieses hämatopoetischen Stammzell-Präparates zur Herstellung eines Stammzell-Transplantates, das zur allogenen Transplantation in einen Rezipienten geeignet ist, wobei im Rezipienten nach Transplantation keine Graft-versus-Host-Erkrankung hervorgerufen wird. In a particular embodiment, the present invention the use of this hematopoietic Stem cell preparation for manufacturing of a stem cell transplant that is used for allogeneic Transplantation into a recipient is suitable but none in the recipient after transplantation Graft-versus-host disease is caused.

Die vorliegende Erfindung betrifft auch ein Verfahren zur Verhinderung der Graft-versus-Host- Krankheit in einem Rezipienten, der insbesondere im Hinblick auf rezidivierende oder persistierende Leukämie behandelt wird, umfassend:

  • a) die Gewinnung eines hämatopoetische Stammzellen umfassenden Materials aus einem Donor,
  • b) die Herstellung einer Zellsuspension aus dem hämatopoetische Stammzellen umfassenden Material,
  • c) die Isolierung und Aufreinigung einer T-Zell- Population aus der Zellsuspension,
  • d) die Eliminierung alloreaktiver T-Zellen aus der isolierten T-Zell-Population durch Induzierung des Aktivierungs-induzierten Zelltodes, insbesondere durch Inkontaktbringen der T-Zell-Population mit einem allo-Antigen und gleichzeitiges Behandeln mit einem gegen einen Apoptose-induzierenden T-Zell-Rezeptor gerichteten Antikörper oder einem gegen einen Apoptose-induzierenden T-Zell-Rezeptor gerichteten Liganden,
  • e) die Isolierung der nicht eliminierten T- Zellen,
  • f) die Verabreichung der von alloreaktiven T- Zellen befreiten, hämatopoetische Stammzellen umfassenden Zellsuspension an den Rezipienten, und
  • g) die Verabreichung der signifikant von alloreaktiven T-Zellen befreiten allogenen T- Zellen an den Rezipienten im Rahmen einer modifizierter Donor-Lymphozyten-Infusion.
The present invention also relates to a method for preventing graft-versus-host disease in a recipient, which is treated in particular with regard to recurrent or persistent leukemia, comprising:
  • a) obtaining a material comprising hematopoietic stem cells from a donor,
  • b) the production of a cell suspension from the material comprising hematopoietic stem cells,
  • c) the isolation and purification of a T cell population from the cell suspension,
  • d) the elimination of alloreactive T cells from the isolated T cell population by inducing the activation-induced cell death, in particular by contacting the T cell population with an allo-antigen and simultaneous treatment with an anti-apoptosis-inducing T Cell receptor-directed antibody or a ligand directed against an apoptosis-inducing T cell receptor,
  • e) isolation of the non-eliminated T cells,
  • f) the administration of the cell suspension freed from alloreactive T cells and comprising hematopoietic stem cells to the recipient, and
  • g) the administration of the allogeneic T cells which have been significantly freed from alloreactive T cells to the recipient as part of a modified donor lymphocyte infusion.

Die vorliegende Erfindung wird durch die folgenden Figuren und Beispiele verdeutlicht. Die Figuren zeigen: The present invention is accomplished by the following Figures and examples clarified. The figures demonstrate:

Fig. 1 zeigt, dass nach Induzierung von AICD mittels eines agonistischen monoklonalen Antikörpers (mAK) gegen den CD95-Rezeptor alloreaktive T-Zellen stark verminderte proliferative Reaktionen aufweisen, wobei A) die proliferativen Reaktionen allogener CD4+-T-Zellen zeigt und B) die proliferativen Reaktionen allogener CD8+-T-Zellen. Die Verminderung der Alloreaktivität von CD4+- und CD8+-T- Responderzellen nach Induzierung des CD95- vermittelten AICD und anschließender Behandlung mit einem agonistischen mAK verläuft dabei in Dosisabhängiger Weise. Fig. 1 shows that alloreactive after induction of AICD by means of an agonistic monoclonal antibody (mAb) against the CD95 receptor T cells have greatly reduced proliferative responses, wherein A) the proliferative responses of allogeneic CD4 + T cells shows and B) the proliferative responses of allogeneic CD8 + T cells. The reduction in the alloreactivity of CD4 + and CD8 + T responder cells after induction of the CD95-mediated AICD and subsequent treatment with an agonistic mAb proceeds in a dose-dependent manner.

Aus einer inaktivierten T-Zell-Population von C3H/He (H-2k)-Mäusen wurden CD4+- und CD8+- Subpopulationen mittels immunmagnetischer Trennung isoliert. Die isolierten Subpopulationen wurden mit bestrahlten allogenen Milz-Zellen von Balb/c (H- 2d)-Mäusen in einer gemischten Lymphozytenkultur (MLC) über einen Zeitraum von 6 bis 7 Tagen in Abwesenheit des agonstischen anti-CD65-mAK Jo-2 (ausgefüllte Quadrate) oder in dessen Gegenwart (1 µg/ml (ausgefüllte Kreise) oder 5 ng/ml (ausgefüllte Dreiecke)) stimuliert. Die Proliferation der T- Zellen wurde durch 3H-Thymidin-Aufnahme-Analysen in den letzten 12 Stunden bestimmt. Die Zugabe eines bezüglich des Isotyps übereinstimmenden Hamster-Ig- Antikörpers (offener Kreis) während der Kultur diente als Kontrolle der Spezifität. Syngene Kontrollen (nicht ausgefüllte Quadrate) sind ohne AICD-Induzierung gezeigt. Insgesamt wurden jeweils mindestens 5 Experimente durchgeführt, wobei jedoch nur die Ergebnisse eines Experimentes dargestellt sind. Die Ergebnisse sind als Durchschnitt ± Standardabweichung von drei Mikrotiterplatten- Vertiefungen angegeben. CD4 + and CD8 + subpopulations were isolated from an inactivated T cell population of C3H / He (H-2 k ) mice by means of immunomagnetic separation. The isolated subpopulations were treated with irradiated allogeneic spleen cells from Balb / c (H-2 d ) mice in a mixed lymphocyte culture (MLC) over a period of 6 to 7 days in the absence of the agonistic anti-CD65 mAb Jo-2 ( filled squares) or in its presence (1 µg / ml (filled circles) or 5 ng / ml (filled triangles)). Proliferation of T cells was determined by 3H thymidine uptake analysis in the past 12 hours. The addition of an isotype-matched hamster Ig antibody (open circle) during the culture served as a control of the specificity. Syngeneic controls (open squares) are shown without AICD induction. A total of at least 5 experiments were carried out, but only the results of one experiment are shown. The results are reported as the mean ± standard deviation of three microtiter wells.

Fig. 2 zeigt, dass sowohl in Ruhephase befindliche T-Lymphozyten als auch präaktivierte T-Lymphozyten auf eine AICD-Induzierung ansprechen. Nach AICD- Induzierung zeigten T-Responder-Zellen eine stark verringerte Proliferation, unabhängig davon, ob die alloreaktiven T-Zellen während der ersten oder zweiten Stimulierung einer Behandlung mit dem anti- CD95-mAK unterworfen wurden. Kleine in Ruhephase befindliche CD4+-T-Zellen (H-2k) oder CD4+-T-Zellen, die durch Vernetzung des T-Zell-Rezeptors unter Verwendung eines gegen CD3 gerichteten monoklonalen Antikörpers (145-2C11) präaktiviert worden waren, wurden mit bestrahlten allogenen Milz- Stimulatorzellen (H-2d) in Gegenwart eines agonistischen anti-CD95-mAK fünf Tage lang stimuliert. Danach wurden die verbleibenden T-Zellen aus den Kulturen gewonnen und hinsichtlich ihrer Alloreaktivität bezüglich des allo-Antigens H-2d in einer 5-tägigen gemischten Lymphozyten-Reaktion (MLR) getestet. Die Ergebnisse eines von insgesamt drei Experiemnten sind als Durchschnitt ± Standardabweichung von drei Mikrotiterplatten-Vertiefungen gezeigt. (A) zeigt die Alloreaktivität von T-Zellen, die primär entweder nur mit H-2d allein (ausgefüllte Quadrate) oder in Gegenwart anti-CD95-mAK (ausgefüllte Kreise) stimuliert worden waren. (B) zeigt die Alloreaktivität von T-Zellen, die mit dem gegen CD3 gerichteten Antikörper präaktiviert worden waren, nach Restimulierung mit H-2d allein (ausgefüllte Quadrate) oder in Gegenwart eines anti-CD95- mAK (ausgefüllte Kreise). Syngene Kontrollen sind ohne (nicht ausgefüllte Quadrate) oder mit (nicht ausgefüllte Kreise) AICD-Induzierung gezeigt. FIG. 2 shows that both T-lymphocytes at rest and preactivated T-lymphocytes respond to AICD induction. After AICD induction, T responder cells showed a greatly reduced proliferation, regardless of whether the alloreactive T cells were subjected to the anti-CD95 mAb treatment during the first or second stimulation. Small resting CD4 + T cells (H-2 k ) or CD4 + T cells which had been preactivated by crosslinking the T cell receptor using a CD3-directed monoclonal antibody (145-2C11), were stimulated with irradiated allogeneic spleen stimulator cells (H-2 d ) in the presence of an agonistic anti-CD95 mAb for five days. The remaining T cells were then obtained from the cultures and tested for their alloreactivity with regard to the allo-antigen H-2 d in a 5-day mixed lymphocyte reaction (MLR). The results of one of a total of three experiments are shown as the mean ± standard deviation of three microtiter wells. (A) shows the alloreactivity of T cells that had been primarily stimulated either only with H-2 d alone (filled squares) or in the presence of anti-CD95 mAb (filled circles). (B) shows the alloreactivity of T cells which had been preactivated with the anti-CD3 antibody after restimulation with H-2d alone (filled squares) or in the presence of an anti-CD95 mAb (filled circles). Syngeneic controls are shown without (unfilled squares) or with (unfilled circles) AICD induction.

Fig. 3 zeigt, dass die Entfernung alloreaktiver T- Zellen mittels AICD unter Verwendung des allo- Antigens H-2d antigenspezifisch verläuft. Aufgereinigte CD90+-T-Zellen (H-2k) wurden in Abwesenheit (gepunktete Balken) oder Gegenwart eines löslichen anti-CD95-mAK (1 µg/ml) (schraffierte Balken) oder eines anti-CD95-mAK, der mit einem beschichteten anti-Hamster-Ig (schwarze Balken) vernetzt war, mit dem allo-Antigen H-2d in MLC 6 Tage stimuliert. Danach wurden die restlichen allogenen T-Lymphozyten mit H-2d oder dem allo-Antigen H-2b stimuliert. Gezeigt sind die Stimulationsindices einer sekundären MLR am dritten Tag. (A) zeigt die AICD-Induktion während der primären MLR, die zu einer verringerten Proliferation der auf H-2d reagierenden T-Zellen nach Restimulierung im Vergleich zu unbehandelten Kontrollen führte. (B) zeigt, dass Responder- Zellen, die nach Eliminierung H-2d-alloreaktiver T- Lymphozyten mit löslichem anti-CD95-mAK oder mit vernetztem anti-CD95-mAK gewonnen wurden, auf das allo-Antigen H2b reagieren konnten. Zur Kontrolle wurde die Proliferation unbehandelter Zellen untersucht. Dargestellt sind die Ergebnisse aus zwei unabhängigen Experimenten. FIG. 3 shows that the removal of alloreactive T cells by means of AICD using the allo antigen H-2 d is antigen-specific. Purified CD90 + T cells (H-2 k ) were analyzed in the absence (dotted bars) or in the presence of a soluble anti-CD95 mAb (1 µg / ml) (hatched bars) or an anti-CD95 mAb that was labeled with a coated anti-hamster Ig (black bars) was cross-linked, stimulated with the allo-antigen H-2 d in MLC for 6 days. The remaining allogeneic T lymphocytes were then stimulated with H-2 d or the allo-antigen H-2 b . The stimulation indices of a secondary MLR on the third day are shown. (A) shows AICD induction during the primary MLR, which resulted in reduced proliferation of the T cells responding to H-2 d after restimulation compared to untreated controls. (B) shows that responder cells, which were obtained after elimination of H-2 d -alloreactive T lymphocytes with soluble anti-CD95-MAK or with cross-linked anti-CD95-MAK, could react to the allo-antigen H2 b . As a control, the proliferation of untreated cells was examined. The results from two independent experiments are shown.

Fig. 4 zeigt die cytolytische Reaktion alloreaktiver T-Zellen nach AICD-Induzierung. Dargestellt sind die Ergebnisse eines typischen Experimentes, das die beeinträchtigte Fähigkeit allogener cytotoxischer T-Lymphozyten (CTL) zur Lyse von H-2d- exprimierenden A20-Zielzellen nach Eliminierung H- 2d-alloreaktiver T-Zellen mittels AICD (ausgefüllte Kreise) im Vergleich zu unbehandelten aktivierten allogenen Kontrollzellen (ausgefüllte Quadrate) zeigt. Die Lyse der A20-Zielzellen erfolgte dabei antigenspezifisch, da H-2b enthaltende EL-4- Zielzellen von unbehandelten alloreaktiven CTL (nicht ausgefüllte Quadrate) oder CTL, die mit einem gegen CD95 gerichteten Antikörper behandelt worden waren (nicht ausgefüllte Kreise), nicht erkannt wurden. Die cytotoxischen T-Lymphozyten wurden durch allogene Stimulierung aufgereinigter CD90+-T-Zellen (H-2k) mit Milz-Stimulatorzellen (H- 2d in Gegenwart eines ant-CD95-mAK über einen Zeitraum von fünf Tagen erzeugt. Die gewonnenen Zellen wurden mit Chrom-markierten A20- oder EL-4- Zielzellen fünf Stunden inkubiert und anschließend im Hinblick auf ihre Lyse-Fähigkeit analysiert. Fig. 4 shows the cytolytic response of alloreactive T cells to AICD-inducing. Shown are the results of a typical experiment, the impaired ability of allogeneic cytotoxic T lymphocytes (CTL) d for the lysis of H-2 - expressing A20 target cells after elimination of H-2 d -alloreaktiver T cells by AICD (filled circles) Comparison to untreated activated allogeneic control cells (filled squares) shows. The A20 target cells were lysed in an antigen-specific manner, since H-2 b- containing EL-4 target cells from untreated alloreactive CTL (open squares) or CTL that had been treated with an antibody directed against CD95 (open circles) were not were recognized. The cytotoxic T lymphocytes were generated by allogeneic stimulation of purified CD90 + T cells (H-2 k ) with spleen stimulator cells (H-2 d in the presence of an ant-CD95 mAb over a period of five days. The cells obtained were incubated with chromium-labeled A20 or EL-4 target cells for five hours and then analyzed for their lysis ability.

Fig. 5 zeigt, dass die Eliminierung alloreaktiver T-Zellen mittels AICD den Ausbruch einer akuten GvH-Erkrankung in einem Maus-P → F1-GvH-Modell verhindert. Dargestellt sind die Überlebenskurven von drei unabhängigen Experimenten, wobei F1- Rezipienten (n = 10) 2,5 × 106 aufgereinigte lebensfähige parentale Donor-T-Lymphozyten verabreicht wurden. T-Zellen von C3H/He-Mäusen (H-2k), die zuvor mit dem allo-Antigen H-2d in vivo behandelt worden waren, wurden mit H-2d-exprimierenden Balb/c-Stimulatorzellen restimuliert und mittels AICD von alloreaktiven T-Zellen befreit. Nach Übertragung der behandelten T-Lymphozyten in bestrahlte (6,5 Gy) weibliche F1-Rezipienten entwickelten die Tiere keine akute GvH-Erkrankung. Im Gegensatz dazu entwickelte sich bei Mäusen, denen unbehandelte allogene Kontrollzellen injiziert worden waren, akute GvH-Erkrankung. (A) zeigt, dass die Eliminierung wirtsreaktiver Antigene bei CD4+-T-Zellen durch AICD-Induzierung in F1-Rezipienten die Entwicklung einer akuten GvH-Erkrankng verhindert (ausgefüllte Quadrate). Im Gegensatz dazu führt die Übertragung von aktivierten unbehandelten Kontrollzellen (ausgefüllte Dreiecke) oder von Donor-T-Lymphozyten, in denen alloreaktive Responderzellen mittels des löslichen anti-CD95-mAK (ausgefüllte Kreise) innerhalb von 20 Tagen nach Übertragung zur Entwicklung einer letalen GvH-Erkrankung. Bei Kontrollen wurde eine äquivalente Anzahl syngener Milzzellen übertragen (nicht ausgefüllte Quadrate). (B) zeigt die Ergebnisse eines zweiten Experiments, das mit allogenen CD8+-T-Zellen durchgeführt wurde. Fig. Shows that the elimination of alloreactive T cells by AICD prevents the onset of an acute GVH disease in a mouse P → F 1 -GvH-Model 5. The survival curves of three independent experiments are shown, F 1 recipients (n = 10) 2.5 × 10 6 purified viable parental donor T lymphocytes being administered. T cells from C3H / He mice (H-2 k ), which had previously been treated with the allo-antigen H-2 d in vivo, were restimulated with H-2 d -expressing Balb / c stimulator cells and by means of AICD freed from alloreactive T cells. After transferring the treated T lymphocytes to irradiated (6.5 Gy) female F 1 recipients, the animals did not develop acute GvH disease. In contrast, acute GvH disease developed in mice injected with untreated allogeneic control cells. (A) shows that the elimination of host-reactive antigens in CD4 + T cells by AICD induction in F 1 recipients prevents the development of an acute GvH disease (filled squares). In contrast, the transfer of activated untreated control cells (filled triangles) or of donor T lymphocytes in which alloreactive responder cells by means of the soluble anti-CD95 mAb (filled circles) leads to the development of a lethal GvH within 20 days after transfer. Illness. In controls, an equivalent number of syngeneic spleen cells were transferred (open squares). (B) shows the results of a second experiment carried out with allogeneic CD8 + T cells.

Fig. 6 zeigt, dass Donor-T-Zellen, die von allogenen T-Zellen mittels AICD befreit worden waren, in vivo eine verringerte Expression aufweisen. Dargestellt sind die Ergebnisse von Durchfluss- Zytometrie-Analysen. 10 Tage nach Übertragung in F1-Rezipienten hatten sich die Populationen unbehandelter allogener CD4+- oder CD8+-T-Zellen (H-2k) stark vergrößert (A), während allogene CD4+- oder CD8+-T-Zellen (H-2k), die von alloreaktiven Responderzellen befreit worden waren, eine sehr geringe Expansion zeigten (B). Die Expansions-Analyse wurde mit CD4+- und CD8+-T-Zellen durchgeführt, die aus Milz- und Lymphknoten-Suspensionskulturen mittels immunmagnetischer Trennung isoliert und hinsichtlich H-2kk und H-2Dd markiert worden waren, um eine Unterscheidung zwischen den vom Donor stammenden T- Zellen (H-2k) und den F1-spezifischen T-Lymphozyten (H-2kxd) zu ermöglichen. FIG. 6 shows that donor T cells which have been freed from allogeneic T cells by means of AICD have a reduced expression in vivo. The results of flow cytometry analyzes are shown. Ten days after transfer to F 1 recipients, the populations of untreated allogeneic CD4 + or CD8 + T cells (H-2 k ) had increased significantly (A), while allogeneic CD4 + or CD8 + T cells ( H-2 k ), which had been freed from alloreactive responder cells, showed very little expansion (B). Expansion analysis was performed on CD4 + and CD8 + T cells isolated from spleen and lymph node suspension cultures using immunomagnetic separation and labeled for H-2k k and H-2D d to distinguish them from the donor-derived T cells (H-2 k ) and the F 1 -specific T lymphocytes (H-2 kxd ).

Materialien und MethodenMaterials and methods Mausstämme und TumorzelllinienMouse strains and tumor cell lines

C3H/HeJ (H-2k)-Mäuse, Balb/cN (H-2d)-Mäuse, C57BL/6J (H-2b)-Mäuse und (C3H/He × Balb/c)-F1 (H- 2kxd) Hybridmäuse wurden in der zentralen Tierhaltung der Universität Mainz gezüchtet und gehalten. Alle Mäuse waren frei vom Sendai-Virus, dem Maus- Pneumonie-Virus, dem Maus-Hepatitis-Virus usw. Die Tiere wurden in sterilisierten Mikrokäfigen mit Filtereinrichtungen gehalten, wobei ihnen freier Zugang zu autoklaviertem Futter und filtriertem Trinkwasser gewährt wurde. Zur Übertragung von T- Lymphozyten wurden 8-14 Wochen alte weibliche F1- Mäuse als Rezipienten verwendet. C3H / HeJ (H-2 k ) mice, Balb / cN (H-2 d ) mice, C57BL / 6J (H-2 b ) mice and (C3H / He × Balb / c) -F 1 (H - 2 kxd ) hybrid mice were bred and kept in the central animal husbandry of the University of Mainz. All mice were free of Sendai virus, mouse pneumonia virus, mouse hepatitis virus, etc. The animals were kept in sterilized microcages with filtering devices, giving them free access to autoclaved feed and filtered drinking water. Female F 1 mice 8-14 weeks old were used as recipients to transfer T lymphocytes.

Die A20-Tumorzelllinie ist eine aus Balb/c (H-2d)- Mäusen stammende B-Zell-Lymphom-Zelllinie. Die Thymom-Zelllinie EL4 stammt aus C57BL/6 (H-2b)-Mäusen. The A20 tumor cell line is a B cell lymphoma cell line derived from Balb / c (H-2 d ) mice. The thymoma cell line EL4 comes from C57BL / 6 (H-2 b ) mice.

Medien und ReagenzienMedia and reagents

Die Tumorzelllinien A20 und EL4 wurden in RPMI 1640-Medium (Biomed; Berlin, Deutschland) kultiviert, das mit 5% fötalem Kälberserum (FCS; GibcoBRL, Ichinnan, Großbritannien), 5 mmol/l L- Glutamin, 0,1 mM β-Mercaptoethanol, einer 1%-igen Antibiotika-Lösung (Antimycotic®; GibcoBRL; Ichinnan, Großbritannien)-Lösung, bestehend aus Penicillin (10.000 IE), Streptomycin (10 mg/ml) und Amphotericin B (25 µg/ml), 1% Natriumbicarbonat, 1 mmol/l Natriumpyruvat und 0,8% nicht-essentiellen Aminosäuren angereichert worden war. Zur Herstellung von Zellsuspensionen der ex vivo isolierten Zellen wurde nach Dulbecco modifiziertes Eagles- Medium (DMEM, Biomed) verwendet, das 2% fötales Kälberserum oder Pferdeserum (GibcoBRL; Ichinnan, Großbritannien) und 1% Antimycotic® (GibcoBRL; Ichinnan, Großbritannien)) enthielt. Das für gemischte Lymphozytenreaktionen verwendete Kulturmedium bestand aus RPMI 1640-Medium(Biomed), das mit 10% fötalem Kälberserum (GibcoBRL; Ichinnan, Großbritannien), 5% NCTC (GibcoBRL; Ichinnan, Großbritannien), 5 mmol/l L-Glutamin, 0,1 mM β- Mercaptoethanol, einer 1-prozentigen Antimycotic®- Lösung (GibcoBRL), 1% Natriumbicarbonat, 1 mmol/l Natriumpyruvat und 0,8% nicht-essentiellen Aminosäuren angereichert war. The tumor cell lines A20 and EL4 were in RPMI 1640 medium (Biomed; Berlin, Germany) cultured with 5% fetal calf serum (FCS; GibcoBRL, Ichinnan, UK), 5 mmol / l L- Glutamine, 0.1 mM β-mercaptoethanol, a 1% Antibiotic solution (Antimycotic®; GibcoBRL; Ichinnan, UK) solution consisting of Penicillin (10,000 IU), streptomycin (10 mg / ml) and Amphotericin B (25 µg / ml), 1% sodium bicarbonate, 1 mmol / l Sodium pyruvate and 0.8% non-essential Amino acids had been enriched. to Production of cell suspensions of the ex vivo isolated Cells was modified according to Dulbecco's Eagles Medium (DMEM, Biomed) used which is 2% fetal Calf serum or horse serum (GibcoBRL; Ichinnan, Great Britain) and 1% Antimycotic® (GibcoBRL; Ichinnan, Great Britain)). That for mixed lymphocyte reactions used Culture medium consisted of RPMI 1640 medium (Biomed), which with 10% fetal calf serum (GibcoBRL; Ichinnan, Great Britain), 5% NCTC (GibcoBRL; Ichinnan, Great Britain), 5 mmol / l L-glutamine, 0.1 mM β- Mercaptoethanol, a 1 percent Antimycotic® Solution (GibcoBRL), 1% sodium bicarbonate, 1 mmol / l Sodium pyruvate and 0.8% non-essential Amino acids was enriched.

Biotin-konjugierte Antikörper gegen H-2d und H-2k, FITC-markierte Antikörper gegen CD3 und gegen CD4, Phycoerytherin (PE)-konjugierte anti-CD8-Antikörper ebenso wie geeignete Isotyp-Kontrollen wurden von BD Biosciences (Mountain View, Kalifornien) bezogen. Von Jackson ImmunoResearch (West Grove, Pennsylvania) wurden FITC- und PE-markiertes Streptavidin bezogen. Zur immunmagnetischen Abtrennung von T-Zellen verwendete CD4- und CD8-Mikroperlen wurden von Miltenyi (Bergisch Gladbach, Deutschland) bezogen. Der gegen CD95 gerichtete Antikörper Jo-2 wurde von BD Biosciences (San Diego, Kalifornien) erhalten. Das Isotyp-übereinstimmende Hamster- Immunoglobulin (Ig) und polyklonales Ziegen-anti- Hamster-Ig wurde von Serotec (Oxford, Großbritannien) bezogen. Biotin-conjugated antibodies against H-2 d and H-2 k , FITC-labeled antibodies against CD3 and against CD4, phycoerytherin (PE) -conjugated anti-CD8 antibodies as well as suitable isotype controls were developed by BD Biosciences (Mountain View, California). FITC and PE labeled streptavidin were purchased from Jackson ImmunoResearch (West Grove, Pennsylvania). CD4 and CD8 microbeads used for the immunomagnetic separation of T cells were obtained from Miltenyi (Bergisch Gladbach, Germany). Antibody Jo-2 directed against CD95 was obtained from BD Biosciences (San Diego, California). The isotype matching hamster immunoglobulin (Ig) and polyclonal goat anti-hamster Ig were purchased from Serotec (Oxford, UK).

AICD-Induzierung in Tests mit gemischten Lymphozytenkulturen (MLC)AICD induction in mixed tests Lymphocyte cultures (MLC)

In vollständigem DMEM-Medium wurden Einzelzellsuspensionen von Milzzellen oder Gemischen aus Milzzellen und Lymphknotenzellen hergestellt. Die Lymphknotenzellen wurden dabei aus Leisten-, Achselhöhlen- und submandibulären Lymphknoten gewonnen. Anschließend wurden die roten Blutkörperchen mittels NH4Cl-Behandlung lysiert. Die Aufreinigung von CD90+-, CD4+- und CD8+-T-Zellen von C3H/He- Mäusen erfolgte unter Verwendung eines magnetischen Zellabtrennungssystems (MAOS) entsprechend den Anweisungen des Herstellers (Miltenyi Biotech, Bergisch Gladbach, Deutschland). Die Zellen wurden mit Mikroperlen, die entweder mit einem anti-CD90-, anti-CD4- oder einem anti-CD8-Antikörper beschichtet waren, in MACS-Puffer (PBS enthaltend 0,5% fötales Kälberserum) 15 bis 20 Minuten bei 4°C inkubiert. Nach Entfernung überschüssiger Perlen durch Waschen wurde die Zellsuspension auf eine vorgewaschene VS+-Trennsäule gegeben und dann mittels eines Magnetfeldes aufgetrennt. Anschließend wurde die Säule zweimal mit MACS-Puffer gewaschen. Die an der Säule zurückgehaltenen Zellen wurden mit MACS-Puffer abgespült und in MLC-Medium überführt. T-Zell- Präparate wurden in regelmäßigen Abständen mit anti-CD90-, anti-CD4- oder anti-CD8-Antikörpern markiert und dann mittels Durchfluss-Zytometrie analysiert. Die angereicherten T-Zellen wiesen eine Reinheit von mehr als 95% auf. Single cell suspensions of spleen cells or mixtures of spleen cells and lymph node cells were prepared in complete DMEM medium. The lymph node cells were obtained from groin, armpit and submandibular lymph nodes. The red blood cells were then lysed using NH 4 Cl treatment. CD90 + , CD4 + and CD8 + T cells from C3H / He mice were purified using a magnetic cell separation system (MAOS) according to the manufacturer's instructions (Miltenyi Biotech, Bergisch Gladbach, Germany). The cells were coated with microbeads coated with either an anti-CD90, anti-CD4 or anti-CD8 antibody in MACS buffer (PBS containing 0.5% fetal calf serum) for 15 to 20 minutes at 4 ° C incubated. After removing excess beads by washing, the cell suspension was placed on a pre-washed VS + separation column and then separated by means of a magnetic field. The column was then washed twice with MACS buffer. The cells retained on the column were rinsed with MACS buffer and transferred to MLC medium. T cell preparations were labeled with anti-CD90, anti-CD4 or anti-CD8 antibodies at regular intervals and then analyzed by flow cytometry. The enriched T cells were more than 95% pure.

Die aufgereinigten, nicht-aktivierten CD4+-, CD8+- oder CD90+-T-Responderzellen (H-2k) wurden mit bestrahlten (30 Gy) Milz-Stimulatorzellen von Balb/c- Mäusen (H-2d) gemischt, wobei Konzentrationen von 1 × 106 Zellen/ml bzw. 5 × 106 Zellen/ml erhalten wurden. Danach wurden die Zellen 5 bis 6 Tage in MLR-Medium auf Mikrotiterplatten mit 96 Vertiefungen in Abwesenheit oder Gegenwart unterschiedlicher Konzentrationen des löslichen agonistischen anti- CD95-mAK Jo-2 kultiviert. Zur Erhöhung des Proapoptose-Effektes wurden die Vertiefungen vor Zugabe des anti-CD95-Antikörpers mit anti-Hamster-Ig in einer Konzentration von 5 µg/ml in PBS beschichtet, um eine Vernetzung zu ermöglichen. Im Falle einer sekundären MLC wurden Responder-T-Zellen entweder in vitro prästimuliert, wobei die isolierten Zellen 3 Tage mit bestrahlten allogenen Milzzellen oder immobilisiertem anti-CD3-Antikörper behandelt wurden, oder in vivo prästimuliert, wobei Donor-Mäusen 10 bis 14 Tage vor Isolierung der T-Zellen 5 × 106 bestrahlte Balb/c-Milzzellen intraperitoneal injiziert wurden. Danach wurden die T-Zellen aus der Kultur oder aus Milz- und Lymphknoten- Suspensionskulturen mittels immunmagnetischer Trennung isoliert. Anschließend wurden die T-Zellen in einer Konzentration von 5 × 105 Responderzellen/ml in Mikrotiterplatten-Vertiefungen, die 5 × 106 Milz-Stimulatorzellen/ml enthielten suspendiert. Danach wurden die Zellen 5 Tage in Gegenwart des monoklonalen Antikörpers Jo2 in unterschiedlichen Konzentrationen kultiviert. Je nachdem, ob es sich um eine primäre oder sekundäre MLC handelte, wurden die Zellen 2, 3, 4, 5 und 6 Tage nach Beginn der Kultur geerntet. Vor der Zellernte erfolgte jeweils eine Übernacht-Markierung mit 3H-Thymidin (0,037 MBq (1 µCi) pro Vertiefung). Die in die DNA eingebaute Radioaktivität wurde mittels eines Beta- Flüssigszintillations-Counters (Wallace, Turku, Finnland) bestimmt. The purified, non-activated CD4 + , CD8 + or CD90 + -T responder cells (H-2 k ) were mixed with irradiated (30 Gy) spleen stimulator cells from Balb / c mice (H-2 d ), concentrations of 1 × 10 6 cells / ml and 5 × 10 6 cells / ml were obtained. The cells were then cultured for 5 to 6 days in MLR medium on 96-well microtiter plates in the absence or presence of different concentrations of the soluble agonistic anti-CD95 mAb Jo-2. To increase the pro-apoptosis effect, the wells were coated with anti-hamster Ig in a concentration of 5 μg / ml in PBS before adding the anti-CD95 antibody in order to enable crosslinking. In the case of a secondary MLC, responder T cells were either pre-stimulated in vitro, the isolated cells being treated with irradiated allogeneic spleen cells or immobilized anti-CD3 antibody for 3 days, or pre-stimulated in vivo, with donor mice 10 to 14 days before Isolation of T cells 5 × 10 6 irradiated Balb / c spleen cells were injected intraperitoneally. The T cells were then isolated from the culture or from spleen and lymph node suspension cultures by means of immunomagnetic separation. The T cells were then suspended in a concentration of 5 × 10 5 responder cells / ml in microtiter plate wells which contained 5 × 10 6 spleen stimulator cells / ml. The cells were then cultivated for 5 days in the presence of the monoclonal antibody Jo2 in different concentrations. Depending on whether it was a primary or secondary MLC, the cells were harvested 2, 3, 4, 5 and 6 days after the start of the culture. Before cell harvesting, overnight labeling was carried out with 3 H-thymidine (0.037 MBq (1 µCi) per well). The radioactivity built into the DNA was determined by means of a beta liquid scintillation counter (Wallace, Turku, Finland).

Zytolytische TestsCytolytic tests

Insgesamt 2 × 106 A20 (H-2d)-Zellen oder EL-4 (H- 2b)-Tumorzellen wurden mit 51Chrom (100 µCi) 4 Stunden markiert. Nach dreimaligem Waschen in PBS- Puffer wurden die markierten Zielzellen in einer Dichte von 1 × 104 Zellen/Vertiefung in die Vertiefungen von Mikrotiterplatten mit U-förmigem Boden (NUNC, Wiesbaden, Deutschland) ausplattiert. Allogene CD90+-Responder-T-Zellen (H-2k), die in einer primären MLC unter Verwendung von H-2d-Milzzellen 5 Tage präaktiviert worden waren, wurden dreimal gewaschen und dann in unterschiedlichen Effektorzellen/Zielzellen-Verhältnissen in drei Vertiefungen verteilt und danach 5 Stunden inkubiert. Die maximale Freisetzung und die spontane Freisetzung wurden durch Inkubation der Zielzellen mit Triton-100- Sigma, Deisenhofen, Deutschland) bzw. Zugabe von Medien bestimmt. 5 Stunden später wurden die Überstände gewonnen und die darin enthaltene 51Cr- Aktivität wurde in einem Auto-Gamma-Counter (Packard Instruments, Dreieich, Deutschland) bestimmt. Die Lyse wurde als Prozentsatz der maximalen Freisetzung angegeben. A total of 2 × 10 6 A20 (H-2 d ) cells or EL-4 (H-2 b ) tumor cells were labeled with 51 chromium (100 μCi) for 4 hours. After washing three times in PBS buffer, the labeled target cells were plated at a density of 1 × 10 4 cells / well into the wells of microtiter plates with a U-shaped bottom (NUNC, Wiesbaden, Germany). Allogeneic CD90 + responder T cells (H-2 k ) that had been preactivated in a primary MLC using H-2 d spleen cells for 5 days were washed three times and then in different effector / target cell ratios in three Wells were distributed and then incubated for 5 hours. The maximum release and the spontaneous release were determined by incubating the target cells with Triton-100-Sigma, Deisenhofen, Germany) or adding media. The supernatants were collected 5 hours later and the 51 Cr activity contained therein was determined in an auto-gamma counter (Packard Instruments, Dreieich, Germany). Lysis was reported as a percentage of the maximum release.

Untersuchungsmodell zur Induzierung einer akuten letalen GvH-ErkrankungInvestigation model for inducing an acute lethal GvH disease

Zur Untersuchung akuter, letal verlaufender GvH- Reaktionen wurde ein klassisches P → F1-Modell verwendet, wobei C3H/HeJ-Mäuse (H-2k) als Donor von T- Zellen und (C3H/He × Balb/c)-F1-Mäusen (H-2kxd) als Rezipienten eingesetzt wurden. In einer gemischten Lymphozytenkultur wurden alloreaktive T-Zellen in Gegenwart eines agonistischen anti-CD95-Antikörpers über einen Zeitraum von 5 bis 6 Tagen eliminiert. Die verbliebenen T-Zellen wurden mittels immunmagnetischer Trennung auf einer MACS-Säule aufgereinigt. Einzelzellsuspensionen der hochaufgereinigten, in vitro aktivierten, lebensfähigen (Trypan- Blue-Test) CD4+- oder CD8+-T-Zellen wurden weiblichen Rezipienten (F1-Mäuse) in unterschiedlichen Konzentrationen in die Schwanz-Vene injiziert, wobei die Rezipienten 4 bis 5 Stunden vor Übertragung der T-Zellen subletal mit 137Cs-bestrahlt worden waren (6,5 Gy). Zur Kontrolle wurden F1-Mäuse verwendet, die vom Alter und Geschlecht her den F1-Mäusen entsprachen, denen T-Zellen injiziert wurden. Den Kontrollen wurden syngene Milzzellen oder unbehandelte allogene T-Zellen injiziert. Die Rezipienten- Mäuse wurden einer ständigen Kontrolle im Hinblick auf klinische Anzeichen einer GvH-Erkrankung wie Diarrhöe, Haarschwund und gekrümmte Körperhaltung unterzogen. Ebenso wurde ihr Gewichtsverlust bestimmt. Jede Untersuchungsgruppe umfasste mindestens 4 Tiere. Die Übertragung der T-Zellen wurde mindestens dreimal wiederholt. A classic P → F 1 model was used to investigate acute, lethal GvH reactions, with C3H / HeJ mice (H-2 k ) as donors of T cells and (C3H / He × Balb / c) -F 1 mice (H-2 kxd ) were used as recipients. In a mixed lymphocyte culture, alloreactive T cells were eliminated in the presence of an agonistic anti-CD95 antibody over a period of 5 to 6 days. The remaining T cells were purified by means of immunomagnetic separation on a MACS column. Single cell suspensions of the highly purified, in vitro activated, viable (Trypan Blue Test) CD4 + or CD8 + T cells were injected into the recipient vein in different concentrations (F 1 mice), the recipients 4 to 5 hours before transmission of the T cells had been subletally irradiated with 137 Cs (6.5 Gy). As a control, F 1 mice were used which corresponded in age and sex to the F 1 mice to which T cells were injected. The controls were injected with syngeneic spleen cells or untreated allogeneic T cells. The recipient mice were continuously monitored for clinical signs of GvH disease such as diarrhea, hair loss and crooked posture. Her weight loss was also determined. Each study group comprised at least 4 animals. The transfer of the T cells was repeated at least three times.

Durchfluss-Zytometrie-AnalyseFlow cytometry analysis

Im allgemeinen wurden pro Probe 1 × 106 lebensfähige T-Zellen, die aus Milz- und Lymphknoten- Präparaten mittels immunmagnetischer Trennung unter Verwendung von CD4-, CD8- oder CD90-beschichteten Mikroperlen (Miltenyl, Bergisch Gladbach, Deutschland) isoliert worden waren, 15 Minuten bei 4°C mit den angegebenen Antikörpern inkubiert. Die Antikörper waren entweder direkt konjugiert oder biotinyliert, wobei sie mit Streptavidin-konjugiertem FITC oder Phycoerythrin (PE) als zweitem Reagens inkubiert wurden. Anschließend wurde zweimal mit PBS enthaltend 2,5% fötales Kälberserum und 1% Natriumazid gewaschen. Lebensfähige Lymphozyten wurden mittels Forward- oder Side-Scattering bestimmt. Unter Verwendung von 10.000 Zellen erfolgte eine Zweifarben-Fluoreszenz-Analyse auf einer Epics- Altra-FACS-Sort-Vorrichtung (Beckman-Coulter, Stanford, Kalifornien). In general, 1 × 10 6 viable T cells which had been isolated from spleen and lymph node preparations by means of immunomagnetic separation using CD4, CD8 or CD90-coated microbeads (Miltenyl, Bergisch Gladbach, Germany) were isolated per sample, Incubated for 15 minutes at 4 ° C with the specified antibodies. The antibodies were either directly conjugated or biotinylated, incubated with streptavidin-conjugated FITC or phycoerythrin (PE) as the second reagent. It was then washed twice with PBS containing 2.5% fetal calf serum and 1% sodium azide. Viable lymphocytes were determined using forward or side scattering. A two-color fluorescence analysis was performed using 10,000 cells on an Epics-Altra-FACS sorting device (Beckman-Coulter, Stanford, California).

Beispiel 1example 1 Alloreaktiver T-Zellen zeigen nach AICD-Induzierung mittels des agonistischen anti-CD95-mAK Jo2 stark verminderte proliferative ReaktionenAlloreactive T cells show after AICD induction by means of the agonistic anti-CD95-MAK Jo2 strong decreased proliferative responses

Da sowohl CD4+- und CD8+-T-Zellen nach Aktivierung mit CD95 Apoptose zeigen, wurde untersucht, ob die AICD-Induzierung als Verfahren zur selektiven Eliminierung alloreaktiver T-Zellen in einer allogenen gemischten Lymphozytenreaktion (allo-MLR) geeignet ist. Since both CD4 + and CD8 + T cells show apoptosis after activation with CD95, it was investigated whether AICD induction is suitable as a method for the selective elimination of alloreactive T cells in an allogeneic mixed lymphocyte reaction (allo-MLR).

Nicht-aktivierte T-Zellen wurden ex vivo aus C3H/He (H-2k)-Mäusen isoliert und mittels immunmagnetischer Trennung unter Verwendung des MACS-Verfahrens in CD4+- oder CD8+-T-Zell-Subpopulationen aufgetrennt. Anschließend wurden die isolierten T-Zell- Subpopulationen zusammen mit bestrahlten nicht- fraktionierten Milz-Stimulatorzellen von Balb-c (H- 2d)-Mäusen in Gegenwart steigender Konzentrationen des löslichen agonistischen anti-CD95-mAK Jo2 5 bis 6 Tage kultiviert. Nach Stimulierung mit dem allo- Antigen H-2d wurden die proliferativen Reaktionen der alloreaktiven CD4+- oder CD8+-T-Lymphozyten in Gegenwart des anti-CD95-mAK in Abhängigkeit von der Dosis bis zu 90% verringert (Fig. 1a und 1b). Dabei war die Verminderung der proliferativen Reaktionen spezifisch für die Anti-CD95-vermittelte Apoptose von T-Zellen. Bei Responderzellen, die in Gegenwart von Hamster-Immunglobulin (Ha-Ig), dessen Isotyp dem des anti-CD95-mAK entsprach, stimuliert worden waren, wurden Ergebnisse erhalten, die den mit unbehandelten allogenen Kontrollen erhaltenen entsprachen (Fig. 1A und 1B). Unactivated T cells were isolated ex vivo from C3H / He (H-2 k ) mice and separated into CD4 + or CD8 + T cell subpopulations using immunomagnetic separation using the MACS method. The isolated T cell subpopulations were then cultured together with irradiated unfractionated spleen stimulator cells from Balb-c (H-2 d ) mice in the presence of increasing concentrations of the soluble agonistic anti-CD95-mAb Jo2 for 5 to 6 days. After stimulation with the allo-antigen H-2 d , the proliferative reactions of the alloreactive CD4 + or CD8 + T lymphocytes in the presence of the anti-CD95 mAb were reduced as a function of the dose by up to 90% ( FIGS. 1a and 1b). The reduction in proliferative reactions was specific for the anti-CD95-mediated apoptosis of T cells. Responder cells stimulated in the presence of hamster immunoglobulin (Ha-Ig), the isotype of which corresponded to that of the anti-CD95 mAb, gave results which corresponded to those obtained with untreated allogeneic controls ( FIGS. 1A and 1B). ,

Während der 6-tägigen Stimulierung mit von T-Zellen befreiten allogenen Stimulatoren (H-2d) wurden CD90+-Responderzellen regelmäßig mittels immunmagnetischer Trennung isoliert und mittels Durchflusszytometrieanalyse analysiert. Nach Färbung mit Annexin V und 7-AAD zeigte sich, dass innerhalb der ersten 36 bis 48 Stunden nach Aktivierung die CD95- Expression erhöht war und nach Behandlung mit dem agonistischen anti-CD95-mAK der Anteil apoptotischer CD4+- und CD8+-T-Lymphozyten signifikant zugenommen hatte. During the 6-day stimulation with allogeneic stimulators (H-2 d ) freed from T cells, CD90 + responder cells were regularly isolated by means of immunomagnetic separation and analyzed by means of flow cytometric analysis. After staining with Annexin V and 7-AAD it was found that within the first 36 to 48 hours after activation the CD95 expression was increased and after treatment with the agonistic anti-CD95 mAb the proportion of apoptotic CD4 + and CD8 + -T Lymphocytes had increased significantly.

Beispiel 2Example 2 Inaktive und präaktivierte T-Lymphozyten sind gleichermaßen anfällig für AICDInactive and preactivated T lymphocytes are equally vulnerable to AICD

Es liegen Berichte vor, denen zufolge T-Zellen nach primärer Aktivierung zunächst resistent gegenüber AICD sind. Werden sie jedoch in einem Zeitraum von 4 bis 5 Tagen kontinuierlich mit CD95 in Kontakt gebracht, zeigen sie eine erhöhte Anfälligkeit für eine CD95-vermittelte Apoptose-Induzierung (Lenardo et al., Annu. Rev. Immunol., 17 (1999), 221-253; Klas et al., Int. Immunology, 5 (1993), 625-630). Daher wurde die AICD-Aktivierung bei inaktiven T- Lymphozyten untersucht und mit der bei präaktivierten T-Zellen verglichen. There are reports that according to T cells primary activation initially resistant to Are AICD. However, in a period of Continuously in contact with CD95 for 4 to 5 days brought, they show an increased susceptibility to a CD95-mediated apoptosis induction (Lenardo et al., Annu. Rev. Immunol., 17: 221-253 (1999); Klas et al., Int. Immunology, 5 (1993), 625-630). Therefore, the AICD activation with inactive T- Lymphocytes examined and with the preactivated T cells compared.

Sowohl CD4+-T-Zellen als auch frisch isolierte, in Ruhephase befindliche CD4+-T-Lymphozyten wurden nach 3-tägiger polyklonaler in vitro-Aktivierung mittels TCR-Vernetzung unter Verwendung des anti- CD3-mAK (145-2C11) mit dem allo-Antigen H-2d in einer gemischten Lymphozytenkultur in Gegenwart eines agonistischen monoklonalen anti-CD95-Antikörpers 5 Tage stimuliert. Anschließend wurde die Reaktion der verbliebenen T-Zellen auf die Stimulierung mit dem allo-Antigen in einer gemischten Lymphozytenreaktion (MLR) getestet. Nach AICD-Induzierung war die Fähigkeit zur Proliferation sowohl bei den primär stimulierten T-Zellen (Fig. 2A) als auch bei den restimulierten T-Zellen (Fig. 2B) deutlich reduziert. Gegenüber unbehandelten Kontrollen ging die Proliferation am dritten Tag um 85% zurück (vergleiche Fig. 2A und 2B), obwohl die Reaktion auf das Antigen im Falle der mittels anti-CD3-mAK präaktivierten Responderzellen früher einsetzte. Both CD4 + T cells and freshly isolated, resting CD4 + T lymphocytes were analyzed after 3 days of polyclonal in vitro activation by means of TCR crosslinking using the anti-CD3 mAb (145-2C11) with the stimulated allo-antigen H-2 d in a mixed lymphocyte culture in the presence of an agonistic monoclonal anti-CD95 antibody for 5 days. The response of the remaining T cells to stimulation with the allo-antigen was then tested in a mixed lymphocyte reaction (MLR). After AICD induction, the ability to proliferate was significantly reduced in both the primary stimulated T cells ( FIG. 2A) and in the restimulated T cells ( FIG. 2B). Compared to untreated controls, proliferation decreased by 85% on the third day (compare FIGS. 2A and 2B), although the response to the antigen started earlier in the case of the responder cells preactivated by means of anti-CD3 mAb.

Diese Ergebnisse zeigen, dass die AICD-Induzierung nach wiederholter Stimulierung von T-Lymphozyten mit MHC-allo-Antigenen nicht vom Präaktivierungsstatus der alloreaktiven T-Zellen abhängig ist. These results show that AICD induction after repeated stimulation of T lymphocytes with MHC allo antigens not from Preactivation status of alloreactive T cells dependent is.

Beispiel 3Example 3 Die AICD-Induzierung bei alloreaktiven T-Zellen ist spezifisch im Hinblick auf das stimulierende allo- AntigenThe AICD induction in alloreactive T cells is specifically with regard to the stimulating allo- antigen

Zur Bestätigung, dass die Eliminierung alloreaktiver T-Zellen spezifisch für einen bestimmten Haplotyp ist, wurden die CD90+-T-Zellen, die nach einer primären allogenen gemischten Lymphozytenreaktion unter Verwendung des allo-Antigen H-2d in Gegenwart des anti-CD95-mAK übrig geblieben waren, isoliert und mit Milz-Stimulatorzellen in Kontakt gebracht, die das dritte, aus C57BL/6-Mäusen stammende Antigen H-2b exprimieren. Wie aufgrund der vorstehend erhaltenen Ergebnissen zu erwarten, führte die Restimulierung mit dem allo-Antigen H-2d dazu, dass die proliferative Reaktion der CD90+-T-Zellen gegenüber Kontrollen stark reduziert war (Fig. 3A). Interessanterweise wurde die AICD-Induzierung nach Vernetzung des ant-CD95-mAK unter Verwendung eines an die Mikrotiterplatte gebundenen Anti-Ha-Ig erhöht. Vermutlich bewirkt die Vernetzung eine effizientere Trimerisierung des CD95-Rezeptors. Im Gegensatz zeigten allogene T-Zellen (H-2k), die mit einem Anti-CD95-mAK behandelt worden waren, bei Restimulierung mit dem dritten beteiligten allo- Antigen H-2b keine verminderte Proliferation ( Fig. 3B). To confirm that the elimination of alloreactive T cells is specific for a particular haplotype, the CD90 + T cells that were isolated after a primary allogeneic mixed lymphocyte reaction using the allo-antigen H-2 d in the presence of the anti-CD95 mAK remained, isolated and contacted with spleen stimulator cells expressing the third antigen H-2 b derived from C57BL / 6 mice. As expected from the results obtained above, restimulation with the allo-antigen H-2 d resulted in the proliferative response of the CD90 + T cells to controls being greatly reduced ( Fig. 3A). Interestingly, AICD induction was increased after cross-linking the ant-CD95 mAb using an anti-Ha-Ig bound to the microtiter plate. The crosslinking presumably leads to a more efficient trimerization of the CD95 receptor. In contrast, allogeneic T cells (H-2 k ) that had been treated with an anti-CD95 mAb showed no reduced proliferation when restimulated with the third allo-antigen H-2 b involved ( FIG. 3B).

Diese Ergebnisse legen nahe, dass die AICD- Induzierung unter Verwendung des gegen CD95 gerichteten agonistischen monoklonalen Antikörpers Jo2 zur Eliminierung alloreaktiver T-Zellen führt, die für ein bestimmtes allo-Antigen spezifisch sind. Außerdem zeigt es sich, dass die Vernetzung des monoklonalen Antikörpers die Apoptose-Induzierung verstärkt. These results suggest that the AICD Induction using the against CD95 directed agonistic monoclonal antibody Jo2 leads to the elimination of alloreactive T cells that are specific for a particular allo-antigen. It also shows that the networking of the monoclonal antibody to induce apoptosis strengthened.

Beispiel 4Example 4 Nach AICD-Induzierung zeigen alloreaktive T-Zellen keine cytolytischen ReaktionenAfter AICD induction, alloreactive T cells show no cytolytic reactions

In einem weiteren Experiment wurde getestet, ob die AICD-Induzierung unter Verwendung des anti-CD95-mAK auch zu einer Verminderung der zytolytischen Reaktionen alloreaktiver T-Zellen führt. Another experiment tested whether the AICD induction using the anti-CD95 mAb also a decrease in cytolytic Alloreactive T cell responses.

Aus C3H/He-Mäusen wurden CD90+-T-Responderzellen aufgereinigt und mit allogenen Milz- Stimulatorzellen von bestrahlten Balb/c-Mäusen in Gegenwart des gegen CD95 gerichteten monoklonalen Antikörpers (1 µg/ml) in einer gemischten Lymphozytenkultur 5 Tage stimuliert. Nach der Behandlung wurden die übrig gebliebenen T-Lymphozyten aus der Kultur gewonnen und in einem Zytolyse-Test unter Verwendung von Chrom-markierten A20-Zellen als Zielzellen getestet. Bei einem Effektor/Zielzellen- Verhältnis von 3 : 1 zeigten unbehandelte alloreaktive Kontroll-T-Lymphozyten eine 50%-ige-60%-ige spezifische Lyse. Im Vergleich dazu war die Fähigkeit der übrig gebliebenen cytotoxischen T- Lymphozyten (CTL) zur Abtötung der A20-Zielzellen um mindestens 80% vermindert (Fig. 4). Diese Verminderung der alloreaktiven Zytotoxizität nach AICD-Induzierung war dabei wiederum spezifisch für das allo-Antigen H-2d, da keine signifikante Lyse von EL-4-Zielzellen, die das Antigen H-2b exprimieren, festgestellt werden konnte (Fig. 4). Zusammengefasst zeigen diese Ergebnisse und die vorstehend beschriebenen Ergebnisse, dass die Induzierung der allo-Antigen-abhängigen Apoptose in einer aktivierten allogenen T-Zell-Population durch Verabreichung eines gegen CD95 gerichteten agonistischen monoklonalen Antikörpers zu einer deutlichen Eliminierung allo-Antigen-spezifischer alloreaktiver T- Zellen führt. Dabei werden jedoch T-Zellen, die vorher nicht in Abhängigkeit von einem allo-Antigen aktiviert wurden, nicht beeinträchtigt. CD90 + T responder cells were purified from C3H / He mice and stimulated with allogeneic spleen stimulator cells from irradiated Balb / c mice in the presence of the anti-CD95 monoclonal antibody (1 µg / ml) in a mixed lymphocyte culture for 5 days. After the treatment, the remaining T lymphocytes were obtained from the culture and tested in a cytolysis test using chromium-labeled A20 cells as target cells. At an effector / target cell ratio of 3: 1, untreated alloreactive control T lymphocytes showed a 50% -60% specific lysis. In comparison, the ability of the remaining cytotoxic T lymphocytes (CTL) to kill the A20 target cells was reduced by at least 80% ( FIG. 4). This reduction in alloreactive cytotoxicity after AICD induction was again specific for the allo-antigen H-2 d , since no significant lysis of EL-4 target cells expressing the antigen H-2 b could be determined ( FIG. 4 ). In summary, these results and the results described above show that the induction of allo-antigen-dependent apoptosis in an activated allogeneic T cell population by administration of an anti-CD95 agonistic monoclonal antibody to a clear elimination of allo-antigen-specific alloreactive T- Leads cells. However, T cells that were not previously activated as a function of an allo-antigen are not affected.

Beispiel 5Example 5 Rezipienten von allogenen T-Zellen, die mittels AICD von wirtsreaktiven T-Zell-Subpopulationen befreit wurden, entwickeln keine GvH-ErkrankungRecipients of allogeneic T cells, which by means of AICD from host-reactive T cell subpopulations were freed from developing GvH disease

Um die Wirksamkeit der in vitro-Eliminierung alloreaktiver T-Zellen mittels AICD zu bestätigen, wurde die Fähigkeit der nach AICD-Induzierung übrig gebliebenen nicht liminierten T-Zellen zur Auslösung der Graft-versus-Host-Krankheit getestet. Dazu wurde ein klassisches Eltern C3H/He (H-2k) → F1 (Balb/c × C3H/He, H-2dk)-GvHD-Modell verwendet. Nicht-aktivierte allogene CD90+-Donor T-Lymphozyten oder CD90+-T-Zellen, die 14 Tage vor Isolierung aus Donor-Mäusen mit H-2d-Balb/c-Milzzellen in vivo behandelt worden waren, wurden mit Milz- Stimulatorzellen aus bestrahlten Balb/c-Milz-Mäusen in einer gemischten Lymphozytenkultur (MLC) in Gegenwart des monoklonalen Antikörpers Jo2 5 bis 6 Tage kultiviert. Danach wurden die übrig gebliebenen lebensfähigen Responderzellen isoliert. Daraus wurden mittels immunmagnetischer Trennung CD4+- oder CD8+-Donor-T-Zellen gewonnen und in die Schwanz-Vene von F1-Rezipienten injiziert, die 6 bis 8 Stunden vor Übertragung der T-zellen bestrahlt worden waren (6,5 Gy). Während der Aufbereitung der T-Responderzellen wurden diese gründlich gewaschen, um den im Überschuß vorliegenden anti-CD95-mAK zu entfernen. Ausnahmslos alle F1- Mäuse, denen in vivo stimulierte und in vitro restimulierte Donor-T-Lymphozyten verabreicht worden waren, entwickelten 9 bis 13 Tage nach Übertragung der T-Lymphozyten eine akute Graft-versus- Host-Reaktion. Die GvH-Reaktion konnte klinisch anhand eines schnellen Gewichtsverlustes, einer schweren Diarrhöe und einer gekrümmten Körperhaltung charakterisiert werden. Alle Mäuse starben innerhalb von 20 Tagen nach Übertragung der T-Zellen (Fig. 5). Überraschenderweise führte die Übertragung von Donor-T-Lymphozyten, bei denen alloreaktive Donorzellen ausschließlich mit dem löslichen monoklonalen Antikörper gegen CD95 eliminiert worden waren, ebenfalls zur Entwicklung einer letalen GvH- Reaktion (Fig. 5). Im Gegensatz dazu führte die Eliminierung aktivierter alloreaktiver T-Zellen unter Verwendung des anti-CD95-mAK, der vor der Übertragung der aufgereinigten allogenen CD4+- (Fig. 5A) oder CD8+-T-Zellen (Fig. 5B) unter Verwendung des polyklonalen anti-Ha-Ig vernetzt worden war, zu einer deutlichen Verbesserung der akuten GvH- Erkrankung bei den F1-Rezipienten. In dieser Gruppe überlebten alle Rezipienten und zeigten keine klinische Anzeichen einer GvH-Erkrankung. Der Zustand der Tiere blieb stabil und die Tiere entwickelten bis zum 120. Tag, dem Ende der Untersuchung, keine GvH-Reaktion. Auch bei Kontrollmäusen, denen syngene Milzzellen verabreicht worden waren, entwickelte sich keine GvH-Erkrankung. In order to confirm the effectiveness of in vitro elimination of alloreactive T cells by means of AICD, the ability of the unlimited T cells remaining after AICD induction to trigger graft-versus-host disease was tested. A classic parent C3H / He (H-2 k ) → F 1 (Balb / c × C3H / He, H-2 dk ) -GvHD model was used. Unactivated allogeneic CD90 + donor T lymphocytes or CD90 + T cells which had been treated with H-2 d -Balb / c spleen cells 14 days before isolation from donor mice were treated with spleen stimulator cells cultured from irradiated Balb / c spleen mice in a mixed lymphocyte culture (MLC) in the presence of the monoclonal antibody Jo2 for 5 to 6 days. The remaining viable responder cells were then isolated. From this, CD4 + or CD8 + donor T cells were obtained by immunomagnetic separation and injected into the tail vein of F 1 recipients who had been irradiated 6 to 8 hours before the T cells were transferred (6.5 Gy ). During the preparation of the T responder cells, these were washed thoroughly in order to remove the anti-CD95 mAb which was present in excess. Without exception, all F 1 mice administered in vivo stimulated and in vitro restimulated donor T lymphocytes developed an acute graft-versus-host response 9 to 13 days after transmission of the T lymphocytes. The GvH response was clinically characterized by rapid weight loss, severe diarrhea, and crooked posture. All mice died within 20 days of T cell transmission ( Fig. 5). Surprisingly, the transfer of donor T lymphocytes, in which alloreactive donor cells were eliminated only with the soluble monoclonal antibody against CD95, also led to the development of a lethal GvH reaction ( FIG. 5). In contrast, the elimination of activated alloreactive T cells using the anti-CD95 mAb, which preceded the transfer of the purified allogeneic CD4 + ( Fig. 5A) or CD8 + T cells ( Fig. 5B) using the polyclonal anti-Ha-Ig had been cross-linked, to a significant improvement of the acute GvH disease in the F 1 recipients. In this group, all recipients survived and showed no clinical signs of GvH disease. The condition of the animals remained stable and the animals developed no GvH reaction until day 120, the end of the examination. No control GvH disease developed in control mice given syngeneic spleen cells.

Nach der Übertragung allo-Antigen-aktivierter T- Zellen in F1-Wirtsmäuse wurde nicht nur die Entwicklung von GvH-Reaktionen untersucht, sondern auch die Expansion der transferierten Donor-T- Zellen in vivo. Zu verschiedenen Zeitpunkten nach Übertragung der T-Lymphozyten wurden aus F1- Rezipienten Milz und Lymphknoten entfernt. Aus daraus hergestellten Zellsuspensionen wurden CD90+- Zellen mittels immunmagnetischer Trennung isoliert. Mittels Zweifarben-Durchfluss-Zytometrie wurde die Expansion von H-2k-positiven T-Zellen in der CD90+- Zellpopulatlon analysiert und mit der Expansion der vom Rezipienten stammenden T-Lymphozyten (H-2kxd) verglichen (Fig. 6). 10 Tage nach Übertragung von 2,5 × 106 Zellen war die Proliferation allogener T- Zellen (H-2k), die in vitro mittels AICD von alloreaktiven Responderzellen befreit worden waren, in den F1-Rezipienten sehr gering. Für CD4+-Zellen wurde eine 6,4%-ige Proliferation ermittelt. Bei CD8+-Zellen betrug die Proliferation 4,5% (Fig. 6B). Im Gegensatz dazu wurde eine signifikante Expansion unbehandelter allogener T-Lymphozyten aus C3H/He-Mäusen festgestellt (Fig. 6A; 33,4% für CD4+- und 22,8% für CD8+-Zellen). After the transfer of allo-antigen-activated T cells into F 1 host mice, not only the development of GvH reactions was examined, but also the expansion of the transferred donor T cells in vivo. Splenic and lymph nodes were removed from F 1 recipients at various times after transfer of the T lymphocytes. CD90 + cells were isolated from cell suspensions produced therefrom by means of immunomagnetic separation. The expansion of H-2 k positive T cells in the CD90 + cell population was analyzed by means of two-color flow cytometry and compared with the expansion of the T lymphocytes (H-2 kxd ) originating from the recipient ( FIG. 6). Ten days after the transfer of 2.5 × 10 6 cells, the proliferation of allogeneic T cells (H-2 k ), which had been freed from alloreactive responder cells in vitro by means of AICD, was very low in the F 1 recipients. A 6.4% proliferation was determined for CD4 + cells. In CD8 + cells, the proliferation was 4.5% ( Fig. 6B). In contrast, a significant expansion of untreated allogeneic T lymphocytes from C3H / He mice was found ( Fig. 6A; 33.4% for CD4 + and 22.8% for CD8 + cells).

Claims (26)

1. Verfahren zur Herstellung eines hämatopoetischen Stammzell-Präparates, das zur allogenen Transplantation geeignet ist und nach Transplantation in einen Rezipienten keine Graft-versus-Host-Erkrankung hervorruft, umfassend: a) die Gewinnung eines hämatopoetische Stammzellen umfassenden Materials aus einem Donor, b) die Herstellung einer Zellsuspension aus dem hämatopoetische Stammzellen umfassenden Material, c) die Isolierung und Aufreinigung einer T- Zell-Population aus der Zellsuspension, d) die Behandlung der T-Zell-Population, so dass ein Teil der T-Zell-Population selektiv eliminiert beziehungsweise funktionell inhibiert wird, und e) die Vereinigung des nicht eliminierten Teils der T-Zell-Population mit der hämatopoetische Stammzellen umfassenden, T-Zell-freien Zellsuspension zum Zeitpunkt der Transplantation oder zu einem späteren Zeitpunkt im Rahmen einer modifizierten Donor-Lymphozyten- Infusion (DLI). 1. A method for producing a hematopoietic stem cell preparation which is suitable for allogeneic transplantation and does not cause graft-versus-host disease after transplantation into a recipient, comprising: a) obtaining a material comprising hematopoietic stem cells from a donor, b) the production of a cell suspension from the material comprising hematopoietic stem cells, c) the isolation and purification of a T cell population from the cell suspension, d) the treatment of the T cell population so that a part of the T cell population is selectively eliminated or functionally inhibited, and e) the union of the non-eliminated part of the T cell population with the hematopoietic stem cell-comprising, T cell-free cell suspension at the time of the transplantation or at a later point in time as part of a modified donor lymphocyte infusion (DLI). 2. Verfahren nach Anspruch 1, wobei die selektive Eliminierung beziehungsweise funktionelle Inhibierung des Teils der T-Zell-Population durch Aktivierungs-induzierten Zelltod erfolgt. 2. The method of claim 1, wherein the selective Elimination or functional Inhibition of part of the T cell population by Activation-induced cell death occurs. 3. Verfahren nach Anspruch 1 oder 2, wobei das hämatopoetische Stammzellen umfassende Material aus einem Geschwister isoliert wird, dessen HLA-System mit dem des Rezipienten identisch ist. 3. The method according to claim 1 or 2, wherein the material comprising hematopoietic stem cells is isolated from a sibling whose HLA system is identical to that of the recipient. 4. Verfahren nach Anspruch 1 oder 2, wobei das hämatopoetische Stammzellen umfassende Material aus einem nicht-verwandten Donor isoliert wird, dessen HLA-System mit dem des Rezipienten übereinstimmt. 4. The method according to claim 1 or 2, wherein the material comprising hematopoietic stem cells isolating an unrelated donor, the HLA system matches that of the recipient. 5. Verfahren nach Anspruch 1 oder 2, wobei das hämatopoetische Stammzellen umfassende Material aus einem Familien-Donor isoliert wird, wobei der 1- Locus seines HLA-Systems mit dem des Rezipienten nicht übereinstimmt. 5. The method according to claim 1 or 2, wherein the material comprising hematopoietic stem cells a family donor, the 1- Locus of its HLA system with that of the recipient does not match. 6. Verfahren nach einem der Ansprüche 1 bis 5, wobei aus dem hämatopoetische Stammzellen umfassenden Material CD3+-T-Zellen isoliert und aufgereinigt werden. 6. The method according to any one of claims 1 to 5, wherein CD3 + T cells are isolated and purified from the material comprising hematopoietic stem cells. 7. Verfahren nach einem der Ansprüche 1 bis 5, wobei aus dem hämatopoetische Stammzellen umfassenden Material CD4+-T-Zellen isoliert und aufgereinigt werden. 7. The method according to any one of claims 1 to 5, wherein CD4 + T cells are isolated and purified from the material comprising hematopoietic stem cells. 8. Verfahren nach einem der Ansprüche 1 bis 5, wobei aus dem hämatopoetische Stammzellen umfassenden Material CD8+-T-Zellen isoliert und aufgereinigt werden. 8. The method according to any one of claims 1 to 5, wherein CD8 + T cells are isolated and purified from the material comprising hematopoietic stem cells. 9. Verfahren nach einem der Ansprüche 1 bis 8, wobei die isolierte T-Zell-Population so behandelt wird, dass alloreaktive T-Zellen eliminiert beziehungsweise funktionell inhibiert werden. 9. The method according to any one of claims 1 to 8, the isolated T cell population being treated in this way is that alloreactive T cells are eliminated or functionally inhibited. 10. Verfahren nach einem der Ansprüche 1 bis 9, wobei die Eliminierung beziehungsweise funktionelle Inhibierung der alloreaktiven T-Zellen durch wiederholtes Inkontaktbringen der isolierten T- Zellpopulation mit einem Antigen und gleichzeitiges Behandeln mit einem gegen einen Apoptoseinduzierenden T-Zell-Rezeptor gerichteten Antikörper oder einem gegen einen Apoptose-induzierenden T-Zell-Rezeptors gerichteten Liganden erfolgt. 10. The method according to any one of claims 1 to 9, being the elimination or functional Inhibition of the alloreactive T cells by repeated contacting of the isolated T- Cell population with an antigen and simultaneous Treat with one against one Apoptosis-inducing T cell receptor-directed Antibody or one against an apoptosis-inducing T cell receptor-directed ligand occurs. 11. Verfahren nach Anspruch 10, wobei die T-Zell- Population wiederholt mit aus dem Rezipienten stammenden allo-Antigenen in Kontakt gebracht wird. 11. The method of claim 10, wherein the T cell Population repeated with from the recipient originating allo-antigens is brought into contact. 12. Verfahren nach Anspruch 11, wobei die T-Zell- Population mit Zellen, auf deren Oberfläche allo- Antigene enthalten sind, in Kontakt gebracht wird. 12. The method of claim 11, wherein the T cell Population with cells on whose surface allo- Antigens are included. 13. Verfahren nach Anspruch 12, wobei die T-Zell- Population mit Milzzellen in Kontakt gebracht wird. 13. The method of claim 12, wherein the T-cell Population is brought into contact with spleen cells. 14. Verfahren nach Anspruch 12, wobei die T-Zell- Population mit von Monocyten stammenden reifen dentritischen Zellen in Kontakt gebracht wird. 14. The method of claim 12, wherein the T-cell Population with mature cells derived from monocytes dentritic cells is brought into contact. 15. Verfahren nach Anspruch 11, wobei die T-Zell- Population mit isolierten und aufgereinigten allo- Antigenen in Kontakt gebracht wird. 15. The method of claim 11, wherein the T-cell Population with isolated and purified allo- Antigen is brought into contact. 16. Verfahren nach Anspruch 15, wobei die T-Zell- Population mit rekombinanten allo-Antigenen in Kontakt gebracht wird. 16. The method of claim 15, wherein the T cell Population with recombinant allo-antigens in Is brought into contact. 17. Verfahren nach einem der Ansprüche 10 bis 16, wobei das Inkontaktbringen der T-Zell-Population mit dem Antigen in Gegenwart von Interleukin 2 (IL- 2) erfolgt. 17. The method according to any one of claims 10 to 16, wherein contacting the T cell population with the antigen in the presence of interleukin 2 (IL- 2) is done. 18. Verfahren nach einem der Ansprüche 10 bis 17, wobei die T-Zell-Population während des wiederholten Inkontaktbringen mit dem allo-Antigen oder danach mit einem gegen den CD95-Rezeptor gerichteten monoklonalen Antikörper behandelt wird. 18. The method according to any one of claims 10 to 17, the T cell population during the repeated contact with the allo-antigen or then with one directed against the CD95 receptor monoclonal antibody is treated. 19. Verfahren nach Anspruch 18, wobei die T-Zell- Population während des wiederholten Inkontaktbringen mit dem allo-Antigen oder danach mit dem gegen den CD95-Rezeptor gerichteten monoklonalen Antikörper Jo2 behandelt wird. 19. The method of claim 18, wherein the T cell Population during the repeated Bring into contact with the allo-antigen or afterwards with the against the CD95 receptor-directed monoclonal Antibody Jo2 is treated. 20. Verfahren nach einem der Ansprüche 10 bis 17, wobei die T-Zell-Population während des wiederholten Inkontaktbringen mit dem allo-Antigen oder danach mit dem Liganden des CD95-Rezeptors behandelt wird. 20. The method according to any one of claims 10 to 17, the T cell population during the repeated contact with the allo-antigen or then treated with the ligand of the CD95 receptor becomes. 21. Verfahren nach Anspruch 18, wobei die T-Zell- Population während des wiederholten Inkontaktbringen mit dem allo-Antigen oder danach mit einem rekombinanten humanen CD95-Liganden behandelt wird. 21. The method of claim 18, wherein the T cell Population during the repeated Bring in contact with the allo-antigen or afterwards with one recombinant human CD95 ligand is treated. 22. Verfahren nach einem der Ansprüche 1 bis 21, wobei das hämatopoetische Material aus einem menschlichen Organismus gewonnen und zur Herstellung eines menschlichen hämatopoetischen Stammzell- Präparates verwendet wird. 22. The method according to any one of claims 1 to 21, wherein the hematopoietic material from a human organism obtained and for production of a human hematopoietic stem cell Preparation is used. 23. Verfahren nach einem der Ansprüche 1 bis 21, wobei das hämatopoetische Material aus einer Maus gewonnen und zur Herstellung eines hämatopoetischen Stammzell-Präparates der Maus verwendet wird. 23. The method according to any one of claims 1 to 21, taking the hematopoietic material from a mouse obtained and used to produce a hematopoietic Stem cell preparation of the mouse is used. 24. Verfahren zur Isolierung eines von alloreaktiven T-Zellen befreiten T-Zell-Präparates, umfassend: a) die Gewinnung eines Stammzellen umfassenden Materials aus einem Donor, b) die Herstellung einer Zellsuspension aus dem Stammzellen umfassenden Material, c) die Isolierung und Aufreinigung einer T- Zell-Population aus der Zellsuspension, d) die Behandlung der T-Zell-Population durch wiederholtes Inkontaktbringen mit einem allo- Antigen, e) die Behandlung der mit dem allo-Antigen in Kontakt gebrachten T-Zellpopulation mit einem gegen einen Apoptose-induzierenden T-Zell- Rezeptor gerichteten Antikörper oder einem gegen einen Apoptose-induzierenden T-Zell- Rezeptor gerichteten Liganden, und f) die Gewinnung der nicht mit dem Antikörper oder dem Liganden reagierenden T-Zellen. 24. A method for isolating an alloreactive T-cell preparation, comprising: a) obtaining a material comprising stem cells from a donor, b) the production of a cell suspension from the material comprising stem cells, c) the isolation and purification of a T cell population from the cell suspension, d) treatment of the T cell population by repeated contact with an allo-antigen, e) treating the T cell population contacted with the allo-antigen with an antibody directed against an apoptosis-inducing T cell receptor or with a ligand directed against an apoptosis inducing T cell receptor, and f) obtaining the T cells which do not react with the antibody or the ligand. 25. Hämatopoetisches Stammzell-Präparat, in dem die alloreaktive T-Zell-Population selektiv eliminiert beziehungsweise funktionell inhibiert ist und das zur allogenen Transplantation geeignet ist, wobei in einem Rezipienten keine Graft-versus-Host- Erkrankung hervorgerufen wird, herstellbar nach einem der Ansprüche 1 bis 23. 25. Hematopoietic stem cell preparation in which the alloreactive T cell population selectively eliminated or is functionally inhibited and that is suitable for allogeneic transplantation, whereby no graft versus host in a recipient Disease is caused, can be produced after one of claims 1 to 23. 26. Verwendung eines hämatopoetischen Stammzell- Präparates nach Anspruch 25 zur Herstellung eines Stammzell-Transplantats zur allogenen Transplantation in einen Rezipienten, wobei im Rezipienten nach Transplantation keine Graft-versus-Host- Erkrankung hervorgerufen wird. 26. Use of a hematopoietic stem cell Preparation according to claim 25 for the production of a Stem cell graft for allogeneic Transplant into a recipient, being in the recipient no graft versus host after transplant Disease is caused.
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