BE896108A - METHOD AND DEVICE FOR OBTAINING URBAN COORDINATES AND LOCATING THEM - Google Patents

METHOD AND DEVICE FOR OBTAINING URBAN COORDINATES AND LOCATING THEM Download PDF

Info

Publication number
BE896108A
BE896108A BE2/60045A BE2060045A BE896108A BE 896108 A BE896108 A BE 896108A BE 2/60045 A BE2/60045 A BE 2/60045A BE 2060045 A BE2060045 A BE 2060045A BE 896108 A BE896108 A BE 896108A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
plan
tile
plates
street
coordinates
Prior art date
Application number
BE2/60045A
Other languages
French (fr)
Original Assignee
Esparza Natividad Gene
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Esparza Natividad Gene filed Critical Esparza Natividad Gene
Publication of BE896108A publication Critical patent/BE896108A/en

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G09EDUCATION; CRYPTOGRAPHY; DISPLAY; ADVERTISING; SEALS
    • G09BEDUCATIONAL OR DEMONSTRATION APPLIANCES; APPLIANCES FOR TEACHING, OR COMMUNICATING WITH, THE BLIND, DEAF OR MUTE; MODELS; PLANETARIA; GLOBES; MAPS; DIAGRAMS
    • G09B29/00Maps; Plans; Charts; Diagrams, e.g. route diagram
    • G09B29/06Maps; Plans; Charts; Diagrams, e.g. route diagram of belt form, e.g. endless belt
    • GPHYSICS
    • G09EDUCATION; CRYPTOGRAPHY; DISPLAY; ADVERTISING; SEALS
    • G09BEDUCATIONAL OR DEMONSTRATION APPLIANCES; APPLIANCES FOR TEACHING, OR COMMUNICATING WITH, THE BLIND, DEAF OR MUTE; MODELS; PLANETARIA; GLOBES; MAPS; DIAGRAMS
    • G09B29/00Maps; Plans; Charts; Diagrams, e.g. route diagram
    • G09B29/10Map spot or coordinate position indicators; Map reading aids
    • G09B29/106Map spot or coordinate position indicators; Map reading aids using electronic means

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Theoretical Computer Science (AREA)
  • Mathematical Physics (AREA)
  • Business, Economics & Management (AREA)
  • Educational Administration (AREA)
  • Educational Technology (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Instructional Devices (AREA)
  • Controls And Circuits For Display Device (AREA)
  • Geophysics And Detection Of Objects (AREA)

Description

       

  "Procédé et dispositif pour l'obtention de coordonnées urbaines et leur localisation" Procédé et dispositif pour l'obtention de coordonnées urbaines et leur localisation.

  
La présente invention concerne l'obtention des coordonnées d'une adresse ou de la position d'une maison dans une rue d'une ville donnée, la localisation de cette adresse sur le terrain et le guidage en direction de cette dernière.

  
On sait combien il est difficile de s'orienter dans une ville étrangère que l'on connaît mal et dont la taille est telle que l'on s'y sent perdu rien qu'en y pénétrant. Y trouver une adresse connue ou recherchée et s'y rendre constitue une épreuve à peu près insurmontable pour quelqu'un qui vient d'arriver ou qui connaît mal les rues de la ville en question, à moins de demander continuellement son chemin aux passants, ce qui constitue une perspective rien moins qu'agréable.

  
Grâce au procédé qui fait l'objet de la présente invention, il est possible de localiser de façon certaine n'importe quelle adresse, depuis n'importe quel endroit connu ou inconnu. De plus, on peut, grâce à une méthode graphique fondée sur une visualisation continue et bien structurée, se guider et identifier sur le terrain le point cherché de manière logique et très facile.

  
De façon synthétique, nous pouvons dire que ce procédé repose sur une base fondamentale qui consiste à subdiviser par quadrillage le plan de la ville pour obtenir des plans partiels à partir desquels pourra être déterminé l'itinéraire recherché. Ces plans partiels pourront être sélectionnés par un dispositif électronique, à partir d'un classeur mobile. Un godet contenant le ou les plans correspondant à l'itinéraire en question se présentera alors devant une fenêtre. Dans ce ou ces plans figurera en particulier la rue recherchée, qui aura été indiquée par l'usager sur un clavier alphabétique et dont la clé sera introduite dans un microprocesseur avec vérification visuelle sur un écran numérique ; cette clé sera analysée et recherchée sur un disque de mémoire d'où elle sera extraite, si elle est correcte.

   Il y aura ensuite visualisation par éclairage du ou des carreaux considérés avec leur numéro sur l'écran quadrillé, ces numéros permettant de sélectionner par un clavier l'accès à la fenêtre qui correspond au(x) plan(s) correspondant au(x) carreau(x) en question. Le ou les plans sont mis en place après la frappe du numéro du ou des carreaux sur le clavier du pupitre du distributeur de plans, ce qui met en marche le train de godets qui portent les plans, de manière à approcher le plan approprié de la fenêtre qui est ouverte.

  
Une fois obtenue la visualisation et la matérialisation de l'itinéraire et une fois localisées, grâce au(x) plan(s) des carreaux appropriés, les coordonnées urbaines de l'endroit où il faut se rendre, il ne reste plus qu'à localiser le point recherché sur le terrain ; pour ce faire, il est indispensable que figurent également au dos des plans les informations relatives aux moyens de transport en commun conduisant à proximité de l'endroit recherché, et que soient en outre indiqués les repères figurant sur les plaques de signalisation qui font partie du procédé et qui, une fois en place, que ce soit sur les bâtiments ou sur des poteaux, au coin des pâtés de maisons, permettent de repérer l'endroit où se trouve l'usager, ainsi que la direction qu'il faut prendre, selon les numéros croissants ou selon les numéros décroissants, pour trouver le point que l'on recherche.

  
En effet, le quadrillage du plan urbain nous a donné des carreaux dans lesquels se trouvent un certain nombre de rues et, par voie de conséquence, un certain nombre de croisements, raison pour laquelle le repère indiqué sur chaque plan sera commun à tout le carreau. De plus, chaque croisement comportera au moins huit plaques qui correspondront aux quatre directions qui sont déterminées par le croisement en question, avec les deux trottoirs, de gauche et de droite respectivement, correspondant à chaque direction. Sur ces plaques figureront, outre le numéro du plan, qui constitue le repère valable pour tout le carreau, un. autre numéro, qui sera le numéro de repérage de la plaque, ce qui permettra de suivre l'itinéraire en cherchant les directions correspondant au sens des numéros croissants ou à celui des numéros décroissants jusqu'à arriver à l'endroit recherché.

  
Ces plaques, très visibles, pourront être éclairées ou non, porter ou non le blason de la municipalité, ou tout autre type de signalisation relative ou non à la voie publique, et être pourvues d'un ou de plusieurs espaces publicitaires, à caractère général ou local. Comme nous l'avons déjà dit, ces plaques porteront le repère correspondant au carreau qui est matérialisé sur le plan, ainsi que celui du croisement où elles sont fixées, avec indication claire de la direction qu'il faut prendre, celle qui correspond aux numéros croissants ou celle qui correspond aux numéros décroissants, pour atteindre le point recherché selon l'itinéraire qui est indiqué.

  
Par conséquent, les plaques indicatrices destinées à permettre la localisation sur le terrain présenteront deux zones nettement différenciées : la partie supérieure, où figurera, en plus des repères et des indications portées conformément au procédé qui fait l'objet de la présente invention, la signalisation relative à la voie publique, qu'elle soit municipale ou particulière, et, dans la mesure du possible en dessous de cette partie, une autre partie qui sera constituée de deux ou de plusieurs petites plaques mobiles pouvant coulisser dans des guides transversaux. Ces petites plaques seront destinées à la publicité à caractère général ou local et elles pourront même, de ce fait, faciliter la localisation du point recherché d'après les indications du plan qui aura été fourni.

  
Une variante peut consister à utiliser des plaques portant le numéro de la maison sur laquelle elles sont apposées ou le numéro de la maison la plus proche s'il s'agit d'une plaque fixée sur un poteau. Elles pourront même ne porter aucun numéro aux effets de la localisation, sauf, naturellement, le numéro de code du carreau et celui de la plaque, ainsi que des flèches indiquant, d'une part, le sens décroissant des numéros pour le pâté de maisons contigu ou pour l'ensemble de la rue, et, d'autre part, le sens croissant des numéros pour le pâté de maisons en question ou pour l'ensemble de la rue ou de la place, ce qui permet d'atteindre la plaque du carrefour suivant et de localiser ainsi de proche en proche et de façon parfaitement logique le point dont on recherche les coordonnées sur le terrain.

  
Sur ces plaques, qu'elles soient apposées sur des maisons ou fixées sur des poteaux, il sera possible d'ajouter tout type de signalisation ou d'information, de publicité, de signalisation routière ou autres d'intérêt public et général et il sera possible de les éclairer ou non pour qu'elles puissent être visibles de nuit et de leur joindre un plan miniaturisé du carreau auquel elles appartiennent avec la représentation des rues, leur nom et leur numérotation pour faciliter l'identification par l'usager. 

  
Le plan ainsi ajouté correspond au plan du carreau qui est fourni par la machine du poste d'information, qui pourra également fournir un plan général de la ville subdivisé en carreaux, avec mention des rues, des quartiers, des places, etc., pour permettre une vision d'ensemble plus spécialisée et sur lequel figureront les localisations partielles pour permettre la recherche de l'itinéraire en direction du carreau déterminé, de façon que l'usager, s'oriente grâce au plan général et se dirige grâce au plan partiel quadrillé vers les plaques indicatrices qui, comme nous l'avons déjà dit, comportent un autre carreau sur lequel figurent des données terminales telles que la position réelle, la direction indiquée, le répertoire nominal des rues, qui pourra être disposé en plan ou enroulé.

   Comme nous l'avons déjà dit, la plaque en question pourra être apposée sur une façade ou fixée sur un poteau de façon à être parfaitement visible, compte tenu des entraves qu'apportent au niveau de la visibilité les arbres, les feux de croisement, les kiosques et autres constructions élevées.

  
Afin de mieux faire comprendre la portée et l'importance de cette invention, nous allons la décrire au moyen des dessins et des schémas qui sont joints au présent texte et qui constituent un exemple nullement limitatif.

  
La figure 1 représente une vue en perspective du poste d'information, où sont installés les éléments qui permettent de fournir les données de départ et les données programmées correspondant à des coordonnées théoriques. La figure 2 représente un schéma des éléments qui sont installés dans le poste d'information. La figure 3 représente une vue en coupe du classeur de plans du poste d'information avec le dispositif distributeur de plans, vu de face et en transparence partielle. La figure 4 montre un détail du mécanisme de distribution et de sélection des plans qui est mis en marche à la suite d'une entrée de données fournies par l'usager. La figure 5 montre un détail en perspective d'un coin de rue sur le terrain avec les plaques indicatrices, qui sont munies du repère approprié.

   La figure 6 montre un détail d'un plan quadrillé et signalisé permettant de découvrir les coordonnées réelles recherchées sur le terrain. La figure 7 montre un détail partiel d'une plaque de signalisation avec représentation des deux zones, sur laquelle on peut voir les guides permettant de fixer la ou les plaques de publicité générale ou locale. La figure 8 montre un coin de rue avec les plaques de signalisation dans une variante par rapport à la figure 5, les plaques étant fixées sur une façade. La figure 9 montre un poteau de coin de rue indiquant les deux itinéraires. On peut en profiter pour installer un panneau de signalisation, comme ici, ou tout autre indication relative à la voie publique.

  
En ce qui concerne les figures 1 à 4, on peut observer que le poste d'information de base, qui est désigné de façon générale par la référence 1, est constitué par une armoire qui présente dans sa partie supérieure 2 un clavier alphabétique et numérique 3, qui permet d'écrire l'adresse sur un petit écran de contrôle 4 et, en cas d'erreur, de l'effacer grâce à la touche d'effaçage 5. Cette partie supérieure est également équipée d'un écran 6, qui est quadrillé. La partie inférieure 7, qui a une forme de pupitre, est équipée d'un clavier 8 et de trappes ou fenêtres 9.

  
Comme on peut le voir sur la figure 2, le circuit du poste d'information est formé par un processeur central 10, qui est relié à une mémoire morte 11, à une mémoire active 12, au clavier 3, à une disquette 13 et au distributeur de cartes 14. Chacun de ces éléments étant alimenté en énergie par le générateur 15.

  
Sur la mémoire morte 11 est enregistré le programme de traitement de l'information et de gestion du clavier 3, de la disquette 13 et du distributeur de cartes 14.

  
Dans la mémoire active 12 sont stockées les données lues par la disquette 13 et la zone de mémoire du processeur.

  
La disquette 13 est la mémoire du répertoire des rues, c'est-à-dire qu'elle contient la liste complète des rues, des places, etc., de la ville.

  
Le processeur 10 est l'unité de traitement de l'information introduite par l'intermédiaire du clavier 3 et de celle qui est fournie par la disquette, avec exécution des ordres de commande du distributeur de plan
14 et de son clavier 8.

  
Le distributeur de plans (figures 3 et 4) est constitué d'une série de chaînes sans fin 16 actionnées par un moteur 17 par l'intermédiaire d'un système réducteur 18. Ces chaînes portent une série de godets 19, comme une noria, ces godets étant chargés de transporter les cartes.

  
Pour obtenir le plan théorique de l'itinéraire à suivre pour se rendre à un point donné de la ville, on fournit au processeur 10 l'information correspondante par l'intermédiaire du clavier 3. Le processeur 10 analyse l'information et la recherche dans la disquette 13. Il l'extrait et lit le numéro qui correspond sur le plan en éclairant le carreau correspondant sur l'écran 6. A ce carreau correspondra un numéro, de façon que, une fois qu'aura été enfoncée la touche correspondant à ce numéro sur le clavier 8 et une fois que le distributeur de plans de l'ordinateur aura reçu le signal correspondant, la noria correspondante se mette en marche et place le godet 19 correspondant au plan désiré en face de la fenêtre appropriée 9. Celle-ci s'ouvrira alors pour permettre l'accès au plan qui se trouve à l'intérieur.

  
Une fois identifié, recherché et obtenu le plan qui correspond à la zone du plan urbain qui contient les coordonnées recherchées, il est possible d'y trouver non seulement le numéro du carreau correspondant sur le terrain, mais aussi les repères qui sont propres à la zone et qui indiqueront la position et la direction du point qui doit être retrouvé sur le terrain. On y trouvera également des détails précisant quels sont les moyens de transport en commun qui permettent d'atteindre la zone du carreau, zone dans laquelle on trouvera les repères indicatifs grâce à l'examen des plaques de signalisation placées aux quatre coins définis par le croisement de deux rues et qui se suivent selon un certain ordre, comme on peut le voir sur le carreau qui est représenté sur la figure 6 et, à une plus grande échelle, sur le coin de rue en perspective de la figure 5.

   La plaque 20 (voir figure 7), éclairée ou non, est placée sur les côtés de l'angle formé par le croisement. Cette plaque, comme on peut le voir, est divisée en deux parties. La partie inférieure est pourvue d'un ensemble de guides parallèles 21 disposés transversalement par groupes de deux, l'un en face de l'autre, de façon à ce qu'il soit possible d'y glisser une petite plaque 22 adaptée aux dimensions des guides en question. Ces petites plaques pourront porter des messages publicitaires à caractère général ou se rapportant aux environs de la plaque elle-même, ce qui facilitera l'identification et la localisation.

   Pour sa part, la partie supérieure 23 sera réservée à la signalisation proprement dite, comprenant, par exemple, le blason de la Municipalité à laquelle appartient la rue, le nom de cette rue, le numéro de la maison à laquelle la plaque est fixée, une flèche indiquant le sens croissant des numéros et une autre le sens décroissant des numéros pour le pâté de maisons localisé. De plus, la plaque portera, de façon très visible les repères signalés sur le plan directeur, le carreau se voyant attribuer un numéro qui sera commun à toutes les plaques de coin de rue qui s'y trouvent et un autre repère situant le coin de rue par rapport à l'ensemble de la rue, ce qui permet de localiser une position par rapport au point dont on a les coordonnées sur le plan.

   Il est ensuite très simple de suivre, à partir du coin de rue considéré, la direction correspondant au sens croissant ou au sens décroissant des numéros, pour trouver facilement et de façon certaine l'adresse que l'on recherche depuis le début.

  
En ce qui concerne les figures 8 et 9, on y voit une variante de la plaque d'orientation, celle-ci pouvant être soit apposée sur une façade soit fixée en drapeau sur un poteau lui-même situé au coin de la rue. En ce qui concerne cette deuxième position, la plaque, désignée de façon générale par le numéro 20', présente deux zones de publicité 22' et 22"
(ou plus) avec leurs guides 21' disposés transversalement dans lesquels on glisse pour les fixer les petites plaques interchangeables 21', qui portent des messages publicitaires spéciaux à caractère général ou local, ainsi qu'une zone d'une surface un peu plus grande 23' sur laquelle figurent les données d'identification de la zone correspondant au plan du carreau qui a été remis au poste d'information, les données numériques se rapportant au numéro du carreau et à celui du croisement localisé,

   ainsi que les indications, sous forme de flèches, précisant, d'une part, la direction correspondant au sens des numéros croissants pour le pâté de maisons contigu ou pour l'ensemble de la rue et, d'autre part, la direction correspondant au sens décroissant des numéros pour le pâté de maisons en question ou pour l'ensemble de la rue ou de la place. On pourra ainsi atteindre la plaque de croisement suivante et ainsi, de proche en proche et de façon logique, localiser sur le terrain le point que l'on recherche.

   Sous cette plaque indicatrice, on fixe une autre plaque 24 sur laquelle est représenté le carreau qui correspond réellement à la zone, avec son numéro de repère et l'indication de l'endroit où l'on se trouve et qui pourra même être comparé au plan de carreau fourni par le poste d'information, qui sera en outre équipé d'un listing des rues ou d'un dispositif d'enroulement dudit listing, de façon à faciliter son maniement. Ce poste d'information pourra fournir un plan général de la ville subdivisé en carreaux pour faciliter l'orientation et le déplacement de l'usager.

  
Cette invention dont on vient de décrire l'essentiel peut présenter différentes variantes de détail, qui sont elles aussi protégées. C'est ainsi que les plaques indicatrices pourront avoir n'importe quelle taille et n'importe quelle valeur, que les supports destinés à la publicité pourront être de n'importe quel type, que la plaque pourra être éclairée ou non, qu'elle pourra porter ou non le numéro de la maison sur laquelle elle est fixée ou de la maison la plus proche, qu'elle pourra comporter toute information d'intérêt local, touristique ou relatif à la voie publique dont l'inclusion sera nécessaire pour des raisons de clarté, et, en tout état de cause, que le poteau indicateur et les plaques accrochées ou fixées pourront avoir n'importe quelles dimensions et qu'ils pourront être construits en n'importe quel matériau.

  
Les flèches directionnelles indiquent, d'une part, le sens croissant des numéros pour le pâté de maisons contigu ou pour l'ensemble de la rue et, d'autre part, le sens décroissant des numéros pour le pâté de maisons en question ou pour l'ensemble de la rue.

  
Compte tenu du fait que chaque coin de rue d'un croisement correspond à deux rues, chaque croisement devra comporter au moins huit plaques pour que le repérage et la signalisation puissent être assurés de façon complète, non seulement sur chaque tronçon du pâté de maison, mais aussi pour l'ensemble de la rue. On pourra ainsi se repérer facilement en arrivant à un croisement et prendre, sans qu'il y ait aucun doute, la bonne direction sans bloquer ou gêner le trafic. Il sera même possible de repérer la position de l'établissement dont la publicité figure sur les plaques en question.

  
A partir de ces éléments, il est facile de comprendre combien il est aisé de trouver une adresse, même en ne connaissant absolument pas la ville dans laquelle on se trouve ; il suffira de taper le nom de la rue et le numéro que l'on recherche, avec contrôle de la frappe, pour obtenir une visualisation et un repérage numérique des itinéraires d'approche. Il suffira de taper le numéro en question sur le clavier de l'armoire distributrice de plans. Celle-ci amènera, par n'importe quel système, de préférence par un système de transport par noria, le godet qui porte le plan dont on aura tapé le numéro devant une fenêtre qui s'ouvrira à la demande de l'usager, qui pourra alors extraire le plan portant l'itinéraire et les repères nécessaires, ainsi que des détails supplémentaires destinés à lui permettre d'atteindre et de localiser le point indiqué.

   Cela sera facile en suivant les repères spéciaux qui figureront sur les plaques de signalisation qui se trouveront à tous les coins de rue de la zone urbaine quadrillée et qui indiqueront le sens croissant et le sens décroissant des numéros, de façon qu'il soit possible de trouver le point cherché.

  
Cette invention pourra en outre présenter différentes variantes de détail, elles aussi protégées. C'est ainsi que l'on pourra utiliser n'importe quel type de dispositif électronique pour détecter les signaux et les comparer avec la mémoire pour trouver et visualiser les carreaux correspondant aux signaux introduits par l'usager, que l'on pourra avoir recours à n'importe quel moyen pour fournir le plan correspondant au carreau concerné en réponse à n'importe quelle impulsion extérieure, que les plans représentant les carreaux en question pourront avoir n'importe quelle taille et n'importe quelle forme et comporter n'importe quels détails, que l'on pourra employer n'importe quel repère de zone et de point pour les plaques de signalisation, qui pourront avoir n'importe quelle forme et n'importe quel aspect, et que l'on pourra, enfin,

   disposer de formes de publicité variées et génériques ou locales, qui pourront avoir n'importe quelle forme, n'importe quelle dimension et être réalisées dans n'importe quel matériau et dans n'importe quel format. 

REVENDICATIONS

  
1/ Procédé pour l'obtention de coordonnées urbaines et leur localisation sur le terrain, caractérisé par le fait qu'il consiste, en partant des données concrètes du point à localiser,
- à comparer ces données avec une information mémorisée repérant la position des rues par rapport à un quadrillage,
- à identifier le carreau du quadrillage contenant la zone urbaine où se trouve le point à localiser,
- à fournir un plan concret de la zone contenue dans le carreau avec un plan général situant le carreau dans le cadre du plan général, ce plan de la zone comprenant des données théoriques permettant la localisation de celle-ci grâce à des repères spéciaux,
- à placer sur le terrain lesdits repères grâce à des plaques de signalisation qui sont situées aux coins des rues et qui, outre les indications propres à la municipalité,

   indiquent le sens des numéros croissants et des numéros décroissants de chaque artère, et portent des messages publicitaires à caractère général ou local.

  
2/ Dispositif pour l'obtention de coordonnées urbaines, caractérisé par le fait qu'il comporte une console qui comprend un clavier alphabétique et numérique (3) muni d'un écran de contrôle (4) et d'une touche d'effaçage (5), un écran quadrillé (6) représentant un plan général, un processeur (10) avec une mémoire morte (11), à une mémoire active (12) et une disquette (13) affichant sur l'écran quadrillé (6) le carreau renfermant le point dont les coordonnées ont été introduites par le clavier alphabétique et numérique (3), et un distributeur de cartes (14) accessible depuis l'extérieur par des fenêtres (9) sélectionnées à partir d'un clavier (8) sur lequel on frappe le numéro du carreau affiché sur l'écran quadrillé (6).



  "Method and device for obtaining urban coordinates and their location" Method and device for obtaining urban coordinates and their location.

  
The present invention relates to obtaining the coordinates of an address or the position of a house in a street of a given city, the location of this address on the ground and the guidance in the direction of the latter.

  
We know how difficult it is to find our way in a foreign city that we don't know well and whose size is such that we feel lost just by entering it. Finding a known or sought-after address there and getting there is an almost insurmountable test for someone who has just arrived or who has little knowledge of the streets of the city in question, unless you continually ask passers-by for directions, which is nothing less than a pleasant prospect.

  
Thanks to the process which is the subject of the present invention, it is possible to locate any address with certainty, from any known or unknown location. In addition, we can, thanks to a graphic method based on a continuous and well-structured visualization, guide and identify in the field the point sought in a logical and very easy way.

  
In a synthetic way, we can say that this process rests on a fundamental base which consists in subdividing by grid the plan of the city to obtain partial plans from which the desired route can be determined. These partial plans can be selected by an electronic device, from a mobile filing cabinet. A bucket containing the plan (s) corresponding to the route in question will then appear in front of a window. In this or these plans will appear in particular the street sought, which will have been indicated by the user on an alphabetical keyboard and whose key will be entered in a microprocessor with visual verification on a digital screen; this key will be analyzed and searched for on a memory disk from where it will be extracted, if it is correct.

   There will then be viewing by lighting of the tile (s) considered with their number on the grid screen, these numbers making it possible to select by a keyboard the access to the window which corresponds to the plan (s) corresponding to (x) tile (x) in question. The plan (s) are put in place after the number of the tile (s) is typed on the keyboard of the desk of the plan distributor, which activates the train of buckets which carry the plans, so as to approach the appropriate plan of the window that is open.

  
Once the route has been visualized and materialized and once located, thanks to the appropriate tile plan (s), the urban coordinates of the place to go, all that remains is to locate the point sought on the ground; to do this, it is essential that also appear on the back of the plans the information relating to the means of public transport leading near the desired location, and that the markers appearing on the signs which are part of the process and which, once in place, whether on buildings or on poles, at the corner of city blocks, make it possible to identify the place where the user is, as well as the direction to take, according to the increasing numbers or according to the decreasing numbers, to find the point which one seeks.

  
Indeed, the grid of the urban plan gave us tiles in which there are a certain number of streets and, consequently, a certain number of crossings, reason for which the reference mark indicated on each plan will be common to all the tile . In addition, each crossing will have at least eight plates which will correspond to the four directions which are determined by the crossing in question, with the two sidewalks, on the left and on the right respectively, corresponding to each direction. On these plates will appear, in addition to the plan number, which constitutes the valid reference for the whole tile, a. another number, which will be the tracking number on the plate, which will make it possible to follow the route by looking for the directions corresponding to the direction of the increasing numbers or that of the decreasing numbers until arriving at the desired location.

  
These highly visible plaques may or may not be lit, bear the municipality's coat of arms or not, or any other type of signage relating or not to the public thoroughfare, and be provided with one or more advertising spaces, of a general nature or local. As we have already said, these plates will carry the mark corresponding to the tile which is materialized on the plan, as well as that of the crossing where they are fixed, with clear indication of the direction which it is necessary to take, that which corresponds to the numbers ascending or that corresponding to decreasing numbers, to reach the point sought according to the route which is indicated.

  
Consequently, the indication plates intended to allow the localization on the ground will present two clearly differentiated zones: the upper part, where will appear, in addition to the marks and indications carried in accordance with the process which is the subject of the present invention, the signaling relating to the public road, whether municipal or particular, and, as far as possible below this part, another part which will consist of two or more small movable plates which can slide in transverse guides. These small plates will be intended for general or local advertising and they may even, therefore, facilitate the location of the point sought according to the indications of the plan which will have been provided.

  
A variant may consist in using plates bearing the number of the house on which they are affixed or the number of the nearest house if it is a plate fixed to a pole. They may even bear no number for the effects of localization, except, of course, the code number of the tile and that of the plate, as well as arrows indicating, on the one hand, the decreasing direction of the numbers for the block contiguous or for the whole street, and, on the other hand, the increasing direction of the numbers for the block in question or for the whole of the street or the square, which makes it possible to reach the plate of the next crossroads and thus locate step by step and in a perfectly logical way the point whose coordinates are sought on the ground.

  
On these plates, whether affixed to houses or fixed to poles, it will be possible to add any type of signage or information, advertising, road signs or other public and general interest and it will be it is possible to illuminate them or not so that they can be visible at night and to attach to them a miniaturized plan of the pane to which they belong with the representation of the streets, their name and their numbering to facilitate identification by the user.

  
The plan thus added corresponds to the plan of the tile which is supplied by the machine of the information station, which can also provide a general plan of the city subdivided into tiles, with mention of the streets, districts, squares, etc., for allow a more specialized overview and on which the partial locations will appear to allow the search for the route in the direction of the determined pane, so that the user, orient himself thanks to the general plan and directs himself thanks to the partial plan squared towards the indication plates which, as we have already said, include another square on which appear terminal data such as the actual position, the direction indicated, the nominal street directory, which may be arranged in plan or rolled up.

   As we have already said, the plate in question can be affixed on a facade or fixed on a post so as to be perfectly visible, taking into account the obstacles which bring about in terms of visibility the trees, the low beams, kiosks and other high constructions.

  
In order to better understand the scope and importance of this invention, we will describe it by means of the drawings and diagrams which are attached to the present text and which constitute a non-limiting example.

  
FIG. 1 represents a perspective view of the information station, where the elements which make it possible to provide the initial data and the programmed data corresponding to theoretical coordinates are installed. FIG. 2 represents a diagram of the elements which are installed in the information station. FIG. 3 represents a sectional view of the plan binder of the information station with the plan distributor device, seen from the front and in partial transparency. FIG. 4 shows a detail of the plan distribution and selection mechanism which is activated following data input supplied by the user. Figure 5 shows a perspective detail of a street corner on the ground with the indicator plates, which are provided with the appropriate mark.

   Figure 6 shows a detail of a gridded and signposted plan to discover the real coordinates sought in the field. Figure 7 shows a partial detail of a sign with representation of the two areas, on which we can see the guides to fix the general or local advertising plate (s). Figure 8 shows a street corner with the sign plates in a variant with respect to Figure 5, the plates being fixed on a facade. Figure 9 shows a street corner post showing the two routes. We can take the opportunity to install a road sign, as here, or any other indication relating to the public road.

  
With regard to FIGS. 1 to 4, it can be observed that the basic information station, which is generally designated by the reference 1, is constituted by a cabinet which has in its upper part 2 an alphabetic and numeric keyboard 3, which makes it possible to write the address on a small control screen 4 and, in the event of an error, to erase it using the erase key 5. This upper part is also equipped with a screen 6, which is checkered. The lower part 7, which has the shape of a desk, is equipped with a keyboard 8 and hatches or windows 9.

  
As can be seen in FIG. 2, the information station circuit is formed by a central processor 10, which is connected to a read-only memory 11, to an active memory 12, to the keyboard 3, to a floppy disk 13 and to the card distributor 14. Each of these elements being supplied with energy by the generator 15.

  
The ROM 11 stores the information processing and keyboard 3, disk 13 and card dispenser 14 programs.

  
In the active memory 12 are stored the data read by the floppy disk 13 and the memory area of the processor.

  
Disk 13 is the memory of the street directory, that is to say it contains the complete list of streets, places, etc., of the city.

  
The processor 10 is the unit for processing the information entered via the keyboard 3 and that supplied by the diskette, with execution of the control commands of the plan distributor
14 and its keyboard 8.

  
The plan distributor (FIGS. 3 and 4) consists of a series of endless chains 16 actuated by a motor 17 via a reduction system 18. These chains carry a series of buckets 19, like a noria, these buckets being responsible for transporting the cards.

  
To obtain the theoretical plan of the route to follow to get to a given point in the city, the processor 10 is provided with the corresponding information by means of the keyboard 3. The processor 10 analyzes the information and searches it in the diskette 13. He extracts it and reads the number which corresponds on the plan by lighting up the corresponding square on the screen 6. To this square will correspond a number, so that, once the key corresponding to this number on the keyboard 8 and once the plan distributor of the computer has received the corresponding signal, the corresponding noria starts up and places the bucket 19 corresponding to the desired plan in front of the appropriate window 9. This it will then open to allow access to the plan which is inside.

  
Once identified, searched and obtained the plan which corresponds to the zone of the urban plan which contains the sought coordinates, it is possible to find there not only the number of the corresponding tile on the ground, but also the reference marks which are specific to the zone and which will indicate the position and the direction of the point which must be found on the ground. We will also find details there specifying which means of public transport allow us to reach the area of the square, area in which we will find indicative marks by examining the sign plates placed at the four corners defined by the crossing of two streets and which follow one another in a certain order, as can be seen on the tile which is represented in FIG. 6 and, on a larger scale, on the street corner in perspective in FIG. 5.

   The plate 20 (see FIG. 7), lit or not, is placed on the sides of the angle formed by the crossing. This plate, as we can see, is divided into two parts. The lower part is provided with a set of parallel guides 21 arranged transversely in groups of two, one opposite the other, so that it is possible to slide a small plate 22 adapted to the dimensions therein. guides in question. These small plaques may carry general advertising messages or messages relating to the surroundings of the plaque itself, which will facilitate identification and localization.

   For its part, the upper part 23 will be reserved for the actual signage, comprising, for example, the coat of arms of the Municipality to which the street belongs, the name of this street, the number of the house to which the plaque is attached, an arrow indicating the increasing direction of the numbers and another arrow the decreasing direction of the numbers for the localized block. In addition, the plaque will bear, in a very visible manner, the markers indicated on the master plan, the tile being assigned a number which will be common to all the street corner signs therein and another marker locating the corner of street in relation to the whole street, which makes it possible to locate a position in relation to the point whose coordinates are on the map.

   It is then very simple to follow, from the street corner considered, the direction corresponding to the increasing direction or to the decreasing direction of the numbers, to find easily and with certainty the address which one seeks from the beginning.

  
With regard to Figures 8 and 9, there is shown a variant of the orientation plate, which can either be affixed to a facade or fixed as a flag on a post itself located at the corner of the street. With regard to this second position, the plate, generally designated by the number 20 ', has two advertising zones 22' and 22 "
(or more) with their guides 21 'arranged transversely in which one slides to fix them the small interchangeable plates 21', which carry special general or local advertising messages, as well as an area with a slightly larger surface 23 'on which appear the identification data of the zone corresponding to the plane of the tile which has been handed over to the information station, the digital data relating to the number of the tile and that of the localized crossing,

   as well as the indications, in the form of arrows, specifying, on the one hand, the direction corresponding to the direction of the increasing numbers for the adjacent block or for the whole of the street and, on the other hand, the direction corresponding to the decreasing sense of numbers for the block in question or for the entire street or square. We will be able to reach the next crossing plate and thus, step by step and logically, locate the point on the ground that we are looking for.

   Under this indicator plate, another plate 24 is fixed on which is represented the tile which really corresponds to the zone, with its reference number and the indication of the place where one is and which can even be compared to the floor plan provided by the information station, which will also be equipped with a street listing or a winding device for said listing, so as to facilitate its handling. This information station will be able to provide a general plan of the city subdivided into tiles to facilitate the orientation and movement of the user.

  
This invention, the essentials of which have just been described, may have different variants of detail, which are also protected. This is how the sign plates can be of any size and value, whether the advertising media can be of any type, whether the sign can be lit or not, whether it may or may not bear the number of the house on which it is fixed or of the nearest house, that it may include any information of local, tourist or public highway interest whose inclusion will be necessary for reasons for clarity, and, in any event, that the signpost and the hanging or fixed plates may be of any size and that they may be constructed of any material.

  
The directional arrows indicate, on the one hand, the increasing direction of the numbers for the adjacent block or for the whole street and, on the other hand, the decreasing direction of the numbers for the block in question or for the whole street.

  
Given the fact that each corner of a crossing corresponds to two streets, each crossing must have at least eight signs so that tracking and signaling can be ensured completely, not only on each section of the block, but also for the whole street. We can thus easily find our way when arriving at a crossroads and take, without any doubt, the right direction without blocking or obstructing traffic. It will even be possible to locate the position of the establishment whose advertising appears on the plates in question.

  
From these elements, it is easy to understand how easy it is to find an address, even if you have absolutely no knowledge of the city in which you are; just type the name of the street and the number you are looking for, with keystroke control, to obtain a visualization and digital location of the approach routes. Simply type the number in question on the keyboard of the plan distribution cabinet. This one will bring, by any system, preferably by a system of transport by noria, the bucket which carries the plan whose number will have been typed in front of a window which will open at the request of the user, who will then be able to extract the plan carrying the route and the necessary landmarks, as well as additional details intended to enable it to reach and locate the point indicated.

   This will be easy by following the special markings which will appear on the road signs which will be found at all street corners of the urban grid area and which will indicate the ascending and descending directions of the numbers, so that it is possible to find the point sought.

  
This invention may also present different variants of detail, which are also protected. This is how we can use any type of electronic device to detect signals and compare them with memory to find and view the tiles corresponding to the signals entered by the user, which we can use any means to provide the plane corresponding to the tile concerned in response to any outside impulse, that the plans representing the tiles in question may be of any size and shape and be of any what details, that we can use any zone and point mark for the signs, which can have any shape and any aspect, and that we can, finally,

   have various forms of advertising, generic or local, which can have any shape, any size and be produced in any material and in any format.

CLAIMS

  
1 / Process for obtaining urban coordinates and their location on the ground, characterized in that it consists, starting from concrete data of the point to be located,
- compare this data with stored information identifying the position of the streets in relation to a grid,
- identify the grid square containing the urban area where the point to be located is located,
- to provide a concrete plan of the area contained in the pane with a general plan locating the pane within the framework of the general plan, this plan of the area comprising theoretical data allowing the location thereof by means of special markers,
- place the said landmarks on the ground by means of road signs which are located at street corners and which, in addition to the indications specific to the municipality,

   indicate the direction of the ascending and descending numbers of each artery, and carry general or local advertising messages.

  
2 / Device for obtaining urban coordinates, characterized by the fact that it includes a console which includes an alphabetic and numeric keyboard (3) provided with a control screen (4) and with an erasing key ( 5), a grid screen (6) representing a general plan, a processor (10) with a read only memory (11), with an active memory (12) and a floppy disk (13) displaying on the grid screen (6) the tile containing the point whose coordinates have been entered by the alphabetic and numeric keyboard (3), and a card distributor (14) accessible from the outside by windows (9) selected from a keyboard (8) on which one strikes the number of the tile displayed on the grid screen (6).


    

Claims (1)

3/ Dispositif selon la revendication 2, caractérisé par le fait que le distributeur de cartes (14) comporte une série de chaînes sans fin (16) pourvues de godets (19) comme une noria des moteurs correspondants (17), pilotés par le processeur (10) pour que le godet correspondant au carreau voulu de la carte s'arrête devant la fenêtre (9) sélectionnée à partir du clavier (8) du distributeur de cartes (14) au moyen du numéro de carreau affiché sur l'écran quadrillé (6). 4/ Dispositif selon la revendication 2, caractérisé en ce qu'il comporte des plaques de signalisation (20, 20') placées sur le terrain portant les repères du carreau dans lequel elles se situent. 3 / Device according to claim 2, characterized in that the card dispenser (14) comprises a series of endless chains (16) provided with buckets (19) like a noria of the corresponding motors (17), controlled by the processor (10) so that the bucket corresponding to the desired tile of the card stops in front of the window (9) selected from the keyboard (8) of the card dispenser (14) by means of the tile number displayed on the grid screen (6). 4 / Device according to claim 2, characterized in that it comprises signaling plates (20, 20 ') placed on the ground carrying the marks of the tile in which they are located. 5/ Dispositif selon la revendication 3, caractérisé par le fait que les plaques de signalisation (20) sont pourvues sur une de leurs parties, que ce soit la partie inférieure ou la partie supérieure, de zones équipées de guides transversaux (21) qui permettent de faire coulisser des plaques (22) destinées à la publicité, avec de plus, une surface plus importante servant à l'orientation. 5 / Device according to claim 3, characterized in that the signaling plates (20) are provided on one of their parts, either the lower part or the upper part, with zones equipped with transverse guides (21) which allow sliding plates (22) intended for advertising, with, in addition, a larger surface serving for orientation. 6/ Dispositif selon la revendication 5, caractérisé par le fait que la surface servant à l'orientation se divise en deux parties, l'une (23) qui est consacrée aux données d'identification de la zone en relation avec le plan dans lequel figure la zone, avec possibilité d'indiquer le sens croissant et le sens décroissant des numéros pour le pâté de maisons contigu ou pour l'ensemble de la rue, et l'autre (24) qui est consacrée à une représentation du carreau auquel correspond l'indicatif de la zone. 7/ Procédé et dispositif pour l'obtention de coordonnées urbaines et leur localisation, substantiellement tels que décrits précédemment et illustrés aux dessins annexés. 6 / Apparatus according to claim 5, characterized in that the surface used for orientation is divided into two parts, one (23) which is dedicated to the identification data of the area in relation to the plane in which the area is shown, with the possibility of indicating the ascending and descending directions of the numbers for the adjacent block or for the entire street, and the other (24) which is devoted to a representation of the tile to which corresponds the area code. 7 / Method and device for obtaining urban coordinates and their location, substantially as described above and illustrated in the accompanying drawings.
BE2/60045A 1982-03-10 1983-03-09 METHOD AND DEVICE FOR OBTAINING URBAN COORDINATES AND LOCATING THEM BE896108A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
ES510299A ES510299A0 (en) 1982-03-10 1982-03-10 "PROCEDURE, WITH ITS DEVELOPING DEVICE, FOR OBTAINING URBAN COORDINATES AND THEIR IDENTIFICATION ON THE LAND".

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE896108A true BE896108A (en) 1983-07-01

Family

ID=8483805

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE2/60045A BE896108A (en) 1982-03-10 1983-03-09 METHOD AND DEVICE FOR OBTAINING URBAN COORDINATES AND LOCATING THEM

Country Status (5)

Country Link
JP (1) JPS58217985A (en)
BE (1) BE896108A (en)
ES (1) ES510299A0 (en)
PT (1) PT76317B (en)
ZA (1) ZA831616B (en)

Families Citing this family (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
ES2088757B1 (en) * 1992-04-02 1997-07-01 Alvarez Landete Emilio IMPROVEMENTS INTRODUCED IN PUBLIC INFORMATION CABINS, BY COMPUTERIZED MAP READER.

Also Published As

Publication number Publication date
PT76317A (en) 1983-04-01
ES8206058A1 (en) 1982-08-16
PT76317B (en) 1986-01-13
ZA831616B (en) 1983-11-30
JPS58217985A (en) 1983-12-19
ES510299A0 (en) 1982-08-16

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH650607A5 (en) DEVICE FOR OBTAINING URBAN COORDINATES.
EP0169954B2 (en) Electronic information and navigation system for traffic
EP1612707B1 (en) Method of collecting information for a geographic database for use with a navigation system
EP0766217B1 (en) Information displaying device and method
EP2843369B1 (en) Method of operating a navigation system using images
Ciepłuch et al. Comparison of the accuracy of OpenStreetMap for Ireland with Google Maps and Bing Maps
CN107810386A (en) Mapping application with public transport pattern
FR2694392A1 (en) Method of assisting navigation
WO2007008809A2 (en) Visually-oriented driving directions in digital mapping system
CN102003964A (en) Method of operating a navigation system to provide route guidance
CN102003965A (en) Method of operating a navigation system to provide route guidance
WO2006042688A2 (en) Method of establishing neighbouring points for a digital road network system
GB2424730A (en) Storage of road side images and retrieval through a map interface
CN105806349A (en) True three-dimensional navigation steering induction method and steering induction navigation device
BE896108A (en) METHOD AND DEVICE FOR OBTAINING URBAN COORDINATES AND LOCATING THEM
CN102235868A (en) Method of operating a navigation system to provide route guidance
JP3508132B2 (en) Navigation device and navigation method
JP3849454B2 (en) Navigation device and navigation method
JP2017058576A (en) Information processing apparatus, method, and program
WO2013038265A1 (en) Navigation method and system with route in successive windows
JP2002014612A (en) Map display device and map display method

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Owner name: ESPARZA NATIVIDAD GENE

Effective date: 19900331