BE1016223A3 - Dental prosthesis. - Google Patents

Dental prosthesis. Download PDF

Info

Publication number
BE1016223A3
BE1016223A3 BE2004/0488A BE200400488A BE1016223A3 BE 1016223 A3 BE1016223 A3 BE 1016223A3 BE 2004/0488 A BE2004/0488 A BE 2004/0488A BE 200400488 A BE200400488 A BE 200400488A BE 1016223 A3 BE1016223 A3 BE 1016223A3
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
prosthesis
memory
zone
wafer
chip
Prior art date
Application number
BE2004/0488A
Other languages
French (fr)
Original Assignee
Tondowski Edward
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Tondowski Edward filed Critical Tondowski Edward
Priority to BE2004/0488A priority Critical patent/BE1016223A3/en
Priority to PCT/BE2005/000142 priority patent/WO2006037193A1/en
Application granted granted Critical
Publication of BE1016223A3 publication Critical patent/BE1016223A3/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C13/00Dental prostheses; Making same
    • A61C13/0003Making bridge-work, inlays, implants or the like
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C7/00Orthodontics, i.e. obtaining or maintaining the desired position of teeth, e.g. by straightening, evening, regulating, separating, or by correcting malocclusions

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Oral & Maxillofacial Surgery (AREA)
  • Dentistry (AREA)
  • Epidemiology (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Prostheses (AREA)

Abstract

Procédé de fabrication d'une prothèse comprenant au moins les étapes suivantes: sélection d'une plaquette (1) portant une série de dents (2A,2B,2C,2D,2E,2F) et une puce (3) comprotant au moins une mémoire (4) détermination de paramètres liés à la bouche, fabrication d'une prothèse, dans lequel on insère la puce dans la prothèse, dans lequel on enregistre dans la première zone de mémoire A) au moins une donnée de la prothèse, et dans lequel on enregistre dans la deuxième zone de mémoire (4B) au moins une donnée caractérisant le patient.A method of manufacturing a prosthesis comprising at least the following steps: selecting a wafer (1) carrying a series of teeth (2A, 2B, 2C, 2D, 2E, 2F) and a chip (3) which compresses at least one memory (4) determination of parameters related to the mouth, manufacture of a prosthesis, in which the chip is inserted into the prosthesis, in which at least one datum of the prosthesis is recorded in the first memory area, and which is stored in the second memory area (4B) at least one data characterizing the patient.

Description

       

  Prothèse dentaire
La présente invention a pour objet un procédé de fabrication d'une prothèse, partie de celle-ci ou appareil dentaire, caractérisé par la présence d'une puce d'identification contenant en outre des données relatives au patients.
L'utilisation d'implants dentaires à des fins d'identification est connu par exemple par le document US5873724 qui enseigne le placement de codes dans une enveloppe de protection placée dans une cavité d'une dent saine. Ce document ne décrit pas un procédé de fabrication d'une prothèse permettant un contrôle de qualité ou une traçabilité.
Le document US4557693 décrit une méthode pour appliquer un support fin sur une dent, ledit support portant des données d'identification.

   Ce document n'enseigne pas un procédé de fabrication de prothèse.
Par le document US5037301, on connaît une méthode permettant l'identification de dents, dans laquelle des informations sont accessibles via une puce.
Enfin par le document FR2805149, on connaît un procédé de marquage de prothèses, implants dentaires à des fins de traçabilité. Dans ce procédé, lors d'une étape préalable, une étiquette électronique associée à une bobine est programmée pour stocker diverses informations, telles que date de mise en place, nom du patient, nom du praticien, nom du fabricant de la prothèse ou implant, nature, couleur, composition, schéma dentaire. Cette étiquette une fois programmée est mise en place et fixée. Il est ensuite possible ultérieurement de lire à distance l'information contenue dans l'étiquette.

   L'étiquette est une puce dont la mémoire est de préférence morte. Un tel procédé, sil permet une traçabilité une fois la fin de réalisation de la prothèse, ne permet pas une traçabilité depuis le site de fabrication des dents, ni une traçabilité de l'étiquette électronique, permettant d'identifier
La présente invention a pour objet un procédé de fabrication d'une prothèse ou d'un appareil dentaire permettant une traçabilité accrue, la puce comportant dès le départ des informations relatives aux dents utilisées, ainsi qu'à la plaquette portant lesdites dents.
Selon l'invention, le procédé de fabrication d'une prothèse dentaire ou d'une partie de celle-ci ou d'un appareil dentaire pour un patient, comprend au moins les étapes suivantes :

  
sélection d'une plaquette (1) portant une série de dents (2A,2B,2C,2D,2E,2F) ou d'un appareil présentant des caractéristiques particulières, ladite plaquette
(1) ou une dent (2 A) ou appareil portant ou étant associée à une puce (3) comportant au moins une mémoire ou série de mémoires (4) au moins partiellement enregistrable, ladite mémoire série (4) comportant au moins une première zone ou mémoire (4A) contenant des caractéristiques de l'appareil ou de chacune des dents de la plaquette, et au moins une deuxième zone ou mémoire (4B) apte à être enregistrée, - détermination de paramètres liés à la bouche ou partie de la bouche du patient pour la réalisation d'une prothèse ou partie de prothèse ou pour la réalisation ou l'adaptation d'un appareil dentaire, - fabrication d'une prothèse ou partie de prothèse au moyen d'au moins certaines dents (2A,2B,2C,

  2D,2E,2F) de la plaquette (1) ou fabrication ou adaptation de l'appareil dentaire, dans lequel on insère ou attache la puce dans la prothèse, partie de prothèse ou à appareil dentaire ou à une dent, lors de la fabrication ou adaptation de la prothèse, partie de prothèse ou appareil, ou après la fabrication de la prothèse, partie de prothèse ou appareil, dans lequel on enregistre dans la première zone ou mémoire (4 A) au moins une ou des données relatives à la prothèse, partie de prothèse ou appareil dentaire et/ou aux paramètres de la bouche ou aptes à définir ou caractériser la prothèse, partie de prothèse, appareil et/ou la bouche (par exemple un code permettant de retrouver une liste de caractéristiques ou de paramètres dans une banque de données), et dans lequel on enregistre dans la deuxième zone ou mémoire (4B)

   au moins une ou des données caractérisant ou aptes à caractériser le patient.
De façon avantageuse, la puce (3) comporte au moins un moyen d'authentification (14,15) contrôlant la mémorisation de données dans une zone ou mémoire de la puce, ladite zone étant apte à contenir une ou des données relatives à la prothèse, partie de prothèse, appareil dentaire et/ou aux paramètres de la bouche ou aptes à définir la prothèse, partie de prothèse, appareil dentaire ou la bouche du patient et/ou au moins une ou des données caractérisant ou aptes à caractériser le patient.
De préférence, la zone ou mémoire accessible ou qui peut être écrite après contrôle d'authentification est au moins partiellement lisible par un appareil approprié.
Selon une particularité,

   un code d'authentification pour permettre la mémorisation de données sur la puce est indiqué sur la plaquette portant les dents ou est associé à cette plaquette. Ce code d'authentification peut être un nombre de 8 à 10 chiffres, une combinaison de lettres et/ou de chiffres, un code barre.
Selon un détail avantageux, la puce comprend une mémoire (4) ou une série de mémoires présentant :

  
- une première zone ou mémoire (4 A) apte à contenir une ou des données relatives à la prothèse, partie de prothèse, appareil dentaire et/ou aux paramètres de la bouche ou aptes à définir la prothèse, partie de prothèse, appareil ou la bouche, la ou les données de cette zone ou mémoire (4A) étant mémorisées après un contrôle d'un moyen d'authentification ou une étape d'authentification, et une deuxième zone ou mémoire (4B) apte à contenir des informations postérieures au placement de la prothèse, partie de prothèse ou appareil sur le patient, ces informations étant mémorisées dans cette deuxième zone ou mémoire après contrôle d'un deuxième moyen d'authentification ou après une deuxième étape d'authentification distinct du premier moyen d'authentification ou de la première étape d'authentification.
Selon une caractéristique avantageuse,

   la puce est conformée pour permettre grâce à un dispositif approprié, l'enregistrement dans une première zone ou mémoire au moins une ou des données relatives à la prothèse, partie de prothèse, appareil dentaire et/ou aux paramètres de la bouche ou aptes à définir la prothèse, partie de prothèse, appareil dentaire et/ou la bouche.
Par exemple, la plaquette porte ou est associé à un élément d'identification ou d'authentification ou code permettant au dispositif approprié un enregistrement de données, éventuellement après interrogation d'une banque de données centrale.
Selon un détail d'une forme de réalisation, la puce comporte un code d'identification de la plaquette, ce code d'identification est dans une troisième zone ou mémoire qui ne peut être que lue.

   Ceci permet de retracer la plaquette et donc les dents présentes sur celle-ci, par exemple via interrogation d'une banque de données centrale, banque de données établie par exemple chez le fabriquant de plaquettes ou supports munis de dents.
Avantageusement, le code d'identification de la plaquette est attribué lors du placement des dents sur la plaquette ou préalablement au placement des dents sur la plaquette ou lors du placement de la puce sur l'appareil ou après le placement de la puce sur l'appareil ou lors de l'association de la puce sur l'appareil ou après cette association, en particulier après un contrôle de qualité.
Par exemple, la puce est du type radio fréquence identification (RFID).

   Par exemple, la clef d'accès ou le moyen de contrôle est choisi parmi une onde radio, une onde d'authentification, une modulation de l'amplitude, de la phase ou de la fréquence d'une onde radio, en particulier d'une combinaison de ceux-ci. L'invention a également pour objet un procédé de préparation d'une plaquette portant des dents pour la préparation d'une prothèse suivant un procédé selon l'une quelconque des revendications précédentes, dans lequel on place de manière amovible sur la plaquette une série de dents aptes à former une prothèse ou partie de prothèse ou appareil dentaire pour un patient, caractérisé en ce qu'on associe chaque plaquette (1) à une puce comprenant une mémoire ou une série de mémoires (4) présentant :

  
- une première zone ou mémoire (4A) apte à contenir une ou des données relatives à la prothèse, partie de prothèse ou appareil dentaire et/ou aux paramètres de la bouche ou aptes à définir la prothèse, partie de prothèse, appareil et/ou la bouche, la ou les données de cette première zone ou mémoire étant mémorisées via une première clef d'accès ou un premier système d'authentification ou étape d'authentification, - une deuxième zone ou mémoire (4B) apte à contenir des informations postérieures au placement de la prothèse, partie de prothèse, appareil dentaire sur le patient, ces informations étant mémorisées dans cette deuxième zone ou mémoire via une deuxième clef d'accès ou un deuxième système d'authentification ou une deuxième étape d'authentification distinct de la première clef,

   du premier système d'authentification ou de la première étape d'authentification, et une troisième zone ou mémoire (4C) contenant un code d'identification de la plaquette, cette troisième zone ou mémoire n'étant que lisible. On mémorise dans une mémoire centrale le code d'identification de la plaquette et au moins un paramètre apte à identifier les dents présentes sur la plaquette.
Un autre objet de l'invention est un procédé de préparation d'une plaquette portant des dents pour la préparation d'une prothèse, partie de prothèse ou appareil dentaire, dans lequel on place de manière amovible sur la plaquette une série de dents aptes à former une prothèse ou partie de prothèse ou appareil dentaire pour un patient,

   caractérisé en ce qu'on encode dans une mémoire centrale d'un ordinateur lié à la production un code d'identification de la plaquette à préparer et au moins un paramètre apte à identifier les dents à placer sur la plaquette à préparer, on utilise à une puce comprenant une mémoire ou série de mémoires (4) présentant au moins:

   - une première zone ou mémoire (4A) apte à contenir une ou des données relatives à la prothèse, partie de prothèse, appareil dentaire et/ou aux paramètres de la bouche ou aptes à définir la prothèse, partie de prothèse, appareil dentaire et/ou la bouche, la ou les données de cette première zone ou mémoire étant mémorisées via une première clef d'accès ou après un premier contrôle d'authentification ou après une première étape d'authentification, une deuxième zone ou mémoire (4B) apte à contenir des informations postérieures au placement de la prothèse, partie de prothèse ou appareil dentaire sur le patient, ces informations étant mémorisées dans cette deuxième zone ou mémoire via une deuxième clef d'accès ou après un deuxième contrôle d'authentification ou une deuxième étape d'authentification distincte de la première clef d'accès,

   du premier contrôle d'authentification ou de la première étape d'authentification, et - une troisième zone ou mémoire (4C) apte à contenir un code d'identification de la plaquette, cette troisième zone ou mémoire n'étant que lisible avantageusement après une étape d'authentification, et on encode dans la troisième zone ou mémoire de la puce au moins le code d'identification de la plaquette, ledit encodage se faisant avant ou pendant ou après le placement des dents sur la plaquette et/ou avant ou pendant ou après le placement de la puce sur la plaquette ou sur un élément associé à la plaquette.
Avantageusement le code d'identification de la plaquette n'est mémorisé qu'après le placement des dents sur la plaquette et un contrôle de qualité de la plaquette.

   En cas de non conformité à la qualité requise, la puce ne sera pas encodée avec le code d'identification, de sorte que même hors du site de production, il sera toujours possible de détecter la non conformité d'une plaquette. L'invention a encore pour objet une prothèse dentaire, partie de prothèse ou appareil dentaire, cette prothèse, partie de prothèse ou appareil portant au moins une puce, ladite puce comprenant au moins une mémoire ou série de mémoires (4) présentant :

  
une première zone ou mémoire (4A) apte à contenir une ou des données relatives à la prothèse, partie de prothèse, appareil dentaire et/ou aux paramètres de la bouche ou aptes à définir la prothèse, partie de prothèse, appareil dentaire et/ou la bouche, la ou les données de cette première zone ou mémoire étant mémorisées via une première clef d'accès ou après un premier contrôle d'authentification ou après une première étape d'authentification, une deuxième zone ou mémoire (4B) apte à contenir des informations postérieures au placement de la prothèse, partie de prothèse ou appareil dentaire sur le patient, ces informations étant mémorisées dans cette deuxième zone ou mémoire via une deuxième clef d'accès ou après un deuxième contrôle d'authentification ou une deuxième étape d'authentification distincte de la première clef d'accès,

   du premier contrôle d'authentification ou de la première étape d'authentification, et - une troisième zone ou mémoire (4C) apte à contenir un code d'identification de la plaquette ou de l'appareil, cette zone n'étant que lisible avantageusement après une étape d'authentification.
Avantageusement, la puce est du type radio fréquence identification (RFID).
L'invention a enfin pour objet un procédé pour réaliser une copie d'une prothèse, partie de prothèse ou d'un appareil selon l'invention, cette prothèse ou appareil appartenant à un patient déterminé, dans lequel on lit les données de la première zone ou mémoire de la puce ou dans lequel on retrouve les données de la première zone ou mémoire dans une banque de données centrale,

   - dans lequel on détermine au moyen des données de la première zone ou mémoire les dents nécessaires à la réalisation de la prothèse, partie de celle-ci ou appareil dentaire, dans lequel on commande les dents nécessaires à la réalisation de la prothèse, partie de prothèse, ou appareil ou l'appareil,
- dans lequel on réceptionne un appareil dentaire ou une plaquette portant des dents nécessaires à la réalisation de la prothèse, partie de prothèse ou appareil dentaire, ledit appareil ou plaquette portant ou étant associé à une puce du type décrit ci-avant, - dans lequel on réalise ou adapte une prothèse, partie de prothèse ou un appareil dentaire selon l'invention.
Avantageusement, on enregistre les données de la deuxième zone ou mémoire de la puce de la prothèse, partie de prothèse ou appareil à copier sur la puce de la prothèse,

   partie de prothèse ou appareil recopié, avant, pendant ou après sa réalisation ou son adaptation
De préférence, on efface les données de la première zone et de la deuxième zone de la puce de la prothèse ou appareil à recopier, après leur transfert au moins partiel sur la puce de la prothèse, partie de prothèse ou appareil recopié.
Des particularités et détails de l'invention ressortiront de la description détaillée suivante dans laquelle il est fait référence aux dessins ci-annexés relatifs à une forme de réalisation préférée.
La figure 1 est une vue schématique d'une plaquette portant des dents utilisées pour réaliser une prothèse ou partie de prothèse,
La figure 2 est une vue schématique à plus grande échelle d'une puce,
La figure 3 montre schématiquement les différentes étapes de réalisation de la prothèse ou partie de celle-ci.

   La figure 1 montre une plaquette 1 portant six dents 2A,2B,2C,2D,2E,2F. Les dents sont attachées à la plaquette de manière amovible, par exemple grâce à un point thermofusible, par exemple grâce à une colle  hotmelt . Une puce 3 est également attachée de manière amovible sur la plaquette 1.

   La plaquette 1 comporte également un code d'identification 10, par exemple sous la forme d'un code barre.
La puce présente une mémoire ou moyen de mémorisation 4 (la mémoire 4 peut être constituée de mémoires indépendantes) comportant trois zones distinctes formant des mémoires indépendantes, à savoir :
une première zone 4A du type  read and write  (lisible et inscriptible) destinée à mémoriser les données relatives aux dents utilisées pour la prothèse ou partie de prothèse, cette zone est préencodée lors de la fabrication de la plaquette avec les dents 2A,2B,2C,2D,2E,2F. Ces données sont par exemple couleur ou teinte de chacune des dents, grandeur des dents, type (incisive, canine, molaire, etc.), type d'arrondi de la face supérieure, etc.

   Cette zone est également adaptée pour contenir une ou des informations quant à la forme de la prothèse ou partie de prothèse et quant à la morphologie de la bouche du patient. une deuxième zone 4B du type  read and write  (lisible et inscriptible) destinée à mémoriser une ou des données relatives au patient au moins postérieures à la mise en place de la prothèse ou partie de prothèse. Ces données concernent par exemple les visites effectuées par le patient chez le dentiste (dates, interventions, type, etc.)
- une troisième zone 4C contenant un code d'identification.
La puce 3 comporte en outre : un coupleur 11 pour recevoir des informations ou pour transmettre des informations, ainsi que pour fournir l'énergie de fonctionnement de la puce 3 ; un système de traitement 12 des informations ; un régulateur de tension 13.

   Le système de traitement 12 comporte trois circuits d'authentification, le premier 14 contrôlant l'accès à la mémoire 4A pour introduire ou modifier des données de la mémoire 4 A, le second circuit 15 contrôlant l'accès à la mémoire 4B pour introduire ou modifier des données de la mémoire 4B, et le troisième 16 contrôlant la seule lecture des données des mémoires 4A,4B et 4C.
La lecture ou l'introduction de données se fait grâce à un dispositif approprié 21 comprenant une tête 22 de couplage adapté pour transmettre des ondes radio réceptionnées par le coupleur 11.
Trois dispositifs particulier 21 seront disponibles :

   un premier pour le prothésiste n'ayant lors accès qu'à la mémoire 4A et à la mémoire 4C, un second pour le docteur n'ayant alors accès qu'à la mémoire 4B et à la mémoire 4C, et un troisième pour permettre uniquement l'accès  lecture  à la mémoire 4C. le premier et deuxième dispositifs sont du type permettant à la fois de recevoir des informations que de donner des informations. Chaque dispositif comporte un moyen d'authentification distinct. Au cas où un seul dispositif est utilisé, un code d'authentification sera requis pour avoir accès à l'une ou l'autre mémoire.
Le ou les dispositifs sont avantageusement reliés (liaison par fil ou sans fil) à un ordinateur permettant le traitement, voire un décodage, des informations reçues, et/ou le codage des données à transmettre.

   Cet ordinateur est avantageusement connecté par réseau internet à une banque de données centrale apte pour obtenir un code d'authentification permettant d'avoir accès à une mémoire ou à une autre.
La figure 3 est un schéma bloc représentant les différentes étapes du procédé suivant l'invention.
Dans un site de production de dents ou d'assemblage, des dents 2A, etc. sont placées sur une plaquette 1. Une puce 3 est ensuite attachée sur la plaquette. La puce 3 est prémémorisée de manière à ce que la mémoire 4A contiennent des caractéristiques des dents de la plaquette 1, et de manière à ce qu'un code d'identification soit encode dans la mémoire permanente 4C. Les données de la mémoire 4A et le code d'identification sont encodés dans une banque de données.

   Cette banque de données sert de contrôle de qualité et de moyen de traçabilité de la plaquette et des dents lors de leur fabrication.
L'introduction d'un code d'identification particulier dans la mémoire 4C de la puce est réalisée après une étape de contrôle de la plaquette assemblée avec les dents.
La banque de données centrale comporte également pour chaque plaquette le code d'authentification pour écrire sur/lire la mémoire 4 A, le code d'authentification pour écrire sur/lire la mémoire 4B, et le code d'authentification pour lire la mémoire 4C.
Une étiquette avec le code d'identification est éditée et apposée sur la plaquette.
Une plaquette identifiée est ainsi obtenu (identification visuelle).
La banque de données est sécurisée,

   de sorte que l'accès aux codes d'authentification n'est accessible que via un code ou mot de passe identifiant le prothésiste ayant commandé une plaquette déterminée ou via un code ou mot de passe attribué à un médecin, un dentiste, etc.
Le praticien, à savoir le dentiste et/ou le denturologue et/ou le prothésiste, examine un patient (examen) pour déterminer le type de dents (couleur, grandeur, etc.) nécessaires à la réalisation de la prothèse. Le praticien choisit éventuellement dans un catalogue, éventuellement accessible par internet, la série de dents conseillée par la société productrice.

   Il commande à la société productrice des plaquettes une plaquette portant les dents requises.
Le praticien, dentiste, denturologue ou prothésiste établit des paramètres de la bouche du patient et de la prothèse, avantageusement après avoir réalisé une préprothèse. Via internet, après identification auprès de la banque de données et encodage du code d'identification de la plaquette réceptionnée, il reçoit le code d'authentification attribuée à la plaquette réceptionnée et nécessaire pour enregistrer ou modifier des données sur la première mémoire 4A de la puce 3 attachée à cette plaquette.

   Il introduit ainsi des données relatives aux dents utilisées (par exemple si certaines dents de la plaquette ne sont pas utilisées, les informations relatives à ces dents non utilisée seront enlevées de la mémoire, si une ou des dents d'une autre plaquette sont utilisées, les données relatives à ces dents (par exemple provenance, plaquette, etc.) seront encodées.

   La recherche du code d'authentification peut être automatisée, par exemple lorsque la puce est introduite dans un logement approprié d'un dispositif permettant la lecture (éventuellement secrète pour le prothésiste) de la mémoire 4C.
L'introduction de ces données se fait de préférence après avoir incorporé la puce dans la prothèse.
Le fait qu'un seul code d'authentification permet au prothésiste ayant commandé la plaquette de modifier le contenu de la mémoire 4A est une sécurité pour empêcher une modification de données par un tiers non autorisé.
Le prothésiste encode les données relatives aux dents et des paramètres de la bouche du patient dans la mémoire 4A. Au moment où il encode ces données dans la puce, ces données sont également avantageusement envoyé vers la banque de données centrale.

   Selon une variante possible, les données sont d'abord enregistrées dans la banque de données centrale, cette banque de données attribuant alors un numéro de dossier qui lui sera enregistré dans la mémoire 4A. Une carte avec le code d'identification de la plaquette (Dental Mémo Card ou DMC) est avantageusement conservée par le prothésiste et/ou donnée au patient, ceci pour permettre de retrouver en cas de besoin des données ou caractéristiques quant à la prothèse ou des caractéristiques de la bouche du patient. Après le placement de la prothèse, le patient se rend une ou plusieurs fois chez son dentiste ou denturologue pour des contrôles de la prothèse, ainsi que d'autres dents. Le médecin ou dentiste est apte à lire via un dispositif approprié le numéro d'identification de la plaquette utilisée pour la fabrication de la prothèse.

   Grâce à ce numéro d'identification et au mot de passe attribué au médecin, le code d'authentification pour accéder à la mémoire 4B peut être recherché dans la banque de données centrale. Cette recherche peut être automatique, c'est-à-dire que seul le dispositif de lecture lit le code d'identification et recherche directement dans la banque de données le code d'authentification, une fois la confirmation que le dispositif est utilisé par un médecin approprié.
Lors de la première visite chez son dentiste, le dentiste recevra en plus du code d'authentification pour travailler dans la mémoire 4B, un signal l'avisant si la mémoire 4A a été correctement encode ou non par le prothésiste.
Le médecin ou dentiste est alors apte à encoder des données quant à une ou des interventions opérées dans la bouche du patient.

   Le médecin peut également déterminer les interventions passées, etc.
En cas de destruction de la prothèse ou en de nécessité de réaliser une nouvelle prothèse, il est possible de retrouver les paramètres caractérisant la prothèse et la bouche du patient en déterminant le numéro de la plaquette utilisée pour la prothèse endommagée ou à renouveler.

   Le prothésiste en utilisant ce numéro de plaquette et son mot de passe (confirmant qu'il est bien un prothésiste agréé) est alors uniquement apte de lire au moyen d'un dispositif approprié le contenu de la mémoire 4A ou d'avoir accès à des données de la mémoire centrale.
En utilisant ces données, le prothésiste sera alors à même soit de refaire rapidement une copie de la prothèse endommagée ou à remodifier une prothèse existante, en connaissant les paramètres (dents, paramètre de la bouche, etc.) établis par le prothésiste ayant réalisé la prothèse à remplacer.

   On recopie ensuite dans les mémoires 4A,4B de la nouvelle puce des données contenues dans les mémoires 4A et 4B de la puce présente dans la prothèse à recopier.
Avantageusement, on efface les données de la première zone et de la deuxième zone de la puce de la prothèse, partie de prothèse ou appareil à recopier, après leur transfert au moins partiel sur la puce de la prothèse, partie de prothèse ou appareil recopié
En cas de perte de prothèse, le patient peut se rendre chez le praticien (dentiste, denturologue ou prothésiste) ayant réalisé ou ayant participé à la réalisation de la prothèse perdue ou chez un autre praticien avec sa carte d'identification. Le praticien (dentiste, denturologue ou prothésiste) peut alors interroger la banque de données pour lire le contenu de la mémoire 4A enregistrée dans la banque de données centrale.

   Au moyen de ces données, le prothésiste est alors à même de réaliser plus rapidement une nouvelle prothèse.
La description faite ci-avant est donnée pour une prothèse. Il est clair que le même principe peut s'appliquer à une partie de prothèse, à un bridge, à un appareil dentaire, par exemple à un appareil dentaire utilisé pour redresser les dents d'enfants. Dans ce dernier cas, la puce est très utile pour permettre de déterminer tous les ajustements effectués lors de la correction des dents.

   La puce est dans ce cas également, avantageusement directement monté sur l'appareil.
Enfin, la puce permettant de mémoriser une ou des informations relatives au patient ou à des interventions peut être collée ou attachée à une dent saine, dévitalisée ou à une fausse dent.
La puce peut contenir des informations diverses ou une référence pour avoir accès à un dossier contenant des informations diverses, ces informations étant par exemple choisies parmi : l'esthétique la bio-morphologie ou morpho psychologie, la physiologie (mesure ou écartement interne, ouverture, déplacement des mâchoires, articulation, etc. ) données relatives à la reproductibilité de tissu du patient groupe sanguin non tolérance à des produits, en particulier à des produits anèsthésiques, etc.



  Dental prosthesis
The present invention relates to a method of manufacturing a prosthesis, part thereof or dental appliance, characterized by the presence of an identification chip further containing data relating to the patient.
The use of dental implants for identification purposes is known for example from US5873724 which teaches the placement of codes in a protective envelope placed in a cavity of a healthy tooth. This document does not describe a method of manufacturing a prosthesis for quality control or traceability.
US4557693 discloses a method for applying thin support to a tooth, said carrier carrying identification data.

   This document does not teach a prosthesis manufacturing process.
Document US5037301 discloses a method for identifying teeth in which information is accessible via a chip.
Finally, the document FR2805149 discloses a method for marking prostheses and dental implants for traceability purposes. In this method, during a preliminary step, an electronic tag associated with a coil is programmed to store various information, such as date of placement, patient name, practitioner's name, prosthesis manufacturer's name or implant, nature, color, composition, dental scheme. This label once programmed is put in place and fixed. It is then possible later to remotely read the information contained in the label.

   The tag is a chip whose memory is preferably dead. Such a method, if it allows traceability once the completion of the prosthesis, does not allow traceability from the manufacturing site of the teeth, or a traceability of the electronic tag, to identify
The present invention relates to a method of manufacturing a prosthesis or a dental appliance for increased traceability, the chip comprising from the outset information relating to the teeth used, as well as to the plate carrying said teeth.
According to the invention, the method of manufacturing a dental prosthesis or a part thereof or a dental appliance for a patient comprises at least the following steps:

  
selecting a wafer (1) carrying a series of teeth (2A, 2B, 2C, 2D, 2E, 2F) or an apparatus having particular characteristics, said wafer
(1) or a tooth (2 A) or device carrying or being associated with a chip (3) having at least one memory or series of memories (4) at least partially recordable, said series memory (4) comprising at least a first zone or memory (4A) containing characteristics of the apparatus or of each of the teeth of the wafer, and at least one second zone or memory (4B) capable of being recorded, - determination of parameters related to the mouth or part of the patient's mouth for the production of a prosthesis or part of a prosthesis or for the production or adaptation of a dental appliance, - manufacture of a prosthesis or part of a prosthesis by means of at least some teeth (2A, 2B , 2C,

  2D, 2E, 2F) of the wafer (1) or manufacture or adaptation of the dental appliance, in which the chip is inserted into or attached to the prosthesis, part of the prosthesis or dental appliance or to a tooth, during manufacture or adaptation of the prosthesis, part of prosthesis or apparatus, or after manufacture of the prosthesis, part of prosthesis or apparatus, in which at least one or more data relating to the prosthesis is recorded in the first zone or memory (4 A) , part of the prosthesis or dental appliance and / or the parameters of the mouth or capable of defining or characterizing the prosthesis, part of the prosthesis, appliance and / or the mouth (for example a code making it possible to retrieve a list of characteristics or parameters in a databank), and in which one records in the second zone or memory (4B)

   at least one or more data characterizing or capable of characterizing the patient.
Advantageously, the chip (3) comprises at least one authentication means (14, 15) controlling the storage of data in an area or memory of the chip, said area being able to contain one or more data relating to the prosthesis , part of the prosthesis, dental appliance and / or the parameters of the mouth or able to define the prosthesis, part of the prosthesis, dental appliance or the mouth of the patient and / or at least one or data characterizing or able to characterize the patient.
Preferably, the area or memory accessible or that can be written after authentication control is at least partially readable by an appropriate device.
According to a particularity,

   an authentication code to enable the storage of data on the chip is indicated on the plate bearing the teeth or is associated with this plate. This authentication code can be a number of 8 to 10 digits, a combination of letters and / or numbers, a bar code.
According to an advantageous detail, the chip comprises a memory (4) or a series of memories presenting:

  
a first zone or memory (4 A) capable of containing one or more data relating to the prosthesis, part of the prosthesis, dental appliance and / or to the parameters of the mouth or capable of defining the prosthesis, part of the prosthesis, appliance or the mouth, the data of this area or memory (4A) being stored after a control of an authentication means or an authentication step, and a second area or memory (4B) able to contain information after the placement of the prosthesis, part of prosthesis or apparatus on the patient, this information being stored in this second zone or memory after checking a second authentication means or after a second authentication step separate from the first authentication means or the first authentication step.
According to an advantageous characteristic,

   the chip is shaped to allow, by means of an appropriate device, recording in a first zone or memory at least one or data relating to the prosthesis, part of the prosthesis, dental appliance and / or to the parameters of the mouth or capable of defining the prosthesis, prosthesis part, dental appliance and / or the mouth.
For example, the wafer carries or is associated with an identification or authentication element or code enabling the appropriate device to record data, possibly after interrogation of a central databank.
According to a detail of an embodiment, the chip has a card identification code, this identification code is in a third zone or memory that can only be read.

   This makes it possible to trace the wafer and therefore the teeth present thereon, for example by interrogating a central database, a data bank established, for example, at the manufacturer of platelets or supports provided with teeth.
Advantageously, the identification code of the wafer is allocated during the placement of the teeth on the wafer or prior to the placement of the teeth on the wafer or when placing the chip on the device or after the placement of the chip on the device or during the association of the chip on the device or after this association, especially after a quality control.
For example, the chip is of the radio frequency identification (RFID) type.

   For example, the access key or the control means is chosen from among a radio wave, an authentication wave, a modulation of the amplitude, the phase or the frequency of a radio wave, in particular of a combination of these. The invention also relates to a method for preparing a plate carrying teeth for the preparation of a prosthesis according to a method according to any one of the preceding claims, wherein the plate is removably placed a series of teeth adapted to form a prosthesis or part of a prosthesis or dental appliance for a patient, characterized in that each plate (1) is associated with a chip comprising a memory or a series of memories (4) having:

  
a first zone or memory (4A) capable of containing one or more data relating to the prosthesis, part of the prosthesis or dental appliance and / or to the parameters of the mouth or capable of defining the prosthesis, part of the prosthesis, appliance and / or the mouth, the data or data of this first area or memory being stored via a first access key or a first authentication system or authentication step, - a second area or memory (4B) able to contain later information placing the prosthesis, part of the prosthesis, dental appliance on the patient, this information being stored in this second zone or memory via a second access key or a second authentication system or a second authentication step separate from the first key,

   the first authentication system or the first authentication step, and a third zone or memory (4C) containing an identification code of the wafer, this third zone or memory being only readable. The identification code of the wafer and at least one parameter capable of identifying the teeth present on the wafer are stored in a central memory.
Another subject of the invention is a method for preparing a plate carrying teeth for the preparation of a prosthesis, part of a prosthesis or dental appliance, in which a series of teeth capable of forming a prosthesis or part of a prosthesis or a dental appliance for a patient,

   characterized in that an identification code of the wafer to be prepared and at least one parameter capable of identifying the teeth to be placed on the wafer to be prepared is encode in a central memory of a computer linked to production. a chip comprising a memory or series of memories (4) having at least:

   a first zone or memory (4A) capable of containing one or more data relating to the prosthesis, part of the prosthesis, dental appliance and / or to the parameters of the mouth or capable of defining the prosthesis, part of the prosthesis, dental appliance and / or the mouth, the data or data of this first zone or memory being stored via a first access key or after a first authentication check or after a first authentication step, a second zone or memory (4B) adapted to contain information after placement of the prosthesis, part of prosthesis or dental appliance on the patient, this information being stored in this second zone or memory via a second access key or after a second authentication check or a second step d distinct authentication of the first access key,

   the first authentication control or the first authentication step, and - a third zone or memory (4C) capable of containing an identification code of the wafer, this third zone or memory being only readable advantageously after a authentication step, and is encoded in the third zone or memory of the chip at least the identification code of the wafer, said encoding being done before or during or after the placement of the teeth on the wafer and / or before or during or after placing the chip on the wafer or on an element associated with the wafer.
Advantageously, the identification code of the wafer is memorized only after the placement of the teeth on the wafer and a quality control of the wafer.

   In case of non-compliance with the required quality, the chip will not be encoded with the identification code, so that even outside the production site, it will still be possible to detect the non-compliance of a wafer. The subject of the invention is also a dental prosthesis, part of a prosthesis or dental appliance, this prosthesis, part of a prosthesis or appliance carrying at least one chip, said chip comprising at least one memory or series of memories (4) having:

  
a first zone or memory (4A) capable of containing one or more data relating to the prosthesis, part of the prosthesis, dental appliance and / or to the parameters of the mouth or capable of defining the prosthesis, part of the prosthesis, dental appliance and / or the mouth, the data or data of this first zone or memory being stored via a first access key or after a first authentication check or after a first authentication step, a second zone or memory (4B) able to contain information after placement of the prosthesis, part of prosthesis or dental appliance on the patient, this information being stored in this second area or memory via a second access key or after a second authentication check or a second step of distinct authentication of the first access key,

   the first authentication control or the first authentication step, and - a third zone or memory (4C) capable of containing an identification code of the wafer or the device, this zone being only readable advantageously after an authentication step.
Advantageously, the chip is of the radio frequency identification (RFID) type.
The invention finally relates to a method for making a copy of a prosthesis, part of a prosthesis or an apparatus according to the invention, this prosthesis or apparatus belonging to a specific patient, in which the data of the first patient are read. zone or memory of the chip or in which the data of the first zone or memory are found in a central databank,

   in which the teeth necessary for producing the prosthesis, part thereof or dental appliance are determined by means of the data of the first zone or memory, in which the teeth necessary for producing the prosthesis, part of the prosthesis, or apparatus or apparatus,
in which a dental appliance or a plate carrying teeth necessary for producing the prosthesis, part of a prosthesis or dental appliance is received, said appliance or wafer carrying or being associated with a chip of the type described above, in which a prosthesis, a part of a prosthesis or a dental appliance according to the invention is produced or adapted.
Advantageously, the data of the second zone or memory of the chip of the prosthesis, portion of prosthesis or copying device are recorded on the chip of the prosthesis.

   part of a prosthesis or device copied before, during or after its completion or adaptation
Preferably, the data of the first zone and the second zone of the chip of the prosthesis or device to be copied are deleted, after their transfer at least partially on the chip of the prosthesis, part of prosthesis or copied device.
Features and details of the invention will become apparent from the following detailed description in which reference is made to the accompanying drawings relating to a preferred embodiment.
FIG. 1 is a diagrammatic view of a plate carrying teeth used to make a prosthesis or part of a prosthesis,
FIG. 2 is a schematic view on a larger scale of a chip,
Figure 3 shows schematically the various steps of making the prosthesis or part thereof.

   Figure 1 shows a wafer 1 carrying six teeth 2A, 2B, 2C, 2D, 2E, 2F. The teeth are attached to the plate removably, for example by a hot-melt point, for example by a hotmelt glue. A chip 3 is also removably attached to the wafer 1.

   The wafer 1 also comprises an identification code 10, for example in the form of a barcode.
The chip has a memory or storage means 4 (the memory 4 may consist of independent memories) comprising three distinct zones forming independent memories, namely:
a first zone 4A of the read and write type (readable and writable) for memorizing the data relating to the teeth used for the prosthesis or part of the prosthesis, this zone is pre-coded during manufacture of the plate with the teeth 2A, 2B, 2C , 2D, 2E, 2F. These data are for example color or tint of each tooth, size of the teeth, type (incisor, canine, molar, etc.), type of rounding of the upper face, etc.

   This zone is also adapted to contain one or more information as to the shape of the prosthesis or part of the prosthesis and as to the morphology of the patient's mouth. a second zone 4B of the read and write type (readable and writable) for storing one or more data relating to the patient at least subsequent to the placement of the prosthesis or part of the prosthesis. These data concern for example the visits made by the patient to the dentist (dates, interventions, type, etc.)
a third zone 4C containing an identification code.
The chip 3 further comprises: a coupler 11 for receiving information or for transmitting information, as well as for providing the operating energy of the chip 3; a processing system 12 of the information; a voltage regulator 13.

   The processing system 12 comprises three authentication circuits, the first 14 controlling the access to the memory 4A for introducing or modifying data of the memory 4A, the second circuit 15 controlling access to the memory 4B to introduce or modify data of the memory 4B, and the third 16 controlling the only reading of the data of the memories 4A, 4B and 4C.
The reading or the introduction of data is done by means of an appropriate device 21 comprising a coupling head 22 adapted to transmit radio waves received by the coupler 11.
Three particular devices 21 will be available:

   a first for the prosthetist having only access to the memory 4A and the memory 4C, a second for the doctor then having access only to the memory 4B and the memory 4C, and a third to allow only read access to 4C memory. the first and second devices are of the type allowing both to receive information than to give information. Each device has a separate authentication means. In case only one device is used, an authentication code will be required to access one or the other memory.
The device or devices are advantageously connected (wire or wireless link) to a computer for processing, or even decoding, the information received, and / or the coding of the data to be transmitted.

   This computer is advantageously connected over the Internet to a central databank able to obtain an authentication code allowing access to one memory or another.
Figure 3 is a block diagram showing the different steps of the method according to the invention.
In a production site of teeth or assembly, teeth 2A, etc. are placed on a wafer 1. A chip 3 is then attached to the wafer. The chip 3 is prestored so that the memory 4A contains characteristics of the teeth of the wafer 1, and so that an identification code is encode in the permanent memory 4C. The data of the memory 4A and the identification code are encoded in a database.

   This databank serves as a quality control and means of traceability of the wafer and the teeth during their manufacture.
The introduction of a particular identification code in the memory 4C of the chip is performed after a control step of the wafer assembled with the teeth.
The central databank also includes for each plate the authentication code for writing to / read memory 4A, the authentication code for writing to / read memory 4B, and the authentication code for reading memory 4C .
A label with the identification code is edited and affixed to the plate.
An identified plate is thus obtained (visual identification).
The database is secure,

   so that the access to the authentication codes is accessible only via a code or password identifying the prosthetist who ordered a specific plate or via a code or password assigned to a doctor, a dentist, etc.
The practitioner, namely the dentist and / or the denturologist and / or the prosthetist, examines a patient (examination) to determine the type of teeth (color, size, etc.) needed to make the prosthesis. The practitioner may choose from a catalog, possibly accessible via the Internet, the series of teeth recommended by the producing company.

   He orders the platelet producing company a plate bearing the required teeth.
The practitioner, dentist, denturologist or prosthetist establishes parameters of the patient's mouth and prosthesis, advantageously after performing a pre-prosthesis. Via the internet, after identification with the data bank and encoding of the identification code of the received wafer, it receives the authentication code assigned to the wafer received and necessary to record or modify data on the first memory 4A of the chip 3 attached to this wafer.

   It thus introduces data relating to the teeth used (for example if certain teeth of the wafer are not used, the information relating to these unused teeth will be removed from the memory, if one or teeth of another wafer are used, the data relating to these teeth (eg provenance, plate, etc.) will be encoded.

   The search for the authentication code can be automated, for example when the chip is inserted into a suitable slot of a device for reading (possibly secret for the prosthetist) of the memory 4C.
The introduction of these data is preferably done after incorporating the chip in the prosthesis.
The fact that a single authentication code allows the prosthetist who ordered the wafer to modify the contents of the memory 4A is a security to prevent a change of data by an unauthorized third party.
The prosthodontist encodes the data relating to the teeth and parameters of the patient's mouth in the memory 4A. By the time it encodes this data in the chip, this data is also advantageously sent to the central databank.

   According to a possible variant, the data are first recorded in the central databank, this databank then assigning a file number which will be stored in the memory 4A. A card with the identification code of the wafer (Dental Memo Card or DMC) is advantageously kept by the prosthetist and / or given to the patient, this to allow to find, if necessary, data or characteristics as to the prosthesis or characteristics of the patient's mouth. After placement of the prosthesis, the patient goes to his dentist or denturologist once or more for prosthesis checks, as well as other teeth. The doctor or dentist is able to read via an appropriate device the identification number of the wafer used for the manufacture of the prosthesis.

   With this identification number and the password assigned to the doctor, the authentication code to access the memory 4B can be searched in the central database. This search can be automatic, that is to say that only the reading device reads the identification code and searches directly in the database for the authentication code, once confirmation that the device is used by a user. appropriate doctor.
During the first visit to his dentist, the dentist will receive in addition to the authentication code to work in the memory 4B, a signal advising if the memory 4A has been properly encoded or not by the prosthetist.
The doctor or dentist is then able to encode data as to one or more interventions performed in the patient's mouth.

   The doctor can also determine past interventions, etc.
In case of destruction of the prosthesis or the need to make a new prosthesis, it is possible to find the parameters characterizing the prosthesis and the mouth of the patient by determining the number of the plate used for the damaged prosthesis or to renew.

   The prosthetist using this plate number and his password (confirming that he is a certified dental technician) is then only able to read by means of an appropriate device the contents of the memory 4A or to have access to data from the main memory.
Using these data, the prosthetist will then be able to either quickly make a copy of the damaged prosthesis or remodel an existing prosthesis, knowing the parameters (teeth, mouth parameter, etc.) established by the prosthetist who performed the procedure. prosthesis to replace.

   The memories 4A, 4B of the new chip are then copied with data contained in the memories 4A and 4B of the chip present in the prosthesis to be copied.
Advantageously, the data of the first zone and of the second zone of the chip of the prosthesis, part of the prosthesis or device to be copied are deleted, after they have been transferred at least partially to the chip of the prosthesis, part of prosthesis or device copied
In case of loss of prosthesis, the patient can go to the practitioner (dentist, denturist or prosthetist) who made or participated in the realization of the lost prosthesis or another practitioner with his identification card. The practitioner (dentist, denturist or prosthetist) can then query the database to read the contents of the memory 4A stored in the central database.

   Using these data, the prosthetist is then able to achieve a new prosthesis more quickly.
The description given above is given for a prosthesis. It is clear that the same principle can be applied to a part of a prosthesis, a bridge, a dental appliance, for example a dental appliance used to straighten the teeth of children. In the latter case, the chip is very useful to allow to determine all the adjustments made during the correction of the teeth.

   The chip is in this case also, advantageously directly mounted on the device.
Finally, the chip for storing information or information relating to the patient or interventions can be glued or attached to a healthy tooth, devitalized or a false tooth.
The chip may contain various information or a reference to access a file containing various information, this information being for example chosen from: aesthetics bio-morphology or morpho psychology, physiology (measurement or internal separation, opening, displacement of the jaws, joint, etc.) data relating to the reproducibility of patient tissue blood group non-tolerant to products, especially to anesthetic products, etc.


    

Claims (18)

Revendicationsclaims 1. Procédé de fabrication d'une prothèse dentaire ou d'une partie de celle-ci ou d'un appareil dentaire pour un patient, comprenant au moins les étapes suivantes : A method of manufacturing a dental prosthesis or part thereof or a dental appliance for a patient, comprising at least the following steps: sélection d'une plaquette (1) portant une série de dents (2A,2B,2C,2D,2E,2F) ou d'un appareil présentant des caractéristiques particulières, ladite plaquette (1) ou une dent (2A) ou appareil portant ou étant associée à une puce (3) comportant au moins une mémoire ou série de mémoires (4) au moins partiellement enregistrable, ladite mémoire série (4) comportant au moins une première zone ou mémoire (4A) contenant des caractéristiques de l'appareil ou de chacune des dents de la plaquette, et au moins une deuxième zone ou mémoire (4B) apte à être enregistrée, détermination de paramètres liés à la bouche ou partie de la bouche du patient pour la réalisation d'une prothèse ou partie de prothèse ou pour la réalisation ou l'adaptation d'un appareil dentaire, - fabrication d'une prothèse ou partie de prothèse au moyen d'au moins certaines dents (2A,2B,2C,2D,2E, selecting a wafer (1) carrying a series of teeth (2A, 2B, 2C, 2D, 2E, 2F) or an apparatus having particular characteristics, said wafer (1) or a tooth (2A) or bearing apparatus or being associated with a chip (3) having at least one memory or series of memories (4) at least partially recordable, said serial memory (4) having at least a first zone or memory (4A) containing device characteristics or each of the teeth of the wafer, and at least one second zone or memory (4B) capable of being recorded, determination of parameters related to the mouth or part of the mouth of the patient for the production of a prosthesis or part of a prosthesis or for making or adapting a dental appliance, - manufacturing a prosthesis or part of a prosthesis by means of at least some teeth (2A, 2B, 2C, 2D, 2E, 2F) de la plaquette (1) ou fabrication ou adaptation de l'appareil dentaire, dans lequel on insère ou attache la puce dans la prothèse, partie de prothèse ou à appareil dentaire ou à une dent, lors de la fabrication ou adaptation de la prothèse, partie de prothèse ou appareil, ou après la fabrication de la prothèse, partie de prothèse ou appareil, dans lequel on enregistre dans la première zone ou mémoire (4A) au moins une ou des données relatives à la prothèse, partie de prothèse ou appareil dentaire et/ou aux paramètres de la bouche ou aptes à définir ou caractériser la prothèse, partie de prothèse, appareil et/ou la bouche, et dans lequel on enregistre dans la deuxième zone ou mémoire (4B) au moins une ou des données caractérisant ou aptes à caractériser le patient. 2F) of the wafer (1) or manufacture or adaptation of the dental appliance, in which the chip is inserted into or attached to the prosthesis, part of the prosthesis or dental appliance or to a tooth, during the manufacture or adaptation of the prosthesis, part of a prosthesis or apparatus, or after manufacture of the prosthesis, part of a prosthesis or apparatus, in which at least one or more data relating to the prosthesis, part of the prosthesis or part of the prosthesis or prosthesis part are recorded in the first area or memory (4A). dental appliance and / or the parameters of the mouth or able to define or characterize the prosthesis, part of the prosthesis, appliance and / or the mouth, and in which is recorded in the second zone or memory (4B) at least one or more data characterizing or able to characterize the patient. 2. Procédé selon la revendication 1, caractérisé en ce que la puce (3) comporte au moins un moyen d'authentification (14,15) contrôlant la mémorisation de données dans une zone ou mémoire de la puce, ladite zone étant apte à contenir une ou des données relatives à la prothèse, partie de prothèse, appareil dentaire et/ou aux paramètres de la bouche ou aptes à définir la prothèse, partie de prothèse, appareil dentaire ou la bouche du patient et/ou au moins une ou des données caractérisant ou aptes à caractériser le patient. 2. Method according to claim 1, characterized in that the chip (3) comprises at least one authentication means (14,15) controlling the storage of data in a zone or memory of the chip, said zone being able to contain one or more data relating to the prosthesis, part of the prosthesis, dental appliance and / or the parameters of the mouth or capable of defining the prosthesis, part of the prosthesis, dental appliance or the patient's mouth and / or at least one or more data characterizing or able to characterize the patient. 3. Procédé suivant la revendication 2, caractérisé en ce que la zone accessible ou qui peut être écrite après authentification est au moins lisible par un appareil approprié. 3. Method according to claim 2, characterized in that the accessible area or that can be written after authentication is at least readable by a suitable apparatus. 4. Procédé suivant la revendication 2 ou 3, caractérisé en ce qu'un code d'authentification est indiqué sur la plaquette portant les dents ou est associé à cette plaquette. 4. The method of claim 2 or 3, characterized in that an authentication code is indicated on the plate carrying the teeth or is associated with this wafer. 5. Procédé suivant l'une quelconque des revendications 2 à 4, caractérisé en ce que la puce comprend une mémoire (4) ou une série de mémoires présentant : 5. Method according to any one of claims 2 to 4, characterized in that the chip comprises a memory (4) or a series of memories having: - une première zone ou mémoire (4A) apte à contenir une ou des données relatives à la prothèse, partie de prothèse, appareil dentaire et/ou aux paramètres de la bouche ou aptes à définir la prothèse, partie de prothèse, appareil ou la bouche, la ou les données de cette zone ou mémoire (4A) étant mémorisées après un contrôle d'un moyen d'authentification ou une étape d'authentification, et - une deuxième zone ou mémoire (4B) apte à contenir des informations postérieures au placement de la prothèse, partie de prothèse ou appareil sur le patient, ces informations étant mémorisées dans cette deuxième zone ou mémoire après contrôle d'un deuxième moyen d'authentification ou après une deuxième étape d'authentification distinct du premier moyen d'authentification ou de la première étape d'authentification. a first zone or memory (4A) capable of containing one or more data relating to the prosthesis, part of the prosthesis, dental appliance and / or to the parameters of the mouth or capable of defining the prosthesis, part of the prosthesis, appliance or the mouth , the data or the data of this zone or memory (4A) being stored after a control of an authentication means or an authentication step, and a second zone or memory (4B) capable of containing information after the placement of the prosthesis, part of prosthesis or apparatus on the patient, this information being stored in this second zone or memory after checking a second authentication means or after a second authentication step separate from the first authentication means or the first authentication step. 6. Procédé suivant l'une quelconque des revendications 1 à 5, caractérisé en ce que la puce est conformée pour permettre grâce à un dispositif approprié, l'enregistrement dans une première zone ou mémoire (4A) de la mémoire d'au moins une ou de données relatives à la prothèse, partie de prothèse, appareil et/ou aux paramètres de la bouche ou aptes à définir la prothèse, partie de prothèse, appareil dentaire et/ou la bouche. 6. Method according to any one of claims 1 to 5, characterized in that the chip is shaped to allow through a suitable device, the recording in a first area or memory (4A) of the memory of at least one or data relating to the prosthesis, part of the prosthesis, apparatus and / or the parameters of the mouth or able to define the prosthesis, part of the prosthesis, dental appliance and / or the mouth. 7. Procédé suivant la revendication précédente, caractérisé en ce que la plaquette porte ou est associée à un élément d'identification ou d'authentification ou code permettant au dispositif approprié un enregistrement de données, éventuellement après interrogation d'une banque de donnée centrale. 7. Method according to the preceding claim, characterized in that the wafer carries or is associated with an identification element or authentication or code for the appropriate device a data record, possibly after interrogation of a central data bank. 8. Procédé suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que la puce comporte un code d'identification de la plaquette, ce code d'identification étant dans une troisième zone (4C) de la mémoire ou dans une troisième mémoire, cette troisième zone ou mémoire ne pouvant qu'être lue. 8. A method according to any one of the preceding claims, characterized in that the chip comprises an identification code of the wafer, this identification code being in a third zone (4C) of the memory or in a third memory, this third zone or memory can only be read. 9. Procédé suivant la revendication précédente, caractérisé en ce que le code d'identification de la plaquette est attribué lors du placement des dents sur la plaquette ou préalablement au placement des dents sur la plaquette ou lors du placement de la puce sur l'appareil ou après le placement de la puce sur l'appareil ou lors de l'association de la puce sur l'appareil ou après cette association, en particulier après un contrôle de qualité. 9. Method according to the preceding claim, characterized in that the identification code of the wafer is allocated when placing the teeth on the wafer or prior to the placement of the teeth on the wafer or when placing the chip on the device or after the placement of the chip on the device or when the chip is associated with the device or after this association, in particular after a quality control. 10. Procédé suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que la puce est du type radio fréquence identification (RFID). 10. Process according to any one of the preceding claims, characterized in that the chip is of the radio frequency identification (RFID) type. 11. Procédé suivant la revendication précédente, caractérisé en ce que le moyen de contrôle ou d'authentification est choisi parmi une onde d'authentification, une modulation de l'amplitude, de la phase ou de la fréquence d'une onde radio, en particulier d'une combinaison de ceux-ci. 11. Method according to the preceding claim, characterized in that the control means or authentication is selected from an authentication wave, a modulation of the amplitude, the phase or the frequency of a radio wave, in particular of a combination thereof. 12. Procédé de préparation d'une plaquette portant des dents pour la préparation d'une prothèse suivant un procédé selon l'une quelconque des revendications précédentes, dans lequel on place de manière amovible sur la plaquette une série de dents aptes à former une prothèse ou partie de prothèse ou appareil dentaire pour un patient, caractérisé en ce qu'on associe chaque plaquette (1) à une puce comprenant une mémoire ou une série de mémoires (4) présentant : 12. A method of preparing a wafer carrying teeth for the preparation of a prosthesis according to a method according to any one of the preceding claims, wherein is placed removably on the wafer a series of teeth capable of forming a prosthesis. or part of a prosthesis or dental appliance for a patient, characterized in that each wafer (1) is associated with a chip comprising a memory or a series of memories (4) having: une première zone ou mémoire (4 A) apte à contenir une ou des données relatives à la prothèse, partie de prothèse ou appareil dentaire et/ou aux paramètres de la bouche ou aptes à définir la prothèse, partie de prothèse, appareil et/ou la bouche, la ou les données de cette première zone ou mémoire étant mémorisées via une première clef d'accès ou un premier système d'authentification ou étape d'authentification, une deuxième zone ou mémoire (4B) apte à contenir des informations postérieures au placement de la prothèse, partie de prothèse, appareil dentaire sur le patient, ces informations étant mémorisées dans cette deuxième zone ou mémoire via une deuxième clef d'accès ou un deuxième système d'authentification ou une deuxième étape d'authentification distinct de la première clef,  a first zone or memory (4 A) capable of containing one or more data relating to the prosthesis, part of the prosthesis or dental appliance and / or the parameters of the mouth or capable of defining the prosthesis, part of the prosthesis, appliance and / or the mouth, the data or data of this first zone or memory being stored via a first access key or a first authentication system or authentication step, a second zone or memory (4B) able to contain information after the first placing the prosthesis, part of the prosthesis, dental appliance on the patient, this information being stored in this second zone or memory via a second access key or a second authentication system or a second authentication step distinct from the first key, du premier système d'authentification ou de la première étape d'authentification, et - une troisième zone ou mémoire (4C) contenant un code d'identification de la plaquette, cette troisième zone ou mémoire n'étant que lisible, et en ce qu'on mémorise dans une mémoire centrale le code d'identification de la plaquette et au moins un paramètre apte à identifier les dents présentes sur la plaquette.  of the first authentication system or the first authentication step, and - a third zone or memory (4C) containing an identification code of the wafer, this third zone or memory being only readable, and in that the identification code of the wafer and at least one parameter capable of identifying the teeth present on the wafer are stored in a central memory. 13. Procédé de préparation d'une plaquette portant des dents pour la préparation d'une prothèse, partie de prothèse ou appareil dentaire suivant le procédé selon l'une quelconque des revendications précédentes, dans lequel on place de manière amovible sur la plaquette une série de dents aptes à former une prothèse ou partie de prothèse ou appareil dentaire pour un patient, caractérisé en ce qu'on encode dans une mémoire centrale d'un ordinateur lié à la production un code d'identification de la plaquette à préparer et au moins un paramètre apte à identifier les dents à placer sur la plaquette à préparer, en ce qu'on utilise à une puce comprenant une mémoire ou série de mémoires (4) présentant au moins: 13. A method of preparing a wafer bearing teeth for the preparation of a prosthesis, prosthesis part or dental appliance according to the method according to any one of the preceding claims, wherein is placed removably on the wafer a series of teeth adapted to form a prosthesis or part of a prosthesis or dental appliance for a patient, characterized in that a code encoded in a central memory of a production-related computer is encoded identification of the wafer to be prepared and at least one parameter capable of identifying the teeth to be placed on the wafer to be prepared, in that one uses a chip comprising a memory or series of memories (4) having at least: - une première zone ou mémoire (4A) apte à contenir une ou des données relatives à la prothèse, partie de prothèse, appareil dentaire et/ou aux paramètres de la bouche ou aptes à définir la prothèse, partie de prothèse, appareil dentaire et/ou la bouche, la ou les données de cette première zone ou mémoire étant mémorisées via une première clef d'accès ou après un premier contrôle d'authentification ou après une première étape d'authentification, une deuxième zone ou mémoire (4B) apte à contenir des informations postérieures au placement de la prothèse, partie de prothèse ou appareil dentaire sur le patient, ces informations étant mémorisées dans cette deuxième zone ou mémoire via une deuxième clef d'accès ou après un deuxième contrôle d'authentification ou une deuxième étape d'authentification distincte de la première clef d'accès,  a first zone or memory (4A) capable of containing one or more data relating to the prosthesis, part of the prosthesis, dental appliance and / or to the parameters of the mouth or capable of defining the prosthesis, part of the prosthesis, dental appliance and / or the mouth, the data or data of this first zone or memory being stored via a first access key or after a first authentication check or after a first authentication step, a second zone or memory (4B) adapted to contain information after placement of the prosthesis, part of prosthesis or dental appliance on the patient, this information being stored in this second zone or memory via a second access key or after a second authentication check or a second step d distinct authentication of the first access key, du premier contrôle d'authentification ou de la première étape d'authentification, et une troisième zone ou mémoire (4C) apte à contenir un code d'identification de la plaquette, cette troisième zone ou mémoire n'étant que lisible avantageusement après une étape d'authentification, et en ce qu'on encode dans la troisième zone ou mémoire de la puce au moins le code d'identification de la plaquette, ledit encodage se faisant avant ou pendant ou après le placement des dents sur la plaquette et/ou avant ou pendant ou après le placement de la puce sur la plaquette ou sur un élément associé à la plaquette.  the first authentication control or the first authentication step, and a third zone or memory (4C) capable of containing an identification code of the wafer, this third zone or memory being only readable advantageously after a step authentication, and in that encode in the third zone or memory of the chip at least the identification code of the wafer, said encoding being done before or during or after the placement of the teeth on the wafer and / or before or during or after placement of the chip on the wafer or on an element associated with the wafer. 14. Prothèse dentaire, partie de prothèse ou appareil dentaire, cette prothèse, partie de prothèse ou appareil portant au moins une puce, caractérisée en ce que la puce comprend au moins une mémoire ou série de mémoires (4) présentant : 14. Dental prosthesis, part of prosthesis or dental appliance, this prosthesis, part of prosthesis or apparatus carrying at least one chip, characterized in that the chip comprises at least one memory or series of memories (4) having: - une première zone ou mémoire (4 A) apte à contenir une ou des données relatives à la prothèse, partie de prothèse, appareil dentaire et/ou aux paramètres de la bouche ou aptes à définir la prothèse, partie de prothèse, appareil dentaire et/ou la bouche, la ou les données de cette première zone ou mémoire étant mémorisées via une première clef d'accès ou après un premier contrôle d'authentification ou après une première étape d'authentification, - une deuxième zone ou mémoire (4B) apte à contenir des informations postérieures au placement de la prothèse, partie de prothèse ou appareil dentaire sur le patient, ces informations étant mémorisées dans cette deuxième zone ou mémoire via une deuxième clef d'accès ou après un deuxième contrôle d'authentification ou une deuxième étape d'authentification distincte de la première clef d'accès, a first zone or memory (4 A) capable of containing one or more data relating to the prosthesis, part of the prosthesis, dental appliance and / or to the parameters of the mouth or capable of defining the prosthesis, part of the prosthesis, dental device and / or the mouth, the data or data of this first zone or memory being stored via a first access key or after a first authentication check or after a first authentication step, - a second zone or memory (4B) adapted to contain information after placement of the prosthesis, part of prosthesis or dental appliance on the patient, this information being stored in this second zone or memory via a second access key or after a second authentication check or a second authentication step distinct from the first access key, du premier contrôle d'authentification ou de la première étape d'authentification, et une troisième zone ou mémoire (4C) apte à contenir un code d'identification de la plaquette ou de l'appareil, cette zone n'étant que lisible avantageusement après une étape d'authentification.  the first authentication control or the first authentication step, and a third zone or memory (4C) able to contain an identification code of the wafer or the device, this zone being only readable advantageously after an authentication step. 15. Prothèse, partie de prothèse ou appareil selon la revendication précédente, caractérisé en ce que la puce est du type radio fréquence identification (RFID). 15. Prosthesis, part of prosthesis or apparatus according to the preceding claim, characterized in that the chip is of the radio frequency identification (RFID) type. 16. Procédé pour réaliser une copie d'une prothèse, partie de prothèse ou d'un appareil selon la revendication 14 ou 15, cette prothèse, partie de prothèse ou appareil appartenant à un patient déterminé, dans lequel on lit les données de la première zone ou mémoire de la puce ou dans lequel on retrouve les données de la première zone ou mémoire dans une banque de données centrale, dans lequel on détermine au moyen des données de la première zone ou mémoire les dents nécessaires à la réalisation de la prothèse, partie de celle-ci ou appareil dentaire, dans lequel on commande les dents nécessaires à la réalisation de la prothèse, partie de prothèse, ou appareil ou l'appareil, dans lequel on réceptionne un appareil dentaire ou une plaquette portant des dents nécessaires à la réalisation de la prothèse, partie de prothèse ou appareil dentaire, 16. A method for making a copy of a prosthesis, prosthesis part or apparatus according to claim 14 or 15, said prosthesis, prosthesis part or apparatus belonging to a particular patient, in which the data of the first patient is read. zone or memory of the chip or in which the data of the first zone or memory are found in a central databank, in which the teeth necessary for producing the prosthesis are determined using data from the first zone or memory, part thereof or dental apparatus, in which the teeth necessary for the realization of the prosthesis, prosthesis part, or apparatus or apparatus, in which a dental appliance or a plate carrying teeth necessary for performing the prosthesis, part of the prosthesis or dental appliance, ledit appareil ou plaquette portant ou étant associé à une puce du type décrit à la revendication 14, dans lequel on réalise ou adapte une prothèse, partie de prothèse ou un appareil dentaire.  said apparatus or wafer carrying or being associated with a chip of the type described in claim 14, wherein a prosthesis, a prosthesis part or a dental appliance is made or adapted. 17. Procédé suivant la revendication précédente, dans lequel on enregistre les données de la deuxième zone ou mémoire de la puce de la prothèse, partie de prothèse ou appareil à copier sur la puce de la prothèse, partie de prothèse ou appareil recopié, avant, pendant ou après sa réalisation ou son adaptation. 17. A method according to the preceding claim, wherein the data of the second zone or memory of the chip of the prosthesis, part of prosthesis or copying device on the chip of the prosthesis, part of prosthesis or copied device, before, during or after its completion or adaptation. 18. Procédé suivant la revendication 16 ou 17, dans lequel on efface les données de la première zone et de la deuxième zone de la puce de la prothèse, partie de prothèse ou appareil à recopier, après leur transfert au moins partiel sur la puce de la prothèse, partie de prothèse ou appareil recopié. 18. The method of claim 16 or 17, wherein one erases the data of the first zone and the second zone of the prosthesis chip, prosthesis part or copying device, after their transfer at least partially on the chip. prosthesis, part of prosthesis or copied device.
BE2004/0488A 2004-10-05 2004-10-05 Dental prosthesis. BE1016223A3 (en)

Priority Applications (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE2004/0488A BE1016223A3 (en) 2004-10-05 2004-10-05 Dental prosthesis.
PCT/BE2005/000142 WO2006037193A1 (en) 2004-10-05 2005-09-21 Dental prosthesis

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE2004/0488A BE1016223A3 (en) 2004-10-05 2004-10-05 Dental prosthesis.

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1016223A3 true BE1016223A3 (en) 2006-05-02

Family

ID=34923695

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE2004/0488A BE1016223A3 (en) 2004-10-05 2004-10-05 Dental prosthesis.

Country Status (2)

Country Link
BE (1) BE1016223A3 (en)
WO (1) WO2006037193A1 (en)

Families Citing this family (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2904211A1 (en) * 2006-07-28 2008-02-01 Steeve Casteran Dental prosthesis marking device for e.g. hospital, has small electronic chip inserted in dental prosthesis, and containing data to identify prosthesis, where chip is associated to reader that reads data searched in database

Citations (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4557693A (en) 1983-11-18 1985-12-10 Exact-1-Dent, Incorporated Human identification system
US5037301A (en) 1989-11-17 1991-08-06 Dentistry Researchers & Designers Inc. Method enabling dental identification of humans and animals
US5792048A (en) * 1996-09-03 1998-08-11 Schaefer; Guenter Indentification pill with integrated microchip: smartpill, smartpill with integrated microchip and microprocessor for medical analyses and a smartpill, smartbox, smartplague, smartbadge or smartplate for luggage control on commercial airliners
US5873724A (en) 1998-04-13 1999-02-23 Carucci; Carmine A. Dental implants for identification purposes
FR2805149A1 (en) 2000-02-21 2001-08-24 Prtheses Dentaires Guilloux Sa Marking prosthesis such as dentures by implanting an electronic label associated with a coil, the label containing data such as names of patient, dentist and maker and type of material used

Family Cites Families (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE10315921A1 (en) * 2003-04-08 2004-10-28 Hüther, Sven, Dr. Method for identification of dentures or their parts, in particular, teeth involves firm attachment of a transponder with an identification code to the denture or its part

Patent Citations (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4557693A (en) 1983-11-18 1985-12-10 Exact-1-Dent, Incorporated Human identification system
US5037301A (en) 1989-11-17 1991-08-06 Dentistry Researchers & Designers Inc. Method enabling dental identification of humans and animals
US5792048A (en) * 1996-09-03 1998-08-11 Schaefer; Guenter Indentification pill with integrated microchip: smartpill, smartpill with integrated microchip and microprocessor for medical analyses and a smartpill, smartbox, smartplague, smartbadge or smartplate for luggage control on commercial airliners
US5873724A (en) 1998-04-13 1999-02-23 Carucci; Carmine A. Dental implants for identification purposes
FR2805149A1 (en) 2000-02-21 2001-08-24 Prtheses Dentaires Guilloux Sa Marking prosthesis such as dentures by implanting an electronic label associated with a coil, the label containing data such as names of patient, dentist and maker and type of material used

Also Published As

Publication number Publication date
WO2006037193A1 (en) 2006-04-13

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0575230A1 (en) Automatic printing system of a medical administrative form
EP0207115B1 (en) Method for personalizing portable media such as cards
RU2409861C2 (en) Method for certifying and subsequent authentication of original paper or digital documents for proof
CN109726780B (en) Block chain-based packaging material verification method, device and system
FR2591008A1 (en) PORTABLE ELECTRONIC DEVICE
CH631561A5 (en) PORTABLE INFORMATION MEDIUM FOR STORING AND PROCESSING INFORMATION.
FR2600446A1 (en) PORTABLE ELECTRONIC APPARATUS, SUCH AS AN INTEGRATED CIRCUIT CARD, FOR REDUCING THE NUMBER OF WRITING OPERATIONS
FR2591015A1 (en) WRITING METHOD WITH UPDATING AND READING INFORMATION ON A NON-ERASABLE MEDIUM ORGANIZED IN AREAS
KR102284579B1 (en) Dental diagnosis system using big data-based artificial intelligence
FR2613102A1 (en) SYSTEM FOR TRANSMITTING INTEGRATED CIRCUIT CARDS, METHOD FOR PROVIDING THE SAME, AND SYSTEM FOR PREVENTING INTEGRATED CARD TRANSMISSION
FR2584516A1 (en) METHOD AND SYSTEM FOR CONTROLLING MACHINES FOR POSTAGE
EP0493243A1 (en) Method for the identification and authentification of data characterizing an individual
US6683680B2 (en) Method, system and device providing a musical representation of a transparent or translucent structure
EP0706150A1 (en) Method for personalisation of serial cards
EP1588609A2 (en) Method and set for the identification of animals
FR2663142A1 (en) Portable electronic device with memory
FR2635598A1 (en) Data transmission apparatus and method for a portable data storage medium
BE1016223A3 (en) Dental prosthesis.
FR2613851A1 (en) INTEGRATED CIRCUIT BOARD AND METHOD FOR RECORDING DATA
US7673154B2 (en) Recording medium, recording method, information transmission method, terminal device, and server device
CN108921711A (en) For method, apparatus of insuring, medium and the electronic equipment of patient groups
FR2975890A1 (en) SYSTEM AND METHOD FOR TRACEABILITY OF A SURGICAL INSTRUMENTATION SYSTEM
EP2270722A1 (en) Device for collecting and processing information relating to the exposure of one or more persons to one or more chemical or biological products and method for using such a device
FR2759182A1 (en) AUTOMATIC EDITING PROCESS FOR A DIGITAL MEDICAL IMAGING UNIT AND UNIT FOR CARRYING OUT THE METHOD
FR2634571A1 (en) METHOD OF ORGANIZING AND READING A MAGNETIC MEDIUM AND SUPPORT BY APPLYING

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Effective date: 20091031